Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Bedankt!Arfman schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:28:
Dat is inderdaad een prima manier om je auto veilig te wassen. Zo doe ik het ook. Als iemand die zelf een zwarte auto heeft gehad: spoel VAAK je washandschoen uit. Doe bijvoorbeeld niet een deur in 1 keer, maar in 2 keer. Je bent iets langer bezig maar de keren dat ik het niet deed (haast/weinig tijd/je kent het wel) zag ik gelijk weer swirls verschijnen. Tevens 1 van de redenen dat ik geen zwarte auto meer wil
Nog aanmerkingen op mijn lijstje?
Foam: Autobrite - Foam Kit Heavy Duty voor Karcher & Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 1000ml
Shampoo: Autoglym - Bodywork Shampoo Conditioner - 500ml
Wash Mitt: Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Drying Towel: Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Geen wax?
Nee, geen apparaat voor / te onervaren voor.
Tis een beetje slowchat zo maar ik ben ook niet ervaren met mechanisch wazen dus doe het lekker ouderwets met het handje, uit de zon, rustig per paneel... Duurt even maar in ieder geval zit er een soort van bescherming op de komende maandenTommyGun schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:58:
[...]
Nee, geen apparaat voor / te onervaren voor.
2 emmer techniek. Emmers met grid guard en constant goed je was handschoen en droogdoek inspecteren op vuil.MAX3400 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:15:
[...]
Dus veel spoelen, rustig wassen en goed kleien...
* MAX3400 gaat maar even een zaterdag vrij plannen van alle andere bezigheden.
Van kleien krijg je sowieso vaak krassen en of marring. Ik klei alleen als ik ga polijsten.
+1MAX3400 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:00:
[...]
Tis een beetje slowchat zo maar ik ben ook niet ervaren met mechanisch wazen dus doe het lekker ouderwets met het handje, uit de zon, rustig per paneel... Duurt even maar in ieder geval zit er een soort van bescherming op de komende maanden
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik ga eerst hier eens mee beginnen, kijken of het bevalt en dan evt. verderMAX3400 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:00:
[...]
Tis een beetje slowchat zo maar ik ben ook niet ervaren met mechanisch wazen dus doe het lekker ouderwets met het handje, uit de zon, rustig per paneel... Duurt even maar in ieder geval zit er een soort van bescherming op de komende maanden
Is toch weer 130 euro bij elkaar

Beschermt de lax, zorgt dat vuil minder aanhecht en het zorgt voor leuke glans!
Pak een leuke instapwax, een handapplicator en een mf-doek en je bent klaar.
http://www.carclean.nl/product/101862
http://www.carclean.nl/pr..._Applicator_100982_100982
http://www.carclean.nl/pr...de_45x45cm_MPV0101_102087
Dan zit je drie tientjes duurder, maar heb je bij tussentijdse was-beurten alleen maar gemak van volgens mij.
Die wax (in de omschrijving) is juist voor machinaal gebruik; kan me voorstellen dat het handmatig ietsjes lastiger uitwrijven is. Toevallig heb ik van de week Carclean aan de telefoon gehad en voor mijn zwarte Evo (op basis van bouwjaar), werd http://www.carclean.nl/pr...l_pot_30ml_DJPHP30_101936 aangeraden. Het is voldoende voor een paar waxbeurten maar juist de donkere highlights (tegenstrijdig) zouden hierdoor beter uitkomen.maikel_rox schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:28:
Denk dat je juist baat hebt bij een leuke wax!
Dan zit je drie tientjes duurder, maar heb je bij tussentijdse was-beurten alleen maar gemak van volgens mij.
In dat geval kun je het wassen beter bij een wasbox doen, daar heb je die spullen wel bij de hand en kun je ook gewoon je auto met de hand wassen met je eigen spul. Als je dat op een rustig moment doet zal niemand er over klagen. Heb dat zelf ook al es gedaan. Gaat best prima.MAX3400 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:29:
Is dit een redelijke boodschappenlijst om zowel een zwarte als donkergrijze auto netjes schoon te krijgen?
Shampoo: Dodo Juice - Born to be Mild
Klei: Mothers - California Gold
Wax: DoDo Juice - Purple Haze
Velgen: IronX
Doekjes: Dodo Juice - Fantastic Fur
Heb alleen even een nieuwe spons nodig voor de body; iemand een relatief goedkoop advies hiervoor? Bij mijn huis helaas geen enkele optie om een lans, hogedrukspuit of andere dingen aan te sluiten, dus het wordt deze week een aantal uurtjes handwerk met emmertjes.
Dat ben ik ook wel met je eens; denk wel dat ik naar de wasbox ga om even het grove vuil eraf te spuiten en de velgen even met IronX te doen. Maar om nou ter plekke ook nog te gaan staan kleien & waxen en dat met 2 auto's, lijkt me iets teveel van het goedeKnightwolf schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:58:
[...]
In dat geval kun je het wassen beter bij een wasbox doen, daar heb je die spullen wel bij de hand en kun je ook gewoon je auto met de hand wassen met je eigen spul. Als je dat op een rustig moment doet zal niemand er over klagen. Heb dat zelf ook al es gedaan. Gaat best prima.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Je laat 'm zo?maikel_rox schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 19:48:
...Me is tevreden!
Ik bedoelde natuurlijk alleen het wassen. IronX en kleien zou je daar evt ook kunnen doen al had ik dat niet in gedachten. Waxen en nabehandeling doe je natuurlijk gewoon thuisMAX3400 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:21:
[...]
Dat ben ik ook wel met je eens; denk wel dat ik naar de wasbox ga om even het grove vuil eraf te spuiten en de velgen even met IronX te doen. Maar om nou ter plekke ook nog te gaan staan kleien & waxen en dat met 2 auto's, lijkt me iets teveel van het goedeNiet in de laatste plaats omdat spetters van andere mensen en/of wind natuurlijk weer roet in het eten kan gooien.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 05-03-2013 20:52 ]
Foam spuiten met de Nilfisk foamlans (wil nog een autobrite kopen)
Afspoelen
Krasjes poets ik eerst weg met Monello - Raffini Mezzo Polish - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Dan poets ik de auto mooi op met Monello - Raffini Finale Finishing Polish - Cut 2/5 Gloss 5/5
Vervolgens gaat er Poorboys World - Black Hole glaze op (zwarte auto)
En dan werk ik het af met Poorboys World - EXP Pure Sealant.
De EXP is echt goed spul, zelfs vogelpoep etc. veeg je er zo af en de auto wordt niet zo snel meer vies.
Simpel afspuiten met water is voldoende om hem weer mooi glanzend te krijgen.
Werk trouwens met een DAP900 V2 (vond het eerst maar een eng idee), nu ik deze machine een aantal keer gebruikt heb wil ik niet meer anders
De eerste keer poetsen is het meeste werk, daarna kost het me 2 x 3 uurtjes per jaar (voorjaar, najaar)
Je moet toch wat te doen hebben
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Mail van CC:maikel_rox schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:28:
Denk dat je juist baat hebt bij een leuke wax!
http://www.carclean.nl/pr..._Applicator_100982_100982
http://www.carclean.nl/pr...de_45x45cm_MPV0101_102087
Doen dan maar?Een mooie wax voor donkere lakken is de Synwax van Mother’s.
http://www.carclean.nl/product/100225
Aanbrengen met (zo dun mogelijk):
http://www.carclean.nl/product/100982
Afnemen na 10 minuten met:
http://www.carclean.nl/product/102087
- Autobrite - Foam Kit Heavy Duty voor Karcher
- Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 5000ml
- Autoglym - Bodywork Shampoo Conditioner - 500ml
- Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
- Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
- Scratch Shield - Scratch Shield - Blauw
- Monello - Peluche Verde - 45x45cm
- Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
- Mothers Wax - FX SynWax - 473ml
[ Voor 38% gewijzigd door TommyGun op 06-03-2013 08:55 ]
Voordeel van de fx synwax is dat er veel fillers inzitten en hij een erg lange standtijd heeft. Hier ga je zeker een mooi resultaat mee halenTommyGun schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:48:
[...]
Mail van CC:
[...]
Doen dan maar?
- Autobrite - Foam Kit Heavy Duty voor Karcher
- Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 5000ml
- Autoglym - Bodywork Shampoo Conditioner - 500ml
- Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
- Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
- Scratch Shield - Scratch Shield - Blauw
- Monello - Peluche Verde - 45x45cm
- Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
- Mothers Wax - FX SynWax - 473ml
No signature required.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tsurany schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:06:
Heb m'n spullen binnen, van t weekend mijn auto en die van vriendinlief even goed wassen
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Het is wel handig als tijdens het curen de wax niet nat wordt, het moet wel de mogelijkheid krijgen om goed te hechten. Geen mogelijkheid om hem ergens droog te zetten? Ik zag ook al dat het weer slechter wordt helaas, heb nog een full detail van mijn eigen auto op de planning. Dat gaat niet echt lukken met die koudere temperaturen weerMAX3400 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:31:
[...]
Laatste weerberichten voorspellen mogelijk wat neerslag dit weekend... Nou vind ik een paar druppels tijdens het afspoelen & wassen niet zo'n probleem maar hoe droog moet een auto zijn om goed te waxen?
EX-P (of collinite) gebruik ik altijd naar volle tevredenheid in de winter, maar qua glans vind ik die persoonlijk toch echter minder dan DJ Blue Velvet of Natty's wad. Dus in de zomer heb ik dan toch liever wel een laagje wax voor optimale glans.fast-server schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 23:49:
Ik gebruik meestal geen wax (niet nodig)
Nog een aantal fotootjes van de Golf 6 van gisteren
Voor:

Na:

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
1. Toen de velgen in November van de auto kwamen had ik ze schoongemaakt met een standaard velgen reiniger, maar al het aangekoekte vuil liet zich niet verwijderen. Zo zagen de velgen er dus 'schoon' uit:

2. Aangekoekt remstof in de openingen van de velgen, de beruchte zwarte pitjes. Doel van vandaag was deze pitjes te verwijderen.

3. Als eerste de velgen goed schoongemaakt met een goede velg reiniger van Mothers, de FX Wheel Cleaner. Dit gaf al een mooi resultaat, haalde het grootste gedeelte van het vuil weg van het velgbed, alleen de pitjes bleven.

4. Om de zwarte pitjes (remstof) te verwijderen gebruikt gemaakt van IRON.X, dit goedje gaat een reactie aan met het ijzer, waar remstof uit bestaat, waarna het makkelijker te verwijderen is.
Vervuiling wordt meteen zichtbaar want het goedje kleurt roze als het in aanraking komt met ijzer, geeft een leuk effect ^^.
Heb de voor-velgen 3x moeten behandelen met Iron.X, de achtervelgen hadden aan 2 beurten voldoende.
Je kan het ook gebruiken op je lak, ideaal als je bijvoorbeeld dicht bij het spoor woont.

5. Vervolgens de laatste vervuiling verwijderd door de velgen te kleien. Op de volgende foto is te zien dat dit hard nodig was.

6. Resultaat na kleien:

7. Vervolgens de velgen gepolijst. Hiervoor gebruik gemaakt van een Cone zonder cutting factor, deze cone monteer je op een accuboor. Met deze cone is het polijsten van de velgen kinderspel, hij vormt zich precies naar de velg en komt overal bij. Als polijstmiddel gebruik gemaakt van Monelle Mezzo.
Na het polijsten kwam er flink wat glans naar voren en de velgen werden spiegelglad.

8. Daarna bescherming aangebracht door de de velgen in de velgwax te zetten. Gekozen voor Poorboy's Wheel Sealant. Deze wax liet zich makkelijk opbrengen en na een 20 minuten goed uitpoetsen. Het resultaat was top, wat een glans! Daarnaast zijn de velgen nu echt spiegelglad, voelen aan als nieuw.
Werktijd: ongeveer 1,5 - 2 uur per velg.

Van de week onder de wagen monteren....
No Shame, only Fame!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Tip voor de volgende keer. gebruik eerst een tar remover, dan hoef je niet 3x iron x te gebruiken
Hoe gebruik jij iron-X? Je weet dat je met hardnekkig vuil na aanbrengen met een washmit oid moet boenen? Alleen in laten trekken en afspoelen werkt niet zo heel goed met hardnekkig vuil.

Handelwijze: Opspuiten, laten intrekken tot het goed paars wordt (5min), boenen met good old spons, nog even laten zitten, nogmaals boenen en afspuiten.
No Shame, only Fame!
Edit:
Bestelling:
- Monello Cone (op de boormachine);
- Monello Polish;
- Wheel Wax.
Lijstje is zo wel compleet?
[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 06-03-2013 13:41 ]
Normale wax werkt inderdaad ook, maar als je toch bezig ben waarom niet meteen een speciale velgwax toch. Samenstelling is toch wat anders en meer gericht op langdurige bescherming.
No Shame, only Fame!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Denk je dat? Ik heb meerdere waxen op velgen getest, maar die velgenwax is gewoon marketing praat.S2801 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:58:
Normale wax werkt inderdaad ook, maar als je toch bezig ben waarom niet meteen een speciale velgwax toch. Samenstelling is toch wat anders en meer gericht op langdurige bescherming.
Gekke vraag misschien; waarom moet je je banden afplakken bij het polijsten van de velgen?
Dat was inderdaad ook een beweegreden om voor de Wheel Sealant te gaan. Tot op heden ben ik er tevreden over en ben benieuwd hoe lang de stand tijd zal zijn.timovd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:33:
Mijn "gewone" wax (pasta met carnauba) vind ik ook wat te duur voor mn velgen.
Gekke vraag misschien; waarom moet je je banden afplakken bij het polijsten van de velgen?
Je kan het denk ik vergelijken met Shampoo en Douchegel: beiden werken prima op huid en haar, maar de samenstelling is toch speciaal bedacht en gemaakt voor je huid of je haar. In hoeverre je vervolgens het verschil merkt laat ik dan terzijde.
Afplakken gedaan omdat polijstmiddel residu wit uitvlekt en lastig te verwijderen is, helemaal op zwart rubber en plastic. Daarom de banden afgeplakt zodat ik deze niet wit maak bij het polijsten van de velg randen.
No Shame, only Fame!
Krijg je het beste er af met de hogedrukspuit, spreek ook uit ervaringArfman schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:58:
Ja, de fout om je kunststof/rubberdelen niet af te plakken en te gaan polijsten maak je maar 1 keer

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Daar dacht de dealer bij mijn gloednieuwe auto anders over... prutsersArfman schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:58:
Ja, de fout om je kunststof/rubberdelen niet af te plakken en te gaan polijsten maak je maar 1 keer

Misschien omdat je geen goede sealant op je lak gebruikt? Ik heb geen idee. Ik heb in ieder geval nog nooit mee gemaakt dat een velg gladder wordt dan auto lak met een goede sealant.Knightwolf schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:28:
Het zal best voor een deel marketingpraat zijn, maar zo glad als m'n velgen worden na behandeling met PB Wheel Sealant wordt de lak niet na behandeling met EX-P en/of Pure Carnauba Wax. Het is hoe dan ook ander spul. En daarom vroeg ik langer geleden al waarom je dan geen Wheel Sealant op heel de auto zou smeren, maar niemand wist er antwoord op.
Als je 3 stappen polijst en daarna wolfgang sealant gebruikt op je lak wens ik je veel plezier met iets gladders vinden
Als je gaat vergelijken met een carnauba wax, dan klopt het. Dat is altijd minder glad.
[ Voor 7% gewijzigd door KappeNou op 06-03-2013 15:43 ]
Vandaag voor het eerst m'n TransAm weer eens uitgelaten in het zonnetje. Volgens mij kan hij wel een poetsbeurtje gebruiken

Dus nadat ik er een en ander mee getest heb opnieuw naar de wasbox. Deze keer ook sop gebruikt (standaard hoge druk wassen functie), als dat schadelijk is voor de waxlaag vind ik dat op dit moment niet erg omdatie toch weer grondig onder handen genomen moet worden voor de eerstvolgende meeting.

Nu is het meeste van die zooi er wel af gelukkig.
Uiteraard ook de wielkasten en hele onderkant van de auto grondig afgespoten.
[ Voor 69% gewijzigd door Knightwolf op 06-03-2013 21:59 ]
Wheel Sealant kan prima op je lak. Velgen zijn immers ook gespoten.Knightwolf schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:28:
Het zal best voor een deel marketingpraat zijn, maar zo glad als m'n velgen worden na behandeling met PB Wheel Sealant wordt de lak niet na behandeling met EX-P en/of Pure Carnauba Wax. Het is hoe dan ook ander spul. En daarom vroeg ik langer geleden al waarom je dan geen Wheel Sealant op heel de auto zou smeren, maar niemand wist er antwoord op.
Alleen is de samenstelling meer gericht op vuilafstotendheid dan beading en glans vandaar dat het een velgenwax is maar als je wilt kan je die gerust gebruiken al zou ik dat persoonlijk niet doen als je de wax al een keer gebruikt hebt voor je velgen omdat er toch remstof (want: scherp) in kan zitten.
Overigens zegt gladheid helemaal niets-nada-noppes-niente-zippo over waterafstotendheid of duurzaamheid.
Waar vui zit, zit geen glans!
Dat heb ik ook niet gezegtDibbuz schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:31:
Overigens zegt gladheid helemaal niets-nada-noppes-niente-zippo over waterafstotendheid of duurzaamheid.
Correct me if I am wrong
Zou misschien van toepassing zijn als je een le mans racer hebtdude88 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 07:57:
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat Wheel Sealant beter bestendig zou moeten zijn tegen de hitte die vrij komt bij het remmen.
Correct me if I am wrong
Velgenlak zelf is ook beter bestand tegen temp en temp wisselingen dan normale lak.
En idd het wordt lang niet zo warm als bij auto voor op het circuit
Voel is een zwarte motorkap autolak die een dag in een zomer zonnetje is gaan rijden en stil staat. Daar kan je ook een eitje op bakken.

[ Voor 4% gewijzigd door CeesKees op 07-03-2013 15:20 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Als je met je gewone straatauto een beetje lekker over een circuit rost kun je dat op je velgen ook, daar hoef je geen dedicated racer voor te hebbenKappeNou schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:25:
Goede autolak gebruiken ze ook op velgen.
Voel is een zwarte motorkap autolak die een dag in een zomer zonnetje is gaan rijden en stil staat. Daar kan je ook een eitje op bakken.
Wat ik me verder ook kan voorstellen is dat velgen-wax beter bestand is tegen de inwerking van remstof dan gewone wax, omdat velgen daar continu ernstig mee te maken hebben en de lak van de auto veel minder.
[ Voor 26% gewijzigd door Knightwolf op 07-03-2013 16:56 ]
Knightwolf schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 00:30:
Ik weet niet waar je woont, maar hier in Den Bosch staat er voor morgen flink wat regen op de voorspelling. Zelfs vanavond werd het al nat. Dus ik zou er vanuit gaan dat je pas over een week of 2 wat kan doen.
Deze week heerlijk weer maar project op het werk waardoor ik geen vrij kan nemen. Zaterdag eindelijk tijd, regen en sneeuw gvd. Yaris is al sinds oktober niet meer gewassen en de Auris sinds december. Zul je zien dat het volgende week mooi weer wordt
Arfman schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:48:
Jup, heb ik ook
Deze week heerlijk weer maar project op het werk waardoor ik geen vrij kan nemen. Zaterdag eindelijk tijd, regen en sneeuw gvd. Yaris is al sinds oktober niet meer gewassen en de Auris sinds december. Zul je zien dat het volgende week mooi weer wordt

Wel aardig droog zo te zien maar als ze gaan pekelen ivm vorst heeft het alsnog geen zin...
[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 08-03-2013 08:56 ]
Dat geldt dan ook voor waxen an sich ben ik bang.Arfman schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:58:

Ik dacht dat alles wel goed ging, daar leek het ook op, maar uiteindelijk blijk ik bij mijn achterbumper toch wat witte vegen te hebben. Verder heb ik weinig plastic dus is het niet nodig.
Dat spul is amper weg te poetsen maar ik ben wel wat huiverig voor een trim restorer of iets dergelijks want het is ook weer niet écht zwart plastic. Het is meer donkergrijs.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Donker grijs is echt geen probleem
Ik dacht>>even testen op het voorspatbord wat al klaar was en al goed in de EXP stond.
Kan niet anders zeggen dat het resultaat echt super is, had niet verwacht dat er nog zoveel verschil zichtbaar zou zijn.
Als het slechte voorbij is dan ga ik de hele auto met de dap doen en zal dan ook pics maken
Gisteren ben ik bezig geweest met één van mn velgen schoon te maken. Het gaat om de "Jade" velgen die standaard onder een Clio Initiale zitten (boujaar 2004). De auto is nu 4 jaar in mijn bezit en met de bandenwissel (zomer/winter) heb ik ze wel onderhouden met een velgenreiniger en een autoshampoo.S2801 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:51:
Verhaal over onderhoud van de velgen.
Nu heb ik een velgenreiniger, APC, TarX, IronX, velgenborstel, klei en een sponsje gebruikt en vervolgens ook een cone (op de boormachine), een applicator pad en polijstmiddel en een velgenwax.
Ik ben letterlijk uren bezig geweest om de binnenkant van de velg schoon te maken. Ik had het idee dat TarX niets deed, dus heb een stuk of 4 keer de velgen behaneld met IronX. Hiermee begonnen de zwarte plekken na een minuutje al te tranen. De eerste keren heb ik rustig met een velgenborstel gewerkt, later met klei en een sponsje. Tussendoor wat fotootjes geschoten, maar dat is geen aanvulling op post van S2801. Hooguit dat ik nog wat zwarte plekken aan de binnenkant heb die ik er echt niet uit kan krijgen.
Ik heb IronX lang laten intrekken, klei gebruikt en af en toe goed geschrobt (binnenkant). Iemand nog tips?
Ik vind het maar raar om in de zomer zoveel moeite te steken in het detailen van je auto en hem vervolgens in de winter maanden niet te wassen omdat het vriest. Het argument daarbij is steevast dat het niet goed voor de lak is om hem door de wasstraat te halen. Maar is het dan zoveel mooier om maandenlang in een ongewassen auto te rijden?Arfman schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:48:
Zaterdag eindelijk tijd, regen en sneeuw gvd. Yaris is al sinds oktober niet meer gewassen en de Auris sinds december.
Een goede grap mag vrienden kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 14-03-2013 09:59 ]
Doe ik idd ook gewoon.timovd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:57:
Gooi een euro in de automaat bij de wasbox en spoel de auto waf (evt. met vlekvrij; osmose). Prima voor de wintermaanden.
Als de auto erg vies is even wat warm water meenemen, in een emmer doen met shampoo en je kan gewoon wassen.
Daarna nog even met water afspoelen.
Kost je in totaal 1.50 a 2 euro, nog een stuk goedkoper dan de krasstraat ook.
Niet specifiek als reactie op timovd bedoeld, maar het bovenstaande is wel precies wat ik bedoel: in de wintermaanden is het prima om je auto in een paar minuten vluchtig af te spoelen, terwijl in de zomermaanden de auto urenlang door elfjes bij maanlicht gewassen moet worden. In de zomer kijkt de trouwe detailer meewarig naar mij als ik de wasstraat uit kom rijden, maar in de winter laat diezelfde wasstraat mijn auto er een stuk netter uitzien dan een auto die alleen in de wasbox vluchtig is schoongespoten. Ik begrijp die alles-of-niets-houding niet.timovd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:57:
Gooi een euro in de automaat bij de wasbox en spoel de auto waf (evt. met vlekvrij; osmose). Prima voor de wintermaanden.
Algemene uitnodiging: ga er maar flink tegenin als er helemaal niets van klopt
Een goede grap mag vrienden kosten.
Het 'even' schoonspuiten met een hogedrukspuit is op zich niks mis mee, maar als je auto niet in de wax staat dan blijft het vuil nog vrolijk erop zitten. En ach zo kan ik nog wel dingen opnoemen, maar het is ook gewoon leuk.
Bedoel, als je na een dag poetsen weer zoiets ziet?

Tuurlijk na 3 ton heeft hij zijn plekjes maar dit is toch gewoon sjiek?
Het leven is te kort om geduld te hebben!

Die glans ga je niet redden bij een wasstraat )
Anyway, weet iemand hier een methode (lees: welke chemicalien heb ik nodig) om *alle* remstof te deleten van m'n velg? Liefst met zo min mogelijk schrobben...
Kwam al de suggestie tegen om cement-gereedschap-reiniger (op basis van zoutzuur dus) te gebruiken, schijnt zeer effectief te zijn en geen (onmiddelijke) schade te veroorzaken aan de bestaande lak, meer dan wat ik nodig heb dus..
En idd Ophidian, heerlijk die glans!
Anyway, zolang ze zwart/bruin/remstof-kleurig zijn, denken mensen dat je te pauper bent om fatsoenlijke LM velgen te kopen en/of niet om je auto geeft, en gooien ze deuren tegen je auto aan enzo

(Ik kan zowel links als rechts m'n auto nou overspuiten, omdat van die )(*&^%$#@#$%^&*( hun deuren dr zo hard tegenaan gepleurd hebben dat de lak tot op de grondverf dr afgesprongen is. Ik hoop dat die mensen reïncarneren als een kakkerlak ofzo..)
Dasty is al dik 2 jaar het schoonmaakmiddel naar keuze, maar leek niet zo veel te doen.. Na 2x n half uur inweken werkt het zelfs op deze aangekoekte drek, ff met een oude poetslap dr langs, en de velgen zijn bijna schoon genoeg..
[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 16-03-2013 23:48 ]
Over parkeerschade, dat lijkt tegenwoordig normaal dat men niet meer zuinig is op andermans spullen.... Ik rijd dan een nette Volvo V40 en ik sta ook half jaarlijks bij een uitdeuker om weer plekjes eruit te laten halen.
Je wordt er zo langzamerhand moedeloos van, en het maakt ook echt niet uit waar je je auto neerzet...
Gewoon auto shampoo en regelmatig wassen.
Af en toe ingebrande puntjes met IronX weghalen, dat haalt Dasty ook niet weg (want geen vet maar metaal).
Waar vui zit, zit geen glans!
Er zit een kern van waarheid in maar je conclusie klopt niet. In de zomermaanden wordt er goed onderhouden en flink gepoetst, dat klopt. Maar eigenlijk is het voornamelijk voorjaar en najaar, daartussen is het onderhouden. Zo hebben de meesten voor de winter een compleet stappenplan uitgevoerd om hem in zesenveertig lagen wax te zetten om de winter door te komen. Dan volstaat het om hem periodiek af te soppen om die meuk en pekel eraf te krijgen.Tomatoman schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 14:20:
Niet specifiek als reactie op timovd bedoeld, maar het bovenstaande is wel precies wat ik bedoel: in de wintermaanden is het prima om je auto in een paar minuten vluchtig af te spoelen, terwijl in de zomermaanden de auto urenlang door elfjes bij maanlicht gewassen moet worden. In de zomer kijkt de trouwe detailer meewarig naar mij als ik de wasstraat uit kom rijden, maar in de winter laat diezelfde wasstraat mijn auto er een stuk netter uitzien dan een auto die alleen in de wasbox vluchtig is schoongespoten. Ik begrijp die alles-of-niets-houding niet.
Algemene uitnodiging: ga er maar flink tegenin als er helemaal niets van klopt. Of zit er misschien toch een kern van waarheid in?
Jij concludeert dat het dan alles of niets is, maar dat is juist niet het geval. Het met de hand afspoelen/afsoppen is juist beter voor de lak (en dus het uiterlijk) dan door de wasstraat halen. Als je de pre-winterbeurt goed gedaan hebt ziet hij er weer spik en span uit na een wasbeurtje.
Wat betreft degenen die hem sinds oktober niet meer gewassen hebben heb je gelijk, dan ziet het er alsnog niet uit. Maar die zijn gewoon lui of hebben een druk leven, er is namelijk altijd wel een keer een zaterdag te vinden waar het boven nul is. Ik heb mijn auto regelmatig genoeg kunnen wassen, dan glimt hij weer prachtig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In de wintermaanden was ik hem nooit meer, alleen dus geregeld even met de hogedrukspuit afspuiten en dan weer klaar.
M'n TransAm bv is nu een goed voorbeeld. Die heeft 4 mnd bij een kennis gestaan voor bakrevisie waarbij hij naar mijn vermoeden helaas meer buiten gestaan heeft dan toegezegt was, er zijn proefritten mee gemaakt en dan de hele weg door heftig sneeuw en pekelweer naar huis toe glibberen (wat juist net niet de bedoeling was, niet goed naar de weersvoorspellingen gekeken, maar shit happens)... Een week later eens met mooi weer een testritje mee gemaakt en wat pics gemaakt.

Echt helemaal grijs van de pekel en andere zooi, maar toch glimmen als een spiegel, wat je echt niet hebt bij een auto die niet goed behandeld is.
[ Voor 59% gewijzigd door Knightwolf op 18-03-2013 11:23 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb in oktober een goede waxlaag erop gezet (Collinite 476, ultra beschermend). Het is dan "beter" om niet te wassen, de waxlaag beschermt de lak wel. Als je de auto door de wasstraat haalt doe je al je zomerwerk weer teniet (elfjes bij maanlicht enzoTomatoman schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 08:56:
[...]
Ik vind het maar raar om in de zomer zoveel moeite te steken in het detailen van je auto en hem vervolgens in de winter maanden niet te wassen omdat het vriest. Het argument daarbij is steevast dat het niet goed voor de lak is om hem door de wasstraat te halen. Maar is het dan zoveel mooier om maandenlang in een ongewassen auto te rijden?
En toch vind ik het wel een mooi voorbeeld. Je kan duidelijk de reflectie in een vieze auto zien.
No signature required.

En weer schoon!

Eerst in de wasbox de auto gewassen:
- Foam (ook de wielen)
- Spoelen (ook de wielen)
- Handwasje ('twee-emmers-methode', Monello Lavare als shampoo, Monollo washmitt), inclusief gaatjes, kiertjes en sponningen
- Afdrogen (Monello Senza Aqua)
Daarna terug naar huis om de wielen verder onder handen te nemen:

- AutoFinesse Imperial Wheel Cleaner
- Iron X
- Afspoeld met het restwater van de 'handwas'
De wielen vervolgens in twee laagjes Poorboy's World Wheel Sealant gezet (elke laag 10-15 min. laten curen) en tussen de bedrijven door steeds een deel van de carrosserie in de Meguiar's Deep Chrystal Carnauba Wax gezet (~30 min. laten curen) en uitgepoetst.
De buitenkant kan er weer een paar weken tegenaan

[ Voor 5% gewijzigd door Wok op 01-04-2013 20:21 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Privé kan ik een auto van dit kaliber toch nooit betalen, dus als ik in de lease wel zo'n auto kan rijden ben ik er wel zuinig op
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Volgend weekend maar weer met een emmertje en shampoo wassen, had er dit weekend weinig zin in. Maar goed ook achteraf.
Wel zit ik met een wat doffer plekje, wat helpt daar het beste voor?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 02-04-2013 10:21 ]
Dat is dan niet de oorzaak van die doffe plek
Ik gebruik die dingen alleen om tussen wasbeurten door de velgen schoon te maken
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Belangrijkste is dat je die vogelpoep er meteen afgespoten hebtTsurany schreef op maandag 01 april 2013 @ 23:12:
Had zaterdag de auto even lekker afgespoeld. Niks fancy's, gewoon in de wasbox met hogedrukspuit en een borsteltje om het ergste eraf te halen. Kijk ik er vanochtend naar en minstens 20 plekken van vogelpoep. Normaal nooit problemen op die plek maar dit keer de hele auto onder. Maar snel even door de wasbox gehaald, had enkel niet genoeg contanten om het net even fatsoenlijk te doen.
Volgend weekend maar weer met een emmertje en shampoo wassen, had er dit weekend weinig zin in. Maar goed ook achteraf.
Wel zit ik met een wat doffer plekje, wat helpt daar het beste voor?
En dof plekje, denk dat je dan al snel bij polijsten uitkomt.
Ben toevallig gisteravond met precies hetzelfde bezig geweest, alleen zijn de velgen nog goed, hoeven niet gespoten te worden. Maar ze moeten dus wel helemaal gaan shinen, ipv zwart aangekoekt...+ 't zijn honingraadvelgen dus erg arbeidsintensief (kleine (tanden)borstels).AlexanderB schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 21:22:
Ik ga m'n recentelijk aangeschafte 2ehands aluminium velgen voorzien van een nieuwe laag lak, en dus moet het remstof er *allemaal* af.
...
Anyway, weet iemand hier een methode (lees: welke chemicalien heb ik nodig) om *alle* remstof te deleten van m'n velg? Liefst met zo min mogelijk schrobben...
Kwam al de suggestie tegen om cement-gereedschap-reiniger (op basis van zoutzuur dus) te gebruiken, schijnt zeer effectief te zijn en geen (onmiddelijke) schade te veroorzaken aan de bestaande lak, meer dan wat ik nodig heb dus..
Ben begonnen met een sopje. Daarna velgenreiniger. Heb een goedkope van de action gebruikt, hoef ik niet moeilijk te doen,al gebruik ik een halve fles per velg.
Daarna ironx. Er komen inderdaad wel wat reactie, maar niet zoveel als ik gehoopt had. Later nog tarX en of kleien proberen. En als het klaar is wil ik het eigenlijk ook nog in de wax zetten...
Is wel erg veel werk op deze manier. Als iemand een betere heavyduty wheelcleaner weet, cementgereedschapreiniger durf ik niet aan...
Ik heb mega vieze velgen, de achterkant is helemaal zwart.Dibbuz schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:17:
Dasty is een ontvetter en op je velgen zit weinig vet. Spul is veels te sterk.
...
Af en toe ingebrande puntjes met IronX weghalen, dat haalt Dasty ook niet weg (want geen vet maar metaal).
Dit is bij mij ook het geval. Tar-X heb ik geprobeerd. In mn poetsspul bak zat toevallig nog een bus Enginecleaner van de Lidl. Is eigenlijk gewoon een weekmaker. Zal TarX ook wel zijn. Korte spriets erover heen, minuutje laten intrekken, inmasseren met borsteltje, als het te dik wordt meer cleaner toevoegen. Afnemen met keukenrol (doek komt anders vol teer, kan je gelijk weggooien). Werkt erg goed.Ophidian schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 22:57:
Iron-X is zijn geld zeker waard, MAAR reageert met metaaldeeltjes! Dus het reageert met de metaaldeeltjes die in de remstof en teerpuntjes zitten en niet specifiek met de teer. Daarvoor moet je iets nemen zoals Tar-X. Ook kan je teerpuntjes weken in olies (WD-40, boter, etc) of proberen met wasbenzine.
Volgens mij is is die engine cleaner gewoon een soort remmenreiniger, ga ik ook nog even proberen.
De laatste ingebrande puntjes ga ik met IronX te lijf.
[ Voor 32% gewijzigd door DopdeDouwer op 04-04-2013 13:09 ]
Ja zit op de achterklep, opvallend is het niet. Denk dat ik het gewoon even afwacht, kijken of ik me er echt aan ga storen.Knightwolf schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:24:
Als het oppervlak goed schoon is zal het niet perse erger worden idd. Als je het wil uitstellen denk ik wel dat je er goed aan doet om er een, van mijn part lokaal, laagje wax/sealant op te smeren om het extra te beschermen. Ligt er ook aan waar het zit en hoe opvallend het is.
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.