We zullen zien hoe sterk dat gecherrypickt is en wat de adders onder het gras zijn (compilers, instellingen...) maar los daarvan, als de prijs weer *2 is dan is dat verhaal heel wat minder relevant en dan hangt het af van de licentie-voorwaarden. Ik ben argwanend t.o.v. wat Intel hier presenteert, op basis van technische informatie die we hebben (dit is gewoon een bekende SkylakeX-CPU op de zeer bekende 14++ node) en op basis van Intel hun track record in 2017 en 2018, bijvoorbeeld die met een aquariumkoler overklokte SkylakeX-CPU. Mijn theorie blijft voorlopig dat Intel in ieder geval weer een nieuwe instructieset heeft toegevoegd. Dat zou ook deze cijfers kunnen verklaren: de software met een bepaalde instelling draaien met hun nieuwe instructieset terwijl met een andere instelling de concurrent aanzienlijk beter presteert. Iets in die lijn vermoed ik.
Laat me raden, het verhaal met de 4 boost-states met verschillende mate van boost en verschillende duur waarbij de OEM zelf bepaalt hoe het wordt ingesteld.
Ben benieuwd of moederbord fabrikanten dit zelf doen om in benchmarks/reviews als beste naar voren te komen of dat Intel hun eigen 'regels' over de turboboost moedwillig laat overschrijden.
Hardware Unboxed gaf zijn mening hierover, een mening waar ik het mee eens ben. Hij vermoedt dat Intel druk uitoefent ("het zou leuk zijn als...") op de moederbordbedrijven om genereus te zijn met de default boost-instellingen om de benchmarks er beter uit te laten zien. Zie zijn laatste twee videos over de 9900 (hertesten?). De reden dat ik dat ook denk? Waarom zie je bij Intel wel deze agressieve overklokking en bij AMD (2600 en 2700) niet? Voor de duidelijkheid, ik vind dat zeker niet erg want ik heb graag dat de TDP een enigszins zinvolle maat is.
Wat betreft de prijzen, ik had vandaag nog even gekeken, de prijzen van de 8400 en 8600k zijn nog steeds goed aan het dalen (wel nog steeds teveel duurder dan AMD), voor de rest (8700k, 9700, 9900k) zijn de prijzen nog steeds torenhoog.
Hij heeft dat gezegd maar dat was naar mijn indruk niet bepaald de rode draad in zijn verhaal. Het probleem in deze kwestie is glashelder:
- Moederbordbedrijven communiceren niet goed over het automatische overklokken (slecht)
- Intel is vaag over het vermogen: pronken met de prestaties bij een hoog vermogen maar min of meer verzwijgen dat het vermogen dan wel erg hoog wordt door een lage TDP op te geven
- Voor reviewers is het niet duidelijk in welke mate ze de CPU overklokt testen en hoe representatief wat zij vaststellen is voor situatie X
- Voor klanten kan het verwarrend werken omdat ze het lage vermogen bij de ene review zien maar de prestaties bij de zwaar overklokte CPU in een andere review. Dat is een fout van de klant in kwestie maar handig is het niet. Het is zeer goed denkbaar dat een klant een OEM-bakje (laten we het ergste geval nemen, Medion) neemt en een hoger performance-niveau verwacht dan wat gehaald wordt omdat die OEM zich wel aan de TDP-spec houdt en enkel die P2-boost van 10 seconden geeft en daar ook nog zuinig mee is.
Wat Intel zou moeten doen is dit:
- van een groot aantal samples het vermogen testen bij diverse klokfrequenties
- dit in een grafiekje/tabel opnemen en naar de pers sturen
Probleem opgelost en elke controverse hierover verdwijnt. Intel rommelt met de TDP. Doet AMD dat ook? Misschien tot op zekere hoogte maar de 105W TDP van de 2700X is spot on zoals ik eerder liet zien, de gemeten power consumption bij Prime door Toms Hardware is 104,7 W. Succes om de CPU nog zwaarder te belasten dan dat met een realistische use-case scenari en zonder te overklokken.
Die prijsvergelijking vind ik ook niet zo nuttig, de snelste hardware kost nu eenmaal altijd buitensporig extra veel geld en dat heb je ervoor over, of niet.
Dat verhaal gaat enkel/hoofdzakelijk op als de rest van je systeem al op hetzelfde niveau zit of je tijd heel erg duur is (bepaalde scenarios bij bedrijven). Echter lijken deze CPU's vooral veel door gamers gekocht te worden. Waar heb je meer aan? €300 extra besteden aan een CPU voor hooguit zo'n 10% extra FPS in je spel (gemiddeld!) of een betere grafische kaart, een mooie NVMe, beter geluid...kopen. De beste hardware kan vaak wat extra duur zijn maar er is wel een grens voor hoeveel extra duur je het kan maken aangezien je met hetzelfde geld ook andere performance erbij kan krijgen. De 9900k is gewoon geen zinvolle aankoop voor gaming bij de huidige prijzen. Over de 8600k kan worden gediscussiëerd (afhankelijk van de ontwikkeling van software in de komende jaren) en ook de 8700k is met de huidige prijzen geen interessante gaming CPU. Te weinig extra performance voor teveel geld.
Misschien schat jij in dat de gamer die een 9900k koopt ook een 2280 Ti, 970 Evo, audiofiele speakers, goede geluidskaart of generieke DAC+Amp...koopt. Ik weet het niet maar als dat het geval is dan vis je in een kleine vijver want weinig mensen zijn bereid om dat alles te betalen (al is de 970 Evo inmiddels behoorlijk betaalbaar aan het worden dankzij opgekomen concurrentie

).
[
Voor 110% gewijzigd door
Anoniem: 444127 op 13-11-2018 00:48
]