De camera is in staat om een relatief simpel JPGtje te maken en die met FTP weg te schrijven. Een video maken is echter een ander verhaal. Meer programmering en meer bufferruimte etc. De camera kan dit niet, vandaar dat de pc nodig is. De draytek kan dit zeker ook niet. Je ontkomt dus niet aan een combi met een pc.
Anoniem: 198824
Bedankt voor de uitleg, dat is wel een tegenvaller....
Dan ga ik maar op zoek naar een NAS.
Dan ga ik maar op zoek naar een NAS.
Ik wilde vandaag mijn fixed NAT tabel aanpassen op mijn Vigor 2130n. Heb ingelogd, zat wat rond te kijken, eerste in de bestaande tabel daarna naar de onderhoudspagina. Maar de tweede keer dat ik daar naar toe ging kreeg ik bij het aanklikken van die menu-optie plotseling weer het login scherm: kortom, ik werd er uit gegooid.
Heb de router maar eens gereset (was 166 dagen op) maar nu kom ik er helemaal niet meer in. Bij fout uid/pw krijg ik keurig een foutmelding, bij goed uid/pw wordt ik er meteen weer uitgegooid en terug naar het inlogscherm.
Firmware: v.1.5.1.2 (wilde ik ook updaten, maar dat gaat nu niet als ik er niet inkom).
Met ssh kom ik er wel in. Ik zie dingen waarvan ik niet weet of het zo hoort maar die merkwaardig zijn. Denk aan Jan 1 1970 data voor lastlog en wtmp:
drwxr-xr-x 3 root root 100 Mar 15 13:38 .
drwxrwxrwt 11 root root 540 Mar 15 13:39 ..
-rw-r--r-- 1 root root 0 Jan 1 1970 lastlog
drwxr-xr-x 2 root root 40 Mar 15 13:38 lighttpd
-rw-r--r-- 1 root root 0 Jan 1 1970 wtmp
Afgezien van het ding geheel naar factory default halen en opnieuw gaan inrichten, kan ik ergens nu ik toch met ssh binnen ben het password resetten of er achter komen waarom hij me er uit gooit?
Heb de router maar eens gereset (was 166 dagen op) maar nu kom ik er helemaal niet meer in. Bij fout uid/pw krijg ik keurig een foutmelding, bij goed uid/pw wordt ik er meteen weer uitgegooid en terug naar het inlogscherm.
Firmware: v.1.5.1.2 (wilde ik ook updaten, maar dat gaat nu niet als ik er niet inkom).
Met ssh kom ik er wel in. Ik zie dingen waarvan ik niet weet of het zo hoort maar die merkwaardig zijn. Denk aan Jan 1 1970 data voor lastlog en wtmp:
drwxr-xr-x 3 root root 100 Mar 15 13:38 .
drwxrwxrwt 11 root root 540 Mar 15 13:39 ..
-rw-r--r-- 1 root root 0 Jan 1 1970 lastlog
drwxr-xr-x 2 root root 40 Mar 15 13:38 lighttpd
-rw-r--r-- 1 root root 0 Jan 1 1970 wtmp
Afgezien van het ding geheel naar factory default halen en opnieuw gaan inrichten, kan ik ergens nu ik toch met ssh binnen ben het password resetten of er achter komen waarom hij me er uit gooit?
Dan moet je zeker eens kijken op http://code.google.com/p/vigor2130/ en https://openwrt.org/ maar dat zal je ongetwijfeld al hebben gedaan.
Vreemd, dit had ik gisteren ook op mijn 2130n. Het is nu weer goed (zonder herstart of reset naar defaults). Ik kan weer overal bij en wordt niet meer uitgelogd...gctwnl schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:56:
Ik wilde vandaag mijn fixed NAT tabel aanpassen op mijn Vigor 2130n. Heb ingelogd, zat wat rond te kijken, eerste in de bestaande tabel daarna naar de onderhoudspagina. Maar de tweede keer dat ik daar naar toe ging kreeg ik bij het aanklikken van die menu-optie plotseling weer het login scherm: kortom, ik werd er uit gegooid.
Probeer eens een andere browser. Heb het ook wel eens gehad met Chrome, en dan werkte het nog wel met firefox of IE.
Gebruikt iemand Airplay in combinatie met 2130n? Hier staat nog een AP800 bij, en regelmatig verschijnen maar enkele Airplay apparaten. We zijn een winkel dus hier staan wel een stuk of 15...
Ik heb deze router nu ruim een week en heb er een gemend gevoel aan over gehouden. De interne LAN functies zijn echt geweldig, goede beveiliging mogelijkheden en goede doorvoer. Het WiFi gedeelte vind ik een drama! Ik had voorheen een Netgear router waarmee ik zonder problemen kon streamen via WiFi naar de slaapkamer, en zelfs mijn buurman kon zonder problemen een HD film via mijn Netgear & NAS streamen op zijn mediaspeler.
Met de Vigor blijft het afspelen toch een random ervaring qua doorvoer. Alleen op Mixed 11b+11g heb ik een stabiele doorvoer en moet daarbij ook WMM uitschakelen. Ik heb dit uitgebreid getest vanaf mijn laptop, op alle andere modes krijg ik een hele wisselende doorvoer snelheid als ik bestanden kopieer naar mijn NAS, wisselend van een paar Kb/s tot max 1Mb/s.
Het afspelen van films gaat nu redelijk, al heeft ie op sommige stukken nog steeds last van haperingen. Ik zit er echt aan te denken om het WiFi weer via m'n Netgear te laten verlopen, daar komt de Vigor echt aan tekort. Signaal sterkte is overigens wel goed, daar ligt het dus niet aan..
Iemand anders met dezelfde ervaring?
[edit]
Inmiddels de WiFi van de Vigor uitgeschakeld en de Netgear als AP aangesloten. Alles werkt nu weer perfect zoals voorheen.. jammer van de Draytek
Met de Vigor blijft het afspelen toch een random ervaring qua doorvoer. Alleen op Mixed 11b+11g heb ik een stabiele doorvoer en moet daarbij ook WMM uitschakelen. Ik heb dit uitgebreid getest vanaf mijn laptop, op alle andere modes krijg ik een hele wisselende doorvoer snelheid als ik bestanden kopieer naar mijn NAS, wisselend van een paar Kb/s tot max 1Mb/s.
Het afspelen van films gaat nu redelijk, al heeft ie op sommige stukken nog steeds last van haperingen. Ik zit er echt aan te denken om het WiFi weer via m'n Netgear te laten verlopen, daar komt de Vigor echt aan tekort. Signaal sterkte is overigens wel goed, daar ligt het dus niet aan..
Iemand anders met dezelfde ervaring?
[edit]
Inmiddels de WiFi van de Vigor uitgeschakeld en de Netgear als AP aangesloten. Alles werkt nu weer perfect zoals voorheen.. jammer van de Draytek
[ Voor 6% gewijzigd door jvalks op 27-03-2013 12:13 . Reden: aanvulling ]
Weet iemand of je op de Vigor 2130n ook kunt kiezen uit zowel DHCP alsook static IPs?
EDIT: nog maar weer ns zitten kijken, hij heeft een "start IP address" die begint bij 192.168.1.10. Dan kan ik zeker alles onder de .10 als static toewijzen en dan negeert ie die bij dynamisch toewijzen?
EDIT: nog maar weer ns zitten kijken, hij heeft een "start IP address" die begint bij 192.168.1.10. Dan kan ik zeker alles onder de .10 als static toewijzen en dan negeert ie die bij dynamisch toewijzen?
[ Voor 53% gewijzigd door GuidoC op 09-04-2013 23:10 ]
Klopt, maar je kan ook "Bind IP to MAC" doen bij de LAN settings, dan geeft de DHCP server een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IP, werkt hetzelfde als static IP's.
[ Voor 11% gewijzigd door Lmax op 10-04-2013 16:25 ]
De beta firmware kan je alleen nog benaderen met een login (waar je voor moet bellen, maar mijn pools is niet zo goed).Eddict schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 15:39:
nieuwe beta beschikbaar v2130_r2894.all (7.1 MB, 01/25/2013 07:19:00)
ftp://ftp.draytek.pl/Seria_2130/Firmware/beta/
Iemand nog een backup / changelog / ervaringen?
Als iemand hem nog heeft staan en naar mij kan mailen of wat dan ook kan ik hem wel even op mijn webserver zetten voor algemeen nut.
Weet iemand of het volgende mogelijk is met deze router?
1 Wan IP
2 lokale subnetten:
192.168.1.x
192.168.2.x
Dit zouden dan 2 gescheiden netwerken moeten zijn, beide met internet.
Weet iemand of dit kan en hoe?
1 Wan IP
2 lokale subnetten:
192.168.1.x
192.168.2.x
Dit zouden dan 2 gescheiden netwerken moeten zijn, beide met internet.
Weet iemand of dit kan en hoe?
Anoniem: 377166
Bij het bekijken van usb sticks ben ik nog v2130 v1.5.3RC3 tegen gekomen.
Mochten er mensen zijn die hem willen hebben mail mij dan even.
Of ik zet hem even on line op mijn server.
Zelf had ik er geen goede ervaringen mee.
Mochten er mensen zijn die hem willen hebben mail mij dan even.
Of ik zet hem even on line op mijn server.
Zelf had ik er geen goede ervaringen mee.
Anoniem: 516489
Heb lang geprobeerd m'n instabiele ziggo internet lijn met 2130n te verbeteren. Dacht eerst dat het aan ziggo lag. Ben toen wat gaan sleutelen aan de modeminstellingen. Houd het er nu op dat de vigors 802.11n gewoon niet goed genoeg is. De setting was b+g+n. Sinds ik op b+g zit draait alles urenlang stabiel. Op n is het na een paar minuten altijd wel een probleem: televisie app op ipad of galaxy struikelt, vpn naar m'n werk dropt, voipbuster telefoonlijn sluit af. WIFI signaal valt soms helemaal uit, 30 seconden of zo.
Hebben jullie dat ook (gehad)? 'k Zie wel wat eerdere bijdragen hier over instabiliteit, maar geen structurele oplossingen.
Heb van alles geprobeerd. Met inSSIDer het beste kanaal gezocht (best druk bij ons in de lucht). 5060 als hoogste bij QoS. WPA2-AES. En de magnetron helpt ook niet, dus die laat ik uit.
Alle suggesties om toch stabiel op n te blijven zijn welkom. Anders toch maar een Asus dual band of zo.
Firmware 1.5.3, Ziggo aio/60 met Ubee is pass-thru. Heb b wel nodig, ivm een oud pc-tje en ditto wifi dongle. De Ubee zelf beviel helemaal niet.
Hebben jullie dat ook (gehad)? 'k Zie wel wat eerdere bijdragen hier over instabiliteit, maar geen structurele oplossingen.
Heb van alles geprobeerd. Met inSSIDer het beste kanaal gezocht (best druk bij ons in de lucht). 5060 als hoogste bij QoS. WPA2-AES. En de magnetron helpt ook niet, dus die laat ik uit.
Alle suggesties om toch stabiel op n te blijven zijn welkom. Anders toch maar een Asus dual band of zo.
Firmware 1.5.3, Ziggo aio/60 met Ubee is pass-thru. Heb b wel nodig, ivm een oud pc-tje en ditto wifi dongle. De Ubee zelf beviel helemaal niet.
Ik heb dit probleem ook met mijn vigor 2130n. Via het interne lan netwerk heb ik het ook. Via wifi doet de macbook het wel. Heb jij al een oplossing gevonden?baggio1001 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:24:
Wie o wie kan mijn helpen met het volgende probleem?
Ik maak een succesvolle VPN verbindig met mijn Macbook Pro naar de Vigor 2130n, alleen kan ik dan niet mijn interne apparaten pingen (bereiken).
Dit gaat op een Windows machine wel goed. Weet iemand of dit een setting is op mijn Router (Firmware 1.5.3) geinstalleerd, of op mijn Macbook Pro?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Is deze router nu 100% stabiel met de laatste nieuwe firmware?
PSN: extreme8eight
Ik draai al maanden superstabiel op 1.5.3
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
hier draait hij ook prima met 1.5.3:
System Uptime : 175days 22:51:46
System Uptime : 175days 22:51:46
Anoniem: 7175
Is hier ook wel stabiel maar ik kan hem je niet aanraden vanwege de toch wel teleurstellende wifi.
Bij m'n moeder is een 2130n geinstalleerd achter een H220n experiabox van KPN. Nu zat ik enorm te prutsen met portforwarding en firewalldingen, omdat ik wil connecten met het netwerk erachter.
Vervolgens zag ik dat zowel de experiabox als de Vigor een DHCP server draaien, de ene met 192.168.1.x en de andere met 192.168.2.x . De experiabox-DHCP is niet uit te schakelen, dus dan moet de DHCP van de Draytek uit.
Ik zit echt te klooien, want hoe moet de DHCP nu uitzetten? Ik heb geprobeerd bij LAN>General Setup>Disable DHCP server, maar dat haalt (ook na herstart router/pc) niets uit. Er blijven 2 verschillende 'netwerken' bestaan.
Moet ik nu bij WAN>Internet Acces>WAN IP configuration> Connexion Type op static IP zetten, of op die plek "enable" uitvinken? Of iets anders met ip adressen veranderen?
Vervolgens zag ik dat zowel de experiabox als de Vigor een DHCP server draaien, de ene met 192.168.1.x en de andere met 192.168.2.x . De experiabox-DHCP is niet uit te schakelen, dus dan moet de DHCP van de Draytek uit.
Ik zit echt te klooien, want hoe moet de DHCP nu uitzetten? Ik heb geprobeerd bij LAN>General Setup>Disable DHCP server, maar dat haalt (ook na herstart router/pc) niets uit. Er blijven 2 verschillende 'netwerken' bestaan.
Moet ik nu bij WAN>Internet Acces>WAN IP configuration> Connexion Type op static IP zetten, of op die plek "enable" uitvinken? Of iets anders met ip adressen veranderen?
Hoe heb je experiabox en Vigor verbonden? Wat is WAN in jou geval?
ZIjn er eigenlijk mensen die achter een up-to-date openwrt voor de vigor 2130 serie aan willen?
ZIjn er eigenlijk mensen die achter een up-to-date openwrt voor de vigor 2130 serie aan willen?
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2013 16:54 ]
Moet dat nou via de WAN-poort van de Vigor, of juist niet?begintmeta schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:53:
ik zou graag de standaard firmware vervangen door een openwrt of zoiets, maar toen ik een tijdje geleden rondzocht op internet vond ik eigenlijk geen enkele custom firmware voor dit ding (en dat terwijl de originele firmware gebaseerd is op DDWRT als ik me niet vergis)begintmeta schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:53:
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ik las dat de Draytek Vigor 2925 net is uitgekomen, waarbij de Vn versie later dit jaar verschijnt.
Kan dit een goede opvolger voor de 2130(Vn) zijn?
Kan dit een goede opvolger voor de 2130(Vn) zijn?
Misschien, maar na deze router ben ik wel klaar met Draytek.
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
De 2925 is voor zakelijk gebruik, de 2130 is een simpele consumentenrouter. De 2925 is dus zeker geen opvolger.
Ik denk dat Headliner vanuit persoonlijk oogpunt vroeg, niet vanuit hoe Draytek het in gedachten heeft.
De 2925 is best wel wat hoger geprijsd (ik heb voor de 2130 destijds geloof ik ±135 betaald, volgens mij is de 2925 pakweg 200), ik ben een beetje teleurgesteld in het apparaat en m.n. de ondersteuning van Draytek (in het begin toen ik met VPN-problemen kampte was het uitstekend, maar ik heb het idee dat Draytek het inmiddels ook een beetje als een verlopen model ziet). Ik zou andere merken ook eens onderzoeken.
Misschien maar eens wat tijd investeren in het porten van een moderen openwrt...
Misschien maar eens wat tijd investeren in het porten van een moderen openwrt...
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 04-09-2013 18:01 ]
Is het mogelijk om de Vigor 2130n te gebruiken als extra access point in een bestaand netwerk?
uitleg...
Ik had ziggo alles in 1 plus met een ubee modem + de Vigor 2130n als router.
Ik heb laatst geupgrade naar ziggo alles in 1 extra, daarbij hebben we een nieuwe modem/router combinatie gekregen die we nu in gebruik hebben, maar de wifi bereik is slechter geworden dat we eerst hadden, daarom wil ik nu de vigor 2130n gebruiken als extra acces point om de ziggo hotspot te blijven gebruiken, maar kom er niet uit.
uitleg...
Ik had ziggo alles in 1 plus met een ubee modem + de Vigor 2130n als router.
Ik heb laatst geupgrade naar ziggo alles in 1 extra, daarbij hebben we een nieuwe modem/router combinatie gekregen die we nu in gebruik hebben, maar de wifi bereik is slechter geworden dat we eerst hadden, daarom wil ik nu de vigor 2130n gebruiken als extra acces point om de ziggo hotspot te blijven gebruiken, maar kom er niet uit.
O.R.C. Black Bulls Rugby
Wifi instellen op de Vigor en daarna een kabel tussen de Ziggo router en de Vigor leggen. Stop hem dan in de LAN port en niet in de WAN. Dit heb ik al zo vaak gedaan met verschillende routers en modem/router combi's zoals ADSL modem/routers Annex A/B. Zou niet weten waarom dit met de Vigor niet zou gaan werken.
Ik ben overigens nog steeds super tevreden met mijn 2130Vn. Nog nooit zo'n stabiele router gehad, gebruik geen VPN ed. wel VOIP via tweak en voorheen via telfort.
Edit: natuurlijk niet vergeten dhcp server uit te zetten en het ip in de range van je ziggo router te zetten
Ik ben overigens nog steeds super tevreden met mijn 2130Vn. Nog nooit zo'n stabiele router gehad, gebruik geen VPN ed. wel VOIP via tweak en voorheen via telfort.
Edit: natuurlijk niet vergeten dhcp server uit te zetten en het ip in de range van je ziggo router te zetten
[ Voor 31% gewijzigd door Twazerty op 20-09-2013 08:40 ]
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
heb het ingesteld en werkt wel, alleen via wifi heb ik een snelheid van 2mbps (speedtest app android) en via pc(via lan vigor router) 150 mbpsTwazerty schreef op donderdag 19 september 2013 @ 23:48:
Wifi instellen op de Vigor en daarna een kabel tussen de Ziggo router en de Vigor leggen. Stop hem dan in de LAN port en niet in de WAN. Dit heb ik al zo vaak gedaan met verschillende routers en modem/router combi's zoals ADSL modem/routers Annex A/B. Zou niet weten waarom dit met de Vigor niet zou gaan werken.

EDIT: en wifi is nu heel onstabiel geworden, aan/uit/aan enz
[ Voor 3% gewijzigd door psyy138 op 20-09-2013 11:45 ]
O.R.C. Black Bulls Rugby
Is er iemand die Sonos gebruikt heeft met een 2130n? Ik heb het vermoeden dat deze router geen STP ondersteunt en wanneer er een loop gemaakt wordt door een draadloze link tussen Sonos players valt het complete netwerk plat.
Ik probeer een tunnel op te zetten voor IPv6 maar dit lukt me niet helemaal.
Deze guide heb ik gebruikt http://www.draytek.com/in...d=1809&Itemid=293&lang=en
Alleen lukt het maar niet met de connectie en ik houd alleen maar een link-local adres.
edit: Ik probeer een tunnel op te zetten naar Hurricane
Deze guide heb ik gebruikt http://www.draytek.com/in...d=1809&Itemid=293&lang=en
Alleen lukt het maar niet met de connectie en ik houd alleen maar een link-local adres.
edit: Ik probeer een tunnel op te zetten naar Hurricane
[ Voor 9% gewijzigd door Negaiido op 15-11-2013 19:24 ]
Anoniem: 370955
Hoi Mede Tweakers,
Ik heb een 2130Vn, aan een xmsnet glasvezel modem,
Ik heb alleen maar problemen met de router
Ik krijg vanuit het xmsnet netwerk na iedere 3 dagen een nieuw ip adres toegewezen.
Als extra luxe heb ik ook vaak dat mijn wifi op onverklaarbare wijze er mee stopt.
Je heb verbinding met de router maar geen internet toegang.
Doormiddel van een reboot. Dus de schakelaar uit en aanzetten.
Werkt de router weer. Het ging 3 dagen goed zonder problemen.
Nu moet ik dagelijks de router resetten.
In totaal is de router nu 10 dagen aan mijn xmsnet modem aangesloten.
Zijn er andere tweakers die bekend zijn met dit probleem ?
Ik krijg vanuit het xmsnet netwerk na iedere 3 dagen een nieuw ip adres toegewezen.
Als extra luxe heb ik ook vaak dat mijn wifi op onverklaarbare wijze er mee stopt.
Welk type modem is het precies? Het klinkt alsof dit namelijk een modem/router is...
[ Voor 46% gewijzigd door allure op 22-12-2013 21:55 ]
Versie 1.5.4 is gelanceerd.
New Features
Support static 6in4 and 6rd tunnel (IPv6).
Add the configuration of STUN server for TR-069.
Improvement
Improved: The maximum frame size for Ping is increased up to 1500.
Improved: Add Get Community and Set Community for SNMP.
Improved: Add a warning to remind the user that the router is set on different wireless
channel for WDS.
Improved: The Start Date on Schedule is changed from 2000/01/01 into 1970/01/01.
Improved: The character “#” can be used in password configuration.
Improved: Add global WAN IP when IA-PD IPv6 is using.
Improved: USB Temperature Sensor supports new USB dongle.
Corrected: Bandwidth limit cannot work properly.
Corrected: VoIP SIP call with IP is failed.
Corrected: Firewall>>Traffic Control cannot work when 3G backup is up
New Features
Improvement
Improved: Add a warning to remind the user that the router is set on different wireless
channel for WDS.
Improved: The Start Date on Schedule is changed from 2000/01/01 into 1970/01/01.
Moet zeggen dat het bij mijn ook regelmatig voorkomt dat de WIFI verbinding spontaan verdwenen is.Anoniem: 370955 schreef op zondag 22 december 2013 @ 16:37:toon volledige bericht
Hoi Mede Tweakers,
Dan is het WIFI netwerk ook niet te vinden of te benaderen... Kan ook niet vinden waatom... Gaat soms weken goed en dan een paar dagen achter elkaar fout..
PS5 User ;-) ...
Anoniem: 481660
Iemand heel toevallig al getest met de nieuwe firmware hoe de throughput over PPTP is met Windows servers intern in het netwerk van bijvoorbeeld bestanden van 100 Mb of groter?
Ik heb de Vigor 2130 onlangs besteld. Dit omdat ik tegen de QoS beperkingen van het UPC modem aanliep. Nu begin ik toch te twijfelen aan dit model router.
Ik heb enkele VoIP toestellen aangesloten via Wifi. Ondanks de instellingen blijft de verbinding haperen en vallen gesprekken weg. Nu zullen vele zeggen dat VoIP toestellen via WiFi niet de ideale situatie is, eens maar dit moet toch te doen zijn? De toestellen hebben vaste IP-adressen en poort 5060 krijgt voorrang, maar als ik zo in de router kijk, lijken deze opties alleen van toepassing op LAN en niet op Wifi?
Iemand enig idee? Wellicht overstappen op de Draytek 2930? Of is het toch mogelijk?
Ik heb enkele VoIP toestellen aangesloten via Wifi. Ondanks de instellingen blijft de verbinding haperen en vallen gesprekken weg. Nu zullen vele zeggen dat VoIP toestellen via WiFi niet de ideale situatie is, eens maar dit moet toch te doen zijn? De toestellen hebben vaste IP-adressen en poort 5060 krijgt voorrang, maar als ik zo in de router kijk, lijken deze opties alleen van toepassing op LAN en niet op Wifi?
Iemand enig idee? Wellicht overstappen op de Draytek 2930? Of is het toch mogelijk?
Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl
Ik ben overgestapt van vigor 2130 naar de netgear R7000, en ben op dit moment zeer tevreden met gigabit wifi.
iemand de 1.5.4 al in gebruik? ervaringen?
alien433 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:55:toon volledige bericht
Versie 1.5.4 is gelanceerd.
New Features
Improvement
channel for WDS.
Heb hem van 't weekend geinstalleerd. Werkt prima. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vrij weinig extra functies gebruik van de router... Kan dus niet zeggen of er verbeteringen zijn in bepaalde functies.
Ik zat er over te denken om 1.5.4 te installeren. Gezien de wat rommelige indruk die Draytek op mij maakt zat ik me wel af te vragen of downgraden naar 1.5.3 dan nog mogelijk is. Ik schat van wel maar heeft iemand ooit een downgrade uitgevoerd?
[ Voor 7% gewijzigd door gctwnl op 31-01-2014 10:00 ]
Ik heb ontdekt dat de 2130 na een herstart continu zijn VPN verbindingen (LAN to LAN) dropt.
Ook de Pingtijden naar de router toe worden heel hoog.

Heeft iemand dit eerder gezien?
Ook de Pingtijden naar de router toe worden heel hoog.

Heeft iemand dit eerder gezien?
Anoniem: 377166
Met Web Portal heb ik problemen, werkt volgens mij niet goed.
Kan mijn eigen site niet meer laten verwijzen.
Hebben er meer mensen met Web Portal problemen
Kan mijn eigen site niet meer laten verwijzen.
Hebben er meer mensen met Web Portal problemen
Ik kom er even niet uit.
Ik heb een Juniper op de zaak (SSG5) en heb het voor elkaar om een LAN to LAN verbinding op te zetten met mijn 2130 thuis. Voornamelijk voor remote beheer. Maar zou het ook makkelijk vinden om van de zaak bij mijn spullen thuis te kunnen.
Nu ben ik nieuw met Juniper maar denk dat het aan die kant wel goed zit.
Mijn probleem is echter dat ik vanuit huis alles kan benaderen op de zaak maar vanaf de zaak niets andersom. Kan niets pingen.
Wat mis ik qua instellingen.
https://www.dropbox.com/s...2014-02-13%2018.32.42.png
Ik heb een Juniper op de zaak (SSG5) en heb het voor elkaar om een LAN to LAN verbinding op te zetten met mijn 2130 thuis. Voornamelijk voor remote beheer. Maar zou het ook makkelijk vinden om van de zaak bij mijn spullen thuis te kunnen.
Nu ben ik nieuw met Juniper maar denk dat het aan die kant wel goed zit.
Mijn probleem is echter dat ik vanuit huis alles kan benaderen op de zaak maar vanaf de zaak niets andersom. Kan niets pingen.
Wat mis ik qua instellingen.
https://www.dropbox.com/s...2014-02-13%2018.32.42.png
[ Voor 37% gewijzigd door Tranzy op 13-02-2014 18:32 ]
Ik heb ook een leuke computer..
Heb je de accelerator chip van de Draytek uitgeschakeld?
LAN-to-LAN werkt pas als de accelerator chip uit staat. Dat is een (hardware)-bug in de chip. Althans, met de accelerator chip ingeschakeld kun je wel verbinding maken, maar kun je inderdaad niets in de remote subnet bereiken.
LAN-to-LAN werkt pas als de accelerator chip uit staat. Dat is een (hardware)-bug in de chip. Althans, met de accelerator chip ingeschakeld kun je wel verbinding maken, maar kun je inderdaad niets in de remote subnet bereiken.
[ Voor 98% gewijzigd door Trommelrem op 13-02-2014 18:34 ]
Nee heb ik niet gedaan. Ben ik ook niet tegen gekomen in mijn google zoektocht. Heb daar nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Bedoel je de Hardware NAT setting?
Bedoel je de Hardware NAT setting?
[ Voor 13% gewijzigd door Tranzy op 13-02-2014 18:35 ]
Accelerator chip is de hardware NAT. Pas als je die uit staat zal een LAN-to-LAN betrouwbaar functioneren.
Thx ... ga het proberen!Trommelrem schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 18:35:
Accelerator chip is de hardware NAT. Pas als je die uit staat zal een LAN-to-LAN betrouwbaar functioneren.
Helaas heeft dit niet gewerkt.
Ben een beetje door mijn ideeën heen.
Ben een beetje door mijn ideeën heen.
Ik weet van Azure dat je heel speciefieke instellingen moet gebruiken. Waar een Juniper feilloos met Windows Azure kan verbinden, heeft de 2130 hele specifieke instellingen nodig om te functioneren.
De belangrijkste daarvan is de Hardware NAT, maar ook de juiste AES (SHA1, MD5, DH2, etc.). Als je maar enigszins afwijkt, dan wordt er wel een verbinding opgebouwd maar dan is er geen traffic.
Bij andere Drayteks is dat anders. Bij foute instellingen wordt er gewoon geen verbinding opgebouwd. Helaas is logging bij Draytek ruk, maar je kunt hun Syslog applicatie proberen om te kijken waar het mis gaat. De VPN logging is niet heel uitgebreid, maar soms wel voldoende om te zien waar het mis gaat. Helaas ook onderling tussen Draytek en Draytek, Draytek en Juniper of zelfs Draytek en Zyxel gaat het erg moeizaam.
De belangrijkste daarvan is de Hardware NAT, maar ook de juiste AES (SHA1, MD5, DH2, etc.). Als je maar enigszins afwijkt, dan wordt er wel een verbinding opgebouwd maar dan is er geen traffic.
Bij andere Drayteks is dat anders. Bij foute instellingen wordt er gewoon geen verbinding opgebouwd. Helaas is logging bij Draytek ruk, maar je kunt hun Syslog applicatie proberen om te kijken waar het mis gaat. De VPN logging is niet heel uitgebreid, maar soms wel voldoende om te zien waar het mis gaat. Helaas ook onderling tussen Draytek en Draytek, Draytek en Juniper of zelfs Draytek en Zyxel gaat het erg moeizaam.
[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 14-02-2014 10:43 ]
Ben heel het weekend bezig geweest en alles geeft hetzelfde resultaat. Heb alleen traffic richting kantoor maar niet vanaf kantoor naar mijn lan. Lijkt wel alsof er een firewall de boel intern blokkeert.Trommelrem schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:36:
Ik weet van Azure dat je heel speciefieke instellingen moet gebruiken. Waar een Juniper feilloos met Windows Azure kan verbinden, heeft de 2130 hele specifieke instellingen nodig om te functioneren.
Opgelost.
Op de juniper heb ik de policy hoger in de lijst gezet. Er zaten andere policies voor die het verkeer tegen hielden.
Op de juniper heb ik de policy hoger in de lijst gezet. Er zaten andere policies voor die het verkeer tegen hielden.
Sinds ik geupgrade ben naar v154 doet m'n he.net ipv6 tunnel het niet meer.
Doen we toch een downgrade naar v153. Hmmz, de ipv6 tunnel werkt nog steeds niet
Dus 't hoeft niet persé aan de firmware te liggen
Als ik traceroute doe (zowel in de GUI als via SSH) zegt-ie[cmd]root@Vigor2130:~# traceroute6 2a00:1450:4013:c01::8b
traceroute to 2a00:1450:4013:c01::8b (2a00:1450:4013:c01::8b), 30 hops max, 16 byte packets
1traceroute6: sendto: Operation not permitted[/cmd]Google zegt dat't een firewall issue is, maar ja de router zelf zegt[q]Note: IPv6 Firewall function only check pure IPv6 packet. It doesn't support IPv6-over-IPv4 Tunneling protocol like TSPC.[/q]Voor de zekerheid toch maar getest maar 't toevoegen van een rule geeft zoals verwacht, geen verandering. 't Lijkt me ook niet aan de server van he.net te liggen; althans in het verleden stond hun forum dan meteen bol van de klachten en da's nu niet het geval. Heeft iemand nog suggesties?
NVM: als ziggo je IP4 adres wijzigt, moet hurricane dat wel weten, natuluk
Doen we toch een downgrade naar v153. Hmmz, de ipv6 tunnel werkt nog steeds niet
Dus 't hoeft niet persé aan de firmware te liggen
Als ik traceroute doe (zowel in de GUI als via SSH) zegt-ie[cmd]root@Vigor2130:~# traceroute6 2a00:1450:4013:c01::8b
traceroute to 2a00:1450:4013:c01::8b (2a00:1450:4013:c01::8b), 30 hops max, 16 byte packets
1traceroute6: sendto: Operation not permitted[/cmd]Google zegt dat't een firewall issue is, maar ja de router zelf zegt[q]Note: IPv6 Firewall function only check pure IPv6 packet. It doesn't support IPv6-over-IPv4 Tunneling protocol like TSPC.[/q]Voor de zekerheid toch maar getest maar 't toevoegen van een rule geeft zoals verwacht, geen verandering. 't Lijkt me ook niet aan de server van he.net te liggen; althans in het verleden stond hun forum dan meteen bol van de klachten en da's nu niet het geval. Heeft iemand nog suggesties?
NVM: als ziggo je IP4 adres wijzigt, moet hurricane dat wel weten, natuluk
[ Voor 4% gewijzigd door Brahiewahiewa op 22-02-2014 20:48 ]
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2130n de laatste weken. Wat was/is de oplossing?Satfreak schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:30:
Sinds 3 maanden gebruik ik ook de 2130 icm 100Mb Glasvezel.
De doorvoersnelheid van Wan <> Lan is super....geen verlies !
Alleen moet ik 1 x per week de 2130 een keer aan/uitzetten omdat hij dan de maximale snelheid niet meer door geef. Normaal haal ik 11,23 Mb/sec Download,...maar dan maar 8,40 Mb/sec.
Keertje uitzetten en weer aan is dan de oplossing en haal ik weer maximaal.
Loop het geheugen dan vol ofzo ? Of is er een soort refresh optie in de firmware ?
Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K
Sinds een jaar heb ik nu KPN glasvezel (in Ommen), 500Mbit/s.
Met mijn experiabox v8 lukt het me niet om de 500mbit/s te halen. Precies 300Mbit/s up en down lijkt de max.
Sluit ik echter mijn vigor 2130n rechtstreeks aan en stel ik de VLAN en PPPoE goed in, dan heb ik 502Mbit/s down en 588Mbit/s up (ongeveer). Dit voldoet dan dus flink aan de beloofde snelheid.
Het nadeel is dat ik nu de tv niet goed aan de praat krijg. Ik kan de kastjes niet meer opnieuw laten verbinden (deze komen niet door het setup process heen) en een aantal diensten werkt niet (zoals het bekijken van de gegevens via de settopbox). Dit maakt het soms onmogelijk om tv te kijken, en dus is dit niet een acceptabele oplossing. (Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. In het geval dat dit wel zou moeten kunnen werken allemaal, dan hoor ik dit graag!). Ik heb al van alles geprobeerd door in te loggen via ssh en de vlan instellingen goed te zetten etc. Dit heeft echter, tot nu toe, allemaal nog niet mogen helpen.
Nu heb ik een half jaar terug dit gevonden: http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/. Hier wordt uitgelegd hoe je op de experiabox v8 de PPPoE passthrough aan kunt zetten. Dit werkt heel prettig, want nu ben ik niet meer afhankelijk van mijn experiabox voor het internet. De snelheid is echter nog steeds 300Mbit/s.
Wat ik nu graag van iemand zou weten: heeft iemand het met de vigor 2130(n/Vn) voor elkaar gekregen om de VLAN's te scheiden en alles goed werkend aan de praat te krijgen met KPN televisie en telefonie? En dan wil ik nog liever weten: hoe?! ;-)
Met mijn experiabox v8 lukt het me niet om de 500mbit/s te halen. Precies 300Mbit/s up en down lijkt de max.
Sluit ik echter mijn vigor 2130n rechtstreeks aan en stel ik de VLAN en PPPoE goed in, dan heb ik 502Mbit/s down en 588Mbit/s up (ongeveer). Dit voldoet dan dus flink aan de beloofde snelheid.
Het nadeel is dat ik nu de tv niet goed aan de praat krijg. Ik kan de kastjes niet meer opnieuw laten verbinden (deze komen niet door het setup process heen) en een aantal diensten werkt niet (zoals het bekijken van de gegevens via de settopbox). Dit maakt het soms onmogelijk om tv te kijken, en dus is dit niet een acceptabele oplossing. (Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. In het geval dat dit wel zou moeten kunnen werken allemaal, dan hoor ik dit graag!). Ik heb al van alles geprobeerd door in te loggen via ssh en de vlan instellingen goed te zetten etc. Dit heeft echter, tot nu toe, allemaal nog niet mogen helpen.
Nu heb ik een half jaar terug dit gevonden: http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/. Hier wordt uitgelegd hoe je op de experiabox v8 de PPPoE passthrough aan kunt zetten. Dit werkt heel prettig, want nu ben ik niet meer afhankelijk van mijn experiabox voor het internet. De snelheid is echter nog steeds 300Mbit/s.
Wat ik nu graag van iemand zou weten: heeft iemand het met de vigor 2130(n/Vn) voor elkaar gekregen om de VLAN's te scheiden en alles goed werkend aan de praat te krijgen met KPN televisie en telefonie? En dan wil ik nog liever weten: hoe?! ;-)
Op deze site kun je alles vinden. http://netwerkje.com/eigen-routerZasX schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:01:
Sinds een jaar heb ik nu KPN glasvezel (in Ommen), 500Mbit/s.
...
Bij wordt KPN glasvezel binnenkort geïnstalleerd (oranje kabel is er al). Voor de scheiding tussen glasvezelkastje, Vigor 2130 en de TV ontvangers heb ik al een Netgear GS108E VLAN switch klaar liggen.
Graag zou ik ook nog de SIP telefoonfunctie willen benutten: http://netwerkje.com/telefonie-sip-client
De Vigor ondersteund een 2de subnet, 192.168.2.0 in dit geval, maar hoe zorg je ervoor dat de niet uit te schakelen DHCP server van de Experiabox niet in je eigen LAN gaat zitten storen? Met een RouterOS router is dit wel te omzeilen...
Ik heb onlangs een Draytek Vigor 2130n aangeschaft. Ik heb een VPN-netwerk ingesteld en een user aangemaakt die hiermee verbinding mag maken.
Ik heb een iPhone 5s (iOS 7.1.1) en een ipad mini Retina (IOS 7.0.6). Met beide apparaten probeer ik een PPTP-verbinding op te zetten.
iPhone: Verbinding wordt succesvol opgezet.
iPad: Verbinding wordt niet succesvol opgezet (met precies dezelfde instellingen).
Op de iPad krijg ik de volgende melding:
De PPT-VPN -server reageert niet. Probeer opnieuw verbinding te maken. Controleer de instellingen en neem contact op met uw beheerder als het probleem aanhoudt.
Weet iemand of er bij een ipad andere instellingen gebruikt moeten worden ofzo?
Ik heb een iPhone 5s (iOS 7.1.1) en een ipad mini Retina (IOS 7.0.6). Met beide apparaten probeer ik een PPTP-verbinding op te zetten.
iPhone: Verbinding wordt succesvol opgezet.
iPad: Verbinding wordt niet succesvol opgezet (met precies dezelfde instellingen).
De PPT-VPN -server reageert niet. Probeer opnieuw verbinding te maken. Controleer de instellingen en neem contact op met uw beheerder als het probleem aanhoudt.
Wat mij is opgevallen, is dat de VPN vanaf een iOS device soms niet werkt als er instellingen in de settings van de VPN verbinding op het iOS device zijn aangepast. Op de een of andere vreemde manier helpt het bij mij dan om de VPN verbinding op het iOS device helemaal weg te gooien en een nieuwe aan te maken...KSH schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:30:
De Draytek 2130 kan ook maximaal 3 VPN verbindingen tegelijk afhandelen, misschien gaat er daar iets mis?
Ik gebruik auto-reboot via Applications >> Schedule.
Maar ze zouden het eigenlijk in de broncode moeten oplossen.
Succes, Marcel
Maar ze zouden het eigenlijk in de broncode moeten oplossen.
Succes, Marcel
johoo schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:25:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2130n de laatste weken. Wat was/is de oplossing?
Marcel Wagenaar
Ik wil graag twee gescheiden subnets met dhcp opzetten (een in de range 172.16.1.0 en een in 192.168.1.0). In principe moet het tweede net beperkt zijn tot LAN-poort 1 van de router. beide subnets moeten het internet kunnen bereiken. Ik heb in /etc/config/network nu de volgende 'lan-interfaces'
Maar echt veel schiet ik daarmee niet op (behalve dat de router op beide ips bereikbaar is.
Heeft iemand zoiets opgezet? Hoe kan ik dnsmasq adressen in de tweede range aan clients op poort 1 laten uitdelen?
config interface lan option ifname 'eth0.1' option proto static option ipaddr '172.216.1.63' option netmask '255.255.255.0' option detect 0 option type 'bridge' option pppoe_pass 0 config interface secondlan option ifname 'eth0.2' option proto static option ipaddr '192.168.1.63' option netmask '255.255.255.0'
Maar echt veel schiet ik daarmee niet op (behalve dat de router op beide ips bereikbaar is.
Heeft iemand zoiets opgezet? Hoe kan ik dnsmasq adressen in de tweede range aan clients op poort 1 laten uitdelen?
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 13-07-2014 11:58 ]
Anoniem: 133714
Release Note for Vigor2130 Series
Firmware Version: 1.5.4.1
Release Date: July 15, 2014
Applied Models: Vigor2130, Vigor2130n, Vigor2130Vn
The Vigor2130 series are the routers with high speed in data transmission through WAN port and LAN ports. With hardware NAT acceleration, the rate of Vigor2130 series can be greater than 800 Mbps almost.
New Features
Firmware Version: 1.5.4.1
Release Date: July 15, 2014
Applied Models: Vigor2130, Vigor2130n, Vigor2130Vn
The Vigor2130 series are the routers with high speed in data transmission through WAN port and LAN ports. With hardware NAT acceleration, the rate of Vigor2130 series can be greater than 800 Mbps almost.
New Features
- None.
- Corrected: CVE-2014-0224 CCS injection vulnerability.
- Corrected: VoIP SIP Register Status error in TR-069.
- Corrected: Traffic control rule does not work in 3G backup mode.
- Corrected: IGMP Snooping drops all IGMP packets received from a VLAN-Tagged WAN.
- Corrected: VPN LED is still on when L2TP/IPsec connection is down.
- Corrected: An error occurs that DHCP release unexpectedly for the command of udhcpc is not end yet.
- Improved: Add switch port for SNMP traffic analysis.
- None.
Weet iemand of hoe een tweede subnet op te zetten is/of dat überhaupt mogelijk is? Ik had inmiddels ook een dns-server doegevoegd op het tweede ip in /etc/config/dhcp, maar dat schoot niet op. Met een vast ip-adres leek het overigens wel te werken, behoudens een hoop meldingen over onbekende VLAN-tags in de kernelberichten.
[ Voor 44% gewijzigd door begintmeta op 24-07-2014 09:29 ]
Anoniem: 481660
Ik weet niet of dit de bedoeling is:begintmeta schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:27:
Weet iemand of hoe een tweede subnet op te zetten is/of dat überhaupt mogelijk is? Ik had inmiddels ook een dns-server doegevoegd op het tweede ip in /etc/config/dhcp, maar dat schoot niet op. Met een vast ip-adres leek het overigens wel te werken, behoudens een hoop meldingen over onbekende VLAN-tags in de kernelberichten.
http://www.breekeenbeen.n...n-a-draytek-vigor-2130-n/
De laatste paar weken heb ik wat problemen met mijn Draytek 2130Vn.
De wifi valt regelmatig weg, en is dan ook niet meer te vinden, of te benaderen. Zelf al een keer de firmware opnieuw geflashed, factory reset. Gaat dan weer een week goed, en hierna is het probleem weer terug.
Router reboot is dan het enige wat helpt, alleen de ene keer gaat het een week goed, en de andere keer moet ik wel 6x per dag de router rebooten. Xpertdata / Draytek ook al hierover gebeld, maar dit kwam hun niet bekend voor, en de enige oplossing die hun zagen was alweer een factory reset.
Op de wan kant van de Draytek zit een upc 200/20 verbinding, en bekabeld valt er niets weg. Snelheid blijft goed, en minimaal verlies. Op de lan kant zitten 2 kabels, naar 2 gigabit swithes van Cisco. Wifi heeft gemiddeld 6 apparaten verbonden.
Iemand nog een idee?
De wifi valt regelmatig weg, en is dan ook niet meer te vinden, of te benaderen. Zelf al een keer de firmware opnieuw geflashed, factory reset. Gaat dan weer een week goed, en hierna is het probleem weer terug.
Router reboot is dan het enige wat helpt, alleen de ene keer gaat het een week goed, en de andere keer moet ik wel 6x per dag de router rebooten. Xpertdata / Draytek ook al hierover gebeld, maar dit kwam hun niet bekend voor, en de enige oplossing die hun zagen was alweer een factory reset.
Op de wan kant van de Draytek zit een upc 200/20 verbinding, en bekabeld valt er niets weg. Snelheid blijft goed, en minimaal verlies. Op de lan kant zitten 2 kabels, naar 2 gigabit swithes van Cisco. Wifi heeft gemiddeld 6 apparaten verbonden.
Iemand nog een idee?
Geen idee maar wel exact hetzelfde issue na een hard (stroom eraf) of soft reset (via webinterface van de draytek) is het idd weer even of soms (gaat nu weer een week goed) opgelost heb hier geen oplossing voor kunnen vinden en heb ook al de software een upgrade gegeven naar de nu voorlaatste versie de nieuwste nog niet erin gezet maar denk ook niet dat dit de oplossing gaat zijn gezien de releasenotes ...Bman59 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:18:
Iemand nog een idee?
nog sterker heb een babyfoon gekocht van het merk luvion met ethernetaansluiting... sluit ik deze aan dan gaat meteen het hele netwerk achter de draytek plat
Paar weken geleden had ik hetzelfde probleem. Bij mij was de oorzaak dat de adapter aan vervanging toe was. Nieuwe adapter gebruikt en de router loopt weer als een trein. Bij mij kon de adapter op 1 of andere manier niet meer genoeg vermogen leveren om de router te laten werken + WiFi.
Offtopic: Ik had trouwens op Ebay een adapter voor de router gekocht, want de originele kost in Nederland nabij de 35 euro. 35 euro voor een adapter? Really?
Offtopic: Ik had trouwens op Ebay een adapter voor de router gekocht, want de originele kost in Nederland nabij de 35 euro. 35 euro voor een adapter? Really?

[ Voor 23% gewijzigd door GioStyle op 25-07-2014 15:06 ]
Welk signaal zend je uit? Wifi B/G/N?Bman59 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:18:
Iemand nog een idee?
Indien je N hebt ingesteld, kan het zijn dat een van je apparaten geen wifi N ondersteund waardoor je netwerk gaat degraderen naar wifi G.
Dit probleem heb ik zelf opgelost door 2 accesspoints in te stellen (G/N). Mixed mode moet je dan uitzetten.
Ik zend een G/N Netwerk uit. Mijn macbook en mn windows laptop connecten normaal prima over wifi N.
Daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
Ik zal er vanavond eens een andere adapter aan hangen, kijken of dit bij mij het probleem oplost.
Ik zal er vanavond eens een andere adapter aan hangen, kijken of dit bij mij het probleem oplost.
Je moet er echt 100% zeker van zijn dat alle apparaten wifi N ondersteunen. De iphone 4 doet dat bijvoorbeeld niet. Dan krijg je een hikje dat je verbinding er even uit ligt. Dan is het aan de client hoelang de timeout is totdat er weer verbinding gemaakt wordt.Bman59 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:52:
Ik zend een G/N Netwerk uit. Mijn macbook en mn windows laptop connecten normaal prima over wifi N.
Als alles toch op wifi N werkt, zend dan alleen wifi N uit.. Kijk of je probleem dan weg is.
Was een keer bij iemand thuis om een dergelijk probleem op te lossen. Daar kwam het doordat er een internet radio was die geen wifi N ondersteunde maar wifi G.
Ik had ik al getest. Eerst alleen een n netwerk uitgezonden. Maar naar een paar dagen was de WiFi totaal verdwenen.
Hierna alles terug gezet naar g dit gaf exact het zelfde probleem. Een aantal dagen prima WiFi. En opeens was het op alle apparaten weg.
Verder viel vanavond mij op dat de bekabelde verbindingen nu ook problemen ondervonden als mijn WiFi weg valt. Netflix gaf steeds aan dat er een probleem was, en bekabeld was er totaal geen doorvoer meer.
Laptop op de upc modem aangesloten en alles draait als een zonnetje. Doorvoer is goed en zo goed als geen data verlies.
Ook heb ik voor de zekerheid al m'n bekabelde verbindingen met een fluke meter opnieuw doorgemeten en deze zijn ook allemaal goed. (Alle kabels liggen in de woonkamer liggen door de kruipruimte heen. Ik dacht heel even aan vocht in de kruipruimte die mijn bekabeling had aangetast.)
Voor nu heb ik m'n upc modem weer op router modus gezet tot dat de nieuwe adapter binnen is.
Hierna alles terug gezet naar g dit gaf exact het zelfde probleem. Een aantal dagen prima WiFi. En opeens was het op alle apparaten weg.
Verder viel vanavond mij op dat de bekabelde verbindingen nu ook problemen ondervonden als mijn WiFi weg valt. Netflix gaf steeds aan dat er een probleem was, en bekabeld was er totaal geen doorvoer meer.
Laptop op de upc modem aangesloten en alles draait als een zonnetje. Doorvoer is goed en zo goed als geen data verlies.
Ook heb ik voor de zekerheid al m'n bekabelde verbindingen met een fluke meter opnieuw doorgemeten en deze zijn ook allemaal goed. (Alle kabels liggen in de woonkamer liggen door de kruipruimte heen. Ik dacht heel even aan vocht in de kruipruimte die mijn bekabeling had aangetast.)
Voor nu heb ik m'n upc modem weer op router modus gezet tot dat de nieuwe adapter binnen is.
Mijn 2130n is er mee gestopt, doet helemaal niets meer. Alle lampjes branden behalve HPA/WAN/VPN, dit meteen bij het aanzetten. Hard reset natuurlijk al verschillende malen geprobeerd en heeft geen enkel effect. Iemand nog een aanvullende tip om hem te resetten?
heb je gekeken of je nog een tftp-verbinding kan leggen met de bootloader?
Zelf doet mijn Draytek dit nu ook. Ik hoopte dat het de adapter was, maar een andere mocht niet baten.
Bij mij start de 2130Vn op, en alleen de HPA led brand niet. Ik heb mijn 2130 aangemeld voor RMA.
Bij mij start de 2130Vn op, en alleen de HPA led brand niet. Ik heb mijn 2130 aangemeld voor RMA.
Nee, nog niet echt, zal dat nog eens proberen. De lampjes gaan direct aan, geloof niet dat er nog veel gebeurd in in die router maar wie weet.begintmeta schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:47:
heb je gekeken of je nog een tftp-verbinding kan leggen met de bootloader?
De mijne is inmiddels ruim 4 jaar oud, garantie zit er dus niet meer op.
Mijn Vigor 2130n staat op zolder.
Normaliter hoe hoger je router (antenne) des te verder gaat het signaal.
Ik wil dus de originele antennes van de router gaan vervangen ! Wie heeft dit ook gedaan ?
En hoeveel db versterking zijn de originele antennes ?
Ik wil dus de originele antennes van de router gaan vervangen ! Wie heeft dit ook gedaan ?
De normale antennes zijn schat ik 3dbi. Antennes versterken op zich niet, als je een andere antenne erop zet zal die de energie anders afstralen. Als je 'sterkere' omnidirectionele antennes erop zet zal de evenwijdige afstraalhoek kleiner worden, waardoor het loodrechte bereik eventueel wat groter wordt. Over antennes, plaatsing etc is nogal wat informatie te vinden als je wat rondzoekt.
Is het nog gelukt er leven in te krijgen?troftnom schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:16:
Nee, nog niet echt, zal dat nog eens proberen. De lampjes gaan direct aan, geloof niet dat er nog veel gebeurd in in die router maar wie weet.
De mijne is inmiddels ruim 4 jaar oud, garantie zit er dus niet meer op.
[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 11-08-2014 10:57 ]
Hallo,
Ik weet niet helemaal goed waar ik deze vraag moet plaatsen, maar is er nog een update voor het IPTV vlan icm glasvezel/Tweak/Sparql? Ik heb de 2130n, via Tweak. Internet werkt perfect, maar de settings voor IPTV kan ik niet voor elkaar krijgen op de 2130n. Het gaat om deze instelling:
Het IPTV-verkeer (de multicast streams) komen binnen op VLAN 4. Voor al het 'gewone' internet-verkeer wordt VLAN 34 gebruikt. U moet dus met 802.1q op de WAN-uplink-poort VLAN 34 configureren. Bij Experiaboxen werd destijds gebruik gemaakt van PPPoE, bij alle nieuwe verbindigen wordt er gebruik gemaakt van DHCP. VLAN 4 moet dus niet worden gebridged zoals voorheen de bedoeling was. Een extern IP statisch instellen werkt niet en wordt ten strengste afgeraden.
De router of modem van de klant moet wel DHCP'en op VLAN 4, net zoals er op VLAN 34 moet gebeuren. Het verschil is dat er geen default route gezet moet worden over VLAN 4.
De TV-ontvangers moeten kunnen communiceren met het TV-platform. Dit gaat niet over het normale internet, maar over VLAN 4. Derhalve moet verkeer over VLAN 4 geNAT worden. Daarnaast moet er een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over VLAN 4. Ook moet er voor worden gezorgd dat de multicast streams in het normale LAN beschikbaar zijn. De meeste routers hebben daarvoor een optie genaamd IGMP snooping of IGMP proxying. IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4. Deze optie is noodzakelijk, omdat de STB's de multicast streams uit VLAN 4 binnen moeten kunnen halen (meer technische term: multicast group join).
Router moet DHCP'en op VLAN 4 (802.1q)
Default route mag nooit over VLAN 4 gaan (het internetverkeer van de klant zal dan stuk gaan)
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4
Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP.
De STB's hangen in tegenstelling tot NSO en WMP in het normale LAN van de klant.
IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
Bron: http://www.tweak.nl/aankondigingen.html
Ik weet niet helemaal goed waar ik deze vraag moet plaatsen, maar is er nog een update voor het IPTV vlan icm glasvezel/Tweak/Sparql? Ik heb de 2130n, via Tweak. Internet werkt perfect, maar de settings voor IPTV kan ik niet voor elkaar krijgen op de 2130n. Het gaat om deze instelling:
Het IPTV-verkeer (de multicast streams) komen binnen op VLAN 4. Voor al het 'gewone' internet-verkeer wordt VLAN 34 gebruikt. U moet dus met 802.1q op de WAN-uplink-poort VLAN 34 configureren. Bij Experiaboxen werd destijds gebruik gemaakt van PPPoE, bij alle nieuwe verbindigen wordt er gebruik gemaakt van DHCP. VLAN 4 moet dus niet worden gebridged zoals voorheen de bedoeling was. Een extern IP statisch instellen werkt niet en wordt ten strengste afgeraden.
De router of modem van de klant moet wel DHCP'en op VLAN 4, net zoals er op VLAN 34 moet gebeuren. Het verschil is dat er geen default route gezet moet worden over VLAN 4.
De TV-ontvangers moeten kunnen communiceren met het TV-platform. Dit gaat niet over het normale internet, maar over VLAN 4. Derhalve moet verkeer over VLAN 4 geNAT worden. Daarnaast moet er een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over VLAN 4. Ook moet er voor worden gezorgd dat de multicast streams in het normale LAN beschikbaar zijn. De meeste routers hebben daarvoor een optie genaamd IGMP snooping of IGMP proxying. IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4. Deze optie is noodzakelijk, omdat de STB's de multicast streams uit VLAN 4 binnen moeten kunnen halen (meer technische term: multicast group join).
Router moet DHCP'en op VLAN 4 (802.1q)
Default route mag nooit over VLAN 4 gaan (het internetverkeer van de klant zal dan stuk gaan)
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4
Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP.
De STB's hangen in tegenstelling tot NSO en WMP in het normale LAN van de klant.
IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
Bron: http://www.tweak.nl/aankondigingen.html
Ik loop tegen een probleempje aan ik heb er al een hele tijd mee gestoeid maar kom er maar niet uit. ik heb de draytek momenteel als "managed" accespoint ingesteld. Hardware nat uit, dhcp uit, een vast adres in de range van de router gegeven. En de uplink van een switch in Lan1 geprikt. Nu kan ik de draytek alleen bereiken via het ingestelde ip als ik op de wifi van de draytek ben ingelogd of rechtstreeks met een lijntje op lan 2, 3, of 4. Ik wil graag de draytek van overal binnen het netwerk kunnen bereiken.
Iemand enig idee welke setting dit zou kunnen zijn, of moet de kabel dan toch op de wan poort met bepaalde settings?
Iemand enig idee welke setting dit zou kunnen zijn, of moet de kabel dan toch op de wan poort met bepaalde settings?
[ Voor 5% gewijzigd door invoil op 01-09-2014 02:45 . Reden: kleinigheidje vergeten ]
Euh, ik heb de Vigor 2130 (geen n) gekocht omdat-ie 800 Mbps througput LAN/WAN beloofde.invoil schreef op maandag 01 september 2014 @ 02:44:
Ik loop tegen een probleempje aan ik heb er al een hele tijd mee gestoeid maar kom er maar niet uit. ik heb de draytek momenteel als "managed" accespoint ingesteld. Hardware nat uit, dhcp uit, een vast adres in de range van de router gegeven. En de uplink van een switch in Lan1 geprikt. Nu kan ik de draytek alleen bereiken via het ingestelde ip als ik op de wifi van de draytek ben ingelogd of rechtstreeks met een lijntje op lan 2, 3, of 4. Ik wil graag de draytek van overal binnen het netwerk kunnen bereiken.
De througput wireless/LAN (of WAN) is, als je dit hele topic doorleest, kwalitatief uitermate teleurstellend.
Ik zou de 2130n niet als accesspoint instellen: de functie LAN/WAN routeren, waar-ie goed in is, gebruik je dan niet en de functie Wireless/LAN(WAN), waar-ie slecht in is, gebruik je juist wel.
Als het even kan zou ik besluiten de 2130 als LAN/WAN router gebruiken en de wireless functie laten uitvoeren door een geschikter apparaat.
Om terug te komen op je probleem: welk LAN-adres heb je de 2130 gegeven?
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Afgelopen week de laatste firmware geinstalleerd. v1.5.4.1.
Mensen met v6 tunnels: Pas op. De tunnel wordt op de LAN interface getermineerd.
Ik heb 6rd van mijn ISP, en de hele LAN kant staat dan open over v6:
Nmap scan report for 2a01:xxxx:yyyy:zzzz::1
Host is up (0.027s latency).
Not shown: 990 closed ports
PORT STATE SERVICE
21/tcp filtered ftp
22/tcp open ssh
23/tcp open telnet
53/tcp open domain
80/tcp open http
135/tcp filtered msrpc
139/tcp filtered netbios-ssn
445/tcp filtered microsoft-ds
1720/tcp filtered H.323/Q.931
2000/tcp filtered cisco-sccp
5060/tcp filtered sip
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 1.56 seconds
Maw, iedere vigor 2130 wordt een open recursive resolver als een v6 tunnel wordt opgezet, en dus potentieel misbruikt voor DDOS. Ook kan iedereen gewoon inloggen op je router vanaf het Internet.
Ik heb dnsmask maar even enkel naar het v4 adres laten luisteren, en telnet afgeschoten.
Bugreport ingediend bij Draytek.
Heeft er iemand toevallig goede ip6tables rules voor een vigor 2130 om dit te verhelpen?
Blijkbaar filtert de standaard FW enkel tussen WAN en LAN voor v6.
Mensen met v6 tunnels: Pas op. De tunnel wordt op de LAN interface getermineerd.
PORT STATE SERVICE
21/tcp filtered ftp
22/tcp open ssh
23/tcp open telnet
53/tcp open domain
80/tcp open http
135/tcp filtered msrpc
5060/tcp filtered sip
Maw, iedere vigor 2130 wordt een open recursive resolver als een v6 tunnel wordt opgezet, en dus potentieel misbruikt voor DDOS. Ook kan iedereen gewoon inloggen op je router vanaf het Internet.
Ik heb dnsmask maar even enkel naar het v4 adres laten luisteren, en telnet afgeschoten.
Heeft er iemand toevallig goede ip6tables rules voor een vigor 2130 om dit te verhelpen?
Ik heb de draytek gewoon nog liggen en zocht een extra accespoint, ik gebruik de draytek niet als router, ik heb de draytek een ip adres gegeven buiten de dhcp range die mijn router uitdeelt maar wel in dezelfde ip range. Net zoals de rest van mijn managed switches waar ik wel gewoon vanuit het hele netwerk bij kan.Brahiewahiewa schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:42:
[...]
Euh, ik heb de Vigor 2130 (geen n) gekocht omdat-ie 800 Mbps througput LAN/WAN beloofde.
De througput wireless/LAN (of WAN) is, als je dit hele topic doorleest, kwalitatief uitermate teleurstellend.
Ik zou de 2130n niet als accesspoint instellen: de functie LAN/WAN routeren, waar-ie goed in is, gebruik je dan niet en de functie Wireless/LAN(WAN), waar-ie slecht in is, gebruik je juist wel.
Als het even kan zou ik besluiten de 2130 als LAN/WAN router gebruiken en de wireless functie laten uitvoeren door een geschikter apparaat.
Om terug te komen op je probleem: welk LAN-adres heb je de 2130 gegeven?
De reden waarom ik de draytek wilde gebruiken als accespoint is dat die best een aardig bereik heeft. Maar wordt dan gewoon vraag en aanbod ben ik bang
Hoi daar even een aanvulling op mijn vorige bericht !!!Satfreak schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:15:
Mijn Vigor 2130n staat op zolder.
ik heb sinds enkele weken alle 3 de antennes vervangen door de TP-LINK model TL-ANT2408CL
Deze hebben 8 dBi versterking ! Het werkt voor geen meter ! Dus bespaar je geld maar.
De 2130 heeft gewoon een slechte wifi.
Bij mij staat het modem op zolder met deze 3 lange antennes erop.
In de tuin met pijn en moeite 2 streepjes.
Ik heb op de eerste verdieping (slaapkamers) een extender geplaatst voor de mobiele telefoons.
Zelfs de extender (zyxel) knippert,...dus ontvangt de draytek maar tussen de 25%-50%

Hoe goed die antennes zijn weet ik niet, maar bij omnidirectionele antennes met hogere dbi moet je in ieder geval beter op de richting letten, omdat de longitudinale afstraling kleiner wordt, misschien kan je zo nog wat winst halen. Vziw kunnen reflecties ook problematischer worden. Maar hier op GoT zijn ongetwijfeld experts te vinden.
Heb je nog een reactie gehad op je bug report?antoin schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:15:toon volledige bericht
PORT STATE SERVICE
21/tcp filtered ftp
22/tcp open ssh
23/tcp open telnet
53/tcp open domain
80/tcp open http
135/tcp filtered msrpc
5060/tcp filtered sip
Anoniem: 623385
Of het goede ip6tables rules zijn weet ik niet maar het is een startantoin schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:15:toon volledige bericht
PORT STATE SERVICE
21/tcp filtered ftp
22/tcp open ssh
23/tcp open telnet
53/tcp open domain
80/tcp open http
135/tcp filtered msrpc
5060/tcp filtered sip
Even in /lib/firewall een nieuw bestand uci_firewall6.sh aanmaken (die wordt aangeroepen door de firewall6 service)
#!/bin/shtoon volledige bericht
# Definitions
IP6TABLES='/usr/sbin/ip6tables'
# change LAN and IPv6 WAN interface name according your requirements
WAN_IF='tun6in4'
LAN_IF='br-lan'
SUBNETPREFIX='2001:xxx::/48'
fw_init() {
# First Flush and delete all:
$IP6TABLES -F INPUT
$IP6TABLES -F OUTPUT
$IP6TABLES -F FORWARD
$IP6TABLES -F
$IP6TABLES -X
# DROP all incomming traffic
$IP6TABLES -P INPUT DROP
$IP6TABLES -P OUTPUT DROP
$IP6TABLES -P FORWARD DROP
# Filter all packets that have RH0 headers:
$IP6TABLES -A INPUT -m rt --rt-type 0 -j DROP
$IP6TABLES -A FORWARD -m rt --rt-type 0 -j DROP
$IP6TABLES -A OUTPUT -m rt --rt-type 0 -j DROP
# Allow anything on the local link
$IP6TABLES -A INPUT -i lo -j ACCEPT
$IP6TABLES -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT
# Allow anything out on the internet
$IP6TABLES -A OUTPUT -o $WAN_IF -j ACCEPT
# Allow established, related packets back in
$IP6TABLES -A INPUT -i $WAN_IF -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
# Allow the localnet access us:
$IP6TABLES -A INPUT -i $LAN_IF -j ACCEPT
$IP6TABLES -A OUTPUT -o $LAN_IF -j ACCEPT
# Allow Link-Local addresses
$IP6TABLES -A INPUT -s fe80::/10 -j ACCEPT
$IP6TABLES -A OUTPUT -s fe80::/10 -j ACCEPT
# Allow multicast
$IP6TABLES -A INPUT -d ff00::/8 -j ACCEPT
$IP6TABLES -A OUTPUT -d ff00::/8 -j ACCEPT
# Allow ICMP
ip6tables -A INPUT -p icmpv6 -j ACCEPT
ip6tables -A OUTPUT -p icmpv6 -j ACCEPT
ip6tables -A FORWARD -p icmpv6 -j ACCEPT
# Paranoia setting on ipv6 interface
$IP6TABLES -I INPUT -i $WAN_IF -p tcp --syn -j DROP
$IP6TABLES -I FORWARD -i $WAN_IF -p tcp --syn -j DROP
$IP6TABLES -I INPUT -i $WAN_IF -p udp -j DROP
$IP6TABLES -I FORWARD -i $WAN_IF -p udp -j DROP
# Allow forwarding on ipv6 interface
$IP6TABLES -A FORWARD -m state --state NEW -i $LAN_IF -o $WAN_IF -s $SUBNETPREFIX -j ACCEPT
$IP6TABLES -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
# Allow dedicated ICMPv6 packettypes, do this in an extra chain because we need it everywhere
#$IP6TABLES -N AllowICMPs
# Destination unreachable
#$IP6TABLES -A AllowICMPs -p icmpv6 --icmpv6-type 1 -j ACCEPT
# Packet too big
#$IP6TABLES -A AllowICMPs -p icmpv6 --icmpv6-type 2 -j ACCEPT
# Time exceeded
#$IP6TABLES -A AllowICMPs -p icmpv6 --icmpv6-type 3 -j ACCEPT
# Parameter problem
#$IP6TABLES -A AllowICMPs -p icmpv6 --icmpv6-type 4 -j ACCEPT
# Echo Request (protect against flood)
#IP6TABLES -A AllowICMPs -p icmpv6 --icmpv6-type 128 -m limit --limit 5/sec --limit-burst 10 -j ACCEPT
# Echo Reply
#IP6TABLES -A AllowICMPs -p icmpv6 --icmpv6-type 129 -j ACCEPT
#
# Only the sixxs POP is allowed to ping us (read FAQ this is a requirement)
#
#IP6TABLES -A INPUT -p icmpv6 -i $WAN_IF -j AllowICMPs
#
$IP6TABLES -A INPUT -p udp -j REJECT --reject-with icmp6-port-unreachable
$IP6TABLES -A INPUT -p tcp -j REJECT --reject-with tcp-reset
$IP6TABLES -A INPUT -j REJECT
}
fw_stop() {
# First Flush and delete all:
$IP6TABLES -F INPUT
$IP6TABLES -F OUTPUT
$IP6TABLES -F FORWARD
$IP6TABLES -F
$IP6TABLES -X
# DROP all incomming traffic
$IP6TABLES -P INPUT DROP
$IP6TABLES -P OUTPUT DROP
$IP6TABLES -P FORWARD DROP
}
Ik heb de laatste tijd last van snelheidverlies van de WAN poort. Ik heb een 90MB ziggo abbo, maar nu geeft het modem max 70MB door. Wannneer ik de router reset, is het weer even goed, waarna hij weer terug valt naar 70MB.
De router heft firmware 1.5.3.
Zou iemand van jullie weten hoe dit komt?
The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets
Anoniem: 133714
DrayTek launches Vigor2120n plus broadband router for SOHO using super-fast broadband
Zie productpagina Vigor2120n-plus
Zie productpagina Vigor2120n-plus
Beetje jammer dat hij geen 802.11ac ondersteunt.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Heb je filters aanstaan of iets met servers?Distortion schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 08:47:
Ik heb de laatste tijd last van snelheidverlies van de WAN poort. Ik heb een 90MB ziggo abbo, maar nu geeft het modem max 70MB door. Wannneer ik de router reset, is het weer even goed, waarna hij weer terug valt naar 70MB.
Die nieuwe Draytek vind ik beetje tegenvaller kwa specs. De AC techniek had ik ook minstens verwacht.Dusver werkt mijn 2130N erg goed. Mis alleen de AC.
Inmiddels is versie 1.5.4.2 uit, wanneer gaat Vodafone hier wat aan doen
Bij mij in de tuin 30 meter van router, 3 streepjes met 300 mbSatfreak schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:18:
[...]
Bij mij staat het modem op zolder met deze 3 lange antennes erop.
In de tuin met pijn en moeite 2 streepjes.
Ik heb op de eerste verdieping (slaapkamers) een extender geplaatst voor de mobiele telefoons.
Zelfs de extender (zyxel) knippert,...dus ontvangt de draytek maar tussen de 25%-50%
[afbeelding]
Ik heb bij een klant een Vigor 2130n draaien, vooral voor de loadbalancing erg fijn apparaat.
Nu heb ik een euvel waarbij mijn WiFi er na een paar weken uitklapt. In de admin-pagina's staat hij gewoon ingesteld alsof hij aan zou moeten staan, alleen ik zie hem niet meer verschijnen op mijn apparaten.
Het led'je bij de WLAN knippert ook wat vaag dan.
Na een warme herstart werkt hij weer prima.
Is dit een defect? Of mis ik een functie (sleep) of iets dergelijks?
Nu heb ik een euvel waarbij mijn WiFi er na een paar weken uitklapt. In de admin-pagina's staat hij gewoon ingesteld alsof hij aan zou moeten staan, alleen ik zie hem niet meer verschijnen op mijn apparaten.
Het led'je bij de WLAN knippert ook wat vaag dan.
Na een warme herstart werkt hij weer prima.
Is dit een defect? Of mis ik een functie (sleep) of iets dergelijks?
Ga maar uit van een defect. De WLAN functies van draytek zijn nooit het beste onderdeel van het apparaat. Veel klachten daarover.