Het grote BMW-Topic #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste
Acties:
  • 100.922 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zo reed ik gisteren achter een MB busje. Die gleed ook regelmatig even heen en weer doordat z'n achteras grip verloor. Overigens was daar achter rijden wel wat eng... Hij remde op een gegeven moment, en ondanks mijn toch wel erg ruime afstand (de snelheid lag ruim onder de 30km/u en ik had meerdere auto-lengtes ruimte) had ik serieus moeite om op tijd tot stilstand te komen... Dan schrik je wel even... als je een grote stalen bumper steeds dichterbij ziet komen en je kan helemaal niks behalve zoveel mogelijk proberen te remmen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:07

Apache

amateur software devver

Mijn eerste winter met bmw, 318d, gelukkig wel 2 weken terug winterbanden laten leggen (bridgestone blizzak's), en absoluut geen problemen ondervonden, natuurlijk met gematigde snelheid, maar ook hierin brussel een besneeuwde/beijsde helling à 15° zonder probleem kunnen nemen.

Gisterenavond ook nog op de parking van de lokale supermarkt wat 8'jes op de parking gemaakt, echt zeer leuk. Ik heb de indruk dat de controle over de wagen stukken eenvoudiger is dan de opel vectra break waar ik vorig jaar mee rondbolde.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

_Arthur

blub

Grappig om te lezen hoe de zomersloffen stuntelaars zich door het winterse weer heen worstelen.

Vanochtend stond er ook zo'n daap voor het verkeerslicht die niet weg kwam. Echt, WAAROM ga je dan de weg op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

Cliffie

Trompetslet

Ga jij maar lekker met je winterslofjes 150 over de linkerbaan kleven ipv nutteloos hier te blaten....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
_Arthur schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:26:
Grappig om te lezen hoe de zomersloffen stuntelaars zich door het winterse weer heen worstelen.

Vanochtend stond er ook zo'n daap voor het verkeerslicht die niet weg kwam. Echt, WAAROM ga je dan de weg op...
Ik heb NOOIT problemen met mijn banden, alleen op ijs, maar dan heeft iedereen problemen.

En in de drab doe ik rustig aan. Ik ga geen setje winterbanden (dat net zo duur is als mijn totale auto) laten monteren voor 2 weken ongemak in het jaar, dat ik prima kan overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:07

Apache

amateur software devver

418O2 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:55:
[...]

Ik heb NOOIT problemen met mijn banden, alleen op ijs, maar dan heeft iedereen problemen.

En in de drab doe ik rustig aan. Ik ga geen setje winterbanden (dat net zo duur is als mijn totale auto) laten monteren voor 2 weken ongemak in het jaar, dat ik prima kan overleven.
De vraag was dan waarom jij de baan op gaat.

Nu ik het verschil gevoeld heb mag het voor mijn part verplicht worden in heel europa ipv enkel duitsland/oostenrijk.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
418O2 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:55:
[...]

Al kostten ze 2% van mijn auto. Onder mijn E30 had ik winterbanden, en wat een drama is dat als er geen sneeuw ligt. Goede allrounders heb je in dit land veel meer aan. Dan maar even rustig doen en tobben als er wat van die witte zooi ligt :P Dat 10x liever dan die prutwegligging van winterbanden op niet-sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik loop toch naar m'n werk. fuck die winterbanden voor die 2 dagen in het jaar dat het sneeuwt in nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Cliffie schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:39:
Ga jij maar lekker met je winterslofjes 150 over de linkerbaan kleven ipv nutteloos hier te blaten....
Dat doe ik met zomerbanden ook wel hoor 8)

Waar het mij meer om gaat: de lui die blehren dan zij geen zomerbanden halen en die paar dagen wanneer het kut weer is wel thuis blijven, die dat, als puntje bij paaltje komt NIET doen en dan toch als een stelletje malloten de auto pakken met de zomerbandjes.

[ Voor 33% gewijzigd door _Arthur op 18-12-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

Je hebt een auto met achterwielaandrijving, met zomerbanden heb je daar volop plezier van en EINDELIJK een goed excuus om meer kilometers zijwaarts af te leggen dan rechtuit.
En je hebt geen vals gevoel van veiligheid wat de winterbanderers volgens mij wel vaak hebben.
En dan komen ze tot de ontdekking dat ijs toch nog glad is en de esp etc dan ook niet meer helpen :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wat is dit voor nutteloze flame??? Sorry, maar als ik mensen in de sneeuw zie prutsen op hun high-speed zomerbanden, dan heb ik daar weinig medelijden mee.

Wat kost een, des noods 2de hands, setje winterbanden nou? Ik heb die van mij 3 jaar geleden voor 5 tientjes, inc. velgen, via marktplaats gekocht. Toen was het noodzaak (mijn auto had bij aankoop 1 lekke band en ik had geen geld voor nieuwe zomerbanden), maar nu ben ik er maar wat blij mee.

En nee, ze geven mij geen vals gevoel van veiligheid, ik zou met dit weer absoluut niet met m'n Toyo Proxes T1-R banden willen rijden. Het profiel daarvan zit binnen de korste keren helemaal vol, waardoor het beetje grip wat je hebt, ook verdwenen is.

Het is voor mij nu gewoon lekker leedvermaak om de mensen met de grote, zware motoren, die normaal mijn 1.6je compleet wegblazen, nu te zien ploeteren terwijl ik relatief weinig last heb >:)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik zal es kijken wat voor banden ik heb trouwens, misschien heb ik wel winterbanden ;)

ook met zomerbanden is dit weer wel te doen, gewoon ff opletten

Michelin Energys dus..

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 18-12-2009 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Als er hier nog liefhebbers zitten:

http://link.marktplaats.nl/305663924

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
net ff stukje wezen rijden. Best leuk zo'n kerstsfeer in je dashboard

Afbeeldingslocatie: http://rlv.zcache.com/bmw_dsc_asc_off_sticker-p217499876952385137tdcj_210.jpg
knipperdeknipper :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
lekker met dit weer :) vette bak is het hoor, goeie grutjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Kaasplank schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:42:

[afbeelding]
:D Net ff op industrieterrein maar even scheuren dan. Dat is dan wel weer leuk 8) en het gaat zo makkelijk. Alleen jammer van de ABS :9
Zuipt dat niet, zo'n 3 traps automaat :X

[ Voor 20% gewijzigd door YoshiBignose op 18-12-2009 21:50 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 13:06

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Een 1981'er 3.5 liter met turbo, denk jij dat dat zuinig is met handbak? ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boeit het?

Hij is voor de fun, je moet hier niet dagelijks mee gaan rijden (tenzij je geld over hebt)

[ Voor 82% gewijzigd door 418O2 op 18-12-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Nieuwerwetsigheid. Gewoon gaan zonder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Lekker onderbouwde post.

Winterbanden heeft wel degelijk nut, ook hier in NL. Ze bieden tijdens de wintermaanden gewoon meer grip en voeren meer water af. Juist voor een RWD, die met zulk weer al weinig grip heeft, zijn ze dus handig.

Kwa kosten maakt het niet zoveel uit. Je laat ze in oktober monteren en haalt ze er in maart weer af. In die tijd slijten je zomerbanden niet. Je moet dus in het begin 2 setjes banden aanschaffen, maar kan dan ook 2x zo lang met je banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flashin schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:01:
[...]
Haha ik zag hier vanochtend in Breda een vette in de binnenstad, kon m'n lach niet inhouden wat een koning _/-\o_
Geen pics? Welk model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[afbeelding]
8) Moet wel zeggen dat je nu pas echt ff goed kan merken hoe veel extra veiligheid die electronica voor auto n00bs brengt. Zeker op een rwd auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

[afbeelding]
Hehe, die had ik net ook })

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

tdw schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:44:
[...]

Hehe, die had ik net ook })
* Kecin ziet 'em constant... Rontondes driften, erg leuk...
Ik ben bang dat mn winterbandjes niet heel erg lang mee gaan...

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Trouwens, als je de knop DTC 1x kort indrukt, dan gaat het ding toch op een 'speelstand' (gelimiteerde slip)? En als je hem lang (5 sec?) indrukt, dan is die toch helemaal uit?

[ Voor 6% gewijzigd door tdw op 19-12-2009 17:21 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
tdw schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:20:
Trouwens, als je de knop DTC 1x kort indrukt, dan gaat het ding toch op een 'speelstand' (gelimiteerde slip)? En als je hem lang (5 sec?) indrukt, dan is die toch helemaal uit?
klopt, voor zover ik na kan gaan.

Inmiddels is het lampje meer aan dan uit in mijn auto. Ik heb hem gisteravond met moeite mijn oprit op gekregen en ik doe voorlopig alles helemaal zonder auto. Zomerbanden icm 306pk RWD is volslagen onbruikbaar en onbetrouwbaar en ik kan eigenlijk nergens uit stilstand wegkomen (parkeerplaatsen, binnenwegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Mjah, voor mij (118d) was het ook wel lastig afgelopen donderdag. Met 18" met daaromheen Michelin Pilot Sport PS2.

Dit is mijn 1e winter in de 118d.

Naar het werk toe ging nog wel, maar omgekeerd duurde lang. Ipv een half uur deed ik er 1 uur en een kwartier over.

Vooral in de binnenstad (Leeuwarden) was het een drama. De hele tijd op de koppeling moeten rijden, bij een klein beetje gas slipte ik al. Dus op de koppeling en rustig de bochten nemen. Had dus zoals ik nu heb gelezen, beter de DTC deels of volledig kunnen uitschakelen. Ik heb die knop namelijk ongemoeid gelaten.

Brugje op ging goed, zolang de vaart er maar in bleef. Op een gegeven moment moest ik halverwege de brug wel snelheid minderen, want een 307SW stond stil. Vrouwtje van de bestuurder stapte uit om te duwen, maar ik hielp haar een handje. 307SW kon wegrijden en daar stond ik dan. Bestuurder van de auto achter mij duwde mij vervolgens aan. En zo ging het dus al de hele tijd bij deze brug.

Komende dagen komt er meer sneeuw bij. Ik moet maandag nog werken en heb dinsdag bedrijfsuitje. Moet naar Bolsward. Met de vooruitzichten van sneeuw en ijzel denk ik niet dat het wat wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door MelvinB op 19-12-2009 20:41 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 01:13

Sick Nick

Drop the top!

Ik moest vandaag voor m'n werk ook in leeuwarden zijn, volgens mij hebben ze daar geen pekel ofzo want het was overal 1 grote ijsplaat. De elektronica greep al in zodra ik naar het gaspedaal keek... En bij het wegrijden na een dag werken moesten ze me helpen met duwen want anders kwam ik gewoon niet weg. Enige wat ie deed was doorslippen en van links naar rechts glijden. Zodra je leeuwarden uit rijd is alles weer netjes gestrooid, niks aan de hand verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

J-Media schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 01:01:
[...]

Lekker onderbouwde post.

Winterbanden heeft wel degelijk nut, ook hier in NL. Ze bieden tijdens de wintermaanden gewoon meer grip en voeren meer water af. Juist voor een RWD, die met zulk weer al weinig grip heeft, zijn ze dus handig.

Kwa kosten maakt het niet zoveel uit. Je laat ze in oktober monteren en haalt ze er in maart weer af. In die tijd slijten je zomerbanden niet. Je moet dus in het begin 2 setjes banden aanschaffen, maar kan dan ook 2x zo lang met je banden.
Als je op dure grote velgen met brede banden rijdt zijn er vaak geen passende winterbanden verkrijgbaar (of hebben winterbanden nauwelijks zin vanwege de breedte van de band) en moet je de helft van het jaar met lelijke velgen rondrijden, terwijl je velgen van een paar duizend euro doelloos in een berging liggen. Dan kost het wel geld om op winterbanden te rijden.

Ik kan goed begrijpen dat mensen die een werkzaamheden uitvoeren waarbij ze veel op de weg zijn en afspraken moeten nakomen voor winterbanden kiezen, maar als je die verplichtingen niet hebt kun je in de Nederlandse winters net zo goed op zomerbanden rijden. Als winterbanden noodzakelijk zouden zijn geweest, zou ik het in vier jaar inmiddels gemerkt moeten hebben (ik maak ca. 45.000km per jaar dus ook redelijk wat), maar dat heb ik nog niet. Ik heb in die vier jaar een paar keer op sneeuw gereden en eigenlijk altijd omdat ik de sneeuw zelf opzocht. Er waren altijd alternatieve wegen waar gestrooid was. In natte winterse omstandigheden heb ik geen problemen. Uiteraard pas ik wel mijn snelheid aan de omstandigheden aan. Met Z4 moet ik dat toch al het hele jaar doen vanwege het vermogen en de Michelin PSC-banden. Het is een beetje hetzelfde verhaal als tractiecontrole en vierwielaandrijving. Als je het niet hebt rij je voorzichtiger.

Bij aanhoudende winterse omstandigheden zoals nu in Friesland en Groningen zijn winterbanden goed bruikbaar, maar dan kun je altijd nog besluiten om een setje bij de dealer te halen. Zo vaak komen die extreme omstandigheden niet voor in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:19

evol

hello world

* evol zit nu in Zagreb met zijn 118d

Voor t eerst met winterbanden, vanwege de verplichting in Oostenrijk, en ik moet zeggen dat t prima bevalt. Afgelopen week is er aardig wat sneeuw gevallen maar geen problemen so far. Echt meer grip en controle met winterbanden, voelt een stuk veiliger!

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Femme
Het enige argument wat ik tot nu toe heb gehoord dat echt logisch was, waren de argumenten van o.a. Zneek en HlpDsk, namelijk dat door o.a. de remmen er gewoon geen 15" of 16" staal onder past. Er zijn dan nog wel winterbanden te krijgen, maar die zijn vervolgens ook weer zo breed dat ze weinig nut bieden. Juist bij winterbanden wil je smallere banden hebben, omdat die op sneeuw meer grip geven.
Met mijn vorige velgen, ging ik in de winter van 225 breed naar 185. Op 1050kg maakt dat heel veel uit. 225 breed bij dat lage gewicht maakt dat zelfs bij regen de auto soms al wou gaan glijden. Nu staat hij in de zomer op 205, wat op zich in de winter ook nog wel zou gaan, maar het type band dat eronder ligt is gewoon totaal ongeschikt voor dit weer (geen dwars profiel, alleen lengte).

Ik heb trouwens geeneens TC of DSC. Op de 316i met de 1.6l werd dat niet geleverd (onder de 2500 rpm heeft deze nauwelijks koppel). Dus ook geen zenuwachtig lichtje op m'n dash :+
Vandaag was er in Gouda overigens weinig aan de hand. Alleen moest ik vandaag ongeveer mijn auto uitbikken door de deels gesmolten sneeuw die weer vast gevroren was... Met als toppunt vast gevroren sloten :X En tja, zonder afstandsbediening wordt het opmaken van de auto ineens lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Moet je een E34 kopen: als je 2 keer de deurhendel omhoog doet wanneer de auto opslot zit gaat niet alleen het interieurlicht aan, ook de slotverwarming treedt voor 30 seconde in werking :D

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

zneek schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:31:
[...]

klopt, voor zover ik na kan gaan.
Ah, ik dacht al, ik kwam zo moeilijk weg toen ik plankgas gaf na 180 graden gedraaid te zijn })

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

deepbass909 schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:16:
@Femme
Het enige argument wat ik tot nu toe heb gehoord dat echt logisch was, waren de argumenten van o.a. Zneek en HlpDsk, namelijk dat door o.a. de remmen er gewoon geen 15" of 16" staal onder past. Er zijn dan nog wel winterbanden te krijgen, maar die zijn vervolgens ook weer zo breed dat ze weinig nut bieden. Juist bij winterbanden wil je smallere banden hebben, omdat die op sneeuw meer grip geven.
Dat bedoel ik ook. Als ik winterbanden van 255 breed achterop leg dan is voor regenachtige omstandigheden ok maar niet ideaal voor in de sneeuw, terwijl dat de omstandigheden zijn waarin winterbanden je echt zullen helpen.

De omvang van de remmen begint inderdaad ook beperkingen op te leggen voor de velgen die gebruikt kunnen worden. Er gaan tegenwoordig standaard best wel grote remschijven (sommigen al 350mm voor) onder BMW's met veel vermogen of een zwaar gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/BMW/540i/snowth.jpg

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

deepbass909 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 19:21:
[...]

Wat kost een, des noods 2de hands, setje winterbanden nou? Ik heb die van mij 3 jaar geleden voor 5 tientjes, inc. velgen, via marktplaats gekocht. Toen was het noodzaak (mijn auto had bij aankoop 1 lekke band en ik had geen geld voor nieuwe zomerbanden), maar nu ben ik er maar wat blij mee.
Ik moet minimaal 17 inch monteren onder m'n auto ivm formaat van de remmen.
Als ik dus winterbanden wil dan moet ik er een 2e setje 17 inch velgen bijkopen (heb 19 inch velgen, ga je geen winterbanden voor vinden ;)). Kun je natuurlijk zeggen dat als je toch zo'n auto rijd die centen voor een extra setje velgen de kosten ook niet zijn, maar toch vind ik dat zonde van het geld (is wel wat meer dan tientjeswerk waar je over praat) voor die paar dagen per jaar dat het echt noodzaak is. Gister had ik nergens problemen. Vandaag niet geprobeerd maar gezien m'n ervaring vorig jaar is het nu nutteloos. Dan het autogebruik die paar dagen maar beperken tot noodzakelijke ritjes. Scheelt dat ik vlakbij de zaak woon natuurlijk.

edit: had niet ver genoeg vooruit gelezen, was al besproken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Hier ook nog even posten danmaar:

Geluid op 1:02 is de garagekrik in de achterbak toen ik over een put reed ofzo, geen stoeprand iniedergeval.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
RWD + sneeuw = :)

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/25ew678.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2vugdx4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/34nflzb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/5owpjs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:54

Bever!

3

ok mijn 325 is ingesneeuwd..
Hoe krijg ik hem weer los?
Iemand tips?

hij zit vast tegen een verkeersdrempel en schuin tegen de stoep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
- banden uitgraven en wat zout strooien
- iets onder je banden schuiven/gooien zodat je grip hebt
- iemand hem er uit laten trekken.
- sneeuwkettingen monteren

Net hier in de straat met mn 1er nog een Peugeot 4007 uit de sneeuw getrokken. Stond met z'n voorwiel vast in een gootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 01:13

Sick Nick

Drop the top!

Niet? :p Flink uitgraven rondom en duwen door wat mensen om vooruit/achteruit te komen. Of laten trekken door iemand met een 4wd/jeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Femme schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:18:
[...]

Als je op dure grote velgen met brede banden rijdt zijn er vaak geen passende winterbanden verkrijgbaar (of hebben winterbanden nauwelijks zin vanwege de breedte van de band) en moet je de helft van het jaar met lelijke velgen rondrijden, terwijl je velgen van een paar duizend euro doelloos in een berging liggen. Dan kost het wel geld om op winterbanden te rijden.

Ik kan goed begrijpen dat mensen die een werkzaamheden uitvoeren waarbij ze veel op de weg zijn en afspraken moeten nakomen voor winterbanden kiezen, maar als je die verplichtingen niet hebt kun je in de Nederlandse winters net zo goed op zomerbanden rijden. Als winterbanden noodzakelijk zouden zijn geweest, zou ik het in vier jaar inmiddels gemerkt moeten hebben (ik maak ca. 45.000km per jaar dus ook redelijk wat), maar dat heb ik nog niet. Ik heb in die vier jaar een paar keer op sneeuw gereden en eigenlijk altijd omdat ik de sneeuw zelf opzocht. Er waren altijd alternatieve wegen waar gestrooid was. In natte winterse omstandigheden heb ik geen problemen. Uiteraard pas ik wel mijn snelheid aan de omstandigheden aan. Met Z4 moet ik dat toch al het hele jaar doen vanwege het vermogen en de Michelin PSC-banden. Het is een beetje hetzelfde verhaal als tractiecontrole en vierwielaandrijving. Als je het niet hebt rij je voorzichtiger.

Bij aanhoudende winterse omstandigheden zoals nu in Friesland en Groningen zijn winterbanden goed bruikbaar, maar dan kun je altijd nog besluiten om een setje bij de dealer te halen. Zo vaak komen die extreme omstandigheden niet voor in Nederland.
Ik rij in de winter inderdaad met de standaard velgen met een setje winterbanden en in de zomer met de mooie velgen met zomerbanden. Kosten kan op die manier dan ook niet de reden zijn om niet te rijden op winterbanden. Slijtage van de zomerbanden spaar ik in de wintermaanden uit (en mijn zomerbanden zijn duurder dan de winterbanden).

Mij maakt het in de winter niet zoveel uit dat de auto iets minder mooi is. Door al die troep die je dan op de weg hebt is je auto toch altijd smerig waardoor hij ook niet mooi is. Maar dat is een kwestie van 'smaak' en blijft een persoonlijke keuze natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Pfff mijn auto zat ook vast. Ik had 'm half het parkeervak in gekregen en toen wou 'ie niet meer verder erin en niet meer verder eruit. Uiteindelijk met drie mensen die achterin gingen zitten + 2 duwen weer los gekregen 8)7

Parkeervak poedersneeuw vrij geschept en met wat moeite de auto het parkeervak in gekregen. Ik houd m'n hart vast voor morgenochtend... het sneeuwt hier nu ook weer flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vandaag heeft het hier ook eindelijk goed gesneeuwd. Ik heb me weer prima vermaakt. De E39 Touring was gisterenavond gestrand bij mijn nieuwe huis nadat hij niet meer wilde starten toen ik de lichten tien minuten aan had laten staan zonder draaiende motor om iets te kunnen zien in het donker (moest de dieren voeren). De interieurverlichting werkte nog wel maar starten ging niet meer. Na 23 minuten in de wacht te hebben gehangen bij de anwb had de wegenwacht maar opgegeven. Toen mezelf laten ophalen en de auto aan een druppellader gehangen, die ik daar had liggen voor m'n grasmaaier. Ondanks het magere laadstroompje van 800mA was zestien laden genoeg om de auto vanmiddag weer te starten. Binnenkort moet er maar eens een nieuwe accu in want dit is niks.

Toen die weer gerepatrouilleerd was ben ik met de 330i op stap gegaan. Die gaat een stuk makkelijk los dan de B10. Zolang de snelheid erin bleef was het prima mogelijk om door een diepe laag sneeuw te ploegen. Een hele lichte helling (zoals bijv. op sommige kruisingen) was vanuit stilstand niet te doen. Met een paar een aanloopje nemen was dat op te lossen. Op de binnenwegen heb ik alleen maar dwars gereden. Door de dikke laag sneeuw moest je nog een aardig dot gas geven om de kont om te krijgen in een haakse bocht.

Het op de weg houden van de auto is het probleem niet. Als je op sneeuw rijdt weet je tenminste waar je aan toe bent. Een dikke laag blubber kan veel verradelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Tom en Femme
Als ik heel flauw ben, is het ook een beetje luxe probleem. De auto's van o.a. jullie zijn gewoon ongeschikt voor dit weer... Niet dat mijn 316i zoveel beter is, maar daar kunnen tenminste nog simpele winterbanden onder.

@Femme
Ik merk nu ook dat de motor wat moeilijker start door de lage temperatuur. De olie is echt dikker in de motor en bak. En mijn accu is toch echt goed (er ligt nu een half jaartje een Bosch S4-accu in, die 15% meer vermogen levert dan de standaard accu), en toch heeft hij met een koude motor echt moeite met starten. Waarschijnlijk was bij jou de spanning net te laag om die extra weerstand te overwinnen. Maar een nieuwe accu zijn de kosten ook niet direct (al is een goede toch best prijzig vergeleken met een b-merk...)

Vandaag heerlijk gespeeld in de sneeuw :D Powersliden door de bocht is echt leuk :D Lekker spelen met het gaspedaal. Wel op een parkeerplaats even het klamme zweet gekregen toch ik dwars ging, stil kwam te staan, en in de ruim 20cm sneeuw niet meer weg kwam... Maar met geduld en veel vooruit/achteruit gaan toch weer los gekomen. Klein probleempje met de m-bumper namelijk. Hij hangt dan wel net zo hoog als een standaard bumper (ongeveer 14 cm), is het wel een enorme sneeuwploeg, in plaats van dat de bumper over de sneeuw schuift...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Spot de BMW ;) (8MB foto inside)

[ Voor 14% gewijzigd door Spiller op 21-12-2009 03:57 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Vrijdag naar Landgraaf gereden in de sneeuw, zaterdag in de sneeuw vanuit Eindhoven naar Denekamp en zondag door dat zelfde weer van Denekamp naar Eindhoven met daarna nog een uitstapje naar Breda. Vanochtend van Breda naar Eindhoven. Dus ik heb mijn sneeuwkilometers wel weer gemaakt van het jaar.
Met de 330i is het leuk spelen. Ik heb er wel winterbanden onder liggen omdat hij straks mee moet naar Frankrijk voor de wintersport. Kan niet anders zeggen dat het flink uitmaakt. Hoewel mijn winterbanden voor nog maar 4 mm erop hebben zitten. Eigenlijk is het net te weinig, maar alsnog merk ik verschil.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb gister op een leeg parkeerterrein mijn BMW'tje even uitgelaten :) Is toch wel leuk. En handig om te weten wat hij precies doet als je gaat gassen in de sneeuw.

Kon nu een hendige sjieke drift maken voor het werk!!11!1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Zoek de 5 serie :+

Afbeeldingslocatie: http://thundercars.nl/e39/sneeuw3.JPG
Echt een mooie foto zo!

[ Voor 61% gewijzigd door -Thunder- op 21-12-2009 11:35 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
2 zoekplaatjes op deze pagina met in het midden het zoekobject...

Tis hier toch niet het Mercedes topique qua nivo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gisteravond ook even wat foto's geschoten van de hulploze bmw hier voor de deur. Er wordt in onze straat niet gestrooid dus het zou al een hele toer zijn om de straat uit te komen. Hij blijft de komende paar dagen gewoon staan waar hij staat vermoed ik. :P Foto's zijn klikbaar. :)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2728/4201349749_b525b804e9_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2788/4202111336_4c2423640b_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2791/4201358973_2677fca50f_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2704/4201351241_4b1d56b2a7_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Die wagen hoort in de garagebox te staan!!

Bah, wat is het toch een geile wagen :D

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
M'n pa is momenteel ruimte aan het maken in de garage dus hij zal er binnenkort wel in kunnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 14:01
Ik zie nu dat ik mijn wagen niet echt handig geparkeerd heb voor kantoor, midden in een sneeuwberg. Eens kijken zo met de lunch of ik weg kom :D

Toch gelukt na 4x tussen reverse en drive geswitched te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door ChiLLeR op 21-12-2009 14:18 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
als het goed is morgenavond of woensdag 17" non-BMW velgen + winterbanden erop.... Hopen dat de bruikbaarheid van mijn auto dan boven 0 komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
zneek schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:05:
als het goed is morgenavond of woensdag 17" non-BMW velgen + winterbanden erop.... Hopen dat de bruikbaarheid van mijn auto dan boven 0 komt....
Gewoon rustig gas geven en de tractiecontrole enz uit. Ik geloof echt niet dat hij niet van zijn plaats komt. Mijn 330i doet het toch ook gewoon? Oke, je 335i heeft meer vermogen, maar helemaal niet weg komen, geloof ik niet.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@zneek
haha, toch maar wel winterbanden? :+

Ik heb vandaag toch behoorlijk door Gouda gecrost zonder echt problemen tegen te komen. Wel veel auto's stil zien staan met spinnende wielen. En als je dan keek naar het type profiel, waren het eigenlijk altijd auto's op zomerbanden.
Ik heb zondag wel heel even vast gestaan op een parkeerplaats. Daar lag sneeuw hoger dan de bodemspeling van m'n auto. Ik ging dwars en kwam vervolgens dus niet meer weg... :X Met wat wiegen uiteindelijk toch gelukt.

ik was even bij de dealer voor een nieuw spiegelglas voor m'n linker buitenspiegel. De verwarming is van beide spiegels is kapot, en met deze sneeuw begint dat toch wel vervelend te worden... Onder het rijden komt er sneeuw op en op een gegeven moment kan je dus niks meer zien... Aangezien links vrij belangrijk is, vervang ik deze dus toch maar (ook al kost alleen een glas al ruim €80... :X )
Maar ik moest even 2 keer kijken naar wat er op een brug stond. Namelijk een M6 met Luxemburgs kenteken en met winterbanden, maar of die nog zin hebben bij velgen van 265 (of breder)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Pffff ik geef het ook op. Overal waar ik hem parkeer moet ik weer op gang geduwd worden. Laat maar insneeuwen dat ding en dan vind ik hem van 't voorjaar wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
k0ewl schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:56:
[...]

Gewoon rustig gas geven en de tractiecontrole enz uit. Ik geloof echt niet dat hij niet van zijn plaats komt. Mijn 330i doet het toch ook gewoon? Oke, je 335i heeft meer vermogen, maar helemaal niet weg komen, geloof ik niet.
Right. Ik heb een 318i en kwam vanochtend dus echt vast te zitten. ASC aan of uit, of helemaal uit, maakte geen reet uit. Toen kwam er iemand met een schep helpen maar dat mocht ook niet baten, uiteindelijk hebben ze me eruit geduwd. Allemaal auto's reden rustig langs me maar ik zat muurvast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

* -Thunder- klopt af.

Nog geen enkel probleem gehad met wegrijden etc :)

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
[...]

tractiecontrole half uit, zoals eerder in dit topic beschreven, helpt wel, maar niet voldoende. Stilstaan op sneeuw = vaststaan... Kom gerust langs proberen, ik krijg het niet voor elkaar. Het feit dat het een automaat is helpt ook niet trouwens...

trouwens, deze velgen worden het, had niet zoveel te kiezen, maar wel betaalbaar en snelAfbeeldingslocatie: http://www.fznederland.com/images/products/large/941.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door zneek op 21-12-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Het hangt nogal af van de sneeuwlaag. Ik dezelfde wegen waar ik gisterenavond nog prima uit de voeten kon, liep ik vandaag na vijf meter al vast. In het dorp heb ik me nog door vier dames laten aanduwen (geen van hen durfde achter het stuur) :P .

Het vermogen van je auto maakt niet veel uit. De onderlaag biedt minder tractie dan het koppel dat nodig is om je auto van zijn plek te krijgen en dat koppel kan elke auto leveren. Allicht zul je met een 335i alleen je grote teen hoeven te beroeren om de wielen te laten spinnen, terwijl je bij een 316i het gaspedaal wat dieper mag indrukken om hetzelfde te bereiken. In de auto met meer vermogen kun je proberen in een hogere versnelling te vertrekken om het makkelijker te maken.

Voor mij was het vandaag ook een slechte dag. Ik was net op weg naar T.net HQ toen Daniël belden dat het een kansloze operatie zou worden om Amersfoort te bereiken. Ik moest echter nog drinkwater brengen naar mijn pony, ezel en kat. De hoofdwegen waren goed begaanbaar maar ik kon onmogelijk bij mijn huis komen. Parkeren langs de weg in de buurt was ook onmogelijk omdat je dan nooit meer zou wegkomen. Uiteindelijk heb ik mijn auto maar achtergelaten op een t-splitsing en ben toen te voet verder gegaan om mijn trekker en een bats uit de schuur te halen zodat ik die 40 liter aan water kon meenemen en de auto kon uitgraven :*) .

M'n kar zit vast, 4x4 to the rescue

Uitgegraven

Zodat zij niet hoefden te sterven:

Daar doen we het voor

In de sneeuw kun je goed zien hoe kansloos een open differentieel is. Een open differentieel verdeelt het koppel gelijkmatig over beide aangedreven wielen. Het maximum koppel dat overgebracht kan worden, wordt beperkt door het wiel met de minste tractie. Als je in de sneeuw met één wiel op ijs staat of in de berm waar de tractie minimaal is (onvoldoende om de auto in beweging te zetten) levert dat al snel hopeloze situaties op. Het wiel slaat door en al het vermogen gaat naar het wiel zonder tractie.

Voor volgend jaar wil ik een antibijtellingsbarrel aanschaffen voor de momenten dat de Roadster S en de B10 niet beschikbaar of geschikt zijn. Het moet een kar zijn van voor 1995 zodat je 'm zakelijk kunt kopen en bijtelling betaalt over de dagwaarde van niks. Een voor de hand liggende keuze is een Suzuki Alto, maar ik denk nu aan een Vitara cabrio. Die heeft 4WD en weegt om een of andere reden toch maar 1000kg zodat de wegenbelasting niets voorstelt. Ze schijnen wel te roesten wat niet helemaal past in mijn streven naar een onderhoudsarme auto. Het moet echt een (Japans) hok zijn zodat ik 'm niet ga vertroetelen en er eindeloos geld in laat zinken.

[ Voor 19% gewijzigd door Femme op 21-12-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
als het lukt met de velgen (bij Bandentrend Groningen) komen er huismerk banden onder. Heeft dat uberhaupt zin? Zijn dat acceptabele banden? Het is geen RFT, maar heb ik er wat aan qua grip?

[ Voor 10% gewijzigd door zneek op 21-12-2009 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
Is het verschil in prijs met bijvoorbeeld een dunlop sp wintersport zo groot dat je die niet kan nemen? In de tests komen vaak best grote verschillen naar voren met goedkopere merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
Femme schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:55:
[...]

In de sneeuw kun je goed zien hoe kansloos een open differentieel is. Een open differentieel verdeelt het koppel gelijkmatig over beide aangedreven wielen. Het maximum koppel dat overgebracht kan worden, wordt beperkt door het wiel met de minste tractie. Als je in de sneeuw met één wiel op ijs staat of in de berm waar de tractie minimaal is (onvoldoende om de auto in beweging te zetten) levert dat al snel hopeloze situaties op. Het wiel slaat door en al het vermogen gaat naar het wiel zonder tractie.
Zit op de 330i standaard geen sperdiff :? Met dat vermogen is dat imho wel een vereiste. Vind het zelfs op mijn 118d al wel jammer, als je bij droog een krappe bocht vol uit accelereert merk je dat het binnenwiel slipt.

Edit: edit knop eerder gebruiken was handig geweest :+

[ Voor 3% gewijzigd door THIJZEL op 21-12-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik verbaas me er ook over dat er een open diff onder zit... Zelfs mijn 316i Compact heeft een limited slip diff... Wellicht verklaard dat ook waarom ik zo makkelijk overal doorheen kom. Alleen als ik tegen een sneeuwwal aankom die hoger is dan de bodemspeling, kom ik niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

THIJZEL schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:24:
[...]

Zit op de 330i standaard geen sperdiff :? Met dat vermogen is dat imho wel een vereiste. Vind het zelfs op mijn 118d al wel jammer, als je bij droog een krappe bocht vol uit accelereert merk je dat het binnenwiel slipt.
Alleen M's hebben een sper.

Een sperdifferentieel werd in het verleden (tot '96 ofzo) wel als optie aangeboden op andere modellen.

Onder de Roadster S heb ik een sperdiff van Drexler Motorsport, maar dat is nogal een dure grap. Een Quaiffe is nog enigszins te doen. Een differentieel met een beperkte sperrende werking van bijv. 40 procent is geen garantie dat je altijd wegkomt maar het helpt wel in de sneeuw. Als je vast staat in de sneeuw wil je het liefst de achteras 100 procent sperren.

Tegenwoordig hebben sommige modellen een elektronisch sperdifferentieel. Door het spinnende wiel aan te remmen kan het andere wiel meer snelheid krijgen. Het nadeel is dat de koppelverdeling nog steeds gelijk is. Het lijkt me ook minder efficient in snelle bochten. Je brengt het vermogen liever op de weg dan in een opgewarmde remschijf.

[ Voor 16% gewijzigd door Femme op 21-12-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
THIJZEL schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:22:
Is het verschil in prijs met bijvoorbeeld een dunlop sp wintersport zo groot dat je die niet kan nemen? In de tests komen vaak best grote verschillen naar voren met goedkopere merken...
Het is meer een vraag of die leverbaar is voor vrijdag..... Iemand enig idee wat het huismerk van Bandentrend is? En of dat zin heeft tov Potenza's? Of is elke winterband beter dan een zomerband at the moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:15:
Ik verbaas me er ook over dat er een open diff onder zit... Zelfs mijn 316i Compact heeft een limited slip diff...
Ehh, weet je dat zeker ?
2 strepen trekken of wat weerstand bij het draaien betekent niet met 100% zekerheid dat dr een sper onder zit, dan zul je of heel goed op het diff moeten kijken, of het deksel dr af halen.
Maar het lijkt mij sterk dat iemand een sper als optie heeft besteld op een 316 compact.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Leuke auto en leuke huisdieren heb je Femme :D

Het paardje en die ezel zien er nog mooi en heel lief uit ook :D 8)

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ezels hebben altijd zo'n groot hoofd in verhouding tot hun lichaam :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Femme schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:55:
[...]

Voor mij was het vandaag ook een slechte dag. Ik was net op weg naar T.net HQ toen Daniël belden dat het een kansloze operatie zou worden om Amersfoort te bereiken.
Ja, in Amersfoort doen ze niet aan sneeuw schuiven en strooien blijkbaar. Heb er vandaag 2x vast gestaan..... :')

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
zneek schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:20:
[...]

Het is meer een vraag of die leverbaar is voor vrijdag..... Iemand enig idee wat het huismerk van Bandentrend is? En of dat zin heeft tov Potenza's? Of is elke winterband beter dan een zomerband at the moment?
Denk dat vrijwel elke winterband beter is ja. Zeker als high performance zomerbanden. Maar een goede winterband is langer beter dan je zomerbanden, ook bij < 7C + vochtig weer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:50

Daniel

Kapitein NCC-1701
zneek schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:47:
tractiecontrole half uit, zoals eerder in dit topic beschreven, helpt wel, maar niet voldoende. Stilstaan op sneeuw = vaststaan... Kom gerust langs proberen, ik krijg het niet voor elkaar. Het feit dat het een automaat is helpt ook niet trouwens...
Hier hetzelfde inderdaad, ben gisterenochtend even een rondje gaan maken om te kijken hoe het ging, maar echt...veel te leip. Bij alles wat ook maar enigszins omhoog loopt kom ik niet of nauwelijks weg. Tractiecontrole uit, aan, half aan, 't heeft allemaal weinig zin. Bij elk streepje gas stond ik meteen scheef op de weg. Een automaat is bij deze omstandigheden echt een nadeel, je kunt het vermogen nauwelijks doseren.
Gelukkig nergens vastgelopen, behalve toen ik hem weer bij m'n huis wilde parkeren. Uiteindelijk heb ik hem weer op de oprit gekregen door met een aanloop door een halve meter sneeuw te ploegen :X

Ik heb nog de 'luxe' dat ik een leaseauto heb die hier geen moeite mee heeft maar als dit mijn enige auto zou zijn zou je gewoon aan fiets of benenwagen gebonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Vervelend is dat, zeker omdat elke Hyundai, VW, Opel en Fiat je vrolijk voorbij raast..... :(

@Daniel: heb je er potenza onder? Met achter 275 oid? Ik begreep dat hoe sportiever en hoe breder, hoe erger. Ik heb achter "maar" 255, maar de high performance potenza maakt alles 2 x zo erg begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raas in de Salto met z'n smalle bandjes en fwd nu ook iedereen straal voorbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Michelin Pilot Sport ps2, 275 breed inderdaad. Binnen twee meter is het profiel volgelopen met sneeuw en kun je het volledig schudden. 't is leuk om op een leeg parkeerterrein te spelen maar voor normaal vervoer is het volkomen onverantwoord, je hebt geen enkele controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
De winterbanden die ik er misschien onder krijg(moet nog voor de kerst...) zijn Novex Snowspeed.... iemand bekend met dat merk/die band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik vind het in mijn 320i nog wel goed te doen, wel voorzichtig doen, maar gewoon normaal gas geven en dan wil het wel.

en als je ruimte hebt in een gladde bocht, ff gas derop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Gistervond ook voor het eerst vastgelopen....ik zie de mensen gewoon denken "sta je daar, met je BMW!" :D

Had vaak m'n stuur een kwartslag gedraaid om rechtdoor te rijden, geniaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het is vloeken in de kerk in dit topic, maar met dit weer mis ik mijn A4 quattro wel. Wat een enorm verschil kunnen twee extra aangedreven wielen maken. Maar de Delta blijft binnen met al die pekel. Maar BMW heeft ook 4WD systemen op de 3- en 5-serie toch, maar ze worden toch relatief minder goed verkocht dan het quattro bij Audi. Nu moet je bij Audi ook wel omdat je anders met een voorwielaandrijver wordt opgezadeld ;) Zijn er hier mensen met ervaring met zowel quattro als de BMW systemen, en die wat zinnigs kunnen zeggen over de voornaamste verschillen?

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-12-2009 10:25 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
HOE?!

Wikipedia: BMW xDrive

RWD is niet echt een voordeel met dit weer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:25:
Het is vloeken in de kerk in dit topic, maar met dit weer mis ik mijn A4 quattro wel. Wat een enorm verschil kunnen twee extra aangedreven wielen maken. Maar de Delta blijft binnen met al die pekel. Maar BMW heeft ook 4WD systemen op de 3- en 5-serie toch, maar ze worden toch relatief minder goed verkocht dan het quattro bij Audi. Nu moet je bij Audi ook wel omdat je anders met een voorwielaandrijver wordt opgezadeld ;) Zijn er hier mensen met ervaring met zowel quattro als de BMW systemen, en die wat zinnigs kunnen zeggen over de voornaamste verschillen?
Ik heb geen ervaring met xDrive (althans, heb wel een paar keer in een X5 gecrossed maar dat was niet in zware omstandigheden)

Het belangrijkse verschil is dat xDrive een vloeistofkoppeling gebruikt voor verdeling van het vermogen, terwijl quattro gebruik maakt van een Torsen-differentieel. Er zitten overigens flinke verschillen tussen de verschillende generaties van elk systeem dus een echte vergelijking is moeilijk te maken. Beide systemen kunnen inmiddels 100% van het vermogen naar voor- of achterwielen sturen. Sterker nog, het ZF Vector Drive-systeem op de achterwielen wordt zowel in allerlei Audi-modellen als in de X6 gebruikt.

In de praktijk is het verschil trouwens wel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5xsg43.jpg

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dit zijn mooie foto's. BMW's maken file:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/a/fe6361341b6868de524eb6cf74174f4a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/b/2ee0f1bd7f33a9de8a452d6ead57bf1b.jpg

Vandaag was het voor mij weer prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Dodge kon gewoon doorploegen zeker? :P
Die zijn volgens mij ook maar RWD.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Wel je kenteken vrij houden he... anders krijg je een bekeuring! :+

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Die 1e foto is echt geweldig :D

Hehe, die reacties op autoweek.nl ook.
Nooit meer achterwielaandrijving want ik ben de sloot in gegleden.
Leer dan rijden ofzo, het is iets minder idiotproof af en toe, neem een slipcursus of ga op zn minst net zolang kloten op een parkeerplaats of iets tot je wel weet wat overstuur is.

[ Voor 82% gewijzigd door 4x2 op 22-12-2009 12:27 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat betreft het slippen leer je met een uurtje ploegen in de sneeuw meer dan bij een suffe rijvaardigheidstraining waar je een paar keer onderstuurd over een epoxylaag mag glijden.

Er zouden heel wat minder BMW's hebben vastgestaan als ze op 185 breed rubber waren geleverd zoals het merendeel van de voorwielaandrijvers op de weg. Dit lijkt me een grotere beperking dan de aandrijving aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wat tips van een ander forum:
meeste 4wd autos zijn onder gladde condities 2wd, 1 wiel voor en 1 wiel achter
meeste 2wd autos zijn onder gladde condities 1wd
als je sperren hebt veranderd de zaak, maar dan hengt het nog van het sper af

als je met je fwd 2wd vast zit kun je een beetje bijremmen met de voetrem
als je gas geeft, zo rem je het slippende wiel af, die kracht gaat 1op1 naar het wiel dat meer grip heeft
met een rwd 2wd zet je de handrem er lichtjes op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:46
Femme schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:42:
Wat betreft het slippen leer je met een uurtje ploegen in de sneeuw meer dan bij een suffe rijvaardigheidstraining waar je een paar keer onderstuurd over een epoxylaag mag glijden.

Er zouden heel wat minder BMW's hebben vastgestaan als ze op 185 breed rubber waren geleverd zoals het merendeel van de voorwielaandrijvers op de weg. Dit lijkt me een grotere beperking dan de aandrijving aan de achterkant.
Dat van die banden klopt wel...
Wij hebben hier gewoon Uniroyal zomerbanden van 205 breed en geraken met de 318tds touring (ahum) gewoon overal door. Mijn ma haar 147 blijft gewoon overal vast. Echt weird...
Mijn schoonbroer zijn 318d '09 met winterbanden raast ook overal door. Ook 205 breed.
Heerlijk om met winterbanden op een RWD auto te rijden. Rechtervoet controleert de snelheid/achterwielen, handen controleren de voorwielen. Eens je dat doorhebt, ga je overal.

Ik vind winterbanden wel een must. Wij deden met onze 525tds ongeveer 3 a 4 winters met 1 set. Dus relatief gezien zijn ze niet duur, zeker als je de veiligheid meetelt.
Ze raden winterbanden aan onder de 10° (dacht ik), maar wij wisselden ze enkel bij vriestemperaturen of sneeuw.
Sinds 2001 rijden we met de 318tds en die heeft nog nooit winterbanden nodig gehad. Veel gewicht, weinig pk en smalle banden doen het blijkbaar goed.
Ik kan wel begrijpen dat ze op een 335i weinig nut hebben, maar met zo'n power kan je ze goed gebruiken denk ik dan...

Sidenoot: gisteren is er een M3 E46 ons voorbijgeraasd met winterbanden. LSD + RWD + Winterbanden = _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Aries.Mu op 22-12-2009 13:38 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Laatst online: 19-04 14:57
Mocht je de sneeuw zat zijn en eens mee willen denken over het gebruik van de iPhone in een 1-serie.... kijk dan hier: [iPhone] Totaaloplossing voor de auto (parrot?)

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Femme schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:36:
Dit zijn mooie foto's. BMW's maken file:

[afbeelding]
G E N U I S :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Genuis? Fial!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Fial?
F-A-I-L! Hah!
Ga weg met je Audi >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
Afbeeldingslocatie: http://rlv.zcache.com/bmw_dsc_asc_off_sticker-p217499876952385137tdcj_210.jpg

DTC uit en driften met die hap met dit weer :D

Superfun!

Behalve dan als je een foutmelding krijgt;
Zonder het check eronder staat er nu rechtsboven in de klokkentunnel:
Afbeeldingslocatie: http://image.motortrend.com/f/editorial/check-engine-not-anymore/9722483+cr1+re0+ar1/check-engine-light.jpg

Vaders is nu met de BMW naar de garage :P (BMW E91 320i uit 2006)

kapotte katalysator blijkt het probleem te zijn..

[ Voor 5% gewijzigd door Panamera op 22-12-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij aanschaf van de huidige e65 730d meteen een set originele velgen met Goodyear Ultragrip3 uit Munchen laten overkomen via Ebay. Bijna nieuwe banden, 4 velgen en verzending: € 260,- :)

Zitten er net 2 weken onder en ben blij dat ik ze heb. Ik ga lekker rondjes rijden door de buurt met onze oudste op de slee achter de auto aan en nergens last van. (tot ik na de 7e donut op een kruising iets te ver doordraaide precies met de 2 achterste banden in een afvoergootje, dan sta ik dus ook vast), een buurman had mij zien rijden en was hetzelfde gaan doen met zijn kinderen, met zijn Cayenne was ik er zo weer uit.

Nu maar iets rustiger aan doen met slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:01:
[...]

Ehh, weet je dat zeker ?
2 strepen trekken of wat weerstand bij het draaien betekent niet met 100% zekerheid dat dr een sper onder zit, dan zul je of heel goed op het diff moeten kijken, of het deksel dr af halen.
Maar het lijkt mij sterk dat iemand een sper als optie heeft besteld op een 316 compact.
Een tijdje geleden vroeg ik het mij serieus af (eind oktober), en een zoektocht leverde toen op dat de Compact waarschijnlijk alleen met een LSD is geleverd met 25% lock (zie hier)

Vandaag heb ik trouwens erg veel geld uitgegeven voor een spiegelglas... €81 voor een spiegelglas voor de bestuurderskant... lang leve originele M3 spiegels... Ik wou deze al tijden vervangen omdat de verwarming kapot is en met het weer van de laatste dagen is het helemaal vervelend...

Morgen maar even met een haarföhn de oude spiegel goed warm maken, zodat er niks breekt en dan omwisselen.

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.