Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HishamK
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
ik weet niet of ik mijn vragen hier mag/kan stellen, maar ik probeer het gewoon:

ik zit er aan te denken om deze router aan te schaffen omdat mn huidige router (Belkin F5D8231-4) schijnbaar niet goed overweg kan met mn nieuwe provider (OnsBrabantNet 30mbit glasvezel): de verbinding is namelijk erg instabiel (steeds een loop van plusminus 50 sec live, en dan 10sec down).

Daarnaast wil ik liefst een router met voip mogelijkheden, zodat ik in de toekomst ook een normale dect-set aan kan schaffen (mn huidige siemens c470ip is voorlopig nog prima, maar het kan denk ik geen kwaad om vast vooruit te denken).

is deze router voor mij geschikt?
of is er een alternatief welke wellicht geschikter is?

alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Hallo, heb dit forum al een beetje doorgespit, maar ben nog op zoek naar een methode om mijn wlan (wifi dus) in een apart vlan te plaatsen. Ik heb de Firmware 1.5.2_RC2 draaien en ook al vlan tagging incl trunk volgens blog actief gekregen, maar ben nu nog op zoek naar een methode om de wifi dan ook aan een specifieke vlan te hangen. Iemand enig idee, of link naar een blog bv????...http://code.google.com/p/vigor2130/issues/detail?id=9 gaf geen soelaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:55

Yucko

One clown to rule them all !

HishamK schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:27:
ik weet niet of ik mijn vragen hier mag/kan stellen, maar ik probeer het gewoon:

ik zit er aan te denken om deze router aan te schaffen omdat mn huidige router (Belkin F5D8231-4) schijnbaar niet goed overweg kan met mn nieuwe provider (OnsBrabantNet 30mbit glasvezel): de verbinding is namelijk erg instabiel (steeds een loop van plusminus 50 sec live, en dan 10sec down).

Daarnaast wil ik liefst een router met voip mogelijkheden, zodat ik in de toekomst ook een normale dect-set aan kan schaffen (mn huidige siemens c470ip is voorlopig nog prima, maar het kan denk ik geen kwaad om vast vooruit te denken).

is deze router voor mij geschikt?
of is er een alternatief welke wellicht geschikter is?

alvast bedankt voor jullie reacties!
als VOIP --> Vigor 2130Vn

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HishamK
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
@Yucko: thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 16:53

FutureCow

(C) FutureCow

Tevens is dit volgens mij de enige router met:

- 1 Gbit WAN
- 4 Gbit LAN
- VoIP

de reden waarom ik ook voor deze router ben gegaan (en uiteraard andere handige functies als VPN, meerdere WLAN, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gctwnl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik heb opeens problemen met de WiFi van mijn Vigor 2130n (firmware 1.5.1). Computers kunnen geen verbinding meer krijgen. Het WiFi netwerk is nog wel te zien met zijn SSID, maar de connectie eindigt per definitie in time out. Heb de routeer al 2 keer gereboot, heb het WPA2 password al opnieuw ingesteld, niets helpt.

Ik wilde vervolgens maar updaten en vond op www.draytek.nl de 1.5.1.2 firmware. Dat levert mij een .zip file op. Maar ook de firmware upgrade functie lijkt niet meer te werken. Als ik de .zip selecteer en op de Upgrade knop drukt gebeurt er niets.

Ik heb eigenlijk geen idee meer anders dan eventueel eerst een factory reset te doen, maar dan verlies ik mijn instellingen (en save / rectore vertrouw ik ook niet als hij in de war is geraakt_.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt en in dat geval: wat was er aan de hand / wat is er aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
gctwnl schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:30:
Ik wilde vervolgens maar updaten en vond op www.draytek.nl de 1.5.1.2 firmware. Dat levert mij een .zip file op. Maar ook de firmware upgrade functie lijkt niet meer te werken. Als ik de .zip selecteer en op de Upgrade knop drukt gebeurt er niets.
Je moet die ZIP file uitpakken en vervolgens uploaden, dan zou het wel moeten werken.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

In de releasenotes staat overigens niks over dat er iets met Wifi connecties gefixed is tov 1.5.1. Ons bedrijf heeft last van hetzelfde probleem (met geen mogelijkheid verbinding kunnen krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker is dat toch met zo'n dure router een kennis van mij heeft er ook één,maar die word er niet goed van.Verbindings problemen als er een instelling verandert word b.v.,dan doet de router moeilijk en moet deze gereset worden anders werkt het niet goed Hebben meer mensen daar last van of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Nee, ik herken het niet ik heb er 3 weggezet en deze restart ik ongeveer om de 40-50 dagen.
Niet omdat het moet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gctwnl
_Arno_ schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 08:23:
[...]
Je moet die ZIP file uitpakken en vervolgens uploaden, dan zou het wel moeten werken.... :)
Wel, mijn Vigor 2130n heeft dat niet overleefd. Er zijn twee zip files.
  1. Van www.draytek.nl kun je Vigor2130_1512.zip downloaden. Als je die uitpakt zit er naast MANIFEST en RVERSION de file openwrt-vsc75xx-2.6-bin in. Zowel het uploaden van deze file als de zip geven een foutmelding.
  2. Van www.draytek.com kun je Vigor2130_v1.5.1.2.zip downloaden. Daar zit alleen de file v2130001.all in. Deze heb ik geprobeerd te uploaden. Daarop ging de Vigor2130n volledig hangen. Alle lampjes branden en hij doet verder niets meer. Opstarten met de Factory Reset knop ingedrukt haalt ook niets uit.
Ik ben nu over op een noodoplossing zodat in ieder geval mijn mail server bereikbaar blijft. Morgen Draytek NL maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Die laatste was wel het bestand wat je nodig had. Ik heb die brandende leds ook wel eens gehad. Opstarten met de factory knop ingedrukt en dan middels tftp de firmware pushen heeft het opgelost.

In de routertools van draytek zit een firmware upgrade programma. Deze kan je ervoor gebruiken. Volgens mij schiet de router standaard naar 192.168.1.1. Dus zet je computer even met een vast IP op 192.168.1.2 ofzo, en gebruik dat programma om een firmware te uploaden nadat je gereboot hebt met de factory knop ingedrukt. Het programma geeft volgens mij aan of het gelukt is of niet.

Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
gctwnl schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:13:
[...]

Wel, mijn Vigor 2130n heeft dat niet overleefd. Er zijn twee zip files.
  1. Van www.draytek.nl kun je Vigor2130_1512.zip downloaden. Als je die uitpakt zit er naast MANIFEST en RVERSION de file openwrt-vsc75xx-2.6-bin in. Zowel het uploaden van deze file als de zip geven een foutmelding.
  2. Van www.draytek.com kun je Vigor2130_v1.5.1.2.zip downloaden. Daar zit alleen de file v2130001.all in. Deze heb ik geprobeerd te uploaden. Daarop ging de Vigor2130n volledig hangen. Alle lampjes branden en hij doet verder niets meer. Opstarten met de Factory Reset knop ingedrukt haalt ook niets uit.
Ik ben nu over op een noodoplossing zodat in ieder geval mijn mail server bereikbaar blijft. Morgen Draytek NL maar eens bellen.
Ik heb hem van de Poolse Draytek site. Wanneer je deze ZIP file (V2130_1512_E.zip) uitpakt dan krijg je hetzelfde *.all bestand als jij hebt. Deze heb ik gebruikt en dat werkte prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee hoe ik de tijd kan veranderen? De 2130n blijft op de wintertijd staan en gaat met geen mogelijkheid naar de zomertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gctwnl
_Arno_ schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:46:
[...]
Ik heb hem van de Poolse Draytek site. Wanneer je deze ZIP file (V2130_1512_E.zip) uitpakt dan krijg je hetzelfde *.all bestand als jij hebt. Deze heb ik gebruikt en dat werkte prima :)
Het wordt grappiger. Hij werkt nu weer, met dank ook aan DrayTek Nederland. Die gaven mij een link op de DrayTek NL site voor de firmware. Dat was ook de file Vigor2130_1512.zip , maar daar zat vervolgens de .ALL file in. Dezelfde file naam als gisteren, een andere inhoud.

Om deze op de router te krijgen (die geheel gecorrumpeerd was) moest ik de DrayTek Router Tools installeren (onder Parallels op de Mac op Windows XP in mijn geval), de netwerkinstellingen van mijn Mac wijzigen naar fixend IP en 192.168.1 netwerk. Dan de Vigor 2130n opstarten terwijl je de Factory Reset button kort ingedrukt houdt. Dan gaat het ACT lampje snel knipperen en dan heb je de mogelijkheid om er een nieuwe firmware naar toe te sturen (Firmware Mode). Overigens lijkt die Router Tool dat te doen met TFTP, dus command line van de Mac zou eigenlijk ook moeten werken en dan heb je Windows en die Router Tool helemaal niet nodig. Nadat de firmware geladen was zat hij ook meteen weer in zijn oude configuratie.

Voorlopig doet hij het weer. Nu even afwachten of dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:29:
Iemand enig idee hoe ik de tijd kan veranderen? De 2130n blijft op de wintertijd staan en gaat met geen mogelijkheid naar de zomertijd...
Dat heb ik inderdaad ook... Tijdzone staat wel op Amsterdam (CET) ingesteld, maar tijd staat nog op de wintertijd... Tijd opnieuw ophalen heeft ook geen resultaat... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bugje melden wellicht. Ongetwijfeld is er per shell nog wel wat aan te doen, maar ik kon het zo snel niet vinden. (/etc/TZ, /etc/config/timezone, ... wie het weet kan het misschien even laten weten)

[ Voor 80% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-08-2023
ik heb al een melding hiervan gemaakt op deze site:http://code.google.com/p/vigor2130/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
_Arno_ schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:42:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook... Tijdzone staat wel op Amsterdam (CET) ingesteld, maar tijd staat nog op de wintertijd... Tijd opnieuw ophalen heeft ook geen resultaat... |:(
Athene veranderd wel de tijd naar het correcte maar de vraag is hoelang ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou het met deze bug te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
zie rsponse van draytek:
It is openwrt common bug

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=146074
It will be correct next week
or you can try to modify the /tmp/TZ from
CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3
to
CET-1CEST,M3.4.0,M10.5.0/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ha, inderdaad die bug die ik vermoedde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

sanook

_/-\o_

_Arno_ schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:42:
[...]

Hmm, wel vreemd dat ie niet naar zomertijd om te zetten is. Je kunt wel de tijdzone op bv Istanbul, Turkey zetten maar dan moet je niet vergeten in oktober weer op Amsterdam te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vanaf 1 april zou het toch weer moeten werken als ik het goed heb begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
begintmeta schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:42:
Vanaf 1 april zou het toch weer moeten werken als ik het goed heb begrepen?
ja inderdaad... ff geduld hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Zijn er ondertussen ook al mensen in geslaagd om de Draytek met Cacti te monitoren en dan met name dat Cacti de juiste waarde weergeeft?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig! Per 1 april loopt mijn router niet mee 1 uur achter, maar 1 uur vóór!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:17:
Heb je wel de juiste tijdzone ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:17:
Die van mij loopt nu wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
mijne loopt nu ook prima.
b en benieuwd wanneer de final release is van firmware 1.5.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Weet iemand of de routingtable op de een of andere manier aan te passen is?
Ik heb aan de andere kant van een VPN 2 subnetten, en ik kan vanaf mijn kant maar 1 van de 2 subnetten bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

allure schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:23:
Weet iemand of de routingtable op de een of andere manier aan te passen is?
Ik heb aan de andere kant van een VPN 2 subnetten, en ik kan vanaf mijn kant maar 1 van de 2 subnetten bereiken.
In de webinterface kun je toch statische routes toevoegen?
Of is dit niet precies wat je bedoeld?

Let er ook op dat IPTables het verkeer toe laat, zie evt. Vlans op Draytek 2130n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring om dhcp-fwd aan de gang te krijgen op de Vigor 2130?
Sinds 1.5.1.2RC1 zit deze optie er in. Ik draai nu 1.5.1.2RC2 met de dhcp-fwd aangevinkt.
Ik wil het lan niet achter NAT verstoppen, maar gewoon routeren. De DHCP server hangt achter de WAN interface.

De DHCP server ontvangt het pakketje van het WAN adres en stuurt niets terug, want ik heb de scope ingesteld voor het ROUTING netwerk en niet het NAT netwerk.
Om de server te laten weten voor welk netwerk het een ip adres moet uitdelen, heb ik /etc/dhcp-fwd.conf aangepast. Nu krijg ik van de server in ieder geval een pakketje terug met daarin een DHCP adres.
DHCP-FWD pakt deze echter niet op en deelt het niet uit naar de client.

Heeft iemand DHCP-FWD aan de praat en wil zijn/haar ervaringen/setup met mij delen?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/5dnpcl.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met time.windows.com als updateserver loopt de tijd nu goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Ik heb ook nog een leuke mbt mijn 2130n met de beta 2 firmware: Hij springt altijd terug naar Thu Jan 1 01:01:58 CET 1970. Lekker handig als je een time-schedule wil implementeren :-(

ZUCHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccarnifexx
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08-2023
BlackBurn schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 11:28:
Zijn er ondertussen ook al mensen in geslaagd om de Draytek met Cacti te monitoren en dan met name dat Cacti de juiste waarde weergeeft?
Hier nog niet. Ik twijfel even om er een RC op te gooien. Zeker omdat niets er op wijst dat er op dat gebied iets in positieve zin verandert is. Heb nl hetzelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Ben ondertussen wat verder met mijn bevindingen over de time-sync.Wat was het geval: Sync ging goed vanuit de browser. Niet goed vanaf ntp server....Logisch als je op dat moment geen internetverbinding hebt.... ;-)
Op zich niet zo erg...echter als op dat moment de stroom eraf gaat, of je omdat je een instelling hebt gewijzigd, er een reboot plaats vind....gaat het dus fout met de tijd...Hij springt dan terug naar 1 jan 1970 0:0 uur.... :-(

Heb je dan geen internetaansluiting wordt er ook niet gesinkt met een ntp server en moet je dus vanaf een pc de managementconsole openen en syncen met webbrowser.

Toch bizar!!! Je zou verwachten dat na een reboot de tijd gewoon op de tijd staat voor de reboot. Dat deze dan bv een paar seconden of zo uit sink loopt is niet zo'n punt...dat komt later wel goed zodra je weer internetverbinding hebt indien je dit zo hebt ingesteld. Echter dat ook de dag, maand en jaar weer terugspringen naar default vind ik echt bizar!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
nire77, heb je gekeken of je de dhcp kan bereiken vanaf je router? Check nl even vanuit de webinterface de diag utils. Daar kun je een ping en trace doen. Bij mij werkt het, maar zit de DHCP server in hetzelfde subnet en niet zoals bij jou: draytek heeft 192.168.124.1 en de dhcp 192.168.1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb een LAN to LAN VPN verbinding van een 2130 naar een 2910, deze verbinding komt prima op en er gaat ook netjes verkeer overheen maar na een x-aantal minuten is de verbinding onbruikbaar. Op de web-interface is te zien dat de verbinding nog zou moeten werken maar er gaat geen data meer overheen, ping is bijv. ook niet meer mogelijk.
De tijd van de uptime blijft op de 2130 ook op 0 staan en op de 2910 telt hij wel door.

Heeft iemand een idee waar ik het nog zou moeten zoeken? Ik ben al een aantal dagen aan het pielen met de instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door allure op 15-04-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
allure schreef op zondag 15 april 2012 @ 09:26:
Ik heb een LAN to LAN VPN verbinding van een 2130 naar een 2910, deze verbinding komt prima op en er gaat ook netjes verkeer overheen maar na een x-aantal minuten is de verbinding onbruikbaar. Op de web-interface is te zien dat de verbinding nog zou moeten werken maar er gaat geen data meer overheen, ping is bijv. ook niet meer mogelijk.
De tijd van de uptime blijft op de 2130 ook op 0 staan en op de 2910 telt hij wel door.

Heeft iemand een idee waar ik het nog zou moeten zoeken? Ik ben al een aantal dagen aan het pielen met de instellingen.
Precies zelfde probleem!

Maar dan tussen een 2950 en een 2130. Verschillende firmwares geprobeerd, zelfs een andere 2950 geprobeerd. Op de 2950 is de verbinding op een gegeven moment weg, maar de 2130 denkt dat er nog steeds verbinding is. De 2950 hangt achter een Ziggo glasvezelverbinding, de 2130 achter een XS4ALL verbinding (maar ook getest op een Ziggo kabelverbinding).

Tussen een 27xx, 2910, 28xx aan de ene kant en een 2950 aan de andere kant gaat het perfect. Aan de Draytek Syslogtool heb ik nog niet veel gehad. Welke troubleshooting heb jij al gedaan? Mijn haren staan inmiddels recht overeind door dit probleem, want ik heb nu thuis een 2950 staan die voor een serverrack is bedoeld (en dus ook veel lawaai maakt). Ik wil die 2130 werkend hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 15-04-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Het vreemde is dat dezelfde LAN to LAN naar andere 2130's prima werkt, ik heb er 2 uitstaan en dat werkt feilloos.

Ik heb echt zo'n beetje elke instelling van die 2910 bekeken en veranderd en daarna getest maar ik kan de vinger er niet opleggen wat de onderbreking veroorzaak, ik heb m inmiddels zover dat ie na het wegvallen weer opkomt.
Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling, hij moet gewoon up en running blijven.
Wat me wel opvalt is dat 1 van de laatste pings een hoge latency heeft van 1000+ms.

Ik heb bij draytek een supportcall aangevraagd, misschien dat zij een briljant idee hebben...

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2ma7vr.png

[ Voor 3% gewijzigd door allure op 15-04-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wat heb je gedaan om de verbinding weer automatisch up te krijgen? Sowieso heb ik het gevoel dat VPN tussen de nieuwere generatie Draytek OS'en niet altijd goed compatible is met de oudere generatie Draytek OS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Ik zet de verbinding op vanaf de kant van de 2130 en zodra hier de verbinding wegvalt zet hij m opnieuw op.
Maar hij blijft random uitvallen, heel irritant...

[ Voor 19% gewijzigd door allure op 15-04-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iemand die ik ken heeft de vraag gesteld bij Draytek tijdens een cursusdag. Het schijnt dat de 2130 snel is vanwege de "accelerator chip", maar die chip gaat dan weer slecht om met VPN. Voor een goede VPN ervaring moet je de accelerator chip uitschakelen.

Waar vind ik echter de optie om de accelerator chip uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Trommelrem schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:56:
Iemand die ik ken heeft de vraag gesteld bij Draytek tijdens een cursusdag. Het schijnt dat de 2130 snel is vanwege de "accelerator chip", maar die chip gaat dan weer slecht om met VPN. Voor een goede VPN ervaring moet je de accelerator chip uitschakelen.
Hmm, dat zou wel jammer zijn... kan dat niet worden opgelost?
Waar vind ik echter de optie om de accelerator chip uit te schakelen?
Ik zou denken op http://[router]/config_hnat.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
begintmeta schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:06:
[...]

Hmm, dat zou wel jammer zijn... kan dat niet worden opgelost?

[...]

Ik zou denken op http://[router]/config_hnat.htm
Zo. Opnieuw mijn 2950 tijdelijk vervangen door een 2130. Met inderdaad de HNAT uit. Bedankt voor de tip. De verbinding bouwt in ieder geval wel makkelijk op. Ik ben benieuwd of de verbinding ook nog actief is als ik straks weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Nu de accelerator chip uit staat is de verbinding de hele tijd stabiel gebleven. Hardware NAT uitschakelen lijkt de oplossing te zijn voor de VPN problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met het volgende probleem waarvan ik denk dat jullie mij misschien mee kunnen helpen.
Het zit zo, ik heb 3 Draytek Vigor 2130n's via een IPSEC lan to lan verbinding aan elkaar gekoppeld.
Ik heb zo ingesteld dat twee Draytek routers op mijn router via IPSEC VPN een verbinding maken.
Zelf heb ik geen probleem op beide remote LAN's te komen via VPN maar ik wil dat remote LAN's via de VPN verbinding ook op elkaars netwerk kunnen komen.

Dit is de situatie

Netwerk 1(Mijn netwerk)=192.168.0./24
Netwerk 2(Remote)=192.168.1./24
Netwerk 3(Remote)=192.168.2./24

De routers van Netwerk 2 en 3 maken connectie met mijn VPN router.

VPN Protocol=IPSEC (Agressive mode)
Draytek Vigor 2130n firmware versie= v1.5.1.2 (Alle draytek's in de VPN hebben de zelfde firmware versie)

Vroeger toen de 3 routers Draytek 2900 routers waren heb ik dit opgelost door in de routers die connectie naar mijn netwerk de subnet mask te verander van het remote netwerk naar 255.255.0.0
Dit trucje kreeg ik helaas niet aan de praat op de nieuwe Draytek Vigor 2130 routers.
Ook het toevoegen van het remote network's op de twee routers die connectie maken met mijn router verhielp ook niet het probleem.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
Nieuw firmware beschikbaar op ftp://ftp.draytek.pl/Seria_2130/Firmware/1.5.2_BETA/
1.52 rc4 (v2130_r2764.all)
Nu eindelijk weer goede performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
alien433, waarin merk je het verschil? Zijn er nog extra features bijgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00
Kheb 'm er ook even ingezet, eens kijken of er wat verbetering te merken valt. Nu draaide die andere RC ook al behoorlijk, daar niet van.

Edit : Yep, die is inderdaad een stuk sneller.

[ Voor 15% gewijzigd door DIKKEHENK op 10-05-2012 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
kasteleman schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 08:34:
alien433, waarin merk je het verschil? Zijn er nog extra features bijgekomen?
Nu Haal ik weer de 50Mbit verbinding van Ziggo. Het geheugen probleem is nu ook opgelost, en cpu probleem is nu ook weg. Tevens werkt tijd synchronistaie nu ook goed. Verder geen nieuwe opties tegenover RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
Ik merk het met wat usenet dingetjes die plots wel stabiel doortrekken op bijna 13 MB/s.
Kan helaas geen changelog vinden ergens, iemand ?

[ Voor 6% gewijzigd door DIKKEHENK op 10-05-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
nee is een beta firmware. op dezse ftp staat nooit een changelog. We kunen geluk hebben als hij ook op de googlecode pagina komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
Ik blijf wel een probleem houden met XS4all glasfiber & de 2130 hardware nat. Als die aanstaat wordt de upload snelheid meer dan gehalveerd. Vreemd.
De 2130 hangt achter een genexis glasmodem, maar moet via een Vlan werken van XS.
Vraag is dus, is dat hardware nat bv iets wat de boel veiliger maakt , of is het sec voor de snelheid ?

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
DIKKEHENK schreef op zondag 13 mei 2012 @ 11:23:
Ik blijf wel een probleem houden met XS4all glasfiber & de 2130 hardware nat. Als die aanstaat wordt de upload snelheid meer dan gehalveerd. Vreemd.
De 2130 hangt achter een genexis glasmodem, maar moet via een Vlan werken van XS.
Vraag is dus, is dat hardware nat bv iets wat de boel veiliger maakt , of is het sec voor de snelheid ?

Dank alvast
De hardware-NAT chip is mogelijk buggy. Omdat het om hardwarematige bugs gaat kan het probleem niet met firmware updates worden opgelost. Advies is dan ook om hardware-NAT gewoon niet te gebruiken. Bron is een Draytek expert.

Kun je voor glas niet beter een Draytek 1000-series gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Trommelrem schreef op zondag 13 mei 2012 @ 11:29:
... De hardware-NAT chip is mogelijk buggy. Omdat het om hardwarematige bugs gaat kan het probleem niet met firmware updates worden opgelost. ...
Fijn, gaan ze een terugroep/vervangactie starten?

Welke chip is het eigenlijk? ik heb geen zin het ding uit elkaar te halen en op een plaatje op internet zie ik wel een chip die het zou kunnen zijn (van Vitesse) maar ik kan het nummer niet lezen... Vitesse VSC7501?

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 13-05-2012 12:02 . Reden: chipsuggestie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
Trommelrem schreef op zondag 13 mei 2012 @ 11:29:
[...]

De hardware-NAT chip is mogelijk buggy. Omdat het om hardwarematige bugs gaat kan het probleem niet met firmware updates worden opgelost. Advies is dan ook om hardware-NAT gewoon niet te gebruiken. Bron is een Draytek expert.

Kun je voor glas niet beter een Draytek 1000-series gebruiken?
Ah ok. Dus wat betreft veiligheid maakt het niet uit of je het aan of uitzet ? Want ik heb ook een 2130 op een andere verbinding ( Kabel ) en daar werkt hardware nat wel zonder problemen, behalve dat VPN via de 2130 ( niet via een pc in het netwerk ) naar de andere 2130 niet aan de praat te krijgen is.
De XS glas verbinding werkt ook via PPPoE,( en VLAN ) en de kabel gewoon via DHCP , wellicht dat het daar in zit.

ziet er goed uit dat ding, ware het niet dat de baseplate zo te zien een andere is dan wat er nu hangt, namelijk een baseplate van de genexis. ( de fiber kabel komt links onder binnen, en niet rechts ) of zijn die dingen universeel ?

edit : nee, blijkbaar gebruikt draytek nu een nieuwe "'universele'' baseplate. die is dus niet niet compatibel met de oude ''universele'' baseplate :) Dus dan moet ik toch gaan rommelen met het glaskabeltje ?
https://uconnect.unet.nl/...ttH%20v1.0%2020100906.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door DIKKEHENK op 13-05-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
Firmware 1.5.2 is final nu kijk maar op www.draytek.com
Tevens ook beschikbaar op ftp://ftp.draytek.pl/Seria_2130/Firmware/1.5.2/

Release Note for Vigor2130 Series
Firmware Version: 1.5.2
Built Date: May 11, 2012
Applied Models:
Vigor2130, Vigor2130n, Vigor2130Vn
The Vigor2130 series are the routers with high speed in data transmission through WAN port and
LAN ports. With hardware NAT acceleration, the rate of Vigor2130 series can be greater than 800
Mbps almost.
New Features
􀁺 Add web content filter powered by BPjM.
􀁺 Add Traffic Graph.
􀁺 Add Linux file system ext2/ext3.
􀁺 Add USB temperature sensor and SMS alert.
􀁺 Add Management WAN for TR-069 management.
􀁺 Add Relay Agent for DHCP connection.
􀁺 Support auto-reboot.
􀁺 Support Web Portal & E-Bulletin.
􀁺 Support block HTTPS web host for URL filter.
􀁺 Support X.509 in IPSec.
􀁺 Support IPTV WAN and IGMP Proxy for IPTV application.
􀁺 Support Samsung B3730 4G (LTE) usb modem
􀁺 Support dual 3G/56K modem as backup WAN.
􀁺 Support policy route.
Improvement
􀁺 Improved: Change printer server from lprng to dray-lpd to reduce memory usage.
􀁺 Improved: Support static IP address assignment for remote dial in PPTP.
􀁺 Improved: Add TFTP Firmware Upgrade mode in WUI.
􀁺 Improved: Support more 3G modems.
􀁺 Improved: Add new TR-069 parameters and speed up the response time.
􀁺 Improved: Add NetBios name display in data flow monitor page.
- 2 -
􀁺 Improved: Add more options for key life time and phase I proposal for IPSec.
􀁺 Improved: Add TwoDNS, dtdns.com, tzo.com, dynami.co.za, ht.net ddns.com.cn,
dnsomatic.com, selfhost.de, dnsdynamic.org, dnsexit.com, ovh.com, namecheap.com as
Dynamic DNS providers.
􀁺 Improved: Bandwidth management can apply to the second subnet.
􀁺 Improved: Add the field of service name in PPPoE mode.
􀁺 Improved: Add IPv6 feature on Diagnostics>>Ping and Diagnostics>>Trace Router.
􀁺 Fixed: iPhone4 cannot create PPTP tunnel.
􀁺 Fixed: "Replace" mode within Digit Map can't work correctly.
􀁺 Fixed: An error occurs in IP Address when registered from VoIP WAN.
􀁺 Fixed: RTP TOS of VoIP cannot be modified.
􀁺 Fixed: Incoming P2P VoIP call doesn’t work.
􀁺 Fixed: Web content filter powered by Commtouch supports HTTPS protocol.
􀁺 Fixed: An IP error occurs in PPPoE Connect on Demand mode.
Known Issue
􀁺 None
Notes
􀁺 User Mode with empty password is forbidden for security issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Eej die ben ik net aan het pushen, ik dacht al dat ik wat gemist had.

Eens kijken wat de verbeteringen zijn.
Er is heel wat bijgekomen, ik heb ooit de namen van van ipbind1, ipbind2 enz kunnen veranderen naar de gewenste namen weet iemand nog in welk bestand dit kon?

Na een reboot komt de router weer op zonder beveiliging op de WIFI terwijl dit wel beveiligd zou moeten zijn... vaag...

[ Voor 83% gewijzigd door allure op 17-05-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

dat hij je wifi op onbeveiligd zet na een reboot was voorheen ook al.

Wat nieuw is dat de 3G backup niet meer werkt (ik vink 3g enabled aan en stel alles in zoals het hoort maar zodra ik op opslaan druk krijg ik een wit scherm en er gebeurd niets. Na 10min ga ik wederom terug in 3G backup scherm en alles staat weer zoals voorheen :( )

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
bij mij is hij wel beveiligd na reboot. en weer supersnel internet via wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd,

Ik heb de nieuwe 1.5.2 firmware geinstalleerd op mijn router en hij staat nog steeds op v1.5.1.2...
Hebben jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
Nee heb er geen last van,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Voor de update naar 1.5.2 zat ik nog op 1.5.1 en ik had eigenlijk alleen wat issues met wireless snelheden (ik kwam met mijn laptop niet hoger dan 10mbit qua doorvoer terwijl de netwerkkaart aangaf dat hij op 150mbit zat te werken) en VPN dus wilde ik wel eens zien of de 1.5.2 firmware dat probleem op zou lossen.

Nu was dit wel het geval an sich, ware het niet dat WAN snelheden hier soms enorm in elkaar zakte tot soms net 1.5mbit (ook bedraad naar router). Dat in combinatie met het niet werkend krijgen van 3G omdat hij simpelweg de instellingen niet wilde opslaan heeft me doen besluiten om weer terug te gaan alleen dan naar 1.5.1.2

Nu lukt het tenminste om via WLAN mijn Ziggo lijn continue vol te benutten + 3G backup en VPN werkt weer zoals het moet.

* Yucko is weer een tevreden man :*)

[ Voor 88% gewijzigd door Yucko op 19-05-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
alien433 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:13:
Firmware 1.5.2 is final nu kijk maar op www.draytek.com
Tevens ook beschikbaar op ftp://ftp.draytek.pl/Seria_2130/Firmware/1.5.2/

.........

Hij is weer bijgewerkt! Tot nu toe geen problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51

con1

Energiefreak

Ook hier de nieuwe FW geïnstalleerd en alles werkt perfect.

De firmware wordt ook als 1.5.2 weergegeven.

3G instelling (niet als back-up) ging gewoon zoals het hoort.

HG CC

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
begintmeta schreef op zondag 13 mei 2012 @ 11:47:
[...]

Fijn, gaan ze een terugroep/vervangactie starten?

Welke chip is het eigenlijk? ik heb geen zin het ding uit elkaar te halen en op een plaatje op internet zie ik wel een chip die het zou kunnen zijn (van Vitesse) maar ik kan het nummer niet lezen... Vitesse VSC7501?
Eigenlijk overweeg ik om een case te openen bij Draytek. De problemen met de 2130 zijn hardware gerelateerd en niet op te lossen door middel van firmwares. Vooral die Hardware-NAT is zo buggy als een bug.

Ik heb goede ervaringen met de 3300-series, 2900-series en 2800-series, maar ik heb het gevoel dat de 2130 een soort van experiment is om nieuwe functionaliteiten in the field te testen. Dat hadden ze er bij de verkoop best bij mogen vermelden.

Ook is belangrijke functionaliteit weggenomen. Ik mis bijvoorbeeld de object based firewall :?

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 21-05-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy21x
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02-2021
Wellicht wel een leuke voor de FttH glasvezel bezitters die niet zitten te wachten op een brakke Experiabox of vergelijkbaar geval.
Met de nieuwe firmware heb ik op mijn 2130n (zonder voip dus!) de IPTV en Internet verbinding probleemloos draaien. Hieronder de instellingen die voor mij op het KPN netwerk het prima doen :)
Ik ga er overigens wel vanuit dat je een switch achter je draytek hebt hangen, want er is maar 1 internet port in deze setup beschikbaar.

Onder WAN -> Internet Access vul je het volgende in:
Connection Type: PPPoE
Username: *gebruikersnaam*@direct-adsl
Password: *je wachtwoord*

Onder WAN -> Multi-VLAN doe je het volgende:

Enable Multi-VLAN Setup: Aanzetten natuurlijk
WAN VLAN ID: 6 invullen en vinkje weg halen bij "untagged"

Enable IPTV WAN Setup: Ook aanzetten natuurlijk
IPTV WAN VLAN ID: 4 invullen

LAN VLAN Setting: Hier kies je de poort waar je je IPTV aan wil hangen, je kan kiezen uit poort 2, 3 en 4 of meerdere aanvinken.
Vul bij ID ook nummer 4 in.

Screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://www.m23x.nl/vigor1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.m23x.nl/vigor2.jpg

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:04:
Ik zit met het volgende probleem waarvan ik denk dat jullie mij misschien mee kunnen helpen.
Het zit zo, ik heb 3 Draytek Vigor 2130n's via een IPSEC lan to lan verbinding aan elkaar gekoppeld.
Ik heb zo ingesteld dat twee Draytek routers op mijn router via IPSEC VPN een verbinding maken.
Zelf heb ik geen probleem op beide remote LAN's te komen via VPN maar ik wil dat remote LAN's via de VPN verbinding ook op elkaars netwerk kunnen komen.

Dit is de situatie

Netwerk 1(Mijn netwerk)=192.168.0./24
Netwerk 2(Remote)=192.168.1./24
Netwerk 3(Remote)=192.168.2./24

De routers van Netwerk 2 en 3 maken connectie met mijn VPN router.

VPN Protocol=IPSEC (Agressive mode)
Draytek Vigor 2130n firmware versie= v1.5.1.2 (Alle draytek's in de VPN hebben de zelfde firmware versie)

Vroeger toen de 3 routers Draytek 2900 routers waren heb ik dit opgelost door in de routers die connectie naar mijn netwerk de subnet mask te verander van het remote netwerk naar 255.255.0.0
Dit trucje kreeg ik helaas niet aan de praat op de nieuwe Draytek Vigor 2130 routers.
Ook het toevoegen van het remote network's op de twee routers die connectie maken met mijn router verhielp ook niet het probleem.........
Bovenstaand probleem is opgelost door de Draytek helpdesk.
Het duurde ongeveer 3 weken voordat ze het remote konden oplossen.
De oorzaak is een bug in de firmware (ook de laatste versie) waardoor routing tussen VPN's niet goed werkte.
De fix komt waarschijnlijk in de volgende firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Dat zou leuk zijn dit is namelijk precies wat ik niet voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edskie1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10-2024
Sinds de officiële 1.5.2 heb ik toch regelmatig problemen. De WAN snelheid is niet optimaal (Ziggo 120mb komt maximaal tot 100Mb) en na enige tijd staat de WAN verbinding op "disconnected", maar werkt de router nog wel. Wat dan wel gebeurd is dat de snelheid op de WAN verbinding nog maximaal 40/50mb bereikt. Inmiddels 1.5.2RC2 weer terug geplaatst. Deze versie werkt bij mij feilloos.

Iemand dit probleem ook tegen gekomen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
edskie1 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:35:
Sinds de officiële 1.5.2 heb ik toch regelmatig problemen. De WAN snelheid is niet optimaal (Ziggo 120mb komt maximaal tot 100Mb) en na enige tijd staat de WAN verbinding op "disconnected", maar werkt de router nog wel. Wat dan wel gebeurd is dat de snelheid op de WAN verbinding nog maximaal 40/50mb bereikt. Inmiddels 1.5.2RC2 weer terug geplaatst. Deze versie werkt bij mij feilloos.

Nope, juist die nieuwe is hier weer een stuk stabieler, 120 wordt hier gewoon gehaald, afhankelijk van de bron.
test je dit met speedtest oid ? want daar is het behoorlijk afhankelijk wat voor server je neemt viel me op.
wellicht de comm tussen je modem en de 2130 eens gaan tweaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edskie1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10-2024
DIKKEHENK schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:07:
[...]

Nope, juist die nieuwe is hier weer een stuk stabieler, 120 wordt hier gewoon gehaald, afhankelijk van de bron.
test je dit met speedtest oid ? want daar is het behoorlijk afhankelijk wat voor server je neemt viel me op.
wellicht de comm tussen je modem en de 2130 eens gaan tweaken ?
Ik gebruik speedtest.ziggo.nl doorgaans geeft die redelijk de snelheid aan die ik ook met DLen haal. Zeg je nu dat het mogelijk is de verbinding tussen het modem en de 2130 te tweaken?? Ik heb die instellingen gewoon op dhcp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 14:06
Mijn Draytek 2130n ge-update naar 1.5.2 (van 1.4.0) maar naderhand geen streaming video meer!

Mijn werkvolgorde zoals altijd met updaten:
- hard reset naar factory settings
- updaten naar 1.5.2
- verbinding laten maken met internet en een beetje gesurfed (geen streaming geprobeerd)
- hard reset naar factory settings

Paar dagen gewoon gebruikt maar Youtube werkte slecht! Ook dumpert streamde geen video's. Het lijkt alsof je met een 56k modem probeert te kijken. Tweakers.net video's werken wel weer goed. BF3 installeren ging ook mooi met 6MB/s en speed testen met bestanden van 1024MB gingen ook tussen de 5 en 6MB/s.

Verschillende zaken geprobeerd en het komt er hierop neer:
- Via wireless geen problemen, alleen bedraad
- Apple computers hebben helemaal geen problemen, zowel bedraad als wireless
- Factory settings hersteld en verschillende combinaties van kabels en computers (Windows 7 PC/Laptop, schone installatie, direct op router zonder mijn switch etc.)
- Glasvezel modem gereset, maar kreeg nu helemaal geen verbinding meer via de Draytek (kreeg geen WAN IP adres). PC direct op glasvezel modem werkte wel goed zonder problemen.
- Weer Draytek gereset, geen effect.

Nu staat mijn oude Linksys WRT54GL (met DD-WRT) er en die had in een seconde al een IP lease van de ISP.

Ik ga nu proberen terug te gaan naar 1.4.0, of heeft iemand andere suggesties?

Edit:
Betreft XMS Glasvezel

Update:
Contact gehad met Draytek. Zij stelde voor om de MAC te klonen van de Linksys, dit werkte en ik heb nu verbinding met internet _/-\o_

Het Youtube/Dumpert probleem blijft echter wel bestaan bij fw versie 1.4.0 en 1.5.2, ook direct op router met andere kabels/laptops/computers etc. Video via Uitzendinggemist (Silverlight) werkt wel goed. Via wireless werkt zowel Youtube/Dumpert als Uitzendinggemist wel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door cheeseruler op 06-06-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 14:06
Voor degene die het nog interesseert ;) ;

Draytek heeft verschillende instellingen geprobeerd op de router maar helaas werken sites als Youtube en Dumpert niet goed. Ook is het opgevallen dat bijlagen uit Gmail (afbeeldingen) langzaam laden en datzelfde geldt voor de Google zoekmachine.

We hebben direct op de router geprobeerd met een halve meter UTP CAT5E kabel en een compleet andere laptop van een vriend nog steeds hetzelfde probleem. Draadloos werkt als een zonnetje.
Helemaal gek is het dat we één Apple computer hebben en die heeft nergens last van 8)7

De router van de week eens proberen bij mijn broer met hetzelfde glasvezelabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Ik maak vanaf 1 locatie 2 vpn LAN to LAN verbinding, maar nu heb ik ontdekt dat er maar 1 van de 2 verbindingen tegelijk werkt. Als locatie 2 verbinding heeft heeft locatie 3 deze niet meer en andersom.

De interface geeft aan dat beide locaties verbonden zijn, maar pingen is maar met 1 van de twee tegelijk mogelijk.

Heeft iemand dit eerder gezien?

Ip hq 192.168.4.0 /24
Loc1 192.168.2.0 /24
Loc2 192.168.1.0 /24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einreb73
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 19:06
edskie1 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 08:08:
[...]

Ik gebruik speedtest.ziggo.nl doorgaans geeft die redelijk de snelheid aan die ik ook met DLen haal. Zeg je nu dat het mogelijk is de verbinding tussen het modem en de 2130 te tweaken?? Ik heb die instellingen gewoon op dhcp staan.
Ik heb precies delfde problemen met Ziggo 120mbit, ik kom vaak niet hoger dan 6 mb per seconde vanaf Usenet.Ik heb al met hardware nat gespeeld en met QOS instellingen, Het gekke is na het connecten en disconnecten van mn usenetclient dat het soms wel richting volle snelheid piekt. Voor de goede orde deze problemen heb ik sinds een upgrade na vorige firmware en deze firmware. Ik had meen ik 1.5.0.2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de afgelopen 24 uur gedraaid met 1.5.2, maar ben terug naar 1.5.1 welke hier altijd fantastisch gewerkt heeft.
1.5.2 gaf traag internet, speedtest was wel goed, maar veel sites waren traag, o.a. alles van Google.
Bijvoorbeeld een google opdracht op afbeeldingen was gewoon plaatje voor plaatje welke binnen kwam.
Ook Google maps was retetraag.

En dat met een 100 Mbit Up/Down verbinding. Zojuist weer terug naar 1.5.1 en alles weer ouderwets snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter info, ook ik heb XMS glasvezel en ben zeer tevreden onder 1.5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
Er is een nieuwe beta beschikbaar op ftp://ftp.draytek.pl/Seria_2130/Firmware/beta/
firmware 2789 met als datum 15-6-2012
ik zal straks kijken wat aangepast is (eventuele extra functies)
Hmm de snelheid fluctueerd behoorlijk. eens even kijken of het aan het modem of aan de router licht.
Nog wat testen gedaan. blijkt aan de ziggo website te liggen draadloos haal ik nu 50Mbit.

[ Voor 34% gewijzigd door alien433 op 15-06-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ik wil graag weten of het mogelijk is om mijn 2130N in access-point mode te gebruiken in deze setting:

internet --> ziggo modem --> ZyXel USG50 (wired router) --> Vigor 2130N (wireless access point)

oftewel: internettoegang via mijn zyxel draadloos delen via mijn vigor in AP-mode.

heeft iemand dat wellicht zo geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Zo, update gedaan van 1.5.0 naar 1.5.2.
ik had namelijk elke keer connection loss met mijn wan poort.
Echter is dat nu opgelost.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je zonder problemen terug naar een oudere firmware?
Heb nu de laatste beta erop gezet maar WLAN geeft connectieproblemen, dus wil graag terug om te kijken of het beter kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:24:
Kan je zonder problemen terug naar een oudere firmware?
Ja dat kan, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddict
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

Eddict

has Anterograde amnesia

degenen die terug gegaan zijn naar 1.5.1, is dat echt 1.5.1 of een van de subversies 1.5.1.1 of 1.5.1.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eddict schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:39:
degenen die terug gegaan zijn naar 1.5.1, is dat echt 1.5.1 of een van de subversies 1.5.1.1 of 1.5.1.2?
Ik ben terug naar 1.5.1, de build van 10 Mei 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mijn ISP, XMS Glasvezel, is IPv6 actief, echter ik krijg het niet werkende op de Draytek.
Wie heeft hier ervaringen mee en met welke instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch weer terug naar de laatste Beta (v2130_r2789).
Ben er nl. achter dat wijzigingen van instellingen in deze router behoorlijk lange tijd nodig hebben.
WiFi is nu stabiel op 300 Mbps en de download snelheid schommelt rond de 5,5 MB/sec :)
Kijkt het nu een paar dagen aan of het allemaal stabiel blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McArth
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-12-2021
edskie1 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:35:

Nee juist het tegenover gestelde, met 1.51 had ik toch wel regelmatig dat mijn snelheid terug liep van 40mbit/s naar 5mbit/s of zoals jij beschrijft "disconnected" en sinds de upgrade ben ik juist omhoog gegaan van 40mbit/s naar 50mbit/s.
Bij mij blijft deze 1.52 er voorlopig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil toch het WiFi bereik wat vergroten door er grotere antennes op te zetten, kan ik deze daarvoor gebruiken?

pricewatch: Sweex WiFi Antenna 10 dBi

Weet nl. niet wat voor type aansluiting deze router heeft:
RP-SMA? of iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 14:26
Ze zouden toch eens iets mogen doen aan de beperking van 63 DHCP clients...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
Er is een nieuwe beta beschikbaar op ftp://ftp.draytek.pl/Seria_2130/Firmware/beta/
firmware 2798 met als datum 17-7-2012 is v1.5.3_BETA1 Bij mij werkt deze goed. Ben benieuwd welke bugs eruit zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door alien433 op 17-07-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

tms5dmark2 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:51:
ik wil graag weten of het mogelijk is om mijn 2130N in access-point mode te gebruiken in deze setting:

internet --> ziggo modem --> ZyXel USG50 (wired router) --> Vigor 2130N (wireless access point)

oftewel: internettoegang via mijn zyxel draadloos delen via mijn vigor in AP-mode.

heeft iemand dat wellicht zo geconfigureerd?
Als je de Vigor aansluit aan je Zyxel bekabeld op een van de LAN poorten (niet de WAN poort) en de ZyXel laat zorgen voor een DHCP servertje en deze functionaliteit uitschakeld op de Vigor. Dan werkt dit gewoon :)

Althans zo heb ik het momenteel draaiend, hier hangt de Vigor achter een PA-200 en zorgt de Vigor voor het wireless lan en voor de IPv6 tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jakob schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 16:23:
Ze zouden toch eens iets mogen doen aan de beperking van 63 DHCP clients...
Verklaar je nader . . .

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
BlackBurn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:16:
[...]

Als je de Vigor aansluit aan je Zyxel bekabeld op een van de LAN poorten (niet de WAN poort) en de ZyXel laat zorgen voor een DHCP servertje en deze functionaliteit uitschakeld op de Vigor. Dan werkt dit gewoon :)

Althans zo heb ik het momenteel draaiend, hier hangt de Vigor achter een PA-200 en zorgt de Vigor voor het wireless lan en voor de IPv6 tunnel.
Dat is zo gelukt, thanks!

Nog een andere vraag: de 2130N ondersteunt multiple SSID's. Ik wil naast mijn reuguliere WLAN een gasten-WLAN instellen. Dat lukt, maar ik wil ook dat:

1. het gasten WLAN een IP-range krijgt buiten de reguliere IP-range (dus 192.168.0.1\255.255.255.0 ipv 192.168.1.1\255.255.255.0)

en dat

2. ik het gasten WLAN kan QOS'en.

Die twee zaken krijg ik echter vooralsnog niet voor elkaar, wie weet hoe?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Wat betreft punt 1, dat gaat niet werken, tenzij je misschien een aparte DHCP server gaat gebruiken, en die van de draytek uitschakeld.

En je punt twee:
Dit staat onder aan de QoS pagina. Gaat ook niet werken dus.

Note: 1. A QCL consists of an ordered list of up to 12 QCEs.
2. QoS does not support wireless client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Is het mogelijk via diskshares om deze vanuit me LAN een via een browse, zonder inlogscherm, r te benaderen. Wil namelijk ergens een html bestandje droppen maar wil er geen speciale webserver voor installeren. Moet namelijk nog iets van usb storage zien te vinden... 1Kan natuurlijk desbetreffende bestand gaan synchroniseren met 4 a 5 devices maar dat vind ik omslachtig wanneer ik functionaliteit ga uitbreiden.
Via desbetreffende html ga ik andere apparaten aansturen welke ook binnen hetzelfde LAN bevinden.

1: zag net dat ik in 1.5.2 tot 20MB kan uploaden in de router zelf, meer dan voldoende voor een html file ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 07-08-2012 19:17 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand ervaring met wat sterkere antennes? Welke zijn eventueel aan te bevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alien433
ik weet dat draytek ook sterke antennes heeft. kijk eens bij draytek website
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste