Nou, ik geef het op met m'n Twingo en de DAP
Ik krijg de finish maar niet marringvrij. Voor degenen die niet op het Carclean forum kijken, hier het verhaal, misschien weet iemand wat ik fout doe.
Ik heb de DAP500 starterskit van CC, met Monello Mezzo (polishing) en Monello Finale (finishing). Daarbij heb ik de oranje pad (light to medium cut), witte pad (light cut), zwarte pad (finishing/glaze) en gouden pad (wax).
Ik start, na wat testjes om te kijken hoe hard de lak is en hoe standvastig de swirls en RDS'en zijn, met Mezzo op oranje. Dit doet de swirls en RDS'en aardig goed, zo'n 90% verdwijnt, al dan niet na wat aandringen. Een hele verbetering is zichtbaar.
IPA wipedown, en ik zie iets wat op hologramming lijkt maar dat schijnt niet te kunnen met een DA. Op het CC forum denkt men dat het marring is, zou zeer goed kunnen. In ieder geval zie je duidelijke vegen op de lak in de zon. Opzich niet erg, dit is maar de eerste stap in het correcten van de lak.
Daarna zwart met finale. Dit doet werkelijk helemaal _niets_, behalve dan misschien wat glans toevoegen, maar de marring blijft.
Daarna wit met Finale. De marring lijkt minder te worden, echter is het nog steeds zeer duidelijk aanwezig, ook na een 2e hit.
Daarna de witte pad schoongemaakt en wit met Mezzo geprobeerd als tussenstap. Marring blijft echter, ook daarna finishen met Finale op zwart helpt niet.
Ik heb van alles geprobeerd, hard drukken, zacht drukken of helemaal niet drukken, veel toeren, weinig toeren. Uiteindelijk was ik er zat van (van 09:00 tot 14:00 bezig geweest op dit punt) en heb ik de Twingo met Finish op wit afgemaakt en er met de zwarte pad een laag Black Hole opgesmeerd. Dat maskeert het effect volledig, echter is dit natuurlijk niet hoe ik te werk wil gaan (voor de duidelijkheid: dit is mijn eigen auto, ik ben geen profi detailer). Daarnaast wil ik graag de Altea een keer aanpakken, maar ik durf nu niet omdat ik bang ben dat ik op die auto de marring ook weer krijg.
Kan iemand mij de gouden tip geven? Hoe dien ik te finishen? Helpt het als ik een licht groene pad gebruik om te finishen? Die zwarte pad is namelijk heel erg zacht, dus ik kan me voorstellen dat die niet veel doet, terwijl wit alweer redelijk stevig is. En hoe hard moet ik op de DA drukken tijdens het finishen? En met welke setting? Veel toeren of weinig toeren? En moet ik eerst harder drukken om naar het einde toe minder druk te zetten? En moet ik de polish inwerken op stand 3, verwerken op 4-5 en dan weer afbouwen naar 3 of is dat niet nodig? En hoe kan ik precies zien wanneer de Finale "uitgewerkt" is? Het blijft bij mij heel lang olieachtig, ook al blijf ik 5 minuten polijsten op dat ene stuk.
Een heleboel vragen, maar ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om me te helpen, want zo verlies ik een beetje het plezier in het detailen.