DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
met 123 perfect polish en meguiars en wat smartwax polish, is uiteindelijk wel goed gelukt!!!
alleen vergeten pics te maken..
Zou hem zoals gezegt is gewoon kleien en waxen
Verwijderd
Mij lijkt namelijk eerst vloeibaar en dan hard logisch omdat je dat een soort van afsluiter hebt voor de vloeibare laag die je hebt aangebracht. Echter kan je het ook zien, dat je de vloeibare als laatste aanbrengt om te functioneren als een soort slijtlaag.
Hmm ik ben benieuwd.
Ik heb niets te melden.
Verwijderd
Seal als in Glaze? Want dat gebruik ik sowieso om een mooiere glans te krijgen.joeltje schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:27:
kan allebij denk ik, maar zelf zou ik voor een seal gaan, en daaroverheen een was laagje..... (845, lekker lange standtijd)
Met 845 bedoel je Megs zeker? Die heb ik niet maar wel vloeibare wax van Moedertje lief
[edit]
En niet geheel onbelangrijk: Ik moet het uiterlijk 4 november in huis kunnen hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 26-10-2010 14:36 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik heb de Sour Power, daar zit iets in wat voor exta glans zorgt. Als je dat laatste niet wilt zou je naar de Born to be Mild kunnen kijken.
Maargoed, zoiets blijft vooral persoonlijke voorkeur denk ik. De NXT shampoo doet het op zich ook prima.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
ik vind zelf dodo ook heel erg rlx. Gebruik zelf de Born to be Mild, welke iets makkelijker vuil weghaalt dan de sour power. Voordeel van de sour power is dan wel weer dat het idd glans toevoegt.Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:40:
Ik ben zelf wel gecharmeerd van Dodo Juice shampoo's, heb mijn nog halfvolle fles NXT al een tijdje niet meer aangeraakt.
Ik heb de Sour Power, daar zit iets in wat voor exta glans zorgt. Als je dat laatste niet wilt zou je naar de Born to be Mild kunnen kijken.
Maargoed, zoiets blijft vooral persoonlijke voorkeur denk ik. De NXT shampoo doet het op zich ook prima.
No signature required.
[ Voor 2% gewijzigd door AtleX op 26-10-2010 17:51 . Reden: &$##@^% namen :( ]
Als je daadwerkerkelijk na iedere keer wassen een waxlaag aanbrengt zal het misschien niet al te veel toevoegen nee. Maar zet je je auto dan niet erg vaak in de wax?

Zoekfunctie van wax-on.nl werkt ook voor geen meter trouwens, die Red Mist komt niet tevoorschijn bij zoeken op 'red' of 'red mist'

klopt idd. Een maat van me die detailer is in het hogere segment heeft een nieuwe scuderia met 10km gepolijst. Je moet is weten in wat voor staat een fabriek nieuwe auto's aflevert!Arfman schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:13:
Je ziet ook heel vaak dat splinternieuwe wagens rechtstreeks van de dealer naar de detailer worden gereden voor een goede klei- en cleansessie (is wel nodig met al die uitstoot zoals M3rcury al zei, plus transportwaxresidu verwijderen, etc. etc.) en daarna lekker in de wax worden gezet. Geen enkel probleem.
Stuurt btw wel leuk zo'n F430 scuderia
Dit is hem trouwens:

[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 26-10-2010 17:18 ]
Hmm. van de week even in de code duiken, want dit schiet niet op idd.Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:12:
Red Juice? Bedoel je niet de Red Mist?
Als je daadwerkerkelijk na iedere keer wassen een waxlaag aanbrengt zal het misschien niet al te veel toevoegen nee. Maar zet je je auto dan niet erg vaak in de wax?Of was je hem zo weinig?
Zoekfunctie van wax-on.nl werkt ook voor geen meter trouwens, die Red Mist komt niet tevoorschijn bij zoeken op 'red' of 'red mist'
No signature required.
Uhm, ja.Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:12:
Red Juice? Bedoel je niet de Red Mist?
Nouja, niet altijd. Ik was mijn auto zo'n 15x per jaar denk ik en er gaat ongeveer om de 3-4 wasbeurten een nieuw laagje was op.Als je daadwerkerkelijk na iedere keer wassen een waxlaag aanbrengt zal het misschien niet al te veel toevoegen nee. Maar zet je je auto dan niet erg vaak in de wax?Of was je hem zo weinig?
Heuving?KappeNou schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:17:
[...]
klopt idd. Een maat van me die detailer is in het hogere segment heeft een nieuwe scuderia met 10km gepolijst. Je moet is weten in wat voor staat een fabriek nieuwe auto's aflevert!
Stuurt btw wel leuk zo'n F430 scuderia![]()
Dit is hem trouwens:
[afbeelding]
Binnenkort de auto's hier ook een winterbehandeling geven. Ga waarschijnlijk voor de de Collinite 915 wax, heb er al veel goeds over gehoord en ben soms niet helemaal tevreden met de standtijd van de Poorboy's Natty's.
No Shame, only Fame!

Vandaag zijn daar twee grit guard emmers bij gekomen, een tweede monello concorso ultrasoft pad en een witte monello polishing pad. Jammergenoeg voorspellen ze voor donderdag geen droge dag, dus dan maar vrijdagochtend in de weer gaan
In lijstje mocht je niet alles herkennen:
1 Mothers - Ultimate Wax System - kit
1 Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
1 Grit Guard - Zwart
1 Fantastic Fur - 3 pack
1 Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
2 Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
2 Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 FX Wheel Cleaner - 710ml
1 Wheel Brush
1 Trim Restorer - 473ml
1 All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml
2 Grit Guard semi transparante emmers
Gebruik ik witte pad voor paint cleaner, gouden pad voor sealer/glaze en rode pad voor wax.
[ Voor 44% gewijzigd door Joosie200 op 26-10-2010 19:36 ]
Dat is een mooie bestellingJoosie200 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:28:
Goed, een krappe twee weken later en dit heb ik nu binnen gehaald:
[afbeelding]
Vandaag zijn daar twee grit guard emmers bij gekomen, een tweede monello concorso ultrasoft pad en een witte monello polishing pad. Jammergenoeg voorspellen ze voor donderdag geen droge dag, dus dan maar vrijdagochtend in de weer gaan
In lijstje mocht je niet alles herkennen:
1 Mothers - Ultimate Wax System - kit
1 Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
1 Grit Guard - Zwart
1 Fantastic Fur - 3 pack
1 Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
2 Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
2 Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 FX Wheel Cleaner - 710ml
1 Wheel Brush
1 Trim Restorer - 473ml
1 All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml
2 Grit Guard semi transparante emmers
Gebruik ik witte pad voor paint cleaner, gouden pad voor sealer/glaze en rode pad voor wax.
No signature required.
nop, die doet niet meer mee.S2801 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:06:
[...]
Heuving?![]()
Binnenkort de auto's hier ook een winterbehandeling geven. Ga waarschijnlijk voor de de Collinite 915 wax, heb er al veel goeds over gehoord en ben soms niet helemaal tevreden met de standtijd van de Poorboy's Natty's.
Het poetsen is niet in zo'n grote stroom versnelling. Tegenwoordig meer bezig met wrappen. Ook leuk hoor
Ik zou de 476s pakken. Die zou een langere standtijd dan de 915 moeten hebben, en is nog een stuk goedkoper ook! Alleen de glans is minder.S2801 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:06:
[...]
Heuving?![]()
[ Voor 205% gewijzigd door M3rcury op 26-10-2010 21:44 ]
No signature required.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat zou met een echte Sealant dus niet nodig moeten zijn omdat de Sealant zelf al de beschermende laag hoort te zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 27-10-2010 20:15 ]

Met het oog op de komende winter en de standtijd van de PB wax twijfel ik nog over een echte sealant ipv een glaze. Enfin, een kleine opsomming. Veel van PB maar ik hoor daar alleen maar goede verhalen over.
Wassen
100038 Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo - 532ml
100581 Mothers Wax - Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
100907 Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm
Kleien
101124 Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
101018 Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
100904 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm
101551 Poorboys World - Trigger sprayfles (rood) - 650ml
Cleaner
100047 Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml
101351 Monello - Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
101025 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
Glaze
100901 Poorboys World - White Diamond - 473ml
101650 Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
101030 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
Wax
100715 Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
101651 Monello - White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
Extra
101133 Dodo Juice - Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth
Ik zou de Collonite 476s pakken, is een wax met een standtijd van een half jaar. (collonite zelf geeft zelfs een jaar op)Arfman schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 00:54:
Welke Colli wax moet ik hebben voor de hardcore standtijd in de wintermaanden? Glans is van ondergeschikt belang, protectie is de key de komende maanden
Lijkt me een erg mooi lijstje. Ik zou alleen de rode en witte "polijst pads" omwisselen. De witte polijst namelijk wel, en de rode nietdeadsy33 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:51:
Bedankt voor de tips maar o o o, wat is het lastig om een volledige lijst te maken. Het stappenplan op CC werkt wel fijn maar desondanks blijft het behoorlijk lastig om de produkten op elkaar af te stemmen. Overigens moet je niet naar het eindbedrag kijken als je alles in 1 keer bestelt![]()
Met het oog op de komende winter en de standtijd van de PB wax twijfel ik nog over een echte sealant ipv een glaze. Enfin, een kleine opsomming. Veel van PB maar ik hoor daar alleen maar goede verhalen over.
Wassen
100038 Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo - 532ml
100581 Mothers Wax - Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
100907 Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm
Kleien
101124 Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
101018 Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
100904 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm
101551 Poorboys World - Trigger sprayfles (rood) - 650ml
Cleaner
100047 Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml
101351 Monello - Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Glaze
100901 Poorboys World - White Diamond - 473ml
101650 Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
101030 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
Wax
100715 Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
101651 Monello - White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
Extra
101133 Dodo Juice - Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth
[ Voor 70% gewijzigd door M3rcury op 27-10-2010 11:40 ]
No signature required.

De micra is vier weken terug nog met collinite No 476S behandeld. Nu ik een beetje info er over op zoek schijnt dat dus een goede wax te zijn om mooi de herfst/winter mee door te komen. Handig om te weten want dan laat ik het tot de lente bij wassen en Dodo Juice red mist. Pak ik in de lente wel uit met mijn eigen spul. Aangezien die Mothers wax bij lange na niet de standtijd van de Colli 476S haalt. En dan weet ik ook meteen naar welke twee waxen ik toe ga: lente/zomer >> DJ Orange Crush, herfst/winter: Colli 476S / 485

Ik heb de tip om een prop krantenpapier te gebruiken wel eens gekregen... iemand dat wel 's geprobeerd?
[ Voor 12% gewijzigd door EraZor op 27-10-2010 17:06 ]
Ik hoor veel goede verhalen over de Meguiars NXT Generation Glass Cleaner. Dit is inderdaad niet bij de Halfords, maar veel makkelijker. Gewoon even klikken en ze staan aan je deur.EraZor schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 17:03:
Ik heb het topic aardig in de gaten gehouden, en lees allerhande tips voor de buitenkant van de ruiten, maar ik zoek een probaar middel voor de binnenkant: Simpel glassex oid trekt me hoop 'vette' strepen, waar je niet vrolijk van wordt met de laagstaande zon. Iemand een idee? (ben geen poetshobbyist, dus liefst iets wat ik bij een normale winkel (halfords?) kan krijgen.....
Ik heb de tip om een prop krantenpapier te gebruiken wel eens gekregen... iemand dat wel 's geprobeerd?
Of je gebruikt een polish, wel wat meer werk dan een spray maar een beter resultaat. Gewoon met een microfiber doek of op je raam smeren en uitpoetsen.
No Shame, only Fame!
Stap 1: op het glas sproeien en direct met een MF-doek aan het boenen gaan. Probeer wel zodanig veel te gebruiken dat het het vuil opgelost krijgt en je niet te hard hoeft te poetsen, maar probeer tegelijk ook niet zodanig veel te gebruiken dat je doek zo nat wordt dat het daarmee bijna niet meer kan droogtrekken. Hierna even wachten tot het meeste verdampt is en er een lichte waas ontstaat. Zie dit hetzelfde als een wax opsmeren die moet curen.
Stap 2: met een droge doek, bij voorkeur een katoenen en geen MF (theedoek bv) goed uitwrijven tot het glashelder wordt.
Ik doe het zo dagelijks op m'n werk en kost zo de minste tijd en moeite
Dit hele verhaal kun je ook op de lak toepassen wanneer er op een wel al schone auto bv opgedroogde druppels zitten, met het enige verschil dat je dan met stap 2 beter wel een MF doek kan gebruiken om de kans op krassen te minimaliseren.
[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 27-10-2010 20:13 ]
Daar zou ik geen glasreiniger voor gebruiker maar een instant detailer, zoals Spray 'n Wipe.Knightwolf schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:11:
Dit hele verhaal kun je ook op de lak toepassen wanneer er op een wel al schone auto bv opgedroogde druppels zitten, met het enige verschil dat je dan met stap 2 beter wel een MF doek kan gebruiken om de kans op krassen te minimaliseren.
No Shame, only Fame!
EraZor schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 17:03:
Ik heb het topic aardig in de gaten gehouden, en lees allerhande tips voor de buitenkant van de ruiten, maar ik zoek een probaar middel voor de binnenkant: Simpel glassex oid trekt me hoop 'vette' strepen, waar je niet vrolijk van wordt met de laagstaande zon. Iemand een idee? (ben geen poetshobbyist, dus liefst iets wat ik bij een normale winkel (halfords?) kan krijgen.....
NXT GlassCleaner is inderdaad erg fijn.S2801 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 18:40:
[...]
Ik hoor veel goede verhalen over de Meguiars NXT Generation Glass Cleaner. Dit is inderdaad niet bij de Halfords, maar veel makkelijker. Gewoon even klikken en ze staan aan je deur.
Voor mijn ruiten gebruik ik:
Meguiars NXT Generation Glass Cleaner
Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pads
Dodo Juice Mint Merkin - Microfibre Window Cloth
Even wat Glass Cleaner op een Even Coat Applicator Pad spuiten en de ruiten met die pad goed poetsen, daarna afnemen met de doek. Heb mijn ruiten daarmee altijd streeploos schoon gekregen, van binnen en van buiten.
Zo'n pad vind ik persoonlijk fijner werken dan direct op de ruit sproeien, zeker voor de binnenkant (als je daar met je spuitfles aan de gang gaat is je hele dashboard nat

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 27-10-2010 22:37 ]
Altijd leuk om vaders zo te overtuigen. Ziet er echt goed uit, kan je tenminste weer uit het raampje kijken.Xander schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:33:
[...]
[...]
edit:Vorige week trouwens de plastic raampjes van de camper van mijn ouders onder handen genomen met de DAP, dingen waren nogal lelijk bekrast. Mijn vader zag het niet zo zitten (dacht dat het slechter zou worden), maar na wat aandringen mocht ik een stukje van het wc-raampje proberen. Het resultaat daarvan was toch wel overtuigend.
[afbeelding]
Waar een DAP al niet goed voor is....had ooit eens iemand gezien op het Carclean forum die zijn laminaat had gedapped.
No Shame, only Fame!
Er is natuurlijk altijd beter spul, maar je moet het maar net bij de hand hebben. Glasreiniger werkt prima en is niet schadelijk voor lak en wax.S2801 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:41:
[...]
Daar zou ik geen glasreiniger voor gebruiker maar een instant detailer, zoals Spray 'n Wipe.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 27-10-2010 23:01 ]
https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen
Denk dat je mij stappenplan bedoeld. Je kan weinig echt fout doen.deadsy33 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:51:
Bedankt voor de tips maar o o o, wat is het lastig om een volledige lijst te maken. Het stappenplan op CC werkt wel fijn maar desondanks blijft het behoorlijk lastig om de produkten op elkaar af te stemmen. Overigens moet je niet naar het eindbedrag kijken als je alles in 1 keer bestelt![]()
De producten die daar in stan zijn prima met elkaar te combineren.
Dus bv de shampoo van Poorboy's en een wax van Dodo.
Wat bijvoorbeeld niet handig is, is een glaze te gebruiken (Black Hole/Lime Prime/Red Moose) i.c.m. een wax die cleaners bevat (Meguiar's NXT/Mother's Synwax). Dan ben je niet optimaal bezig.
Verder is het meer een kwestie van voorkeur voor een merk en ervaringen van andere mensen.
Poorboy's is een uitstekend merk al zou de Mother's kit prijstechnisch voor jou gunstiger zijn.
Overigens is glasreinigers op je lak geen knaller...
Waar vui zit, zit geen glans!
Gebruik dan wel quick detailer, en geen glasreiniger. Quick detailer werd ook wel op ruiten, maar andersom is het niet echt bepaald goedKnightwolf schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 01:06:
Werkt prima als je bij de dealer de complete showroom moet nalopen. Lak en ramen in 1x met zelfde spul en zelfde doekje, en zelfde oogverblindende glansresultaat
No signature required.
[ Voor 17% gewijzigd door Knightwolf op 29-10-2010 21:04 ]
Glas reiniger is nou niet bepaald iets waarmee je een wax laag gaat schoon maken.
Het eerste wat je als een poets bedrijf in huis moet hebben is champoo en quick detailer. Waarom denk je dat het quick detailer heet?
Beetje beun bedrijf als ik het zo hoor
[ Voor 39% gewijzigd door KappeNou op 29-10-2010 21:58 ]
Ondertussen ook een goedkopere rotary op de kop getikt, alleen moet ik nog op zoek naar een andere backplate want deze past niet om mijn MG pads.
Paar dagen geleden stapte er een collega bij me in de auto. "Wauw, wat is je lak mooi glad" (hij is iemand die wel dat soort dingen opmerkt maar zelf geen zin heeft om er uren aan te besteden, heeft in het verleden z'n auto ook wel eens laten detailen, etc.) en "wat ruikt je interieur lekker en schoon". Poorboy's Natty Blue en Natural Look ftw
Binnenkort maar eens de Colli 476 laten aanrukken, in november heb ik een weekje vakantie en als het dan een beetje weer is de auto maar eens iwnterklaar maken. De Natty's Blue hield het vorig jaar niet de hele winter uit, hopelijk met de 476 betere resultaten.
Ik wil even mijn vraag herhalen, heb er nog geen reactie op gehad. Iemand die hier iets over weet?Knightwolf schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 01:12:
Dat zit ik me nou ook af te vragen. Heb laatst dus wel dat 3-stappen systeem van Mothers (California Gold) besteld en op m'n TransAm gesmeerd, maar op de site waar ik het besteld heb (CarClean) staat in de beschrijving van Step-2 Sealer & Glaze "Breng na Sealer & Glaze altijd een beschermende waxlaag aan."
Dat zou met een echte Sealant dus niet nodig moeten zijn omdat de Sealant zelf al de beschermende laag hoort te zijn?Is het verstandig/nodig om een echte (synthetische) sealant erop te smeren als ik een langdurige bescherming wil, of is dat met dit spul toch niet nodig?
Ik heb niets te melden.
Zowel beading als glans is sinds de laatste keer dat ik aan m'n auto gezeten heb nog steeds prima. De beading zou naar mijn idee wel sterker kunnen/mogen zijn maar het is nog steeds aanwezig.
Hmm wacht ff... 4 weken terug heb ik hem voor het laatst gewassen, en dan is het 2 weken terug daarvoor dat ik klaar was met polijsten en waxen. Het zit er dus al weer 6 weken op, damn tijd gaat hard
Kan wel, maar het is sowieso beter om er een flink harde beschermingslaag op te hebben in verband met pekel en dergelijke. En als je weer een laagje erop wilt smeren zul je eerst de hele auto moeten wassen en dat is bij temperaturen van rond het vriespunt niet echt mijn hobbyKnightwolf schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 01:47:
Waarom moet een wax/sealant in 1 ruk heel de winter mee kunnen? Alsof je er in de wintermaanden niet ff een nieuw laagje op kan smeren
Had ik even gemist. De step2 is geen bescherming. Geen handige naam. Beetje hetzelfde als de step2 van Meguiars. Die heet Polish terwijl het geen polijstmiddel is.Knightwolf schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 01:12:
Dat zit ik me nou ook af te vragen. Heb laatst dus wel dat 3-stappen systeem van Mothers (California Gold) besteld en op m'n TransAm gesmeerd, maar op de site waar ik het besteld heb (CarClean) staat in de beschrijving van Step-2 Sealer & Glaze "Breng na Sealer & Glaze altijd een beschermende waxlaag aan."
Dat zou met een echte Sealant dus niet nodig moeten zijn omdat de Sealant zelf al de beschermende laag hoort te zijn?Is het verstandig/nodig om een echte (synthetische) sealant erop te smeren als ik een langdurige bescherming wil, of is dat met dit spul toch niet nodig?
Step 2 is een glaze die verloren gegane olien aanvult en lichte swirls maskeert. Maakt ook de lak iets donkerder. Het is geen bescherming, die komt daarna met step 3.
Dan bestel ik van de week nog een echte sealant. Dat eerder genoemde Colli 476, kan dat gewoon tussen Mothers Step 2 en 3 in erop gesmeerd worden?
Dat kan prima. Maar je kan de 476s ook gewoon als laatste gebruiken aangezien het een wax is.Knightwolf schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 18:24:
Ofwel het is alleen een glaze en geen sealantDan moet het er ook niet op staan.
Dan bestel ik van de week nog een echte sealant. Dat eerder genoemde Colli 476, kan dat gewoon tussen Mothers Step 2 en 3 in erop gesmeerd worden?
No signature required.
Heb zelf gisteren de auto van mijn buurman hiermee gedaan(ex-p) en vandaag met wat motregen maar even langs gelopen om de beading te bekijken. Ziet er prima uit hoor. Fijn spul, maar das eig. met alles van PB welKnightwolf schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:26:
Oh nee dan laat maar, wil echte sealant. Heb net Poorboys EX-P Pure Sealant en Wheel Sealant, nog wat applicatorpads, een 2e Waffle Weave Drying Towel, en speciaal wasmiddel voor pads en MF-doeken omdat ik wat ik heb niet goed schoon krijg. Totaal toch weer net boven de 100 euro. Agjah, meeste koop je maar 1x, of gaat erg lang mee voor het op is. Kan ik weer ff vooruit
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Die PB Wheel Sealant ruikt idd echt onmeeeeuunig zoet, damn

Verwijderd
Hoe staat het met die Q7? Ik zie nog geen foto'sKappeNou schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:51:
Het is dan misschien handig dat je zulke dingen hier niet gaat verkondigen.
Glas reiniger is nou niet bepaald iets waarmee je een wax laag gaat schoon maken.
Het eerste wat je als een poets bedrijf in huis moet hebben is champoo en quick detailer. Waarom denk je dat het quick detailer heet?
Beetje beun bedrijf als ik het zo hoorJe kan hier dus nog veel leren, ik zou zulke adviezen dan alleen nog even voor je laten
Ik wil binnenkort ook echt een dap900 kitje halen, maar ik heb zo weinig tijd, dus erg jammer om nu zo'n ding te gaan halen.
Maar hij gaat er sowieso komen!
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2010 19:15 ]
De HDR heeft trouwens een reinigingsmiddel slang met filter, wat is de kans dat ik rechtsteeks met de HDR kan foamen zonder extra slang of hulpstuk?
There is no replacement for displacement!
Denk dat het niet zo erg is, al lijkt me wel verstandig om ongeveer dagelijks indien mogelijk het blad van je auto af te halen. Doe dat zelf iig wel gewoon omdat ik die zooi er niet op wil hebben en hoe langer je het laat liggen hoe meer het in randjes en kiertjes gaat zitten opproppen met als gevolg dat het steeds meer werk wordt om het er nog allemaal goed uit te krijgen._eXistenZ_ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:23:
Hoe erg vreet blad + regen in in men lak? Ding staat nu een week onder een boom geparkeerd (moet kenteken / APK enzo regelen dus moet op dat garagepad, van de openbare weg af, staan)
Heb je geen autohoes om er overheen te spannen?
Wat ook wel zal helpen is hem te wassen en een wax erop smeren. Werkt voor tijdelijk goed genoeg.
[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 05-11-2010 00:21 ]
w00Dy schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:07:
Nu de winter met bijhorende pekel eraan komt dacht ik een foamlans aan te schaffen. Alleen werk ik met de Kärcher van mijn vader die toch al zo'n 15 jaar oud is. Tegenwoordig hebben de modellen zo'n snelkoppeling ala Gardena, maar de onze is nog met een schroefkoppeling.

Deze koppelingen zijn allemaal leverbaar vanuit de leverancier (Autobrite).
Als je weet welke je moet hebben kun je hem daar bestellen, of bij een zaak als Carclean, die kan hem wel leveren dan

Minuscule DOF.

Dus, vandaag terwijl het regende mijn matten voorin maar eens schoongemaakt daarmee. Deze zagen er vooraf zo uit:

Volgens de gebruiksaanwijzing op de bus moet je eerst goed stofzuigen, dus dat heb ik dan maar gedaan.

Ik heb het even in laten trekken, al wordt dat in de gebruiksaanwijzing niet genoemd. Daarna heb ik met een natte spons de matten afgeboend. En dan blijkt dat het best goed werkt. Vooral bij de passagierskant is het een hele vooruitgang:

De bestuurderskant is na 10 jaar dusdanig versleten dat ik eigenlijk gewoon een keer een nieuwe mattenset moet regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 05-11-2010 11:17 ]
Ik heb er nog geen klachten over gekregen, maar mocht dit een probleem worden, stuur dan even een mailtje dan regelen we watAtleX schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:14:
Volgens de gebruiksaanwijzing op de bus moet je eerst goed stofzuigen, dus dat heb ik dan maar gedaan.Vervolgens moet je een gelijkmatig laagje erop spuiten, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. De spuitopening zit bovenop de bus, dus die houd je op z'n kop om te spuiten. En spuitbussen werken over het algemeen niet zo goed ondersteboven. Nouja, in dit geval lukt het wel aardig, maar ik vraag me af hoe goed het gaat als de bus voor de helft of driekwart leeg is en de druk afneemt.

Verder ziet de bijrijders mat er op de foto weer goed uit
[ Voor 4% gewijzigd door M3rcury op 05-11-2010 14:26 ]
No signature required.
Werkwijze voor zoiets op m'n werk:
- schoonmaakspul opsprayen
- met borstel flink boenen in allerlei richtingen
- met ouwe lap even afnemen
- met shamponeerapparaat ergste nattigheid eruit zuigen
- laten drogen
Heb vandaag de Slet weer eens onder handen genomen
Thuis gewassen met Mothers California Gold Car Wash, de lambswool Washmitt, maar 1 emmer (had er niet meer en auto was niet echt vies) en de tuinslang.
Naar werk gereden. In werkplaats afgedroogd met PB Waffle Weave Drying Towel, waar ik zo mee klaar was omdat het ergste water er onderweg afgewaaid is.
Toen met nieuwe foam applicator pad Poorboys EX-P Pure Sealant erop gesmeerd, ging best makkelijk. Moest een uur drogen dus heb in de tussentijd de rubbers, banden, ramen binnen en buiten gedaan. Dan met een dunne zachte MF-doek de sealant uitgepoetst.
Daarna met de net nieuwe bestelde Poorboys Wheel Sealant met een andere foam applicator pad de velgen ingesmeerd. Echt, DAMN wat ruikt die felroze meuk zoet

In de tijd dat dat kon opdrogen heb ik de lak met weer een andere MF-applicator pad ingesmeerd met Mothers Step-3 Pure Carnauba Wax.
Toen nog even met een doekje met 'melk' en een stofzuiger door het interieur, wat zo klaar was omdat het nog erg netjes was (kwestie van bijhouden
Dan de velgen uitgepoetst met dezelfde MF-doek als waarmee ik de EX-P heb uitgepoetst, en daarna de Carnauba wax uitgepoetst met een schone dikke superzachte MF-doek.
Ik merk dat het echt nodig is om die knalrode lak goed bij te houden, want her en der begon de hoogglans al weer wat minder te worden (dof is nog een groot woord), ondanks Sealant en Carnauba Wax, wat dus alleen met fijn polijsten is op te lossen. Maar dat moet je niet te vaak doen omdat er niet oneindig lak op zit
Ag, tis m'n daily wagentje en ben zo wel tevreden
[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 06-11-2010 19:02 ]
Die natte spons laat ik de volgende keer ook achterwege en dan gebruik ik een droge doek of een borstel om het schuim en vuil eraf te halen. Ik heb gisterochtend rond 11 uur die matten schoongemaakt en ze zijn nu nog niet droog.Knightwolf schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:58:
Natte spons? Misschien dat dat voor dat spul wordt voorgeschreven, maar na aardig veel ervaring en vanalles te hebben uitgeprobeerd op m'n werk, werkt een stugge kortharige (2 cm) borstel het beste. En is het echt TE ranzig dan kun je de hogedrukspuit proberen. Enige nadeel van dat laatste is dat het een tijd duurt voor het weer goed droog is.

PS: PB White Hole afgetopt met PB Natty's Paste Wax. De polish komt de volgende keer wel. Overigens had iedere voorbijganger wel een opmerking in de trend van 'Kan je die van mij ook even doen' en 'Zal ik hem ernaast zetten? "

No Shame, only Fame!
Nu hopen op regen zodat ik mooie beadingpics kan schieten
Overigens vond ik de finish die de 476 achterlaat helemaal niet slecht. Goed, het is geen Black Hole + Natty's Blue combinatie qua "wetness", maar je kon duidelijk zien (en voelen) waar ik geweest was en waar niet. Nu kijken of 2 laagjes echt genoeg is om de winter door te komen.
Verwijderd
Ik heb vanwege de aankomende winter vandaag ook maar eens de buitenkant goed in de was gezet. Man wat een werk

Anyway... Eerst de wielen maar eens gedaan met de spray en borstel van Meguiar's. Het vuil zat er nog niet zo lang, maar ik vond het erg soepel gaan. Kijken hoe zich dat na de winter verhoudt...
Daarna van boven naar beneden de auto gesopt met behulp van een microvezel washmit, 2 emmers sop (vuilwater / schoonwater) en een scheut wash & wax. Weer schoonspuiten, watermagneet erover, hoekjes en gaatjes nadrogen met microvezeldoek.
En dan in de was zetten

Blijkbaar ben ik nog niet ervaren genoeg met wassen, want de foam pads werden alsnog langzaam viezig. Gelukkig had ik er 3 om af te kunnen wisselen. Weer uitboenen met microvezel en klaar. Precies op tijd om het resultaat niet goed meer te kunnen bewonderen omdat de schemering goed ingezet is
Morgen eens kijken hoe het is geworden dus. Al het spul trouwens in één keer besteld bij Meguiar's, De stukken die nog bij licht gedaan zijn glommen in ieder geval meer dan toen ik de auto ophaalde ~3 weken geleden.
Verwijderd
Verwijderd
Maar ik heb alles van Meguiar's - in dit geval heb ik na de nieuwe wash & wax die ze hebben, de gold-nogwat liquid wax gebruikt. Beste kans dat het zo lang duurde omdat ik geen ervaring heb en echt enorm heb staan boenen. Gisteren speciaal nog de oude karate-kid film gekeken voor instructie
Bedenk daar iemand bij met een beginnend buikje en die het met een koffer over Schiphol rennen al sport vindt, dan snap je dat een paar uur poetsen al heel wat gevonden wordt.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 19:37 ]
Het aanbrengen en verwijderen van vloeibare wax moet het makkelijkste zijn.
Belangrijk is weinig aanbrengen op de lak zodat je een waas ziet en niet een dikke laag witte troep.
Daarna afhankelijk van de temperatuur en wax 10 tot 20 min laten uitharden. Je kan om de 5 a 10 min gewoon even je vinger tegen de wax aan houden en voelen of die nog plakt of dat de wax al is uitgehard. Als die is uitgehard gewoon voorzichtig met een microfiber doek de wax verwijderen.
Verwijderd
Wel zat ik te denken er over een paar dagen nog eens een extra laag op te doen als bescherming voor de winter. Heeft dat nog zin?
Dit doe je normaal gesproken door middel van kleien (zie TS)
Verwijderd
Ik heb het over nieuw nieuw he? Toen ik hem afhaalde zat de lak net een paar weken op het metaal...
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 20:11 ]
Verwijderd
Bij het kleien reinig je alleen het oppervlakte van de lak, dit zou je als je wilt de hele dag door kunnen doen. Waar heb je gelezen dat dit niet 'oneindig' zou kunnen?
Zoals eerder gezegd; Ook nieuwe wagens zijn vaak al erg vervuild. Ze staan vaker weken tot maanden buiten op een terrein te wachten om verkocht te worden. Kleien is dus zeker ook nodig op een nieuwe wagen om het maximale resultaat te behalen. Dit heeft overigens verder niks te maken met je wax die zich niet makkelijk uit heeft laten poetsen. Ik denk dat de temperatuur hier een grote invloed op heeft gehad.....
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 20:19 ]
Verwijderd
De auto heeft overigens nergens gestaan buiten. Toen ik hem bestelde moest hij in het geheel nog gebouwd worden, en vanaf bouw tot aan mijn deur heeft er iets meer dan een week tussen gezeten waarvan 4 dagen op de boot, en daarna binnen bij de dealer die hem ook al een waslaagje had gegeven. Dat beter mogelijk is zal best, maar ik vraag me dan toch af of die extra moeite in dit geval het extra resultaat zou verantwoorden...
Maar goed, voor mij is het al heel wat zo. Zal eens kijken of ik een foto kan maken morgen ter beoordeling
Dit was hem op de dag van aflvering:

Als je een milde klei pakt en genoeg detailerspray gebruikt kan er ook weinig mis gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:24:
Ah ok - nouja, sowieso gaat het kleien me een stap te ver voor nu
Voordat de auto op transport gaat smeren ze er volgens mij een dikke laag parrafinewax overheen. Da's vettige troep die je er het liefst vanaf wilt hebben, je kunt je afvragen hoe goed de dealer die verwijderd heeft. Kleien is ook op een nieuwe auto iig niet per definitie onnodig.De auto heeft overigens nergens gestaan buiten. Toen ik hem bestelde moest hij in het geheel nog gebouwd worden, en vanaf bouw tot aan mijn deur heeft er iets meer dan een week tussen gezeten waarvan 4 dagen op de boot, en daarna binnen bij de dealer die hem ook al een waslaagje had gegeven. Dat beter mogelijk is zal best, maar ik vraag me dan toch af of die extra moeite in dit geval het extra resultaat zou verantwoorden...
Je had een stukje kunnen proberen, als je klei schoon blijft merk je het ook snel genoeg. Dat moet je nu alleen niet meer gaan doen, zonde van je waxlaagje.
Punto evoVerwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:24:
Ah ok - nouja, sowieso gaat het kleien me een stap te ver voor nu![]()
De auto heeft overigens nergens gestaan buiten. Toen ik hem bestelde moest hij in het geheel nog gebouwd worden, en vanaf bouw tot aan mijn deur heeft er iets meer dan een week tussen gezeten waarvan 4 dagen op de boot, en daarna binnen bij de dealer die hem ook al een waslaagje had gegeven. Dat beter mogelijk is zal best, maar ik vraag me dan toch af of die extra moeite in dit geval het extra resultaat zou verantwoorden...
Maar goed, voor mij is het al heel wat zo. Zal eens kijken of ik een foto kan maken morgen ter beoordeling
Dit was hem op de dag van aflvering:
[afbeelding]
No signature required.
Afgelopen week had mijn (vaste) PB wax een curetijd van < 4 minuten. Het zal wel door de temperatuur komen maar de swipetest was overduidelijk. Ik vond het wel opvallend. Overigens heb je echt weinig wax nodig om je auto in te waxen. Voor mij was drie 'likjes' uit de pot voldoende voor 1/3 auto. Die Monello pads bevallen me wel. Alleen het randje vind ik eigenlijk een beetje vreemd, deze is behoorlijk scherp.KappeNou schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:40:
Haha![]()
Het aanbrengen en verwijderen van vloeibare wax moet het makkelijkste zijn.
Belangrijk is weinig aanbrengen op de lak zodat je een waas ziet en niet een dikke laag witte troep.
Daarna afhankelijk van de temperatuur en wax 10 tot 20 min laten uitharden. Je kan om de 5 a 10 min gewoon even je vinger tegen de wax aan houden en voelen of die nog plakt of dat de wax al is uitgehard. Als die is uitgehard gewoon voorzichtig met een microfiber doek de wax verwijderen.
Wat betreft het kleien, ik ben begonnen met de motorkap en de plekken waarvan je zou denken dat daar veel vuil zou zitten maar daar kwam zo absurd weinig vuil vanaf dat ik de rest maar (ook mede dankzij het weer

In jouw geval zal het natuurlijk niet zo erg zijn als een auto van een paar jaar. Maar toch hecht de wax een stuk beter na het kleien.
[ Voor 11% gewijzigd door KappeNou op 09-11-2010 22:24 ]

Kreeg telefoon vandaag, had net 1/3e van de motorkap gedaan, moest er bijna met een beitel bij
Op de boot, dat wil zeggen op zee? Iets met zoute lucht en zoVerwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:24:
en vanaf bouw tot aan mijn deur heeft er iets meer dan een week tussen gezeten waarvan 4 dagen op de boot, en daarna binnen bij de dealer die hem ook al een waslaagje had gegeven.

Ik werk geregeld bij een Mercedes-dealer waar ik splinternieuwe Mercs die idd buiten achter op een goed afgesloten terrein gestald staan nog helemaal uit moet pakken (plastic en karton) en wassen en poetsen voor ze de showroom in kunnen, al dan niet voor de voorraad of als aflevering.
Ik kan je zeggen, je wil niet weten hoe die dingen er vaak bij staan

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 09-11-2010 22:30 ]
Kortom, die 476 heeft een heel korte curetijd? Handig om te wetenArfman schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:25:
Moet je Collinite 476 eens 20 minuten laten zitten ... omg
Een dezer dagen krijg ik spul voor mijn autoramen binnen. Is nodig ook. Door het vochtige weer zie ik geen hand voor ogen tijdens het rijden want de ruiten beslaan zo van binnen. Haal je het weg, bam, weer terug. Heel irritant. Dan mag de lak er goed bij staan, die ruiten mogen wel eens grondig aangepakt worden.. Heb glass cleaner van Meg's met glasdoek van Dodojuice met anti fog doek van Provision.
Goh. Blijkbaar doe ik dat kleien altijd fout.KappeNou schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:21:
@floppus: Hier een filmpje van een nieuwe auto, dan is het misschien nog wat duidelijker.
In jouw geval zal het natuurlijk niet zo erg zijn als een auto van een paar jaar. Maar toch hecht de wax een stuk beter na het kleien.
[video]
Hmm, mijn haren gaan meestal recht overeind staan bij producten die condens moeten gaan "voorkomen" (zoals die antifog doek). Vind het residu dat die doekjes achterlaten meestal vervelender dan condens.Joosie200 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:32:
[...]
Kortom, die 476 heeft een heel korte curetijd? Handig om te weten![]()
Een dezer dagen krijg ik spul voor mijn autoramen binnen. Is nodig ook. Door het vochtige weer zie ik geen hand voor ogen tijdens het rijden want de ruiten beslaan zo van binnen. Haal je het weg, bam, weer terug. Heel irritant. Dan mag de lak er goed bij staan, die ruiten mogen wel eens grondig aangepakt worden.. Heb glass cleaner van Meg's met glasdoek van Dodojuice met anti fog doek van Provision.

Maar goed, wellicht werkt dat spul van Provision beter dan het huismerk van de halfords.
Jup. Tegen de tijd dat je klaar bent met het paneel kun je al bijna beginnen met uitpoetsen waar je begonnen was. En dun aanbrengen he, ook een tip. Schijnt dat 2 laagjes je de winter door kunnen brengen, dus dat gaan we testenJoosie200 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:32:
[...]
Kortom, die 476 heeft een heel korte curetijd? Handig om te weten

Er zit nou dus Poorboys EX-P Pure Sealant en Mothers California Gold Pure Carnauba Wax op. Moet genoeg zijn voorlopig
Edit: van de week misschien nog een keer de mierzoete Poorboys Wheel Sealant op de velgen doen, heb begrepen dat 2x erop brengen beter werkt.
[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 10-11-2010 03:00 ]
- Na het wassen met de klei aan de gang gegaan. En dan denk je dat je de auto goed heb gewassen....niet normaal hoeveel prut de klei nog uit de poriën haalt.
- De swirls zo goed als (machinaal) verwijderd met Meguiar's #83.
- Daarna auto lekker een nachtje in de garaga laten 'kuren' in de Meg Gold Glass.
- De volgende dag nog een laagje eroverheen.
Uiteraard gaat er na al die uren inspanning regenen en dat gaf het volgende resultaat:
http://sonny.tweakdsl.nl/206RC/Beads_1.jpg
http://sonny.tweakdsl.nl/206RC/Beads_2.jpg
http://sonny.tweakdsl.nl/206RC/Beads_3.jpg
http://sonny.tweakdsl.nl/206RC/Beads_5.jpg
* Oemfoefoe moet nog goede foto's maken van mijn zagie, maar het gaat om deze:
http://sonny.tweakdsl.nl/206RC/206RCad_black.jpg
Ondanks het takkeweer, toch weer eer van mijn werk.
[ Voor 10% gewijzigd door Steffie op 14-11-2010 04:35 ]
Niet handig, deed ik eerst ook maar 's nachts komt er allemaal stof op je auto, dat gaat in de wax zitten en vervolgens sta je met je doek dat over de lak te wrijven. Het hoeft allemaal geen kwaad te kunnen maar het is niet zo dat als de wax uren gecured heeft dat het dan beter blijft zitten.Oemfoefoe schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:35
Daarna auto lekker een nachtje in de garaga laten 'kuren' in de Meg Gold Glass.
De Meg's Gold Class is in 15-20mins droog. Laat je het een uurtje zitten is echt meer dan genoeg.
Het is wél heel belangrijk om minimaal een uur (liefst langer) te wachten na het uitpoetsen van de wax om de volgende laag te doen.
Ik weet dat in de NXT wax milde cleaners zitten, als dat ook in de Gold Class zit dan is een 2e laag meer om te zorgen dat je alles gehad hebt dan dat je daadwerkelijk wax toevoegd.
Normaliter gebruik ik ook de nxt tech wax, maar was helaas op. Dus bij gebruik aan beter op een zondag heb ik maar de Gold Class uit de kast gepakt.
Verder was ik er wel klaar mee om een uur 9 's avonds, dus ik besloot de eerste laag de volgende ochtend uit te smeren.
Al met al; de noest arbeid heeft resultaat opgeleverd.

Geldt dat ook voor Collinite 476?Dibbuz schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:06:
Het is wél heel belangrijk om minimaal een uur (liefst langer) te wachten na het uitpoetsen van de wax om de volgende laag te doen.

Ben namelijk meteen na het laatste paneel (linksvoor) weer begonnen op het dak. Zat misschien een uurtje tussen, misschien maar een halfuur. Kan dat veel kwaad?

@Arfman: Je doet het goed hoor.
Na het uitpoetsen blijft er altijd nog residu achter. Vandaar dat het beste is dat de auto de eerste 24 uur binnen blijft of in ieder geval geen regen ziet. Dat is "kuren"
Dan kan je de volgende dag de auto na lopen met een schone micro fiber doek om de restante laag eraf te halen die je niet echt ziet. Om vervolgens je 2e laag aan te brengen
[ Voor 105% gewijzigd door KappeNou op 11-11-2010 20:44 ]
Overigens heb ik op die manier ook de Twingo gedaan, en die staat nu in de regen te beaden, niet normaal
Ahh, vandaar dat ik dagen na het waxen opeens nog overal witte wax-restanten zieKappeNou schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:40:
een uur??
@Arfman: Je doet het goed hoor.
Na het uitpoetsen blijft er altijd nog residu achter. Vandaar dat het beste is dat de auto de eerste 24 uur binnen blijft of in ieder geval geen regen ziet. Dat is "kuren"
Dan kan je de volgende dag de auto na lopen met een schone micro fiber doek om de restante laag eraf te halen die je niet echt ziet. Om vervolgens je 2e laag aan te brengen
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Voor de een is het de tijd tussen het aanbrengen en het drogen en voor de ander de tijd ná het uitpoetsen.
Wat gebeurt er als je een wax aanbrengt? Bij vloeibare waxen drogen de oplosmiddelen (solvents) en hecht de wax zich aan een lak. Bij pastawaxjes is het de warmte van het wrijven (en het verdampen van de oplosmiddelen) die ervoor zorgt dat de wax hecht aan de lak.
Daarna laat je de wax drogen, de overige bestandelen (o.a. onverdampte oplosmiddelen) drogen op en vormen de "haze", een beetje dofheid. Als dat volledig gebeurt is, wanneer dat is verschilt per wax, neem de je wax af.
Volgens mij is er geen wax die je langer dan een uur moet drogen voordat je het afneemt.
Daarna neem je de haze weg met een goede microfiber doek waarbij je NOOIT moet boenen, doe je dat wel dan verwijder je ook een deel van de gehechte wax. Ook geen detailspray gebruiken, ook dan is je waxlaag grotendeels foetsie.
Daarom is het o zo belangrijk om een dun en een gelijkmatige laag aan te brengen zodat je alles makkelijk weg krijgt met minimale moeite.
Als je denkt dat na het uitpoetsen van een wax de boel hard is dan heb je het goed mis. Na het uitpoetsen is een wax nog enorm kwetsbaar. Daarom moet je ook minimaal een uur, en het liefst langer, wachten met de volgende laag. AQuartz heeft bijvoorbeeld 7 dagen nodig om geheel uit te harden, nu is dit wel extreem geval maar dat geeft wel aan dat je niet direct na het uitpoetsen de volgende laag aan moet brengen.
Bevat een wax veel oplosmiddeln (Collinite 845) of milde cleaners (NXT wax) dan is een 2e laag niet zo belangrijk. Je verwijdert namelijk bijna geheel de vorige laag.Sowieso is meer dan 2 laagjes wax niet nodig want dan ben je de ene laag met de andere aan het verwijderen. Je kan wel 2 laagjes doen van bv. een Collinite 845 om een grotere dekkingsgraad te krijgen (i.v.m. stukjes die je overgeslagen hebt).
Zometeen de 2e laag PB Wheel Sealant op m'n wintervelgen smeren, hopelijk kunnen ze er dan morgen onder als de monteur tijd heeft
Maar idd vloeibare wax heeft minder nut om meerdere lagen aan te brengen.
Ik ga nog is een keer experimenteren met pure carnauba en oplosmiddelen. Me pa heeft dat op voorrraad
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.