33 jaar. En geen rijbewijs...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gunner schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:37:
[...]

Volgens mij was al vrij duidelijk dat dierenambulances geen voorrangsvoertuig zijn. Deze hoef ik dan ook niet voor te laten, want ze moeten zich gewoon aan de regels houden.
Dan zul je ze eventueel wel voor moeten laten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183094

Slasher schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:36:
[...]

Nee dat jij denkt superieur te zijn aan alle medeweggebruikers met niet officiele zwaailichten (de eerste de beste bouwvakker heeft die ook op zijn bus, zie je die door rood rijden?

En ja ik ben een dierenliefhebber maar ik kan me gewoon niet voorstellen wat voor levensbedreigende situaties er zijn dat je met een oranje (niet blauw) moet rijden.

Als ik op de site kijk van de dierenambulance rotterdam zie ik dat ook niet. Die site heeft mij ook niet echt overtuigd van het levensbelang van een dierenambulance
Mja, in ieder geval is het fijn om te weten dat jij denkt dat ik superieur ben. Hou toch op, je wilt gewoon niet toegeven dat ik nooit gezegd heb dat ik in volle vaart door rood rijd. En dat ik daarbij heel voorzichtig ben.
HTT-Thalan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:36:
[...]

En jij hebt het over begrijpend lezen? Hij quotte je opmerking zelfs. Hij vindt je 'blijkbaar is zoiets logisch.... " opmerking over je dure ambulance misplaatst arrogant. Niet je vermeende rijgedrag.

[...]

Nee, hij suggereert dat totaal niet. Hij suggereert, naar aanleiding van enkele uitspraken die jij hebt gedaan, dat jij zoiets wél doet.
Wat is daar misplaatst aan als je bedenkt dat dat allemaal door giften tot stand komt en dat je normaal ook gewoon voorzichtig bent met je materiaal?

Sorry hoor, welke uitspraken? Het enige wat ik zei is dat het mij logisch lijkt dat wanneer je verkeersregels negeert dat je de verkeersveiligheid boven alles stelt...blijkbaar is dat niet zo logisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Anoniem: 183094 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:46:
[...]

Mja, in ieder geval is het fijn om te weten dat jij denkt dat ik superieur ben. Hou toch op, je wilt gewoon niet toegeven dat ik nooit gezegd heb dat ik in volle vaart door rood rijd. En dat ik daarbij heel voorzichtig ben.
Volgens mij denk ik dat helemaal niet als jij mijn post echt goed leest. Ik heb juist helemaal geen respect voor mensen die zich zo superieur voelen.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Slasher schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:44:
[...]

Wat heeft dat ermee te maken eigenlijk? Behalve dat je daarmee probeert indruk te maken?
Ik denk dat ze probeert aan te geven dat de prijs van de auto invloed heeft op de rijvaardigheid van de bestuurder. Daarom zie je natuurlijk nooit een opgevouwen Audi of Mercedes in de vangrail/berm/gevel staan... alleen mensen in goedkope roestbarrels kunnen brokken maken.

Ik ga morgen eens contact opnemen met de dierenambulance Rijnmond. Ze hebben er vast geen 2 in dienst: Vrouw, in de 40, 5x total loss op haar naam staan, en krijgt ontheffing voor rood licht en te hard rijden.
Anoniem: 183094 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:46:
[...]

Je mág niet door rood rijden met jouw dierenambulance. Dát is wat hij je probeert duidelijk te maken.
Wat is daar misplaatst aan als je bedenkt dat dat allemaal door giften tot stand komt en dat je normaal ook gewoon voorzichtig bent met je materiaal?
Je doet het erom he :D Het feit dat jij voorzichtig zegt te zijn met jouw bus is niet misplaatst. Je arrogantie, DIE is misplaatst. Je arrogantie is hier niet op zijn plaatst omdat je schermt met een positie die je niet bezit.
Sorry hoor, welke uitspraken? Het enige wat ik zei is dat het mij logisch lijkt dat wanneer je verkeersregels negeert dat je de verkeersveiligheid boven alles stelt...blijkbaar is dat niet zo logisch..
Natuurlijk is het logisch dat je verkeersveiligheid boven alles stelt. Met 'uitspraken' bedoel ik jouw beweringen dat je staffeloos flitspalen mag laten afgaan, busbaanrijden en rode lichten negeren. DIE uitspraken.

[ Voor 67% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-10-2009 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 10:01

PauseBreak

derp!

Zo, dit is even een partij off-topic gegaan zeg :D

Ontopic, ik ben nu 23 en heb nu iets meer dan 5 jaar mijn rijbewijs. Eigenlijk heb ik die meteen gehaald toen het kon en daar ben ik erg blij mee. Ook is het erg fijn dat ik regelmatig een auto kan besturen, zodat ik mijn vaardigheden op peil kan houden.
Wel kan ik me op zich voorstellen dat je je rijbewijs niet haalt wanneer je die niet nodig hebt, hetzij vanwege het werk dat je doet, hetzij om andere redenen. Mijn schoonouders hebben geen van beiden een rijbewijs, maar zij wonen dan ook in het centrum van Utrecht. Daar heb je simpelweg ook geen rijbewijs nodig want alles wat je nodig hebt is binnen 5 minuten fietsen bereikt.
Mocht er dan een keer een feestje zijn iets verderop dan gaan ze met het OV, dat erg goed is geregeld in Utrecht e.o. of ze vragen iemand met een auto of ze mee kunnen rijden. Eigenlijk zorgt dat nooit voor problemen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HTT-Thalan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat ze probeert aan te geven dat de prijs van de auto invloed heeft op de rijvaardigheid van de bestuurder. Daarom zie je natuurlijk nooit een opgevouwen Audi of Mercedes in de vangrail/berm/gevel staan... alleen mensen in goedkope roestbarrels kunnen brokken maken.

Misschien ga ik maar eens contact opnemen met de dierenambulance Rijnmond. Ze hebben er vast geen 2 in dienst: Vrouw, in de 40, 5x total loss op haar naam staan, en krijgt ontheffing voor rood licht en te hard rijden.
Wat ik probeer te zeggen is dat je nooit dierenambulances opgevouwen in de vangrail ziet omdat het personeel beseft dat het materiaal waar ze mee rijden volledig met giften wordt gefinancieerd.

Die laatste is wat? een flame, troll of het bewijs dat je een leesbril nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Anoniem: 183094 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:54:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is dat je nooit dierenambulances opgevouwen in de vangrail ziet omdat het personeel beseft dat het materiaal waar ze mee rijden volledig met giften wordt gefinancieerd.

Die laatste is wat? een flame, troll of het bewijs dat je een leesbril nodig hebt?
Geen flame, geen troll en een bril heb ik al jaren. Aangezien jij naar ons toe blijft volharden dat jij gelijk hebt, en wij niet, ga ik het zelf wel uitzoeken. We hebben al meerdere bronnen aangehaald die zeggen dat jij uit je nek kletst, en jij zegt bewijs in jouw voordeel te hebben welk je weigert te laten zien.

Simpele oplossing: De dierenambulance Rijnmond bellen. Jouw werkgever kan mij vast vertellen hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Kunnen we de discussie Dierenambulance even in een apart topic stoppen, en er na deze post niet langer hier op doorhameren?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HTT-Thalan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:59:
[...]

Geen flame, geen troll en een bril heb ik al jaren. Aangezien jij naar ons toe blijft volharden dat jij gelijk hebt, en wij niet, ga ik het zelf wel uitzoeken. We hebben al meerdere bronnen aangehaald die zeggen dat jij uit je nek kletst, en jij zegt bewijs te hebben wat je weigert te laten zien.

Simpele oplossing: De dierenambulance Rijnmond bellen. Jouw werkgever kan mij vast vertellen hoe de vork in de steel zit.
Doen!

09001120000

(en wel eerlijk zijn he, spoed, in opdracht politie)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 183094 op 14-10-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

maartena schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:00:
Kunnen we de discussie Dierenambulance even in een apart topic stoppen, en er na deze post niet langer hier op doorhameren?
De Dierenambulance. Wat mag en wat niet?

Bij deze. Discussie mag daar verder plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
maartena schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:00:
Ik zal dan even ontopic reageren.

Ben nu 19 jaar en heb nu ruim een jaar mijn rijbewijs. Ik ben gelijk begonnen toen ik 18 jaar oud werd, toen had ik nog genoeg tijd en in ieder geval het geld. Ik woonde toen in een klein gehucht en de dichtstbijzijnde supermarkt of winkel is 8 kilometer daar vandaan. Ik wilde ook graag afrijden in een plaats die ik goed kende (voordat ik op kamers ging), ik ben redelijk vaak verhuisd en kende zo in eigenlijk alle dorpen en één stad wel goed de weg. Uiteindelijk ben ik in de stad afgereden en kende ik de straten beter dan de examinator zelf (eerste keer geslaad). Dat was toch wel een voordeel, dat ik de routes eigenlijk qua navigatie op de automatische piloot kon rijden.

Nu ik mijn rijbewijs heb gebruik ik in het weekend eigenlijk steeds meer de auto's van mijn ouders. Er staat er vaak toch wel ééntje op de oprit en dan is het toch makkelijker om de auto te pakken, aangezien dat veel sneller is dan fietsen. Doordeweeks gebruik ik echter bijna altijd het OV. Ik heb een OV-studentenkaart en de bus stopt op 100m afstand en in 8 minuten ben ik dan op het het centraal station.

Al met al is mijn rijbewijs toch wel heel erg nuttig en zou ik nu niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hier meldt een 24-jarige Tweaker zich.
Ik heb al vijf keer rij-examen gedaan maar tot op heden steeds gezakt. De reden is mij ook wel bekend, en dat komt doordat ik autisme heb en ik alle bewegingen en veranderingen van het verkeer steeds in de gaten moet houden wat mij teveel energie kost:
Dan weer een vrachtwagen die weg wil rijden, dan een fietser van rechts, en dan een wegversmalling met een andere auto die ik voor moet laten gaan..

Ik heb zelfs al geprobeerd in het rustigere noorden van het land (Winschoten) rijlessen en rijexamen gevolgd, hoewel dat makkelijker was dan het drukke Utrecht, is het tot op heden niet gelukt.
Voorlopig kap ik er mee. Misschien dat ik over een paar jaar weer de draad op wil pakken. Maar dan vraag ik me alsnog af of ik wel vaak genoeg zal rijden mocht ik ooit mijn roze papiertje pasje hebben.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Dido

heforshe

AW_Bos: als ik je post lees komt de vraag bij me op waarom je zo graag dat rijbewijs wilt hebben. Je geeft zelf aan waarom je steeds zakt voor je rijexamen, en het lijkt me stug dat als je er toevallig een keer in slaagt om tijdens het rijexamen geen fouten te maken, je dat opeens niet meer doet als je daarna gaat rijden.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat is absoluut het overwegen waard Dido. Iemand die ik ken is al zo vaak gezakt dat ze op een gegeven moment staatsexamens moest gaan doen, en zelfs die zakte ze keer op keer op keer.

Blijkbaar is autorijden dan toch niet voor je weggelegd, hoe rot het ook klinkt. Misschien heb je gelukt en gaat het een keer goed genoeg om nét met je hakken over de sloot te slagen, maar dan weet je eigenlijk al dat je geen geschikt chauffeur bent. Met het OV reizen is geen schande, je hoeft nooit te boppen, en je kunt lezen/slapen/rondkijken onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 21:22:
AW_Bos: als ik je post lees komt de vraag bij me op waarom je zo graag dat rijbewijs wilt hebben. Je geeft zelf aan waarom je steeds zakt voor je rijexamen, en het lijkt me stug dat als je er toevallig een keer in slaagt om tijdens het rijexamen geen fouten te maken, je dat opeens niet meer doet als je daarna gaat rijden.
Hier sluit ik me bij aan.

Bij mensen die zo vaak zakken mag je m.i. serieus de vraag stellen of diegene überhaupt wel geschikt is om (met de auto) aan het verkeer deel te nemen.

Ik gun iedereen de vrijheid en het plezier van autorijden, maar als je zo vaak zakt voor het examen ben je in de meeste gevallen m.i. de auto en/of de situatie niet volledig meester, en zou ik eens goed nadenken over of dat ooit gaat veranderen.
Als je dan ook nog niet regelmatig gaat rijden wordt het naar mijn mening gewoon ontzettend onverantwoord. Ik ken mensen die vrij vlotjes hun rijbewijs haalden, maar nu, de keren dat ze een auto besturen, erg onzeker (en dus minder veilig) handelen in het verkeer omdat ze het eigenlijk niet frequent genoeg doen.

Ik ben zelf op 23 jarige leeftijd gaan lessen. Destijds heb ik een spoed rij-opleiding (dag of 8 lessen/simmen en dan meteen afrijden) gevolgd bij de ANWB en ben ik in 1 keer geslaagd.
Op mijn 18e had ik de behoefte nog niet zozeer, en vond ik mezelf eigenlijk niet volwassen/verantwoordelijk genoeg om achter het stuur te kruipen.

Ik ben ook blij dat ik er toen voor gekozen heb om in Amsterdam te gaan lessen en afrijden. Als je daar - tussen scooters, fietsers, trams en what not - kunt rijden, zijn er in Nederland weinig plekken waar je gëintimideerd zult zijn door het verkeer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

Wok

Dakloos...

Met de voorlaatste drie posters ^^ :)

Soms heb ik het idee dat het hebben van een rijbewijs als een grondwettelijk recht wordt gezien en dat alles op alles gezet moet en mag worden om dat roze papiertje/pasje te behalen. Wat mij betreft is het na drie keer zakken (uitzonderingen wegens medische redenen e.d. daar gelaten) tijd voor zelfreflectie om tot de conclusie te komen dat je gewoon [X] ongeschikt bent voor een rijbewijs.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Erg vervelend voor de mensen als ze het keer op keer niet halen, maar inderdaad wel een duidelijk teken.

@Zamorano, ach, in Amsterdam rijden stelt niet zoveel voor. Ik vind alleen rijden op de grachten een beetje irritant, dan kunnen fietsers overal vandaan komen en voetgangers zo de straat oplopen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

!null schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:30:
Erg vervelend voor de mensen als ze het keer op keer niet halen, maar inderdaad wel een duidelijk teken.

@Zamorano, ach, in Amsterdam rijden stelt niet zoveel voor. Ik vind alleen rijden op de grachten een beetje irritant, dan kunnen fietsers overal vandaan komen en voetgangers zo de straat oplopen.
Ik heb leren rijden in Breda, maar heb me nooit laten intimideren door weggebruikers of hun gedrag, ook niet in R'dam of A'dam. Ik heb wel de grootste tijd dat ik mijn rijbewijs nu heb, in een vrij grote auto gereden (oude E34 bmw) en dat helpt wél. Mensen laten je (of dat nu positief of negatief is) door het geassocieerde beeld met zo'n bak, sneller voorbij/langs. Daardoor ben je zekerder en rij je assertiever. Betekent niet dat ik als een aso rij, maar ik ben niet bang. Als ik naar links wil invoegen dan check ik of dat veilig kan en geef gas, ga niet lopen twijfelen en treuzelen want dan kom je er nooit tussen.

Tegenwoordig snor ik gewoon in een Peugeot 205 rond, de verminderde zichtbaarheid (ook al issie knalrood) noopt wel tot defensiever rijden maar ik doe het nog steeds met dezelfde zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
!null schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:30:

Als je het eenmaal een beetje gewend bent is er niets aan. Op de grachten rijd je sowieso vrij rustig en vind ik het prima te overzien, op de plotseling overstekende voetganger na.

Ik vond toen ik aan het lessen was, in west rondrijden trouwens lastiger dan het centrum. Overal opgevoerde scootertjes, veel onoverzichtelijke kruispunten met bussen, trams, etc.

Nu ik er woon is het helemaal doodgewoon geworden, maar als je bezoek hebt wat de grote stad niet gewend is, vinden ze het vaak wel een beetje eng om er rond te rijden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zamorano op 14-10-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het gaat gewoon om de instelling, dat je inderdaad niet bang bent. De auto maakt op zich niet uit, maar de reacties kunnen wel verschillen ja. Zo helpt een SUV op de linkerbaan wel ja omdat mensen eerder geintimideerd zijn :P maar bij mensen zoals ik heeft het geen effect.

Ik bedoel meer, mensen doen altijd alsof Amsterdam heel spannend is, maar veel stelt het niet voor. Dat heeft allemaal met het referentiekader te maken natuurlijk, maar ik ben 1 keer met leesen in Amsterdam geweest, toen vond ik het wel al te doen (alleen trams lastig). En nu ik er woon is het naturlijk helemaal niks. Als je dan is in wat grotere 'wereldsteden' hebt rondgereden dan wordt het pas leuk. Van de zomer reed ik in steden zoals Marrakech en Casablanca, da's pas leuk. Italiaanse steden zijn in vergelijking toch een stuk minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dido schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 21:22:
Ik wil het best gewoon een keer proberen met wat rijlessen. We zijn dan weer een aantal jaar verder, en wie weet lukt het dan beter. Als het dan makkelijker gaat.. prima.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 14-10-2009 23:20 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

<--- is instructeur.

niemand die het examen haalt KAN rijden. halen van het examen geeft alleen maar aan dat je MAG rijden. het kunnen is voor velen een prille en zeer vluchtige droom. zoals dagelijks op elke weg te zien is. de enkeling die na vele kilometers uiteindelijk kunnen rijden zijn zeldzaam. en in mijn ervaring heeft dat niks te maken met het aantal ongelukken die men heeft gehad of veroorzaakt. een goede bestuurder kan rustig 5 ongelukken hebben gehad in 5 jaar waar hij ondanks zijn kunnen niks aan heeft kunnen doen. een bestuurder die mag rijden van de wet en in 5 jaar nooit een ongeluk heeft gehad geeft eerder aan hoeveel geluk dat persoon heeft gehad door omringt te zijn door bestuurders met meer talent in die 5 jaar. al zal die bestuurder velen malen meer bijna-ongelukken hebben gehad en veel meer overige weggebruikers hebben gehinderd. er zijn mensen die 40 jaar zonder 1 ongeluk het leven door zijn gekomen. ik spreek echter uit ervaring dat ik nooit meer bij zo'n persoon in de auto stap, erg slecht voor mijn hart en de hoeveelheid aan onachtzaamheid en gebrek aan inzicht tegenover de overige weggebruikers is gewoon te triest voor woorden. zulke mensen zijn vrij simpel te herkennen, ze rijden allemaal 40 kilometer per uur onder de toegestane snelheid op de middelste baan en kijken ongeveer 5 meter voor de auto uit. (de bekende oogkleppen)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb mijn rijbewijs gehaald na 10 lessen en 1 examen. In de eerste maanden was het heel erg wennen en maakte ik nog wel eens inschattingsfoutjes bij het rechts invoegen op de snelweg, nooit ongelukken gehad.

Later heb ik wel en aantal bijna-ongelukken gehad, maar typisch genoeg was dat bijna altijd in België, en toevallig had het ook altijd te maken met een hufterige actie van deze of gene. Ik heb ze altijd kunnen vermijden (de échte ongelukken) door te anticiperen en corrigeren.

Eenmaal heb ik met een oude 3-serie een band lekgereden, omdat de band in kwestie behoorlijk glad bleek te zijn (net gekocht en niet goed gekeken) en ik een bochtje omkwam met nat weer. Ik kan redelijk overstuur corrigeren (vanwege die 2 jaar in de E34) maar als hij op die manier gaat, dan gaat ie :P - bandje verwisselen en doorrijden, reken ik niet echt als ongeluk.

Je zult me niet horen beweren dat ik een goede/perfecte chauffeur ben, maar ik werk er hard aan iig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@HTT-Thalan, klinkt heel goed allemaal hoor qua rijcapaciteiten. Maar je moet toch echt even je materiaal wat beter in de gaten houden als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

!null schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 08:55:
@HTT-Thalan, klinkt heel goed allemaal hoor qua rijcapaciteiten. Maar je moet toch echt even je materiaal wat beter in de gaten houden als ik het zo lees.
Oh, ik ben er normaal heel erg secuur in, ik controleer mijn auto op wekelijkse basis. Nu had ik die bmw gekocht als opknapprojectje, had hem net een week, en nam een aantal zaken gewoon voor lief. Tijdens de aankoopcontrole (bandje schoppen en rondje rijden) heb ik verzuimd die band ook te controleren. Stom natuurlijk, en 'it bit me in the arse later', dus dat gebeurt me geen 2e keer, mag blij zijn dat het niet op de snelweg gebeurde.

Geluk bij een ongeluk was dat de reserveband een volwaardige band bleek te zijn, op dezelfde velg als de andere 4, en die had wél dik voldoende profiel. Waarom de vorige eigenaar die switch niet eerder maakte, is mij tot op heden een raadsel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

Grappig, dat je zo lang zonder rijbewijs kan...

Ik woon afgelegen(Havelte) dus dan is een auto toch wel handig. OV is goed te doen, maar het is bus ~15 minuten en dan ben je op station en kan je weer 15 minuten wachten op een trein.

Voor lange tijd op en neer gereist naar Zwolle door school/college met OV, geen probleem, je bent gewoon een uur en 15 minuten kwijt. Met auto is het een half uur, maar door A28 (Staphorst) is het vaak dat je er 45 minuten over doet (file enzo).

Dus denk dat geen gebruik van rijbewijs heel erg nauw samenhangt met waar je bent opgegroeit.

Ik kan na bijna 7 jaar mijn rijbewijs te hebben niet meer zonder (OV naar me afstuderen is 2 uur en 20 minuten reizen en auto is 50 minuten). Ik kan ook begrijpen dat sommige mensen gewoon goed gebruik kunnen maken van het OV 8)

Nothing more to say...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@HTT-Thalan, Ok, een foutje gemaakt en meteen afgestraft :P
Je hebt ook mensen die totaal nergens naar kijken, niet naar banden of naar de olie of wat dan ook.

Wel even opletten met dat soort dingen, soms ben je bezig met ontzettend oude banden. Bij mijn auto kreeg ik ook nog de originele velgen met banden erbij (dus los van de 17 inch die er al onder zat), en die originele set was dus net zo oud als de auto. Bandjes uit 1995... nee dank u. Bij een reservewiel is dat zeker veel voorkomend, maar dan is ie vaak in betere omstandigheden bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 21:04
ZenTex schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 00:06:
Zoals topictitel...

33 lentes jong, en nog steeds heb ik geen rijbewijs. Ondanks een (mislukte) pogin in 2003, (had 1 maand de tijd om te lessen en af te rijden, bleek dus 1 dag voor het afrijden dat op de dag van afrijden mijn theorie net 1 dag verlopen te zijn, moest dus dezelfde dag theorie doen, gehaald, kwam uiteindelijk te laat voor het afrijden maar ging toch door. Mijn hart zat nog in mijn keel toen ik moest afrijden en dus ging ik met piepende banden de afrit van de snelweg op waar ik normaal als een slak rijdt.)

Op mijn kantoor noemt men dit de "redwise ziekte". Opvallend veel werknemers hebben geen rijbewijs. We hebben het dan ook amper nodig. Als zeeman stappen we meestal op schiphol op, en is een rijbewijs dus niet noodzakelijk, dit is met het openbaar vervoer veel makkelijker/practischer.

Ik vroeg me dus af of ik (wij) de enigen zijn. Dus, welke GoTers "op leeftijd" hebben nog meer geen rijbewijs? En zijn er plannen om daar verandering in te brengen?
Ik werk in de ICT en heb het ook pas gehaald op mijn 35e.
Ik heb het ook niet nodig gehad, kon prima met OV.
Echter, eenmaal het rbw gehaald ging er wel een wereld voor me open.
Leaseauto's, andere grotere opdrachten, betere bedrijven en natuurlijk je vrijheid en bewegingsruimte.
Mijn advies, neem een snelcursus (anwb of zo) en probeer het gewoon te halen. Het is echt een toevoeging voor je leven.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ben 20 en kan al niet eens meer zonder rijbewijs en auto, vooral nu ik +- 500km per week af leg. (Overigens m'n rijbewijs behaald toen ik 19 was). Tevens van plan nog meer te gaan behalen behalve B. Gewoon, omdat het kan en omdat het handig is.

Edit; ik vergeet omdat ik 't leuk vind :)

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 15-10-2009 09:35 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ik heb wel een rijbewijs en eens in de... anderhalf jaar rijd ik wel eens een... kilometer. Interessant genoeg, hoewel ik de auto een uiterst vervelend apparaat vind, heb ik niet persé iets tegen autorijden. Ik heb het gewoon echt niet nodig gehad. Helaas was dat wel een beetje onhandig toen ik met mijn team afgelopen weekend naar Turijn ging rijden. Het was handig geweest als ik daar ook een stukje had kunnen rijden, maar ik vertrouwde mezelf niet met 7 man in een auto van 2,2 ton.

Eigenlijk het meest nuttige aspect van je rijbewijs hebben is dat je de weg eens ziet vanuit het perspectief van de automobilist. Je krijgt een beter gevoel voor wat je in de auto wel en niet ziet. Gewoonlijk fiets ik alles, en over OV valt behalve 's nachts in Nederland niets te klagen. Er is een reden dat fietsers en voetgangers de meeste ongelukken veroorzaken (afgezien van dat er veel meer van zijn) en dat is dat ze gewoon niet uitkijken en geen respect hebben voor de positie van de automobilist. Ik ben het niet eens met de stelling dat veel mensen (flippy.nl bedoelt misschien zelfs het merendeel van de mensen?) niet kunnen rijden. Mensen zijn in NL ongelooflijk, en dan bedoel ik echt ongelooflijk goed in het verkeer. Op mijn ligfiets zien mensen mij nog als ik achter een rijtje geparkeerde auto's fiets en stoppen netjes, en men is algemeen voorzichtig wanneer dat geboden is. Heel weinig mensen rijden echt gevaarlijk. Ga eens naar een ander land en je huilt van de incapabele mensen op de weg. Ook op de snelweg is het verschil NL<->BU te merken.

Anyway, verder wordt er in dit topic al meermalen aangedragen dat de auto wel zoveel goedkoper is dan OV omdat benzine/dieselkosten lager zijn - ja ho eens even. Autokosten zijn typisch voor 33% brandstof, en rest afschrijving, reparatie en lasten. Bij nieuwe auto's is afschrijving hoger en reparatie lager (of binnen garantie), maar de verhoudingen blijven ongeveer hetzelfde. Er zijn heel, heel weinig auto's die goedkoper dan 40 ct/km rijden. En dan heb ik het nog niet over het aandeel belasting dat in specifiek auto-infrastructuur gaat zitten, als je dat meerekent is de auto met orden van grootten duurder dan wat dan ook. Een auto is absoluut GEEN goedkoop vervoersmiddel, en moet je echt beschouwen als een geweldige luxe om te mogen rijden, zeker in NL. De trein in NL is voltarief ongeveer even duur als de auto, ander OV gewoonlijk goedkoper. Abonnementen en kortingskaarten maken het flink goedkoper, met als enige nadeel iets minder comfort (maargoed, ik vind het juist comfortabeler omdat ik m'n muziek/filmpjes/werk kan doen in OV).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ssj3johan, men rijdt hier doorgaans rustiger etc, maar of men nou ook beter kan rijden.... Ik vind het echt heel storend dat men bijna nooit richting aangeeft en vrij laks van baan verwisseld. Ik heb het idee dat het ook achteruit gaat, zeker met de groeiende groep 'slaaprijders'.
Het rustigere rijden etc werpt zeker z'n vruchten af als je naar de cijfers kijkt, maar bij mij valt het in de categorie "ik ga wel met de fiets in de hand lopen, want als ik ga fietsen val ik misschien".

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 15-10-2009 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zoals hierboven wordt gezegt klopt het wel dat nederlanders in vergelijking met overige landen best goed kunnen rijden. echter is het wel zo dat veel fouten die nederlanders maken bijna nooit worden gemaakt door bijvoorbeeld duitsers (onnodig links rijden, slapen achter het stuur als voorbeeld). belgen is en heel ander verhaal, die rijden hetzelfde als de fransen, aka: WVW is een advies, geen wet.

amerikanen is overigens wel een vreemde eend in de bijt. dat volk (uitzonderingen daargelaten) zijn zo ongeloofelijk apatisch qua rijden (met alles eigenlijk) dat het gewoon bijna zielig is. als er een stopbord midden op de snelweg zou worden gezet zou iedereen ook daadwerkelijk stoppen. die mensen worden van het moment dat ze uit de baarmoeder komen al gedrild dat ze zich aan de regels moeten houden en hebben daardoor totaal geen eigen inzicht meer. die mensen doen alles op de automatische piloot zonder een greintje zelfinitatief. de fransen en britten zijn een exacte tegenpool daar weer van.

de rijstijlen van de diverse landen om ons heen zijn voor het grootste gedeelte te wijten aan de nationale instelling die men heeft. nederlanders zijn lekker nuchter, duitsers zijn... duits, en belgen zijn eigenlijk fransen en de fransen zijn nationalistische <censuur> :X .

loop maar eens bij een gemiddelde truckerscafe/resturant naar binnen, meestal hangen er wel pamfletten om te gaan werken in canada of amerika. simpele reden: nederlandse chauffeurs behoren tot de best opgeleide en professionele chauffeurs op de wereld. iets waar we stiekem wel trots op mogen zijn. _/-\o_
als iemand nou nog die oostblokkers van de bok af wil trappen zodat die onze naam niet besmetten zou het helemaal fijn zijn... O-)

[ Voor 0% gewijzigd door flippy op 15-10-2009 10:00 . Reden: typo ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ken een man van in de 50 met ADHD die geen rijbewijs heeft en nooit zal halen ook, zijn vrouw heeft het papiertje wel gehaald toen ze 40 werd omdat niet alles met de trein/bus is te doen. Zijn reden: hij is te impulsief en te ADHDerig dat hij zichzelf en anderen ongewild iets aan zou doen met een auto (eigen woorden).

Hij baseert zich daarbij op zijn avonturen als 16-jarig jongetje op een brommer en hoe hij zich destijds door het verkeer knalde, rücksichtlos. Knap hoe iemand zoveel zelfkennis kan inpassen in zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ssj3gohan schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 09:25:
Anyway, verder wordt er in dit topic al meermalen aangedragen dat de auto wel zoveel goedkoper is dan OV omdat benzine/dieselkosten lager zijn - ja ho eens even. Autokosten zijn typisch voor 33% brandstof, en rest afschrijving, reparatie en lasten. Bij nieuwe auto's is afschrijving hoger en reparatie lager (of binnen garantie), maar de verhoudingen blijven ongeveer hetzelfde. Er zijn heel, heel weinig auto's die goedkoper dan 40 ct/km rijden. En dan heb ik het nog niet over het aandeel belasting dat in specifiek auto-infrastructuur gaat zitten, als je dat meerekent is de auto met orden van grootten duurder dan wat dan ook. Een auto is absoluut GEEN goedkoop vervoersmiddel, en moet je echt beschouwen als een geweldige luxe om te mogen rijden, zeker in NL. De trein in NL is voltarief ongeveer even duur als de auto, ander OV gewoonlijk goedkoper. Abonnementen en kortingskaarten maken het flink goedkoper, met als enige nadeel iets minder comfort (maargoed, ik vind het juist comfortabeler omdat ik m'n muziek/filmpjes/werk kan doen in OV).
Ik denk dat wij van perspectief verschillen. Ik reken gewoon heel droog wat het MIJ kost om het één of het ander te 'rijden'. Als ik alles meetel, dus onderhoud, benzine, afschrijving, belasting, 'the works' dus, kom ik op ongeveer 250 euro per maand en dan rijd ik 2500 kilometer.
Los van het feit dat dat dus echt op 10 cent/km uitkomt, is de rekensom voor het OV niet moeilijk: Als ik elke dag van Breda naar Steenbergen wil met het OV kost me dat méér. En dan moet ik ook nog eens meer dan 2 keer zo lang reizen.
Wilf schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:01:
Ik ken een man van in de 50 met ADHD die geen rijbewijs heeft en nooit zal halen ook, zijn vrouw heeft het papiertje wel gehaald toen ze 40 werd omdat niet alles met de trein/bus is te doen. Zijn reden: hij is te impulsief en te ADHDerig dat hij zichzelf en anderen ongewild iets aan zou doen met een auto (eigen woorden).

Hij baseert zich daarbij op zijn avonturen als 16-jarig jongetje op een brommer en hoe hij zich destijds door het verkeer knalde, rücksichtlos. Knap hoe iemand zoveel zelfkennis kan inpassen in zijn leven.
Ik heb ook ADHD, en herken dat brommerverhaal. Ik heb tot 3 maal toe met mijn brommer in de kreukels gelegen en ging zonder blikken of blozen met 120 over autowegen, bussen inhalen, etc.

Toen ik eenmaal auto ging rijden (had dat al een paar keer gedaan stiekem, en heb ook 2 jaar heftruck gereden, met het daarvoor bestemde heftruckrijbewijs) merkte ik dat het vooral structuur aanleren is, zoals met heel veel dingen als ADHD'er. Ik moest vooral leren kijken, en nu dat een gewoonte is geworden, kijk ik tot op de dag van vandaag nog steeds precies zoals mijn instructeur me dat geleerd heeft. Alhoewel het chaotische aspect mij per definitie een minder geschikte chauffeur maakte, heb ik dat weten te counteren door wel heel veel feeling met de auto te hebben (het moet gewoon net als fietsen zijn) en veel te kijken, te anticiperen.

Voertuigbeheersing is bij veel mensen, ook scooter/brommerrijders, een probleem. Ze rijden erop, in plaats van ermee.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-10-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Onnodig linksrijden/inhalen met 1 km/h is wel iets waar wij nederlanders een speciale prijs voor verdienen. In italië is het stoplicht hoogstens een advies (meestal een afterthought) en is er geen voorkeurszijde waaraan iemand dient te worden ingehaald.

Het mooiste in Italië is nog wel dat parkeren niet in één laag gaat (zodat iedereen er daadwerkelijk uit kan) maar dat de weg zich gewoon progressief volparkeert tot enkel de laatste paar eruit kunnen. Ziehier:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JyENto57mTY1OUZx7839nEAS/thumb.jpg

@hierboven: Natuurlijk, als jij enkel benzine/diesel hoeft te betalen is het goedkoper. Het gaat mij erom dat het geld ergens vandaan moet komen, en dingen kosten wat ze kosten. Een werkgever die je een auto van de zaak geeft terwijl je die bijv. niet nodig hebt zou ik persoonlijk gewoon vragen om die 600e per maand die het kost bij mijn salaris te storten.

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 15-10-2009 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

flippy.nl schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 00:13:
<--- is instructeur.

niemand die het examen haalt KAN rijden. halen van het examen geeft alleen maar aan dat je MAG rijden. het kunnen is voor velen een prille en zeer vluchtige droom. zoals dagelijks op elke weg te zien is. de enkeling die na vele kilometers uiteindelijk kunnen rijden zijn zeldzaam. en in mijn ervaring heeft dat niks te maken met het aantal ongelukken die men heeft gehad of veroorzaakt. een goede bestuurder kan rustig 5 ongelukken hebben gehad in 5 jaar waar hij ondanks zijn kunnen niks aan heeft kunnen doen. een bestuurder die mag rijden van de wet en in 5 jaar nooit een ongeluk heeft gehad geeft eerder aan hoeveel geluk dat persoon heeft gehad door omringt te zijn door bestuurders met meer talent in die 5 jaar. al zal die bestuurder velen malen meer bijna-ongelukken hebben gehad en veel meer overige weggebruikers hebben gehinderd. er zijn mensen die 40 jaar zonder 1 ongeluk het leven door zijn gekomen. ik spreek echter uit ervaring dat ik nooit meer bij zo'n persoon in de auto stap, erg slecht voor mijn hart en de hoeveelheid aan onachtzaamheid en gebrek aan inzicht tegenover de overige weggebruikers is gewoon te triest voor woorden. zulke mensen zijn vrij simpel te herkennen, ze rijden allemaal 40 kilometer per uur onder de toegestane snelheid op de middelste baan en kijken ongeveer 5 meter voor de auto uit. (de bekende oogkleppen)
Ik snap je relaas op sommige punten wel, maar als ik wist dat een instructeur er zo over dacht zou ik daar nooit bij gaan lessen. Gelukkig is mijn oom een erg goede instructeur, dus die keus was ruim 5 jaar geleden makkelijk gemaakt. Ik vind je stellingen erg kortzichtig, hoewel ik het met je eens ben dat ik bijna iedere keer als ik in m'n auto stap, ook voor ritjes van 15-20 minuten, ik wel mensen tegenkom die de verkeersregels niet snappen/kennen of gewoon botweg negeren. Al zou ik moeten bekennen dat indien ik in echt vreemd gebied kom ik wellicht ook een aantal foutjes zo maken, ivm voorsorteren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 10:01

PauseBreak

derp!

Dat is inderdaad behoorlijk knap. Mijn beste vriend heeft ook ADHD maar wel gewoon zijn rijbewijs gehaald. Ik moet zeggen dat hij zich in het verkeer ineens wél kan concentreren op waar het om draait. Heel apart om te zien dat hij buiten de auto eigenlijk gewoon een 'loose canon' is, maar in de auto totaal gefocused.

Wat het autorijden betreft:
Het mag ook wel zo zijn dat Nederlanders doorgaans beter kunnen rijden dan de gemiddelde buitenlander. Zeker met het opleidingstraject dat je door moet gaan voordat je je rijbewijs hebt. Al moet ik wel bekennen dat het volgens mij de laatste jaren wel wat minder is geworden.
Het 'Nieuwe Rijden' wordt bijv. ook gewoon toegepast met invoegen op de autosnelweg, wat bij mijn ouders achter (aansluiting op de A67) dagelijks leidt tot gevaarlijke situaties en trucks die vol op de rem moeten of moeten uitwijken. Het gaat dan ook best wel eens mis, alleen ontspringt de automobilist doorgaans de dans. Zo zijn er overigens wel meer voorbeelden te bedenken. Links plakken is inderdaad een grote ergernis, maar ook het verwisselen van rijstrook zonder richtingaanwijzer is irritant en bovenal gevaarlijk.
Nu komt dit misschien ook wel doordat mensen na een x aantal jaar of kilometers hun auto als vanzelfsprekend gaan ervaren. Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik, toen ik in het bezit was van een auto, die mobiliteit en bijbehorende verantwoordelijkheid op een gegeven moment als vanzelfsprekend zag. Tegenwoordig heb ik geen eigen auto meer en rijd ik een stuk verantwoordelijker. Misschien zou het gewoon een idee zijn om iedere paar jaar (zeg iedere 5 jaar) een opfriscursus verplicht te stellen. Niet alleen voor wat betreft het praktijkgedeelte, maar ook - en misschien wel vooral eigenlijk - voor het theoriedeel. Er verandert zoveel dat wat ik 5 jaar geleden heb geleerd al gedeeltelijk passé is. Nou houd ik dat bij (ik krijg die nieuwsbrief van het Min V&W), maar heel veel mensen doen dat volgens mij niet en dat merk je wel tijdens het rijden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@HTT-Thalan, Daar reken je al te simpel, want op een gegeven moment kapt er iets belangrijks mee en ben je 400 eu verder om maar wat te noemen. Maar ik ga bij enkele ritten er vaak ook vanuit dat ik de auto toch al voor de deur heb staan. En mijn woon-werk verkeer reken ik ook de verhoogde kosten (benzine / onderhoud), de vaste lasten van verzekering en wegenbelasting heb je toch al. Maar voor iemand die een auto moet aanschaffen als alternatief is het plaatje weer totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

!null schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:17:
@HTT-Thalan, Daar reken je al te simpel, want op een gegeven moment kapt er iets belangrijks mee en ben je 400 eu verder om maar wat te noemen. Maar ik ga bij enkele ritten er vaak ook vanuit dat ik de auto toch al voor de deur heb staan. En mijn woon-werk verkeer reken ik ook de verhoogde kosten (benzine / onderhoud), de vaste lasten van verzekering en wegenbelasting heb je toch al. Maar voor iemand die een auto moet aanschaffen als alternatief is het plaatje weer totaal anders.
ssj3gohan schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:12:
@hierboven: Natuurlijk, als jij enkel benzine/diesel hoeft te betalen is het goedkoper. Het gaat mij erom dat het geld ergens vandaan moet komen, en dingen kosten wat ze kosten. Een werkgever die je een auto van de zaak geeft terwijl je die bijv. niet nodig hebt zou ik persoonlijk gewoon vragen om die 600e per maand die het kost bij mijn salaris te storten.
Ik rijd een eigen auto, te weten een Peugeot 205 1.1 die me 600 euro aanschaf heeft gekost, en ik onderhoud hem zelf, voorzover mogelijk. Natuurlijk kan ik een onverwachte reparatie krijgen van 400 euro, maar als ik dan weer een half jaar kan rijden val ik alweer dik onder de kilometervergoeding. (ik krijg een vast bedrag, maar je snapt dat ik doel op 19c/km als ik voor de zaak moet rijden buiten het woon-werk verkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zelf onderhoud doen is ook al geen eerlijke vergelijking, je kan/gaat toch ook niet zelf aan de trein sleutelen om je ritprijs goedkoper te maken? :P

Maar een hele oude goedkope bak kopen die weinig meer afschrijft is wel de beste manier om een hele lage kilometerprijs te krijgen, en maakt het wel mogelijk om onder die 19 cent te gaan zitten. Wanneer men uitgaat van nieuwe auto's, maar ook leaseconstructies, is 45ct/km volgens mij de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:25:
[...]

[...]

Ik rijd een eigen auto, te weten een Peugeot 205 1.1 die me 600 euro aanschaf heeft gekost, en ik onderhoud hem zelf, voorzover mogelijk. Natuurlijk kan ik een onverwachte reparatie krijgen van 400 euro, maar als ik dan weer een half jaar kan rijden val ik alweer dik onder de kilometervergoeding. (ik krijg een vast bedrag, maar je snapt dat ik doel op 19c/km als ik voor de zaak moet rijden buiten het woon-werk verkeer).
1.1, eigen onderhoud, goedkope aanschaf: je hebt het goed bekeken! Wat kost de verzekering dan eigenlijk? (wegenbelasting 69 per kwartaal neem ik aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Zelf onderhoud aan je auto doen is imo wel eerlijk. Dat het tegenwoordig de norm niet meer is doet daar niets aan af. De exorbitante prijzen van een dealer om simpele dingen te fixen of te onderhouden zijn een manier om de kostprijs per kilometer van een auto kunstmatig op te schroeven, om zo het OV minder buitennissig duur te laten lijken in vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wegenbelasting is voor ons in Breda 51 euro per kwartaal, en de verzekering, volgens mij een euro of 14 per maand, ik heb mijn rijbewijs nog niet zo lang dus nog maar 3 schadevrije jaren.

Of je het onderhoud wel of niet zelf doet, maakt niet uit. Als we van !null's standpunt uitgaan, betekent dat dan onderhoud door een dealer, een merkgarage, of een beunhaas? Zijn reparaties door een Bovag merkgarage niet eerlijk, en door de Peugeot dealer wel? Ik betaal nog steeds voor mijn onderdelen, ik monteer ze alleen zelf, en hou daarom de kosten lager.

Daar komt nog bij dat ik de auto heb gekocht voor mijn woon-werk verkeer. Als ik dus een ritje prive ga doen, buiten de normale ritjes, reken ik alleen de benzinekosten. Even familie opzoeken in groningen, treinkaartje (met 40% korting!) voor 2 personen (dagretour) is duurder dan gewoon met de 205 op en neer knallen, daarbij sparen we tijd uit, bepalen zelf de temperatuur en muziek, en kunnen vertrekken en aankomen wanneer wij dat willen.

Noem mij dan nog eens 1 reden om toch met het OV te gaan, en dan een reden die voor mij relevant moet zijn, geen geneuzel over ozonlaag en fossiele brandstoffen. Zelfs als de auto nét zo duur was als het OV is de auto interessanter vanwege de tijdswinst.

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-10-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik ben pas dit jaar begonnen met lessen, op m'n 22e. Ik vond dit al vrij laat, veel van m'n vrienden hebben hem meteen op hun 18e gehaald. Vond het zelf toen nog niet nodig en eigenlijk nu ook nog niet, maargoed, je moet een keer vind ik. Wil niet het risico lopen een mooie baan te missen omdat ik geen rijbewijs heb.. Heb nu 26 lesuren gehad, heb m'n theorie en ben vlak voordat ik voor m'n studie naar Denemarken ging gezakt :( Als ik nu terug kom in januari weer een paar lessen ertegenaan gooien en dan weer proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was laatst ook eens met wat mensen aan de praat. En ergens daar ging het ineens over het halen van een rijbewijs. Ik was echt verbaasd toen ze vertelden dat ze zelf pas op hun .. 30e .. 36e .. 27e .. het papiertje hadden gehaald. En dat dat vrij normaal was volgens hen. Ik kan me dat echt maar moeilijk voorstellen. Zeker aangezien we dus niet in de Randstad wonen met z'n allen. Dat je niet meteen een auto koopt, ok. Maar geen rijbewijs .. dat is me toch een partij ongemakkelijk. Ik moet er niet aan denken.

Ik heb tijden gekend dat er 7 auto's voor de deur stonden. Waarvan 3 van mezelf. In de buurt sta je dan ook bekend als 'oh ben jij er eentje van die' .. maar er is verdorie wel altijd vervoer beschikbaar. Ook al moest je de nodige keren auto's gaan verzetten. Het is gewoon fijn om mobiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is wel zo dat ook dat veel duurder is geworden, en dat je graag wil voorkomen een oor aangenaaid te krijgen. Ik doe ook simpele dingen zelf, en andere dingen laat ik door bijklussende monteurs in de avonduren of weekenden doen. Ik ga niet voor een paar tientjes zelf klooien op straat met olie wat je dan weer weg moet brengen etc. Maar ik heb ook helemaal geen zin om tijdens kantooruren tijd te moeten vrij maken voor die (vaak) kleine dingen.
Dus ja ik doe het ook goedkoper dan de norm, waar de norm weer duur is. Het is gewoon lastig om een goeie vergelijking te maken. Ga je het OV vergelijken met een oud autootje die wellicht door een fatsoenlijke garage gefixt wordt, of ga je het vergelijken met dure leaseconstructies.
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:51:
om zo het OV minder buitennissig duur te laten lijken in vergelijking.
Denk je werkelijk nou echt dat ze het daarom doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

!null schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 11:09:
Denk je werkelijk nou echt dat ze het daarom doen?
Ik zeg dat dat een van de argumenten is die worden aangevoerd door de OV-aanhangers. En dat is evengoed niet eerlijk als stellen dat onderhoud wat je zelf kunt doen, oneerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 00:34

Ruudjah

2022

Sinds 2007 een rijbewijs, toen was ik 24, maar da's een US rijbewijs. Daar heb je hier in Nederland zo goed als niets aan. NL rijbewijs, nu ik 27 ben, heb ik ook nog niet.

Een kennis van me is 55+ en heeft ook nog geen rijbewijs. Niet nodig zegt-ie. Tegelijkertijd heeft hij al een bedirjf verkocht en start nu z'n volgende.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zelf woonde ik in Hilversum en heb pas op mijn 21e mijn rijbewijs gehaald. In H'sum kan je dan ook niet autorijden (drukte), de Hilversummers kunnen trouwens ook niet rijden (hoe vaak ik al niet bijna dood ben gereden als fietser/voetganger... en mijn enige auto-aanrijding was ook in H'sum, een leasebak die de weg op schoot toen ik voorbij reed).

Als je in H'sum van het centrum naar een uithoek van het dorp wil gaan doe je daar op de fiets 5 a 10 minuten over, met de auto 20 tot (in de spits) 55 minuten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wilf op 15-10-2009 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ruudjah schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 11:14:
Sinds 2007 een rijbewijs, toen was ik 24, maar da's een US rijbewijs. Daar heb je hier in Nederland zo goed als niets aan. NL rijbewijs, nu ik 27 ben, heb ik ook nog niet.

Een kennis van me is 55+ en heeft ook nog geen rijbewijs. Niet nodig zegt-ie. Tegelijkertijd heeft hij al een bedirjf verkocht en start nu z'n volgende.
Snap de toegevoegde waarde van die laatste zin niet, een jongen van 16 kan achter z'n pc een bedrijf starten, dus om daar nou veel waarde aan te hechten zeker in samenhang met het rijbewijs (?) lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:13:
[...]
Ik snap je relaas op sommige punten wel, maar als ik wist dat een instructeur er zo over dacht zou ik daar nooit bij gaan lessen. Gelukkig is mijn oom een erg goede instructeur, dus die keus was ruim 5 jaar geleden makkelijk gemaakt. Ik vind je stellingen erg kortzichtig, hoewel ik het met je eens ben dat ik bijna iedere keer als ik in m'n auto stap, ook voor ritjes van 15-20 minuten, ik wel mensen tegenkom die de verkeersregels niet snappen/kennen of gewoon botweg negeren. Al zou ik moeten bekennen dat indien ik in echt vreemd gebied kom ik wellicht ook een aantal foutjes zo maken, ivm voorsorteren e.d.
mijn visie op de gemiddelde automobilist is heel simpel: erg veel mensen denken dat ze beter kunnen rijden dan ze eigenlijk doen. er is geen instructeur of examinator die er anders over denkt, al zullen hun het waarschijnlijk in andere woorden onderbrengen. ik breng het alleen wat minder rooskleurig. en fouten maken doet iedereen, zelfs instructeurs en examinatoren. de vraag is alleen of je beseft dat je iets niet goed doet en welke handelingen je verricht om toch mogelijke risico's te verminderen. per ongeluk geen riching aangeven of verkeerd voorsorteren en dan zonder fatsoenlijk te kijken alsnog het stuur omgooien als voorbeeld hoe het niet moet. ik kraak niemand hier af als bestuurder zijne, dat recht heb ik totaal niet. dan zou ik minstens een uurtje ernaast moeten zitten om een beeld te krijgen van hem/haar. maar als ik sommige stukken lees op dit forum (iets over een dierenambulance of zo :X ) dan worden mijn vermoedens vaak alleen maar bevestigd.

helaas is het overal zo: 95 man rijdt voorbeeldig en de 5 die als een stelletje malloten door het verker banjeren verzieken het voor de rest.

mijn ervaring is echter wel dat de mensen die op latere leeftijd hun rijbewijs halen vaak beter kunnen rijden na 1 jaar dan hun 18 jarige lotgenoten.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 15-10-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 4629 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 11:10:
[...]

Ik zeg dat dat een van de argumenten is die worden aangevoerd door de OV-aanhangers. En dat is evengoed niet eerlijk als stellen dat onderhoud wat je zelf kunt doen, oneerlijk is.
Het is helemaal niet duidelijk welk standpunt jij vurig aan het verdedigen bent hè :+

Er wordt wel weer lekker een OV versus auto macpcflameware gestart maar je weet waar dat bij de echte mac vs pc discussie eindigt... Een auto is niet goedkoop, OV is niet duur, ze zijn ruwweg hetzelfde onder de streep. Op OV heb je geen invloed op de prijs, bij een auto wel, dus afhankelijk van hoe handig je bent en/of hoe je rijdt kun je een auto goedkoper maken. In OV kun je rustig werken of iets anders doen dan je druk maken over het verkeer, in de auto heb je allemaal luxe dingen helemaal voor jezelf. In OV zit je veilig, afgezien van af en toe bestolen te worden, in een auto vlieg je de bocht uit of word je ge-P.I.T.'d door een vrouw die telefonerend zit te breien achter het stuur. In de randstad is je gemiddelde snelheid in de auto 5 km/h, buiten de randstad 80, OV doet altijd 35 (binnenstad) en 60-80 (trein). Dit is een topic dat mensen aantrekt die aan de ene kant alleen OV/fiets gebruiken en aan de andere kant mensen die de heilige koe aanbidden, heb begrip voor elkaar*.

Kunnen we nu terug naar het afstrepen van alle soosbejaarden zonder rijbewijs?

* LOL, idioten in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 11:37:
[...]

Snap de toegevoegde waarde van die laatste zin niet, een jongen van 16 kan achter z'n pc een bedrijf starten, dus om daar nou veel waarde aan te hechten zeker in samenhang met het rijbewijs (?) lijkt me niet.
Hij heeft het waarschijnlijk niet over eenmanszaakjes...

Ik herken er wel wat in, ik werkte eerder bij een bedrijf waar een nog vrij jong iemand (27 ofzo) al door was gegroeid tot manager, met bijbehorende houding (niet persee negatief), en ook bijbehorend veel reizen. Totaal geen probleem want alle locaties zaten bij treinstations etc (bewust gedaan). Maar als meneer wilde overstappen naar een andere baan als manager zijnde (daar is ie ook echt geschikt voor) dan kom je toch niet heel ver zonder rijbewijs, niet onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 00:34

Ruudjah

2022

Het ging inderdaad niet over een eenmanszaak, maar een internationaal middelgroot bedrijf met een hoop werknemers. Om aan te geven dat een rijbewijs niet echt een maatschappelijke vereiste is waar je dat wel voor een hoop zaken zou verwachten. En dat je behoorlijk succesvol kan zijn zonder een rijbewijs.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jah prima, maar daar gaat het niet (enkel) om. Uitzonderingen zijn er genoeg, kijk naar de talloze miljonairs die net of geeneens hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Dat betekent niet dat 60% v.h. NL volk dat enkel MBO volgt rijk gaat worden. Nu is een rijbewijs vele malen minder belangrijk dan een opleiding, maar het gaat hier ook niet enkel om de nuttigheid ervan bij een baan, ook in algemeen en sociaal opzicht is een rijbewijs erg fijn. Een bedrijf verkopen kan trouwens enkel indien hij enig aandeelhouder was en al z'n aandelen heeft verkocht, al weet ik niet wat jij met verkopen bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 27-06 12:27

tazzman

a real boardmonkey

Niemand zegt dat je met een MBO diploma (whatever dat met dit topic te maken heeft is mij compleet onduidelijk) geen directeur kan worden. Of dat je zonder rijbewijs geen goede baan zou kunnen hebben.

Mijn vader is recentelijk met pensioen gegaan als manager van een zelfstandig NS onderdeel en hij heeft een prima carriere achter de rug gehad bij onze spoorwegen. Ja, hij heeft al 40 jaar zijn rijbewijs maar hij heeft altijd met het OV naar z'n werk gereisd. Dat was gratis, comfortabel (1e klas) en je liep zo vanaf Utrecht Centraal je kantoor binnen (HGB2 en later HGB4). Oh en geen parkeerproblemen en kosten.

Maar dit was enkel mogelijk door enkele belangrijke factoren:

- Een vaste werkplek. Als consultant kan je potentieel elke dag ergens anders aan het werk zijn. Van Leeuwarden tot Maastricht of midden in de randstad. Voor consultants is flexibiliteit en mobiliteit zeer belangrijk. Voor iemand met een vaste werkplek is dat niet het geval, hooguit kan je dichter naar je werk toe verhuizen - mocht de baan je erg bevallen natuurlijk.

- Goedkoop toegang tot 1e klas OV. Zodra je zelf voor je OV moet betalen, laat staan 1e klas, dan valt het nog maar te bezien of een OV jaarkaart zoveel goedkoper is. Zeker wanneer je wachttijd en (gebrek aan) comfort ook in uitdrukking brengt in geld. (= hoeveel heb je er voorover om te reizen wanneer je wilt, waar je wilt en in de luxe en privacy van je eigen auto). Het reizen met 1e klas maakt het OV ook een stuk draagbaarder. Vooral omdat het gewoon een stuk rustiger is, en veelal vrij van jongeren met blerende walkmans.

- Een goed aansluitend reisschema. Het is mij vokomen onduidelijk waarom bus en trein zovaak gewoon niet aansluiten op elkaar. Door een ongewoonlijk toeval sloot de treis van mijn vader bijna naadloos aan op de bus verbinding naar huis. Dus vanuit de trein bijna direct de bus in - hooguit 5 tot 10 minuten wachten.

Ik heb het zelf ook geprobeerd om met het OV te reizen. Ik had mijn Audi 100 2.8 V6 verkocht omdat de kosten mij gewoon teveel werden. Met de auto was in binnen 30-40 minuten op mijn werk. Met het OV was ik afhankelijk van een onbetrouwbare busverbinding naar het station (15 minuten), een trein naar Utrecht (10 minuten maar minstens 15 minuten wachten = 25 minuten) en dan een boemeltreintje naar Baarn (30 minuten, zonder extra wachttijd op het stuk enkel spoor). Ik was dus gewoon 1 1/2 uur kwijt om op mijn werk te komen. En zo goedkoop was het allemaal ook niet! Dus na 2 maanden heb ik weer een auto gekocht - ik kon het gewoon niet meer opbrengen om met het OV te reizen.

Of je dus zonder rijbewijs succesvol kan zijn hangt gewoon erg af van de aard van je werk, je werkplek, je woonplaats en het OV tussen die beide locaties. Dat je in Nederland niets te klagen hebt over het OV vind ik gewoon absurd. Zodra je afhankelijk bent van meerdere treinverbindingen en busverbindingen, kom je er snel achter dat het in Nederland helemaal niet zo fantastisch is als je zou denken met het OV.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
tazzman schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:53:

Ik heb het zelf ook geprobeerd om met het OV te reizen. Ik had mijn Audi 100 2.8 V6 verkocht omdat de kosten mij gewoon teveel werden. Met de auto was in binnen 30-40 minuten op mijn werk. Met het OV was ik afhankelijk van een onbetrouwbare busverbinding naar het station (15 minuten), een trein naar Utrecht (10 minuten maar minstens 15 minuten wachten = 25 minuten) en dan een boemeltreintje naar Baarn (30 minuten, zonder extra wachttijd op het stuk enkel spoor). Ik was dus gewoon 1 1/2 uur kwijt om op mijn werk te komen. En zo goedkoop was het allemaal ook niet! Dus na 2 maanden heb ik weer een auto gekocht - ik kon het gewoon niet meer opbrengen om met het OV te reizen.
Aangezien mijn vorige auto de geest gaf, en ik even moest wachten tot ik een nieuwe had, heb ik laatst een paar weekjes het openbaar vervoer genomen voor woon-werk.

Opzich was het redelijk te doen. 5 minuten fietsen naar het metro station, ca 5 minuten wachten, 10 minuten met de metro naar het station, ca 10 minuten wachten, 10 minuten met de trein en nog 5 minuten lopen. Alles bij elkaar tussen de 40 en 50 minuten reistijd.

Echter, met de auto doe ik er 15 a 20 minuten over. Dat scheelt dus al een uur per dag.

Daar komt bij dat het openbaar vervoer zeker niet goedkoper is als je het een paar weken doet. Op jaarbasis komt het qua kosten wel redelijk overeen als je een abonnement neemt. Echter, als je er een auto naast hebt is het weer een stuk duurder.

Maar daar houdt het nog niet op. Met de auto kan ik tijdens mijn lunchpauze (die een uur duurt) boodschappen doen.
Nu heb ik een werkgever die een aantal fietsen ter beschikking stelt, welke in de pauze gebruikt kunnen worden. Dan kun je nog even de stad in om wat kleine inkopen/boodschappen te doen, maar anders was dit ook niet mogelijk geweest als ik met het OV reis. Naast het feit dat het vermoeiend is, is het ook onpraktisch om met 2 volle boodschappentassen met de trein terug naar huis te gaan. Dat moet ik dus nog eens na werktijd doen.

Een auto scheelt mij dus zeker een uurtje of 7 per week. Het OV pakken staat voor mij dus praktisch gelijk aan een dag extra werken zonder extra financiële compensatie. :)

Het hangt dus helemaal van je situatie af, maar voor mij is het OV op dit moment niet praktisch en financiëel zit er ook geen duidelijk voordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat heb ik ook, je betaalt meer voor de auto je wint het ook in reistijd, dat is ook heel wat waard.
Maar dat heb ik nu, en nu rij ik een 2 liter Celica, helpt niet echt. Straks ga ik waarschijnlijk over op een Starletje, en dan is het gewoon lachen, hoe goedkoop het wel niet is. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat iemand altijd met mij mee rijdt, carpoolen eigenlijk, van wie ik ook een vergoeding krijg.

[ Voor 61% gewijzigd door !null op 15-10-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tazzman schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:53:
Niemand zegt dat je met een MBO diploma (whatever dat met dit topic te maken heeft is mij compleet onduidelijk) geen directeur kan worden. Of dat je zonder rijbewijs geen goede baan zou kunnen hebben.
Dat jij het niet snapt prima, hij geeft een voorbeeld van iemand die succesvol is zonder rijbewijs, met mijn post geef ik aan dat zo'n een voorbeeld niet representatief hoeft te zijn of een indicatie voor een meerderheid, daar komen veel meer factoren bij kijken. Leek me duidelijk ondertussen dat een rijbewijs geen vereiste is, maar wel verdomde handig en niet alleen voor werkgerelateerde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Boeiend, ik ken genoeg mensen die op hun 40e niet eens een rijbewijs hebben en er geen behoefte aan hebben.

Ik heb er een maar gebruikt 't echt nooit. Fiets (& benenwagen) + OV ftw.

Eindeloze discussie dit.

[ Voor 7% gewijzigd door sky- op 15-10-2009 16:35 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Ik kan echt niet zonder rijbewijs, zowel qua werk als prive niet. Moet er niet aan denken om zondagmiddag familiebezoek te doen en 3 uur met OV te reizen. Terwijl het nog geen 3 kwartier met de auto is. Om over werk maar te zwijgen :X

Waarom ik direct rijbewijs gehaald heb? Omdat het toen per uur 10 euro goedkoper was dan nu :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dat ligt eraan dus waar je woont. In de stad (waar ik dus woon) ben je vaak met de auto langer onderweg dan met het OV of fiets.

[ Voor 3% gewijzigd door sky- op 15-10-2009 18:33 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zamorano schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:45:
[...]

Het hangt dus helemaal van je situatie af, maar voor mij is het OV op dit moment niet praktisch en financiëel zit er ook geen duidelijk voordeel aan.
Klopt. Wat ik echter een beetje mis in veel van deze "kan niet zonder auto" verhalen is dat je zelf (althans tegen je 30e verwacht ik dat het eigen keuze is en niet meer die van je ouders :z ) kiest voor die situatie, en dat die keuze je blijkbaar in veel gevallen de flexibiliteit en vrijheid om makkelijk de auto eenmalig, tijdelijk of permanent te laten staan ontneemt. Dat wil niet zeggen dat een andere keuze geen andere nadelen met zich meebrengt.

Je kunt prima met vrijwel ieder budget ergens gaan wonen op loopafstand van IC-stations waarmee je - zeker binnen de randstad, maar ook op veel plekken erbuiten - sneller kunt reizen dan met de auto. Je kunt ook bij werkgevers die op OV-technisch slechte locaties zitten stemmen met de voeten: elders een baan zoeken dat beter bereikbaar is (en aangeven waarom je dat doet). Zelfs middenin de huidige "crisis" is er een flink tekort aan talentvolle IT-ers. Jij hebt het dus voor het uitkiezen en kunt eisen stellen.

Niet dat bovenstaande altijd realistisch is, maar ik gebruik het gewoon om de eigen macht over de situatie te illustreren :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
AW_Bos schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:17:
Hier meldt een 24-jarige Tweaker zich.
Ik heb al vijf keer rij-examen gedaan maar tot op heden steeds gezakt. De reden is mij ook wel bekend, en dat komt doordat ik autisme heb en ik alle bewegingen en veranderingen van het verkeer steeds in de gaten moet houden wat mij teveel energie kost:
Dan weer een vrachtwagen die weg wil rijden, dan een fietser van rechts, en dan een wegversmalling met een andere auto die ik voor moet laten gaan..

Ik heb zelfs al geprobeerd in het rustigere noorden van het land (Winschoten) rijlessen en rijexamen gevolgd, hoewel dat makkelijker was dan het drukke Utrecht, is het tot op heden niet gelukt.
Voorlopig kap ik er mee. Misschien dat ik over een paar jaar weer de draad op wil pakken. Maar dan vraag ik me alsnog af of ik wel vaak genoeg zal rijden mocht ik ooit mijn roze papiertje pasje hebben.
Even een troost:

Ik deed er in Nederland ook 6 keer over. Een aantal keren gewoon vet pech gehad, een paar keer gewoon een chagarijn, en uiteindelijk de 6e keer *foutloos* gereden. Examinator had geen opmerkingen en vond dat ik al jaren reed. Ik reed trouwens in Utrecht, ook niet een van de meest geweldige steden verder om examen in te doen.

Ik zou niet een "paar jaar" wachten trouwens, maar het blijven volhouden. Het is een enorme kostenpost, maar als je het laat verwateren dan gaat dat geheid problemen geven als je weer wil beginnen.

In de VS slaagde ik de 1e keer, maar ja toen had ik ook al 8 jaar een rijbewijs. Intussen rij ik dagelijks in de Greater Los Angeles Area rond, en dat is bepaald geen Winschoten of Utrecht natuurlijk. ;)

Waarom niet een "paar jaar" wachten? Ik rijd al ruim 7 jaar in een automaat..... en alle keren in Nederland heb ik ook gewoon een automaat gehuurd. Maar toen ik in mijn pa's auto plaatsnam, duurde het toch een half uurtje voor ik echt weer aan hand-schakelen gewend was..... nu reed ik dagelijks, dus alle andere facetten van het rijden - inclusief het rijden in enorm grote en enorm drukke steden - had ik geen probleem mee.

Als je helemaal niet meer rijdt, verwaterd het snel. Kijk, als je eenmaal het rijbewijs hebt hoef je je niet meer te bewijzen, en als je dan slechts 1 of 2 keer per maand rijdt, dat is helemaal niet erg, je doet toch ervaring op. (en je wordt niet direct bestraft voor een keer niet richting aangeven of geen voorang verlenen als je nog genoeg tijd hebt om af te slaan, etc)

Kortom: Als je het financieel nog aankunt: doorzetten. :Y
dion_b schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 23:24:
Je kunt prima met vrijwel ieder budget ergens gaan wonen op loopafstand van IC-stations waarmee je - zeker binnen de randstad, maar ook op veel plekken erbuiten - sneller kunt reizen dan met de auto. Je kunt ook bij werkgevers die op OV-technisch slechte locaties zitten stemmen met de voeten: elders een baan zoeken dat beter bereikbaar is (en aangeven waarom je dat doet). Zelfs middenin de huidige "crisis" is er een flink tekort aan talentvolle IT-ers. Jij hebt het dus voor het uitkiezen en kunt eisen stellen.

Niet dat bovenstaande altijd realistisch is, maar ik gebruik het gewoon om de eigen macht over de situatie te illustreren :)
In Nederland is dit wellicht mogelijk. En misschien ook wel in andere gebieden in Europa waar het OV betaalbaar is en veel aanwezig.

In California, waar ik woon, is dat al een enorm stuk moeilijker. Het OV is hier veel beperkter aanwezig, en heeft veel minder directe routes. Ik heb wel eens uitgevogeld hoe lang het zou duren, en dat zou dan een uur en 10 zijn met 2 bussen, terwijl ik met de auto in 20 minuten er kan zijn. Dat is inclusief 8 minuten lopen van mijn huis naar een bushalte, en 7 minuten lopen van de halte naar werk - geschat volgens de planner. Aangezien ik ook dagelijks een laptop meesjouw, spring ik toch veel liever in de auto. :Y

[ Voor 21% gewijzigd door maartena op 16-10-2009 01:20 ]

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dion_b schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 23:24:
[...]

Klopt. Wat ik echter een beetje mis in veel van deze "kan niet zonder auto" verhalen is dat je zelf (althans tegen je 30e verwacht ik dat het eigen keuze is en niet meer die van je ouders :z ) kiest voor die situatie, en dat die keuze je blijkbaar in veel gevallen de flexibiliteit en vrijheid om makkelijk de auto eenmalig, tijdelijk of permanent te laten staan ontneemt. Dat wil niet zeggen dat een andere keuze geen andere nadelen met zich meebrengt.

Je eigen keuzes zijn hierin zeker van belang. Je hebt tot op zekere hoogte inderdaad controle. Maar nog steeds stel je het imo te zonnig voor. Nu heb ik bijvoorbeeld een vrij specefieke tak (embedded + linux) maar zo zullen er wel meer van die specefieke takken zijn waar je helemaal niet zoveel keuze hebt.
Los nog van het woon-werk verhaal, je familie en vrienden gaan gewoon lekker wonen waar ze willen. En vaak op genoeg plekken dat OV onhandig is. Ik zeg niet onmogelijk, maar ik heb familie en vrienden wonen op plekken waar eens in het uur een bus komt als je geluk hebt (en dat dus in de randstad) of mensen die op plekken wonen waar het nachtnet nauwelijk aanwezig is. Vind ik wel belangrijk om gewoon de vrijheid te hebben, als je het wat later maakt.
Als ik nu naar mijn woon-werk verkeer kijk zou ik op dit moment zonder auto kunnen (zou ik er langer over doen en niet persee goedkoper, maar is gewoon te doen), maar de auto is toch wel fijn voor alle overige trips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Al zou ik mijn woon-werk compleet en zonder vertragingen, voor dezelfde prijs met het OV kunnen doen - dan had ik nog steeds een auto gehad voor overige zaken, familie bezoeken, vakantie, boodschappen, etc. Dan kan dat woon-werk verkeer er ook wel bij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50
Heb sinds mijn 19e rijbewijs, maar pas vanaf mijn 30ste een auto. Van te voren 5 jaar in Tilburg en 5 jaar in Heerlen gewoond op loopafstand van trein + busstation, dus nooit een auto nodig gehad.

Ben nu bewust iets verder van de autosnelweg en treinstation gaan wonen omdat hier de woonlasten minder zijn, dus dan is een auto af en toe wel handig. Maar ik rij nu nog maar zo'n 4000 km per jaar, 9 van de 10 keer kan ik het ook met de fiets af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:36:
[...]

Je eigen keuzes zijn hierin zeker van belang. Je hebt tot op zekere hoogte inderdaad controle. Maar nog steeds stel je het imo te zonnig voor.
Ik stel het helemaal niet te zonnig voor, ik heb van m'n 18e tot m'n 30e zelfstandig gewoond zonder auto of rijbewijs. Redelijk wat ervaring dus.
Nu heb ik bijvoorbeeld een vrij specefieke tak (embedded + linux) maar zo zullen er wel meer van die specefieke takken zijn waar je helemaal niet zoveel keuze hebt.
1) die tak heb je ook zelf gekozen
2) puur "embedded linux in Monsterboard gooien geeft al op dit moment 8 werkgevers op uiteenlopende locaties in NL
3) je kunt er ook voor kiezen om op loop/fietsafstand van je werk te wonen.
Los nog van het woon-werk verhaal, je familie en vrienden gaan gewoon lekker wonen waar ze willen. En vaak op genoeg plekken dat OV onhandig is. Ik zeg niet onmogelijk, maar ik heb familie en vrienden wonen op plekken waar eens in het uur een bus komt als je geluk hebt (en dat dus in de randstad) of mensen die op plekken wonen waar het nachtnet nauwelijk aanwezig is. Vind ik wel belangrijk om gewoon de vrijheid te hebben, als je het wat later maakt.
Dan blijf je toch gewoon op de bank crashen of je vraagt hen je af te zetten op ergens waar wel vervoer is? Of je laat hen naar jou toe komen omdat zij degenen zijn die op verkeerstechnisch lastige locaties zijn gaan wonen. Denk in termen van oplossingen ipv problemen en het kan prima.

Daarbij komt dat als ik naar vrienden verder weg ga er geheid toch alcohol gedronken wordt, wat gelijk sowieso auto uitsluit op dat moment, ongeacht waar het is :z
Als ik nu naar mijn woon-werk verkeer kijk zou ik op dit moment zonder auto kunnen (zou ik er langer over doen en niet persee goedkoper, maar is gewoon te doen), maar de auto is toch wel fijn voor alle overige trips.
Ik gebruik de auto bijna alleen maar voor non-werkgerelateerde dingen, simpelweg omdat m'n dagelijkse forensenstukje op de fiets te doen is (goedkoper + sneller dan auto, plus geen parkeerproblemen), en de meeste vergaderingen elders in het land anders vergezeld zouden worden van een uurtje of twee filerijden, waar de trein gewoon doorrijdt. Ik heb echt een schurfthekel aan filerijden - het vreet tijd waarin je echt niets anders zinnigs kunt doen, en je komt vermoeid en gefrustreerd aan waardoor je ook nog eens slechter werkt. M'n werkgever betaalt me (zeer begrijpelijkerwijs) niet voor de tijd die ik in een file sta onderweg naar werk, en ik vertik het om mijn eigen tijd daaraan op te offeren. OV is meestal trager dan filevrij rijden, maar niet zoveel trager als het om IC-treinen gaat wederom, mits je de keuze gemaakt hebt om vervoerstechnisch gunstig te wonen - ik zit binnen 5 min op de A2 of A10 met de auto en binnen 10 min op de trein op Amstel of Muiderpoort - en dat is allerminst toeval, en het enorme verschil is dat je je lekker kunt inlezen, een stuk kunt schrijven of gewoon weg kunt dutten onderweg.

Daarentegen volledig mee eens dat de auto erg handig is om een gezin richting weggelegen vakantiehuisje te vervoeren, of om grote zooi te vervoeren van/naar huis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dion_b schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:21:
[...]

Ik stel het helemaal niet te zonnig voor, ik heb van m'n 18e tot m'n 30e zelfstandig gewoond zonder auto of rijbewijs. Redelijk wat ervaring dus.
Ok, leuk dat jou het lukt.
[...]

1) die tak heb je ook zelf gekozen
Je punt? Jij wil dingen omdraaien? M'n vak/werkgebied kiezen op basis van OV bereikbaarheid? Ik neem aan dat je ook wel ziet dat dat onzin is.
2) puur "embedded linux in Monsterboard gooien geeft al op dit moment 8 werkgevers op uiteenlopende locaties in NL
Uiteraard zullen er bedrijven in die tak ook op OV bereikbare locaties zitten, sluit ik ook niet uit.
3) je kunt er ook voor kiezen om op loop/fietsafstand van je werk te wonen.
Mijn huidige werk is in het gooi, en aangezien ik net ben begonnen kan ik de huizen hier nog even niet betalen :P
Mijn werk is overigens wel al met OV bereikbaar, moet ik hier wel een fiets neerzetten (al gedaan).
[...]

Dan blijf je toch gewoon op de bank crashen of je vraagt hen je af te zetten op ergens waar wel vervoer is?
Op de bank crashen kan, doen mensen ook wel eens bij ons als ze met OV zijn. Bij vrienden of familie die dichtbij je staat kan het altijd wel, maar het is lang niet altijd gepast, of uberhaupt mogelijk voor wat voor reden dan ook. (geen plek, net een kind, en m'n oma van 94 ga ik het niet aan doen).
Of je laat hen naar jou toe komen omdat zij degenen zijn die op verkeerstechnisch lastige locaties zijn gaan wonen. Denk in termen van oplossingen ipv problemen en het kan prima.
Over denken in termen gesproken... Ik weet niet hoe het bij jou zit maar het wel of niet ergens kunnen komen met OV is niet bepalend hoe ik mijn leven leef. Ik snap je verhaal van keuzes maken om dingen met OV kunnen doen zodat je geen auto nodig hebt etc, snap ik wel, maar dat is niet mijn ultieme doel ofzo. Ik zou het niet leuk vinden, maar ook oneerlijk om (evt. bepaalde) mensen continu naar mij toe te laten komen.
Net als ergens blijven slapen, het neemt veel tijd in beslag, het is meteen een hele onderneming, irritant als je de volgende ochtend wat van plan was (laat staan een doordeweekse dag waar je gewoon op moet voor je werk). Werkt m.i. beperkend.
Deze discussie geeft in mijn ogen aan wat voor keuzes je maakt wanneer je zonder auto leeft. Wellicht had jij al je vrienden en familie bij jou in de stad wonen, maar ik niet.
Daarbij komt dat als ik naar vrienden verder weg ga er geheid toch alcohol gedronken wordt, wat gelijk sowieso auto uitsluit op dat moment, ongeacht waar het is :z
Dat is jou keuze, alcohol boeit mij niet zo veel. Vaak neem ik overigens wel 1 of 2 biertjes, soms ook niet. Ik vind drinken niet echt een argument, heb ik nooit gevonden, ook niet op m'n 18e/19e toen ik net rijbewijs en auto had, gewoon meteen naar allerlei feesten in grote steden gereden (want de auto zit wel op het nachtnet :P )
[...]

Ik gebruik de auto bijna alleen maar voor non-werkgerelateerde dingen, simpelweg omdat m'n dagelijkse forensenstukje op de fiets te doen is (goedkoper + sneller dan auto, plus geen parkeerproblemen), en de meeste vergaderingen elders in het land anders vergezeld zouden worden van een uurtje of twee filerijden, waar de trein gewoon doorrijdt. Ik heb echt een schurfthekel aan filerijden - het vreet tijd waarin je echt niets anders zinnigs kunt doen, en je komt vermoeid en gefrustreerd aan waardoor je ook nog eens slechter werkt. M'n werkgever betaalt me (zeer begrijpelijkerwijs) niet voor de tijd die ik in een file sta onderweg naar werk, en ik vertik het om mijn eigen tijd daaraan op te offeren. OV is meestal trager dan filevrij rijden, maar niet zoveel trager als het om IC-treinen gaat wederom, mits je de keuze gemaakt hebt om vervoerstechnisch gunstig te wonen - ik zit binnen 5 min op de A2 of A10 met de auto en binnen 10 min op de trein op Amstel of Muiderpoort - en dat is allerminst toeval, en het enorme verschil is dat je je lekker kunt inlezen, een stuk kunt schrijven of gewoon weg kunt dutten onderweg.
Volgens mij wonen wij best dichtbij elkaar trouwens. Ik woon vrijwel tegen het centrum aan, maar zit ook zo bij Amstel/Muiderpoort met de fiets, of met de auto zo op de A1 / A2 / A10.

Dat tijdsverhaal, mijn baas betaalt me ook niet om in de file te staan, even goed niet voor de volgende trein pakken omdat de eerste niet rijdt oid. Verder is een beetje filerijden niet erg, en bij heel veel filerijden is het eerst vervelend, daarna lijken mensen er aan te wennen.
Mensen gaan iig niet voor de lol er in staan, het is nog altijd een afweging. Mensen doen er vaak nog altijd korter over incl file dan met OV, vandaar blijven ze in de file staan. Maar mensen hebben vaak meer mogelijkheden dan ze denken, net iets andere werktijden (ik kan bijvoorbeeld beginnen wanneer ik wil), of toch een fiets op lokatie combineren met OV.
En mensen vinden het doorgaans prettiger in de auto, zij het vaak stilstaand, dan in een overvolle trein. Overvolle treinen zijn op sommige trajecten echt een probleem.

Verder zou ik het zelf ook fijn vinden om naar mijn werk te kunnen fietsen, misschien vind ik dat op een gegeven moment belangrijk genoeg om er wat aan te doen, als de wegen dichtslippen en OV niet goed genoeg is. Het zou voor mij als autoliefhebber (wat ik wel los kan zien van deze discussie) ook fijn zijn want ik hou van auto's die minder geschikt zijn voor woon-werk verker. Nu ook, eind volgend jaar zet ik de 3 ton aan kilometers op een sportieve 2 liter, misschien niet helemaal de bedoeling. (ga waarschijnlijk ook goedkoper rijden, meer poen voor de andere auto's :P )

Het verhaal van vermoeid uit een auto komen, kan ik me voorstellen bij veel file, maar ik heb vaak het vermoeide of duffe gevoel wanneer ik na werken met OV naar huis gaat. Dit heb ik niet met treinen maar wel met vrijwel alle andere vormen. Bij de auto heb je nog wat concentratie erbij etc, ik kom dan wat fitter thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:31:
[...]

Je punt? Jij wil dingen omdraaien? M'n vak/werkgebied kiezen op basis van OV bereikbaarheid? Ik neem aan dat je ook wel ziet dat dat onzin is.
Hoezo meer onzin dan andersom. Ik snap best dat bij embedded linux dev het niet het eerste is wat in je opkomt, maar er zijn zat sectoren waar bepaalde functies nogal locatiegebonden cq. tijdsgebonden zijn en daarom flink impact hebben op je vervoersmogelijkheden. Denk aan vuurtorenwachter, schipper/matroos, of zo nog een aantal zaken. Het blijft een keuze die je maakt, of minimaal consequentie van.

Als je niet alle consequenties van je keuze kon of wilde overzien op moment dat je die maakte, is het begrijpelijk dat het toen niet meewoog, maar dat maakt het niet minder consequentie van eigen handelen.
[...]

Mijn huidige werk is in het gooi, en aangezien ik net ben begonnen kan ik de huizen hier nog even niet betalen :P
Mijn werk is overigens wel al met OV bereikbaar, moet ik hier wel een fiets neerzetten (al gedaan).
Stationsfiets FTW. Toen ik in Nijmegen woonde en stage liep in Amerika (niet VS, maar gem Horst) heb ik dat ook gedaan op Venray.
[...]

Wellicht had jij al je vrienden en familie bij jou in de stad wonen, maar ik niet.
Euh nee, dichtstbijzijndste familie zit in R'dam, verder allemaal buiten NL (over 4 werelddelen verspreid momenteel), en ik heb wel een paar vrienden in de buurt, maar meesten zijn ook over NL, DE, FI en zo nog een paar plaatsen verspreid. Dus nee, kan niet bepaald naar iedereen fietsen.

Ik denk juist dat het andersom werkt: even een uurtje bij vrienden/familie op bezoek gaan is bij dit soort afstanden toch niet aan de orde, en als je toch linksom of rechtsom moet gaan logeren of in de buurt logies regelen, dan maakt het verschil auto/OV weinig meer uit (als je intercontinentaal moet vliegen al helemaal niet aangezien auto toch niet mee kan).
[...]

Volgens mij wonen wij best dichtbij elkaar trouwens. Ik woon vrijwel tegen het centrum aan, maar zit ook zo bij Amstel/Muiderpoort met de fiets, of met de auto zo op de A1 / A2 / A10.
;)

Zo klinkt het wel ja, ik woon in de Transvaalbuurt, pal tussen Amstel en Muiderpoort in.
Dat tijdsverhaal, mijn baas betaalt me ook niet om in de file te staan, even goed niet voor de volgende trein pakken omdat de eerste niet rijdt oid. Verder is een beetje filerijden niet erg, en bij heel veel filerijden is het eerst vervelend, daarna lijken mensen er aan te wennen.
Mensen gaan iig niet voor de lol er in staan, het is nog altijd een afweging. Mensen doen er vaak nog altijd korter over incl file dan met OV, vandaar blijven ze in de file staan. Maar mensen hebben vaak meer mogelijkheden dan ze denken, net iets andere werktijden (ik kan bijvoorbeeld beginnen wanneer ik wil), of toch een fiets op lokatie combineren met OV.
Hier ben ik toevallig voor op het werk een artikel over aan het schrijven, waarin ik aan wil geven wat de nadelen van fileleed zijn voor het bedrijf (voornamelijk verloren tijd en afbreukrisico), en vervolgens wat werkgever eraan kan doen om dat te verminderen - denk aan werktijden flexibiliseren, werken vanuit huis mogelijk te maken cq aan te moedigen, maar ook het werk zo te organiseren dat lokale teams meer dingen zelf kunnen zonder continu overdracht te moeten doen naar centrale diensten, en bovenal de aansturing door leidinggevenden op doelen ("vrijdag heb je je opdracht af") en niet op activiteit ("vandaag doe je x, morgen doe je y en overmorgen doe je z - want vrijdag moet de opdracht af zijn"), omdat in dat laatste geval het noodzakelijk is voor leidinggevenden om over je schouder mee te kunnen kijken, wat dezelfde tijd en locatie vereist en dus alle pogingen tot flexibiliteit in de kiem gaat smoren. Neveneffecten zijn daarbji dat de extra zelfstandigheid en verantwoordelijkheid die mensen die op doelen aangestuurd worden ervaren erg positief werkt op ziekteverzuim, productiviteit en algehele tevredenheid. Omgekeerd moeten medewerkers vooral duidelijk aantonen aan hun leidinggevenden dat zij die zelfstandigheid kunnen waarmaken en de benodigde verantwoordelijkheidsgevoel tonen.

Het klinkt misschien gek, maar de nederlandse cultuur van mensen op activiteit aansturen is misschien na de veel te hoge overdrachtsbelasting de belangrijkste oorzaak van files...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik woon in de Oosterparkbuurt, ik woon zomaar een paar honderd meter bij jou vandaan :P
Nu even geen tijd om er verder erop in te gaan. Heb je in de transvaalbuurt eigenlijk veel parkeerproblemen? Gezien dat onder een ander parkeervergunning district valt vraag ik het. (spoor is o.a. scheiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 22:35
Ik ben 31, ook geen rijbewijs. Heb 6 jaar in de detachering gewerkt, altijd met het OV gedaan en eigenlijk maar 1 klus gehad die niet te doen was. Nu schipper ik tussen Deventer en Leusden met het OV, wat ongeveer een uur en 10 minuten enkele reis is tegenover 45 minuten met de auto als er geen vertraging is. Maandag reed ik vanwege een onfortuinlijke persoon die voor de trein was gekomen mee van apeldoorn naar deventer met de auto, en over die 17 km. heb ik een uur en 10 minuten gedaan.

Ik ben overigens wel bezig met mijn rijbewijs. Ik heb inmiddels ook een zoon die 7 km. verderop op school zit en toen hij een keer ziek was, en ik thuis zat met de auto voor de deur moest ik toch eerst mijn vrouw bellen die naar huis kwam zodat we hem samen konden ophalen. Ach, kleinigheidjes hou je toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Behalve het werk, vind ik dat de auto ook veel meer persoonlijke vrijheden bied. Nu is het bij de meeste Nederlanders toch wel zo dat een reisje van meer dan 1 uur per auto al ruim van te voren in de agenda moet worden geprikt (vooroordeel....), maar toen ik nog in Nederland woonde ging ik ook echt overal heen op het laatste nippertje.

Morgen boodschappen doen in Antwerpen? Leuk, doen we.... en binnen 1 uur en een kwartier zat ik in Antwerpen, geparkeerd aan de Schelde, en gezellig de hele dag bezig. Even naar Duitsland om eens even wat anders te doen? Hoppakee, zo richting Arnhem, daar de grens over, en binnen 2 uur zit je in hartje Duitsland. Vaak even naar Duisburg naar de (intussen uit geheel Duitsland verdwenen) WalMart om wat in te slaan in Amerikaanse etenswaar.

Vaak besloten we dat soort dingen vaak nog op zaterdagochtend. Kom, we springen in de auto en we zien wel waar we terecht komen. En voor je het weet zit je gezellig in een pannenkoekenrestaurant ergens in Gelderland of Brabant of weet ik waar in een of ander klein dorpje.

Dat soort dingen doe je niet zo snel met de bus/trein. Je kan niet zeggen..... hey, laten we hier eens de snelweg afgaan en zien wat we tegenkomen, iets wat mijn vrouw en ik toch vrij vaak deden. En nog doen in de VS trouwens.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over even eten bij vrienden in Dordrecht, en daar vervolgens gewoon lekker tot 2 uur 'snachts op de bank hangen, en dan nog om 3 uur thuis kunnen zijn omdat het minder dan een uur rijden is.

Ik zou gewoon nooit meer zonder dat soort vrijheden kunnen leven..... wetende dat je gewoon de sleutels kunt pakken en overal heen kunt gaan. Nu zijn veel tweakers allang tevreden als ze lekker op de bank kunnen laptoppen het hele weekend, of hooguit doen wat je op fiets en busafstand kunt bereiken..... maar toen ik eenmaal ontdekte dat een auto je overal heen kon brengen, was ik niet meer te stoppen.

Wellicht is dat ook deels de reden dat ik uiteindelijk ook niet meer in Nederland woon trouwens...... maar dat is een ander verhaal. :P

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

US is inderdaad een ander verhaal, daar heb je vaak simpelweg geen alternatieven. Maar in Europa geen vrijheid zonder auto? Nooit op Interrail geweest zeker? :z

Een week lang in een willekeurige trein stappen en kijken waar het heengaat, uitstappen waar je zin in hebt. Slapen terwijl je onderweg bent als je wilt, drinken terwijl je onderweg bent als je wilt. Interactie met onbekenden hebben (en ja, in geval van vrouwelijke onbekenden kan dat op leuke dingen uitlopen - dingen die je ook niet tijdens het rijden achter het stuur wilt doen >:) ). Laptop in stopcontact steken (buiten NL vrij standaard aan het worden in langeafstandstreinen, ook in 2e klas, 8 jaar terug heb ik nog in Litouwen zo een loos uurtje met Civ2 gevuld ;) ) en doen wat je wilt. Dat noem ik vrijheid.

Met een auto kom je weliswaar op meer plekken, maar de manier waarop je er komt is exact hetzelfde: zittend, voor je uit turend, met niet meer entertainment dan de mensen die je zelf meeneemt of de audioinstallatie naast je. Het is ook kenmerkend: als ik met de trein ergens heen ga, begint de vakantie op moment dat ik instap. Het boeit me ook niets als die treinrit 72 uur duurt, want het is gewoon vakantie. Als ik met de auto ga, begint het pas als ik ter plekke geparkeerd ben. Daarom heb ik de voorkeur voor korter onderweg te zijn...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb een rijbewijs en een auto, en gebruik hem voor m'n plezier en met plezier, maar ik sla nogal steil achterover van deze cultus van de auto, met impliciet de boodschap dat je geen volwaardig, vrij mens bent als je niet achter het stuur van je eigen heilige koe kan zitten. Vooral ook omdat de mensen die dat zo hard roepen vaak 2x per dag als mieren in een enorme kolonie in vast stramien over steeds dezelfde snelweg heen en weer kruipen. Vrijheid? De realiteit is dat 95% van autogebruik gaat over volledig gebaande wegen. Je hebt hooguit de vrijheid om in de ene baan vooruit te kruipen of de andere (en dan nog probeert 75% van weggebruikers per definitie links te rijden, maar dat is een andere discussie).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:20:
US is inderdaad een ander verhaal, daar heb je vaak simpelweg geen alternatieven. Maar in Europa geen vrijheid zonder auto? Nooit op Interrail geweest zeker? :z

Een week lang in een willekeurige trein stappen en kijken waar het heengaat, uitstappen waar je zin in hebt. Slapen terwijl je onderweg bent als je wilt, drinken terwijl je onderweg bent als je wilt. Interactie met onbekenden hebben (en ja, in geval van vrouwelijke onbekenden kan dat op leuke dingen uitlopen - dingen die je ook niet tijdens het rijden achter het stuur wilt doen >:) ). Laptop in stopcontact steken (buiten NL vrij standaard aan het worden in langeafstandstreinen, ook in 2e klas, 8 jaar terug heb ik nog in Litouwen zo een loos uurtje met Civ2 gevuld ;) ) en doen wat je wilt. Dat noem ik vrijheid.
Je snapt hopelijk dat dit totaal niet te vergelijken is met de vrijheid die maartena beschrijft. Hier moet je al weer een week vakantie voor nemen en dit is dus gewoon invulling van je vakantie. Gewoon een zaterdagochtend of spontaan een dagtripje maken is niet te vergelijken met wat jij beschrijft.

Met een auto kom je weliswaar op meer plekken, maar de manier waarop je er komt is exact hetzelfde: zittend, voor je uit turend, met niet meer entertainment dan de mensen die je zelf meeneemt of de audioinstallatie naast je. Het is ook kenmerkend: als ik met de trein ergens heen ga, begint de vakantie op moment dat ik instap. Het boeit me ook niets als die treinrit 72 uur duurt, want het is gewoon vakantie. Als ik met de auto ga, begint het pas als ik ter plekke geparkeerd ben. Daarom heb ik de voorkeur voor korter onderweg te zijn...
Dat jij als je met de auto gaat, blijkbaar de enige chauffeur bent en het je onderweg niet leuk kan maken is imo ook een kwestie van perspectief. Andere mensen hebben een hekel aan treinen en zouden dus ook pas gaan genieten van de vakantie op moment van aankomst.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 17-10-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:10:
[...]

Je snapt hopelijk dat dit totaal niet te vergelijken is met de vrijheid die maartena beschrijft. Hier moet je al weer een week vakantie voor nemen en dit is dus gewoon invulling van je vakantie. Gewoon een zaterdagochtend of spontaan een dagtripje maken is niet te vergelijken met wat jij beschrijft.
Wat weerhoudt mij (of jou) ervan om gewoon even spontaan naar het station te wandelen, een kaartje te kopen naar ergens en daarheen te gaan. En dan halverwege uit te stappen als ik geen zin meer heb of iets interessants gezien heb?
[...]

Dat jij als je met de auto gaat, blijkbaar de enige chauffeur bent en het je onderweg niet leuk kan maken is imo ook een kwestie van perspectief. Andere mensen hebben een hekel aan treinen en zouden dus ook pas gaan genieten van de vakantie op moment van aankomst.
Verschil is dat veel van de mensen die roepen een hekel te hebben aan treinen dat doen op basis van een of twee ervaringen op betrekkelijk korte afstanden (lees: die ene keer naar Schiphol in de spits met koffers 10 jaar geleden), en dus helemaal geen beeld hebben bij hoe een 24u-durende treinreis is, terwijl ik wel degelijk langere ritten met de auto doe, ook met meerdere personen (tot mijn irritatie is het vaak dermate veel goedkoper dan treinen en soms zelfs dan vliegen dat het de enige echte optie is). Ik ken beide, ik vind het overigens niet rampzalig om lang te rijden ben zo o.a. naar Beograd en Turku geweest - maar een uur achter het stuur is een uur werk. Een uur waarin je niet een boek kunt lezen, iets productiefs of ontspannends op een laptop kunt doen en waarin je niet kunt slapen. Of trouwens een biertje of wijntje pakken. Dat lijken mij vrij objectieve zaken die aantoonbaar niet kunnen in de auto en voor een flink deel passen in de categorie "dingen die je graag op vakantie doet"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb mijn rijbewijs B op mijn 18e gehaald. Nu ben ik 32, en heb ik afgelopen zomer A er bij gehaald. Dat was meteen een mooie opfrisser qua waar je op moet letten om veilig te rijden :)

Wat TS betreft: er komt ongetwijfeld een moment dat het verdomd handig is om zo'n papiertje te hebben... Gewoon halen als je eens de tijd hebt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ken de vertrektijden niet, weet niet welke trein ik moet hebben als ik ff naar Antwerpen/Leuven/Koln/Aken enz. wil gaan. Ken de kosten niet, weet niet hoe en wanneer ik weer terugkom. Dat o.a. weerhoudt mij daarvan. Ik zie een uur achter het stuur niet als een uur werk. Genoeg mensen die niet kunnen lezen in zowel auto als trein. Indien je bier of wijn niet kunt laten staan tijdens de reis en dit bijdraagt aan je genot vindt ik vreemd aangezien ik zelf weinig drink, enkel bij uitgaan. Indien je niet alleen reist kun je ook lezen/laptoppen in de auto. Is dus allemaal niet zo objectief als je denkt, wil ik aantonen. Verder zou er bij mij op vakantie geen computer of laptop aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 22:48

swtimmer

Ontrafelt het leven!

sky- schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 18:27:
Dat ligt eraan dus waar je woont. In de stad (waar ik dus woon) ben je vaak met de auto langer onderweg dan met het OV of fiets.
En al je familie/vrienden wonen in diezelfde stad? Binnen de stad fiets ik ook. Maar als je van stad naar dorp of andere stad moet kan het zeker op een rustige dag behoorlijk wat tijd schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dion_b schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:22:
[...]

Wat weerhoudt mij (of jou) ervan om gewoon even spontaan naar het station te wandelen, een kaartje te kopen naar ergens en daarheen te gaan. En dan halverwege uit te stappen als ik geen zin meer heb of iets interessants gezien heb?
Ik heb heel veel trein-ervaring, en hoe meer ik er in zit, hoe meer ik verlang naar de motor die ik zeer binnenkort ga kopen... Alleen al het vele wachten met OV: je moet op een bepaalde tijd van huis, anders mis je de trein... Dan moet je ook nog wat marge houden, dus je zit altijd te wachten, voor je reis, maar ook bij elke overstap opnieuw. Daarbij moet je enorm veel lopen op stations, treinen stoppen steeds vaker helemaal achteraan de lange perrons. Wandelen vind ik prima, maar niet als het heel veel tijd kost doordeweeks, elke dag opnieuw.

Hier op Tweakers stond een tijdje terug een onderzoek waaruit bleek dat mensen "gewenning" verwarren met "kwaliteit"... Als je nooit met het OV reist, kijk je heel vreemd op van mensen die zichzelf vrijwillig bovenop elkaar laten proppen op overvolle balkons. Aan de andere kant kijk je als treinreiziger raar van mensen die vrijwillig dagelijks een half uur in de file staan... En als je het dagelijks doet, went het dusdanig dat je het gelaten over je heen laat komen, wat dat betreft zijn we een stel makke schapen...
Verschil is dat veel van de mensen die roepen een hekel te hebben aan treinen dat doen op basis van een of twee ervaringen op betrekkelijk korte afstanden (lees: die ene keer naar Schiphol in de spits met koffers 10 jaar geleden), en dus helemaal geen beeld hebben bij hoe een 24u-durende treinreis is, terwijl ik wel degelijk langere ritten met de auto doe, ook met meerdere personen (tot mijn irritatie is het vaak dermate veel goedkoper dan treinen en soms zelfs dan vliegen dat het de enige echte optie is). Ik ken beide, ik vind het overigens niet rampzalig om lang te rijden ben zo o.a. naar Beograd en Turku geweest - maar een uur achter het stuur is een uur werk.
Grappig, ik zie dit juist andersom: een uur in de auto vind ik een uur leuk, lekker bezig zijn, en kijken naar alles om me heen. Een uur in de trein is een uur pure verveling (okee, film op laptop kan natuurlijk ook).
Een van de grootste nadelen van OV vind ik dat het vol zit met felle lampen, waardoor je 's avonds (zowel in treinen als in bussen) totaal niet naar buiten kan kijken. Wat dat betreft is een touringcar veel relaxter, daar is het (net als in de auto) gewoon donker binnen, en zie je alles buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 17-10-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Geinige discussie, zeker woon/werk verkeer en auto of OV.

We hebben het veelal over tijdwinsten van gemiddeld 20 minuten op een enkele reis, uitzonderingen daargelaten. Wat is het voordeel hiervan dat je eerder kan eten, dat je eerder naar sporten kan gaan of dat je eerder voor de TV zit. Tuurlijk als je het wekelijks uitrekend dan is het veel tijd wat zonde is. Maar ik zit nou niet aan het einde van de week van goh wat zonde deze week weer X aantal uren verloren. Een werkdag heeft nou eenmaal een beperkt aantal uren vrije tijd.

Laten we eerlijk zijn wie wil zijn job niet op 5min loopafstand hebben :P Zelf heb ik een policy van 45min enkele reis OV/auto. Ik denk dat veel mensen voor de auto kiezen omdat ze dan een soort van controle hebben, je kan zelf gas geven, je eigen route. Maar ondanks die controle ben je net als bij het OV afhankelijk van factoren: drukte, het weer, ongelukken etc...

Zit je in de auto dan zit je in je eigen wereld, jou muziek niemand die je stoort. Ga je met de trein dan is het altijd weer afwachten en in vele gevallen komt er weer een te klein treintje aanrijden waar te veel mensen zich moeten in proppen.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een rijbewijs en een auto, en gebruik hem voor m'n plezier en met plezier, maar ik sla nogal steil achterover van deze cultus van de auto, met impliciet de boodschap dat je geen volwaardig, vrij mens bent als je niet achter het stuur van je eigen heilige koe kan zitten. Vooral ook omdat de mensen die dat zo hard roepen vaak 2x per dag als mieren in een enorme kolonie in vast stramien over steeds dezelfde snelweg heen en weer kruipen. Vrijheid? De realiteit is dat 95% van autogebruik gaat over volledig gebaande wegen. Je hebt hooguit de vrijheid om in de ene baan vooruit te kruipen of de andere (en dan nog probeert 75% van weggebruikers per definitie links te rijden, maar dat is een andere discussie).
Zeg buurman, dit is wel een beetje zwart wit. Het is niet dat je altijd in de file staat. Los van dat de randstad wat voller is dan de rest van Nederland weet jij ook wel dat als je vanuit Amsterdam vertrekt doorgaans wel ruimte hebt? Ik kan iedere dag in de ochtend en avond spits vaak genoeg 140 aan tikken of hoger (maar dat wil ik niet), en dat midden in de randstad in de spits. Dat is natuurlijk omdat ik vanuit Amsterdam ga, andersom is het vaak ellende ja. Maar dat zijn gewoon bepaalde ellendige gebieden in NL, verder hoef je niet te doen alsof je altijd vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CycloneX schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:51:
We hebben het veelal over tijdwinsten van gemiddeld 20 minuten op een enkele reis, uitzonderingen daargelaten. Wat is het voordeel hiervan dat je eerder kan eten, dat je eerder naar sporten kan gaan of dat je eerder voor de TV zit. Tuurlijk als je het wekelijks uitrekend dan is het veel tijd wat zonde is. Maar ik zit nou niet aan het einde van de week van goh wat zonde deze week weer X aantal uren verloren. Een werkdag heeft nou eenmaal een beperkt aantal uren vrije tijd.
Bij mijn afstuderen was ik dagelijks 12-13 uur van huis met het OV. Per auto zou dat zo'n 2 uur korter zijn. Dan scheelt het op de vrije tijd die ik 's avonds heb (los van eten) bijna de helft! En dat tikt toch wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Psst, dan heb je je afstuderen toch niet zo slim aangepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

RemcoDelft schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:13:
[...]

Bij mijn afstuderen was ik dagelijks 12-13 uur van huis met het OV. Per auto zou dat zo'n 2 uur korter zijn. Dan scheelt het op de vrije tijd die ik 's avonds heb (los van eten) bijna de helft! En dat tikt toch wel aan...
Daarom zeg ik uitzonderingen daargelaten. Ik ken ook iemand waarmee ik werkte die wilde specifiek iets leren en die ging daarom dagelijks van Nijmegen naar Amsterdam. Sommige hebben daar geen problemen mee.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CycloneX schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:41:
[...]

Daarom zeg ik uitzonderingen daargelaten. Ik ken ook iemand waarmee ik werkte die wilde specifiek iets leren en die ging daarom dagelijks van Nijmegen naar Amsterdam. Sommige hebben daar geen problemen mee.
Achteraf viel het me flink tegen (maar dan kwam ook door het breken van m'n voet, en het nog een vak er naast doen), maar 't was maar 7 maanden. Voor langer zou ik dat niet willen, sowieso zou ik dan dichter bij m'n werk willen wonen.
Ideaal lijkt me om op fietsafstand te wonen (en dan denk ik aan <15 of max 20 km), met de mogelijkheid om auto/motor te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:31:
Ik ken de vertrektijden niet, weet niet welke trein ik moet hebben als ik ff naar Antwerpen/Leuven/Koln/Aken enz. wil gaan. Ken de kosten niet, weet niet hoe en wanneer ik weer terugkom. Dat o.a. weerhoudt mij daarvan.
Dat zoek je een keer op en je weet het. Net zoals je een keer opzoekt welke snelweg je moet pakken naar die plekken en je weet het ook. En als je je Tomtom gewend bent, gewoon hetzelfde doen op een dienstregelingsite, bestemming invoeren en instructies volgen. Beetje non-argument dus, aangezien dit puur een kwestie is van gewenning.
Ik zie een uur achter het stuur niet als een uur werk. Genoeg mensen die niet kunnen lezen in zowel auto als trein.
Leescursus volgen? Lijkt me overigens niet verschillend als passagier in de auto of in de trein, met als verschil dat je in de auto na zonsondergang doorgaans ivm zicht bestuurder geen lichten aan wilt hebben, terwijl dat in trein geen probleem is.
Indien je bier of wijn niet kunt laten staan tijdens de reis en dit bijdraagt aan je genot vindt ik vreemd aangezien ik zelf weinig drink, enkel bij uitgaan.
Hier had ik het duidelijk over de vakanties, niet woon-werkverkeer. Als ik van/naar een vergadering voor m'n werk in Nijmegen of Helmond ofzo spoor, dan ga ik niet aan de zuip, maar onderweg naar een verre bestemming met m'n vriendin lusten we wel een wijntje of biertje bij het eten (in de trein onderweg, of bij een overstap), en als ik met mijn oude studievrienden naar een reunie ga, tja, dan is het vanaf minuut 1 "uitgaan" >:)

Het gaat er niet om dat je het per se moet doen, maar dat er niets is wat je ervan weerhoudt als je zin hebt. Dat laatste is vooral in mijn ogen "vrijheid"
Indien je niet alleen reist kun je ook lezen/laptoppen in de auto. Is dus allemaal niet zo objectief als je denkt, wil ik aantonen.
Lezen kan dus niet als je A) alleen reist of B ) als het donker is. Dat lijkt me alsnog een redelijk objectieve beperking. Laptopgebruik is daarentegen wel mogelijk als je een 12V adapter ervoor koopt of een inverter hebt die >60W aankan. Moet zeggen dat ik het een keer geprobeerd heb en het tegenviel (oude Opel Corsa van een vriendin, de sigarettenaansteker kon niet genoeg stroom leveren voor de laptop waardoor hij alsnog uitviel).
Verder zou er bij mij op vakantie geen computer of laptop aan te pas komen.
Tja, hangt helemaal af van waar je heen gaat en waarom. Een echte ontspan-vakantie is idd laptop (en werktelefoon!) vrij, maar ik reis bijna maandelijk internationaal, niet in de laatste plaats om m'n dochter op te zoeken. Dan doe je het niet iedere keer puur voor ontspanning en vaak moet je compromissen sluiten met anderen om de tijd vrij te maken ("als ik drie uur eerder mag vertrekken op donderdag, beloof ik voor het eind van het weekend $rapport af te hebben"). En trouwens, laptops zijn erg handig voor film- en muziekmateriaal. Portable karaoke FTW :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:16:
[...]

Dat zoek je een keer op en je weet het. Net zoals je een keer opzoekt welke snelweg je moet pakken naar die plekken en je weet het ook. En als je je Tomtom gewend bent, gewoon hetzelfde doen op een dienstregelingsite, bestemming invoeren en instructies volgen. Beetje non-argument dus, aangezien dit puur een kwestie is van gewenning.

[...]

Leescursus volgen? Lijkt me overigens niet verschillend als passagier in de auto of in de trein, met als verschil dat je in de auto na zonsondergang doorgaans ivm zicht bestuurder geen lichten aan wilt hebben, terwijl dat in trein geen probleem is.

[...]

Hier had ik het duidelijk over de vakanties, niet woon-werkverkeer. Als ik van/naar een vergadering voor m'n werk in Nijmegen of Helmond ofzo spoor, dan ga ik niet aan de zuip, maar onderweg naar een verre bestemming met m'n vriendin lusten we wel een wijntje of biertje bij het eten (in de trein onderweg, of bij een overstap), en als ik met mijn oude studievrienden naar een reunie ga, tja, dan is het vanaf minuut 1 "uitgaan" >:)

Het gaat er niet om dat je het per se moet doen, maar dat er niets is wat je ervan weerhoudt als je zin hebt. Dat laatste is vooral in mijn ogen "vrijheid"

[...]

Lezen kan dus niet als je A) alleen reist of B ) als het donker is. Dat lijkt me alsnog een redelijk objectieve beperking. Laptopgebruik is daarentegen wel mogelijk als je een 12V adapter ervoor koopt of een inverter hebt die >60W aankan. Moet zeggen dat ik het een keer geprobeerd heb en het tegenviel (oude Opel Corsa van een vriendin, de sigarettenaansteker kon niet genoeg stroom leveren voor de laptop waardoor hij alsnog uitviel).

[...]

Tja, hangt helemaal af van waar je heen gaat en waarom. Een echte ontspan-vakantie is idd laptop (en werktelefoon!) vrij, maar ik reis bijna maandelijk internationaal, niet in de laatste plaats om m'n dochter op te zoeken. Dan doe je het niet iedere keer puur voor ontspanning en vaak moet je compromissen sluiten met anderen om de tijd vrij te maken ("als ik drie uur eerder mag vertrekken op donderdag, beloof ik voor het eind van het weekend $rapport af te hebben"). En trouwens, laptops zijn erg handig voor film- en muziekmateriaal. Portable karaoke FTW :P
Naar al die plekken rijdt ik zonder tomtom of eerst iets opzoeken, das het leuke van in je auto stappen de verkeersborden volgen en gewoon rijden in die situatie, daarbij zijn de door mij aangegeven steden zonder enige info vooraf makkelijk te vinden met de auto. De auto leent zich daar gewoon veel makkelijker voor, zeker als je niet naar een grote stad wil dan kun je weer een bus gaan zoeken in Belgie of Duitsland. Je bent gewoon veel meer 'in control' met de auto. Dienstregelingen wisselen en kloppen niet altijd.
Sommige mensen kunnen dus niet lezen in een rijdend voertuig, heeft niets met een leescursus te maken, ik heb er zelf geen last van, maar genoeg anderen wel. Licht in de trein is verre van prettig om mee te lezen imo.
Nee het ov is niets voor mij en ik doe het alleen als het niet anders kan. Treinen vind ik gewoon verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tsja wederom: als je alleen maar in problemen denkt 'treinen vind ik gewoon verschrikkelijk' dan wordt het nooit wat. Dan kun je onmogelijk een objectieve beslissing maken op het moment dat je vervoer nodig hebt: 'vervoersmiddel A is nu beter' of 'vervoersmiddel B is nu beter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik gebruik mijn helikopter, auto's zijn zo 20e eeuws...

; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Helikopters ook hoor ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Quantum teleportation heeft de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik denk dat voor nu het telewerken (het nieuwe werken) het meest in de buurt komt ;)

Helikopters zijn ook uit als ik die reclame van Vicky met haar Toyota moet geloven.

[ Voor 34% gewijzigd door CycloneX op 18-10-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Ik heb mijn rijbewijs op mijn 19e gehaald, maar pas sinds een half jaartje een auto. Die heb ik gekregen (met een eigen bijdrage) van mijn moeder, voor mijn afstuderen. Dit was niet gepland, maar nu ik hem heb zou ik hem niet graag meer missen. Toch doe ik kleine boodschappen nog altijd met de fiets of lopend, en op visite binnen de stad doen we op de fiets.

Ik werk trouwens 2 van de 5 dagen thuis, dit om de reiskosten te drukken. Op mijn nieuwe baan (110km enkele reis) is dit eveneens mogelijk, is mij beloofd.

Een auto is handig, maar zeker niet zaligmakend. Denk ook aan de overige kosten die je hebt (mijne staat bvb voor de 2e keer in 2 weken in de garage nu).

[ Voor 13% gewijzigd door Ranewen op 18-10-2009 16:51 ]

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2e keer in 2 weken in de garage :X

Dat is flink pech hebben - maar idd wel iets waar je bij een auto rekening mee moet houden. Je kunt de risico flink beperken door betrouwbaarheid zwaar te laten wegen in je keuze (ipv bijv "uitstraling" ;) ), maar zelfs Toyota, Mazda en Hyundai hebben maandagmorgenexemplaren, en soms ligt het ook niet aan de auto (aangereden worden, andere vormen van ongeluk).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik had vrijdag een APK van 187 euro :(

Keuringskosten slechts 5 tientjes maar de afkeur-stuurkogel en aandrijfshoes....

En nu moet ook nog eens de distributie vervangen worden aankomende weekend, nog eens hetzelfde bedrag erbij vrees ik. Ben ik iig weer voor een jaartje klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 27-06 12:27

tazzman

a real boardmonkey

Wederom, die discussie over "OV vs. auto" is er zo eentje van "Microsoft vs. Linux", "Intel vs. AMD" etc.. die kunnen we nog wel een tijdje voeren zonder tot een overeenstemming te raken.

Het valt mij wel op dat mensen veelal meteen in extreme vergelijkingen schieten. Het OV is niet persee een beter alternatief en de auto is ook zeker niet persee nodig. Afhankelijk van waar je woont, werkt en sociaal beweegt kan je prima met het OV uit de voeten of juist totaal niet.

In de randstad kan je doorgaans prima uit de voeten met het OV - alhoewel de verbindingen dan wel de kwaliteit van het vervoer niet overal hetzelfde is.In al die jaren dat ik in de randstad woonde (en werkte) was er geen locatie die ik niet met het OV zou kunnen bereiken... al hoewel het soms letterlijk 2x - 3x zo lang zou duren voordat ik ter plekke zou zijn.

En voor mijn lease auto moest ik toch die bijtelling ophoesten dus waarom zou ik dan niet liever in de privacy van mijn Passat genieten van mijn eigen muziek of aan het werk zijn via de telefoon?

Ik geef ook eerlijk toe dat de kleine lieve "green tree hugger" in mij ergens doodgevroren is terwijl ik op Houten Centraal stond te wachten op de volgende smerige, compleet afgeragde Plan 54 (aka Hondekop) naar Utrecht... bij elkaar gepropt op het balkon, konden wij helemaal gratis genieten van elkaars lichaamswarmte en (helaas) geur. Altijd leuk op maandag morgen, wanneer de hele trein nog stonk van de pis ... :X :X :X

Ik ben een luie hond die het vertikt zijn schema aan te passen aan dat van de trein en de bus dus ik blijf lekker auto rijden. Ik weet heel goed dat het wellicht anders kan, maar dat ik gewoon niet anders wil. Maar mij hoor je dan ook "niet" klagen over files - ik weet heel goed dat ik ook gewoon de trein had kunnen nemen. Dus kruip ik gewoon lekker van de A12 af bij een benzine pomp om een lekker bakkie pleur te halen en een krantje.

Dat is alles redelijk verleden tijd natuurlijk aangezien ik al enige jaren niet meer in NL woon :+

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Jawel. Maar je blijft gelimiteerd tot waar de trein stopt, en mag je weer gaan uitzoeken waar de bus heen gaat etc.... of de metro.

Naar steden met een station.... gaat het prima. Maar probeer jij maar eens de Scottish Highlands met het openbaar vervoer te doen. ;)

Of een mooie route door de Pyreneeën, langs Andorra....... Of het Central Massif in Frankrijk bekijken.

Het OV is een enorm goede uitkomst voor grote steden. Bij Parijs en Londen zet ik ook mijn auto aan de kant BUITEN de stad, ga ik met de trein verder, en neem ik verder de metro/tube, etc.

Met een auto heb je tenminste nog de keuze: Het OV nemen waar het praktisch is, en de auto nemen waar het praktisch is. Met alleen het OV heb je die keuze niet. Je bent en blijft gelimiteerd tot reizen waar het OV gaat..... en daar waar dat niet het geval is, binnen of buiten Europa..... tja, daar kom je dan maar gewoon niet.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maartena schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 07:20:
[...]

Jawel. Maar je blijft gelimiteerd tot waar de trein stopt, en mag je weer gaan uitzoeken waar de bus heen gaat etc.... of de metro.
Dat uitzoeken geldt voor iedere vervoersmiddel. Ja, je kunt rijden zonder de kaart erbij te pakken, maar dat is niet meer of minder zinnig dan een OV-middel random gebruiken.
Naar steden met een station.... gaat het prima. Maar probeer jij maar eens de Scottish Highlands met het openbaar vervoer te doen. ;)

Of een mooie route door de Pyreneeën, langs Andorra....... Of het Central Massif in Frankrijk bekijken.

Het OV is een enorm goede uitkomst voor grote steden. Bij Parijs en Londen zet ik ook mijn auto aan de kant BUITEN de stad, ga ik met de trein verder, en neem ik verder de metro/tube, etc.

Met een auto heb je tenminste nog de keuze: Het OV nemen waar het praktisch is, en de auto nemen waar het praktisch is. Met alleen het OV heb je die keuze niet. Je bent en blijft gelimiteerd tot reizen waar het OV gaat..... en daar waar dat niet het geval is, binnen of buiten Europa..... tja, daar kom je dan maar gewoon niet.
Wat dacht je van het omdraaien? Lange afstand met OV, en als je dan aan de rand van de Highlands bent, een auto (of fiets, of brommer, of... )huren? :)
In goedkope landen kun je zelfs met taxi's werken. Ben ooit in Romania zo van een treinstation naar het eind van de laatste weg richting Karpaten gebracht voor omgerekend EUR 5 voor de hele auto :z

Ben volledig met je eens dat multimodaal vervoer verreweg het handigste is. Ik doe het ook met reizen naar andere steden, want idd, in London e.d. *wil* je echt niet rijden als het niet absoluut te vermijden is recente ervaring: ik moest met auto erheen ivm kofferbak volladen met bezittingen van overledene, was van de North Circular tot Stamford Hill (niet bepaald centraal) meer dan een halfuur onderweg :X

Multimodaal is de toekomst, zowel om de nadelen van OV op te vangen (niet fijnmazig genoeg in gebieden met lage dichtheid) als om die van de auto (dagelijks enorme files op steeds dezelfde trajecten). Hier doen in NL overheid en OV goed werk (denk aan alle P+R terreinen die erbij komen rondom de Randstad), maar vooral bedrijven hebben nog ver te gaan. Zo mogen leaserijders vaak geen OV declareren. Gevolg is dat ze verplicht in die files staan (sterker nog, leaserijders vormen een groot deeel van de file), tenzij ze zelf flink in de buidel gaan tasten.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-10-2009 11:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dion_b schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:46:
[...]

Ben volledig met je eens dat multimodaal vervoer verreweg het handigste is. Ik doe het ook met reizen naar andere steden, want idd, in London e.d. *wil* je echt niet rijden als het niet absoluut te vermijden is recente ervaring: ik moest met auto erheen ivm kofferbak volladen met bezittingen van overledene, was van de North Circular tot Stamford Hill (niet bepaald centraal) meer dan een halfuur onderweg :X
North Circular is ook de goedkoopste parkeerplaats van London ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste