Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:44
Cocytus schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:42:
Ik overweeg nu een SB systeem te kopen en dan de processor na de release van Ivy Bridge te upgraden, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het zit met compatibiliteit (komt er gegarandeerd een UEFI update of is dat zeer de vraag) en of de Panther Point chipset (Z77) nu echt voordelen gaat bieden boven Cougar Point (Z68) behalve geïntegreerde USB3 en snellere PCI-E (heb ik niet nodig).
Vergeet de SB <>IVY compatabliteit maar even :)
Ivy Bridge zal wel werken maar om er optimaal gebruik van te maken heeft een huidig SNB MB de nieuwe ME8 firmware nodig die Intel pas gereleased heeft. Deze is helaas NIET door end-users te flashen aangezien Intel hiervoor de tools niet zal releasen en daarbij ook speciale hardware voor nodig is. Dus er zullen tzt wel SNB mainboards op de market komen met ME8, maar de huidige zullen erg moeilijk naar ME8 te zijn upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
En de PCI-E 3.x mobo's bestaan dus eigenlijk niet, was GB niet de enige met fake PCI-E 3.x ;)

Ik verwacht trouwens wel dat er wat op gevonden wordt, tenminste mobo fabrikanten krijgen namelijk altijd nog wel veel voor elkaar wat volgens Intel of AMD niet kan.

Zie trouwens net dat dit al meer dan een half jaar geleden is geopperd door Mydrivers.

[ Voor 61% gewijzigd door -The_Mask- op 02-12-2011 00:50 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

The Source schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 00:41:
[...]

Vergeet de SB <>IVY compatabliteit maar even :)
Ivy Bridge zal wel werken maar om er optimaal gebruik van te maken heeft een huidig SNB MB de nieuwe ME8 firmware nodig die Intel pas gereleased heeft. Deze is helaas NIET door end-users te flashen aangezien Intel hiervoor de tools niet zal releasen en daarbij ook speciale hardware voor nodig is. Dus er zullen tzt wel SNB mainboards op de market komen met ME8, maar de huidige zullen erg moeilijk naar ME8 te zijn upgraden.
Pfff. Ben in principe in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn hele set kan verkopen en een nieuwe IVY terug als de reviews me bevallen maar wat een nepperij als dit echt zo blijkt te zijn. Zeker omdat de IVY chipset qua features niet echt heel veel spannender is dan SNB chipset.

Ben sowieso niet te spreken over het chipset beleid van Intel. (Zeer) teleurstellende featuresets en uitmelk differentiatie. :N

Het is jammer dat Bulldozer tegenvalt. Concurrentie is broodnodig. :Y

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn alweer bezig met pcie 4.0 pfffff.
bron is niet nodig want we weten wel waar me het over hebben

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 19:21
Help!!!! schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:05:
Het is jammer dat Bulldozer tegenvalt. Concurrentie is broodnodig. :Y
Inderdaad heel erg jammer. Ik zie toch her en der wat signalen dat Intel een beetje achterover aan het leunen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Erwin1967 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:42:
[...]

Inderdaad heel erg jammer. Ik zie toch her en der wat signalen dat Intel een beetje achterover aan het leunen is.
Op dit moment nog niet. Daarvoor is Sandybridge te goedkoop en moeten ze teveel produkten vroegtijdig launchen waardoor ze recalls of features moesten laten vallen.

Natuurlijk kan dit veranderen met IB, maar die is ook nog ver weg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Oh, ik zie heel duidelijk dat Intel wat aan het achterover aan het leunen is - SNB dev kosten zijn allang terugverdiend dus kunnen ze heel comfortabel de prijzen wat verlagen waardoor het voor AMD moeilijk wordt om fatsoenlijke marges op Llano te maken. En de introductie van IB hebben ze redelijk relaxed wat naar achteren kunnen schuiven om SNB nog verder uit te melken zolang Trinity er nog niet is. De productiekosten van SNB zijn inmiddels blijkbaar zo laag dat ze er zelfs $30 low-budget cpu's zoals de Celeron G440 kunnen maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 02-12-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
-The_Mask- schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 00:45:
En de PCI-E 3.x mobo's bestaan dus eigenlijk niet, was GB niet de enige met fake PCI-E 3.x ;)

Ik verwacht trouwens wel dat er wat op gevonden wordt, tenminste mobo fabrikanten krijgen namelijk altijd nog wel veel voor elkaar wat volgens Intel of AMD niet kan.

Zie trouwens net dat dit al meer dan een half jaar geleden is geopperd door Mydrivers.
Gaat werken don't worry.
Echter hebben we geen compatablity gecliamed voor IVY en de gehele line-up :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Intel Core i7-3960X and i7-3930K CPUs Transitioning to C2 stepping in January

As previously reported, Intel's first wave of Sandy Bridge-E processors have VT-d (Intel Virtualization Technology for Directed I/O) disabled due to an errata in the C1 stepping. That issue couldn't be resolved in time for the launch but it's getting fixed with the C2 stepping which is set to start rolling out to customers on January 20th, 2012 (samples have already been delivered).

The CPUs moving to the C2 stepping are the hexa-core Core i7-3960X (3.3 GHz) and Core i7-3930K (3.2 GHz). Beside the fixed VT-d, the C2 chips will feature new S-spec and MM numbers so a BIOS update for current motherboards will likely be required.
I might be wrong, but according to Intel, VT-d functionality is not disabled in SB-E (C1):
http://ark.intel.com/products/63697/Intel-Core-i7-%203930K-Processor-%2812M-Cache-3_20-GHz%29
And according to the specification update, the VT-d errata has already been fixed for C1 steping:
http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i7-lga-2011-specification-update.html
Eind Januari 2012 begint dus de levering van de C2-stepping van de 6-core LGA2011 processors...

[ Voor 3% gewijzigd door bitshape op 13-12-2011 12:06 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrevir
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 17:33
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 Boxed
Tijdens het doorziften van de pricewatch, kwam ik dit beesje tegen. Na het bekijken van wat benchmarks en reviews moet ik zeggen dat deze Xeon wel dodelijk aantrekkelijk lijkt. Betere bang voor buck dan de I5 2500K. Maar iets duurder. En dan toch 4 cores met 8 threads. Ik weet dat er geen GPU in zit. En dat de TDP lager light. Maar na het zien van dit ding, zou ik niet snappen waarom ook maar iemand de i5 2500K koopt als je dit ding voor een vergelijkbare prijs kan kopen buiten dat dit ding niet unlocked is of course. Zit er een ader onder de gras? Want ik zie het dus niet :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-10 09:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja. De adder is dat dit geen aanoopadviestopic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrevir
Het gaat hier niet over aankoop advies. Ik vind het gewoon vreemd dat een xeon van zo'en lage prijs, toch zo goed presteert. Ik vraag niets over kopen, maar meer of jullie meer verstand er van hebben D: Er moet toch iets mis mee zijn dat hij niet veel gebruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Misschien is het gewoon geen bekend product? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrevir
Mogelijk worden mensen bang voor de Xeon naam dat er aan hangt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrevir
Dat had ik al door maar voor mensen die niet overklokken lijkt dit me best een beest
Plus dat met zoveel kracht, overklokken niet eens nodig zou zijn. En underklokken ook niet omdat hij al zo'en lage TDP heeft

[ Voor 22% gewijzigd door Atrevir op 13-12-2011 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 16:55
Atrevir schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:59:
[...]

Dat had ik al door maar voor mensen die niet overklokken lijkt dit me best een beest
Plus dat met zoveel kracht, overklokken niet eens nodig zou zijn. En underklokken ook niet omdat hij al zo'en lage TDP heeft
Duurder moederboard, duurder geheugen, etc.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrevir
Van wat ik heb gelezen kan je dat ding op een normale 1155 socket moederbordje pleuren. En dat hij normale geheugen gewoon kan nemen. Maar ik denk dat ik te weinig van server CPU's afweet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gewoon zelfde geheugen en mobo, ik heb ook een Xeon maar dan socket 1156 dus wel gewoon overklokbaar en was ook goedkoper dan een i7.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Prices of Ivy Bridge desktop CPUs

Ivy Bridge micro-architecture, planned for the second quarter 2012, will bring a number of enhancements to CPU and graphics portions of the chip. The CPU cores will feature up to 15%, sometimes even higher performance due to micro-architecture improvements and 100 MHz - 300 MHz higher Turbo Boost frequencies. HD 4000 and HD 2500 graphics will add support for DirectX 11, and it will be considerably faster than current HD 3000 and HD 2000 on-chip graphics. What's more important, better performing Ivy Bridge CPUs will come with 20% lower Thermal Design Power. It's great that upcoming CPUs will run cooler and faster, but at what price? Based on pricing information, that we've seen, desktop Ivy Bridge SKUs will have prices, in most cases identical to Sandy Bridge predecessors.

The fastest and the most expensive processor from Core i7 series will be Intel i7-3770K CPU with unlocked clock multiplier. This 3.5 GHz quad-core chip will come with 8 MB L3 cache, Hyper-Threading, and up to 3.9 GHz Turbo Boost. The CPU will replace Core i7-2700K, and it will be priced the same, at $332.
Three remaining SKUs from Core i7 family, i7-3770, i7-3770S and i7-3770T, will cost $294 in 1K quantities. It's good to see that Intel continues to offer energy-efficient "S" and "T" models at the same price level as mainstream microprocessors.

Similar to current Sandy Bridge products, Ivy Bridge Core i5s will feature 4 CPU cores with 6 MB of last level cache. The only exception to this is a dual-core i5-3470T with 3 MB L3 cache. The fastest i5 chip will be i5-3570K, a successor to Core i5-2500K. This CPU will come with $225 price sticker. Other i5-35xx series products, namely Core i5-3550, i5-3550S and i5-3570T, will cost $205, or $20 cheaper than the i5-3570K. i5-34xx processors will be the most affordable from i5 family. There will be three of them available in Q2 2012 at $184: Core i5-3450, i5-3450S and i5-3470T.

Table below contains a summary of features of soon to be released Ivy Bridge processors. Dual-core Core i5-3470T will be available in May. Remaining 10 i5 and i7 models will launch in April. Prices of future IB processors are presented in the "Price"column. The last column in the table shows Sandy Bridge model, that will be replaced, or closely matches, upcoming IB CPU:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/11-12-19/80a.jpg

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 11:51
Dat zijn nog eens mooie prijzen, die 3770K komt er zeker in mijn nieuwe systeempje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Gigabyte roept X79-moederborden terug wegens brandgevaar

Gigabyte roept een aantal X79-moederborden terug. Het gaat om de GA-X79-UD3, GA-X79-UD5 en G1.Assasin 2. De moederborden worden dan bijgewerkt naar de nieuwste BIOS-versie. De standaard-BIOS kan enorm hoge temperaturen en overvoltage veroorzaken, wat kan leiden tot brandgevaar.

De moederbordenfabrikant start een terugroepactie voor alle verkoopchannels. Gevorderde gebruikers kunnen zelf hun BIOS bijwerken naar de F7-versie. Alle eerdere versies zijn onveilig. Je kunt je BIOS zelf updaten via de links onderaan dit artikel, anders adviseert Gigabyte om contact op te nemen met de winkel waar je het moederbord hebt gekocht.
http://www.bouweenpc.nl/n...-terug-wegens-brandgevaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
TomasH schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:03:

Gigabyte roept X79-moederborden terug wegens brandgevaar

Gigabyte roept een aantal X79-moederborden terug. Het gaat om de GA-X79-UD3, GA-X79-UD5 en G1.Assasin 2. De moederborden worden dan bijgewerkt naar de nieuwste BIOS-versie. De standaard-BIOS kan enorm hoge temperaturen en overvoltage veroorzaken, wat kan leiden tot brandgevaar.

De moederbordenfabrikant start een terugroepactie voor alle verkoopchannels. Gevorderde gebruikers kunnen zelf hun BIOS bijwerken naar de F7-versie. Alle eerdere versies zijn onveilig. Je kunt je BIOS zelf updaten via de links onderaan dit artikel, anders adviseert Gigabyte om contact op te nemen met de winkel waar je het moederbord hebt gekocht.
http://www.bouweenpc.nl/n...-terug-wegens-brandgevaar
Hier het bewuste fimpje:
YouTube: GIGABYTE's mobo X79-UD3 is burning!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
8 april 2012 zou de datum moeten zijn voor Ivy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Gigabyte fixing problems with defective BIOS design in X79 motherboard

Gigabyte Technology, in response to questions concerning a defective BIOS design in its X79-series motherboards, has offered remedies including recall of certain versions of X79 motherboards, replacements with upgraded BIOS and lifetime maintenance warranty for related models, according to the company.

The defective BIOS design was found when some enthusiastic players were testing the limit of overclocking of Gigabyte's high-end X79-UD3 motherboards, which then caught fire and released smoke when the devices were overclocking, revealed industry sources.

In addition to the replacement of new products, Gigabyte said that it will also offer lifetime warranty for X79 motherboards that have been upgraded to F7 BIOS and beyond.

Rival vendors Asustek Computer and ASRock have also launched X79-based motherboards but the two companies both have set overclocking limits on the devices, whereas Gigabyte did not set a maximum clocking limit on its X79 boards previously, indicated the sources.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel fakes Ivy Bridge graphics on stage at CES

Intel Ivy Bridge graphics are still so broken that company executives have to lie about it to the assembled press. Yes, I did say lie, and it is a direct deception, as intended.
The story is the same sad one that has been going on for a while, and Intel got caught with their pants down this time. The claim is that Ivy Bridge has acceptable graphics, and it can play DX11 games in Ultrathin form factors no less. In case you haven’t been paying attention, we have laid out why they can’t possibly do so, and point out Intel’s still badly broken drivers. The flagship Intel CPU still lacks functional drivers more than a year after it’s debut, and will do so until it is replaced.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het was sowieso wel een filmpje wat afgespeelt werd met VLC en dit doe je echt niet als het helemaal goed werkt, ze zullen nog grote driver problemen hebben dat is waarschijnlijk ook de reden van het uitstel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
-The_Mask- schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:49:
Het was sowieso wel een filmpje wat afgespeelt werd met VLC en dit doe je echt niet als het helemaal goed werkt, ze zullen nog grote driver problemen hebben dat is waarschijnlijk ook de reden van het uitstel.
Onder het motto van 'waar rook is, is vuur' zou je wel gelijk kunnen hebben en over het filmpje heb je inderdaad gelijk. Al lijkt Anand wel overtuigd te zijn dat het allemaal goed werkt na het te hebben getest op een laptop van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de grote verbeteringen van de nieuwe chipsets ten opzichte van de voorgangers? Het enige dat ik kan vinden is native USB 3, dat in ieder geval goedkoper is en afhankelijk van de implementatie van non-native USB 3 op het bord waarmee je het vergelijkt potentieel wat sneller. Zijn er verder substantiële relevante verschillen? Er zijn nog steeds twee SATA600-poorten, nog steeds geen native PCI-E 3.0 en verder zou ik het niet weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-10 15:28

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:33:
Wat zijn de grote verbeteringen van de nieuwe chipsets ten opzichte van de voorgangers? Het enige dat ik kan vinden is native USB 3, dat in ieder geval goedkoper is en afhankelijk van de implementatie van non-native USB 3 op het bord waarmee je het vergelijkt potentieel wat sneller. Zijn er verder substantiële relevante verschillen? Er zijn nog steeds twee SATA600-poorten, nog steeds geen native PCI-E 3.0 en verder zou ik het niet weten.
Hebben we het nu over 6 series tegen X7 series? Of 6 series tegen normale 7 series(X7 valt er buiten in deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:31:
Onder het motto van 'waar rook is, is vuur' zou je wel gelijk kunnen hebben en over het filmpje heb je inderdaad gelijk. Al lijkt Anand wel overtuigd te zijn dat het allemaal goed werkt na het te hebben getest op een laptop van Intel.
Als het filmpje laat zien wat IVB moet presteren ten tijde van introductie is er weinig raars aan - bedrijven laten continu mockups en verwachte benchmark performance zien als het final produkt nog niet klaar is, en zijn daar geheimzinnig over hoever de ontwikkeling nou werkelijk is (da's nou eenmaal bedrijfsgeheim). Als IVB bij introductie niet snel genoeg is en dat filmpje niet kan waarmaken, dan blijkt dat direct uit de reviews en benches. Zoals het nu is maken mensen zich druk over de eventuele performance van een produkt dat nog niet te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phntm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:44:
Hebben we het nu over 6 series tegen X7 series? Of 6 series tegen normale 7 series(X7 valt er buiten in deze)
Ik had het over de nieuwe 1155-chipsets tegenover de oude :) Ik was misschien niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
Als ik mij niet vergis is het vandaag de releasedag van de i7-3820. Ik zit stiekem te wachten op wat reviews.
Helaas zijn die nog niet te vinden. Nog meer mensen die met smart zitten te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 11:42
Lumics schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:21:
Als ik mij niet vergis is het vandaag de releasedag van de i7-3820. Ik zit stiekem te wachten op wat reviews.
Helaas zijn die nog niet te vinden. Nog meer mensen die met smart zitten te wachten?
Ja ik! Wil een nieuw systeem bouwen, had ook de 13e als releasedag gelezen, ik hoop dat deze CPU met een week beschikbaar is in Nederland zodat ik alles kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:57
De eerste batch i7 3820's ligt nu in de winkels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
wittereus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:10:
De eerste batch i7 3820's ligt nu in de winkels. :)
Tijd voor tweakers om een review uit te voeren! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Specificaties Intel Ivy Bridge Core i3-processors uitgelekt

Het Chinese Zol.com.cn heeft een roadmap van Intel gepubliceerd. In de roadmap, die dateert van midden januari, worden de Core i3-processors op basis van Ivy Bridge genoemd. Het is de eerste keer dat de nieuwe Core i3's opduiken.

Het gaat om de Core i3 3240, i3 3225 en i3 3220. Van de eerste en de laatste komt ook een energiezuinige T-variant op de markt. De i3 3240, i3 3255 en i3 3220 hebben klokfrequenties van respectievelijk 3,4GHz, 3,3GHz en 3,3GHz, 3MB L3-cache, twee cores en vier threads via HyperThreading.

Er zit geen Turbo Boost-functionaliteit in de nieuwe CPU's. Wel is er een geïntegreerde GPU aanwezig, namelijk een HD 2500-GPU in de i3 3240 en i3 3220, en een HD 4000-GPU in de i3 3225. De GPU is in alle gevallen geklokt op 650MHz met een Turbo Boost van 1050MHz. Het TDP van alle drie de processors is slechts 55 watt. De i3 3240T en i3 3220T zijn geheel gelijk aan hun non-T-varianten, maar zijn met respectievelijk 3GHz en 2,8GHz wat lager geklokt. Het TDP ligt met 35 watt bovendien een stuk lager.

De Core i3's, de enige dual-cores in de Intel Ivy Bridge-reeks, worden pas gelanceerd in mei 2012. De Core i5's en i7's, oftewel de quad-cores, mogen we al begin april verwelkomen. 8 april circuleert als mogelijke releasedatum voor die laatste processors.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Ivy-Bridge-Core-i3-roadmap-WW03-low-power-reference-table-10-575x431.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Ivy-Bridge-Core-i3-roadmap-WW03-low-power-reference-table-11-575x431.jpg
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wut, zie ik de opvolger van de 2500K nu 8 threads hebben? Dat is echt totaal nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:24:
Wut, zie ik de opvolger van de 2500K nu 8 threads hebben? Dat is echt totaal nieuw voor mij.
Ik neem aan dat je de i5 2550K bedoelt, maar ja, dat is zo.

EDIT: Hier staat dat het niet zo is... Aan de andere kant, de roadmap van de Chinezen is nieuwer. En de nieuwsredactie van (lees: op het forum kan iedereen wat zetten, dus dat is minder te vertrouwen) Zol.com.cn praat meestal geen onzin.

De energiezuinige varianten hebben wel gewoon 4 threads. Zou het dan gewoon een foutje van de Intel PowerPoint-presentatiemaker zijn?

[ Voor 47% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 15-02-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou wel een fikse deviatie van de tot nu toe geldende norm zijn. De hoge i5's waren altijd dezelfde lage i7's zonder HT. Ik moet zeggen dat ik de opvolgers vooralsnog maar matig interessant vond, maar dat zou het spelletje wel veranderen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het een typo is, maar anders is het wel één van de meer relevante verbeteringen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 19:56
lijkt mij sterk dat een i5 hyperthreading zou krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catfish schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:15:
lijkt mij sterk dat een i5 hyperthreading zou krijgen
Mij eerlijk gezegd ook, want het is natuurlijk heerlijk voor Intel om mensen voor HT 80-90 euro te laten betalen. Daar komt het verschil tussen de 2500K en 2600K op neer en daar betaal je dan ook goed voor. De helft meer is niet mis en zo zou een i7 wel betrekkelijk oninteressant worden.

Nee, ze zouden zichzelf denk ik geen gunst doen, marketingtechnisch zit die verdeling gewoon erg goed in elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Luxe probleem:

i7 920
Asus P6t Deluxe
12gb mem tripple channel
HD 6970
SSD voos os
SSD voor games

Is het zinvol om te upgraden naar de nieuwe i7 cpu's? Intel Core i7 3820?

Mijn SSD's zijn gelimiteerd als het gaat om sata ondersteuning. Verder heb ik weinig te klagen, maar het begint na een aantal jaar toch wel te jeuken om weer wat nieuws te kopen ;)

Of wachten op de IVY cpu's? Goed voor de stroomrekening :D

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 18-02-2012 12:59 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:12
Workaholic schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 12:51:
Of wachten op de IVY Haswell cpu's?
Ivy bridge gaat qua prestaties niet geweldig veel sneller zijn (bij socket 1155 zeker) dus ik zou gewoon wachten op de "echte" nieuwe cpu's van Intel namelijk haswell.

Of een Socket 2011 systeempje met een i7 3930K maarja die kost ook even wat meer ;)
Upgraden naar een nieuw moederbord + een i7 3820 zou ik persoonlijk zonde van het geld vinden.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Benchmarks Intel Core i5 3570K en HD 4000-GPU (Ivy Bridge) uitgelekt

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Core-i5-3570K-HD-Graphics-4000-chip-shot-300x199.jpg
Expreview heeft een korte review van de Intel Core i5 3570K gepubliceerd. Die Ivy Bridge-processor is de opvolger van de i5 2500K en moet in april 2012 uitkomen. De Chinese site belooft later benchmarks van de CPU zelf, maar het eerste deel gaat vooral over de nieuwe geïntegreerde HD 4000-GPU.

De Core i5 3570K is geklokt op 3,4GHz en heeft een Turbo Modus van 3,8GHz. Naast de 1MB L2-cache (256KB per core) zien we dat CPU-Z 6MB L3-cache aangeeft. Zoals een i5 betaamt is er geen ondersteuning voor HyperThreading. Het TDP is 77 watt en daarmee flink lager dan de 95 watt van de i5 2500K. De geïntegreerde GPU van de i5 3570K, waarvan de adviesprijs ongeveer 225 dollar zal bedragen, loopt op 650MHz met een Turbo Modus van 1150MHz.

Intel belooft dat de graphics van Ivy Bridge twee keer sneller zijn dan die van Sandy Bridge. De HD 3000-GPU van Sandy Bridge, die we onder andere terugzagen in de i5 2500K en de i7 2600K, heeft 12 shaders. De HD 4000-GPU van Ivy Bridge beschikt over 16 shaders. Ook zou de architectuur radicaal anders zijn.

We hebben al te veel gekletst, het is tijd voor de benches! De i5 3570K en i5 2500K werden beide geklokt op 3,3GHz en geplaatst in respectievelijk een MSI Z77A-GD55- en Gigabyte Z68A-D3H-B3-moederbord. Alle twee de opstellingen beschikten over 4GB dual-channel DDR3-geheugen van Apacer op 1333MHz met CL7-timings. Voor de opslag werd een 7.200 toeren 500GB-disk van Seagate ingezet. Qua drivers gebruikte Expreview de NVIDIA GeForce 285.62- en Intel Graphics Driver 8.15.10.2598-drivers.

In 3DMark Vantage haalde de i5 3570K met HD 4000-GPU 3.967 Performance-punten. De i5 2500K, met de HD 3000-GPU, bleef steken op 1.830 punten. Dat is een verschil van 116%! Daarnaast werden de ingebouwde benchmarks van de games Left 4 Dead 2, Street Fighter IV, StarCraft 2, DiRT 3 en Far Cry 2 gedraaid op een resolutie van 1280 bij 720 pixels. De gemiddelde prestatiewinst van de i5 3570K ten opzichte van de i5 2500K bedroeg meer dan 67%.

Toen werd de i5 3570K ook nog eens tegenover een NVIDIA GeForce GT 240 met 1GB GDDR3-geheugen gezet. Die videokaart zit qua performance precies tussen de huidige HD 6570 (GDDR5-editie) en HD 6450 in. Dezelfde benchmarkset werd losgelaten op beide GPU’s. In 3DMark Vantage is het verschil in de GPU-score ongeveer 18%, in het voordeel van de GT 240. In de meeste games bedraagt het verschil tussen de 35 en 54 procent, waarbij de GT 240 er eveneens met de winst vandoor gaat.

Al met al lijken losse low-end videokaarten in systemen nu écht overbodig; de i5 3570K kan de games DiRT 3, Street Fighter IV en Left 4 Dead 2 vloeiend spelen met framerates tussen de 44 en 72 fps. Bij StarCraft 2 en Far Cry 2 hangen de scores rond de 30 fps, een kritische grens qua ‘speelbaarheid’. Het wordt nu afwachten op de processorbenchmarks van Expreview en natuurlijk de officiële launch in april.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Core-i5-3570K-HD-Graphics-4000-CPU-Z-575x345.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Core-i5-3570K-HD-Graphics-4000-3DMark-11-Entry-575x362.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Core-i5-3570K-HD-Graphics-4000-i5-2500K-HD-3000-575x587.png

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/02/Intel-Core-i5-3570K-HD-Graphics-4000-vs-NVIDIA-GeForce-GT-240-575x584.png
Source

Moraal van het verhaal: DiRT 3 op 1280x720 prima speelbaar. :9~

Ik ben benieuwd naar de CPU-benches. Die Chinezen kunnen trouwens best goed reviewen, maar één synthetische bench (3DMark) en de rest games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24

Arfman

Drome!

CPU bench vind ik ook interessanter inderdaad. Overigens gisteren een i5 2500K systeempje besteld voor mezelf, de C2D E8400 trekt het gamen nu echt niet meer met 3 schermen. Aangezien Ivy Bridge "slechts" een "tock" is en geen "tick" wilde ik niet tot juni wachten, zonde van m'n 3 schermopstelling nu.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
De bedoeling was om deze week mijn i7-920 te upgraden naar een 3820. Dit simpelweg vanwege het feit dat een 2600k platform voor mij net zo duur is als een 3820 platform.

Nu ik de afgelopen dagen wat gelekte benchmarks heb gezien van de 3770K, welke volgens mij een goed beeld geven van de prestaties, heb ik besloten nog maar even te wachten met upgraden. Dit artikel geeft ook aan dat voor gamen de 2011 vrijwel geen meerwaarde biedt boven een 1155 socket.

Ik verwacht dat een upgraden naar een z77+3770 ongeveer net zo duur is als naar een x79+3820. Aangezien een 2600K in games sneller is dan een 3820, en een 3770K sneller is dan een 2600K. Is de 3770K the way to go.

Tel daar bij op dat een 3770K per uur zo'n 50 watt minder verstoot, dan scheelt dit bij acht uur per dag op jaar basis al gauw € 50 op de stroomrekening.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, en wat ik lastig kan terugvinden op google; Indien de externe GPU niet wordt gebruikt, kan een z77/3770k de externe GPU volledig uitschakelen en overschakelen op de IGP?
Want dit zou ook weer een behoorlijke positieve invloed hebben op de stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lumics schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:18:
Wat mij niet helemaal duidelijk is, en wat ik lastig kan terugvinden op google; Indien de externe GPU niet wordt gebruikt, kan een z77/3770k de externe GPU volledig uitschakelen en overschakelen op de IGP?
Want dit zou ook weer een behoorlijke positieve invloed hebben op de stroomrekening.
Daar kun je wel van uit gaan dat het kan, maar de winst is bij de moderne videokaarten vaak heel klein. Bij de HD7000 serie is het zelfs heel erg klein. En bij Z68 met Sandy Bridge betekende het ook nog eens performance verlies.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 22-02-2012 12:12 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
De bedoeling was om deze week mijn i7-920 te upgraden naar een 3820. Dit simpelweg vanwege het feit dat een 2600k platform voor mij net zo duur is als een 3820 platform.
Waarom neem je een (veel te) dure closed circuit waterkoeling als een 2600k (en de 3820 in theorie nog beter ivm TDP) overgeclocked kan worden met zeg een mugen2 of een megahalem type koeler ?, zet daar een stille PWM fan op en je bent goedkoper uit en ook nog eens een stuk stiller aangezien de H-series pompen een hoogst irritant geluid maken onder load.
Je keuze om bij de socket 1155 wenslijst te kiezen voor een asrock mobo vind ik persoonlijk geen goede keuze voor een hi-end systeem zeker gigabyte maar ook oa. asus maken kwalitatief betere borden wat me toch wel belangrijk lijkt als je dat soort bedragen voor een upgrade gaat uitgeven (iets met goedkoop duurkoop) asrock is geen acer rommel oid. dat zeker niet maar ik zou het zeker niet als een A+ merk beschouwen maar daar is de prijs dan ook weer naar.

Socket 2011 zou in theorie voor hele zware grafische setups (3 videokaarten) ivm de PCI-E bandbreedte beter moeten zijn maar er staan her en der benchmarks dat dit verschil (3x PCI-E 2.0 X16 vs. 2x X8 + X4) nihil zou zijn. Voordat je je keuze vaststeld op een 3770K zou ik eerst even de release en bijbehorende valideerbare reviews+benchmarks afwachten ;)

Maarja ik krijg een beetje dezelfde gevoelens bij S2011 als bij S1366, je moet echt een vracht geld meer betalen voor een snellere cpu (dan het s1156/1155 platform) maar zoveel extra bied het niet voor de normale hi-end gebruiker (als in non-professioneel gebruik zoals dagelijks autocad gebruiken ed.)
Socket s1155 kan met 32GB DDR3-1600 overweg lijkt me zeer sterk dat je dat vol krijgt, dus dan blijft enkel de theoretische hogere doorvoersnelheid van de chipset over (bandbreedte) of je dit gaat merken met een zo goed als hetzelfde geprijsd systeem, ik betwijfel het. Dan zou ik nog eerder een maandje of 2 wachten tot Ivy bridge uitkomt en kijken wat dat doet qua verbruik en snelheid tov een zelfde geprijsd Socket 2011 systeem.
Je monitor zit toch aangesloten op je GPU en niet op je mobo? Lijkt me zeer sterk dat je iGPU via je chipset en via je PCI-E slot het beeld naar je uitgeschakelde GPU en dan naar je monitor zend. Dan zou je al iets hardware matigs moeten hebben als in DVI-1 naar je GPU en DVI-2 naar je mobo dvi poort en dan switchen.
Bij sommige laptops werkt het zoals je zegt dekstop -> iGPU | 3d/gaming -> GPU maar die zitten uiteraard wel even wat anders in elkaar (GPU op mobo bijvoorbeeld en vooraf ontwikkeld compleet systeem ipv losse onderdelen)
Maar de huidige GPU's clocken flink terug in desktop omgeving (met 1 monitor dan bij 2 of meer gebeurd dit niet!) dus dan gaat je verbruik/warmte/fan-geluid ook onwijs naar omlaag.

[ Voor 19% gewijzigd door naaitsab op 22-02-2012 13:26 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
naaitsab schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:18:
[...]

Waarom neem je een (veel te) dure closed circuit waterkoeling als een 2600k (en de 3820 in theorie nog beter ivm TDP) overgeclocked kan worden met zeg een mugen2 of een megahalem type koeler ?, zet daar een stille PWM fan op en je bent goedkoper uit en ook nog eens een stuk stiller aangezien de H-series pompen een hoogst irritant geluid maken onder load.
Ik heb nu een mugen 2 en wil graag wat anders. De H80 ziet er aardig uit, koelt prima. Hij is idd niet stil, maar dat is met mijn gehoor geen probleem. Mijn budget is: mobo: €190, proc: € 300, koeling: € 80. 16GB geheugen is al aanwezig even als rest van de onderdelen. De koeling hoeft dus niet goedkoper. Het is gewoon een leuk apparaatje, en weer eens wat anders.
Je keuze om bij de socket 1155 wenslijst te kiezen voor een asrock mobo vind ik persoonlijk geen goede keuze voor een hi-end systeem zeker gigabyte maar ook oa. asus maken kwalitatief betere borden wat me toch wel belangrijk lijkt als je dat soort bedragen voor een upgrade gaat uitgeven.
Asrock is allang geen B merk meer. Bij willekeurige reviews doen asrocks niet meer onder voor ander merken. En de goedkoopste is dit mobo al helemaal niet. Desalniettemin staat dit mobo er enkel vanwege de prijs is. Geen bewuste keuzen.
Socket 2011 zou in theorie voor hele zware grafische setups (3 videokaarten) ivm de PCI-E bandbreedte beter moeten zijn maar er staan her en der benchmarks dat dit verschil (3x PCI-E 2.0 X16 vs. 2x X8 + X4) nihil zou zijn. Voordat je je keuze vaststeld op een 3770K zou ik eerst even de release en bijbehorende valideerbare reviews+benchmarks afwachten ;)
Diverse benchmarks tonen idd aan, dat 2x16 of 2x8 vrijwel verwaarloosbaar is. Daarom kan ik net zo goed voor een 3770K kiezen
Je monitor zit toch aangesloten op je GPU en niet op je mobo? Lijkt me zeer sterk dat je iGPU via je chipset en via je PCI-E slot het beeld naar je uitgeschakelde GPU en dan naar je monitor zend.
Het klinkt idd niet logisch, maar ik heb het idee dat ik het ergens heb gelezen. Er zou idd overschakeld kunnen worden naar de IGP omdat de monitor aangesloten zit op de IGP. Misschien heb ik het ook wel in mijn hoofd verzonnen en lukt het daarom idd niet om er meer info over te vinden op google. ;-)

Nu gewoon rustig afwachten op de 3770K en anders over twee maand toch een 2011 socket. de i7-920 doet het nog prima. Ik wil echter zsm graag upgraden omdat mijn huidige set anders helemaal niets meer waard is bij doorverkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Lumics op 22-02-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Lumics schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:51:
Het klinkt idd niet logisch, maar ik heb het idee dat ik het ergens heb gelezen. Er zou idd overschakeld kunnen worden naar de IGP omdat de monitor aangesloten zit op de IGP. Misschien heb ik het ook wel in mijn hoofd verzonnen en lukt het daarom idd niet om er meer info over te vinden op google. ;-)
Dit doe je met Virtu, indien je bordje dit ondersteunt. Je kan dan je monitor op de IGP aansluiten en dan laten samenwerken met een dedicated VGA, zo krijg je best een mooie performance boost voor een hoop spellen en het werkt, voor mij in ieder geval, aardig. Ook kun je de dedicated dan voor andere zaken gebruiken, ik deed er gewoon mee folden, terwijl de IGP mijn desktop verzorgde en ook de diverse programma's die cuda ondersteunen zagen de dedicated gewoon.
Ik weet echter niet of hij automatisch geheel wordt uitgeschakeld, als je hem niet gebruikt.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Intel Core i7 3770K (Ivy Bridge) overgeklokt naar 7GHz+, ontwikkelaar CPU-Z bevestigt score

Een onbekend persoon heeft een CPU-Z-validatie uitgevoerd met een Intel Core i7 3770K op meer dan 7GHz! Dat ontdekte Bright Side of News. Ondanks de zorgvuldig weggeblurde ID-nummers, staat het ID nog gewoon bovenin het CPU-Z-venster. Daarmee werd de URL opsporen een eitje, maar in verband met de lopende NDA’s staat op de link de boodschap ‘This ID is valid, but not published’. De ontwikkelaar van CPU-Z heeft de validatie zelf offline gehaald.

De processor was overgeklokt naar een monsterklokfrequentie van 7.063,1MHz. Dat gebeurde bij een base clock van 112,11MHz en de CPU-multiplier 64. Het voltage was maar liefst 1,896 volt, wat gezien de klokfrequentie eigenlijk nog wel meeviel. Voor een 24/7-configuratie is zo’n hoog voltage natuurlijk nevernooit aan te raden. Dankzij moederbordenfabrikant Biostar weten we de dat north- en southbridges ID0150 en ID1E44, zoals getoond in de onderstaande screenshot, staan voor de Z77-chipset. Bovendien waren alle vier de cores mét HyperThreading actief.

Uit de validatie kunnen we afleiden dat er 4GB DDR3-geheugen van een onbekende fabrikant en twee niet nader genoemde Radeon HD 7900-videokaarten werden gebruikt. Als het 22nm-productieprocedé deze klokfrequenties met relatief ‘lage’ voltages mogelijk maakt, zijn we over het overklokpotentieel alvast erg enthousiast!
In het kort:
- 7.063,1MHz
- 1,896 volt
- 4 cores + HT aan
- Linkje offline gehaald door CPUID, bevestigt echtheid

Dit belooft volgens mij héél erg veel goeds voor het overklokpotentieel van Ivy Bridge. Nu nog een i5 3570K naar deze snelheden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
nieuws: Intel publiceert specificaties Ivy Bridge-Core i5's en -Core i7's

Schopje :)

Misschien toch wel een waardige vervanger voor mijn oude i7 920? Zal waarschijnlijk ook een hoop stroom schelen in idle gebruik..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Workaholic schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:59:

Misschien toch wel een waardige vervanger voor mijn oude i7 920? Zal waarschijnlijk ook een hoop stroom schelen in idle gebruik..
Waardige vervangers van heel veel oude cpu's lijkt me :P .

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Naluh! schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:53:
[...]

Waardige vervangers van heel veel oude cpu's lijkt me :P .
Ik bedoel er mee te zeggen dat er mogelijk een reden is om te upgraden vanaf de i7 920 serie :).

De 920 heeft al meerdere jaren stand gehouden hiero.. upgraden had (en heeft?) nog weinig nut gehad.

[ Voor 58% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2012 19:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:58
Workaholic schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:59:

Ik heb het gemist, maar gaan deze cpu's nu ook gewoon op de H61/H67 chipsets werken, of alleen op 'high-end' en nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anandtech: The Ivy Bridge Preview: Core i7 3770K Tested

http://www.anandtech.com/...dge-preview-core-i7-3770k

[ Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 07-03-2012 17:33 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-08 18:45

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Workaholic schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 19:24:
[...]

Ik bedoel er mee te zeggen dat er mogelijk een reden is om te upgraden vanaf de i7 920 serie :).

De 920 heeft al meerdere jaren stand gehouden hiero.. upgraden had (en heeft?) nog weinig nut gehad.
Precies waar ik dus mee zit. Is het nou de moeite waard om naar het huidige platform met i7 3820 over te stappen? of nog jaartje wachten tot de nieuwe tock?

[ Voor 37% gewijzigd door Blue_Entharion op 08-03-2012 14:32 ]

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
De 3770k moet toch de 2600K opvolgen?

In vergelijking met de 2600K vind ik het niet veel bijzonders, is wat sneller en iets zuiniger maar niks interesants, zeker geen reden om over te stappen.

De "echte" nieuwe intel cpu's namelijk Haswell volgens jaar maar afwachten.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-10 10:07
Ik probeer al geruime tijd erachter te komen of het mogelijk is de i7-2640M processor van m'n Laptop (Dell XPS 14z) te overclocken. Mijn tijden van parate en exacte CPU kennis is nogal gedateerd en in de wirwar van namen is het mij nog steeds niet duidelijk.

Kan ik met software de voltage settings veranderen en zo Turbo-Boost voor de gek houden?

[ Voor 22% gewijzigd door MailMan op 16-03-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

MailMan schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:40:
Ik probeer al geruime tijd erachter te komen of het mogelijk is de i7-2640M processor van m'n Laptop (Dell XPS 14z) te overclocken. Mijn tijden van parate en exacte CPU kennis is nogal gedateerd en in de wirwar van namen is het mij nog steeds niet duidelijk.

Kan ik met software de voltage settings veranderen en zo Turbo-Boost voor de gek houden?
Geen vraag voor in t nieuws topic, goed lezen voordat je iets vraagt... wellicht de postregels en faq eens doorlezen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-10 10:07
Zat idd in verkeerde topic. My bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Pre-orders Ivy Bridge-processors duiken op, o.a. i7 3770K en i5 3570K

Bouweenpc.nl heeft bij verschillende webshops de eerste pre-orders van een flink aantal Ivy Bridge-processors gevonden. De eerste prijsvermeldingen van de Core i3 3220, i3 3225, i3 3240, i5 3450, i5 3550, i5 3570K, i7 3770 en i7 3770K zitten ertussen.

-knip-

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/03/Intel-Core-i7-3770K-pre-order.png
Lange lap tekst, de rest vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:15
Workaholic schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 19:24:
[...]

Ben jij al iets tegengekomen wat je 920 bottleneckt? Ik niet, en dus ga ik ook mijn systeem niet veranderen! ;)

De i7 920 is een killer CPU, zeker als je hem eind 2008 bij introductie gekocht hebt, zeer veel prestatie voor je geld. Waarom vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Jovas schreef op zondag 18 maart 2012 @ 16:29:
[...]
Ben jij al iets tegengekomen wat je 920 bottleneckt? Ik niet, en dus ga ik ook mijn systeem niet veranderen! ;)

De i7 920 is een killer CPU, zeker als je hem eind 2008 bij introductie gekocht hebt, zeer veel prestatie voor je geld. Waarom vervangen?
Inderdaad, vanaf de toekomstige Intel Haswell architectuur kan het pas interessant worden om te upgraden vanaf socket LGA1366 / i7-9xx. En dan graag een CPU met meer dan 4 fysieke Core's aan boord.

Voorlopig blijf ik iig nog minimaal 2 jaar met de i7-920 werken. :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 14:54
Inderdaad, ben ook al geruime tijd de trotse bezitter van een i7 920. Ik heb er over gedacht om Sandy Bridge-E te halen. Maar ik ben ontzettend verbaasd eigenlijk dat de eerste generatie i7's al zo lang meegaat.
Heb nooit het gevoel gehad dat ik moest upgraden.

Aan de andere kant kun je nu nog een mooi prijsje krijgen voor je X58 platform. Dat maakt het wel makkelijker om te upgraden naar LGA2011. De twijfel blijft een beetje hangen.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:15
Tom. C schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:48:
Inderdaad, ben ook al geruime tijd de trotse bezitter van een i7 920. Ik heb er over gedacht om Sandy Bridge-E te halen. Maar ik ben ontzettend verbaasd eigenlijk dat de eerste generatie i7's al zo lang meegaat.
Heb nooit het gevoel gehad dat ik moest upgraden.

Aan de andere kant kun je nu nog een mooi prijsje krijgen voor je X58 platform. Dat maakt het wel makkelijker om te upgraden naar LGA2011. De twijfel blijft een beetje hangen.
Ik speel net BF3 en kijk naar processor verbruik met HT aan en een HD 5850 op medium, 33 tot 44%.

Wat doe ik er verder mee? Elektronische muziek productie. Maar ook daar heb ik nog ruim voldoende rekenkracht, en zeker geheugenbandbreedte..

i7 920 is nog steeds een beest, wel 130W verbruik, maar gewoon veel rekenkracht.. Ik heb hem ook op stock draaien, al doet hij makkelijk 3.8ghz, maar dat doe ik pas als er een krachtigere GPU inkomt die hem vol kan trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 19:56
Jovas schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:32:
[...]
Ik speel net BF3 en kijk naar processor verbruik met HT aan en een HD 5850 op medium, 33 tot 44%.

Wat doe ik er verder mee? Elektronische muziek productie. Maar ook daar heb ik nog ruim voldoende rekenkracht, en zeker geheugenbandbreedte..

i7 920 is nog steeds een beest, wel 130W verbruik, maar gewoon veel rekenkracht.. Ik heb hem ook op stock draaien, al doet hij makkelijk 3.8ghz, maar dat doe ik pas als er een krachtigere GPU inkomt die hem vol kan trekken..
dat lijkt dan ook wat het 'probleem' te gaan worden voor intel: de cpu's worden zo krachtig dat ze voor de massa weinig tot geen meerwaarde meer hebben
high-end wordt daardoor meer en meer een niche product

ondanks dat nehalem veel rekenkracht heeft, heb ik toch de indruk dat het sneller moet kunnen (ik typ dit op een W3550 met Win7-64)
dikwijls moet ik wachten ondanks dat de cpu uit z'n neus staat te vreten en ook de hd geen bottleneck is
ligt dit dan aan de chipset (X58), drivers, Windows, netwerkproblemen,... geen idee
sneller mag het altijd, maar ik kijk vooral uit naar de IB laptop cpu's: sneller en zuiniger klinkt fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Edit:
Lynx Point (Haswell) heeft 6x SATA-6Gbps, 6x USB 3.0, digitale displayaansluitingen in CPU en 'I/O Port Flexibility'. Nieuwe roadmap t/m 1H '13 en CPU-Z-screenshot van dual-core Haswell.
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/04/TM_1.jpg
Bron

[ Voor 74% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 21-04-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of Intel nu wel of geen Ivy Bridge Core i3 uit brengt. En is er een release datum bekent? De i5 en de i7 zijn er al. Sta op het punt mijn NAS en HTPC te vervangen. Ik kan nog wel even wachten Maar als er geen i3 uit komt, kan ik net zo goed een Sandy bridge kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keup
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-03-2024
Op de prijsvergelijker van heise.de worden ze al vermeld en ik heb er ook al gelezen dat ze worden gereleased. Wanneer exact weet ik echter niet. Wikipedia: ^ "Ivy Bridge desktop Core i3 CPUs won't arrive until Q3 by". Vr-zone.com. 2012-04-12. Retrieved 2012-05-25

[ Voor 29% gewijzigd door keup op 15-06-2012 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Is er eigenlijk al wat bekend over de Igpu van de Ivy-bridge Pentums? Kon alleen vinden dat de G2120 op 3.1GHZ draait, 65TDP en Q4 uit zou moeten komen.

Voor mijn toekomstige HTPC zou ik een iets sterkere Igpu namelijk wel prettig vinden, die hogere clockspeed vind ik niet zo interessant (tov G840)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
We hebben al vaker van die optimistische roadmaps voor Pentium/Celeron gezien, en die vielen in de praktijk altijd minstens twee kwartalen tegen. Zolang de SNB Pentiums/Celerons nog competitief zijn (en dat zijn ze nog wel even, de low-end versies van Trinity's komen ook later) gaat Intel echt geen dure 22 nm cpu's de budget markt in duwen. Noem me een pessimist, maar ik zou maar op Maart/April volgend jaar rekenen voordat je die daadwerkelijk uitgeleverd kan krijgen.

Maar goed, als de wereld in totale recessie valt, de i3/5/7 IVB's slecht verkopen en Intel heel veel capaciteit over heeft doen ze het misschien toch nog in Q4.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 15-06-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je de snelheid voor een groot deel ook bij de devvers moet zoeken.
catfish schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:06:
[...]

dat lijkt dan ook wat het 'probleem' te gaan worden voor intel: de cpu's worden zo krachtig dat ze voor de massa weinig tot geen meerwaarde meer hebben
high-end wordt daardoor meer en meer een niche product

ondanks dat nehalem veel rekenkracht heeft, heb ik toch de indruk dat het sneller moet kunnen (ik typ dit op een W3550 met Win7-64)
dikwijls moet ik wachten ondanks dat de cpu uit z'n neus staat te vreten en ook de hd geen bottleneck is
ligt dit dan aan de chipset (X58), drivers, Windows, netwerkproblemen,... geen idee
sneller mag het altijd, maar ik kijk vooral uit naar de IB laptop cpu's: sneller en zuiniger klinkt fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:15:
We hebben al vaker van die optimistische roadmaps voor Pentium/Celeron gezien, en die vielen in de praktijk altijd minstens twee kwartalen tegen. Zolang de SNB Pentiums/Celerons nog competitief zijn (en dat zijn ze nog wel even, de low-end versies van Trinity's komen ook later) gaat Intel echt geen dure 22 nm cpu's de budget markt in duwen. Noem me een pessimist, maar ik zou maar op Maart/April volgend jaar rekenen voordat je die daadwerkelijk uitgeleverd kan krijgen.

Maar goed, als de wereld in totale recessie valt, de i3/5/7 IVB's slecht verkopen en Intel heel veel capaciteit over heeft doen ze het misschien toch nog in Q4.
en dan nog zijn die dingen van zo weinig invloed op het marktaandeel van intel dat ze misschien gewoon wachten tot Haswell en dan gelijk de pentium/celerons de markt in gooien. daar ga ik een beetje van uit eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik weet niet of ik dit hier mag vragen aangezien de waarschuwing zegt dat je niet om aankoopadvies mag vragen.

Is het al bekend wanneer de IB I3 processoren komen? Ik las namelijk hier in juni maar ik zie nog niks, is er al meer over bekend?
Via het linkje uit dit topic: klik zou de I3 3220 113euro gaan kosten. Dat is nagenoeg hetzelfde als een I3 2100 vandaag de dag kost.

Wat denken jullie wat er gaat gebeuren pricewise ?

offtopic:
Ik wou ook nog gaan vragen of ik beter een i3 2100 kan kopen of even moet wachten op de i3 3220 maar ik snap er niks van waar ik dit nou wel en niet kan vragen. Ik ben vet lang aan het zoeken maar kan ook helemaal niks vinden behalve dit topic: [Algemeen] Intel Nieuws-en-Discussietopic waar sinds 2010 niks meer in is gepost.
Wat is het onduidelijk allemaal, waarom niet gewoon een sticky bovenaan

[ Voor 29% gewijzigd door kaasaanfiets op 24-07-2012 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
De laatste geruchten zeggen september. Natuurlijk zullen de Ivy Bridge-i3's sneller worden, maar een miskoop doe je met iets als de i3 2120 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

TomasH schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:18:
De laatste geruchten zeggen september. Natuurlijk zullen de Ivy Bridge-i3's sneller worden, maar een miskoop doe je met iets als de i3 2120 niet.
Hoe zit het met het moederbord dan?
Ik kan nu 1 kopen met Ivy Bridge support b.v. een z68 oid maar ik heb ook al geruchten gehoord over Haswell processors op socket 1150 en dat terwijl alle IB processoren nog niet eens verkrijgbaar zijn.
Ik volg het allemaal niet zo meer maar het gaat een stuk sneller dan vroeger op het P4 of amd64 platform of niet?

Ag op 1155 zit je voorlopig ook nog wel goed lijkt me, genoeg leuks om later met een mooi prijsje of 2ehands tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Haswell komt pas tussen maart en juni 2013 ;). Socket 1155 loopt al vanaf januari 2011 mee, dat is dan toch meer dan twee jaar de consumentensocket geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hmmm dan sla ik mooi steeds een (paar) sockets over :D

van AMD 5k naar K7(athlon) naar K8(AMD64) naar C2D

Mooi moment om naar 1155 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Om dit topic maar eens nieuw leven in te blazen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/metuQ.png
Socket 1150 is compatible met de Broadwell-processors op 14 nm.
Bron: Intel desktoproadmap onder NDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door naaitsab op 31-07-2012 23:01 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
-The_Mask- schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:02:
Gaat niet over de PCI-e lanes voor de videokaarten hè. ;)
Nee dat zie ik nu, las erover heen :X
Hopelijk nu wel gewoon 6/8x sata3

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
naaitsab schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:07:
[...]

Nee dat zie ik nu, las erover heen :X
Hopelijk nu wel gewoon 6/8x sata3
6x SATA3 en 6x USB 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, het was even zoeken naar deze thread zeg. Ik hoop dat het niet erg is als ik er wat necromantie op uitoefen...

Reden is dat Haswell de laatste tijd aardig in het nieuws is geweest, en het nu ook wat duidelijker is wat het allemaal wel en niet inhoudt.

Haswell borduurt nog steeds voort op de Core2 / Nehalem / Sandy Bridge architectuur, maar lijkt nog meer in te zetten op ILP. Voor het eerst sinds Core 2 zijn er meer executie 'ports' aanwezig, namelijk 2 extra. Waarschijnlijk om deze dan ook nog bezig te houden, is Out-of-Order window vergroot. Interessant is dat Intel zegt hierdoor vooral ook de processor sneller weer in een minder actieve staat te kunnen stellen, waardoor er stroom kan worden bespaard.

De grootste veranderingen zijn als volgt:

- Twee extra ports (dus acht i.p.v. 6), een voor INT executie en een voor stores
- Verdubbelde L1 en L2 cache bandbreedte (grootte blijft hetzelfde)
- AVX2 & FMA3 (2 FMA units per core)
- Grotere L2 TLB
- Meer OoO voorzieningen
- Verbeteringen in prefetch en branch prediction
- Transactional Memory (betere synchrinisatie tussen threads)
- Minder idle verbruik door slimmer gebruik van C-states

Intel heeft echter weinig gezegd over de decoder, en het is een beetje de vraag of die het allemaal wel bij kan houden.

Volgens Anand moet het uiteindelijk allemaal tot zo'n 10% meer performance leiden, gemiddeld gezien, hoewel het niet duidelijk is of dit bij eenzelfde TDP is.

http://ht4u.net/reviews/2...well_architektur_preview/
http://www.anandtech.com/...gpu-performance-estimates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

CES 2013: ASUS toont X79-workstationbord

Maar het spannende:
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2013/01/mobo.jpg
3rd generation is Ivy Bridge, Xeon E5-2600 v2 ook. Dus X79 werkt met LGA2011-IVB (tot nu toe alleen geruchten) is confirmed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Kom er net achter dat Intel helemaal geen chips bakt op +/- 20 nm.

De Ivy chips worden gemaakt met 60 nm Nikon lithographie machines i.p.v. fancy ASML meuk. Vervolgens worden deze op een of ander ingenieus proces als het ware ge-etst naar 1/3 van de omvang. Op die manier krijg je ook een 20nm chip :p. En ik maar denken dat die Ivy op de nieuwste machines gemaakt werden lol.

O ja, vermoedelijk over 5 jaar pas 450mm wafers :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmeulenaar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-08-2018
eL_Jay schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 18:37:
De Ivy chips worden gemaakt met 60 nm Nikon lithographie machines i.p.v. fancy ASML meuk
Bron? Ik denk niet dat Intel hiermee te koop loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
frankmeulenaar schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 19:51:
[...]

Bron? Ik denk niet dat Intel hiermee te koop loopt...
Insider die ik betrouwbaar acht ;)
Deed volgens hem niets af aan gebruikte techniek, kwaliteit en prestaties want het zijn gewoon +/- 20 nm chips, alleen niet gebakken op 20nm. Intel was volgens mij de enige die een dergelijke trucje dusdanig beheerst dat die op zo'n wijze 20nm chips kan produceren. (Had ook iets te maken met de grote van de "die" ofzo, ik geloof dat een zuivere 20nm "die" kleiner zou moeten zijn)

Weet iemand hier wat de opvolger van silicium gaat zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 25-02-2013 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verplaatst. ;w

[ Voor 93% gewijzigd door Supertip op 26-02-2013 07:09 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Zoek zelf eens wat info voor je dit soort simpele vragen gaat stellen die ook nog eens totaal niet in dit topic horen. Je hebt maar 2 k-series ivy CPU's de i7-3770K en i5-3570K, beide unlocked en beide met iGPU (2 seconden google werk)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik las dat Haswell weer "oldskool" overklokken gaat worden. Dus niet het gemak van Sandy/Ivy en daardoor wellicht meer OC potentieel, doordat je niet beperkt wordt door de multi?.
Zou dit ook betekenen dat ze de interne koelpasta gaan verbeteren t.o.v. van die crappy Ivy's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:15:
We hebben al vaker van die optimistische roadmaps voor Pentium/Celeron gezien, en die vielen in de praktijk altijd minstens twee kwartalen tegen.

Noem me een pessimist, maar ik zou maar op Maart/April volgend jaar rekenen voordat je die daadwerkelijk uitgeleverd kan krijgen.
OK - ik was te pessimistisch, het werd Februari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:02
Heeft iemand meer informatie over die FIVR? (Fully integrated voltage regulator)

Ik weet wel dat een moederbord momenteel de voltage reguleert met verschillende mosfets.
Maar zit dat hierdoor volledig ingebouwd in de cpu of beheert de cpu dan de mosfet schakeling op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
eL_Jay schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:52:
Ik las dat Haswell weer "oldskool" overklokken gaat worden. Dus niet het gemak van Sandy/Ivy en daardoor wellicht meer OC potentieel, doordat je niet beperkt wordt door de multi?.
Zou dit ook betekenen dat ze de interne koelpasta gaan verbeteren t.o.v. van die crappy Ivy's?
Heb je ook een bron hiervoor? Lijkt me vreemd dat intel ineens van die techniek afstapt. Vind het eigelijk wel prettig, leuke koeler erop multiplier wat omhoog gooien, RAM nalopen en klaar is je OC.
Neem aan Mag hopen dat Intel dit keer niet dezelfde faal koeling toepast als bij ivy, dat was toch wel een flater, dat je bezuinigd op bijvoorbeeld een pentium van 40 euro ala maar en i5/i7 van 250+ is toch echt not done.

if (!coffee) {
Work = false; }

Pagina: 1 ... 15 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.