Is al weer een maand of 2 terug dat ik dat ergens op een of andere tech-site las. Was overigens gerucht/vermoeden. Hopelijk past intel de slechte koelpasta toe op alle non Xeon en non K modellen. Die Xeons en K's hebben gewoon profijt van betere koelpasta. (op mega-server schaal lijkt het mij beter als een chip sneller zijn hitte afgeeft)naaitsab schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:23:
[...]
Heb je ook een bron hiervoor? Lijkt me vreemd dat intel ineens van die techniek afstapt. Vind het eigelijk wel prettig, leuke koeler erop multiplier wat omhoog gooien, RAM nalopen en klaar is je OC.
Neem aan Mag hopen dat Intel dit keer niet dezelfde faal koeling toepast als bij ivy, dat was toch wel een flater, dat je bezuinigd op bijvoorbeeld een pentium van 40 euro ala maar en i5/i7 van 250+ is toch echt not done.
Intel Core "Haswell" Easier to Overclock
At the Intel Developer Forum (IDF) 2013 event held in Beijing last week, the company ran two separate seminars related to "Haswell," one related to the micro-architecture itself, and the other overclocking it. The company detailed improvements to the ways in which you can overclock these chips, without necessarily having to shell out dough for the base clock multiplier unlocked "-K" parts.
To begin with, tweaking Core "Haswell" processors will be similar to tweaking Core "Sandy Bridge-E" high-end desktop (HEDT) platform. Naturally then, overclocking "non-K" parts will be similar to overclocking the Core i7-3820. The chips ship with a base clock speed of 100 MHz. As with "Ivy Bridge," not just CPU cores, but also certain uncore components rely on this frequency. Also, as with "Ivy Bridge," overclockers will be given 5 to 7 percent headroom for tweaking this frequency, but it doesn't end there.

As with Intel's HEDT platforms, not only will you be given up to 7 percent overclocking headroom to the 100 MHz default base clock, but also given the freedom to choose between three base clocks: 100 MHz, 125 MHz, and 166 MHz. The various other uncore frequency ratios will adjust themselves to compensate, and stability of these uncore components will remain unaffected.
At each of these base clocks, you will be given the same 5 to 7 percent overclocking headroom, so in theory, you could get a chip to run with a base clock of 173 MHz, while adjusting other ratios. The reason Intel cites you can't deviate from the 7 percent headroom, is that it could destabilize two important clock domains, PCI-Express and DMI-PLL. With unlocked "-K" chips, you get the freedom to step up base clock multiplier for the CPU cores all the way up to 80.0x for 100 MHz, up to 64.0x for 125 MHz, and up to 48.0x for 166 MHz; which if used right, could result in some awesome CPU clock speeds in the neighborhood of 8.00 GHz.
Clock speeds, multiplers, and ratios are only a part of the overclocking story, keeping them stable is the job of skillfully selecting the right voltages for the various power domains. With "Haswell," Intel is introducing integrated voltage regulation (iVR). Simply put, each processor comes with an integrated VRM controller, which ensures overclockers don't have to keep up with the ways in which VRM is implemented on different brands of motherboards. You'd still need a high-end motherboard with high-grade VRM components (chokes, capacitors, and FETs), yet the ways in which you tweak them will be more standardized. So just don't expect to be able to chase an 8.00 GHz record with a $60 motherboard.
The iVR design ensures that motherboards feed processors with just two power domains, vCCIN, and vDDQ. iVR takes input from vCCIN, and regulates it to vCORE (feeds CPU cores), vRING (feeds the ring-bus that interconnects everything on the processor), vSA/vIOA/vIOD (feed system agent or integrated-northbridge, and certain other uncore components), and vGT (feeds the integrated graphics processor). Ranges for these domains are detailed in the slide below.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Nou al wat concreets bekend over de release in Nederland? Ik meen te herinneren dat eind maart door Intel was 'gelekt'.
if (!coffee) {
Work = false; }
Ben hier ook wel benieuwd naar maar kan weinig vinden over release dates. Eerste week van Juni lees ik ook veel maar is natuurlijk allemaal maar pure geruchten.naaitsab schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:36:
Nou al wat concreets bekend over de release in Nederland? Ik meen te herinneren dat eind maart door Intel was 'gelekt'.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Behalve dat we een Haswell krijgen lijkt de Xeon E3 ook een line up te krijgen naar versie V3 .
Op zich een goede ontwikkeling voor degene die geen igp wil, en iets meer wil dan de i5 4670k.
Vergelijk
Edit.
Dit topic is volgens mij zo dood als een pier.
Op zich een goede ontwikkeling voor degene die geen igp wil, en iets meer wil dan de i5 4670k.
Vergelijk
Edit.
[ Voor 27% gewijzigd door Supertip op 10-05-2013 16:42 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Op zich geen slecht idee, als je niet gaat overclocken of je de IGP niet nodig hebt, want de prijzen liggen vermoedelijk kort bij elkaar.
Ik ben ook van plan een Haswell platform te halen, ik zit nog op het Core 2 Quad platform momenteel. Ik hou echter overclocken in het achterhoofd, omdat de huidige Core i5 ook gezellig 20% overclocked op waterkoeling.
Ik ben ook van plan een Haswell platform te halen, ik zit nog op het Core 2 Quad platform momenteel. Ik hou echter overclocken in het achterhoofd, omdat de huidige Core i5 ook gezellig 20% overclocked op waterkoeling.
Mijn 2600K draait nu op 25% OC met luchtkoeling zonder problemen, WC vind ik sowieso beetje overrated/overkill. De TDP van de huidige lijn is dusdanig laag dat je met lucht een heel eind komt.Phuncz schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:28:
Op zich geen slecht idee, als je niet gaat overclocken of je de IGP niet nodig hebt, want de prijzen liggen vermoedelijk kort bij elkaar.
Zolang je niet exotisch gaat overlocken zie ik het nut van een hele WC opstelling niet zo, op de geek/pats factor na natuurlijk
if (!coffee) {
Work = false; }
Momenteel staat die beslissing nog niet vast maar de kans is groot dat er toch een Corsair H100i in komt, simpelweg omdat die case waarin de setup komt, niet veel ruimte heeft voor een goede aircooler.
Goede keus volgens de test van hardware.info, gewoon doen.Phuncz schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 18:29:
Momenteel staat die beslissing nog niet vast maar de kans is groot dat er toch een Corsair H100i in komt, simpelweg omdat die case waarin de setup komt, niet veel ruimte heeft voor een goede aircooler.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Ik vraag me eigenlijk af wat ik kan verwachten van een computer met fatsoenlijk moederbord en een Intel Core i5-3570K processor. Er zit een redelijke video in dacht ik dus als ik nu gewoon op een moederbord bijvoorbeeld 1 monitor op de dvi en 1 op de hdmi uitgang zet (kan 3 monitoren aan staat bij de chip) en dus geen aparte videokaart er in zet, wat kan ik dan verwachten van deze PC.
Ik weet al gelijk dat ik niet de nieuwste mooie grafische spellen hoef te proberen. Maar zou het bijvoorbeeld voldoende zijn om de huidige gratis online MMO's mee te spelen? Bijvoorbeeld een runes of magic, panzar oid en de wat grotere in browser games?
Zou het systeem als geheel een leuke verbetering zijn op mijn huidige Intel Core2 DUO E6750 met ATI Radeon EAH2600 waar door de leeftijd mede hardware support problemen mee zijn of zou ik om toch een beetje leuk dingen te doen toch echt een wat goedkopere i5 met losse videokaart(en) moeten kopen?
Mijn vraag is dus eigenlijk wat ik kan verwachten van een Core i5-3570K computer zonder extra videokaart. Reden voor de vraag is zowel kosten besparing als minder verbruik.
Ik weet al gelijk dat ik niet de nieuwste mooie grafische spellen hoef te proberen. Maar zou het bijvoorbeeld voldoende zijn om de huidige gratis online MMO's mee te spelen? Bijvoorbeeld een runes of magic, panzar oid en de wat grotere in browser games?
Zou het systeem als geheel een leuke verbetering zijn op mijn huidige Intel Core2 DUO E6750 met ATI Radeon EAH2600 waar door de leeftijd mede hardware support problemen mee zijn of zou ik om toch een beetje leuk dingen te doen toch echt een wat goedkopere i5 met losse videokaart(en) moeten kopen?
Mijn vraag is dus eigenlijk wat ik kan verwachten van een Core i5-3570K computer zonder extra videokaart. Reden voor de vraag is zowel kosten besparing als minder verbruik.
Inderdaad ik dacht ik ga discussie m.b.t. Haswell is volgen .. gewoon 0.0Edit.
Be nice, You Assholes :)
Ik denk dat het de combinatie van verschillende factoren is: het is gewoon een evolutie van de 3de generatie Core i-reeks en er is weinig spannends rond de verwachte lineup. Persoonlijk ben ik ook meer benieuwd naar de moederborden dan naar de CPU's, omdat daar de belangrijkste features in gaan zitten.
ik was van plan om van mijn i5-750 naar de 4670 te gaan inderdaad maar deze xeon ziet er zo ook goed uit. alleen is de multiplier daarvan ook wel unlocked? ik heb het sinds ik mijn huidige processor heb niet echt meer gevolgd maar alleen de K versies waren de laatste generaties over te klokken toch? Hoe zit dit met de xeon?Supertip schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:11:
Behalve dat we een Haswell krijgen lijkt de Xeon E3 ook een line up te krijgen naar versie V3 .
Vergelijk
Edit.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
De Xeon-modellen zijn altijd Locked qua multiplier net zoals een normale non-K processor. Er zijn meer verschillen, maar het voordeel is dat je voor minder Euro's een processor kan krijgen met het volledige 8MB L3-cache & Hyperthreading ingeschakeld tov. een i7-4770 non-K. Voor sommige gebruikers is dit erg interessant, overclockers nemen natuurlijk een K-versie.superwashandje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:37:
Hoe zit dit met de xeon?
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
ah thanks, zijn de xeons altijd locked dan? ik meen me te herinneren dat ten tijde van de introductie van de i5-750 sommige mensen ook voor een xeon gingen maar dat die wel over te klokken was. Ik wacht nog wel even een weekje en zie volgende week wel wat het aanbod word. misschien word het nog wel een 2e hands i7-3770K
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Yep, net zo locked als alle andere i3/i5/i7 non-K processors.superwashandje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:43:
ah thanks, zijn de xeons altijd locked dan?
Die generatie processors waren nog te overclocken dmv. de BaseClock (BCLK) fors omhoog te zetten, ook mijn i7-920 heeft een gelockte multplier maar draait al sinds de aankoop bijna 1GHz sneller tijdens Load.ik meen me te herinneren dat ten tijde van de introductie van de i5-750 sommige mensen ook voor een xeon gingen maar dat die wel over te klokken was.
Sinds de introductie van SandyBridge (s1155) is dit technisch niet meer mogelijk, hooguit enkele kleine stapjes van 1MHz omhoog (BaseClock OC). Om overclockers tegemoet te komen introduceerde Intel juist daarom speciale "K" processors met een unlockte multiplier. (overigens erg lief van ze
[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 26-05-2013 20:59 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Ik ben ook aan t wachten op de Haswell's. Ik wil alvast starten met de bouw maarja nog geen mobo's of cpu's te bekennen. Kan ik wel al zonder problemen een kast en eventueel een voeding kopen of kom ik nog onverwachte veranderingen tegen kwa aansluitingen van voeding of plaatsing van schroefgaten van het moederbord. Ik wil graag de Fractal Design R4 kopen met een leuke, sterke en betrouwbare voeding maar weet niet of dat verstandig is wanneer er nog niet bekend is hoe de moederborden en eventueel stroomaansluitingen gaan worden.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Ja, het is inderdaad nog erg stil mbt nieuwe Haswell-capable mobo's. Ik ben nl ook benieuwd wat die dingen aan kunnen qua RAM (dual-channel of triple channel) en welke snelheden.
Ik heb nu nog een Aus P6T met 6GB PC3-12800 triplechannel... * Tallguy vermoed dat hij dat straks zijn modo met RAM, incl de i7/920 maar in 1 batch moet zien te verkopen
Ik heb nu nog een Aus P6T met 6GB PC3-12800 triplechannel... * Tallguy vermoed dat hij dat straks zijn modo met RAM, incl de i7/920 maar in 1 batch moet zien te verkopen
Het zou me sterk verwonderen of er een groot verschil in de memory controller zit, aangezien er zelfs minder pins op zitten (1150 ipv. 1155). Meestal kan je je aan meer pins verwachten bij een meer-channel CPU. Bv. de Westmere heeft dit ook (1366 vs 1156) en Sandy Bridge (2011 vs 1155).
Als je een uitgebreidere memorycontroller zoekt, wacht je best nog 2 generaties op de Skylake-CPU's.
Als je een uitgebreidere memorycontroller zoekt, wacht je best nog 2 generaties op de Skylake-CPU's.
[ Voor 123% gewijzigd door Phuncz op 30-05-2013 17:40 ]
met haswell kan je blijkbaar weer blck overclocken, weet niet of intel daar nog kunstmatige beperkingen op heeft gezet, maar ik zie niet waarom ze dat zouden doen.bitshape schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:57:
Sinds de introductie van SandyBridge (s1155) is dit technisch niet meer mogelijk, hooguit enkele kleine stapjes van 1MHz omhoog (BaseClock OC). Om overclockers tegemoet te komen introduceerde Intel juist daarom speciale "K" processors met een unlockte multiplier. (overigens erg lief van ze)
http://www.overclock.net/...-xeon-models-with-oc-lock
xeons zijn iig locked
[ Voor 21% gewijzigd door haarbal op 30-05-2013 20:28 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
^
Zie niks.....
Zie niks.....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Nee, ik nu ook niet meer. Stonden er wel bij Afuture.... Ik zie dat zij daar ook verdwenen zijn.
Ik ben benieuwd naar de USB bug, zeker mbt. de muis en het toetsenbord.
Want je zal maar steeds alles moeten re-pluggen, word je niet vrolijker van.
En tot mijn verbazing zie ik de 3570K in prijs stijgen, end of life artikel ?
Zal de vraag toenemen ivm. met de toch nog onbekende bug in de nieuwe 87 chipset serie?
Want je zal maar steeds alles moeten re-pluggen, word je niet vrolijker van.
En tot mijn verbazing zie ik de 3570K in prijs stijgen, end of life artikel ?
Zal de vraag toenemen ivm. met de toch nog onbekende bug in de nieuwe 87 chipset serie?
Als je even de moeite had genomen om te googlen had je kunnen vinden dat Intel dit probleem al heeft verholpen in de C2 chipset stepping. Een van de redenen waarom Haswell er nog niet is.Supertip schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:37:
Ik ben benieuwd naar de USB bug, zeker mbt. de muis en het toetsenbord.
if (!coffee) {
Work = false; }
Als ik die moeite wel genomen had, kun jij dan beweren dat ze de C1 stepping weggooien?naaitsab schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:41:
[...]
Als je even de moeite had genomen om te googlen had je kunnen vinden dat Intel dit probleem al heeft verholpen in de C2 chipset stepping. Een van de redenen waarom Haswell er nog niet is.
Als de Intel release datum in Juni is?
De processor is toch niet debet aan de chipset fout?
Er zijn er zelfs die hun goede naam er níet aan willen wagen. KLIK
Edit.
Intels vierde generatie Core wordt zoals gepland midden 2013 geïntroduceerd. Intel heeft een PCN (Product Change Notification) verstuurd met betrekking tot een chipset USB errata. Chipsets met deze errata zullen in de beginfase ook in productie gaan. Maar Intel bevestigt dat er geen risico is op verloren of gecorrumpeerde data. Het probleem werd enkel vastgesteld bij een klein aantal Superspeed USB sticks van een bepaald type en niet bij andere USB randapparatuur. Intel neemt dit soort problemen ernstig en klanten die vragen of twijfels hebben, kunnen terecht bij de Intel klantendienst.”
Nou benieuwd of er nog andere randapparatuur last heeft van de bug.
[ Voor 58% gewijzigd door Supertip op 31-05-2013 23:28 ]
Ik had begrepen dat de initiele leveringen met de C1 stepping zullen zijn omdat Intel de bug niet erg genoeg vond.
Volgende week weten we het zeker.
Volgende week weten we het zeker.
PC Specs
Denk je nou echt dat Intel die brakke chipsets gaat/kan verkopen aan A-merk mobo fabrikanten? De Sata bug bij P67 was niet bekend bij de launch, deze moesten allemaal omgeruild worden naar B3 stepping met alle kosten en problemen van dien. De USB bug is voor de launch al bekend. Haswell zou in maart uitkomen maar dat stadium zijn we al gepasseerd.Supertip schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:47:
![]()
[...]
Als ik die moeite wel genomen had, kun jij dan beweren dat ze de C1 stepping weggooien?
Als de Intel release datum in Juni is?
De processor is toch niet debet aan de chipset fout?
Er zijn er zelfs die hun goede naam er níet aan willen wagen. KLIK
Is en nogal serieuze bug aangezien erg veel mensen de PC en vooral Laptop in slaapstand zetten, zou toch flink vervelend zijn als je steeds de muis (en toetsenbord) uit je laptop moet halen als je deze weer open klapt.
Maar als de boel echt in de schappen ligt weten we meer, de rest is nu simpelweg speculeren.
if (!coffee) {
Work = false; }
Aangezien ik nooit met slaapstand werk voor mijn desktop PC en ik ook zeer zelden het genoemde scenario zal meemaken, trek ik me er niets van aan. Ik ben van plan de PC toch vrij lang (~5 jaar) te houden, tegen die tijd is het probleem waarschijnlijk niet meer relevant genoeg.
Ligt eraan welke stand het is, ik zet mijn pc altijd in slaapstand dan gaat deze niet helemaal uit (xp standby) als dit over sluimerstand gaat (xp hibernate) dan heb ik er ook geen last van. S3 is uit m'n hoofd sluimerstand.Phuncz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 12:42:
Aangezien ik nooit met slaapstand werk voor mijn desktop PC en ik ook zeer zelden het genoemde scenario zal meemaken, trek ik me er niets van aan. Ik ben van plan de PC toch vrij lang (~5 jaar) te houden, tegen die tijd is het probleem waarschijnlijk niet meer relevant genoeg.
Ik hou er wel rekening mee met de aanschaf, als de C1 stepping erop zit dan moet ik 'm niet. Wacht ik wel tot de C2 er is.
if (!coffee) {
Work = false; }
Voorlopig moeten we het doen met de info die we wel hebben zoals bijv:
http://news.cnet.com/8301...b-bug-in-haswell-chipset/
Hieruit blijkt dat Intel wel degelijk van plan is om de C1 stepping te launchen, wellicht met discount, en dat de C2 stepping pas naar OEMS gestuurd gaat worden vanaf 15july.
Dan duurt het denk ik nog wel tot zeker augustus voor een C2 mobo ook daadwerkelijk te koop is voor ons.....
Ik zou het liefst volgende week een haswell set bestellen maar ik gebruik Sleep heel veel en dat moet gewoon goed werken. Wellicht doe ik 1.5 a 2 jaar met zo'n set en dan ga ik geen 200+ EURO betalen voor een mobo wat niet helemaal goed is...
Dus dan maar wachten tot C2 er is. Hopelijk kun je dat ook vaststellen voordat je het mobo koopt.
Hieruit blijkt dat Intel wel degelijk van plan is om de C1 stepping te launchen, wellicht met discount, en dat de C2 stepping pas naar OEMS gestuurd gaat worden vanaf 15july.
Dan duurt het denk ik nog wel tot zeker augustus voor een C2 mobo ook daadwerkelijk te koop is voor ons.....
Ik zou het liefst volgende week een haswell set bestellen maar ik gebruik Sleep heel veel en dat moet gewoon goed werken. Wellicht doe ik 1.5 a 2 jaar met zo'n set en dan ga ik geen 200+ EURO betalen voor een mobo wat niet helemaal goed is...
Dus dan maar wachten tot C2 er is. Hopelijk kun je dat ook vaststellen voordat je het mobo koopt.
[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2013 13:53 ]
PC Specs
Een hond waarvan je weet dat deze ziek is en gebreken heeft ga je toch ook niet (ver)kopen? Beetje klunzige zet van Intel. Bij Sandy zat er een bug in de sata en bij Ivy was de koeling slecht geregeld, mag van zo'n groot bedrijf met zo veel ervaring en gigantische marktpositie toch wel verwachten dat ze goede spullen uitbrengen
Bij Gigabyte kon ik mijn B2 zonder problemen omruilen naar een B3, als je een forse korting krijgt en dezelfde service krijgt is dat nog te overwegen.
Bij Gigabyte kon ik mijn B2 zonder problemen omruilen naar een B3, als je een forse korting krijgt en dezelfde service krijgt is dat nog te overwegen.
if (!coffee) {
Work = false; }
Vind het ook maar raar van Intel.naaitsab schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:00:
Een hond waarvan je weet dat deze ziek is en gebreken heeft ga je toch ook niet (ver)kopen? Beetje klunzige zet van Intel. Bij Sandy zat er een bug in de sata en bij Ivy was de koeling slecht geregeld, mag van zo'n groot bedrijf met zo veel ervaring en gigantische marktpositie toch wel verwachten dat ze goede spullen uitbrengen![]()
Maar volgens hen is het een kleine bug.
Denk dat we bij de launch meer info krijgen over hoe het nu echt zit.
Paar daagjes geduld dus...
PC Specs
Waarom ik dit probleem helemaal niet zo erg vind:
USB sticks via RDS gaat ook niet feilloos, maar ik heb van Microsoft ook nooit een waarschuwing gekregen. Intel neemt tenminste zijn verantwoordelijkheid op door toe te geven dat er een probleem is. Ze hadden dit ook kunnen verzwijgen en met de vinger naar de chipsetfabrikant van de USB-stick-controller kunnen wijzen.
Oftewel: geen toetsenborden, muizen of USB-disks, geen USB 2.0 apparatuur en een kleine kans bij USB 3.0 sticks. Daar lig ik echt niet van wakker.Supertip schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:47:
Intels vierde generatie Core wordt zoals gepland midden 2013 geïntroduceerd. Intel heeft een PCN (Product Change Notification) verstuurd met betrekking tot een chipset USB errata. Chipsets met deze errata zullen in de beginfase ook in productie gaan. Maar Intel bevestigt dat er geen risico is op verloren of gecorrumpeerde data. Het probleem werd enkel vastgesteld bij een klein aantal Superspeed USB sticks van een bepaald type en niet bij andere USB randapparatuur. Intel neemt dit soort problemen ernstig en klanten die vragen of twijfels hebben, kunnen terecht bij de Intel klantendienst.
USB sticks via RDS gaat ook niet feilloos, maar ik heb van Microsoft ook nooit een waarschuwing gekregen. Intel neemt tenminste zijn verantwoordelijkheid op door toe te geven dat er een probleem is. Ze hadden dit ook kunnen verzwijgen en met de vinger naar de chipsetfabrikant van de USB-stick-controller kunnen wijzen.
Vind het wel vervelend want ik heb dure USB3 highspeed sticks en heb geen zin in gezeik daarmee.
PC Specs
Heb zelf geen enkel probleem gehad met mijn p8p67 (sandy sata bug). Toen ie terug moest voor RMA mooi een B3 bordje gekregen. (los van de return actie).Help!!!! schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:51:
Voorlopig moeten we het doen met de info die we wel hebben zoals bijv:
Ik zou het liefst volgende week een haswell set bestellen maar ik gebruik Sleep heel veel en dat moet gewoon goed werken. Wellicht doe ik 1.5 a 2 jaar met zo'n set en dan ga ik geen 200+ EURO betalen voor een mobo wat niet helemaal goed is...![]()
Misschien voor jou specifieke situatie lastig ik denk dat de gemiddelde gamer het worst zal wezen. (in de 2,5 jaar dat ik mijn systeem heb nog nooit sleep gebruikt, sowieso een overrated functie sinds ssd's gemeengoed zijn in het mainstream segment)
[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 01-06-2013 15:04 ]
Je hebt geen probleem gehad omdat die degradatie bug pas na lange tijd merkbaar wordt.eL_Jay schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:57:
[...]
Heb zelf geen enkel probleem gehad met mijn p8p67 (sandy sata bug). Toen ie terug moest voor RMA mooi een B3 bordje gekregen. (los van de return actie).
Tja dat jij het niet gebruikt wil niet zeggen dat het de gemiddelde gebruiker niet boeit.Misschien voor jou specifieke situatie lastig ik denk dat de gemiddelde gamer het worst zal wezen. (in de 2,5 jaar dat ik mijn systeem heb nog nooit sleep gebruikt, sowieso een overrated functie sinds ssd's gemeengoed zijn in het mainstream segment)
Sleep is bijv. erg handig als je nog allerlei schermen hebt open staan maar tussendoor even iets anders wilt gaan doen.
Maar goed, lijkt me goed idee dat jij en de gemiddelde gamer dan zo snel mogelijk ff die C1 batch opkoopt....
Ik wacht zowieso wel even af wat intel er bij release over gaat zeggen.
PC Specs
Eerst zien dan geloven, bij Sandy was het ook "een kleine kans" bleek echter redelijk veel voor te komen in de praktijkPhuncz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:41:
Waarom ik dit probleem helemaal niet zo erg vind:
Oftewel: geen toetsenborden, muizen of USB-disks, geen USB 2.0 apparatuur en een kleine kans bij USB 3.0 sticks. Daar lig ik echt niet van wakker.
Je USB3 stick opnieuw inpluggen na S3 is geen moeite lijkt me? Toetsenbord en muis is geen doen als je die elke keer opnieuw moet inpluggen achterin je PCHelp!!!! schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:53:
Vind het wel vervelend want ik heb dure USB3 highspeed sticks en heb geen zin in gezeik daarmee.
Waarom heb je eigenlijk een zwarte avatar?
if (!coffee) {
Work = false; }
En omdat ik enkel een Sata poort voor mijn SSD en een voor mijn HDD gebruikHelp!!!! schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:08:
[...]
Je hebt geen probleem gehad omdat die degradatie bug pas na lange tijd merkbaar wordt.
Op zich valt dat mee. Desalniettemin gebruik ik sleep en die sticks gewoon vaak. Dus lijkt met toch irritant.naaitsab schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:20:
[...]
Eerst zien dan geloven, bij Sandy was het ook "een kleine kans" bleek echter redelijk veel voor te komen in de praktijk
[...]
Je USB3 stick opnieuw inpluggen na S3 is geen moeite lijkt me?
Daarnaast heb ik nu ook al geemmer met USB. (oudere printer die, als hij in USB2 zit, de boottime met 1 minuut verlengt. USB3 gaat wel goed.
Heb geen zin meer in USB gedoe...
Maar voor anderen zal het minder boeien wellicht.
Nee dat zou nergens over gaan.Toetsenbord en muis is geen doen als je die elke keer opnieuw moet inpluggen achterin je PC
Vind het irritant dat je avatar op de frontpage duidelijk zichtbaar is. Ben liever undercover, zeker op werk.Waarom heb je eigenlijk een zwarte avatar?
Heb meer tweakers ermee gezien.
PC Specs
De Haswell review staat online reviews: Nieuwe Intel-generatie: all is well that is Haswell?
Valt me wel op dat er geen woord gezegd wordt over de USB bug
Ook vind ik het een misser dat er niet getest is met de viru techniek (iGPU en GPU samen laten werken) Dat was toch wel een van de features waar ik naar uit kijk, "gratis" extra FPS is altijd leuk.
edit:
Review - Nieuwe Intel-generatie: all is well that is Haswell
Ook vind ik het een misser dat er niet getest is met de viru techniek (iGPU en GPU samen laten werken) Dat was toch wel een van de features waar ik naar uit kijk, "gratis" extra FPS is altijd leuk.
edit:
Review - Nieuwe Intel-generatie: all is well that is Haswell
[ Voor 9% gewijzigd door naaitsab op 01-06-2013 16:53 ]
if (!coffee) {
Work = false; }
De Tweakers-review in het algemeen valt zwaar tegen: 4-5 jaar oude games, sumiere verbruik- en cooling testen (betere IHS ?), weinig bekend over integratie voltage reg's, geen woord over gebruikte OS + drivers, karige software testen, etc. Deze review lijkt wel gemaakt te zijn deze namiddag. Zeer spijtig, het niveau van reviews bij Tweakers is zo immens gedaald de laatste maanden.
Ik ga maar eens de Anandtech erop nalezen...
Hier wel:naaitsab schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:35:
http://nl.hardware.info/r...obleem-duidelijk-aanwezig
Anand's review is ook vrij summier voor zijn doen als je t mij vraagt.Phuncz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:13:
De Tweakers-review in het algemeen valt zwaar tegen: 4-5 jaar oude games, sumiere verbruik- en cooling testen (betere IHS ?), weinig bekend over integratie voltage reg's, geen woord over gebruikte OS + drivers, karige software testen, etc. Deze review lijkt wel gemaakt te zijn deze namiddag. Zeer spijtig, het niveau van reviews bij Tweakers is zo immens gedaald de laatste maanden.
Zelf draai ik nu SB op 4500mhz en de reviews tot nu toe zijn in lijn met mijn verwachtingen.
Als je een SB of IB hebt dan is een upgrade relatief oninteressant.
Ik denk dat Haswell een hele goede architectuur is met name als je kijkt naar de meer portable side.
Voor de desktop is het allemaal wat flauwtjes. Waarom wil ik dan toch upgraden
Hierbij ga ik ervanuit dat ik met een redelijk goede aircooler toch de 4300 a 4500 mhz ga halen. Daarnaast is het vooral de combinatie van betere efficiency, en overall gebruikservaring (meer en native USB3 + SATA600, alsmede betere UEFI, en andere mobo features) die mij over de streep gaan trekken.
[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2013 18:06 ]
PC Specs
Dat merk ik de laatste tijd ook, o.a. veel te summier en soms dubieuze waardes. Denk dat er te weinig tijd wordt gegund voor knappe reviews.Phuncz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:13:
Verder mooi voorbeeld van FIPO reviews, zo snel mogelijk wat online kwakken om zo bezoekers te trekken...
idd, vond er ook vrij weinig aan. Ik wacht nog wel even een paar dagen op een paar degelijke reviews.Help!!!! schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:57:
[...]
Anand's review is ook vrij summier voor zijn doen als je t mij vraagt.
Denk dat ik voor de GA-Z87X-UD5H (of 4) met een i7-4770K ga.
Nog even afwachten of hoog frequentie RAM nu wel meer zoden aan de dijk zet zoals bij de nieuwe AMD APU lijn wel het geval schijnt te zijn. Als iemand hier meer info over gevonden heeft hoor ik dat graag
if (!coffee) {
Work = false; }
anand heeft een tijd geleden ook al een heel artikel met achtergrondinfo online gezet hoor. zonder benchmarks natuurlijk.
verder vallen de resultaten en vooral het energieverbruik me erg tegen. Heb je allemaal mooie nieuwe functies om energie te besparen; doen ze er niets mee (op de desktop). ik denk dat ik gewoon voor een 3570 ga, ik ben totaal niet overtuigd door deze resultaten
verder vallen de resultaten en vooral het energieverbruik me erg tegen. Heb je allemaal mooie nieuwe functies om energie te besparen; doen ze er niets mee (op de desktop). ik denk dat ik gewoon voor een 3570 ga, ik ben totaal niet overtuigd door deze resultaten
Inderdaad, straks maar even de review van AnandTech lezen. Ik vind dat Tweakers weinig benchmarks gedraaid heeft. Wat boeien games bij een cpu-review?Phuncz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:13:
Je kan moeilijk betere prestaties krijgen zonder het verbruik verhogen. Voor een lager gebruik moet je een die shrink doen, wat Intel vorig jaar gedaan heeft en een 20% lager verbruik door heeft gekregen met ~10% snellere prestaties. Verder is ook de igp weer verbeterd, wat ook meer verbruik vraagt. De tdp is nog steeds 10W lager dan de i7 2600.superwashandje schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:10:
Ik vind het spijtig dat Intel geen transistors heeft toegevoegd. Als je geen of amper transistors toevoegt is het natuurlijk moeilijker om meer prestaties te krijgen. De i7 4770 heeft 1.4B transistors, net zoals de i7 3770. De i7 2600 had 2 jaar geleden al 1.19B transistors. Volgens de wet van Moore zou Intel nu zo'n 2B transistors in hun cpu moeten plaatsen, en als ze dat hadden gedaan had Hasswell waarschijnlijk makkelijk 30% hogere prestaties geleverd.
.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
tjah, als haswell overal aangekondigd word met : http://www.anandtech.com/...performance-of-ivy-bridge en http://www.anandtech.com/...tels-haswell-architecture
dan staat er veel in over energiebesparingen hier en daar en overal en ook nog een klein beetje performance increase.
de performanceincrease kan me niet veel boeien maar als het verbruik dan ook nog eens omhoog gaat (ipv iets omlaag) zie ik (voor mijn doeleinden) niet veel overtuigends.
de GPU verbeteringen heb ik toch niets aan, van mij mogen ze die eruit laten of de CPUs ook (goedkoper) verkopen zonder de geintegreerde GPU.
dan staat er veel in over energiebesparingen hier en daar en overal en ook nog een klein beetje performance increase.
de performanceincrease kan me niet veel boeien maar als het verbruik dan ook nog eens omhoog gaat (ipv iets omlaag) zie ik (voor mijn doeleinden) niet veel overtuigends.
de GPU verbeteringen heb ik toch niets aan, van mij mogen ze die eruit laten of de CPUs ook (goedkoper) verkopen zonder de geintegreerde GPU.
http://www.anandtech.com/SearchResults?q=haswellHelp!!!! schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:57:
Anand's review is ook vrij summier voor zijn doen als je t mij vraagt.
De eerste 5 artikels zijn allemaal losse hoofdstukken over Haswell. Misschien was de CPU-review niet zo uitgebreid als andere brokken nerd-poëzie, maar ze hebben verschillende aspecten opgesplitst zodat het niet één grote brok is.
Voor mensen met een Core i-reeks is het sowieso weinig nuttig. Ikzelf zit nog met een Core 2-reeks en daar valt wel veel uit te halen. Haswell lijkt inderdaad voor voornamelijk ultrabooks en misschien tablets een grote stap voorwaarts te worden.Ik denk dat Haswell een hele goede architectuur is met name als je kijkt naar de meer portable side.
Voor de desktop is het allemaal wat flauwtjes. Waarom wil ik dan toch upgraden
De load-verbruikscijfers zijn idd. niet super, alhoewel in lijn met de prestaties, maar de idle-verbruikscijfers zijn wél veel beter. En daar wordt weinig aandacht aan gegeven, terwijl het bij de meesten toch dat is wat het meeste zal voorkomen. En 25% minder verbruik tijdens idle is wel mooi meegenomen, ipv. 12% meer tijdens load wat ook een vergelijkbare performance increase oplevert.superwashandje schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:10:
Sowieso is het helemaal belachelijk om een volledig nieuw platform te kopen als je hoopt 10-20% lager verbruik te realiseren, dat krijg je er enkel uit als je vele jaren 24/7 full load draait. Mux heeft het er al vaker over gehad met efficiënte PSU's dat het vaak de aankoop niet verantwoord omdat je het geld er nooit uitkrijgt.superwashandje schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:06:
Ze hebben de ruimte gebruikt om veel meer transistors in de GPU te stoppen. Er is gewoon niet zoveel vraag naar nog meer CPU power in laptops, all-in-ones, etc. Wil je veel CPU transistors, dan zal je moeten wachten op Haswell-E(P), of in de buidel tasten voor een Xeon Phi (5 miljard), SPARC M5 (rond de 4 geloof ik, snelste cpu ter wereld) of Itanium (3 miljard).witeken schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:38:
Ik vind het spijtig dat Intel geen transistors heeft toegevoegd. Als je geen of amper transistors toevoegt is het natuurlijk moeilijker om meer prestaties te krijgen. De i7 4770 heeft 1.4B transistors, net zoals de i7 3770. De i7 2600 had 2 jaar geleden al 1.19B transistors. Volgens de wet van Moore zou Intel nu zo'n 2B transistors in hun cpu moeten plaatsen, en als ze dat hadden gedaan had Hasswell waarschijnlijk makkelijk 30% hogere prestaties geleverd.
[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 02-06-2013 01:29 ]
Tenzij er ineens x86-instructies zitten in de Xeon Phi, SPARC M5 en Intel Itanium, lijken ze mij vrij waardeloos voor iets anders dan datacentergebruik.
Oftewel: als iemand klaagt over het gebrek aan vermogen in de nieuwe Golf GTI, ga je geen Formule 1 auto aanraden
Oftewel: als iemand klaagt over het gebrek aan vermogen in de nieuwe Golf GTI, ga je geen Formule 1 auto aanraden
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 02-06-2013 08:12 ]
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben van de extra performance. Ik had na Ivy Bridge nu wel een processor verwacht die Sandy eindelijk wat gedateerder zou doen lijken, maar voorlopig doet het 'oude' beestje nog prachtig mee.
Ik ben er nog niet over uit of ik daar blij mee ben of juist niet
Ik ben er nog niet over uit of ik daar blij mee ben of juist niet
Eerlijk gezegd ben ik er blij mee, ik zou niet weten wat ik moet met bijvoorbeeld jaarlijks 20% meer CPU power aangezien mijn toch wel oude Core 2 Extreme QX6850 het ook nog allemaal trekt. De tijden van de grote performance sprongen zoals met de Pentium 2 en 3 is gedaan en het zorgt ervoor dat je niet om de paar jaar moet upgraden omdat veelgebruikte software ineens niet meer vooruit te branden is.
De aandacht is ook gegaan naar mobile computing en daar was verbruik en gewicht vooral van belang voor die toestellen. Sowieso moeten we geen grote vooruitgangen meer verwachten op desktopgebied aangezien elke fabrikant zich bijna volledig inzet op het verbeteren van de performance/watt.
De aandacht is ook gegaan naar mobile computing en daar was verbruik en gewicht vooral van belang voor die toestellen. Sowieso moeten we geen grote vooruitgangen meer verwachten op desktopgebied aangezien elke fabrikant zich bijna volledig inzet op het verbeteren van de performance/watt.
aangezien de i7 4770K +/- hetzelfde verbruikt als een i7 3770K (in de test van tweakers is de IB zelfs zuiniger: reviews: Nieuwe Intel-generatie: all is well that is Haswell? ) en maar ietsje sneller is, ben ik wel heel benieuwd of de mobiele cpu's het wel waar gaan makenPhuncz schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:11:
Eerlijk gezegd ben ik er blij mee, ik zou niet weten wat ik moet met bijvoorbeeld jaarlijks 20% meer CPU power aangezien mijn toch wel oude Core 2 Extreme QX6850 het ook nog allemaal trekt. De tijden van de grote performance sprongen zoals met de Pentium 2 en 3 is gedaan en het zorgt ervoor dat je niet om de paar jaar moet upgraden omdat veelgebruikte software ineens niet meer vooruit te branden is.
maar zelfs indien de mobiele cpu's wel de verwachtingen kunnen waarmaken, dan blijven de desktops cpu's een zware teleurstelling
misschien ben jij van mening dat "all is good" omdat jouw QX6850 nog goed meekan, maar ik had toch op meer gehoopt
de laatste simulatierun die ik op het werk uitvoerde duurde net geen 3 dagen, voor een uurtje winst gaan we echt geen nieuw workstation kopen (want de Xeon's E3 en E5 cpu's zijn gewoon dezelfde cpu's met een andere naam)
Ik denk dat Haswell het vooral moet hebben op het (veel) lagere verbruik van de mobiele lijn. Intel speelt handig in op de ultra portable hype, daar hebben ze denk ik een erg goede zet gedaan.
Alleen jammer dat fabrikanten nog steeds die AMD meuk in standaard laptops blijven leveren, een normale laptop is niet gemaakt om te gamen dus gebruik lekker die iGPU en niet zon energie slurpende en hitte producerende chip erbij.
Testen hebben laten zien dat die iGPU sterk genoeg is voor een spelletje af en toe, zolang ie een film kan afspelen en 1080p kan weergeven ben ik al tevreden.
De 4770K is niet veel sneller en iets zuiniger dan mijn 2600K maar als nog ga ik binnenkort die set aanschaffen, heb ik het nodig? Nee. Wil ik het hebben omdat het nieuw is? natuurlijk
Gaat mij meer om de betere features tov P67 (o.a. USB en Sata) en het sneller booten door full efi vs half efi op de P67 series.
Alleen jammer dat fabrikanten nog steeds die AMD meuk in standaard laptops blijven leveren, een normale laptop is niet gemaakt om te gamen dus gebruik lekker die iGPU en niet zon energie slurpende en hitte producerende chip erbij.
Testen hebben laten zien dat die iGPU sterk genoeg is voor een spelletje af en toe, zolang ie een film kan afspelen en 1080p kan weergeven ben ik al tevreden.
De 4770K is niet veel sneller en iets zuiniger dan mijn 2600K maar als nog ga ik binnenkort die set aanschaffen, heb ik het nodig? Nee. Wil ik het hebben omdat het nieuw is? natuurlijk
Gaat mij meer om de betere features tov P67 (o.a. USB en Sata) en het sneller booten door full efi vs half efi op de P67 series.
if (!coffee) {
Work = false; }
Mijn reden om te upgraden is puur dat ik het platform + mobo's (Z87) completer en duidelijk beter doorontwikkeld vind dan mijn P8P67.
De 4770K zelf is voorlopig amper of geen verbetering voor mijn 2600K en het geld eigenlijk niet waard.
Hoe jammer dat het niet mogelijk is om alleen een nieuw mobo te kopen.....
Denk ook dat ik niet voor de 4770K ga maar voor de 4670K. Hypertreading boeit toch niet zoveel (bij gamen) en zonder HT blijft de CPU koeler.
Hopelijk zorgen de (in het algemeen) toch wel tegenvallende reviews ervoor dat de prijzen een beetje onder druk komen.
Mensen hebben met SB of IB hebben amper reden om te upgraden.
De 4770K zelf is voorlopig amper of geen verbetering voor mijn 2600K en het geld eigenlijk niet waard.
Hoe jammer dat het niet mogelijk is om alleen een nieuw mobo te kopen.....
Denk ook dat ik niet voor de 4770K ga maar voor de 4670K. Hypertreading boeit toch niet zoveel (bij gamen) en zonder HT blijft de CPU koeler.
Hopelijk zorgen de (in het algemeen) toch wel tegenvallende reviews ervoor dat de prijzen een beetje onder druk komen.
Mensen hebben met SB of IB hebben amper reden om te upgraden.
[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 02-06-2013 12:22 ]
PC Specs
Ook weer HIER wat meer duidelijkheid over de USB bug
Zit de review op hardware.info net te lezen :
http://be.hardware.info/r...-haswell-getest-conclusie
Puur van de review uitgaand lijkt het weinig zin te hebben om over te stappen van een i5 3570k naar een Haswell .
Puur van de review uitgaand lijkt het weinig zin te hebben om over te stappen van een i5 3570k naar een Haswell .
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Tja het zijn stappen die we vooruit gaan, en geen sprongen meer.dierkx36 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:21:
Zit de review op hardware.info net te lezen :
Opzich zal mij die USB sticks een rotzorg zijn, toch zinloos om die in je PC te laten zitten. Zal achter wel vervelend zijn als je de hele PC opnieuw moet opstarten omdat je sticks niet meer te benaderen zijn. Wat ik ervan begrijp is dat opnieuw inpluggen om de sticks weer benaderbaar te maken niet nodig is.Supertip schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:08:
Ook weer HIER wat meer duidelijkheid over de USB bug
Wordt niks verteld over invoerhardware of de duur van de USB re-initialisatie.
if (!coffee) {
Work = false; }
Idd ,ik had meer verschil verwacht van de Haswell maar helaasSupertip schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:28:
[...]
Tja het zijn stappen die we vooruit gaan, en geen sprongen meer.
Het budget wat eigenlijk apart lag voor een nieuwe CPU dan maar samentrekken met het budget voor de nieuwe videokaart
Ik ga van van een A8n-sli deluxe AMD 4200+ dualcore 939 natuurlijk een hele sprong vooruit.dierkx36 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:32:
[...]
Idd ,ik had meer verschil verwacht van de Haswell maar helaas![]()
Het budget wat eigenlijk apart lag voor een nieuwe CPU dan maar samentrekken met het budget voor de nieuwe videokaart![]()
Maar de oude nforce zat ook vol met rare bugs die wel mee zouden vallen, níet dus tot op de dag van vandaag nog problemen mee.
Dus ik vind de USB bug van de chipset serie 8 wel een probleem.
Je weet niet wat er evt. nog achteraf aan toevallige bugs bijkomt.
Ik had het dan ook over de desktop CPU's met het oogpunt vanuit de ontwikkelaars van Intel en de algemene gebruikers. Aangezien tabletverkopen zelfs de desktopverkopen beginnen te overschaduwen, lijkt het me niet dat mijn punt ongeldig is.catfish schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:37:
misschien ben jij van mening dat "all is good" omdat jouw QX6850 nog goed meekan, maar ik had toch op meer gehoopt
Xeon CPU's zijn niet gewoon Core i-CPU's. Je hebt zelfs 8-core CPU's in de E5-reeks, grotere caches en meer optimalisatie richting enterprise-software. Tevens vergeet je dat er wel meer verschillen zijn aan een particulier-workstation met Core i-CPU en een business-workstation met Xeon-CPU, namelijk multiprocessor support, triple- en quad-channel RAM controller, veel meer max RAM, ECC en FB-DIMM support, hoogwaardigere en stabielere componenten, etc etc.de laatste simulatierun die ik op het werk uitvoerde duurde net geen 3 dagen, voor een uurtje winst gaan we echt geen nieuw workstation kopen (want de Xeon's E3 en E5 cpu's zijn gewoon dezelfde cpu's met een andere naam)
De verschillen met de situatie van Intel is wel anders:Supertip schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:39:
Maar de oude nforce zat ook vol met rare bugs die wel mee zouden vallen, níet dus tot op de dag van vandaag nog problemen mee.
Dus ik vind de USB bug van de chipset serie 8 wel een probleem.
Je weet niet wat er evt. nog achteraf aan toevallige bugs bijkomt.
- Intel heeft het ruim van te voren toegegeven en uitgelegd hoe het gaat uitrollen
- Intel is in tegenstelling tot Nvidia niet "eventjes" in de chipsetmarkt beland
- Intel is marktleider en wil dat blijven, Nvidia heeft niets meer van zich laten horen na het Nforce4 verhaal
[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 02-06-2013 13:46 ]
Hij bedoelt de E3 en E5-1xxx serie. De prestaties daarvan zijn identiek aan de i7 serie.Xeon CPU's zijn niet gewoon Core i-CPU's. Je hebt zelfs 8-core CPU's in de E5-reeks, grotere caches en meer optimalisatie richting enterprise-software. Tevens vergeet je dat er wel meer verschillen zijn aan een particulier-workstation met Core i-CPU en een business-workstation met Xeon-CPU, namelijk multiprocessor support, triple- en quad-channel RAM controller, veel meer max RAM, ECC en FB-DIMM support, hoogwaardigere en stabielere componenten, etc etc.
In de xeon range zijn inderdaad ook andere processoren te vinden die geen i7 tegenhanger hebben.
En "hoogwaardige en stabielere componenten" zal wel gewoon marketingblaat zijn.
Verwijderd
Ik weet vrij zeker dat je bij een dichte kast niet zult weten of je met Sandy, Ivy of Haswell te maken hebt. De ervaring zal gewoon hetzelfde zijn, je zult aan de benchmarks moeten om het verschil te zien.dierkx36 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:21:
Ik heb regelmatig meerdere USB-sticks in de PC zitten en dit zou echt een drama zijn. Dergelijke kleine dingen gaan op den duur ontzettend irriteren.naaitsab schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:31:
Opzich zal mij die USB sticks een rotzorg zijn, toch zinloos om die in je PC te laten zitten. Zal achter wel vervelend zijn als je de hele PC opnieuw moet opstarten omdat je sticks niet meer te benaderen zijn. Wat ik ervan begrijp is dat opnieuw inpluggen om de sticks weer benaderbaar te maken niet nodig is.
Verwijderd
Weet iemand trouwens waarom de naamgeving van 3570 naar 4670 gegaan is en niet de te verwachten 4570? Zit daar nog een reden achter of is het toch weer de gebruikelijke random stoelendans?
Ik vermoed dat ze willen aanduiden dat die CPU zeer kort bij de i7-4770 staat.
Ik sluit me aan bij de USB bug groep. Misschien een klein probleem maar voor sommigen weegt dat zwaarder dan bij anderen. Ik zit hier nog op een core 2 duo (E8500, MSI platinum P965) en voor mij speelt het belang van een upgrade van het moederbord vooral een rol. Ik mis steeds meer de mogelijkheden van SATA600 en USB3. En als ik besluit te upgraden wil ik dat het gelijk goed werkt. Plus een systeem dat ik in de toekomst nog eens kan upgraden.Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:38:
[...]
Ik heb regelmatig meerdere USB-sticks in de PC zitten en dit zou echt een drama zijn. Dergelijke kleine dingen gaan op den duur ontzettend irriteren.
Misschien is het voor mij zelfs handig om het nog even uit te zingen met mijn huidige systeem (een SSD doet wonderen)
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Waarschijnlijk gewoon een paar tweaks in de naamgeving waardoor het ordelijker wordt. Of misschien komt er een lower-end i5 45xx serie. Of zoals Phuncz zie, gewoon marketing.Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 01:32:
Weet iemand trouwens waarom de naamgeving van 3570 naar 4670 gegaan is en niet de te verwachten 4570? Zit daar nog een reden achter of is het toch weer de gebruikelijke random stoelendans?
Op Wikipedia kan je de lijst met cpu's bekijken:
Wikipedia: Haswell (microarchitecture)
Wikipedia: Ivy Bridge (microarchitecture)
De i5 cpu's hadden bij Ivy bridge de namen 3xx, 4xx en 5xx. Bij Hasswell lijkt dat tot nu toe 4xx, 5xx en 6xx.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Verwijderd
Bij de mobiele lijn is alles wel 1 punt opgeschoven.
3630qm -> 4700mq
3740qm -> 4800mq
3840qm -> 4900mq
3920xm -> 4950mx
Qua prijsrange klopt het ook.
3630qm -> 4700mq
3740qm -> 4800mq
3840qm -> 4900mq
3920xm -> 4950mx
Qua prijsrange klopt het ook.
Maar daar hebben ze QM -> MQ van gemaakt. Logica jongens. Waarom niet gewoon alles gelijk houden en enkel het iteratie nummer veranderen (2600k-3600k-4600k enz) is een stuk duidelijker imho.
if (!coffee) {
Work = false; }
Verwijderd
De logica is inderdaad ver te zoeken. De enige reden die ik kan bedenken voor de 'stap omhoog' is zodat ze nu weer een i7-46xx dualcore kunnen maken. De i7-3520m klinkt namelijk niet echt 'i7'. Dat is het ook niet wat mij betreft.
Wát gaat dan precies irriteren? Ik lees hier veel over het uit en in moeten pluggen van USB devices, maar dat is dus niet het geval he. De bug is dat het device zichzélf opnieuw aanmeldt als de host uit slaapstand komt. Oftewel, de drive zal automatisch opnieuw mounten en geopende filehandles naar files op de drives zullen gesloten worden omdat de drive kortstondig verdwijnt. Het ligt een beetje aan de gebruikte software of je daar ook echt last van zult hebben.Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:38:
Ik heb regelmatig meerdere USB-sticks in de PC zitten en dit zou echt een drama zijn. Dergelijke kleine dingen gaan op den duur ontzettend irriteren.
Veel software laadt de contents van de file in het geheugen en zal daarna de file sluiten, dan heb je er dus geen last van - cases waarbij dat niet opgaat gaan voornamelijk over grotere files, zoals video streams en databases. Heb net een testje gedaan met Word, die houdt de file wel open maar zeurt niet als de verbinding even wegvalt (even getest door de file te openen op een gemapte network drive en dan de mapping weg te halen en weer terug te zetten). Ik voorspel vergelijkbaar gedrag in iets als Photoshop.
[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 03-06-2013 16:17 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Precies, sowieso is het verstandig om altijd lokaal te werken en indien je klaar bent een kopie naar de stick te zetten. Heb je nergens last van..oisyn schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:08:
[...]
Wát gaat dan precies irriteren? Ik lees hier veel over het uit en in moeten pluggen van USB devices, maar dat is dus niet het geval he. De bug is dat het device zichzélf opnieuw aanmeldt als de host uit slaapstand komt. Oftewel, de drive zal automatisch opnieuw mounten en geopende filehandles naar files op de drives zullen gesloten worden omdat de drive kortstondig verdwijnt. Het ligt een beetje aan de gebruikte software of je daar ook echt last van zult hebben.
Er werd eerst vernomen dat je de apparaten opnieuw moest inpluggen maar uit praktijk testen blijkt dat dit niet noodzakelijk is. Vandaar dat men hierover sprak.
Nog steeds 0 reactie op mijn vraag mbt het haswell topic
if (!coffee) {
Work = false; }
Ik heb zaterdag een beetje bij zitten lezen en sequential reads en writes rezen behoorlijk de pan uit met 2400MHz mem tov 1600MHz, eens kijken of ik daar nog een linkje van heb. Was zelf iig wel van plan 2400MHz RAM te halen (mijn oog viel op pricewatch: G.Skill F3-2400C10D-16GTX)naaitsab schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:06:
Nog even afwachten of hoog frequentie RAM nu wel meer zoden aan de dijk zet zoals bij de nieuwe AMD APU lijn wel het geval schijnt te zijn. Als iemand hier meer info over gevonden heeft hoor ik dat graag
Ah het was bij Guru3D. Deeplink naar de betreffende pagina: http://www.guru3d.com/art...e_i7_4770k_review,20.html
[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 03-06-2013 16:37 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Maar ook dat vind ik irritant. Zit niet te wachten op berichtjes en oplichtende icoontjes vanwege remounts. Zit je toch elke keer te kijken van wat is er aan de hand..oisyn schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:08:
[...]
Wát gaat dan precies irriteren? Ik lees hier veel over het uit en in moeten pluggen van USB devices, maar dat is dus niet het geval he. De bug is dat het device zichzélf opnieuw aanmeldt als de host uit slaapstand komt. Oftewel, de drive zal automatisch opnieuw mounten en geopende filehandles naar files op de drives zullen gesloten worden omdat de drive kortstondig verdwijnt. Het ligt een beetje aan de gebruikte software of je daar ook echt last van zult hebben.
Iedereen moet het voor zich weten uiteraard. Maar als ik een mobo van E200+ koop die ik enige jaren gebruik heb ik daar geen zin in.
Wacht wel tot C2. Kunnen de prijzen ook wat dalen en meer inzicht hoe het platform nu echt overklokt.
PC Specs
Als je nog een systeem draait met een Core 2 Duo, dan denk ik dat je het upgraden niet te zeer als argument moet gebruiken. Ik zit zelf ook nog met een Core 2 CPU en in de tussentijd hebben we al 4 generaties Core i-CPU's gezien evenals meerdere sockets (1366, 1156, 2011, 1155 en nu 1150). Aangezien de hele PC desktopmarkt momenteel vrij donker is qua toekomst (véél meer verkopen in mobile computing dan 5 jaar geleden), moet je niet teveel upgrading meer verwachten. Zeker niet als je ziet dat CPU's binnen de zelfde socket al alleen maar een marginaal verschil in benchmarks kunnen aanduiden zoals de Core i7-2600K vs Core i7-3770K.CapTVK schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:16:
En als ik besluit te upgraden wil ik dat het gelijk goed werkt. Plus een systeem dat ik in de toekomst nog eens kan upgraden.
Dit is wel interessant om uit te zoeken of het ook real-life substantiële prestatieverschillen oplevert. Want natuurlijk met memory-intensive benchmarks komt dat verschil wel naar buiten maar zullen we bv. ook ineens 10-20% betere prestaties in games mogen verwachten ?.oisyn schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:30:
Ik heb zaterdag een beetje bij zitten lezen en sequential reads en writes rezen behoorlijk de pan uit met 2400MHz mem tov 1600MHz, eens kijken of ik daar nog een linkje van heb. Was zelf iig wel van plan 2400MHz RAM te halen (mijn oog viel op pricewatch: G.Skill F3-2400C10D-16GTX)
Ah het was bij Guru3D. Deeplink naar de betreffende pagina: http://www.guru3d.com/art...e_i7_4770k_review,20.html
Verwijderd
Mwoah, nu doe je net alsof de markt op sterven na dood is en dat lijkt me toch een beetje te ver gaan.Phuncz schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:38:
Aangezien de hele PC desktopmarkt momenteel vrij donker is qua toekomst (véél meer verkopen in mobile computing dan 5 jaar geleden), moet je niet teveel upgrading meer verwachten.
De wereld gaat ten onderHelp!!!! schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:39:
[...]
Maar ook dat vind ik irritant. Zit niet te wachten op berichtjes en oplichtende icoontjes vanwege remounts. Zit je toch elke keer te kijken van wat is er aan de hand.
Precies wat ik wou posten, synthetische benchmarks lees ik meestal overheen dat zegt geen ene flikker, gaat mij om real life scenario's. Zoals FPS in games of X aantal seconden voor handeling Y (Photoshop bijvoorbeeld)Phuncz schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:38:
[...]
Dit is wel interessant om uit te zoeken of het ook real-life substantiële prestatieverschillen oplevert. Want natuurlijk met memory-intensive benchmarks komt dat verschil wel naar buiten maar zullen we bv. ook ineens 10-20% betere prestaties in games mogen verwachten ?
if (!coffee) {
Work = false; }
Aantal FPS is sowieso een waardeloze metric. Als je 30 fps draait is 5 fps meer heel wat (verschil van ~5ms per frame). Als je 120 fps runt dan is het niets (verschil van 1/3 ms).
Dataintensieve operaties (photoshop werk, video encoding, etc) hebben er sowieso baat bij. Nou maak ik games als beroep en geheugen is daarbij vaak een bottleneck, maar dan gaat het voornamelijk om random access tijden, en dan gaat meer bandbreedte je ook niet helpen. Hangt natuurlijk ook wel af van het type game. Maar goed, dit is en blijft een theoretisch verhaal, ik zou ook wel benchmarks willen zien
.
Dataintensieve operaties (photoshop werk, video encoding, etc) hebben er sowieso baat bij. Nou maak ik games als beroep en geheugen is daarbij vaak een bottleneck, maar dan gaat het voornamelijk om random access tijden, en dan gaat meer bandbreedte je ook niet helpen. Hangt natuurlijk ook wel af van het type game. Maar goed, dit is en blijft een theoretisch verhaal, ik zou ook wel benchmarks willen zien
Hasswell komt eigenlijk helemaal niet over als een tock, maar eerder als een opgepompte Ivy Bridge architectuur als je het mij vraagt..
Hier wat memory benchmarks in games: http://www.tomshardware.c...ry-scaling-i7,2325-7.html
Zoals ik al zei, low latency is belangrijker dan high bandwidth. Maar overall lijkt het niet bijzonder te lonen om heel snel mem te kopen. Maar het overclockt natuurlijk wel beter.
Zoals ik al zei, low latency is belangrijker dan high bandwidth. Maar overall lijkt het niet bijzonder te lonen om heel snel mem te kopen. Maar het overclockt natuurlijk wel beter.
Zijn de prijzen van de Haswell's nou ineens zo ingezakt 
Afgelopen weekend ging een 4670K voor tegen de 300 weg dacht ik ... of ik had weer teveel bier op en heb niet goed opgelet
Ik zal een open deur intrappen ... een i7 4770 gebruiken voor gaming ,films kijken ,downloaden en comics lezen gaat enigszins overkill zijn zeker ?
Afgelopen weekend ging een 4670K voor tegen de 300 weg dacht ik ... of ik had weer teveel bier op en heb niet goed opgelet
Ik zal een open deur intrappen ... een i7 4770 gebruiken voor gaming ,films kijken ,downloaden en comics lezen gaat enigszins overkill zijn zeker ?
Als je gerekend had dat je 300 euro kwijt zou zijn voor een 4670 zou ik dan nu sowieso voor de 4770 gaan
Ik heb de prijs van dag 1 gevolgd voor de i5-4670K aangezien ik die zeer binnenkort wil aanschaffen. De prijs begon net iets boven de 240€ en ik denk dat de 220€ die hij nu kost, de vaste prijs zal zijn.
^
Niet de vaste prijs want hij staat al op E216.
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
Heel veel zakken lijkt me ook niet waarschijnlijk aangezien de 3570K op E209 staat.
Denk dat de verkoop behoorlijk tegen kan gaan vallen aangezien de winst tov SB en IB behoorlijk mager is.
Meeste progressie zit in platform features (USB3 + SATA600 + UEFI refinements etc)
Niet de vaste prijs want hij staat al op E216.
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
Heel veel zakken lijkt me ook niet waarschijnlijk aangezien de 3570K op E209 staat.
Denk dat de verkoop behoorlijk tegen kan gaan vallen aangezien de winst tov SB en IB behoorlijk mager is.
Meeste progressie zit in platform features (USB3 + SATA600 + UEFI refinements etc)
[ Voor 54% gewijzigd door Help!!!! op 04-06-2013 17:25 ]
PC Specs
Ik heb speciaal niet de absoluut laagste prijs genomen maar het ruwe gemiddelde van de betere webshops.
Als je de verkopen betwijfelt, dan verwacht je teveel van de meeste tweakers, namelijk dat ze op de hoogte zijn dat het wel of niet beter is. Het enige dat ze zien is dat het grafiekje aanduidt dat ie 10-12% sneller is, ongeacht al de andere details.
En dan krijg je dit soort zaken: V&A aangeboden: MSI Z77A-GD65 & Intel Core i5 3570k
Als je de verkopen betwijfelt, dan verwacht je teveel van de meeste tweakers, namelijk dat ze op de hoogte zijn dat het wel of niet beter is. Het enige dat ze zien is dat het grafiekje aanduidt dat ie 10-12% sneller is, ongeacht al de andere details.
En dan krijg je dit soort zaken: V&A aangeboden: MSI Z77A-GD65 & Intel Core i5 3570k
Er zijn altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste moeten hebben omdat ze daar een kick van krijgen. Zegt niks over de kennis van die persoon verder. Vind het wel jammer dat het aankoopvragen forum is open gezet, stikt daar van de "flikker maar neer" topics
(ik wil x voor y euro, met 0,0 eigen inzet)
Ik weet ook wel dat de de overstap van een 2600K naar een 4770K niet super veel zin heeft maar toch ga ik het aanschaffen. Dan heb ik wel het "excuus" dat Z87 een stuk moderner is dan P67, dat is eigenlijk mijn voornamelijkste reden en het sneller booten door AHCi door de full-uefi.
Ik weet ook wel dat de de overstap van een 2600K naar een 4770K niet super veel zin heeft maar toch ga ik het aanschaffen. Dan heb ik wel het "excuus" dat Z87 een stuk moderner is dan P67, dat is eigenlijk mijn voornamelijkste reden en het sneller booten door AHCi door de full-uefi.
if (!coffee) {
Work = false; }
Op chipsetgebied is er wel weer wat vooruitgang geboekt en vooral op de kleinere bordjes is het met rasse schreden vooruitgegaan. Mijn volgende desktop zal een mini-ITX systeem zijn en Asrock heeft een juweel van een 17x17cm bordje uitgebracht: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87E-ITX/index.us.asp
- 1 x PCIe 3.0 x16, 1 x half-mini-PCIe, 1 x mSATA-600/full mini-PCIe
- Intel Gigabit LAN
- Realtek ALC1150 + TI NE5532 amp (tot 600 Ohms headsets)
- 6 x SATA3, 1 x eSATA, 6 x USB 3.0, 6x USB 2.0
- 802.11ac, BT v4.0 module
En Asus heeft zelfs een ROG mITX bordje uitgebracht met nog wat meer stuff.
- 1 x PCIe 3.0 x16, 1 x half-mini-PCIe, 1 x mSATA-600/full mini-PCIe
- Intel Gigabit LAN
- Realtek ALC1150 + TI NE5532 amp (tot 600 Ohms headsets)
- 6 x SATA3, 1 x eSATA, 6 x USB 3.0, 6x USB 2.0
- 802.11ac, BT v4.0 module
En Asus heeft zelfs een ROG mITX bordje uitgebracht met nog wat meer stuff.
Asrock heb ik altijd een beetje Acer/B-merk gevoel bij, weet niet waarom 
Ik heb om die reden ook nog even gewacht met een nieuw HTPC/NAS systeempje, die nieuwe cpu's zijn ook zuiniger dat is wel zo fijn bij een 24/7 doelstelling.
Ik heb om die reden ook nog even gewacht met een nieuw HTPC/NAS systeempje, die nieuwe cpu's zijn ook zuiniger dat is wel zo fijn bij een 24/7 doelstelling.
if (!coffee) {
Work = false; }
Asrock was vroeger ook het B-segment van Asus, maar tegenwoordig gaat die vlieger niet meer op.
De Haswells lijken vooral zuinig te zijn tijdens idle, wat voor jouw doel sowieso interessanter is dan load-cijfers, dus zeker geen miskoop. Met misschien het oog op 4K voor je HDTV is Haswell ook geen miskoop, aangezien het vloeiend 4K over HDMI kan sturen met de snellere IGP's.
De Haswells lijken vooral zuinig te zijn tijdens idle, wat voor jouw doel sowieso interessanter is dan load-cijfers, dus zeker geen miskoop. Met misschien het oog op 4K voor je HDTV is Haswell ook geen miskoop, aangezien het vloeiend 4K over HDMI kan sturen met de snellere IGP's.
Ik wilde ook naar de Haswell om mijn i7 920 @4ghz te vervangen, maar ik word niet blij van wat ik lees. Ik zou net zo goed aar een IB kunnen ipv de Haswell lijkt me. Ik mis dan alleen (denk ik) sata 6gb/sec en USB3.0....misschien PCIe3 voor mijn GTX680.
Kortom: alleen vanwege de mobo's zou het interessant zijn, qua CPU niet wat ik had verwacht.
Kortom: alleen vanwege de mobo's zou het interessant zijn, qua CPU niet wat ik had verwacht.
Verwijderd
Kun jullie ook iets meer in makkelijke taal vertellen over de nieuwe haswell CPU's? Ik zat te wachten hierop voordat ik een nieuwe Game PC aanschaf. Zijn ze het nu waard om aanschaffen of zou de oude net zo goed zijn voor een GamePC?
Lees en bekijk het volgende zou ik zeggen 
Video review Grote moederborden test CPU testen
Reden dat er geen tw.net links bij staan is omdat die Haswell test echt ver beneden de maat is. Deze zijn vele male uitgebreider en voor jou handig, in wat makkelijkere taal geschreven
Video review Grote moederborden test CPU testen
Reden dat er geen tw.net links bij staan is omdat die Haswell test echt ver beneden de maat is. Deze zijn vele male uitgebreider en voor jou handig, in wat makkelijkere taal geschreven
if (!coffee) {
Work = false; }
Inderdaad, Intel heeft in 2011 en 2012 recordomzetten geboekt van respectievelijk 54 miljard en 53 miljard dollar.Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:43:
[...]
Mwoah, nu doe je net alsof de markt op sterven na dood is en dat lijkt me toch een beetje te ver gaan.

Weet iemand wanneer de Xeon E3's worden aangekondigd? De E3-1230V2 is namelijk een i7 3770 voor de prijs van een i5 3570K.
Tweakblog van de maand
Hasswell is een 'tock' in de tick-tock-strategie van Intel. Intel brengt elk jaar (ca. 14 maanden) een nieuwe reeks cpu's op de markt. De tick is een die shrink, waarbij voornamelijk/enkel de transistors op een kleiner procedé worden gebakken. Eén stap kleiner is gelijk aan de vierkantswortel van 2 (1.4), zoals bij Ivy Bridge van 32nm naar 22nm. Bij een tick (die shrink) wordt de cpu voornamelijk zuiniger.Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 19:46:
Kun jullie ook iets meer in makkelijke taal vertellen over de nieuwe haswell CPU's? Ik zat te wachten hierop voordat ik een nieuwe Game PC aanschaf. Zijn ze het nu waard om aanschaffen of zou de oude net zo goed zijn voor een GamePC?
Het volgende jaar introduceert Intel een nieuwe architectuur, de tock. Hierbij worden er een reeks aanpassingen gedaan waardoor de cpu sneller moet worden (en dan kunnen er natuurlijk ook zuinigere cpu's met dezelfde snelheid gemaakt worden). Ook komt er een nieuwe chipset, die op een kleiner procedé wordt gebakken, meestal 1 à 2 procedés groter om oudere fabs te kunnen blijven gebruiken.
Het jaar daarna wordt die architectuur weer op een kleiner procedé gebakken enz.
De Hasswell cpu's zijn inmiddels goed leverbaar, dus ik zie geen reden om nog een Ivy Bridge cpu te kopen, tenzij je 10 euro of zo wilt besparen.
Tweakblog van de maand
Dat zei ik helemaal niet, ik zei dat de toekomst donker is, waar ik mee bedoel dat we niet kunnen zien waar ie naartoe gaat. Het enige dat we weten is dat de desktop niet meer het meestverkochte type toestel is, zelfs tabletverkopen komen in de buurt.Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:43:
[...]
Mwoah, nu doe je net alsof de markt op sterven na dood is en dat lijkt me toch een beetje te ver gaan.
Zoek eens een groot merk dat desktops als grootste broodwinning heeft.
Leuk grafiekje maar je interpreteert het fout aangezien het lijkt te gaan over total net revenue wat natuurlijk ook chipsets, server CPU's, NIC's, SSD's en voornamelijk mobiele CPU's inhoudt.witeken schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:57:
[...]
Inderdaad, Intel heeft in 2011 en 2012 recordomzetten geboekt van respectievelijk 54 miljard en 53 miljard dollar.
[afbeelding]
Ga eindelijk m'n E6700 systeem met pensioen sturen en een Haswell systeempje in elkaar zetten. i5 vs i7 met Ableton live - ga ik daar een groot verschil in zien? Lees wat tegenstrijdige dingen op internet!
Ik kan je nog meer leuke grafiekjes geven, hoorPhuncz schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 01:03:
Leuk grafiekje maar je interpreteert het fout aangezien het lijkt te gaan over total net revenue wat natuurlijk ook chipsets, server CPU's, NIC's, SSD's en voornamelijk mobiele CPU's inhoudt.
Intel is zo verdeeld:

En hier een plaatje met enkele grafieken waar je de omzet per deel van het bedrijf kan zien:

64% van de inkomsten komt dus uit de PC Client Group, die bestaat uit de notebook- en desktopmarkt, of 34 miljard dollar. 'All other', dus de ssd's vormen 3% van de inkomsten, of ca. 1.5 miljard dollar.
Voor meer info verwijs ik je naar Intels annual report van 2012: 2012 Annual Report (pdf)
Vanaf pagina 9 kan je uitgebreid lezen hoe de business organization is en wat elk deel precies inhoudt.
Hoewel dit grafiekje misschien nog geen extreem accuraat beeld weergeeft (notebook en desktop zitten in dezelfde groep), is het toch al wat duidelijker. Desktopprocessors hebben sowieso de grootste winstmarge, dus voor Intel is het nog steeds zinvol om op de desktopmarkt te blijven.
Op p39 wordt er meer info gegeven bij dat grafiekje:
In 2012 heeft Intel 5% minder inkomsten gegenereerd uit het desktopplatform. Hoe dan ook, in elk geval heeft Intel er binnenkort een nieuw platform bij om eventueel verlies in inkomsten van de krimpende desktopmarkt op te vangen: die van telefoons en tabletsNet revenue for the PCCG operating segment decreased by $1.1 billion, or 3%, in 2012 compared to 2011. PCCG revenue was negatively impacted by the growth of tablets as these devices compete with PCs for consumer sales. Platform average selling prices and unit sales decreased 2% and 1%, respectively. The decrease was driven by 6% lower notebook platform average selling prices and 5% lower desktop platform volume. These decreases were partially offset by a 4% increase in desktop platform average selling prices and a 2% increase in notebook platform volume.
Tweakblog van de maand
Wil binnenkort ook een haswell systeem samenstellen, zou sneller geheugen dan 1600mhz een beetje nut hebben.
1866mhz is maar paar euro duurder dat valt nog wel mee.
1866mhz is maar paar euro duurder dat valt nog wel mee.
Dit topic is gesloten.
![]()