Support? Welke support!?
Ik heb sinds gisteren een iXtreamer. Wat een dramatisch stuk verdriet zeg!
Op zich het afspelen van video/audio doet ie prima hoor. Maar dan kom je bij de extra features zoals Youtube enzo. Dat bevindt zich in Xtreamering, een soort van applicatie waar weer applicaties onder hangen. Daar begint het feest. Die moet geinstalleerd worden maar dat werkt dus alleen als je een HD geplaatst hebt of een USB memorystick. (dat laatste kan ik overigens niet met 100% zekerheid zeggen. Maar na installatie deed Xtreamering het dus nog niet. Na uren rotzooien met firmware up/downgraden en over fora bladeren bleek dat de installatie wordt gedaan in /sda1/scripts in plaats van in /sda1. Als je de directories /sda1/scripts/scripts en /sda1/scripts/perl verplaatst naar /sda1/ dan werkt Xtreamering wel. Dat was middag 1.
Nu middag 2: In Xtreamering vind je een hele berg applicaties met sub-applicaties. Geen idee wat het allemaal doet, aangezien de meesten 404- of 503-errors geven. Van de applicaties die geen errors geven, loopt de helft vast. De applicaties die dán nog overblijven, hebben de meesten eigenlijk dermate weinig nut dat ze amper bruikbaar zijn. Om aan dat doolhof een einde te maken, heb ik geprobeerd alles wat onbruikbaar is, uit het beeld te laten verdwijnen. Het doolhof is dermate complex dat dat alleen al voldoende reden is om die paar enigszins bruikbare apps maar niet te gebruiken.
Hiervoor heb ik een topic geopend op het forum van Xtreamer. Eén van de opperhoofden aldaar kwam met de reactie "je moet bestanden aanpassen en weggooien wat je niet nodig hebt" zonder verder enige uitleg. Altijd handig, ongedocumenteerde bestanden bewerken zonder zelfs te weten om wélke bestanden het gaat. Dat was dus ook mijn vervolgvraag. Daarop werd geantwoord dat ik "menu.rss" moet aanpassen.
Inmiddels heb ik een betere oplossing gevonden: Het stukje ellende terug in de doos stoppen en terug naar iBood sturen. Immers, ook al was ie bijna 50% goedkoper dan in de winkel, hij werkt nog minder!
Ik snap werkelijk niet dat je jezelf serieus neemt als je een apparaat als dit gewoon aan consumenten durft te verkopen. In het betreffende topic wordt mij verweten dat ik, als *NIX/Linux-gebruiker, klaag over het bewerken van bestanden. Maar mijn vader is geen *NIX/Linux-gebruiker, mijn overbuurman ook niet, mijn nichtje ook niet, mijn collega ook niet. Moeten zij dan eerst een 10 jaar werkervaring opdoen voor zij het apparaat voor meer dan 20% kunnen gebruiken!?
Ik heb heel wat meegemaakt op het gebied van gebruikersondersteuning, maar dit is echt te idioot voor woorden! Het is immers geen rasperry pi waarvan je vooraf ongeveer weet, of op zijn minst moet kunnen vermoeden, waar je aan begint. Het is een apparaat die vanuit de doos moet werken. Misschien bij de eerste opstart eerst wat updates e.d. doorlopen, maar dat moet het dan zijn. Geen gelul met bestandjes heen en weer verplaatsen, textbestanden bewerken en noem het maar op...
Een oud-collega van me was helemaal wild van Xtreamer, maar ik heb werkelijk geen enkel idee waarom. Ik word er echt moedeloos van...
Ik hoop dan ook van ganser harte dat Xtreamer zichzelf heel snel verbetert of heel snel opdoekt.