Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ook is het verstandig om het analoge signaal een paar keer te sample en dan de gemiddelde waarde daarvan te nemen.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 18:46
RobV schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 21:26:
[...]

Ik heb hier toevallig een project draaien et een ds3231. Check even of de batterij nog goed is. Welke library gebruik je voor het uitlezen van de klok? Ik gebruik gewoon de time lib van arduino. Alles via i2c mag ik aannemen...
ikheb de batterij vervangen door een andere, maar hij loopt nog steeds niet fatsoenlijk door :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:02

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben bezig met een geautomatiseerde container overslag voor een paar lego treinen: eén kraan haalt containers van een trein af, een andere kraan zet ze weer op de trein. Dit gaat allemaal random, maar "het syteem" moet wel bijhouden hoeveel containers er op welke trein staan om te weten hoeveel containers er nog bij of af kunnen. Gevolg is dus dat er een centrale database moet zijn waar deze gegevens opgeslagen worden en het moet kunnen worden aangepast/opgevraagd door beide kranen (welke door een aparte arduino worden aangestuurd).

Hoe leg ik dit systeem aan? :? Hoe zorg ik ervoor dat beide arduino's ergens iets kunnen schrijven en lezen? Ik heb gekeken naar de EasyTransfer library, maar ik zie niet hoe ik dit hier kan toepassen (aangezien het met requests e.d. werkt). Hebben jullie een idee? Wellicht een derde arduino? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Misschien kun je op beide arduino's bijhouden hoeveel containers je zet en pakt (ééntje zet, ééntje pakt). Beide arduino's kunnen dus aan elkaar vragen hoeveel ze hebben gepakt of geplaatst. Dit lijkt mij eenvoudig te realiseren door op de arduino's een counter te verhogen of te verlagen bij het pakken of plaatsen van een container.

Via communicatieprotocol (serieel?) kun je ze dan laten praten met elkaar. In de loop van beide arduino's kijken naar data en als de ander een request stuurt, het aantal terug sturen.

• almightyarjen

almightyarjen

Dat is wel een goed idee inderdaad. Bij een seriële verbinding kunnen beiden partijen requests bij de andere doen, of niet?

• foekie01
Ja, dat klopt. Er zijn genoeg seriële tutorials te vinden. Mocht je tegen een probleem aan lopen dan vraag maar raak :)

• almightyarjen

almightyarjen

Kan je eigenlijk ook een bericht "pushen"? Als de ene Arduino iets heeft verandert, dat hij dat dan doorgeeft aan de andere? Dan zijn beide Arduino's altijd uptodate zonder dat ze het bij elkaar moeten vragen...

• foekie01
Ja. Dat is een kwestie van beide laten luisteren. Als de ander iets stuurt weet je dat het nieuwe data is.

Iets in de zin van;
int containers = 0; // for incoming serial data

void setup() {
Serial.begin(9600); // opens serial port, sets data rate to 9600 bps
}

void loop() {

// send data only when you receive data:
if (Serial.available() > 0) {
// read the incoming byte:
containers = Serial.read();

// say what you got:
Serial.print("I received: ");
Serial.println(incomingByte, DEC);
}
}
Bron;
http://arduino.cc/en/Serial/Available

[ Voor 24% gewijzigd door foekie01 op 19-09-2013 15:23 ]

• almightyarjen

almightyarjen

OK, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Is het eenvoudig een atmega168 met arduino bootloader op 3v3 en 8MHz te laten werken? De SMD versie van de uno doet dat toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
kristal eraf slopen en de juiste bootloader erop flashen. Zou genoeg moeten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
De pro mini doet dat ook, dus lijkt mij geen probleem.

Ik heb een tijd geleden op internet gelezen dat de atmega168 pas bij 2.8v stopt met werken.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

wel EERST de bootloader er op zetten die de 8 mhz internal oscillator gebruikt voordat je het 16mhz cirstal er af "sloopt" zie ook.
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoToBreadboard

ps je kan ook nog de Brown-out fuse verzetten zodat hijl bij 1.8V opstart.
Deze staat standaard geloof ik op 2.7 volt. dat betekend dat als de spanning onder de 2.7 V komt hij reset.

meer info: http://www.ladyada.net/learn/avr/fuses.html

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Ik zal er een apart draadje van gaan maken, ben bezig met iets waar toch wel wat uitdagingen in zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 15:22
Ben op zoek naar een tijd relais voor 5volt. Ben op zoek naar een multifunctioneel tijd relais met een schakelmogelijkheid van 230V en 10A. En een afvalvertraagd relais en die mag gewoon 5v schakelen.
Dit voor een alarm project voor de arduino.
Dan zou je zeggen, dat laat je de arduino toch doen? maar ik wil het alarm ook werkend hebben zonder de Arduino.
Heb al op de ebay site gezocht, maar kon niks vinden.

schema:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/ge4cicsl1/Arduino_02.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Rusky op 24-09-2013 14:56 ]

mijn pc

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34
Normaal werk ik met ARM & AVR direct vanuit een programmeer omgeving en daar lijkt toch wat andere logica aan te zitten dan arduino... Ik moet nu een arduino mini geprogrammeerd zien te krijgen door middel van een arduino usb2serial.

Dit gaat niet, maar volgens mij zit het probleem al bij de usb2serial converter:
Als ik niets aansluit en ik stuur in een terminal programma een paar bytes, dan gaat de RX LED branden. Sluit ik zowel de TX als RX aan elkaar, zodat de data terug gestuurd wordt naar het terminal programma, dan knipperen zowel de RX and RX LED, maar krijg ik niets retour.

Is er inmiddels een firmware update beschikbaar voor de usb2serial board of is er iets anders bekends loos?

Nieuwe driver en er de converter werkt plots. Ik ontvang nu data van de arduino mini(constant 2 dezelfde bytes) maar ik kan hem nog steeds niet programmeren. Ik heb het aangesloten dat de converter de reset doet. Iemand een idee? :)

"avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x1c"

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 25-09-2013 18:34 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Probeer het eens op het arduino forum? Die hebben ook en NL hoekje. http://forum.arduino.cc/index.php?board=77.0

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• LED-Maniak
Ik ben er al uit. Hele avond verprutst maargoed :)

Auto-reset werkt niet. Ook niet met 100nF cap zoals vaak staat beschreven. Je moet zodra hij wil uploaden heel snel de reset knop indrukken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Hoe(schema) en wat heb je aangesloten op de arduino mini?

Zelf op reset drukken werkt altijd, dat moesten we voorheen ook gewoon doen, was normale manier. Maar je kan ook gewoon auto reset gebruiken met arduino mini, je moet dan naast TX en RX ook de DTR gebruiken, die moet je aan reset pin vast maken, DTR word even laag getrokken voordat zenden begint en reset de arduino dus zodat die in bootload mode komt voor aantal seconden.

-Andere hobby- -

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:30
Ik ken het probleem, je hebt waarschijnlijk 64 bit windows 7? Het probleem zit in de Serial driver, die moet je downgraden. Na veel gepruts heb ik het aan de praat gekregen met deze driver:

http://www.deweerd.biz/us.../nixie/CDM20824_Setup.exe

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:26
Oei, 5V. Ik ken genoeg mulitfunctionele timers op 12, 24 of 230V. Ik denk dat dat een lastige wordt op 5V.
Ik zou toch terugkomen op een Arduino (aangezien de in het algemeen sowieso geodkoper zijn als een timer. Zeker de klonen!) Wellicht dat een Nano hier een mooie oplossing is?

Even een ander evraag tussendoor: In welk pakket heb je dat schema gemaakt???
Ik loop al tijden te zoeken naar iets vergelijkbaars, en ik kom alleen SeeElectrical tegen. En dat vind ik met €300 net wat aan de dure kant voor 3 of 4 schema's per jaar. En de versie waar we het hier verder niet overgaan hebben (minder legaal) kan ik alleen in het Frans vinden :|

• mad_max234
Is eagle niks voor je. dat is een van de meest gebruikte cad pakket onder hobbyisten, zijn veel libs voor eagle gemaakt. Veel tutorial over te vinden, dat is ook altijd wel handig al hobbyist. :)

Edit
Tot pcb van 8 bij 10cm is eagle gratis, kan je van hun website downloaden. Schema mag je uiteraard zo groot maken als je wilt, dat is ook enige limit wat erop zit, alleen pcb grote, rest is gewoon beschikbaar is de gratis versie.

[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 26-09-2013 21:41 ]

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
mad_max234 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:04:
Hoe(schema) en wat heb je aangesloten op de arduino mini?

Zelf op reset drukken werkt altijd, dat moesten we voorheen ook gewoon doen, was normale manier. Maar je kan ook gewoon auto reset gebruiken met arduino mini, je moet dan naast TX en RX ook de DTR gebruiken, die moet je aan reset pin vast maken, DTR word even laag getrokken voordat zenden begint en reset de arduino dus zodat die in bootload mode komt voor aantal seconden.
Wat niet relevante pinnen en 100nF op de reset. Misschien een wat te lange reset kabel gebruikt. Voorlopig reset ik hem handmatig, gaat prima. Mocht het echt irriteren dan pak ik wel een ISP programmer :)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Het aantal lagen op je PCB is volgens mij ook beperkt in de gratis versie van Eagle, volgens mij max 2 lagen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• mad_max234
Scherp, was die even vergeten, maar dat was het dan ook. :D

@LED-Maniak
Je moet DTR pin van je serial convertor aansluiten op de reste pin, met 100nf naar de gnd, maar zou het ook wel zonder moeten doen. DTR = data thermal ready. DTR gaat laag voordat het zenden begint.

Als je kabel niet 100 meter lang is zou het gewoon moeten werken, en zal je eerder problemen hebben met data dan met de reset.

Welke serial convertor gebruik je?

PL2303 hebben vaak de DTR pin niet naar buiten gebracht, maar je kan die wel modden door er kabeltje aan te prutsen, is wel even wat gepriegel om er heel dun draadje aan te solderen, en kan best daarna lijm(hot glue of zo) erop doen zodat het niet afbreekt.

[ Voor 88% gewijzigd door mad_max234 op 26-09-2013 23:15 ]

-Andere hobby- -

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 06:22

Steef

GoT's Most Eaten

Op een wat lager niveau als bovenstaande:

Ik heb een GPS data logger shield wat constant NMEA strings naar een SD kaartje logt, om niet elke keer het SD kaartje uit het shield te hoeven verwijderen om de logfiles uit te lezen lees ik het bestandje byte voor byte uit en gooi ik het over de seriële verbinding naar de PC :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      // definieer "logfile" object
      File logfile;

// bind logfile object aan het te lezen bestand
      // open het bestand in read modus
      logfile = SD.open(filename, FILE_READ);

// definieer een byte variabele voor de uitgelezen byte
      char teken;

// lees bytes tot de read functie -1 (end of file) geeft
      while ((teken = logfile.read()) != -1 ) {
            // output de byte naar de seriële monitor
            Serial.print(teken);
      }

Zo kan ik de SD kaart lekker in het schield laten zitten en sloop ik de SD card adapter op het shield wat minder snel.

Nu nog een app schrijven welke deze output in KML format zet voor google maps.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Even een tip: ik bestel mijn prints tegenwoordig bij iteadstudio, duurt wel een weekje langer als in NL maar de prijs en kwaliteit zijn erg goed. Voor Eagle hebben ze twee zipfiles, een voor de design rule check en een file om de benodigde gerber-files te maken.

Voordeel is ook dat je meerdere prints krijgt.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

iTead is inderdaad één van de goedkoopsten. Ik heb er een aantal keer een print besteld, ook erg tevreden met de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Hallo mensen, ik heb een arduino met een drukknop en een ledje.
Als ik op de drukknopdruk, gaat het ledje branden. Als ik weer op de schakelaar druk gaat het ledje uit.
De code hiervoor heb ik bij elkaar gescharreld van internet. De code is niet netjes, maar het werkt zo.
Nu wil ik de functie inbouwen dat ik 2 seconden de knop ingedrukt moet houden om het ledje te laten branden. En als de led uit moet, ik ook weer het knopje 2 seconden inhouden. Op dit moment reageert het ledje direct als ik de druk knop gebruik.
Als je de knop minder dan 2 seconden ingedrukt houd, moet de led niet schakelen. Is dit een beetje makkelijk te maken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
int switchPin = 2;
int ledPin = 13;
int schakel = 9;
boolean lastButton = LOW;
boolean currentButton = LOW;
boolean ledOn = false;
int val;

void setup()
{
  pinMode(switchPin, INPUT);
  pinMode(ledPin, OUTPUT);
  pinMode(schakel, OUTPUT);  
}

boolean debounce(boolean last)
{
  boolean current = digitalRead(switchPin);
  if (last != current)
  {
    delay(5);
    current = digitalRead(switchPin);
  }
  return current;
}

void loop()
{
  currentButton = debounce(lastButton);
  if (lastButton == LOW && currentButton == HIGH)
  {
    ledOn = !ledOn;

}
  lastButton = currentButton;

val = digitalRead(ledPin);           
digitalWrite(schakel, ledOn); 
  digitalWrite(ledPin, ledOn);
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Lees je eens in op arduino.cc
Dan zoeken op de while functie op de learning pagina.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je complete arduino locken door een while functie te gebruiken is ook weer niet de netste optie.

Ik zou zelf iets doen als:

Sla de tijd op waarop de knop is ingedrukt, ik doe zelf niet veel met arduinos, maar volgens mij is dat de millis functie. press_time moet je ergens als unsigned_long definieren.
code:
1
2
3
4
  if (lastButton == LOW && currentButton == HIGH)
  {
    press_time = millis();
    }

En als de knop wordt losgelatenk, kijk hoeveel tijd er is verstreken, als meer dan 2000 millisecondes, toggle de led. (Netter meestal die 2000 ergens bovenin de definieren)
code:
1
2
3
4
5
  if (lastButton == HIGH && currentButton == LOW)
  {
    if (millis() - press_time > 2000)
      ledOn = !ledOn;
    }

Nu kan de Arduino ook nog gewoon andere dingen doen, en je kan het ook makkelijk met interrupts laten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 27-09-2013 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Laatst online: 20-06 06:22

Steef

GoT's Most Eaten

Je zou interrupts kunnen gebruiken. Die stellen je in staat een functie aan te roepen als een pin van waarde veranderd.

Link met uitleg:
http://arduino.cc/en/Reference/AttachInterrupt

*edit* - oeps, reactie op een verkeerd bericht 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door Steef op 27-09-2013 14:04 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Microduino: Arduino in dwergformaat
Microduino Studio is een Amerikaans/Chinese ondrneming die een serie modules met de benamng "Microduino" heeft ontwikkeld. Qua software is Microduino 100% compatibel met zijn grote broer Arduino en ook de Arduino-uitbreidingsmodules (sketches) kunnen hierop met behulp van een adapterprint worden aangesloten.

Het aantrekkelijk van de Microduino-bordjes is natuurlijk het formaat: alle modules zijn slechts 1 x 1,1 inch groot (25,4 x 28 mm). Elk bordje is voorzien van 27 connector/pen-combinaties waarmee de modules aan (of beter: op) elkaar kunnen worden gekoppeld. Volgens de ontwerpers van dit systeem is Microduino erg goedkoop in het gebruik, o.a. omdat de basismodule niet is voorzien van een complete USB-aansluiting die gewoonlijk alleen nodig is voor het programmeren van de microcontroller.

Microduino Studio heeft inmiddels al bijna 20 modules ontwikkeld die klaar zijn voor serieproductie. Men heeft hiervoor een Kickstarter-project opgezet voor het verzamelen van het nodige kapitaal om de modules daadwerkelijk te gaan produceren.
Zie http://www.kickstarter.co...ur-pocket-small-stackable voor meer info. Wat een kleintje :D
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Microduino.jpg

Een van de filmpjes:

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 27-09-2013 20:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Best klein, prima hoor. De pro kan naar mijn mening kleiner. De pro heeft de componenten enkel boven geplaatst.

Voordeel daarvan is dat de pro plat op een PCB geplaatst kan worden. Ik kan zo 1-2-3 niet vinden hoe de onderkant er van deze uit ziet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img4.ph.126.net/q0aaXiCA-YyMn2SCmXfdeA==/6598262736772686884.jpg
^ bedoel je? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oftewel een Atmega328 (ofzo) breakout board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zijn ze toch allemaal? Een arduino mini is net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja het meeste wat ze arduino noemen houdt nog iets meer in, dit is helemaal niks meer.

En wat schiet je er nou helemaal mee op? De arduino formfactor is ruk (kan er niks anders van maken), en dan willen ze een nieuwe formfactor erbij introduceren die op zijn minst even ruk is? Die U-vormige pinout is gewoon zwaar onhandig. Ja leuk het stacken van hun shieldjes (oftewel allemaal nieuwe shields), maar soms wil je ook nog wel iets zelf erbij hebben. En dan is een arduino nano/mini/andere soortgelijke boardjes gewoon heel veel handiger. Die kan je direct in een breadboard duwen en makkelijk op een experimenteerprint gebruiken. Sowieso een Arduino nano heeft slechts een oppervlakte dat een fractie groter is dan deze, dan heb je wel gewoon een compleet systeem, en ook nog eens kan je die heel veel goedkoper krijgen.

Voor mij zou de keuze iig heel erg makkelijk zijn.

• mad_max234
Mee eens, slechte vormfactor, ik zelf prefereer arduino mini/nano indeling, maar ik gebruik dan ook eigenlijk nooit shields. De originele arduino indeling vind ik ook prettig om mee te werken daar niet van, en voor mensen die shields gebruiken is dat ook eigenlijk de enige juiste keuze, de originele arduino indeling, daar zijn zo goed als alle shields voor ontworpen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Wat vinden jullie eigenlijks van de Arduino Yun? Ik zelf vindt het een pracht uitvinding. Dit biedt echt potentie voor mijn domotica project. Alleen ik vindt de prijs van 70 euro wel veel.
Leonardo kost 20 euro. Dus betaal je voor de Linux toevoeging 50 euro ....

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Rusky schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:33:
Dus betaal je voor de Linux toevoeging 50 euro ....
Ik denk meer dat je 45 euro betaald voor de Wifi toevoeging, en 5 euro voor het Linux gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Wifi voor Arduino is inderdaad niet goedkoop, een ethernetshield via SamenKopen + http://www.lucadentella.i...09/enc28j60-e-arduino-11/ is veel goedkoper :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
RobV schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:11:
[...]

Ik denk meer dat je 45 euro betaald voor de Wifi toevoeging, en 5 euro voor het Linux gedeelte.
Dan zeg ik doe mij maar alleen ethernet (en de linux natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Rusky op 01-10-2013 13:16 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:30
ik ben een beetje met arduino aan het spelen op dit moment. Wil zelf een thermostaat in elkaar gaan zetten. heb de spullen binnen en heb via een tutorial al een temperatuur gemeten maar wil verder.
de volgende stap die ik gemaakt heb is de temperatuur via een webbrowser te tonen. dit is gelukt maar ook weer via een tutorial die ik naar eigen wens heb aangepast.

Heeft er iemand goede documentatie om alle ins en outs van het programmeren van de arduino te ondervinden? ik ben namelijk verder dan simpel een lampje te laten branden maar daarna vind ik niet zoveel informatie meer.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Speedfightserv schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:51:
Heeft er iemand goede documentatie om alle ins en outs van het programmeren van de arduino te ondervinden? ik ben namelijk verder dan simpel een lampje te laten branden maar daarna vind ik niet zoveel informatie meer.
http://www.arduino.cc

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Speedfightserv schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:51:
Kijk waar je tegenaan loopt, bedenk hoe je het zou willen oplossen (met wat voor structuur) en google daarop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
die gebruik ik ook al maar zie soms sketches van mensen dat ik denk van.. waar haal je dat vandaan..
almightyarjen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:39:
[...]

Kijk waar je tegenaan loopt, bedenk hoe je het zou willen oplossen (met wat voor structuur) en google daarop...
persoonlijk vind ik zelf dat je daar niet echt van leer :> , meer copy paste.
Zo doe ik het nu ook. :+

Je leer wel maar het is het toch net niet zeg maar ;)

en misschien is het toch wel de "way to go" en dan moet ik het maar zo doen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 01-10-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Elke toepassing is weer anders dus met copy en paste valt het denk ik wel mee. Daarnaast kan je zelf natuurlijk de code bekijken en helemaal nagaan hoe het werkt. Een wiskunde leraar legt je eerst ook uit hoe je een som moet oplossen. Je moet toch op de één of andere manier de kennis ergens vandaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Dan ga ik gewoon lekker verder stuntelen :P :P

Als ik ergens niet uit kom ga ik jullie lastig vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe ik het zelf heb geleerd is gewoon simpel beginnen, en dan dingen combineren en uitgebreider maken. Helpt het ook nog wat dat ik altijd echte C/C++ heb gebruikt en weinig Arduino, wat weer een eigen dialect is op sommige punten. Maar het is bijvoorbeeld niet ideaal om direct een webserver eraan te knopen als je echt wilt begrijpen hoe het werkt en hoe dingen van elkaar afhangen, gezien een webserver nogal complex is ;).

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het fout is, het is juist een voordeel van Arduino dat je zoiets redelijk snel kan copy pasten, maar een webserver begrijpen is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Meld je aan op het forum van arduino.cc, wordt je goed geholpen en er is ook een NL sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Arduino forum zitten wel veel mensen die middelmatige kennis hebben, je word dus vaak middelmatig geholpen of alleen verwezen naar werk van andere, maar om je eerste stapjes te zetten helpt elke beetje hulp en is middelmatig kennis al meer dan je zelf bezit als beginner.

Google tutorials zoeken, zijn er duizenden te vinden, over loops, timers, interrupts, pwm, etc, etc.

Vallen op opstaan, begin simpel en klein dan val je niet hard. :)

Vraag is natuurlijk hoe ver strekt je kennis van programmeren, arduino heeft net als meeste andere talen dezelfde functies, loops, statements, bitwise, floats, integer, etc komt in alle talen voor, als je al wat kennis hebt van programmeren dan scheelt dat hele hoop. Zo niet moet je eerst de basis begrippen gaan leren denk ik.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Er is weer nieuwe telg in arduino stal, best wel verrassende eerlijk gezegd. Een intel arduino, met een van de nieuwe microcontroller van intel, de Quark X1000.

Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/ArduinoCertified/IntelGalileo_fabD_Front_450px.jpg

Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/ArduinoCertified/IntelGalileo_fabD_Back_450px.jpg
  • 400MHz 32-bit Intel® Pentium instruction set architecture (ISA)-compatible processor o 16 KBytes on-die L1 cache
  • 10/100 Ethernet connector
  • Full PCI Express* mini-card slot, with PCIe 2.0 compliant features
  • USB 2.0 Host connector
  • 10-pin Standard JTAG header for debugging
  • 14 digital input/output pins, of which 6 can be used as Pulse Width Modulation (PWM) outputs;
  • A0 – A5: 6 analog inputs, via an AD7298 A-to-D converter
  • I2C bus, TWI, SPI, UART, ICSP
  • Default - 8 MByte Legacy SPI Flash main purpose is to store the firmware (or bootloader) and the latest sketch. Between 256KByte and 512KByte is dedicated for sketch storage.
  • Default 512 KByte embedded SRAM, enabled by the firmware by default. No action required to use this feature.
  • Default 256 MByte DRAM, enabled by the firmware by default.
Datasheet Galileo
Bron: Arduino

Edit/
Volgens Anandtech,
“Boards will be available for sale by the end of November, at a price under $60.”

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 03-10-2013 21:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoTre_LandingPage.jpg

Microcontroller Atmel ATmega32u4Clock
Speed 16 MHzFlash
Memory 32 KB (ATmega32u4)
SRAM 2.5 KB (ATmega32u4)
EEPROM 1 KB (ATmega32u4)
Digital I/O Pins (5V logic) 14
PWM Channels (5V logic) 7
Analog Input Channels 6 (plus 6 multiplexed on 6 digital pins)
Processor Texas Instrument Sitara AM3359AZCZ100 (ARM Cortex-A8)
Clock Speed 1 GHz
SRAM DDR3L 512 MB RAM
Networking Ethernet 10/100
USB port 1 USB 2.0 device port, 4 USB 2.0 host ports
Video HDMI (1920x1080)
Audio HDMI, stereo analog audio input and output
Digital I/O Pins (3.3V logic) 12
PWM Channels (3.3V logic) 4
MicroSD card
Support LCD expansion connector

Deze vindt ik dan wat intresanter. zelfs HDMI output. en 1ghz processor ... komt begin 2014, alleen prijs niet bekend

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mad_max234 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:15:
Er is weer nieuwe telg in arduino stal, best wel verrassende eerlijk gezegd. Een intel arduino, met een van de nieuwe microcontroller van intel, de Quark X1000.

[afbeelding]

[afbeelding]
  • 400MHz 32-bit Intel® Pentium instruction set architecture (ISA)-compatible processor o 16 KBytes on-die L1 cache
  • 10/100 Ethernet connector
  • Full PCI Express* mini-card slot, with PCIe 2.0 compliant features
  • USB 2.0 Host connector
  • 10-pin Standard JTAG header for debugging
  • 14 digital input/output pins, of which 6 can be used as Pulse Width Modulation (PWM) outputs;
  • A0 – A5: 6 analog inputs, via an AD7298 A-to-D converter
  • I2C bus, TWI, SPI, UART, ICSP
  • Default - 8 MByte Legacy SPI Flash main purpose is to store the firmware (or bootloader) and the latest sketch. Between 256KByte and 512KByte is dedicated for sketch storage.
  • Default 512 KByte embedded SRAM, enabled by the firmware by default. No action required to use this feature.
  • Default 256 MByte DRAM, enabled by the firmware by default.
Datasheet Galileo
Bron: Arduino

Edit/
Volgens Anandtech,
“Boards will be available for sale by the end of November, at a price under $60.”
In theorie zou je daar dus een oude versie van windows op kunnen draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@Rusky
Dat is inderdaad interessant, maar zal wel niet goedkoop worden.

@almightyarjen
Ja win2000 of xp zal er waarschijnlijk prima op gaan draaien, zie geen echte opstakels, mijn oud Pentium @ 266Mhz trok het ook, had eerste instantie 128MB en dat was wat krap, met 256MB liep het allemaal soepel. Ik verwacht dus dat het XP best aardig zal draaien, goed werkbaar.

Via pcie slot kan je eventueel videouitgang/hdmi toevoegen, maar dan ga je zijn doel beetje voorbij lijkt, maar aan de andere kant word grenzen van arduino ook steeds verder opgerekt en bezit nu ook over videoout. Video out/vga eraan modden lijkt me dan ook eerder een uitdaging voor de gebruikers dan gemiste kans, dat is wat wij doen, modden en hacken, zou bijna feature gaan noemen. :D

Edit/
Je kan natuurlijk tegenwoordig ook altijd usb(displaylink, UGA) gebruiken om monitor aan te hangen, was nog niet echt wakker.

Of je gaat pcie 1x videokaart modden aan pcie mini slot. :P Wellicht niet eens zo gek idee, verloop etsen en kan wellicht werken, als je banen kort en even lang houd zou het zomaar eens kunnen gaan werken.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 04-10-2013 10:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
mad_max234 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:59:
@Rusky
Dat is inderdaad interessant, maar zal wel niet goedkoop worden.
Waarom niet? Beagleboard Black kost 45 dollar. doe daar een arduino bij van 15 dollar, totaal 60 dollar ...

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Denk eerder 80 dollar of meer. Maar we zullen zien hoop dat je gelijk hebt, of zelfs overschat heb, heb het ook liever zo goedkoop mogelijk, maar verwacht niet dat bij dit project het geval gaat zijn, alleen al dat het arduino brand is.

Jij zegt 15 dollar. maar originele arduino kost 30 dollar ongeveer.
Als je kijkt wat ze rekenen voor arduino due 55 dollar, met Atmel SAM uC erop die goedkoper kost de helft dan TI soc.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Klein kruispostje: naaitsab in "waar koop je dat?"

Ken wel die semi-industriële 36Volt dingen maar denk dat die dingen een beetje te gek zijn. En 5Volt kan ik makkelijk aansturen via de Arduino.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De meeste Arduino's kunnen 5v bij 40ma aansturen, dus dat is denk ik niet sterk genoeg.. Maar met een transistortje kan je een hoger spanning en grotere stroom gebruiken.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 05-10-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben bezig met een arduino project waarbij ik een webpagina opsla in de flash memory door middel van PROGMEM. De webpagina maak ik eerst in een HTML editor (dreamweaver).
Wil je de pagina in de flash memory van arduino zetten, moeten alle regels worden omgezet naar :

prog_char var_0[] PROGMEM = " regel 1 van de html code”;
prog_char var_1[] PROGMEM = " regel 2 van de html code”;
etc.

Bovendien moeten alle quotes worden voorafgegaan van een slash teken. Dus:
“ veranderd naar \”
‘ veranderd naar \’

Vervolgens moet er een string table worden gemaakt met een pointer naar alle PROGMEM-variabelen. Bij een uitgebreide web pagina is dat is op zich al een heleboel werk maar als je naderhand de HTML pagina wilt veranderen kan je weer opnieuw beginnen.

Om dit te vereenvoudigen heb ik een (windows) programma gemaakt die dit automatisch doet. Je maakt een webpagina aan in een HTML editor en open dit vervolgens met de HTML converter. Alle regels worden voorzien met de tekst: prog_char wp_0[] PROGMEM = " en afgesloten met “;
Alle quotes worden voorzien van een slash teken. Bovendien word er aan het einde een string table toegevoegd met de variabele q_wp_ met daarin het aantal regels. Met de knop copy to clipboard worden alle regels in het clipboard gezet en kan worden geplakt in de arduino code.

Het inlezen van de PROGMEM variabelen kan je inlezen met:

char buffer[200];

for (int i = 0; i < q_wp_; i++)
{
strcpy_P(buffer, (char*)pgm_read_word(&(wp_[i])));
client.println( buffer );
}

Voor de geïnteresseerden is het programma te downloaden: convert_web.

[ Voor 1% gewijzigd door Piepersnijder op 02-05-2014 17:08 . Reden: IP aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb wel een andere vraag over PROGMEM : ik krijg altijd onterechte foutmeldingen bij het compileren als ik PROGMEM gebruik. Uit mijn hoofd iets van dat ik geen data toewijs o.i.d. Het werkt echter prima.

Kom jij die onterechte foutmeldingen ook tegen of heb je daar wat op gevonden?

Ik bedoel deze foutmeldingen :

code:
1
2
3
4
5
6
In file included from CuteCOL_148.cpp:14:
/sim.c: In function 'void simulatie(int, int, int, int, int, int, int, int)':
/sim.c:116: warning: only initialized variables can be placed into program memory area
/sim.c:149: warning: only initialized variables can be placed into program memory area
CuteCOL_148.cpp: At global scope:
CuteCOL_148.cpp:54: warning: only initialized variables can be placed into program memory area

maar alles wordt gewoon netjes geïnitialiseerd :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  static PROGMEM prog_int16_t simfc_weekend[24*FCSIMMAX] = {
                                      5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   2,   2,   1,   1,   1,   1,     /* 00:00 - 01:00 */
                                      5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   2,   2,   1,   1,   1,   1,     /* 01:00 - 02:00 */
                                      5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   2,   2,   1,   1,   1,   1,     /* 02:00 - 03:00 */
                                      5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   2,   2,   1,   1,   1,   1,     /* 03:00 - 04:00 */
                                      5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   5,   2,   2,   1,   1,   1,   1,     /* 04:00 - 05:00 */
                                     25,  25,  25,  25,  25,  25,  25,  25,   4,   4,   3,   3,   3,   3,     /* 05:00 - 06:00 */
                                     50,  50,  50,  50,  50,  50,  50,  50,   5,   5,   4,   4,   4,   4,     /* 06:00 - 07:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 100, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 07:00 - 08:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 300, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 08:00 - 09:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 09:00 - 10:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 10:00 - 11:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 11:00 - 12:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 100, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 12:00 - 13:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 100, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 13:00 - 14:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 100, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 14:00 - 15:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 15:00 - 16:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 16:00 - 17:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 17:00 - 18:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 18:00 - 19:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 19:00 - 20:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 20:00 - 21:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 21:00 - 22:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30,     /* 22:00 - 23:00 */
                                    100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200,  30,  30,  30,  30,  30,  30};    /* 23:00 - 24:00 */

offtopic : blijft jammer dat die standaard bordjes zó verschrikkelijk weinig geheugen hebben.. 2KB is echt niks.

[ Voor 117% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-10-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik ken deze meldingen niet maar ik denk dat het te maken heeft met de formule 24*FCSIMMAX.
Wellicht dat je het aantal variabelen eerst moet berekenen en deze waarde dan plaatsen tussen de haken.
dus bv:
word tmp = 24*FCSIMMAX;
static PROGMEM prog_int16_t simfc_weekend[tmp] = {

De arduino UNO is erg krap in zijn geheugen.
Ik heb nu de arduino Mega. die zit een stuk royaler in zijn geheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door Piepersnijder op 06-10-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Daar komt het niet door, als ik een simpele int zo defineer krijg ik dezelfde foutmelding. Welke versie van de Arduino omgeving gebruik jij? Ik heb hier 1.0.1.

[ Voor 27% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-10-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik heb even jouw code in mijn arduino gezet maar ik krijg een andere melding nl:
error: array bound is not an integer constant
wanneer ik de variabele FCSIMMAX verander in een getal is het weg.

ik gebruik versie 1.0.5

[ Voor 6% gewijzigd door Piepersnijder op 06-10-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
FCSIMMAX is bij mij gedefinieerd, anders kan het natuurlijk niet :)

#define FCSIMMAX 14

in de code staat dus niet 24*FCSIMMAX, maar 24*14.

Als jij geen foutmeldingen krijgt tijdens het compileren moet ik misschien ook maar eens updaten :-)

[ Voor 49% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-10-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik had eerst word FCSIMMAX = 14 gedaan en dat ging fout.
Ik heb nu het volgende (een beetje ingekort):

#define FCSIMMAX 14
static PROGMEM prog_int16_t simfc_weekend[3*FCSIMMAX] = {
5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 2, 2, 1, 1, 1, 1, /* 00:00 - 01:00 */
5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 2, 2, 1, 1, 1, 1, /* 01:00 - 02:00 */
100, 100, 200, 100, 200, 400, 200, 200, 30, 30, 30, 30, 30, 30};

Ik krijg geen foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik ga maar eens updaten..

Nu met Arduino 1.0.5 nog steeds hetzelfde :-( Het werkt wel, maar ik wil die stomme errors en warnings gewoon weg hebben..

Overigens :

Arduino 1.0.1 : binaire sketchgrootte : 26.812 bytes
Arduino 1.0.5 : binaire sketchgrootte : 26.968 bytes

het resulterende programma is dus niet helemaal hetzelfde..

Als ik in Arduino 1.0.5 deze sketch compileer :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
void setup() {
  // put your setup code here, to run once:

}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly: 
 #define FCSIMMAX 14

}

Dan staat bovenin de compiler output de volgende foutmelding

code:
1
2
3
BareMinimum.ino: In function 'void loop()':
BareMinimum.ino:9: warning: only initialized variables can be placed into program memory area
BareMinimum.ino:9: warning: unused variable 'simfc_weekend'

[ Voor 162% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-10-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Merkwaardig, ik krijg die meldingen niet. Misschien heb je bij de setup wat instellingen anders staan dan wat standaard is.
Btw, het definieren van PROGMEM variabelen kan je niet in de loop zetten.

Ik heb een vinkje in de voorkeuren aangezet en zie de melding nu ook.
Het komt doordat je de PROGMEM wil schrijven in je programmaloop. Deze variabelen staan in de flash memory. Je kunt deze variabelen alleen lezen..

[ Voor 35% gewijzigd door Piepersnijder op 06-10-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Als ik het globaal declareer gebeurt er hetzelfde :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#define FCSIMMAX 14

void setup() {

}

void loop() {

}

code:
1
BareMinimum.ino:2: warning: only initialized variables can be placed into program memory area

Ik heb inderdaad altijd de uitgebreide output tijdens compileren aangevinkt, wil natuurlijk wel alle warnings zien :P

Als je jouw programma nu compileert met uitgebreide output tijdens compileren, dan krijg je geen warnings?

Het maakt ook niet uit of ik PROGMEM nu eerst declareer of later, static maakt ook niet uit :

code:
1
2
3
4
5
6
prog_int16_t PROGMEM test1 = 1;
PROGMEM prog_int16_t test2 = 1;

void setup() {}

void loop() {}

code:
1
2
BareMinimum.ino:2: warning: only initialized variables can be placed into program memory area
BareMinimum.ino:3: warning: only initialized variables can be placed into program memory area

[ Voor 64% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-10-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Als je het zo doet is het weg.
Ik weet alleen niet of het "probleem" oplost of dat het "probleem" niet zichtbaar maakt. (voor zover het een probleem is)

#include <avr/pgmspace.h>
#undef PROGMEM
#define PROGMEM __attribute__((section(".progmem.data")))

#define FCSIMMAX 14

void setup() {

}

void loop() {

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zo zijn de waarschuwingen idd weg, maar is toch belachelijk dat dat zo moet? Ik volg gewoon de voorbeelden op arduino.cc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Voorbeelden of code willen nog wel eens voor een andere IDE (de Arduino compiler) versie geschreven zijn. Of je hebt zelf een verouderde versie draaien en de code is voor een nieuwere versie. Klinkt stom maar dit wil soms nog wel eens vreemde problemen opleveren.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Waarschuwingen zijn nog geen fouten. Er zijn diverse arduino libraries waarbij waarschuwingen worden weergegeven maar die toch goed werken.
Er bestaat wel een kans dat het fout gaat maar dat kan je in je programma afvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Die waaschuwingen zijn er niet voor niets. Neem je programmeren serieus en fix je errors en warnings aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Er zijn heel wat libraries van arduino die standaard meegeleverd worden bij de programmeeromgeving die de nodige waarschuwingen geven. Die laten zich niet zomaar fixen tenzij je kans ziet deze libraries te herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196149

Ik ben bezig met een projectje, daarbij moet ik met een arduino meten wanneer iets (een soort stoffen kegel) vastgehouden wordt en wanneer het weg word gelegd.

De arduino en alle sensoren zitten dan binnen in de afgesloten kegel. Ik ben dus op zoek naar een bewegingsssensor. Dan kom je al snel uit bij sensoren met licht of infrarood, die vallen helaas af omdat je niet naar buiten kunt kijken vanuit de kegel. Ook kan ik een gyroscoop of iets dergelijks gebruiken maar dat wordt meteen erg ingewikkeld of duur (van wat ik tot nu toe kan vinden).

Bestaat er niet zoiets als een sensor die waarneemt wanneer hij bewogen wordt en wanneer hij stil ligt? ik heb al wel iets van die piezzo tril sensoren gevonden maar volgens mij is dat meer om trillingen van een oppervlak te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gyroscopen kosten zo'n 1-2 euro. Dus dat zou ik niet heel duur noemen.

Zelf denk ik dat een accelerometer het makkelijkste is te gebruiken. Dan meet je de beweging door het oppakken. Je hebt uiteraard wel wat vertraging voordat hij weet dat hij is neergelegd, want je weet niet of diegene hem gewoon even stilhoudt, of dat hij weer op de grond ligt.

Als het altijd is of vastgehouden in staande positie, of op de grond liggende, dan kan je ook een luchtdruksensor gebruiken om de hoogte te meten. Maar ik denk dat een accelerometer over het algemeen het makkelijkste is.

Je kan ook nog een MPU6050 kopen, dan heb je een accelerometer en gyroscoop in één, en breakout boards daarvoor gaan blijkbaar ook voor 3x niks tegenwoordig, al denk ik dat alleen accelerometer ook prima het moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 09-10-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196149

De gyroscopen die ik heb gevonden betaal je soms het dertigvoudige van wat jij zegt (tenminste voor een complete sensor zoals ze die bijvoorbeeld iprototype verkopen)

Ik wil voor dit project eigenlijk geen spullen uit bijv. china laten komen. Daar heb ik de tijd niet voor en als ik iets bij een nederlandse webshop koop kan ik ook beter gebruik maken van garantie mocht er iets niet werken.

Ook vind ik een gyroscoop zo ingewikkeld voor dit project, het zijn natuurlijk prachtig mooie dingen wat je er allemaal mee kunt maar ik hoef echt alleen te weten of iets beweegt of dat het stil ligt.

Waar zou ik een accelerometer kunnen halen? (betaalbaar)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 196149 op 09-10-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Joep, in vergelijking met china is elke webshop hier belachelijk duur. Maarja, wat je zegt, je betaalt voor de korte levertijd en de service. Ik bestel over het algemeen al mijn componenten gewoon via Ebay. Kan ik iets niet vinden onder "Buy Direct + Free shipping" dan neem ik een kijkje bij de Nederlandse shops.

Voor de grotere hardware zoals soldeerstations of labvoedingen kun je gezien de verzendkosten en garantie inderdaad beter gewoon lokaal bestellen. Maar laat ik zeggen: Als ik al mijn spulletjes hier gewoon in Europa had besteld had mij dat inmiddels een godsvermogen gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Moet toegeven dat de gyroscopen nog best duur zijn op ebay imo. Minus de MPU6050, die gyroscoop + accelerometer combineert en geen drol kost. (En verder ook met prima specs).

Maar goed, accelerometer heb je nodig. Normaal zou ik zeggen ebay, maar dat is dus china vaak. Buiten China wordt het wel duurder. Zelf heb ik weleens wat van http://www.drotek.fr/shop/en/9-accelerometers gekocht. Geen klachten daarover, en het komt uit Europa dus zou niet al te lang moeten duren. Toen was wat ik nodig had verder niet in NL te krijgen.

Een iprototype verkoopt bijvoorbeeld een MPU6050 voor het 10-20 voudige van hetzelfde PCB'tje op ebay. Marktplaats zoeken op accelerometer levert nog wel wat op voor niet extreme prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Heb ook maar eens een Spark Core besteld. Niet zozeer voor de wifi mogelijkheden, maar vooral de extra power die in die kleine vormfactor zit. Vooral het extra geheugen spreekt me erg aan ;) Ook al is het maar 20KB..

Eigenlijk echt zonde dat die nano's/uno's zo weinig SRAM hebben, ik kom gewoon altijd te kort. Hoop maar dat er ooit eens iets komt met wat meer ram, bvb 32kb flash en 32kb SRAM, ipv 32/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarvoor heb je dan zoveel RAM nodig? Een mbed LPC1768 is ook redelijk kleine formfactor en heeft 32kB SRAM, maar daar zit dan 512kB flash bij. Evenveel sram als flash nodig hebben is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Voor een simulatie zou ik eigenlijk van zo'n 128 voertuigen wat gegevens willen bijhouden : positie, snelheid, lengte van voertuig, etc.. dat loopt nogal snel op wbt geheugengebruik.

Ik heb nu noodgedwonen nogal wat beperkingen moeten instellen : positie is bepaald tot op 0.1m, snelheid van voertuig is alleen of afhankelijk van afstand tot vorige voertuig (en die had ik al opgeslagen! dus ik kan het uitrekenen met een functie) en de lengtes zijn allemaal gelijk. Het werkt wel, maar het zou makkelijker zijn als ik wat meer plek had voor dingen..

Eigenlijk heb ik het liever andersom : meer ram dan flash. Snap niet zo goed waarom een programma zo groot zou moeten zijn, alles draait om je data :)

[ Voor 12% gewijzigd door WVL_KsZeN op 13-10-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 13:59
Hallo allemaal,

Ik kwam dit topic tegen en ik heb een vraag.

Ik ben op het moment bezig met een arduino uno. En meerdere sensoren.

De vraag luid:
hoe kun je makkelijk van de arduino waarden (denk aan temeratuur en druk) naar een C# applicatie sturen waarnaar je daar de hoogte berekent.

De formule voor de hoogt heb ik op het moment al gevonden. Alleen kan op het moment de communicatie tussen mijn C# en mijn arduino niet goed krijgen.

voorderest GEWELDIG topic dit zit nu al uur te lezen!

bijvoorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
WVL_KsZeN schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:57:
Voor een simulatie zou ik eigenlijk van zo'n 128 voertuigen wat gegevens willen bijhouden : positie, snelheid, lengte van voertuig, etc.. dat loopt nogal snel op wbt geheugengebruik.

Ik heb nu noodgedwonen nogal wat beperkingen moeten instellen : positie is bepaald tot op 0.1m, snelheid van voertuig is alleen of afhankelijk van afstand tot vorige voertuig (en die had ik al opgeslagen! dus ik kan het uitrekenen met een functie) en de lengtes zijn allemaal gelijk. Het werkt wel, maar het zou makkelijker zijn als ik wat meer plek had voor dingen..

Eigenlijk heb ik het liever andersom : meer ram dan flash. Snap niet zo goed waarom een programma zo groot zou moeten zijn, alles draait om je data :)
Je bedoelt dat je loggegevens in het RAM houdt? Daar hebben ze SD-kaartjes voor uitgevonden he. Alleen de variables die je nodig hebt om mee te rekenen hoeven in het RAM te staan.
welvaartsbuik schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:50:
Hallo allemaal,

Ik kwam dit topic tegen en ik heb een vraag.

Ik ben op het moment bezig met een arduino uno. En meerdere sensoren.

De vraag luid:
hoe kun je makkelijk van de arduino waarden (denk aan temeratuur en druk) naar een C# applicatie sturen waarnaar je daar de hoogte berekent.

De formule voor de hoogt heb ik op het moment al gevonden. Alleen kan op het moment de communicatie tussen mijn C# en mijn arduino niet goed krijgen.

voorderest GEWELDIG topic dit zit nu al uur te lezen!

bijvoorbaat dank
Wat wil er niet lukken dan?

Je zult een simpel protocol moeten verzinnen om vanaf je Arduino data via de seriele poort te versturen. Je C# applicatie zal die poort moeten uitlezen. Waar loop je op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:57:

Wat mcdavid zei: In je RAM moet je hebben waarmee je rekent, opslag doe je op flash chipje/SD kaart. Uiteraard is het makkelijker om alles in je RAM te hebben, nog makkelijker is alles in registers hebben en nog geen eens naar je RAM. Maar dat is niet echt realistisch. Je computer heeft bijvoorbeeld ook een stuk grotere HDD dan dat hij geheugen/cache heeft. En die moet nog code naar zijn RAM laden, een microcontroller doet dat niet.

@Bart, zijn meerdere opties. Maar bij die eisen kan je al gewoon bijvoorbeeld sturen:
[Temp] [Druk]\n
Dan kan je ontvangende kant gewoon elke regel inlezen en weet hij dat er twee getallen uitgehaald moeten worden. Krijgt hij niet twee getallen, gooi de regel weg (kan bijvoorbeeld bij inschakelen gebeuren).
(Edit: Kan je \n zo versturen in Arduino? Ik ben C(++) printf gewend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
mcDavid schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:10:

Wat wil er niet lukken dan?

Je zult een simpel protocol moeten verzinnen om vanaf je Arduino data via de seriele poort te versturen. Je C# applicatie zal die poort moeten uitlezen. Waar loop je op vast?
Ik loop op het moment vast dat ik de ontvangen data in C# niet kan idetificeren. Dit stukje komt omdat ik op de arduino geen unique identifier kan meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ten opzichte van wat moet het geidentificeerd worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
@mcDavid.
Meerdere sensor readings.(temepartuur, luchdruk, x,y,z etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je weet toch welke sensor je uitleest? Je kunt hier simpelweg een vast format voor aanhouden. Bijvoorbeeld
T123P123X123Y123Z123. In je programma zul je die string weer uit elkaar moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
weet welke sensor ik uitlees alleen zijn het allemaal float waarden hierdoor kan ik niet bijv een 't' voor temperatuur zette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
regel #1: Alles is mogelijk.

C:
1
2
3
4
Serial.print("T");
Serial.print(temperature);
Serial.print("P");
Serial.println(pressure);

http://arduino.cc/en/Serial/Print

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 15-10-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
inderdaad:) alles is mogelijk:D
Heb via stackoverflow weer wat geleerd:) code is nu aan arduino kant operationeel. zo wordt het nu ongeveer:
C:
1
2
3
4
5
6
 float temperature;
    bmp.getTemperature(&temperature);
    dtostrf(temperature,1,2,temp);
    tempAsString = String(temp);
    tempaturereading = 'T' + tempAsString;
    Serial.print(tempaturereading);

[ Voor 15% gewijzigd door welvaartsbuik op 15-10-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat kan wel maar is niet echt aan te raden, dtostrf zal niet echt zuinig omspringen met de nogal beperkte resource. Je kan beter float helemaal vermijden, alleen integers gebruiken. Kan heel simpel door alles gewoon maal 10 of zo te doen, voor meer precisie kan ook keer 100 of 1000 doen.

25.5 kan je dan bijv als 255 rekenen, dan heb je helemaal geen float nodig, eigenlijk kan je altijd wel float omzeilen en zo heel veel snelheid en geheugen besparen(ram en flash).

Leer jezelf dus aan om float gewoon niet te gebruiken, in hele specifieke gevallen ontkom je er niet aan, maar 99 van 100 keer kan je prima alles gewoon in integer berekenen door simpel alles in hogere waarde te bereken zodat alles achter de komma gewoon voor de komma komt te staan, zo simpel kan het zijn. :D

Heb even snel een voorbeeldje in elkaar gezet.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
void setup()
{

Serial.begin(9600);

}

void loop()
{

int temperatuur = 255; // 25.5 maal 10

int heel = temperatuur / 10; // geeft je 25, 0.5 zal vervallen. 
  int tiende = temperatuur - (heel * 10); // heeft je 5, 255 - (25 *10) = 5

Serial.print(heel); // 25
  Serial.print("."); // -
  Serial.println(tiende); //5

delay(5000);

}

Deze code is veel snel dan float piont berekening en kost veel minder resource, integer berekeningen worden namelijk hardwarematig uitgevoerd door alu, en AVR heeft geen fpu, dus moet alle float via alu(integer) gaan bereken en kost veel resource.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Deze manier bespaart 2 variabelen en dus ram geheugen:

C:
1
2
3
4
5
    float temperature;
    bmp.getTemperature(&temperature);
    dtostrf(temperature,1,2,temp);
    Serial.print("t");
    Serial.print(String(temp));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 20:21
even een andere kant op...

ik ben eigenlijk op zoek naar een sort van management platform voor arduino's.
ik heb meerdere arduino's, meerdere ethernet shields, en eigenlijk wil ik een soort van code kunnen laden op die arduino's waardoor ze praten tegen een centrale server. vervolgens op die centrale server coden, dus bijvoorbeeld dingen als lees op arduino1 analoog poort 1. als analoog poort 1, dan doe op arduino2 etc. etc.

iemand enig idee?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
...kortom je wilt ze kunnen programmeren via ethernet?

Even googlen levert al snel wat mogelijkheden, bijv: http://www.freetronics.co...ia-a-network#.Ul7OGENcIcw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik gebruik MsTimer2 voor wat timing dingen. Timer2 is gecombineerd met de PWM signalen van pinnen 3 en 11. Op 11 heb ik een motordriver aangelsoten die via PWM wordt aangestuurd. De timer en PWM hoeven nooit tegelijkertijd te werken dus in theorie zou het moeten kunnen.

Als ik timer2 initialiseer met
code:
1
MsTimer2::set(250, TimerISR); // 250ms period

vervalt de PWM functie van pin 11. Maar hoe "unset" ik timer2 weer, zodat ik opnieuw de PWM functie kan gebruiken? :? De library lijkt daar geen oplossing voor te bieden...

Edit: na wat googlen kwam ik dit tegen, wat de timer disabled. Naar mijn mening hadden ze dit ook wel mogen opnemen in de library ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
void ResetTimer2()
{
        // set timer 2 prescale factor to 64
#if defined(__AVR_ATmega8__)
        TCCR2 |= (1<<CS22);
#else
       TCCR2B |= (1<<CS22);
#endif
      // configure timer 2 for phase correct pwm (8-bit)
#if defined(__AVR_ATmega8__)
      TCCR2 |= (1<<WGM20);
#else
      TCCR2A |= (1<<WGM20);
#endif
}

[ Voor 31% gewijzigd door almightyarjen op 17-10-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Da's nou zo mooi aan open source: je kunt het toevoegen aan de library! Misschien zitten er wel meer mensen te stoeien met jouw probleem.

Pagina: 1 ... 30 ... 96 Laatste