Ok, leuk dat jou het lukt.dion_b schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:21:
[...]
Ik stel het helemaal niet te zonnig voor, ik heb van m'n 18e tot m'n 30e zelfstandig gewoond zonder auto of rijbewijs. Redelijk wat ervaring dus.
Je punt? Jij wil dingen omdraaien? M'n vak/werkgebied kiezen op basis van OV bereikbaarheid? Ik neem aan dat je ook wel ziet dat dat onzin is.[...]
1) die tak heb je ook zelf gekozen
Uiteraard zullen er bedrijven in die tak ook op OV bereikbare locaties zitten, sluit ik ook niet uit.2) puur "embedded linux in Monsterboard gooien geeft al op dit moment 8 werkgevers op uiteenlopende locaties in NL
Mijn huidige werk is in het gooi, en aangezien ik net ben begonnen kan ik de huizen hier nog even niet betalen3) je kunt er ook voor kiezen om op loop/fietsafstand van je werk te wonen.
Mijn werk is overigens wel al met OV bereikbaar, moet ik hier wel een fiets neerzetten (al gedaan).
Op de bank crashen kan, doen mensen ook wel eens bij ons als ze met OV zijn. Bij vrienden of familie die dichtbij je staat kan het altijd wel, maar het is lang niet altijd gepast, of uberhaupt mogelijk voor wat voor reden dan ook. (geen plek, net een kind, en m'n oma van 94 ga ik het niet aan doen).[...]
Dan blijf je toch gewoon op de bank crashen of je vraagt hen je af te zetten op ergens waar wel vervoer is?
Over denken in termen gesproken... Ik weet niet hoe het bij jou zit maar het wel of niet ergens kunnen komen met OV is niet bepalend hoe ik mijn leven leef. Ik snap je verhaal van keuzes maken om dingen met OV kunnen doen zodat je geen auto nodig hebt etc, snap ik wel, maar dat is niet mijn ultieme doel ofzo. Ik zou het niet leuk vinden, maar ook oneerlijk om (evt. bepaalde) mensen continu naar mij toe te laten komen.Of je laat hen naar jou toe komen omdat zij degenen zijn die op verkeerstechnisch lastige locaties zijn gaan wonen. Denk in termen van oplossingen ipv problemen en het kan prima.
Net als ergens blijven slapen, het neemt veel tijd in beslag, het is meteen een hele onderneming, irritant als je de volgende ochtend wat van plan was (laat staan een doordeweekse dag waar je gewoon op moet voor je werk). Werkt m.i. beperkend.
Deze discussie geeft in mijn ogen aan wat voor keuzes je maakt wanneer je zonder auto leeft. Wellicht had jij al je vrienden en familie bij jou in de stad wonen, maar ik niet.
Dat is jou keuze, alcohol boeit mij niet zo veel. Vaak neem ik overigens wel 1 of 2 biertjes, soms ook niet. Ik vind drinken niet echt een argument, heb ik nooit gevonden, ook niet op m'n 18e/19e toen ik net rijbewijs en auto had, gewoon meteen naar allerlei feesten in grote steden gereden (want de auto zit wel op het nachtnetDaarbij komt dat als ik naar vrienden verder weg ga er geheid toch alcohol gedronken wordt, wat gelijk sowieso auto uitsluit op dat moment, ongeacht waar het is
Volgens mij wonen wij best dichtbij elkaar trouwens. Ik woon vrijwel tegen het centrum aan, maar zit ook zo bij Amstel/Muiderpoort met de fiets, of met de auto zo op de A1 / A2 / A10.[...]
Ik gebruik de auto bijna alleen maar voor non-werkgerelateerde dingen, simpelweg omdat m'n dagelijkse forensenstukje op de fiets te doen is (goedkoper + sneller dan auto, plus geen parkeerproblemen), en de meeste vergaderingen elders in het land anders vergezeld zouden worden van een uurtje of twee filerijden, waar de trein gewoon doorrijdt. Ik heb echt een schurfthekel aan filerijden - het vreet tijd waarin je echt niets anders zinnigs kunt doen, en je komt vermoeid en gefrustreerd aan waardoor je ook nog eens slechter werkt. M'n werkgever betaalt me (zeer begrijpelijkerwijs) niet voor de tijd die ik in een file sta onderweg naar werk, en ik vertik het om mijn eigen tijd daaraan op te offeren. OV is meestal trager dan filevrij rijden, maar niet zoveel trager als het om IC-treinen gaat wederom, mits je de keuze gemaakt hebt om vervoerstechnisch gunstig te wonen - ik zit binnen 5 min op de A2 of A10 met de auto en binnen 10 min op de trein op Amstel of Muiderpoort - en dat is allerminst toeval, en het enorme verschil is dat je je lekker kunt inlezen, een stuk kunt schrijven of gewoon weg kunt dutten onderweg.
Dat tijdsverhaal, mijn baas betaalt me ook niet om in de file te staan, even goed niet voor de volgende trein pakken omdat de eerste niet rijdt oid. Verder is een beetje filerijden niet erg, en bij heel veel filerijden is het eerst vervelend, daarna lijken mensen er aan te wennen.
Mensen gaan iig niet voor de lol er in staan, het is nog altijd een afweging. Mensen doen er vaak nog altijd korter over incl file dan met OV, vandaar blijven ze in de file staan. Maar mensen hebben vaak meer mogelijkheden dan ze denken, net iets andere werktijden (ik kan bijvoorbeeld beginnen wanneer ik wil), of toch een fiets op lokatie combineren met OV.
En mensen vinden het doorgaans prettiger in de auto, zij het vaak stilstaand, dan in een overvolle trein. Overvolle treinen zijn op sommige trajecten echt een probleem.
Verder zou ik het zelf ook fijn vinden om naar mijn werk te kunnen fietsen, misschien vind ik dat op een gegeven moment belangrijk genoeg om er wat aan te doen, als de wegen dichtslippen en OV niet goed genoeg is. Het zou voor mij als autoliefhebber (wat ik wel los kan zien van deze discussie) ook fijn zijn want ik hou van auto's die minder geschikt zijn voor woon-werk verker. Nu ook, eind volgend jaar zet ik de 3 ton aan kilometers op een sportieve 2 liter, misschien niet helemaal de bedoeling. (ga waarschijnlijk ook goedkoper rijden, meer poen voor de andere auto's
Het verhaal van vermoeid uit een auto komen, kan ik me voorstellen bij veel file, maar ik heb vaak het vermoeide of duffe gevoel wanneer ik na werken met OV naar huis gaat. Dit heb ik niet met treinen maar wel met vrijwel alle andere vormen. Bij de auto heb je nog wat concentratie erbij etc, ik kom dan wat fitter thuis.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)