Je hebt inderdaad een router nodig voor beveiliging, en vele andere zaken.ronwiel schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:13:
Voor zo ver ik uit de topic search begrijp beschikken de oude Ziggo modems en de nieuwe Ubee modems niet over een firewall. Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste ondernemen voor de beveiliging?
In de pricewatch zie ik diverse routers staan (bedraad) van 30 a 40 euro met firewall. Zou ik daar voldoende aan hebben en zit er kwaliteitsverschil tussen een goedkoop ding, of een Draytek van 100 euro?
Ik zou de routers van een Euro of 30/40 ongemoeid laten. Er zit namelijk zeker verschil in. Met name de duurdere routers (Netgear WNDR3700, D-Link 655 etc.) kunnen een hogere doorvoersnelheid aan van WAN --> LAN. Dat het poortje (WAN) een Gbit is wilt namelijk niet zeggen dat deze ook Gbit kan doorvoeren.
In het geval van de WNDR3700 (die ik zelf heb) haal je rond de 450 Mbps (getest bij smallnetbuilder). Het is even wat geld, maar dan haal je ook een stabiele, snelle, dual-band router in huis die van alle gemakken voorzien is. Nu nog DD-WRT (ontwikkeling is ver, alleen Wifi werkt nog niet goed) en dan is het ding compleet.