Omdat ik op het moment niks heb, door faildozerVerwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:07:
[...]
Waarom zou je nu een 2500k kopen en dan binnen no-time alweer upgraden?
Verwijderd
Ja, nee, dat snap ik, behalve waarom je nog zou upgraden als je nu toch al aan de i5/i7 gaat. Dat verschil gaat helemaal niet zo groot zijn, dan kan je nu beter kopen wat je wilt en er blij mee zijn.Cyclonic schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:19:
Omdat ik op het moment niks heb, door faildozerDus heb nu een systeem nodig, en als ik nu cheap een 2500k kan scoren en dan in april weer voor een redelijk bedrag verkopen voor een ivy 3700k, heb ik het niet slecht gedaan, aangezien ik toch een z68 mobo nodig heb.
Die 2500K gaat niet veel goedkoper/duurder zijn/worden dan zijn opvolger, dat is meestal zo bij Intels. Als de nieuwe serie uit is denk ik helemaal niet dat je er een goede prijs voor gaat krijgen, dan betaal je uiteindelijk zomaar 1,7x de prijs van een enkele chip (eerst de helft inleveren op verkoop, dan de nieuwe ook nog eens voor een meerprijs).
Maar je wilt dus uiteindelijk een i7? Ik zou zeggen, doe die gewoon gelijk.
Het lullige is alleen dat dan waarschijnlijk ook de moederborden met 7 Series chipsets verschijnen:Cyclonic schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:19:
[...]
Omdat ik op het moment niks heb, door faildozerDus heb nu een systeem nodig, en als ik nu cheap een 2500k kan scoren en dan in april weer voor een redelijk bedrag verkopen voor een ivy 3700k, heb ik het niet slecht gedaan, aangezien ik toch een z68 mobo nodig heb.
http://news.softpedia.com...e-in-Q2-2012-211462.shtml
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Wat lullen jullie nou weer allemaal met je persoonlijke upgrade verhaaltjes!?!!???
Dit topic gaat over nieuws betreffende Intel cpu's..
dit dan weer net niet
Dit topic gaat over nieuws betreffende Intel cpu's..
dit dan weer net niet
[ Voor 12% gewijzigd door Edmin op 18-10-2011 00:08 ]
Jovas schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:51:
Wat lullen jullie nou weer allemaal met je persoonlijke upgrade verhaaltjes!?!!???
Verwijderd
offtopic:
Er staat geen nieuwsdiscussie gespecificeerd, slechts discussie. Maargoed, het is duidelijk
Er staat geen nieuwsdiscussie gespecificeerd, slechts discussie. Maargoed, het is duidelijk
Zal ik het maar in de juiste richting pushen
Why the initial desktop Sandy Bridge-E chips has only six (of eight) cores enabled?
http://vr-zone.com/articl...cores-enabled-/13748.html
Ivy Bridge to have 77W max TDP, backwards and forwards compatibility explained
http://vr-zone.com/articl...lity-explained/13754.html
Why the initial desktop Sandy Bridge-E chips has only six (of eight) cores enabled?
Interesting. Dank uThe Source schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:28:
Zal ik het maar in de juiste richting pushen![]()
Zo'n lage TDP voor Ivy zou een goede zaak zijn. Niet alleen voor de stroomrekening maar ook voor OC-potentieel
Wat wel 'minder' is vind ik het gesodemieter rond die moederborden. Maar goed, dat blijft ook even afwachten.
Gezien de berichtenstroom die op gang komt op twitter lijkt het er op dat de Core i7 2700K vanaf vandaag verkocht mag worden.
Zie ook dit bericht: http://translate.google.n...el-abonnement.htm&act=url
Een aantal buitenlandse retailers (b.v. Amazon.com & materieel.net) hebben de CPU inmiddels op de prijslijst staan voor een prijs die 20 tot 50 euro hoger ligt dan die van de i7 2600K. Het wachten is nu op nederlandse retailers.
Een aantal buitenlandse retailers (b.v. Amazon.com & materieel.net) hebben de CPU inmiddels op de prijslijst staan voor een prijs die 20 tot 50 euro hoger ligt dan die van de i7 2600K. Het wachten is nu op nederlandse retailers.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord Maximus op 21-10-2011 10:54 ]
Eigenlijk is dit alleen maar een interessante cpu als de prijzen van de 2600 (en 2500) dan wat omlaag gaan imho.Lord Maximus schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:51:
Gezien de berichtenstroom die op gang komt op twitter lijkt het er op dat de Core i7 2700K vanaf vandaag verkocht mag worden.
Tja wat is het voordeel van een 2700k als je een 2500 of 2600k al makkelijk 4500mhz klokt....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Daar zou de 2700k alleen maar minder interessant van worden...Naluh! schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:30:
[...]
Eigenlijk is dit alleen maar een interessante cpu als de prijzen van de 2600 (en 2500) dan wat omlaag gaan imho.
Conclusie is dus dat ze niet naar beneden gaan..
thnx amd
thnx amd
Die vind ik dan ook helemaal niet interessant als hij gewoon boven de 2600K gezet wordt en er niks aan de prijzen verandert....Zer0 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:20:
[...]
Daar zou de 2700k alleen maar minder interessant van worden...
De 2700 zou imho op het prijsniveau van de 2600 nu moeten worden gezet, met prijsverlagingen voor de 2600/2500. Voor de rest voegt het ding niks toe wmb, die 100 mhz meer hoef je het niet voor te doen. Tussen de 2500 en 2600 zit iig nog wat hardwarematig verschil.
Volgens wat eerste resultaten van mensen die er al een hebben halen ze vrij eenvoudig de 5GHz met hele nette voltages. Als die resultaten een goede indicatie zijn zou dat kunnen betekenen dat de 2700K beter overclockbaar is.Help!!!! schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:34:
Tja wat is het voordeel van een 2700k als je een 2500 of 2600k al makkelijk 4500mhz klokt....
Er gingen een tijdje terug al geruchten dat Intel de 2700K's zou cherrypicken op OC dus dat zou best kunnen.Lord Maximus schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:02:
[...]
Volgens wat eerste resultaten van mensen die er al een hebben halen ze vrij eenvoudig de 5GHz met hele nette voltages. Als die resultaten een goede indicatie zijn zou dat kunnen betekenen dat de 2700K beter overclockbaar is.
Intel socket 2011-processors verkrijgbaar in NL & BE
Bron: http://bouweenpc.nl/nieuws/3951De eerste prijsvermeldingen van Intels socket 2011-processors zijn opgedoken. Wereldwijd zijn de Core i7 3960X en Core i7 3930K verschenen in de prijslijsten van webshops, zo ook in België en Nederland.
Het Belgische LaSystems.be rekent 525 euro voor de Core i7 3930K en 936 euro voor de Core i7 3960X. Dat is inclusief de 21% BTW die in België geldt. De Nederlandse webshop MaxICT biedt de i7 3960X aan voor 900 euro inclusief BTW, de Core i7 3930K kost daar 505 euro.
Supernieuws! Thanks for sharing! Alleen wel jammer dat ik nog nergens wat lees over de 3820, terwijl ik die juist wil hebbenTomasH schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:11:Intel socket 2011-processors verkrijgbaar in NL & BE
[...]
Bron: http://bouweenpc.nl/nieuws/3951
Professioneel Heftruck Syndroom
Waarom zou je liever een 3820 willen dan bijvoorbeeld een i7 2600k/2700k of Ivy Bridge dadelijk? Aangezien de 3820 ook gewoon een quad core met HT is maar dan zonder IGP afaik. Dan lijkt me het juist beter om er ook een IGP bij te hebben vanwege Quick Sync en eventueele energie besparing, of Ivy Bridge vanwege beter performence per watt ratio.
Met een 2600/2700k zit je gelijk aan de top van het platform. Ivy Brdige zal je wel wat ruimte geven voor een upgrade, maar verwacht geen grote verbeteringen. Daarnaast kun je er ook niet klakkeloos vanuit gaan dat je kunt upgraden naar Ivy zonder je moederbord te vervangen. De 6-series chipset zou compatibel moeten zijn, maar dan moeten de moederbordfabrikanten wel de juiste bios upgrades vrijgeven.noobynater schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:18:
Waarom zou je liever een 3820 willen dan bijvoorbeeld een i7 2600k/2700k of Ivy Bridge dadelijk? Aangezien de 3820 ook gewoon een quad core met HT is maar dan zonder IGP afaik. Dan lijkt me het juist beter om er ook een IGP bij te hebben vanwege Quick Sync en eventueele energie besparing, of Ivy Bridge vanwege beter performence per watt ratio.
Met een 3820 heb je die ruimte wel, aangezien het de laagste model is binnen het x79 platform.
En zo is het maar net. Ik kan wachten op Ivy Bridge, maar punt 1; dat duurt me te lang, en punt 2, dan zit ik aan socket 1155 vast, en ben bang dat ie niet veel langer stand zal houden. Ik heb nu nog een S755 + E8400. Dus overstap naar 2011 zal een giga performanceboost geven. En qua wattage maakt het me niet uit. Dan vervang ik wel een gloeilamp met een spaarlamp, dan is het weer in evenwicht
Wat is er meer futureproof aan socket 2011 tov 1155?
Je krijgt in beide gevallen nog één shrink naar 22nm en dan is het socket EOL.
Het meest interessante aan socket 2011 tov 1155 zijn imo de hexacores, maar ja, da's wel prijzig.
Het meest interessante aan socket 2011 tov 1155 zijn imo de hexacores, maar ja, da's wel prijzig.
Hexacores zijn inderdaad nog aan de prijzige kant. Heb het wel afgeleerd om beste van't beste te kopen. Denk gewoon dat 2011, incl features, en layout (asrock heeft wel een ziek mooi bordje!) beste keus is. En het systeem wat ik nu heb raakt aan't einde van z'n latijn, dus ik ga ook echt niet wachten tot IB. Die generatie sla ik over- J.W. - schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:31:
Wat is er meer futureproof aan socket 2011 tov 1155?
Het meest interessante aan socket 2011 zijn imo de hexacores, maar ja, da's wel prijzig.
Het is nog afwachten wat de quadcore s2011 + bijbehorende mobo's gaan kosten, maar ik denk dat de conclusie is dat je het beste SB kunt kopen, tenzij je echt zo'n hexacore wilt voor über performance en/of zéér geheugenintensieve applicaties gebruikt.
Het komt niet neer op 100 euro, maar met SB-E heb ik gewoon weer iets splinternieuw in huis staan. En heb al quad-channel geheugen in huis. Ook uber dat dat ondersteund wordt. Heb gewoon geen behoefte om nu nog het verouderde SB te kopen
Komt pas in Jan.NeFoRcE schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:11:
[...]
Supernieuws! Thanks for sharing! Alleen wel jammer dat ik nog nergens wat lees over de 3820, terwijl ik die juist wil hebben![]()
Verstandiger is om gewoon de SB-E reviews af te wachten en te kijken hoe de CPU (3820) die je op het oog hebt performed op de voor jou belangrijke gebieden en hoe de featureset (ook vd chipset) is tov SB. Vervolgens zet je dat af tegen de kosten van beiden.NeFoRcE schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:52:
Het komt niet neer op 100 euro, maar met SB-E heb ik gewoon weer iets splinternieuw in huis staan. En heb al quad-channel geheugen in huis. Ook uber dat dat ondersteund wordt. Heb gewoon geen behoefte om nu nog het verouderde SB te kopen
Maar als je SB-E perse wil hebben moet je het zeker doen. Ik verwacht m.n. hele hoge Memory bandwith maar in hoeverre dat relevant is voor thuisgebruik....
Quad channel geheugen sticks bestaat verder niet.
Je hebt waarschijnlijk vier identieke reepjes en die kunnen gewoon ook op een SB board.
[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 22-10-2011 16:26 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Januari? Bron?
Anyway, dat zou wel verrot zijn. Naja, ik kijk wel hoe het loopt rond de 14e.
Ja, inderdaad, 4 identieke reepjes. Corsair Vengeance, 16 gb. En qua reviews over SB-E, tja. tegen de tijd dat daar kinderziektes uit zijn, is de IB er ook al. En dat C1 stepping geen virtualisatie heeft, maakt me niet zoveel uit. Dus wat mij betreft wordt het de SB-E. Echter als het inderdaad januari is dat de 3820 uitkomt.. zou dat wel een bummer zijn!
Ja, inderdaad, 4 identieke reepjes. Corsair Vengeance, 16 gb. En qua reviews over SB-E, tja. tegen de tijd dat daar kinderziektes uit zijn, is de IB er ook al. En dat C1 stepping geen virtualisatie heeft, maakt me niet zoveel uit. Dus wat mij betreft wordt het de SB-E. Echter als het inderdaad januari is dat de 3820 uitkomt.. zou dat wel een bummer zijn!
Is ook al gezegd in augustus door VR-Zone:
Bron: http://vr-zone.com/articl...without-cooler/13296.htmlOn top of all that it looks like the quad core 3820 model has been delayed and will arrive later than the 3930K and 3960X, although we don't know exactly when Intel intends to release it to the market. Intel is currently working on the C1 stepping and this should be what ships in the end unless there are any unforeseen issues with the latest stepping. So in other words, good news all around…
Ik zit met een probleem:
Ik heb -voor zakelijk gebruik- echt een upgrade van mijn systeem nodig. Ik maak motion graphics (voornamelijk AE) en daarvoor heb ik veel cores en veel (en snel) geheugen nodig. Geen huis-tuin-en-keuken gebruiker dus.
Ik heb zitten kijken en analyseren: Ik wil dus zoveel mogelijk geheugen in mijn systeem per core.
Aantal cores: 4x2 lijkt me genoeg maar 6x2 is natuurlijk beter.
Op dit moment heb ik een Socket 775 Q6600 met 4x1gb geheugen.
Ik heb de volgende opties:
Socket 1366 met een i7 970x. Dit is een zes-core, krachtige CPU met maximaal 24 geheugen ondersteund.
Een stevige prijs voor een platform van 3 jaar oud, maar per core dus 2GB: Genoeg om AE lekker op te draaien. Maar....
Socket 1555 met een 2600K. Dit is een goedkopere, mainstream CPU die echter net nieuw en zeer krachtig is en op een aantal vlakken de bovengenoemde 970x zelfs voorbij streeft voor een fractie van de prijs. Echter is het ondersteunde geheugen minder: 16GB maximaal. Dat komt wel ook op 2GB per core.
Socket 1555 met een 3700K: Dit is ontzettend gokken aangezien de spec's van het Ivy Bridge platform nogal vaag zijn: Ik zie bijvoorbeeld nergens staan dat er meer geheugen word ondersteund dan 16gb wat voor mij wel een reden zou zijn om te wachten op dit platform.
Socket 2011 met een 3930K: De vervanging van Socket 1366 met grotere memory bandwith en waarbij zelfs 8 mem banks op 1 mainboard mogelijk zijn. De hoeveelheid geheugen dat word ondersteund is ook ruim genoeg, echter lijkt het erop dat geheugenfabrikanten absurde bedragen gaan vragen voor bankjes met 8GB.
Naast het uitgebreidere geheugen lijkt er nauwelijks veel voordeel aan dit systeem te hangen: Geen PCI-Express 3.0, geen USB 3.0: Oftewel, Intel heeft lijkt in mijn ogen nogal te hebben lopen slapen op dit systeem.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Wachten zonder precies te weten of de toekomstige producten een oplossing bieden? Of gaan voor een wat verouderde tech (1366)?
Ik heb -voor zakelijk gebruik- echt een upgrade van mijn systeem nodig. Ik maak motion graphics (voornamelijk AE) en daarvoor heb ik veel cores en veel (en snel) geheugen nodig. Geen huis-tuin-en-keuken gebruiker dus.
Ik heb zitten kijken en analyseren: Ik wil dus zoveel mogelijk geheugen in mijn systeem per core.
Aantal cores: 4x2 lijkt me genoeg maar 6x2 is natuurlijk beter.
Op dit moment heb ik een Socket 775 Q6600 met 4x1gb geheugen.
Ik heb de volgende opties:
Socket 1366 met een i7 970x. Dit is een zes-core, krachtige CPU met maximaal 24 geheugen ondersteund.
Een stevige prijs voor een platform van 3 jaar oud, maar per core dus 2GB: Genoeg om AE lekker op te draaien. Maar....
Socket 1555 met een 2600K. Dit is een goedkopere, mainstream CPU die echter net nieuw en zeer krachtig is en op een aantal vlakken de bovengenoemde 970x zelfs voorbij streeft voor een fractie van de prijs. Echter is het ondersteunde geheugen minder: 16GB maximaal. Dat komt wel ook op 2GB per core.
Socket 1555 met een 3700K: Dit is ontzettend gokken aangezien de spec's van het Ivy Bridge platform nogal vaag zijn: Ik zie bijvoorbeeld nergens staan dat er meer geheugen word ondersteund dan 16gb wat voor mij wel een reden zou zijn om te wachten op dit platform.
Socket 2011 met een 3930K: De vervanging van Socket 1366 met grotere memory bandwith en waarbij zelfs 8 mem banks op 1 mainboard mogelijk zijn. De hoeveelheid geheugen dat word ondersteund is ook ruim genoeg, echter lijkt het erop dat geheugenfabrikanten absurde bedragen gaan vragen voor bankjes met 8GB.
Naast het uitgebreidere geheugen lijkt er nauwelijks veel voordeel aan dit systeem te hangen: Geen PCI-Express 3.0, geen USB 3.0: Oftewel, Intel heeft lijkt in mijn ogen nogal te hebben lopen slapen op dit systeem.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Wachten zonder precies te weten of de toekomstige producten een oplossing bieden? Of gaan voor een wat verouderde tech (1366)?
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
S1366 zou voor mij zeker geen optie zijn. Het zal niet veel goedkoper zijn dan S2011 en je koopt inderdaad een redelijk verouderd platform.
Wachten op de introductie van Sandy Bridge-E zou ik zeker doen, 15 november is niet ver meer, en een aantal specs zijn nog niet bekend, zoals de ondersteuning voor PCI-e 3.0.
Wachten op de introductie van Sandy Bridge-E zou ik zeker doen, 15 november is niet ver meer, en een aantal specs zijn nog niet bekend, zoals de ondersteuning voor PCI-e 3.0.
Kwartjuh, zoek benchmarks op voor de verschillende processoren en kijk of je de investering (van het duurdere 1366) binnen 1-2 jaar goed kunt praten kwa euro/uur.
Benchmarks zoeken is geen probleemmitsumark schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:00:
Kwartjuh, zoek benchmarks op voor de verschillende processoren en kijk of je de investering (van het duurdere 1366) binnen 1-2 jaar goed kunt praten kwa euro/uur.
Wat voor mij van groter belang is, is de extra's van het systeem: vooral geheugen, maar ook zaken als Thunderbold, USB 3.0, en in mindere mate PCI-E 3.0 zijn van belang.
En daar zit nou net het probleem: Elk platform heeft wel een voordeel, maar mist weer andere eigenschappen.
Daarom valt LGA2011 mij ook zo tegen: Ik had verwacht dat het een all-in-one platform zou zijn voor de high-end gebruiker. Niets blijkt minder waar...
Een "server" moederbord met dual Xeon geen oplossing?
Als je Windows 7 Enterprise/Pro/Ultimate pakt kan deze met 2 fysieke cpu's omgaan.
Met 32GB per cpu dus maximaal 64GB zal geheugen geen probleem zijn.
Als ik de cinebench benchmarks pak is de 2600K iets langzamer dan een 980X dus S1366 lijkt me zonde van het geld.
Als je Windows 7 Enterprise/Pro/Ultimate pakt kan deze met 2 fysieke cpu's omgaan.
Met 32GB per cpu dus maximaal 64GB zal geheugen geen probleem zijn.
Als ik de cinebench benchmarks pak is de 2600K iets langzamer dan een 980X dus S1366 lijkt me zonde van het geld.
if (!coffee) {
Work = false; }
Ik zie het zo: je werkt numet een q6600 met 4g + nog een harde schijf.Kwartjuh schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 23:45:
Ik zit met een probleem:
...
doe hierbij een goede nvidia kaart en het zal volgens mij volstaan.
als je naar een 2700k gaat met 16 gig + ssd ga je er zo hard op voorruit.
Mij lijkt de pc dat je nu wilt eigenlijk gewoon veel te groot ingeschat.
Je kan wel zeggen, ik heb dat nodig, maar je hebt nu gewoon een slak... Hoe werk jij deftig het laatste jaar?
[ Voor 4% gewijzigd door BitchCrew op 24-10-2011 12:29 ]
Ja, dat vraag ik me zelf dus ook af. Hoe heb ik zolang met dit systeem kunnen werken.BitchCrew schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 12:27:
[...]
Ik zie het zo: je werkt numet een q6600 met 4g + nog een harde schijf.
doe hierbij een goede nvidia kaart en het zal volgens mij volstaan.
als je naar een 2700k gaat met 16 gig + ssd ga je er zo hard op voorruit.
Mij lijkt de pc dat je nu wilt eigenlijk gewoon veel te groot ingeschat.
Je kan wel zeggen, ik heb dat nodig, maar je hebt nu gewoon een slak... Hoe werk jij deftig het laatste jaar?
Ik merk dat bepaalde zaken erg veel tijd in beslag nemen (ram preview en renderen) en bepaalde projecten gewoon niet fijn zijn om in te werken.
Maar ik heb wel een houding: Als ik iets koop, koop iets goed. Liever nu 1400 euro uitgeven (bijv) dan 800 en met een jaartje denken: had ik nou maar toch meer betaald...
Vandaar dat ik een beetje zit te twijfelen.
Dan is mijn voorstel uw beste keuze ongeveer x79 gaat best wat kosten.Kwartjuh schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:51:
[...]
Ja, dat vraag ik me zelf dus ook af. Hoe heb ik zolang met dit systeem kunnen werken.
Ik merk dat bepaalde zaken erg veel tijd in beslag nemen (ram preview en renderen) en bepaalde projecten gewoon niet fijn zijn om in te werken.
Maar ik heb wel een houding: Als ik iets koop, koop iets goed. Liever nu 1400 euro uitgeven (bijv) dan 800 en met een jaartje denken: had ik nou maar toch meer betaald...
Vandaar dat ik een beetje zit te twijfelen.
Met 800€ raak je erniet als je alles vervangt.
Maar ik zou het nog een maandje laten wachten.
Kan je kiezen tussen 3 : Amd bulldozer, Sandy en Sandy E
[ Voor 7% gewijzigd door BitchCrew op 24-10-2011 15:12 ]
Dit is hoe Intel de marge verhoogt;
- de entry level skt 2011 CPU vertragen
- een 2700K introduceren met een hogere prijs
- de 2600K blijft voor de prijs zitten waar deze zat
Intel lanceert Core i7 2700K en verlaagt prijzen
http://nl.hardware.info/n...2700k-en-verlaagt-prijzen
- de entry level skt 2011 CPU vertragen
- een 2700K introduceren met een hogere prijs
- de 2600K blijft voor de prijs zitten waar deze zat
Intel lanceert Core i7 2700K en verlaagt prijzen
http://nl.hardware.info/n...2700k-en-verlaagt-prijzen
Ik zal voor mijn nieuwe build zeer waarschijnlijk voor de i7 3930k gaan. Wat ik alleen niet snap zijn de bovengenoemde prijzen. Uit verschillende bronnen blijkt dat deze processor $560 gaat kosten, ruwweg zo'n 400 Euro. Waarom kosten deze processoren in Europa dan 100 Euro meer? Ligt dat verschil tussen Europa en de VS nu zo hoog? Of heeft dit te maken met andere factoren?De eerste prijsvermeldingen van Intels socket 2011-processors zijn opgedoken. Wereldwijd zijn de Core i7 3960X en Core i7 3930K verschenen in de prijslijsten van webshops, zo ook in België en Nederland.
Het Belgische LaSystems.be rekent 525 euro voor de Core i7 3930K en 936 euro voor de Core i7 3960X. Dat is inclusief de 21% BTW die in België geldt. De Nederlandse webshop MaxICT biedt de i7 3960X aan voor 900 euro inclusief BTW, de Core i7 3930K kost daar 505 euro.
Verwijderd
Bij ons zit de belasting er al bij, daar nog niet, plus dat er nog een aantal andere zaken zijn die het iets duurder maken.Propos schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:27:
Ik zal voor mijn nieuwe build zeer waarschijnlijk voor de i7 3930k gaan. Wat ik alleen niet snap zijn de bovengenoemde prijzen. Uit verschillende bronnen blijkt dat deze processor $560 gaat kosten, ruwweg zo'n 400 Euro. Waarom kosten deze processoren in Europa dan 100 Euro meer? Ligt dat verschil tussen Europa en de VS nu zo hoog? Of heeft dit te maken met andere factoren?
export kosten en btw zeker?Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:30:
[...]
Bij ons zit de belasting er al bij, daar nog niet, plus dat er nog een aantal andere zaken zijn die het iets duurder maken.
Ik vind het een lastig moment voor up te graden.
ivy bridge komt eraan en refresh van de 1155 mobo's.
Bulldozer heeft ook nog refresh nodig voor hij beter is.
2011 ontbreek functionaliteiten die er later inkomen.
[ Voor 28% gewijzigd door BitchCrew op 25-10-2011 09:52 ]
Als het in de VS $560 dollar gaat kosten kun je wel stellen dat het hier €560 euro gaat kosten als het niet meer is. Rechtstreeks van de importeur wellicht dat je voor 400-450 wat kunt regelen maar zo goed als alle shops maken van de $ een €Propos schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:27:
[...]
Ik zal voor mijn nieuwe build zeer waarschijnlijk voor de i7 3930k gaan. Wat ik alleen niet snap zijn de bovengenoemde prijzen. Uit verschillende bronnen blijkt dat deze processor $560 gaat kosten, ruwweg zo'n 400 Euro. Waarom kosten deze processoren in Europa dan 100 Euro meer? Ligt dat verschil tussen Europa en de VS nu zo hoog? Of heeft dit te maken met andere factoren?
Maak bij de douane maar eens een rekensommetje wat het kost om die cpu van $560 te importeren zal je tegenvallen hoeveel belasting er voor betaald moet worden.
http://www.douane.nl/part...ankopen-03.html#P140_8194
if (!coffee) {
Work = false; }
Ik ben bezig met een systeemupgrade. Paar oude onderdelen, paar nieuwe zoals moederbord en processor. Die processor wordt een i5-2500K. De pc wordt 90% gebruikt voor fotobewerking, games speel ik tegenwoordig nooit meer. Het moederbord dat ik heb gekozen heeft een DVI-uitgang en nu zit ik erover te denken om de ingebouwde HD3000 van de i5 te gaan gebruiken.
In mijn huidige systeem zit nog een bijna vier jaar oude Sapphire HD3850, 512MB GDDR3, PCI-E. Nu vraag ik me af: als ik die kaart vergelijk met de IGP van de i5, hoe verhouden die twee zich dan tot elkaar? Heeft het (veel) toegevoegde waarde om de Sapphire over te zetten, puur omdat ie anders toch maar ligt te verstoffen?
In mijn huidige systeem zit nog een bijna vier jaar oude Sapphire HD3850, 512MB GDDR3, PCI-E. Nu vraag ik me af: als ik die kaart vergelijk met de IGP van de i5, hoe verhouden die twee zich dan tot elkaar? Heeft het (veel) toegevoegde waarde om de Sapphire over te zetten, puur omdat ie anders toch maar ligt te verstoffen?
Ik neig in jouw geval toch de oude 1366 te adviseren gezien je werkzaamheden. De nieuwe 2011 zal peperduur zijn bij introductie. De mogelijkheid van 6 cores, triple geheugen en betere PCI-e mogelijkheden zouden voor mij doorslaggevend zijn geweest.Kwartjuh schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 23:45:
Ik zit met een probleem:
Ik heb -voor zakelijk gebruik- echt een upgrade van mijn systeem nodig. Ik maak motion graphics (voornamelijk AE) en daarvoor heb ik veel cores en veel (en snel) geheugen nodig. Geen huis-tuin-en-keuken gebruiker dus
....
You only live once, so live to the max's
Voor zakelijk grafisch gebruik is zo'n hexacore s2011 prima te verantwoorden imo. tijd = geld
Volgens passmark heeft een HD3850 een score van 800 en Intel IGP van de 2500K een score van 451. Dus de losse kaart is iets sneller bij 3D games. Voor gewone applicaties / desktop zul je geen verschil merken behalve dat de IGP minder stroom zal verbruiken. Ik zou de kaart niet overzetten als geen games gaat spelen. Voor de moderne games zijn beide zowiezo aan de trage kant.JME schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:28:
De hudige 6-core S1366 i7 CPU's kosten tussen de 500 en 1000 euro (http://tweakers.net/price...kNuVj1roOY7Vl-we9u3qjtf4A), dezelfde prijzen worden verwacht voor de Sandy Bridge-E 6-pitters. Socket 1366 moederborden zitten tussen de 125 en 550 euro (http://tweakers.net/price...RYiUUdmM5Dj7eNfTjqE_bW2hc), ook hier weer ongeveer dezelfde prijzen als verwacht voor de SB-E borden, het zal hooguit een paar tientjes schelen.MORCIK schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:28:
[...]
Ik neig in jouw geval toch de oude 1366 te adviseren gezien je werkzaamheden. De nieuwe 2011 zal peperduur zijn bij introductie. De mogelijkheid van 6 cores, triple geheugen en betere PCI-e mogelijkheden zouden voor mij doorslaggevend zijn geweest.
Imo is het onzin om nu nog een S1366 bord te kopen, tenzij je hem echt direct nodig hebt.
Helder advies, dankjewel!Erwin1967 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:31:
Volgens passmark heeft een HD3850 een score van 800 en Intel IGP van de 2500K een score van 451. Dus de losse kaart is iets sneller bij 3D games. Voor gewone applicaties / desktop zul je geen verschil merken behalve dat de IGP minder stroom zal verbruiken. Ik zou de kaart niet overzetten als geen games gaat spelen. Voor de moderne games zijn beide zowiezo aan de trage kant.
Had al zo'n vermoeden, maar stel nou dat die Sapphire rondjes zou rennen om de Intel...
Om dit topic even weer wat leven in te blazen, heb ik hier een aantal updates voor jullie:
INTEL SB-E RELEASE DATE:
De Core i7-3960X en 3930K:
14 november om 12:01 AM PST
De Core i7-3820:
februari 2012
Verder zullen er maar enkele tienduizenden chips gebakken worden met C0 stepping. Deze stepping bevat GEEN virtualisatie. Wat betekend dat de gebruiker geen VM-ware achtige dingen kan gebruiken.
Daarnaast zijn de processoren aan de duren kant.
Intel's voorgestelde prijzen:
i7-3960X: 999 dollar
3930K: 583 dollar
3820: 294 dollar
Echter de prijzen die al ontdekt zijn in sommige webshops zijn een stuk hoger (early adopter price?)
i7-3960X: US$1,226/S$1,525
3930K: US$912/S$1,135
3820: US$550/S$685
Laatst genoemde prijzen zijn uit China.
Bron ( vr-zone )
INTEL SB-E RELEASE DATE:
De Core i7-3820:
februari 2012
Verder zullen er maar enkele tienduizenden chips gebakken worden met C0 stepping. Deze stepping bevat GEEN virtualisatie. Wat betekend dat de gebruiker geen VM-ware achtige dingen kan gebruiken.
Daarnaast zijn de processoren aan de duren kant.
Intel's voorgestelde prijzen:
i7-3960X: 999 dollar
3930K: 583 dollar
3820: 294 dollar
Echter de prijzen die al ontdekt zijn in sommige webshops zijn een stuk hoger (early adopter price?)
i7-3960X: US$1,226/S$1,525
3930K: US$912/S$1,135
3820: US$550/S$685
Laatst genoemde prijzen zijn uit China.
Bron ( vr-zone )
Ik snap de prijs van de 3960x tov 3930k niet.
Het zijn beide (unlocked) hexacores, 3960x heeft 0,1Ghz hogere clock en 3 MB cache extra (15 tov 12).
Lijkt me niet 416 dollar extra waard?
De prijs van de 3820 is best mooi.. (vergeleken met introductieprijs 2600k).
Het zijn beide (unlocked) hexacores, 3960x heeft 0,1Ghz hogere clock en 3 MB cache extra (15 tov 12).
[ Voor 20% gewijzigd door - J.W. - op 02-11-2011 10:51 ]
Ik sla sandy E over.
Ik ga upgraden wanneer Ivy uitkomt, rond die zelfde tijd komt Nvidia met de nieuwe Kepler serie.
Dat lijk mij de beste tijd om te up-graden.
Ik ga upgraden wanneer Ivy uitkomt, rond die zelfde tijd komt Nvidia met de nieuwe Kepler serie.
Dat lijk mij de beste tijd om te up-graden.
Beide processoren zijn inderdaad compleet geunlocked. Echt verschil zie ik er ook niet tussen. Nou moet ik wel bekennen dat ik vooral de 3820 en 3930 vol qua nieuws. De 3960 is niet interessant en sowieso way to expensive voor mij.- J.W. - schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:42:
Ik snap de prijs van de 3960x tov 3930k niet.
@williamp
Ik ga wel voor de SB-E, ik sla juist Ivy over. En waarom? omdat het kan...
Nee, maar ik ben toe aan een upgrade, heb me er helemaal op ingesteld. En SB-E is al zo'n performance boost (kom van E8400 S775). En ik ga me nu niet 4 maand verlekkeren op een platform. Lang genoeg gewacht. SB-E it is!
@NeFoRcE
Ik heb dan nog een Quadcore Extreme, dus ik kan nog wel even wachten
Ik heb dan nog een Quadcore Extreme, dus ik kan nog wel even wachten
ze hebben enkel vtx geen vtd.NeFoRcE schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:27:
Om dit topic even weer wat leven in te blazen, heb ik hier een aantal updates voor jullie:
INTEL SB-E RELEASE DATE:
De Core i7-3820:
februari 2012
de vraag is of in de k versie wel ooit een vtd ga komen, daar ze dit bij de i72600k, i7875k ook niet hebben gedaan....
Dus vm's kan je er WEL op draaien.
Sterker nog, elke i3, i5 en i7 ondersteunt vt-x en zal in de toekomst vt-x ondersteunen, simpelweg omdat dit essentieel is voor de ondersteuning van DeepSAFE (http://www.mcafee.com/us/solutions/mcafee-deepsafe.aspx)BitchCrew schreef op donderdag 03 november 2011 @ 12:15:
[...]
ze hebben enkel vtx geen vtd.
de vraag is of in de k versie wel ooit een vtd ga komen, daar ze dit bij de i72600k, i7875k ook niet hebben gedaan....
Dus vm's kan je er WEL op draaien.
ondersteund niet elke cpu vtx momenteel?
toch sinds de core reeks?
toch sinds de core reeks?
Ah, op die fiets. Las toch wel ergens dat Virtualization niet ondersteund wordt... zal het wel verkeerd geintepreteerd hebben dan.
Anyway, de releasedate is 14 november. Betekend dit dan ook dat 14 of 15 november de cpu's al te bestellen zijn bij verschillende webshops?? Iemand enig idee hoe dat ging bij de vorige processoren??
Anyway, de releasedate is 14 november. Betekend dit dan ook dat 14 of 15 november de cpu's al te bestellen zijn bij verschillende webshops?? Iemand enig idee hoe dat ging bij de vorige processoren??
Bij de introductie van SB waren de processors per direct beschikbaar en er was een behoorlijke stock. Maar resultaten in het verleden...NeFoRcE schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:20:
Ah, op die fiets. Las toch wel ergens dat Virtualization niet ondersteund wordt... zal het wel verkeerd geintepreteerd hebben dan.
Bij de buren zijn de eerste prijzen opgedoken..
Wat een geld zegNeFoRcE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:04:
Bij de buren zijn de eerste prijzen opgedoken..
Hebben deze eerste cpu's nog meer gebreken of enkel het ontbreken van de/een virtualisatie techniek?
Vind het wel een beetje knullig dat ze de top-of-the-range lijn bij de launch al niet 100% op orde hebben.
Nou zal die virtualisatie techniek mij persoonlijk een zorg zijn al zal die extra power tov een 2600K wel handig zijn als je dit toch wilt draaien, om het in een auto voorbeeld te zeggen ik zie dat een beetje als een BMW M5 kopen waar de radio het niet bij doet en je moet wachten op een nieuwe versie terwijl een BMW520i wel gewoon een radio heeft.
Een M5 heeft in het echt uiteraard wel een radio gaat om de vergelijking budget en top-model
if (!coffee) {
Work = false; }
Kinderziektes lijkt mee te vallen. Lees nergens andere dingen behalve de virtualisatie. Dit zal mij tevens ook een zorg zijn.naaitsab schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:35:
[...]
Wat een geld zeg![]()
Hebben deze eerste cpu's nog meer gebreken of enkel het ontbreken van de/een virtualisatie techniek?
Vind het wel een beetje knullig dat ze de top-of-the-range lijn bij de launch al niet 100% op orde hebben.
Nou zal die virtualisatie techniek mij persoonlijk een zorg zijn al zal die extra power tov een 2600K wel handig zijn als je dit toch wilt draaien, om het in een auto voorbeeld te zeggen ik zie dat een beetje als een BMW M5 kopen waar de radio het niet bij doet en je moet wachten op een nieuwe versie terwijl een BMW520i wel gewoon een radio heeft.
Een M5 heeft in het echt uiteraard wel een radio gaat om de vergelijking budget en top-model
Met een beetje hoop, heb ik voor het einde van de maand een LGA2011 high-end (3930) systeempje in huis!
VT-d zit niet in de 2600K. VT-x waar jij op doelt zit wel gewoon in de nieuwe Sandybridge-E processorlijn. Op dit moment is er geen desktop virtualisatiesoftware die VT-d veel willekeurige hardware ondersteunt. VT-d maakt altijd het gebruik van snapshots en suspend/resume onmogelijk, zelfs als je een dedicated hypervisor draait in een VSphere omgeving. VT-d gaat daarmee veel verder dan het typische gebruikmodel van maximaal een paar virtuele machines in een virtueel netwerk voor je werk of opleiding om wat dingen te testen. VT-d werkt tenslotte maximaal voor 1 VM tegelijk, waarbij 1 stuk hardware aan die ene VM wordt doorgekoppeld.naaitsab schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:35:
Ik kijk het nog even aan met Sandybridge-E. Veel interessante vragen liggen nog open. Zoals: kunnen we straks de volledige 8 cores en 20 MB cache unlocken, zoals de Xeon E5-2687W die standaard krijgt? Het is tenslotte hetzelfde ontwerp. De hardware ligt er. Het zou een leuke grap zijn als alleen de 3960X die optie heeft en de 3930K niet.
Verder is nog de vraag hoe het nu precies zit met PCI-E 3.0 ondersteuning. Is er in de tijd tussen design en beschikbaarheid inmiddels al wel iets getest op dat vlak. Heeft een review site ergens een PCI-E 3.0 device vandaan kunnen halen om te testen, zo ja werkt dit inderdaad ook goed met bridge chips?
Dan de vraag over hitteontwikkeling bij overklokken, multi-GPU en sata-600 gebruik. Want waarom precies wordt de x79 chipset bij een aantal fabrikanten actief gekoeld, want hij biedt veel minder mogelijkheden dan de laatste AMD chipsets en zelfs die worden passief gekoeld. Denk dan aan USB 3.0 dat ontbreekt. Waarom dan toch die actieve koeling op sommige x79 moederborden?
Ik ben benieuwd, maar voor mij is VT-d echt van ondergeschikt belang ten opzichte van al die andere vragen. Ik gebruik zelf dan nog regelmatig virtuele machines ook...
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
precies, ik heb nu 875k heeft dit ook niet, en ik mis dit niet echt bij men vm's. ( oracle vm server).
Van die koeling is idd iets raar, mss is wachten een goede optie maar we zien wel snel aan revieuws of het beetje te oc'en is en wat de mobo's doen.
heb toch wc voor cpu, dusmobo meepakken zal wel lukken. eventueel ook gpu's maar dat gaat nipt worden met zo'n hoge tdp. dan zou ivy of sandy het mss beter mogelijk raken.
Van die koeling is idd iets raar, mss is wachten een goede optie maar we zien wel snel aan revieuws of het beetje te oc'en is en wat de mobo's doen.
heb toch wc voor cpu, dusmobo meepakken zal wel lukken. eventueel ook gpu's maar dat gaat nipt worden met zo'n hoge tdp. dan zou ivy of sandy het mss beter mogelijk raken.
[ Voor 75% gewijzigd door BitchCrew op 08-11-2011 21:07 ]
Wat houdt trouwens die SSD-Caching SATA poort in? Moet je juist dáárop je SSD aansluiten, zodat ie (nog?) beter presteert. Of moet daar een SSD op aangesloten worden, zodat ie alleen fungeert als cache voor andere hardware?!?
is dat niet zoals de z reeks nu heeft.NeFoRcE schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:05:
Wat houdt trouwens die SSD-Caching SATA poort in? Moet je juist dáárop je SSD aansluiten, zodat ie (nog?) beter presteert. Of moet daar een SSD op aangesloten worden, zodat ie alleen fungeert als cache voor andere hardware?!?
je kan uw hdd sneller laten gaan door ssd caching te laten gebruiken.
veel gebruikte zaken staan dan in je cache.
het is niet zo snel als een ssd natuurlijk.
Die sticker zie je op de Asus mobo's, en zijn verbonden met de extra (Marvell?) SATA controller, en niet met de Intel controller, omdat Asus " eigen" software gebruikt voor SSD caching.NeFoRcE schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:05:
Of je die wilt gebruiken ligt aan je eigen voorkeuren denk ik.
Wanneer kunnen we eigenlijk IVy Bridge verwachten? Laat deze lang op zich wachten na de release van sandy bridge-e
maart/april 2012Emrulez schreef op woensdag 09 november 2011 @ 17:43:
Wanneer kunnen we eigenlijk IVy Bridge verwachten? Laat deze lang op zich wachten na de release van sandy bridge-e
Maar daar ga ik niet meer op wachten. Zit al sinds april 2007 aan Socket 775. Dus tijd voor wat nieuws!
Hoe werkt turbo boost eigenlijk ?
Wordt turbo boost geactiveerd als er meer snelheid nodig is, of wordt de snelheid altijd geboost ?
Wordt turbo boost geactiveerd als er meer snelheid nodig is, of wordt de snelheid altijd geboost ?
Wikipedia: Intel Turbo Boostnickname89 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:26:
Hoe werkt turbo boost eigenlijk ?
Als het OS de CPU vraagt naar de hoogst mogelijke performance stand te gaan.
Zou dat niet gewoon zijn omdat het om high-end gaat en men verwacht dat het wel eens warm kaan gaan worden in de behuizing?Bas van der Doorn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:42:
Dan de vraag over hitteontwikkeling bij overklokken, multi-GPU en sata-600 gebruik. Want waarom precies wordt de x79 chipset bij een aantal fabrikanten actief gekoeld, want hij biedt veel minder mogelijkheden dan de laatste AMD chipsets en zelfs die worden passief gekoeld. Denk dan aan USB 3.0 dat ontbreekt. Waarom dan toch die actieve koeling op sommige x79 moederborden?
Adviesprijzen Intel socket 2011-CPU’s zijn officieel bevestigd
Intel heeft de adviesprijzen van haar socket 2011-processors bevestigd. Door een foutje is Intels ‘Non-NDA Supplement’ voor het vierde kwartaal van 2011 al online gezet op een Vietnamese server. Dat ontdekten we vandaag via de website van een Vietnamees persbureau. Naast informatie over de nog deze maand uitkomende Intel SSD 520-serie, zien we alle adviesprijzen van de socket 2011-processors. De Core i7 3960X heeft een adviesprijs van 1059 dollar. De i7 3930K draagt een prijskaartje van 594 dollar en de i7 3820 kost precies even veel als de i7 2600K; 305 dollar. Ertussenin zit de i7 2700K, die een adviesprijs van 342 dollar heeft.
De Core i7 3820, de enige quad-core, komt pas eind januari of in februari 2012 uit. De i7 3930K en i7 3960X zullen wel beschikbaar zijn bij de launch, 14 november aanstaande.
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...-zijn-officieel-bevestigd
Zo, zijn we van dat gedoe over de adviesprijzen ook af. Ik vind het bijzonder dat de i7 2700K duurder is dan de i7 3820, want qua platform heeft de i7 3820 toch echt een streepje voor. Ook qua cache en klokfrequentie is 'ie nog iets beter, dus als ik Intel was zou ik 'm duurder in de markt zetten. Of zie ik iets over het hoofd?
Intel kannibaliseert al sinds Sandy-Bridge zijn eigen high-end dus ik zou er niet teveel achter zoeken.TomasH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:39:Adviesprijzen Intel socket 2011-CPU’s zijn officieel bevestigd
Intel heeft de adviesprijzen van haar socket 2011-processors bevestigd. Door een foutje is Intels ‘Non-NDA Supplement’ voor het vierde kwartaal van 2011 al online gezet op een Vietnamese server. Dat ontdekten we vandaag via de website van een Vietnamees persbureau. Naast informatie over de nog deze maand uitkomende Intel SSD 520-serie, zien we alle adviesprijzen van de socket 2011-processors. De Core i7 3960X heeft een adviesprijs van 1059 dollar. De i7 3930K draagt een prijskaartje van 594 dollar en de i7 3820 kost precies even veel als de i7 2600K; 305 dollar. Ertussenin zit de i7 2700K, die een adviesprijs van 342 dollar heeft.
[afbeelding]
De Core i7 3820, de enige quad-core, komt pas eind januari of in februari 2012 uit. De i7 3930K en i7 3960X zullen wel beschikbaar zijn bij de launch, 14 november aanstaande.
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...-zijn-officieel-bevestigd
Zo, zijn we van dat gedoe over de adviesprijzen ook af. Ik vind het bijzonder dat de i7 2700K duurder is dan de i7 3820, want qua platform heeft de i7 3820 toch echt een streepje voor. Ook qua cache en klokfrequentie is 'ie nog iets beter, dus als ik Intel was zou ik 'm duurder in de markt zetten. Of zie ik iets over het hoofd?
- De i7 3820 is pas in Jan leverbaarTomasH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:39:
- Intel heeft in dit segment geen concurrentie van AMD dus prijzen droppen hoeven ze niet
- De 2700K levert betere performance tov de i7 3820 ondanks het cache of quad channel. Een P67/Z68 mainboard is wel goedkoper. Enige reden voor de meeste mensen om voor X79 te gaan is 2x PCI-E 16/16. or triple SLI/CFX.
The Source schreef op zondag 13 november 2011 @ 02:12:
[...]
- De 2700K levert betere performance tov de i7 3820 ondanks het cache of quad channel.
Ivy Bridge-E in Q4 2012, Compatible with LGA2011 and X79
Earlier this week, Intel launched the fastest desktop processors under its Core i7 "Sandy Bridge-E" platform, with is partners, motherboard, memory and cooler vendors. Less than a week into its shelf life, Sandy Bridge-E already has a successor taking shape at Intel, slated for the fourth quarter of 2012, but that's far from being the most interesting part of this news. According to a new internal slide scored by a source at XFastest, Ivy Bridge-E will be compatible with today's Intel X79 platform, and LGA2011 socket.Suddently, Sandy Bridge-E makes for a sweeter deal because its platform longevity (for upgrades) is at least two years. Ivy Bridge-E, like Ivy Bridge LGA1155, will be built on the 22 nanometer silicon fabrication process. We don't expect Ivy Bridge-E to be much more than an optical shrink of today's Sandy Bridge-E silicon, but the shrink could leave scope for enabling some of its components otherwise locked out for the Core processor family. Sandy Bridge-E silicon physically holds 8 cores and 20 MB of L3 cache, but the fastest Core processor based on it has just 6 of those cores, and 15 MB of L3 enabled. The source at XFastest says that while Ivy Bridge-E is slated for Q4 2012, the LGA1155 Ivy Bridge will launch across Q1 and Q2 of 2012 (March~April).
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Wat meer info/schema's van Ivy Bridge:
http://www.tomshardware.c...5-CPU-maho-bay,14012.html
http://www.tomshardware.c...5-CPU-maho-bay,14012.html
Meer klok tikken tot het L3 cache (25/30 tikken) en DDR3 (148/167 tikken). Lijkt misschien niet veel, maar gaat toch om 20% en 13% extra vertraging respectievelijk. Het verschil tussen 3.5GHz (2700K) en 3.6GHz (3820) is nog geen 3%, dus dat is in verhouding veel minder.mdcobra schreef op zondag 13 november 2011 @ 02:37:
[...]
Meer cache, meer MHz meer channels, en toch trager (en zelfde architectuur)? Hoe kan dat?
Anandtech 3960X review
De 3820 heeft met 10MB qua cache grootte een voordeel boven de 2700K met slechts 8MB cache. Echter, de toegangstijden tot de cache heffen dat goeddeels weer op. Om het erger te maken zijn er maar zeer weinig games en desktoptoepassingen die profiteren van grote caches (> 2-4MB). Van een snellere toegang tot de L3 cache en het hoofdgeheugen wordt dan ook het meeste profijt getrokken in die gevallen. Daarom is de 2700K waarschijnlijk straks vaak even snel of zelfs sneller dan de 3820 in dat soort toepassingen. Omdat dergelijke toepassingen vaak ook nog eens niet meer dan 4 cores gebruiken gaat de 2600K zelfs de 3960X nog voorbij in sommige gevallen, ondanks de 15MB L3 cache van die laatste.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Chinezen lekken specificaties alle Ivy Bridge-processors
Oorspronkelijke bron is afgeschermd (403 error). Ik had qua klokfrequenties wat meer verwacht, het is nu ongeveer hetzelfde als Sandy Bridge. TDP lijkt me wel raar; 77 watt. Dat wordt toch meestal afgerond (35, 45, 65, 95, 130, 150 watt)? Tevens vraag ik me af waar de Core i3's zijn gebleven.De Chinese website Corescn, afgeschermd voor leden met minder dan vijf posts, heeft alle specificaties van Intels Ivy Bridge-processors gepost. Net als bij de vorige generatie van Intel, Sandy Bridge, weten we al een aantal maanden voor de lancering alle specificaties van de CPU's. Het topmodel is de Core i7 3770K, een quad-core met HyperThreading op 3,5GHz. De Turbo Modus is 3,8GHz. De CPU beschikt over een unlockte multiplier en een GPU die Intel de HD 4000 noemt. Die is geklokt op 650MHz met een Turbo Modus van 1150MHz. Het TDP is met 77 watt een heel stuk lager dan de 95 watt van de Sandy Bridges.
Dat komt natuurlijk voornamelijk door de overstap van het 32nm- naar het 22nm-productieprocedé. Daardoor passen er meer CPU's op één wafer, en dat kan twee kanten op gaan; meer prestaties tegen dezelfde kosten of dezelfde prestaties tegen lagere kosten. De geheugencontroller in de processors in dual-channel. In april 2012 moeten de Ivy Bridge-processors uitkomen.
Naast de 3770K komt er ook nog een goedkoper model met een gelockte multiplier in de i7 3700-reeks. De Core i5 3570K is de opvolger van de i5 2500K en is geklokt op 3,4GHz met een Turbo Modus van 3,8GHz. Net zoals bij Sandy Bridge beschikken de i5's niet over HyperThreading en hebben ze slechts 6MB L3-cache.
Daaronder zitten de Core i5 3550, 3470, 3450 en 3330, telkens met een wat lagere klokfrequentie. Alles onder de i5 3570K heeft tevens een HD 2500-GPU, met minder shaders.
Uiteraard zullen er weer de nodige S- en T-versies van de Ivy Bridges verschijnen. Deze extra energiezuinige modellen hebben TDP's van 65, 45 of 35 watt. Op de lagere klokfrequenties na zijn de processors vrijwel gelijk aan hun normale varianten. Hieronder zie je de verschillen tussen de oude en nieuwe CPU's, inclusief de socket 2011-processors, nog eens duidelijk weergegeven.
De Ivy Bridge-processors en de 7-serie chipsets, oftewel het 'Maho Bay'-platform, wordt in april 2012 gelanceerd.
Ja, van deze sheet. Ik nam echter aan dat dat nog afgerond zou worden, en die 77 watt het precieze TDP voor intern gebruik was. Ik zeg niet dat het verkeerd is, het is hoogstens opvallend.
De i7 3820 voor een 3770k invy zetten
?
De 3820= gewoon een 2600k en ivy is toch al veel sneller door de 3d transitoren en 0,22 en andere optimalisaties ?
Naja intel marketing om x79 te verdedigen, denk dat die nieuwe ivy de 6core x79 het leven nog een beetje zuur gaat maken in sommige benchmarks
De 3820= gewoon een 2600k en ivy is toch al veel sneller door de 3d transitoren en 0,22 en andere optimalisaties ?
Naja intel marketing om x79 te verdedigen, denk dat die nieuwe ivy de 6core x79 het leven nog een beetje zuur gaat maken in sommige benchmarks
De lijst is waarschijnlijk gebaseerd op stock performance (relatief makkelijk af te lezen aan frequentie + cache).
Voor Sandy Bridge-gebruikers is Ivy Bridge ook niet echt interessant, behalve dan benchmarkers. Een zinnige prestatiewinst komt waarschijnlijk pas bij de volgende release.
Voor Sandy Bridge-gebruikers is Ivy Bridge ook niet echt interessant, behalve dan benchmarkers. Een zinnige prestatiewinst komt waarschijnlijk pas bij de volgende release.
Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Een interessant upgrade pad met LGA 2011 is nu een "goedkope" quadcore kopen en over 1-2 jaar een hexacore Ivy Bridge-E. Dat pad is niet mogelijk met de normale SB, dan ga je "slechts" naar een quadcore IB.
[ Voor 27% gewijzigd door - J.W. - op 28-11-2011 19:17 ]
En zo is het maar net. Ik stap volgende week over op X79 S2011. En er komt nog een Ivy Bridge versie vooruit in de toekomst. Eerst binnenkort genieten van m'n 3930K- J.W. - schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:16:
Een interessant upgrade pad met LGA 2011 is nu een "goedkope" quadcore kopen en over 1-2 jaar een hexacore Ivy Bridge-E. Dat pad is niet mogelijk met de normale SB, dan ga je "slechts" naar een quadcore IB.
Maar als je kijkt naar 1366 blijven die hexacores ontzettend veel geld kosten, dan kun je beter overstappen op iets compleet nieuws...
Als je vroeger een i7 920 had gekocht koop je nu ook geen i7 980.
[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 28-11-2011 21:02 ]
Het grootste probleem met S2011 vind ik de tegenvallende featureset vd chipset wat voor mij het hele platform minder toekomstbestendig maakt.NeFoRcE schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:21:
[...]
En zo is het maar net. Ik stap volgende week over op X79 S2011. En er komt nog een Ivy Bridge versie vooruit in de toekomst. Eerst binnenkort genieten van m'n 3930K
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 28-11-2011 21:32 ]
PC Specs
In dit geval niet misschien, maar van een 4-core naar een 6-core én een shrink is iig de moeite. Het is even de vraag wat Intel na IB-E in de schappen gooit, SB was ronduit spectaculair en verbrandde alle schepen achter zich, het is de vraag of dat weer gaat gebeuren.mitsumark schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:01:
Maar als je kijkt naar 1366 blijven die hexacores ontzettend veel geld kosten, dan kun je beter overstappen op iets compleet nieuws...
Tja, daar ben ik het mee eens. Gelukkig zit het er wel third-party in. Maar helaas dus niet in de X79 zelf. Ik doe momenteel al bijna 5 jaar met m'n huidige setup, wat voor mijn doen lang is. Dus ik kan het wel weer een paar jaar volhouden met mijn komende setup.Help!!!! schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:27:
[...]
Het grootste probleem met S2011 vind ik de tegenvallende featureset vd chipset wat voor mij het hele platform minder toekomstbestendig maakt.
Had in dit eerst in CSL geplaatst, maar kan denk ik beter hier. Ik zit nu te kijken naar een nieuw systeem. Waar ik nu mee werk is zwaar verouderd (C2D), maar ik vraag me af of het wel de moeite is nu te upgraden naar Sandy Bridge. Aan de andere kant vind ik 5 maanden eigenlijk te lang om te wachten, en zoals altijd gezegd wordt zodra je met je hardware de winkel uitloopt is het alweer verouderd. Ik overweeg nu een SB systeem te kopen en dan de processor na de release van Ivy Bridge te upgraden, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het zit met compatibiliteit (komt er gegarandeerd een UEFI update of is dat zeer de vraag) en of de Panther Point chipset (Z77) nu echt voordelen gaat bieden boven Cougar Point (Z68) behalve geïntegreerde USB3 en snellere PCI-E (heb ik niet nodig).
Verwijderd
Niet in dit topic helaas. Dit is een nieuwsdiscussietopic, vragen over "wat moet ik kopen" horen hier dus niet. Ik zou zeggen lees de PMG FAQ eens, dan zou het wel duidelijk moeten zijn waar e.e.a. hoort.Cocytus schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:42:
Had in dit eerst in CSL geplaatst, maar kan denk ik beter hier.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2011 02:22 ]
Veel sneller? In de vage gelekte benchmark valt dat wel tegen hoor.Cyclonic schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:34:
De i7 3820 voor een 3770k invy zetten?
Enige wat bekend is de clocksnelheid en de TDP, in theorie zal ivy wat sneller zijn maar wat de meeste zeggen is het rond de 5-10% dat noem ik niet veel sneller.
Heb je voor de grap ook even gekeken hoeveel die 6core kost? Mag je ook wel van verwachten dat ie bovenaan staat in benches. *iets met hi-end cpu socket*
[ Voor 4% gewijzigd door naaitsab op 30-11-2011 08:41 ]
if (!coffee) {
Work = false; }
Ow, had het hier geplaatst omdat ik meer discussie over nu upgraden naar SB tegenkwam. Het gaat me ook niet zozeer om wat maar om of het verstandig is dat nu te kopen, en wat info mbt Cougar / Panther Point.Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 02:21:
[...]
Niet in dit topic helaas. Dit is een nieuwsdiscussietopic, vragen over "wat moet ik kopen" horen hier dus niet. Ik zou zeggen lees de PMG FAQ eens, dan zou het wel duidelijk moeten zijn waar e.e.a. hoort.
[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 30-11-2011 11:18 ]
Vind je? SB heeft maar weinig te bieden voor de 1st gen. Core i bezitter, imho. De grote misser was wat mij betreft de beperkte featureset ten opzichte van de voorgaande generatie. Als enthousiast heb ik mijn i7 860 ingeruild voor een i7 2600K, maar daar zit eigenlijk geen rationele beslissing achter. Ik dacht destijds dat de featureset beperkt werd om ruimte te laten voor SB-E, maar ook hier gaat mijn hart niet heel veel sneller van kloppen. De prestatiewinsten leveren voor mij bijna niets op, maar ik zie wel uit naar zaken als Lightpeak en PCI-e 3.0- J.W. - schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:41:
[...]
SB was ronduit spectaculair en verbrandde alle schepen achter zich,
Misschien niet qua featureset, maar de 2600K legde qua prestaties het vuur aan de schenen van de toen ruim 4x zo dure hexacore 980X (laat staan de quads), dat vind ik zeker spectaculair. In 1x was die hele high-end generatie min of meer overbodig geworden, vervangen door de mainstream serie..Edmin schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:43:
[...]
Vind je? SB heeft maar weinig te bieden voor de 1st gen. Core i bezitter, imho. De grote misser was wat mij betreft de beperkte featureset ten opzichte van de voorgaande generatie.
Dat SB-E wat tegenvalt heeft imo meer met de klasse van SB te maken. Ik zou ook zeggen, als je geen hexacore nodig hebt, neem gewoon SB.
[ Voor 20% gewijzigd door - J.W. - op 30-11-2011 12:14 ]
Dat klopt. Ik gebruik nog steeds een machine met een Q9300 erin. Rationeel gezien is er ook voor mij geen enkele reden om deze machine (ruim 3,5 jaar oud) te gaan upgraden. De processor kostte destijds ruim 200 euro maar is achteraf gezien een prima investering geweest. Ik ben inmiddels wel 3 videokaarten verder maar qua cpu kracht is deze nog steeds goed.Edmin schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:43:
[...]
Als enthousiast heb ik mijn i7 860 ingeruild voor een i7 2600K, maar daar zit eigenlijk geen rationele beslissing achter.
De enige beperking die ik nu ondervindt is de grootte van het geheugen (>4GB heb ik nooit werkend gekregen) en het beperkte aantal SATA poorten (nu 6). Ik had mijn hoop gevestigd op SB-E, met name op een groter aantal SATA poorten. Er was in eerste instantie sprake van 14 poorten. Dit was dus een enorme teleurstelling, SB-E is, vwb aantal SATA poorten, niets beter als een chipset van 4 jaar oud. Imho is het eigenlijk een schande dat Intel de X79 chipset als high-end durft te positioneren.
Ik ga maar wachten op IB (terwijl upgraden gevoelsmatig zo leuk is)
De schijven zijn ook groter geworden, met hetzelfde aantal (snellere) sata poorten kun je tegenwoordig veel meer data kwijt dan 'vroeger'.
De Asrock X79 Extreme7 heeft bv 7+4 sata poorten, met de 3TB schijven van tegenwoordig genoeg voor 1 optische drive en 30GB opslag... Waarom zou je meer opslag willen hebben in 1 computer?
De Asrock X79 Extreme7 heeft bv 7+4 sata poorten, met de 3TB schijven van tegenwoordig genoeg voor 1 optische drive en 30GB opslag... Waarom zou je meer opslag willen hebben in 1 computer?
De bestanden zijn ook een stuk groter als vroeger en verder heeft mijn kast een tweetal externe sata aansluitingen en uiteraard mijn dvdbrander (de huidige zit nu nog gelukkig op een IDE poort). Kortom heb je er al 3 in gebruik want ik sluit wel graag alles aan. Voor het booten gebruik je uiteraard een SSD. Bij 6 aansluitingen hou je dan slechts 2 aansluitingen over voor dataopslag / backup. Dus veel satapoorten is geen overbodige luxe. Ik lever veel liever een flink aantal usb aansluitingen in. Daar zijn er vreemd genoeg wel 10-14 stuks van. Ik kan natuurlijk een extra controller instoppen maar dan ben je ook snel alweer 100-200 euro verder.
Verwijderd
Met meer dan 1000 posts op je naam zou je toch beter moeten weten...
[ Voor 85% gewijzigd door Edmin op 01-12-2011 23:48 ]
Dit topic is gesloten.
![]()