Waarom zou je daar bang voor zijn? De installatie is heel makkelijk, Ubuntu maakt zelf de windows-partitie kleiner, installeert ubuntu ernaast, en maakt een mooi bootmenu waarmee je beiden kunt opstarten.Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:56:
Desondanks ben ik nog een beetje 'bang' om ubuntu in een aparte partitie te zetten (gedoe?). Ik las in de OP dat dit nog wat performancewinst zou opleveren. Hoe merkbaar zal dat zijn denk je? Daarnaast zou natuurlijk nog de hibernate functie erbij komen, wat ook wel fijn is.
Met gparted kan een ntfs partitie niet verkleind worden, las ik ergens. Iemand een idee waar dit makkelijk wel mee kan? Partition magic las ik maar is er niet een fijn gratis linux alternatief?
De performancewinst is geen wereld van verschil, maar je harde schijf wordt wel een stukje sneller met het ext4 bestandssysteem. Dat merk je bijv. met opstarten en het openen van programma's enzo.
Dat Gparted geen NTFS-partities kan aanpassen is onzin, geen idee waar je dat gelezen hebt maar ik zou er wat van zeggen.
-edit-
Hoewel het bij mij met Gparted nog nooit fout gegaan is, toch eens met MsG, ALTIJD eerst backups maken (als je die nog niet had) voordat je met partities gaat klooien.
[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 23-03-2010 20:13 ]