Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300
Verwijderd
Welke gegevens staan er in het bestand "RVERSION" van de firmware 1.5.0.1 die op www.draytek.com staat?blurryilluzion schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:37:
Lex,
Ik heb het bestand aangepast.
En de versie die op Draytek.com staat is de RC3, dus de versie van Lexie die ik online heb gezet.
Cheers!
begintmeta in "Draytek Vigor 2130n ervaringen"Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:09:
... Welke gegevens staan er in het bestand "RVERSION" van de firmware 1.5.0.1 die op www.draytek.com staat?
Verwijderd
[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 20:14 ]
Verwijderd
Release Note for Vigor2130 Series
Firmware Version: 1.5.0.1
Built Date: January 07, 2011
Applied Models:
Vigor2130, Vigor2130n, Vigor2130Vn
New Features
- Add Firewall traffic control.
- Add URL Content Filter and IM/P2P Filter controls.
- Add second subnet for routing usage.
- Add WAN IP Alias setting.
- Support BT Client.
- Support iTune Server, DLNA Server.
- Support PPPoE passthrough and fixed IP address mode.
- Support PPTP Acceleration (no encryption: 50M, with MPPE 18M)
- Support LAN to LAN for PPTP connection.
- Support tone settings for VoIP.
- Support Product Registration link on WUI.
- Support the function of ping with domain name.
- Support to modify SMTP server port in System Maintenance>>Syslog / Mail Alert Setup.
- Add wireless mode / encryption mode information onto WLAN Station List web page.
- Add a button of Send a test e-mail in Mail Alert Setup page.
- Add NTP synchronization interval setting.
- Add Set to Factory Default in LAN>>Static Route.
- Support routes for VPN connection.
- Improved: Account with telnet privilege is offered as default setting.
- None
Vervolgens van routershop een nieuwe gekregen met 1.5.0 erop (onder het motto: dan flashed die lul hem iig niet weer dood). Maar dit keer met een hoop leuke vermeldingen in m'n Station List bij W-LAN zie: http://dl.dropbox.com/u/4931127/WLAN2130n.JPG en http://dl.dropbox.com/u/4931127/WLAN2130n2.JPG als voorbeelden. Proberen te verhelpen door reboot te doen naar fabrieksinstellingen en W-Lan instellingen aan te passen maar geen effect.
Vandaag met het uitkomen van 1.5.0.1 dus de hoop dat er problemen werden verholpen, maar gelukkig was dat niet aan de orde zodat ik lekker kan blijven mailen met de vriendjes van draytek
Nu maar wachten op de reactie van draytek, maar ik kan niet zeggen dat ik nog een fanboy van draytek ben na het gebruik van de 2130n. De 2600 en 2800G welke ik hiervoor gebruikte waren perfect maar de 2130 is nog altijd een hoopje ellende imo

Edit: Reactie van Draytek op mijn mail gehad met betrekking tot de vage connecties bij m'n station list van WLAN.
Enige reactie die ik momenteel kan opbrengen is te vergelijken met deze:De meldingen die u te zien krijgt zijn helaas niet bij ons bekend, we vermoeden in dit geval dat uw Wifi chipset defect is. Indien u dit ook vermoed raden wij u aan om contact op te nemen met uw leverancier.

En ja ik vermoed inderdaad dat het kapot is, want als ik netwerken in de omgeving probeer te scannen vind ie er ook 0, terwijl er minsten 6-7 netwerken in de buurt zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door RonaldMade op 12-01-2011 18:00 ]
Verwijderd
Firmware Version | FW_Version | Revision | Build_Date | Op draytek.com |
1.5.0_RC1 | 1.5.0_RC1 | 1682 | Fri Sep 17 19:07:21 CST 2010 | Nee |
1.5.0_RC2 | 1.5.0_RC2 | 1728 | Thu Oct 14 14:09:33 CST 2010 | Nee |
1.5.0_RC3 | 1.5.0_RC3 | 1776 | Thu Oct 28 09:58:53 CST 2010 | Nee |
1.5.0_RC4 | 1.5.0_RC4 | 1805 | Tue Nov 9 14:37:31 CST 2010 | Nee |
1.5.0 | 1.5.0_RC5 | 1831 | Thu Nov 18 13:15:51 CST 2010 | Nee |
1.5.0.1_RC2 | 1.5.0.1_RC2 | 1921 | Thu Dec 23 19:38:41 CST 2010 | Nee |
1.5.0.1 | 1.5.0.1_RC3 | 1933 | Mon Jan 3 15:32:19 CST 2011 | Ja |
De versie-informatie "Firmware Version" en "Build_Date" kan gevonden worden in de GUI van de web-configuratie en de versie-informatie "FW_Version", "Revision" en "Build_Date" kan gevonden worden in bestand "RVERSION" in het firmware-bestand "v2130001.all" (te openen met WinRAR).
Verwijderd
ik heb de 2130n sinds een paar dagen en erg tevreden
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 01:25 ]
Ben benieuwd hoe lang deze versie online blijft, enige probleem met mijn vorige Fw was dat ik de router elke 2 weken moest resetten ivm geen internet meer
Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110
Heb ondertussen ook de nieuwe firmware 1.5.01 (RC3) draaien en het IPv6 rdns probleem binnen de TSPC cliënt lijkt opgelost te zijn.
Heb het nog niet werkend zoals ik wil, maar dit kan ook buiten de schuld van de router liggen. (=lees mijn onervarenheid met IPv6 :-) )
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Verwijderd
Heb nu ook de nieuwste firmware er op en ga hopelijk dit weekend voor het eerst een VPN verbinding op zetten. Heb zelf Kabel en ADSL naast elkaar liggen. Heb dan alleen wel XP. Had volgens mij een keer gelezen dat het vaak op XP wel goed werkt en onder w7 niet, maar dat is al lang geleden. Maar dat ga ik zaterdag allemaal eens uitzoeken. Moet nog kijken welk programma ik ga gebruiken, dacht dat er meerdere clients waren. Als iemand nog tips heeft waar je goed op moet letten hoor ik ze graag.Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 13:10:
Zijn er mensen die met de komst van de nieuwe firmware nog problemen ondervinden met VPN functionaliteit?
Tsja...je kunt wel foeteren op Draytek, maar volgens mij ben jij idd de enige met dat probleem. Als je een probleem aanmeld dat zij a)niet kennen en b)niet kunnen reproduceren, wat verwacht je dan van ze?RonaldMade schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:25:
Edit: Reactie van Draytek op mijn mail gehad met betrekking tot de vage connecties bij m'n station list van WLAN.
Heb je geen last van aardstralen ofzo?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Oh mijn welgemeende excuses dat ik foeter op draytek nadat ik al ruim 7 jaar ervaring met verschillende producten heb waarvan geen een zo slecht als de huidige was. Naast de kwalitatief geweldige firmware (genoeg over te vinden in het topic) en procedure om deze te upgraden (tot 15 min voor een upgrade, ik probeer geen Server 2008R2 te installeren op het ding?).mphilipp schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 15:26:
[...]
Tsja...je kunt wel foeteren op Draytek, maar volgens mij ben jij idd de enige met dat probleem. Als je een probleem aanmeld dat zij a)niet kennen en b)niet kunnen reproduceren, wat verwacht je dan van ze?
Heb je geen last van aardstralen ofzo?
Het plaatje was overigens van toepassing op de leverancier welke eerste de draytek aangesloten heeft gehad om hiervan de firmware te upgraden. Dat noem ik een zeer nette service van ze, helaas hadden ze niet gekeken of er nog eventuele problemen waren (zoals defecte wifi chipset, puur pech hebben). Ik heb dus een kapotte 2130n ingeruild voor een andere en tsja, zou jij het leuk vinden als dat gebeurd?
De 2130 is een geweldig apparaat (mits ie werkt), maar ik zal hem andere mensen niet meer zo snel aanraden
Ik heb hier zelf de 2130VN staan en ook de nodige problemen gehad.
Versie 1.4 had hier het DHCP probleem, wat toch op z'n zachtst gezegd cruciaal is voor een dure router.
Versie 1.5rc4 heb ik 2x naar factory defaults moeten zetten omdat de instellingen niet gereset werden met rare kuren in de webinterface tot gevolg.
Ik draai nu nog steeds op 1.5rc4, maar durf amper een update uit te voeren omdat ik dan weer een halve dag bezig ben met resetten en instellen van het apparaat. Het draait voorlopig stabiel en ik laat het eerst even voor wat het is.
Nog een puntje van ergernis trouwens van de 2130 serie, de opstarttijd van het apparaat.
De 29xx series van het apparaat starten in enkele seconden op, ook rebooten van die serie gaat zeer vlot.
De 2130 serie daarentegen lijkt wel een complete PC met zo'n 2-3 minuten opstarttijd.
Allemaal leuk de 2130 serie maar feit blijft dat het mede door de nieuwe technieken die Draytek voor deze serie lijkt te gebruiken meer een consumenten test product is, dat zijn Ronald en ik dus niet van Draytek gewend met de nodige frustraties tot gevolg.
Verwijderd
Heeft iemand de DrayTek Vigor 2310n werkend met Voip Passtrough? Dus op een van de lanpoorten een bijv. Siemens A450 ip of Targa Dip Phone 450.
Zo ja, met welke firmware?
Sinds enige tijd kan ik wel uitbellen maar niet gebeld worden.
Han
Pfff...je hoeft niet meteen cynisch te gaan doen. Ik heb al zeker 10 jaar ervaring met verschillende producten (als we dan toch holle statements maken, kan ik het ook). Dit is mijn 3de Draytek en het is idd een brekebeentje aan de ervaringen van anderen te merken. Ik heb er zelf één probleem mee gehad en dat was het DHCP (met Wifi) probleem. De problemen die anderen hadden/hebben heb ik niet omdat ik die functionaliteit niet gebruik.RonaldMade schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:18:
[...]
Oh mijn welgemeende excuses dat ik foeter op draytek nadat ik al ruim 7 jaar ervaring met verschillende producten heb waarvan geen een zo slecht als de huidige was.
Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen hebt of niet begrepen hebt. Ik bagetaliseer jouw probleem helemaal niet, maar als je hier in dit topic alle problemen leest, komt het voornamelijk neer op VPN en DHCP problemen. Jouw probleem is erg vreemd, en ik zeg ook niet dat het onzin is. Maar om het nu meteen als een wanproduct te bestempelen vind ik ook weer tever gaan. Ik heb er voorlopig constant mee kunnen werken, anders had ik 'm ook al lang teruggestuurd. Jouw probleem lijkt eerder op een hardware mankement.
@Ryudo: die ervaring met updaten heb ik niet. Ik heb één keer een reset to defaults gedaan omdat 'men' zei dat ik dat moest doen, maar daarna nooit meer. Het is idd een minder stabiele modem als andere Drayteks die ik gehad heb, en gelukkig voor mij deed ie het in principe goed, behalve dan de DHCP/Wifi toestand, maar dat was redelijk snel opgelost.
[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 13-01-2011 17:46 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Voor deze Draytek had ik een Linksys WRT54GL met Tomato erop draaien. Zeer stabiel qua software, maar onderhand toch wel wat gedateerd door het ontbreken van Wireless N en geen Gbit WAN poort.
Maar als je na het in gebruik nemen van zo'n dure router, want dat is de 2130 toch wel, toch tot de conclusie komt dat er nogal wat kinderziektes in de firmware zitten ga je toch wel even achter je oren krabben.
Wellicht binnekort eens updaten naar 1.5.0.1 en hopelijk kan Draytek ook nog wat aan de boot time van het apparaat doen al zie ik dat duister in.
mphilipp schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:44:
[...]
Pfff...je hoeft niet meteen cynisch te gaan doen. Ik heb al zeker 10 jaar ervaring met verschillende producten (als we dan toch holle statements maken, kan ik het ook). Dit is mijn 3de Draytek en het is idd een brekebeentje aan de ervaringen van anderen te merken. Ik heb er zelf één probleem mee gehad en dat was het DHCP (met Wifi) probleem. De problemen die anderen hadden/hebben heb ik niet omdat ik die functionaliteit niet gebruik.
Maargoed even kort de problemen die ik er dusver mee heb gezien:Heb je geen last van aardstralen ofzo?
1. Wifi instabiliteit met 1.3.1, verder ronduit de beste firmware dusver gezien ik 1.5.0.1 nog niet echt heb kunnen testen.
2. DHCP issues met 1.4.1, gaf dus gewoon geen ip leases meer aan de machines uit, maakt niet uit of ze binded waren of niet.
3. Het terug zetten van 1.3.1, waarop de 2130n geen WAN verbinding meer maakte (ja alle settings nagelopen ed.)
4. Firmware upgrade van 1.4.1 naar 1.5.0 welke het LAN gedeelte uitschakelde en met geen mogelijkheid recht te zetten was. Eigen risico uiteraard maar het probleem van 1.4.1 was bijzonder naar ivm enkele laptops hier.
5. Hardware defect, wifi chipset en dat zal vast een zeldzaam geval zijn.
Maar dit zijn dus problemen die iedereen kan overkomen? Hoeveel last je van de problemen hebt is uiteraard ook afhankelijk van de eisen en verwachtingen die je aan een product stelt. Tevens is mijn WAN verbinding momenteel een stuk stabieler (2130 wilde nog wel eens om de x dagen even verbinding verbreken) via mijn server, maar dat is geen oplossing die ik wil
De wanproduct reactie kwam voornamelijk voor mijn edit met de reactie van Draytek. Ik dacht daarvoor dat het wellicht wederom een bug in de firmware was, maar het bleek dus een hardwarematig iets te zijn. Zie de reactie van draytek en mijn reactie daarop. Ik vind de 2130n een prima product qua specificaties anders had ik hem sowieso nooit gekocht, de software valt dusver alleen zwaar tegen en tenzij je 1.3.1 of 1.5.0(.1) draait is het de naam wanproduct waard hoe goed de hardware ook is.Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen hebt of niet begrepen hebt. Ik bagetaliseer jouw probleem helemaal niet, maar als je hier in dit topic alle problemen leest, komt het voornamelijk neer op VPN en DHCP problemen. Jouw probleem is erg vreemd, en ik zeg ook niet dat het onzin is. Maar om het nu meteen als een wanproduct te bestempelen vind ik ook weer tever gaan. Ik heb er voorlopig constant mee kunnen werken, anders had ik 'm ook al lang teruggestuurd.
Was dus al bekend...Jouw probleem lijkt eerder op een hardware mankement.
Ik heb hier ook meegemaakt dat het Wifi menu verdween na een reboot na factory default, gelukkig snel op te lossen door nog een factory reboot maar je schrikt er wel even van.@Ryudo: die ervaring met updaten heb ik niet. Ik heb één keer een reset to defaults gedaan omdat 'men' zei dat ik dat moest doen, maar daarna nooit meer. Het is idd een minder stabiele modem als andere Drayteks die ik gehad heb, en gelukkig voor mij deed ie het in principe goed, behalve dan de DHCP/Wifi toestand, maar dat was redelijk snel opgelost.
Gelukkig nog nooit gehad.RonaldMade schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:56:
[...]
Ik heb hier ook meegemaakt dat het Wifi menu verdween na een reboot na factory default, gelukkig snel op te lossen door nog een factory reboot maar je schrikt er wel even van.
Maar serieus: als je zóveel problemen hebt, waarom geef je dat ding niet terug dan? Ik heb ook ooit een wifi kaart teruggegeven omdat ik nooit langer dan een paar uur verbinding kon handhaven.
Ik vind het ook teleurstellend dat er (blijkbaar) zoveel problemen zijn, en zoals gezegd heb ik zelf maar van een van die problemen hinder ondervonden. In dit topic zag ik wel dat er meer problemen waren, en dat is idd opvallend bij Draytek. Ik heb hiervoor 2 (of waren het er 3) Draytek's gehad en ze ook altijd aan anderen aanbevolen. Hoe deze problemen allemaal tot stand komen is mij ook onduidelijk, maar het gekke is dat sommige problemen bij de een wél voorkomen en bij de andere niet. Zo had ik bv bij één van de bèta firmwares een veel te lage WAN snelheid icm mijn Ubee modem (Ziggo allinone 120Mb). Een ander met dezelfde provider en modem had volle snelheid met die firmware. Heel vreemd. Je zou dan denken dat er iets lokaals een rol kan spelen (een setting van Ziggo bv). Op zich kijk ik daar niet van op want ik weet dat er met digitale tv van Ziggo ook regionaal grote verschillen zijn in werking.
Evengoed hoort het niet.
L2TP/IPSec lijkt redelijk bruikbaar, maar verbreekt ook af en toe. Ook wordt het logbestand met 'daemon.err xl2tpd[xxxx]: udp_xmit failed with err=-1:Resource temporarily unavailable'-meldingen (weet iemand waar dat op kan wijzen?).
Ik weet echter nog steeds niet zeker of dit aan de router ligt (en niet aan client/netwerk). Moet er misschien toch maar eens wat serieuzer naar kijken.
Verder heb ik niet zoveel problemen gehad (alleen een tijdje(/firmware) met de dhcp-server)
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2011 20:04 ]
wel even je browsers cache legen..
Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110
Met 1.5.0.1 nog geen enkel probleem kunnen vinden. (VPN gebruik ik momenteel niet, dus weet ik niet).
Ben ook van mening dat dit misschien niet de meest ideale router voor een "standaard" thuis/mkb gebruiker, betreffende problemen die her en der nog gemeld worden.
Wel vind ik dit als tweaker een geweldige router, ondanks de problemen waar ik tegen aangelopen ben, alles is te tweaken en te configuren, is het niet in de webinterface, dan wel via de commandline.
Daarnaast is mijn ervaring met de Draytek supportdesk uitermate positief en zijn de meldingen die ik gemaakt heb, perfect afgehandeld.
Dus ja hij heeft wat nukken, maar daar is m.i. wel overheen te komen en zeker met een gedegen melding naar Draytek, wordt hier zeer netjes mee omgegaan.
Wil je puur voor stabiliteit of niet willen rommelen dan is het misschien op dit moment beter om een andere router te kiezen.
gebruik je je eigen pw of "admin" als password dat laatste is namelijk het "flash" password.RonaldMade schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:25:
Vandaag met het uitkomen van 1.5.0.1 dus de hoop dat er problemen werden verholpen, maar gelukkig was dat niet aan de orde zodat ik lekker kan blijven mailen met de vriendjes van draytekNog altijd die +-200 nutteloze meldingen in m'n station list. Tevens bij het flashen via drayteks officiele manier continu een "password incorrect" krijgen in de Firmware Utility, uiteindelijk maar via hardware modus erin gepropt welke verrassend snel ging (2 minuutjes voor upgrade van 1.5.0 naar 1.5.0.1).
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Heb zowel eigen als "admin" gebruikt en kreeg bij beide de melding, tevens nieuwste versie van de Upgrade Utility in gebruik. Maargoed verder geen probleem als het in de Firmware Mode wel werktKevinp schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:27:
[...]
gebruik je je eigen pw of "admin" als password dat laatste is namelijk het "flash" password.
Die staat bij programma's (applicatie) weet de naam niet zo (ben niet thuis). in het midden van de lijst staat die. Je moet wel een USB HD aangesloten hebben.soganta schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:43:
Update gelukt, had eigenlijk alleen dat DHCP server probleem dus nu moet alles goed zijn. Kan alleen nergens de BT client vinden?
Merk wel dat me laptop geen verbinding kan maken met de router. Op de laptop staat het autodetect. Maar als ik de snelheid naar 10MB zet en half duplex is er wel verbinding. De kabel kan het niet aan liggen want de PC die 1GB kan heeft geen problemen met de kabel. Zelf als de kabel maar 0.5m is. Heb er nooit problemen mee gehad met een ander netwerk waar ik hem aangesloten heb. Morgen maar kijken of er een nieuwe driver beschikbaar is.
[ Voor 7% gewijzigd door ionicdog op 14-01-2011 15:01 ]
Verwijderd
Zou hem nog eens resetten,
Heb je de frimware via het modem ge upload, of via het programmatje van draytec routertools
Probeer anders, als je het programmatje niet gebruikt heb, via dat programmatje nog eens kontakt te maken.
Zelf heb ik dat ook gehad, ben blijven rommelen en kwam er weer in tot mijn grote opluchting.
Vergeet hem niet in de upload modes te zetten je router. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing.
Ik heb dit probleem met alle draytek routers gehad. Na het flashen komen ze niet up, en dan ineens is die up en werkt alles weer.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:10:
Op dit moment kom je niet meer in je router !
Zou hem nog eens resetten,
Heb je de frimware via het modem ge upload, of via het programmatje van draytec routertools
Probeer anders, als je het programmatje niet gebruikt heb, via dat programmatje nog eens kontakt te maken.
Zelf heb ik dat ook gehad, ben blijven rommelen en kwam er weer in tot mijn grote opluchting.
Vergeet hem niet in de upload modes te zetten je router. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing.
Ik heb een ziggo abonnement, kan ik dan 'zomaar' de telefoon kabel vanuit het modem erin steken en dan zou ik met een voip telefoon ermee kunnen bellen of denk ik nu te simpel?
Ik heb ook geen idee of en welke instellingen ik zou moeten gebruiken, wordt niet wijs uit de handleiding en wil dus niet een voip telefoon gaan kopen om te kijken of het uberhaupt wel gaat werken.
Met een Vn kun je een normale telefoon erop aansluiten met een normale telefoonkabel, de instellingen krijg je van de voip provider.headliner schreef op zondag 16 januari 2011 @ 04:59:
Wat zijn de voip mogelijkheden van dit apparaat (heb de Vn versie)?
Ik heb een ziggo abonnement, kan ik dan 'zomaar' de telefoon kabel vanuit het modem erin steken en dan zou ik met een voip telefoon ermee kunnen bellen of denk ik nu te simpel?
Ik heb ook geen idee of en welke instellingen ik zou moeten gebruiken, wordt niet wijs uit de handleiding en wil dus niet een voip telefoon gaan kopen om te kijken of het uberhaupt wel gaat werken.
let op: ZIGGO telefonie kun je er niet mee gebruiken, hier dien je de normale telefoon op de modem aan te sluiten. Dit omdat ZIGGO geen VOIP gebruikt, maar telefonie over het kabelnetwerk.
@Kevinp: Hier is de handleiding voor als je de firmware update via de webinterface: upload de update via de webinterface (sluit de pagina niet), wacht 15 minuten (vrijwel al die tijd heb je gewoon internet dus je kunt nog vanalles op internet doen). Je krijgt na 5 minuten ofzo een foutmelding dat de managementpagina niet geopend kan worden. Zet na 10 minuten de router even uit en weer aan (intussen kun je nog steeds andere dingen doen). Ik heb dit zelf nu al minstens 4 keer zo gedaan en het werkte altijd perfect. Het lijkt alsof NAT via de hardware chip gewoon blijft werken, maar dat de software zelf down gaat.
[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 16-01-2011 10:04 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Eerst backup gemaakt, toen stroom eraf, stroom erop met reset button ingedrukt en tijdens het knipperen meteen de upgrade tool gebruikt
No Probs
Alles werkt, ook de oude instellingen
Tot nu toe een stabiele verbinding!!!!
Wel een laatste vraagje:
Is het beter WPA2 met AES te nemen, is dit sneller dan WPA2 TKPIP?
dacht tijdje terug dat me router bricked was want ik kwam er niet meer op
maar hier stonden nog wel wat tips:)
Ik wist niet eens dat het zo kon. Maar wat is er mis met de webinterface voor een upgrade? Mijn router staat 'helemaal' in de gangkast, dus dat wordt een sprintje trekken...MrMGeeIsTheName schreef op zondag 16 januari 2011 @ 18:14:
Vandaag ook over gegaan naar 1.5.01
Eerst backup gemaakt, toen stroom eraf, stroom erop met reset button ingedrukt en tijdens het knipperen meteen de upgrade tool gebruikt
Of ook niet, helemaal wijten aan bepaalde clients of netwerken kan ik de disconnects toch niet ...begintmeta schreef op maandag 17 januari 2011 @ 08:30:
Het lijkt erop dat mijn VPN problemen met PPTP enigszins client-gerelateerd zijn. De router lijkt het momenteel heel aardig te doen.
Werkt VPN (m.n. via PPTP en L2TP/IPSec) bij anderen wel helemaal stabiel met firmware 1.5.0.1?
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 17-01-2011 10:32 ]
Heeft het voor mij toegevoegde waarde om naar firmware 1.5.x te upgraden? Bittorrent draai ik op een PC die 24/7 achter de router staat te bollen, dus daar hoef ik het niet voor te doen
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Verwijderd
Nee, hier met een windows XP cliënt voor PPTP, zelfde probleem als voorheen; de connectie breekt zonder reden af na ongeveer 2 minutenbegintmeta schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:29:
[...]
Of ook niet, helemaal wijten aan bepaalde clients of netwerken kan ik de disconnects toch niet ...
Werkt VPN (m.n. via PPTP en L2TP/IPSec) bij anderen wel helemaal stabiel met firmware 1.5.0.1?
Hier met Windows 7 client , al 30 minuten een stabiele pptp VPN verbinding, collega een download gestart tot 500kb upload van mn 1 mb max. Dus dat ziet er goed uit :-)Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:57:
[...]
Nee, hier met een windows XP cliënt voor PPTP, zelfde probleem als voorheen; de connectie breekt zonder reden af na ongeveer 2 minuten
Verwijderd
Draytek heeft het progje routertools, deze kun je gebruiken voor een firmwareupgrade.
Echter, de GUI van de modem setup heeft ook een upgrade pagina.
Als ik mijn modem ga upgraden doe ik altijd een factory reset, en na een herstart ga ik via de GUI van het modem zelf naar de Upgrade pagina via System Maintenance--Firmware upgrade.
Na de update wederom een reset en dan pas stel ik alles opnieuw in en zet dus bewust geen backup-file met instellingen terug.
Maar wat ik me nu af vraag: Is mijn methode minder? Draytek beschrijft in hun manuals alleen de Routertools methode.
Wie heeft een verhelderend antwoord.
Ben al uren bezig om van 1.4.0 naar 1.5.0.1 te komen.
Precies gedaan wat in de upgrade doc staat.
Vast IP adres op PC dan het routertooltje gestart moet de router IP zelf invullen plus opgeven waar nieuwe sw staat . Als password heb ik admin ingevuld omdat ik het modem gereste had naar factory. Modem in firmware mode gezet met de 2 knipperende lampjes.
SEND gestart in update progie loopt een balk vrij snel naar 100% dan een tweede een 2de window met balk die duurt 4 minuten en helemaal aan het einde als balk vol is en verdwijnt ie en komt er een boodschap met
"Waiting for Router Response timeout"
je kunt alleen OK drukken dan verdwijnt ie en blijft het update utility scherm openstaan met daar ook de groene balk verdwenen nadat ie 100% was. Poosje gewacht modem uit en aan gezet.
PROBLEEM kan niet naar het modem komen, pingen op 192.168.1.1 helpt niet LAN lampje brand wel en ACT lampje knipperd langszaam 1x per sec.. Als ik PC van 1000Mb naar 100Mb zet veranderd hij ook op het modem van groen naar oranje. maar kom niet in het modem en krijg ook geen IP adres toegekend.
Wie weet nog wat ik kan doen.
PS modem ook gerest door reset 5sec in tedrukken en zie je ACT lampje snel knipperen en opnieuw starten.
Groetjes
[ Voor 3% gewijzigd door jumjum op 17-01-2011 22:42 ]
en dan nog 75 debug regels maar pas een 10-30 seconden later lijkt de verbinding weer helemaal up te zijn en als ik in de tussentijd een ping doet zie ik:Jan 17 18:26:39 info user syslog: [WAN] WAN detection failed.
Jan 17 18:26:43 info user syslog: [WAN] WAN detection success...ifup wan
Jan 17 18:26:44 err daemon syslog: Could not parse registrar address.
Jan 17 18:26:44 info user kernel: br-wan: port 1(eth1.2) entering disabled state
Jan 17 18:26:45 info user kernel: device eth1.2 left promiscuous mode
Jan 17 18:26:45 info user kernel: device eth1 left promiscuous mode
Jan 17 18:26:45 info user kernel: br-wan: port 1(eth1.2) entering disabled state
Jan 17 18:26:45 err daemon syslog: can't found wan, ptr=,5f0a0
Jan 17 18:26:45 err daemon syslog: Could not parse registrar address.
Jan 17 18:26:45 err daemon syslog: can't found wan, ptr=,5f0a0
.... <knip> ....
De router is dus 192.168.0.99 en lijkt down te gaan voor een tijdje en ook de verbinding hikt dan zeer irritant.Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=17 ms TTL=249
Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=15 ms TTL=249
Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=14 ms TTL=249
Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=20 ms TTL=249
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 192.168.0.99: Bestemmingspoort niet bereikbaar.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=23 ms TTL=249
Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=20 ms TTL=249
Antwoord van 212.54.32.18: bytes=32 tijd=15 ms TTL=249
Ik heb geen idee waaraan dit ligt, lijkt niet aan een verlopen leasetijd te liggen omdat het soms sneller achter elkaar gaat, er is nog geen cyclus oid te ontdekken.
Hebben meer mensen hier last van (gebruik het voor Ziggo) of zien jullie hier helemaal niets van terug? Het valt me pas op sinds een week omdat ik verbindingsproblemen heb en eerder heb ik de syslog nooit goed bekeken dus ik weet niet of het nieuw is of niet.
Is er een manier om er dieper op in te duiken, bijvoorbeeld via telnet toegang?
in het tooltje hoef je alleen de router IP in te vullen, geen passwoord zover ik weet.
als het goed gaat geeft het progje (laatste versie 3.6.2. dacht ik van draytek.com/nl) voltooid aan.
Ik zou wel wachten totdat je deze melding krijgt.
Als je je router niet meer in komt, ook niet na een factory reset kan je proberen om hem nog een keer
te flashen, wat moet je anders..
betreft meldingen in de syslog. Na het flashen had ik ook eerst verschillende err en warn meldingen.
Hij draait nu 3 dagen zonder problemen bij mij en alleen maar info meldingen.
Na het flashen was ie bij mij gecrashed maar na een factory reset draait ie nu dus prima.
Ik denk dat beide methode goed werken, zelf gebruik ik altijd de webinterface en tot nu toe zonder problemen.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:37:
Vraagje van mijn kant.
Draytek heeft het progje routertools, deze kun je gebruiken voor een firmwareupgrade.
Als ik mijn modem ga upgraden doe ik altijd een factory reset, en na een herstart ga ik via de GUI van het modem zelf naar de Upgrade pagina via System Maintenance--Firmware upgrade.
Na de update wederom een reset en dan pas stel ik alles opnieuw in en zet dus bewust geen backup-file met instellingen terug.
Maar wat ik me nu af vraag: Is mijn methode minder? Draytek beschrijft in hun manuals alleen de Routertools methode.
Hmm nadat de balk klaar is en er staat "Waiting for Router Response timeout" kan het nog wel eventjes duren voordat de modem daadwerkelijk bereikbaar is, soms wel tussen de 5 á 10minuten en dit is best lang als je er op aan het wachten bent. Is de router ondertussen wel teruggekomen ?jumjum schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:41:
HELP
Ben al uren bezig om van 1.4.0 naar 1.5.0.1 te komen.
Precies gedaan wat in de upgrade doc staat.
Vast IP adres op PC dan het routertooltje gestart moet de router IP zelf invullen plus opgeven waar nieuwe sw staat . Als password heb ik admin ingevuld omdat ik het modem gereste had naar factory. Modem in firmware mode gezet met de 2 knipperende lampjes.
SEND gestart in update progie loopt een balk vrij snel naar 100% dan een tweede een 2de window met balk die duurt 4 minuten en helemaal aan het einde als balk vol is en verdwijnt ie en komt er een boodschap met
"Waiting for Router Response timeout"
je kunt alleen OK drukken dan verdwijnt ie en blijft het update utility scherm openstaan met daar ook de groene balk verdwenen nadat ie 100% was. Poosje gewacht modem uit en aan gezet.
PROBLEEM kan niet naar het modem komen, pingen op 192.168.1.1 helpt niet LAN lampje brand wel en ACT lampje knipperd langszaam 1x per sec.. Als ik PC van 1000Mb naar 100Mb zet veranderd hij ook op het modem van groen naar oranje. maar kom niet in het modem en krijg ook geen IP adres toegekend.
Wie weet nog wat ik kan doen.
PS modem ook gerest door reset 5sec in tedrukken en zie je ACT lampje snel knipperen en opnieuw starten.
Groetjes
[ Voor 7% gewijzigd door pafdaddy op 18-01-2011 08:14 ]
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
Ik installeer altijd zo min mogelijk meuk van leveranciers. Net als muisdrivers (tenzij je een 38 knops muis hebt), die werken ook zonder die 100Mb meuk van LogiPech. En waarom een tool gebruiken als de webinterface het ook kan? Ik had de manual niet eens gelezen, dus ik wist niet eens dat ze nog steeds zo'n tool gebruikteneinreb73 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:14:
Hier ook een tevreden web-interface upgrader, het valt me wel op dat er schijnbaar meer problemen zijn met de routertool gebruikers.
Met draytek gebeld vanmorgen en gevraagd wat ik fout heb kunnen doen. Niet helemaal duidelijk maar dingen waarop je kunt letten zijn:
- Zet je firewall uit
- virusscanner uit
- Als je het modem in firmware mode zet hoef je bij het update progie geen PW te gebruiken.(volgens draytek)
- evt zelf IP adres router invullen 192.168.1.1
In de keren dat het fout ging kreeg ik melding "waiting for router response timeout"
Toen het goed ging was de melding "router is active now"
Ps er schreef iemand dat na de boodschap "waiting for router response timeout" je misschien langer moest wachten ik heb 30minuten gewacht maar niets hielp de update loopt met de errror aan het einde. Het modem lijkt gewoon optestarten erna CT knipperd langszaam en LAN1 is groen, maar je kunt het modem niet pingen en je krijgt ook geen adres van de DHCP. Adres PC is 169.x.x.x dus zomaar geforceerd van windows.
Als volgt de update gedaan die lukte:
- Eerst modem reset gedaan door reset 5sec ingedrukt te houden, modem start opnieuw.
- 5 minuten gewacht uit gezet en aan met reset knop ingedrukt houden, 2 bovenste lampjes knipperen modem in firmware mode.
(Doordat er timing problemen waren heb ik 2 dingen aangepast voordat het mij opeens lukte.)
- progie gestart en timeout van 5s naar 10sec aangepast.
- Vast IP adres van mijn PC geen 192.168.1.2 genomen maar 192.168.1.10. Dit is ook het eerste adres wat het modem zelf zou uitdelen..
Na bovenstaande liep de update plots wel ..... waarom ?? ik weet het niet maar ik was het goed zat en blij dat ie het weer deed.
Chello download netjes met 120Mb en up 10Mb
groetjes
jumjum
[ Voor 13% gewijzigd door jumjum op 18-01-2011 16:36 ]
Verwijderd
Blijkbaar gebruiken de meeste toch de GUI om te upgraden, maar ik dacht laat ik het ook eens aan Draytek zelf vragen, zie hun reactie:Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:37:
Vraagje van mijn kant.
Geachte heer,
Dank u wel voor uw e-mail. Beide procedures kunt u volgen voor het uitvoeren
van een firmware upgrade. Wij zelf raden de procedure aan die u in uw e-mail
aangeeft.
Wanneer u nog vragen heeft vernemen wij dit graag via e-mail.
Met vriendelijke groet,
DrayTek Support
Ze weten blijkbaar dat hun routertootlje niet perfect is.
Zeker geen waarheid. Bij de eerste updates raden ze de GUI van de router zelf af omdat deze vaak niet goed werkte. Ik weet niet of dat dat verbeterd is. Maar het was wel zo.Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:56:
[...]
Blijkbaar gebruiken de meeste toch de GUI om te upgraden, maar ik dacht laat ik het ook eens aan Draytek zelf vragen, zie hun reactie:
Geachte heer,
Dank u wel voor uw e-mail. Beide procedures kunt u volgen voor het uitvoeren
van een firmware upgrade. Wij zelf raden de procedure aan die u in uw e-mail
aangeeft.
Wanneer u nog vragen heeft vernemen wij dit graag via e-mail.
Met vriendelijke groet,
DrayTek Support
Ze weten blijkbaar dat hun routertootlje niet perfect is.
Alles wat eventueel in een Vlan moet komen komt namelijk op 1 Lan poort met een switch erachter. en ook draai ik een paar VM's
IP is laag3, vlans zijn laag2.DrakeNL schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:25:
Heeft een van jullie VLANs in gebruik. wil ik eigenlijk gaan gebruiken maar ben bang dat de 2130n niet ip ipbases (of mac-adres) dit doet maar op Lan poorten.![]()
Alles wat eventueel in een Vlan moet komen komt namelijk op 1 Lan poort met een switch erachter. en ook draai ik een paar VM's
Ik verwacht dat jij bedoeld dat je tussen de VLANS je Draytek wilt laten routeren of dit mogelijk is weet ik niet. Zelf heb ik dit niet nodig. Ik wil een firewall tussen mijn vlan's hangen welke het routeren voor zijn kiezen neemt.
Heb het momenteel niet draaien, maar ga er binnenkort mee aan de slag, moet ook een trunk(multi-vlan poort (HP)) maken voor mijn andere switch. Dus dat wordt nog even spelen, maar verwacht eigenlijk weinig problemen hiermee.
Verder zo op het eerste gezicht niet veel problemen, ook niet met het upgraden
Nog geen problemen tot nu toe.
Mijn grootste probleem, reverse dns van de tsp client is opgelost.
Maar...
Nu lijkt Freenet6 er de brui aan te geven.
Hun prefix is 2 maanden geleden door ARIN gerevoked.
Mijn rdns entry komt nu keurig aan op de servers van gogo6, maar ARIN heeft de delegatie van de hele Freenet6 prefix opgeheven.
En volgens mij was dat de enige tunnel broker die TSP ondersteunde op pop's in Europa.
Welke IPv6 tunnel brokers gebruiken jullie met de 2130, en indien geen TSPC, hoe termineer je die dan ?
Verwijderd
Als je hier wat meer over weet, dan hoor ik het graag, zit momenteel met dezelfde issue, nog niet echt heel erg in verdiept, andere alternatieven, welke misschien helpen (vast al zelf gevonden).antoin schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:56:
Ook ik heb net geuprade naar 1.5.0.1.
Nog geen problemen tot nu toe.
Mijn grootste probleem, reverse dns van de tsp client is opgelost.
Maar...
Nu lijkt Freenet6 er de brui aan te geven.
Hun prefix is 2 maanden geleden door ARIN gerevoked.
Mijn rdns entry komt nu keurig aan op de servers van gogo6, maar ARIN heeft de delegatie van de hele Freenet6 prefix opgeheven.
En volgens mij was dat de enige tunnel broker die TSP ondersteunde op pop's in Europa.
Welke IPv6 tunnel brokers gebruiken jullie met de 2130, en indien geen TSPC, hoe termineer je die dan ?
Hurricane Electric
SixXs
Het lijkt draadloos beter te werken alles loopt gewoon soepeler
Uploaden van en naar mijn NAS lukt nu ook beter....
Firmware 1.5.0.1 zit erop zonder problemen
Je moet het alleen even de tijd gunnen, Wachtwoord pakte die pas een half uurtje later..
Gelukkig niet hetzelfde als laatste keer dat de DHCP niet wilde werken
Model : Vigor2130n
Platform : VSC7501
Bootloader Version : Dray-Boot 1.0.0M
Firmware Version : v1.4.0
Build Date/Time : Thu Aug 12 16:27:29 CST 2010
Hardware NAT Version : 1.0.0.13
System Date : Wed Jan 26 09:52:31 2011
System Uptime : 0d 18:54:18
[ Voor 33% gewijzigd door bodhisatva op 26-01-2011 10:52 ]
OU812?
Ik vermoed dat hij een externe nas gebruikt, daarnast is en blijft het natuurlijk geen ding gemaakt als nas, maar meer een handigheidje.bodhisatva schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:51:
Wat is jullie performance met NAS? Ik heb gisteren een 2130n aangeschaft, WD elements eraan gehangen, share gemaakt, werkt allemaal prima, maar de performance die ik haal is max 2MB/s zou toch echt verwachten dat die (theoretische USB2 spec) 30MB/s toch wel haalbaar zou moeten zijn
Model : Vigor2130n
Platform : VSC7501
Bootloader Version : Dray-Boot 1.0.0M
Firmware Version : v1.4.0
Build Date/Time : Thu Aug 12 16:27:29 CST 2010
Hardware NAT Version : 1.0.0.13
System Date : Wed Jan 26 09:52:31 2011
System Uptime : 0d 18:54:18
Deze snap ik niet, ik vermoed juist dat hij de NAS functionaliteit van de Vigor gebruikt en hiet een externe USB2.0 schijf aan gehangen heeft. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar je zou kunnen updaten, iets naar boven, vertelt iemand dat de performance verbeterd is met de laatste firmware.Kevinp schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:12:
[...]
Ik vermoed dat hij een externe nas gebruikt, daarnast is en blijft het natuurlijk geen ding gemaakt als nas, maar meer een handigheidje.
Verwijderd
Ik had een oneindige ping naar mijn router, en deze bleef antwoorden tot op het moment van de reboot.
Daarna kreeg ik geen response meer en na 10 minuten besloten mijn router uit te zetten (knopje onderop de router) en vervolgens weer aan te zetten.
Na nog geen minuut kreeg ik weer antwoord en kon ik er weer opkomen, de FW was netjes 1.5.0.1 en alle instellingen waren behouden.
Het lijkt voor nu allemaal nog te werken, maar ben echt benieuwd hoe de DHCP het houd, want elke keer rebooten wordt ik ook niet vrolijk van.
Ook ben ik benieuwd of de VPN het nu blijft doen, want ik had juist de hoop dat dit zou werken en blijven werken zodat ik op mijn server kan komen vanaf mijn werk.
We zullen het zien de aankomende weken.
In die 10 minuten kon ik gewoon nog internetten. Ineens de verbinding weg en na een klein minuutje was alles weer up. De instellingen waren nog correct en ik kon lekker verder internetten.
Ik hoor niets meer over de DHCP problemen... en dat was eigenlijk nog het grootste probleem waar ik tegen aan liep.
In het verleden heb ik altijd Draytek routers gehad en ben er altijd erg tevreden mee geweest. Deze 2130n was in eerste instantie een beetje een tegenvaller, maar op dit moment lijkt hij eindelijk prima te werken. Draytek heeft hem gewoon te vroeg uitgebracht...
Het enige wat ik een tikkie teleurstellend vind is de draadloze prestatie. Ik haal maar max 80mbit draadloos, terwijl ik met de Sitecome Gaming Router (welke ik puur als WAP gebruik overigens) welk mijn 120mbit voltrek en via het interne netwerk zelfs tot 130mbit/135mbit kom...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik moet zeggen dat ik nu eindelijk weer mijn goede ervaringen met Draytek weer kan herbeleven, bij mij loopt het VPN (de reden waarom ik voor Draytek kies) nu weer lekker stabiel. Ik gebruik overigens zowel PPTP als L2TP (voor mijn iPhone).
Ik happy.
in de log staan alleen maar info meldingen, en een enkele <warn> om de 4 dagen iets met kernel, wordt er niet veel wijzer van maar hij blijft werken..
draadloos is niet geweldig ook niet als ik naast het apparaat ga zitten met de laptop.
verbinding ziggo 120mbit, geeft op de laptop (n-verbinding) 80 Mb aan, als ik iets van download van een test server gaat het met max 4 MB/s , maarja vrouwtje van mij hoeft niet snel te DL. beetje surfen en mappen delen gaat prima !
Verwijderd
Eindelijk in de gelegenheid geweest mijn 2130n te updaten naar de nieuwe versie. Vol spanning alles weer ingesteld en de wifi geprobeerd. Maar mijn Ipad geeft nogsteeds een timeout bij het downloaden van de NAS. Het downloaden via mijn externe IP gaat zelfs sneller dan intern...???? wie heeft er een handige tip...? PS het streamen van films naar de Ipad is dus ook niet mogelijk helaas....blurryilluzion schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:09:
Epoorklep,
Probeer allereerst de laatste firmware te installeren. Hiervoor kun je het bestandje gebruiken dat ik in mijn vorige post aangeboden heb. Let op! Bij de upgrade wel de handleiding voor het upgraden volgen, voorkom dat je je router brickt!
Als dat niet helpt kun je proberen om de router op WPA2-PSK + AES in te stellen, in plaats van WPA-PSK + AES. En je kunt proberen om QoS uit of juist aan te zetten, afhankelijk van de huidige instellingen.
Ook is het slim om na de upgrade te beginnen met testen op snelheidsproblemen met de iPad, en één voor één de gewenste settings (zoals WPA2 security) te activeren op de router om vervolgens weer te testen, zo kun je uitzoeken wanneer het probleem ontstaat, en dus waar het in zit.
Succes!
Verwijderd
Na de laatste keer dik 3 maanden up geweest te zijn krijg ik nu telkens mailtjes van dyndns dat ik gweblocked word wegens misbruik.
Helemaal niets aan het ding of elders in mijn netwerk veranderd maar nu kom ik er eenvoudigweg niet meer vanaf.
Hij update hem zowat iedere 90 seconden:
heb het voorlopig maar uitgezet, nee, heel wat anders dan mijn oude 2900 en zelfs de goedkope dir655.
Ronduit schandalig en ik raad mensen die deze router willen kopen dan ook aan daar nog een jaartje mee te wachten.
Hoe heb je jouw HD geformateerd?bodhisatva schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:51:
Wat is jullie performance met NAS? Ik heb gisteren een 2130n aangeschaft, WD elements eraan gehangen, share gemaakt, werkt allemaal prima, maar de performance die ik haal is max 2MB/s zou toch echt verwachten dat die (theoretische USB2 spec) 30MB/s toch wel haalbaar zou moeten zijn
Volgens info van de draytek site, fat16 of fat32, usb 1.1 aansluiting
Laat ff wat weten.
't schijnt iig bij diverse routers problemen te hebben gegeven. Zie ook bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 16:06:
Dat denk ik niet draai nu een jaar met Dyndns en heb daar geen problemen mee gehad
NTFS...AZ67 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 17:22:
[...]
Hoe heb je jouw HD geformateerd?
Volgens info van de draytek site, fat16 of fat32, usb 1.1 aansluiting
Laat ff wat weten.
Volgens de manual:
4.10.1 USB General Settings
At present, the Vigor router can support USB storage disk with versions of FAT16 and NTFS
only. Therefore, before connecting the USB storage disk into the Vigor router, please make
sure the memory format for the USB storage disk is FAT16 or NTFS. It is recommended for
you to use NTFS for viewing the filename completely (FAT16 cannot support long filename).
en op deze link:
http://www.draytek.nl/pages/producten/?product=v2130
2 x USB Host 2.0 (for File System and 3.5G Backup)
OU812?
We hebben sinds een kleine week de draytek vigor 2130n router. Leuk ding en op n haal ik de 25 mbit van UPC
Alleen nu t probleem:
Als ik WoW speel en skype aan heb verlies ik op wifi vaak in eens de verbinding met name als ik in een instance zit. Met kabel gebeurt dit niet. Wat ook opviel, was dat toen mijn vriendin op i'net ging met haar laptop bij mij mijn i'net zoek was. Was nog wel verbonden met de router, maar had geen i'net access.
Mijn vriendin heeft ook al last gehad van een trage verbinding met i'net.
Ik heb een dell studio 1749 met half minicard n wifi. en laptop van mijn vriendin is een asus x70s met g netwerk verbinding.
beveiliging staat op auto (wpa of wpa2) en auto (tkip of aes)
wireless mode staat op mixed 11b+11g+11n
De laatste versie van de firmware staat op de router
Ik heb ook de poorten voor WoWw en skype opengezet in NAT -> open poort, maar dit heeft niet geholpen.
Wie weet zo wat er aan de hand kan zijn of waar ik een oplossing kan vinden? Of hebben jullie nog meer info nodig?
Hartstikke bedankt alvast
[ Voor 4% gewijzigd door t2faag op 30-01-2011 19:05 ]
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Weet je zeker dat je de laatste firmware versie hebt?
Join the Guild of Tweakers! http://guildoftweakers.com
Verwijderd
Dat artikel omschrijft precies de problemen die ik nog steeds ervaar.begintmeta schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:28:
[...]
't schijnt iig bij diverse routers problemen te hebben gegeven. Zie ook bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.
Nou mooi niet dusUpdate: Nicupdate servers are processing updates again as normal.
Ik gebruik zelf ook dyndns en heb geen problemen. Ik ben overigens wel premium member, en dan wordt vaker updaten toegestaan.
[ Voor 30% gewijzigd door Lmax op 01-02-2011 11:06 ]
[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 01-02-2011 13:45 ]
Verwijderd
Had dus idd last van de storing maar daar bovenop werd mijn dyndns adres nog geupdate door mijn oude router die een werkplek bij mijn ouders had gekregen.
Dat daar die settings nog instonden was niatuurlijk niet echt de bedoeling
Die situatie is overigens in 3 maanden niet problematisch geweest.
Vraagje, kloppen de DNS update intervals bij jullie wel met de laatste firmware?
Klopt hier geen hout van volgens de logs.
[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2011 07:58 ]
Heb zeker de laatste firmware erop staan. 1.5.0.1 of iets dergelijksMalvae schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:55:
Dat probleem had ik ook toen ik op 1.4.0 zat, dat was de firmware toen ik de router binnenkreeg. Nu zit ik op de laatste versie en ben van het probleem af. Wow en Ventrilo blijven online nu.
Weet je zeker dat je de laatste firmware versie hebt?
Gedaan en hopelijk heeft t geholpen. Heb namelijk nu ook twee netwerkenaan gemaakt met SSID. Weet niet of dit een oplossing is, maar Ik heb nu iig geen last meer van uitval of trage verbinding.lmax schreef op maandag 31 januari 2011 @ 16:06:
Anders misschien een keer een factory reset doen. En alles even opnieuw instellen.
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Toevallig iemand die hier een verklaring voor heeft hoe dit komt of nog beter zelfs een oplossing.
Nou ik lees het wel, alvast bedankt iig
ionicdog schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 07:09:
upgraden via het tooltje moet goed gaan. Ik heb zelf ook mijn firewall en virusscan uitgezet
in het tooltje hoef je alleen de router IP in te vullen, geen passwoord zover ik weet.
als het goed gaat geeft het progje (laatste versie 3.6.2. dacht ik van draytek.com/nl) voltooid aan.
Ik zou wel wachten totdat je deze melding krijgt.
Als je je router niet meer in komt, ook niet na een factory reset kan je proberen om hem nog een keer
te flashen, wat moet je anders..
betreft meldingen in de syslog. Na het flashen had ik ook eerst verschillende err en warn meldingen.
Hij draait nu 3 dagen zonder problemen bij mij en alleen maar info meldingen.
Na het flashen was ie bij mij gecrashed maar na een factory reset draait ie nu dus prima.
[ Voor 12% gewijzigd door enohpi op 08-02-2011 14:09 ]
headliner schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 02:46:
Ik heb een aantal keren per dag het volgende in de System Log staan:
[...]
en dan nog 75 debug regels maar pas een 10-30 seconden later lijkt de verbinding weer helemaal up te zijn en als ik in de tussentijd een ping doet zie ik:
[...]
De router is dus 192.168.0.99 en lijkt down te gaan voor een tijdje en ook de verbinding hikt dan zeer irritant.
Ik heb geen idee waaraan dit ligt, lijkt niet aan een verlopen leasetijd te liggen omdat het soms sneller achter elkaar gaat, er is nog geen cyclus oid te ontdekken.
Hebben meer mensen hier last van (gebruik het voor Ziggo) of zien jullie hier helemaal niets van terug? Het valt me pas op sinds een week omdat ik verbindingsproblemen heb en eerder heb ik de syslog nooit goed bekeken dus ik weet niet of het nieuw is of niet.
Is er een manier om er dieper op in te duiken, bijvoorbeeld via telnet toegang?
Ook kreeg ik errors bij laden van instellingen, zoals de poort pagina. Vanmiddag was de Wifi niet meer te benaderen met mijn laptops (alle instellingen stonden nog goed). Alle instellingen waren niet meer te wijzigingen, router reageerde niet meer na op oke gedrukt te hebben.
Een paar keer verdween spontaan de internet verbinding.
Ik heb draytek gemaild en kreeg net voor 5 uur een mailtje dat ik fabrieksinstellings moest gebruiken. Had ik dat maar nooit gedaan. Het werkt nog vele malen erger.
Dus voor mij voorlopig even op versie 1.5.0 draaien.
Ik heb verder ziggo alles extra en een Cisco EPC3212 DOCSIS 3.0.
Ik ben ook Anno007
Dan ga ik daar is even mee aan de slag, thanks voor de tip.
Was me alweer helemaal ontschoten dat het daar aan kon liggen, maar dat krijg je als je midden in de nacht je router firmware update.

Eerst ging er een firmware update totaal niet zoals ik het zou willen maar via router tools toch nog de 1.5.0.1 firmware erin gekregen.
Toen wireless ingesteld maar wat denk je in zie niets verschijnen op me Android. Dus ik naar de router toe, wlan lampje brand niet. Dus deze ingedrukt zoals in de handleiding staat. ... Geen lampje branden op me router.
En nu staat na verschillende pogingen me router met een stel lampjes te branden die heel af en toe wisselen maar er werkt niks
Zo bv lan1 brand terwijl er geen apparaat aangesloten is. Deze is ook heel even uit gegaan in de tussentijd om vervolgens weer aan te gaan. Wlan brand nu ook zonder dat er een SSID van de router in de lucht is. (niet de standaard Draytek en ook niet die ik zelf heb ingesteld)
ACT en HPA lampjes branden continu en zo ook de phone1 en phone2 lampjes.
* The-Source wacht nog max een half uur en daarna ga ik via TFTP wel een 1.4 firmware erin blazen om te kijken of daar wel leven uit komt.
@17:45 : phone lampjes zijn uitgegaan (misschien toch nog een soort van actie straks)
@17:55 : kon even me router configureren alleen volledig WLAN menu was weg
@18:03 : warm restart met huidige config laten uitvoeren en ben weer bij de status voor dat ik begon te updaten

@19:25 : morgen maar eens bellen voor een vervanger want deze is gewoon niet goed. Tijdens een boot is hij wel getelt ongeveer 10 seconde in leven en daarna is er geen communicatie meer. Lijkt me meer een intern cpu probleem want ik heb het met 2 firmware versies. En na ongeveer 45min a 1 uur wachten is die een keer opgestart.
@20:30 : RMA gaat het in ieder geval worden want het WLAN gedeelte doet het gewoon niet. En syslog belooft ook niet veel goeds. Daarnaast kwam ik met toeval tegen dat het opstarten wat versnelt kan worden door af en toe een tikje met je vingers te geven tegen de behuizing

er zal wel een maandag morgen printje inzitten
[ Voor 29% gewijzigd door The-Source op 13-02-2011 20:42 . Reden: update ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Als het nou precies 37 minuten was dan kon ik het wel voor je verklaren: dat is namelijk de langst mogelijke tijd dat een stabiel verbinding is tussen verschillende stargates...ttrekveer schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:54:
Aanvullend, daarna opnieuw VPN opbouwen hersteld de verbinding wel maar na wederom 38-40 minuten wordt de verbinding wederom verbroken. En dat herhaald zich zo.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Verwijderd
En rechtstreek op het modem wel.
Xbox live heeft het altijd gedaan maar sinds 1.5.0.1 doet hij het niet meer en als ik terug ga in firmware blijft het probleem bestaan, en eerste deed hij het wel op 1.5.0.1 trouwens, dus het heeft een paar dagen gewerkt.
Het is heel raar, mijn xbox zit wel op internet maar kan niet op xbox live als ik het test.
Ik kan het probleem niet achterhalen en ga eerder denken in hardwaretechnische zaken, maar dan zou de xbox niet meer goed zijn denk ik ofzo.
Voor de rest, mijn router stuurt alles goed door enzo van andere computers, pda's en allemaal zooi.
Heel raar allemaal

Gr
Heb nog geen reactie gehad van draytek, wacht met smart af.
Update:
Maar weer een mailtje naar draytek gestuurd.
Ik snap het niet, eerst geupdate naar 1.5.0.1, werkt niet daarna met moeite terug naar 1.5.. Normaal moet alles dan weer werken zoals het 2 maanden gedaan heeft, nee hoor ook nu nog fouten in dat ding?????
11.19-11.23: 2 keer achter elkaar vast gelopen.
[ Voor 40% gewijzigd door Alexander006 op 14-02-2011 11:24 ]
Ik ben ook Anno007