Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:
  • 611.572 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJWvdH
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08-2024
File name:011102M388208850.ISO Version:v1.7 Download
Date:01/26/2011 Status:Latest

Size:3.76 MB Language:English
Operating Systems:Windows 7*, Windows Vista*, Windows XP*

This firmware update tool provides the latest firmware for the following Intel SSDs in all capacities:
- Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 50nm (black case) - updates to FW version 8820
- Intel® X25-E SATA SSD on 50nm (black case) - updates to FW version 8850
- Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 34nm (silver case) - updates to FW version 02M3
- Intel® X25-V Value SATA SSD on 34nm (silver case) - updates to FW version 02M3

This firmware will enable your SSD to deliver the best performance in your PC. Use this update tool to get the latest production firmware.

Before initiating the Intel SSD firmware update, be sure to read and precisely follow the instructions included in the Firmware Update Guideline, Readme and Release Notes. You may wish to print these instructions for easy reference.

The Readme.txt file includes the SSD firmware update instructions.

If you need any assistance with the firmware update of experience issues please contact Intel Customer Support .

The firmware update process is done at entirely at your own risk. Before attempting to reprogram the firmware, back up or make copies of all important files. If the Intel SSD firmware update process is interrupted, your SSD may not function properly.

This download contains both Intel proprietary software and an open source application called FreeDos*. The Intel proprietary software is licensed under the Intel Software License Agreement only. The components of FreeDos* provided in this download are licensed under the GNU GPL and the Artistic License. (A copy of these licenses are included as .txt files in this download.) The source code for this open source application is at FREEDOSSRC .

Disclaimer: *Other names and brands may be claimed as the property of others.

Intel® SATA SSD Firmware Update Tool [ 011102M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA SSD Firmware Update Tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux* and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive.

This download is also valid for the products listed below. Use the link below for additional product downloads:

Intel® X18-M Solid State Drive, 80GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance
Intel® X25-E Solid State Drive, 32GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance
Intel® X25-M Solid State Drive, 80GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance
Intel® X18-M Solid State Drive, 160GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance
Intel® X25-E Solid State Drive, 64GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance
Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance
Intel® X25-V Value Solid State Drive, 40GB
Intel® X25-M Solid State Drive, 120GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance, 34nm
Intel® Solid State Drive 310 - 40GB
Intel® Solid State Drive 310 - 80GB

http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
@Arsenius: Ik heb geen ahci maar met mijn Vertex 2 90GB net 131 MB/s gemeten met sequential en 512K, dus die van jou moet ook wel dubbel zo hoog moeten kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 15:14:
@Arsenius: Ik heb geen ahci maar met mijn Vertex 2 90GB net 131 MB/s gemeten met sequential en 512K, dus die van jou moet ook wel dubbel zo hoog moeten kunnen lijkt me.
De grote vraag is hoe? Wat zijn jouw comp specs? Ik heb natuurlijk wel een nadeel dat ik nog een dual core e6600 heb met een p45 chipset en ddr2 geheugen. Toch wel een rig die 4 a 5 jaar oud is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 18:50:
...Hou wel de DDR3 prijzen in de gaten, die zijn zoals voorspeld nu extreem laag, maar ze kunnen in Q2/Q3 weer gaan stijgen. Als je dat merkt zou ik gelijk kopen op dat moment. 24GiB DDR3 voor 200 euro is wel heel aantrekkelijk. :)
Met een sloot intern geheugen is een RAMdisk ook erg fijn in gebruik ;) , hier die van mij:

RAMdisk 2GB

Ik gebruik hem voor de Temp-mappen, browser-cache's, als kleine Scratch-disk en voor de pagefile.

[ Voor 1% gewijzigd door bitshape op 02-02-2011 00:52 . Reden: aanvulling, was nog iets vergeten... ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Anoniem: 269504 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 13:35:
[...]

Heb ook me Postville's geupdate en gelijk een beetje met verschillende stripesizes geprobeerd .
In raid 0 met twee 80GB in stripesize van 4KB zijn de resultaten echt bedroevend voor twee intels

Kleinste stripesize van 4 KB op Twee 80GB SS :'(

[afbeelding]

Stripesize 32KB geeft glkig betere resultaten :)

[afbeelding]
32 KB als stripesize is inderdaad beter dan die magere 4 KB, :D
zelf gebruik ik altijd 16 KB stripesize voor een SSD raid0.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Draait iemand die 02M3 firmware al op een enkele X25-M 80GB? Ben wel benieuwd of er ook merkbare verbeteringen zijn, Intel is nooit echt specifiek in hun change logs. Hier staat een lichte verbetering op een 160GB:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4712496

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Arsenius schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 15:27:
[...]

De grote vraag is hoe? Wat zijn jouw comp specs? Ik heb natuurlijk wel een nadeel dat ik nog een dual core e6600 heb met een p45 chipset en ddr2 geheugen. Toch wel een rig die 4 a 5 jaar oud is. 8)
Ik heb ook nogal een ouwe bak:
C2D E6750 2.66 GHz, 4 GB DDR2, Asus P5N32-E SLI (nForce chipset). Wel tijd om eens kleine upgrade te doen...

Mijn reads zijn juist weer wat ondermaats, waarschijnlijk omdat ik geen ahci heb: Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_VbKC-nozCqs/TUQtvmVkQBI/AAAAAAAAAng/IJJVjiRhuaw/CrystalDiskMark%20-%20OCZ%20Vertex%202%20%40%20ASUS%20P5N32-E%20SLI%2C%20nvstor.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 29-01-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Arsenius schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 15:27:
[...]

Mijn Rig is ook van die leeftijd, en draait toch best aardig:

Asus P5Q-deluxe
ook een e-6600 dc
3 gb ddr2
Wel AHCI

Afbeeldingslocatie: http://i521.photobucket.com/albums/w339/Shaggy8675/atto2gb-1.jpg

Dus ook op leeftijd kan het prima werken.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
shaggy8675 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 18:11:
[...]

Dus ook op leeftijd kan het prima werken.
Zolang je maar geen nVidia chipset hebt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

bitshape schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 16:02:
[...]

32 KB als stripesize is inderdaad beter dan die magere 4 KB, :D
zelf gebruik ik altijd 16 KB stripesize voor een SSD raid0.
Oke ,voor mij is een ssd nog vrij nieuw dus je probeert nog eens wat ,in het verleden wel IDE raid gedraait maar toen de controller kapotging ,moest ik terugvallen op een sata hd wat zonder ncq niet veel meer is als een IDE hd .Dat was geen leuke pc periode , die ssd blaast echt weer leven in je os :)

Heb nu een reserve ssd van een 40GB gemaakt via de storage manager , Heb er nog geen ervaring mee ,maar als een ssd van de array uitvalt wordt die dan automatiesch vervangen door de 40GB.
Gaat het even proberen door te rebooten met een ssd uit de array losgekoppeld ,en dan kijken of die vervangen wordt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Gek genoeg in Atto Disk Benchmark zijn mijn scores voor de write wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/29/1296309312-630.jpg

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zijn mooie waardes die hij neerzet met as ssd en cdm ,atto maakt de snelheid mogelijk die de fabrikant opgeeft .Dat is een klein beetje compressie toevoegen tot de waardes die gehaald moeten worden om volgens specs te leveren .Dat is een handig hulpmiddel om een gelijkwaardig eindproduct te krijgen die aan de verwachting voldoet van de consument .Dan is het makkelijk variabelen op te vangen door de gebruikte compressie .

Omdat intels geen onderscheid maken in data is goed te zien wat voor invloed compressie heeft met twee verschillende ssd

ntfs compressie over een 40 GB intel die doet max 190MBps met cdm

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/29/1296319094-030.png

ntfs compressie over twee 80GB intel in raid 0 die doet max 500MBps met cdm
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/29/1296319190-560.png

Er zit geen verschil in omdat de compresie bepaalt wat de snelheid is en niet de ssd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Hmm, ik heb net AS SSD gedraaid op mijn Mtron Mobi 3500 32GB SLC ssd, haalt die maar 0,24MB/s bij 4k writes. :( Seq read en write komen zoals in de spec's wel op 100MB/s uit. Read access time 0,01 ms, write access time 16ms (!)
Screenshot kan ik niet geven, het duurt eeeeuwen voor de test compleet is.

Toegegeven, schijf gebruikt een 4 kanaals 8-bit controller van 2007 met 32Mb intern geheugen. Dus waarschijnlijk ligt het daar aan.
Langs de andere kant had ik wel wat meer verwacht van een SLC schijfje.

In writes is deze schijf dus in alle gevallen trager dan mijn conventionele harde schijf, enkel de toegangstijd van reads helpen me vooruit om sneller te starten.
Misschien dat ik met de nieuwe generatie Intel of Sandforce wel ga upgraden :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Arsenius schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 19:03:
Gek genoeg in Atto Disk Benchmark zijn mijn scores voor de write wel goed.
Is niet zo gek, want ATTO schrijft nulletjes in tegenstelling tot CDM en AS SSD die 'junk data' gebruiken die niet of nauwelijks verder comprimeerbaar is.

Gevolg is dat je met ATTO altijd de max snelheid krijgt; je test niet meer de SSD maar alleen het compressiealgoritme van de controller. Als de SSD is gedegradeerd in performance, zie je dat bijna nooit in ATTO omdat zelfs met de lagere snelheden de compressie van tegen de 300MB/s nog gewoon werkt. Kan prima zijn dat je fysiek maar 1MB/s schrijft of zoiets. Dat is natuurlijk geen echte test, maar wel fantastische marketing om van het gezeik af te zijn dat consumenten klagen over ingezakte snelheid. De compressie maskeert dit dus.

Wil je de echte snelheden weten, moet je CDM of AS SSD gebruiken, waarbij AS SSD de scores eerlijker berekent dan CDM (CDM gebruikt de maximale score; AS SSD een gemiddelde dus geeft mogelijk lagere scores weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malantur schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 23:10:
Hmm, ik heb net AS SSD gedraaid op mijn Mtron Mobi 3500 32GB SLC ssd, haalt die maar 0,24MB/s bij 4k writes. :( Seq read en write komen zoals in de spec's wel op 100MB/s uit. Read access time 0,01 ms, write access time 16ms (!)
Het probleem is dat dit een 1e generatie SSD is zonder HPA mapping table. Met andere woorden, de SSD doet écht wat hem is opgedragen. Als windows zegt wijzig deze 4 kilobytes naar deze waarde, dan zal MTron dat - in tegenstelling tot alle huidige 2e generatie SSDs - gewoon doen. Ook als dat betekent dat Mtron de hele erase block moet opschonen om en dus heel veel moet doen (3x 128KiB aan I/O) om alleen die 4 kilobyte te veranderen.

Dat is het grote verschil tussen iets als 'unmanaged flash' zoals CompactFlash en USB sticks en oudere SSDs; die hebben nog niet het truucje geleerd van een mapping table, zodat de SSD die 4 kilobyte gewoon ergens anders naartoe schrijft wat 100x sneller is, en dan onthoudt dat waar windows dácht dat het was opgeslagen, nu in werkelijkheid een andere plek is. Die tabel waarin dat wordt opgeslagen wordt de HPA mapping table genoemd, en is een feature van de 2e generatie SSDs zoals Intel en Sandforce.

1e generatie SSDs kunnen dus heel snel zijn, maar in sommige gevallen dus zelfs langzamer dan een HDD, dat probleem is dus al opgelost met huidige 2e generatie SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Vandaag zijn mijn 2 Intel 160GB G1's overleden na 10TB aan writes, één schijf word helemaal niet meer gezien en de ander gaf maar 8MB aan :(
Ze hebben het in ieder geval langer volgehouden als mijn 2 OCZ's... die gingen er al na 5TB aan.

Het is mooi spul maar het gaat niet lang mee als je je PC veel gebruikt, en ja ik had ook alle tweaks om de hoeveelheid writes te beperken.

Het is jammer dat de enterprise SSD's zo duur zijn, die zouden veel meer writes aan moeten kunnen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
fast-server schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 23:39:
Vandaag zijn mijn 2 Intel 160GB G1's overleden na 10TB aan writes, één schijf word helemaal niet meer gezien en de ander gaf maar 8MB aan :(
Ze hebben het in ieder geval langer volgehouden als mijn 2 OCZ's... die gingen er al na 5TB aan.

Het is mooi spul maar het gaat niet lang mee als je je PC veel gebruikt, en ja ik had ook alle tweaks om de hoeveelheid writes te beperken.

Het is jammer dat de enterprise SSD's zo duur zijn, die zouden veel meer writes aan moeten kunnen.
Dat is wel triest dat je zoveel geld neerlegt en dat ze dan na een paar maanden de brui eraan geven. ;(

Gelukkig heb ik nog geen problemen met mijn Vertex 2, maar ja ik heb 'm net 1.5 week. Ik mag hopen dat hij iig 3 jaar meegaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Twee stuks op dezelfde dag? Dat vind ik wel frappant.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoelang heb je er mee gedaan dan, en vooral wat ?

Ik ben nieuwsgierig naar de inzet hiervan dan, wat is ze desastreus voor een SSD dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

FreshMaker schreef op zondag 30 januari 2011 @ 06:45:
Hoelang heb je er mee gedaan dan, en vooral wat ?

Ik ben nieuwsgierig naar de inzet hiervan dan, wat is ze desastreus voor een SSD dan ?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, mede ook vanwege wat je zegt;
[...]
5 of 10 Tb writes, is dat niet meer dan wat een normale gebruiker zou verstoken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Puur theoretiesch gezien neemt de kans dat er twee tegelijkuit uitvallen wel toe als twee gelijke ssd in raid 0 draaien ,en daardoor dezelfde wear ondergaan .Beetje rare vergelijking met een autolampje ,maar vaak is het zo als de rechtervoorlampkapot gaat ,dan gaat de linker ook binnen korte tijd kapot.

Uitgaande dat fast-server zijn intels in raid 0 draaide waardoor de wear gelijk is op beide disks.

Het blijft zo te zien tobben op de nand markt omdat de vraag toeneemt zal het in 2011 net zo zijn als in 2010 .Klein gedeelte van de nand gaat naar de ssd markt ,en dat moeten ook nog de betere nands zijn die een hoogwaardig produkt als een ssd bedienen .Meeste gaat naar smartphones ,usb sticks 8)7
Zo blijft de prijs toch wel aan de hoge kant ,waarbij je de sandforfce compressietechniek toch wel een goede zet mag noemen om de prijs van het produkt te drukken ,en op die manier meer klanten kan bedienen voor een toch al mager aanbod van nands . Het lijkt wel een soort spelletje van de grote bedrijven waarbij altijd wel een te kort aan iets is :'(

http://www.channelregiste...e_flash_comment_document/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De 80 GB Intel van mij heeft sinds mei vorig jaar 891 GB geschreven en de media wear out teller staat nog steeds op 100, dus ik kan er nog wel even tegen aan.

[ Voor 4% gewijzigd door MegaTronics op 30-01-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 19:54
10TB is wel weinig, volgens intel moet een x-25 een veelvoud daarvan aankunnen. Tot 20gb per dag voor 5 jaar waarbij het IO patroon dat van een normaal workstation is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
5 of 10 Tb writes, is dat niet meer dan wat een normale gebruiker zou verstoken ?
Daar verkijk je je op. Ik heb een 160 GB X25 g2 sinds september 2009 en zit nu op 5,18 TB. Swapfile, temp folder, browser cache e.d. staan op een gewone schijf. Media Wearout Indocator is nog 0.

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~ejwebspace/wearout.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door pafdaddy op 30-01-2011 12:19 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Nou mijn 2e Vertex2 is zojuist ook semi gaar geworden, ik heb na 5 dagen de timewarp bug. :(

M'n eerste was na 3 weken spontaan dood, intussen een Seagate Momentus XT besteld, want dit is geen werken zo. Wat een teleurstelling.

[ Voor 42% gewijzigd door xabre16v op 30-01-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 18:26
Intel heeft firmware 1.7 uitgebracht voor zijn ssd's

http://downloadcenter.int...LC%2c+High+Performanceeng

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

En dat is melding 3. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
pardon me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Beter te vaak gemeld dan helemaal niet, het komt voor dat mensen er over heen lezen :+. Moet zeggen dat ik geen verschil merk tussen de 1.5 en de 1.7 firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
MegaTronics schreef op zondag 30 januari 2011 @ 12:54:
Beter te vaak gemeld dan helemaal niet, het komt voor dat mensen er over heen lezen :+. Moet zeggen dat ik geen verschil merk tussen de 1.5 en de 1.7 firmware.
ik ook niet.
maar met een secure erase en daarna een clean install zou ik het zeker weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Nieuwe firmware update voor de Vertex 2.
SSD Firmware Updates and Tools for OCZ Vertex 2, Vertex LE, Agility 2

Description Supported OS

Firmware Update Windows XP / Windows Vista / Windows Vista 64 / Windows 7

New v1.28 Firmware
Hier trouwens wat info van mijn SSD in de OCZ toolbox.
SMART READ DATA
Revision: 10
Attributes List
1: SSD Raw Read Error Rate Normalized Rate: 117 total ECC and RAISE errors
5: SSD Retired Block Count Reserve blocks remaining: 100%
9: SSD Power-On Hours Total hours power on: 235
12: SSD Power Cycle Count Count of power on/off cycles: 16
171: SSD Program Fail Count Total number of Flash program operation failures: 0
172: SSD Erase Fail Count Total number of Flash erase operation failures: 0
174: SSD Unexpected power loss count Total number of unexpected power loss: 2
177: SSD Wear Range Delta Delta between most-worn and least-worn Flash blocks: 0
181: SSD Program Fail Count Total number of Flash program operation failures: 0
182: SSD Erase Fail Count Total number of Flash erase operation failures: 0
187: SSD Reported Uncorrectable Errors Uncorrectable RAISE errors reported to the host for all data access: 0
194: SSD Temperature Monitoring Current: 30 High: 30 Low: 30
195: SSD ECC On-the-fly Count Normalized Rate: 117
196: SSD Reallocation Event Count Total number of reallocated Flash blocks: 0
231: SSD Life Left Approximate SDD life Remaining: 100%
241: SSD Lifetime writes from host Number of bytes written to SSD: 256 GB
242: SSD Lifetime reads from host Number of bytes read from SSD: 384 GB
toon volledige bericht
Ik heb net even mijn swapfile naar een normale disk verplaatst en alle downloadmappen idem dito. _/-\o_

[ Voor 75% gewijzigd door Arsenius op 30-01-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Arsenius schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:32:

[...]

[...]

Ik heb net even mijn swapfile naar een normale disk verplaatst en alle downloadmappen idem dito. _/-\o_
Leuk die OCZ toolbox, maar die werkt niet op meest recente versie van Intel RST( versie 10.x).

Zij er alternatieve tools om de SMART data zo uit te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik overweeg ook een SSD aan te schaffen voor de systeempartitie gelet op de vele reacties die aangeven dat dit één van de beste upgrades is voor een PC. Wat mij zorgen baart is het fenomeen 'wear', ik lees dat zelfs na 2 à 3 keer een SSD test uit te voeren er al merkbare slijtage optreedt bij deze dure schijven. Alleen zij die een heleboel naar een andere schijf transporteren (swap, tempmap, browsercache, enz.) dit probleem niet lijken te hebben, maar hoeveel trager wordt je systeem dan als je dit soort zaken naar een tragere schijf verplaatst? Mijn idee is dat de SSD gelet op zijn gevoeligheid voor slijtage nog in een soort van BETA fase verkeert. Wie overtuigd mij om de laatste twijfel weg te nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:07

MeNTaL_TO

The future is not set

Megalodon_67 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:00:
Ik overweeg ook een SSD aan te schaffen voor de systeempartitie gelet op de vele reacties die aangeven dat dit één van de beste upgrades is voor een PC. Wat mij zorgen baart is het fenomeen 'wear', ik lees dat zelfs na 2 à 3 keer een SSD test uit te voeren er al merkbare slijtage optreedt bij deze dure schijven. Alleen zij die een heleboel naar een andere schijf transporteren (swap, tempmap, browsercache, enz.) dit probleem niet lijken te hebben, maar hoeveel trager wordt je systeem dan als je dit soort zaken naar een tragere schijf verplaatst? Mijn idee is dat de SSD gelet op zijn gevoeligheid voor slijtage nog in een soort van BETA fase verkeert. Wie overtuigd mij om de laatste twijfel weg te nemen? :)
Volgens mij haal je wear en trim door elkaar.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb geen zin om je te overtuigen, het boeit me niks of je wel of niet een ssd koopt. Ik weet wel dat ik niks heb ingesteld, of naar andere schijven verplaats (heb maar 1 schijf zelfs) en merk helemaal niks van wear (knock on wood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
woekele schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:43:
Ik heb geen zin om je te overtuigen, het boeit me niks of je wel of niet een ssd koopt.
Ben je altijd zo'n zuurpruim of alleen vandaag? Post dan niks als je alleen zo'n domme reactie kan geven.

Modbreak:Nieuwsposters zijn vaak vrolijker dan moderators. Check je mail.

[ Voor 21% gewijzigd door Edmin op 01-02-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Megalodon_67 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:08:
[...]

Ben je altijd zo'n zuurpruim of alleen vandaag?
Ben maar blij!
Vandaag heeft hij een vrolijke dag, anders had je al een temp-ban van een week te pakken :+

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

[...]

Ben je altijd zo'n zuurpruim of alleen vandaag? Post dan niks als je alleen zo'n domme reactie kan geven.
Ik vind je vraagstelling gewoon een beetje gek. Zo van: "overtuig mij!". Daar heb ik gewoon geen zin in, sorry hoor ;)

Bovendien geef ik een inhoudelijk antwoord op je vraag, dus ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Lol dat is wel zo. Het is niet alsof wij een SSD fabriekant vertegenwoordigen en dat we jou even moeten overtuigen.

Maar om toch even iets nuttigs neer te zetten, ik heb voor een SSD gekozen omdat ik vond dat mijn systeem in windows niet snel meer reageerde. Dus apps openen en dat soort dingen, het ging gewoon niet vlot meer. Met SSD opent van alles en nog wat binnen een luttele seconde en werkt het systeem wat vlotter voor het gevoel. Ook ben ik van plan om rustig aan mijn systeem te upgraden, ik kom van een intel e6600 af die stamt uit 2006.

Ik moet ergens beginnen met upgraden en ik dacht, laat ik eens kijken of ik met deze upgrade naar een SSD mijn systeem wat fijner werkt. Wat ook weer voordelig is dat ik mijn aankoop voor een 2600k voor een tijdje kan uitstellen tot wanneer de prijs weer een beetje normaal is.

Ondanks dat ik wist dat er hier en daar meldingen zijn dat SSD's spontaan dood kunnen gaan heb ik met normalde harddisks zelf ervaren dat die ook spontaan kunnen overlijden. Ik hebt tig harddisks zien overlijden, maar ik kocht daarna altijd weer een nieuwe harddisk.

Misschien is de uitval van de SSD's iets hoger dan de harddisks tegenwoordig, omdat de techniek natuurlijk lang doorontwikkeld is. Maar goed, het is jouw geld dus ja.. Ik ben wel blij met mijn aankoop! Het was me de 185 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:23

me1299

$ondertitel

Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 15:17:
HDDErase.exe werkt zeker wel op Intel SSDs, ook op je AMD controller. Gewoon even in IDE mode zetten en dan kun je secure erasen. Anders is Linux ook een mogelijkheid. Je controller daarna wel weer in AHCI mode zetten, daar werken je SSDs het beste op, maar AHCI werkt niet in DOS-based omgevingen.

Op de Ultimate Boot CD staan vast wel een aantal utilities die secure erase voor je kunnen uitvoeren; heb ik zelf niet gebruikt maar doorgaans wel een interessante cd voor diverse doeleinden. :)
Secureerase werkt dus niet op mijn amd chipset. Hij hangt voor het drive selectiescherm. Nu zit er in mijn raid controller bios ook een secure erase functie, gaat dat ook werken?

Ik heb de controller op IDE mode gezet, en de raid array verwijdert.

Gparted geprobeerd. Krijg continue de error:
Input/output error als ik "hdparm --security-erase NULL /dev/sdb" uitvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door me1299 op 30-01-2011 21:21 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Arsenius schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:32:

[...]

[...]

Als je dan ook nog even een changelog post ;)
edit: http://www.ocztechnology....are%20Release%20Notes.pdf
New features
• Added support for 25nm flash

Issues resolved since version 1.24
• None

Known open issues:
• S.M.A.R.T. command B0 occasionally returns incorrect status
• TRIM command response for short trims takes longer than test expects
• Temperature reporting in S.M.A.R.T. data not correct (typically ½ actual value)
• Slow format command in Windows using PMC-Sierra maxRAID BR5225-80 RAID HBA
• Compatibility issue with Intel 3100 chipset
• Compatibility issue with NVIDIA MCP55 chipset under Red Hat Linux 5.4

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 30-01-2011 21:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:23

me1299

$ondertitel

DeathKnight24 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:25:
[...]

Secureerase werkt dus niet op mijn amd chipset. Hij hangt voor het drive selectiescherm. Nu zit er in mijn raid controller bios ook een secure erase functie, gaat dat ook werken?

Ik heb de controller op IDE mode gezet, en de raid array verwijdert.

Gparted geprobeerd. Krijg continue de error:
Input/output error als ik "hdparm --security-erase NULL /dev/sdb" uitvoer.
Mochten mensen hetzelfde probleem hebben. De oplossing is als volgt:

Zet je PC uit
Trek je sata stekkers van je ssd's eruit.
Start je PC op en boot met Gparted.
Boot in de GUI.
Sluit je SSD('s) sata stekkers weer aan.
Refresh de devices in GParted.

Start de Terminal:
(waarbij xxx je device is wat je in gparted kan terugzien rechtsboven)
Typ:
sudo hdparm --security-set-pass NULL /dev/xxx
sudo hdparm --security-erase NULL /dev/xxx

En voila, nu werkt het wel.

Blijkbaar heeft het bios een antivirus iets ofzo waardoor hij de drivers locked. Dit kon ik niet uitzetten.

Even een benchmark gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://img806.imageshack.us/img806/8586/cd3t.png

Oude benchmarks weet ik niet meer, dus ik kan niet direct zeggen of ik er op vooruit ben gegaan of niet. Dit is trouwens bij een stripe size van 128Kb, ik had ook maar 2 opties: 64 of 128.

Ik moet wel zeggen dat mijn 4K score een beetje jammerlijk is. Of dat nu inherent aan een amd chipset is durf ik niet te zeggen. Iemand suggesties? Write caching staat gewoon aan overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door me1299 op 31-01-2011 00:57 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dus het enige nieuwe aan een hele firmware release is de support voor een toekomstige versie met andere chips, die zowiezo een nieuwe reeks wordt ?! Ik dacht dat 25nm chips gecombineerd werden met andere chipsets maar blijkbaar kunnen we binnenkort een Vertex 2 reeks verwachten met dergelijk geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ik draaide inderdaad raid-0, ik was zelf ook heel verbaast toen ik "BAD" zag staan in mijn raid panel.

Ik dacht hmm jammer, herinstallatie met 1 schijf maar die gaf nog maar 8MB aan en deze was verder ook niet te benaderen.

Ik doe er gewoon mijn werk op en mijn games stonden op de 2e partitie.
De rest van mijn data staat gewoon op groene HDD's en de swap op een WD black series.
PC staat zo'n 16 uur per dag aan en de schijven waren een jaar oud waarvan ze 8 maanden aan hebben gestaan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeathKnight24 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 21:46:

Ik moet wel zeggen dat mijn 4K score een beetje jammerlijk is. Of dat nu inherent aan een amd chipset is durf ik niet te zeggen. Iemand suggesties? Write caching staat gewoon aan overigens.
Klopt de aligning wel ,d e 4kqd32 read is erg laag , zelfs voor een enkele ssd .Als je hem niet hoger krijgt is het miss wel een beperking zijn van de chipset. Vergelijk die scores met zo een zelfde chipset .

Deze review gebruik ik als referentiemodel voor me eigen raid 0 :)

productreview: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB review door tHe_BiNk

Zo kwam ik erachter dat me C partitie niet goed aligned is 30k bad :+
Goede aligning geeft hier een verdubbeling van de 4k write van 60 naar 120 en seqentieel gaat die van 518 naar 533 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Mijn SSD staat 24/7 aan, dus ik ben benieuwd hoelang dit beesie het volhoudt. >:)

2 weeks and counting. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Arsenius op 31-01-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 16:10
[...]

Hij had ook kunnen reageren: "of je leest het topic even?". Aangezien je niet de eerste bent die zo'n vraag stelt. Tevens, je zit op een forum, je bent niet de lokale mediamarkt ingestapt vol met verkopers die je iets willen verkopen om er zo zelf beter van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remagine
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik vond het volgende nog net geen nieuw topic waard dus daarom post ik het even hier:

Ik ben van het weekend de gelukkige eigenaar geworden van 2 vertex 2 160 gb ssd's.
Deze had ik in raid 0 gezet en na een dagje installeren etc leek er geen vuiltje aan de lucht.
Echter gisterochtend toen ik de pc opstartte kwam deze niet eens bij de EFI (bios).
Raid controller begint te laden, duurt een eeuwigheid.
krijg dan de melding raid array failed.
wat meteen opvalt is dat 1 schijf al niet meer in de raid controllers lijstje staat. (een enkele keer wel met verminkte naam)
betreffende schijf eruit gesloopt, op oude pc als dataschijf vastgeknupt.
precies hetzelfde resultaat. hangt bij opstarten, geeft uiteindelijk melding boot disk faillure.
Dit terwijl de pc prima doorlaad naar de bios/efi wanneer ik deze schijf eraf schop.

Maat van me had daarbij nog een opmerking dat 2 ssd's in raid 0 niet op poort 0 en 1 aangesloten mochten worden? klopt dat?

In elk geval kan hier dus van een rma worden uitgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

Probeer eerst een ander kabeltje, ik heb zelf vage problemen gehad met datacorruptie, bluescreens, vastlopers en andere nare dingen, ik dacht ook dat mijn SSD kapot was maar het bleek aan het satakabeltje te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb niet direct antwoord op je probleem, maar ik zie geen reden waarom je je SSDs niet op poort 0 en 1 zou moeten aansluiten; je chipset SATA hoort prima te zijn en welke poort je aansluit maakt eigenlijk niet uit; hooguit wat windows als C-schijf beschouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

Het is bij sommige intel-chipsets het geval dat je hem niet op opeenvolgende satapoorten moet aansluiten, dit staat geloof ik ook in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remagine
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01-2022
Bij mijn oude pc heb ik niet van dezelfde kabels gebruik gemaakt. Kon de schijf alleen niet meer uit de raid-array gooien omdattie dus niet meer herkend werd. weet niet in hoeverre dit invloed heeft op het herkennen van de schijf in een andere pc.

EDIT: gevonden:

"Model-specifieke tips

Bij systemen met een Intel chipset met Intel raid-controller (Intel Matrix Storage): let op de manier van aansluiten op je SATA poorten op het moederbord.
Er is een geconstateerd dat booten van Windows (niet tijdens gebruik van Windows) erg traag gaat wanneer bijvoorbeeld SATA1 en SATA2 voor resp. de ssd en hdd gebruikt werden.
Wanneer de ssd op SATA 1, hdd op SATA3 en dvd op SATA5 wordt aangesloten is het probleem niet aanwezig"

Alleen in dit geval is windows dus niet traag maar komt de pc in beide gevallen niet eens in de efi(bios.)

De ssd's zaten op sata0 en 1 zo uit mijn hoofd. de rest op de poorten daarna. (dvdbrander op 3, losse dataschijf op 4 etc)

[ Voor 58% gewijzigd door Remagine op 31-01-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 18:49
Ik zie door de bomen totaal het bos niet meer.

Ik weet zelfs niet of dit echte juiste topic is ( Had misschien zelfs op BBG Aanschaf SSD moeten zijn als dit zo is mijn excuus.)

Ik sta op het punt een geheel nieuw systeem te kopen en hierin had ik graag ook met SSD gewerkt en dit vooral voor de snelheid.

Het systeem zou gaan bestaan uit

ASUS P8H67-M Evo
Intel Core i7 2600
Scythe Mugen 2 Rev. B
OCZ Gold 8GB DDR3-1333 CL9 kit
Be Quiet Straight Power E8 500W
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Crucial RealSSD C300 128GB
Samsung Spinpoint F3 EcoGreen 2TB
Samusung Spinpoint F3 1TB ( heb ik reeds in ezit)
LG GH24NS50
Hauppauge WinTV-HVR-1700
Logitech Cordless Desktop MX5500 Revolution
Iiyama E2473HDS-B1 2 stuks

Gamen en overklokken enz….is totaal niet aan mij besteed.
Het systeem moet dienen om realtime data verwerking , programmeren, internet,mail excel, photoshop enz..
Nu had ik voorzien om op de SSD van 128 GB mijn OS te zetten.
Als ik alles zo lees en ten minsten begrijp zet ik best de mappen met temps, documenten, swapfiles op een gewone HD om de levensduur van mijn SSD te vergroten.

Maar ik overwoog om een tweede SSD te kopen type CRUSIAL RealSSD CS300 64 GB om hierop meerde dbase op te plaatsen.

Alles samen nemen die tot heden +- 10 GB in beslag maar groeien dagelijks iets aan

Het gaat om 6 stuks

1 - 300MB groot met 4.800 records
2 - 700 MB groot met 57.100 reords
3 - 1.5 GB groot met 5.800 records
4 - 1.7 GB groot met 150.000 records
5 - 2.1 GB groot met 317.700 records
6 - 3.4 GB groot met 126.000 records

Daarbij komt nog dat overdag ook nogal wat naar die SSD geschreven gaat worden voor tussentijdse data verwerking. Maar ik lees dat veel schrijven naar een SSD de levensduur verkort en dat bij stroom uitval de boel corrupt kan worden.

Dagelijks word s’nachts van deze dbasen een backup getrokken naar twee HDs ( één interne en één extrene ) voorheen gebeurde dat naar DLTs.

Mijn vraag is nu of ik beter van het plan afzie om met een tweede SSD te werken, of ik het voor de rest juist met het verplaatsen van de mappen enz….
Ik heb immers ook geen zin om om de haverklap backups te restoren enz......
Zijn er tools waarmee men snel deze mappen gemakkelijk kan verplaatsen enz…..

Heb ik het juist als ik stel dat de nieuwe types SSD van dit alles geen last meer hebben.

Alle info of andere oplossingen zijn van harte welkom want ik kan mijn geld maar één keer uitgeven en wil graag een stabiel, stil en zo geruisloos mogelijk systeem kopen waar ik weer enkele jaren mee verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394493

Graag had ik geweten op deze snelheid aanvaardbaar is voor een SSD opstelling van 3 disks in Raid 5.
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/4236/speedjx.jpg
Alvast bedankt voor jullie ongezouten mening! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 394493 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:49:
Graag had ik geweten op deze snelheid aanvaardbaar is voor een SSD opstelling van 3 disks in Raid 5.
[afbeelding]
Alvast bedankt voor jullie ongezouten mening! _/-\o_
Om te huilen?

Geen idee; als je elders in het topic kijkt, zie je over het algemeen hogere scores maar dat is mogeljik ook omdat je RAID5 draait en dus parity en dergelijke in het oog moet houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SSD heb je juist om dingen sneller mee te maken, dus ik zie geen reden je temp folder naar HDD te verplaatsen dat zou ik zelf niet doen. Wat je wel wilt doen is je my documents en andere 'user files' niet op je SSD opslaan. Met name als je nog geen 3e generatie SSD gebruikt met supercapacitor, die een beveiliging heeft tegen corruptie.

Dus even wachten op de Vertex 3 inderdaad, en die C300 zou ik niet meer kopen nu de nieuwe SSDs (inclusief C400) op stapel staan en over een paar maanden als warme broodjes over de toonbank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
wel prettig om te vermelden wat voor SSDs.. Een usb stick zou je bijna ook een SSD kunnen noemen.
Mr Luky schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:32:
Daarbij komt nog dat overdag ook nogal wat naar die SSD geschreven gaat worden voor tussentijdse data verwerking. Maar ik lees dat veel schrijven naar een SSD de levensduur verkort en dat bij stroom uitval de boel corrupt kan worden.
Inderdaad. Heb je ook een indicatie van de hoeveelheid die je schrijft? "nogal wat" is nogal vaag ;) Als ik het zo hoor valt het best mee en kan je wel profijt hebben van een MLC SSD (of SLC als het belangrijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Vergeet trouwens niet dat elke laptop zijn eigen super capacitor heeft :P (accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Een nuttige toepassing voor de bekende bios batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
_H_G_ schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:57:
wel prettig om te vermelden wat voor SSDs.. Een usb stick zou je bijna ook een SSD kunnen noemen.

[...]

Inderdaad. Heb je ook een indicatie van de hoeveelheid die je schrijft? "nogal wat" is nogal vaag ;) Als ik het zo hoor valt het best mee en kan je wel profijt hebben van een MLC SSD (of SLC als het belangrijk is).
Beste ik gaf toch aan dat het om een Crucial RealSSD C300 64 GB zou gaan. ( zie iets hoger in de topic)

Het is zo dat einde dag de dbases in hun geheel worden bijgewerkt en dat er bij iedere record data bijkomt.

Door de dag is dat zeer wisselend.
Zo kan het zijn dat er voor een 500 tal records per minuut een 10 tal updates komen en voor een 10 tal een paar 100 en telkens word die dat in een map geschreven. Deze data blijft daar staan tot ik de opdracht geef deze te wissen. Gewoonlijk wis ik de intraday data eens in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
DeathKnight24 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 21:46:
[...]

In verband met je lage 4K qd32 score, heb je via de AMD raidXpert driver (login en pass; admin) NCQ ingeschakeld bij je afzonderlijke schijven?

Ik weet dat NCQ een functie is die terug te vinden is bij moderne harde schijven en dat dit los staat van SSD's, maar ik lees oa op dit forum dat je AHCI moet inschakelen om optimale prestaties van he SSD te bekomen en dat RAID in principe AHCI + extra is.
Mijn pc heeft een opstelling van een vertex 2 120GB + 4x 1TB samsung F3 (waarvan er 2 in raid 0 staan). Vond de prestaties aanvankelijk ook tegenvallen en met AHCI ingeschakeld (waardoor raid 0 niet te benader was) waren die opeens een stuk beter. Gaan zoeken in raidXpert, NCQ ingeschakeld (wat een van de mogelijkheden is van AHCI) en de prestaties waren opeens een stuk beter in CDM.

[ Voor 9% gewijzigd door wols op 31-01-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goede analyse wols, lijkt er inderdaad op dat NCQ niet is ingeschakeld. Je ziet dat de QD32/64 score 2x zo hoog is als de 4K score (qd=1), dat komt van de 2x RAID0; terwijl het zou moeten zijn:

20MB/s * 2 (2 disks in RAID) * 8 kanalen = max 320MB/s (rond de 200MB/s lijkt me in orde). Dus 40MB/s is hier wel een stuk langzamer, wat inderdaad heel goed verklaard kan worden door het gebrek aan NCQ.

RAID mode is inderdaad een subset van AHCI, dus ook in RAID moet je over NCQ kunnen beschikken, maar dat werkt kennelijk niet automatisch, als je zoals in jouw geval dat handmatig moet activeren. Goede tip voor DeathKnight24 om te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 22:54

Audione0

Strijdt der titanen

Mr Luky schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:32:
ASUS P8H67-M Evo
Intel Core i7 2600
Scythe Mugen 2 Rev. B
OCZ Gold 8GB DDR3-1333 CL9 kit
Be Quiet Straight Power E8 500W
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Crucial RealSSD C300 128GB
Samsung Spinpoint F3 EcoGreen 2TB
Samusung Spinpoint F3 1TB ( heb ik reeds in ezit)
LG GH24NS50
Hauppauge WinTV-HVR-1700
Logitech Cordless Desktop MX5500 Revolution
Iiyama E2473HDS-B1 2 stuks

Gamen en overklokken enz….is totaal niet aan mij besteed.
Het systeem moet dienen om realtime data verwerking , programmeren, internet,mail excel, photoshop enz..
Nu had ik voorzien om op de SSD van 128 GB mijn OS te zetten.
Als ik alles zo lees en ten minsten begrijp zet ik best de mappen met temps, documenten, swapfiles op een gewone HD om de levensduur van mijn SSD te vergroten.
toon volledige bericht
Hmm.. Tis toch best een game/overclock machine al je me mij vraagt :P.. Mis alleen nog een lekkere graka :X

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:12

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door DaMarcus op 03-02-2011 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:27
Eigenlijk niks wat we niet allang wisten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Audione0 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 18:53:
[...]

Hmm.. Tis toch best een game/overclock machine al je me mij vraagt :P.. Mis alleen nog een lekkere graka :X
Aangezien ik geen gamer of overklokker ben kies ik voor een H67 bord
Het gaat mij nu om de SSD kaarten en het doel waarvoor ik ze wil gebruiken

PS
Ik zal een tijdje moeten wachten met bestellen want Intel maakte vandaag bekent dat er iets mis is met P67 en H67 borden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben aan het rondkijken naar 120GB SSD's in de pricewatch en dan met name naar Intel en OCZ

Ik zat hiernaar te kijken:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/269666;258982

Nu zie ik dat het enige verschil op de controller na de schrijfsnelheid is, die ligt bij Intel toch een stuk lager dan bij OCZ. Wat ik me afvraag is waarom dit verschil in snelheid, maar geen verschil in prijs. Is er nog iets aan die Intel drive wat hier niet te zien is wat hem beter maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Ik lees hier vaak ten onrechte dat de derde generatie synoniem is van back up condensator of andersom.
Lees dan deze review maar eens door:
OCZ Vertex 2 Pro @ PC Perspective
En er zijn vast nog wel fabrikanten die het al toepassen..
Preau schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:33:
Ik ben aan het rondkijken naar 120GB SSD's in de pricewatch en dan met name naar Intel en OCZ

Ik zat hiernaar te kijken:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/269666;258982

Nu zie ik dat het enige verschil op de controller na de schrijfsnelheid is, die ligt bij Intel toch een stuk lager dan bij OCZ. Wat ik me afvraag is waarom dit verschil in snelheid, maar geen verschil in prijs. Is er nog iets aan die Intel drive wat hier niet te zien is wat hem beter maakt?
Long story short: compresseerbare data versus niet-compresseerbare (random) data.
Meer info en discussies kan je in dit topic en op google vinden..
Lees trouwens ook de bovenstaande review, daar staan een boel verschillende benchmarks op, onderandere een Vertex 2 en een X25-M G2.

[ Voor 60% gewijzigd door Malantur op 31-01-2011 22:14 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 21:38
iBood van de dag is mega interessant!

http://nl-nl.forum.ibood....ig_maar_vooral_supersnel/

Denk dat ik er maar eens eentje ga bestellen voor deze super prijs :)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

€249.95 ipv €286 in de PW. Een leuke aanbieding inderdaad, maar een super prijs....

offtopic:
@Hieronder:
Ik probeer je niet tegen te houden hoor, als jij de deal van je leven denkt te maken moet je dat vooral doen ;)

[ Voor 62% gewijzigd door fsfikke op 01-02-2011 00:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
fsfikke schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:06:
€249.95 ipv €286 in de PW. Een leuke aanbieding inderdaad, maar een super prijs....
De rest van al die shops hebben geen voorraad dus dat is eigenlijk al een beetje voor spek en bonen mee doen in de lijst imho. Prijs per GB is mega interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Laatst online: 11-05 13:25
Ibidem schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:02:
iBood van de dag is mega interessant!

http://nl-nl.forum.ibood....ig_maar_vooral_supersnel/

Denk dat ik er maar eens eentje ga bestellen voor deze super prijs :)
Ik denk dat ik toch liever met de vooruitzichten van een nieuwe Intel SSD, even wacht. Maar veel plezier er alvast mee, het is ook wel een brute SSD :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:18
De eerste semi-leverbare begint pas bij meer dan 10 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PatrickH89 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:24:
De eerste semi-leverbare begint pas bij meer dan 10 euro extra.
Salland heeft hem anders voor €287 met 1-5 dagen levertijd. Volgens mij krijg je hem bij ibood ook niet morgen geleverd.

Een aanbieding online gooien met de druk van een beperkt tijdvenster werkt wel zeg :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
fsfikke schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:29:
[...]

Salland heeft hem anders voor €287 met 1-5 dagen levertijd. Volgens mij krijg je hem bij ibood ook niet morgen geleverd.

Een aanbieding online gooien met de druk van een beperkt tijdvenster werkt wel zeg :P
iBood levertijd is 7-10 dagen inderdaad maar dat heb ik er wel voor over met die korting. Daarnaast twijfel ik of Salland kan leveren voor de door hun afgegeven prijs. Weet dit via een van mijn bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:05
Wat zou het verschil in performance zijn tussen de iBood van vandaag (Vertex2 180GB SSD) en de waarschijnlijk binnenkort uit te komen nieuwe SSD series?

Ofwel, stel; er komt deze maand een nieuwe SSD uit? Is de prijs van de iBood Vertex2 dan ook meteen verlaagd naar 250 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De prijzen blijven hetzelfde, het enige wat verandert is de prijs van de nieuwe SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Leuke aanbieding, maar voor mij is 120GB genoeg als windows bootdisk met de bijbehorende games en apps. 180GB is wel geinig als je het geld er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:08
hoe verhoud de ibood ssd zich tegenover de huidige ssd's ?

zelf heb ik net een hdd tray voor mijn macbook pro binnen voor een 2e harde schijf maar het is en blijft veel geld.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica