Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
even een praktisch vraagje. Hoe lang mag je de kabels van een touchscreen en temp. sensor maken?
Dit vraag ik omdat de oplossingen van touchscreen op een arduino zo dik worden.
Ik wil namelijk een termostaat maken met touch bediening. Deze komt dan in de woonkamer te hangen op plaats van huidige thermostaat. En de rest (de arduino en verdere regeling) kan ik dan bij cv ketel (10mtr? verder) plaatsen. zodat ik een mooi kastje in de woonkamer krijg.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Met een DS1820 schijnt dat wel te kunnen als je een beetje redelijke kabel hebt. Of het praktisch is is een tweede. Hoeveel ruimte neemt een Arduino Mini nou in? Als dat nog te veel is kun je ook een Teensy of Femtoduino proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

almightyarjen

When does the hurting stop?

Je zou ook voor een shielded kabel kunnen gaan, dat scheelt ook aardig wat qua storingsgevoeligheid.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ik zou aan beide kanten een Arduino (nano) gebruiken en met 2 MAX232 chips en een serial kabel beide aan elkaar hangen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Ik heb ff verder gegoogled maar ik zie alleen touchscreens met een shield. En deze zijn meestal 20pins ... is wel een erg dikke kabel. Dus moet ik maar ff gaan kijken hoe je zoiets aan een arduino mini pro, zonder shield (ivm de analoog inputs (4 voor touch / 1 voor temp)) gaat maken. Iemand daar al ervaringen mee

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Er zijn genoeg andere touch screens, deze bijvoorbeeld: http://www.adafruit.com/products/335
Voor temperatuur zou ik een DS1820 nemen, aansluiten op een digitale pin, en geen geneuzel met ad conversie, gewoon digitaal de temperatuur uitlezen

edit: linkje aangepast, was de verkeerde

[ Voor 53% gewijzigd door SnowDude op 18-10-2013 14:12 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
mcDavid schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:38:
...kortom je wilt ze kunnen programmeren via ethernet?

Even googlen levert al snel wat mogelijkheden, bijv: http://www.freetronics.co...ia-a-network#.Ul7OGENcIcw
die kende ik al :)

maar dat is niet wat ik zoek..
ik zoek echt een centrale managementserver, zoals bijvoorbeeld de sparkcore.. dus arduino registreerd zich tegen een server en ik stuur simpelweg cmdlets naar de arduiono vanaf de server. geen code uploaden naar de arduino dus, maar echt coden op de server..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
http://mbed.org/cookbook/SPI-driven-QVGA-TFT
Hier staat dat je van een BMP een c-array kan maken en deze dan in het flash geheugen gezet wordt.
Deze kan dan aangeroepen worden.
Dus je hebt helemaal geen SD nodig voor logo's?

Ik zou dus voor me thermostaat dus wat logo's willen gebruiken voor de bediening. En staat nergens een bedrading beschreven om ook deze SD toegankelijk te maken zonder shield.
http://tronixstuff.com/20...5-colour-tft-lcd-modules/
Is wel een hele mooie beschrijving

Maar een vraagje werkt deze http://www.ebay.nl/itm/2-...ain_0&hash=item2ec8e93655
net zoals die van tronixstuff? Ik zie twee pinnen anders RW -> WR en RSET -> REST
en wat zijn dan de touch pinnen (4 analoog toch)
touch weet ik: deze werkt via SPI met T_CLK / T_CS / T_DIN / T_DO
hiermee kan dan ook sd card mee aangesproken worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rusky op 18-10-2013 16:32 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

De reference zegt dit over Random:

code:
1
2
3
4
5
6
void loop() {
  // print a random number from 0 to 299
  randNumber = random(300);

// print a random number from 10 to 19
  randNumber = random(10, 20);

Maar wat als ik nu een nummerreeks heb, zeg 1,3,5,8, welke in een array staat en ik wil hier random 2 nummers uit kiezen? Hoe krijg ik dat voor elkaar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Random op een microcontroller bestaat helaas niet.

Wat ik zou doen:
1. Zwevende ADC pin pakken, lange draad/spoor er aan om storing op te pikken en 8-bit waarde meten.
2. result = ADCWaarde * Array grootte / 256
3. Array[result] uitlezen.

Done :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Okee duidelijk. :) Maar als een microcontroller "random" nummers kan generen zonder gebruik te maken van de ADC, dan moet hij toch ook "random" twee nummers kunnen kiezen uit een reeks zonder de ADC te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Je kan er natuurlijk een rekensommetje in gooien door verschillende registers op te tellen en het op dezelfde manier te doen als ik al zei(maar zonder adc).

-----

Maar, volgens mij wil jij dit:

int Values[5] = {1,3,2,4,6};

int result = 0;

result = Values[random(5)];

Uiteraard tweemaal uitgevoerd voor twee nummers.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2013 21:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:24:
Random op een microcontroller bestaat helaas niet.

Wat ik zou doen:
1. Zwevende ADC pin pakken, lange draad/spoor er aan om storing op te pikken en 8-bit waarde meten.
2. result = ADCWaarde * Array grootte / 256
3. Array[result] uitlezen.

Done :)
Tja hetzelfde kan je zeggen over PCs. Oké ik geloof dat tegenwoordig processoren hardware RNGs hebben, maar voor de meeste dingen is pseudo-random nummers met wat extras zodat hij altijd op een andere positie begint voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Thanks LED, dat had ik idd nodig, weer wat duidelijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sissors schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:07:
[...]

Tja hetzelfde kan je zeggen over PCs. Oké ik geloof dat tegenwoordig processoren hardware RNGs hebben, maar voor de meeste dingen is pseudo-random nummers met wat extras zodat hij altijd op een andere positie begint voldoende.
Uiteraard, het is echter wel goed om je er bewust van te zijn mochten de resultaten anders uitvallen. Uiteindelijk is helemaal niets in de wereld volledig random. :P
almightyarjen schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:20:
Thanks LED, dat had ik idd nodig, weer wat duidelijk! ;)
NP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:53

Kheos

FP ProMod
almightyarjen schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:20:
De reference zegt dit over Random:

code:
1
2
3
4
5
6
void loop() {
  // print a random number from 0 to 299
  randNumber = random(300);

// print a random number from 10 to 19
  randNumber = random(10, 20);

Maar wat als ik nu een nummerreeks heb, zeg 1,3,5,8, welke in een array staat en ik wil hier random 2 nummers uit kiezen? Hoe krijg ik dat voor elkaar? :?
Het kan zijn dat ik hier iets mis, maar kun je van die array een index nemen en de lengte (hoeveelheid getallen)?
want dan kun je toch een zoiets doen
randNumber1 = random(lengtevanarray)
randNumber2 = random(lengtevanarray)

dan heb je dus 2 willekeurig getallen tussen 0 en de lengte van je array bijv (2 en 3)
en dan neem je gewoon van je array index 2 en index 3?

[ Voor 0% gewijzigd door Kheos op 22-10-2013 09:21 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Rusky schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:19:

Maar een vraagje werkt deze http://www.ebay.nl/itm/2-...ain_0&hash=item2ec8e93655
net zoals die van tronixstuff? Ik zie twee pinnen anders RW -> WR en RSET -> REST
Weet iemand antwoord hierop? Of deze pinnen gewoon hetzelfde zijn?

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kheos schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Het kan zijn dat ik hier iets mis, maar kun je van die array een index nemen en de lengte (hoeveelheid getallen)?
want dan kun je toch een zoiets doen
randNumber1 = random(lengtevanarray)
randNumber2 = random(lengtevanarray)

dan heb je dus 2 willekeurig getallen tussen 0 en de lengte van je array bijv (2 en 3)
en dan neem je gewoon van je array index 2 en index 3?
Wat denk je dat ik daarboven heb gepost ;)

code:
1
2
3
4
5

int result = 0;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-03-2023

mathiasv91

Trotse Vlaming

Kan je deze gebruiken i.s.m. arduino om zo draadloos the schakelen? Ik ben volledig nieuw in Arduino, heb net een bordje thuis gekregen en wil onze serre automatiseren.

http://samenkopen.net/action/459565

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tja, wat wil je automatiseren aan de serre? Wat voor inputs heb je en wat voor outputs heb je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Vochtigheid, temperatuur, licht sensor, lichten schakelen en waterpomp aandrijven. Zou ook graag alles in een website gieten waar ik dan ook alles kan aanlezen / schakelen.

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dat is behoorlijk uitdagend voor een eerste projectje. Wat voor Arduino board heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

2 Uno's.

Wil het ook in het begin simpel houden hé. Onderdeel per onderdeel :)

[ Voor 84% gewijzigd door mathiasv91 op 22-10-2013 11:17 ]

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Het aansturen van wat relais zoals deze: http://www.ebay.com/itm/8...ain_0&hash=item5af145c50f is goed te doen. Wat lastig is is de webserver implementatie.

Hou er ook rekening mee dat er geen clock module onboard zit op een arduino.

[ Voor 23% gewijzigd door SnowDude op 22-10-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Daarmee kan ik dus 8 componenten schakelen?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
SnowDude schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:44:
Hou er ook rekening mee dat er geen clock module onboard zit op een arduino.
Nergens voor nodig toch? Je hebt immers een ethernet aansluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:48:
[...]

Nergens voor nodig toch? Je hebt immers een ethernet aansluiting :)
Ik gebruik in mijn aquarium controller ook de time lib, met NTP, maar hou er wel rekening mee dat als de stroom van je huis er af gaat, de arduino eerder op is dan je router waardoor je dit wel in de code moet opvangen.

In mijn Nixie clock gebruik ik een DCF77 ontvanger met de time lib, ook daar gebruik ik geen RTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:53

Kheos

FP ProMod
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:21:
[...]

Wat denk je dat ik daarboven heb gepost ;)

code:
1
2
3
4
5

int result = 0;

daar heb ik dus volledig over gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
SnowDude schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:53:
[...]
Ik gebruik in mijn aquarium controller ook de time lib, met NTP, maar hou er wel rekening mee dat als de stroom van je huis er af gaat, de arduino eerder op is dan je router waardoor je dit wel in de code moet opvangen.

In mijn Nixie clock gebruik ik een DCF77 ontvanger met de time lib, ook daar gebruik ik geen RTC
Bij de meeste fatsoenlijke controllers kan je de RTC van alleen de microcontroller gewoon op een condensator laten lopen. Dan mag hij uren, zo niet dagen, zonder externe voeding en blijft het gewoon werken. Zit er geen externe voeding, dan kan je de microcontroller natuurlijk ook gewoon in sleep mode zetten en RTC door laten lopen op het moment dat de spanning onder de 5Volt duikt(AVR loopt prima op 3V3 en nog niets lager). Vele wegen om een DCF77 overbodig te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:
[...]

Bij de meeste fatsoenlijke controllers kan je de RTC van alleen de microcontroller gewoon op een condensator laten lopen. Dan mag hij uren, zo niet dagen, zonder externe voeding en blijft het gewoon werken. Zit er geen externe voeding, dan kan je de microcontroller natuurlijk ook gewoon in sleep mode zetten en RTC door laten lopen op het moment dat de spanning onder de 5Volt duikt(AVR loopt prima op 3V3 en nog niets lager). Vele wegen om een DCF77 overbodig te maken :)
Een standaard arduino heeft helemaal geen RTC aan boord.

En mijn klok heeft juist bewust een DCF ontvanger aan boord zodat ik geen extra connecties of knoppen nodig hebt om de klok altijd op tijd te laten lopen, want alle RTC klokken wijken iets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hai,

Ik wil beginnen met Arduino in combinatie met een Raspberry Pi. Ik heb geen ervaring met Arduino. Het lijkt dan ook een best dure hobby om te hebben. Waar kan ik het beste Arduino componenten aanschaffen?

Bijvoorbeeld:
30 jumper draadjes
http://www.antratek.nl/7-jumper-wires-30-stuks

Of voor een lagere prijs
70 jumper draadjes
http://dx.com/p/breadboar...c-diy-70-cable-pack-80208

Ik vraag me af hoe betrouwbaar DX hier is. Is dit precies hetzelfde? Kan dit gewoon gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
dealextreme is perfect.
ik zou dealextreme en banggood aanraden, dit in combinatie met een chinese ebay winkel.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, en om er in te komen, zou je een bepaalde starters kit aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De jumpercables van DX stinken wel erg, stinken in de zin van een extreme plastic geur. Verder zijn het top draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

http://dx.com/p/diy-plast...e-tube-white-4-pcs-232242

Dit lijkt me ideaal voor aftakkingen te maken in de verschillende delen van de serre voor water te geven, of vergis ik me?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ervan af. Ziet er wel zo uit. Maar waar ga je het aan verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

http://dx.com/p/20905-4mm...e-tube-white-534cm-213616 Zoiets als dit. Maar als de outer diameter van de T stukken 4mm is dan moet de inner van de tube ook 4mm zijn hé?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies en je wilt niet dat er water uit gaat lekken langs de randjes dus wat moet je ook waterdicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:12:
Precies en je wilt niet dat er water uit gaat lekken langs de randjes dus wat moet je ook waterdicht maken.
Ben echt een kerel met 2 linker handen op vlak van diy etc. Hoe zou ik dit het best waterdicht maken? En hoe kan ik het laatste T stuk 1 kan een soort stop steken?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm, ik zou een poging proberen tot electriciteit tape. Je kent die tape wel, iets van 1 cm breed, beetje elastisch en met meerdere keren erom heen blijft het wel zitten. Als je hem echt vast vast wilt hebben zou je kit kunnen gebruiken. Gewoon klein beetje op je vingers smeren en eromheen doen. Maar hij kan niet alleen aan kit vastzitten. Ik raad je dus een combinatie ervan aan voor de stevigheid en het waterdicht gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Siliconenslang is behoorlijk flexibel. Waarschijnlijk krijg je die er wel omheen geschoven. Ze zijn dan direct waterdicht.

Zolang de druk niet te hoog is, hoef je je nergens zorgen over te maken. Als het systeem wel onder (leiding-)druk staat, is ditsoort slang sowieso ongeschikt. Dan moet je loodgietersmateriaal aanschaffen.

[ Voor 46% gewijzigd door mcDavid op 23-10-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Nog een vraagje, ik zal een bassin hebben waar water met voeding in gemengd zit (in het bassin zit een pomp die het water elk uur voor 5 minuten rond pompt zodat het gemengd blijft. Hoe kan je uitvogelen hoe vol het bassin nog is?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
met een vlotterschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

http://www.ebay.com/itm/H...evel-Sensor-/400592803132
zoiets dan? Hoe weet zoiets hoe hoog het water nog staat?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
lijkt er wel op ja.
Hier nog een leuke deal:
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item35c94eddb2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat als je een schuimblokje met een kleursensor neemt dat je dan toch ook een hoogte sensor kan 'maken'? Schuim blijft immers altijd drijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

http://dx.com/p/diy-electric-motor-mini-water-pump-229082 hoe kan ik berekenen hoeveel liter dit pompje pompt per minuut of seconde?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen liter per seconde. De buis is 4mm breed. Een gemiddelde kraan is volgens mij 1cm

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Ik zie het zo stel ik heb een vierkante pot ik maak de silicone buis vast aan de rand van de pot en maak het einde toe. Om de zoveel mm / cm prik ik een gaat zodat het water mooi verdeeld wordt over heel de pot. Zou deze pomp een aantal potten van water tegelijk kunnen voorzien?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt ervan af. Hoeveel potten wil je van water voorzien, welke planten zitten in die potten, hoeveel geef je die normaal aan water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Het is van alles: munt, tomaten,... de hoeveelheid water dat ze moeten krijgen valt natuurlijk aan te passen door de pomp langer/korten te laten pompen. Maar de druk moet wel hoog genoeg zijn dat het water overal geraakt.

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar als je het spul hebt opgezet wil je er niet meer naar omkijken totdat een plant zijn vruchten begint af te werpen. Gewoon voor de hele automatisatie gaan. Je wilt niet om de 3 uur je water regulator veranderen omdat je dan net zo goed een gieter erbij kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:59:
Ja maar als je het spul hebt opgezet wil je er niet meer naar omkijken totdat een plant zijn vruchten begint af te werpen. Gewoon voor de hele automatisatie gaan. Je wilt niet om de 3 uur je water regulator veranderen omdat je dan net zo goed een gieter erbij kan pakken.
Het is ook inderdaad de bedoeling dat het helemaal geautomatiseerd wordt, waar in mijn uitleg komt naar voor dat dit niet het geval zou zijn? Sorry voor de eventueel domme vragen O-)

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:30:
Ik wil beginnen met Arduino in combinatie met een Raspberry Pi. Ik heb geen ervaring met Arduino. Het lijkt dan ook een best dure hobby om te hebben. Waar kan ik het beste Arduino componenten aanschaffen?
Ik ben zelf net met de Arduino aan de slag gegaan en ik heb gekozen voor de starterkit van Arduino. Niet alleen omdat het een zeer complete set onderdelen is voor de beginner maar er zit goed leesbaar boek bij met oefeningen die je een heleboel basis inzicht en vaardigheden geven. De kit is helaas lastig verkrijgbaar en de prijs varieert nogal maar ik heb hem recent nog voor een kleine 100 euro in Nederland kunnen vinden. Ongetwijfeld zijn de onderdelen los in china goedkoper te krijgen maar het gemak van een set en een goede handleiding zijn ook wat waard.

Edit: prijs was ex. Aangepast.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde welke starter kit van DX.

Deze
Of deze
Of deze
Of deze?
Of deze misschien?

Ik wil zo weinig mogelijk geld uitgeven maar wel zo veel mogelijk ermee kunnen.

Als beginner natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik zou voor zoiets gaan: http://dx.com/p/meeeno-si...o-starter-beginner-215560

Wat je in ieder geval wil hebben zijn:

Breadboard (altijd te klein)
Jumper cables (je hebt er altijd te weinig)
een stuk of 10 leds van elke kleur
een aantal weerstanden, nodig om de leds aan te sturen
een of twee potmeters
een analoge temperatuurs sensor
2 74595 shift registers

Optioneel zou je een aantal multicolor leds kunn bestellen en ik zou zeker eens kijken naar een DS18b20 digitale temperatuurs sensor.

Ik zou ook een extra breadboard en een set extra draden bestellen.

Een display is niet nodig om te experimenteren, je kan all output via de seriele interface naar de PC sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay thx ;). Ik ben van plan om een Framboos 3,14 aan te schaffen dus kan het allemaal lekker compact.

Goh, bij de recommendations:
http://dx.com/p/diy-learning-board-for-arduino-247157

Wel erg fancy al die dingetjes, is het leuk om zoiets er bij aan te schaffen of overbodig?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
Imo is het zonde van je geld om zoveel bordjes aan te schaffen zonder dat je weet wat je ermee moet.
Koop een basis setje (arduino, breadbordje en wat leds/weerstandjes). Zorg dat je de absolute basis een beetje begrijpt en goed kan bevatten wat je nu eigenlijk nodig hebt/wilt doen. En investeer dan in de zaken die je echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Wat Crash zegt. Mocht je ooit wat nodig hebben, dan kan je al die bordjes altijd nog los zonder verzendkosten voor vrij weinig bij DX bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Voor mijn geautomatiseerde container overslag zit ik met het volgende. In de centrale Arduino wordt bepaald welke containers er moeten worden gelost van de trein. Dit staat in een boolean array, bijvoorbeeld:
code:
1
bool unloadContainers[true,false,false,true,true,false];

Deze info moet naar een andere Arduino worden verzonden via een RX/TX seriële verbinding, welke de robotarm aanstuurt die de containers moet lossen. Daar moet de info in een precies zo'n array terecht komen. Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik heb al zitten denken om de true's bij elkaar op te tellen alsof het om een 6 bit binair getal gaat. En dit als DEC te versturen. Maar hierdoor krijg je 64 mogelijkheden die je moet uitpluizen aan de andere kant. Volgens mij moet het makkelijker kunnen. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Waarom niet gewoon je data in 1 byte versturen? Met bitRead en bitWrite kan je de boel zo uitlezen en setten. En in Arduino is een byte een unsigned char, dus je kan er 8 bits in kwijt.

In je verstuurdende functie zet je de boel met bitWrite(variable, bit, bool) en in je ontvangende kan je met bitRead(variable, bit) de boel weer uitlezen. Waarbij bit de waarde 0-7 kan hebben, afhankelijk van de bit waar je wat in wilt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:12

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Die 64 mogelijkheden ga je toch niet expliciet evalueren? (if 1, if 2, if 3)?
Je gebruikt bijvoorbeeld bitwiseAND met een bitshift in een for (int i=0; i <= containeraantal; i++) voor het aantal containers: if (DEC & 1<<i), wat één voor één de waarden van je array teruggeeft.
Edit: BitWrite van hierboven ljikt al een kant-en-klare oplossing daarvoor te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Nextron op 27-10-2013 01:02 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat zegt hij dus: hij wil er een 6-bit binair getal van maken.

Het is inderdaad een manier om dit op te lossen. Hoezo zou je hier trouwens 64 mogelijkheden krijgen?

Je shift gewoon alle bools in één byte en als het over gestuurd is trek je die allemaal uit elkaar.

ontvanger:
bool0 = (byte & 1<<0);
bool1 = (byte & 1<<1);
bool2 = (byte & 1<<2);
etc.

[edit]
Zelfde als die bitwrite en bitread maar je weet wel exact wat je doet in plaats van weer een functie die je moet aanspreken(en je code weer trager en voller maakt).

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2013 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Thanks, BitWrite kende ik nog niet, ga ik morgen uitproberen. Het idee van LED staat mij ook wel aan.

En nee, ik wilde dus niet die 64 mogelijkheden expliciet gaan evalueren vandaar mijn vraag ;) Er zijn 64 mogelijkheden, omdat de trein 6 plaatsen biedt voor een container. de true's en de false's geven dus aan welke plaatsen er geleegd moeten worden. Als de trein 6 containers bevat zijn er dus 64 configuraties mogelijk voor het lossen van de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasv91

mathiasv91

Trotse Vlaming

Met wat na te denken kon ik inderdaad misschien beter met iets anders beginnen. Daarom heb ik volgend lijstje samen gesteld om een lichtsysteem (en wellicht meer) te bouwen in een kast die ik zelf ga maken.

Lijst :
GU5.3 3W 12-LED Multi-Colored Light Bulb (AC 110~220V) x 3
[Een led lamp die blijkbaar meerdere kleuren kan weergeven? Hoe kan ik dit aanpassen of veranderd hij gewoon steeds vanzelf naar een random kleur?]
Jtron 05055013 DIY Electric Wire Cable - Black
[Elektrische kabel voor later alles vast te solderen.]
Microphone Sound Detection Sensor Module for Arduino
[Voor sound detection (wil de lichten aan en uit schakelen door te klappen]
JY-MCU Bluetooth Wireless Serial Port Module for Arduino
[Voor de kleuren te veranderen en aan/uit te schakelen via de smartphone]

Klopt dit lijstje ? Of zie ik iets over het hoofd (weerstanden e.d. heb ik hier allemaal liggen)

Paar vraagjes :
Is dit een correcte bluetooth module? Ik vond de weg niet in de zee van modules.
Hoe zou ik de kleuren van die led lamp kunnen veranderen?
En waar vind ik een houder voor zo een led lamp in te steken?

Killboard--Eve-Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
ik heb een DS18B20 in mijn arduino script.

Alleen het uitlezen vertraagd mijn hele script.

is er een manier om een soort 2de loop aan te maken waarin hij de temperatuur uitleest en wegschrijft naar een variable die ik daarna weer in het script kan gebruiken?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Je zou het in een interrupt timer kunnen zetten, maar je houdt je vertraging. Arduino's zijn nu eenmaal niet multithreaded, dus als je interrupt aan de gang gaat stopt hij gewoon met waar hij mee bezig was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Durandal_
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 12:36
Maar je kunt d.m.v. een interrupt timer er wel voor zorgen dat het uitlezen maar bijv. 1 keer per seconde gebeurd waardoor je meer tijd over hebt om andere berekeningen uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
almightyarjen schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:40:
Wat Crash zegt. Mocht je ooit wat nodig hebben, dan kan je al die bordjes altijd nog los zonder verzendkosten voor vrij weinig bij DX bestellen...
Behalve dat zijn die "bordjes" ook zwaar overpriced. Over het algemeen is het niet meer dan een sensor op een miniprintplaatje gesoldeerd met de inputs direct doorverbonden aan de pin-headers. Terwijl je dezelfde sensor ook voor een paar cent los kun kopen op ebay, of zelfs een free sample aanvragen bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Speedfightserv schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:20:
ik heb een DS18B20 in mijn arduino script.

Alleen het uitlezen vertraagd mijn hele script.

is er een manier om een soort 2de loop aan te maken waarin hij de temperatuur uitleest en wegschrijft naar een variable die ik daarna weer in het script kan gebruiken?
In de standaard 1 wire voorbeelden zit een delay tussen het starten van de meting en het uitlezen.

Voor mijn aquarium controller heb ik de routine gesplitst de ene seconde roep ik de de start routines aan (StartAirTemp en StartWaterTemp) en de seconde daarna roep ik de ReadWaterTemp en REadAirtemp routines aan.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
OneWire  at(18);
OneWire  wt(19);

byte ataddr[8] ;
byte wtaddr[8];

void StartAirTemp(){
  at.reset();
  at.select(ataddr);
  at.write(0x44); // start conversion
}

void StartWaterTemp(){
  wt.reset();
  wt.select(wtaddr);
  wt.write(0x44); // start conversion
}

int ReadAirTemp()
{
  byte TempData[12];
  unsigned int RawTemp;
  int iT;
  float fl;
  at.reset();
  at.select(ataddr);    
  at.write(0xBE); 
  for ( iT = 0; iT < 9; iT++) {           // we need 9 bytes
    TempData[iT] = at.read();
  } 
  RawTemp = (TempData[1] << 8) | TempData[0];
  fl = ((float)RawTemp / 16.0);
  return ((int)(fl*100));
}  

int ReadWaterTemp()
{
  byte TempData[12];
  unsigned int RawTemp;
  int iT;
  float fl;
  wt.reset();
  wt.select(wtaddr);    
  wt.write(0xBE); 
  for ( iT = 0; iT < 9; iT++) {           // we need 9 bytes
    TempData[iT] = wt.read();
  } 
  RawTemp = (TempData[1] << 8) | TempData[0];
  fl = ((float)RawTemp / 16.0);
  return ((int)(fl*100));
}  

void initTemp(void)
{

byte i;
  byte done = 0;
  while ( !done )
  {
    if ( at.search(ataddr) != 1)
    {
      at.reset_search();
      done = 1;
    }
  }

done = 0;
  while ( !done )
  {
    if ( wt.search(wtaddr) != 1)
    {
      wt.reset_search();
      done = 1;
    }
  }

StartWaterTemp();
  StartAirTemp();
  delay (900);
  Watertemp = ReadWaterTemp();
  Airtemp = ReadAirTemp();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
ik ga een interrupt timer proberen (even googlen ;) )

@snowdude

ik ga me hier ook in verdiepen.

heb nog niet veel kaas gegeten van arduino programmeren :+

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Durandal_
@snowdude: Ik kan het fout hebben, maar zodra je gebruik maakt van een delay, dan vertraag je de code toch alsnog onnodig? Hieronder staat wat ik in gedachten had.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

void setup() {                
  cli();//stop interrupts

//set timer1 interrupt at 1Hz
  TCCR1A = 0;// set entire TCCR1A register to 0
  TCCR1B = 0;// same for TCCR1B
  TCNT1  = 0;//initialize counter value to 0
  // set compare match register for 1hz increments
  OCR1A = 15624;// = (16*10^6) / (1*1024) - 1 (must be <65536)
  // turn on CTC mode
  TCCR1B |= (1 << WGM12);
  // Set CS10 and CS12 bits for 1024 prescaler
  TCCR1B |= (1 << CS12) | (1 << CS10);  
  // enable timer compare interrupt
  TIMSK1 |= (1 << OCIE1A);

sei();//allow interrupts 
}

// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
}

ISR(TIMER1_COMPA_vect){//timer1 interrupt 1Hz
    GetTemp();  
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
_Durandal_ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:38:
@snowdude: Ik kan het fout hebben, maar zodra je gebruik maakt van een delay, dan vertraag je de code toch alsnog onnodig? Hieronder staat wat ik in gedachten had.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

void setup() {                
  cli();//stop interrupts

//set timer1 interrupt at 1Hz
  TCCR1A = 0;// set entire TCCR1A register to 0
  TCCR1B = 0;// same for TCCR1B
  TCNT1  = 0;//initialize counter value to 0
  // set compare match register for 1hz increments
  OCR1A = 15624;// = (16*10^6) / (1*1024) - 1 (must be <65536)
  // turn on CTC mode
  TCCR1B |= (1 << WGM12);
  // Set CS10 and CS12 bits for 1024 prescaler
  TCCR1B |= (1 << CS12) | (1 << CS10);  
  // enable timer compare interrupt
  TIMSK1 |= (1 << OCIE1A);

sei();//allow interrupts 
}

// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
}

ISR(TIMER1_COMPA_vect){//timer1 interrupt 1Hz
    GetTemp();  
}
Die delay die je ziet is alleen een init routine, in mijn mainloop gebruik ik die routine niet. Het probleem zit in het feit dat de GetTemp routine een delay heeft.
Je moet voor een DS1820 eerst een commando naar de sensor sturen dan kan je na 750-1000ms de temperatuur uitlezen. Daarom moet je die twee acties splitsen.

[ Voor 9% gewijzigd door SnowDude op 29-10-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:16
wtf.. waarom gebruiken ze cli/sei precies omgekeerd bij Arduino's? Normaal gesproken stop je juist je interupts met sei en sta je ze toe met cli.

Of ben ik te oldskool? (c64 assembler..)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

WVL_KsZeN schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:05:
wtf.. waarom gebruiken ze cli/sei precies omgekeerd bij Arduino's? Normaal gesproken stop je juist je interupts met sei en sta je ze toe met cli.

Of ben ik te oldskool? (c64 assembler..)
Uhm nee ;)

http://www.nongnu.org/avr...oup__avr__interrupts.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Nou ja, op mn commodore 64 is het toch echt andersom, en die was eerder :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SEI
LDA #$01
STA $D019
STA $D01A
STA $DC0D
LDA #$1B
STA $D011
etc..
CLI
JMP *

kan het haast wel dromen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Nooit op een c64 gewerkt, maar ik geloof je :D

Ah... na ff googlen:

C64:
SEI (short for "SEt Interrupt flag") is the mnemonic for a machine language instruction which sets the interrupt flag, thereby preventing the CPU from responding to IRQ interrupt events. To re-enable the respond to IRQ, use the complementary instruction CLI.
http://www.c64-wiki.com/index.php/SEI

AVR:
#define sei
Enables interrupts by setting the global interrupt mask.
http://www.nongnu.org/avr...94fe121eba993e5a5973c3162

Bij AVR hebben ze het dus omgedraaid :D Waarschijnlijk vonden ze het logischer dat een bitje 0 moet zijn om iets uit te zetten oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Bij de X86 is CLI disable van de interrupts en STI voor enable.

Z80 was nog simpeler, daar had je DI (Disable Interrupt) en EI (Enable Interupt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Hm, iemand hier ervaring met de Adafruit Motorshield?

Ik heb nu namelijk het probleem dat ik ik met de voorbeeldcode de motor netjes beide kanten op kan draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
// Adafruit Motor shield library
// copyright Adafruit Industries LLC, 2009
// this code is public domain, enjoy!

#include <AFMotor.h>

AF_DCMotor motor(4);

void setup() {
  Serial.begin(9600);           // set up Serial library at 9600 bps
  Serial.println("Motor test!");

// turn on motor
  motor.setSpeed(200);

motor.run(RELEASE);
}

void loop() {
  uint8_t i;

Serial.print("tick");

motor.run(FORWARD);
  for (i=0; i<255; i++) {
    motor.setSpeed(i);  
    delay(10);
 }

for (i=255; i!=0; i--) {
    motor.setSpeed(i);  
    delay(10);
 }

Serial.print("tock");

motor.run(BACKWARD);
  for (i=0; i<255; i++) {
    motor.setSpeed(i);  
    delay(10);
 }

for (i=255; i!=0; i--) {
    motor.setSpeed(i);  
    delay(10);
 }

Serial.print("tech");
  motor.run(RELEASE);
  delay(1000);
}

Maar als ik de code overneem in m'n eigen programma, dan werkt de achteruit niet meer.
code:
1
  motor.run(BACKWARD);

Doet gewoon niks in mijn programma, op geen enkele van de 4 kanalen.
code:
1
  motor.run(FORWARD);

doet het wel gewoon.

Iemand een idee wat er mis gaat?

[ Voor 38% gewijzigd door AlexanderB op 01-11-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
heb je wel output op de pinnen die je hebt aangesloten?

Je code zegt niet zoveel overigens, in sketch staan alleen wat aanroepingen van de functies, niks wat ertoe doet. Zie ook geen pin definitie, maar die zal vast wel in de AFMotor.c staan, kijk even of je de juist pwm pinnen gebruikt mocht je geen output hebben op de pinnen die je hebt aangesloten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik ga later de boel wel ff doormeten, ik heb nu ff een andere H-brug gebruikt die niet via SPI (schuifregister) wordt aangestuurd.
De functie-aanroepen horen bij de library die bij die shield zit, en sturen in principe 4 pwm signalen aan, en SPI naar de schuifregister om de juiste H-brug te activeren bij het juiste PWM signaal.

Alleen om eenofandere reden ging er dus wat mis met die functie-aanroep..
Mja, ga ik later nog wel ff naar kijken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:43

Dogooder

dus...

even een cross post met het 3Dprinter topic, maar bedacht met dat dit misschien wel een typishe arduino vraag kan zijn.

Zondag ben ik bezig geweest om de killswitch functie te implementeren op mijn 3D printer waar een melzi board op zit. Ik loop alleen vast op de pin mapping van de atmega1284P naar Arduino sourcecode. Weet iemand hier hoe dat in elkaar zit?
In de setup routine word de pin als input en hoog gezet.
pinMode(KILL_PIN,INPUT);
WRITE(KILL_PIN,HIGH);

Eens in de zoveel tijd (manage_inactivity) word gekenen of de pin 0 is.
if( 0 == READ(KILL_PIN) )
kill();

Afbeeldingslocatie: http://reprap.org/mediawiki/images/7/7d/Melzi-circuit.png
Ik wil pin FXT-A1 op JP16 gebruiken. Deze zit vast aan pootje 36 (PCINT1/ADC1)PA1 van de Atmega.

pins.h ziet er als volgt uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
#if MOTHERBOARD == 63 || MOTHERBOARD == 66
#define MELZI
#endif
#if MOTHERBOARD == 65
#define AZTEEG_X1
#endif
#if MOTHERBOARD == 62 || MOTHERBOARD == 63 || MOTHERBOARD == 64 || MOTHERBOARD == 65 || MOTHERBOARD == 66
#undef MOTHERBOARD
#define MOTHERBOARD 6
#define SANGUINOLOLU_V_1_2
#endif
#if MOTHERBOARD == 6
#define KNOWN_BOARD 1
#ifndef __AVR_ATmega644P__
#ifndef __AVR_ATmega1284P__
#error Oops! Make sure you have 'Sanguino' selected from the 'Tools -> Boards' menu.
#endif
#endif

#define X_STEP_PIN 15
#define X_DIR_PIN 21
#define X_STOP_PIN 18

#define Y_STEP_PIN 22
#define Y_DIR_PIN 23
#define Y_STOP_PIN 19

#define Z_STEP_PIN 3
#define Z_DIR_PIN 2
#define Z_STOP_PIN 20

#define E0_STEP_PIN 1
#define E0_DIR_PIN 0

#define LED_PIN -1

#define FAN_PIN -1
 #if FAN_PIN == 12 || FAN_PIN ==13
  #define FAN_SOFT_PWM
#endif

#ifdef MELZI
 #define LED_PIN 27 /* On some broken versions of the Sanguino libraries the pin definitions are wrong, which then needs LED_PIN as pin 28. But you better upgrade your Sanguino libraries! See #368. */
 #define FAN_PIN 4 // Works for Panelolu2 too
#endif

#ifdef STB
 #define FAN_PIN 4
        // Uncomment this if you have the first generation (V1.10) of STBs board
 #define LCD_PIN_BL 17 // LCD backlight LED
#endif

#ifdef AZTEEG_X1
 #define FAN_PIN 4
#endif

#define PS_ON_PIN -1
#define KILL_PIN 25

#define HEATER_0_PIN 13 // (extruder)
#define HEATER_1_PIN -1
#define HEATER_2_PIN -1

#ifdef SANGUINOLOLU_V_1_2

#define HEATER_BED_PIN 12 // (bed)
 #define X_ENABLE_PIN 14
 #define Y_ENABLE_PIN 14
 #define Z_ENABLE_PIN 26
 #define E0_ENABLE_PIN 14

#ifdef LCD_I2C_PANELOLU2
   #define FAN_PIN 4 // Uses Transistor1 (PWM) on Panelolu2's Sanguino Adapter Board to drive the fan
 #endif

#else

#define HEATER_BED_PIN 14 // (bed)
#define X_ENABLE_PIN -1
#define Y_ENABLE_PIN -1
#define Z_ENABLE_PIN -1
#define E0_ENABLE_PIN -1

#endif

#define TEMP_0_PIN 7 // MUST USE ANALOG INPUT NUMBERING NOT DIGITAL OUTPUT NUMBERING!!!!!!!!! (pin 33 extruder)
#define TEMP_1_PIN -1
#define TEMP_2_PIN -1
#define TEMP_BED_PIN 6 // MUST USE ANALOG INPUT NUMBERING NOT DIGITAL OUTPUT NUMBERING!!!!!!!!! (pin 34 bed)
#define SDPOWER -1
#define SDSS 31

Bij de Melzi cores is een pin_arduino.c met de volgende code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
const uint8_t PROGMEM digital_pin_to_port_PGM[] =
{
        PB, /* 0 */
        PB,
        PB,
        PB,
        PB,
        PB,
        PB,
        PB,
        PD, /* 8 */
        PD,
        PD,
        PD,
        PD,
        PD,
        PD,
        PD,
        PC, /* 16 */
        PC,
        PC,
        PC,
        PC,
        PC,
        PC,
        PC,
        PA, /* 24 */
        PA,
        PA,
        PA,
        PA,
        PA,
        PA,
        PA /* 31 */
};

hieruit meen ik op te maken dat PA1 op arduino pin 25 zit.
Helaas blijft de pin altijd laag. Weet iemand waar ik de fout in ga? verkeerde mapping, zit er een pull down op de pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Voor een projekkie heb ik 2 Mega's nodig ivm snelheid en aantal I/O. Aangezien die dingen nogal wat kosten: zou ik ermee weg kunnen komen om twee FUNDUINO Mega's te halen bij DX? Zijn ze betrouwbaar en werken ze goed onder de Arduino IDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ik heb er ooit 1 gekocht (Spijt dat ik er geen twee gekocht heb) maar die werkt prima :Y)

Degene die ik heb gekocht komt bij een andere verkoper vandaan maar zo'n zelfde had ik:

Funduino Mega

[ Voor 60% gewijzigd door Ghost(NL) op 09-11-2013 20:48 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Alleen even opletten met DX, somige arduino bordjes daar hebben geen bootloader geinstalleerd staan. Als je al een werkende arduino hebt is dat geen probleem want die kan je als programmer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Thanks, ik heb nog zat andere arduino's dus dat moet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Is het geen tip om alleen de micros te bestellen en zelf je *duino te maken voor je project?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

RobV schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 23:02:
Is het geen tip om alleen de micros te bestellen en zelf je *duino te maken voor je project?
Volgens mij is de mega alleen als smd te krijgen, geen zin in dat gepiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Woei! Ik kreeg net een berichtje dat binnen een week m'n Spark Core verzonden gaat worden :-) Kan niet wachten! moet wel nog verzinnen wat ik er precies mee ga doen, maar dat komt wel goed!

Afbeeldingslocatie: http://d3uifzcxlzuvqz.cloudfront.net/images/stories/jreviews/tn/tn_1501_spark-core4-1367609352.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 14:53
Ik heb net mijn UDOO Quad binnen :) , een verlaat verjaardagscadeautje, maar dat heb je met Kickstarter. Dat wordt weer lekker knutselen en programmeren.

Afbeeldingslocatie: http://www.foxtree.nl/UDOOquad_thumb.png

[ Voor 10% gewijzigd door rense op 18-11-2013 18:51 . Reden: meer permanente image-link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
WVL_KsZeN schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:58:
Woei! Ik kreeg net een berichtje dat binnen een week m'n Spark Core verzonden gaat worden :-) Kan niet wachten! moet wel nog verzinnen wat ik er precies mee ga doen, maar dat komt wel goed!

[afbeelding]
hmm heb nog niks gehoord.. heb er 10 besteld maar ben vooral geinteresseerd in de sparkcore en het aanslyuiten van bestaande arduino's...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rense schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:53:
Ik heb net mijn UDOO Quad binnen :) , een verlaat verjaardagscadeautje, maar dat heb je met Kickstarter. Dat wordt weer lekker knutselen en programmeren.

[afbeelding]
Wow dat ziet er veelbelovend uit, misschien ga ik er ook wel een kopen :).
$170 met de verzendkosten en btw, ongeveer 122 dus.

Als ik er een koop ga ik wel voor die quad versie, als je toch al een aankoop van 100 dollar doet dan kan die 35 dollar er nog wel bij voor al die feature's.

Wel vroeg ik me nog af of de chip ook geleverd word met de arduino bootloader of dat je die er nog zelf op moet zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 14:53
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:42:
Wel vroeg ik me nog af of de chip ook geleverd word met de arduino bootloader of dat je die er nog zelf op moet zetten ?
Volgens mij is het netals met de normale Arduino-boards: met de Arduino-IDE je eerste de beste sketch uploaden en draaien maar (Tutorial op Udoo-site). De bootloader moet dan al op z'n plek zitten.
Ik was tot nu toe alleen nog de linux-omgeving naar mijn hand aan het zetten. Het "blink een ledje" moet nog.

Je kunt dus alle computer-peripherials erin steken en ermee werken, maar ik werk nu via de wireless en ssh.

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb 3 arduino Uno's. Arduino 1 moet een serieële verbinding hebben met zowel Arduino 2 als Arduino 3. Arduino 2 zit op de TX/RX van Arduino 1. Ik moet nu ook nog een serial connection maken met Arduino 3, echter heb ik geen I/O meer over om een softserial-verbinding te maken. Kan ik de TX van Arduino 1 verbinden met de RX van Arduino 2 én de RX van Arduino 3? Uiteraard zouden de commando's dan bij beide Arduino's aankomen, daar is wel iets op te verzinnen. Maar kan het hardwarematig ook, of sloop ik dan de bende??

• _Durandal_
Dit moet toch ook mogelijk zijn met I2C? De microcontroller van de arduino heeft hier al hardware voor ingebouwd. Je hebt dan maar 2 datalijnen nodig. Iedere arduino heeft zijn eigen adres, je kan in theorie dan 127 arduino's aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.uchobby.com/wp-content/uploads/2008/09/i2csmall1_thumb.gif

• almightyarjen

almightyarjen

Ja, daar had ik ook al aan gedacht. Echter moeten de slaves uit zichzelf data kunnen versturen naar de Master. En volgens mij kan dat niet via I2C, of wel? dus dat de slaves data versturen zonder een request te ontvangen van de master...

• _Durandal_
Het I2C protocol hoort meerdere masters te ondersteunen. Het zou dus ook mogelijk moeten zijn op de arduino. Misschien heb je wat aan onderstaande link.

Arduino : howto master to master I2C

• almightyarjen

almightyarjen

Oh kiek nou es! Ik wist niet dat dat zo makkelijk ging. Ik denk dat dit precies is wat ik nodig heb, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Hoi,

Vandaag aan de slag gegaan met de Uno, looplichtje opgebouwd :
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/tronixstuff.com/wp-content/uploads/2010/04/ex0_1photo_small.jpg?zoom=1.5&resize=300%2C225
Leuke site dat, goed om te herhalen of om mee te beginnen :
http://tronixstuff.com/20...ith-arduino-chapter-zero/

Ik wil me meer verdiepen in programmeren. De Uno gebruikt die nu C of C++ ?
En ik zou graag een tip krijgen wie een boek weet om dit systematisch te leren vanaf nivo 0.
Mag nederlands of engels zijn maar liever nederlands.
Wel een tip liefst uit eigen ervaring svp
Tnx
Pagina: 1 ... 31 ... 96 Laatste