Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Zijn verschillende manier, hot air station is meest nette, of voor TH een desoldeerstation met pomp.

Maar oven of heatgun werken ook prima, pcb zal geruaneert worden, althans de kans is groot, maar componten overleven het meestal wel. Oven heb je wellicht al, en heat gun kan je voor <20 euro kopen.

Voorbeeldje van oven.
mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Voorbeeldje met heat gun.

Let wel op met gewone TH elco's en hitte, die ontploffen namelijk, die zijn niet gemaakt voor reflow, smd elco wel, die ontploffen dan ook niet. TH elco's dus eerst even verwijderen, als je ze niet nodig heb gaat dat snelste met tang. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/5wz2bajmt/actuator.jpg
heb een goedkope oplossing gevonden om iets mechanisch te bedienen.
een autodeur ontgrendeling, ook wel, een actuator (€ 2,68 ) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Wat een toeval. Ben toevallig net bezig die dingen in te bouwen in mijn auto, m.b.v. deze remote ($11)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xsVta8W.jpg

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hah, keyless entry met twee sleutels _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik wil eigenlijk ook zo'n setje toevoegen aan m'n centrale vergrendeling, maar vertrouw de security van 't ding niet zo, wil niet dat m'n auto ineens van slot gaat als iemand in de straat z'n klik-aan/klik-uit ding gebruikt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
AlexanderB schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 16:10:
Ik wil eigenlijk ook zo'n setje toevoegen aan m'n centrale vergrendeling, maar vertrouw de security van 't ding niet zo, wil niet dat m'n auto ineens van slot gaat als iemand in de straat z'n klik-aan/klik-uit ding gebruikt oid.
Tja, als je het niet vertrouwd, dan moet je het niet doen. Je kunt natuurlijk altijd de stekker van de remote eruit trekken als je geparkeerd staat in 'duistere wijken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zit nog altijd te spelen met een carputer op basis van arduino/RPi hiermee kan je natuurlijk wifi/BT enabled open/dicht systeem maken ..

Rfid als backup, de lezer kan je verbergen in je tankklep (even ertegenaan is tankdop open.. langer is geheleauto unlock..

De rpi als "nas" en route navigatie systeem, phone home via open wifi punten en in geval van "nood" een gsm die GPS data naar website of mob nummer stuurt .. (remote shutdown auto door bezine pomp uit te schakelen. :P)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
vso schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 03:27:
ik zit nog altijd te spelen met een carputer op basis van arduino/RPi hiermee kan je natuurlijk wifi/BT enabled open/dicht systeem maken ..

Rfid als backup, de lezer kan je verbergen in je tankklep (even ertegenaan is tankdop open.. langer is geheleauto unlock..

De rpi als "nas" en route navigatie systeem, phone home via open wifi punten en in geval van "nood" een gsm die GPS data naar website of mob nummer stuurt .. (remote shutdown auto door bezine pomp uit te schakelen. :P)
ik heb voorheen ook lopen dromen over die gedachten. maar een wijze man vertelde mij, dat ik met mijn kennis van electronica (en voertuigen) beter niet zou moeten intakken op cruciale voertuigsystemen. Zoals het plots uitschakelen van de motor op de snelweg (stuur-/ rembekrachtiging?) of vervangend instrumentenpaneel.

maar dromen zijn er om na te streven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/nkadwqws1/i2c_lab2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/60ndbljy3/i2c_lab3.jpg
I2C arduino joystickmenu/memory LAB under construction

eindelijk degelijke kleine joystickachtige maak schakelaartjes gevonden om een mobiele toepassing/menu met 1 hand duim te kunnen bedienen (up/down/left/right/push)
deze ga ik uitlezen via de I2C bus met een mcp23017/PCF8574P (en aangezien ik dusdanig veel 'snippets' code van menu structuren en debounce/ interrupts ed heb, ga ik ook een poging doen om eea in een (arduino) library te combineren/gieten... althans :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 14:53
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:16:
eindelijk degelijke kleine joystickachtige maak schakelaartjes gevonden
Ik begin langzamerhand nieuwsgierig te worden naar jouw opbergkast/ruimte/bakjes voor al die componenten die je tot nu toe hebt verzameld... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rense schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:27:
[...]

Ik begin langzamerhand nieuwsgierig te worden naar jouw opbergkast/ruimte/bakjes voor al die componenten die je tot nu toe hebt verzameld... ;)
valt wel mee hoor.. tis maar klein spul (wel veel :P )
alles gewoon in bakjes, zodat je wat terug kan vinden, iets dat in mijn geval erg belangrijk is (geheugenbeschadiging)
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/826dlgf0t/bakkies.jpg

probleem met een electronica knutselaar is dat die meestal alles wil bewaren.. 'kan nog is van pas komen'
neem nou dat joystickschakelaartje hierboven, daarvoor had ik al via eBay 2 stuks trackpads voor een blackberry 9700 gekocht, maar vond ik achteraf toch niet zo geschikt om aan een arduino te knopen.
En die liggen er dan, netjes in een bakje om NOOIT gebruikt te gaan worden, en zo ligt er wel meer dat ik is op moet gaan ruimen :*)

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/nj6gqqbn5/blackberrybutton.jpg
iemand met een blackberry interesse ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
@borroz, is het wellicht een tip om aan voorraadbeheer te doen? Lekker een nummer op het bakje plakken, en een excel sheet of zo met wat er in het bakje zit. Zit ik zelf aan te denken namelijk, ik heb nu ook al 6 bakken, en evenzoveel in de garage voor autodingetjes (carrosserieringen, zekeringen, connectors, tieraps, moeren, bouten, parkertjes etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb een stel van deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/813112/ Als je er dan ook de nodige extra scheidingswandjes bij besteld, kun je klein spul iig goed kwijt.

Hier heb ik bijv. 2 weestandswaardes per lade, 2 elco's per lade, 3 keramische C's per lade, meerdere knopjes in één lade, meerdere sensors per lade, etc etc etc.

En ik doe niet aan nummers overigens, de labels die je voor de lades kan plaatsen kun je genoeg in kwijt als je het goed doet. Meestal zet ik er een beschrijving op de 1e regel, en typenr's/waardes eronder.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 19-06-2014 21:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oei 'voorraadbeheer'.. klinkt als 'meer werk'
nee dat is niet nodig hoor, tis maar hobby.

ik heb ook nog een paar honderd van die 'werkplaatsmagazijnbakjes' in gebruik.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/jqvx53t3b/weerstandenbakkie.jpg

Deze heb ik toevallig afgelopen week 'gevuld', na heel lang een doos te hebben gehad met allerlei weerstanden 'van de rol', baalde ik zo dat ik misgreep omdat de 10k op was, dat ik eindelijk de investering van [url="[url]http://www.conrad.nl/ce/nl/product/816543/Werkplaatsmagazijn-30-lades-Vakken-aantal-30-Buitenmaten-306-x-282-x-155-mm-Vakken-bxhxd-52-x-35-x-138-mm-30x;jsessionid=AF78628AC08D4B749F69D6AE0275B9D6.ASTPCEN24[/url]"]19,99[/url] weer heb gedaan en alle weerstandjes van de rol gehaald een eigen plek heb gegeven.
zie ik dat er iets bijna op is noteer ik dat, en bij voldoende meuk bestel ik via eBay eea.
Voor haast koop ik overigens ook gewoon wel in NL bij webshops.
Voor mij is belangrijker dat ik weet waar ik iets kan vinden, niet hoeveel ik er van heb liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Klinkt als voorraadbeheer in mijn oren!

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Netjes hoor, ik gooi alles in 1 vakje, maar dat is dan SMD, en schrijf op stripje even de waarde. En bij SMD is veel makkelijker aflezen dan bij TH, ken maar aantal kleurcombinaties uit mijn hoofd. Bij SMD staat de waarde er gewoon op.

Meestal is iets in deze richting.
1R5 = 1.5 Ohm
6K85 = 6.85K
103 = 10 x 103
333 = 33 x 103

Moet ook weer eens opruimen, na serie draaien is het altijd zwijnenstal, overal lege zakjes, onderdeeltjes, gereedschap, etc. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 14:53
@borroz Waar heb je die mooi grote bakken vandaan? (waar de iPrototype-sticker op staat)

Ik moet mijn meeste onderdelen/projectjes opgraven uit dit soort bakken.. :/ Tijd voor meer bereikbare opslag!

[ Voor 52% gewijzigd door rense op 20-06-2014 10:37 . Reden: bak-link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blokker

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2014 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
ResuCigam schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:49:
@kitao: Ik heb er naar gekeken maar ik blijf voorlopig nog even bij de Arduino C variant :) Mooi dat het je lukt hiermee.
Bedankt, het draait nu ook op een uno. Voor wie even de draad kwijt is, dit is naar aanleiding van posts in de EL-kroeg en het gaat om dit programma onderaan deze website : https://www.newbiehack.co...deOurFirstLCDProgram.aspx
Dat is geschreven in Emb.C++ voor een atm32 maar dit draait ook na minieme aanpassingen op de uno.
Dit is het aangepaste programma :
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
/*
 * LCD_First_Program.c
 * https://www.newbiehack.com/MicrocontrollersABeginnersGuideOurFirstLCDProgram.aspx
 * Created: 20-6-2014 14:14:45
 * RS=0=CMD-MODE ; RS=1=CHARACTERMODE
 * RW=1=READMODE ; RW=0=WRITEMODE
 * ZET 10K POTMETER OP PIN VO VAN LCD VOOR CONTRAST
 * GEBRUIKT DISPLAY 2X16 HD44780
 * EERST OPLADEN MET UNO PIN 0 EN 1 ONTKOPPELD, ANDERS NIET IN SYNC !
 * DAARNA PIN 0 EN 1 AANSLUITEN EN UNO RESETTEN 
 */ 

#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>

#define MrLCDsCrib PORTD // PIN 0 T/M 7 VAN UNO AANGESLOTEN OP PIN D0 T/M D7 OP LCD
#define DataDir_MrLCDsCrib DDRD // DATA DIRECTION PORT D
#define MrLCDsControl PORTB
#define DataDir_MrLCDsControl DDRB // DATA DIRECTION PORT B
#define LightSwitch 1 // = EN = PIN9 UNO PORTB
#define ReadWrite 2 // = R/W = PIN10 UNO  PORTB
#define BiPolarMood 3 // = RS = PIN11 UNO  PORTB

void Check_IF_MrLCD_isBusy(void); // SPREEKT VANZELF
void Peek_A_Boo(void); // ENABLE ON/OFF
void Send_A_Command(unsigned char command);  // SPREEKT VANZELF ; ZET RS LAAG
void Send_A_Character(unsigned char character); // SPREEKT VANZELF ; ZET RS HOOG

int main(void)
{ 
    DataDir_MrLCDsControl |= 1<<LightSwitch | 1<<ReadWrite | 1<<BiPolarMood; // DDRD PORTB: EN=1; RW=Read ; RS=CHARACTERMODE
    _delay_ms(1000);

Send_A_Command(0x01); //Clear Screen 0x01 = 00000001 //SPRING NAAR FUNCTIE SEND-CMD #1
    _delay_ms(1000);
    Send_A_Command(0x38); // DIT LAAT LCD WETEN DAT ER 8-BIT DATA KOMT
    _delay_ms(1000);
    Send_A_Command(0b00001110);  // CONTROL DISPLAY EN CURSOR ; ZIE VIDEO MINUUT 24:20
    _delay_ms(1000);

Send_A_Character(0x4E); //N  // SPRING NAAR FUNCTIE CHAR. #4
    Send_A_Character(0x65); //e
    Send_A_Character(0x77); //w
    Send_A_Character(0x62); //b
    Send_A_Character(0x69); //i
    Send_A_Character(0x65); //e
    Send_A_Character(0x48); //H
    Send_A_Character(0x61); //a
    Send_A_Character(0x63); //c
    Send_A_Character(0x6B); //k
    Send_A_Character(0x2E); //.
    Send_A_Character(0x63); //c
    Send_A_Character(0x6F); //o
    Send_A_Character(0x6D); //m

while(1)
    {
    }
}

void Check_IF_MrLCD_isBusy() // FUNCTIE BUSY
{
    DataDir_MrLCDsCrib = 0;  // =DDRD=INPUT
    MrLCDsControl |= 1<<ReadWrite; // =PORTB R/W = 1 = READ
    MrLCDsControl &= ~1<<BiPolarMood; // =PORTB RS=0 = CMDMODE

while (MrLCDsCrib >= 0x80) // 0X80 = 0B10000000 = BEZIG
    {
        Peek_A_Boo(); // SPRING NAAR FUNCTIE PEEK #3
    }
    DataDir_MrLCDsCrib = 0xFF; //0xFF means 0b11111111 // DDRD=OUTPUT
}

void Peek_A_Boo() // FUNCTIE PEEK (=EN ON/OFF)
{
    MrLCDsControl |= 1<<LightSwitch; // =PORTB EN=1
    //asm volatile ("nop"); // PAUSE 500NS // DELAY GROTER GEMAAKT
    //asm volatile ("nop"); // PAUSE 500NS // DELAY GROTER GEMAAKT, ZIE VOLGENDE REGEL
        _delay_ms(1000);
    MrLCDsControl &= ~1<<LightSwitch; // =PORTB EN=0
}

void Send_A_Command(unsigned char command) // FUNCTIE SEND-CMD 
{
    Check_IF_MrLCD_isBusy(); //SPRING NAAR FUNCTIE BUSY #2
    MrLCDsCrib = command;
    MrLCDsControl &= ~ ((1<<ReadWrite)|(1<<BiPolarMood));
    Peek_A_Boo();  // SPRING NAAR FUNCTIE PEEK (=EN ON/OFF)
    MrLCDsCrib = 0;
}

void Send_A_Character(unsigned char character) // FUNCTIE CHAR.
{
    Check_IF_MrLCD_isBusy(); // SPRING NAAR FUNCTIE BUSY
    MrLCDsCrib = character; // PORTD = HEX-WAARDE VAN character
    MrLCDsControl &= ~ (1<<ReadWrite); // PORTB = R/W = 0 = WRITE
    MrLCDsControl |= 1<<BiPolarMood; // PORTB = RS = 1 = CHARMODE
    Peek_A_Boo(); // SPRING NAAR FUNCTIE PEEK (=EN ON/OFF)
    MrLCDsCrib = 0; // PORTD ALLES OP 0
}

Alvast excuus voor de lap code, later zal ik die indien gewenst vervangen door een link naar een document. Waar het om gaat is dat binnen de arduino-IDE dit draait zonder veel aanpassingen en dat had ik eigenlijk niet verwacht. Zelfs voidsetup() en voidloop() hoeven niet vermeld te worden.
Ps, de delays zijn ruim genomen, die kunnen best iets korter maar wie daar zin in heeft mag dit zelf proberen. :)
Ps2/ zie plaatje voor opstelling
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/mp9xj4mrf/LCD_FIRST_PROGRAM.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door kitao op 20-06-2014 16:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Pomodoro Timer shield... Werkt als een tierelier :)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10338747_10152519650679042_2297585812344804027_n.jpg
( http://jpreardon.com/projects/pomodoro-timer/ )

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Leuk dingetje, werkt het beetje, heb je nu meer tijd over? :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb eerst is gezocht op de 'pomodore techniek' .. ik dacht dat het iets met een nieuwe bitshifting techniek was waar ik nog nooit van gehoord had .. maar uh :/
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hAkmC0Llrnc]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Zit er een verschil tussen '#define <variable>' en 'int <variable> ='? Het lijkt hetzelfde te doen, maar werkt het in de achtergrond ook hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
kitao schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:16:
Dit is het aangepaste programma :
C++:
1
2
3
4
/*
 * EERST OPLADEN MET UNO PIN 0 EN 1 ONTKOPPELD, ANDERS NIET IN SYNC !
 * DAARNA PIN 0 EN 1 AANSLUITEN EN UNO RESETTEN 
 */ 
mad_max234 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:08:
Je wilt RX en TX ook als GPIO gebruiken voor LCD naast het uploaden? Dat kan, probeer eerst maar eens met 1K-10K weerstand in serie op de LCD lijnen, wellicht is dat al zat impedance om geen foutmelding meer te krijgen,
Goede tip ! d:)b
Heb er voor het gemak jouw aanbevolen weerstandwaarden gemiddeld en tussen Uno RX/TX en LCD D0/D1 een 4K7 gezet en uploaden gaat nu zonder foutmelding "Not in Sync".
Dat is een aanzienlijke verbetering vind ik :)
Ps/ een verklaring hiervoor heb ik nog niet maar ik zal dat opzoeken

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 20-06-2014 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
hyptonize schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:45:
Zit er een verschil tussen '#define <variable>' en 'int <variable> ='? Het lijkt hetzelfde te doen, maar werkt het in de achtergrond ook hetzelfde?
Ze doen niet hetzelfde, al kan dat wel tot zeker hoogte, ene is variable van bepaalde datatype(zoals int) en andere een macro(al kan die ook alleen constanten bevatten). Varibele kan alleen maar de datatype waarde bevatten en define kan meer dan dat ook macro, macro zijn bijvoorbeeld korte stukjes code die je vaak nodig hebt, zegt maar mini functie, codes die geen fucntie waardig zijn omdat ze zo kort zijn.

Je kan de machine codes vergelijken met elkasr die beide code genereren(met define en andere met int variable) en kijken wat de compiler ervan maakt, kans is dat twee verschillende C codes die hetzelfde doen maar anders zijn geschreven toch min of meer dezelfde machine code genereren, compiler zal de code optimaliseren en afhankelijk van instellingen de code aanpassen naar meest gunstige voor de desbetreffende instellingen.
kitao schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:10:
[...]

[...]

Goede tip ! d:)b
Heb er voor het gemak jouw aanbevolen weerstandwaarden gemiddeld en tussen Uno RX/TX en LCD D0/D1 een 4K7 gezet en uploaden gaat nu zonder foutmelding "Not in Sync".
Dat is een aanzienlijke verbetering vind ik :)
Fijn dat het werkt. :)
Ja dat is geen doen als je dat steeds moet loshalen, in begin gaat het nog wel, maar over paar dagen heb je er schoon genoeg van.

Ga je nu door naar 4bit versie?

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 20-06-2014 17:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Een #define is voor de precompiler.. eigenlijk niet meer dan een 'sneltoets, voor het typen. Eerst worden alle defines vervangen, dan past krijgt de compiler de kans. Een define is ook geen getal, het is een reeks tekens, of dit nu "aap", 42, of 'void(*>}xyz' is. De define hoeft dus niet eens geldige code te zijn, alhowel de compiler daar wel over zal gaan klagen. Een define neemt ook geen geheugen in. De define kan tijdens runtime niet van waarde wijzigen.

Een variabele neem wél geheugen in, en heeft een waarde van een specifiek type zoals int of char etc. De waarde kan tijdens runtime veranderen door assignments (=, +=, --, etc) of door het schrijven van geheugenadressen. De waarde is gebonden aan het type, hoewel je met grof geweld (casting) dat wel kunt.

de define is compiletime
de variabele is runtime

beetje kort door de bocht, maar dit zijn de principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Op de arduino websites wordt vrijwel niet anders gebruikt maar of het in deze tutorials ter sprake komt moet ik nog afwachten. Op zich lijkt het me zo 1,2,3 geen makkelijke opgave om dit zonder hulp en/of voorbeeld voor elkaar te krijgen aangezien de ascii-data in het originele programma gebruik maakt van 8 bits, zie bijvoorbeeld : Send_A_Character(0x4E); //N
Komt bij dat ik nog een antwoord wil opzoeken op de hint van Infant en een antwoord waarom uploaden Rx/Tx wel werkt met verhoogde impedantie. Dus ben voorlopig zoet morgen want WK begint alweer.
Ik heb iig alvast iets geleerd over verschil #define en int variabele na de uitleg van jou en RobV. Had er nog niet bij stilgestaan eerlijk gezegd. Ik heb het programma in arduino-IDE geplakt en het werkte zonder veel aanpassingen.
Overigens was ik dat wel eerder tegengekomen bij andere programma's zoals bij een RFID. Dat was eigenlijk ook de reden om me meer in emb.c te gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:40:
ik heb eerst is gezocht op de 'pomodore techniek' .. ik dacht dat het iets met een nieuwe bitshifting techniek was waar ik nog nooit van gehoord had .. maar uh :/
[video]
(offtopic)De pomodoro techniek is een productiviteitstechniek die voor mij heel goed werkt... http://pomodorotechnique.com/ Alleen werkt zo'n eierwekker in een professionele omgeving niet echt... vandaar de geluidsloze Arduino-Pomodoro... (/offtopic)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IWriteCode schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:13:
[...]

(offtopic)De pomodoro techniek is een productiviteitstechniek die voor mij heel goed werkt... http://pomodorotechnique.com/ Alleen werkt zo'n eierwekker in een professionele omgeving niet echt... vandaar de geluidsloze Arduino-Pomodoro... (/offtopic)
[ontopic] bedankt voor de info ;) [/ontopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02

almightyarjen

When does the hurting stop?

Bestaat er een maximum aan het aantal IF-statements achter elkaar? Zit nu op 4 niveau's diep en de compiler geeft aan dat hij een "}" mist, terwijl het volgens mij allemaal klopt :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
void loop()
{
start:
  switch (mode)
  {
    case 0: //Brake and stop
    break;
    case 1:  // move forward
      if (modeChanged)
      {
      }
      else
      {
      }
      if (currentDistance < previousDistance)
      {
         if (currentDistance < 125)
         {
           if (currentDistance < 50);
           {
             if (distanceLeft > distanceRight)
             {
             }
             else
             {
             }
           }
           else
           {
             if (distanceLeft > distanceRight)
             {
             }
             else
             {
             }             
           }
         }
         else
         {
         }
      }
      else
      {
      }

break;
    case 2: //turn left forward
    break;
    case 3: //turn right forward
    break;
    case 4: //move backward
    break;   
    case 5: //turn left backward
    break;
    case 6: //turn right backward
    break;
    case 7: //IR sensor interrupt
    break;   
  }
}

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Arjen
Ik heb het even geprobeerd door er een cursor naast te zetten en ik zie alles oplichten. Tellen vh aantal haakjes geeft ook een even getal (14 links, 14 rechts) dus lijkt me verder in orde. Maar dit kan nooit het hele programma zijn, zo ontbreekt void(setup) en wie weet hoeveel andere functies nog meer.
Misschien dat daar een haakje is weggevallen ?
In ieder geval weet ik niet uit mijn hoofd of er een grens zit aan nestingen, maar meer als 4 volgens mij.
hyptonize schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:45:
#define identifier replacement
After this directive, any occurrence of identifier in the code is interpreted as replacement, where replacement is any sequence of characters (until the end of the line). This replacement is performed by the preprocessor, and happens before the program is compiled, thus causing a sort of blind replacement: the validity of the types or syntax involved is not checked in any way.

voorbeeld:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#define PI 3.14159
#define NEWLINE '\n'
int main ()
{
  double r=5.0;               // radius
  double circle;
  circle = 2 * PI * r;
  cout << circle;
  cout << NEWLINE;
}

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/constants/
Ik kwam dit toevallig tegen toen ik vanmorgen op zoek was naar #include<string>, misschien heb je er wat aan. De eerste hoofdstukken uit die serie zijn nog wel te volgen maar daarna raakte ik snel de weg kwijt :/

Ps/ @Arjen, wat ook helpt in dit soort gevallen is een tip die ik van RobV heb gekregen :
Tools => Autoformat klikken
Dan komt het netjes gesorteerd onder elkaar te staan

sorry, dat had je al gedaan :$

[ Voor 63% gewijzigd door kitao op 21-06-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Fout gevonden. Zie regel 19, daar staat een ; achter een if-statement :|
Thanks Kitao dat je er ff naar hebt gekeken!

Dat autoformat kende ik trouwens nog niet, ik had het allemaal netjes neergezet omdat ik er niet uitkwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, mooi dat je het gevonden hebt
Er schoot me net iets anders te binnen, else...if
An unlimited number of such else if branches is allowed.
Zit dus geen limiet aan volgens dit http://arduino.cc/en/Reference/else

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Klopt het dat een Arduino Nano (kloon van eBay) vrij warm wordt? De Atmega328 is volgens m'n IR-thermometer 50 graden....

Of is m'n code niet goed (mist een delay ofzo misschien?) waardoor de CPU constant op 100% staat?
M'n code: http://pastebin.com/QNY4Sxib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 16:50:
Klopt het dat een Arduino Nano (kloon van eBay) vrij warm wordt? De Atmega328 is volgens m'n IR-thermometer 50 graden....

Of is m'n code niet goed (mist een delay ofzo misschien?) waardoor de CPU constant op 100% staat?
M'n code: http://pastebin.com/QNY4Sxib
Dat zou niet uit moeten maken. Ik denk dat je ergens een power-grens overschrijdt. Max 200mA voor alle poortjes. Absolute max. per pin: 40mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemd, zal het nog eens nameten. Ik gebruik namelijk gewoon dit schema: https://learn.adafruit.com/assets/2693 met 470 Ohm weerstanden.

Achtergrond van het hele verhaal trouwens: ThinkPad's TweakBlog: Server status stoplicht met Arduino

Edit: Ik denk dat ik een andere weerstandswaarde moet hebben. Op internet hebben ze het over 2.2k. Maar ligt ook aan de belasting. Nou trekken die lampjes niet zoveel dus zal eens uitrekenen wat voor weerstandjes erin moeten komen.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Met 5v en 470 ohm kom je uit op kleine 11mA, dat kan nooit een probleem zijn, ruim binnen alle specs

Ik denk dat je 5v van arduino pakt(zoals het adafruit schema) en dus stroom voor de leds door de voltage regulator trekt en die dus lekker staat op te warmen, dat is normaal, die zal hele printje opwarmen. 50c is nog binnen de specs, al zal de voltage regulator zelf wel iets warmer zijn, want denk dat je de nano meet vanaf de bovenkant, maar meestal volateg regulators mogen 80c of zelfs warmer worden als ze in bedrijf zijn wel te verstaan.

Als je dat niet wilt moet je de 5v buiten de arduino om laten lopen, dus extra 5v voeding op de transistor aansluiten ipv 5v van de arduino en grond aan elkaar uiteraard. Dan kan je ook veel meer leds eraan hangen dan nu.

Edit/
Ik heb foutje gemaakt, las het schema even verkeerd, je pakt vanuit Vin pin de stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 21-06-2014 20:01 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Arduino specialisten,

Voor een lopend project zijn wij een technisch hoogstandje aan het ontwikkelen, Arduino is een belangrijk onderdeel in het dit project. Momenteel zijn we met een team van 2 personen waarbij Arduino specialisme ontbreekt, we willen het team graag uitbreiden met een 3e teamlid. Een Arduino specialist.

We hebben veel tijd in de ontwikkeling van de techniek gestoken maar doordat we simpelweg onvoldoende ervaring hebben van Arduino zouden we graag een persoon vinden waarvan wij in de praktijk kunnen leren, ons op weg helpt maar ook is er ruimte om een blijvende aanvulling van het team te worden.

Alle componenten voor het systeem hebben we aangeschaft, enkel de kennis en ervaring ontbreekt. Lijkt het je leuk, of ken je iemand die ruimte heeft, om ons te ondersteunen in het project ga dan met ons het avontuur aan.

Groet, Nick de Jong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:12

ResuCigam

BOFH

Beste Nick, het is een leuk verhaal maar net iets te vaag voor de gemiddelde techneut. Kreten als 'technisch hoogstandje' zeggen zo weinig. De Wie Wat Waar en Wanneer ontbreken. Ik begrijp dat je niet het achterste van je tong wilt laten zien maar je zult toch iets meer informatie moeten geven:
Wie - studenten, ondernemers of artiesten?
Wat - afstudeerproject, zakelijk idee of kunst?
Waar - lijkt me duidelijk.
Wanneer - ook een belangrijke!
Allemaal zaken die iedereen wil weten voor hij het 'avontuur aan gaat'.

P.s. Ik weet trouwens niet of werving in dit gedeelte van het forum thuis hoort, daar hebben we vraag en aanbod voor. Dat geldt voor meerdere forums (ik zag dat je dit ook op CO gepost had).

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is maar ik ben op zoek naar een temperatuursensor voor mijn arduino (uno).
Nu zag ik de tmp36 redelijk vaak terugkomen. Mijn vraag is nu of dit echt een geschikte sensor is voor mij(Ik zou er een nodig hebben waarbij de afwijking onder de 1 tot 2 graden Celsius ligt en de prijs onder 4 euro per stuk).En weet je dan ook een goede site om aan deze(of een gelijksoortige) sensor te komen(het liefst een winkel uit de Benelux waarbij ik niet meer dan 10 euro verzendingskosten moet betalen).

Dank bij voorbaat, Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:14:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is maar ik ben op zoek naar een temperatuursensor voor mijn arduino (uno).
Nu zag ik de tmp36 redelijk vaak terugkomen. Mijn vraag is nu of dit echt een geschikte sensor is voor mij(Ik zou er een nodig hebben waarbij de afwijking onder de 1 tot 2 graden Celsius ligt en de prijs onder 4 euro per stuk).En weet je dan ook een goede site om aan deze(of een gelijksoortige) sensor te komen(het liefst een winkel uit de Benelux waarbij ik niet meer dan 10 euro verzendingskosten moet betalen).

Dank bij voorbaat, Olivier
zoiets 8)

of zoiets of wellicht zoiets

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/d6pjyoci9/lm75.jpg
lm75 is ook goedkoop en nauwkeurig (I2C bus)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is er een duidelijk verschil tussen de "lm35" en de "tmp36" ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 14:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:20:
En is er een duidelijk verschil tussen de lm35 en de tmp36 ?
google is your friend >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou de DS18B20 pakken. Dat is een digitale sensor waarbij je alleen maar hoeft te vragen om de huidige temperatuur. Zijn ook erg nauwkeurig. Bij de LM35, TMP36 e.d. krijg je een bepaalde analoge waarde terug, en dat moet je zelf nog omrekenen naar een temperatuur. Moet je helemaal geen zin in hebben ;)

DS18B20 kost op eBay ook nog eens geen drol. Voor minder dan 2 euro per stuk heb je eentje die ook gelijk in een metalen buisje zit, en waterdicht is. Ideaal.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zou ook ds18b20 aanraden, voor de kosten hoef je het tegenwoordig niet meer te laten, en is stuk makkelijker dan analoog, 0.5 graad nauwkeurig en vanaf de fabriek geijkt.

Analoog zul je ook minimaal RC filtertje erbij moeten zetten, anders heb je kans dat je rare metingen krijgt buiten je testtafel om.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 16:06:
Ik zou de DS18B20 pakken. Dat is een digitale sensor waarbij je alleen maar hoeft te vragen om de huidige temperatuur.
die regel met : ºC = 100 * V - 50.
gaat het verschil niet maken voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Lm35 is lineair maar dat zijn veel analoog niet, die zijn log, moet je dus log gaan berekenen of lookup table maken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LM75 is een I2C sensor, kost wat meer draadjes dan een DS18, maar I2C kan ook wel voordelen hebben, afhankelijk van je setup (voornamelijk imo dat de DS1820 gebitbanged moet worden, en dus sowieso al niet lief samenspeelt met interrupts tov de LM75, maar het kan ook zijn dat het niks uitmaakt, of dat je liever minder draadjes hebt, en dan is de DS1820 ook een prima keuze, heb hem zelf ook :P)
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 01:09:
Beste Arduino specialisten,

Voor een lopend project zijn wij een technisch hoogstandje aan het ontwikkelen, Arduino is een belangrijk onderdeel in het dit project. Momenteel zijn we met een team van 2 personen waarbij Arduino specialisme ontbreekt, we willen het team graag uitbreiden met een 3e teamlid. Een Arduino specialist.

We hebben veel tijd in de ontwikkeling van de techniek gestoken maar doordat we simpelweg onvoldoende ervaring hebben van Arduino zouden we graag een persoon vinden waarvan wij in de praktijk kunnen leren, ons op weg helpt maar ook is er ruimte om een blijvende aanvulling van het team te worden.

Alle componenten voor het systeem hebben we aangeschaft, enkel de kennis en ervaring ontbreekt. Lijkt het je leuk, of ken je iemand die ruimte heeft, om ons te ondersteunen in het project ga dan met ons het avontuur aan.

Groet, Nick de Jong.
Behalve dat ik de gok kan doen dat dit onder spam valt, en de eerder genoemde vragen gezien dit extreem vaag is, is er ook nog de vraag waarom Arduino. Arduino is een prima platform, vooral voor beginners/hobbyisten. Maar ik vind het een beetje apart dat je effectief schrijft dat jullie er geen verstand van hebben, maar wel zeker ervan zijn dat het Arduino moet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 22-06-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik hoor graag jullie advies of ervaring over een loepbrilletje, mijn ogen zijn goed dus geen dioptrie nodig, maar SMD is wel aan de kleine kant.. Ik heb een tafelloepje maar dat vind ik niks. Qua vergroting zoek ik x2 of x3, veel meer is niet nodig. Wel als bril dan houd ik mij handen vrij. Alvast bedankt voor je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmm ik ben bezig om een wachttijd in een script met millis te doen ipv delay. Maar nu krijg ik foutmeldingen waar ik niks van snap:
code:
1
2
3
4
5
6
7
sketch_jun22a.ino: In function 'void setup()':
sketch_jun22a:27: error: pointer to a function used in arithmetic
sketch_jun22a:27: error: invalid conversion from 'long unsigned int (*)()' to 'long unsigned int'
sketch_jun22a.ino: In function 'void loop()':
sketch_jun22a:41: error: pointer to a function used in arithmetic
sketch_jun22a:43: error: pointer to a function used in arithmetic
sketch_jun22a:43: error: invalid conversion from 'long unsigned int (*)()' to 'long unsigned int'

M'n sketch staat hier: http://pastebin.com/imHhZ7eg

Klopt de manier van wachten uberhaupt? Eerst was het met een delay, en adhv tips in comment waar iemand stukjes met millis erin postte heb ik geprobeerd dit er van te maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 16:03
Zowiezo moet je millis anders gebruiken. Millis is een functie dus die roep je zo aan:
C:
1
millis();

en millis() kan je beter zo gebruiken:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if(now == 0)//now == 0
{
  now = millis();//vraag de huidige millis op
}

if(millis() == now+interval)//wacht de interval af
{
 now = 0;//reset de now weer zodat je je interval weer kan afwachten
  //do more stuff
}

uitleg van millis op de arduino website: http://arduino.cc/en/Reference/Millis
en een voorbeeld van hoe je het ook kan gebruiken: http://arduino.cc/en/Tutorial/BlinkWithoutDelay

[ Voor 20% gewijzigd door Vuikie op 22-06-2014 21:54 . Reden: website toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/x2wkgwfzf/I2_Clab1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/43276tuiv/I2_Clab2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/3z8w3dp83/I2_Clab3.jpg

tussen de WK door mijn I2C/arduino LAB af kunnen maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand nog een tip voor een behuizing voor een Arduino Duemilanove?
Voor een Raspberry Pi heb ik voor $2.50 een perfect passende doorzichtige acryl behuizing via eBay gescoord. Voor een Arduino zijn ze echter veel duurder? Kan wel zelf een doosje pakken en de Arduino erin fixeren met hotglue, maar een kant en klaar doosje is mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:00:
Iemand nog een tip voor een behuizing voor een Arduino Duemilanove?
Voor een Raspberry Pi heb ik voor $2.50 een perfect passende doorzichtige acryl behuizing via eBay gescoord. Voor een Arduino zijn ze echter veel duurder? Kan wel zelf een doosje pakken en de Arduino erin fixeren met hotglue, maar een kant en klaar doosje is mooier.
misschien dit: http://www.bitsandparts.e...Case_Arduino_A000009.html

En hier is er nog een lijst: http://www.electroshopden...oep=Arduino%20behuizingen

Heb er nog geen ervaring mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 15:06 . Reden: toevoegen link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Wat wil je dan in hemelsnaam met een arduino in een case doen? Zonder I/O kun je er eigenlijk toch niets mee.
Dat er voor de RPi honderden cases te vinden zijn, is omdat veel mensen die als server of mediaplayer ofzo ergens in een hoek gooien zonder er verder iets aan te hangen. Dan heeft het ook zin om cases te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:09:
Wat wil je dan in hemelsnaam met een arduino in een case doen?
Meetsal is er in zo'n case nog genoeg plaats voor een prototype shield.

en bij deze : http://www.bitsandparts.e...Case_Arduino_A000009.html
staat uitdrukkelijk dat er plaats is voor een ethernet schield, en er een openingen voor de ethernet kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:14:
[...]

Meetsal is er in zo'n case nog genoeg plaats voor een prototype shield.

en bij deze : http://www.bitsandparts.e...Case_Arduino_A000009.html
staat uitdrukkelijk dat er plaats is voor een ethernet schield, en er een openingen voor de ethernet kabel is.
Dan kan het wel interessant zijn ja.

Heb zelf onlangs deze besteld:
http://www.ebay.com/itm/W...ageName=ADME:L:OU:NL:1120
Hoop er een Arduino Pro Mini en een dimmer-module in kwijt te kunnen. Moet nog ff zien hoe ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
In die behuizing kan nog ethernetshield(ook veel andere shields passen natuurlijk), zit ook klepje voor. En wat weerhoud je om zelf gaatjes te maken voor wat kabels, knopjes, etc. :)

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 26-06-2014 18:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
@borroz, lache, je prikt zo de Saleae in het board.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Zijn er tegenwoordig al opties om een Arduino met 5GHz wifi te kunnen verbinden? Op dit moment heb ik nog een pricewatch: TP-Link TL-WR702N om een bedraadde netwerkmodule goedkoop met 't draadloze netwerk te verbinden, maar wil overstappen op 5GHz alleen dan heeft de Arduino een probleem lijkt het :S

TP-Link wil helaas geen 5GHz tegenhanger maken van die mini-router.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een goedkope 5GHz router met USB-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Daar waar de Arduino ligt is geen router/pc in de buurt, dus daar via USB op aansluiten is niet mogelijk ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Brugje maken met nrf24l01, een nrf24l01 aan de arduino en een arduino+nrf24l01+enc28j60 bij je nieuwe 5Ghz router. :)

Zo doe ik het ook met mijn aquarium computer, bij elkaar 7 euro ongeveer, en weekend lekker knutselen. :D

Edit/
Als ik het goed begrijp kan 5Ghz router geen mixed signaal doen met 2.4Ghz, is of 5Ghz of 2.4Ghz?

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2014 17:35 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
... dus 2 Arduino's gebruiken? :S

edit nav jouw edit: Op dit moment heeft mijn router-pc geen dual band mogelijkheid, dus het is of crappy 2.4GHz, of 5GHz.

[ Voor 65% gewijzigd door Raven op 27-06-2014 17:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat wil je er mee doen dan? Je zou er ook een router voor aan kunnen schaffen.
Raven schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 17:34:
... dus 2 Arduino's gebruiken? :S
Waarom niet? Extra arduino'tje is aanzienlijk goedkoper dan een extra wifi-dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
@mcDavid: De Arduino in de meterkast aan datalogging laten doen, bij voorkeur via het draadloze netwerk.

Ik heb al een router, een zuinige pc die als router dienstdoet, maar die staat niet eens op dezelfde verdieping.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 27-06-2014 17:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Die 1.95 euro voor extra mini pro zal toch ook niet zo probleem zijn. :D

Past allemaal in klein behuizing, zijn allemaal kleine printjes, kan dus makkelijk ergens wegwerken.

Eventueel antenne erop zetten en sma met mini coax, kost je +-2 euro extra, op ebay uiteraard. :P

Edit
Raven schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 17:34:
edit nav jouw edit: Op dit moment heeft mijn router-pc geen dual band mogelijkheid, dus het is of crappy 2.4GHz, of 5GHz.
Duidelijk, en mixed signal was beetje verkeerde benaming, dual band is beter, maar je snapte me wel. :)

[ Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2014 17:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Of ik moet kijken of IPFire overweg kan met de APC220, geen idee of drivers voor iets dergelijks aanwezig zijn. Dan laat ik een Linuxscript het vastleggen van de data doen terwijl de Arduino (alleen) het ronddraaien van de schijf in de kWh-meter detecteert en via de APC220 pulsjes doorstuurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 27-06-2014 17:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die APC220 heb je al liggen? Heb 'm gegoogled maar lijkt me een dure oplossing. Ik zou voor dat zendertje van mad_max gaan of als je meer bereik nodig hebt desnoods een 433MHz zendertje. Als je alleen af-en-toe een puls door moet sturen moet dat toch ruimschoots afdoende zijn!

Een andere oplossing is misschien ergens een kabeltje te trekken, het fijne van meterkasten is dat je er meestal geen gebrek aan installatiebuizen naar het hele huis hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door mcDavid op 27-06-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Even wat anders, nu ik wat aan zoeken was voor raven kwam ik dit tegen.

http://forum.arduino.cc/index.php/topic,187274.0.html

Wifi met nrf24l01+ mogelijk? :? Ik heb helaas geen tijd meer om verder te lezen, moet eten gaan maken, maar zal me er vanavond eens in verdiepen, tot heden was ik er van overtuigd dat dat niet mogelijk was en ook technisch niet zou gaan werken. Dat zou namelijk erg gaaf zijn.

Edit/
Met nrf24l01 mag je ongeveer bereik van gemiddelde wifi router verwachten, en ja kan makkelijk verlengen door extra node ertussen te zetten, kom anders ook niet tot achter in mijn tuin, maar met extra node ertussen wel. :)

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2014 17:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 17:47:
Die APC220 heb je al liggen? Heb 'm gegoogled maar lijkt me een dure oplossing. Ik zou voor dat zendertje van mad_max gaan of als je meer bereik nodig hebt desnoods een 433MHz zendertje. Als je alleen af-en-toe een puls door moet sturen moet dat toch ruimschoots afdoende zijn!

Een andere oplossing is misschien ergens een kabeltje te trekken, het fijne van meterkasten is dat je er meestal geen gebrek aan installatiebuizen naar het hele huis hebt.
Ja, ooit eens besteld, weet alleen niet meer voor wat :+

Een kabeltje trekken? Dit huis is van de 30's, installatiebuizen met ruimte (over) zijn er bij mijn weten niet. :P
mad_max234 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 17:48:
Even wat anders, nu ik wat aan zoeken was voor rRaven kwam ik dit tegen.
....
O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Wifi met nrf24l01+ mogelijk? :? Ik heb helaas geen tijd meer om verder te lezen, moet eten gaan maken, maar zal me er vanavond eens in verdiepen, tot heden was ik er van overtuigd dat dat niet mogelijk was en ook technisch niet zou gaan werken. Dat zou namelijk erg gaaf zijn.
Zeker interessant! Maar het is geen Wifi-implementatie, ze maken gebruik van een Raspberry Pi als gateway.

[ Voor 71% gewijzigd door mcDavid op 27-06-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Lol, raven is het dus voortaan. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Is je shifttoets stuk? :+

edit: Net even een zoekopdrachtje in IPFire gedaan, er lijken USB-serial drivers aanwezig te zijn :) Kan dan dus wel een APC220 achtige oplossing gebruiken lijkt het.

[ Voor 87% gewijzigd door Raven op 27-06-2014 17:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Nee dus, ze gebruiken een NRF2401 om met een raspberry te linken, en die doet dan de wifi link. Zelfs als een NRF technisch wifi kan demoduleren, dan nog zou je Arduino lang niet de mogelijkheden hebben om de complete stack te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zag het net ook, soortgelijke oplossing als ik voorsloeg maar dan met RPI, that's a bummer. :(

Bij de enc28j60 moet je ook de hele ip stack implanteren, pas makkelijk in paar KB, hou je nog >20KB over van atmega328p.
Ja heel selectief ineens, raven lukt niet en Rob wel. :D

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2014 19:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De enc hoeft alleen de IP stack te implementeren, dat is wat anders als ook nog de wifi stack ;). Dat is ook de reden dat je geen goedkope wifi stick zomaar kan gebruiken op een microcontroller, ook al heeft die wel USB host danwel iets van een USB host shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat is zo goed als het zelfde, alleen interface is anders, gaat zeker passen.

Wifi stick is heel andere verhaal, die verwacht usb host en drivers daarvoor, maar dat verhaal heeft niks met ip stack te maken, wifi stack is hetzelfde als ip stack tot aan mac layer aan toe, pas vanaf daar gaat naar hardware interface(de bridge dus) en die kan wifi zijn of ethernet. Het verschil zit hem niet echt in de software maar hoofdzakelijk in hardware deel.

applicatie (hetzelfde)
TCP of UDP (hetzelfde)
IP stack (hetzelfde)
wifi of ethernet layer (anders, maar lijken wel op elkaar)

Afbeeldingslocatie: http://d3uifzcxlzuvqz.cloudfront.net/images/stories/content/handbooks/protocols/ip-stack.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2014 23:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er zijn zat microcontrollers met USB host (niet zoveel als USB device, maar bijzonder zijn ze nou ook niet). Ik heb nog nooit van één gehoord die een wifi stick kan aansturen.

Als de complete stack allemaal hetzelfde is tot aan hardware zo ongeveer, waarom heeft nog niemand zoiets gedaan? Al was het maar Chinese fabrikanten van arduino moduletjes. USB host microcontroller kost een paar euro max, TCP/IP/UDP stacks zijn er al lang voor microcontrollers. Als het alleen een layertje porten is wat heel erg lijkt op een andere dan zou ik zeggen dat het allang gedaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Windows Wifi stick gaat ook niet zomaar omdat die windows USB drivers verwacht, maar daar hadden we het ook eigenlijk helemaal niet over. nrf24l01 is SPI device, als die op een of andere manier dus RF deel had kunnen doen dan had de uC rest kunnen doen, en dat zou mogelijk zijn(niet makkelijk overigens) qua flash en ram, wellicht niet in atmega328p maar wellicht wel in atmega128, die heeft meeste ram en kan makkelijk externe ram toevoegen bij atmega128.

Het gaat niet lukken om USB host + ook nog eens ip stack en wifi in atmega328p te krijgen, dat gaat te veel worden, je hebt maar zeer beperkte ram. USB host zal al minimaal heft reserveren voor buffer, en dan code heeft ook nog wat ram nodig, komt dus snel te kort.

AVR32 met usb host kan je wel degelijk wifi dongel aanhangen, zal zelfs drivers moeten schrijven. Realtek maakt onder andere wifi printje(domme zonder ip stack, zoals dongle) voor uC.

http://www.whiznets.com/avr32-wifi-starter-kit.html
AVR32 hebben flash van 16KB-256KB en ram 8KB-16KB, grooste AVR32 is dus 256KB flash en 16KB ram, dat is maximaal wat beschikbaar is maar dat zal echt niet allemaal gebruikt worden voor ip en wlan stacks, zie je maar dat wlan stack helemaal niet zo groot is en veel eisend, dat het lastig is en dat is weer een ander verhaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.whiznets.com/images/stories/content/4178_blockdiag.png

Let op wlan stack die in de uC zit.

Edit/
Even wat anders, kwam deze tegen onder het zoeken, atmel nrf24l01 dongle. :)
http://www.atmel.com/Images/doc7808.pdf

[ Voor 46% gewijzigd door mad_max234 op 28-06-2014 11:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:02
Hi,

Ik ben bezig met het proberen uit te lezen van de gasmeter bij mij thuis.
Ik heb zoals 90% van Nederland een meter waar een reflector zit op de 6. En ik heb hier dus de CNY70 voor genomen. Deze heb ik aangesloten op de analoge poort van de Arduino.

Maar nu dat ik heb aansluit en voor de meter houd merk ik dat hij bij de cijfers waar een rood vak omheen (dus de 0.1 tot 0.001 wieltjes) staat altijd een lage waarde detecteerd (waarde kan van 0..1024 gaan) en hij detecteert <50 ongeacht de positie, zolang het maar in het rode vak zit. Wanneer ik de sensor voor de andere cijferposities houd (1 tot 10000). Stijgen de waardes tot > 400.

Ik kan dus geen enkel verschil zien tussen de 6 en de andere waardes van het 0.001 wiel, en ik begrijp niet waarom dit niet werkt, en hij bij cijfers waar een rood vak omheen zit die lage waarde teruggeeft.

Deze meter lijkt het meest op mijn meter:
Afbeeldingslocatie: https://www.flukso.net/sites/default/files/images/elster-bk-g4-front.jpg

kleine edit:
Ik heb net met mijn kompas gekeken in de buurt van de gasmeter, er is een electrisch veld aanwezig. Ik merk alleen geen verschil bij het draaien van de laatste wiel. Maar er staat 1 imp = 0,1 m3, ik neem dus aan dat het magnetisch veld veranderd bij het 0.1 digit.

Het merk is JB Rombach, maar ik vind totaal geen informatie erover op internet....

[ Voor 14% gewijzigd door ThaStealth op 29-06-2014 21:34 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Controleer ff of de IR led uberhaupt licht geeft? (kijk dr ff naar via de camera van je telefoon ofzo)

Hoe heb je de detector aangesloten, met een 100k pull-up? of gebruik je de interne pull-up van de uC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
't kan ook zijn dat het rood al te veel reflecteert. Dat kun je misschien afplakken met zwarte tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Bij de CNY70 moet je de juiste weerstand gebruiken. Ik heb bij de kWh-draaischijfmeter (heeft hier een zwarte markering) gemerkt dat 47k niet nuttige waarden opleverde, maar 21k3 (47k+39k parallel) dat juist wel doet. Als je die weerstand nou vervangt door een potmeter, dan kun je de waarde makkelijk aanpassen en kijken of dat helpt.

Daarnaast heeft de CNY70 een klein randje op de behuizing, het zou kunnen dat dat randje al genoeg ruimte creëert tussen het ruitje en de fototransistor om het IR-licht via het ruitje terug te laten reflecteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 30-06-2014 09:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:08
@ThaStealth

Ik lees momenteel mijn stroom en watermeter uit met een CNY70. Ik heb een kant en klare gekocht hier (http://www.hackerstore.nl/Artikel/26). Zou ook een digitaal signaal moeten kunnen geven, maar dat krijg ik helaas niet werkend.. Dus je zou ook de goedkopere variant kunnen gebruiken..

Is echter wel redelijk tricky altijd met uitlijnen merk ik.. maar er moet wel ergens een verschil zitten tussen de cijfers..

Ik ga hier thuis nu aan de slag btw met een hall-sensor voor mijn warmwater meter, die heeft ongeveer het zelfde probleem.. geen duidelijk te merken meting met een CNY70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tip v/d dag: stop geen 12v in je atmega328p-au. Dan zegt 'ie inderdaad 'auw'.

Zeker nu heel blij met mij hot air station. Vervangen is supersnel.

[ Voor 31% gewijzigd door RobV op 30-06-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThaStealth schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:15:
Hi,

Ik ben bezig met het proberen uit te lezen van de gasmeter bij mij thuis.
Ik heb zoals 90% van Nederland een meter waar een reflector zit op de 6. En ik heb hier dus de CNY70 voor genomen. Deze heb ik aangesloten op de analoge poort van de Arduino.

Maar nu dat ik heb aansluit en voor de meter houd merk ik dat hij bij de cijfers waar een rood vak omheen (dus de 0.1 tot 0.001 wieltjes) staat altijd een lage waarde detecteerd (waarde kan van 0..1024 gaan) en hij detecteert <50 ongeacht de positie, zolang het maar in het rode vak zit. Wanneer ik de sensor voor de andere cijferposities houd (1 tot 10000). Stijgen de waardes tot > 400.

Ik kan dus geen enkel verschil zien tussen de 6 en de andere waardes van het 0.001 wiel, en ik begrijp niet waarom dit niet werkt, en hij bij cijfers waar een rood vak omheen zit die lage waarde teruggeeft.

Deze meter lijkt het meest op mijn meter:
[afbeelding]

kleine edit:
Ik heb net met mijn kompas gekeken in de buurt van de gasmeter, er is een electrisch veld aanwezig. Ik merk alleen geen verschil bij het draaien van de laatste wiel. Maar er staat 1 imp = 0,1 m3, ik neem dus aan dat het magnetisch veld veranderd bij het 0.1 digit.

Het merk is JB Rombach, maar ik vind totaal geen informatie erover op internet....
Op die afbeelding hebben ze een hall sensor direcht onder de laatste 3 cijfers geplakt. Misschien dat als je daar meet dat je daar wel een magnetisch veld kunt vinden?

En kijk eens naar deze Arduino sketch: http://juerd.nl/site.plp/kwh Is voor een kWh meter, maar valt wel om te bouwen naar gas :) Hij heeft in z'n code een stuk 'averaging' zitten waardoor de sketch zichzelf instelt op de meetwaardes. Heb er wel eens mee geprutst met een TCRT5000 en had het binnen no-time werkend. Uitlijning kwam wel heel precies, maar dat was bij een dunne draaischijf. Misschien dat het bij het reflecterende vlakje beter gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
RobV schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:25:
Tip v/d dag: stop geen 12v in je atmega328p-au. Dan zegt 'ie inderdaad 'auw'.

Zeker nu heel blij met mij hot air station. Vervangen is supersnel.
Auw in de vorm van rook? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Raven schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:12:
[...]

Auw in de vorm van rook? :P
Ik zag geen 'magic smoke' maar hij is wel dooood. Helaas was het mijn laatste 328p, dus dit project moet even op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe kan ik simpel een letter zoals 'A' of 'B' op een MAX7219 7-segment laten zien? Ik gebruik de LedControl library. Ik snap alleen totaal niet hoe dat werkt met die characters.

Oh nu werkt het ineens wel O-) Ik was naar die hex dingen aan het kijken, maar gewoon:
C++:
1
lc.setChar(0,4,'A',false);
werkt ook :p

[ Voor 221% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2014 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Pfft. Ben er gisteravond achtergekomen dat de Wire-library (i2c) bijt met de RC-switch library (klik-aan klik-uit). Nasty, want ik heb een i2c gestuurde dimmer die ik met een arduino en 433MHz receiver in een doosje wou bouwen. Moet nog even testen of het misschien beter gaat als ik andere interrupts gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arduino-compatibele module met WiFi : Spark Core

Afbeeldingslocatie: http://www.antratek.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/h/the_spark_core.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
ThinkPadd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:52:
[...]

Op die afbeelding hebben ze een hall sensor direcht onder de laatste 3 cijfers geplakt. Misschien dat als je daar meet dat je daar wel een magnetisch veld kunt vinden?

En kijk eens naar deze Arduino sketch: http://juerd.nl/site.plp/kwh Is voor een kWh meter, maar valt wel om te bouwen naar gas :) Hij heeft in z'n code een stuk 'averaging' zitten waardoor de sketch zichzelf instelt op de meetwaardes. Heb er wel eens mee geprutst met een TCRT5000 en had het binnen no-time werkend. Uitlijning kwam wel heel precies, maar dat was bij een dunne draaischijf. Misschien dat het bij het reflecterende vlakje beter gaat.
Heb inmiddels een hall sensor binnen, maar deze werkt ook niet. De reden is dat het magnetisch veld sterk genoeg is om de sensor te triggeren. Met m'n iphone heb ik gemeten en vond ik dat het veld op zijn maximum 300 microtesla = (3 gauss) is. De hallsensor die ik had schakelde pas vanaf 20 guass
mcDavid schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:05:
't kan ook zijn dat het rood al te veel reflecteert. Dat kun je misschien afplakken met zwarte tape.
Raven schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:11:
Bij de CNY70 moet je de juiste weerstand gebruiken. Ik heb bij de kWh-draaischijfmeter (heeft hier een zwarte markering) gemerkt dat 47k niet nuttige waarden opleverde, maar 21k3 (47k+39k parallel) dat juist wel doet. Als je die weerstand nou vervangt door een potmeter, dan kun je de waarde makkelijk aanpassen en kijken of dat helpt.

Daarnaast heeft de CNY70 een klein randje op de behuizing, het zou kunnen dat dat randje al genoeg ruimte creëert tussen het ruitje en de fototransistor om het IR-licht via het ruitje terug te laten reflecteren.
Het rode reflecteert extra sterk, de hele meter reflecteert trouwens. Ik heb het opstaande randje van de CNY70 zo goed mogelijk eraf proberen te halen, maar dit had ook geen effect.

Ga nu proberen met een "kompas": http://www.hobbyelectroni...etometer-kompas-hmc5883l/
Deze gaat van -8 tot +8 gauss, precies mijn bereik.
Nadeel:
mcDavid schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:49:
Pfft. Ben er gisteravond achtergekomen dat de Wire-library (i2c) bijt met de RC-switch library (klik-aan klik-uit). Nasty, want ik heb een i2c gestuurde dimmer die ik met een arduino en 433MHz receiver in een doosje wou bouwen. Moet nog even testen of het misschien beter gaat als ik andere interrupts gebruik.
Ik heb ook de KAKU library, en opdezelfde arduino deze sensor is ook i2c..... Ga dus tegen hetzelfde probleem aanlopen ben ik bang... Oja, ik heb ook nog ethernet die op 1 interrupt zit :P

[ Voor 46% gewijzigd door ThaStealth op 03-07-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThaStealth schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:26:
[...]

Ik heb ook de KAKU library, en opdezelfde arduino deze sensor is ook i2c..... Ga dus tegen hetzelfde probleem aanlopen ben ik bang... Oja, ik heb ook nog ethernet die op 1 interrupt zit :P
Ik ben er inmiddels achter dat ik gewoon een bug in mijn code had. Heb het dus wel werkend gekregen, alleen in al het gekloot heb ik de antenne van de receiver beschadigd, wat het testen nogal lastig maakt. Maar werken gaat het uiteindelijk, dat sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
mcDavid schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:02:
[...]

Ik ben er inmiddels achter dat ik gewoon een bug in mijn code had. Heb het dus wel werkend gekregen, alleen in al het gekloot heb ik de antenne van de receiver beschadigd, wat het testen nogal lastig maakt. Maar werken gaat het uiteindelijk, dat sowieso!
Ik was me ook al aan het afvragen wat voor probleem het zou kunnen zijn, de i2c zit namelijk op de analoge pins waar geen hardware interrupt aan gehangen kan worden (die zitten namelijk op digital 2 en 3 op de uno)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik ben bezig met het ombouwen van een library voor het uitlezen van een I2C sensor. In het voorbeeld wat ik heb wordt de raw data van de sensor in 4 bytes opgeslagen. In het CPP bestand wordt de volgende code gebruikt:

code:
1
2
3
4
long      AngleSensor::getAngle()
{
  return readLong(ANGLE);
}

Nu slaat de sensor die ik wil uitlezen de informatie op in 2 bytes. Dus ik zou eigenlijk een "readInt" moeten gebruiken. Dat commando bestaat niet, hoe kan ik dit het beste oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
kijk eens naar de implementatie van readLong(), die moet ook ergens in de library staan, want het is een private function.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens zou ik hem dan readShort noemen (of read16 ofzo).
Pagina: 1 ... 60 ... 96 Laatste