Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 29 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:08
Schuren en goed voorbewerken en dan spuiten niet wil je zeggen? :+
Ja het klopt dat je wel ff bezig bent, maar tis goed te doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Heb een puzzeltje voor jullie :+

Mijn auto staat altijd buiten, op een vaste parkeerplaats bij het pand dat ik huur. Hier in de buurt staan aardig wat (zeer) grote bomen, struiken, bloemen, etc. Mijn auto staat gelukkig niet recht onder een boom, maar heeft het qua vuil toch wel stevig te voorduren: in de lente met o.a. stuifmeel van de bloesem, in de herst landen er nog wel eens wat blaadjes op, in de winter sneeuw, etc.

Hij is tussendoor wel (meerdere keren) afgespoten in de wasbox, maar ik had simpelweg geen budget én geen tijd om hem écht mooi schoon te (laten) maken. Intussen helpt het simpel schoonspuiten volgensmij niet echt meer. In de wasbox lijkt het na het schoonspuiten best aardig ok, maar al heel snel daarna wordt het weer 'stoffig' en plakt er vuil aan.

Voor de zomer heb ik hem nog handgewassen (meest simpele manier met twee emmertjes water dus geen bijzondere shampoo, kneden of whatever) en dat heeft iéts geholpen maar het was daarna toch nog stoffig. Vervolgens was men hiernaast 4 maanden bezig met bouwen, dus nu zit er weer allemaal zand, bouwstof en blabla op.

De puzzel ;) of meer, wat zouden jullie adviseren?
Ik heb een strict budget van 50 euro om dit op te lossen. Hoe zouden jullie deze 50 euro besteden?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Voor 50 euro kun je niet de benodigde spullen aanschaffen (waar je vervolgens nog maanden tot jaren mee vooruit kan en dus voor een enkele keer nogal overkill is), maar wellicht iemand vragen die de spullen heeft om een dagje te komen klussen... alleen volgens de topic-waarschuwing mag daar hier niet naar gevraagd worden. Da's lastig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Dat probleem heb ik dus ook wat hier boven beschreven wordt, naast diverse krasjes, deukjes en steenslag
Knightwolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:16:
[...]

Schuren en goed voorbewerken en dan spuiten niet wil je zeggen? :+
Ik was dan ook niet van plan dat zelf te doen

[ Voor 53% gewijzigd door FastFred op 14-10-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Knightwolf schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 18:38:
Voor 50 euro kun je niet de benodigde spullen aanschaffen (waar je vervolgens nog maanden tot jaren mee vooruit kan en dus voor een enkele keer nogal overkill is), maar wellicht iemand vragen die de spullen heeft om een dagje te komen klussen... alleen volgens de topic-waarschuwing mag daar hier niet naar gevraagd worden. Da's lastig ja.
Dat begrijp ik :)

Maar stel dat jullie toch iéts zouden moeten aanraden om met die max. 50 euro te doen om te voorkomen dat het steeds maar erger/slechter wordt, is dat dan (bijvoorbeeld): "rij een keer naar een (goede) wasstraat en laat daar een iets uitgebreider programma doen"?

Heel praktisch: mijn auto is 15 jaar oud en ik heb hem precies 4 jaar geleden gekocht. Hij zal voor ik hem kocht al vaak genoeg door een wasstraat gereden zijn, want de vorige eigenaar was niet specifiek een autoliefhebber die hem zelf waste. De vraag is dan ook een beetje of een keer extra door de wasstraat het echt veel erger maakt :P

Ik snap dat het voor iedereen hier een 'best of the very worst' optie zou zijn, maar dan weten jullie waarschijnlijk nogsteeds wel wat het beste is om het maximale uit die 50 euro te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 16:20

Dentheman

Zie signature

Booster schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:24:
[...]

Dat begrijp ik :)

Maar stel dat jullie toch iéts zouden moeten aanraden om met die max. 50 euro te doen om te voorkomen dat het steeds maar erger/slechter wordt, is dat dan (bijvoorbeeld): "rij een keer naar een (goede) wasstraat en laat daar een iets uitgebreider programma doen"?

Heel praktisch: mijn auto is 15 jaar oud en ik heb hem precies 4 jaar geleden gekocht. Hij zal voor ik hem kocht al vaak genoeg door een wasstraat gereden zijn, want de vorige eigenaar was niet specifiek een autoliefhebber die hem zelf waste. De vraag is dan ook een beetje of een keer extra door de wasstraat het echt veel erger maakt :P

Ik snap dat het voor iedereen hier een 'best of the very worst' optie zou zijn, maar dan weten jullie waarschijnlijk nogsteeds wel wat het beste is om het maximale uit die 50 euro te halen :)
Dan zou ik 'm lekker door de wasstraat trekken, of een fles auto-shampoo en een flesje wax kopen en het lekker zelf doen, dan heb je veel meer eer van je werk :p

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Was hem dan op z'n minst met de hand en een spons in een wasbox, wordtie veel schoner van dan een wasstraat waarvan die borstels nooit overal goed kunnen komen.

Een goeie washmitt en 2 emmer-methode is vooral om krassen te voorkomen als je lak mooi strak is, dat heeft niks met schoonmaken en beschermen te maken want dat kan op andere manieren ook.

Dus, als het om reinigen en beschermen gaat en een paar microkrasjes en swirls meer of minder niet uitmaken, zou ik het het bij alleen klei en sealant houden. En een paar foampads en mf-doeken om dat spul erop te kunnen aanbrengen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/carcleanlijstje.jpg

Voor alles geldt uiteraard, wat je al hebt kun je weglaten. Hier heb ik bv een leeg sprayflesje bijgezet omdat je dat bij het kleien echt nodig hebt. Je kan daar ook een lege fles glasreiniger of zo voor gebruiken als je die hebt.

Wat ik hier dan weer niet bijgezet heb is lubricant, omdat je dat imo ook met alleen water of water met een beetje shampoo/ander soort zeep prima kan gebruiken. Wellicht niet perfect, maar goed genoeg.

Er is van bv Turtle wel goedkopere wax te krijgen, maar dat is 1 geen geweldig spul en 2 zoveel goedkoper is het ook weer niet. Deze Collinite 476S is zeker voor het geld een goede allrounder met lange standtijd, dus zeker voor in de winter geschikt.

Ik heb er ook 2 pads bij gezet, want als 1 op de grond valt kun je hem of weggooien of een uur bezig zijn het vuil eruit te peuteren. Heb er eveneens 2 doeken bij gezet vanwege hetzelfde. Beide heb ik zelf ook en werken erg fijn.

De klei is zo'n beetje de goedkoopste die ik kon vinden. Ik weet de staat van je auto natuurlijk niet, dus of het genoeg effect heeft ka ik niet inschatten. Maar het is hoe dan ook beter dan niks. En als 1x niet genoeg is doe je hem na wassen en afspoelen gewoon nog een keer.

De shampoo die ik er bij gezet heb is gewoon goed spul dat goedkoop is, heb deze zelf ook. Als je thuis al shampoo hebt kun je dit ook weer van het lijstje halen wat het weer goedkoper maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 16-10-2012 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zou:

De auto wassen in de wasbox, maar dan met de hand (washmitt). Dat scheelt je de shampoo kopen.

Auto drogen.

Daarna kleien, zo te horen heb je dat nodig om al het vuil van je auto te krijgen.
Hier zal je al een mooie glans van krijgen.

Je zou dan nog een polish kunnen gebruiken, dat ligt er even aan of het in je budget past.

Als laatste uiteraard een mooie wax erop. En dit regelmatig bijhouden natuurlijk ;)
Ipv wax kan je ook sealant nemen: http://carclean.nl/produc...ant_473ml_PB_EXP16_100728
Dat gaat nog langer mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:39

timovd

Voorsprong door techniek

In de wasbox neem ik ook mijn eigen (ph-neutrale) shampoo mee. Een thermoskannetje heet water en een fles koud water vervolgens mengen met de shampoo en je kunt zelf je auto wassen na het afspoelen met hoge druk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik spuit de auto altijd gewoon af met hogedruk wassen, daarna blijft er genoeg shampoo/schuim op liggen om even de washmitt er overheen te halen.

Daarna alleen nog even afspuiten met "vlekvrij" naspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Bedankt voor de reacties :)

Ik ga dit nog even aandachtig bekijken en ook even wat tutorials zoeken over hoe bv die klei precies moet gebruiken. Helpt een fototje van de lak nog om te laten zien hoe smerig het is? :P zal ik deze week even regelen als het goed zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
dude88 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:21:
Ik spuit de auto altijd gewoon af met hogedruk wassen, daarna blijft er genoeg shampoo/schuim op liggen om even de washmitt er overheen te halen.
Alleen jammer dat veel van die shampoo's dermate agressief zijn dat er geen waxlaag meer overblijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:37

CeesKees

I rest my Kees

_Chris_ schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:42:
[...]

Alleen jammer dat veel van die shampoo's dermate agressief zijn dat er geen waxlaag meer overblijft...
+1

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Neem dan goeie shampoo? :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
_Chris_ schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:42:
[...]

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor eigenlijk...
Is dat op 1 of andere manier te achterhalen of dat het geval is bij een bepaalde wasbox?

In elk geval iets om rekening mee te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door dude88 op 18-10-2012 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
Om het te achterhalen bij een bepaalde wasbox is er maar 1 manier, uitproberen.

Maar agressief meer in de trant van, het maakt goed schoon, weekt vuil los, ontvet etc.... Ontvetter i.c.m. met wax is niet echt een ideale combi :)

Bij de wat betere schampoo's staat niet voor niks een mengverhouding op, om je evt. waxlaag te beschermen / behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren de auto maar eens gewassen, staat altijd binnen, maar toch odnertussen een hoop stof er op omdat de hoes er niet overheen lag. En wat vettige afdrukken van billen, borsten, benen en vingers :+
Voor het eerst de "Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml" gebruikt, scheutje in de emmer. Maar wauw, wat een hoop schuim :X Had voorheen een eenvoudige halfords fles, dat schuimde even, maar niet meer op de auto. Dit schuimde echt veel, en bleef dan min of meer plakken aan de auto. Dus na het wassen heb ik hem nog weer even afgespoeld. Jammergenoeg ging ik hem pas aan het einde van de dag wassen waardoor het allemaal niet zo snel droogde. Komende dagen maar eens poetsen en in de was zetten, dan staat hij weer goed verzorgd in de winterstalling.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 23-10-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:37

CeesKees

I rest my Kees

Volgens mij heb je veel te veel shampoo gebruikt.

En huh? "waardoor het allemaal niet zo snel droogde?" Dat moet jij juist doen, het drogen....

Wat versta je onder "poetsen en in de was zetten?" (en dan vooral het poetsen)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik gooie er even een "flats" in, zeg maar een eetlepel, terwijl de voorschriften omgerekend zo'n 30ml vereisen voor 10 liter, wat dus pak m beet 2 eetlepels zijn, veel te veel kan het dus niet zijn geweest. Maar de volgende keer doe ik gewoon nog wat minder, want ik heb ook geen 10 liter water nodig om hem te wassen.
Normaal dan was ik de auto als het zonnetje schijnt of het nog warm is, en dan hoef je niet zoveel water weg te vegen, nu bleef dat allemaal liggen. Vervolgens ging de zon onder en werd het mistig, waardoor het droogrijden ook niet veel effect had. Had juist last van de lucht die condenseerde.
Qua poetsen bedoel ik even de krasjes/swirls verwijderen met Mezzo, en daarna EX-P+ in de was zetten. Ja, ik noem het gewoon poetsen, want als ik het heb over detailen begrijpt niemand in mijn kennisnkring waar ik het over heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Teveel shampoo tast je waxlaag aan? Dat is nieuw voor mij. Ik heb de eerste keer dat ik het bij Carclean bestelde spul gebruikte echt met een maatbekertje afgemeten om tot de exacte hoeveelheid te komen, gewoon om te kijken hoeveel dat nou werkelijk is. Nou, het werkte niet echt lekker, leek net of er niks in zat. Sindsdien doe ik er gewoon op gevoel een scheut in. Zal best 2-3x zoveel zijn dan opgegeven, maar werkt beter en prettiger. En heb toch echt niet het gevoel dat het m'n sealant/waxlaag aantast.
Het gaat over de shampoo in de waxbox, die kun je niet kiezen ;)
En het is idd bekend dat daar meestal cleaners in zitten en moet je dus niet gebruiken als je wax hebt want die is er dan gelijk vanaf. Daarom kom ik ook eigenlijk nooit meer in een wasbox. Enige dat ik daar soms wel es tussendoor gebruik is 'vlekvrij water' voor de ergste zooi, maar dan was of droog ik ook niks.
Die heb ik zelf ook, maar voor hem expres niet in het lijstje gezet omdat er goedkopere opties zijn die praktisch net zo goed zijn. 476S heeft zoniet zelfs nog een langere standtijd dan EX-P, zover ik lees. Daarbij kun je een pasta-wax ook nog es veel zuiniger gebruiken omdat er vrijwel niks in je applicator-pad trekt, terwijl je ondanks erg zuinig gebruik met vloeibare sealant de pad bijna kan uitwringen. 476S heeft in zijn geval dus een ++ boven EX-P.

[ Voor 42% gewijzigd door Knightwolf op 23-10-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 15:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Langzamerhand ben ik ook eens op zoek naar spullen om mijn auto te gaan onderhouden (of detailen, net hoe je het wilt noemen). De eerste stap zal het interieur zijn. Er zijn echter zoveel producten dat ik de bomen voor het bos al niet meer kan zien door de struiken die ervoor staan. Fora zoals die van carclean geven veel situatiespecifieke informatie maar niet echt objectieve vergelijkingen.

Qua merken zie ik bijvoorbeeld Mothers, Meguiars en Poorboys World zeer vaak terugkomen, deze zullen dan gemiddeld genomen van een betrouwbare kwaliteit zijn neem ik aan. Zo was ik op zoek naar iets om mijn lederen bekleding te reinigen en/of onderhouden. Wat is daarvoor dan verstandig? Ik zie in dit topic bijvoorbeeld Colourlock of Gliptone langskomen. Zijn die per definitie beter van bovengenoemde merken of ontloopt elkaar dat niet veel?

Ook heb je nog verschilt tussen een reiniger en een conditioner en een twee-in-een. Doet dat nog veel ter zake of is het niet echt merkbaar?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:44:
Qua merken zie ik bijvoorbeeld Mothers, Meguiars en Poorbody Poorboys World zeer vaak terugkomen, deze zullen dan gemiddeld genomen van een betrouwbare kwaliteit zijn neem ik aan. Zo was ik op zoek naar iets om mijn lederen bekleding te reinigen en/of onderhouden. Wat is daarvoor dan verstandig? Ik zie in dit topic bijvoorbeeld Colourlock of Gliptone langskomen. Zijn die per definitie beter van bovengenoemde merken of ontloopt elkaar dat niet veel?
Colourlock is zover ik weet (voornamelijk) voor herstel van beschadigingen in leder, niet zozeer regulier onderhoud/conditioner.
Ook heb je nog verschilt tussen een reiniger en een conditioner en een twee-in-een. Doet dat nog veel ter zake of is het niet echt merkbaar?
Het zijn wel 2 heel verschillende producten. Zelf zou ik voor aparte reiniger en aparte conditioner gaan, dat werkt doorgaans beter dan 2-in-1. 2-in-1 dingen is meer voor de mensen die geen zin hebben er veel tijd/moeite in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Knightwolf schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:59:
Colourlock is zover ik weet (voornamelijk) voor herstel van beschadigingen in leder, niet zozeer regulier onderhoud/conditioner.
Lol, waar die 'd' nu weer vandaan kwam... :+
Het zijn wel 2 heel verschillende producten. Zelf zou ik voor aparte reiniger en aparte conditioner gaan, dat werkt doorgaans beter dan 2-in-1. 2-in-1 dingen is meer voor de mensen die geen zin hebben er veel tijd/moeite in te steken.
Dat was ook al het idee wat de reviews van carclean mij gaven, het schoonmaken schiet erbij in, hoe goed zou de conditioning dan nog zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ook zonder D is het nog niet compleet zonder de S :P

En idd, eerst schoonmaken, daarna pas conditionen, dat kan niet met een 2-in-1 product.

Zelfde geldt voor cleaners met glaze en/of sealant/wax in 1, dat kan ook niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Duidelijk. Als je dan zo'n Gliptone neemt, die komt in de reviews van carclean aardig goed naar voren ten opzichte van andere merken. Ik mag aannemen dat de populariteit daarop gebaseerd is? ;) (goede ervaringen dus)

Wat heb je trouwens een hoop spullen nodig zeg. Alleen voor de stoelen dus al een borstel of doek om schoon te maken met spul, daarna een doek of pad om te conditioneren met spul en vervolgens nog een doek om het even knap na te wrijven.

Dat geldt eigenlijk voor de meeste taken, meerdere doeken en pads en dergelijke nodig. Gooi je het daarna gewoon allemaal in de wasmachine of onthoud je wat je waarvoor gebruikt hebt en ga je de volgende keer weer door?

[ Voor 51% gewijzigd door Gonadan op 24-10-2012 18:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:38:
Duidelijk. Als je dan zo'n Gliptone neemt, die komt in de reviews van carclean aardig goed naar voren ten opzichte van andere merken. Ik mag aannemen dat de populariteit daarop gebaseerd is? ;) (goede ervaringen dus)
Gliptone zelf ken ik niet (klinkt zelfs onbekend :?), maar populariteit wordt idd oa gebaseerd op reviews. Goed spul geeft hoofdzakelijk positieve reviews en dus is het voor de meeste volgenden aantrekkelijk om dat ook te kiezen.
Wat heb je trouwens een hoop spullen nodig zeg. Alleen voor de stoelen dus al een borstel of doek om schoon te maken met spul, daarna een doek of pad om te conditioneren met spul en vervolgens nog een doek om het even knap na te wrijven.

Dat geldt eigenlijk voor de meeste taken, meerdere doeken en pads en dergelijke nodig. Gooi je het daarna gewoon allemaal in de wasmachine of onthoud je wat je waarvoor gebruikt hebt en ga je de volgende keer weer door?
Jep, veel nodig :P Maar meeste dingen koop je 1x en kun je lang mee doen. MF-doeken slijten niet zo hard, zeker niet als je een stapel hebt. Pads kun je zeker wel uitspoelen en nog een keer gebruiken, maar omdat die nogal doordrenkt raken met je poetsmiddel zijn die wel lastiger goed schoon te krijgen. En het is belangrijker dat je lak niet beschadigd dan dat je een pad van nog geen 2 euro hergebruikt.

Zelf gebruik ik de aller goedkoopste pads, de witte Monello edgeless soft foam pads, en die gebruik ik 2 of 3x. Voor 1,75 per pad ga ik niet te moeilijk doen.

Naast dat je veel nodig hebt voor je werk zelf, is het ook belangrijk dat je reserve houdt. Als je MF-doek of pad tijdens het poetsen op de grond valt kun je beter een nieuwe/schone pakken en meteen verder, en pas later als je klaar bent kijken of je ze schoon kan maken. Mijn ervaring is dat het goed schoonmaken erg veel tijd kost. Voor pads ga ik daar dus geen tijd in steken, voor MF-doeken wel.

Edit:
wbt wasmachine: er zijn zat mensen die het in de wasmachine doen, maar dat doe ik niet. Behalve dat m'n ouders die troep niet in de washmachine willen (wat ik me kan voorstellen), heb ik graag zelf controle over die doeken. Ik heb zo'n gallon-fles met MF-restorer concentrate. Dan pak ik een flinke emmer, doe daar handwarm water in, een scheut van dat spul erbij, ik pleur al m'n gebruikte doeken erin, laat het even staan weken, en daarna per doek een stevig handwasje van maken. Ene doek is viezer en vergt dus meer tijd dan de ander. Even goed uitspoelen onder eveneens handwarm water lichtjes uitwringen en dan te drogen hangen.
Heb die witte foam pads 1x tegelijk mee gewassen, maar die zijn door alle blauwe MF-doeken ook blauwig geworden :P volgende keer doe ik die dus apart :P

[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 24-10-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19

Arfman

Drome!

Gliptone is prima leerspul hoor :)

Gisteren de Yaris en Auris gewassen en voorzien van een vers laagje Collinite 476 voor de winter. De Yaris was door tijdsgebrek niet 1 keer gedaan deze zomer, zag er niet meer uit en van de vorige laag 476 was ook al weinig meer over.

Op de Auris had ik nog een laagje Natty's Blue zitten (de "zomerwax"). Die was na het wassen vrijwel onaangetast (terwijl ik gefoamed heb met een combo van snowfoam en APC), maar een behandeling met Dasty (ja :X) deed de waxlaag in 1 keer verwijderen. Nog even met Eraser eroverheen geweest en toen op de kraakschone lak 2 laagjes 476 aangebracht. Vannacht had het geregend en de beading van een verse laag 476 is toch echt wel geweldig. Wel geradbraakt gisteren :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Knightwolf schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:29:
Gliptone zelf ken ik niet (klinkt zelfs onbekend :?), maar populariteit wordt idd oa gebaseerd op reviews. Goed spul geeft hoofdzakelijk positieve reviews en dus is het voor de meeste volgenden aantrekkelijk om dat ook te kiezen.
Dafuq? In dit topic en op andere fora waaronde van carclean zelf komt het bijna altijd naar voren als het over lederonderhoud gaat. :D
*verhaaloverdoekenenwassen*
Dan is handwas misschien een beter idee inderdaad, geen idee hoe je wasmachine op een interne waxbeurt reageert. Wat pads betreft zat ik juist te kijken naar wat degelijke, ik kreeg de indruk dat die ook prima te hergebruiken zijn. :?
Edit: Ik zie het al, jij hebt het over die wegwerpschuimpads.

Ben al wat verder gekomen qua lijstje, wellicht kunnen jullie er wat op schieten?
• Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner
• Gliptone Liquid Leather Conditioner
• Meguiars MF washmitt
• Mothers Drying Towel
• Dodo Juice Born to be Mild shampoo

Nu verder op zoek naar gewone interieurpoetsmeuk (is die APC wat voor dashboard en plastic meuk?) en op naar het serieuze poetswerk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Knightwolf schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:59:
[...]

Nop. Heel goed spul voor onderhoud. Swissvax leder lijn is ook omgebottled van hun.
Ze hebben een cleaner, Conditioner en sealent.
Overigens is colourlock ook niet de echte fabrikant, maar http://www.lederzentrum.de/ ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:56:

Dafuq? In dit topic en op andere fora waaronde van carclean zelf komt het bijna altijd naar voren als het over lederonderhoud gaat. :D
Sja, ik doe niks met leder, heb geen leder :)
Wat pads betreft zat ik juist te kijken naar wat degelijke, ik kreeg de indruk dat die ook prima te hergebruiken zijn. :?
Edit: Ik zie het al, jij hebt het over die wegwerpschuimpads.
Die foam pads zijn zoals ik beschrijf ook te hergebruiken.
Sterker nog, die kan ik beter hergebruiken dan de Mothers MF-pads. Die MF-pads zijn veel moeilijker schoon te maken en dus verstandigerwijs helemaal niet meer te gebruiken :X Die koop ik dus niet meer. Als ze nieuw zijn doen ze hun werk goed en werken ze prima, niks negatiefs daarover, maar hergebruik is een andere kwestie.
KappeNou schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:23:
[...]

Nop. Heel goed spul voor onderhoud. Swissvax leder lijn is ook omgebottled van hun.
Ze hebben een cleaner, Conditioner en sealent.
Overigens is colourlock ook niet de echte fabrikant, maar http://www.lederzentrum.de/ ;)
Ok thanx voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Bij mij gaat alles gewoon in de wasmachine.

Veel producten zijn niet altijd even fijn voor de huid. Dat voelt allemaal nog erger als je nog eens in water gaat rommelen met wasmiddel.

In de wasmachine dus geen probleem, alleen wel zonder wasverzachter!

Ik denk dat de wasmachine wel meer troep te verwerken krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Iemand nog op zoek naar een lekkere carwashbabe? :P :+

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/33d8qqu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Protip: De regenactie zorgt voor 30% vandaag. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bah waarom is het toch steeds van dat takkeweer, ik wil nog steeds het stappenplan uitvoeren om de auto eens goed in de laagjes te zetten voordat de winter begint. Heb mijn nu maar gefocust op de binnenkant, dat moest sowieso gebeuren. Wat zijn die poetsspulletjes dan toch eigenlijk een verademing, het werkt gewoon makkelijk en het resultaat is zeer bevredigend. De auto ruikt nu weer heerlijk naar een combinatie van leer en kersjes. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09

AMDFreak

Intel is zo..

Tja, het weer is altijd lastig.

Gelukkig heb ik een plekje gevonden waarbij ik lekker overdekt kan zitten. Alleen met deze temperaturen is het binnen erg fris! Kortom straalkacheltje erbij, komt het allemaal goed.

Dit weekend ga ik een CarPro C-Quartz laagje aanbrengen. Ben erg benieuwd naar de standtijd hiervan, deze klinkt veel belovend.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gisteren gewassen en gekleid, daar werd hij flink glad van zeg, dat verschil heb ik vooraf nog onderschat. Vanmiddag maar eens kijken of ik dan de rest er overheen kan gooien, het lijkt toch aardig droog te blijven. Tussendoor heb ik de auto wel gebruikt, dus straks maar eens kijken of ik hem toch niet beter voor de zekerheid nog even kan afspoelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
In mijn weekje vakantie heb ik diverse auto's onder handen genomen. Het was de perfecte temperatuur voor Collinite S476. In de zomer vind ik hem niet zo prettig, maar deze week was het perfect. Dun laagje was zeer gemakkelijk uit te boenen en niet zo hardnekkig als in de zomer ;)

Als eerst begonnen weer met mijn eigen auto. Een vers laagje Collinite voor de winter, al het zwarte plastic weer behandeld en intussen ligt het winterrubber er ook weer onder.
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2gttfgk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/34q43e0.jpg

Vrienden van ons had ik ook beloofd hun nieuwe auto eens aan te pakken. Hij staat bij hun voor de deur helaas onder verschillende bomen en de hars die daarvan afkomt is verschrikkelijk. Dus eerst maar in laten weken:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/eba3uu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/z013a.jpg

Uiteindelijk met Bilthammer Soft Clay aan de slag geweest om alle verontreinigingen uit de lak te krijgen. Afgewerkt PoorBoy's Natty's Paste Wax:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/14kvbyq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/11qh2iw.jpg

Tevens deze week mijn paps naar Schiphol gebracht. Zijn auto stond daardoor enkele dagen hier voor de deur en te toestand daarvan was treurig:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/kafz2x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/23svdyh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/zvu05l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/fz955h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/vqo5r6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2i6ntj4.jpg
Hij was nog van mening dat je een auto niet met zeep moest wassen maar met een borstel en water en hij dacht dat er qua wax alleen Turtle Wax was :+

Dus weer dezelfde behandeling: Beginnen met Snow Foam en ondertussen alle randjes aangepakt met wat APC.
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/16a4nqr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/35coj2a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/jb7mrn.jpg

De velgen goed in de APC gezet en aan de slag met de borstel. Hierna gevolgt door IronX en Autoglym Tar Remover
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/30djibn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2akeooo.jpg
Met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/347znky.jpg

Uiteindelijk ook hier een laagje Collinite op aangebracht en alle plastic onderdelen weer behandeld met Vinyl Care met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2cohtsm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2n172xg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2jd55kk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/qs61pf.jpg

Aangezien paps toch nog in het buitenland was en hij nog een auto in de garage heeft staan waar hij nog steeds heel erg blij mee is, even met mijn mams gebeld of ik die ook niet eens aan moest pakken als verrassing. Hij onderhoudt die auto heel goed, maar van auto's wassen heeft hij geen verstand ;) Dit is enkele jaren een auto wassen met alleen water en een borstel:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/240wrrk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/8wk1tg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2lt0sow.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2wrlzl2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/nfno00.jpg

Enkele jaren vliegjes en al die andere ellende was je er niet zo maar even af, dus ook deze weer in de foam:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/34zyceu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2crnbl2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/244a741.jpg

Aangezien deze al jaren geen fatsoenlijke wasbeurt gehad heeft, weer Bilthammer Soft Clay erbij gepakt icm Dodo Juice Slippery Clay Lube. De motorkap viel mee:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/5v9kav.jpg
Maar toen de deur:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/10gwiuw.jpg
:/

Interieur verder aangepakt met uiteraard de stofzuiger en een laag Poorboy's Natural Look:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2ug17o2.jpg

En dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/otkhah.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1zg4zg8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/16lwojt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2mfyq92.jpg

Op de deur zaten enkele hinderlijke krasjes die erg opvielen. Deze aangepakt nog met Monello Mezzo op Orange en afgemaakt met Finale op white polishing pad:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/14kz75v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/3451qj7.jpg
(de witte stipjes zijn geen krassen, maar nog iets residu ;))

En dus uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/s2r144.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2yn1cly.jpg

Uiteindelijk 's avonds weer stiekem de Outlander in de garage geparkeerd. De gezichtsuitdrukking toen hij de Outlander zag, priceless. _/-\o_ Hij had zich niet gerealiseerd dat je met goed spul de auto er weer als nieuw uit zou kunnen laten zien, dus nu wil hij graag dat zijn auto eens met een DAP bewerkt wordt ;)

Het wordt trouwens echt tijd voor een machine, de spierpijn die ik had na afloop :( Het gras groeit daar trouwens beter dan ooit :P

Sorry voor de lange post O-)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Ziet er goed uit zeg! Mooi hoe je die krasjes hebt weggewerkt.

Zin om een lijstje te maken van te gebruiken producten en stappenplan voor een totale detailing amateur? Ik wil m'n zwarte Honda HR-V gaan aanpakken en die heeft krasjes, swirls en nog meer narigheid. Ik zal het ook met de hand gaan doen.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zwart? Poorboy's World Black Hole. :D

Zo'n lijstje is trouwens meerdere keren te vinden in het topic als het goed is. Welke stappen wil je gaan doen? Wassen? Schuimen? Kleien? Reinigen? Glazen? Polijsten? Sealen? Waxen? Nog meer?

[ Voor 72% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2012 11:48 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:56
Ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past:

Mijn vriendin heeft vorig jaar een tweedehands auto gekocht, een ex-lease auto. Deze was bestickerd maar zijn voor de verkoop verwijderd. Nu zie je bij een bepaalde lichtval de letters op de lak.
Kan ik hier met bovenstaande methodes ook iets aan doen?
Ben zelf echt een leek op dit gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat zou kunnen, als het ook daadwerkelijk door de lak of bescherming komt. Het kan natuurlijk ook komen omdat er al die tijd geen licht op gevallen is, dat zou volgens mij niet zomaar op te lossen zijn. Kan je er geen foto van maken o.i.d?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Lekker bezig geweest Ophidian! Neem aan dat je hier ook meerdere dagen over gedaan hebt? 2 dagen per auto met de huidige korte dagen (wintertijd he) lijkt me vrij realistisch.
nielsgaastra schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:27:
Ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past:

Mijn vriendin heeft vorig jaar een tweedehands auto gekocht, een ex-lease auto. Deze was bestickerd maar zijn voor de verkoop verwijderd. Nu zie je bij een bepaalde lichtval de letters op de lak.
Kan ik hier met bovenstaande methodes ook iets aan doen?
Ben zelf echt een leek op dit gebied...
Goed er overheen poetsen met thinner
Kleien
Polijsten

Als het zoals Gonadan zegt verkleuring is wordt het lastig, maar het is dan afhankelijk van wat voor lak het is of dat veel resultaat kan geven. Verkleuring onder een laag blanke lak kun je niet wegpolijsten, verkleuring in unikleur zonder blanke lak kan heel goed (maar dan moet je gelijk de hele auto doen :P).

Idd, maak es een foto. Welke kleur is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:56
Dank voor de antwoorden. Het gaat om een witte auto. Ik zal als de auto thuis staat eens een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Niels,

Met polijsten zal je een heel eind komen, weet ik haast wel zeker.
Omdat je de doffe plek ook weer opkleurt als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Zo, zojuist weer een bestelling gedaan bij CarClean.nl... Ik begin in inmiddels een aardig kapitaaltje aan detailing spullen te verzamelen :X De meest recente uitbreiding is nu een DAP900 met een set van de nieuwe Monello 6" Recessed pads (dagaanbieding; nog 30 minuten geldig :P). Komend voorjaar de DAP maar eens in gaan zetten :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
AMDFreak schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:21:
Niels,

Met polijsten zal je een heel eind komen, weet ik haast wel zeker.
Omdat je de doffe plek ook weer opkleurt als het ware.
Met polijsten gaat het inderdaad wel weg :)

Wanneer kom je de mijne doen? :*)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wok schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:30:
Zo, zojuist weer een bestelling gedaan bij CarClean.nl... Ik begin in inmiddels een aardig kapitaaltje aan detailing spullen te verzamelen :X De meest recente uitbreiding is nu een DAP900 met een set van de nieuwe Monello 6" Recessed pads (dagaanbieding; nog 30 minuten geldig :P). Komend voorjaar de DAP maar eens in gaan zetten :)
Idd een heel goeie aanbieding! Ik heb hem zelf ook besteld samen met nog wat poetsproducten bij WaxOn.nl.
Kan ik weer even vooruit van het voorjaar!
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2012/12/P1070717-Small.jpg

Totale lijst is echt groot inmiddels:
- DAP 900 V2
- Monello Professional Recessed 6″ Foam Pads Wit/Oranje/Blauw/Zwart/Rood/Ivoor
- Monello Raffini Mezzo Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Monello Raffini Finale Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5

- Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash
- Mothers California Gold Car Wash
- Poorboys World Bug Squash
- Procar Diadeem Allesreiniger
- Dodo Juice Mellow Yellow Wheel Cleaner Spray
- Autoglym Wheel Cleaner
- Carpro Iron.X Cleaner

- Mothers FX Synwax
- Dodo Juice Blue Velvet Wax
- Dodo Juice Rainforest Rub Wax
- Poorboys Black Hole Glaze
- Poorboys World Wheel Sealant

- Mothers California Gold Claybar Kit
- Mothers Wax – Mag & Aluminum Polish
- Autoglym Vinyl & Rubber Care
- Poorboys World Quick Detailer Plus
- Poorboys World Trim Restorer
- 1Z Bumper en bandenzwart

- Dodo Juice Let Us Spray Spritz Bottle

- Mothers Genuine Lambswool Washmitt
- Mothers Wheel Brush
- Mothers Detail Brushes

- Chemical Guys Microfiber Ultra Fine Blue
- EuroW Yellow Microfiber Towel 40x40cm
- EuroW Double Density Microfiber Towel

- EuroW Big Thirsty Drying Towel – 91×66 cm
- Mothers Wax Wheel & Jamb Drying Towel
- Dodo Juice Mint Merkin Microfibre Window Cloth

- Mothers Ultra Soft Microfiber Applicator Pads
- Monello Concorso Soft Hand Applicator
- Monello Orange Light Cutting Hand Applicator
- Monello White Polishing Hand Applicator
En het slachtoffer. :P
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2012/11/P1070689-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2012/11/P1070658-Small.jpg
Niet slecht voor een auto met bijna 3 ton op de klok. ;) Veel krasjes heb ik al bijgewerkt met de hand, maar de wat ergere kan ik dus nu machinaal beetpakken. _O_

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 05-12-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Die lijst 8)7

maarre, veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit is puur om een stapje hoger/verder te komen, net die laatste krassen toch eruit te kunnen krijgen. En om mijn armspieren te redden uiteraard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Ach, ik ben inmiddels ook aardig bezig:

- Monello Lavare shampoo
- Monello Wash Mitt
- Monello Sponge
- Monello Sensa Aqua droogdoek
- 2x emmer
- 2x Gamma Seal t.b.v emmers
- 2x Scratch Shield
- Monello Wheel Woolies
- Autofinesse Imperial Wheel Cleaner
- C.Pro Iron.X
- Mothers Wheel Brush
- Poorboys World Wheel Sealant
- Carclean interieurborstel paardenhaar
- Dodo Juice Born Slippy clay lube
- Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner
- Gliptone Liquid Leather Conditioner
- Monello Dolce Verde klei
- Monello MF doeken (diversen)

Onderweg:
- DAP900 V2
- 6" Pads voor DAP900
- Mothers Fender Well Brush
- Mothers Detail Brushes
- Poorboys World Natural Look

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is ook wel leuk spul ja, kun je ook heel wat mee voor elkaar krijgen. :P
Die polijstmachine had je trouwens wel nodig met die 205 van jouw he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

KappeNou schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:34:
[...]

Met polijsten gaat het inderdaad wel weg :)

Wanneer kom je de mijne doen? :*)
Hahaha, als de temperaturen het een keer toelaten. Allebei de handen uit de mouwen, maakt het werk een stuk dragelijker O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ik regel wel een pand. Bijvoorbeeld bij JD ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor welke stappen is de temperatuur nu eigenlijk echt belangrijk? Voor kleien begrijp ik het, anders krijg je zo'n brok steen in je handen. Bij hard wax ook nog wel, dat poetst anders waarschijnlijk ruk. Maar kan je de rest niet gewoon wel doen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Gonadan schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:19:
Voor welke stappen is de temperatuur nu eigenlijk echt belangrijk? Voor kleien begrijp ik het, anders krijg je zo'n brok steen in je handen. Bij hard wax ook nog wel, dat poetst anders waarschijnlijk ruk. Maar kan je de rest niet gewoon wel doen?
Ik vermoed dat polijstmiddelen zoals Meg's 105/205/Monello Mezzo/Finale bij dit soort temperaturen niet op hun werkbare temperatuur komen, om nog maar te zwijgen over de paneeltemperaturen. Niet voor niets zie je alle pro detailers binnen werken, in een verwarmde garage/hal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat zullen ze ook doen omdat het gewoon veel lekkerder werkt. Ik geloof meteen dat sommige producten niet handelbaar zijn hoor, maar ik ben erg benieuwd of bepaalde dingen wel kunnen. Wassen lijkt mij namelijk al een stap die niet zo'n probleem is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Als de luchtvochtigheid heel hoog is, zal het curen een stuk lastiger zijn.
Ik had wel eens begrepen dat een omgevens temperatuur van 15 - 20 graden ideaal is.
KappeNou schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:07:
Ik regel wel een pand. Bijvoorbeeld bij JD ;)
Klinkt comfortabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bedoel je dan relatieve luchtvochtigheid? Want die is nu niet veel anders dan in de zomer. Feit is wel dat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht.

Curen is inderdaad iets waar ik bang voor ben, dat je twee uur moet wachten en het misschien alsnog niet helemaal droog is. Misschien toch eens op zoek naar een wasbox waar je de hele middag mag staan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Denk aan de weersomstandigheden van twee weken terug, waarbij het lekker mistig was. Waarbij je denk ff snel een beschermlaagje aan te brengen, zal je toch merken dat het eigenlijk niet lekker hecht zo'n laag omdat het gewoon te nat blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja dat weet ik nog precies, toen was ik namelijk net klaar met kleien toen die klotemist kwam opzetten. :+

offtopic:
Het punt wat ik wilde maken is wellicht wat off-topic, maar er was een grote kans dat bij die mist de luchtvochtigheid lager was dan bij een fijne zomerse 15 tot 20 graden. De relatieve luchtvochtigheid lag wel hoog, dat is dan ook de waarde die je met de hygrometer meet. Dus ik vroeg mij af waar je op doelde. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 06-12-2012 14:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Van het weekend weer is ironX op 8 stuks wintervelgen gebruikt.

Eerst met auto champoo schoon gemaakt. Vervolgens ongeveer 2min ironX erop in laten werken, waarna boenen met een washmitt. Vervolgens dit 5min laten inwerken en daarna goed afspoelen met water.

Bij de eerste 4 paar velgen zat zo'n goudbruinige gloed, vooral in de hoeken van 3 jaar niet goed je velgen schoon maken. Nu zijn ze weer zo goed als nieuw :) Mooi spul.

[ Voor 5% gewijzigd door KappeNou op 17-12-2012 11:22 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
IronX is idd geweldig spul.
Maar volgens mij is het niet bedoeld als vervanger voor een velgenreiniger. Het is meer een extra daar bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het werkt anders wel prima als vervanger. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Het is ook goedkoper om velgenreiniger te gebruiken, IronX is wel wat duurder.
Ik denk dat je er ook meer van nodig heb.

Die bruinige vlekken of gloed is gewoon remstof, velgenreiniger is daar ook heel effectief tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
@dude88: Wie zegt dat het een vervanger is voor velgenreiniger? ironX is wel degelijk bedacht om velgen te reinigen wat inderdaad velgen reiniger niet weg krijgt. Hoe zou dit komen?: In rem stof zitten metaal deeltjes.
Later zijn er pas champoo's van ironX uitgeracht en het is idd ook te gebruiken op je lak.

Mijn velgen zijn nooit zo vies dat ik velgen reiniger nodig heb. Enige wat achter blijft zijn dus restanten wat uit metaaldeeltjes bestaat. Dan is ironX de beste oplossing.
Bij mijn wintervelgen boeien de binnenkanten van de velgen niet. Dus een teer verwijderaar is niet nodig.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:30
Weekje terug een nieuwe aanwinst opgeknapt. Viel ondanks de kilometersstand (9000km) nog heel wat eer aan te behalen.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/sffki0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2s5z040.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/zujjio.jpg

Uiteraard 47 stappen, alle onzin, je kent het wel. Viel me op hoeveel bagger eraf kwam met kleien, auto is in die 17 jaar duidelijk nog nooit onder handen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

17 jaar oud en slechts 9000KM gereden? Garagequeen dus .. best wel jammer van zo'n auto imho.

Glanst wel lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:30
Arfman schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:24:
17 jaar oud en slechts 9000KM gereden? Garagequeen dus .. best wel jammer van zo'n auto imho.

Glanst wel lekker!
Tja, zonde is het wel. Maarja, hij gaat ook weer op stal, geen weer nu voor zo'n wagen ;)

Heb helaas geen foto's van voor het poetsen, maar hij was bijna grijs-blauw met amper glans. Nu hij is weer mooi vol glans en paars-blauw, zoals het ooit bedoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Paar weken terug een polijstmachine aangeschaft, en eind vorige week de motorkap van mijn V40 beetgepakt, volgende stap word toch zwaardere pasta omdat de lak echt kneiter hard is.

Maar resultaat na een 3tal hits met de zwaarste pad is toch wel erg goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2012/12/P1070746-Small.jpg

Ik had alleen de eerste batch nieuwe 6" serie pads van Monello maar die zijn toch niet zo geweldig, op hogere snelheden laat de lijm los van de velcro...
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/540968_318965908212265_565465434_n.jpg
Pads niet eens gewassen gewoon uitgespoeld en gister gebruikt op een Ford Focus, en toen ik bijna klaar was vloog de eerste er alweer af. Na terugwerken een pad of 3 gesloopt. Nabewerken op lagere snelheid ging wel goed. Maar dat was al bekend kennelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik lees meer problemen met de Monello pads. Jammer, normaal gesproken is het "huismerk" van Carclean dikke prima. Weet ook wel zeker dat ze dit netjes oplossen.

Gisteren de Auris gewassen voordat hij de garage inging (om vuurwerkschade te voorkomen). In de herfstvakantie (:X) voor het laatst gedaan en toen een laagje Collinite 476s erop gesmeerd. Gisteren, na het wassen, beadde dat nog als een gek. Daar kom ik de winter wel mee door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik weet dat dit geen handelsforum is, maar ik hoop dat de mods dit verzoek kunnen begrijpen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die mijn 1965 kever kan detailen. Ik heb er zelf niet de kennis, kunde, tijd en geduld voor om het te doen. Nadeel is dat ik niet erg veel goede bedrijven kan vinden in Breda en omgeving en eigenlijk ook dat ik zeg maar de liefde zoek die jullie er in stoppen.

Het is lastig om twee redenen. Er zit veel patina in de lak welke ik wel charmant vind, maar ik wil de auto eigenlijk daarnaast wel de beste lakbescherming geven die ik kan vinden. Owja en hij is rood, dat schijnt ook nog eens lastiger te zijn geloof ik.

Dus mocht je een keer wat willen bijverdienen stuur me een DM en wie weet kunnen we er samen uit komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Misschien kan je eens top het carclean forum kijken, daar zitten nog veel meer plaatknuffelaars dan hier.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Gister samen met mijn schoonvader eens zijn Volvo V50 onder handen genomen. Hij werkt bij de vrijwillige brandweer, dus we hadden een mooie binnenwasplaats tot onze beschikking. Lekker verwarmd, overal stopcontacten en natuurlijk veel water. Het beste was nog dat we daar gebruik konden maken van een Festool RO150E. Perfect! Helaas had ik niet mijn camera bij me, dus heb het met de telefoon moeten doen. Heb dus geen foto's van de staat voor het wassen ;)

Staat van de lak:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/15zzag.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/124cxg2.jpg

Al beter, maar nog niet naar wens:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/es3si0.jpg

Much better (Linksboven flits nog rare weerkaatsing door iets residu van polijstmiddel ;))
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/14uxbus.jpg

Weerspiegeling:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1opycy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/212zq0y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2emzlti.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/wv1gl4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/e8mir4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/23p66b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/wv4ilt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/nbbrrr.jpg

Uiteindelijke resultaat in het winterzonnetje:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/oqc2lj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/8yub2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2d29nv8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2n0jvaw.jpg

De voorkant van deze auto was opnieuw gespoten ivm steenslag. Opvallend was dat op dat er ontzettend makkelijk marring ontstond, terwijl dit op de rest van de auto niet zo was. Schoonvader is erg blij met zijn 'nieuwe' auto ;) Uiteindelijk van ongeveer 9.30 tot 15.00 bezig geweest.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik ken het probleem, vaak word hele zachte standaard blanke lak gebruikt terwijl Volvo normaal echt kneiterharde blanke lak heeft. Want heb je de rest van de auto ook gepolijst of niet? Zo ja ben ik wel benieuwd naar de stappen die je hebt gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
De hele auto is inderdaad gepolijst. We hadden echt de perfecte plek ervoor. Normaal worden de brandweerauto's er gewassen en kleine schades weggewerkt, dus ruimte genoeg voor een kleine Volvo! ;)

Het gebruikte plan:
- Banden insprayen met APC en goed ingepoetst. De velgen gewassen met DJ BTBM.
- Wielkasten schoongemaakt met alleen water en zachte borstel
- Auto ingefoamd met Snow Foam, randjes met APC
- Gewassen met DJ BTBM
- Autobilt Soft clay icm DJ Clay Lube voor de hele auto
- Ondertussen velgen ingespoten met IronX
- Teerpuntjes aangepakt met Tar Remover en laatste met een stukje klei.
- Auto droog gemaakt
- Gepolijst met Monello Mezzo, afgewerkt met Finale.
- Gebruikte wax: Collinite S476.
- Velgen ingepoetst met Poorboy's Wheel Sealent
- Alle trims en plastic onderdelen ingepoetst met Natural Look
- Banden ingepoetst met Autoglym Tyre Dressing
- Onder de motorkap alle onderdelen schoongemaakt en ingepoetst met Natural Look

We hadden dus een Festool RO150E met Festool pads. Krassen waren er eigenlijk niet, buiten de marring en swirls. Die zijn er allemaal uitgegaan met Mezzo op white light cutting pad. Afgemaakt met Finale op zwart polishing pad. Collinite S476 met de hand opgebracht. Ik was zelf ook uitgegaan van keiharde lak, maar dat viel me eigenlijk wel mee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Waarom Natural Look aan de buitenkant?
Dat product is normaal meer geschikt voor het interieur en wordt Trim Restorer gebruikt voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Dat wordt inderdaad meer gezegd. Ik gebruik het echter al tijden aan de buitenkant zonder dat hij gaat strepen of wat dan ook. Tevens hou ik van de mate waarin het het plastic weer opbeurt. Vandaar die keuze :+

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Guys,

Wat is wijsheid qua het schoonmaken van glanzende delen? In mijn nieuwe Ford Fiesta is de middenconsole van dat zwarte blinkende spul (wel gewoon kunststof neem ik aan). Daarop zie je ook erg snel krassen dus ik zoek iets dat vette vingers en stof weg haalt maar daarnetegen dus geen krassen veroorzaakt. Iemand tips? Bedankt!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zachte microvezeldoek en een 1:10 APC/water oplossing uit de plantenspuit. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Same here. Wat is APC? :o

Een goede grap mag vrienden kosten.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Sorry, da's All Purpose Cleaner. :) Ik gebruik altijd die van Poorboys, kost €16,- voor net geen liter en je doet er een eeuwigheid mee.

[edit]
Deze dus. :)

[ Voor 34% gewijzigd door AtleX op 14-02-2013 13:40 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

APC is wel een must-have in tegenstelling tot puur water? En zoiets qua doekjes is ook prima?

http://www.halfords.nl/sh...oud/auto-exterieur/105527

Super bedankt!

[ Voor 70% gewijzigd door TommyGun op 14-02-2013 13:42 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het voordeel van APC is dat het ook echt schoonmaakt, dus vingerafdrukken en vettige aanslag enzo weg. :) Je mengt het met water, dus je hebt er maar heel weinig van nodig. Qua microvezeldoeken koop ik altijd de goedkoopste van de Action, maar die Halfords deal ziet er niet slecht uit. Dan heb je er meteen drie en die gaan vast ook wat langer mee. :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Duidelijk. Het is maar dat alvast de grootste vlekken weg zijn, kan ik later alsnog APC aanschaffen.

Dank!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Bij het wisselen van de zomer- en winterwielen maak ik de velgen altijd schoon met Iron.X in een spuitflacon. Dat spul bevalt me uitstekend, maar nu is de fles bijna leeg. Ik zie dat Carclean op dit moment een aanbieding heeft van Iron.X soap gel. Heeft iemand daar ervaring mee als vervanging van het spuitspul? Ik gebruik het voornamelijk om de velgen schoon te maken als ik ze net van de auto heb gehaald (en dus overal goed bij kan). Ik heb geen moelijke velgen met rare randjes en smalle inkepingen en dergelijke.

• aKra
  • Laatst online: 19:10

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb het idee dat het iets net zoals autowas-shampoo is... Maar dat weet ik niet zeker :)

Intentionally left blank.

• Knightwolf
Als er IronX op staat zal dat er ook wel in zitten. Het zal wel in de vorm van shampoo zijn maar dan wel met de werkzame stoffen die je van IronX gewend bent. IronX is namelijk niet de merknaam, dat ia CarPro.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 14-02-2013 20:28 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De normale iron-x is dan ook geen velgenreiniger. Enkel bedoeld om ijzer deeltjes op te lossen en weg te spoelen. Waar dan ook op de auto.
De soapgel heeft shampoo bestandsdelen waardoor het een 2 in 1 product is.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58
IronX Soap gel is milder dan de gewone IronX en bedoelt als onderhoudsproduct voor als je bijvoorbeeld naast het spoor woont dan heb je altijd last van spoorslag.

Uiteraard kan het ook gewoon gebruikt worden om velgen mee te wassen.
De bedoeling is het om direct op een microfober mitt/spons aan te brengen en te verdelen.
Doe wel even plastic handschoentjes aan want je handen ruiken anders een tijdje niet echt lekker :)

Waar vui zit, zit geen glans!

• Knightwolf
Dibbuz schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:46:
IronX Soap gel is milder dan de gewone IronX en bedoelt als onderhoudsproduct voor als je bijvoorbeeld naast het spoor woont dan heb je altijd last van spoorslag.

Uiteraard kan het ook gewoon gebruikt worden om velgen mee te wassen.
De bedoeling is het om direct op een microfober mitt/spons aan te brengen en te verdelen.
Ok duidelijk :)
Doe wel even plastic handschoentjes aan want je handen ruiken anders een tijdje niet echt lekker :)
No shit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dus ik kan het niet onder de douche gebruiken? -O-
Maar het verhaal is duidelijk, ik koop wel weer een spuitflacon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kendo schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:35:
De normale iron-x is dan ook geen velgenreiniger. Enkel bedoeld om ijzer deeltjes op te lossen en weg te spoelen. Waar dan ook op de auto.
De soapgel heeft shampoo bestandsdelen waardoor het een 2 in 1 product is.
Toch ben ik er altijd huiverig voor om Iron-X op de lak te laten komen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Gonadan schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:10:
[...]

Toch ben ik er altijd huiverig voor om Iron-X op de lak te laten komen. :P
Is geen probleem. PH neutraal ;)
Doel is wat al gezegd is metaal deeltjes los weken. De normale iron-x kon je ook al je lak mee behandelen. Nu hebben ze er gewoon een champoo versie van gemaakt.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat weet ik, op CC zijn tig mensen die het doen. Maar ik blijf er huiverig voor, puur vanwege de reactie die het geeft. :P

Fijn trouwens dat er weer een weekend boven nul ik, kan ik gauw weer die meuk eraf wassen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Op de meeste velgen zit ook gewoon lak, ook al is dat wat meer hitte bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gonadan schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:36:
Dat weet ik, op CC zijn tig mensen die het doen. Maar ik blijf er huiverig voor, puur vanwege de reactie die het geeft. :P

Fijn trouwens dat er weer een weekend boven nul ik, kan ik gauw weer die meuk eraf wassen. :D
Het werkt doorgaans beter en is minder schadelijk voor de lak op je velgen dan de meestal zure velgenreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor mijn velgen gebruik ik het dan ook regelmatig, maar de carrosserie doe ik er niet mee. Zit tussen mijn ogen, maar ik weiger lekker toch. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Tja, meer eigenwijs dan goed voor je is, maar het is jouw auto. Ik ben altijd blij na een IronX behandeling, moet er niet aan denken dat die vliegroest lekker in je lak gaat lopen corroderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha ja nog even en je auto roest onder je reet vandaan als je geen Iron-X gebruikt. Je kunt het ook overdrijven hè? :D

Met mijn gebeun aan het standaard stappenplan (was,klei,clean,glaze,seal,wax) heeft mijn auto het al stukken beter dan 80% welke gewoon door de wasstraat gereden worden. ;)

Een vraag, wat kan je het beste doen met een putje wat écht diep is? Misschien wel tot op de plaat zullen we maar zeggen, zou een foto moeten maken als ik het zeker wil weten.

Ontvetten en opvullen met de bekende satéprikker? Zodat je in ieder geval weer een vaste laag ertussen hebt?

[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 15-02-2013 16:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Als de put écht diep is, kun je hem het beste afdekken. Anders kan het behoorlijk gevaarlijk zijn voor andere automobilisten.

Ik zie in dit topic allemaal prachtig glimmende auto's voorbijkomen. Nu zie ik het best zitten om met een eenmalige inspanning mijn auto flink onder handen te nemen, maar ik haal de auto daarna toch echt weer als vanouds door de wasstraat. Heeft zo'n detailingbeurt dan eigenlijk nog zin? Moet ik het zien als een permanente verjongingskuur, waarna de auto met 'gewoon' onderhoud weer als vanouds veroudert? Of is het eerder een tijdelijke verjongingskuur, waarna de auto met gewoon ouderhoud versneld degredeert tot hoe hij was voor de detailingbeurt?

En een tweede vraag: als jullie een hele dag hebben lopen zwoegen op de auto, hoe lang blijf je daar dan met regelmatig bijhouden het resultaat nog van zien?

[ Voor 68% gewijzigd door Tomatoman op 15-02-2013 21:25 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.