Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
wvz6 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:05:
Ik dacht, als Intel de Clarkdale familie introduceert, hopelijk zakt dan de prijs van de Lynnfield i5 750..
Maar niets is minder waar, er zit zowaar weer een stijgende lijn in de prijs van deze i5 processor.

Zal de i5 750S hier verandering in kunnen brengen? Of komt de stijgende prijs voornamelijk door de populariteit en is het gewoon maar afwachten wat de prijs gaat doen?
Weet jij wanneer die S versie uitkomt? Ook van de 860?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-05 17:15
Het zal vast niet mogen in dit topic maar ik kom er echt anders niet uit. Bij een dell xps 8100 moet ik een processor kiezen. Ik ga veel 1080i AVCHD bestanden bewerken. Wat is nu sneller; een i5 670 of een i7 860? De i7 kost €90 MINDER, terwijl mijn boeren verstand zou zeggen dan een i7 beter zou moeten zijn. Wie kan mij even op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Moeilijk te zeggen, er is een topic over om dat te bepalen en daar zijn ze er ook nog niet uit.

Alles is afhankelijk van de software die je gebruikt. Gaat de software geen gebruik maken van de extra core's dan is volgens mij de 670 de betere keus. Die heeft standaard een veel hogere frequentie (3.46GHz tov 2.8GHz). En ik denk dat de halve cache geen wereld van verschil gaat maken tov het verschil in frequentie. De turbo frequenties liggen dan weer wel dichter bij elkaar al is het nog steeds in het voordeel van de 670.

De i7 heeft dubbel zo veel cores dus indien je software daar op afgesteld is dan zal deze in zijn voordeel zijn. Zeker omdat dan ook de cache ook dubbel zo groot is en dus nog eens dat extra voordeel geeft en de turbo toch niet ver van elkaar ligt.

Dan is het natuurlijk ook de vraag of jouw software toevallig geen gebruik maakt van je grafische kaart, dan heeft de cpu minder te zeggen. (hoe het zit met de interne gpu in de 670 daar heb ik geen idee van)

Wel vreemd dat het €90 verschil is, volgens intel komen ze hetzelfde en bij mijn pcboer is het verschil €15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-05 17:15
kluyze schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:17:
Moeilijk te zeggen, er is een topic over om dat te bepalen en daar zijn ze er ook nog niet uit.

Alles is afhankelijk van de software die je gebruikt. Gaat de software geen gebruik maken van de extra core's dan is volgens mij de 670 de betere keus. Die heeft standaard een veel hogere frequentie (3.46GHz tov 2.8GHz). En ik denk dat de halve cache geen wereld van verschil gaat maken tov het verschil in frequentie. De turbo frequenties liggen dan weer wel dichter bij elkaar al is het nog steeds in het voordeel van de 670.

De i7 heeft dubbel zo veel cores dus indien je software daar op afgesteld is dan zal deze in zijn voordeel zijn. Zeker omdat dan ook de cache ook dubbel zo groot is en dus nog eens dat extra voordeel geeft en de turbo toch niet ver van elkaar ligt.

Dan is het natuurlijk ook de vraag of jouw software toevallig geen gebruik maakt van je grafische kaart, dan heeft de cpu minder te zeggen. (hoe het zit met de interne gpu in de 670 daar heb ik geen idee van)

Wel vreemd dat het €90 verschil is, volgens intel komen ze hetzelfde en bij mijn pcboer is het verschil €15.
Dank voor je heldere antwoord. Is er een lijst ofzo om te zien welke software van de extra cores gebruik maakt? Zou in mijn geval Pinnacle Studio Ultimate 14 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Dat ga je aan benchmarks moeten zien denk ik, of naar de specs kijken van de software.

Snel even gezocht en dan kom ik bv op deze chart uit:
http://www.tomshardware.c...md-phenom-x4,1935-30.html
(Geen idee of het om dezelfde software gaat, type nummer is daar 11, hogere versies kunnen beter voor multithreaded ontwikkeld zijn bv. Maar het kan ook zijn dat de software/codecs van 3den gebruikt en dan moet je daar gaan kijken.)

Daar zie ik dat in de eerste chart de QX6800 5s sneller is dan de X6800. In de 2de chart zie ik dan dat de QX zelfs 9s sneller is. Op ongeveer 1.5/2 min rendertijd? In hoeverre je dit merkt en of het bij jouw ook zo is weet ik niet.
De QX6800 lijkt op eerste zicht een dubbele X6800 maar misschien kan je die ook weer niet vergelijken met de i5/7. Ik dacht dat voor de i5/7 intel gewoon 2 core's aan elkaar plakte en de i5/7 dus een echte quadcore was. Maar mijn gedacht dat kan ook mis zijn.

Als ik een raad zou moeten geven (die je natuurlijk niet moet volgen) ik zou gewoon voor de goedkopere gaan, de i7 dus. €90 is toch al een groot verschil en dat voor eventueel een winst van een paar seconden.
Verder weet ik de config niet maar als de i5 670 config zonder grafische kaart is (dus alleen de gpu op de cpu) dan zou ik zeker voor de i7 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvz6
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10-2021
Dothan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:34:
[...]

Weet jij wanneer die S versie uitkomt? Ook van de 860?
Intel zegt het eerste kwartaal van 2010, op een aantal sites kwam ik de data 3 en 7 januari tegen, maar echt leverbaar lijken de S versies nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ik wil even reageren op de topic titel: waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen dualcore en multicore? Volgens mij is de term multicore overkoepelend voor alle processoren met meer dan 1 core, dus daar vallen ook de dualcores onder.

Of is deze discussie al gevoerd? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 16-01-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvz6
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10-2021
DevilsProphet schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:32:
Ik wil even reageren op de topic titel: waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen dualcore en multicore? Volgens mij is de term multicore overkoepelend voor alle processoren met meer dan 1 core, dus daar vallen ook de dualcores onder.

Of is deze discussie al gevoerd? ;)
In de titel van dit topic: [Discussie] multi-core Intel's: Core 2, i5 & i7 - deel 2, staat volgensmij niets verkeerds, maar in de TS wordt het vreemde onderscheid wel gemaakt tussen dual- en multicore, multi staat volgensmij voor (veel) meer dan één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ja, dat bedoelde ik, de TS.

Volgens dictionary.com is dit de betekenis van het woord, volgens het hedendaagse gebruik ervan:
multi-

a combining form meaning “many,” “much,” “multiple,” “many times,” “more than one,” “more than two,” “composed of many like parts,” “in many respects,” used in the formation of compound words: multiply; multivitamin.
Maar de strikte vertaling uit het latijn is echter dit:
multi-
comb. form of L. multus "much, many," from PIE base *mel- "strong, great, numerous" (cf. L. melior "better," Gk. mala "very, very much"). Many words that use it (multinational, etc.) are 20c. coinages.
Simpelweg: "meerdere".

Ik merkte het even op omdat ik al ervaren heb dat mensen die niet vertrouwd zijn met hardware-internet-slang het verwarrend vinden om een dualcore geen multicore te noemen, maar een triple-of-meer-core wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

nieuws: Intel introduceert dit kwartaal nog Westmere-Xeons

Intel heeft bekendgemaakt zijn serverchips nog in het eerste kwartaal van 2010 een update te geven. Het bedrijf zou de productie van 32nm-chips opschroeven en de Westmere-architectuur ook in zijn Xeon-serverprocessors toe gaan passen.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers blikte Intel-topman Paul Otellini niet alleen terug op het afgelopen boekjaar maar keek hij ook vooruit: voor 2010 staat een uitbreiding van de 32nm-productie op de rol. Begin januari introduceerde Intel al processors die volgens een 32nm-procedé gemaakt werden. Voor de desktop werden de Clarkdale-processors voorgesteld en voor de mobiele markt werden de Arrandales getoond. De 32nm-Westmere-architectuur zal ook voor de servermarkt aangewend worden, zo beloofde Otellini. Binnen drie maanden zouden Xeon-cpu's die op de Westmere-architectuur zijn gebaseerd uitgebracht moeten worden.

De overstap naar 32nm voor Xeons volgt ongeveer een jaar na de overstap op de 45nm-Nehalem-architectuur, die in maart 2009 plaatsvond. Intel zegt in de eerste drie maanden van 2010 de gehele lijn Xeons, van servers met één, twee en meer processors, te verversen met Westmere-exemplaren. De overstap van 45 naar 32 nanometer verloopt sneller dan de overstap naar 45nm: het aantal fabs dat 32nm-procedés aankan, zal dit jaar minimaal van twee naar vier faciliteiten verdubelen.

De Nehalem 45nm-architectuur zal overigens niet volledig verdwijnen met de komst van Westmere-Xeons: de Nehalem-EX-processors, octacores met de codenaam Beckton en bedoeld voor multiprocessorservers, zullen nog op 45nm geproduceerd worden en zullen naar verwachting in de eerste helft van 2010 verschijnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 19:19
Wilt dit zeggen dat er toch nog 32nm quadcores gaan uitkomen?

[ Voor 58% gewijzigd door titan_pi8 op 16-01-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel ships three new-old CPUs

Celeron, Pentium and Core 2 Quad

Intel has started shipping three new CPUs, which really aren't that new, or exciting for that matter.

The Core 2 Quad Q9500 is a no thrills quad core clocked at 2.83GHz. It will replace the 2.67GHz Q9400 and the price should end up the same, €149.

The Wolfdale based Pentium E6600 is basically a slightly faster incarnation of the old E6500 and it's clocked at 3.06GHz. It is already available in Germany for €75, which is not bad, but it's not great either, as AMD is shipping its Athlon II 620 quad-core at virtually the same price.

The E3400 is available for €46. It's clocked at 2.6GHz and like the E6600, it's based on the Wolfdale 1M core. Sounds like decent deal for office machines or undemanding consumers.

Although Intel's Core architecture is going from strength to strength, we will still see quite a few Socket 775 processors in the months to come, especially in the low end.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 17:25
ik ben benieuwd of de i7 930 makkelijk te krijgen zal zijn, wil tegen maart/april upgraden en om dan nog voor de 920 te gaan lijkt me dom

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel Sandy Bridge 32nm comes in Q1 2011

Tick - Tock got broken

Intel played their tick - tock strategy for a few years and it looks like they won’t be able to launch this part in Q4 2010 and make it in year 2010. We are sure Intel will tell us that the production starts in Q4 2010 but the availability will happen in Q1 2011.

Sandy Bridge is a new architecture, a step after Nehalem / Lynnfield / Clarkdale generation and it should bring more integration between graphics and CPU and generally make things faster.

It's in 32nm and you can expect a new graphics core as well as Turbo overclocking and continuation of the quite useless hyperthreading strategy. We can only hope that Intel will hire some people from Switzerland who are capable of fixing the broken tick - tock but kudos to Intel for being on time since summer 2006.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 18:01
Even over de starter post, de 3.2ghz van de core I5-650 klopt (heb hem hier en levert goede alround prestaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Hé Gulftownliefhebber, een tijdje terug schreef je dit bericht:
-The_Mask- schreef op maandag 23 november 2009 @ 13:16:
Ik ga er ook vanuit dat je (in het begin) alleen maar uber high-end Core i9's zult zien met bijbehorend prijskaartje.

Gulftown review - months before the launch @ PCLab

:)
De review is er voor Intel afgehaald, maar pas kwam ik deze MIRROR tegen.

Maar wat mij daar juist is opgevallen is dat de i7 920 zo ontzettend veel beter presteerde dan de i7 860. Beter ook dan in andere vergelijkingen. Heb/had jij daar nog een mening over?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zie eigenlijk alleen maar een Core i5 en Core i7 920 en geen Core i7 860. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

-The_Mask- schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:35:
Ik zie eigenlijk alleen maar een Core i5 en Core i7 920 en geen Core i7 860. ;)
Iets beter lezen lachemask, met Core i5 duiden ze op een i7-860 die op één van de allermooiste moederborden, nml de ASUS P7P55D-E Premium is geprikt. B-) Daarom stel ik mijn vraag nogmaals.

[ Voor 12% gewijzigd door druipgrot op 04-02-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, die Core i5 is een Core i5 750. Een i7 860 is een heel andere cpu, die staat er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

TERW_beDANkt schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:38:
Nee, die Core i5 is een Core i5 750. Een i7 860 is een heel andere cpu, die staat er niet tussen.
The scores labelled ‘Core i5’ have been obtained using an Intel Core i7-860 processor with Power HyperThreading enabled, meaning they are different from the real Core i5 (where the uncore clock was at 2133 MHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
druipgrot schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:33:
[...]
The scores labelled ‘Core i5’ have been obtained using an Intel Core i7-860 processor with Power HyperThreading enabled, meaning they are different from the real Core i5 (where the uncore clock was at 2133 MHz)
O ja nu ziet ik het ook.
druipgrot schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 02:00:
Maar wat mij daar juist is opgevallen is dat de i7 920 zo ontzettend veel beter presteerde dan de i7 860. Beter ook dan in andere vergelijkingen. Heb/had jij daar nog een mening over?
Alle CPU's staan daar op 2,8GHz dus eigenlijk hebben ze een Core i7 860 en een Core i7 930.
Bloomfield (socket 1366) heeft alleen als voordeel dan het kan werken met triple-channel geheugen en een hogere uncore clock heeft. Dit geeft vooral voordeel is synthetische benchmarks, maar ik vraag mij eigenlijk wel af als HT echt wel aanstaat bij de Core i7 860 want alles lijkt erop te wijzen dat die toch uitstaat.
(bij de plaatjes 4T, "i5" die het beter doet in games en veel slechter in synthetische benchmarks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
wat ik in benchmarks heb gezien is dat de I5-750 in de meeste gevallen slechter presteert dan de I7-860, behalve op games, daar zijn ze ongeveer gelijkwaardig en op single core dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

-The_Mask- schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:47:
[...]

Alle CPU's staan daar op 2,8GHz dus eigenlijk hebben ze een Core i7 860 en een Core i7 930.
Bloomfield (socket 1366) heeft alleen als voordeel dan het kan werken met triple-channel geheugen en een hogere uncore clock heeft. Dit geeft vooral voordeel is synthetische benchmarks, maar ik vraag mij eigenlijk wel af als HT echt wel aanstaat bij de Core i7 860 want alles lijkt erop te wijzen dat die toch uitstaat.
(bij de plaatjes 4T, "i5" die het beter doet in games en veel slechter in synthetische benchmarks.
Je schrijft 'alles lijkt erop te wijzen dat die toch uitstaat', ben blij dat ik geen domme vraag heb gesteld. Maar ik kan me zo'n misser eigenlijk niet voorstellen. Jij? Die mensen lezen hun eigen testen toch wel? Ik vind het niet gek dat na het lezen van die review mijn keuze voor de i7 860 meteen weer op losse schroeven stond. In de benchmarks die ik las was het verschil altijd kleiner. Een 930 zeg je, mmm, misschien toch maar een maandje wachten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel Begins to Ship “Tukwila” Itanium Processors

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0fwPHmBtLsL3trY4CdrsObI2/full.jpg

Intel has just begun to ship its newest Itanium processor, codenamed Tukwila, and prepares it for launch later this quarter.

Tukwila is a quad-core CPU build with 65nm technology, featuring 2+ billion transistors, two integrated memory controllers, 30MB of cache, and a TDP of 130W.

According to the company, the new Itanium “more than doubles the performance of its predecessor [Montvale] and adds a range of new scalability, reliability, and virtualization features.”

The next-generation Itanium, known as Poulson, is set to be manufactured using 32nm and should arrive in the next couple of years.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
druipgrot schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:59:
[...]
Je schrijft 'alles lijkt erop te wijzen dat die toch uitstaat', ben blij dat ik geen domme vraag heb gesteld. Maar ik kan me zo'n misser eigenlijk niet voorstellen. Jij? Die mensen lezen hun eigen testen toch wel?
Nou fouten worden nou éénmaal gemaakt, in elke review van Tweakers is bijna ook wel een fout te vinden. :p
Ik vind het niet gek dat na het lezen van die review mijn keuze voor de i7 860 meteen weer op losse schroeven stond. In de benchmarks die ik las was het verschil altijd kleiner. Een 930 zeg je, mmm, misschien toch maar een maandje wachten dan.
pricewatch: Intel Xeon X3440 kan ook nog, is gewoon een Core i7 860 met de multiplier iets lager en dus lager geklokt, maar daarom ook goedkoper. Heb hem zelf ook. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

[url="http://http://www.fudzilla.com/content/view/17554/1/"]Intel 6 series chipset to come in Q1 2011[/url]

With Westmere CPUs

Intel's next generation chipset simply codenamed Intel 6 series Express chipset should launch in Q1 2011. This chipset will be necessary for Sandy Bridge generation of 32nm processor and it will finally get SATA 6GB/s in Intel chipsets.

Since CPU has a memory controller, display and some audio features integrated, there is not much for Intel to do in Northbridge, but we still don’t know if Intel 6 series can make it in one chip, we still expect two chips.

The codename of the chipset is Cougar Point and we can only hope that USB 3.0 support is also there.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09-2023
Zouden de huidige 45nm i7's in prijs verlaagd worden, als Gulftown er eenmaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Nog eens over de typenummering: WTF he. Hoe komt Intel hun PR-volk er nu bij dat dit een eenvoudig systeem is ?

Core i7-640M en Core i3-330M: zijn nagenoeg gelijk spec per spec, alleen heeft de Core i7 dus TurboBoost. Maar hij moet volgens het typenummer toch wel veel sneller zijn ?!
Core i7-970 en Core i7-960: 6-core vs 4-core, 12MB cache vs 8MB cache, 3x 1333MHz RAM vs 3x 1066MHz RAM. Dus blijkbaar maakt dat niet zoveel uit, want een 975X zou sneller/beter zijn dan ?
Core i7-620M en Core i7-620UM: 2.67GHz vs 1.07GHz, 766MHz GPU vs 500MHz GPU. IT noob: "U" = snelheid / 2.5

Hoe leg je dat aan een computerleek uit ?! Er zit geen enkele logica in. Ze hadden ook gewoon dierennamen kunnen gebruiken voor hun processors, dan was er tenminste geen puinhoop aan cijfers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 08:13
Deze nummering had je ook bij de core2duo maar in minder mate. Bijvoorbeeld: SU9400 en t9400. De SU is 1,4 ghz en de t9400 2,53 ghz.

De verschil was wel duidelijker bij de core2duo serie. SU ipv T. Bij de core-Ix architectuur zijn de verschillen minder opvallend, omdat er bij de energiezuinge versies een u wordt toegevoegd bij de m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Phuncz schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:49:
Hoe leg je dat aan een computerleek uit ?! Er zit geen enkele logica in. Ze hadden ook gewoon dierennamen kunnen gebruiken voor hun processors, dan was er tenminste geen puinhoop aan cijfers...
Cijfers zijn nog altijd de makkelijkste manier om een opvolging aan te duiden.

Je moet ook niet naar de getallen in hun geheel kijken maar naar de afzonderlijke cijfers. 300, 500, 600, 700, 800, 900. Daar tussen zitten verschillen maar in die klassen heb je ook verschillen.
Tussen de klassen meestal de features, wel of geen turbo, gpu, trippel channel geheugen ed. In de klassen zit meestal gewoon een verschil in frequentie.
Core i7-640M en Core i3-330M: zijn nagenoeg gelijk spec per spec, alleen heeft de Core i7 dus TurboBoost. Maar hij moet volgens het typenummer toch wel veel sneller zijn ?!
Turboboost kan een heel groot verschil geven in prestaties. Wat in bepaalde applicaties een grotere boost geeft als 2 extra cores. Er is geen magische vergelijkingstest die kan aanduiden hoeveel een cpu sneller is als zijn kleine broertje.

Maar als jij het zoveel beter kunt; doe eens een voorstel. Zet er maar eens een nummering op. Hoe groot moet het verschil zijn tussen een 640 en een 330? En op diezelfde schaal, wat is dan de juiste afstand tussen een 960 en een 970?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

kluyze schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:13:
[...]
Cijfers zijn nog altijd de makkelijkste manier om een opvolging aan te duiden.
ALS ze logisch zijn gebruikt :) Dat bedoel ik dus, het is niet logisch.
Je moet ook niet naar de getallen in hun geheel kijken maar naar de afzonderlijke cijfers. 300, 500, 600, 700, 800, 900. Daar tussen zitten verschillen maar in die klassen heb je ook verschillen.
Tussen de klassen meestal de features, wel of geen turbo, gpu, trippel channel geheugen ed. In de klassen zit meestal gewoon een verschil in frequentie.
Kijk nog eens naar mijn voorbeelden, dan zie je dat ik de verschillen aanhaal. Ik heb verder gekeken dan alleen de kloksnelheid hoor :)
Turboboost kan een heel groot verschil geven in prestaties. Wat in bepaalde applicaties een grotere boost geeft als 2 extra cores. Er is geen magische vergelijkingstest die kan aanduiden hoeveel een cpu sneller is als zijn kleine broertje.
Voor dat laatste heeft Intel een leuke app die ze aan retailers verdelen. Kan je grafisch zien hoe snel de ene CPU vs andere CPU is in bv. Photoshop, compressie, etc.
Maar als jij het zoveel beter kunt; doe eens een voorstel. Zet er maar eens een nummering op. Hoe groot moet het verschil zijn tussen een 640 en een 330? En op diezelfde schaal, wat is dan de juiste afstand tussen een 960 en een 970?
Het idee van de "i1-111aa" opgave is gewoon niet makkelijk. Mensen lezen vaak iets anders. Bijvoorbeeld:
i7-650 vs i7-560
i7-640 vs i5-460.

Men was beter naar het standaard systeem gegaan dat ze al hadden met 4 cijfers:
i7-860 --> i7860
i7-650M --> m7650

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
i1***: entry dual core          <2.0 GHz, geen TurboBoost, geen HT
i2***: betere entry dual core   <2.0 GHz, geen TurboBoost, HT
i3***: mainstream dual core     >2.0 GHz, TurboBoost, HT
i4***: highend dual core        >2.5 GHz, TurboBoost, HT, meer cache
i5***: entry quad core          <2.0 GHz, TurboBoost, geen HT
i6***: mainstream quad core:    >2.0 GHz, TurboBoost, HT
i7***: highend quad core:       >2.5 GHz, TurboBoost, HT, meer cache
i8***: mainstream hexa core:    <2.5 GHz, TurboBoost, HT
i9***: highend hexa core:       >2.5 GHz, TurboBoost, HT, meer cache

En dan gewoon zoals met de dual cores niet direct beginnen met 6450 maar gewoon 6400, dus eerst de hondertallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 07-02-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Phuncz schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:51:
[...]

ALS ze logisch zijn gebruikt :) Dat bedoel ik dus, het is niet logisch.
en hoe ga je het dan doen als ze met 8-core komen?

ik vind amd's namen beter: productserie, subserie, 3-cijferig getal, aantal cores
zelfs voor leken te begrijpen

aan de andere kant, van hun notebooksegment snap ik helemaal niets :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Dus je vindt gewoon het koppelteken er tussen vervelend?

Hoe ga je in jouw voorbeeld om met bv nu de i7-870 en de i7-920? De 870 is sneller maar is de high end op So1156 en heeft dus geen trippelchannel en de 920 is een So1366 met dus trippelchannel.
Ga je de 870 een hoger nummer geven? Dus verschillende sockets in nummering door elkaar gooien? Leg jij dan maar eens uit aan een gemiddelde consument dat de i6800 (i7-920) op zijn moederbord past maar hij kan niet upgraden naar een i6900 (i7-870) omdat die een goedkoper moederbord vereist. Wat ook nog eens inhoud dat de tragere processor 24GB aan ram kan adresseren terwijl de snellere 'upgrade' maar 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

kluyze schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:36:
Dus je vindt gewoon het koppelteken er tussen vervelend?

Hoe ga je in jouw voorbeeld om met bv nu de i7-870 en de i7-920?.
Niet. Bijna alle verkochte PC's zijn complete systemen. Consumenten boeien sockets niet en tweakers weten wel snel hoe het in elkaar zitten. Ik rant'e over de onduidelijkheid naar de gemiddelde koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Er is op 2/3 van vorig jaar nog geroepen dat S1156 het maar tot en met 2010 vol zou houden. Met het huidige succes van Lynnfield denk ik dat dat behoorlijk mee gaat vallen. Blijft voor mij de hamvraag wel staan: how about a Lynnfield hexacore? Het zal in ieder geval wel een tijdje duren maar zodra Intel naar octacore gaat, dan lijkt me dat alles opschuift en er in principe ook 6-cores uit moeten kunnen komen voor de huidige midrange. Heeft iemand anders hier nog een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jejking schreef op maandag 08 februari 2010 @ 18:30:
Er is op 2/3 van vorig jaar nog geroepen dat S1156 het maar tot en met 2010 vol zou houden. Met het huidige succes van Lynnfield denk ik dat dat behoorlijk mee gaat vallen.
De volgende generatie is Sandy Bridge (Q1 2011) en deze heeft zoals het nu staat een IGP inzich. Dus dat kan twee dingen betekenen of een nieuwe socket of Sandy Bridge werkt in de huidige Socket 1156 H55, H57 en/of Q57 mobo's. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wikipedia: Intel Sandy Bridge (microarchitecture)

Hier zie ik een Sandy Bridge 'B2' staan voor 1366 en een 'H2' voor de 1156, da's t verschil tussen servers en desktop neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wat op Wikipedia staat bij een nog niet gelanceerd product waar nog weinig van bekend is, is bijna altijd grote onzin, niet naar kijken dus. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:54

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Hoe zit het nu eigenlijk met die i7 930? De ene keer is het alleen 2010, dan weer eind februari...

Mijn E6600 staat op het punt in te storten, dus ik wil zeker ergens begin maart upgraden, echter twijfel ik nu of ik beter kan wachten op de i7 930 of toch maar de 920 moet kopen, ondanks dat die dan misschien binnen een maand EOL gaat :/

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mnstrspeed schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:17:
Hoe zit het nu eigenlijk met die i7 930?
Volgens mij gewoon in het huidige kwartaal.
Maar socket 1156 niks, meestal goedkoper en/of sneller.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:00
Jejking schreef op maandag 08 februari 2010 @ 18:47:
Wikipedia: Intel Sandy Bridge (microarchitecture)

Hier zie ik een Sandy Bridge 'B2' staan voor 1366 en een 'H2' voor de 1156, da's t verschil tussen servers en desktop neem ik aan?
Sandy Bridge is nieuwe socket
-The_Mask- schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:42:

[url="http://http://www.fudzilla.com/content/view/17554/1/"]Intel 6 series chipset to come in Q1 2011[/url]

The codename of the chipset is Cougar Point and we can only hope that USB 3.0 support is also there.
Oeps... foutje bedankt ;)

[ Voor 32% gewijzigd door The Source op 08-02-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Jejking schreef op maandag 08 februari 2010 @ 18:30:
Er is op 2/3 van vorig jaar nog geroepen dat S1156 het maar tot en met 2010 vol zou houden. Met het huidige succes van Lynnfield denk ik dat dat behoorlijk mee gaat vallen. Blijft voor mij de hamvraag wel staan: how about a Lynnfield hexacore? Het zal in ieder geval wel een tijdje duren maar zodra Intel naar octacore gaat, dan lijkt me dat alles opschuift en er in principe ook 6-cores uit moeten kunnen komen voor de huidige midrange. Heeft iemand anders hier nog een mening over?
Koffiedik, ik ben nog nooit het argument tegengekomen waarom hexacores niet op een 1156 socket kunnen, ook niet van degenen die het met de grootste stelligheid beweren. Misschien kan het wel, maar het lijkt me ergens ook wel de vraag van iemand die eigenlijk voor het S1366 platform had moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

-The_Mask- schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:42:

With Westmere CPUs

Intel's next generation chipset simply codenamed Intel 6 series Express chipset should launch in Q1 2011. This chipset will be necessary for Sandy Bridge generation of 32nm processor and it will finally get SATA 6GB/s in Intel chipsets.

Since CPU has a memory controller, display and some audio features integrated, there is not much for Intel to do in Northbridge, but we still don’t know if Intel 6 series can make it in one chip, we still expect two chips.

Weet je al of we het gerucht dat de X68 in het tweede kwartaal uitkomt, naar de prullenbak kunnen verwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
druipgrot schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 01:33:
[...]
Weet je al of we het gerucht dat de X68 in het tweede kwartaal uitkomt, naar de prullenbak kunnen verwijzen?
Kan mij niet herinneren dat ik dat gerucht al ben tegengekomen, maar ga maar uit van prullenbak. ;)

New Westmere Details Emerge: Power Efficiency and 4/6 Core Plans

Why Pine Trail Isn't Much Faster Than the First Atom

AMD Nieuwsdiscussie

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 16:32
ik heb ergens gelezen dat een i7 860 maximaal 95 graden mag worden. klopt dat? Mijne wordt stressed maximaal 76 graden. Vind dit vrij hoor, maar als het max op 95 ligt is dit natuurlijk ruim binnen de perken.

• NTB_Appie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11-2024
Dag beste mensen,

Ik wil een upgrade uitvoeren omdat ik al een nieuwe video HD 5870 van Asus heb gekocht en nu blijkt de bottleneck mijn overige configuratie te zijn (Geheugen, CPU en moederbord).
Als CPU Wil ik een Intel Core I7-860 nemen, geheugen G.Skill F3-17600CL7D-4GBPIS en moederbord Gigabyte GA-P55A-UD5.

Maar mijn vraag is de geheugen geen overkill, als je naar langzamere geheugenmodules kijkt zijn ze nog vaak ook nog eens duurder? Eigenlijk weet ik niet wat het verschil is tussen deze geheugen en andere (b.v. low voltage). Trouwens ben wel van plan over te klokken :P

Mijn dank is groot voor een antwoord op mijn vraag :-))

[ Voor 18% gewijzigd door NTB_Appie op 11-02-2010 13:04 ]

• NTB_Appie
marsian schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:21:
ik heb ergens gelezen dat een i7 860 maximaal 95 graden mag worden. klopt dat? Mijne wordt stressed maximaal 76 graden. Vind dit vrij hoor, maar als het max op 95 ligt is dit natuurlijk ruim binnen de perken.
Welke CPU-Cooler gebruik je?

• marsian
  • Laatst online: 06-03 16:32
Ik heb een dell computer, standaard cooler dus.

• NTB_Appie
Als het erin past zou ik eerder voor een Scythe Mugen 2 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ik weet niet of het al gemeld was maar de i7 930 is uit voorraad al verkrijgbaar bij shops die direct vanaf distri versturen :)

pricewatch: Intel Core i7 Core I7-930

edit:

Heb er net via Databyte al eentje besteld (dus binnenkort results qua oc) Batch : 3001A117

[ Voor 18% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 12-02-2010 14:36 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:12
even tussen door.

is dit een nette prestatie? :
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1017082

m.v.g.
W00zy :D
Modbreak:Niks "even tussen door" :o

Post on-topic of post niet. Het is hier een discussietopic en geen helpdesk. Als je vraag geen eigen topic waard is, is het zeker geen offtopic post in een ander topic waard. En hoe dan ook is het de bedoeling dat je zelf de moeite doet voordat je een vraag stelt, en dat dat ook uit je vraag blijkt. Daar is hier allemaal geen sprake van :/

[ Voor 62% gewijzigd door dion_b op 07-03-2010 15:59 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Laatst online: 23-05 07:12
ik zal het daar eens vragen

dank u zeer (au) voor de tip

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ik zie trouwens weer een bios update bij de asus So1366 moederborden. (in elk geval de p6t deluxe v2)

Er was een 0707 bios met een cpu update maar de daaropvolgende 0804 heeft die update niet meer.
0707 (nieuw):
MicrocodeID: 0036C103, cpuid: 06C1 update rev: 03 (datum op 09/12/2009)
0804 (nieuw):
MicrocodeID: 0036C106, cpuid: 06C1 update rev: 06 (datum op 22/12/2009)
MicrocodeID: 0036C205, cpuid: 06C2 update rev: 05 (datum op 22/12/2009)

(i7 980x: cpuid: 06C0)

Ik dacht dat de update in de 0707 ging over de i7 970 gulftown, maar wilt die nieuwe rev. dan zeggen dat er al een nieuwe revisie van de cpu is? Of is dit een andere cpu? En hoe zit het dan met de nieuwe code in de 0804 bios? de 06C2. Een nog niet aangekondigde cpu? Of gewoon zit gewoon de i7 930 er nog tussen? Heeft die eigenlijk een update nodig? Of gaat het hier puur om een bios aanpassing (opgeloste bug of verbetering van performantie ivm de cpu)

Iemand die ergens al iets tegen gekomen is? En die er iets over mag zeggen? Of als er iemand een ander gedacht over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

-The_Mask- schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:35:
[...]

Kan mij niet herinneren dat ik dat gerucht al ben tegengekomen, maar ga maar uit van prullenbak. ;)

Ook handig als je alleen de tekst neerzet en de linkjes vergeet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 17:25
wooo ik ga voor de i7 930, payday in 2 weken :)

vanaf een E6600 naar i7 930 zal wel een groot verschil zijn :D

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 28-05 10:09

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

SmokeyTheBandit schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:10:
Ik weet niet of het al gemeld was maar de i7 930 is uit voorraad al verkrijgbaar bij shops die direct vanaf distri versturen :)

pricewatch: Intel Core i7 Core I7-930

edit:

Heb er net via Databyte al eentje besteld (dus binnenkort results qua oc) Batch : 3001A117
Eindelijk! Jammer van de prijzen maar die dalen natuurlijk zodra de 920 de EOL status krijgt. Iemand die weet wanneer dat is toevallig? Ik ben wel geïnteresseerd in de 930. :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:09

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Lijkt me het juiste topic om even jullie licht er over te laten schijnen;

Ik heb momenteel een Asus P7P55D mobo (LGA1156) met daarop 4x2gb Team Elite DDR3-1333mhz ram.

Sta op het punt om te upgraden naar een Asus P6X58D Premium (LGA1366), die tripple channel ondersteunen tov dualchannel dat het P55 (LGA1156) platform ondersteund.

Het is low voltage ddr3, nu neem ik aan dat ik met 2 of zelfs 1 reepje ook het nieuwe mobo en cpu (i7 920) kan testen, maar is het zelfs zo dat als ik 3 van die bankjes gebruik het ook tripple channel draait, of moet ik hier speciaal zo een kitje voor aanschaffen?

(mijn idee was om nog 2 van die bankjes er bij te zoeken, en dan 6Gb of 12Gb in tripple channel te kunnen draaien, of is dat te mooi om waar te wezen?! :X )

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Moet lukken, de kans is groter dat het perfect werkt bij een kit maar normaal mag je snelheden, latencies, merken geuren en kleuren mixen bij dual- en trippelchannel. Verschillende snelheden of latencies, dan gaat al je geheugen gewoon op de snelheid van de traagste werken.

Het is trouwens een geheugen latje, een geheugen bank is iets anders, dat zit op het moederbord zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 15-02-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ja indd, slots zijn banken, en ik moet het over reepjes of dimms hebben, maar gelukkig snappen we wat ik bedoel :)

Maar dan is het opzet om nog zo een setje te zoeken, die duivelse reepjes clocken van 667mhz default over naar 883mhz zonder blikken of blozen, dus die had ik graag gehouden :P

Thnx, eerst dan maar even 3 vd 4 testen die ik al heb, geeft dat succes, kan ik zonder problemen nog zo een kitje Team Elite erbij gaan zoeken, thnx guys!! :>

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:58:
Een geheugenbank zit echt niet op een mobo hoor. ;)
Hmm, ik heb altijd gedacht dat het het moederbord was dat een geheugenlatje in banken opdeelde. Ik dacht dat een slot uit meerdere banken bestond. Nuja, je ziet dat je altijd nog kan leren, zelfs na 5 jaar op GOT rond te hangen.

@sain onez: nee een slot is geen bank. Dat had ik wel goed. Voor ons beide: RAM FAQ :D

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 15-02-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

als ik klaar ben met " OCing those Monkeys '' dan ga ik me wel in de theorie verdiepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
wat is een redelijke overclock voor een I7-860 op de stock cooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 12:51
Gister contact gehad met Alternate betreffende de I7-930, ze kunnen deze pas medio maart leveren en hebben nog geen exacte leverdatum indicatie.. lijkt me sterk dat de andere shops uit de pricewatch wel kunnen leveren binnen 1 tot 5 werkdagen :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Laatst online: 27-05 18:57
Intel Hexacore..

http://computers.tweedeha...tel-i7-980x-gulftown.html

Als hij hem echt heeft.. :-)

[ Voor 22% gewijzigd door ninoxps op 17-02-2010 16:37 ]

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De beste man zet een Engineering Sample te koop, which is quite forbidden actually :/ . Niettemin zou het wel een héle mooie CPU zijn om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:56

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik heb de review van de Core i7 980X vertaald naar het Nederlands:
http://www.computervragen.../viewtopic.php?f=16&t=350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:56

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

De 980 koeler:

Afbeeldingslocatie: http://mylab.q.yesky.com/attachments/month_1003/100308162758eeeab53708c58f.jpg

Meer foto's: http://mylab.q.yesky.com/thread-170-1-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dat is dus de boxed edition van de 980X? Kanarie, wat een blok. Enig idee wat voor koelvermogen het ding heeft en meer technische info, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het lijkt een vrij dure koeler zelfs, 4 heatpipes, veel fins, vernikkeld koper, afgewerkt kabeltje, fan speed selector. Dat mag ook wel voor een +$1000,- prijskaartje. Een van de betere koelers die ze hebben afgeleverd en hij ziet er voor de verandering even "presterend" uit als een aftermarket €30 koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Morgen een review/preview op Guru3D?

http://www.guru3d.com/new...-11-march-2010-on-guru3d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel to Launch Eight-core Nehalem-EX This Month

Intel will release its fastest and highly anticipated eight-core Nehalem-EX server processor later this month, a company executive said late Thursday.

The processor will be targeted at four-socket servers, said Shannon Poulin, Xeon platform director at Intel. Each physical core will be able to run two threads simultaneously, giving the chip 64 virtual processing cores on servers.

Intel's CEO Paul Otellini has described Nehalem-EX as Intel's fastest processor to date. The chip maker announced the processor last year, and said it would release the chip in the first half of this year, but did not provide an exact release date.

Poulin declined to provide the clock speed of the chips. However, the company has said it will include 24MB of cache, and 2.3 billion transistors.

Intel is targeting the chip at high-end systems running data-intensive applications such as databases. IBM earlier this week said it would implement Nehalem-EX chips in its System x EX5 servers.

The chip will be made using the 45-nanometer process, and be based on the Nehalem microarchitecture, which integrates the memory controller and improves system speed by cutting data bottlenecks that plagued Intel's earlier chips.

Intel is also including new technologies like MCA recovery error correction that could make servers more fault tolerant and provide greater uptime, he said. The processor will be able to detect system errors originating in the CPU or system memory and correct them by working with the operating system. Some of these technologies have been adapted from Intel's high-end Itanium processors, which are based on a separate chip architecture and go into fault-tolerant systems.

The new processor will also contain separate buffered memory chips that can store data temporarily alongside the main memory for faster task execution.

Intel will also offer four memory channels per processor, Poulin said. That will put it on par with Advanced Micro Devices' twelve-core Opteron server processors, code-named Magny-Cours, which also offer four memory channels per processor. More channels provide more memory bandwidth to run programs faster.

AMD has started shipping Magny-Cours processors, and Intel's Nehalem-EX should intensify the battle between the rivals as both companies reach out to claim benchmark crowns, said Nathan Brookwood, principal analyst at Insight 64. Intel will build large amounts of cache inside Nehalem-EX that could help the processor deliver faster performance, but AMD's Magny Cours has more physical cores per chip.

Benchmark results could vary depending on the type of task assigned, but performance is just one part of the story, Brookwood said. Nehalem-EX could reach out to new markets with additional features like fault-tolerance, Brookwood said. It could tread into territory of high-end servers dominated by Intel's Itanium and chips based on RISC (reduced instruction set computer) architecture, which includes IBM's Power and Sun's Sparc processors.

But AMD could hold an advantage over Intel's Nehalem-EX in pricing. Intel could charge a premium for Nehalem-EX chips, while AMD chips could deliver better bang-for-buck per core with Magny-Cours, Brookwood said.

Intel's Poulin also said the company would release its next-generation Xeon server processors based on the Westmere microarchitecture later this month. The processors will be targeted at two-socket servers, Poulin said. Chips for four-socket servers will be released next year.

Intel has said that server chips based on Westmere will contain up to six cores. The company last month said the six-core chip contained 1.17 billion transistors and 12MB of cache. The six-core chips will deliver improved performance and power savings compared to earlier quad-core chips, according to Intel.

The Westmere-EP chips will fall under the Xeon product line and will be made using the 32-nanometer process. The last refresh for server chips was in March last year, when the company announced a range of Xeon 5500 series and 3500 series chips based on the Nehalem architecture. The chips were made using the 45-nm process.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 11:54
Heren,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen. Ik draai veel FSX en heb gelezen dat deze overweg kan met HT in tegenstelling tot een hoop andere games. Betekent dit dat ik beter voor een i7 kan gaan i.p.v. i5?
Verder heb ik ook gelezen dat een 920 beter te overklokken is dan een 860. Waar andere weer zeggen (en ook de T.Net review) dat de 860 goed te overklokken is.

Ik zit nu een beetje in dubio om voor een 920 of 860 te gaan, belangrijk zijn de prestaties in FSX.

Kan iemand mij hier een beetje op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111340

Klaaz Vaak schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 17:04:
Heren,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen. Ik draai veel FSX en heb gelezen dat deze overweg kan met HT in tegenstelling tot een hoop andere games. Betekent dit dat ik beter voor een i7 kan gaan i.p.v. i5?
Verder heb ik ook gelezen dat een 920 beter te overklokken is dan een 860. Waar andere weer zeggen (en ook de T.Net review) dat de 860 goed te overklokken is.

Ik zit nu een beetje in dubio om voor een 920 of 860 te gaan, belangrijk zijn de prestaties in FSX.

Kan iemand mij hier een beetje op weg helpen?
Ik ben zelf momenteel ook aan het inlezen. Wil ook een nieuwe systeem met een Intel Core i7 in elkaar sleutelen. Waarom niet de, nieuwe, 930 als processor gebruiken? Ik hoor veel goede berichten over de processor m.b.t. overklokken. Hier een review;

http://www.bit-tech.net/h...-core-i7-930-cpu-review/1

Quote je van pagina 2;
"At 4.3GHz, the i7-930 returned markably better benchmark results than the overclocked i7-920."
Succes en laat wat weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een Core i7 860 doet met een goede luchtkoeler zo'n max 4GHz stabiel met redelijke temps een Core i7 920/930 komt ongeveer zo'n 300 MHz verder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 11:54
Anoniem: 111340 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 19:03:
[...]

Ik ben zelf momenteel ook aan het inlezen. Wil ook een nieuwe systeem met een Intel Core i7 in elkaar sleutelen. Waarom niet de, nieuwe, 930 als processor gebruiken? Ik hoor veel goede berichten over de processor m.b.t. overklokken. Hier een review;

http://www.bit-tech.net/h...-core-i7-930-cpu-review/1

Quote je van pagina 2;

[...]

Succes en laat wat weten :).
Hoi er_1k,

Hier een mooie update. http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=647 Maar jammer dat ze niet gebencht hebben met UTX+REX...

[ Voor 3% gewijzigd door Klaaz Vaak op 21-03-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 19:49
Net een Core I5-750 besteld met een Asus P7P55D. hierbij gekozen voor Kingston HyperX 4GB DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800.

Volgens de startpost gaat dit niet werken tenzij ik de BCLOCK verhoog , klopt dit? of schaalt het geheugen gewoon naar beneden (1333 mhz) voor de I5-750?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
geheugen schaalt naar beneden. Dan kan je misschien ook de spanning wat lager zetten. Maar volgens mij kan je bij de i5 net als bij de i7 de multiplier van het geheugen apart instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Laatst online: 28-05 19:49
super , dan gaat het dus werken. ik maakte me al zorgen :)

Bedankt.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel prepares Core i7 875K CPU

Intel has finally realized that unlocking some CPUs completely is not a bad idea and it looks like it's planning to introduce some new completely unlocked CPUs.

In the first days of June Intel plans to release Core i7 875K, which will be the first unlocked socket LGA1156 CPU. It fits on P55 powered motherboards and it is overclocking enabled CPU.

This means that this CPU will allow full control over the processor frequency ratio for the best possible overclocking results. The TDP of this CPU is 95W and your board will need a bios update to work. It's a quad-core CPU with Turbo Boost and dual channel DDR3 1333 memory support.

We don’t know the exact frequency but we believe that it should be close to 3.0GHz, simply as Core i7 870 works at 2.93GHz. So the logic is quite sound, when you see the K suffix, it will mean that you are getting the completely unlocked CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115992

Het laatste nieuws met betrekking om het Intel X68 Chipset verhaal is het volgende:

Intel plan a New socket to replace LGA1366 in the Q3 2011 and may be a new X68 chipset as described in the bit-tech.net web site:
"Our sources in Taiwan also told us that the new chipset that will accompany this socket - inevitably being called "X68", although this is far from being an official name - will feature four DDR3 DIMM channels. It will only support one DIMM per channel as this maximises memory bandwidth, but memory density will be overall lower than current LGA1366, Core i7 systems as there will only be four sockets versus the six you see on current X58 boards. The chipset will include more PCI-E lanes of some description, either 2.0 or 3.0. "
Bron 13-04-2010: http://www.guruht.com/201...hipset.html#ixzz0lIuqlLh3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Is er al iets bekend van een eventuele opvolger/upgrade van de i5 750? Ik zit wel tegen een upgrade aan, maar doe die het liefste een maand/twee maanden na het uitkomen van een model om dat lekkere verse gevoel zo lang mogelijk te houden :p
Jejking schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:17:
Dat is dus de boxed edition van de 980X? Kanarie, wat een blok. Enig idee wat voor koelvermogen het ding heeft en meer technische info, iemand?
Wel sexy hoor, mooier dan die ronde waaierblokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een upgrade van de i5 750? Sandy Bridge AKA s1155.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gaat er dan nog een update van de 750 of iets soortgelijks op 32 nm komen, of is dat gelijk al Sandy Bridge?

Daarvan zie ik dat het Q1 2011 of *ergens* in 2010 verwacht wordt, maar dat zal wel tegen het einde van het jaar worden. Dat duurt me te lang :P

O ja, wat is het vooruitzicht voor de levensduur van de LGA1156 socket trouwens? Ik las ergens dat dit wel eens een aflopende zaak zou kunnen zijn, maar dat kan ik verder niet echt vinden ofzo. Ik weet dat ik een langzame upgrader ben, maar het is toch wel interessant om te weten.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-04-2010 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het vooruitzicht is dat het socket al snel EOL zal zijn. Ik heb nog geen roadmap gezien waarop een nieuwe cpu op dit socket te zien is. Kleine updates als de i5 680 zullen er nog wel af en toe komen, maar een echte nieuwe lijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan komt er ook geen 750 op 32nm neem ik dan aan, want dan wordt de periode om daar geld aan te verdienen tot aan Sandy Bridge wel heel klein. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant een goede reden om nu aan de i5 te gaan. Nu nog even uitzoeken wat AMD in de nabije toekomst daar nog tegenin te brengen heeft.

Dat het platform EOL gaat is wel jammer op zich. Nu ben ik niet iemand die snel en processorupgrade doet (daar zit altijd zoveel tijd tussen dat het een mobo/CPU upgrade wordt) maar het zou toch fijn zijn om de opties open te houden. Dat spreekt op zich wel weer voor AMD en AM3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Intel heeft al meerdere malen aangegeven van mening te zijn dat je bij een nieuwe cpu ook een nieuwe chipset (lees: moederbord) moet kopen. Ze houden niet voor niets drie sockets naast elkaar in leven die niet uitwisselbaar zijn. (775, 1156 en 1366)
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 21:15:
Nu nog even uitzoeken wat AMD in de nabije toekomst daar nog tegenin te brengen heeft.
Zosma (X4) en Thuban (X6) druppelen binnen. AFAIK is de NDA eind volgende week afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

Edmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 21:36:
Intel heeft al meerdere malen aangegeven van mening te zijn dat je bij een nieuwe cpu ook een nieuwe chipset (lees: moederbord) moet kopen. Ze houden niet voor niets drie sockets naast elkaar in leven die niet uitwisselbaar zijn. (775, 1156 en 1366)
Ik ben bang dat deze sockets EOL worden volgend jaar. De nieuwe socket lga1155 is niet compartibel met de lga1156. En de opvolger van de socket 1366 wordt een monstersocket van 2011 pinnen !! Deze moeten werken in quad-channel DDR3 configuratie.

http://www.bit-tech.net/h...details-of-the-next-gen/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 17:36

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik zit een beetje te twijfelen tussen een i5 750 of een i7 860.

Het verschil is voornamelijk de HyperThreading. Nu heb ik dat over het algemeen niet nodig, maar het lijkt me wel fijn dit achter de hand te hebben voor later.

Nu heeft de i7 een (veel) hogere TDP. Heeft dit met de HT te maken? Ik bedoel, als HT uitstaat, is de warmteproductie dan gelijk aan die van de i5?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

ER IS OOK NOG EEN XEON 3430!! DIE IS WEER NET WAT GOEDKOPER :D

(huh die heeft helemaal geen HT? :S)

Sorry :P wou het toch even gezegd hebben

Toch maar even opgezocht:

http://www.hardware.info/...UmJTKYMg,bGpkZJiUmJTKYcg/

Xeon X3430 = Core i5-750 (geen verschil in prijs)
Xeon X3460 = Core i7-860 (prijsverschil ~50 euro in het voordeel van de 860)

[ Voor 41% gewijzigd door Fid3lity op 23-04-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:37:
De Core i5 750 is een betere koop dan de Xeon X3440...
Misschien handig als je kort uitlegt waarom? :P

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 23-04-2010 18:34 ]

Pagina: 1 2 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.