Blackminister schreef op donderdag 17 december 2009 @ 14:23:
[...]
Hm als ik m'n auto aan een accu-oplader leg, geeft ie nog 80% aan (met OK)
Wanneer ik m'n sleutel omdraai, krijg ik een tik en m'n dashbord-lichten flikkeren, alsook m'n binnenverlichting. Als ik dan blijf proberen (sleutel blijven omdraaien) is het constant een getik en geflikker van lichten.
Heb net even m'n spanning gemeten. Ik heb 11,86V zonder lichten aan, 9V met lichten aan. Ik neem aan dat het niet aan m'n batterij ligt?
Ik zeg accu. Met lichten aan moet je accu nog altijd meer dan 11,5 volt geven. Met een lading van 80% en een instortende spanning kan je gerust de conclusie trekken dat tenminste 1 cel in je accu kapot is en kromme platen heeft.
Ter info, met een goede accu en lichten aan is bij mij de spanning ruim 11,5 V. Tijdens het starten zakt hij kortstondig tot 9 Volt.
Het tikken wat je hoort is de startmotor die wel aanslaat, maar niet meer rond komt. Dit is iets wat je met dit soort dagen veel hoort (namelijk mensen die vergeten dat een accu ook slijt en nu met het koude weer met een kapotte accu staan

)
* deepbass909 is blij met z'n nieuwe Bosch accu die geen krimp geeft
Dit weer is trouwens leuk met een 316i

Geen (D)TC of DSC, alleen rechter voet controle en winterbandjes. Met dit soort dagen ben ik helemaal blij met m'n maar 103 pktjes, want die zijn perfect controleerbaar. Dus nu mag ik een keer een lange neus trekken naar alle 6-pitters hier

Op de sneeuw gewoon rustig met max 2000 toeren rollen, rustig sturen, vooral NIET remmen of gas geven in bochten, maar ontkoppelen of stabiel houden, en blijven voelen wat hij doet.
En misschien nog wel het belangrijkste, niet bang zijn. Als je bang bent, zit je veel te gespannen achter het stuur en reageer je niet goed op wat de auto doet. Lekker ontspannen, niet schrikken als er iets gaat glijden en goed tegensturen en grip opzoeken (gas terug nemen, remmen los, ontkoppellen, tegensturen of meesturen met de slip, etc).
Vanochtend meerdere keren wat meer gas gegeven dan ik grip voor had, expres, gewoon om even te voelen wat de achterkant doet, en vooral hoe snel de grip/controle hersteld werd.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier