Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.188 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

rockmanz schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:32:
[...]

Ben vandaag de hele dag bezig geweest met Arch maar ik kan nou niet zeggen dat ik erbij zal blijven. Als eerste is het een rotwerk om alles precies te krijgen zoals je het wilt. Je merkt meteen dat dingen als autologin kennelijk niet zo standaard zijn zoals je zou denken. Verder moet je problemen verhelpen die in elke andere distributie al bij installatie verholpen zijn (netwerkkaarten/harddisks die random geswapt worden bijv.). Boot snelheid is helaas nauwelijks verandert, geheugenverbruik is wel iets minder. En uiteindelijk merk je dat je het precies (of bijna precies) als ubuntu eigenlijk wilt hebben. Voordeel van Arch is wel dat mijn center speaker op mijn X-fi werkt waar die kennelijk in Ubuntu weigert geluid te geven. Ik moet wel zeggen dat je er inderdaad meer inzicht in krijgt maar ik denk dat ik voorlopig geen tijd en zin heb om alles wat mis is te fixen in Arch.
Autologin, foei toch ;)

Als je opzoek bent naar precies hetzelfde als Ubuntu dan is Arch inderdaad niet de distro voor jou. Je moet pas switchen als Ubuntu je niet meer bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:16

Yucko

One clown to rule them all !

rockmanz schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:32:
[...]

... Voordeel van Arch is wel dat mijn center speaker op mijn X-fi werkt waar die kennelijk in Ubuntu weigert geluid te geven....
Misschien een domme vraag, maar heb je je speaker configuratie goed ingesteld? Deze stond bij mij standaard ook niet goed nl.

Dus ... rechtermuisknop op speaker-icoon in panel --> "Sound Preferences" --> tabje "Hardware", juiste hardware device selecteren en dan onderaan het juiste profiel aangeven.
(in mijn geval dus "Analog Surround 5.1 Output + Analog Mono Input" en niet "Analog Stereo Duplex" wat Ubuntu ervan gemaakt had :P)

Aangepast en daarna gewoon 5.1 geluid met werkende center speaker 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Yucko op 09-11-2009 00:45 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 14:37
Nou ja, ubuntu bevalt me best..maar..ik vind het leuk om een beetje te frutten. Arch is dan zeker een goede keus, volgende x ga ik me eens met Gentoo bezig houden.
Tuurlijk kan je in Ubuntu ook rondklooien, maar Arch nodigt me daartoe meer uit.

Ik behaal trouwens wel een zeer duidelijke snelheidswinst hoor. Opstarten, gebruik Nautilus ( draai Gnome ). Ik heb zojuist via makepkg/AUR een 32bit wine op m'n 64bit Arch geinstalleerd. da's wel een beetje pijnlijk geweest ivm de vele dependencies. Zijn oplossingen voor, maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Ubuntu is de juiste basis geweest echter, zonder enige linux-ervaring was ik nooit door de setup gekomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
JaJoah schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:41:
[...]

Misschien een domme vraag, maar heb je je speaker configuratie goed ingesteld? Deze stond bij mij standaard ook niet goed nl.

Dus ... rechtermuisknop op speaker-icoon in panel --> "Sound Preferences" --> tabje "Hardware", juiste hardware device selecteren en dan onderaan het juiste profiel aangeven.
(in mijn geval dus "Analog Surround 5.1 Output + Analog Mono Input" en niet "Analog Stereo Duplex" wat Ubuntu ervan gemaakt had :P)

Aangepast en daarna gewoon 5.1 geluid met werkende center speaker 8)
Ja ik heb echt elke mogelijke optie geprobeerd maar hij weigert geluid weer te geven op mijn center kanaal. Surround werkt voor de rest perfect (4.1 dus) en eerlijk gezegd boeit me dat center kanaal weinig, het is meer een kleine irritatie.
Anoniem: 289377 schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:59:
[...]

Autologin, foei toch ;)

Als je opzoek bent naar precies hetzelfde als Ubuntu dan is Arch inderdaad niet de distro voor jou. Je moet pas switchen als Ubuntu je niet meer bevalt.
Ik denk dat Ubuntu een heel eind is gekomen en eigenlijk gewoon een goede distro is hoewel er natuurlijk minpunten te vinden zijn. Uiteindelijk ga ik wel Arch afmaken maar komende tijd heb ik het redelijk druk en ik hoopte eigenlijk om het in een dag geklaard te hebben, kennelijk niet dus :P

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zojuist via ShipIt 9.10 binnen gekregen op cd, maar nu zie ik dat de grapjassen alleen een 32bit versie op die cd hebben staan.. das dus vrij nutteloos als je een 64bit processor hebt. Op hun website kan ik nergens aan een 64 bit versie komen.

Opzich heb je er weinig aan natuurlijk maar met 10.04 LTS denk ik dat een mooi hoesje toch wel leuk is.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-11-2009 20:35 ]

youtube.com/@hisrep

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Pff, beter kijken dan, gewoon via ubuntu.com en dan download ubuntu klikken, dan alternative download options, en dan staat je 64-bits optie er al.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:20
HetWonder schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:35:
Ik heb zojuist via ShipIt 9.10 binnen gekregen op cd, maar nu zie ik dat de grapjassen alleen een 32bit versie op die cd hebben staan.. das dus vrij nutteloos als je een 64bit processor hebt. Op hun website kan ik nergens aan een 64 bit versie komen.

Opzich heb je er weinig aan natuurlijk maar met 10.04 LTS denk ik dat een mooi hoesje toch wel leuk is.
weinig omdat? ik bedoel er zijn weinig redenen naast geheugen waarom je een 64bits variant zou willen hebben.
Tuurlijk omgekeerd geld ook, weinig redenen om geen 64 bits te hebben, want het maakt allemaal geen drol uit :)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:54

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En zelfs het geheugen is geen probleem, met mijn 4GB geheugen werd automatisch de pae kernel geïnstalleerd, dus dat ging ook prima. Alleen als je meer dan 2GB geheugen voor een enkel proces wil gebruiken heb je een probleem.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Caelorum schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:06:
[...]

weinig omdat? ik bedoel er zijn weinig redenen naast geheugen waarom je een 64bits variant zou willen hebben.
Tuurlijk omgekeerd geld ook, weinig redenen om geen 64 bits te hebben, want het maakt allemaal geen drol uit :)
Mja ik heb dus een machine met 4gb geheugen, dus ja ;)
Maar idd nu je dat zegt realiseer ik me dat er nog maar voor zeer weinig machines echt voordeel is... nu maar hopen dat ze voor 10.04 wel een 64 bit variant uitbrengen

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-11-2009 11:08 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ja ik heb echt elke mogelijke optie geprobeerd maar hij weigert geluid weer te geven op mijn center kanaal. Surround werkt voor de rest perfect (4.1 dus) en eerlijk gezegd boeit me dat center kanaal weinig, het is meer een kleine irritatie.
Als dat op Arch wel werkte heeft dat misschien met de versie van alsa te maken?
Ik weet niet hoe je bent met compilen, alsa 10.0.21 compileren is echter niet zo moeilijk.

http://monespaceperso.org...21-on-ubuntu-jaunty-9-04/

Zo heb ik het weleens eenvoudig aan de praat gekregen. Maar zonder pulse erbovenop, dat moet erbij gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Damn, geen stickers bij de CD gekregen deze keer :D

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 12:39
Nee, ik ook niet...

Wie kan trouwens het verschil in updates verklaren tussen een 'sudo apt-get upgrade' en het Updatebeheer? Updatebeheer had laatst zo'n 5 MiB meer updates dan 'apt-get' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
RetroTycoon schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:18:
Nee, ik ook niet...

Wie kan trouwens het verschil in updates verklaren tussen een 'sudo apt-get upgrade' en het Updatebeheer? Updatebeheer had laatst zo'n 5 MiB meer updates dan 'apt-get' :?
Wat gebeurt er met "sudo apt-get dist-upgrade" ? Of "sudo aptitude full-upgrade" ?
Ik kan overigens helemaal geen CD's bestellen.
Demand for Ubuntu CDs is very high, and we're trying to ensure that we have enough CDs for those who really need one. We've noticed that you've already received CDs of several previous Ubuntu releases.

[ Voor 25% gewijzigd door Petervanakelyen op 14-11-2009 12:17 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

Ik heb eindelijk weer een USB stickje zodat ik eindelijk es 9.10 echt kon installeren ipv 9.04 naar 9.10 met distupgrade -d.

Maar nee hoor:

- Installer ziet de HDD niet, nautilus ziet het allemaal wel, gparted ook :S

Ik krijg trouwens nog aldoor crashes bij de simpelste dingen, vind het best wel een brak product dat 9.10. Iconenset is wel erg mooi.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Petervanakelyen schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:16:
[...]

Wat gebeurt er met "sudo apt-get dist-upgrade" ? Of "sudo aptitude full-upgrade" ?
Ik kan overigens helemaal geen CD's bestellen.

[...]
lol, kijken ze ook al naar hetgeen je in het verleden besteld hebt? :P

Misschien dat het over een tijdje wel kan (hij is nog redelijk nieuw, dus demand zal idd wat hoger liggen dan normaal ... gewoon over een tijdje nog eens proberen)

[ Voor 19% gewijzigd door Yucko op 14-11-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Vreemd.. Alle problemen die ik had met Karmic zijn bij een reinstall gewoon verdwenen, zelfs zonder updates... Sowieso is het raar dat elke install een lucky shot lijkt, want ik heb zo vaak er problemen mee, dat ik het raar vind dat er nu niks aan de hand is.

Alleen dit: het menu Systeem heeft geen iconen! En bij een install die ik wat eerder deed deden ze het wel. Maar dat was dan ook de enige keer van de tien keer dat ik Karmic ongeveer geinstalleerd heb. Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Die iconen kan je makkelijk terugkrijgen. Ik miste ze ook bij Firefox en de add-ons.

System -> Preferences -> Appearance -> (tab) Interface -> check "Show icons in menus"

Vind het overigens een raar dat ze default uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Werkt idd ;)

In het Nederlands: Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> (tab) Bedieningsoppervlak -> check "Pictogrammen in menu's tonen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

RetroTycoon schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 22:49:
Vreemd.. Alle problemen die ik had met Karmic zijn bij een reinstall gewoon verdwenen, zelfs zonder updates... Sowieso is het raar dat elke install een lucky shot lijkt, want ik heb zo vaak er problemen mee, dat ik het raar vind dat er nu niks aan de hand is.
Formatteer je je home schijf normaal ook? Bij een update laat hij namelijk alle config files gewoon staan, en dat zorgt nogal eens voor problemen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

maxjuh schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 23:06:
Die iconen kan je makkelijk terugkrijgen. Ik miste ze ook bij Firefox en de add-ons.

System -> Preferences -> Appearance -> (tab) Interface -> check "Show icons in menus"

Vind het overigens een raar dat ze default uit staan.
Dat was volgens de gome usability beter, las ik ergens. Vraag me niet hoe. Het staat hier ook weer aan.

Ik zit inmiddels wel op 9.10. Hij herkende later mn schijven ineens wel weer. Werkt wel prima, maar af en toe nog een crash.

Wat ik wel lelijk vind: Als je geen hippe compiz aan hebt staan maar de lichtste versie van effecten, dan gaat zo'n popupnotificationdingetje helemaal weg bij een hover. Terwijl je met effecten een soort semi-weg effectje ziet.

Ik snap uberhaupt niet waarom hij verdwijnt als je er met de muis overheen gaat. Je kan er ook niks mee ja. Als ik een notification krijg van Pidgin van "Pietje zegt: heey man, hoe issie". Dan verwacht ik eerder dat als ik op de notification klik hij mij naar het pidgin scherm stuurt. Wat jullie?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187577

MsG schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:45:
[...]
Wat ik wel lelijk vind: Als je geen hippe compiz aan hebt staan maar de lichtste versie van effecten, dan gaat zo'n popupnotificationdingetje helemaal weg bij een hover. Terwijl je met effecten een soort semi-weg effectje ziet.

Ik snap uberhaupt niet waarom hij verdwijnt als je er met de muis overheen gaat. Je kan er ook niks mee ja. Als ik een notification krijg van Pidgin van "Pietje zegt: heey man, hoe issie". Dan verwacht ik eerder dat als ik op de notification klik hij mij naar het pidgin scherm stuurt. Wat jullie?
Dit is juist het hele idee van die notificaties: je kan je hele scherm nog gewoon gebruiken. Ik erger me dood aan die msn popups in windows. Nu kan je gewoon op dat mail icoontje drukken en dan de conversatie kiezen. Deze oplossing is juist beter; je moet er gewoon even aan wennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 00:19
Ik erger me anders ook wel hard dood aan die notifications. Vooral tijdens het spelen van WoW feitelijk. Dan begint men scherm te flikkeren ed omdat die popup erboven wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 187577 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:50:
[...]

Dit is juist het hele idee van die notificaties: je kan je hele scherm nog gewoon gebruiken. Ik erger me dood aan die msn popups in windows. Nu kan je gewoon op dat mail icoontje drukken en dan de conversatie kiezen. Deze oplossing is juist beter; je moet er gewoon even aan wennen!
Maar als hij je dan toch op de hoogte stelt maak je het toch makkelijk aanklikbaar? Dus dat als je er overheen gaat is het de bedoeling dat je de tekst er achter kan zien? of wat je er ook achter had? Dat is sowieso al niet duidelijk leesbaar als je hippe effectjes aan hebt staan, dus dan vind ik het aardig gefaald. Veel logischer is imo dat als je er op klikt hij toont wat hij zelf als notitie geeft. Nu moet je alsnog moeilijk doen. Bij msn kan je hem wegklikken maar je kan er ook op klikken om het juist te tonen, ideaal. Het zou ook beide kunnen, bij een mouseover wordt hij half doorzichtig maar als je er op klikt ga je wel naar het betreffende item.

Met 1920 * 1200 heb ik dat uiterste rechtse stuk ook niet zooo vaak nodig, dat er net even iets wordt geblokkeerd. Dit is natuurlijk afhankelijk van de resolutie.

Wat gebruiken jullie eigenlijk voor muziek? Ik vond rhythmbox altijd wel voldoen, maar heb even Exaile geprobeerd, en die heeft ook best potentie moet ik zeggen. Wel werkt het lastfm scrobblen bij mij nog niet ens is er geen Gnome Do integratie.

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 17-11-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MsG schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:23:
[...]
Wat gebruiken jullie eigenlijk voor muziek? Ik vond rhythmbox altijd wel voldoen, maar heb even Exaile geprobeerd, en die heeft ook best potentie moet ik zeggen. Wel werkt het lastfm scrobblen bij mij nog niet ens is er geen Gnome Do integratie.
MPD :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MsG schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:23:
Als foobar2000-gebruiker vind ik alle Gnome-based muziekspelers behelpen :+
Zelf gebruik ik nu Rhythmbox op mijn laptop, maar daar heb ik niet echt een uitgebreide library met muziek. Je zou Banshee en Listen kunnen proberen, die hebben ook best leuke features. MPD heb ik draaien op mijn NAS/server/mediacenter, is misschien niet wat je zoekt als je je muziek alleen 'lokaal' afspeelt, maar het scrobblet netjes dmv mpdscribble en volgens mij is er ook een Do-plugin voor. En het concept van de gescheiden interface en afspeel-engine blijft geniaal en netjes uitgewerkt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Hier gewoon Audacious, al heb ik eerst nog een tijdje XMMS gebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 16:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik ben op zich wel blij met Exaile, alleen heb ik nog geen goed script voor irssi gevonden :(

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 15:16

Metro2002

Memento mori

Audacious is nog altijd mijn grote liefde aangezien het op winamp lijkt :9 simpel, licht en mooie jumpfunctie. Wat heb je nog meer nodig in het leven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Kluk-Kluk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:52:
Ik ben op zich wel blij met Exaile, alleen heb ik nog geen goed script voor irssi gevonden :(
Omdat ik mij toch maar verveelde heb ik ff quick 'n dirty een irssi script - welke ik voor moc gebruik - aangepast :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
# Managing Exaile from Irssi

use strict;
use vars qw($VERSION %IRSSI);

use Irssi;
%IRSSI = (
        authors     => 'original by Haui, modified by Firestone',
        name        => 'exaile_info',
        description => 'Managing Exaile from Irssi',
        license     => 'GPL',
);

sub exaile {

my ($param, $server, $witem) = @_;
        my $exinfo_songtitle = '';
        my $exinfo_artist = '';
        my $exinfo_totaltime = '';

if ($server || $server->{connected}) {

$exinfo_songtitle = `exaile --get-title`;
                $exinfo_artist = `exaile --get-artist`;
                $exinfo_totaltime = `exaile --get-length`;

if ($witem && ($witem->{type} eq "CHANNEL")) {
                        $witem->command('ME is listening to "' . $exinfo_songtitle . '" from "' . $exinfo_artist . '" - [' . $exinfo_totaltime . ']  (EXAILE/IRSSI)');
                }
        }

}

Irssi::command_bind ('exaile', 'exaile');

Save as *.pl en de rest weet je wel gok ik :)

Ik kan het niet testen, maar ik gok dat het wel werkt. Anders even aanpassen. Syntax is toch simpel.
Om meer toe te voegen kan je hier kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Firestone op 17-11-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

Ik blijf me verbazen over Ubuntu. Vorige week de laptop van m'n broer - die met Vista niet meer vooruit te branden was - voorzien van Ubuntu Karmic. Installatie verliep vlot en vlekkeloos, welja goed, geluid deed het niet direct maar dat was snel gefixt, evenals de wireless netwerkkaart. En voila: een lekker soepel draaiend besturingssysteem dat er nog verdomd modern uitziet ook (standaard Human theme met Dust als window decorator = über; Gnome-panels nog een tikkie transparant maken en klaar is Kees). En voor alles dat hij gebruikt zijn er uitstekende Linux FOSS alternatieven (Songbird voor iTunes, Nicotine+ voor Soulseek, Emesene, Brasero, etc, etc.).
Toen heb ik mijn eigen laptopje ook maar geupgrade van 9.04 ondanks mijn eerdere betoog in het vorige topic, en ook hier verliep alles probleemloos.
Nu lees ik ook een hoop berichten van mensen die meer problemen ondervinden met 9.10 en dat levert een hoop kritiek op. Nu zorgt kritiek er ook weer voor dat men blijft streven naar vooruitgang, maar ik wil ook zeggen: kijk eens effe wat je allemaal voor moois krijgt, zonder dat het je geld kost! openSuSE 11.1 gaf mij overigens een pak meer problemen dan de Ubuntu 9.X versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:41
Haha ja ik vind 9.10 nog steeds niet erg stabiel (blijft vaak gewoon zomaar even hangen, en die verrekte netwerkkaart) maar alles beter dan windows!

Heb de laatste tijd toch vista een paar keer opgestart, omdat Inventor nou eenmaal niet op linux draait. Maar wat een ellende is dat zeg. Mijn harde schijf kraakt de hele tijd alsof'ie ieder moment gaat exploderen, hij is nog niet één keer opgestart of afgesloten zonder minstens 2 minuten te moeten wachten op allerlei updates, en ik ben eerst een hele dag bezig geweest alle voorgeïnstalleerde bloatware eraf te werken (waarna de installatie nog steeds 37GB bedraagt).
Ohja en dan wil je een menu-item verwijderen. Zegt'ie: "Deze bewerking kan alleen uitgevoerd worden met root-rechten. Wilt u doorgaan?" Dus je klikt op doorgaan (ja, wel minstens 3 keer) en dan is het item weg. Ofwel je krijgt root-rechten door op "doorgaan" te klikken? :')

Verder vind ik het nu gewoon gigantisch onoverzichtelijk. Gnome is zo ontzettend veel gebruiksvriendelijker dan de windows-desktopomgeving! En ik krijg nog steeds koppijn van die subpixel-hinting. Nee, als ik klaar ben met inventor gaat altijd direct ubuntu weer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat heeft iedereen altijd tegen die cleartype zooi? Op LCD's kan je anders pixels tellen, ben blij dat alles het tegenwoordig heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Cleartype is de windows-merknaam voor hun subpixel-hinting.

En zet in ubuntu je lettertypes eens op beste vormen, of beste contrast. Zul je eens verbaasd zijn over hoe strak je letters zijn! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

:) ja ik weet dat het een Windowsnaam is. Maar uit je verhaal blijtk dat je het liefst zonder ziet. Maar dat vind ik er dus heel korrelig uitzien.

Ik zal er eens mee spelen, maar de Mac had het al jaaaaren en ik vond het daar altijd al mooier dan zonder enige vorm van anti-aliasachtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb er een dusdanige hekel aan dat ik het onder windows altijd helemaal uit had. Dan maar pixel-letters zien. Heb alleen nog niet de moeite genomen om uit te zoeken of en hoe dat met vista mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 33436 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:06:
Nu lees ik ook een hoop berichten van mensen die meer problemen ondervinden met 9.10 en dat levert een hoop kritiek op. Nu zorgt kritiek er ook weer voor dat men blijft streven naar vooruitgang, maar ik wil ook zeggen: kijk eens effe wat je allemaal voor moois krijgt, zonder dat het je geld kost! openSuSE 11.1 gaf mij overigens een pak meer problemen dan de Ubuntu 9.X versies.
Eens, en wat daarbij ook nogal eens vergeten wordt is dat 9.10 de release voor een LTS (10.4) is, en daar worden traditiegetrouw een hele hoop nieuwe features in gestampt zodat die goed genoeg getest zijn om in de LTS definitief te gebruiken (denk aan bijv. Ubuntu One).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb nu ook 9.10 in alle enthousiastheid op een Celeron 2,4Ghz van mn pa gezet. Maar tsjonge jonge zeg, wat een logge bende helaas. En ik heb qua hipheid niks aan staan. Eerst met 512MB maar nu ook met 1GB nog steeds traag. Is zo'n bakkie al rijp voor Xubuntu? Ik dacht dat Linux bekend stond om op oudere hardware ook goed te draaien, of gaat dat voor Ubuntu tegenwoordig toch een stuk minder op?

• mcDavid
MsG schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:34:
Ik heb nu ook 9.10 in alle enthousiastheid op een Celeron 2,4Ghz van mn pa gezet. Maar tsjonge jonge zeg, wat een logge bende helaas. En ik heb qua hipheid niks aan staan. Eerst met 512MB maar nu ook met 1GB nog steeds traag. Is zo'n bakkie al rijp voor Xubuntu? Ik dacht dat Linux bekend stond om op oudere hardware ook goed te draaien, of gaat dat voor Ubuntu tegenwoordig toch een stuk minder op?
Volgens mij is een standaard Ubuntu-installatie qua systeemeisen vergelijkbaar (of misschien íétsje lichter) met Windows XP. 9.04 draait als een malle op mijn oude desktop met vergelijkbare specs (Sempron 2500, 1GB).
1GB geheugen moet in ieder geval zat zijn. 512MB ook.

Maargoed je moet natuurlijk geen wonderen verwachten. Een Celeron 2,4GHz blijft een Celeron 2,4GHz, ongeacht welk besturingssysteem...

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja maar ik weet zeker dat als ik er nu XP op zou zetten, het responsief en soepel zou draaien. Maar misschien onderschat ik het verschil tussen een celeron en een pentium IV

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MsG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:42:
Ja maar ik weet zeker dat als ik er nu XP op zou zetten, het responsief en soepel zou draaien. Maar misschien onderschat ik het verschil tussen een celeron en een pentium IV
Heb je zelf de scheefheid door van een vergelijking van een 8 jaar oud OS met een 1 maand oud OS? Met XP SP3 of Windows 7 gaat het ook geen snelheidswonder zijn. Ik zou zeggen, probeer Xubuntu 8.04 eens.. De interface is lichter, onder de motorkap zal het ook minder zwaar zijn, maar er komen nog wel security updates voor uit.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:38

jelly

Arch Linux

MsG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:42:
Verdiep je ook eens in linux voordat je deze uitspraken maakt, de meeste linux gebruikers gebruiken een DE die ongeveer alles regelt zodat het `gebruiksvriendelijk` is. Als je heel wat van die services uitzet dan scheelt dat een hoop load ook switchen naar een betere/zuinigere Window Manager kan erg helpen. Openbox, Fluxbox , LXDE en XFCE zijn voorbeelden van lichte window managers.

Keep it simple stupid

• neeroeter
Er is ook de optie om een kale ubuntu te installeren via de server install. Vervolgens installeer je de pakketten die je nodig denkt te hebben.Ik heb het nooit gedaan hoor, maar je hebt zeker een sneller basis-systeem :)

Of neem een distro die default op die manier werkt.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:16

knakworst

Get more sats!

jelly schreef op donderdag 19 november 2009 @ 17:00:
[...]

Verdiep je ook eens in linux voordat je deze uitspraken maakt, de meeste linux gebruikers gebruiken een DE die ongeveer alles regelt zodat het `gebruiksvriendelijk` is. Als je heel wat van die services uitzet dan scheelt dat een hoop load ook switchen naar een betere/zuinigere Window Manager kan erg helpen. Openbox, Fluxbox , LXDE en XFCE zijn voorbeelden van lichte window managers.
Ubuntu 9.10 zou uitstekend moeten draaien op een celeron 2,4 Ghz. Ik zou het probleem zoeken in de grafische kaart (drivers). Ik denk dat daar de traagheid vandaan komt.

• jelly
  • Laatst online: 20:38

jelly

Arch Linux

knakworst schreef op donderdag 19 november 2009 @ 17:14:
[...]

Ubuntu 9.10 zou uitstekend moeten draaien op een celeron 2,4 Ghz. Ik zou het probleem zoeken in de grafische kaart (drivers). Ik denk dat daar de traagheid vandaan komt.
Dat kan ook, maar je realiseerd je toch ook wel dat Ubuntu the Windows van Linux Distro's is. Alles moet direct werken daarom draaien er meerdere services die een normale gebruiker niet altijd nodig heeft

Keep it simple stupid

• mcDavid
:D Ik heb een Ubuntu-trui en ubuntu stickers voor op mijn laptop! *O*

Kei-kansloos eigenlijk, maar ook wel weer leuk :')

• Petervanakelyen
mcDavid schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:02:
:D Ik heb een Ubuntu-trui en ubuntu stickers voor op mijn laptop! *O*

Kei-kansloos eigenlijk, maar ook wel weer leuk :')
Van waar ?

Ik had een probleem daarjuist dat Firefox pas startte wanneer je het 3x probeerde te openen.
Gewoon even .mozilla directory weg, en alles werkt weer super :)

Linux is geweldig :)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Demoniac schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:48:
[...]
Heb je zelf de scheefheid door van een vergelijking van een 8 jaar oud OS met een 1 maand oud OS? Met XP SP3 of Windows 7 gaat het ook geen snelheidswonder zijn. Ik zou zeggen, probeer Xubuntu 8.04 eens.. De interface is lichter, onder de motorkap zal het ook minder zwaar zijn, maar er komen nog wel security updates voor uit.
Het was een beetje mijn reactie op de reactie van Linux users die zeuren over Vista e.d. terwijl Ubuntu tegenwoordig ook al redelijk log bloated en traag is. Ik weet zeker dat die PC het op SP3 prima zou doen. Ik kan best eens wat custom dingen installeren, maar ik dacht dat Ubuntu wel schaalbaar was. Valt dus een beetje tegen. Heb overigens sudo apt-get isnstall xubuntu-desktop gedaan en daarin geboot, maar is ook niet geweeldig snel. Het betreft ook een onboard chip (NR 138 GE) dus misschien dat een videokaart wat soelaas bied.

maar ik had juist gedacht dat "geen effecten" wel genoeg was, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:43:
[...]

Het was een beetje mijn reactie op de reactie van Linux users die zeuren over Vista e.d. terwijl Ubuntu tegenwoordig ook al redelijk log bloated en traag is. Ik weet zeker dat die PC het op SP3 prima zou doen. Ik kan best eens wat custom dingen installeren, maar ik dacht dat Ubuntu wel schaalbaar was. Valt dus een beetje tegen. Heb overigens sudo apt-get isnstall xubuntu-desktop gedaan en daarin geboot, maar is ook niet geweeldig snel. Het betreft ook een onboard chip (NR 138 GE) dus misschien dat een videokaart wat soelaas bied.

Ik vind Ubuntu er wel heel wat gelikter uit zien dan Windows XP, dus dat zou een wat zwaardere belasting van de grafische kaart misschien rechtvaardigen. Op andere gebieden blijft Ubuntu toch winnen. Waar bij XP een gigabite geheugen nog wel eens vol schoot, komt ubuntu al zelden over de 512 MB heen.

Xubuntu zou ik niet aanraden, is naar mijn idee idd niet gek veel lichter dan ubuntu, maar wel een stuk minder gebruiksgemak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

maar het punt is, ik zit op Effecten: Geen. Dan is Ubuntu ronduit lelijker dan Windows XP :P, maar zelfs dan (nou ja zelfs, de andere instellingen mag ik niet eens) is het hele zaakje traag.

Ik ga eens kijken waar het hem in zit.

overigens blijft hij vaak hangen als hij dit proces toont in de syslog:

Nov 19 20:17:01 klaas-desktop CRON[10061]: (root) CMD ( cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:56
MsG schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:06:
overigens blijft hij vaak hangen als hij dit proces toont in de syslog:

Nov 19 20:17:01 klaas-desktop CRON\[10061]: (root) CMD ( cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Ik zou zeggen: kijk wat er in die hourly cron staat! O-)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

:) zal ik doen. Het zij me nog niet zoveel ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 09:32
Tsja die discussie over Ubuntu die bloated is, dat valt natuurlijk wel mee, maar als je een echt oude computer hebt dan kan je gewoon niet meer verwachten dat je de nieuwste software goed kan draaien ... je rekent er toch ook niet op dat je een nieuwe 3D shooter goed kan draaien op die hardware? Terwijl bijv. quake3 (om maar even kwa leeftijd in de richting van XP te gaan zitten) wel goed zal draaien.

Maar het is denk ook wel zo dat Ubuntu niet de lichtste linux distro is die er is, maar dat beweren ze ook nergens. Als je even rondsnuffelt op google (of in dit forum :p) dan zijn er zat linux distro's te vinden die prima (moderne) functionaliteit bieden en toch heel licht draaien! Das het sterke van linux, je zit niet vast aan 1 versie zoals bij windows maar je kan je eigen smaak kiezen, wat in het geval van een oude computer een wat lichter smaakje zal moeten zijn ;)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

MsG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:43:
[...]

Het betreft ook een onboard chip (NR 138 GE) dus misschien dat een videokaart wat soelaas bied.

Nog nooit van gehoord. Maar als Ubuntu het ook niet goed snapt en op VESA draait dan reageert hij daarom heel traag. Het is dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat Ubuntu traag is, terwijl bijvoorbeeld de videokaartfabrikant te beroerd is fatsoenlijke drivers voor linux te ontwikkelen. Dan heb je waarschijnlijk met een cheap nvidia kaartje een prima responsief systeem met alle desktop effecten die je je kan wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe kan ik checken op welke modus hij draait?

Ik krijg bij dingen als desktopeffecten gewoon te zien "hippe effecten kan niet ingeschakeld worden" en niet echt een melding waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 30-05 13:35
systeem-adminstratie-hardware drivers.
Hier kun je vinden of hij een driver heeft.
Wat voor videokaart heb je? nvidia en ati hebben goede drivers. Nvidia is wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

jan99999 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:51:
systeem-adminstratie-hardware drivers.
Hier kun je vinden of hij een driver heeft.
Wat voor videokaart heb je? nvidia en ati hebben goede drivers. Nvidia is wel beter.
De onboard NR138 GE-chipset welke verder geen hardware drivers in gebruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:03:

Ik krijg bij dingen als desktopeffecten gewoon te zien "hippe effecten kan niet ingeschakeld worden" en niet echt een melding waarom niet.
glxinfo vertelt je welke hardware accelleratie er beschikbaar is, volgens mij moet DRI (direct rendering interface) beschikbaar zijn, maar denk niet dat jouw kaartje dat doet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MsG schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:13:
De onboard NR138 GE-chipset welke verder geen hardware drivers in gebruik heeft.
Met 'NR138 GE' komen we ook nergens. Als je nu eens de pci-id's geeft... dan kan je googlen op Linux support. (vendor:product) die je krijgt met
lspci -nn

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 11:20

hilgo

Clear your mind of can't.

Als ik op die NR138 GE zoek in combinatie met die celeron 2.4 kom ik met google uit bij een HP pc'tje met onboard intel grafische kaart. Maar het blijft raden dus meer info is wenselijk, zoals men hierboven ook al aangaf.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

MsG schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:03:
Check eerst eens wat je hebt of dat ergens in de BIOS vermeld is. Druk bij POST op ESC, F1, F2 of delete. Vaak kun je daar wel uithalen welke grafische kaart erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
hilgo schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:26:
Als ik op die NR138 GE zoek in combinatie met die celeron 2.4 kom ik met google uit bij een HP pc'tje met onboard intel grafische kaart. Maar het blijft raden dus meer info is wenselijk, zoals men hierboven ook al aangaf.
als je het commando uitvoerd zoals gertvdijk zegt ben je al een hele stap verder

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

JohanValentijn schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:13:
[...]

als je het commando uitvoert zoals gertvdijk zegt ben je al een hele stap verder
ongetwijfeld maar het is mijn pc niet maar die van MsG :P

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
hilgo schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:45:
[...]

ongetwijfeld maar het is mijn pc niet maar die van MsG :P
ik zit beschaamd naar mn beeldscherm te kijken :)

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het is ook niet mijn PC :P, maar ik post zo even wat updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 16:56

KRG

lspci - nn geeft :

00:00.0 Host bridge [0600]: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface [8086:2560] (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device [8086:2562] (rev 03)
00:1d.0 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #1 [8086:24c2] (rev 02)
00:1d.1 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #2 [8086:24c4] (rev 02)
00:1d.2 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #3 [8086:24c7] (rev 02)
00:1d.7 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801DB/DBM (ICH4/ICH4-M) USB2 EHCI Controller [8086:24cd] (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82801 PCI Bridge [8086:244e] (rev 82)
00:1f.0 ISA bridge [0601]: Intel Corporation 82801DB/DBL (ICH4/ICH4-L) LPC Interface Bridge [8086:24c0] (rev 02)
00:1f.1 IDE interface [0101]: Intel Corporation 82801DB (ICH4) IDE Controller [8086:24cb] (rev 02)
00:1f.3 SMBus [0c05]: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) SMBus Controller [8086:24c3] (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller [0401]: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller [8086:24c5] (rev 02)
03:0a.0 Ethernet controller [0200]: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T [14e4:4401] (rev 01)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

en de glxinfo file geeft :

root@klaas-desktop:/home/klaas# glxinfo
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer,
GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGIS_multisample,
GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group
client glx vendor string: SGI
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory,
GLX_MESA_copy_sub_buffer, GLX_MESA_swap_control,
GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control,
GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer,
GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap
GLX version: 1.2
GLX extensions:
GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer,
GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_video_sync,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group,
GLX_EXT_texture_from_pixmap
OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 845G GEM 20090712 2009Q2 RC3 x86/MMX/SSE2
OpenGL version string: 1.3 Mesa 7.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

hoe ga ik met deze info verder

trouwens het is een HP d230M minitower met een Celeron processor en video on board. Volgens de bios een 138 GE.

Waarop moet ik nu zoeken.

Of er ook drivers voor deze grafische chipset zijn voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

en hoe zie ik wat er staat in de cron daily en weekly en monthly. Ik ben echt nog leek op linux. Ubuntu.

Ik snap dat in de Cron weer allerlei jobs opgestart kunnen worden. Maar verder dan dat snappen gaat mijn kennis nog niet. Hoe zie ik wat er onder water wordt opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
ps aux of top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Laatst online: 22:46
je kan zien wat er in geroosterd staat met cron door het volgende commando in te voeren.
crontab -e :)

ps. mss helpt dit je verder http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-675870.html

[ Voor 29% gewijzigd door GoTman op 21-11-2009 00:21 ]

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

KRG schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:24:
hoe ga ik met deze info verder

trouwens het is een HP d230M minitower met een Celeron processor en video on board. Volgens de bios een 138 GE.

Waarop moet ik nu zoeken.

Of er ook drivers voor deze grafische chipset zijn voor linux.
Het is in ieder geval een intel ding dus ik raad je aan even te kijken of de intel drivers in de repo zitten (ik gok van wel). Anders kun je meer info vinden op deze site.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 00:19
Aangezien ik mijn Windows 7 weer heb verkloot, zit ik te twijfelen tussen opnieuw Windows 7 te installeren, of voor Linux te kiezen...

Mijn grootste bezigheid op de PC is:

het downloaden van dingen via usenet (nieuwsgroepen)

en

het bekijken van films/series in HD (.mkv) formaat.

Bestaan er goede programma's ala Newsleecher, maar dan voor Linux?
En hoe zit het met de codecs in Linux, is dat net zo gekloot als in Windows, (lees: een keer de codecs verkloten en je kan je hele pc opnieuw installeren)

Ik heb een DELL studio 1555.

[ Voor 3% gewijzigd door Deezers op 21-11-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Niet dat ik zeg dat je niet moet omschakelen naar Linux maar als codec je enige probleem is onder Windows ... ik gebruik al jaren Klite codec pack en nog nooit problemen gehad met installeren, afspelen noch updaten of films die niet werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Dennis Lammers schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:04:
Aangezien ik mijn Windows 7 weer heb verkloot, zit ik te twijfelen tussen opnieuw Windows 7 te installeren, of voor Linux te kiezen...

Mijn grootste bezigheid op de PC is:

het downloaden van dingen via usenet (nieuwsgroepen)

en

het bekijken van films/series in HD (.mkv) formaat.

En hoe zit het met de codecs in Linux, is dat net zo gekloot als in Windows, (lees: een keer de codecs verkloten en je kan je hele pc opnieuw installeren)

Ik heb een DELL studio 1555.
Newsleecher-varianten zijn er vast, zie http://www.binaries4all.nl/nieuwsreaders/overzicht.php

En met codecs heb ik nog geen problemen gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Zit de mkv codec er standaard in of moet ik nog een codec pack installeren?

Ik hoop namelijk echt dat Linux wel een keer installeren is en dat je dan klaar bent qua codecs etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

Ik heb Newsleecher prima draaiende gehad in Wine onder Ubuntu 9.04. Werkte als een zonnetje ;)
http://www.newsleecher.com/forum/viewtopic.php?t=13822

Vandaag Ubuntu 9.10 geintstalleerd op een redelijk oude laptop, na wat hardwaredrivers voor de Wifi en het configureren van x-server werkt het weer uitmuntend.

Out of the box flash understuening voor FF is helemaal toppie :)

Helaas heb ik nog wel een beetje last van artifacts aan de linkserzijde van mijn scherm. Dat had ik in 9.04 niet :/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nee hoor :)
Voor Totem moet je even de GStreamer codecs installeren, maar programma's zoals VLC of mPlayer hebben alle codecs al aan boord (net zoals in Windows, overigens).

Je moet trouwens in Linux al redelijk raar doen om je aptitude te verkloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

Ik heb wel veel problemen gehad om met Ubuntu 9.04 icm VLC HDWMV's af te spelen. Veelal gaf dat haperende frames of out of sync subs en geluid.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Welk programma raden jullie dan ook aan om .mkv bestanden mee af te afspelen?
Totem of VLC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Dennis Lammers schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:27:
Totem of VLC?
Wat dacht je van zelf uitproberen? De keuze voor een mediaplayer is net zo persoonlijk als de keuze van een browser.
Dennis Lammers schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:17:
MKV (matroska) is geen codec, maar een container. Installatie van codecs gaat doorgaans gewoon via je package manager en is tegenwoordig super eenvoudig door in de software store 'Ubuntu restricted extras' te installeren! Het zit er niet standaard in dus, maar wel in de repo's. Dit komt doordat het geen vrije licenties zijn waaronder de meeste codecs worden vrijgegeven (in tegenstelling tot OGG: Theora/Vorbis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Totem of VLC?
Probeer het uit. Totem zit standaard in Ubuntu, maar daarvoor moet je even de ubuntu-restricted-extras installeren, en VLC heeft standaard de codecs al ingebouwd, maar moet je ook even installeren.

Kwestie van eventjes Synaptic op te starten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Van Ubuntu naar Linux Mint, naar Fedora, naar Debian, naar Ubuntu, naar Kubuntu, naar Linux Mint, naar OpenSuse, naar Fedora, naar Kubuntu.

En dat in 6 maanden ^^ Alle distro's hebben pro's en con's, maar denk dat ik binnenkort permanent naar ubuntu verhuis. Mocht iemand nog behoefte hebben aan mijn lijstje van pro's en con's per distro, DM maar, of reply hier :)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 12:37
ubunti, wat een grappig stuk cd is het toch, werkt altijd maar 1 keer, als ik dezelfde cd 1 maand later probeer, werkt hij niet meer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

afraca schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 20:24:
Van Ubuntu naar Linux Mint, naar Fedora, naar Debian, naar Ubuntu, naar Kubuntu, naar Linux Mint, naar OpenSuse, naar Fedora, naar Kubuntu.

En dat in 6 maanden ^^ Alle distro's hebben pro's en con's, maar denk dat ik binnenkort permanent naar ubuntu verhuis. Mocht iemand nog behoefte hebben aan mijn lijstje van pro's en con's per distro, DM maar, of reply hier :)
Het is misschien wel een leuke aanvulling als jij de in jouw ogen pro's en cons gewoon in een post hier plaatst :). Ben ook wel benieuwd. Ik snap zelf nooit zo goed wat mensen nou zoo anders vinden dan bijv. debian of ubuntu of fedora. Tuurlijk RPM versus deb e.d. maar uiteindelijk wordt daarmee hetzelfde programma geinstalleerd, en visueel hebben ze alle 3 standaard gnome, dus daar zit het hem het verschil (lijkt me) ook weer niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Totem of VLC?
SMplayer! Simpele interface, goeie ondersteuning voor subs(erg goeie zelfs imho) Erg prettige speler. Ook onder Gnome

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297394

http://pan.rebelbase.com/ https://help.ubuntu.com/community/Pan Is niet best maar het is iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 12:44
Ik gebruik zelf hellanzb in combinatie met de lottanzb front-end.
Werkt perfect! Download, repareert, en pakt de bestanden uit, beetje zoals Grabit op Windows (ik werk zelf niet met Newsleecher)

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1231185894.png

[ Voor 10% gewijzigd door Vinze op 21-11-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ubuntu is geinstalleerd. :)

Alles werkt goed tot nu toe, op een puntje na.

Ik heb mijn laptop verbonden via HDMI aan mijn TV (HDMI naar HDMI) alleen het geluid hoor ik nog door mijn laptop boxjes, hoe kan ik instellen dat ie automatisch overschakelt op geluid uit de tv laten klinken als ik de HDMI kabel aansluit? :)

EDIT: Opgelost. alleen nu weer een nieuw probleempje. Via HDMI niet volledig scherm bij een .mkv video. Op de laptop heeft ie wel gewoon Full Screen (1366x 768) alleen op de TV zie je net wat zwarte randjes erom heen, onder Windows was het wel altijd gewoon full screen...

EDIT2: ook opgelost, mijn TV is 1360x 768 , die moest ik selecteren bij ´Scherm'. Alleen kan die dit niet automatisch detecteren? Want om nou elke keer weer te moeten switchen tussen resoluties en geluid als ik de HDMI aansluit is nou ook niet bepaald handig (mijn videokaart is Ati Mobilty Radeon HD 4570, ik heb de driver die Ubuntu aangaf al gedownload en geinstalleerd)

[ Voor 53% gewijzigd door Deezers op 21-11-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
lagefrequentie schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 20:24:
ubunti, wat een grappig stuk cd is het toch, werkt altijd maar 1 keer, als ik dezelfde cd 1 maand later probeer, werkt hij niet meer ...
Gek genoeg heb ik dat ook. Mijn zelfgebrande DVD's doen het altijd goed, maar om de een of andere reden doet hij het met de ShipIt-CD's na een tijd niet meer. Ook al is de CD nog mooi proper.
Zouden ze zo'n slechte kwaliteit zijn ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dennis Lammers schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:17:

Ik hoop namelijk echt dat Linux wel een keer installeren is en dat je dan klaar bent qua codecs etc. :)
Als je "ubuntu restricted extras" installeert, heb je eigenlijk alle codecs die je ooit nodig gaat hebben volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
Vinze schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:25:
[...]

Werkt perfect! Download, repareert, en pakt de bestanden uit, beetje zoals Grabit op Windows (ik werk zelf niet met Newsleecher)

[afbeelding]
Die gebruik ik sinds kort ook.
Fantastisch programma !

En sinds vandaag gebruik ik ook weer ubuntu. :-)
Beetje jammer dat je in kubuntu niet de ubuntu login en splash screen hebt maar gewoon de standaard van KDE4. Ik had die wel een beetje gezien eigenlijk. Straks maar eens mooie op gaan zoeken dan.

Totzover doet ubuntu iig gewoon normaal i.t.t Fedora 12.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik heb Karmic een week niet lopen updaten, dus ik zoeken naar updates, 0 updates!

Alles werkt ook prima, maar ik vond het wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Wat gebeurt er eigenlijk als je een pc hard uitzet? Ik zat nl in een programma op fullscreen dat niet uitging, en combo's als ctrl-alt-del bestaan niet bij mijn weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Laatst online: 06:28
Voor nieuwsgroepen gebruik ik al jaren SABNZBD+, zowel op linux als windows.
Downloaden, repareren en extracten in 1.
Hier een link naar een repository om dit te installeren, http://forums.sabnzbd.org/index.php?topic=387.0

Voor HD materiaal gebruik ik altijd totem, hoewel mijn graka niet goed ondersteund is (Ati 4550). Even
code:
1
aptitude install ubuntu-restricted-extras
en klaar is u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
RetroTycoon schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:53:
Wat gebeurt er eigenlijk als je een pc hard uitzet? Ik zat nl in een programma op fullscreen dat niet uitging, en combo's als ctrl-alt-del bestaan niet bij mijn weten...
Je PC hard uitzetten is niet het meest wenselijk aangezien er geen nette termsigs gestuurd worden. Dingen zoals databases enzo vinden dat niet altijd even leuk. Maar soms is het de enige oplossing.

Andere dingen die je ook kunt proberen:
- ctrl-alt-f1 om naar een terminal te gaan en zo het vervelende programma killen of de PC herstarten. (ctrl-alt-f7 weer om terug te gaan)
- ctrl-alt-backspace (als je dit terug hebt aangezet (installeer dontzap, doe dan 'sudo dontzap --disable')) om de X-server geforceerd te herstarten.
- Ctrl-alt-del werkte op mijn PC altijd wel. Maar wellicht niet meer of niet onder alle omstandigheden.
- 1x power knop kort indrukken geeft bij mij het uitschakel-scherm met alle opties zoals sleep. Als je niks doet doet hij een shutdown na 60 seconden.
- In andere configuraties is het eenmaal kort indrukken van de power knop gelijk aan het geven van de opdracht de PC direct netjes af te sluiten.

When all else fails: C4.

edit:
toevoeging

De ctrl-alt-delete roept hier in 9.04 het afsluitscherm op met een countdown van 60 seconden voor shutdown. Gelijk dus aan het indrukken van de powerknop.

[ Voor 12% gewijzigd door sub0kelvin op 22-11-2009 12:17 . Reden: onderzoek gedaan naar ctrl-alt-delete ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RetroTycoon schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:53:
Je kunt met ctrl+alt+f1 naar een terminal droppen en dan met killall (of killall -9) het programma killen. Je komt hierna weer terug in je grafische omgeving met ctrl+alt+f7.

Wat er verder gebeurt ligt eraan wat hij op dat moment aan het doen is. Als hij alleen met de CPU en memory bezig is dan is er niks aan de hand, deze worden toch gereset na een reboot. Als hij echter met de schijf bezig is (ofwel het programma wat vastloopt, of een andere achtergrond proces) dan kunnen er wel dingen mis gaan. Normaliter wordt er automatisch gecheckt op fouten na een plotselinge reboot, anders kun je dit zelf doen met fsck.

edit:

Net te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
Ok dit is heeel vaag.
Ik heb mijn data partitie (waar muziek opstaat) in mijn fstab staan, hij zou dus automatisch gemount moeten worden.
Maar banshee speelt NIETS af voordat ik via de filebrowser de data partitie geopent/gemount heb.

Heel apart, herkenbaar probleem voor iemand? Kubuntu9.10.

In archlinux ging dit wel altijd goed.. :-)

[ Voor 10% gewijzigd door WernerL op 22-11-2009 12:42 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001

gwystyl

Beugeltje dan maar?

knakworst schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:44:
Ik heb Karmic een week niet lopen updaten, dus ik zoeken naar updates, 0 updates!

Alles werkt ook prima, maar ik vond het wel opvallend.
Dat heb ik eerder gehad vlak na een nieuwe release. De eerste paar weken weinig tot geen updates, daarna komen er weer wat binnen. Het is wel ff wennen na een bijna eindeloze lijst elke dag als je met de alpha en beta builds aan het spelen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Vinze schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:25:
[...]

[afbeelding]
Toch ook maar eens geinstalleerd daar ik ziek werd van de 4 threads beperking in PAN. Makkelijker dan dit kan bijna niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben eigenlijk sinds kort overgestapt van HellanNZB naar SabNZBD+, daar HellaNZB sinds 2007 niet meer verder ontwikkeld wordt. Nou is dit opzich niet zo'n ramp (het doet wat het doen moet), maar omdat de Python API wel doorontwikkeld wordt zag ik steeds meer deprication warnings verschijnen, sinds kort dus maar over op SabNZBD+ welke nog wel volop in ontwikkeling is.

Verder werken ze allebei overigens prima en praktisch op dezelfde wijze. Grootste verschil is de cli interface (HellaNZB) en de webinterface (SabNZBD+). Hoewel ik liever een cli interface heb, kan ik ook wel leven met de webinterface.
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!