Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
RobV schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:11:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
class blablabla
{
   private:
     //stuff
   public:

// DIT is de public section.
}
Je vergeet de ";" aan het einde van de klasse.
Waarom post je deze code overigens?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
class blablabla
{
   private:
     //stuff
   public:

}; //DEZE DUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Waarom ik die code postte? Hierom:
kitao schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 01:11:

Ps, hiermee bedoelen ze toch dat die toevoeging aan het einde moeten worden geplakt, dus helemaal onderaan ? past this code into the bottom of the public section. M.a.w. wat is de Public Section
(en ja, de ; vergeet ik altijd)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Sissors schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:01:
[...]

Als je perongeluk hem zijn eigen flash laat overschrijven waar zijn bootloader zich bevindt :D.

Oké het is redelijk onmogelijk door het vervangen van print.cpp, maar het ging een beetje om de puur theoretische optie :D.
Lol, nee dat kan niet! Je kan je bootloader niet overschrijven via de USB van de arduino!
Je kan bootloader nooit flashen zonder ISP programmer aan te sluiten op je ATmega!

En dan nog valt het allemaal prima te fixen, ook bootloader kan je prima weer fixen, niks echt stuk dus, kan namelijk niet, je kan niks echt slopen. Zelfs al zou je fusebits helemaal door war gooien met ISP programmer dan is dat zelfs nog te fixen, maar dan hebben we het al meer over hardware dan over software.

@kitao
Natuurlijk krijg je die foutmelding, serial.printf bestaat niet, er is geen printf in classes print. Dus logisch dat je die foutmelding krijgt, zal je ook blijven houden tot je printf toevoegt aan de class.

stdio.h zal niet ineens arduino file veranderen, en in arduino file ineens een stuk code erbij schrijft in print.h. Dat zal je handmatig moeten toevoegen.

Lees dit stuk eens: http://playground.arduino.cc/Main/Printf#.UzFOkIVtTiw

Edit/
Heb net even serial.printf getest en werkt gewoon zoals beschreven, even code plakken in public deel van class.

Hier de aangepaste print.h, komt van versie 1.0.3 af, maar denk dat nisk uitmaakt en print.h niet is veranderd bij laatste paar updates. Probeer het maar eens. Even je oude file hernoemen zodat je die als backup heb.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/Print.h

Daarna moet dit werken! (code is getest, icm met aangepaste print.h uiteraard)
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
void setup() {                
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  Serial.printf("%d+%d=%d \n", 4, 5, 4+5); // 4+5=9
  delay(1000);
}

[ Voor 47% gewijzigd door mad_max234 op 25-03-2014 11:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Edit: even stoppen hiermee, gaan steeds meer offtopic.

[ Voor 128% gewijzigd door Sissors op 25-03-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
lol, je kan met fusebits ook niks slopen, je kan altijd nog bereiken wat je ook doet, al dan niet met HV progarmmer(kan je maken van iedere ISP programmer), ik kan niks bedenken waarmee je de AVR echt permanent kan slopen, zelfs niet via de fusebits. Maar dat is allang geen software meer, fusbits is hardware.

PS
Waarom haal je nu je hele post weg, was gewoon ontopic hoor, fusebits heeft arduino net zo goed mee te maken, niet de beginners maar gevorderde gebruikers wel. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Omdat het weinig met arduino te maken heeft. En ik weet prima dat je met fusebits in theorie niks kan slopen. Maar je kan het herprogrammeren wel zo lastig maken dat je liever gewoon een nieuwe koopt. Uit mijn hoofd heb je een high voltage programmer ook nodig om alle fuse bits te kunnen resetten?

Zowel het voordeel als nadeel van atmegas tov degene die ik nu gebruik: Je hebt altijd het kutten met fusebits ipv gewoon in de software code te zetten: de ARMs die ik meestal gebruik starten gewoon altijd op met de interne oscillator, en dan in de code schakelen ze over op alternatieven. Dat scheelt kloten met fuses. Tegelijkertijd betekend het ook dat je bijvoorbeeld in de code probleemloos je reset pin uit kan schakelen, en dat kan bij een AVR ook enkel met de fusebits.

Maar echt iets fysieks kapot maken is nagenoeg onmogelijk. Enige wat ik kan bedenken is hem over thermische limieten te krijgen, maar dan moet je wel voldoende pinnen hebben die aan aarde/voeding vastzitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 25-03-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
HV programmer heb je alleen nodig als je reset heb uitgeschakeld via fusebits en je ISP prgrammer dus niet meer werkt omdat die reset nodig heeft.

HV is niks anders dan ISP maar reset pin dan via transistor laat schakelen naar 12v, kan je zo in enkele minuten maken van elke ISP programmer, ook met arduino ISP sketch lukt dat. Is echt niet lastig en al helemaal geen rede om nieuwe te kopen!

Edit: ISP fusebit kan je overigens niet uitzetten met ISP programmer, dus die bit is veilig, enige wat ISP kan verstoren is reset fusebit uitschakelen of verkeerde klok gekozen. Beide zijn relatief simpel op te lossen.

Arduino HV programmer.
http://mightyohm.com/blog.../2008/09/hvfuse_fixed.png

En de rest van de uitleg.
http://mightyohm.com/blog...r-high-voltage-programmer

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 25-03-2014 12:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Hier de aangepaste print.h, komt van versie 1.0.3 af, maar denk dat nisk uitmaakt en print.h niet is veranderd bij laatste paar updates. Probeer het maar eens. Even je oude file hernoemen zodat je die als backup heb.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/Print.h
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
void setup() {                 
  Serial.begin(9600); 
} 

void loop() { 
  Serial.printf("%d+%d=%d \n", 4, 5, 4+5); // 4+5=9 
  delay(1000); 
} 

Werkt nu, bedankt Max. Iedereen bedankt trouwens die op dit vraagstuk heeft gereageerd. Wat ik nu eigenlijk precies verkeerd heb gedaan toen ik zelf in de Print.h file ging plakken weet ik niet, en is me nog niet helemaal duidelijk wat de public section is (ondanks de voorbeelden :$ ), maar ik ga dit verder uitzoeken. Ik wou in ieder even laten weten dat Serial.printf() nu gecompileerd wordt en ook werkelijk op de ser.mon. uitprint.
Ik denk dat een arduino hiermee een stuk gebruiksvriendelijker is geworden qua programma schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik denk dat je niet onderaan de public deel van class de code hebt geplakt maar letterlijk onderaan de file, maar dat is gissen natuurlijk. RobV had dat vermoeden ook al, dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende fout.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Klopt. De originele file eindigde ergens op regel 78 (in notepad++) en ik heb de toevoegcode op regel 79 geplakt.
Daarna nog bovenaan direkt onder het tekstgedeelte, je weet wel, die lange comment bovenaan /* blablabla*/, maar dat hielp ook niks. Ik dacht dat ze daarmee mss het public section bedoelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:50:

HV is niks anders dan ISP maar reset pin dan via transistor laat schakelen naar 12v, kan je zo in enkele minuten maken van elke ISP programmer, ook met arduino ISP sketch lukt dat. Is echt niet lastig en al helemaal geen rede om nieuwe te kopen!
Dat wist ik niet, de meeste HV-programmers die ik tot nu toe gevonden heb werken parallel. Bij de 8-pins arduino(/avr)-varianten kan... je uiteraard niet anders als serieel aan de slag.

Voor die paar atmega328's en een -644 die ik niet meer aan de praat krijg, heb ik niet zoveel zin om een paralelle HV-programmer te bouwen. Serieel zou een stuk beter uitkomen, mocht je een link weten waar ik wat meer info kan vinden, ik ben zeer geïnteresseerd !

Edit:
Die Mightyohm- programmer lijkt me parallel...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 00:39:
Vandaag een reply gekregen op m'n mail aan Interlink over de verschillen tussen de FSR400 en de FSR402. Ze hebben een mooie integratie PDF meegestuurd met bakken info. De sensoren zijn in principe 't zelfde en zullen altijd vrijwel dezelfde range aan waarden geven. Het enigste verschil zit in de grootte van het meetoppervlak.
Dus toch. En je hebt zeker geen link naar die pdf want die zit in je email ?
Simpel gezegd komt het erop neer dat wanneer je grotere waarden wil meten je moet zorgen voor meer gewichtsdistributie, en balpen kan met minder massa meer drukkracht uitoefenen omdat het ingedrukte oppervlak heel klein is. Een emmer water (uitgaande van een vlakke onderkant) levert minder druk per cm2 dan die zelfde balpen.
Ook is het dus zo dat omdat de FSR402 een groter meetoppervlak heeft deze dus per definitie meer gewicht kan meten omdat de actuator (het item dat je gebruikt om de FSR in te drukken) een groter oppervlak kan hebben zonder de randen te raken. Hoeveel je precies kan meten met de FSR400 is gegarandeerd uit te rekenen maar daar ben ik op dit moment echt even te lui moe voor :+
Komt er dus eigenlijk op neer dat je 1 zo'n sensor niet kan gebruiken om gewicht te wegen ?
Je zou er dus 4 nodig moeten hebben, dan een soort tafelvormig platform maken met hele dunne pootjes die precies in de actuator vallen. Dan een emmer water erop en in je sketch de boel laten omrekenen ?
Als dat zo is dan is 1 FSR dus enkel geschikt als deurmatbelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:33:
[...]

Dat wist ik niet, de meeste HV-programmers die ik tot nu toe gevonden heb werken parallel. Bij de 8-pins arduino(/avr)-varianten kan... je uiteraard niet anders als serieel aan de slag.

Voor die paar atmega328's en een -644 die ik niet meer aan de praat krijg, heb ik niet zoveel zin om een paralelle HV-programmer te bouwen. Serieel zou een stuk beter uitkomen, mocht je een link weten waar ik wat meer info kan vinden, ik ben zeer geïnteresseerd !

Edit:
Dat had ik ook altijd begrepen, vandaar dat ik daar vanuitging, maar blijkbaar (tegenwoordig) niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Die PDF zit inderdaad in m'n mail. Zal em straks thuis even op m'n website zetten en de link hier dan delen. In principe kun je met 1 sensor ook tonnen meten maar je zult op een of andere manier ervoor moeten zorgen dat je een actuator vindt die binnen het meetoppervlak past en dan het hele gebeuren calibreren / ijken. Hoe groter het te te meten gewicht hoe minder nauwkeurig uiteraard.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
"je zult op een of andere manier ervoor moeten zorgen dat je een actuator vindt die binnen het meetoppervlak past"

Afbeeldingslocatie: http://www.tinkersoup.de/tpl/download/fsr-406_spec.jpg
Deze is circa 4x4 cm en kost al euro 11,50
http://www.conrad.com/ce/...sure-Sensor----10-g-10-kg
Hoeveel is een emmer water, 20x20 ?
Wordt dure grap dan :?
/Edit Ik ging er eigenlijk vanuit dat het actuatorgedeelte boven de rand zou uitsteken. Dat je er dan zeg maar een metalen plaat erop legt en als je dan iets in het midden op die plaat zet, dat er dan een waarde uitkomt.
Maar die randen steken dus uit en je moet perse op het actuactor gedeelte het gewicht plaatsen ?

[ Voor 29% gewijzigd door kitao op 25-03-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Hoeft nog niet eens eigenlijk. Als je die hele emmer water op een aantal rubberen voetjes zet en dan 1 extra voetje in t midden en die dan op die sensor zet zou je in principe toch een object hebben wat beweegt al naar gelang z'n gewichts maar je hebt toch de drukkracht beperkt op je sensor. Ik denk dat dat ook is wat ik ga proberen, de container op pootjes en dan 1 pootje op de sensor. Daarna is het een kwestie van ijken aan de hand van diverse gewichten.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Of een elektronische weegschaal van 15 euro bij Blokker tweaken en het display doorverbinden naar de monitor.
Makkelijk gezegd natuurlijk ;)
Ik zal eens kijken of ik die 406 ergens kan krijgen, begin nu toch wel nieuwsgierig te worden. Heb zo'n sensor eigenlijk nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:33:
[...]

Edit:
Oeps verkeerde uitgekozen, had helemaal niet gekeken of het wel ISP was, zag transitor op de reset en heb niet verder gekeken, is inderdaad parallel versie, maar het trucje werkt ook met ISP, precies hetzelfde dus met transistor op reset en 12v.

Hier een ISP versie. :)
http://www.rickety.us/201...oltage-serial-programmer/

Edit/
"Parallel and serial High-Voltage-Programming "
http://www.der-hammer.info/hvprog/index_en.htm

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 25-03-2014 14:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar dat is voor Atiny's, ik heb even snel gezocht, en ik hen niet het idee dat Atmegas ook high-voltage serial ondersteunen, enkel parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat zou kunnen, heb het alleen gebruikt bij 2313 en 45, beide tiny's, had alleen in begin paar keer verkeerde fuse gezet, maar dat gebeurd nu bijna nooit meer en al helemaal niet de reset bit. Heb wel eens dat verkeerde klok heb gekozen, maar dat is makkelijk op te lossen door externe oscillator aan te sluiten.

Maar is toch bijna geen moeite om 8 draadjes meer aan te sluiten, als je vaak 328 gebruikt en je wel eens fuse bits verkeerd zet, maak je daar gewoon gatenprintje voor met socket, hoef je het maar eenmalig te doen. atmega48, 88, 168, 328 hebben allemaal dezelfde pinnen, dus die kan je dan ook icm met dat zelfde printje gebruiken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

kitao schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:45:
Of een elektronische weegschaal van 15 euro bij Blokker tweaken en het display doorverbinden naar de monitor.
Makkelijk gezegd natuurlijk ;)
Ik zal eens kijken of ik die 406 ergens kan krijgen, begin nu toch wel nieuwsgierig te worden. Heb zo'n sensor eigenlijk nog niet geprobeerd.
Weegschalen gebruiken meestal een ander type sensor dat de buiging van een stuk metaal meet. Ik ben die ook wel eens los als sensor tegengekomen maar dat vereist dan weer een bepaalde opbouw en de ruimte daarvoor heb ik gewoon niet. In principe heb je niet eens een 406 nodig, een 402 werkt ook al een stuk makkelijker dan een 400. Als t goed is krijgt iPrototype de 402 (als ze de goede sensor afgebeeld hebben) binnen een week of twee weer binnen. Als je een goede bron vind voor die 406 hoor ik dat evengoed graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Idd, de zoekterm daarvoor is "load cell" :) Wikipedia: Load cell
http://www.societyofrobots.com/sensors_forcetorque.shtml
http://electronics.stacke...nect-load-cell-to-arduino

[ Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 25-03-2014 15:55 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt voor de links Puch-Maxi.
De 406 bij Conrad kost 12 euro (25euro gratis verz.)
Bij Robotshop $7,95. Verz. $9,23
En vreemd genoeg gaan ze bij Ebay niet onder circa 18 dollar de deur uit.
RobV schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:11:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
class blablabla
{
   private:
     //stuff
   protected:
     //stuff
   public:

};
Inmiddels de oude en de nieuwe Print.h file naast elkaar gelegd, ik zie het nu. Tnx
Nu nog even uitzoeken waar die blokken voor dienen
edit/ hier een link daarover
http://www.tutorialspoint...lass_access_modifiers.htm

[ Voor 57% gewijzigd door kitao op 25-03-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:28:
[...]

Oeps verkeerde uitgekozen,

Hier een ISP versie. :)
can happen ;)

Voor mij is het nog een beetje onduidelijk, als ik de datasheet voor de 328 bekijk (heb er vandaag niet al te veel tijd aan besteed), dan lijkt het er aan te liggen welke Fuse oorzaak van de "vastloper" is. Als de SPIEN fuse verkeerd staat, heb je blijkbaar een paralelle programmer nodig, RSTDISBL zou je wellicht wel serieel kunnen herstellen.

( http://www.atmel.com/Images/doc8161.pdf bladzijde 297)

Misschien dat ik toch maar voor beiden moet gaan, 8 pootjes = serieel, de attiny84 en 2313 lukt ook serieel, maar de Attiny86 weer niet. (zou wel makkelijk zijn als er een... standaard voor was)

Dank je in elk geval voor de links, weer een stukje meer geleerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/8c344b4435532a3a4ef4e7c92a1db5ab_zpsec05dc98.jpg

Eerste avond met Arduino's, heb het wel naar mijn zin! Leuk spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Gelijk groot uitgepakt Sebastiaan ?
Ik heb ook zo'n boardvoeding maar zit al paar maanden nog in de verpakking.
Laatst kwam ik dit daarover tegen
New YwRobot MB102 power module overheats
Als jij daar ook last van heb laat dan even weten svp
Nog een link over die voeding maar zonder klachten
http://www.petervis.com/R...adboard_Power_Supply.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik wil draadloze quizknoppen bouwen en heb vroeger al wat uC ervaring opgedaan.

Die voeding werkt hier prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:29:
[...]

can happen ;)

Voor mij is het nog een beetje onduidelijk, als ik de datasheet voor de 328 bekijk (heb er vandaag niet al te veel tijd aan besteed), dan lijkt het er aan te liggen welke Fuse oorzaak van de "vastloper" is. Als de SPIEN fuse verkeerd staat, heb je blijkbaar een paralelle programmer nodig, RSTDISBL zou je wellicht wel serieel kunnen herstellen.

( http://www.atmel.com/Images/doc8161.pdf bladzijde 297)

Misschien dat ik toch maar voor beiden moet gaan, 8 pootjes = serieel, de attiny84 en 2313 lukt ook serieel, maar de Attiny86 weer niet. (zou wel makkelijk zijn als er een... standaard voor was)

Dank je in elk geval voor de links, weer een stukje meer geleerd !
SPIEN kan je inderdaad niet veranderen met ISP programmer, dat had dat ook al gepost. :)

Blijft er dus de RSTDISBL over, waarmee je dus reset pin naar normale I/O pin kan omzetten, dat kan wel met ISP programmer, en dan kan je de chip daarna niet meer programmeren met diezelfde ISP programmer, dan heb je een HV programmer nodig om in programmeer mode te kunnen komen. Je kan immers niet meer met reset erin komen, maar AVR kan via 12v ook in een programmeer mode komen, namelijk de HV mode, dat is dan de enige optie.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik wil eigenlijk ook wel eens wat met Arduino gaan doen, wat is een goede uitvoering om mee te beginnen?
Er zijn namelijk zo veel verschillende versies van, Uno, Mega, Mini, Nano. Er is een grote kans aanwezig dat ik de chip een keer zal opblazen, dus een model met een socket lijkt me wel handig? Ik wil er gewoon een beetje mee prutsen dus de afmetingen maken niets uit. Misschien is het wel handig dat hij op een breadboard past, maar dan kan ik ook met losse leads doen. USB naar TTL adapter heb ik wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Denk dat je beste gewoon voor standaard versie gaan, de uno is de laatste standaard versie zover ik weet. Mini pro is ook leuk en lekker goedkoop via ebay, heb daar dan wel usb naar serial voro nodig, welke heb je nog liggen?

Mini pro kosten per stuk iets van 2.10 a 2.20 euro via ebay, als je die opblaas gooi je hem gewoon weg. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik zou gewoon de uno rev3 pakken omdat daar het meeste over is te vinden. Kan je met een paar jumpers of losse draad op BB aansluiten. En dan even kijken of je randonderdelen hebt zoals leds, etc. Anders starterkitje opzoeken. En als je dat dan beetje weet dan kun je altijd nog naar andere bordjes kijken.
Ik heb deze, vind toch fijner want de uno is zelf maar 5x7cm. Maar zoiets kan je evt ook zelf maken
Afbeeldingslocatie: http://thoughtjelly.files.wordpress.com/2011/09/img_20110929_194658_thumb.jpg?w=260&h=200
http://thoughtjelly.wordp...parkfun-inventors-kit-uk/

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 25-03-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Bedankt voor de reacties :)
mad_max234 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:41:
Denk dat je beste gewoon voor standaard versie gaan, de uno is de laatste standaard versie zover ik weet. Mini pro is ook leuk en lekker goedkoop via ebay, heb daar dan wel usb naar serial voro nodig, welke heb je nog liggen?

Mini pro kosten per stuk iets van 2.10 a 2.20 euro via ebay, als je die opblaas gooi je hem gewoon weg. :D
Ik heb een breakout adapter met FTDI FT232RL chip, zowat alle pinnen zijn beschikbaar. Zit een jumper op voor 3.3V/5V. De Mini pro past wel mooi op een breadboard!
kitao schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:42:
Ik zou gewoon de uno rev3 pakken omdat daar het meeste over is te vinden. Kan je met een paar jumpers of losse draad op BB aansluiten. En dan even kijken of je randonderdelen hebt zoals leds, etc. Anders starterkitje opzoeken. En als je dat dan beetje weet dan kun je altijd nog naar andere bordjes kijken.
Ja precies, daar zat ik ook aan te denken. Gebruik ik de Uno als "Dev" bord en zodra ik een specieke toepassing ervoor heb dan pak ik een Nano of een Mini pro zodat het geheel wat compacter is en goedkoper.
edit:
Bedankt voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
$9,50 goedkoopste uno
En dit zie ik voor het eerst, die heeft ook male-headers :?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JhweD9il.jpg
http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item461be25f40
En ook nog een idc-coonector

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 26-03-2014 00:34 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alleen als je een arduino nano koopt op eBay moet je opletten, je hebt ze met FTDI chip onboard en met 2303 chip (dat zijn de allergoedkooptse 'alice' nano's) en die laatste werken niet lekker onder windows 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Alle voorbeelden die werken op uno werken ook op de mini pro, alle pinnen en zo zijn uiteraard hetzelfde dus alle voorbeelden en schema dus ook. Vormfactor is alleen anders, maar meeste zullen daar wel doorheen kunnen kijken.

Als je al ftdi bordje hebt en je heb al wat kennis hier en daar opgedaan, dan is mini pro wellicht betere keuze, kost erg weinig en kan je direct op het breadboard prikken, geen gedoe met losse arduino naast je breadboard, geen losse kabeltjes van je arduino naar je breadboard.

Als ik wat ga klote met de arduino grijp ik meestal naar mini pro, dat zegt denk ik al genoeg over mijn voorkeur. :)

@borroz
Je bedoeld denk ik PL2303?

Die doen het prima onder XP, vista en win7, gebruik die heel vaak, heb nu ook weer eentje aan mijn pc hangen, onder win8 werkte die niet gelijk maar dat daar is trucje voor gevonden.

Edit/
Zie dat ze nu ook gewoon zelf win8 en 8.1 drivers hebben.
Windows Driver Installer Setup Program
(For PL2303 HXA, XA, HXD, EA, RA, SA, TA, TB versions)
Installer version & Build date: 1.9.0 (2013-10-25)
Windows Vista/7/8/8.1 (32 & 64-bit) WDF WHQL Driver: v3.4.62.293 (10/17/2013)

Pagina laad erg traag bij mij.
http://www.prolific.com.t...uct.aspx?p_id=225&pcid=41

Edit/2
kitao schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 00:22:
$9,50 goedkoopste uno
En dit zie ik voor het eerst, die heeft ook male-headers :?
[afbeelding]
http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item461be25f40
En ook nog een idc-coonector
Vreemde keuze, en kan wel eens problemen geven met aantal schield die verspringende rij hebben met pinnen.

Zoals deze
Afbeeldingslocatie: http://lelkes.home.sk/homesolar/images/stories/homesolar/monitoring/etehrnet_shield_2.jpg

Edit/
Ik zie dat je je post heb aangepast naar win8, stond eerst win7, nu slaat mijn post nergens meer op. Ik ga maar weer standaard alles quote al is het post boven me. :P

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 13:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:03:

@borroz
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6jPKUT0.jpg

hoe hou je ze uit elkaar ?

links de nano met de PL2303 en rechts met de FTDI
om veel driver gezeik onder windows 8.1 te voorkomen adviseer ik de rechtste.
(onder linux maakt het niet uit)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:42:
alleen als je een arduino nano koopt op eBay moet je opletten, je hebt ze met FTDI chip onboard en met 2303 chip (dat zijn de allergoedkooptse 'alice' nano's) en die laatste werken niet lekker onder windows 8
mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:03:
@borroz

Die doen het prima onder XP, vista en win7, gebruik die heel vaak, heb nu ook weer eentje aan mijn pc hangen, onder win8 werkte die niet gelijk maar dat daar is trucje voor gevonden.

Edit/
Zie dat ze nu ook gewoon zelf win8 en 8.1 drivers hebben.
Windows Driver Installer Setup Program
(For PL2303 HXA, XA, HXD, EA, RA, SA, TA, TB versions)
Installer version & Build date: 1.9.0 (2013-10-25)
Windows Vista/7/8/8.1 (32 & 64-bit) WDF WHQL Driver: v3.4.62.293 (10/17/2013)

Pagina laad erg traag bij mij.
http://www.prolific.com.t...uct.aspx?p_id=225&pcid=41
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:25:
[...]

juist.. en die werken niet lekker onder win 8.1 wel onder linux (bij jou wel dat snap ik >:) )
Hmm, werkt het nu wel of niet in W8? http://www.prolific.com.t...uct.aspx?p_id=225&pcid=41

"(For PL2303 HXA, XA, HXD, EA, RA, SA, TA, TB versions)"

en een stukje naar beneden:

NOTE: Windows 8/8.1 are NOT supported in PL-2303HXA and PL-2303X EOL chip versions.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 26-03-2014 10:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Denk dat je gelijk heb. Maar het werkt sowieso onder win8, de vorige drivers van pl2303hxa werken 100% zeker onder win8, ze hebben alleen de ondersteuning eruit gehaald in laatste drivers, niet dat die niet meer werken maar omdat hun ervoor gekozen hebben. Ik kan helaas niet even testen want heb win7 op dit moment.

Doordat win8 automatisch de laatste drivers download zit ej dus met de verkeerde drivers, kwestie van oude weer installeren en alles doet het onder win8.
http://www.airdevilaccess...8+Driver+Installation.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 12:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Maar je moet dan wel het automatisch updaten van drivers uitzetten omdat W8 anders zo weer de nieuwe driver download die er niet mee overweg kan, althans, van wat ik heb gelezen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hieronder in de links staat dat mini pro maar helft geheugen heeft van de uno. Over de male headers, de uitvoering zonder extra headers is ook nog beschikbaar. Op de uno zit tenminste nog een shield mogelijkheid, bij een mini gaat dat helemaal niet.
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardProMini
http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno
http://arduino.cc/en/main/boards
Bij mij was het juist dat ik liever een bordje had die niet bij de eerste de beste nies over tafel vliegt. Maar goed, als zo'n mini in een BB zit geprikt valt dat ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@Raven
Ja anders blijft je in loop zitten. :D
Is alleen automatisch installeren wat je uitschakelt, niks aan de hand dus krijgt alle driver updates nog gewoon binnen, moet alleen even toestemming geven om te installeren.

@Kitao
Wat bepaalde het geheugen van de arduino? Juist ja de uC die erop zit. :)

Je zit naar mini pro te kijken met 168 erop, dat is dus een ander product, wij hebben het gewoon over de mini pro met 328p erop natuurlijk. ;)

Ik zou niet al te veel waarde hechten aan schield, heb er 1 gekocht in al die jaren. Leuk voor mensen die bang zijn voor de soldeerbout of IC's of willen pronken met iets wat ze niet zelf gemaakt hebben. :D
Bij mini pro zit alles juist vast aan je breadboard, je kan alles in een keer oppakken en ligt helemaal niks los, met arduino uno heb je juist dat arduino los naast je breadboard ligt je allemaal jumperkabels hebt lopen tussen beide, of je moet zo een speciaal breadboard hebben waar je arduino op kan vast maken.

Die Uno waar jij eerder naar linkte met die extra headers is geen officiële uno, dat is gewoon clone, zijn verschillende clones op ebay in omloop die afwijken van originele arduino uno. Mini pro van ebay is ook gewoon de eigen ontwerp clone, maar daar is niks mis mee overigens, goed ontworpen clone doet niks onder voor echte arduino, zo complex is arduino nu ook weer niet.

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 13:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

douane vraagje :

ik heb 2 bestellingen, beiden met een waarde onder de 22,- , geplaatst bij dezelfde verkoper met 5 dagen ertussen.
verwachtte 2 aparte pakjes natuurlijk, blijkt de verkoper het in 1 pakje gestopt te hebben en nu moet ik aantonen wat de waarde is van post nl.
moet ik nou BTW betalen over deze totale zending ? zien ze het als 1 bestelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:25:
[...]

[afbeelding]

hoe hou je ze uit elkaar ?

links de nano met de PL2303 en rechts met de FTDI
om veel driver gezeik onder windows 8.1 te voorkomen adviseer ik de rechtste.
(onder linux maakt het niet uit)
Ik zou natuurlijk ook FTDi kiezen als ze nagenoeg even duur zijn.

Maar je typte eerst 2803 en win7, en dat niet onder win7 werkte, dat heb je aangepast, maar daar reageerde ik dus op. ;)
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:19:
douane vraagje :

ik heb 2 bestellingen, beiden met een waarde onder de 22,- , geplaatst bij dezelfde verkoper met 5 dagen ertussen.
verwachtte 2 aparte pakjes natuurlijk, blijkt de verkoper het in 1 pakje gestopt te hebben en nu moet ik aantonen wat de waarde is van post nl.
moet ik nou BTW betalen over deze totale zending ? zien ze het als 1 bestelling ?
Als je kan aantonen dat je het eigenlijk als twee losse pakketjes hebt besteld, dus twee bestelbonnen met de spullen en apart afgerekend, dan willen ze wellicht jou tegemoet komen.

Je moet tussen de 22 en 150 euro met herkomst van buiten de EU inklaringskosten en BTW betalen.

Zie de tab "wat kost het"
http://www.postnlpakkette...ket-ontvangen/buitenland/

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 13:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Prolific en hun chips (zoals PL230x). Silicon Labs (CP210x) gaat ook nog wel, maar FTDI is toch wel mijn favoriet. Gewoon vanuit het perspectief van de gebruiker, qua eenvoud en driver support :).
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:19:
douane vraagje :

Hmms dat is wel vervelend. Ik ben bang dat ze het inderdaad als één bestelling zien. Jammer dat verkoper alles bij elkaar heeft gedaan :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
PL2303 zijn zo lekker goedkoop, printje kost 1 euro ongeveer, heb dus heel zakje van liggen, heb ook paar CP's liggen, die deden het juist wat minder, zijn wat kieskeuriger voor bandbreedte frequentie dan FTDI en PL2303. Hoe het zit met CP drivers onder win8 weet ik niet.

Edit/
PL2303 usb naar serial printjes zijn stuk goedkoper geworden afgelopen tijd, kosten 75 cent ongeveer, inclusief verzenden uiteraard. :D

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 13:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:00:
@Kitao
Wat bepaalde het geheugen van de arduino? Juist ja de uC die erop zit. :)
Je zit naar mini pro te kijken met 168 erop, dat is dus een ander product, wij hebben het gewoon over de mini pro met 328p erop natuurlijk. ;)
Ok, dacht al zoiets, maar is wel om op te letten
Ik zou niet al te veel waarde hechten aan schield, heb er 1 gekocht in al die jaren. Leuk voor mensen die bang zijn voor de soldeerbout of IC's of willen pronken met iets wat ze niet zelf gemaakt hebben. :D
Bij mini pro zit alles juist vast aan je breadboard, je kan alles in een keer oppakken en ligt helemaal niks los, met arduino uno heb je juist dat arduino los naast je breadboard ligt je allemaal jumperkabels hebt lopen tussen beide, of je moet zo een speciaal breadboard hebben waar je arduino op kan vast maken.
Of voor mensen die weinig zin hebben om te solderen. Ben er niet bang voor, maar als niet nodig is ga ik het ook niet opzoeken. Liefst heb ik een bord zoiets als dit :
Afbeeldingslocatie: http://i744.photobucket.com/albums/xx86/egochina/DSC09688.jpg
Kan het alleen niet betalen maar al dat mini hoeft voor mij niet. Ik heb 3 bordjes nu en die kan je gewoon oppakken zonder pincet
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/o5gpd634z/microboards_004.jpg
klikbaar
En mijn motorshield vond ik erg handig
Afbeeldingslocatie: https://iprototype.nl/images/products/1003_big.png
Die Uno waar jij eerder naar linkte met die extra headers is geen officiële uno, dat is gewoon clone, zijn verschillende clones op ebay in omloop die afwijken van originele arduino uno. Mini pro van ebay is ook gewoon de eigen ontwerp clone, maar daar is niks mis mee overigens, goed ontworpen clone doet niks onder voor echte arduino, zo complex is arduino nu ook weer niet.
De mega in de foto kocht ik paar maanden terug. (zit vastgeschroefd op dekseltje.Zal misschien ook kloon zijn maar is goede kwaliteit.
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item4617c7610b
Trade_spotting heet die shop, werd ook snel geleverd
Dat Sparkfun bordje kwam bij Antratek vandaan, was geen kitpakketje trouwens.
De groene is een basicstamp dev. bordje van parallax (ook via antratek)

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 26-03-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Al die goedkope mini pro van ebay zijn allemaal 328p, ik heb ze in ieder geval nog nooit een goedkope 168 mini pro op ebay voorbij zien komen, die beginnen bij 6 a 7 dollar en hoger, maar ik zou niet weten waarom je die zou willen.

Edit/
Ik had het niet over jou hoor met dat solderen, ik weet helemaal niks van jou op dat gebied dus daar kan ik niet over oordelen, ik zei het in het algemeen waarom men bijvoorbeeld schield zou verkiezen boven zelfs knutselen. Geen zin hebben is ook goede rede natuurlijk. :)

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 14:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Over dat Arm-bord : die rijen langs het display, moeten daar nou nog pinheaders op gesoldeerd worden of kan je daar direkt een jumper inprikken ?
Zou wel makkelijk zijn als ze die er alvast op hadden gezet. Koop je een bord van > 200 dollar, ga je headers solderen en met een beetje pech is je bord naar de .... maan
Ps, om on-topic te blijven, iemand die zo'n bord kent met avr-8-bit chips ?

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 26-03-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat zijn kale soldeerpads, dus daar kan je bijv. een header op solderen of wat je voorkeur geeft. Moet je toch nog solderen. :P

Edit/
Je moet het echt heel erg gek maken wil je bord slopen met header solderen. of je moet hem te lijf gaan met zoiets. :D

Afbeeldingslocatie: http://www.pgntrading.nl/contents/media/l_44e030.jpg

Even zonder dollen, als je je bord kan slopen met solderen van header heb je echt niet juiste gereedschap of je moet eerst even paar uur gaan oefenen en video's bekijken. :)

maar hou je je maar een beetje aan de regels en heb je je bout niet te gek hoog staan is het onmogelijk om het te slopen met solderen van pinheaders, moet je het echt heel erg bond maken, bijna doelbewust slopen.

Edit
Butterfly serie van atmel zelf wellicht?

[ Voor 80% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 14:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
kitao schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:44:
Of voor mensen die weinig zin hebben om te solderen. Ben er niet bang voor, maar als niet nodig is ga ik het ook niet opzoeken. Liefst heb ik een bord zoiets als dit :
[afbeelding]
Kan het alleen niet betalen maar al dat mini hoeft voor mij niet.
Je moet eens kijken naar de Mini-DK2, kost niet zo veel (iets van 20€ zonder touchscreen) en heeft ethernet ingebouwd. Compatibel met de mbed online compiler (en libraries)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, weet ik wel. Ik heb stationnetje met dunne tip. En normaal gesproken heb ik ook geen moeite met bijv, ic voetje solderen of wat dan ook. Maar bij solderen van zo'n duur bord gaan mn handen al trillen als ik er naar wijs met de bout. En kortsluiting is best gauw gemaakt. Hoofdbandloep met verlichting zou ook handig zijn, ik moet echt goed turen om het nog te zien zonder versterking.

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 26-03-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Atmel heeft aantal bordjes te koop.
http://store.atmel.com/CBC.aspx?q=c:100113
kitao schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:13:
Ja, weet ik wel. Ik heb stationnetje met dunne tip. En normaal gesproken heb ik ook geen moeite met bijv, ic voetje solderen of wat dan ook. Maar bij solderen van zo'n duur bord gaan mn handen al trillen als ik er naar wijs met de bout. En kortsluiting is best gauw gemaakt.
Je kan geen kortsluiting maken tussen I/O pinnen, wel bruggetjes maar dat is geen echt kortsluiting zoals je die waarschijnlijk bedoeld.

Een regels is dat je ook controle uitvoeren op je soldeer, eerste visuele en eventueel nameten, en dan ga je pas eerste test uitvoeren of die het doet, liefst met labvoeding die je instelt om de minimale stroom die nodig is, dan sloop je sowieso veel minder snel iets, kortsluiting is dan meestal geen probleem want labvoeding staat ingesteld op stroom die de voltage regulator makkelijk aan kan en meer kan die niet trekken.

En dan nog als je zonder labvoeding het printje aansluit en je hebt kortsluiting tussen grond en vcc dan zal je dat gelijk merken omdat printje niet aangaat, zal niks stuk gaan als je stekker er weer gelijk uit haalt bij eerste test. En dan nog zal hoogsten je voltage regulator in zijn thermische beveiliging schieten omdat die zijn max stroom staat te leveren(word nu niet beperkt door labvoeding) en hoogst waarschijnlijk te heet word daardoor. Je gaat hem echt niet zomaar stuk krijgen. :)

[ Voor 90% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 14:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
alfaleader schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:12:
Je moet eens kijken naar de Mini-DK2, kost niet zo veel (iets van 20€ zonder touchscreen) en heeft ethernet ingebouwd. Compatibel met de mbed online compiler (en libraries)
Arm /= Avr toch ?
Oftewel dat is toch andere opzet als de in de arduino gebruikte Ic's ?
Zo ja, ik wil niet weer overstappen maar bedankt voor de tip
Tnx, dit lijkt me wel wat
http://store.atmel.com/Pa...3;c:100113#tc:description
Chip verwisselen wordt echter wel moeilijk zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r2H9XYi.jpg

losse interface bordjes voor de HC 05 / 06 bluetooth tranceivers.
ook dit kan ik echt niet solderen, volgende keer koop ik ze gelijk met interface |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Die soldeer ik zo met de hand zonder moeite, makkelijker dan FTDI chipje, zet één pin vast met wat soldeer en verhit die steeds even wanneer je het printje positioneert, zodra printje helemaal naar je zin is gepositioneerd soldeer je eerst tegenover liggende pin in de andere hoek, en dan soldeer je rust alle andere pinnen, printje zal dan niet verschuiven, is echt geen kunst. Zo soldeer je alle chipjes met de hand, zolang je het kan verhitten met de soldeerbout is het prima met de hand te solderen.

Filmpje, zelf geetst printje en met hand gesoldeerd.
YouTube: Bluetooth 4.0 (BLE) - 05: Soldering

Edit/
Moet alleen niet zo solderen als hij, eerst pad verhitten, en dan de solderen erbij voegen uiteraard. Sorry voor slechte solderen techniek filmpje, maar ging mij meer om techniek van het positioneren en vast zetten van twee pinnen.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 14:37 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een regel is dat je ook controle uitvoeren op je soldeer, eerste visuele en eventueel nameten.
Ja, dat doe ik ook altijd. Maar dan nog, als er een bruggetje is dan komt desoldeerdraad in beeld en ....
nou ja, kortom, als ik zo iets duurs koopt dan wil ik gewoon kant en klaar. Stel je voor dat ze jouw koelkast in losse stukjes komen aanleveren. En wat anders zou je erop willen zetten als een rij headers op die pads ?
Kan niks anders op.
ps, tnx voor de labtip, die kon ik nog niet

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 26-03-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:34:
Die soldeer ik zo met de hand zonder moeite, makkelijker dan FTDI chipje, zet één pin vast met wat soldeer en verhit die steeds even wanneer je het printje positioneert, zodra printje helemaal naar je zin is gepositioneerd soldeer je eerst tegenover liggende pin in de andere hoek, en dan soldeer je rust alle andere pinnen, printje zal dan niet verschuiven, is echt geen kunst. Zo soldeer je alle chipjes met de hand, zolang je het kan verhitten met de soldeerbout is het prima met de hand te solderen.

Filmpje, zelf geetst printje en met hand gesoldeerd.
YouTube: Bluetooth 4.0 (BLE) - 05: Soldering
ja maar ik ben gewoon te oud voor die dingen.. heb er de kracht ogen niet meer voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Waarom lukt dat niet Borroz, liggen de printjes niet plat op elkaar oid?
edit:
Oh ik lees het al, het is te klein.

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-03-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat wel, maar het is voor mij eigenlijk gewoon te klein.
enfin.. ga een toch een poging wagen met een flinke ledloup erboven en mijn allerkleinste soldeerboutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:38:
[...]

ja maar ik ben gewoon te oud voor die dingen.. heb er de kracht ogen niet meer voor :+
Helemaal vergeten, ja dan is het wel handig als dat al voor je gedaan is. Maar voor ons jonge goden is het niet lastig als je maar even wat regeltjes aanhoud, eigenlijk is alles mogelijk met de hand, zolang je het maar goed kan verhitten, hoe klein het ook is. Ik soldeer pinnen die ik tijdens het solderen ook niet goed kan zien, maakt met techniek die ik gebruik ook niet uit, hoef de pinnen niet los te zien tijdens het solderen.

Drag techniek gaat het solderen min of meer vanzelf, trekt er soldeerpunt langs met wat soldeer erop en alle pinnen het juiste hoeveelheid soldeer zonder te kijken, maar dat gaat niet bij zo een PCB met halve gaatjes, dat werkt bij IC zeer goed.

Edit/
mag het ook even opsturen naar mij, heb het binnen paar minuten erop zitten, meeste tijd zal kwijt zijn aan wachten dat soldeerbout heet is. :+

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 14:46 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Lichtjes offtopic, maar kan iemand een verkooppunt online aanbevelen voor een goedkoop hetelucht soldeerstation? Ik heb em nog niet echt nodig op 't moment maar ik kwam het toevallig tegen in een YT filmpje en 't ziet er interessant uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mijn ogen zijn het probleem niet, mijn fijne motoriek is kut :P. 0603 weerstanden lukt nog net aan, omdat er maar twee pinnen zijn (uiteraard op een PCB, zoiets zwevend solderen gaat een ramp worden bij mij), en grootste SMD ICs ook nog wel, maar alles kleiner lukt me gewoon niet. Overigens ook gewoon DIP netjes solderen lukt me niet goed. En het zal met veel oefenen vast wel beter worden, maar mijn fijne motoriek blijft beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
C.44 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:55:
Lichtjes offtopic, maar kan iemand een verkooppunt online aanbevelen voor een goedkoop hetelucht soldeerstation? Ik heb em nog niet echt nodig op 't moment maar ik kwam het toevallig tegen in een YT filmpje en 't ziet er interessant uit :+
Conrad is toch dé plek om te beginnen met zoeken? :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:45:
[...]

mag het ook even opsturen naar mij, heb het binnen paar minuten erop zitten, meeste tijd zal kwijt zijn aan wachten dat soldeerbout heet is. :+
bedankt voor het aanbod maar ik ga eerst zelf een poging wagen :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/16Xufqp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:55:
Mijn ogen zijn het probleem niet, mijn fijne motoriek is kut :P. 0603 weerstanden lukt nog net aan, omdat er maar twee pinnen zijn (uiteraard op een PCB, zoiets zwevend solderen gaat een ramp worden bij mij), en grootste SMD ICs ook nog wel, maar alles kleiner lukt me gewoon niet. Overigens ook gewoon DIP netjes solderen lukt me niet goed. En het zal met veel oefenen vast wel beter worden, maar mijn fijne motoriek blijft beperkt.
hier nog 1.. plus dikke vingers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Raven schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:57:
[...]

Conrad is toch dé plek om te beginnen met zoeken? :)
Uiteraard, maar ik zoek ook wat goedkopere varianten :P Had zelf al op DX gekeken maar de 2 versies die ze daar hebben zijn niet bestelbaar om 1 of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:58:
[...]

bedankt voor het aanbod maar ik ga eerst zelf een poging wagen :P

[afbeelding]
Doe het niet op die manier aub, leg het neer en doe druppel soldeer op 1 pad va een van de hoeken, en positioneer het pcb wat erop gesoldeerd moet worden, en verhit de pad dan waar je eerder al druppen op had gedaan. Als goed is zit printje dan vast op 1 plek, controleer of alle pads goed zijn uitgelijnd en ga dan het tweede pad vastzetten in de tegenovergestelde hoek aan de andere kant, dan zit printje op twee plekken vast, controller weer of alles nog netjes is uitgelijnd, zo ja dan ga je verder met rest solderen. Als het niet goed is uitgelijnd kan je door om en om de pad wat te verhitten het pcb alsnog makkelijk op je juist plek krijgen.

Wat je niet moet doen is gelijk beginnen met meerdere pinnen aan 1 kant te solderen, als je pcb dan niet helemaal juist lag zit je met probleempje want je kan niet meerdere pads tegelijk verhitten en bewegen. Dat kan wel als aan beide kant maar 1 pin vast maakt in tegenovergestelde hoeken dan heb je nog beetje schuifruimte als je ze om en om verhit. En je kan hem makkelijk weer helemaal los halen mocht die helemaal schreef zitten of zo.

edit
En het controle kan je gewoon rustig doen zonder dat je bang hoeft te zijn dat er iets verschuift, eventueel buiten in het daglicht, pcb gaat nergens heen zonder te verhitten als de twee hoeken vastzitten. :)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 15:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xP1LAck.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.4smileys.com/smileys/dance-smileys/smiley_dance07s.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Hoezo ik kan het niet :P, dit ziet er anders wel prima uit hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Afbeeldingslocatie: http://fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/hysterical.gif

En nou nog prik erop zetten .. Afbeeldingslocatie: http://fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/cake.gif

O-)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 26-03-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:36:
PL2303 zijn zo lekker goedkoop, printje kost 1 euro ongeveer, heb dus heel zakje van liggen, heb ook paar CP's liggen, die deden het juist wat minder, zijn wat kieskeuriger voor bandbreedte frequentie dan FTDI en PL2303. Hoe het zit met CP drivers onder win8 weet ik niet.

Edit/
PL2303 usb naar serial printjes zijn stuk goedkoper geworden afgelopen tijd, kosten 75 cent ongeveer, inclusief verzenden uiteraard. :D
Als je goedkope USB TTL Serial kabel wil (ipv veel te dure FTDI), koop op Ebay een 'Nokia CA-42' datacable voor $3. Daar zit deze chip in :)

http://jethomson.wordpres...to-serial-cable-for-3usd/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
PL2303 printje met meestal de kabeltjes erbij, kost ongeveer 75cent, en ik heb er geen enkel probleem mee onder win7.

Ik heb ook printjes in huis met zo CP2102 chip erop. :)
Kosten iets meer dan de pl2303maar nog steeds erg goedkoop natuurlijk, en daar had ik juist bij dat usart bandbreedte instelling moest aanpassen, waar de FTDI en pl2303 gewoon werkte moest ik de usart instelling iets aanpassen voor de cp2102.

Heb deze liggen, heeft DTR pin(nodig voor de reset van de arduino), maar je kan de pl2303 printje modden zodat je ook reset pin hebt voor je arduino.
http://www.ebay.com/itm/6...ain_0&hash=item5d4397cc60
Kijk die zit goed vast. :D

En viel het tegen of mee?

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 16:31 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:16:

Kijk die zit goed vast. :D

En viel het tegen of mee?
mwoah .. 1 oog dicht, een sterke lamp en een beetje mikken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Aansteller :) Koop anders een stereo-microscoop op marktplaats, word je blij van :)

Attack of the clones:

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/Mobile%20Uploads/2014-03/FD477AB6-E8F1-481B-873C-96C3745C1E26_zpszhvxroz1.jpg

Nu drie bij elkaar, ik kan nu gaan bedenken hoe ik ze ga laten samenwerken :P

[ Voor 60% gewijzigd door sebastius op 26-03-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:39:
Aansteller :) Koop anders een stereo-microscoop op marktplaats, word je blij van :)

Attack of the clones:

[afbeelding]

:o wacht maar tot jij de 50 ben gepasseerd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:40

OcGuru

Giulietta Qv

Omg, net anderhalf uur aan het kijken geweest waarom de d18b20 niet werkte. Wat blijkt ik had hem op pin 12 aangesloten. Dat is de MISO van SPI. En aangezien ik SPI gebruik om mn led matrix met data vol te pompen gaat dat dus niet werken. 8)7

Fail O-)

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:39:

Attack of the clones:

[afbeelding]

Dat ziet er uit als mijn breadboard met die UTP kabel draadjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goed dat je het even doorgeeft OcGuru, toevallig was ik een beetje aan het uitzoeken het verschil tussen I2C en SPI. Gisteravond nog een filmpje bekeken maar viel erbij in slaap.
Nu je het zegt, bij een lcd wordt vaak 11 en 12 gebruikt, resp Mosi en Miso.
http://arduino-info.wikispaces.com/QuickRef
Pin 2,3,4,5 of 5,6,7,8 zijn dan meestal voor de andere 4 benodigde draadjes op het lcd.
I2C kan volgens mij enkel met A4 en A5, resp SDA en SCL. Maar ik dacht SPI gaat altijd via TX en RX.
Maar zonet even een seriële lcd uit de kast gehaald en daarvan "moet" (?) de RX (op het LCD) op Pin 7 worden aangesloten. Maar dan is de lib die gebruikt wordt #include <SoftwareSerial.h>
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit allemaal in elkaar steekt maar jouw post is alvast in de goede richting. :)

Meteen een vraagje, is Softwareserial uitsluitend met pin 6 en 7 op de uno ? (resp AIN0/AIN1)
AIN0/1 is meer voor een voltage comparator zie ik nu dus staat wrs los van ser.software.
/Edit Softwareserial werkt op pin 2 t/m 19 (uno)
Net geprobeerd met onderstaand programma en display.
Mijn vraag is hiermee beantwoord, met softwareserial zit je niet aan bepaalde pinnen gebonden. Alleen pin 0 en 1 (RX,TX) gaven vreemde resultaten.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#include <SoftwareSerial.h>
SoftwareSerial lcdSerial(6,7); // RX,TX
//sluit RX van het display aan op pin7 van de uno
//zie arduino-topic 8-11-2012
void setup()  
{  
  lcdSerial.begin(9600);
  lcdSerial.write(22); //Turn the display on, with cursor off and no blink
  lcdSerial.write(12);
  delay(10);  

}
void loop()
{
  lcdSerial.print("HELLO ARDUINO   HOW ARE YOU ?");
  delay(3000);
  lcdSerial.write(12); // clear the display
  delay(3000);
}

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/4tln3yrbj/FL833_QFH3_NL67_GR_LARGE.jpg
klikbaar

[ Voor 48% gewijzigd door kitao op 27-03-2014 10:50 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je hebt, SPI, i2c en usart. SPI heeft geen TX en RX. :)

Usart is de hardwarematig serial poort, TX en RX en zitten altijd op pin0 en pin1.

Softwareserial is softwarematige usart, die kan je op elke twee pinnen gebruiken die vrij zijn. Niet aan te raden overigens, niet echt heel stabiel en je moet er rekening mee houden in je code, code kan verstoort worden door andere codes, is immers softwarematig en niet hardwarematig.

SPI heeft SCK, MISO, en MOSI en dan vaak nog een slave select pin. SPI is hardwarematig zit dus altijd op dezelfde pinnen, sck op 13, mosi op 12 en miso op 11, slave pin mag elke pin zijn die vrij is.

I2C is weer andere hardwarematige geïmplanteerd communicatie protocol, heeft sda en scl, pin A4 en pin A5.

Over lcd, dat hangt er maar net vanaf welke lcd en welke communicatie ze gebruiken, zelfs de 16x2 heb je in alle smaken, spi, i2c, usart, parallel. Standaard zijn meeste 16x2 lcd's parallel 8bit of 4bit, maar met zo printje achterop word er gewoon vertaald, er gaat bijvoorbeeld spi in en printje vertaald dat dan naar parallel en praat dan met de hd44780 controller die op meeste 16x2 zitten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goeie heldere uitleg Max, tnx
Dat lcd'tje is idd HD44780 met seriëel chipje van parallax. Ik had graag linkje ernaar gezet maar net als sparkfun.com is parallax.com niet bereikbaar voor mij vandaag. Ook niet via een andere browser zoals internet explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je kan wellicht SPI als usart gebruiken, andersom gaat sowieso, je kan bij 328p de usart als een master spi gebruiken, maar andersom heb ik nog nooit gebruikt of uitgezocht.

Als je usart als spi wilt gebruiken dan gebruik je arduino pinnen 0, 1 en 4, pin 4 is dan sck.

Want als je spi kan gebruiken als hardware usart kan is dat veel beter dan via softwareserial, zeker als je wat meer code gaat gebruiken buiten testopstelling die je nu hebt. Je bandbreedte kan ook niet omhoog, zit vast aan 4800 of hoogsten 9600, daarboven heb je veel meer kans op foute timings.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:59:
Je kan wellicht SPI als usart gebruiken, andersom gaat sowieso, je kan bij 328p de usart als een master spi gebruiken, maar andersom heb ik nog nooit gebruikt of uitgezocht.
Als je usart als spi wilt gebruiken dan gebruik je arduino pinnen 0, 1 en 4, pin 4 is dan sck.

Want als je spi kan gebruiken als hardware usart kan is dat veel beter dan via softwareserial, zeker als je wat meer code gaat gebruiken buiten testopstelling die je nu hebt. Je bandbreedte kan ook niet omhoog, zit vast aan 4800 of hoogsten 9600, daarboven heb je veel meer kans op foute timings.

Want als je spi kan gebruiken als hardware usart kan is dat veel beter dan via softwareserial

Sorry, dit kan ik slecht lezen. Bedoel je dit :
Want als je spi kan gebruiken zoals hardware usart dat kan, dan is dat veel beter dan via softwareserial

Uart ben ik nog aan het zoeken, is me nog niet helemaal duidelijk.
Trouwens toch een linkje gevonden van de lcd in een voorraad-documentje wat ik heb:
http://www.parallax.com/s...Ds-Product-Guide-v3.1.pdf
Ik krijg echter steeds 'pagina niet gevonden/ could not connect/ try reloading'. Zowel op chrome als op explorer als op een andere lap.
Wtf ? :?
Velleman ook onbereikbaar. Kan jij eens proberen ?

@Borroz hierna
Ik zie niks hoor

[ Voor 2% gewijzigd door kitao op 27-03-2014 18:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:49:
[...]

En nou nog prik erop zetten .. [afbeelding]

O-)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F2xdXpl.jpg

BlueTooth portable lab met pro mini 3V + lipo + USBcharger

@ hierboven 8)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mPqTHrd.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:44:
[...]

Want als je spi kan gebruiken als hardware usart kan is dat veel beter dan via softwareserial

Sorry, dit kan ik slecht lezen. Bedoel je dit :
Want als je spi kan gebruiken zoals hardware usart dat kan, dan is dat veel beter dan via softwareserial
Kan moet dan zijn, en er had een komma tussen gemogen. :)

Want als je spi kan gebruiken als hardware usart, dan is dat veel beter dan via softwareserial

Edit/
Pas je DNS eens aan die van Google of opendns, wellicht is er DNS storing. Gebeurt wel eens, en dan heb je dat je sommige websites wel kan bezoeken en andere niet.

Wat gebeurd er als je de ip gebruikt om naar de website te gaan?
http://67.104.29.61

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 27-03-2014 16:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51

ResuCigam

BOFH

ResuCigam schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:04: (edited)
En heb ik een 8x8 led matrix gekocht en dat ben ik aan het aansturen met behulp van 2 shift registers en een darlington array. Ik ben daar druk mee qua software: Ik ben met bitshiften aan de slag gegaan en kan ook characters laten scrollen. Alleen scrollen mijn characters nu 1 voor 1 in en uit beeld en die wil ik nog dichter bij elkaar zetten. Een filmpje van de led matrix volgt nog als ik wat verder ben met deze 'uitdagingen'.
Ik ben weer druk geweest: Ik heb mooie printAscii() en scrollAscii() functies gemaakt. Hoewel ik voor de laatste functie toch maar een paar regeltjes 'gestolen' heb. Het lukt mij maar niet om meerdere chars uit een string tegelijk in en uit beeld te laten scrollen. Dus ik ben online gaan kijken omdat ik in dit geval geen zin had het wiel opnieuw uit te vinden. Ik had al wel zitten nadenken over bitmasks en tijdelijke char buffers maar het ging geen mooi 'wiel' worden, ik snap er duidelijk niet genoeg van. Op mijn speurtocht heb ik heel veel code bekeken maar de oplossingen waren nogal divers en in de meeste gevallen zou ik het halve programma moeten overnemen, daar had ik geen zin in. Uiteindelijk heb ik een stukje software voor de PIC gevonden waarvan de opbouw redelijk overeen kwam met mijn eigen code. Ik heb 2 'for' lussen, een displaybuffer array en een voor mij nog steeds magische regel code kunnen opnemen in mijn eigen programma en alles werkt nu. Wie weet ga ik het in de toekomst nog snappen. Het bewijs:
Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Forums/Matrix-Thumb_zps5aad2cc0.jpg
P.s. De letters in het filmpje lijken steeds slechter te worden maar ik denk dat er klein verloop zit tussen de verversing van de matrix en de camera opname snelheid ofzoiets. In het echt ziet het er zeer strak uit zonder enige vorm van ghosting. 8)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ResuCigam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:44:
[...]

Ik ben weer druk geweest: Ik heb mooie printAscii() en scrollAscii() functies gemaakt. Hoewel ik voor de laatste functie toch maar een paar regeltjes 'gestolen' heb. Het lukt mij maar niet om meerdere chars uit een string tegelijk in en uit beeld te laten scrollen. Dus ik ben online gaan kijken omdat ik in dit geval geen zin had het wiel opnieuw uit te vinden. Ik had al wel zitten nadenken over bitmasks en tijdelijke char buffers maar het ging geen mooi 'wiel' worden, ik snap er duidelijk niet genoeg van. Op mijn speurtocht heb ik heel veel code bekeken maar de oplossingen waren nogal divers en in de meeste gevallen zou ik het halve programma moeten overnemen, daar had ik geen zin in. Uiteindelijk heb ik een stukje software voor de PIC gevonden waarvan de opbouw redelijk overeen kwam met mijn eigen code. Ik heb 2 'for' lussen, een displaybuffer array en een voor mij nog steeds magische regel code kunnen opnemen in mijn eigen programma en alles werkt nu. Wie weet ga ik het in de toekomst nog snappen. Het bewijs:
[afbeelding]
P.s. De letters in het filmpje lijken steeds slechter te worden maar ik denk dat er klein verloop zit tussen de verversing van de matrix en de camera opname snelheid ofzoiets. In het echt ziet het er zeer strak uit zonder enige vorm van ghosting. 8)
ziet er goed uit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Hadden jullie deze al gezien?

Oled met ingebouwde arduino en behuizing. Wel beetje prijzig, 45 dollar.
Afbeeldingslocatie: http://technabob.com/blog/wp-content/uploads/2014/03/microview-arduino-with-oled-display.jpg

https://www.kickstarter.c...-in-oled-di?ref=discovery

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tja, ik vind het erg mooi maar 45 dollar... Dan heb ik liever een Arduino Pro Mini kloon van 3 euro en een Nokia LCDtje oid.

Ik ben trouwens aan het nadenken over hoe ik elke quizknop z'n eigen adres kan geven en dit is waar ik op ben gekomen. Ik heb 4 a 5 input-lijntjes en die zet ik om naar een adres:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
const int addr_pin1 = 14;
const int addr_pin2 = 15;
const int addr_pin3 = 16;
const int addr_pin4 = 17;
// const int addr_pin5 = ?? //5th adres bit
byte adres=0;

void setup(void)
{

pinMode(addr_pin1, INPUT);
  pinMode(addr_pin2, INPUT);
  pinMode(addr_pin3, INPUT);
  pinMode(addr_pin4, INPUT);
  // pinMode(addr_pin5, INPUT);

digitalWrite(addr_pin1,HIGH); //1
  digitalWrite(addr_pin2,HIGH); //2
  digitalWrite(addr_pin3,HIGH); //4
  digitalWrite(addr_pin4,HIGH); //8
  // digitalWrite(addr_pin5,HIGH); //16

delay(20);

bitWrite(adres,0,digitalRead(addr_pin1));
  bitWrite(adres,1,digitalRead(addr_pin2));
  bitWrite(adres,2,digitalRead(addr_pin3));
  bitWrite(adres,3,digitalRead(addr_pin4));
  //bitWrite(adres,4, digitalRead(addr_pin5));
}

Mijn vraag is: is er ook een manier om 32 adressen te maken met minder pins? Heeft iemand een theorie over hoe ik dat met bv een weerstandje aan kan pakken? Dit bovenstaande werkt trouwens erg goed, sneller voor elkaar dan ik had verwacht. Mogelijk kan de code nog wel efficienter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:33:
Hadden jullie deze al gezien?

Oled met ingebouwde arduino en behuizing. Wel beetje prijzig, 45 dollar.
[afbeelding]

https://www.kickstarter.c...-in-oled-di?ref=discovery
hebbon !! bij nader inzien.. nutteloos ding 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:43:
Tja, ik vind het erg mooi maar 45 dollar... Dan heb ik liever een Arduino Pro Mini kloon van 3 euro en een Nokia LCDtje oid.
Nou ja, dat is geen eerlijke vergelijking, een refurbished oud scherm met een oled schermpje dat samen in een nette behuizing zit.

Als je zoiets precies kan gebruiker is het mooi, dat ze zoveel backers hebben verbaast me niet echt, maar tegelijkertijd denk ik dat veruit het merendeel voor 5 minuten gebruikt wordt en op de plank gelegd, en dan is 45 dollar wel weer flink wat. Immers als hij niet precies is wat je nodig hebt, kan je beter een Pro Mini/Nano/soortgelijk iets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Maar toch kies ik ook voor mini pro en 5110 schermpje of zo. Ik vind hem schattig, maar geen 45 dollar schattig. :D

Ik kan er voor mezelf ook niks voor bedenken, dus dan word het al zeer lastig om zo aankoop te rechtvaardigen. Beetje spelen kan ik ook met TFTtje of nokia lcd en mini pro, voor 1/5 van de prijs

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oh daarmee ben ik het helemaal eens, en daarom denk ik dat het voor de meeste van die backers ook een overpriced miskoop is: Hij is perfect als je precies zoiets wilt, om wat te spelen met een schermpje is het veel handiger/leuker gewoon een willekeurige LCD schermpje te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Laatst online: 19:57
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje deze thread aan het volgen en heb maar eens besloten om mijn €0,02 in te gooien. Ik heb een tijdje geleden dit boardje besteld: http://www.dx.com/p/jy-mc...ega32-104310#.UzSSO_Tb_bU hier zit een ATMega32 op die op 16MHZ werkt. Er zit HIDboot loader in en dit werkt allemaal goed. Maar om dingen wat makkelijker te maken wil ik dit boardje proggen in de Arduino IDE.

Het meeste krijg ik ook wel aan de praat. Ik heb er zelfs een website op draaien met dit: http://www.dx.com/p/enc28...2-lpc-150604#.UzSUDPTb_bU boardje. Ik zit er zelfs aan te denken om te kijken of mijn R-PI kan laten communiceren via ethernet dmv. dit boardje,

Maar ik krijg alleen analogWrite() niet aan de praat. Nu heb ik de C file eens bekeken waar de analogWrite() functie is gedefinieerd maar wat ik hier alleen maar zie is dat de waarde die je opgeeft in het juiste register wordt geschreven dmv. de verwijzing in de pin file. Ik zie alleen niet waar de andere registers gezet worden van de desbetreffende timers. Ik heb al een beetje door de files lopen struinen, maar kom niet echt veel verder. Kan iemand hier mij wat verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45
Vuikie schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:19:
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje deze thread aan het volgen en heb maar eens besloten om mijn €0,02 in te gooien. Ik heb een tijdje geleden dit boardje besteld: http://www.dx.com/p/jy-mc...ega32-104310#.UzSSO_Tb_bU hier zit een ATMega32 op die op 16MHZ werkt. Er zit HIDboot loader in en dit werkt allemaal goed. Maar om dingen wat makkelijker te maken wil ik dit boardje proggen in de Arduino IDE.

Het meeste krijg ik ook wel aan de praat. Ik heb er zelfs een website op draaien met dit: http://www.dx.com/p/enc28...2-lpc-150604#.UzSUDPTb_bU boardje. Ik zit er zelfs aan te denken om te kijken of mijn R-PI kan laten communiceren via ethernet dmv. dit boardje,

Maar ik krijg alleen analogWrite() niet aan de praat. Nu heb ik de C file eens bekeken waar de analogWrite() functie is gedefinieerd maar wat ik hier alleen maar zie is dat de waarde die je opgeeft in het juiste register wordt geschreven dmv. de verwijzing in de pin file. Ik zie alleen niet waar de andere registers gezet worden van de desbetreffende timers. Ik heb al een beetje door de files lopen struinen, maar kom niet echt veel verder. Kan iemand hier mij wat verder helpen?
Het eerste wat mij te binnen schiet is de vraag: gebruik je wel een PWM-enabled pin? Een andere vraag: Hoe meet je of die call 'niet aan de praat' is?

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51

ResuCigam

BOFH

sebastius schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:43:
Mijn vraag is: is er ook een manier om 32 adressen te maken met minder pins? Heeft iemand een theorie over hoe ik dat met bv een weerstandje aan kan pakken?
Je kunt het volgens mij op twee manieren doen: Of je bouwt een weerstands ladder met meerdere knoppen op een analoge input. Dit is simpel te maken maar je kan slechts 1 knop tegelijk indrukken. Je kunt het ook digitaal aanpakken met behulp van een 'parallel in serial out' shift register zoals de 74HC165. Daarmee kan je wel meerdere knoppen tegelijk detecteren. Deze shift registers zijn bovendien te daisy chainen voor nog meer inputs.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Vuikie schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:19:
Hallo allemaal,

Je moet juiste pin mapping maken voor de atmega32.

In map \hardware\arduino\variants kan je nieuwe avr's toevoegen, je moet nieuwe pins_arduino.h maken voor de atmega32, of er eentje opzoeken met google.

Atmega16 heeft dezelfde pinnen als de atmega32 dus deze kan je gebruiken met paar kleine aanpassingen.
https://github.com/sudar/arduino-extra-cores

Edit/
Volgens mijn zijn alle timers hetzelfde bij alle atmega's, registers zijn volgens mijn allemaal hetzelfde genaamd en moet je op dezelfde manier instellen. Timer0 is Timer0 ongeacht welke atmega je gebruikt, geldt ook voor type timer1 en type timer2. Beter gezegd je hoef daar niet naar te kijken, zorg fat pin mapping juist word gedaan en timer0 bij juist pin staat dan zal timer0 werken ongeacht welke atmega, uiteraard moet die wel dat type timmer hebben die je opgeeft.

edit/2
Je mag in de IDE overigens de timers registers gewoon opnieuw instellen, kan je het even testen.

Bijvoorbeeld in de setup loop/ (even pinnen aanpassen, deze is voor 328p)
C:
1
2
3
4
5
6
 pinMode(3, OUTPUT);
  pinMode(11, OUTPUT);
  TCCR2A = _BV(COM2A1) | _BV(COM2B1) | _BV(WGM21) | _BV(WGM20);
  TCCR2B = _BV(CS22);
  OCR2A = 180;
  OCR2B = 50;

Dit zou output moeten geven op de twee OC2A en OC2B pinnen.

Edit/3
Volgens mijn bestaat er geen timer2 bij atmega32, ik zie geen OC2A en OC2B pinnen, dus denk dat die gewoon geen timer2 heeft, en dus ook die twee pwm signalen ontbreken bij je arduino.

Afbeeldingslocatie: http://www.wvshare.com/img/pinout/ATmega32_l.jpg

Edit/4
Uit de datasheet.
- Four PWM Channels

je hebt dus maar twee timers die output hebben op elke twee pinnen, al zie ik er maar 3 eigenlijk, OC0, OC1A en OC1B, zie OC0B niet eens, maar dat kan aan mij liggen. 8)

Mensen lees die datasheets nu eens eerst even!

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 28-03-2014 10:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@ResuCigam, mooi gedaan hoor. Als je een CA-matrix hebt dan is deze site ook toepasbaar.

Inmiddels deze binnengekregen, gesoldeerd en aangesloten
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/zu0AAMXQ56ZR7z4F/$T2eC16N,!wsE9suw)j)MBR7z4FVsGQ~~60_35.JPG
Werkt prima, heel leuk ding. Wie het ook wil proberen, dan heb je bijv. deze sites nodig want op ebay geen code gevonden
http://www.grantgibson.co...are-mf522-an-and-arduino/
http://projects.schneidr.de/2013/05/mfrc522-and-arduino/
Aansluiten (uno) als volgt

MFRC522----------- ARDUINO
SDA----------------- 10
SCK------------- 13
MOSI------------- 11
MISO------------- 12
IRQ ------------ NC
GND-------------- GND
RST----------- 5
3.3V---------- 3V3
Werkt meteen :)
De code is hier : http://www.grantgibson.co...2012/04/ggrfid_en_ino.txt
En na wat aanpassen (veel Serial.prints zijn gecommented) is dit in beeld
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/rln5rtjov/RFID.jpg
SDA en SCK zitten ineens niet op A4 en A5 zoals ik verwacht had en ik weet niet of je kan schrijven naar de kaart.(?) (wie dat wel weet met evt. een voorbeeld is welkom)
Code is erg lang (5.6Kbytes) en te moeilijk voor mij om dit even binnen een uurtje te bekijken. Ik was wel in staat de ser. mon. te laten doen wat ik wou dus een led of motortje ermee starten lukt dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 28-03-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan wel van die kaartjes/RFID sleutelhangertjes los erbij kopen neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, die heb ik gezien ergens. http://www.ebay.com/itm/R...ain_0&hash=item23366ee343
misschien wel even opletten of ze op jouw RFID compatible zijn :)

Ps, als ik nu ipv op de ser.mon. wil afdrukken maar tegelijkertijd op een parallel HD44780 dan heb ik dus 2x miso mosi nodig. (1x voor rfid en 1x voor lcd) :-(
Leuke uitdaging voor volgende keer want dat heb ik nog nooit geprobeerd

[ Voor 47% gewijzigd door kitao op 28-03-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee ik heb zo'n ding niet .. zodra je er meer dan 1 slot mee gaat bedienen wordt het interessant.. kan je ze syncen ?.. 1 keer code invoeren en ze werken op iedere deur.. of in bepaalde zones, leuk speelgoed lijkt me
Pagina: 1 ... 47 ... 96 Laatste