Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.190 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinitronic
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Anoniem: 289377 schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:43:
Ik ben eigenlijk sinds kort overgestapt van HellanNZB naar SabNZBD+, daar HellaNZB sinds 2007 niet meer verder ontwikkeld wordt. Nou is dit opzich niet zo'n ramp (het doet wat het doen moet), maar omdat de Python API wel doorontwikkeld wordt zag ik steeds meer deprication warnings verschijnen, sinds kort dus maar over op SabNZBD+ welke nog wel volop in ontwikkeling is.

Verder werken ze allebei overigens prima en praktisch op dezelfde wijze. Grootste verschil is de cli interface (HellaNZB) en de webinterface (SabNZBD+). Hoewel ik liever een cli interface heb, kan ik ook wel leven met de webinterface.
Ik gebruik NNTPGrab, deze heeft zowel een desktop client als een server welke remote te bedienen is.
Ook doet deze automatisch repair en unpacken en support SSL connecties (zelfs IPv6 werkt)

http://www.nntpgrab.nl/wiki/index.php/Main_Page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:23

Yucko

One clown to rule them all !

Kan het zijn dat die NZB creater het niet doet in NNTPGrab?

En ach, PAN Newsreader wordt al veel langer niet meer doorontwikkeld en die doet het in principe ook (zij het met minder draadjes :P)

[ Voor 53% gewijzigd door Yucko op 22-11-2009 17:31 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Trinitronic schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:55:
[...]

Ik gebruik NNTPGrab, deze heeft zowel een desktop client als een server welke remote te bedienen is.
Ook doet deze automatisch repair en unpacken en support SSL connecties (zelfs IPv6 werkt)

http://www.nntpgrab.nl/wiki/index.php/Main_Page
Alleen is NNTPGrab niet beschikbaar in de FreeBSD ports collection. Daarnaast heb ik ook iets meer vertrouwen in SabNZBD+ dan in NNTPGrab (als je kijk naar de source van OpenFTD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18

Theimon

Snapte!?

JaJoah schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:18:
[...]

Toch ook maar eens geinstalleerd daar ik ziek werd van de 4 threads beperking in PAN. Makkelijker dan dit kan bijna niet :)
Als je in ~/.pan2/servers.xml het aantal connections aanpast kom je onder die beperking uit. Werkt hier in ieder geval al tijden prima.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb sinds 2 weken ook een ubuntu 9.10 systeem, en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben :)

ik had met suse 9.2 linux vaarwel gezegd; ik was het geklooi beu, ik wilde gewoon een werkende internet pc

maar deze ubuntu werkt wel erg goed:
- na wisselen van monitor wordt de nieuwe automatisch herkend in de goede resolutie _/-\o_
- zeer eenvoudige en snelle installatie van nieuwe programma's _/-\o_
- goed werkende virtualbox om met windows te klooien :P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 07:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dennis Lammers schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:27:
Welk programma raden jullie dan ook aan om .mkv bestanden mee af te afspelen?
Totem of VLC?
ik gebruik VLC op mijn windows HTPC omdat deze alle mogelijke formaten afspeeld
enige nadeel is de blokkerige beeldkwaliteit

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Weet iemand of hoe (het zal vast kunnen hè :P) je plaatsen toevoegt die dichter in de buurt van mijn woonplaats liggen? Deelen is toch nog zo'n 60 km ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 11:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
RetroTycoon schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:04:
Weet iemand of hoe (het zal vast kunnen hè :P) je plaatsen toevoegt die dichter in de buurt van mijn woonplaats liggen? Deelen is toch nog zo'n 60 km ofzo :)
Plaatsen waarin? :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
De weerlocaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:54

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat zal waarschijnlijk niet kunnen, dit is namelijk afhankelijk van de beschikbare weerstations. Je zult dus gewoon de dichtstbijzijnde moeten pakken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-06 19:15
Zou iemand mij kunnen helpen met de nieuwste drivers van Ati? Ik probeer de 9.11 drivers onder ubuntu 9.10 te installeren maar hij blijft een melding maken dat die de ´tekencodering niet automatisch kan vinden´.

Ik wil graag de nieuwste drivers gebruiken uiteraard en ik heb ook al geprobeerd die condering te wijzigen maar hij blijft met die melding komen.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JKratos schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:36:
Zou iemand mij kunnen helpen met de nieuwste drivers van Ati? Ik probeer de 9.11 drivers onder ubuntu 9.10 te installeren maar hij blijft een melding maken dat die de ´tekencodering niet automatisch kan vinden´.

Ik wil graag de nieuwste drivers gebruiken uiteraard en ik heb ook al geprobeerd die condering te wijzigen maar hij blijft met die melding komen.
Nederlandse foutmeldingen :X. Kun je misschien de systeemtaal eens op Engels zetten en dan dezelfde foutmelding nog eens geven. Misschien dat ik er dan iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Anoniem: 289377 schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:37:
[...]

Nederlandse foutmeldingen :X. Kun je misschien de systeemtaal eens op Engels zetten en dan dezelfde foutmelding nog eens geven. Misschien dat ik er dan iets mee kan.
Natuurlijk;

´Could not open the file /home/username/Downloads/a…aller-9-11-x86.x86_64.run.´

en daaronder staat

´gedit has not been able to detect the character coding.
Please check that you are not trying to open a binary file.
Select a character coding from the menu and try again.´

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ahh, hoe probeer je hem uit te voeren? Volgens mij probeer je hem namelijk te openen in een texteditor (gedit), ipv te runnen. Probeer het volgende in een terminal:

$ sudo sh ~/Downloads/<filename>

Is er trouwens een reden dat je de laatste moet hebben ipv die uit de repo?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 289377 op 23-11-2009 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Anoniem: 289377 schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:47:
Ahh, hoe probeer je hem uit te voeren? Volgens mij probeer je hem namelijk te openen in een texteditor (gedit), ipv te runnen. Probeer het volgende in een terminal:

$ sudo sh ~/Downloads/<filename>

Is er trouwens een reden dat je de laatste moet hebben ipv die uit de repo?
Nee eerlijk gezegd niet. Ik las dat er nieuwe drivers uit waren gekomen en die heb ik gelijk geinstaleerd in Windows dus wilde hem ook maar gelijk maar updaten in linux. maar als via de repo makkelijker gaat of automatisch dan doe ik dat natuurlijk. Maar pakt die dan wel de nieuwste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee de repo is niet altijd de nieuwste. Dit is 1 van de vele verschillen tussen Windows en Linux. Onder Windows moet je zelf je software downloaden en updaten. Onder Linux is dit eigenlijk juist niet de bedoeling. Onder Linux haal je al je software uit de repository. Het voordeel hiervan is dat alle software die hierin zit getest is voor de release die je draait (bijvoorbeeld Karmic). Updates hiervoor worden automatisch doorgevoerd (je hoeft dus niet meer zelf al je programma's up te daten, Ubuntu zorgt zelf ervoor dat al jou programma's up to date blijven). Het "nadeel" is dat je niet altijd de laatste versie hebt, maar dit is ook tegelijkertijd een goed iets: als je systeembeheerder bent en iets werkt prima met versie 1.0 dan wil je ook dat dit blijft werken, het enige waar je in geïnteresseerd bent zijn de security updates (if it ain't broke, don't fix it). Daarom worden grootte updates (versie 2.0 bijvoorbeeld) pas in de volgende release meegegeven.

Mijn advies: haal het lekker uit de repo, draait deze niet goed dan kun je altijd nog zelf aan de slag. Ik heb geen idee hoe de fglrx drivers in de Ubuntu repo heten (draai zelf altijd de opensource drivers), maar er is hier vast wel iemand die je daar mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Anoniem: 289377 schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:04:
Nee de repo is niet altijd de nieuwste. Dit is 1 van de vele verschillen tussen Windows en Linux. Onder Windows moet je zelf je software downloaden en updaten. Onder Linux is dit eigenlijk juist niet de bedoeling. Onder Linux haal je al je software uit de repository. Het voordeel hiervan is dat alle software die hierin zit getest is voor de release die je draait (bijvoorbeeld Karmic). Updates hiervoor worden automatisch doorgevoerd (je hoeft dus niet meer zelf al je programma's up te daten, Ubuntu zorgt zelf ervoor dat al jou programma's up to date blijven). Het "nadeel" is dat je niet altijd de laatste versie hebt, maar dit is ook tegelijkertijd een goed iets: als je systeembeheerder bent en iets werkt prima met versie 1.0 dan wil je ook dat dit blijft werken, het enige waar je in geïnteresseerd bent zijn de security updates (if it ain't broke, don't fix it). Daarom worden grootte updates (versie 2.0 bijvoorbeeld) pas in de volgende release meegegeven.

Mijn advies: haal het lekker uit de repo, draait deze niet goed dan kun je altijd nog zelf aan de slag. Ik heb geen idee hoe de fglrx drivers in de Ubuntu repo heten (draai zelf altijd de opensource drivers), maar er is hier vast wel iemand die je daar mee kan helpen.
Oke, duidelijk. Bedankt voor de toelichting! Volgens mij heeft die al ATI Catalyst drivers draaien dus dan laat ik hem lekker zo. Het werkt nu prima dus, zoals je al zegt idd, ´if it ain't broke, don't fix it´. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
bleh tegenvaller, net ubuntu 9.10 installed vanaf usb (gemaakt met unetbootin programma)- ziet er gelikt uit maar geen geluid over hdmi :( Ook niet met de ati propiatary drivers voor mn 4550.
Dat wordt weer googlen.

[ Voor 6% gewijzigd door jayvol09 op 23-11-2009 20:30 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:30:
bleh tegenvaller, net ubuntu 9.10 installed vanaf usb (gemaakt met unetbootin programma)- ziet er gelikt uit maar geen geluid over hdmi :( Ook niet met de ati propiatary drivers voor mn 4550.
Dat wordt weer googlen.
staat je geluid niet op de verkeerde output ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Metro2002 schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:36:
[...]

staat je geluid niet op de verkeerde output ingesteld?
Hardware (tv naar stereo boxjes) klopt en hij heeft gewerkt op win7. Ik probeer wel mn onboard audiocontroller uit te zetten, alles onder preferences->sound op hdmi zetten en kijken in de volume manager naar de settings. 8.04 werkte ook al niet out-of-the-box. Bij alsamixer ook alles unmuted. Dat is t risico met ati op linux denk ik dan :p.

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 23-11-2009 20:45 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

In pulseaudio kan ik gewoon selecteren welke output gebruikt moet worden, heb je dat dan niet geïnstalleerd staan? Is standaard in ubuntu 9.10.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Dirk schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:53:
In pulseaudio kan ik gewoon selecteren welke output gebruikt moet worden, heb je dat dan niet geïnstalleerd staan? Is standaard in ubuntu 9.10.
Ja dat is volume manager van ubuntu toch, zal ik ook ff naar kijken zodra ik mn gefaalde driver rotzooi heb opgeruimd :p iets te snel naar de technische oplossing gesprongen denkik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 00:44
jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:30:
Dat wordt weer googlen.
Ik had geen geluid over de CD-LINE in en kon dat ook nergens regelen.
amixer -c 0 sset CD,0 80%,80% unmute

Loste mijn probleem op. Misschien werkt dat ook wel voor jouw probleem, of anders ipv CD even HDMI invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Dat is een alsa oplossing, geen pa, dat zal dus met de nieuwste ubuntu niet meer werken. Sowieso gaat pa veel netter met meerdere outputs om dan alsa, heb ik het idee.
jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:20:
[...]

Ja dat is volume manager van ubuntu toch, zal ik ook ff naar kijken zodra ik mn gefaalde driver rotzooi heb opgeruimd :p iets te snel naar de technische oplossing gesprongen denkik.
Deze oplossing is ook technisch :P Jij wilde gewoon te moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja :p maar alsa interface is nog steeds in de 9.10 kernel toch, dus waarom zou je alsa uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PulseAudio is een abstractielaag op ALSA om meerdere inputs/outputs op een nette manier te stroomlijnen alvorens het naar ALSA te gooien.

Dus ja ALSA is nog zeer zeker in de kernel aanwezig. ALSA zorgt voor alle communicatie met de hardware.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 289377 op 24-11-2009 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:44
Nou ik heb toch al regelmatig in alsamixer moeten rommelen om m'n geluid op orde te krijgen. Als in alsa de volumes om wat voor reden ook op nul staan, dan kan je in pulseaudio niks meer beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Update: geluid werkt nu naar behoren.
-fresh install 9.10 inc auto updates
-alsamixer gecheckt op muted instellingen
-pulseaudio config aangepast zodat default radeon wordt gebruikt (alternatief was onboard controller in bios uitzetten, btw zal vast ook met de sound gui gekund hebben)
-ubuntu-restricted-extras installed voor codecs
-ATI propietary drivers enabled (belangrijk)
- reboot
Geluid heeft ie dus gepakt, nu nog kijken of ik die 2cm zwarte randen weg kan zoomen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

MsG schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 20:27:
[...]

Het is misschien wel een leuke aanvulling als jij de in jouw ogen pro's en cons gewoon in een post hier plaatst :). Ben ook wel benieuwd. Ik snap zelf nooit zo goed wat mensen nou zoo anders vinden dan bijv. debian of ubuntu of fedora. Tuurlijk RPM versus deb e.d. maar uiteindelijk wordt daarmee hetzelfde programma geinstalleerd, en visueel hebben ze alle 3 standaard gnome, dus daar zit het hem het verschil (lijkt me) ook weer niet echt in.
openSUSE (11.2)

Pro's:
  • YaST, beheer álles in yast, heel nice
  • Erg goede installer! Enorm gebruiksvriendelijk, en toch makkelijk advanced te gaan.
  • Mooie vormgeving (voor GNOME)
  • Hoewel bcm43xx driver niet meegeleverd was zoals in sommige distro's, was het hiermee heel snel gefixed (al was de link niet heel makkelijk te vinden met google, eerst gekloot met ndiswrapper)
  • Stabiel
Con's
  • Custom GNOME die niet logisch is. Knopje "more programs" levert je na 1 seconde niet in menu rest van programma's, maar in aparte window,
  • Zijn meer .deb's dan .rpm's (of .ymp's, die zijn awesome)
  • In VirtualBox wil hij niet geinstalleerd worden.
Fedora (12)
Pro'sCon's
  • Wellicht hier wat misgegaan, maar voor een update van alle packages was m'n file manager vreemd aan het doen, geen menu te bekennen, alleen icons van folders en files, en elke keer folder openen was nieuw window
  • Hoewel m'n AMD Turion 64 X2 @ 1.9ghz niet echt een beest is, was Fedora wel erg langzaam in vele dingen. Bleek ook toen ik FoFiX (fork van Frets on Fire) wilde gaan spelen, andere distro's soepel, Fedora niet te spelen.....
  • De Yum front-end (weet niet meer of dat ook Yum heet) was erg beperkt in software zoeken. Onlogische structuur, package's die niet te vinden waren, en soms wat problemen met updaten van de list.
  • Wallpapers van vorige releases vervangen door een niet zo geweldige
Linux Mint 7
Pro's
  • Het goede van Ubuntu + standaard codecs installed
  • Custom GNOME die wel redelijk prima is
  • Mint Dew thema (in 7 in ieder geval), heel prima
  • .deb based, dus software voor Ubuntu is software voor Mint
Con's
  • De Mint Tools in Mint 8 zijn wat betreft code een beetje mislukt. Omdat halverwege de rewrite, waar Clem (main devver) ook nieuwe features in wilde stoppen, besloten is dat, vanwege te weinig tijd, het gewoon een bug-fix update moest zijn.
  • Minst "tweakish", álles werkt out-of-the-box :P
Let op, dit is waar ik nu even op kan komen, sommige dingen kunnen door eigen onbenul komen, maar ik ben niet helemaal n00bish, dus het is niet dat ik het na 3 klikken heb opgegeven.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
MsG schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 20:27:
[...]

Het is misschien wel een leuke aanvulling als jij de in jouw ogen pro's en cons gewoon in een post hier plaatst :). Ben ook wel benieuwd. Ik snap zelf nooit zo goed wat mensen nou zoo anders vinden dan bijv. debian of ubuntu of fedora. Tuurlijk RPM versus deb e.d. maar uiteindelijk wordt daarmee hetzelfde programma geinstalleerd, en visueel hebben ze alle 3 standaard gnome, dus daar zit het hem het verschil (lijkt me) ook weer niet echt in.
Wacht maar totdat je een beetje gaat veranderen onder de kap. In de terminal doodsimpel sudo apt-get upgrade en daarna sudo apt-get upgrade en ga zo maar door. Vooral dat soort dingen zijn een verademing in mijn ogen. Debian zit gewon bijzonder goed in elkaar. Wil nog steeds een kale debian installeren en vanuit daar een prachtig systeem opbouwen. Maar moet dat wel eerst ondernemen :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:06:
[...]

Wacht maar totdat je een beetje gaat veranderen onder de kap. In de terminal doodsimpel sudo apt-get upgrade en daarna sudo apt-get upgrade en ga zo maar door. Vooral dat soort dingen zijn een verademing in mijn ogen. Debian zit gewon bijzonder goed in elkaar. Wil nog steeds een kale debian installeren en vanuit daar een prachtig systeem opbouwen. Maar moet dat wel eerst ondernemen :+
Wat let je? Maak een backup van je /etc en je geinstalleerde packages. Doe een net-install van Lenny; verander je sources in squeeze; upgrade aptitude en daarna upgrade volledig naar squeeze; installeer xorg en de basis van een van de desktop environments (bijvoorbeeld http://packages.debian.org/squeeze/gnome-core of http://packages.debian.org/squeeze/kde-minimal). Herinstalleer je favoriete pakketjes op basis van je opgeslagen package list, fix je configuratie met behulp van je backup /etc en klaar :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Sallin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:35:
[...]

Wat let je? Maak een backup van je /etc en je geinstalleerde packages. Doe een net-install van Lenny; verander je sources in squeeze; upgrade aptitude en daarna upgrade volledig naar squeeze; installeer xorg en de basis van een van de desktop environments (bijvoorbeeld http://packages.debian.org/squeeze/gnome-core of http://packages.debian.org/squeeze/kde-minimal). Herinstalleer je favoriete pakketjes op basis van je opgeslagen package list, fix je configuratie met behulp van je backup /etc en klaar :).
Wat me let is tijd :+ Wil het dan sowieso op mijn vaste PC doen. Laptop is te belangrijk. Dagelijks mee naar school en als daar iets mee gebeurd ben ik het haasje :X Desktop kan opzich prima. Maar moet dat binnenkort eens als ik wat tijd over heb gewoon stoute schoentjes aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik ben recent van kubuntu naar debian + kde gegaan. Mijn redenen zijn dat ik de *ubuntu fora te ruizig vond met te veel slechte topics en een matige doorzoekbaarheid en dat ik persoonlijk iets meer vertrouwen in debian heb dan in *ubuntu. Het laatste is natuurlijk subjectief, maar in ieder geval werkt mijn geluid en mijn flash weer zonder problemen :). Ik vergeleek debian onderlaatst met een 30+ jarige: heeft meer ervaring en doet het wat rustiger aan; en ubuntu met een 18 jarige: veel energie/enthousiasme om zich op nieuwe dingen te storten.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Wat voor programma's gebruiken jullie trouwens om je Windows Mobile toestel te syncen? Moet toch goed mogelijk zijn om je Agenda, Contacten en SMSjes te syncen met Linux/Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

afraca schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:01:
[...]
Wellicht hier wat misgegaan, maar voor een update van alle packages was m'n file manager vreemd aan het doen, geen menu te bekennen, alleen icons van folders en files, en elke keer folder openen was nieuw window
Dat is het gedrag van Nautilus in een default Gnome omgeving, als je Gnome onder Debian installeert dan zal je precies hetzelfde ervaren. Het is dus beslist geen Fedora bug. Ubuntu heeft dit gedrag van Nautilus aangepast en zelf kun je dit gedrag ook aanpassen met gconf-editor (kijk maar met gconf-editor eens in:
/apps/nautilus/preferences/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

zit voor het eerst sinds tijden weer eens in de trein met mijn eee en nu met de 9.10 UNR. Voorheen had ik UNR terug gezet naar de 'normale' gnome layout en dan kon je gewoon je desktop zoomen met <super> + <scroll up/down> maar ik vind de standaard UNR gui nu wel prima eigenlijk, helaas werkt zoom niet meer, terwijl dat allemaal wel aanstaat in compiz (standaard). Nu benik benieuwd of iemand toevallig weet wat de zoomfunctie tegenhoudt. Ondertussen google ik even door, maar dat gaat niet zo rap in de trein ;) (en zoom op zo'n klein scherm is wel erg fijn natuurlijk)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Anoniem: 249002 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:11:
[...]

Dat is het gedrag van Nautilus in een default Gnome omgeving, als je Gnome onder Debian installeert dan zal je precies hetzelfde ervaren. Het is dus beslist geen Fedora bug. Ubuntu heeft dit gedrag van Nautilus aangepast en zelf kun je dit gedrag ook aanpassen met gconf-editor (kijk maar met gconf-editor eens in:
/apps/nautilus/preferences/ )
je kan dit nog makkelijker aanpassen door in de opties van nautilus iets dergelijsk als :"open files and folders in browser window" aan te klikken. vanaf de volgende keer dat je een nautilus folder opent zal je de "normale" windows terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Als iemand Gears wil installen, doe dit dan via de repo ('gears') anders werkt het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:23
Touchdomex schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:11:
Wat voor programma's gebruiken jullie trouwens om je Windows Mobile toestel te syncen? Moet toch goed mogelijk zijn om je Agenda, Contacten en SMSjes te syncen met Linux/Ubuntu?
Ik heb het voor het eerst in tijden werkend. Ben ervoor overgestapt naar Gnome (omdat Evolution meer op Outlook lijkt), maar onder KDE werkt het in principe ook met kmail en kontact e.d.. :) Ik gebruik multisync icm synce en de evolution plugin. Dit in combo met een smartphone met windows mobile 6.1 standard synct prima al mijn contacten en calender. Tasks en mail zijn natuurlijk ook mogelijk.

• Orian
  • Niet online
Welk programma gebruiken jullie eigenlijk om DVD's (legale met films) te rippen? Ik wilde er eentje rippen, omdat ik die van het weekend met mijn vriendin wou kijken, maar mijn zus wou hem ook kijken, en mee nemen naar een vriend (op hetzelfde moment), dus wou ik even een iso hebben. Maar geen enkel programma kon hem kopiëren. Heb Dvd::rip, k9copy en Acidrip geprobeerd, maar niets werkte. Dvd::rip en Acidrip deden gewoon niet wat ik wilde, en k9copy gaf steeds een foutmelding halverwege...

Uiteindelijk windows maar gestart en CdburnerXP gebruikt, maar dat lijkt me toch niet de oplossing, er moet toch wel een manier zijn om gewoon een dvd tot iso te rippen in Ubuntu?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:00

knakworst

Get more sats!

DVD decrypter of imgburn onder wine?

Orian schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:24:
Dvd::rip en Acidrip deden gewoon niet wat ik wilde
Wat wil je dan? Bovengenoemde programma's zijn toch erg bekende rippers. Anders moet je handbrake eens gebruiken, dit programma is in de Apple wereld een zeer bekende ripper en werkt ook perfect onder Ubuntu:

http://handbrake.fr/

En hier een handbrake dvd rip guide: http://www.macinstruct.com/node/109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
knakworst schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:25:
DVD decrypter of imgburn onder wine?
Zou ik eventueel kunnen proberen, maar persoonlijk lijkt me dat er wel een goede oplossing moet zijn voor Ubuntu :)
Anoniem: 249002 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:26:
[...]

Wat wil je dan? Bovengenoemde programma's zijn toch erg bekende rippers. Anders moet je handbrake eens gebruiken, dit programma is in de Apple wereld een zeer bekende ripper en werkt ook perfect onder Ubuntu:

http://handbrake.fr/

En hier een handbrake dvd rip guide: http://www.macinstruct.com/node/109
Dvd::rip gaf een zeer "vaag" scherm in mijn ogen, ik snapte gewoon niet wat ik moest doen. Een groot wit scherm? Ik zoek iets waar niet alleen ik, maar ook familieleden makkelijk even een dvd'tje kunnen rippen. En ik had niet het idee dat dat zo makkelijk was met dvd::rip.
AcidDVDripper begon, en was meteen klaar. Hij had dan een bestand van 4 kb aangemaakt, wat natuurlijk geen DVD kan zijn. Wat ik ook probeerde, ik kreeg er geen volledige dvd uit. En k9copy gaf op ongeveer de helft (bij verschillende DVD's) een melding, waarna hij afsloot en de kopie werd verwijderd.

Dat handbrake ziet er mooi uit, en werkt ook lekker tot nu toe. Echter, het is me nog niet gelukt een echte .iso (van bijv 4,5 gig) te maken, maar alleen om de film zelf te rippen. Dan krijg je dus meer het "download film" film effect, enkel een .avi (of .m4v in dit geval). Ik wil gewoon de volledige dvd, als .iso. Die optie kon ik niet vinden, of kijk ik er overheen?

Overigens wel een heel mooi programma, ik denk dat ik al mijn dvd's maar ga rippen, vaak ben ik nu namelijk te lui hem uit de kast te pakken, en start ik liever iets op van mijn HDD :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:55

Gotiniens

Fairly odd Tim

Wil je de dvd zoals hij ook orgineel is? dan kan je met
dd if=/dev/cdrom of=film.iso
een iso maken van de dvd. Je hebt dan geen opties voor recoding enz. Maar een perfecte copy v/d DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Dank je, dat is wat ik zocht, hoewel zonder GUI dan :). Alleen geeft hij een foutmelding bij het kopieren van een schijf:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/71tjix.png
(In het begin was ik wat ongeduldig en was de DVD nog niet geladen, vandaar de "geen medium gevonden".

Is de invoer/uitvoer foutmelding een kopiëer beveiliging misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 14:37
Da's wel een beetje het probleem, handbrake, dvd::rip en k9copy zijn alle mooie proggies maar niet in staat on elke beveiliging te pakken..arcoss of zo ie er 1 dacht ik die linux-native niet te doen is.
Voor mij dus DVDFab icm wine. Daarna gooi ik avidemux erover om een x264/ogg/mkv te maken. Als ik dan nachtdienst heb op m'n werk, kan ik mooi een filmpje kijken met vlc portable.

Vobcopy is ook een mooie om gewoon wat vobs op je schijf te plempen en daarna te bwerken.

Alli-in-one is k9copy ws. de beste, gui dan he... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:43:
[...]

Hardware (tv naar stereo boxjes) klopt en hij heeft gewerkt op win7. Ik probeer wel mn onboard audiocontroller uit te zetten, alles onder preferences->sound op hdmi zetten en kijken in de volume manager naar de settings. 8.04 werkte ook al niet out-of-the-box. Bij alsamixer ook alles unmuted. Dat is t risico met ati op linux denk ik dan :p.
Ach ati is bij mij ineens helemaal heilig sinds ik 2 avonden verkl**t heb met het proberen te installeren van Ubuntu op de nieuwe laptop van mijn vriendin, daar zit een Nvidia GTX videokaart in en zodra je de Nvidia restricted driver installeert ziet X het beeldscherm van de laptop niet meer maar alleen nog maar de VGA output 8)7 2 avonden zitten klooien met xorg.conf en drivers maar het enige resultaat wat ik kreeg was met de opensourcedriver en daar klopte de resolutie niet van en kreeg het ook niet gewijzigd.

Uit pure frustratie maar windows er terug op gezet :( god wat was ik het zat met dat ding zeg. Koop je een linux-vriendelijke laptop (intel Wifi kaart, Nvidia videokaart etc) dan loop je eerst tegen een bug in de linuxkernel aan ivm de wifikaart (werkte na een update van de kernel wel) en dan krijg je het gewoon NIET werkend uiteindelijk door de videokaart, behoorlijk frustrerend. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja wat is t punt een uitgebreidere/vriendelijkere gui te maken zodat meer mensen linux gaan gebruiken, als je niets kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

jayvol09 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:42:
Ja wat is t punt een uitgebreidere/vriendelijkere gui te maken zodat meer mensen linux gaan gebruiken, als je niets kan zien.
Vraag me nog steeds af waarom dat soort grappen in windows gewoon wél werken. Lijkt me toch redelijk standaard dat je je videokaart gewoon fatsoenlijk kan instellen zonder een opleiding hogere programeerkunde :( (en ik werk toch al heel wat jaartjes met linux maar dit ging me ook boven de pet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:55

Gotiniens

Fairly odd Tim

simpel, de nvidia drivers zijn gemaakt door nvidia en niet door de standaard kernel dev's. Dat is meestal gewoon crap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Mensen die hier eclipse gebruiken?
Ik heb vandaag eclipse (de versie zonder plugins aanwezig) geinstalleerd. Heb ook even de jre van sun geinstalleerd ipv dat standaard geval wat in ubuntu zit.

Maar als ik naar software updates -> find and install ga krijg ik deze error:
Error creating feature "file:/usr/lib/eclipse/features/org.eclipse.jdt.source_3.5.1.r351_v20090810-0600-7r88FEoFHxXYpY3s0jOJPn58EpLN/". [/usr/lib/eclipse/features/org.eclipse.jdt.source_3.5.1.r351_v20090810-0600-7r88FEoFHxXYpY3s0jOJPn58EpLN/feature.xml (No such file or directory)]
/usr/lib/eclipse/features/org.eclipse.jdt.source_3.5.1.r351_v20090810-0600-7r88FEoFHxXYpY3s0jOJPn58EpLN/feature.xml (No such file or directory)
Google geeft niet echt een oplossing helaas.

Kubuntu9.10 overigens. Heb een bugreport uit 2004 gevonden zonder oplossing erbij.

Beetje vervelend. :(

[ Voor 4% gewijzigd door WernerL op 27-11-2009 22:41 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Bij mij heeft eclipse nooit echt lekker vanuit de repositories gewerkt. Al helemaal niet in combinatie met plugins, dus ik download het gewoon van de Eclipse-website en installeer het in opt of in m'n home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 30-05 13:35
Metro2002 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:06:
[...]

Vraag me nog steeds af waarom dat soort grappen in windows gewoon wél werken. Lijkt me toch redelijk standaard dat je je videokaart gewoon fatsoenlijk kan instellen zonder een opleiding hogere programeerkunde :( (en ik werk toch al heel wat jaartjes met linux maar dit ging me ook boven de pet)
Wie maakt de drivers voor windows, nvidia en ati en sis.
Wie maakt drivers voor ubuntu, ????????, wie doet zijn werk niet??, oh ja nvidia, ati en sis, dus niet windows of ubuntu.

En voor wie geen drivers geinstalleerd krijgt, ga naar het ubuntu forum(of hier) dan word je geholpen.
Indien je bij installatie vga kiest dan werkt het altijd, maar dan heb je geen hardware driver geinstalleerd, van hieruit kun je proberen via "ubuntu software center" je driver te installeren.
Bovenstaande alleen doen indien er problemen zijn met gewoon installleren.
Ook van te voren zoeken of er meer mensen zijn met problemen met je laptop/videokaart. en hoe ze dat oplossen.

[ Voor 28% gewijzigd door jan99999 op 28-11-2009 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

jan99999 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 07:28:
[...]

Wie maakt de drivers voor windows, nvidia en ati en sis.
Wie maakt drivers voor ubuntu, ????????, wie doet zijn werk niet??, oh ja nvidia, ati en sis, dus niet windows of ubuntu.

En voor wie geen drivers geinstalleerd krijgt, ga naar het ubuntu forum(of hier) dan word je geholpen.
Indien je bij installatie vga kiest dan werkt het altijd, maar dan heb je geen hardware driver geinstalleerd, van hieruit kun je proberen via "ubuntu software center" je driver te installeren.
Bovenstaande alleen doen indien er problemen zijn met gewoon installleren.
Ook van te voren zoeken of er meer mensen zijn met problemen met je laptop/videokaart. en hoe ze dat oplossen.
Ook met de opensourcedriver kreeg ik het niet aan de gang, althans. Ik had wel beeld maar op de verkeerde resolutie, normaal is dat vrij simpel op te lossen door xorg.conf aan te passen maar die bestaat niet meer in 9.10 dus je moet zelf maar even verzinnen hoe je dat bestand gaat opbouwen 8)7 ER waren meer mensen op het ubuntu forum met hetzelfde probleem maar er was nog geen oplossing voor :/ tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan toch een xorg.conf laten genreren met een commando? Dan krijg je gewoon een generic conf.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Laatst online: 17-02-2024
Frank-NL schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:57:
Je kan toch een xorg.conf laten genreren met een commando? Dan krijg je gewoon een generic conf.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Volgens mij is de xserver redelijk aangepast. Dat commande werkte 'vroeger' altijd wel, tegenwoordig is er veel overgelaten aan auto-probing van X. Dus als je het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg uitvoert krijg je een lege xorg.conf
Die kun je dan wel weer handmatig gaan invullen, want X slaat de auto-probing over bij de handmatig ingevulde waarden.

Dacht ik, weet het niet 100% zeker. Maar hier liep ik bij Debian tegen aan. Bij Ubuntu heb ik het nog niet bij de hand gehad, tot nu toe nog niet de noodzaak gehad de xorg.conf te bewerken.

[ Voor 0% gewijzigd door TheMe op 28-11-2009 12:19 . Reden: typo's ]

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Er is ook vervanging van Xorg.conf file door software maar zoals ik geregeld aan de hand heb ... weet de naam niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 06:18

Theimon

Snapte!?

Graviton12 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:57:
Er is ook vervanging van Xorg.conf file door software maar zoals ik geregeld aan de hand heb ... weet de naam niet meer :)
HAL in combinatie met evdev ?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Nope dat was em niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
volgens mij hoef je soms niet eens een Xorg.conf file te hebben om X aan t werken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WernerL schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:39:
Ik heb vandaag eclipse (de versie zonder plugins aanwezig) geinstalleerd. Heb ook even de jre van sun geinstalleerd ipv dat standaard geval wat in ubuntu zit.

[...]

Kubuntu9.10 overigens. Heb een bugreport uit 2004 gevonden zonder oplossing erbij.

Dit is precies de reden dat ik een jaar geleden overgestapt ben naar Netbeans. Wat een verademing was dat zeg. Na jaren met Eclipse gepruts te hebben eindelijk een IDE waarin alles gewoon out-of-the-box werkt.

Ik moet zeggen dat ik Eclipse ook nooit uit de repo haalde. Ik trok hem altijd van de website vandaan (gewoon uitpakken en runnen).
Graviton12 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:57:
Xorg zelf :). Sinds X.org 1.5 heb je geen xorg.conf meer nodig. Xorg verzint zelf zijn configuratie aan de hand van je hardware. Hij maakt hiervoor gebruik van udel/hal. Mocht Xorg dit nu compleet verkeerd doen (of je wilt iets exotisch) dan moet je nog wel zelf een xorg.conf in elkaar brouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Dan heb ik een andere distro in gedachten waarbij xorg.conf niet meer aanwezig was maar een simpel commando met settings een file genereerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274003

[...]

Je hebt toch JDK ook geïnstalleerd, want met JRE zelf ben je niet veel om te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met het commando Xorg -configure kan je gewoon een xorg.conf maken. Staat in de manpage van Xorg en ook bijv. hier: http://www.freebsd.org/doc/en/books/handbook/x-config.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 30-05 13:35
http://sites.google.com/site/computertip/
Bij het stukje "geen of slecht beeld" staat hoe je een xorg kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 23:27
Dus Ubuntu gaat al die .conf's eruit werken? Ik heb gister geprobeerd om mijn boot menu aan te passen (9.10) , maar blijkbaar bestaat /boot/grub/menu.lst niet meer. Hele documentatie doorgelezen van grub2, maar met geen mogelijkheid krijg ik win7 als default ipv ubuntu.
Edit:Ah.. startupmanager... never mind.

[ Voor 8% gewijzigd door stijnos1991 op 29-11-2009 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:14
Orian schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:24:
Welk programma gebruiken jullie eigenlijk om DVD's (legale met films) te rippen? Ik wilde er eentje rippen, omdat ik die van het weekend met mijn vriendin wou kijken, maar mijn zus wou hem ook kijken, en mee nemen naar een vriend (op hetzelfde moment), dus wou ik even een iso hebben. Maar geen enkel programma kon hem kopiëren. Heb Dvd::rip, k9copy en Acidrip geprobeerd, maar niets werkte. Dvd::rip en Acidrip deden gewoon niet wat ik wilde, en k9copy gaf steeds een foutmelding halverwege...

Uiteindelijk windows maar gestart en CdburnerXP gebruikt, maar dat lijkt me toch niet de oplossing, er moet toch wel een manier zijn om gewoon een dvd tot iso te rippen in Ubuntu?
Je moet libdecss geïnstalleerd hebben om geëncrypteerde DVD's te kunnen spelen/kopiëren.
Dit kun je doen door libdvdread4 te installeren, en vervolgens het commando
code:
1
/usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

uit te voeren.

Daarna kun je met het Ubuntu standaard CD-programma (Brasero) kopieën maken van DVD's

De reden dat dit zo ingewikkeld moet, is omdat de legaliteit van libdecss wordt betwijfeld. Een van de auteurs is er bijvoorbeeld voor aangeklaagd. Meer info: Wikipedia: DeCSS

[ Voor 10% gewijzigd door Wirf op 29-11-2009 10:16 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

stijnos1991 schreef op zondag 29 november 2009 @ 09:10:
Dus Ubuntu gaat al die .conf's eruit werken? Ik heb gister geprobeerd om mijn boot menu aan te passen (9.10) , maar blijkbaar bestaat /boot/grub/menu.lst niet meer. Hele documentatie doorgelezen van grub2, maar met geen mogelijkheid krijg ik win7 als default ipv ubuntu.
Edit:Ah.. startupmanager... never mind.
Dat komt door de invoering van grub2 , het menu is nog aan te passen door

code:
1
sudo gedit /etc/default/grub

En daarna een update doen:

code:
1
sudo update-grub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Laatst online: 16-06 08:58

[...]

Professioneel gebruiker hier. Ik heb toen Galileo uit kwam deze op m'n Ubuntu gezet en tot nu toe werkt alles naar behoren, maar via Software updates plugins proberen installeren loopt ook niet altijd perfect. Ik ga ze net zoals hierboven beschreven meestal handmatig downloaden, dat gaat altijd goed als je uiteraard een plugin pakt die je versie ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:29

zie de topic waarschuwing

[ Voor 97% gewijzigd door Pim. op 29-11-2009 22:29 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

remcoXP, je hebt helaas de topic waarschuwig compleet genegeerd. Het is ook geen klein vraagje waar we even overheen kijken. Doe me een lol en maak even een nieuw topic

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb nu ook Ubuntu draaien op een oude laptop. Mijn eerste Linux distro sinds tijden. Gelukkig heb ik alles aan de praat gekregen, zelfs mijn Wireless kaart en de Onboard Geforce Chip, al gaf dat wel wat problemen gezien hij alleen nog maar de VGA output pakte, en ik dus de de Xorg.conf file moest aanpassen.

Nou vroeg ik me alleen af of ik Gnome makkelijk door KDE kan vervangen? Ik vind het er nu niet echt mooi uitzien. Heb ook al verschillende theme's geprobeerd maar echt veel mooier werd het niet. Of zijn er nog andere manieren om het wat meer eye candy te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja je kan ze zelfs allebei hebben en bij de gdm kiezen welke je start bij login. Maar ik zou gnome er wel ff afhalen want je krijgt anders overvloed aan applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
Rev! schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:55:
Ik heb nu ook Ubuntu draaien op een oude laptop. Mijn eerste Linux distro sinds tijden. Gelukkig heb ik alles aan de praat gekregen, zelfs mijn Wireless kaart en de Onboard Geforce Chip, al gaf dat wel wat problemen gezien hij alleen nog maar de VGA output pakte, en ik dus de de Xorg.conf file moest aanpassen.

Nou vroeg ik me alleen af of ik Gnome makkelijk door KDE kan vervangen? Ik vind het er nu niet echt mooi uitzien. Heb ook al verschillende theme's geprobeerd maar echt veel mooier werd het niet. Of zijn er nog andere manieren om het wat meer eye candy te geven?
Maak je panels transparant, dat doet echt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rev! schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:55:

sudo aptitude install kubuntu-desktop

Je kunt dan bij het inloggen selecteren of je KDE of GNOME wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ik had het al uitgevonden, toch bedankt. Ik vind zo op het eerste gezicht KDE prettiger werken en het is mooier. Waarom gebruiken de meeste mensen dan toch Gnome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Rev! schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:29:
Ik had het al uitgevonden, toch bedankt. Ik vind zo op het eerste gezicht KDE prettiger werken en het is mooier. Waarom gebruiken de meeste mensen dan toch Gnome?
Omdat Gnome in mijn ogen lekker rustig te maken is. Lekker snel is en ook nog eens soepel werkt vooral in combinatie met Compiz.

Ik wil ook nog steeds KDE erbij hebben, maar tot nu toe is in Gnome alles makkelijk te vinden en mis ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Gnome is simpel, rechttoe rechtaan. Precies zoals ik zelf ook ben. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dirk schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:04:
Gnome is simpel, rechttoe rechtaan. Precies zoals ik zelf ook ben. Heerlijk.
Waar slaat dat laatste woordje nu precies op? :P
Wirf schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:07:
Je moet libdecss geïnstalleerd hebben om geëncrypteerde DVD's te kunnen spelen/kopiëren.
Dit kun je doen door libdvdread4 te installeren, en vervolgens het commando
code:
1
/usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

uit te voeren.
Zit die niet ook in de media-repository?
@Orian: AcidRip doet het hier wel gewoon

[ Voor 47% gewijzigd door Beuzelarij op 30-11-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Beuzelarij schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:07:
[...]

Waar slaat dat laatste woordje nu precies op? :P
Gnome :)

Heerlijk, ik werk er graag mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ben ook Gnome-fan. Lekker overzichtelijk inderdaad.

Ik besloot trouwens zojuist dat ik mijn webcam eens aan de praat wou krijgen. Even emesene geïnstalleerd vanuit de repo's dus. Deze gaf echter een foutmelding over libmimic. .deb van de website geinstalleerd en die deed het wel goed.

Daarna bleek ik nog met stoel en al aan het plafond te hangen, blijkbaar zit mijn webcam ondersteboven gemonteerd. Dat bleek op te lossen door een nieuwere versie van libv4l te installeren (0.6.3), en nu gaat alles dus perfect! :D

Tot zover mijn ubuntu-ervaringkje van vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Kun je ubuntu btw installeren zonder DE? Dus alleen cli?
Eigenlijk zou zo een versie ubuntu moeten heten en de huidige distro "gubuntu" :p

[ Voor 42% gewijzigd door jayvol09 op 30-11-2009 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
jayvol09 schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:18:
Kun je ubuntu btw installeren zonder DE? Dus alleen cli?
Eigenlijk zou zo een versie ubuntu moeten heten en de huidige distro "gubuntu" :p
Dat noemen ze Ubuntu Server :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Ik kan prima overweg met zowel KDE als GNOME maar ook OpenBox, XMonad en Awesome vind ik prima. Ligt er meer aan hoe me pet staat en wat de stand van de maan is. Meestal heb ik meerdere WM/DM's geïnstalleerd. Maar goed ik kan ook nog wel eens per week van distro/OS (Linux & *BSD) verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 23:26

MsG

Forumzwerver

Ik kwam er pas sinds kort achter dat je de indeling kan veranderen bij KDE. Maar wat een afgrijselijk slechte volgorde van knoppen in bijv de taakbalk. Ik krijg altijd zo'n gevoel dat er duizenden programmeurs aan zitten, die zich allemaal niet kunnen inleven in mensen en alleen maar voor features gaan. Die knopvolgorde voelt zo random en onlogisch.

Ik probeerde KDE te waarderen maar ik kan het gewoon niet. Ik had een handleiding nodig voor de interface te customizen, nou toen ben ik er maar mee gekapt. Vind GNOME er veel logischer en netter uitzien imo.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Sjah ben die laptop aan het inrichten voor wat internetten enzo(naja meer voor hobby, heb al genoeg internet machines ;), en dan is KDE voor Windows users toch logischer.

Overigens wil flash niet erg lekker lopen fullscreen, in een gewoon klein venster gaat het prima maar full screen hapert het wat. Is de machine gewoon te langzaam? Het is een Dell C840 met een P4-M 1.8Ghz, 512Mb en een Geforce 4MX Mobile. En ja de Video driver is enabled.

Vind het alleen wel een beetje bloated, had liever gezien dat je ook een minimale install kon kiezen ofzo, nou heb ik echt van alles erop staan wat ik niet gebruik

[ Voor 18% gewijzigd door Rev! op 01-12-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
MsG schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:26:
Ik kwam er pas sinds kort achter dat je de indeling kan veranderen bij KDE. Maar wat een afgrijselijk slechte volgorde van knoppen in bijv de taakbalk. Ik krijg altijd zo'n gevoel dat er duizenden programmeurs aan zitten, die zich allemaal niet kunnen inleven in mensen en alleen maar voor features gaan. Die knopvolgorde voelt zo random en onlogisch.

Ik probeerde KDE te waarderen maar ik kan het gewoon niet. Ik had een handleiding nodig voor de interface te customizen, nou toen ben ik er maar mee gekapt. Vind GNOME er veel logischer en netter uitzien imo.
Volgorde knoppen in de taakbalk kan je verschuiven. Verder kan je vrij simpel knoppen weglaten, toevoegen, etc. Dat je dat kan doen is uit te vinden door op die voetjes te drukken. Het "start menu" heb ik op "klassiek" staan. Ik vond het configuren van KDE erg intuitief, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik herken in ieder geval niets in jouw verwarring, en gebaseerd op mijn persoonlijke (en dus subjectieve) ervaring zou ik denken dat je gnome aan het beschrijven bent :).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Rev! schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:50:
Sjah ben die laptop aan het inrichten voor wat internetten enzo(naja meer voor hobby, heb al genoeg internet machines ;), en dan is KDE voor Windows users toch logischer.

Overigens wil flash niet erg lekker lopen fullscreen, in een gewoon klein venster gaat het prima maar full screen hapert het wat. Is de machine gewoon te langzaam? Het is een Dell C840 met een P4-M 1.8Ghz, 512Mb en een Geforce 4MX Mobile. En ja de Video driver is enabled.

Vind het alleen wel een beetje bloated, had liever gezien dat je ook een minimale install kon kiezen ofzo, nou heb ik echt van alles erop staan wat ik niet gebruik
Ik vond KDE helemaal niet logischer. Vind het zelfs nog steeds onlogisch. Het enige wat er "meer op windows lijkt" is dat er linksonderin een soort startknop is.
Nou is het volgens mij een kleine moeite om te wennen dat het klokje rechtsboven en het hoofdmenu linksboven staat, maar als je perse iets wilt dat op windows lijkt heb je de gnome-docks ook in een mum van tijd omgetoverd.
-edit-
en verder onthoud ik mij weer even van Gnome/KDE posts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Sinds lange tijd toch weer eens Linux proberen. Ik heb ook ununtu 9.10 geinstalleerd op m'n NC6000 laptop en ... alles werkt direct! :) Heb ook nog KDE geinstalleerd met aptitude. Lekker snel en simpel, maar dan is het alleen nog jammer dat m'n wireless niet werkt onder KDE en wel onder Gnome.. Ik zou toch verwachten dat het niets uit zou mogen maken. Maar ik vind Gnome er toch rustiger en overzichtelijker uit zien, dus zo'n groot probleem is dat ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Ik heb Xubuntu geïnstalleerd: het werkt veel lichter dan Gnome :) Wel zo handig als je het op een netbook draait :)

Alleen heb ik na een verse installatie geen windowmanager :?

[ Voor 21% gewijzigd door RetroTycoon op 01-12-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laatst iets vreemds gehad met Ubuntu.

Neef heeft netbookje van Medion, type weet ik zo niet uit het hoofd.
9.04 werkt daarop perfect, tijdje gedraait, daarna weer (even) terug naar XP.
Nu 9.10, niet werkend te krijgen. Met clean install that is...

Voordat de daadwerkelijke installatie gestart is gooit Ubuntu 9.10 een flinke lading squashfs errors op het scherm. The usual suspects, RAM & installatiebron, zijn uitgesloten als oorzaak.
Na wat gegoogle: ide=nodma helpt niet en acpi=off ook niet.

Nu the weird part: 9.04 installeren en die laten upgraden naar 9.10 resulteert in een wérkende 9.10.

Mocht iemand de oorzaak weten, please do tell, maar aangezien het werkt (via een omweg) is dat niet echt nodig...
matel schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:09:
Sinds lange tijd toch weer eens Linux proberen. Ik heb ook ununtu 9.10 geinstalleerd op m'n NC6000 laptop en ... alles werkt direct! :) Heb ook nog KDE geinstalleerd met aptitude. Lekker snel en simpel, maar dan is het alleen nog jammer dat m'n wireless niet werkt onder KDE en wel onder Gnome.. Ik zou toch verwachten dat het niets uit zou mogen maken. Maar ik vind Gnome er toch rustiger en overzichtelijker uit zien, dus zo'n groot probleem is dat ook weer niet.
Denk dat ik weet waarom.

De wireless manager in 9.10 is gemaakt voor gnome, aldus de beschrijving in de packetmanager.
Ik heb 'm helaas ook niet werkend, met een clean kubuntu 9.10 install.

However, op mijn laptop (kubuntu 9.04 -> 9.10 upgrade, Raven in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 10") is knetwork manager nog te vinden en die werkt wél, maar die kan ik bij de clean install niet vinden....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
De wireless manager in 9.10 is gemaakt voor gnome, aldus de beschrijving in de packetmanager.
Ik heb 'm helaas ook niet werkend, met een clean kubuntu 9.10 install.
In theorie zou dat geen enkel probleem mogen zijn...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Heb na mijn switch Gnome > KDE wireless gewoon werkend via de Default network manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Petervanakelyen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:55:
[...]

In theorie zou dat geen enkel probleem mogen zijn...
In theorie ja, maar hier gebeurt er niks als ik op network manager klik, staat ook niks in de systray (heet dat in linux ook zo?). Heb 'm al verwijdert via de packagemanager en opnieuw geinstalleerd, no luck....

Ben ik blij dat bij de upgrade op mijn laptop, itt tot de pc in kwestie met clean install, knetwork manager is blijven staan, die werkt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 01-12-2009 21:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
FOK! is momenteel bezig met een software-upgrade. Ze willen in één klap van Feisty naar Karmic, via 4 updates dus. Waarom is mij nog een raadsel. Ten eerste zou ik op dit moment absoluut geen Karmic op een server zetten (maar liever Jaunty), ten tweede, zoveel updates, dan lijkt me een fresh install sowieso makkelijker.

De vorderingen zijn hier te volgen: http://twitter.com/fokonderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afgezien van of 5 upgrades achter elkaar wel goed gaat werken, is it just me of gaan die upgrade's wel erg snel :S

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 01-12-2009 22:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso, waarom nu pas updaten als er al 3 versies zijn? Of bij LTS versies blijven (dat is imo het slimste als je ubuntu wil) of telkens netjes updaten per versie ,OF schoon reinstallen (zou ik handiger vinden dan 3 versies in 1x updaten :X).

offtopic:
Disclaimer (om rellen te voorkomen a la /abo): Deze post dient niet te worden beschouwd als kritiek op FoK of aan FoK verbonden derden in de ruimste zin des woords.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 01-12-2009 22:12 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:00

knakworst

Get more sats!

Raven schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:09:
Afgezien van of 5 upgrades achter elkaar wel goed gaat werken, is it just me of gaan die upgrade's wel erg snel :S
Ik denk dat ze de updates op een stick hebben. Verder is het een server, zal geen 80386 processor inzitten. Maar wel erg merkwaardig dat ze niet van LTS naar LTS gaan.

Edit: Domme opmerking van mij. Je hebt in een datacenter natuurlijk niet een ADSL-lijntje 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door knakworst op 01-12-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 18:41
Inmiddels heb ik de overstap genomen naar Ubuntu 9.10, heb wel een Win7 achter de hand, mocht ik iets verprutsen.. Maar sinds de installatie van Ubuntu (vrijdag) is het nog niet nodig om weer naar Windows over te schakelen. Moet wel zeggen dat ik Crossover gebruik voor Word, Excel 2007 en Photoshop.

Maar... ja een kleine maar. Ik zoek een muziek programma dat, net als in foobar, mijn muziekcollectie niet op ID3tag oid sorteerd, maar op mappen structuur. Kan iemand hier mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Boudewijn schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:11:
Sowieso, waarom nu pas updaten als er al 3 versies zijn? Of bij LTS versies blijven (dat is imo het slimste als je ubuntu wil) of telkens netjes updaten per versie ,OF schoon reinstallen (zou ik handiger vinden dan 3 versies in 1x updaten :X).

offtopic:
Disclaimer (om rellen te voorkomen a la /abo): Deze post dient niet te worden beschouwd als kritiek op FoK of aan FoK verbonden derden in de ruimste zin des woords.
Ze gaan upgraden omdat ze op dit moment (sinds de verhuizing) bijna dagelijks een kernel-panic hebben. Opzich niet onverstandig dus. "if it aint broken don't fix it", maar in dit geval is het duidelijk wél broken.

En ja ik heb ook het idee dat die updates erg snel gaan... zo snel is het mij nog niet vaak gelukt.
koendt schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:32:
Inmiddels heb ik de overstap genomen naar Ubuntu 9.10, heb wel een Win7 achter de hand, mocht ik iets verprutsen.. Maar sinds de installatie van Ubuntu (vrijdag) is het nog niet nodig om weer naar Windows over te schakelen. Moet wel zeggen dat ik Crossover gebruik voor Word, Excel 2007 en Photoshop.

Maar... ja een kleine maar. Ik zoek een muziek programma dat, net als in foobar, mijn muziekcollectie niet op ID3tag oid sorteerd, maar op mappen structuur. Kan iemand hier mij helpen?
Ik zou zeggen, neem ook even de tijd om te wennen aan OpenOffice.org en GIMP. Zul je zien dat dat toch ook allemaal wel prima functioneert ;)
Tenzij je bijv. professioneel veel met photoshop bezig bent, maar dan zou ik liever een dual boot houden zodat je dat programma gewoon op het native-OS kunt gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door mcDavid op 01-12-2009 22:41 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!