Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Vraagje, ik heb deze router achter mijn Experiabox V8 hangen maar ik krijg het niet voor elkaar om bandwidth management te doen.
Komt het doordat DHCP uitstaat en mijn experiabox de IP's uitdeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-04 13:45
Ik heb een LAN-to-LAN VPN IPsec verbinding opgebouwd aan de hand van deze handleiding: http://www.draytek.nl/fil...-IPSEC_1000_2130_2750.pdf

Dit werkt allemaal prima, alleen vanaf het moment dat ik bestanden kopieer naar een fileserver aan de 'andere kant' wordt het internet verkeer weggedrukt.

Voorbeeld; ik kopieer een aantal bestanden vanaf kant A naar kant B waar de fileserver staat en vervolgens kan ik op deze zelfde pc (maar ook op andere pc's binnen hetzelfde netwerk) niet meer fatsoenlijk data binnen krijgen. De verbinding lijkt echt volledig dicht te zitten. Ik heb verder geen instellingen voor QoS ingesteld staan.

Aan kant A is een Ziggo 120/12mbit verbinding actief en aan kant B een Ziggo Zakelijk 200/20mbit verbinding.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:29
Wat is je vraag eigenlijk?
Of je met een enkele verbinding je internet capaciteit kunt verbruiken zodat andere verbindingen niets meer krijgen.

Het antwoordt is ja, maar dat wist je al.
Daar hebben ze qos voor uitgevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 31-03-2015 18:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
Mijn vraag is of het normaal is dat bij deze kopieer actie al het overige dataverkeer (het internet op) dichtslibt? Zonee, wat zou dan de oplossing kunnen zijn?

Alles QoS functies staan overigens aan beide kanten van de router uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-04 15:05
Ik sluit de PC's die veel intern data verkeer genereren en de server op een switch aan achter de router, op die manier loopt het meeste via de switch en word de router niet belast met onnodige taken welke extra router load opleveren.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
fast-server schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:35:
Ik sluit de PC's die veel intern data verkeer genereren en de server op een switch aan achter de router, op die manier loopt het meeste via de switch en word de router niet belast met onnodige taken welke extra router load opleveren.
Ja, maar in dit geval gaat het om het kopiëren over een LAN-to-LAN VPN, niet binnen het fysieke interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:29
Waarom lees je niet gewoon wat ik schrijf?
Ja het is normaal dat een zware copy job de internet verbinding dicht trekt.

Om dat te voorkomen hebben ze Quality of Service (QoS) uitgevonden.
Daarmee kun je bepaalde protocollen minder bandbreedte geven zodat er voor andere protocollen meer overblijft.
Uitzetten van QoS zorgt er juist voor dat alles wat beschikbaar is door die copy job wordt ingepikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-04 15:05
@Rickstah

Met een LAN-LAN VPN heb je maar 1 QOS service (als je deze aanhebt staan) aangezien de QOS niet in je tunnel kan kijken.

Als de router echter tunnelt van site2site dan zal dit ervoor zorgen dat je router inderdaad gaat hikken omdat deze de snelheid niet kan bijhouden. (hardware limitatie)

een 2130 en andere consumenten routers kunnen maar iets van 10Mbps aan als ze zelf de VPN afhandelen (server/client), voor een kabel of dsl verbindingen is dit voldoende maar voor een glas verbinding niet. (mijn RT-N66U ging ook onderuit als ik mijn smartphone inbelde en load trok)

Wil je hogere VPN snelheden dan zul je toch echt dedicated machine(s) moeten gaan gebruiken.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste