Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
_Dune_ schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:17:
Heren en dames, wat zeggen jullie hiervan? In de topic post staat dat je ee active DP > DVI converter nodig bent voor Eyefinity, maar in het HD5xxx topic wordt er door een aantal personen aangegeven dat een pasive converter voldoende is. Doet men hier iets fout en "denkt" men met Eyefinity te werken?

Daarnaast is er met een beetje te werken met Eyefinity als je twee 17" en een 20" scherm hebt? Tot nu toe heb ik alleen nog maar opstellingen gezien met gelijke schermen, wat natuurlijk het meest ideale is.
Wat ik gelezen heb van review sites die met eyefinity gespeel hebben moet je een active convertor hebben. Omdat een Passive covertor het HDPC signaal niet kan doorgeven wat nodig is.

+ de 5xxx kan maar 2x een dual link DVI signaal uitsturen. Dus er waren zo ver ik begreep twee dingen die problemen konden geven.

Edit:

Grappig trouwen dat ondanks de betere cooler er totaal geen OC headroom in die kaarten zat. (beide reviews) Terwijl de kaarten die in het begin op de markt kwamen de 900 MHz toch wel haalde. Komt dit nou door de Slechtere yields ?

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 03-11-2009 08:45 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Astennu schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 08:32:
[...]
Edit:

Grappig trouwen dat ondanks de betere cooler er totaal geen OC headroom in die kaarten zat. (beide reviews) Terwijl de kaarten die in het begin op de markt kwamen de 900 MHz toch wel haalde. Komt dit nou door de Slechtere yields ?
Overclocking

Cranking it up some, we hit a stable, overclocked speed of 962MHz core and 5,224MHz memory. The increase, on the core in particular, would suggest that Sapphire's been conservative with the shipping clocks, although it's always a case of weighing up speeds vs. yields. Your mileage will vary, of course.

Compared to stock, the extra speed pushed average performance up by 7.1 per cent
Uit de Hexus review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Oke daar gaat het dus wel goed. Uhmm. Bij die andere twee reviews kwamen ze niet boven stock uit met de core :? 8)7

Dit lijkt er inderdaad meer op. Zal eens bij Hexus kijken wat ze gedaan hebben. Wellicht voltage verhoging.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vind de Vapor X een hele vette kaart alleen is de stockkoeler vd HD 5870 wat mij betreft al een prima oplossing. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Kijk, dat zijn nog eens goede temp's. Komen we eindelijk weer in de buurt van CPU temps, die GPU temps rezen de pan uit de afgelopen paar generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
spNk schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:42:
Kijk, dat zijn nog eens goede temp's. Komen we eindelijk weer in de buurt van CPU temps, die GPU temps rezen de pan uit de afgelopen paar generaties.
Tja, die zijn ook gebouwd voor hogere temperaturen dus die vergelijking moet je helemaal niet maken.
Hoewel ik wel heb gemerkt dat als je gaat overvolten de HD5870 wel houdt temperaturen van onder de 80C en lieftst nog onder de 70.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
anathema schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:57:
[...]

Tja, die zijn ook gebouwd voor hogere temperaturen dus die vergelijking moet je helemaal niet maken.
Hoewel ik wel heb gemerkt dat als je gaat overvolten de HD5870 wel houdt temperaturen van onder de 80C en lieftst nog onder de 70.
Dat is bij de meeste chips. Kouders = beter (tot op zekere hoogte anders kun je nog wel een cold bugs krijgen).

Er is op dit moment maar een chip die niet echt goed reageert op - temps en dat zijn de huidige i7's. In verhouding winnen ze weinig door met ln2 te coolen. Wel wat maar niet zo veel als de nieuwe i9's en PHII's.

Je ziet ook dat de oudere 4890 erg van - temps houden. Maar daar naast kunnen ze prima werken op 90c. Waar een PHII dat niet kan. (een i7 weer wel).

Dus als je van 80c waar de chip voor gemaakt is naar bv 60 kan coolen scheelt na genoeg altijd wel aardig wat. Zelfs bij de i7's. Hetzelfde geld voor mijn PHII waar hij rond de 60c niet stabiel was op 3550 was hij rond de 55 al rock sollid. Laat staan als je em rond de 45 kan houden.

Edit:

Heeft iemand trouwens een idee wanneer we de eerste Eyefinity schermen met dunne randen kunnen verwachten ?

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 03-11-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Nou het aantal schermen met normale display port is maar erg klein. Op de DP site staan er maar iets van 8 vermeld :|

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 22:43
Waarom hebben ze er eigenlijk een DP in gezet, bijna niemand gebruikt dit toch? En verder, die Vapor X ziet er goed uit, even wachten op een 5770 en dan prijzen vergelijken, als het +-20 euro erbij is, dan doe ik dat gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23
Omdat DVI/HDMI technisch niet mogelijk was...
The Dell 3008WFP 30-inch (76 cm), released in January 2008 was the first monitor to support DisplayPort.The Dell 2408WFP 24-inch (61 cm) followed in April 2008. Apple's LED Cinema Display, and HP's LP2275w, LP2475w, and LP2480zx monitors also support DisplayPort.
Opzich al best wat leuke monitoren van goede merken.... Samsung zal er speciaal voor Eyefinity gaan maken dus tadaa, iedereen happy (en er zullen nu vast ook meer converters komen die Eyefinity supporten).

[ Voor 84% gewijzigd door Paprika op 03-11-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
Paprika schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:59:
Omdat DVI/HDMI technisch niet mogelijk was...

[...]

Opzich al best wat leuke monitoren van goede merken.... Samsung zal er speciaal voor Eyefinity gaan maken dus tadaa, iedereen happy (en er zullen nu vast ook meer converters komen die Eyefinity supporten).
@mijn Dell 2709w ook ff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
M4gick schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:58:
Waarom hebben ze er eigenlijk een DP in gezet, bijna niemand gebruikt dit toch? En verder, die Vapor X ziet er goed uit, even wachten op een 5770 en dan prijzen vergelijken, als het +-20 euro erbij is, dan doe ik dat gewoon..
Tja als we dat nou ook met DVI hadden gedaan had nu nog niemand het. Je moet een keer beginnen. Mijn scherm had al DP en die gebruik ik sinds de 5850 dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Laatst online: 08-09 19:35
Displayport is een licentievrije standaard, in tegenstelling tot DVI en HDMI.
Zeker bij 6 HDMI 1.3 aansluitingen, gaan die licentiekosten nogal rap :+ .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Laatst online: 02-09 22:43
Astennu schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:07:
[...]

Tja als we dat nou ook met DVI hadden gedaan had nu nog niemand het. Je moet een keer beginnen. Mijn scherm had al DP en die gebruik ik sinds de 5850 dus ook.
Maar wat is het verschil dan? Ik bedoel iedereen gebruikt ongeveer DVI nu of VGA, waarom zou iedereen over moeten stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
M4gick schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:38:
[...]

Maar wat is het verschil dan? Ik bedoel iedereen gebruikt ongeveer DVI nu of VGA, waarom zou iedereen over moeten stappen?
Het Hercules monochrome computerscherm gaf ook beeld. Waarom zijn we daar eigenlijk ooit van afgestapt. De meesten gebruiken toch alleen maar office.

Dergelijke vooruitgang brengt ook voordelen met zich mee (zoals 6 schermen op 1 kaart straks). De displayport schermen zullen ook snel in grotere getale op de markt komen, zoals een jaar of wat terug DVI zichzelf op de LCD's begon te manifesteren en HDMI op de flatpanel TV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M4gick schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:38:
[...]

Lees de post boven je... het is royalty free. Daarnaast is vooruitgang niet slecht.... ;) En soms is Wikipedia nog best handig...
Advantages over DVI
1.Slimmer cables and a much smaller connector that doesn't require thumbscrews. Connector pins don't run the risk of bending if improperly handled.
2.In low-light conditions or awkward under-desk connections, the DisplayPort connector is easier to connect when guided only by touch.
3.Based on micro-packet protocol.
Allows easy expansion of the standard
Allows multiple video streams over single physical connection (in a future version)
4.Designed to support internal chip-to-chip communication
Can drive display panels directly, eliminating scaling and control circuits and allowing for cheaper and slimmer displays
Aimed to replace internal LVDS links in notebook panels with a unified link interface
Compatible with low-voltage signalling used with 45 nm CMOS fabrication
5.Supports both RGB and YCbCr encoding formats
6.Auxiliary channel can be used for low bandwidth data such as touch-panel data.
7.Fewer lanes with embedded clock reduce RFI.

[edit] Relationship with HDMI
The DisplayPort website states that DisplayPort is expected to complement HDMI, a popular compact audio/video interface. Most of the DisplayPort supporters are computer companies such as Apple, Dell, HP or Lenovo some of which have released several computer monitors that support both DisplayPort and HDMI.

DisplayPort is currently royalty free, while the HDMI royalty is 4 cents per device and has an annual fee of $10,000 for high volume manufacturers.
[
Wikipedia: DisplayPort

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD (Richard Huddy, ex-NVIDIA) en NVIDIA (Lars Weinand, ex-ATI & ex-Tom's Hardware) battle it out...

http://www.hexus.net/content/item.php?item=20991

Check vooral die laatste reactie van Huddy waarin hij verteld dat de Juridische afdeling van Eidos tegen de developers gezegd heeft dat moesten voorkomen dat AA op Radeons zou draaien, vanwege nVidia.
AMD received an email dated Sept 29th at 5:22pm from Mr. Lee Singleton General Manager at Eidos Game Studios who stated that Eidos’ legal department is preventing Eidos from allowing ATI cards to run in-game antialiasing in Batman Arkham Asylum due to NVIDIA IP ownership issues over the antialiasing code, and that they are not permitted to remove the vendor ID filter.
Lekkere praktijken... Check vooral ook de tweede pagina van het artikel waarin een groot gedeelte van de mailing gepubliceerd wordt tussen AMD en Eidos...

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Laatst online: 08:55
Misschien nu nog niet zo relevant maar voor de (nabije) toekomst van ATI/AMD wel:
ATIC'S ACQUISITION BID APPROVED BY CHARTERED SHAREHOLDERS

(ATIC (AMD partner) is een investerings maatschappij met Global Foundries in hun portefeuille)

[ Voor 51% gewijzigd door Blastpe op 04-11-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Chartered doet dus:
Chartered Semiconductor Manufacturing (Nasdaq: CHRT, SGX-ST: CHARTERED), one of the world’s top dedicated semiconductor foundries, offers leading-edge technologies down to 90 nanometer (nm), enabling today’s system-on-chip designs.
The company further serves the needs of customers through its collaborative, joint development approach on a technology roadmap that extends to 32nm.
In Singapore, the company operates a 300mm fabrication facility and four 200mm facilities.
Wel een aanwinst voor Global Foundries, lijkt mij dus. :)

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chartered heeft weinig ervaring met GPUs. Ze deden ooit eens de GF7100GS voor nVidia. Ik denk dat ze dus eerder ingezet worden voor CPUs dan voor GPUs.

Dan iets anders... Het zijn niet alleen nVidia GPUs die in supercomputers gebruikt worden. In China heeft men nu een supercomputer staan met o.a. 5120 RV770 GPUs....

http://www.driverheaven.n...create-supercomputer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Home
XFX plans Black XXX overclocked 5870

Black Edition

Industry sources have confirmed that XFX plans to start overclocking Radeon HD 5870. The new product should come to market in November and that it should be nicely overclocked.

Our sources claim that XFX still has to make up its mind about the final overclock, but it should not be just a marginal increase, although we must point out that we don’t have any numbers for you yet.

There are two options that the company might use a stock cooler or a custom one, but we still don’t know what will be the final decision. The only thing certain is that it will end faster than a reference card and that it will be in black, and wrapped in nice package.
Ik ben benieuwd of die Black weer 1GHz gaat halen. Zeker aangezien AMD eerst zij dat de 5870 niet extreem overclocked mag worden. Dan zou je eerder denken dat ze een 5890 naar hogere speeds tillen. BV 1050-1100 MHz als de 5890 stock al iets van 950 zou zijn. (kijkend naar 4870 vs 4890)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Had ik al een keer langs zien komen, die supercomputers met RV770, was ook een filmpje van

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:43:
[...]
Zeker aangezien AMD eerst zij dat de 5870 niet extreem overclocked mag worden.
Die regel geldt meestal tot een maand of twee na lancering. Is vooral bedoeld om alle partners een gelijke kans te geven om kaarten te verkopen (grote partners hebben meer resources om snel een custom kaart te lanceren) en om eventuele refreshes niet in de weg te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anathema schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:57:
[...]

[...]
Daar klopt natuurlijk niks van he.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:29:
[...]

Waarom niet dan? :? Na mijn weten mogen GPU's veel warmer worden dan CPU's hoor.
Dus graag een argument waarom dat niet zou kloppen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Laatst online: 24-08 10:47
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:29:
[...]

Hm, ik ben wel es constructiever gecorrigeerd :|
Ik bedoel GPUs kunnen hogere temperaturen aan, of klopt dat ook niet?

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

anathema schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:40:
[...]

Hm, ik ben wel es constructiever gecorrigeerd :|
Ik bedoel GPUs kunnen hogere temperaturen aan, of klopt dat ook niet?
Ja, meeste high-end kaarten kunnen makkelijk 90+ aan, terwijl dit niet echt raadzaam is met een CPU :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:47
CJ schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:30:
AMD (Richard Huddy, ex-NVIDIA) en NVIDIA (Lars Weinand, ex-ATI & ex-Tom's Hardware) battle it out...

http://www.hexus.net/content/item.php?item=20991

Check vooral die laatste reactie van Huddy waarin hij verteld dat de Juridische afdeling van Eidos tegen de developers gezegd heeft dat moesten voorkomen dat AA op Radeons zou draaien, vanwege nVidia.

[...]

Lekkere praktijken... Check vooral ook de tweede pagina van het artikel waarin een groot gedeelte van de mailing gepubliceerd wordt tussen AMD en Eidos...
Sorry maar die reactie van Huddy slaagt op niets.
Als je de mails bekijkt op de volgende pagina lees je dat de juridisch afdeling enkel geadviseert heeft om geen code van nvidia te (her)gebruiken om aa te enablen op ati hardware. Vervolgens wordt er zelfs nog gevraagd aan ati om sample code te geven zodat de developers dit kunnen gebruiken voor aa op ati hardware te enablen.
Nergens staat er dat de juridische afdeling geadviseerd heeft om iets te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind de reactie van Huddy redelijk te begrijpen.

Uit de mailing blijkt dat NV niet wil dat AA werkt op Radeons... in ieder geval niet door de code te gebruiken die NV in het spel heeft gestopt. Dit is op zich begrijpelijk, alhoewel het niet echt vriendelijk is voor de target-audience (de gamers).

Nu zegt Lars Weinand dat de AA variant in Batman geen "NV Property" is en dat het in het bezit is van Eidos. AMD heeft aangegeven dat ze willen meehelpen om AA te activeren op Radeons.... maar de devs van Eidos zegt dat het niet mag omdat de legal department niet in de problemen wil komen met NV.... suggererend dat NV niet wil dat Radeon bezittes ook AA krijgen.

Huddy zegt nu... oh, dus AA in Batman is niet van NV, dus Eidos kan het nu gewoon toestaan dat we AA toepassen.... Hij adviseert Eidos dan ook om de vendor-ID detection uit te schakelen aangezien NV er blijkbaar geen problemen mee heeft. Dit kan je al doen via een truukje... maar het is natuurlijk handiger als dit niet nodig zou zijn. En wie wil er nou niet extra performance (ondanks dat Batman prima loopt op Radeons zoals het nu loopt).
It’s also worth noting here that AMD have made efforts both pre-release and post-release to allow Eidos to enable the in-game antialiasing code - there was no refusal on AMD’s part to enable in game AA IP in a timely manner.
Of iemand zit hier flink onzin te verkopen of er is een grote communicatie fuckup bij Eidos/NV/AMD. Maar het blijft natuurlijk een grote ordinaire catfight (wel legal department approved).... en als ex NV marketingtopman weet Huddy precies hoe hij NV moet aanpakken. Zelf zou ik echter liever zien dat dit op andere manieren en op andere plekken dan public forums werd opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:58
fikkie_84 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:01:
[...]

Sorry maar die reactie van Huddy slaagt op niets.
Als je de mails bekijkt op de volgende pagina lees je dat de juridisch afdeling enkel geadviseert heeft om geen code van nvidia te (her)gebruiken om aa te enablen op ati hardware. Vervolgens wordt er zelfs nog gevraagd aan ati om sample code te geven zodat de developers dit kunnen gebruiken voor aa op ati hardware te enablen.
Nergens staat er dat de juridische afdeling geadviseerd heeft om iets te voorkomen...
mee eens....

samen gevat: Nvidia verbied eidos om Ati kaarten code te laten gebruiken die Nvidia gemaakt heeft (en geld heeft gekost).......NIKS MIS MEE, zeg ik als ATi fan.

Eidos vraagd dus om eigen code van ATi, want dan kunnen ze zonder juridische problemen AA laten werken op ATi kaarten.
ATi zegt vervolgens dat dat niet hoeft, omdat het prima kan werken op de code die ze al hebben (die van Nvidia)

ATi moet niet zo lang jammeren, ze hadden het al lang kunnen fixen door er simpelweg zelf programmeurs alsnog op te zetten. Verder blaten ze om het hardst over hoe Nvidia niets om gamers geeft en ATi dwarsboomd in spellen....feit is wel gewoon dat Nvidia er FLINK veel meer in investeerd, en ATi een ''free ride'' wil in die games.

Vuile spelletjes of niet, feit blijft toch gewoon dat Nvidia veel meer betrokken is en WEL zorgt dat hun kaarten optimaal werken. Zelfde verhaal met NFS shift..... als ze willen kan het echt wel veel beter draaien op ATi kaarten dan het nu doet (redelijk goed speelbaar op mijn 4890, totaal onspeelbaar op fatsoenlijke settings op mijn 4850)

De texturefouten in Anno 1404 hoor je ze ook niet bover, had al lang gefixt moeten zijn!! Het stotteren in Farcry 2 heeft ook VEEL te lang geduurd....(en loopt nog niet top)

Spellen (zoals Grid) die veel beter liepen op ATi kaarten eerst, werden WEL steeds sneller op Geforce kaarten, omdat er simpelweg iets aan gedaan wordt.

Ook de vraag om fatsoenlijke profielen te kunnen maken zodat je veel meer kan forceren in de ATi drivers (CF, AA etc.) wordt al jaren genegeer door ATi.......erg jammer.

Niet zeuren ATI, ga wat doen voor je gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje kortzichtig Meljor. Je weet niet hoe de code van NV in elkaar steekt. Van wat ik begrepen heb is dit gewoon standaard DX code wat zou betekenen dat AMD dit ook gewoon had kunnen aanleveren. Maar dit wordt op de een of andere manier tegen gewerkt... en het is nu een spelletje van wie het eerst komt die wint. Als AA namelijk op een gewone algemene manier wordt toegepast, dan is er weinig wat AMD kan doen... die hadden namelijk dan identieke code geleverd voor AA... alleen die sluiten dan andere IHVs niet uit.

Dat het hier gaat om 'algemene' code blijkt uit het feit dat je de vendor-ID kan omzeilen waardoor AA gewoon op alle kaarten werkt ongeacht merk.

Verder erg kortzichtig om te denken dat AMD niks doet voor de gamers....

Edit: Overigens Anno 1404 zou gefixed moeten worden vanuit de developer en niet AMD. Ik meende dat dit al gefixed was in een patch? Het lag hier dus niet bij AMD en toch blijven mensen hangen bij dat idee.

[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 04-11-2009 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
meljor schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:45:
De texturefouten in Anno 1404 hoor je ze ook niet bover, had al lang gefixt moeten zijn!! Het stotteren in Farcry 2 heeft ook VEEL te lang geduurd....(en loopt nog niet top)
Anno 1404 is toch gewoon gefixed al een paar weken (tevens zo belangrijk is dat spel niet), FarCry2 heeft voor mij maar op 1 groep gestotterd... nVidia kaarten. :S
meljor schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:45:
Spellen (zoals Grid) die veel beter liepen op ATi kaarten eerst, werden WEL steeds sneller op Geforce kaarten, omdat er simpelweg iets aan gedaan wordt.
Net zoals Crysis eerst beter was voor nVidia kaarten, maar dat dat nu toch echt niet meer geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Mwoah... na het lezen van dat getroll van die AMD en nVidia medewerkers op die website, en vervolgens de mailwisseling tussen AMD en Eidos gelezen te hebben ben ik nou ook niet direct overtuigd hoor. Een probleem met dit soort kwesties is natuurlijk dat het het woord van A tegen het woord van B is. Wie heeft er gelijk? Dat kun je hier niet uit opmaken, dan moet je meer informatie hebben.

Zelfs al heeft nVidia pure DirectX code aangeleverd, dan nog hebben ze het recht om in die code een check uit te voeren of er nVidia hardware gebruikt wordt. Ik geef toe... niet erg netjes. Maar op zich is er niets op tegen, nVidia heeft tenslotte die code geschreven.

Een ander verhaal wordt het als nVidia met een grote zak geld van Eidos eist dat AMD niet zijn eigen AA code mag aanleveren om zo ook AA op AMD hardware beschikbaar te maken. Of dat hier gebeurt is kan ik niet opmaken uit het verhaal achter die link.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:48:
[...]
Van wat ik begrepen heb is dit gewoon standaard DX code wat zou betekenen dat AMD dit ook gewoon had kunnen aanleveren.
[...]
Als dat zo is, is dat de crux van het hele verhaal. nVidia levert code aan Eidos en houd daar zelf het copyright op waardoor Eidos deze code niet mag aanpassen of kopiëren (dit wordt in de e-mailwisseling ook genoemd). Je zou zeggen dat AMD dan simpelweg ook code aan kan leveren en dat Eidos die dan in hun game voegt en het voor beide kaarten werkt. Maar als er gebruik wordt gemaakt van een standaard API kan dat niet. De API kan maar op één manier aangesproken worden en nVidia heeft dat al zo geïmplementeerd. Als AMD ook tegen die API aan gaat coden zal die code als twee druppels water op nVidia's code lijken, zoals gezegd is er maar één manier om die API aan te spreken.

Als Eidos die code van AMD zou accepteren zou nVidia kunnen claimen dat ze code gekopiëerd danwel aangepast hebben en ze en dikke rechtzaak aansmeren. Het legal department van Eidos heeft dat natuurlijk door en adviseert dus ook om dat niet te doen. Kortom: doordat nVidia een copyright claimt op code die een API aanspreekt maken ze het voor AMD onmogelijk om code aan te leveren om AA op AMD kaarten te ondersteunen. Slim.

Disclaimer: dit hele verhaal klopt alleen als het daadwerkelijk om het aanspreken van een API gaat, en dat weet ik natuurlijk niet zeker.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 18:32 . Reden: Quote fixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
het verhaal wat er bijgehaald wordt over bioshock klopt toch ook gewoon? ook toen was Nvidia degene die wel AA kon gebruiken, en ook toen was ATi niet of te laat van de party.

@CJ: je kan het wel kortzichtig noemen, maar misschien kan het ook eens anders bekeken worden: Nvidia optimaliseerd en ATi blijkbaar minder. In die titels werken de games in ieder geval beter op Nvidia kaarten, anders liep het misschien wel gewoon slecht op beide....

grote kans dat wanneer Batman geen AA had op Nvidia kaarten, er gewoon nooit AA in was gekomen omdat het dan voor ATi ook minder belangrijk zou zijn, snap je?

anno 1404: Unfortunately, the game does not look quite as amazing in DX 9 mode as it does in DX 10 mode. Without the option to roll back to earlier catalyst drivers, HD 5800 owners will have to make do with the DX 9 hack until AMD addresses the problem in a driver update.

catalyst 9.10 : Known Issues Under the Windows Vista Operating System
•"ANNO 1404" (also known as "Dawn of Discovery") may display black texture corruption instead of surface terrain for some ASICs

Dus niet gefixt.... en zeggen dat het geen interessant spel is? tja, zo lust ik er nog wel eentje.. en zo kunnen we alle problemen altijd maar afdoen als ''niet erg".

En over NFS shift stappen we ook maar weer makkelijk heen, is toch niet zo goed als grid immers ? :'(

En over de profielen? zijn daar ook nog excuses voor na al die tijd?

ATI needs to ''get in the game'' even more wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 23:42

Rayzman

+31 Rayzman

Het NFS Shift probleem zit vooral in Shift zelf, anders zouden ze (- Improved ATi graphics card support) niet als 1 van de punten voor patch 2 hebben staan. http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/333357.page

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:15:
@CJ: je kan het wel kortzichtig noemen, maar misschien kan het ook eens anders bekeken worden: Nvidia optimaliseerd en ATi blijkbaar minder. In die titels werken de games in ieder geval beter op Nvidia kaarten, anders liep het misschien wel gewoon slecht op beide....

grote kans dat wanneer Batman geen AA had op Nvidia kaarten, er gewoon nooit AA in was gekomen omdat het dan voor ATi ook minder belangrijk zou zijn, snap je?
Nee. Er zat al AA in batman voordat de gameontwikkelaars ook maar aan het spel begonnen waren ;) AA is immers een standaardfunctie van de UE3-engine waar het spel op gemaakt was. Er is dan ook geen/weinig optimalisatie aan te pas gekomen en Ati had dit technisch gezien ook gemakkelijk kunnen doen. Gezien de mailtjes hebben ze dit ook aangeboden. De mogelijkheid is ze echter geweigerd. Er is dus geen enkele mogelijkheid waarop Ati dit voor elkaar heeft kunnen krijgen, omdat NVidia een zak geld heeft neergelegd om AA op radeons te disabelen.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 04-11-2009 21:41 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techdemo van de DX11 Trinigy engine gedraaid op een Radeon HD58xx

http://www.pcgameshardwar...k-like-Update-Video/News/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
bwerg schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:39:
[...]

Nee. Er zat al AA in batman voordat de gameontwikkelaars ook maar aan het spel begonnen waren ;) AA is immers een standaardfunctie van de UE3-engine waar het spel op gemaakt was. Er is dan ook geen/weinig optimalisatie aan te pas gekomen en Ati had dit technisch gezien ook gemakkelijk kunnen doen. Gezien de mailtjes hebben ze dit ook aangeboden. De mogelijkheid is ze echter geweigerd. Er is dus geen enkele mogelijkheid waarop Ati dit voor elkaar heeft kunnen krijgen, omdat NVidia een zak geld heeft neergelegd om AA op radeons te disabelen.
unreal engine 3 ondersteund standaard juist geen AA, that's the point.... (kijk naar moh airborne, bioshock etc. standaard geen AA opties, later geforceerd wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op donderdag 05 november 2009 @ 00:00:
[...]

unreal engine 3 ondersteund standaard juist geen AA, that's the point.... (kijk naar moh airborne, bioshock etc. standaard geen AA opties, later geforceerd wel)
Toch wel. Alleen bij DX10. En dat heeft Batman:AA.

(en anders is het mij ook een raadsel waarom AA wel gewoon werkt op radeons als je .exe's gaat veranderen ;) en volgens wiki gebruikt bioshock UE2.5 en heeft moh airborne geen DX10, dat verklaart dus waarom het daar niet direct zou hoeven werken. Anderen hier in dit forum hadden al laten weten dat DX10 UE3-games allemaal met AA liepen)

Even gegoogeled en de verklaring is dat er bij DX9 geen HDR-lighting en AA tegelijk gebruikt kunnen worden. Heb ik me al vaak aan geërgerd bij oblivion, het is dus kennelijk geen UE3-ding :P

[ Voor 45% gewijzigd door bwerg op 05-11-2009 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
bwerg schreef op donderdag 05 november 2009 @ 00:03:
[...]
... volgens wiki gebruikt bioshock UE2.5 ...
Ligt er maar net aan waar je kijkt. :/

Een game gebaseerd op een "UE" met deferred shading, FP32 HDR, full dynamic shadowing en DX10, klinkt gewoon als UE3 in mijn ogen.

[edit]
Overigens was er ook een patch voor Oblivion, met behulp van ATI gemaakt toendertijd IIRC, zodat je met een X1900 zowel AA als HDR kon hebben, in DX9 dus, geen idee welke andere kaarten dat ook konden maar mijn GF6800GT kon het toendertijd in ieder geval niet.

Dat "geen HDR i.c.m. AA" verhaal gaat overigens alleen op bij FP32 (128-bit kleurdiepte) HDR (Half Life 2 gebruikt FP24 HDR, i.v.m. de X800 serie van ATI toendertijd, FP32 heeft Shader Model 3/DX9.0c nodig), en zoals Oblivion laat zien, zijn ook daar uitzonderingen.

Nog zo'n uitzondering is, Fallout 3, niet gek ook gezien die dezelfde engine heeft. Nog eentje die mij te binnenschiet is Mass Effect (UE3 @ DX9), waar alles eerst ge-Anti-Aliased word, waarna de HDR pass nog eens word gedaan, hierdoor zijn alleen sterke contrasten (door HDR) Aliased, maar de rest niet. :)

[ Voor 51% gewijzigd door SirNobax op 05-11-2009 01:52 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterchi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2023
Alles wat nu nog gedaan gaat worden aan het Batman AA probleem zal erg weinig invloed hebben. Bijna iedereen die het spel wilde spelen heeft het al gespeeld. Ook al kwam er nu nog een patch die AA vlekkeloos op Ati kaarten laat werken, geen gamer die daar naar kraait. Het zal de Batman verkopen dan ook niet meer helpen. Nee, deze ronde heeft nVidia gewonnen.

Ze hebben slim gespeeld door een copyright op de code te zetten. Ook al is het discutabel of het wel echt copyrighted kan zijn. Door dit de doen is er een stoelendans ontstaan van of het wel of niet mag gebruikt worden op Ati kaarten. Ook al had de developer de aangeboden hulp van AMD aangenomen. De uitendelijke AA implementatie zou minimaal 90% identiek zijn. Dat kan niet anders omdat er natuurlijk maar 1 goede/logische manier is om het te doen. Hoogst waarschijnlijk is de code helemaal niet gecopyrightbaar, maar de Eidos wil gewoon geen mogelijke lawsuit aan hun broek hierover achteraf en dat is begrijpelijk.

Naast dit heeft nVidia natuurlijk heel goed misinformatie gegeven door (waarschijnlijk) mensen in het eigen bedrijf anders te informeren. Er zat dus wel degelijk een copyright op de code terwijl Lars Weinand zei dat de code van de developer was niet van nVidia. Al deze streken winnen tijd omdat niet duidelijk is wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden.

Zoals het al eerder gezegd is: nVidia doet niets (zwart op wit) illegaals, alleen netjes is het allemaal niet. En voor de nVidia fanboys die dan zeggen dat AMD naar de rechter moet stappen en dergelijke. Wat zou een rechtzaak helpen? Ookal heeft AMD gelijk en winnen ze het en wordt AA enabled. We zijn dan maanden verder. Alsof het nu niet al nutteloos is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Die devs of dev-managers van eidos zijn idioten als ze de nv-code niet mogen aanpassen, stel dat er een bug in zit, dan hebben ze niet eens het recht die code te corrigeren en kunnen ze dan de kosten van die bug doorrekenen aan nvidia? Ik zou graag eens zien wat in zoon TWIMTBP contract staat.
En welke zelf respecterende developer laat tegenwoordig code van derden toevoegen zonder daar zelf een code-review van te doen?

offtopic:
alhoewel ik al veel gehoord heb dat game-devs qua process & ontwikkelmethodiek nog in het stenen tijdperk leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 20:53
.
Als games er binnenkort echt zo gaan uitzien dan zullen er nog mooie tijden aanbreken voor de pc gamers. Natuurlijk, gameplay is veel belangrijker maar het oog wil ook wat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
glennvho schreef op donderdag 05 november 2009 @ 07:42:
Als games er binnenkort echt zo gaan uitzien dan zullen er nog mooie tijden aanbreken voor de pc gamers. Natuurlijk, gameplay is veel belangrijker maar het oog wil ook wat! :)
Grappig, die Techdemo lijkt net op iets zoals Anno, of The Settlers.
Toevallig dan dat The Settlers 7 met de Trinigy engine word gemaakt, en gepland staat voor Q1 2010 >:)

[edit]
Omg, heeft Fudzilla nu werkelijk dat hele artikel geschreven, terwijl hun enige bron een emailtje met ...
“We're hard at work creating beautiful looking art and fantastic code which will be at the leading edge of technology.”
... erin is? Dat is PRECIES hetgene wat ik mijn baas zou sturen als vanuit thuis hoort te werken maar ik al de hele dag loop te niksen. 7(8)7 7(8)7 (maar dat kan aan mij liggen hoor :> )

[ Voor 37% gewijzigd door SirNobax op 05-11-2009 10:30 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pics resizen AUB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Hmm vreemd dit zou dezelfde chip moeten zijn. Maar hij heeft wel 1x 4 pins en 1x 3 pins? misschien hogere clocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

AMD Roundup November 2009

PowerColor LCS 5870 1GB, Vapor-X

http://www.driverheaven.n...php?reviewid=880&pageid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 10:58
Meer geheugen misschien, of meer stroom nodig voor die 6 displaypoorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet dat die niet NL's is?
Dus dat het sowieso moeilijk is om het forum te begrijpen. :p
Xenomorphh schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:00:
Hmm vreemd dit zou dezelfde chip moeten zijn. Maar hij heeft wel 1x 4 pins en 1x 3 pins? misschien hogere clocks?
2GB geheugen vs 1GB geheugen, daarnaast was het allang bekend hoor. :p
Edmin schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:24:
[...]

Welk deel van een rood kader en 'pics resizen' of 'thumbnails' zijn er niet in het Engelands dan? ;)
AUB :>

[ Voor 58% gewijzigd door -The_Mask- op 05-11-2009 12:03 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

movo. schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:05:
Meer geheugen misschien, of meer stroom nodig voor die 6 displaypoorten?
Meer Displays -> hoger verbruik.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-The_Mask- schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:10:
[...]

Je weet dat die niet NL's is?
Dus dat het sowieso moeilijk is om het forum te begrijpen. :p
Welk deel van een rood kader en 'pics resizen' of 'thumbnails' zijn er niet in het Engelands dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het PCB van die "Six" kaart is aanzienlijk complexer. Het hele PWM gedeelte heeft meer componenten ook rondom het geheugen lijken meer dingen te zitten. Ik zit alleen te twijfelen of dit echt componenten zijn of van die lijnen die dingen moeten aan geven (zie je op de rest van de kaart ook lopen in het wit) Maar daar is de foto niet duidelijk genoeg voor.

Wat me ook opvalt is de 8p + 6p power connector tov de 6+6 van de 5870. Ik vraag me ook af of als er rondom het geheugen echt meer componenten zitten deze nodig waren omdat er nu 1 gb meer op zit. Volgens mij maakt dat namelijk niets uit en zij die componenten ergens anders voor (mits het echt onderdelen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Volgens mij is de PCB niet aanzienlijk meer complex. Het "silkscreen" van de six is behoorlijk uitgebreider waardoor het een drukker bezet PCB lijkt. Alleen het PWM gedeelte voor het geheugen (2 fase boven) is zwaarder uitgevoerd (Waarschijnlijk van wege het dubbele aantal geheugen chips)

[ Voor 7% gewijzigd door Blastpe op 05-11-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Uhmm. Ik zit zo eens te denken misschien noemen ze em wel 5950 omdat hij hogere clocks krijgt. Misschien clocken ze die kaart wel op 1000-1300 of 1000-1400. Dan heeft hij een beduidend hogere performance als een 5870 en zit hij tussen de 5870 en de Hemlock 5970 in. (wel meer naar de 5870 toe maar dan nog).

Het zou kunnen. Cooling is ook iets beter doordat die DP connectors lekker klein zijn. Maar wie weet....... Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat we snel dat soort clocks van stock kaarten zullen zien maar wie weet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Ik zou het een domme zet vinden van AMD/ATI als ze deze kaart 5950 gaan noemen. De hele evergreen serie kan 6 displays aansturen. Er zullen dus waarschijnlijk meer eyefinity varianten komen (low end?, high end?)
Dan zou een op een 5470 Cedar gebaseerde eyefinity 5550 genoemd worden? Volgens mij wordt het dan een zootje. 5870 eyefinity 6 edition lijkt mij logischer. (misschien komt er wel een 5970 eyefinity 6 edition :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Blastpe schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:55:
Ik zou het een domme zet vinden van AMD/ATI als ze deze kaart 5950 gaan noemen. De hele evergreen serie kan 6 displays aansturen. Er zullen dus waarschijnlijk meer eyefinity varianten komen (low end?, high end?)
Dan zou een op een 5470 Cedar gebaseerde eyefinity 5550 genoemd worden? Volgens mij wordt het dan een zootje. 5870 eyefinity 6 edition lijkt mij logischer. (misschien komt er wel een 5970 eyefinity 6 edition :) )
Alle "Cores uit de HD5xxx serie" kunnen het aansturen ja maar alleen die kaart heeft de bijbehorende aansluitingen.

En wat ik al zeg misschien clocken ze em hoger om de de naam te rechtvaardigen. Ik vraag me alleen af onder welke naam ze dan een eventuele refresh kaart willen uitbrengen.

Ik zou het zelf ook niet logisch vinden om een single core cypres in de 59xx reeks te gooien. Maar who knows straks heeft hij toch een plaatsje in de 58xx reeks en maken we ons om niets druk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Plant XFX diverse „Black Editions“ der HD 5000?

[ Voor 50% gewijzigd door peakaboo op 05-11-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Astennu schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:58:
Ik vraag me alleen af onder welke naam ze dan een eventuele refresh kaart willen uitbrengen.
HD 5960 :>

@hieronder
Ja (gezien het artikel van 22 Sept. komt), en blijkbaar ontkracht.
CJ in [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 107

[ Voor 32% gewijzigd door SirNobax op 05-11-2009 17:05 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee of dit al bekend is
Dell kaapt waarschijnlijk 90% HD 5870's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Dat gerucht werd heel snel ontkracht door AMD.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe

ATI's Radeon HD 5870 Eyefinity 6 Edition Tested

Uit dir review is te halen dat de naam dus gewoon HD5870 is en geen HD5950
Afbeeldingslocatie: http://img5.pcpop.com/ProductImages/Original/2/2260/002260970.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Blastpe op 06-11-2009 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien ook 2gb geheugen. Maar ik heb tests gezien ook op hoge resoluties dat 2gb eigelijk weinig meerwaarde heeft tegenover 1gb wel is waar niet met deze jaart maar wel mer andere 2gb kaarten vs 1gb kaarten. Maar mischien geld dat niet meer met deze nieuwe kaarten en nog hogere resoluties 3x1920x1200 bvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
dus gewoon HD5870 is en geen HD5950
Gelukkig, want om nou een videokaart die op de display-out mogelijkheden en mogelijk wat geheugen na, gelijk is aan een 5870, te renamen naar een totaal ander nummer, is natuurlijk onzin. Dat het er allemaal niet duidelijk op zou worden hebben we bij nvidia natuurlijk al gemerkt met hun G92-rebrandserie.

[ Voor 7% gewijzigd door SirNobax op 06-11-2009 11:46 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 11:01:
Zo te zien ook 2gb geheugen. Maar ik heb tests gezien ook op hoge resoluties dat 2gb eigelijk weinig meerwaarde heeft tegenover 1gb wel is waar niet met deze jaart maar wel mer andere 2gb kaarten vs 1gb kaarten. Maar mischien geld dat niet meer met deze nieuwe kaarten en nog hogere resoluties 3x1920x1200 bvb?
Uhm.... zelfs op 1920x1200 kan dit zeker nog helpen, er zijn best veel games die met 16x AA/AF blij zullen zijn op die resoluties. Met eyefinity is 1GB nog niet te doen met 3x 1680x1050 en alles op medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 05-09 08:50
Is dan ook voornamelijk voor Eyefinity bedoelt, op zulke resoluties is dat gewoon een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Eyfinity anyone ? 6x een 2560x1600 scherm ?

En de huidige 5870 heeft het al zwaar met Eyefinity als je 3x een 22"pakt ben je al 5.3 Megapixel aan het renderen.

Ter vergelijking:
22" = 1,76 Megapixel
24" = 2,30 Megapixel
30" = 4,09 Megapixel
1080p = 2,07 Megapixel

En wat hierboven ook al gezegd werd. Er zijn nu al games die op 1680x1050 al wat hebben aan meer dan 1GB geheugen. Laat staan als je dan 6x een 2560x1600 scherm pakt. Dan heb je het wel over 24,6 Megapixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
't gebeurt zelden dat early adaptor zijn je niet binnen de eerste maand veel geld kost, maar het lijkt erop dat 't zelfs geld gaat besparen nu. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:18:
[...]

Eyfinity anyone ? 6x een 2560x1600 scherm ?

En de huidige 5870 heeft het al zwaar met Eyefinity als je 3x een 22"pakt ben je al 5.3 Megapixel aan het renderen.

Ter vergelijking:
22" = 1,76 Megapixel
24" = 2,30 Megapixel
30" = 4,09 Megapixel
1080p = 2,07 Megapixel

En wat hierboven ook al gezegd werd. Er zijn nu al games die op 1680x1050 al wat hebben aan meer dan 1GB geheugen. Laat staan als je dan 6x een 2560x1600 scherm pakt. Dan heb je het wel over 24,6 Megapixel.
Reviews laten niet echt zien dat games wat aan 2 gb hebben tegenover 1 gb het verschil in fps is daar voor te klein vind ik. Ook op hoge resoluties is de winst iin fps minimaal. Ik kan die benchmarks niet meer zo snel trug vinden (ook geen zin in ) maar het ging om de hd4890 1gb vs 2gb versie. Wat ik mij nog herrinder qwa fps winst was max zo'n 5 fps verschil bij de game waarbij het meeste verschil te zien was. En dat was met een resulutie hoger dan 1920x1200 met AA aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Paprika schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:29:
't gebeurt zelden dat early adaptor zijn je niet binnen de eerste maand veel geld kost, maar het lijkt erop dat 't zelfs geld gaat besparen nu. :')
Inderdaad, ik heb mijn Club3D Hd5870 voor 320 euro(inclusief verzendkosten!) binnen weten te krijgen, 1 week na de release, en nog steeds is de gemiddelde marktprijs voor de kaarten +350 euro. Dan ben je echt blij dat je een early adopter bent :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Met hem!

Aait zijn "cheap ass" HD5870 ... O+

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Laatst online: 30-08 18:22
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:35:
[...]
Reviews laten niet echt zien dat games wat aan 2 gb hebben tegenover 1 gb het verschil in fps is daar voor te klein vind ik. Ook op hoge resoluties is de winst iin fps minimaal. Ik kan die benchmarks niet meer zo snel trug vinden (ook geen zin in ) maar het ging om de hd4890 1gb vs 2gb versie. Wat ik mij nog herrinder qwa fps winst was max zo'n 5 fps verschil bij de game waarbij het meeste verschil te zien was. En dat was met een resulutie hoger dan 1920x1200 met AA aan
5fps zegt niets, procentueel verschil zou al veel beter werken. Als je geen zin hebt om een bron te zoeken, maak dan ook geen aanstalten om een punt te maken of zeg helemaal niets. :)

Je hebt gelijk dat meer memory zelden grote winst oplevert op kaarten met dezelfde GPU (bvb 512MB vs 1GB 4870), maar het 4890 1<>2GB verschil doortrekken naar 5870 1<>2GB is wel gevaarlijk. Andere chip, andere specs, andere mogelijkheden (OpenCL, DX11, EyeFinity, Tesselation, andere AA algorithmen,..) . Verder is EyeFinity met 3x 2560x1600 nog iets helemaal anders dan 1x 1920x1200 al je over hoge resoluties spreekt.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:35:
[...]

We hebben het hier niet over een 4890 of een Geforce kaart met 2GB. We hebben het hier over de 58xx serie. Wellicht gaat die ander met memory om. Hij heeft ook andere AF filters enz. + 2GB ram is ook voor hoge resoluties dus 2560x1600 + met AA en AF en dat is nou net waar dat hele eyefinity en de "Six" edition om draait.

Daar naast heeft een 4850 ook niet veel aan 1GB ram. De performance winst is daar veel kleiner dan bij de 4870. In dit geval door het geheugenbandbreedte. Dus het heeft ook veel met de architectuur te maken of je winst ziet. Misschien heeft de RV870 er wel veel meer baat bij.

En je zegt zelf dat het bij de 4890 5 fps meer was. Maar heb je het dan of min,avg of max fps ? en is het dan 145 ipv 140 of 35 ipv 30 ? dat zijn nog al verschillen.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 06-11-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noel schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:06:
[...]

5fps zegt niets, procentueel verschil zou al veel beter werken. Als je geen zin hebt om een bron te zoeken, maak dan ook geen aanstalten om een punt te maken of zeg helemaal niets. :)

Je hebt gelijk dat meer memory zelden grote winst oplevert op kaarten met dezelfde GPU (bvb 512MB vs 1GB 4870), maar het 4890 1<>2GB verschil doortrekken naar 5870 1<>2GB is wel gevaarlijk. Andere chip, andere specs, andere mogelijkheden (OpenCL, DX11, EyeFinity, Tesselation, andere AA algorithmen,..) . Verder is EyeFinity met 3x 2560x1600 nog iets helemaal anders dan 1x 1920x1200 al je over hoge resoluties spreekt.
Astennu schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:18:
[...]

We hebben het hier niet over een 4890 of een Geforce kaart met 2GB. We hebben het hier over de 58xx serie. Wellicht gaat die ander met memory om. Hij heeft ook andere AF filters enz. + 2GB ram is ook voor hoge resoluties dus 2560x1600 + met AA en AF en dat is nou net waar dat hele eyefinity en de "Six" edition om draait.

Daar naast heeft een 4850 ook niet veel aan 1GB ram. De performance winst is daar veel kleiner dan bij de 4870. In dit geval door het geheugenbandbreedte. Dus het heeft ook veel met de architectuur te maken of je winst ziet. Misschien heeft de RV870 er wel veel meer baat bij.

En je zegt zelf dat het bij de 4890 5 fps meer was. Maar heb je het dan of min,avg of max fps ? en is het dan 145 ipv 140 of 35 ipv 30 ? dat zijn nog al verschillen.
Ik denk het persoonlijk niet maar we zullen zien als de eerste reviews verschijnen.
Ik zal de reviews nog eens op zoeken ze zijn hier laatst nog gepost

Revieuw 1 een hele duidelijke. Meer hoef ik niet op te zoeken eingelijk en het verschil is minimaal op 2560x1600
met zowel hoge als lage fps games
http://www.overclockerscl...__hd4890_vaporx_2gb/9.htm

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:57:
Ik denk het persoonlijk niet maar we zullen zien als de eerste reviews verschijnen.
Ik zal de reviews nog eens op zoeken ze zijn hier laatst nog gepost

Revieuw 1 een hele duidelijke. Meer hoef ik niet op te zoeken eingelijk en het versil is minimaal op 2560x1600
met zowel hoge als lage fps games
http://www.overclockerscl...__hd4890_vaporx_2gb/9.htm
Die GPUs zijn al geneckt door hun eigen snelheid vóór ze het geheugen limiet raken, dit kan bij de 4870 wel eens erg anders zijn, zeker met de nieuwe AA.
Noel schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:06:
Je hebt gelijk dat meer memory zelden grote winst oplevert op kaarten met dezelfde GPU (bvb 512MB vs 1GB 4870)
Ligt eraan wat je onder groot beschouwd.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ati/1gb4870/crysis.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/1gb4870_092408101853/17395.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ati/1gb4870/ageofconan.jpg
Met zo'n FPS waardes, is dat best een groot verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 06-11-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bij de 4870 was het verschil giga groot meestal 10% zelfs op 1680 al en op 1920 loopt dat op naar 17%. Bij 2560x1600 had je tot wel 42+ % performance winst te pakken tov het 512 mb model. Bij de 4850 was deze winst niet aanwezig door de beperkte geheugen bandbreedte.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 06-11-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:11:
Bij de 4870 was het verschil giga groot meestal 10% zelfs op 1680 al en op 1920 loopt dat op naar 17%. Bij 2560x1600 had je tot wel 42+ % performance winst te pakken tov het 512 mb model. Bij de 4850 was deze winst niet aanwezig door de beperkte geheugen bandbreedte.
Jah maar jij hebt het ook over 512mb vs 1024 mb ik heb het over 1024mb vs 2048 mb
Mischien komt het wel tot recht met 3x 2660x1600 ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Een nieuwsberichtje voor volgend jaar? O-)

ATI’s next generation is 28nm

It looks like ATI’s next generation graphics that could hopefully appear in late 2010 will be developed in the 28nm process.

This might be the first chip developed for both TSMC and Globalfoundries. Globalfoundries hopes to have its 28nm bulk process ready in late 2010, probably in Q4, and ATI will probably be one of the first customers.

If ATI plays it safe it will develop the chip for both TSMC and Globalfoundries and will benchmark which of the two gets the job done better. AMD is yet to announce that it will officially do its GPUs in Dresden bulk part of factory, but this is something that won’t surprise many people.

Just remember that TSMC’s yields with 40nm are not great and considering that this silicon is in the majority of ATi and Nvidia chips, especially new designs, an alternative for the next generation becomes more likely.
source: Fudzilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn waarom heb ik nu de 5870 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

could hopefully appear in late 2010
Zodat je nog een jaar hebt om te sparen voor die 28nm GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:35:
Damn waarom heb ik nu de 5870 gekocht.
Omdat je daar zeker een jaar lang plezier van gaat hebben! Voordat deze kaarten er zijn duurt nog wel even. Er staat immers: Q4 2010 voor Global Foundries. Zelf ga ik waarschijnlijk in februari ofzo mijn pc's uitrusten met HD5870's. Ik ga niet zitten wachten tot de volgende serie er is, zo kun je wel bezig blijven.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was sarcastisch bedoeld. Maar het gaat wel snel vind ik nu 40nm volgend jaar mischien 28nm.
Hele goede vooruitgang vind ik. Straks cpu's op 28nm of zelfs kleiner en het word er allemaal zuiniger
stiller en sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Zonder benches met 6 schermen zeggen die resultaten hierboven natuurlijk he-le-maal niets.
Die test op 2560x1600 is natuurlijk peanuts vergeleken met 6 schermen met een resolutie van 1920x1200, dat is een factor 3.5 verschil.
Dan nog 8x AA eroverheen gooien en ik ben er zeer zeker van dat je tegen de 2GB aan gaat zitten.

Het verschil tussen een 4890 en een 5870 is nou ook niet miniem.

[ Voor 4% gewijzigd door SirNobax op 06-11-2009 14:49 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar op dit moment is er geen winst bijna tussen 1024mb en 2048mb op 2560x1600 met AA hoeveel dan ook en af hoe veel dan ook. Dat is al lang achterhaald want daar zij genoeg benchmarks van te vinden op het net.
Uiteindelijk is het afwachten op benches met 6 schermen maar dan nog denk ik dat de prestatie winst minimaal zal zijn. omdat de prestatie winst tussen 1024mb vs 2048mb minimaal is op welke resolutie dan ook. En sommige games wint de 1024mb versie. Hoe dat kan weet ik oko niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:32:
Maar op dit moment is er geen winst bijna tussen 1024mb en 2048mb op 2560x1600 met AA hoeveel dan ook.Dat is al lang achterhaald want daar zij genoeg benchmarks van te vinden op het net.
Hoeveel zijn dat er dan, van die HD5870 2GB benchmarks, of heb je het nu over kaarten die veel mider pixels kunnen pushen, en duidelijk bottlenecked zijn, zoals de 4870's?
Uiteindelijk is het afwachten op benches met 6 schermen maar dan nog denk ik dat de prestatie winst minimaal zal zijn. omdat de prestatie winst tussen 1024mb vs 2048mb minimaal is op welke resolutie dan ook.
Toen we nog massaal op 1024x786 / 1280x1024 / 1600x1200 speelden met onze Geforce 4Ti's en 9700's was het verschil tussen 64MB en 128MB ook zeer minimaal, "op welke resolutie dan ook".
En sommige games wint de 1024mb versie. Hoe dat kan weet ik oko niet ?
Strakkere latencies.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/VAPORX-2GB/VAPORX-2GB-91.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/VAPORX-2GB/VAPORX-2GB-93.jpg
Maar op dit moment is er geen winst bijna tussen 1024mb en 2048mb op 2560x1600 met AA hoeveel dan ook en af hoe veel dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is maar 1 game vriend ik heb benchmarks gezien van een stuk of 20 games waar onder deze ook beter uit kwam. Ik heb het idd nog over de 4890.Sirnobax. Ik zeg ook verder niet dat het ook zo zal zijn bij de 5870 maar die kans is er wel. WEL FF BEKIJKEN JONGENS http://www.overclockerscl...__hd4890_vaporx_2gb/9.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:53:
Dat is maar 1 game vriend ik heb benchmarks gezien van een stuk of 20 games waar onder deze ook beter uit kwam. Ik heb het idd nog over de 4890.Sirnobax. Ik zeg ook verder niet dat het ook zo zal zijn bij de 5870 maar die kans is er wel. WEL FF BEKIJKEN JONGENS http://www.overclockerscl...__hd4890_vaporx_2gb/9.htm
Jij geeft aan dat je de meerwaarde van 2GB bij de HD5870 eyefinity 6 edition niet ziet:
Je gaat echter volledig aan het feit voorbij dat een HD5870 eyefinity 6 edition ipv een max res van 2560*1600 een max resolutie van 7680*3200 draaid.

Leg mij eens uit waaruit jij opmaakt dat als je bijna geen verschil in fps ziet tussen 1 en 2 GB op 2560*1200
dat automatisch betekend dat je geen verschil hebt tussen 1 en 2 gb op 7680*3200 (6*2560*1200) want daarvoor is HD5870 eyefinity 6 edition gemaakt

[ Voor 10% gewijzigd door Blastpe op 06-11-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef niet aan dat ik geen meer waarde er in zie maar dat ik denk dat er geen meerwaarde is. Daarom zeg ik ook ff afwachten op benchmarks. Tot nu toe heeft het geen meerwaarde gehad bij de 48 series iig

Ik ga er verder ook niet aan voobij dat 7680*3200 straks word gebruikt met meerdere schermen.
Ik ben niet dom ofzo ;) Alleen vraag ik mij af of het straks echt meer waarde gaat geven op die resolutie.
En ik zij dat ik daar over twijvelde en ik zij niet dat het niet zal werken. Dus beter lezen ;)

Edit

Als jij posts trug had gelezen zie je verder aan benchmarks dat het geen verschil geeft of maarwaarde heeft.
Verder heb ik het daar over de 4890 1/2 gb versie en geen hd5870.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterchi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2023
Je moet het denk ik zo zien. Er zijn nu al games waarbij met 2560x1600 flinke winst gehaald wordt. Ook al zijn het maar enkele. De 1GB video memory is duidelijk te weinig in die gevallen. Als je dan met eyefinity resoluties gaat werken welke een factor 2 tot 6 keer zo hoog zitten gaan er ook een hoop andere games over de 1GB heen.

Dus als je met eyefinity gaat gamen gaat het zeker zin hebben of een 2GB kaart te nemen. Daarom heeft de eyefinity six ook standaard 2GB.

Voor resoluties tot en met 1920x1200 is het voorlopig (een jaar zeker) niet nodig, ongeacht de instellingen.

2560x1600 zit een beetje in het midden. Als je met 4x aa en dergelijk gaat spelen in nieuwe games dan kan je wel winst zien. Met nieuwere games gaat de benodigde geheugen ook omhoog dus het kan zomaar zijn dat ook voor deze resolutie het een must is over een half jaar.

Het is altijd zo dat wanneer er te weinig video memory is de performance altijd scherp daalt. Wanneer dit het geval is moet het gaan swappen met het werk geheugen. De bandbreedte met het geheugen is vele malen lager omdat het gelimiteerd word door de PCI-express interface. De daling is scherper voor video kaarten met meer bandbreedte (mits deze goed benut kan worden) omdat het relatief meer inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik het mee eens masterchi. Duidekijke uitleg ook maar dat wist ik wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Catalyst 9.11 on 25th November

9:11 So the new Catalyst driver is only on 25 November erscheinen, obwohl dieser für den 11. November appear, although that for 11 November geplant war. November was planned. Der Grund für die Verschiebung ist, dass AMD eine größere Änderung in den Catalyst 9.11 einbringen möchte. The reason for the postponement is that AMD would like to bring a major change in the Catalyst 9.11. Eigentlich sollte der Catalyst im November mit der Versionsnummer 8.671 erscheinen, doch wurde nach unseren Informationen bereits ein Treiber mit der Versionsnummer 8.673 gesichtet, was für eine größere Änderung spricht. Actually, the Catalyst will be out by November with the 8671 version, but according to our information has been already spotted a driver with the version number 8673, which indicates a major change.

Was wir vom Catalyst 9.11 erwarten dürfen, werden wir bald erfahren. What can we expect from the Catalyst 9.11, we will soon learn. Wir halten Sie auf dem Laufenden. We will keep you informed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Laatst online: 09-08-2024
iemand die een vaag idee heeft over de prijzen voor de 5970??Zit hier al ruim 1,5 maand te wachten op een 5870,maar als de prijs niet zo heel veel verschilt...En ja,ik weet dat er winkels zijn in Nederland die hem wel op voorraad hebben,maar ja,ik ben tevreden over mijn pc-boer.Enkel jammer dat de beschikbaarheid van de 5870's in Belgie echt wel kut is 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Acemath op 06-11-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Niet alleen in België hoor ;)

En die 5970 zal toch wel een heel stuk hoger liggen dan een 5870, zo rond de 500 euro (logisch ook, het zijn immers twee 5870's dus waarom zou de prijs weinig gaan verschillen :) de beschikbaarheid zal daarom ook wel niet beter zijn dan bij de 5870)

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 06-11-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Nou, het ligt eraan hoe je 't bekijkt. Minder mensen zullen ene 5970 kopen dus in verhouding zal er (als er al een te kort is) een kleiner te kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

First DirectCompute Benchmark Released

Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2009/11/05/DirectCompute_Benchmark_v0.15_01.jpg
Just after the first DirectX 11 benchmark developed by Unigine Corporation made its debut, we’ve got the first DirectCompute benchmark now.

The DirectCompute Benchmark v0.15 can be used to test the GPGPU capabilities by calculating FFT-like data and some memory transfers. The good news is, in addition to DirectX 11 hardware, DX10 and DX10.1-class AMD & NVIDIA graphics cards also support the benchmark.

Besides, the developer recommends using the latest display drivers to run this benchmark. Those who’re interested can click here to download the DirectCompute Benchmark v0.15 from NGOHQ.com.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.