![]() Welkom in het 22ste deel van het Playstation Portable topic! De topicstart is gedeeltelijk overgenomen van mr_mrtn en Stronkie en die heeft weer dingen overgenomen van vorige topicstarters, hulde aan hen dus. Mocht je hier iets toe te voegen hebben, dan kun je het in het topic melden, of stuur mij een PM. De PSP is uitgerust met vooruitstrevende technologieën, waaronder een UMD-speler met een grote capaciteit, downloadbare content en online functies. Kortom, PSP geeft entertainment onderweg een heel nieuwe betekenis. Er zijn 4 soorten PSP's, de 1000, 2000, 3000 en de Go. Hoe zie je de verschillen? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Voordat we beginnen moeten we een aantal dingen doornemen. 1. MP4 De PSP is door Sony niet ontwikkeld als PMP (Portable Media Player). Al kan de PSP deze functie uitstekend vervullen. Sony heeft de PSP daarom maar één ondersteund formaat ingebouwt. Namelijk, MP4. MP4/Mpeg4 is een videocompressie techniek die bijna standaard word toegepast in de mobiele sector. 3gp bestanden zijn ook met mpeg4 gecodeerd. Alleen is het aangepast voor preformance en uniformiteit onder mobiele telefoons. Ook om performance redenen heeft Sony dus gekozen voor MP4. Het is namelijk helemaal (nog) niet bekend of de PSP wel voldoende rekenkracht heeft om Divx e.d. op het beeldscherm te toveren. Goed, kort samenvattend: De PSP kan alleen MP4 gecodeerde bestanden af spelen. 2. SP of AVC? Het verschil tussen SP en AVC is simpel. Kwaliteit! AVC trapt de kont van SP zwaar. Dus AVC, punt. De technische kant zal ik niet op ingaan. Met SP zie je meer blokjes. Daar komt het op neer. 3. Bitrate De definitie van bitrate is mooi: "De bitrate geeft aan hoeveel bits informatie er per seconde gebruikt zijn op de DVD en geeft daarmeee de mate van compressie weer." Dit houd dus in, bij de compressie van video bestanden, dvd of niet. De bitrate indicator in PSPVideo 9 geeft dus aan hoeveel BITS er per seconde worden weggeschreven. Bij het afspelen geeft het aan hoeveel bits er worden gelezen per seconde. Je moet dus aangeven wat de bitrate van de compressie moet zijn. Dat kan voor de PSP varieëren van 128Kbps tot 1500Kbps. 256Kbps is al een hele gangbare kwaliteit. 900Kbps is top. Hoe meer Kbps des te groter het bestand. 4. Resoluties! Resoluties zijn van essentieel belang voor het voorkomen van veel irritatie. Altijd weer hetzelfde gedonder, het ".. JA HOOR! Het is allemaal uit zijn aspect ratio getrokken." femomeen. Hiervoor hebben we een tooltje, ARCT. Met ARCT kan je de resolutie omzetten naar een acpect ratio. Maar das voor de experts. Wij houden het simpel. 480x160 of 368x208. Verderop meer. 5. Audio Er zijn eigenlijk twee keuses in audio kwaliteit. 92Kbps/48000Hz en 128Kbs/48000Hz. Op een film van 1:45 uur scheelt het ongeveer 25mb. Je begrijpt, deze bitrate staat los van de Video bitrate. Het volume is wel ff van belang bij het omzetten. De PSP heeft namelijk "oor vriendelijke output". Ja, en dan ook nog de oorvriendelijke oordopje, en je houd helemaal geen volume meer over. Daarom, zet het volume wat omhoog. 150% voldoet wel. Kijk wel uit voor clipping. 6. FPS Frames Per Seconde. Lijkt me duidelijk. In de meeste gevallen is dat 29.97Fps. Goed, dit allemaal in onze kop te hebben geramd, gaan we werken met PSPVideo9. PSPVideo9 is gewoon de beste optie voor het omzetten van videobestanden naar PSP formaat. Het ondersteund vrjiwel alle compressie methodes. Divx, Xvid, Avi, Mov, Mpeg, Vob, noem het maar op. Introductie Het programma spreekt voorzich eigenlijk. Het enigste wat belangrijk is, is dat je een goede configuratie hebt voor het 'transcoden' van bestanden. Na heel veel instellen heb ik volgens mij een goede verhouding gevonden tussen kwaliteit en bestandsgrootte. Kwaliteit of bestandsgrootte? Ten eerste we hebben het altijd over AVC als we het over kwaliteit hebben. Dus goed opletten bij het converteren! Ik vroeg me laatst af, wat is nou eigenlijk de definitie van "goede kwaliteit". In het geval van de psp, kwaliteit tegenover bestandsgrootte, lijkt me. Als je de resolutie op 368x208 ze en de bitrate op 256kbps zet, merkte ik dat je al redelijke blur krijgt. Maar dit is alleen hinderlijk als je gedetaileerde beelden hebt. Natuurfilms, actiefilms, enz. Op "afstand" welleswaar. Hoe verder weg objecten in de film zijn, hoe blurriger het word. Zeg, op "3 meter" kan je emotie al niet meer van gezichten af lezen. Bij teken/animatie films geld wat anders. Daar voldoet 368x208 wel mee. However, met deze instellingen is de bestandsgrootte, van een 716MB grootte xvid film, wel teruggebracht naar 181MB. Dus als je een beetje kwaliteit wil inleveren voor 5 films op je 1GB Mem stick, de keus is aan jou. *Met dank aan KC-Bone* ![]() Wat is homebrew? Homebrew zijn, in het geval van de PSP, zelfgemaakte programma's en spelletjes. Hobbyisten hebben diverse manieren gevonden om zelfgemaakte programma's te laten draaien op de PSP. Veel enthousiaste programmeurs zijn dus hard aan het werk geslagen en hebben in een zeer korte tijd een grote diversiteit aan applicaties en spellen geproduceerd, varierend van internetradio, emulatoren, tot videospelers en hele spellen. Is het legaal? Het draaien van zelfgemaakte software, is legaal. Sony wil dit echter niet, onder andere omdat ze dan geen controle hebben over de kwaliteit, misschien inkomsten mislopen, en bang zijn voor piraterij. Het is met PSP's met oudere softwareversies (1.00 en 1.5) namelijk mogelijk om gekopieerde UMD-games te spelen, en dat wil Sony natuurlijk niet hebben. Zij doen er dan ook veel aan om te voorkomen dat mensen zelf programma's kunnen maken voor de PSP. Hoe is het dan toch mogelijk? Iedereen maakt fouten Zo ook Sony. Men heeft namelijk de mogelijkheid ingebouwd om officiele demo's te kunnen starten van Memory Stick. Vooralsnog hebben ze zelf nog geen spellen of demo's gemaakt die daar ook daadwerkelijk gebruik van maken, maar anderen dus wel. In versie 1.00 was het mogelijk om alle programma's, ook zelfgemaakte, gewoon te starten via het menu. In versie 1.50 heeft Sony deze fout herstelt, en starten alleen nog applicaties die door Sony zelf beveilgd zijn. Slimme geesten hebben echter om de beveiliging in versie 1.50 heen weten te werken. Samengevat komt het er op neer dat de PSP denkt een officieel spel te starten, maar door een bug van Sony wordt toch de onofficiele toepassing gestart. Hierdoor is het dus ook mogelijk om op versie 1.50 zelfgemaakte programma's te draaien. Als reactie hierop bracht Sony weer nieuwe versies van de software uit, versies 1.51 en 1.52. Deze bevatten geen noemenswaardige nieuwe features, behalve het onmogelijk maken van homebrew. Aangezien alle in Europa uitgebrachte PSP standaard geleverd werden met versie 1.52, ontstond er een run op de Amerikaanse en Japanse PSP's, die wel versie 1.50 hadden. Versie 2.0 bracht wel veel nieuwe foefjes waar gebruikers wat aan hadden. Zo was er een webbrowser en de mogelijkheid om meer type foto's te tonen. In de implementatie van die foto's zat echter wederom een foutje. Een nog vernuftiger hack en veel hard werk maakt het mogelijk om dit foutje dusdanig uit te buiten, dat ook op versie 2.00 eigen gemaakte programma's te draaien zijn. Helaas zijn door de aard van deze hack niet alle eigenschappen van de PSP volledig te gebruiken. Hierdoor werken niet alle zelfgemaakte programma's op een PSP met 2.00. Het is echter wel mogelijk (maar niet geheel zonder risico) om van versie 2 terug te gaan naar versie 1.5. Niet gecharmeerd van deze hack bracht Sony in rap tempo versies 2.01 (helemaal niets nieuws), 2.5 (wel nieuws, maar niet voor Europa interessant) en 2.6 (wederom weinig interessant nieuws) uit - en sloot daarmee de weg voor homebrew weer af. Er gloort echter weer hoop aan de horizon - ditmaal door een fout in GTA. Door een savegame van het spel te manipuleren, kunnen er ook op versies 2.01, 2.50 en 2.60 eigen gemaakte programma's gedraait worden. Op dit moment is het echter niet mogelijk om spellen complexer dan Tetris op deze manier te starten, maar de onwikkelingen staan niet stil. Leuk verhaal, maar wat heb ik nou eigenlijk nodig? Het liefst een PSP met versie 1.00, 1.50, of 2.00. Niet alle applicaties doen het op dit moment op versie 2.00, maar je kan wel van versie 2.00 terug naar 1.50. Zie daarvoor bijvoorbeeld Planet PSP Downgrade - GEHEEL OP EIGEN RISICO! Ok, en waar haal ik spellen vandaan? Een uitstekende site is PSPUpdates.com - het laatste nieuws, roddels en tips komen hier uitvoerig voorbij. Een paar tips: zoek maar es naar wat emulatoren (snes, nes, gb(c/a), Neo Geo, Atari Lynx), probeer ScummVM voor oude klassiekers als Monkey Island, Indiana Jones, Broken Sword en Beneath a Steel Sky. Ook zijn er veel zelfgemaakte spellen te vinden. Overigens: op Fanjita.org vind je de loader die nodig is voor versie 2.0. Kijk uit met andere bronnen - er bestaat ook software die je psp onherstelbaar beschadigd, maar met deze 2 sites zit je redelijk veilig. En als ik zelf aan de slag wil? Als je nog niet veel programmeerervaring hebt, kan je het beste kijken naar LuaPlayer.org - dit is een omgeving die eenvoudig voor beginners te leren is. Ben je uitgebreid geschoold in C, dan kan je het echte werk leren op PS2Dev.org - hier zitten de ontwikkelaars van de gratis en open source compilers en SDK die je nodig hebt. Deze is volop in ontwikkeling, dus je zult nog wel het een en ander moeten doen om de compilers op je pc aan de gang te krijgen, maar goed lezen in de documentatie en op het forum zou voldoende moeten zijn om aan de slag te kunnen. *Met dank aan Blaurens* ![]() Dit stukje wil ik gebruiken om uit te leggen wat het updaten van de PSP nu inhoud, wat de voor en nadelen zijn en hoe alles in zijn werk gaat. Updaten van de PSP Je kan de PSP op drie manieren updaten: - Via een Wireless internetaansluiting, zoals een Wireless router of Access point. Je stelt dan alle gegevens in om verbinding te maken met het access point, en via de netwerk-update optie in het PSP-menu kun je dan heel makkelijk je PC updaten. Je PSP maakt dan verbinding met Sony, en download automatisch de update naar je memorystick. Hiervoor heb je wel 14 MB ruimte nodig op je Memorystick, anders past de update er niet op. Als hij eenmaal gedownload is, dan krijg je de optie om hem meteen te installeren of dat later te doen. Doe je het meteen, dan moet je zorgen dat je de stroomadapter aangesloten hebt, anders kun je je PSP niet updaten. De rest wijst zich vanzelf. - De Update downloaden via internet en dan op je PSP zetten. Deze optie is eigenlijk bijna hetzelfde als de eerste, met als enigste verschil dat je de update via je PC download ipv. met je PSP. Er zijn een hoop websites die de PSP-updates op internet zetten, waarvan jij ze dan weer kunt downloaden. Nadat je ze gedownload hebt, zet je ze via een USB-kabel van je PC naar je PSP. Je PSP update staat dan op de memorystick, en in het PSP-menu kun je nu naar Game Memory Stick gaan, waar de update staat. Vanaf daar kun je de update starten. En ook hier wijst de rest zich vanzelf weer. - Via game-UMD’s Sony wil graag dat iedereen zijn PSP update, zodat er geen zogenaamde Homebrew programma’s op gedraaid kunnen worden. Sony wil namelijk graag zelf bepalen wat er op een PSP gedraaid kan worden. Daarom heeft Sony een nieuwe strategie bedacht, en dat is het verspreiden van de updates via de game-UMD’s. Als je bepaalde games koopt (bijv. Midnight Club 3) dan staat er op de UMD een update. Het spel zal niet starten voordat je je PSP geupdate hebt, en zo kan Sony ervoor zorgen dat je je PSP wel moet updaten. En ook het updaten via een game-UMD wijst zich vanzelf. Als je gelezen hebt wat de updates inhouden, dan is ook meteen duidelijk wat de voor- en nadelen zijn van de updates… Voordelen: Meer talen beschikbaar en het systeem loopt stabieler. Loopt minder snel vast. Nadelen: Je kunt geen homebrew programma’s meer draaien vanaf v1.51. ![]() Q : Hoe zit het met de online netwerk van de psp? A : Helaas nog niet veel over bekend. Q : Ik kan dus nog niet online gamen met mijn import PSP? A : Ja en nee. Officieel kan het nog niet. Maar via tunneling kan je wel online gamen. Zie tutorial gedeelte voor meer info Q : Ik heb me allang aangemeld op de website YourPSP.com, maar ik heb nog geen pakket ontvangen? A : Niemand heeft dit pakket nog ontvangen. Het is bekend dat dit bij Sony ongeveer 6-8 weken duurt... Q : Slikt de PSP alle soorten MP4 bestanden? A : Nope, de PSP is kieskeurig. Zie tutorial gedeelte voor meer info Q : Is de Japanse PSP regio vrij? A : De Japanse PSP is regiovrij voor games. Voor de UMD films is het wel regio gelocked. Q : De PSP heeft WiFi aanboord. Kan ik dan ook internetten? A : De WiFi is meer bedoel voor het draadloos tegen elkaar kunnen gamen. Maar d'r zit een update aan te komen waarbij je misschien wel kan internetten. Q : Ik wil een Japanse PSP importeren maar moet ik dan ook een andere adaptor kopen? A : Nee, De adaptor die er bij zit zit is goed voor 110 tot 240 volt. Alleen de stekkertje zelf is anders. Je kunt zo bij de elektroboer om de hoek een verloopstekkertje kopen. Q : Ik heb een Japanse PSP maar ben op zoek naar de Engelse handleiding. A : Alstublieft. Q : Is er een IRC kanaal voor de PSP? A : Natuurlijk is die er: irc.tweakers.net#PSP Q : Moet ik invoerbelasting betalen? A : Ja, als je je PSP in het buitenland besteld kan het zijn dat je nog 19% belasting moet betalen. Q : Kan ik multiplayeren als ik een buitenlandse PSP heb? A : Dit maakt voor het multiplayeren niets uit, wel moet het spel uit hetzelfde land komen. Q : Kan ik mijn PSP nederlandstalig maken? A : Ja, met de nieuwe firmwareupdate (1.50) krijg je o.a. de Nederlandse taal op je PSP! Hoe je je PSP moet updaten staat in de handleiding. Q : Er wordt wel gezegd dat er toetsen op de Japanse versie van de PSP stroef worden of blijven hangen. Wat is hiervan waar? A : Toen de PSP in Japan gelaunched werd was het inderdaad zo dat de vierkantjes toets na een bepaalde tijd bleef hangen. Echter heeft Sony dit probleem meteen erkent, en heeft het productieproces aangepast. Op de Japanse en US PSP's die nu in de winkels liggen is dit probleem niet meer van toepassing. Dus je hoeft je daar niet druk over te maken bij een eventuele aanschaf. ![]() - Officiële Playstation website - Officiële Playstation community - Sony's RMA website - Playstation Portable @ Tweakers Pricewatch - Memory Stick Pro Duo @ Tweakers Pricewatch - Playstation Portable Games @ Tweakers.net Pricewatch - How to: Video's op je PSP - Team XLink - Topic op teamxlink forum over tunneling guide staat in de 7de post - Compatible WiFi kaarten - Dure accesspoint aanschaffen? Waarom, zo kan het ook! - PSP Magazines - Wardrivemap Nederland/België - PSPjunk.nl - PSP-Media.nl - PSPupdates QJ.net - Het PlayStation Portable ervaringen Topic deel 21 Zou je iets toegevoegd willen zien aan de TS? DM mij even! |
[ Voor 100% gewijzigd door S_Chief op 22-09-2010 21:27 ]