Sinds een jaar heb ik nu KPN glasvezel (in Ommen), 500Mbit/s.
Met mijn experiabox v8 lukt het me niet om de 500mbit/s te halen. Precies 300Mbit/s up en down lijkt de max.
Sluit ik echter mijn vigor 2130n rechtstreeks aan en stel ik de VLAN en PPPoE goed in, dan heb ik 502Mbit/s down en 588Mbit/s up (ongeveer). Dit voldoet dan dus flink aan de beloofde snelheid.
Het nadeel is dat ik nu de tv niet goed aan de praat krijg. Ik kan de kastjes niet meer opnieuw laten verbinden (deze komen niet door het setup process heen) en een aantal diensten werkt niet (zoals het bekijken van de gegevens via de settopbox). Dit maakt het soms onmogelijk om tv te kijken, en dus is dit niet een acceptabele oplossing. (Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. In het geval dat dit wel zou moeten kunnen werken allemaal, dan hoor ik dit graag!). Ik heb al van alles geprobeerd door in te loggen via ssh en de vlan instellingen goed te zetten etc. Dit heeft echter, tot nu toe, allemaal nog niet mogen helpen.
Nu heb ik een half jaar terug dit gevonden:
http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/. Hier wordt uitgelegd hoe je op de experiabox v8 de PPPoE passthrough aan kunt zetten. Dit werkt heel prettig, want nu ben ik niet meer afhankelijk van mijn experiabox voor het internet. De snelheid is echter nog steeds 300Mbit/s.
Wat ik nu graag van iemand zou weten: heeft iemand het met de vigor 2130(n/Vn) voor elkaar gekregen om de VLAN's te scheiden en alles goed werkend aan de praat te krijgen met KPN televisie en telefonie? En dan wil ik nog liever weten: hoe?! ;-)