De party in BG is niet alleen in je herinnering beter te controleren, maar ook in de praktijk

(Nog niet zolang geleden heb ik een BG1 run gedaan, en ergens dit jaar begin ik nog eens met BG2.)
In Baldur's Gate kon je de formatie keren met de rechter muisknop. Dan kon je klikken en draaien, en zo bereiken dat je party in formatie bleef tijdens het terugtrekken. Als je deze opstelling had:
123
456
(met 3 en 6 dus richting de tegenstander)
In dat geval kon je zo terugtrekken dat iedereen zich "op de plek" omkeerde, en in die formatie bleef lopen. Als je terugtrekt in die formatie betekent het dus dat 1 en 4 voorop lopen, terwijl 3 en 6 aan de kant van de tegenstander blijven.
Ik gebruikte dit vaker in combinatie met een stun-techniek: Stun (Entangle bijvorobeeld), terugtrekken in formatie, Fireball erop, ranged weapons erop.... rinse, repeat.
Als je dat in DAO probeert werkt het niet. Stel je hebt deze formatie:
2
4 1
3
dan werkt dat dus niet met het terugtrekken van je party. Indien je op een punt achter je klikt, verandert de formatie in:
3
1 4
2
Dat is dus eigenlijk niet de bedoeling. Je krijgt niet alleen gedring en gewoel wat je voortgang belemmert, maar als je op een gegeven moment wat afstand hebt opgebouwd dan staat je party dus verkeerd om. Voordat je die hebt goed gezet ben je de afstand weer kwijt.
Een Bossfight doe ik overigens ook altijd op dezelfde manier: Boss force fielden, eventuele helpers stunnen met Cone of Cold (die ik 2x heb), terugtrekken, en dan Blizzard / Inferno / Fireball erop totdat de hele zooi omkiept. Meestal heb ik de helpers wel onder de zoden als de Boss uit het force field komt. Die kan ik dan ook weer stunnen, death hexen, en dat soort dingen... meestal niet al te moeilijk, zolang mijn partymembers geen rare dingen gaan doen en hun omsingeling van de boss kunnen vasthouden.
kan een char pas een opdracht geven als hij uit de pauzemodus komt, althans de acties die onder de 6 sneltoetsen zitten.
Op de PC werkt dit wel: je kunt een actie aan een character toekennen in pauzemodus, en die wordt uitgevoerd zodra je depauzeert. (Is dat een woord?

)
[
Voor 44% gewijzigd door
Katsunami op 11-04-2010 14:19
]