Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 11 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

pdebie schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:46:
ok. Wat houdt dat Poorboys black hole dan precies in als ik vragen mag?

Is het een cleaner? Of hoe moet ik het zien?
Als een filler, wat dus betekend dat de krasje opgevult worden. Je zult er hierna wel een wax overheen moeten doen.

En het blijft een glaze, dus het voedt je lak, wat een groot deel van de glans verzorgt :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 12:15

SteveV

Schtiefv Meister

Black Hole en White Diamond zijn zogenaamde filler producten.

Ze halen niets weg maar vullen lichte krasjes op die naar verloop van tijd dus ook weer terug komen.

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
ok, dus eigenlijk zou ik nu de volgende stappen moeten nemen:
- wassen
- kleien
- polijsten
- poor boys black hole
- wax

Dat wordt dan van het voorjaar, want dit ga ik in de winter niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:38

CeesKees

I rest my Kees

En waarom niet nu?
Zet er een goede stevige wax op en je bent de hele winter "veilig"

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
pdebie schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:09:
ok, dus eigenlijk zou ik nu de volgende stappen moeten nemen:
- wassen
- kleien
- polijsten
- poor boys black hole
- wax

Dat wordt dan van het voorjaar, want dit ga ik in de winter niet doen.
Na polijsten kan je gewoon een sealent en of wax gebruiken.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
CeesKees schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:20:
En waarom niet nu?
Zet er een goede stevige wax op en je bent de hele winter "veilig"
omdat met al die rommel op de weg in de winter het na de winter weer kan.
Hij komt sowieso goed in de wax voor de winter, maar het polijst werk doe ik dan in het voorjaar.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:47
Voor mijn MR2 ben ik ook op zoek naar iemand die mijn auto eens goed kan poetsen + waxxen. Nu ben ik daarvoor vanmorgen bij een professioneel bedrijf geweest en die zeiden mij dat het bij een rode auto niet perse zo slim is om hem te polijsten. Het beste is gewoon enkel waxxen.

Nu is mijn bedoeling vooral dat het rood zoals het is blijft(misschien nog iets beter) en dat de lak goed beschermd is. Wat denken jullie er hier van? Een stappenplan zoals mij vanmorgen dus werd gepresenteerd:

- Wassen
- Kleien
- Waxxen

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Ik zou niet weten waarom je een rode lak niet zou kunnen en mogen polijsten.
Vertel mij het verschil maar met een andere kleur.

Dat er minder kleur pigment in rood zit klopt maar dan mag je de lak nog steeds polijsten.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Arfman

Drome!

Zo professioneel was dat bedrijf dus niet. Zoek maar eens op het Carclean of Autodetailing forum naar mensen bij je in de buurt die het voor de hobby/erbij doen, heb je waarschijnlijk een beter advies te pakken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 01:59
Ik denk dat er bedoeld werd dat het effect van rood polijsten niet van erg lange duur is, en je dit natuurlijk niet oneindig kan blijven doen...
Des te meer reden om sealants en waxen vaker te doen om de bescherming optimaal te houden.
Maar, rood kan natuurlijk gewoon gepolijst worden :)
Type-R schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 05:51:
MF doeken op 30 graden in de wasmachine, zonder wasverzachter
Pads doe ik eerst besproeien/ inweken met dasty of een andere ontvetter, en daarna samen met de andere mf doekjes in de was
Ok thanx :)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

la_fusion schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:16:
Voor mijn MR2 ben ik ook op zoek naar iemand die mijn auto eens goed kan poetsen + waxxen. Nu ben ik daarvoor vanmorgen bij een professioneel bedrijf geweest en die zeiden mij dat het bij een rode auto niet perse zo slim is om hem te polijsten. Het beste is gewoon enkel waxxen.
Dat 'professionele poetsbedrijf' was waarschijnlijk bang dat met hun methoden de auto over 6 maanden weer roze is, en jij dus op de stoep staat om verhaal te halen ;)
Rozerode auto's zijn vaak prima weer rood te maken, echter zullen ze ook weer terug roze verkleuren. Goede bescherming na de polijstbeurt is dus een vereiste, en weten dat het na verloop van tijd weer wat minder zal worden.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Blamm schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:48:
[...]

Dat 'professionele poetsbedrijf' was waarschijnlijk bang dat met hun methoden de auto over 6 maanden weer roze is, en jij dus op de stoep staat om verhaal te halen ;)
Rozerode auto's zijn vaak prima weer rood te maken, echter zullen ze ook weer terug roze verkleuren. Goede bescherming na de polijstbeurt is dus een vereiste, en weten dat het na verloop van tijd weer wat minder zal worden.
Regelmatig bijhouden is toch ook een vereiste? Mits je hem netjes rood wil houden...

Is er een soort van schema die je kan aanhouden? Wil hier ook wel eens de auto goed aanpakken met semi-profi spul.... Maar het moet niet teveel tijd kosten....

Gaat overigens om een rode ford Ka met bouwjaar 2001. Volledig standaard. Het idee is om hem gewoon netjes te houden en vooral ervoor zorgen dat hij er gewoon leuk uitziet als hij hier op de oprit staat. Enige rode auto in de straat dus mag lekker opvallen >:)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• FFF
  • Laatst online: 22-09 18:40

FFF

la_fusion schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:16:

Nu is mijn bedoeling vooral dat het rood zoals het is blijft(misschien nog iets beter) en dat de lak goed beschermd is. Wat denken jullie er hier van? Een stappenplan zoals mij vanmorgen dus werd gepresenteerd:

- Wassen
- Kleien
- Waxxen
Ik denk dat die combi je niet op gaat leveren waar je op hoopt.
Wassen spreekt voor zich.
Kleine maakt je lak super schoon wat hem extra glad maakt en waardoor de wax beter zal hechten. Het nadeel van kleien is dat je ook echt te zien krijgt wat de staat van de lak is. Elk krasje zal goed zichtbaar worden.
Ga je daar een wax overheen zetten dan kun je voor een wax kiezen met fillers, die opnieuw die krasjes en onregelmatigeheden camoufleren. In dit geval zou ik denk ik zeker polijsten, dan een losse voeding/filler (glaze) aanbrengen en vervolgens een sealant en/of wax.

Wassen, kleine en in de wax zetten kan je trouwens prima zelf, zou er geen poetser voor in de arm nemen, zeker niet omdat de frequentie van onderhoud relatief hoog moet zijn om het mooi te houden. Een goede wax blijft 3 tot 6 maanden zitten. Weet je niet hoe je je auto moet wassen dan was je hem er misschien al naar een paar weken af...

• Arfman

Arfman

Drome!

Touchdomex schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:47:
[...]

Regelmatig bijhouden is toch ook een vereiste? Mits je hem netjes rood wil houden...
Da's altijd een vereiste, helemaal bij de mensen in dit topic ;)
Is er een soort van schema die je kan aanhouden? Wil hier ook wel eens de auto goed aanpakken met semi-profi spul.... Maar het moet niet teveel tijd kosten....
Daar gaat het al mis ;)
De auto goed aanpakken kost tijd, veel tijd. Zelf ben ik met m'n eigen auto zeker 4 uur bezig voor een "gewone" wasbeurt, hier valt onder:

-snowfoam
-met een kwastje even de grille/tankdop/kofferbaklogo's langslopen met APC
-afspuiten
-velgen schoonmaken met EZ Detail Brush en APC of Wheel Brightener (beide Meguiar's)
-lichte snowfoamlaag om swirls/krassen tijdens het wassen tegen te gaan
-wassen met 2 emmers en washmitt
-afspoelen met open tuinslang ("sheeting")
-afdrogen
-quick detailer eroverheen sproeien en uitwrijven (Meg's Last Touch in mijn geval)
-interieur stofzuigen en afnemen met vochtige MF doek.
Gaat overigens om een rode ford Ka met bouwjaar 2001. Volledig standaard. Het idee is om hem gewoon netjes te houden en vooral ervoor zorgen dat hij er gewoon leuk uitziet als hij hier op de oprit staat. Enige rode auto in de straat dus mag lekker opvallen >:)
Als je hem netjes wilt houden, is het noodzakelijk om er de eerste keer wat meer tijd in te steken.

-inschuimen/natsproeien (neem aan dat je gene foamlans hebt ;))
-afspoelen met tuinslang
-kleien met Meguiar's consumentenklei en water met een beetje autoshampoo erin (als glijmiddel)
-wassen met 2 emmers en washmitt (vers gevuld)
-afspoelen
-afdrogen
-schrikken van de werkelijke staat van de lak
-sealant (Opti-Seal, AQuartz Reloaded) aanbrengen en uitwrijven
-wax aanbrengen (Dodo Juice Orange Crush of een andere wax die geschikt is voor rode lakken)
-aftoppen met extra beschermingslaag (Dodo Juice Red Mist)

Dan zul je echt zien dat je auto eruitspringt qua glans en kleur. Eventueel kun je hierin verder gaan door de auto ook nog te (laten) polijsten.

Voor elke wasbeurt daarna:

-inschuimen/natsproeien
-afspoelen met tuinslang
-afdrogen

Als je de bescherming op deze manier opbouwt gaat een beetje waxlaag wel 3 a 4 maand mee, afhankelijk van hoeveel je ermee rijdt en hoevaak je de auto wast. Optimale bescherming betekent dus ongeveer 4 keer per jaar de auto in de wax zetten.

De meeste mensen schrikken op dit punt altijd qua tijd die het kost en de kosten die het met zich meebrengt. Ik schat dat je voor een beetje startset (washmitt, emmers, klei, shampoo, sealants/waxen/quick detailer, droogdoek) ongeveer 150 euro kwijtbent. Mijns inziens geen geld om je auto in goede conditie te houden, maar ik ben (helaas) een uitzondering. De meeste mensen zeggen op dit punt "meh, ik rijd hem wel door de wasstraat voor dat geld", ben benieuwd of jij het doorzet :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Arfman schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:51:
[...]

Da's altijd een vereiste, helemaal bij de mensen in dit topic ;)

[...]

Daar gaat het al mis ;)
De auto goed aanpakken kost tijd, veel tijd. Zelf ben ik met m'n eigen auto zeker 4 uur bezig voor een "gewone" wasbeurt, hier valt onder:

-snowfoam
-met een kwastje even de grille/tankdop/kofferbaklogo's langslopen met APC
-afspuiten
-velgen schoonmaken met EZ Detail Brush en APC of Wheel Brightener (beide Meguiar's)
-lichte snowfoamlaag om swirls/krassen tijdens het wassen tegen te gaan
-afspoelen met open tuinslang ("sheeting")
-afdrogen
-quick detailer eroverheen sproeien en uitwrijven (Meg's Last Touch in mijn geval)
-interieur stofzuigen en afnemen met vochtige MF doek.
Als dat ongeveer 4 uur kost en dat 1 keer in de 2 a 3 maanden kan/gaat dan valt dat hartstikke mee qua tijd.... Dat is prima te doen op een nutteloos zondagje :+
Als je hem netjes wilt houden, is het noodzakelijk om er de eerste keer wat meer tijd in te steken.

-inschuimen/natsproeien (neem aan dat je gene foamlans hebt ;)) Heb ik wel al :> Zat bij de set die wij destijds hebben gekocht voor de hogedrukspuit....
-afspoelen met tuinslang
-kleien met Meguiar's consumentenklei en water met een beetje autoshampoo erin (als glijmiddel)
-wassen met 2 emmers en washmitt (vers gevuld)
-afspoelen
-afdrogen
-schrikken van de werkelijke staat van de lak Hoe lang duurt dit ongeveer? :+
-sealant (Opti-Seal, AQuartz Reloaded) aanbrengen en uitwrijven
-wax aanbrengen (Dodo Juice Orange Crush of een andere wax die geschikt is voor rode lakken)

Dan zul je echt zien dat je auto eruitspringt qua glans en kleur. Eventueel kun je hierin verder gaan door de auto ook nog te (laten) polijsten.

Voor elke wasbeurt daarna:

-inschuimen/natsproeien
-afspoelen met tuinslang
-afdrogen

Als je de bescherming op deze manier opbouwt gaat een beetje waxlaag wel 3 a 4 maand mee, afhankelijk van hoeveel je ermee rijdt en hoevaak je de auto wast. Optimale bescherming betekent dus ongeveer 4 keer per jaar de auto in de wax zetten.

De meeste mensen schrikken op dit punt altijd qua tijd die het kost en de kosten die het met zich meebrengt. Ik schat dat je voor een beetje startset (washmitt, emmers, klei, shampoo, sealants/waxen/quick detailer, droogdoek) ongeveer 150 euro kwijtbent. Mijns inziens geen geld om je auto in goede conditie te houden, maar ik ben (helaas) een uitzondering. De meeste mensen zeggen op dit punt "meh, ik rijd hem wel door de wasstraat voor dat geld", ben benieuwd of jij het doorzet :)
Ik denk vooral dat de kosten mij gaan afschrikken als het echt zo vaak nodig is :X Niet de eerste kosten maar misschien wel de kosten om het zo te houden :X Aangezien rood echt een rotkleur is om bij te houden volgens mij.... Aangezien grote kans dat een setje bumperblack ook nodig gaat zijn.... Overigens scheelt het wel dat het maar wieldoppen zijn en geen velgen :+ Kan ik daarop besparen :P

Ga eens kijken hoeveel het kost om te beginnen en wat ik echt allemaal nodig ga hebben :+ Ben benieuwd of dit doorgaat of weer een gesneuveld project word :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Knightwolf
Hoe vaker je je auto wast hoe minder tijd je er per keer aan kwijt hoeft te zijn :) omdat hij dan weinig kans krijgt om echt vuil te worden.

Je kan voor die snelle tussendoor-wasjes zelfs nog een hoop tijd besparen door het tussen 2 buien door, of gewoon in de regen te doen :P auto is dan al nat van de regen = vuil al lang losgeweekt voor je begint. Snel afspoelen, wassen en weer afspoelen, en klaar... niet nodig om af te drogen want de regen spoelt het kraanwater waar kalk in zit er weer af.

En dan om de maand een keer goed wassen, afdrogen en nabehandelen volgens Arfmans lijstje.

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 30-09-2010 00:30 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Knightwolf schreef op donderdag 30 september 2010 @ 00:28:
Hoe vaker je je auto wast hoe minder tijd je er per keer aan kwijt hoeft te zijn :) omdat hij dan weinig kans krijgt om echt vuil te worden.

Je kan voor die snelle tussendoor-wasjes zelfs nog een hoop tijd besparen door het tussen 2 buien door, of gewoon in de regen te doen :P auto is dan al nat van de regen = vuil al lang losgeweekt voor je begint. Snel afspoelen, wassen en weer afspoelen, en klaar... niet nodig om af te drogen want de regen spoelt het kraanwater waar kalk in zit er weer af.

En dan om de maand een keer goed wassen, afdrogen en nabehandelen volgens Arfmans lijstje.
Alleen vergeet je voor het gemak even dat in regenwater veel zand en zuren zitten ;)

No signature required.

• KappeNou
regen water is wel super. Maar je moet het wel eerst in een regenton laten staan (met grid gard) en het liefst nog een filtertje er tussen. Dan heb je wel het beste water :)

>PC specs<

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik laat mijn auto vier keer per jaar detailen. Kost wat geld, maar scheelt behoorlijk in eigen tijd. Want om het zelf te gaan doen. Eerst moet je al flink wat geld uit trekken om een goede startset te halen. Kost makkelijk 200/250 euro. Dan kun je wel tig keer je auto goed onder handen nemen maar je moet het dan zelf doen. Ben liever lui dan moe en heb de deskundigheid van detailen niet. Dus heb ik het er wel voor over om 4x per jaar door een ander de auto te laten detailen a 100 euro per keer.

Vrijdag staat er weer een detailbeurt op het programma. Wassen, sealen, waxen en polijsten.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Geen enkele fatsoenlijke tent doet jouw auto compleet binnen & buiten aanpakken voor 100 euro per keer.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• FFF

FFF

Betreft de kosten.

In een goede detail zit zo 10 uur werk (exterieur) de materialen zijn ook niet goedkoop.
100 euro kan je dus weinig voor doen of het moet een goede kennis zijn die dit als hobby doet.

Wat betreft de materiaal investering. Reken op een 150 euro als je bijvoorbeeld gaat voor een stappenplan van Meguiars. Een behoorlijke uitgave maar hier kan je denk ik wel 2-3 jaar doen.

Uiteindelijk wil je meer, je kunststofdelen schoonmaken, je kunststofdelen behandelen/beschermen, denk aan een borstel voor je velgen, bescherming en reiniging voor je velgen, middelen voor het glaswerk, om het interrieur schoon te maken etc.

Dan wordt het stappenplan van Meguiars je wat te simpel, je wil geen alles in 1 producten, nee je wil een glaze die het beste werkt voor jouw lak, je wil een sealant die nog beter beschermd en je wil een carnauba wax om het geheel perfect af te ronden.

Je constarteerd dan dat je niet het maximale resultaat behaald omdat je in de voorbereiding niet polijst, hoe duur de wax ook, de voorbereiding is het belangrijkste. Je wilt dus gaan polijsten en je hebt hiervoor een machine nodig, nog wat polijstmiddelen en natuurlijk de verschillende pads, want buiten het feit dat je verschillende pads nodig hebt voor het polijsten wil je natuurlijk ook je wax niet meer met het handje opsmeren...

Als laatste nog wat afplaktape, flessen, meng/doseer bekers etc.

Kort door de bocht, je auto heel erg goed onderhouden waar je echt veel plezier van hebt kort 1 maling 150 euro, zeg 50 euro per jaar. Uiteindelijk werkt het voor velen als een verslaving en wil je alles optimaliseren. Als ik nu een pakket opnieuw uit zou mogen zoeken zou ik rond de 500 euro kwijt zijn.

Dat is een heel fors bedrag, maar bij een echte (professionele) detailer betaal je dat voor 1 behandeling.

De plaatsen waar je 100-150 euro betaal in een commerciele omgeving zijn vooral gericht op de professionele verkoop. De auto moet de showroom in en voor het zicht netjes zijn.

• Arfman

Arfman

Drome!

FFF schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:43:
[snip]
Je constarteerd dan dat je niet het maximale resultaat behaald omdat je in de voorbereiding niet polijst, hoe duur de wax ook, de voorbereiding is het belangrijkste. Je wilt dus gaan polijsten en je hebt hiervoor een machine nodig, nog wat polijstmiddelen en natuurlijk de verschillende pads, want buiten het feit dat je verschillende pads nodig hebt voor het polijsten wil je natuurlijk ook je wax niet meer met het handje opsmeren...

Als laatste nog wat afplaktape, flessen, meng/doseer bekers etc.

Kort door de bocht, je auto heel erg goed onderhouden waar je echt veel plezier van hebt kort 1 maling 150 euro, zeg 50 euro per jaar. Uiteindelijk werkt het voor velen als een verslaving en wil je alles optimaliseren. Als ik nu een pakket opnieuw uit zou mogen zoeken zou ik rond de 500 euro kwijt zijn.
Als je er 800 van maakt is het mijn verhaal :X

• FFF

FFF

Arfman schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:31:
[...]

Als je er 800 van maakt is het mijn verhaal :X
Ik was nog bescheiden, dit is als je alles in 1 x goed koopt en voor 1 auto zonder heel gek te doen. ;)
De meeste detaillers willen wat keuzes kunnen maken, 20 doeken, wat extra pads, paar soorten glaze, meerdere soorten sealants en waxen etc.

Ik ben er ook in verstrikt geraakt ben ik bang... Wil het vanaf nu langzaam uitbreiden... :P

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik zit op ongeveer 800 en heb "alleen nog maar" Monello polishes, NAtty's Paste wax en Black Hole als sealant/glaze/wax :+

Alhoewel daar gisteren Aquartz Reloaded bij is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zaterdag de Barchetta van ee nvriend gedetailed, hierbij een crosspost vanuit een ander forum:

Afgelopen zaterdag de Fiat Barchetta van een goede vriend eens onder handen genomen. De auto is van 1996 en heeft 230.000KM+ gelopen zonder noemenswaardige problemen. Helaas kon de carrosserie nog wel wat aandacht gebruiken, maar vantevoren werd al duidelijk dat een 100% correctie er niet inzit door de om zich heen grijpende roestduivel. De auto is technisch echter in prima staat (hij wordt ook als daily driver gebruikt), dus eerst maar eens besloten om de lak voor zover mogelijk op punt te zetten en dan maar eens kijken waar het schip strand.

Helaas had ik niet de volledige dag tot mijn beschikking in verband met andere verplichtingen, daardoor zijn dingen zoals de velgen erafhalen en de wielkasten en velgen aan de binnenkant schoonmaken niet gelukt.

1. De auto zoals hij aankwam. 2 weken geleden gewassen.
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5279.JPG

2. De velgen en wielkasten konden zoals gezegd wel wat aandacht gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5280.JPG

3. Ook het interieur was broodnodig toe aan een stofzuiger, APC, een MF doek en wat Natural Look:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5281.JPG

4. Bekend gezicht bij oudere auto's:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5282.JPG

5. Hier was helaas niets aan te doen met polijstwerk:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5284.JPG

6. Geoxideerde koplamp, zowel van binnen als van buiten.
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5286.JPG

7. Motorkap nog nooit echt goed schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5287.JPG

8. Idem voor het motorcompartiment.
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5288.JPG

Eerst maar eens begonnen met het motorcompartiment. De accu en het luchtfilter afgesloten met wat plastic zakken en ruim ingespoten met Meguiar's APC 1:4 en ingewerkt met een kwast. Toen met draaiende motor de boel goed afgespoten met de HD. Het hele proces nog maar eens herhaald want 14 jaar vuil laat zich niet zo makkelijk verwijderen.

Daarna de velgen gedaan met Wheel Brightener. Onmiddellijk bleek al dat de voorkant nog wel schoon te krijgen was, maar de binnenkant konden we alleen goed doen als we de velgen erafhaalden, hier was helaas geen tijd voor dus zo goed en kwaad mogelijk de binnenkant schoon proberen te krijgen met een EZ Detail Brush. Dit had wel enig effect maar lang niet genoeg, dit zal de eigenaar op een later tijdstip zelf aanpakken.

Daarna de standaardprocedure voor het wassen gevolgd; ingefoamed met ValetPro snowfoam, auto rond geweest met APC 1:4 en een kwast voor alle kieren en naden (en de tankdop ;)), afgespoten met de HD, daarna met de 2 emmer methode gewassen met Meguiar's Hyper Wash en een Mother's lambswhool washmitt.

Hierna was het tijd voor kleien. Duidelijk was dat mijn Meguiar's consumentenklei het op moest nemen tegen 14 jaar ellende:

9. Klei na alleen de motorkap (!)
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5290.JPG

Bij de onderkant van de auto zat genoeg teer om een stuk straat te asfalteren :)
Niets wat een beetje Autosmart Tardis niet op kan lossen. Iemand nog een tip voor een alternatief? De Tardis is bijna op en niet te krijgen in Nederland.

Goed, weer verder. Geprobeerd om swirls vast te leggen op de foto, helaas niet gelukt. Ook met het blote oog waren ze eigenlijk niet zichtbaar, maar een testspot op de motorkap toonde aan dat de reflectie van de Brinkmann op het gepolijste deel scherp was, terwijl het op de ongepolijste delen op z'n best wazig was, er werd dus wel degelijk correctie behaald maar deze was niet goed op foto vast te leggen (of ik kan het gewoon niet ;)).

Enige wat wel goed vast te leggen was, waren de verbeteringen op de achterlichten:

10. Achterlicht voor
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5312.JPG

11. Achterlicht na
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5310.JPG

De lak was zoals verwacht boterzacht. Ik kon 95% van alle oppervlakkige beschadigingen wegkrijgen met Mezzo op wit, alleen rond de deurgrepen en de sluiting van de kap heb ik Inizio op geel gebruikt en weer afgewerkt met Mezzo op wit.

Terwijl ik met de DAP in de weer was heeft de eigenaar de kap gedaan met Sonax spul, dat hielp aardig maar was toch echt geen match voor APC 1:4. Ook het interieur werd door hem behandeld met APC, doekjes, kwastjes en wat Natural Look (helaas geen foto's van gemaakt). Zag er weer netjes uit in ieder geval :-)^

Na de correctie heb ik machinaal de Natty's Paste Wax Blue aangebracht met de DAP op standje 2.5 en een gouden pad. Geen glaze gebruikt zodat de wax direct op de lak kan hechten voor een zo langdurig mogelijke bescherming.

De na foto's:

12. Toch nog tijd gevonden om de motorruimte te voorzien van wat dressing, voor zover er plastic aanwezig was (Poorboy's World Trim Restorer):
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5315.JPG

13. Zijkant
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5317.JPG

14. Velgen aan de buitenkant goed schoon gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5318.JPG

15. Beginnende beading van de Natty's:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5319.JPG

16. En de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/barchetta/DSC_5322.JPG

Toen was het tijd voor de eigenaar om met een blij gezicht naar huis te gaan. Zelf ben ik qua lakcorrectie erg tevreden, het verschil was met de Brinkmann zeer duidelijk waar te nemen en toen de hele auto in de wax was gezet was dit ook goed te zien. Helaas niet alles kunnen doen, zo is een stofzuigbeurt erbij ingeschoten en waren er veel kleine puntjes op de lak die eigenlijk even bijgespoten zouden moeten worden. Ook de velgen en wielkasten zijn zaken die echt even moeten gebeuren om het echt af te maken, maar voor nu dik tevreden :)

Opmerkingen/vragen over de behandeling en tips en trics over hoe ik swirls vast kan leggen op foto zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Op zilver is dat ook gewoon lastig, ik krijg het niet voorelkaar op mijn Alfa. Al helemaal niet met een Canon Ixus ipv. een spiegelreflex.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb het op mijn zilvere Yaris voor elkaar gekregen door een felle LED-zaklamp met een hele smalle bundel te gebruiken en er vervolgens schuin erop te fotograferen. Na wat spelen met sluitertijden vooral manual focus kreeg ik het vrij aardig voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
Arfman schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:05:
Na de correctie heb ik machinaal de Natty's Paste Wax Blue aangebracht met de DAP op standje 2.5 en een gouden pad.
Ziet er goed uit. d:)b

Paste Wax machinaal aanbrengen... wist niet dat dat kon. Hoe doe je dat? :P

Ik denk dat ik binnenkort ook eens aan een DAP moet gaan. Heb het altijd gehouden bij handmatig detailen, met als achterliggende gedachte "ik kan die swirls wel wegpolijsten, maar het gaat er toch niet perfect uitzien vanwege steenslag etc". Nu heb ik echter een auto die na polijsten weer wél in nieuwstaat te krijgen is, dus dat excuus werkt niet meer. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 04-10-2010 13:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Xander schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat ik binnenkort ook eens aan een DAP moet gaan. Heb het altijd gehouden bij handmatig detailen, met als achterliggende gedachte "ik kan die swirls wel wegpolijsten, maar het gaat er toch niet perfect uitzien vanwege steenslag etc". Nu heb ik echter een auto die na polijsten weer wél in nieuwstaat te krijgen is, dus dat excuus werkt niet meer. :+
Steenslag krijg je ook niet weg. Dat zijn vaak hele stukken lak die verdwenen zijn tot op het plaatwerk. Zo zonde ;( Bij mijn witte Abarth zater er ook 3 flinke putten op de voorkant van de bumper. Laat daar nou net zwart kunststof onder zitten :'(

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
M3rcury schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:19:
[...]

Steenslag krijg je ook niet weg. Dat zijn vaak hele stukken lak die verdwenen zijn tot op het plaatwerk. Zo zonde ;( Bij mijn witte Abarth zater er ook 3 flinke putten op de voorkant van de bumper. Laat daar nou net zwart kunststof onder zitten :'(
Snap ik, maar ik heb ondertussen dus een andere auto zonder steenslag. Nu zou ik na polijsten enzo een resultaat behalen waar ik ook echt blij mee kan zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Xander schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:30:
[...]

Simpel :P
Gouden (of andere zachte pad) beetje inspuiten ("primen") met een spray zoals Last Touch of Spray 'n Wipe zodat hij een beetje vochtig is, pad in de pot drukken, beetje rimmen, klaar :P
Dat had ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
M3rcury schreef op donderdag 30 september 2010 @ 01:35:
[...]

Alleen vergeet je voor het gemak even dat in regenwater veel zand en zuren zitten ;)
Dat maakt helemaal niet uit aangezien je er niks meer aan doet, laat staan iets dat kan krassen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 06-10-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 00:05:
[...]

Dat maakt helemaal niet uit aangezien je er niks meer aan doet, laat staan iets dat kan krassen ;)
Maar het regent toch terwijl je aan het wassen bent? Dan krijg je toch tijdens het wassen wel last van het zand en de zuren die erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Sjah als je gaat mierenn**ken dan moet je gewoon maar niet tijdens de regen gaan wassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Sorry, maar hoe kan er zand in regenwater zitten? Mijn boerenverstand zegt dat zand te zwaar is om met de waterdamp op te stijgen, vervolgens in een wolk te blijven hangen en dan weer met de regen naar beneden komen.

[ Voor 63% gewijzigd door AtleX op 06-10-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Nu online
Ik heb er ook weer 1 gedaan:

De auto die in dit verhaal centraal staat is een rode Volkswagen Polo uit 1999 welke maar 65000km levenservaring heeft. De auto is van mijn achtertante welke ivm haar leeftijd niet meer met de auto mag rijden. Aan mij de taak om de wagen te verkopen maar dan moet hij wel eerst goed onder handen worden genomen. De auto is sinds 1999 namelijk enkel door de wasstraat en de 'huishoudhulp' schoongemaakt en dat laat zijn sporen na. Alle kieren en hoekjes stonden vol met zwarte zooi, zand en modder.

De motorkap van de auto was er het ergst aan toe. Toen ik voor advies langs ging bij Carclean zei Dennis meteen 'Neem maar de DAP900 icm Geel en Inizio'. En zelfs met die combi zijn niet alle krassen eruit gegaan. Nog wel mijn dank naar Dennis 'Dibbuz' voor de adviezen en de kleine demo. Top!

Auto is als volgt onder handen genomen:

- Wassen met de Mothers washmitt en PB super slick
- kleien met PB spray&wipe en Mothers klei
- polijsten met de DAP900 en de Brinkmann dual Xenon
- Hit geel + Inizio
- Hit Oranje + Mezzo
- Hit lichtgroen + Finale
- PB Black hole
- PB Natty's Blue wax
- Details. Trims in de trimrestorer, banden zwart gemaakt, wielkasten mooi schoon etc.

De auto heeft lichte schade gehad aan de rechterkant. Het rechter voorpaneel is hierbij vervangen en de totale rechterkant is recent opnieuw gespoten. Deze heb ik dan ook enkel behandeld met Finale icm de licht groene pad. Toen ik de wagen op ging halen bij het schadeherstel bedrijf vertelde de beste man dat hij de motorkap had gepolijst ivm de vele krassen. Zie hier het resultaat: :X Hologrammen iemand?

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0447.jpg

Rest van de voor-foto's
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0692.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0668.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0675.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0656.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0659.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0681.jpg

Schoonmaken
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0459.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0458.jpg

Lakdefecten
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0689.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0493.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0492.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0487.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0467.jpg
Kijk naar de krassen boven het achterlicht!

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0457.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0457-2.jpg

Polijsten / Foto's zijn gemaakt na een hit geel + Inizio. Van de rest heb ik geen foto's
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0629.jpg
50/50 van het dak

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0515.jpg
50/50 van de kofferdeksel

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0513-2.jpg
idem

Resultaat
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0621.jpg
Geen doffe achterlichten meer

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0616.jpg
Krassen boven het achterlicht behoren tot het verleden

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0750.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0655.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0646.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0645.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0642.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0637.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0633.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0650.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0668-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0672.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0704.jpg

De handgrepen heb ik gedaan met een oranje handpad + Mezzo. Echt een wereld van verschil

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0447-2.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0453.jpg

Zoals eerder te zien in de foto's was het plastic voor de tellers erg vies en dof. Dus de stoute schoenen aangetrokken en hem eruit gehaald om te polijsten.

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0505.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0681.jpg

Tijdens:

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0513.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0518.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0520.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: http://i1195.photobucket.com/albums/aa392/marcdetail/Volkswagen%20Polo%206N/DSC_0446-2.jpg

Ben zeer tevreden over het resultaat. Auto is er weer helemaal van opgeknapt en toen ik langs de VW dealer ging voor een taxatie wisten ze niet wat ze zagen.... :)

Auto staat momenteel dan ook te koop. Link naar Marktplaats.

Vrijdag staat de volgende op het programma. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
AtleX schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:18:
Sorry, maar hoe kan er zand in regenwater zitten? Mijn boerenverstand zegt dat zand te zwaar is om met de waterdamp op te stijgen, vervolgens in een wolk te blijven hangen en dan weer met de regen naar beneden komen.
Mijn boerenverstand zegt dat ik mijn pas gewassen auto wel eens zo aantrof na een regenbui:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fQkXqtjQFxdJAETlh5izG38r/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9LJxR1Xgb67VRuwtj2AWtFx1/full.jpg

28 mei 2008. Ik was niet de enige die er last van had. :+ ScorpionNL in "Show je auto - Deel 46"

edit:
Goed werk S2801! Kende de VW-dealer de "voor" staat van de auto ook? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 06-10-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
@ S2801: ziet er goed uit!
AtleX schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:18:
Lol, vooral in de zomer is het erg met zuidelijke wind. Heel noord Europa ligt dan vol Sahara-stof...
Het is niet echt 'zand', maar wel zand-stof. Zijn dus kleine maar wel fysiek harde deeltjes, waarvan als je er genoeg van hebt een erg grove polijstpasta van kan maken :P

Paar jaar terug: dit is letterlijk van 1 buitje
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/Fbody/overig/IMG_6687.jpg

Maar, het komt maar weinig voor dat er noemenswaardig veel zandstof in de regen zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Knightwolf op 06-10-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Xander schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:55:
[...]
Mijn boerenverstand zegt dat ik mijn pas gewassen auto wel eens zo aantrof na een regenbui:
Knightwolf schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:46:
[...]

Lol, vooral in de zomer is het erg met zuidelijke wind. Heel noord Europa ligt dan vol Sahara-stof...
Het is niet echt 'zand', maar wel zand-stof. Zijn dus kleine maar wel fysiek harde deeltjes, waarvan als je er genoeg van hebt een erg grove polijstpasta van kan maken :P
Daar hebben jullie een punt, ik had even niet zover nagedacht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zoals ik op het CC forum ook al zei: top resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Om voor mezelf nu eens in kaart te brengen hoeveel het kost om spul in huis te halen en from scratch te beginnen heb ik via carclean een lijstje samengesteld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SbfiOLf6qXoq3ulNvTbObyKu/full.jpg

Zonder DAP en dus alles met de hand doen scheelt al in de kosten. Blijf je op 330 euro steken. Er zullen vast alternatieven zijn die geld besparen. En waarom een sealant als je ook al een wax in huis haalt? Mijn gedachte: sealant is langduriger dan een wax. Althans, zo las ik het in een aantal topics op autodetailing.nl waarin uitleg gegeven werd over het vijf-stappen-schema. Dus kun je combineren, voor de winter een sealant, overige tijden: wax.

Heb alleen wel zoiets van: kan het wel allemaal aanschaffen en je doet vast lang met de spullen. Maar de auto die ik heb op het moment blijf ik niet lang houden. Kan best zijn dat ie na 2 jaar verkocht wordt en dat ik dan weer zonder zit. Dus in zo'n situatie vind ik het dan zonde om zoveel geld uit te geven. Daarentegen.. je weet niet hoe het loopt, kan dus ook best zijn dat je de auto wel een tijd aanhoudt. Zit dus met het punt: het geeft mij nu geen doorslaggevende reden om er aan te beginnen. Daarnaast 0 ervaring. Kun je nog de beste spullen hebben, een newbie/beginner + die spullen = slecht resultaat. Gaat hier immers ook op als bij bijv. fotografie. Beginneling + Nikon D3/Canon 1D = wegens weinig ervaring slechte foto's. Gevorderde + Nikon D3100 / Canon 600D = wegens ervaring goede foto's. Zal hier niet anders zijn me dunkt.

En natuurlijk, ervaring doe je alleen op door gewoon aan de slag te gaan. Anders kom je nooit ergens. Maar toch.. is het dan wel waard om zo'n kit aan te schaffen? Of kun je om te beginnen met veel minder toe? Tegelijkertijd heb ik dan zoiets: als je dan toch begint, doe het dan meteen goed en haal de hele riks in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Lijkt het je niet beter om stap voor stap te werken? Mijn eerste ingeving zou zijn:
- Laat het foam even achterwege (heb je een foamlans?)
- Met een Raffin1 startpakket heb je misschien/waarschijnlijk de scratchX ook niet nodig
- Ruiten kun je nog even met een sopje doen ipv een glass-cleaner.
- Eerst een paint-cleaner en polisher en dan polijsten met je raffini? Dat lijkt me ook overbodig. De eerste 2 stappen zijn voor het detail-plan, maar je begint met een verse lei als je de lak polijst. De 2 stappen kun je later aanschaffen om je gepolijste wagen te onderhouden.

Dat is iig. mijn eerste gedachte als amateur zijnde, misschien dat de echte detailers er nog anders over denken.

edit:
Sowieso is het detailen eigenlijk het leukst als je er stap voor stap inrolt. Dan komt de collectie vanzelf.
Je kan ook eerst gaan voor een basis-stappenplan en dan langzaam naar de dap+polijstwerk groeien. Zo is het bij mij ook gegaan, het grote voordeel is dat je op deze wijze veel beter in staat bent om dure aankopen goed te praten. Zeker richting jezelf :+

[ Voor 21% gewijzigd door c0ne op 06-10-2010 21:49 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

*knip*
Modbreak:Het forum is niet de aangewezen plaats om diensten of producten aan te bieden. Het is vooral bedoeld om te discussieren over onderwerpen en om informatie te verschaffen. Reclame / spam is dus niet gewenst.

[ Voor 70% gewijzigd door Steffie op 29-11-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ik zou zo goed als al die meguiars spullen van je lijst halen. Micro fiber doeken zijn daar ook zo duur.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Dus paint-cleaner/polisher zijn onnodig zodra je een DAP hebt? Ergo: enkel wanneer je met de hand alles doet heb je het nodig? Ja, stapje voor stapje, das het beste om de portemonnee niet te laten bloeden :+ Maar dan heb ik altijd het gevoel bij: niet de collectie compleet te hebben, dus start ik liever meteen met een uitgebreide collectie. Is leuker werken dan je te behelpen met maar een handjevol producten. Vind ik tenminste.

Maar als je gewoon puur back to basic gaat. Heb je dan genoeg aan bijv. Gold Class shampoo + klei-setje + mittens + droogdoeken + wax? Wel zo overzichtelijk om mee te beginnen. Kun je wassen, kleien en wax aanbrengen. Dus stap 1 / 2 / 4. Al kosten die paint cleaner en polisher ook niet veel, 30 euro te samen. Kom ik uit op 176 inclusief 2 gele Meguiars foam applicator pads. Das al sneller te behappen.

@Steve-V en Kappenou: voel je vrij om mij op alternatieven te wijzen :) Maar of ik nu Meguairs links laat liggen en louter Poor Boys koop, dat scheelt niet veel in prijs met elkaar vind ik persoonlijk. Zit maar bar weinig verschil qua prijzen, misschien per artikel 1/2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
c0ne schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:46:
- Ruiten kun je nog even met een sopje doen ipv een glass-cleaner.
Met de rest van je opmerkingen ben ik het wel eens, maar de glasscleaner zou ik persoonlijk echt niet achterwege laten.

Als ik één product van mijn poetscollectie zou mogen houden dan zou het de glasscleaner zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Het huismerk van glasgarage werkt even goed, maar is een stuk goedkoper.
Sowieso is carclean nou niet echt de goedkoopste. Doeken etc kan je beter uit het buitenland halen.

[ Voor 31% gewijzigd door KappeNou op 06-10-2010 23:19 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Klopt, 't is ook een suggestie :) Ik heb zelf een (vrij overdadige O-) ) voorraad Mothers GC, dat werkt toch makkelijker en goed. Al kon ik het daarvoor ook prima met een mixsopje en een goede zeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Xander schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:54:
[...]

Met de rest van je opmerkingen ben ik het wel eens, maar de glasscleaner zou ik persoonlijk echt niet achterwege laten.

Als ik één product van mijn poetscollectie zou mogen houden dan zou het de glasscleaner zijn denk ik.
Idd, al is het alleen al omdat je dat ook op de lak kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Joosie200 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:18:
Dus paint-cleaner/polisher zijn onnodig zodra je een DAP hebt? Ergo: enkel wanneer je met de hand alles doet heb je het nodig? Ja, stapje voor stapje, das het beste om de portemonnee niet te laten bloeden :+ Maar dan heb ik altijd het gevoel bij: niet de collectie compleet te hebben, dus start ik liever meteen met een uitgebreide collectie. Is leuker werken dan je te behelpen met maar een handjevol producten. Vind ik tenminste.

Maar als je gewoon puur back to basic gaat. Heb je dan genoeg aan bijv. Gold Class shampoo + klei-setje + mittens + droogdoeken + wax? Wel zo overzichtelijk om mee te beginnen. Kun je wassen, kleien en wax aanbrengen. Dus stap 1 / 2 / 4. Al kosten die paint cleaner en polisher ook niet veel, 30 euro te samen. Kom ik uit op 176 inclusief 2 gele Meguiars foam applicator pads. Das al sneller te behappen.

@Steve-V en Kappenou: voel je vrij om mij op alternatieven te wijzen :) Maar of ik nu Meguairs links laat liggen en louter Poor Boys koop, dat scheelt niet veel in prijs met elkaar vind ik persoonlijk. Zit maar bar weinig verschil qua prijzen, misschien per artikel 1/2 euro.
Bij Megs betaal je wat meer voor de naam, maar het is geen slecht spul :). en 1 of 2 euro per artikel is op zo'n behoorlijke bestelling best al een leuk bedrag ;)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat heb ik nodig om mijn ruiten weer waas/streep vrij te krijgen tijdens regenbuien?

Ik zie tijdens lichte regen en mist, in het donker erg weinig wanneer ik mijn wissers moet gebruiken.Er blijft meteen na de slag van de wisser een waas achter op de ruit, die precies een interval nodig heeft om weer te verdwijnen.Daardoor kijk ik dus altijd tegen die waas aan.Overdag zie dit niet maar in het donker is het erg vervelend.

De auto is nu 4 maanden oud(de wissers en de voorruit dus ook)De eerste 2 maanden nooit geen problemen gehad met een buitje.
Je zou zeggen vervang gewoon de wissers,maar er staan zelfs strepen op de ruit van het eindpunt van de wissers. Droog zijn deze niet te zien, maar zodra je de ruit schoon maakt(NXT glasscleaner, of met de ruitensproeier), dan zie je meteen de strepen tevoorschijn komen die je ook ziet tijdens een regenbui.

Er is in de 4 maanden niets veranderd in het was proces. Eens in de 2 weken foamen(autobrite) , Elke week wassen met NXT shampoo en ruiten na lopen met NXT glass cleaner.

Ik heb verschillende ruit reinigers gebruikt maar zelfs aceton krijgt de strepen niet weg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Heb je de wissers zelf goed schoon gemaakt? Heb je wax of rain-x oid op je ruit zitten?

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
KappeNou schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:37:
Heb je de wissers zelf goed schoon gemaakt? Heb je wax of rain-x oid op je ruit zitten?
Ik reinig de wissers ook altijd met een microvezel met NXT glas reiniger.Ik zorg er altijd goed voor dat e rgeen was op de ruiten komt.
En rainx en aanverwante producten gebruik ik liever niet op deze auto. Ik heb er nogal slechte ervaringen mee op andere auto's.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kendo schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:01:
Er is in de 4 maanden niets veranderd in het was proces. Eens in de 2 weken foamen(autobrite) , Elke week wassen met NXT shampoo en ruiten na lopen met NXT glass cleaner.

Ik heb verschillende ruit reinigers gebruikt maar zelfs aceton krijgt de strepen niet weg.
Volgens mij heb je de meest voor de hand liggende producten al geprobeerd. Wellicht dat een fijn polijstmiddel nog iets uithaalt.
kendo schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 20:26:
[...]

Ik reinig de wissers ook altijd met een microvezel met NXT glas reiniger.
Kunnen ze daar eigenlijk wel tegen? Ik blijf met schoonmaakmiddellen altijd van de ruitenwissers af, maar dat is vooral uit ontwetendheid (geen idee of die wissers daar tegen kunnen).
En rainx en aanverwante producten gebruik ik liever niet op deze auto. Ik heb er nogal slechte ervaringen mee op andere auto's.
Kan het zijn dat één van die producten tijdens de afleverbeurt gebruikt is? Leken je ruiten waterafstotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Nu online
kendo schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:01:
Wat heb ik nodig om mijn ruiten weer waas/streep vrij te krijgen tijdens regenbuien?

Ik zie tijdens lichte regen en mist, in het donker erg weinig wanneer ik mijn wissers moet gebruiken.Er blijft meteen na de slag van de wisser een waas achter op de ruit, die precies een interval nodig heeft om weer te verdwijnen.Daardoor kijk ik dus altijd tegen die waas aan.Overdag zie dit niet maar in het donker is het erg vervelend.

De auto is nu 4 maanden oud(de wissers en de voorruit dus ook)De eerste 2 maanden nooit geen problemen gehad met een buitje.
Je zou zeggen vervang gewoon de wissers,maar er staan zelfs strepen op de ruit van het eindpunt van de wissers. Droog zijn deze niet te zien, maar zodra je de ruit schoon maakt(NXT glasscleaner, of met de ruitensproeier), dan zie je meteen de strepen tevoorschijn komen die je ook ziet tijdens een regenbui.

Bekend probleem. Dacht altijd dat het aan mijn wax of ruitenpoets lag maar zeker weten deed ik het niet.

Toen maar een keer goede Bosch ruitenwissers gekocht (in september waren deze met 50% korting bij carglass te krijgen) en wat een wereld van verschil. Totaal geen strepen of waas, eindelijk weer normaal kijken door de voorruit. Daarnaast ook nog eens 6 maanden garantie op streep / waas vorming.

Maar ik denk dat ik voortaan de wissers wel even verwijder als ik met de wagen aan de slag ga. Volgens mij kan alle wax, sealers en trim restorer nooit goed zijn voor het rubber van de wisser.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Laatst online: 16-09 10:22

seninha

god's right foot

Mijn auto is drie maanden geleden goed aangepakt door een poets bedrijf.Sinds dien was ik de auto volgens het two bucket systeem.

Nou is het zo dat pas geleden de automaat de geest gegeven heeft toen ik 120 reed op de snelweg.Dit ging gepaard met een nevel van bak olie achter de auto :'(

Probleem met de bak wordt binnen kort opgelost,maar waar ik me om zorgen maak is hoe ik straks de auto schoon krijg.
De hele achterkant ligt onder een dunne laag olie.

Mijn vraag is nu,wat kan ik het beste doen om deze laag weg te krijgen zonder dat de auto daarna opnieuw gepoets moet worden?
En zal ik de auto na deze schoon gekregen te hebben, weer in de was moeten zetten?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Inspuiten met een degreaser (Meguiar's Super Degreaser ofzo, zijn vast andere/betere alternatieven voor) en voorzichtig weghalen, niet met een spons natuurlijk maar gewoon met een kwast (nieuwe uiteraard) en een cheap washmitt scoren en die daarna weggooien. Dan wel opnieuw in de wax zetten uiteraard, maar da's sowieso een goed idee met de winter in aantocht.

EDIT: lees net op het CC forum dat de extractors hoogstwaarschijnlijk volgende week binnenkomen *O*

[ Voor 12% gewijzigd door Arfman op 08-10-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Arfman schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:05:
Bij de onderkant van de auto zat genoeg teer om een stuk straat te asfalteren :)
Niets wat een beetje Autosmart Tardis niet op kan lossen. Iemand nog een tip voor een alternatief? De Tardis is bijna op en niet te krijgen in Nederland.
Heb verder heel weinig te zoeken in dit topic, maar wil je toch even vermelden dat Tardis gewoon in Nederland verkrijgbaar is. Heb een tijdje bij een autosmart leverancier gewerkt waar dit gewoon in de schappen stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
kendo schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 20:26:
[...]

Ik reinig de wissers ook altijd met een microvezel met NXT glas reiniger.Ik zorg er altijd goed voor dat e rgeen was op de ruiten komt.
Da's apart, want ik gebruik het sinds kort op m'n Starlet en TransAm en nou wil ik niet meer anders :D
ProVision RainClear heet het. Ruiten eerst met een glasreiniger schoonmaken, dan een doek met het spul beetje nat maken en er goed op smeren, even laten drogen en dan met andere droge doek heel grondig uitpoetsen. Daarna wordt het glas extreem waterafstotend en ook snachts (vrijwel) geen waasvorming zichtbaar. Het spulletje blijft ook nog eens een ruime tijd zitten, en om het optimaal te houden 1x p/maand er opnieuw op aanbrengen.

Ruitenwissers zijn, afhankelijk hoe schuin je voorruit ligt, doorgaans boven de 70-80 km/u niet eens meer nodig, de waterdruppels knallen er gewoon keihard vanaf :D Enige wanneer het k*t is is met nevel en miezer, omdat dat niet genoeg natte massa geeft om de druppels eraf te laten waaien. Maar meer dan heel af en toe een keer wissen is ook niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 08-10-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Xtresis schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 20:20:
[...]

Heb verder heel weinig te zoeken in dit topic, maar wil je toch even vermelden dat Tardis gewoon in Nederland verkrijgbaar is. Heb een tijdje bij een autosmart leverancier gewerkt waar dit gewoon in de schappen stond.
Waar kan ik AS producten kopen in Nederland dan, als gewone consument welteverstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

*knip*
Modbreak:Niet spammen.

Het gaat per liter :)

[ Voor 43% gewijzigd door Steffie op 29-11-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

SteveV schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 00:19:
Check mijn signature.

Het gaat per liter :)
Dude, leuke site, ik dacht ook ff wat te bestellen, zit ik al op 230€... :o EN dan moet ik zelf die auto nog wassen. :p

Geloof dat ik hem maar 1x per jaar laat detailen. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Flagg op 09-10-2010 15:38 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hm, misschien dat ik eens een paar GritGuard emmers ga bestellen bij http://www.driven2shine.nl. Toch weer wat betaalbaarder dan de emmers die CarClean in het assortiment heeft. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Arfman schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 23:26:
[...]

Waar kan ik AS producten kopen in Nederland dan, als gewone consument welteverstaan?
Mocht je een autosmart leverancier kennen, dan kan je daar gewoon even naar binnen lopen. ( of vraag het even na bij grotere poetsbedrijven ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
*knip*
Modbreak:Dit forum is niet bedoeld voor het ontplooien van commerciele activiteiten. Dit is een discussieforum. Eventueel kun je de signature gebruiken voor het maken van reclame, maar de inhoud van jouw reacties dient daarvan gespaard te blijven.

[ Voor 76% gewijzigd door Steffie op 16-10-2010 00:59 ]

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Flagg schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 15:37:
[...]

Dude, leuke site, ik dacht ook ff wat te bestellen, zit ik al op 230€... :o EN dan moet ik zelf die auto nog wassen. :p

Leuk en aardig die dure boodschappenlijstjes, maar wat wel even vergeten wordt is dat vrijwel alles dat je koopt voor vele poetsbeurten inhoud heeft, en doeken mits ze niet kapot gaan bijna oneindig bruikbaar blijven. Ofwel eenmalige kosten voor lang lang lang plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 20:54
Hoe houden jullie de bodem van de auto schoon? Zeker met de winter op komst (pekel) lijkt me dit belangrijk.
Tot vorig jaar haalde ik mijn auto wekelijks door een wasstraat, maar omdat ik mijn auto een half jaar geleden heb laten polijsten, doe ik dit niet meer.

Hoe zit het überhaupt met moderne wasstraten? Veel adverteren met "wassen zonder krassen" en foamborstels, maar zijn deze ook echt beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Flagg schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 15:37:
[...]

Voor 1x detailen ben je hetzelfde bedrag kwijt, die spullen kan je vaker dan 1x gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:38

CeesKees

I rest my Kees

Vimana schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 05:26:
Hoe houden jullie de bodem van de auto schoon? Zeker met de winter op komst (pekel) lijkt me dit belangrijk.
Tot vorig jaar haalde ik mijn auto wekelijks door een wasstraat, maar omdat ik mijn auto een half jaar geleden heb laten polijsten, doe ik dit niet meer.

Hoe zit het überhaupt met moderne wasstraten? Veel adverteren met "wassen zonder krassen" en foamborstels, maar zijn deze ook echt beter?
NEEN!
Niet met je auto door de krasstraat.

Ik heb na de winter van afgelopen jaar NIETS met de bodem van mijn auto gedaan... Deze zomer op de brug gehad en er onder gestaan, ziet er nog als nieuw uit. Kortom, mijn advies? Niets aan doen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Er zijn opzettenstukken voor hogedrukreinigers.

Carclean heeft die voor Karcher's en Nilfisk's.
Zoekwoord op carclean.nl is "underbody"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Tijd voor take two, lijstje is herzien en nu vergelijk ik die van mij met die van Dibbuz die mij het een en ander voorstelde. (links mijn rijtje, rechts zoals Dibbuz het voorstelde...)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eBL1iIgjbBOaDNEqeCusq65v/full.jpg

Veranderingen:

De Mothers Wax kit i.p.v. Meguairs stap 1/2/3 kit
De Mothers Wax Wheel Cleaner i.p.v. Meguairs Wheel Cleaner
De CSF - Delirium droogdoek i.p.v. Chemical Guys Miracle droogdoek
En oh: andere velgenborstel, i.p.v. EZ die van Mothers Wax.

@Dibbuz: bedankt voor je voorstel. :) Gooi het hier in de groep als soort van second-opinion. Tenzij je dat niet bevalt, dan haal ik het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

In de nieuwe lijst staat geen klei of lees ik daar nu overheen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

SteveV schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:10:
In de nieuwe lijst staat geen klei of lees ik daar nu overheen ?
Die zit in het ultimate wax system :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Second opinion is prima.

Mother's werkt net wat lekkerder dan Meguiar's en scheelt veel in prijs.
Je hebt nu veel meer shampoo, goede doeken extra (die heb je echt nodig!).

*knip*

[ Voor 37% gewijzigd door Steffie op 16-10-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik had overigens rekening gehouden met meer microfiber doekjes om daarmee residu weg te halen e.d. Met een pad het spul aanbrengen, met microfiber doekje restant weghalen. Dus aan doeken had ik niet gedacht nee. Woon in Zwolle, dus eventjes op en neer richting Rotterdam e.o. zit er niet in. Megs versus Mothers scheelt overigens 7 euro, tuurlijk elke euro is er een en alle beetjes tellen mee. (wie het kleine niet eert...) Maar toch, dat vind ik geen noemenswaardig verschil. Wel heb je daarmee meer shampoo idd. Heb het dan over ultimate wax system versus Meg step 1/2/3/shampoo.

Nu zien op welke termijn ik dit kan binnenhalen. Zit nu met limited funds maar het kan verkeren en zo anders zijn. Maar met het rechter rijtje kan ik dus prima mee uit de voeten om mee te beginnen? :) Met een beetje mazzel alles voor eind november binnen zodat ik de auto mooi kan maken voordat ik richting een meeting ga. Afijn, tis nu afwachten geblazen tot de pret kan beginnen! (en ja: na een eerste keer goed detailen zal ik het wel voelen in mijn armen, maar ach.. meteen een workout gevonden zo :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Als je wilt "bezuinigen" kun je de Grit Guards weglaten. Ik gebruik ze ook niet, alhoewel ik wel eerst de auto infoam wat natuurlijk veel vervuiling al weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

AtleX schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 08:27:
[...]

Voor 1x detailen ben je hetzelfde bedrag kwijt, die spullen kan je vaker dan 1x gebruiken.
Ja maar dan moet ik hem wel zelf poetsen, ik was 4 uur kwijt afgelopen zaterdag, das nog een keer 120€ en dan is te nog niet eens superschoon. (dat laatste ligt aan mijn poetskunsten en gebrek aan geduld)

Dus het is voor mij niet echt weggelegd, I tried, and I failed miserably. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Oefening baart kunst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dibbuz schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:41:
Geen idee waar je zit maar CC zit vlakbij Zestienhoven Rotterdam.
Zijn jullie zaterdagen geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Joosie200 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 00:37:
Megs versus Mothers scheelt overigens 7 euro, tuurlijk elke euro is er een en alle beetjes tellen mee. (wie het kleine niet eert...) Maar toch, dat vind ik geen noemenswaardig verschil. Wel heb je daarmee meer shampoo idd. Heb het dan over ultimate wax system versus Meg step 1/2/3/shampoo.
Scheelt iets meer als je dezelfde producten neemt:
Aantal Art Nr. Omschrijving Prijs Totaal
100055 Meguiars - Deep Crystal Carnauba Liquid Wax 'Step 3' - 473ml € 14,99 € 14,99
100047 Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml € 14,99 € 14,99
100054 Meguiars - Deep Crystal Polish 'Step 2' - 473ml € 14,99 € 14,99
100037 Meguiars - Gold Class Car Wash - 1892ml € 26,99 € 26,99
100094 Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack € 6,99 € 6,99
100090 Meguiars - Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel € 12,99 € 12,99
100051 Meguiars - Smooth Surface Clay Kit € 39,98 € 39,98
7 producten. Totaalbedrag: € 131,92

Tegenover 87,99 van het Ultimate pakket en dan heb je nog betere kwaliteits producten ook.
DopdeDouwer schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:23:
[...]

Zijn jullie zaterdagen geopend?
Nee helaas niet, wij hebben vaak meetings/clinics in het weekend en je kan niet de ene zaterdag wel open gaan en de andere niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Dibbuz op 14-10-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Echt jammer dat jullie helemaal in Rotterdam zitten, zou graag eens naar een clinic/workshop willen gaan maar 2 uur enkele reis is me toch echt te ver. Is het misschien niet een idee om eens een centraal gelegen clinic te doen, en dan veel facetten van het detailen in 1 keer te behandelen? Wassen/kleien/polijsten en werken met de extractor bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dibbuz schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:45:
[...]

Aantal Art Nr. Omschrijving Prijs Totaal
100055 Meguiars - Deep Crystal Carnauba Liquid Wax 'Step 3' - 473ml € 14,99 € 14,99
100047 Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml € 14,99 € 14,99
100054 Meguiars - Deep Crystal Polish 'Step 2' - 473ml € 14,99 € 14,99
100037 Meguiars - Gold Class Car Wash - 1892ml € 26,99 € 26,99
100094 Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack € 6,99 € 6,99
100090 Meguiars - Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel € 12,99 € 12,99
100051 Meguiars - Smooth Surface Clay Kit € 39,98 € 39,98

Tegenover 87,99 van het Ultimate pakket en dan heb je nog betere kwaliteits producten ook.

[...]

Nee helaas niet, wij hebben vaak meetings/clinics in het weekend en je kan niet de ene zaterdag wel open gaan en de andere niet.
Ik heb 2 auto's die ik "graag" zou willen poetsen:
- 2009 Seat Ibiza (last edition) zwart metallic, nog erg strak in de lak kleinbeetje steenslag en vogelpoep plekjes
- 1973 Volvo 142 (oldtimer dus) vla-geel effen, strak in de lak, maar hele lichte krasjes die nauwelijks opvallen waarschijnlijk geen blankelaklaag, door zon een beetje vlets op vlakke delen.

Ik ben een gemiddelde poetser; eigen autos die ik had, waste ik altijd grondig en zette ze vervolgens in de turtle wax, indien nodig vooraf gegaan door een poetsbeurt met commandant 4 of 5.

Gezien de resultaten die geboekt en geclaimd worden, wil ik ook eens een poging wagen. Budget is beperkt tot ca 100 euro. Dus zon starterskit leek me wel geschikt. De vraag is alleen of dit voor beide auto's wel interessant is.
Ook zag ik in de kit geen "smeermiddel" wat je moet gebruiken bij het poetsen kleien.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
"smeermiddel"? In die kit zit het California Gold Clay Bar System, daar hoort een detailer spray bij. Bedoel je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Weet ook niet wat je met smeermiddel bedoelt maar de kit is prima.

Verwacht echter niet dat je veel krasjes zal verwijderen, tenzij je echt hele zachte lak hebt.
Deze kit is puur voor reiniging, voeden en beschermen.

Wil je krasjes weg halen dan is polijsten een must met het bijbehorende financiele plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

tnx voor de info.
Met smeermiddel bedoelde ik inderdaad de vloeistof die je nodig hebt tijdens het kleien (zie edit).
Op de foto zie ik een spray staan dat zal waarschijnlijk het spul zijn dat ik bedoel.

Hoeveel auto's doe je met zon kit (ibiza+volvo/2=gemiddelde auto).
De krassen op de volvo zijn nauwelijks te zien, valt in de categorie swirls als ik de term goed gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door DopdeDouwer op 14-10-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
je kunt toch ook een filler gebruiken als SRP, of Blackhole, daar bereik je ook redelijke resultaten mee, zei het tijdelijk. Maar bij hele lichte krasjes, zou SRP nog zomaar eens een heel mooi resultaat geven...

voorbeeldje

[ Voor 18% gewijzigd door joeltje op 14-10-2010 18:04 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DopdeDouwer schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 17:57:
tnx voor de info.
Met smeermiddel bedoelde ik inderdaad de vloeistof die je nodig hebt tijdens het kleien (zie edit).
Op de foto zie ik een spray staan dat zal waarschijnlijk het spul zijn dat ik bedoel.
Dat zit er volgens mij dus gewoon bij.
Hoeveel auto's doe je met zon kit (ibiza+volvo/2=gemiddelde auto).
De krassen op de volvo zijn nauwelijks te zien, valt in de categorie swirls als ik de term goed gebruik.
De shampoo en die step 1/2/3 doe je waarschijnlijk heel lang mee, denk alleen dat de detailer spray ver op is als je een paar auto's gekleid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
gister en vandaag geholpen met een full option Q7 4.2tdi s-line met 21" gepolijste RS4 design velgen.
De eigenaar heeft hem volgens mij nog nooit gewassen en wasstraat vind hij zonde. Dus in ieder geval weinig tot geen swirls. Maar wat een bak.. Je bent er echt nooit klaar mee :|
Ik zal binnenkort wel even een paar foto's van het resultaat posten :)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Dibbuz schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:45:
[...]

Zo had ik het nog niet bekeken. Had me niet gerealiseerd dat er nog meer bij zat. Des te beter :D Dan heb ik nu wel voldoende bevestiging en klaar om de bestelling z.s.m. te plaatsen. Heb je een bericht gestuurd met nog een laatste opmerking namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ok... noobvraagje. :$

Zo'n DAP... hoe berg ik die eigenlijk het beste op? Mag die schuin op de backingplate staan? Op z'n kant op de backingplate liggen? Of moet ik zorgen dat het ding op zijn rug blijft liggen / de backingplate iedere keer verwijderen? :?

DAP900 gekocht. :+ Alleen nu is mijn poetskrat een beetje te klein geworden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Maakt niet uit hoe je hem neerlegt, net als bij een decoupeerzaag, verffohn, boormachine, slijptol, enz. Als je maar zorgt dat de foamzachte polijstpad nergens tegenaan komt, of anders gewoon de pad eraf halen dan maakt het helemaal niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Een decoupeerzaag zou ik ook niet met druk tegen het zaagje aan neerleggen, een boormachine ook niet tegen de boor en een slijptol heb ik niet...

Maar neerleggen op de backing plate kan geen kwaad dus? Mooi. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Echt prachtig, mijn complimenten echt supermooi _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dat kan inderdaad geen kwaad. Ik heb de 500 en die is al best stevig qua bouwkwaliteit, dus de 900 lijkt me alleen maar beter.

Vandaag verzendbevestiging ontvangen van mijn extractor :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Je kan een dual action machine gewoon met plate en al in een tas doen, geen probleem.
Leg hem nooit maar dan ook nooit op de lak, ook geen flessen ook al is het maar voor even voor een leuke reflectie foto. Lasnaden in de fles kunnen hele gemene krassen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Laatst online: 22-09 12:43

aapelite

Do the kirby!

Hebben jullie een tip om witte verfspatjes van mn auto te verwijderen? Zag dat schilders dit laatst hadden achter gelaten :( Is er iets waar de lak wel tegen kan en die verf niet?

Daarnaast krijg ik deze week een lakstift binnen voor wat butsjes. Hoe kan ik verroeste butsjes het beste aanpakken en de lak het beste aanbrengen en afwerken?

Hoop dat jullie goede tips hebben :) Iets zegt me dat een polijstmachine wel nodig is voor goede afwerking, maar die heb ik helaas niet op dit moment. Hopelijk in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
aapelite schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:47:
Hebben jullie een tip om witte verfspatjes van mn auto te verwijderen? Zag dat schilders dit laatst hadden achter gelaten :( Is er iets waar de lak wel tegen kan en die verf niet?

Daarnaast krijg ik deze week een lakstift binnen voor wat butsjes. Hoe kan ik verroeste butsjes het beste aanpakken en de lak het beste aanbrengen en afwerken?

Hoop dat jullie goede tips hebben :) Iets zegt me dat een polijstmachine wel nodig is voor goede afwerking, maar die heb ik helaas niet op dit moment. Hopelijk in de toekomst.
Zou terpentine proberen, daarna wel goed cleanen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 20:34

vhal

ಠ_ಠ

Zijn er mensen die ervaring hebben met het detailen van een nieuwe, witte auto?

Ik hoorde van iemand dat je een nieuwe auto de eerste 2 maanden niet in de wax moest zetten, dit ivm met het uitharden van je lak? Nou geloof ik daar niet zo in en denk ik dat je gewoon kan waxen. Kleien lijkt mij niet echt nodig omdat de auto pas 1 week oud is.

Misschien dat ik morgen ook even langs carclean rij, ze zitten praktisch naast de deur.

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 21-10-2010 14:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
deadsy33 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:09:

Ik hoorde van iemand dat je een nieuwe auto de eerste 2 maanden niet in de wax moest zetten, dit ivm met het uitharden van je lak? Nou geloof ik daar niet zo in en denk ik dat je gewoon kan waxen. Kleien lijkt mij niet echt nodig omdat de auto pas 1 week oud is.

Misschien dat ik morgen ook even langs carclean rij, ze zitten praktisch naast de deur.
Ik kreeg het zelfde advies van mijn garagist, dat ik de eerste paar weken niet mocht waxen.Maar dan vanwege de transport folie die een bepaald residu achter zou laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

deadsy33 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:09:

Zelfs het kleien van een nieuwe auto kan handig zijn. Dingen worden vaak via het spoor vervoerd, en zitten niet altijd helemaal goed ingepakt. Remstof van treinen, en alle uitstoot van de industriegebieden waar auto's staan laten mooie rest achter op de lak.

Zag laatst een keer een treinstel met allemaal Ford Focus wagens erop, en alleen de RS'jes waren compleet ingepakt!

No signature required.

Pagina: 1 ... 11 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.