Dat voorbeeld met die Starlet is nog goedkoper in de realiteit (kan ik uit ervaring vertellendion_b schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:44:
Even rekensommetje bij twee goedkope autos
1) een zuinige, betrouwbare kleine Japanner/Koreaan van een jaar of 13 oud die 1:16 doet en 851-950kg weegt. Stel 30k km per jaar.
Aanschafkosten EUR 1000 (Toyota Starlet, Hyundai Excel oid). Afschrijven over 3 jaar (oud ding) betekent EUR 333/jaar afschrijving. APK + beurt EUR 350. EUR 250 ad-hoc reparaties. Belastingen EUR 252/j. Verzekering (uitgaande van 30 jaar oud en weinig bonus): EUR 360. Totaal per jaar dus EUR 1550 vast. Voeg daar benzinekosten EUR 2531 aan toe, dan kom je uit op 13.6c/km
2) een zuinige, betrouwbare kleine Franse diesel van een jaar of 13 oud die 1:20 doet en 815-950kg weegt. Stel 45k km per jaar.
Aanschafkosten EUR 1000 (Citroen Saxo, Peugeot 205 oid). Afschrijven over 3 jaar (oud ding) betekent EUR 333/jaar afschrijving. APK + beurt EUR 350. EUR 250 ad-hoc reparaties. Belastingen EUR 656/j. Verzekering (uitgaande van 30 jaar oud en weinig bonus): EUR 360. Totaal per jaar dus EUR 1949 vast. Voeg daar dieselkosten EUR 2475 aan toe, dan kom je zelfs uit op 9.8c/km
Nu ga je dit soort bedrag niet halen met een mooie dikke relatief nieuwe auto die minder zuinig is, meer weegt (dus meer belasting), en door hogere aanschafkosten ook meer afschrijving kent. Maar goed, een keuze voor zo'n auto is een luxe en dat mag ook wat kosten. Als je je die luxe niet kunt of wilt permitteren, dan is 14c/km makkelijk haalbaar
4 uur red ik wel, afgelopen 3 jaar op vakantie gegaan met vrienden met auto's, ik ben vaak degene die het meest rijdt. En zolang ik niet hoef te pissen/schijten kachel ik gewoon vrolijk verderVerwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 02:06:
[...]
Je gaat mij niet vertellen dat je onuitgeput uit de wagen na 4 uur rijden staptSorry, maar ik zie zelfs instructeurs verlept uit hun wagen stappen na flink wat uurtjes te hebben gereden. Het ligt er ook aan waar je exact hebt gereden trouwens, plekken waar je juist veel moet opletten of snelwegen waar je domweg gas in hoeft te trappen, zijn beide een groot verschil.
Vaak bu'j te bang!