33 jaar. En geen rijbewijs...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 12:31

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Zoals topictitel...

33 lentes jong, en nog steeds heb ik geen rijbewijs. Ondanks een (mislukte) pogin in 2003, (had 1 maand de tijd om te lessen en af te rijden, bleek dus 1 dag voor het afrijden dat op de dag van afrijden mijn theorie net 1 dag verlopen te zijn, moest dus dezelfde dag theorie doen, gehaald, kwam uiteindelijk te laat voor het afrijden maar ging toch door. Mijn hart zat nog in mijn keel toen ik moest afrijden en dus ging ik met piepende banden de afrit van de snelweg op waar ik normaal als een slak rijdt.)

Op mijn kantoor noemt men dit de "redwise ziekte". Opvallend veel werknemers hebben geen rijbewijs. We hebben het dan ook amper nodig. Als zeeman stappen we meestal op schiphol op, en is een rijbewijs dus niet noodzakelijk, dit is met het openbaar vervoer veel makkelijker/practischer.

Ik vroeg me dus af of ik (wij) de enigen zijn. Dus, welke GoTers "op leeftijd" hebben nog meer geen rijbewijs? En zijn er plannen om daar verandering in te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-10 07:09

MeNTaL_TO

The future is not set

Nope, al 11 jaar mijn rijbewijs, vriendin is echter 26 en is nog niet aan het lessen en weet ook nog niet of ze dat gaat doen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

* SinergyX meld, 29 en pas net 1,5 maand mijn rijbewijs. Er waren wijzigingen in salaris, vakantiebonus en nog wat over van vorig jaar, spoedcursus theorie en examen gedaan :) Kort erna een auto gekocht, maar naar mijn werk rij ik er nu puur mee om te 'leren', qua reistijd moet ik het echt niet doen.

De jaren ervoor zou het soms wel handig zijn geweest, maar ik woon en werk in dezelfde stad, uitgaan nam ik toch altijd alcohol en ook als ik rijbewijs kon betalen, had ik het geld niet voor een auto. (naja, geld wel, maar ik vond het zoveel geld niet waard).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

* gambieter is 41, heb al wel sinds 1987 mijn rijbewijs maar al ruim 16 jaar niet gereden. Ik moet hier in de UK nog steeds eens rijlessen gaan nemen en een auto kopen, maar het komt er maar niet van... (en dat terwijl het OV hier zwaar kl*te is).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-10 10:54
Ik heb mijn rijbewijs alweer 3 jaar. Zelf ben ik direct op me 18de begonnen met lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor sommige beroepen is een auto inderdaad echt niet nodig, en wat is het dan fijn om geen auto te hebben.
Als het mooi weer is dan komt het weleens voor dat ik de auto gewoon echt een week laat staan. Dan doe ik alles fietsend of dan pak ik de intercitytrein.

Als je toch iets wilt hebben, ga dan voor iets waar je iets aan hebt: Geen autorijbewijs maar een motorrijbewijs. Lekker recreatief touren, geen gezeik met parkeren en files en toch de mogelijkheid hebben om ergens met hulpkracht te komen. En het belangrijkste: Niemand zal je ooit vragen van je diensten gebruik te maken (kun jij Bob vanavond? kun je me ff helpen verhuizen?)

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 11-10-2009 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik weet nu al dat ik mijn rijbewijs niet snel ga halen en het boeit me niets. :D
Al die mensen die een dag 18 zijn en al achter het stuur zitten...ik snap de logica even niet als je het totaal niet nodig hebt...(meeste gevallen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atahualpa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 12:55
>33 jaar hiero...geen rijbewijs :o ...heeeeeel soms mis ik het...maar goed...mijn vrouw is toch degene die de auto meeneemt naar het werk....dus scooter ik maar een eind op los >:)

[ Voor 8% gewijzigd door atahualpa op 11-10-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 17:30
Saturnus schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 00:59:
Ik weet nu al dat ik mijn rijbewijs niet snel ga halen en het boeit me niets. :D
Al die mensen die een dag 18 zijn en al achter het stuur zitten...ik snap de logica even niet als je het totaal niet nodig hebt...(meeste gevallen dan).
Ach, als je 18 bent heb je vaak nog alle tijd en weinig kosten, bovendien is 't gewoon leuk natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Leftblank schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 01:15:
[...]
Ach, als je 18 bent heb je vaak nog alle tijd en weinig kosten, bovendien is 't gewoon leuk natuurlijk ;)
Inderdaad, en een rijbewijs verloopt toch pas na 10 jaar en daarna kan je gewoon weer een nieuwe aanvragen, of je nu wel of niet in die 10 jaar hebt gereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben 32 en heb pas 2.5j rijbewijs. Ik ben stadsmens en heb altijd (heel bewust) op OV-vriendelijke locaties gewoond (max 10 min van IC-station). Pas toen m'n moeder ernstig ziek werd en mogelijk hulp nodig had met vervoer ben ik gaan lessen. Te laat overigens, hoewel ik m'n rijbewijs volgens schema en 1e keer haalde was ze voor die tijd al overleden.

Moet zeggen dat ik erg veel heb aan m'n rijbewijs, niet voor woon-werkverkeer (dat gaat met de fiets of bij erbarmelijk weer/fietspech met de metro+bus), wel voor langere afstanden en tijdstippen waarop OV niet practisch is. Denk aan vluchten halen op vliegvelden paar honderd km verderop om 8u 's ochtends (voor de eerste OV-mogelijkheid aan zou komen), met vrienden op vakantie gaan en samen rijden (1600km is makkelijk te doen met z'n vieren), of puur grote dingen vervoeren in de nabije omgeving.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb mijn rijbewijs inmiddels al ruim 2 jaar, maar de hoeveelheid kilometers die ik heb gemaakt is minimaal. Ik vind er eerlijk gezegd niet zoveel aan, en vind het vooral zonde van de tijd.

Inmiddels heb ik ook al een jaar een auto (van de zaak, werk op projectbasis) maar ik heb hem amper nodig gehad... ik reis liever met de trein en als ik dan naar een klant moet die op loopafstand (of tramafstand) van een station zit...

Zit ik liever in de trein met netbook en internet, dan in de auto met files. :Y)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:47
Alex) schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 02:04:
Ik heb mijn rijbewijs inmiddels al ruim 2 jaar, maar de hoeveelheid kilometers die ik heb gemaakt is minimaal. Ik vind er eerlijk gezegd niet zoveel aan, en vind het vooral zonde van de tijd.
Wat een rare opmerking. De bedoeling is meestal het transport op zich en niet de lol die je eraan beleefd. Als ik mij met het openbaar vervoer verplaats buiten het spitsuur, dan ben ik meestal een stuk trager dan met de wagen. Natuurlijk niet in de steden, maar zeker als je buiten de steden gaat, dan is een auto en een rijbewijs toch echt wel zéér handig.

Ik zou het in ieder geval niet meer kunnen missen. Het is gewoon een extra vorm van vrijheid. Als ik nu naar Frankrijk wil rijden, dan hoef ik gewoon maar in te stappen in te vertrekken.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

In de veertien jaar dat ik gerechtigd ben een rijbewijs te behalen heb ik er nooit de behoefte aan gehad. Mede vanwege het prima openbaar vervoer op de plekken waar ik woon en gewoond heb en werk waarbij het geen toegevoegde waarde heeft.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
FragileM64 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 02:39:
[...]

Wat een rare opmerking. De bedoeling is meestal het transport op zich en niet de lol die je eraan beleefd. Als ik mij met het openbaar vervoer verplaats buiten het spitsuur, dan ben ik meestal een stuk trager dan met de wagen. Natuurlijk niet in de steden, maar zeker als je buiten de steden gaat, dan is een auto en een rijbewijs toch echt wel zéér handig.
Buiten de steden, of met OV slecht bereikbare plekken, is een auto inderdaad erg handig. Maar toch, als ik ergens heen moet, dan is het eerste wat ik doe om de route te plannen... ns.nl openen. Pas als ik dan denk "Wow, dat is een kutaansluiting" of "Wow, dat zijn baggertijden" pak ik een routeplanner erbij.

Voor mij is het van belang dat ik mijn tijd nog enigszins kan gebruiken. Voor mijn werk moest ik iedere dag naar Amsterdam, terwijl ik in Breda woon. Aangezien ik niet echt zin heb om in een hotel te verblijven, koos ik ervoor om iedere dag te reizen. Ik had de auto kunnen pakken, met iedere dag lange reistijden (files)... ik heb ervoor gekozen met de trein te gaan.

Hoewel ik er met de trein wat langer over doe dan met de auto (verschil van zo'n 30 tot 45 minuten per dag) heb ik die tijd wel nuttiger kunnen gebruiken: ik heb mij prima beziggehouden onderweg met mijn netbook en internet. Daardoor leek het reizen veel sneller te gaan... ik heb al een paar keer de "Amsterdam? Nu al?"-gedachte gehad.

Voor mij gaat reizen niet alleen maar om het transport, het gaat ook om lol beleven aan de reis zelf. En voor mij valt een netbook onder meer lol dan een jolige dj die meldt dat er 9 km file staat op de weg waar ik ook rijd, en ik de "50"-borden al zie knipperen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Afstanden tot 30-40 km fiets ik meestal (tenzij het echt slecht weer is) en voor de rest voldoet het OV :)

Heb daarom ook nog geen behoefte gehad aan een auto. En dat had ik sowieso al niet, want het lijkt me niets om iedere dag in de file te moeten staan, wegenbelasting te betalen, het risico te lopen dat je auto gejat / bekrast wordt.. Ik weet leukere dingen om m'n geld aan uit te geven :)

* Stukfruit aait de NS :P

Je zou nog kunnen zeggen dat eigen vervoer handig is voor als je iets groots uit de winkel wil meenemen, maar tegenwoordig zijn er eigenlijk overal wel bezorgdiensten voor, dus voor de paar keer dat zoiets nodig is.. Meh.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je toch eens moet gaan pogen je rijbewijs te halen, want sinds dat ik 'm heb + auto ben ik echt een stuk mobieler geworden, en wordt je wereld gewoon letterlijk vergroot. Je kan staan en gaan waar je wilt. Hoezo OV? Auto is veel handiger man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-10 15:18
Het lessen wordt ook steeds duurder .....

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb zelf nooit een rijbewijs nodig gehad, maar heb hem in juni gehaald.
Ben inmiddels 24 en ik vond dat het wel eens tijd werd.

Autorijden vind ik helemaal geweldig, maar ik maak tot op heden nogsteeds weinig kilometers.
Werk is een kwartiertje fietsen en andere reden om zelf een auto te hebben is er ook niet echt.
Maargoed, het is me toch wel een paar keer van pas gekomen. Paar ritjes om wat vracht te vervoeren enzo. Dan is een auto toch wel heel erg handig. :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:38

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb hem gelijk op mn 18e gehaald (werkte sinds mn 16e in een leerbedrijf als automonteur, die 2 jaar geen rbw is al een gebrek opzich!). Heb hem nu alweer bijna 5jr :) Later bij een merkdealer kreeg ik BE en het zgn "groot rijbewijs" erbij (op hun kosten that is, ivm de autoambulance (aanhangert) en de autotransporter (lomp ding) aldaar.. Dat zelfde groot rbw laat ik nu afstrepen/vervallen, ik gebruik het nooit meer maar moet er wel om gekeurd worden.. Daag!) Rijd elke dag auto, zowel voor werk als prive. Sommige momenten daargelaten, heb ik altijd wel plezier van autorijden :) Wat Jism ook al zegt, als je je rijbewijs haalt (en een auto aanschaft/regelmatig tot je beschikking hebt), gaat er een wereld voor je open. Zonder ingewikkeld gedoe van trein/bustijden en overstapplaatsen overal heen, op elke tijd die jij maar wil. Helemaal goed :)

Voor het plezier heb ik een half jaar na mn autorijbewijs ook mn motorrijbewijs gehaald.

Ouders vn een vriend van me (vader 58, moeder 52) hebben ook geen rijbewijs. Nooit nodig gehad ook. Dat kan :)

Je moet het halen van een rijbewijs ook zien als een investering imo. Als je het niet heel bont maakt gaat het je leven lang mee. En er zijn veel manieren om na het halen van je rbw die kosten weer terug te verdienen (zie studenten die vaak pakketten gaan rondscheuren) :)

Een vriend van me (25 inmiddels) heeft ook geen rijbewijs. Ook nog niet nodig, voorlopig. Hij verwacht niet binnen een paar jaar zelf een auto te kunnen betalen. En als hij dan toch nooit rijd, waarom dan wel dat rbw? Imo ben je ook nogsteeds een gevaar op de weg als je met rijbewijs ook nooit rijd.. :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

28 jaar en nog steeds geen rijbewijs

ik zoek meestal werk bij de deur zodat ik het makkelijk met de fiets afkan

ik ga er wel een keer aan beginnen maar wanneer weet ik niet

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
Heb mijn rijbewijs op mijn 19e gehaald, en net zoals elke inwoner van deze uithoek van Friesland ben ik er blij mee. Ik heb een tijd in Noorwegen in een stad gewoond, waarbij ik alles binnen 10 minuten loopafstand had, ook de parkeerplaats van mijn auto. Ik heb toen wel tijden gehad dat ik de auto 4 weken liet staan. Na die 4 weken is het dan wel weer even lekker om een stukje te rijden.
Hier in NL vind ik rijden maar vervelend en doe ik het alleen om van A naar B te komen. Ik ben nu bezig met een huis, wat volgens google op 9,5km afstand van mijn werk ligt voor de auto, en 8,2km van mijn werk ligt als je lopend gaat. Als het slecht weer is pak ik dan gewoon de auto, als het fatsoenlijk weer is pak ik dan gewoon de fiets. Reistijden zullen elkaar niet echt ontlopen: files in de bossen op het fietspad moet ik nog tegenkomen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:32

RSP

Man, al die mensen die met het OV naar hun werk gaan, mij krijg je nog met geen stok in een bus of trein. Dat was niet hoofdzakelijk de reden dat ik ben gaan lessen, maar nu ik m'n rijbewijs heb ben ik toch echt wel blij dat ik niet meer met 100 man in zo'n zweethok hoef te zitten, en nog eens meer betalen dan dat m'n diesel kost...

Ben 25, en heb sinds m'n 18e m'n rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-10 16:47

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Heb al zo'n 10 jaar mijn rijbewijs.. maar heb ook zo'n 10 jaar niet gereden. :P Mijn eerste en enige echte rijmoment was 10 dagen in Californie.. jaja, gelijk in Las Vegas, Los Angeles en San Francisco, drukke steden. Maar in Nederland durf ik niet te rijden, alles is hier veel kleiner en veel meer voetgangers en fietsers. :P

Voor dingen te vervoeren roep ik gewoon de hulp van mijn ouders in. Mijn vader houdt van rijden en mijn moeder heeft een handige hatchback... what more do I need? :) Ik fiets liever en ben toch nooit buiten de stad.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik heb op mijn 21e mijn rijbewijs gehaald, theorie en praktijk beide gelukkig in 1 keer. Sindsdien heb ik amper gereden, ik ben nu 27. Voor mijn werk heb ik niet echt een auto nodig, tot begin dit jaar kon ik gewoon op de fiets en met slecht weer de bus of trein. Sinds april moet ik echter verder reizen en zit nu dagelijks 45 minuten enkele reis in de trein. Dat bevalt opzich ook wel maar was wel even wennen.

Het is wel makkelijk om bij sollicitaties aan te kunnen geven dat je over een rijbewijs bezit. De reden dat ik op dit moment geen auto heb is kosten besparen. Ik wil binnen enige tijd emigreren en tja, dat kost wel wat ;) Daarna zal ik het rijden wel weer oppakken omdat het dan noodzakelijk is.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb mijn rijbewijs ongeveer een half jaar geleden gehaald, op m'n 22e.

Maarja... gebruiken. Ik werk in A'dam centrum en woon in Haarlem, beiden echt _niet_ prettig om met je auto heen te gaan wegens parkeerkosten ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb nu 2,5 jaar mn rijbewijs en zou echt niet zonder kunnen. Ik kan echt niet begrijpen dat er mensen zijn zonder rijbewijs, want het is echt zo'n _ENORM_ stuk vrijheid dat je hebt (mits je een auto hebt natuurlijk). Ik ben begonnen op mn 20e omdat ik er toen pas geld voor had, maar eigenlijk heeft iedereen die hier zn rijbewijs nog niet heeft gewoon een enorme schop onder zn kont nodig.

Een leuk optreden ver weg dat om 03:00 uur snachts eindigt, geen probleem als je een auto hebt. Slecht weer en je wilt naar je vriendin: ik ren 40 meter en ik zit droog in mn auto. Je wilt een weekje naar Noorwegen? Pak de auto en rij er naartoe. En dan heb je ook daar geen gezeur dat je moet uitvogelen hoe het OV daar in elkaar steekt, want je hebt een auto. Hooguit waar parkeerplaatsen zijn, maar dat staat in mn tomtom.

Het rijden opzich vind ik niet heel spannend meer, ik rij ook voor mn werk het hele land af, ik denk dat ik iets van 100-120dkm heb gereden in die 2,5 jaar. Daarom ben ik nu bezig met mn motorrijbewijs, een motor trekt stukken sneller op en je kan lekker tussen files door rijden, dus dat is ideaal eigenlijk.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Widow: Motor voor woon/werk vind ik persoonlijk niet echt ideaal :) Ja, het zou wel een eind schelen als iedereen met motorrbw op de motor zou gaan.. Persoonlijk rijd ik alleen motor voor mn plezier/ontspanning :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb mijn rbw al 8 jaar maar gebruik het pas echt dagelijks sinds een jaar wegens het werk wat zeer onregelmatige uren kent.

Daarvoor sporadisch want het OV was goed geregeld. En eerlijk is eerlijk, 150 euro per jaar voor alle bussen te nemen en 4 euro voor een enkeltje met de trein.. Dat kan je niet met de auto ;)

Maar bij voorkeur laat ik de wagen staan. Ik neem liever ontspannen de trein met een boekje. Maar er is geen treinverbinding naar het werk. (ja eerst 40min naar station, 10 minuten trein, 10 minuten bus = 1 uur met de auto) Jammer :)

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 11-10-2009 10:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ik heb ook pas een rijbewijs gehaald toen dat 'nodig' was. wel voor mijn 33ste, maar niet ver daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb op mijn 27e oid mijn rijbewijs gehaald. Vond het voor die tijd nooit nodig. Rookte liever een jointje of dronk een biertje en dan kun je toch niet meer rijden. Totdat ik een jaar lang mee ben gereden met een collega, en het gemak en de voordelen van met de auto gaan toch wel heel duidelijk werden. En toen in een paar weken tijd m'n rijbewijs gehaald, en mij vervolgens afgevraagt waarom ik dat niet eerder had gedaan, want autorijden is leuk :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Iedereen staat elke ochtend zo vroeg op om samen in de file te staan. Ik snap niet wat er zo leuk is.
Autorijden _kan_ leuk zijn maar het kan ook een noodzaak zijn en dan is het niet meer leuk.

Tenzij je op circuit moet rijden maar dan heb je ook geen rbw nodig.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-10 20:26

-tom-562

Oliesjeik

Autorijden kan leuk zijn ja.
Maar ik zie eerlijk gezegd de "leukigheid" van in een trein/bus zitten ook niet in. Ik ben nu 23, en ben 1 dag na m'n 18e verjaardag gaan lessen, en 1,5 maand later had ik m'n rijbewijs. 4 maanden later had ik een eigen auto. Ik kan echt niet meer zonder, ook al ben ik nog student en heb ik OV.
Ik heb mij oko al voorgenomen om zo min mogelijk met de auto te gaan wanneer ik "echt" werk heb na mijn studie. Ik vind autorijden gewoon leuk. Met m'n huidige bijbaantje doe ik niets anders dan autorijden (chauffeuren, wegbrengen van lease-auto's).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik ben 29 en ben ook rijbewijsloos. In een stad als Brussel betekent een auto toch maar parkeerproblemen, vandalisme en autodiefstal. Daar komt nog bij dta een auto duur is en dat we hier een ontzettend uitgebreid openbaar vervoer hebben.
Maar voor m'n 30 wil ik wel een rijbewijs. Veel tijd heb ik dus niet meer. Ik wil het rijbewijs omdat ik graag naar de Ardennen ga, waar ik vroeger woonde, maar daar is openbaar vervoer nagenoeg onbestaande. Ik heb sinds april een voorlopig rijbewijs, maar ik rij nauwelijks 1x per maand. Het praktische examen zal dus nog niet voor meteen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Rijbewijs gehaald op m'n 21e en heb inmiddels al ruim 1.000.000km gereden....

Ik kan echt niet meer zonder.... zoveel plekken waar je niet goed met de auto kan komen of waarbij je onderhand een halve dag onderweg bent om er te komen.....

Sinds ik m'n rijbewijs heb, heb ik echt sporadisch in het OV gezeten. Voor woon/werk is het bij mij nooit een optie geweest. 10 minuten per auto tegenover ruim een uur met het OV met 1x overstappen.....

Huidige werkgever; 40 minuten per auto tegenover ruim anderhalf uur met OV en 2x overstappen.....

Nee dank je de koekoek. :9

Daarnaast is het voor mij goedkoper met de auto dan met OV.... aangezien m'n auto slechts 14 cent per kilometer kost en ik 28 cent per kilometer vergoed krijg... :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-10 07:09

MeNTaL_TO

The future is not set

Chevy454 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:49:
[...]

Iedereen staat elke ochtend zo vroeg op om samen in de file te staan. Ik snap niet wat er zo leuk is.
Autorijden _kan_ leuk zijn maar het kan ook een noodzaak zijn en dan is het niet meer leuk.

Tenzij je op circuit moet rijden maar dan heb je ook geen rbw nodig.
Nee, je opvreten omdat je trein 10 min te laat is waardoor je je volgende aansluiting gaat missen en een half uur mag wachten. Dan heb je de trein die stampens vol zit zodat je hutjemutje tegen allerei mensen aanstuiterd. Nee geef me dan maar een lekker muziekje in de auto in de file (wat ook wel meevalt).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben 22 en nu pas begonnen met lessen. Op mijn 18de had ik nog niet genoeg geld bij elkaar verzameld om rijlessen + alles wat erbij komt te betalen. Een rijbewijs heb ik niet nodig, kan nog zolang ik studiefinanciering ontvang mooi gebruik maken van mijn studenten OV-jaarkaart. Maar zodra dat afgelopen is, dan wordt het OV weer net zo duur als voor dat ik begon met studeren. Dus dan moet ik zorgen dat ik of dichtbij in de buurt van mijn werk woon (<15km afstand) Kan ik er mooi naar toe fietsen. Zo niet, dan maar een auto halen en zodoende heen en weer gaan.

Voor vakanties e.d. heb ik geen auto nodig. Pak het vliegtuig, de trein en op bestemming lijkt mij een auto huren dan wel weer handig. Dat is voor mij ook een reden om bezig te zijn voor mijn rijbewijs. Niet zo zeer om zelf een auto te hebben die je continu tot je beschikking hebt, wel om wanneer het je van pas komt een auto te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Met bovenstaande :) Al kom ik niet in de file's voor woon/werk verkeer, ik moet hier alleen langs de binnenstad, en dat wil smorgens nog wel 'ns druk zijn :)

Wat imo wel een 'gevaar' is, is hoe makkelijk je de auto pakt, als hij eenmaal voor de deur staat.

Laatst betrapte ik mezelf erop, ritje van 3km.. met de auto.. Vroegah pakte ik de brommer, of de fiets voor zoiets.. Nu denk je er niet meer bij na eigenlijk :o Verder fiets ik wel vrij veel, of ik pak mn ouwe vespa'tje dat in de berging ligt.. Mn astra (sig.) staat regelmatig een paar dagen achter elkaar stil. Rijd dan ook 90% in mn bedrijfsauto (caddy).

Waarom ik niet met het OV wil reizen, is simpel. Vroegah hadden mn ouders geen auto. De familie woont verspreid over het hele land, en wij waren gedoemd tot het OV. Ik herinner me nog goed, 's winters te staan blauwbekken, wachtende op een trein die weer eens vertraging had. Vervolgens bij een overstap WEER te staan blauwbekken, omdat je door de vertraging van de 1e de aansluiting had gemist. Bussen die telaat komen, constant op de klok kijken ("Anders mis ik de laatste trein/bus terug!").. 16 jaar lang zo overal heen geweest, gezeik ende frustratie.. OV mag van mij aan het gas :r Vanaf mn 16'e praktisch overal op de brommer heengeweest (ja, ook (ver) buiten mn woonplaats). Op mn 18e direct rbw en eigen auto gekocht (auto stond al voor de deur, toen ik mn rbw nog niet had :+). Niet alleen is het OV vaak vanwege het kostenplaatje totaal niet intressant, het duurt ook nog eens veel langer, je moet je zitplaats delen met e.o.a gastert die zit te roken (althans, vroegah was dat wel zo.. En dan moet je een vader hebben die nogal slecht tegen rookgeur kan..). Ookal word het OV gratis, het is voor mij een principekwestie. Ik wil niet afhankelijk van een ander zijn.

[ Voor 84% gewijzigd door Destruction op 11-10-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 11:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik was 26 toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik ben een week voordat ik 't haalde met lessen begonnen. Gewoon ideaal zo'n spoedcursus en volgens mij per saldo niet eens duurder dan losse lessen. Voordat ik mijn rijbewijs had heb ik het eigenlijk nooit gemist, sinds dat ik het heb kan ik niet meer zonder.

10 jaar geleden was het OV nog wel te doen. Nu heb ik er echt een hartgrondige hekel aan gekregen (half jaar eindhoven-r'dam met 't OV, waarbij ongeveer 4 keer per week een dubbele reisduur voorkwam). Sindsdien doe ik alles met de auto of er moet een directe verbinding zonder overstap zijn en zelfs dan moet het OV de reistijd halveren anders ga ik lekker met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij mij is het net andersom, maar toch een beetje hetzelfde ;) Ik ben 28 en heb al bijna 10 jaar mijn rijbewijs. Heb echter nog steeds geen eigen auto, omdat ik in de stad woon waar ik eigenlijk geen auto kwijt kan en ik ook heel dicht bij mijn werk woon. Kan overigens wel vaak een auto lenen van mijn ouders (op slechts 30 minuten reizen met OV), wat ik ook regelmatig doe. Ben ook een behoorlijke autoliefhebber en ik rij graag, maar al met al kan ik tot nu toe best zonder. Kan dus ook wel voorstellen dat er mensen zijn van 30-40 die helemaal geen rijbewijs hebben als ze in de stad en dichtbij hun werk wonen. Al is een auto wel erg handig als je eens ergens moet zijn waar geen goed OV is of als je iets wilt vervoeren (even naar de ikea oid). Altijd maar beroep moeten doen op anderen (auto lenen of voor je laten rijden) is dan ook wel eens irritant. Als ik ga verhuizen gaat de voorkeur iig wel uit naar een huis met parkeerplaats en dan zal er ook wel vrij snel een auto komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Laatst online: 05:23

Kettrick

Rantmeister!

Je bent maar één keer jong, met de vriendenclub in een stel ouwe barrels naar zuid Frankrijk, niet meer fietsen als je 4 kratten bier gaat halen, noem alles maar op. Die vrijheid zou ik rond die tijd al niet willen missen!.

Daarnaast snap ik sowieso niet dat mensen vrijwillig afhankelijk willen worden van het OV. Geen auto hebben in de stad snap ik heel goed, maar überhaupt niet de mogelijkheid hebben om op zeer korte tijd ergens heen te gaan als dat nodig is ... :X

* RoelZ heeft overigens vorige week net zijn 2e rijbewijs opgehaald, heb het nu dus precies 10 jaar >:) @ 29 Jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 12:31

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 06:41:
Ik denk dat je toch eens moet gaan pogen je rijbewijs te halen, want sinds dat ik 'm heb + auto ben ik echt een stuk mobieler geworden, en wordt je wereld gewoon letterlijk vergroot. Je kan staan en gaan waar je wilt. Hoezo OV? Auto is veel handiger man :)
Het zit in de planning... Aan de andere kant, dat zit het al jaren. :+
Het grote probleem is tijd. Doordat ik vaak op reis ben en korte periodes thuis is het echt lastig. Een paar lessen nemen, dan op reis voor 2 a 3 maanden, en dan weer een paar lessen... Dat werkt niet.
Heb kort geleden 2.5 maanden verlof opgenomen vanwege verhuizing, en wou gelijk m'n rijbewijs gaan halen.
Blijkt dat de vakantieperiode niet echt ideaal hiervoor is. :/
Beste optie lijkt een spoedcursus. Maar ik wil binnenkort een huis kopen, en de kosten voor een rijbewijs zijn niet mals, en ik wil het liefst elke cent in m'n huis steken.
Aan de andere kant is een auto dan ook wel erg handig. Ik ben heel wat keren met een afgeladen rugtas vol spullen van de bouwmarkt gefietst.
(eigenlijk is tijd het probleem niet. Ik heb bijna een jaar verlof staan. Alleen... Ik wil eigenlijk niet zolang thuis blijven, en m'n bedrijf heeft het heel erg druk, ook al is het "crisis". )

Maar mooi om te lezen dat ik niet de enige ben. Had deze stortvloed van reacties ook niet verwacht.
RoeLz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 11:35:
[...]
.... Geen auto hebben in de stad snap ik heel goed, maar überhaupt niet de mogelijkheid hebben om op zeer korte tijd ergens heen te gaan als dat nodig is ... :X
Dat is inderdaad een goede reden om toch een rijbewijs te gaan halen. Niks plannen, gewoon ff de auto inspringen en wegwezen.

[ Voor 12% gewijzigd door ZenTex op 11-10-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik was 19 toen ik mijn autorijbewijs haalde, daarvan dacht ik toen dat het de beste keus ooit was. Nu heb ik afgelopen jaar net voor mijn eerste rijbewijs verliep ook mijn motorrijbewijs gehaald (28 jaar dus) en daarvan denk ik nu dat het de beste keus ooit was. De afgelopen 10 jaar heb ik eigenlijk niks met de fiets/trein/openbaar vervoer gedaan. Maar voor mij is openbaar vervoer geen optie om op het werk te komen (manager benzinestation langs snelweg), zelfs per fiets is niet mogelijk. Anders nam ik wel de trein en het laatste stukje per fiets. Wel heb ik sinds het halen van mijn motorrijbewijs veel vaker de fiets gepakt en ben ik drie keer met de trein weggeweest. Verstand komt met de jaren misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
om mijn 18e verjaardag direct mijn 1e rijles gehad.
volgende maand mag ik mijn rijbewijs voor het eerst gaan verlengen.

In de regio waar ik woon (zeeuws-vlaanderen) is een auto en rijbewijs niet zozeer handig, maar al bijna noodzakelijk. Als je hier op het OV bent aangewezen, dan word je niet vrolijk.
Om vanuit Hulst in Utrecht te komen bijvoorbeeld, ben je met het OV zo'n 4 uur kwijt.
(waar ik af en toe toch naar toe ga voor beurzen, ook voor het werk)

Nee, ik ben erg blij dat ik kan autorijden.
Het geeft je toch een zekere vrijheid.

Mijn vader betaalde overigens mijn rijlessen tot en met het eerste examen. Daarna zou ik het zelf moeten betalen. Dit was een goede motivatie om van de 1e keer te slagen.
Daarna heb ik af en toe de auto van mijn ouders geleend, totdat ik ging werken.
Toen heb ik zelf een auto gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bijna 23 jaar, rijbewijs sinds mijn 19de en ik heb sindsdien ruim 90 000 km gereden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ ZenTex : Je mag dan wel bij redwise varen (bevalt dat? Doe je delivery werk?), maar wat voor veel collega's/oud-schoolgenoten werkt is dat je een spoedcurus inplanned voor je volgende verlof of het verlof daarna. Je kan vast met kantoor regelen dat je rond die bepaalde tijd verlof hebt.

Overigens is het ook handig heb ik mogen ontdekken om een rijbewijs te hebben als je in je vaarperiode zit: Het is helaas niet doorgegaan omdat we eerder richting Europa moesten dan we aan boord dachten, we hadden in Houston een auto geregeld en zouden dan met zijn drieen even te Jan Kazen in Dallas. Was toen maroff bij Jo Tankers \o/. Zit nu nog (ben op zoek naar weer wereldwijd varen) als machinees bij Essberger Tankers (voorheen Broere Shipping)

En met het oog op een huis kopen/verhuizen is een auto ook makkelijk om jezelf te redden: Planken halen bij de bouwmarkt bijvoorbeeld.

En qua knaken...je kan van dat jaar verlof toch een paar weken laten uitbetalen?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Hier al sinds 1999 (19e) mijn rijbewijs en sindsdien ruim 100.000 km gereden.
Rijbewijs en auto maakt je onafhankelijk, en dat heb je met het OV dus niet, je kunt zelf bepalen hoe laat je vertrekt en aankomt.
En je komt met een auto op plaatsen waar je met OV niet kunt komen, en alternatieven zoals taxi's te duur zijn, en fietsen/brommer te ver is qua afstand. :)
En in de file staan als excuus om niet auto te gaan rijden is ook zo'n onzin, als je vroeger vertrekt, of een alternatieve route neemt heb je daar weinig last van (bij normale ochtend/avond spits).
En dan nog zit ik liever een uur in mijn eigen auto in de file, dan als vee in een trein gepropt, in een stinkende bus met zweetende lui naast je, of op een koud en guur station een uur te wachten omdat er weer is wat blaadjes op de rails liggen. :)
Ik rij elke dag in totaal 80 km woonwerk verkeer, nooit file want ik rij een leuke route binnendoor (met de perfecte auto ervoor overigens :P ) 40 km in een half uurtje, nou dat doet het OV me never nooit niet na. (Bus doet er een uur over, Treinen 1,5 uur).

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders hebben mijn rijbewijs betaald na het middelbare school diploma en ook voor mijn broers. Ze vonden het ook wel een beetje bij de opvoeding horen, zorgen dat we een rijbewijs haalden. Zonder rbw ben je toch beperkter in je mogelijkheden. Ik heb nog wel wat strijd moeten leveren om mij een motorrijbewijs ipv autorijbewijs te laten halen maar dat leek mij gewoon een stuk nuttiger omdat motorrijden goedkoper is dan autorijden kon ik immers onmiddellijk in mijn eigen vervoer gaan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naja, ik heb ook nog geen rijbewijs , ben nu 22 en zit op school , heb ov dus eigenlijk heb ik helemaal geen rijbewijs nodig , wel handig natuurlijk, heb verschillenden pogingen gewaagd met de theorie , maar door sommige instink vragen was ik zo geïrriteerd dat ik geen zin had om er weer geld aan uit te geven

komt wel , ik heb tijd zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Pff, geen rijbewijs betekend ook dat je nooit Bob hoeft te zijn :)

Ik heb al een tijd mijn rijbewijs, maar deze ook pas gehaald op mijn 24e. Dit puur omdat ik toen een leaseauto kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik dacht dat ik laat was met het rijbewijs op mijn 20ste :X ......Maar na 12 jaar autorijden heb ik eigenlijk alleen maar spijt dat ik niet meteen op mijn 18e ben gaan lessen.De vrijheid en onafhankelijkheid is heerlijk.
Het OV is gewoon geen alternatief voor de motor of auto.

Voor school ben ik 2 jaar afhankelijk geweest van het OV. 's ochtends eerst een kwartier fietsen om überhaubt bij de halte te komen vervolgens 30 minuten in een stampvolle bus om vervolgens op het station meteen over te stappen voor 5 minuten in een nog vollere bus naar school. 8)7
's middags zit je wederom in een stampvolle bus,maar nu met allemaal mensen die de hele dag hebben lopen zweten.Wat een verademing was het om voor het eerst,binnen 25 minuten met de auto op school te kunnen komen.

Nee ik moet er niet aan denken om afstand te moeten doen van mijn rijpasje of auto. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig heb ik van het bovenstaande geen last (anders had ik het rijbewijs misschien al gehad :P )

ik moet 5 minuten lopen na de bus , als de bus er is , dan zitten er misschien 20 mensen in op het einde van de rit , het is 1 bus ,20/30 minutjes rijen stopt bij het station, school ligt 10 minuten lopen verder

eigenlijk hebben wij hier maar vet geluk , en de bus gaat ook nog eens om het half uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Laatst online: 16-10 10:41
ik heb jaren bij een reclame bureau gewerkt in het centrum van Rotterdam.
En daarvoor studeerde ik in Rotterdam, dus ik heb nooit echt een auto nodig gehad. En ook nooit echt geld voor gehad, of iig niet ervoor over.

Kben nu 26 en ik wil voor mezelf beginnen, freelancen etc. nu heb ik dus echt eigen vervoer nodig.
Het OV is goed als je van centrum naar centrum wil reizen, maar daarbuiten is t echt bagger.

Mn zus wordt komend jaar 30 en heeft net haar rijbewijs gehaald. Maar geen geld voor een auto, dus dat is ook niet handig. Dan heb je wel een rijbewijs, maar je kan er niet echt van 'genieten'...

33 is op zich niet zo heel laat, maar er gaat denk ik wel een nieuwe wereld open als je je rijbewijs haalt.

Vorige week mn rijexamen gehad maar ik ben gezakt, voor redenen die een heel nieuwe topic waard zijn... 3 november kan ik pas weer opnieuw...

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-10 20:26

-tom-562

Oliesjeik

Het is denk ik ook wel sterk afhankelijk van waar je bent opgegroeid en waar je zelf woont. Ik ben zelf opgegroeid in een dorp zo'n 20 km van Nijmegen, tegen de Duitse grens, en woon sinds m'n 15e in Nijmegen in een buitenwijk.
Heb nog veel vrienden buiten Nijmegen wonen, ook in buitengebieden, dus dan is een auto onmisbaar. Man, toen ik 16 werd en 2 dagen later m'n bromfietscertificaat haalde was ik echt koning te rijk, eindelijk gaan en staan waar ik zelf wilde zijn, zonder afhankelijk te zijn van andere mensen 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-10 20:19

boesOne

meuh

Ik ben 36 en heb mijn rijbewijs pas sinds april. Daarvoor niet nodig gehad en geen geld voorover.
Nu woon ik in de polder en is het erg handig.. Krat bier 3 km achterop de fiets is suboptimaal.
Verder vind ik lekker rondkarren ontzettend leuk.
Theorie examen doen als je wat ouder bent is trouwens wel geinig met al die 18 jarige jugend in een lokaal :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

boesOne schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:21:
Krat bier 3 km achterop de fiets is suboptimaal.
Ik vraag me dan af hoe je drie kratten bier, wat flessen fris, plus nog een zware tas met overige boodschappen op de fiets meeneemt :X

Drie kratten bier achter op de fiets lukt nog, maar de rest :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-10 16:11

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb zelf vanaf mijn 20e mijn rijbewijs, had hem niet echt nodig voor mijn dagelijkse dingen maar voor mijn werk was het toch wel erg makkelijk (En leuk, steeds weer een ander model auto voor ritjes naar een vestiging waardoor je snel leert autorijden in verschillende soorten auto)

Vriend van me heeft nog geen rijbewijs en is nu bijna 33, mijn vrienden en ik vinden het erg vervelend dat hij er niet een heeft aangezien er altijd iemand van ons moet rijden als we op stap gaan. Hij zou er nu "echt" mee bezig gaan, het lijkt haast wel alsof hij het wel goed vindt dat andere mensen hem steeds vervoeren :(

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-10 20:19

boesOne

meuh

RoeLz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:23:
[...]

Ik vraag me dan af hoe je drie kratten bier, wat flessen fris, plus nog een zware tas met overige boodschappen op de fiets meeneemt :X

Drie kratten bier achter op de fiets lukt nog, maar de rest :9
Niet dus.. Boodschappen doen op de fiets ging nog wel. Kratje bier fietste ik wel even voor terug. Maar bijvoorbeeld een feestje geven gaat niet. Dus was een voorwaarde om hier te gaan wonen: auto.
Vroegah reed ik gewoon een winkelkar vol kratten 500 mtr naar huis.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 13:08

racoon

mooowwww

Ik heb sinds mijn 20ste een rijbewijs en nu wel nodig, zit in de detachering en voorheen bij een onderdeel van de politie en moest daar om 7 uur beginnen, met ov kon ik er niet zo vroeg zijn.

rijd ongeveer 35000 km per jaar voor werk en prive.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

boesOne schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:30:
[...]

Maar bijvoorbeeld een feestje geven gaat niet.
Mooi, opgelost, we hebben de reden gevonden om als 18 jarige je rijbewijs te halen *O*

Dat is toch dat beetje vrijheid en onafhankelijkheid wat je mist, zelfs als je in de stad woont en het meeste met OV kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@tom: Same here :D Ben echt overal geweest met de brommer :P Assen, Utrecht, Friesland.. Toeren in de zomer.. Ja, was leuk :) 20Km verderop patat gaan eten, want de patat daar is 20ct goedkoper :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ben opgegroeid in Amsterdam maar mooi dat ik op m'n 18e verjaardag m'n eerste rijles had en een maand later m'n rijexamen. Ik snap nauwelijks dat mensen het niet doen en niet dat mensen niet snappen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04 12:44
Op de dag dat ik 18 werd heb ik m'n eerste rijles gehad. In de week dat ik m'n rijbewijs had gehaald kocht ik m'n eerste Kever.

Ik zou echt geen dag zonder kunnen. Auto's zijn m'n grootste hobby, ik heb er ook veel werk (fotografie) aan overgehouden.

Ik denk dat het halen van m'n rijbewijs de belangrijkste gebeurtenis is in de periode van 18-25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:47
mcdronkz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:03:

Ik denk dat het halen van m'n rijbewijs de belangrijkste gebeurtenis is in de periode van 18-25 jaar.
Een diploma behalen was voor mij nog net iets belangrijker.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een rbw heb je gewoon hard nodig. Zeker buiten de randstad. Op OV kun je niet rekenen en op de fiets/brommer kun je amper zooi of passagiers meenemen. Rbw + eigen auto = een stuk vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

FragileM64 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:36:
[...]

Een diploma behalen was voor mij nog net iets belangrijker.
Hoezo?, daar vraagt toch nooit iemand meer naar ;), de kans dat je je rijbewijs ooit moet laten zien is wat groter :P

Ik heb trouwens nog nooit een diploma of rijbewijs aan hoeven tonen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Rijbewijs is in mijn geval een goede investering geweest. Op mn 20e gehaald (nu 26), en kreeg op mn 22ste een functie waar een lease-auto bij hoorde (en die ik ook echt nodig had ;) ). Opgegroeid in Rotterdam, maar woon nu in Brabant en de auto is onontbeerlijk. Rij zo'n 30.000 KM/jaar, met lease-auto vroeger 60.000/70.000.

Mijn vriendin en ik hebben allebei ons eigen auto, maar naast het praktische vind ik rijden gewoon geweldig. Stap iedere dag met een glimlach in de auto ;). Inmiddels in 6 jaar tijd aan mijn 10de auto bezig, dat is dan weer het nadeel van mij..kan nooit lang met een auto doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-10 12:51
Hoe jonger je je rijbewijs haalt ,hoe beter. De vrijheid om je overal heen te kunnen sturen is gewoon priceless. Sowieso is een rijbewijs in de IT een must :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

merauder schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:56:
Hoe jonger je je rijbewijs haalt ,hoe beter. De vrijheid om je overal heen te kunnen sturen is gewoon priceless. Sowieso is een rijbewijs in de IT een must :)
Ik denk dat het voor ieder persoon belangrijk is om een rijbewijs te halen, daar hoef je niet speciaal voor in de IT te werken. Moet je maar eens proberen om na je avond dienst nog naar huis te komen met het openbaar vervoer. In veel gevallen gaat je dan nooit lukken.
Ik zelf heb me rijbewijs gehaald toen ik 23 was en het heeft me veel zweet en moeite gekost. De theorie heb ik 2 keer moeten halen, vanwege het feit dat ie was verlopen. Wel beide keren in 1 keer geslaagd. De praktijk was andere koek, dat was pas bij de 3de keer bingo. Maar ja, het belangrijkste is dat ik het heb gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

merauder schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:56:
Mwoeah, dat laatste durf ik sterk te betwijfelen. Een rijbewijs is in de IT detachering een must. Iemand die gewoon vast bij een bedrijf werkt heeft niet meer of minder een rijbewijs nodig dan iemand die daar dozen pakt of koffie inschenkt.

Wat me opvalt is hoe iedereen OV als onbetrouwbaar afdoet (waar op zich wat in zit), maar vervolgens de mogelijkheid tot autopech negeert. En verder is in de spits een trein misschien vol, maar hij gaat tenminste niet in de regel een uur stilstaan tussen twee stations in de randstad...

Waar je echt wat hebt aan een rijbewijs is als er opeens iets gebeurt en je gelijk ergens heen moet zonder eerst gelegenheid te hebben reisroute en voordeligste tarieven uit te zoeken. Laatst was er een andere sterfgeval in de familie. Mijn broertje en ik moesten binnen 24u naar London. Op zich is vliegen of met boot+trein doorgaans sneller en goedkoper - en zeker comfortabeler - dan rijden via Frankrijk. Maar als je een dag van tevoren boekt kost trein > EUR 400 pp ( :X ), vliegen is ook rond de EUR 300 pp, boot+trein idem. En auto? Duinkerken <-> Dover EUR 31 retour 8)7 . Incl EUR 100 benzine nog steeds minder dan de helft van de prijs van de alternatieven. IMHO schandalig dat er zo'n idioot verschil is trouwens, maar goed, zonder rijbewijs had ik een duur probleem gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 11-10-2009 20:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:12:
[...]
Wat me opvalt is hoe iedereen OV als onbetrouwbaar afdoet (waar op zich wat in zit), maar vervolgens de mogelijkheid tot autopech negeert. En verder is in de spits een trein misschien vol, maar hij gaat tenminste niet in de regel een uur stilstaan tussen twee stations in de randstad...
denk je dat de trein/bus geen pech heeft? Als er een of andere kl**t voor de trein spring ligt het verkeer voor uren in de knoop ... . Als de bus in panne valt is er al snel een ritje afgeschaft. afhankelijk van de vertraging zelfs 2.

Ben 21 heb al 3 jaar m'n B. Heb dit jaar m'n D (+ vakbekwaamheid) gedaan en ben bezig met de C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 16:25

Brons

Fail!

Ik heb ook geen rijbewijs. Voornaamste reden is dat ik 'm nog niet nodig heb gehad. De tweede reden is dat ik geen zin heb om de theorie te halen, een pak lessen te doen om vervolgens ook nog een examen te doen. Veel te veel gedoe. Ik zit er wel over te denken om een spoedcursus te doen. Dan ben ik er tenminste snel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

dion_b schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:12:
Ik reis al jaren dagelijks met de trein en ik heb toch zeker elke 2 maanden wel meer dan een uur vertraging met de trein alleen. Daarbij zeker meermaals per week 5-15min vertraging.

Toen ik nog dagelijks met de auto ging (volkswagen leasebak van minder van 3 jaar oud) eigenlijk nooit problemen gehad. Al is het soms op de weg wel wat drukker waardoor je ongeveer het equivalent van de "meermaals per week 5-15min vertraging" wel hebt natuurlijk.

Maargoed... ik denk dat als je een fatsoenlijke route hebt (standaard geen file) en een betrouwbare auto, dat je dan beter af bent dan met de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spoedcursus is af te raden, zeker als je nog nooit rijles hebt gedaan.

Geloof me, in zo'n spoedcursus kan je nooit zoveel leren als een traject van gemiddeld 30 rijlessen van elk 1 uur. Je hersenen kunnen die shitload aan informatie in 1 week tijd ook niet aan, veel ben je de weken erna al vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:54

Wok

Dakloos...

Naboo schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:54:
Rijbewijs gehaald op m'n 21e en heb inmiddels al ruim 1.000.000km gereden....
For real?

Dat zou betekenen dat je nu acht jaar je rijbewijs hebt (even je profiel bekeken) en dat je dus gemiddeld 125.000+km per jaar (!) hebt gereden. Goed, dat is niet onmogelijk, maar het is wel heel erg veel. Beroep in de sales of transport toevallig? ;)

Voor de stats: rijbewijs sinds m'n 19e (ben nu 29). Totale rijervaring nu tegen de 400.000km. :)

Hoewel ik zelf niet meer zonder rijbewijs+auto zou willen, kan ik me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die er geen behoefte aan hebben. Het lijkt me alleen problematisch worden op het moment dat er kinderen komen, omdat je dan gewoon ontzettend veel zooi mee te slepen hebt als je het hele gezin op reis gaat. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mensen die vaak zeggen geen rijbewijs/auto nodig te hebben, zo 1 was ik er zelf ook.

Ik deed alles met de fiets, mountainbike, lekker sportief. Tot op ten duur ik mn rijbewijs ging doen, uiteindelijk gehaald heb, een tijdje geleden mn eerste auto heb gekocht, en sindsdien al niet meer zonder kan :Y)

Niet alleen dat je de vrijheid hebt om te kunnen gaan en staan waar je wilt, maar ook spullen verhuizen is geen probleem. Gewoon in de kofferbak. En al is het te groot? Dan klap je de bankjes voorover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Naboo schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:54:
Daarnaast is het voor mij goedkoper met de auto dan met OV.... aangezien m'n auto slechts 14 cent per kilometer kost en ik 28 cent per kilometer vergoed krijg... :)
Brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, reparaties, APK, en waarschijnlijk vergeet ik nog wel een paar zaken. (Winterbanden?)

Hoe doe jij dat voor 14 ct/km???

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:53:
Geloof me, in zo'n spoedcursus kan je nooit zoveel leren als een traject van gemiddeld 30 rijlessen van elk 1 uur. Je hersenen kunnen die shitload aan informatie in 1 week tijd ook niet aan, veel ben je de weken erna al vergeten.
Hoeveel feitelijke informatie gebruik je nou eigenlijk uit je rijlessen ?. autorijden is vooral inzicht, en dat verleer je niet maar wordt alleen maar beter naarmate je meer rijdt.

Misschien wat handigheidjes en wat verrichtingen die je er normaal wat beter in ramt, maar of dat nou echt van invloed is op je rijgedrag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Veel mensen zien autorijles als les in gas geven, remmen en schakelen. Maar bij je rijlessen leer je veilig gedrag in het verkeer, hoe moet je kijken (spiegelen!), welke gevaren kun je tegenkomen. Hoe kun je daarop anticiperen, enzovoort.

Ik weet nog van mijn (eerste) rijlessen dat ik na een uur rijden echt gesloopt was, puur omdat je je aandacht geen moment kunt laten verslappen. Daarom geloof ik ook niet in die spoedcursussen. Op een gegeven moment zijn je hersenen gewoon verzadigd.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

DrivinUCrazy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:40:
Veel mensen zien autorijles als les in gas geven, remmen en schakelen. Maar bij je rijlessen leer je veilig gedrag in het verkeer, hoe moet je kijken (spiegelen!), welke gevaren kun je tegenkomen. Hoe kun je daarop anticiperen, enzovoort.
Dat zijn allemaal dingen die routine moeten worden. Volgens mij zijn de percentages best goed bij de spoedcursussen, het lijkt er dus op dat ze die routine er snel in weten te stampen ;)
Ik weet nog van mijn (eerste) rijlessen dat ik na een uur rijden echt gesloopt was, puur omdat je je aandacht geen moment kunt laten verslappen. Daarom geloof ik ook niet in die spoedcursussen. Op een gegeven moment zijn je hersenen gewoon verzadigd.
Ik heb zelf nog heel ouderwets rijles gehad :P ( in een Audi 80 *O* :*) ) maar ik neem aan dat de spoedcursussen iets anders ingericht zijn. Als je bijvoorbeeld kan leren gassen/remmen/etc op een stuk asfalt waar geen hond komt hoef je je minder druk te maken om het verkeer. Dat lijkt me dus ook wat minder slopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in 8 dagen tijd kan je ook niet leren hoe je je aandacht verdelen moet per uur.

M.a.w. het voorbeeld dat DrinvingUCrazy aangeeft dat lukt je echt niet in een spoedcursus :D

Ik rij dagelijks met mijn auto, en ritten van 2 uur gaat opzich prima, met een enkele gaap er tussendoor. Toen ik laatst naar duitsland ben geweest, ruim 500KM heen, was ik stuque 8)7 Ik ben zulke afstanden gewoon niet gewend. 4 dagen erna weer terug, en ook daar kwam ik mezelf tegen achter het stuur.

Een vriend van mij was een poos geleden gezakt. Hij zei dat het niet meer ging na een half uur. Ik had 'm toen de tip gegeven om te leren zijn aandacht te verdelen (Lees: Je hebt limited, en daar moet je gedurende de tijd gewoon zuinig mee omgaan). Dus niet al te blind staren op een rotonde, kruispunt of wegen waar rechts voorrang heeft. Ik ben van mening dat je met een spoedcursus, ook al haal je het, erna gewoon tegen veel problemen aanloopt die je (nog) niet geleerd hebt in zo'n cursus tov een 30 lessen traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik bedoelde juist dat die paar pedaaltjes en dat stuur het probleem niet zijn. Dat leer je in een paar uurtjes, hooguit. Ik zie dan ook geen toegevoegde waarde in lessen op een afgesloten terrein zoals sommige instructeurs doen.

Het moeilijke is juist het verkeer dat overal vandaan komt, en heel vaak (altijd?) onvoorspelbaar is. Die informatie moet je allemaal verwerken, en op basis daarvan ieder moment opnieuw de situatie beoordelen en keuzes maken. Dát is juist het intensieve aan autorijden. Ik geloof best dat ze je op een spoedcursus een auto leren besturen. Maar dat noem ik niet hetzelfde als autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:54:
Een vriend van mij was een poos geleden gezakt. Hij zei dat het niet meer ging na een half uur. Ik had 'm toen de tip gegeven om te leren zijn aandacht te verdelen (Lees: Je hebt limited, en daar moet je gedurende de tijd gewoon zuinig mee omgaan). Dus niet al te blind staren op een rotonde, kruispunt of wegen waar rechts voorrang heeft. Ik ben van mening dat je met een spoedcursus, ook al haal je het, erna gewoon tegen veel problemen aanloopt die je (nog) niet geleerd hebt in zo'n cursus tov een 30 lessen traject.
Als je bewust bezig bent om je energie te verdelen tijdens het rijden ben je volgens mij nog veel te gestresst bezig. Autorijden moet soepel gaan, en vooral iet bewust nadenken over zaken. Ik heb geen idee hoeveel uren je precies in de auto zit tijdens een spoedcursus :?. Ze zijn volgens mij wel selectief in wie er aan mee mag doen en wie niet, ik denk dat je het wel kan vergeten als je tijdens de intake gestresst gaat rijden, dan wordt het niets :).

Als je echter wel relaxed kan lessen en er feeling voor hebt kan je het prima in een paar dagen leren, zonder dat dat een negatieve uitwerking heeft op je verdere rijgedrag.
DrivinUCrazy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:59:
Ik bedoelde juist dat die paar pedaaltjes en dat stuur het probleem niet zijn. Dat leer je in een paar uurtjes, hooguit. Ik zie dan ook geen toegevoegde waarde in lessen op een afgesloten terrein zoals sommige instructeurs doen.
Eens, ik heb echter geen idee hoeveel tijd je op een afgesloten stuk rijdt :?, misschien de eerste paar uur ofzo ? iemand ? :)
Het moeilijke is juist het verkeer dat overal vandaan komt, en heel vaak (altijd?) onvoorspelbaar is. Die informatie moet je allemaal verwerken, en op basis daarvan ieder moment opnieuw de situatie beoordelen en keuzes maken. Dát is juist het intensieve aan autorijden. Ik geloof best dat ze je op een spoedcursus een auto leren besturen. Maar dat noem ik niet hetzelfde als autorijden.
Het moeilijke aan autorijden is dat los laten, en relaxed gaan rijden. Sommige mensen hebben hier wat meer moeite mee, voor die mensen is het denk ik ook niet handig om een spoedcursus te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:11

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik heb mijn rijbewijs gehaald toen ik 22 was, en eigenlijk ook alleen omdat het nodig was voor mijn werk.

Heb toen ook een spoedcursus gedaan. 8 lessen van 4 uur in 14 dagen, en moet zeggen dat het voor mij ideaal was. Ik had juist t idee dat zo lang les hebben juist goed is, want je rijd langer en je zit sneller weer achter het stuur, waardoor het 'gevoel' er beter in blijft.

Wat ik wel vind is dat je na het halen wel veel moet rijden anders werkt het niet echt. Maar na het behalen van mijn rijbewijs reed ik ongeveer 200 km per dag. Dus ja, dat zat bij mij wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wolfboy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:52:
[...]
Ik reis al jaren dagelijks met de trein en ik heb toch zeker elke 2 maanden wel meer dan een uur vertraging met de trein alleen. Daarbij zeker meermaals per week 5-15min vertraging.

Toen ik nog dagelijks met de auto ging (volkswagen leasebak van minder van 3 jaar oud) eigenlijk nooit problemen gehad. Al is het soms op de weg wel wat drukker waardoor je ongeveer het equivalent van de "meermaals per week 5-15min vertraging" wel hebt natuurlijk.
Dan vraag ik me sterk af waar jij woont. Als je in de spits iets in de randstad (en op meerdere plaatsen erbuiten, zoals 's Hertogenbosch, Eindhoven, Arnhem & Nijmegen) moet doen is het echt dagelijks raak met meer dan 5-15 min vertraging, sterker nog, je staat (als je niet idioot gaat doen zoals om 5u 's ochtends opstaan) makkelijk een paar keer per week meer dan een uur stil.
Maargoed... ik denk dat als je een fatsoenlijke route hebt (standaard geen file) en een betrouwbare auto, dat je dan beter af bent dan met de trein.
Uhuh, maar dat is dus per definitie niet een route waar veel mensen wat aan hebben :o
DrivinUCrazy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:20:
[...]

Brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, reparaties, APK, en waarschijnlijk vergeet ik nog wel een paar zaken. (Winterbanden?)

Hoe doe jij dat voor 14 ct/km???
Even rekensommetje bij twee goedkope autos

1) een zuinige, betrouwbare kleine Japanner/Koreaan van een jaar of 13 oud die 1:16 doet en 851-950kg weegt. Stel 30k km per jaar.

Aanschafkosten EUR 1000 (Toyota Starlet, Hyundai Excel oid). Afschrijven over 3 jaar (oud ding) betekent EUR 333/jaar afschrijving. APK + beurt EUR 350. EUR 250 ad-hoc reparaties. Belastingen EUR 252/j. Verzekering (uitgaande van 30 jaar oud en weinig bonus): EUR 360. Totaal per jaar dus EUR 1550 vast. Voeg daar benzinekosten EUR 2531 aan toe, dan kom je uit op 13.6c/km :P

2) een zuinige, betrouwbare kleine Franse diesel van een jaar of 13 oud die 1:20 doet en 815-950kg weegt. Stel 45k km per jaar.

Aanschafkosten EUR 1000 (Citroen Saxo, Peugeot 205 oid). Afschrijven over 3 jaar (oud ding) betekent EUR 333/jaar afschrijving. APK + beurt EUR 350. EUR 250 ad-hoc reparaties. Belastingen EUR 656/j. Verzekering (uitgaande van 30 jaar oud en weinig bonus): EUR 360. Totaal per jaar dus EUR 1949 vast. Voeg daar dieselkosten EUR 2475 aan toe, dan kom je zelfs uit op 9.8c/km :D

Nu ga je dit soort bedrag niet halen met een mooie dikke relatief nieuwe auto die minder zuinig is, meer weegt (dus meer belasting), en door hogere aanschafkosten ook meer afschrijving kent. Maar goed, een keuze voor zo'n auto is een luxe en dat mag ook wat kosten. Als je je die luxe niet kunt of wilt permitteren, dan is 14c/km makkelijk haalbaar ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

nu 5,5 jaar mijn rijbewijs en het afgelopen jaar zo'n 500 km per week gereden. Heb nu ook een eigen auto en de kosten vallen me wel wat tegen!! Verzekering, belasting, brandstof etc. Krijg maandelijks 300 euro vergoed van werkgever en ben 150 aan brandstof kwijt, da's wel netjes.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

dion_b schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:44:
[...]

Dan vraag ik me sterk af waar jij woont. Als je in de spits iets in de randstad (en op meerdere plaatsen erbuiten, zoals 's Hertogenbosch, Eindhoven, Arnhem & Nijmegen) moet doen is het echt dagelijks raak met meer dan 5-15 min vertraging, sterker nog, je staat (als je niet idioot gaat doen zoals om 5u 's ochtends opstaan) makkelijk een paar keer per week meer dan een uur stil.
Dat was Gouda - Moordrecht. En dan vaak net na de spits reizen. Op sommige dagen was het dan wel druk maar meestal ging het wel prima. Maargoed, midden in de spits sta je inderdaad nog steeds overal in de randstad vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wolfboy schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 00:31:
[...]
Dat was Gouda - Moordrecht. En dan vaak net na de spits reizen. Op sommige dagen was het dan wel druk maar meestal ging het wel prima. Maargoed, midden in de spits sta je inderdaad nog steeds overal in de randstad vast ;)
Gouda-Moordrecht? Dat kun je in twintig minuten fietsen 8)7

En idd, na de spits reizen is een goede manier om files te vermijden, als je dat kunt kan het lonend zijn om met de auto te gaan, met zo'n zuinige bak als ik hierboven vermeldde is het namelijk een stuk goedkoper dan met OV, zeker als de auto toch al voor de deur staat, dus je de vaste lasten niet mee hoeft te rekeken. Dat gezegd, als je pech hebt om richting A'dam of Den Haag te moeten rijden is het zelfs "na" de spits niet veilig. Het staat vaak zat tot 10u of later vast op A1, A2, A4 en A12
Dieptepunt: om 3u 's ochtends op de A1 in de file bij Muiderbrug :X - niet eens een ongeluk...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10 20:44

unclero

MB EQA ftw \o/

* unclero heeft wel een rijbewijs maar geen auto

Wel ooit een tijdje een auto gehad. Maar toch tot de conclusie gekomen dat dat niks voor mij is.
Afgezien van de bakken met geld die zo'n ding kost, sta je uiteindelijk toch maar in je eentje in de file. Daarnaast woon ik in Nijmegen en in Nijmegen ben je overal sneller met de bromfiets dan met de auto (zeker rond spitstijden ;)).
Komt ook nog eens bij dat ik op de bromfiets prima grote boodschappen (twee grote boodschappentassen) kan doen. Even naar de Gamma, no sweat ;). Als het echt zo groot is dat het niet op de brommer past (en dat is dus groter dan vier pakken laminaat :+), leen ik de auto van moeders wel.
En het aantal keren dat ik dit jaar de auto nodig had was te tellen op de vingers van een hand, om daar nou een auto voor te kopen vind ik persoonlijk onzin ;).
Passagiers ook geen probleem. Ik heb altijd wel een reservehelm (en sommigen nemen hun eigen helm mee).
Grote afstanden ook geen probleem, alles binnen een straal van 70km is prima te doen met de brommer (en tijdswinst die ik zou hebben met de auto niet zelden onder de 50%). En wat verder ligt doe ik met de tsjoek-tsjoek-tuuut. Tot voor kort had ik daar trouwens ook nog een motorfiets voor, dat is helemaal schik, maar de trein is voor lange afstanden ook erg leuk.

Een collega van mij heeft overigens uit principe geen rijbewijs. Heeft wel een gezin met 5 kinderen. Die overleeft ook prima. Als ze op vakantie gaan huurt hij een autobusje (zijn vrouw heeft wel een rijbewijs).

Ik hoor trouwens ook steeds vaker dat ouders hun kinderen, wanneer deze 18 worden, de keuze voor leggen of ze een motor- of autorijbewijs willen. Vaak wegen kosten en het simpele feit dat je anders toch in de file staat en de komende zoveel jaar toch weinig aan een auto hebt, mee.

Ik vraag me af wanneer dat is gebeurd, dat we hier in Nederland het bezit van een auto onlosmakelijk met volwassen worden zijn gaan koppelen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:54:

M.a.w. het voorbeeld dat DrinvingUCrazy aangeeft dat lukt je echt niet in een spoedcursus :D

Ik rij dagelijks met mijn auto, en ritten van 2 uur gaat opzich prima, met een enkele gaap er tussendoor. Toen ik laatst naar duitsland ben geweest, ruim 500KM heen, was ik stuque 8)7 Ik ben zulke afstanden gewoon niet gewend. 4 dagen erna weer terug, en ook daar kwam ik mezelf tegen achter het stuur.

Totaal geen last van gehad. Stapte na 4 uur rijden nog prima uit, vond het allemaal prima. als je gewoon je rustmomentjes pakt.
M'n instructeurs (meerdere gehad) en examinator vonden me naar verhouding inzichtelijk subliem rijden.
Toen ik m'n rijbewijs had (spoedcursus 8 dagen geloof ik) ging ik een maand later (paar keer kleine stukjes gereden) met een auto de heledag door hartje rotterdam rijden, een paar dagen later met een billboard van 4 meter hoog en 8 meter lang rondtouren een hele dag lang. Als ik thuis kwam had ik _echt_ niet iets dat ik kapot was.

Als je goed geslapen bent, gewend om te werken en tussendoor goed je rust momentjes pakt zie ik echt het probleem niet. Ik heb qua autorijden nog veel te leren maar mits ik goed geslapen heb (ontbreekt het helaas nog wel eens aan) vind ik het echt onzin.

Overigens moet je je in een auto sowieso niet blindstaren maar om je heen kijken, verder ben ik toch heel benieuwd wat iemand dan zou missen.

Voordeel aan een spoedcursus vind ik juist: veel andere instructeurs, die wijzen je op andere dingen en hebben andere uitleg/tips wat je beter op pakt (imho) verder als je in een klein dorp woont ben je met een uurtje rijden steeds minstens 20 minuten van en naar een ook maar een klein beetje druk stadje aan het rijden, nee provinciale2baansweg rijden daar leer je niet zo veel van.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 12-10-2009 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 14:44
Ik ben al een jaar of 4 een trotse bezitter van het rijbewijs, ben meteen na m'n 18e verjaardag begonnen met lessen. Ik moet zeggen, het is verdomde handig! Ik word er regelmatig op uit gestuurd door m'n ouders om wat op te halen, of als ik zelf iets lomps moet ophalen werkt een auto toch wel het beste. Heb nu net in 3x m'n stereo verplaatst in de trein, een versterker van 25 kg ( ik overdrijf niet ) in de tas is niet fijn als je 3x moet overstappen. Ik had het ook in 1 keer kunnen doen met de auto... komt het probleem van de arme student om de hoek kijken.

Het hangt er natuurlijk ook heel erg van af waar je woont. Ik heb in Emmen gewoond, daar is het openbaar vervoer bijzonder slecht... je komt wat dat betreft niet eens op het industrie terrein waar alle bouwmarkten zitten. Ik woon nu in Enschede, heb de gamma naast de deur, als ik iets lomps moet halen knak ik het in een winkel wagentje... maar een auto zou toch wel een factor idealer zijn.

Het enige probleem met zo'n rijbewijs is dat ie zo verrekte duur is! Je bent zo een K kwijt, en dan heb je nog niet eens een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoeLz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:29:
[...]

Als je bewust bezig bent om je energie te verdelen tijdens het rijden ben je volgens mij nog veel te gestresst bezig. Autorijden moet soepel gaan, en vooral iet bewust nadenken over zaken. Ik heb geen idee hoeveel uren je precies in de auto zit tijdens een spoedcursus :?. Ze zijn volgens mij wel selectief in wie er aan mee mag doen en wie niet, ik denk dat je het wel kan vergeten als je tijdens de intake gestresst gaat rijden, dan wordt het niets :).

Als je echter wel relaxed kan lessen en er feeling voor hebt kan je het prima in een paar dagen leren, zonder dat dat een negatieve uitwerking heeft op je verdere rijgedrag.
Dat 'relaxte' is iets wat je na je rijbewijs pas ontwikkelen gaat. Je krijgt feeling met het rijden, de auto waarin je je begeeft, je komt in situaties, waar ditkeer geen instructeur naast je zit die op je let. Your on your own. Op het begin kon ik het weinig tot moeilijk, 2 uur achter elkaar doorrijden. Nu dat ik 'snachts juist veel op de weg ben, worden die uren alleen maar langer. Duitsland zou ik in theorie in 1x met 1x pauze kunnen doen. Ik ben een stuk relaxter gedurende de tijd, gaan rijden (Heb er nu 25k opzitten met mn eigen auto alleen).
GoldenSample schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 01:30:
[...]

Totaal geen last van gehad. Stapte na 4 uur rijden nog prima uit, vond het allemaal prima. als je gewoon je rustmomentjes pakt.
Je gaat mij niet vertellen dat je onuitgeput uit de wagen na 4 uur rijden stapt :D Sorry, maar ik zie zelfs instructeurs verlept uit hun wagen stappen na flink wat uurtjes te hebben gereden. Het ligt er ook aan waar je exact hebt gereden trouwens, plekken waar je juist veel moet opletten of snelwegen waar je domweg gas in hoeft te trappen, zijn beide een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

dion_b schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 01:24:
[...]

Gouda-Moordrecht? Dat kun je in twintig minuten fietsen 8)7
Klopt, maar aangezien ik overdags vaak het hele land door moest met de auto was dat meestal geen optie. De dagen dat het kon fietste ik het inderdaad gewoon ;)
Dieptepunt: om 3u 's ochtends op de A1 in de file bij Muiderbrug :X - niet eens een ongeluk...
Mijn dieptepunt, ~2 uur s'nachts op de A12 vanuit Den Haag geprobeerd te vertrekken. Een uur lang bijna volledig stilgestaan wegens werkzaamheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik heb er twee. Uit verschillende landen. ;)

In een land als Nederland is het nog wel te doen, leven zonder rijbewijs.... en eigenlijk in het grootste deel van Europa wel. In een land als de VS of Canada waar de afstanden veel groter zijn, de benzine goedkoper, en het OV veel slechter.... kun je niet zonder rijbewijs.

Persoonlijk zou ik er in investeren om het te halen. In noodgevallen in het midden van de nacht rijden er geen bussen, ook niet in Nederland. ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook geen rijbewijs en ben (bijna) 28 :)

De reden is dat ik een hekel heb aan auto's en aan autorijden (in de rol van bijrijder dan :P). Dus toen ik nog een studentje met een OV-kaart was pakte ik altijd de trein, ik woonde dicht bij het station. Ook als advocaat heb ik in vier jaar nog nooit last gehad van het feit dat ik geen rijbewijs heb. Ik woon en werk in Rotterdam, waar tram en metro op 2 minuten en het CS op 10 minuten lopen van mijn huis liggen. In de meeste steden liggen de rechtbanken in het oude centrum en (dus) op loopafstand van het centraal station aldaar. Een advocaat ontvangt cliënten vaak op kantoor, dus daar zit ook geen probleem. En die keer dat ik naar een verafgelegen plaats moet...dan regelt mijn werk gewoon een student-chauffeur plus auto. Dan kan ik tenminste nog even stukken doornemen achterin, veel efficiënter dan je ogen op de weg gericht houden (daarvoor ben je iets te duur als advocaat :P).

Bovendien heb ik echt een BLOEDhekel aan files. Vind het zo'n ongelooflijke tijdverspilling. Dan zit ik nog liever in een trein die stilstaat in een weiland. Verder heb ik geen zin om 200+ euro per maand te gaan betalen voor een parkeerplaats. En dan die onderhoudskosten van een auto die ik toch bijna nooit zal gebruiken...nee, ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik het niet heb. Er zal vast wel een keer een moment komen dat het moet, maar goed, dat zien we dan wel weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin is afgelopen zaterdag begonnen met lessen, ze wordt bijna 32.
Opzich heeft ze altijd alles goed afgekund met de fiets en het OV. Daarnaast vind ze zelf rijden ook verschrikkelijk eng. Uiteindelijk heeft mijn vader haar de eerste les cadeau gedaan en heeft nu een pakket van 30 lessen genomen.

Mijn buurvrouw heeft haar rijbewijs gehaald op haar 75ste :)
Die is nadat ze het gehaald heeft gewoon verder gegaan met lessen omdat ze alleen rijden niet echt durfde. Uiteindelijk kan ze nu wel zelf alleen rijden. Geloof dat ze er een keer of 8 over had gedaan om het te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:11

krietjur

Where am I?

Ik ben ook vrij laat begonnen met lessen, heb op m'n 27e m'n rijbewijs gehaald. Zou het echter zeker niet willen missen, gebruik de auto dagelijks voor woon-werk verkeer, wat me meer dan 2 uur reistijd per dag scheelt vergeleken met OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 14:18
Chevy454 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:49:
[...]
Sta hooguit voor het stoplicht Rotterdam even in de "file" en daarna is het 25 minuutjes doorrijden naar Zoetermeer (niet over snelweg dus) Nadeel voor m'n baas is waarschijnlijk dat ik soms nogal vlotjes over rotondes rijd :P

Mijn rijstijl is door bijbaantjes niet beter geworden:Circuitpark Rozenburg ^^
Ultieme bijbaantje wanneer je je rijbewijs hebt en nog student bent, behoorlijk goed geld verdienen (haven percentages, avond 130%, zaterdag 150% en zondag 200% .... mooiste was dan ook nog heel af en toe 16 uur draaien... katsjing! helaas is deze hele manier van werken voorbij)
Nu 8 jaar m'n rijbewijs sinds m'n 19e, kan me niet voorstellen zonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 20 en nu bezig met lessen, binnenkort hopelijk eens afrijden. Moet zeggen dat ik af en toe al best wel een auto nodig heb. Voor mijn werk bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 16-10 11:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Nog even over die spoedcursussen:
Vooraf krijg je een les van een uur, waarin je op een afgesloten terrein (tenminste dat was zo bij de ANWB). Aan de hand van hoe je de aanwijzingen oppikt en je leercurve die je in dat uur laat zien kun je in aanmerking komen voor een spoedcursus. Als je na een uur gebroken uit die auto komt, kom je daar dus niet voor in aanmerking.

Officieel was het de bedoeling dat ik en een andere cursist afwisselend een uur af zouden wisselen, maar die mede cursist zou eigenlijk alleen 's ochtends kunnen. Dus wij reden in blokken van 4 uur achter elkaar (met 2 keer een pauze van een minuut of 10 ertussen). En ik ben geen enkele keer moe uit de auto gestapt.

Ik ben het met je eens dat je na een spoedcursus nog niet fatsoenlijk auto kunt rijden om je ervaring ontbeert. Maar dat geld nagenoeg net zo hard voor 30 lessen in 6 maanden. Ervaring doe je pas op als je zelf en alleen (of iig zonder instructeur) in de auto zit.

Voor beide methoden is het gewoon belangrijk dat je blijft rijden na het behalen van je examen, al is het maar een uurtje per week. Ik zie echter geen nadelen aan een spoedcursus.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste