Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
omdat ik in een dorp woon waar 1x per uur een bus naar de "stad" gaat (waar je 40 minuten over doet. (waar een treinstation is of overige bussen om ergens te komen) is het bij ons wel een vereiste om een rijbewijs te hebben.
Daarbij rijdt de bus na 9 uur 's avonds niet meer en in het weekend helemaal beperkt.
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je ergens woont waar prima OV is, winkels, etc op loop / fietsafstand te doen is, je geen rbw nodig hebt.
Echter is dit in de provincie / dorpen niet te doen voorlopig.
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Een flink andere discussie, maar dat is gelijk een van m'n problemen met de laatste paar generaties nieuwbouwwijk: de dichtheid is zo laag dat je ook daar geen echt goede OV kunt neerzetten, waardoor ook daar iedereen zowat "verplicht" is om een (of meerdere) autos te nemen. IMHO zou een strakkere scheiding tussen stad (=hoge dichtheid, veel voorzieningen) en platteland (=lage dichtheid, weinig voorzieningen) een grote vooruitgang zijn. Dat doen ze in Duitsland en hoewel het daar zeker niet perfect is, heb je wel kleinere steden, dus meer platteland, en tegelijkertijd een hogere percentage van stedelingen die OV zinnig kan gebruiken
Oslik blyat! Oslik!
offtopic:dion_b schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:48:
Niet voorlopig en waarschijnlijk niet ooit. Dat is dan ook een van de fundamentele verschillen stad<->platteland. Zodra je de bevolkingsdichtheid hebt om het echt goed te kunnen doen qua OV is het geen platteland meer.
Een flink andere discussie, maar dat is gelijk een van m'n problemen met de laatste paar generaties nieuwbouwwijk: de dichtheid is zo laag dat je ook daar geen echt goede OV kunt neerzetten, waardoor ook daar iedereen zowat "verplicht" is om een (of meerdere) autos te nemen. IMHO zou een strakkere scheiding tussen stad (=hoge dichtheid, veel voorzieningen) en platteland (=lage dichtheid, weinig voorzieningen) een grote vooruitgang zijn. Dat doen ze in Duitsland en hoewel het daar zeker niet perfect is, heb je wel kleinere steden, dus meer platteland, en tegelijkertijd een hogere percentage van stedelingen die OV zinnig kan gebruiken
Hoogste tijd voor zoiets als dit! En dan als het ff kan niet in de randstad maar boven zeeniveau
Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
Ik heb járen met het OV gereisd en heb nooit wat gemerkt van de '95% op tijd' die de NS claimde te hebben. Minimaal 2 keer per week was het raak: trein weg, laat, etc.
Er zijn situaties waarin het OV een voordeel kan zijn maar het verschil met autorijden is dat je het niet passend kunt maken. Ik kies mijn auto en diengevolge ook de kosten aan de hand van mijn reispatroon. Het OV heb je niet voor het kiezen, je moet maar gewoon doen met wat er ligt aan verbindingen, tijden, etc. Ik kiest altijd de korste route, zorg dat mijn auto zo goedkoop mogelijk rijdt en bepaal zelf wanneer ik aankom en vertrek. Daarbij heb ik totale vrijheid in waar ik langsrijd, wanneer ik stop, welke muziek ik draai, hoe hard, hoe warm of koud ik het wil hebben, hoeveel bagage ik meeneem en wie mijn passagiers zijn.
Nogmaals, als het OV zou werken zoals het moet werken, nemen veel meer mensen de trein, maar we weten allemaal dat het OV vol zit. Niet voor niets mijden mensen die overvolle coupe's met zwetende mensen, grote tassen en parfumluchtjes. Tel daarbij op dat het veel geld is (voor zo een manier van reizen) en je veel meer tijd kwijt bent.
Sommige plaatsen zijn lastig bereikbaar, denk aan centrum van een grote stad of uithoeken, maar dat geld net zo goed voor het OV als voor de auto. Parkeren is lastig in grote volle drukke steden, maar 3 keer overstappen op tram/trein/bus en routes uitzoeken (en daarbij nog weer die uitvallende/verplaatste ritten) is evenmin een pretje.
Met het OV hou je rekening met vertragingen, overstappen, wachttijden, en bij het autorijden zorg je voor files ontwijken (aanrijtijden etc) en parkeerplaats weten te vinden.
Ga ik met het openbaar vervoer ben ik 2 uur onderweg enkele rit (met 1 maal overstappen). Dus per dag zou dit voor mij een verschil geven van 3:20 uur (per week dus 16:40 uur). Volgens mij is voor iedereen de keuze wel simpel. En dan te weten dat bushalte <-> bedrijfsingang welgeteld 20 seconden wandelen is.
Gezien mijn situatie dat ik op het platteland woon was het voor mij op mijn 18e heel snel beslist om voor het rijbewijs te gaan. Nog geen seconde spijt van gehad. Nu ben ik ook wel een auto/motor liefhebber en rijden is voor mij ook een vorm van ontspanning, waar het voor sommige mensen juist een vorm van extra stress is.
Het is dus vooral afhankelijk van de persoonlijke situatie om uit te maken wat het handigste is. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Hoe jonger je begint met rijden hoe sneller je meer kilometers en dus ervaring kan opdoen. Maar als je op iets latere leeftijd er pas aan begint zul je misschien meer aandachtig zijn naar de mogelijke gevaren toe zodat je in principe minder kilometers nodig hebt om op hetzelfde niveau te komen. En ja, je hebt natuurlijk ook nog altijd de supertalenten en de personen die het nooit deftig zullen leren.
Eens. En ook dat je op het platteland al snel minder opties hebt en dus auto behoorlijk vanzelfsprekend is. Dat wordt pas problematisch als je diep in het platteland woont (OV geen optie) en diep in (Rand)stedelijk gebied werkt (auto hoogst onpraktisch), en dan kom je idd weer op multimodaal vervoer uitYouk schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:59:
[...]
Het is dus vooral afhankelijk van de persoonlijke situatie om uit te maken wat het handigste is. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen.
Het aantal kilometers telt een stuk minder mee dan wat voor kilometers. Na een paar maanden intensief autogebruik zou iedereen feitelijk competent te noemen moeten zijn, maar als je dan nooit snelwegen, drukke steden, nachten en slecht weer meepikt heb je er alsnog niets aan.Hoe jonger je begint met rijden hoe sneller je meer kilometers en dus ervaring kan opdoen. Maar als je op iets latere leeftijd er pas aan begint zul je misschien meer aandachtig zijn naar de mogelijke gevaren toe zodat je in principe minder kilometers nodig hebt om op hetzelfde niveau te komen. En ja, je hebt natuurlijk ook nog altijd de supertalenten en de personen die het nooit deftig zullen leren.
* dion_b krijgt - net zoals Jeremy Clarkson trouwens - enorm de kriebels als mensen zeggen niet op bepaalde plekken of onder bepaalde omstandigheden te kunnen rijden; als je niet te allen tijde veilig en verantwoord kunt rijden, kun je IMHO gewoon niet rijden en hoor je niet achter het stuur thuis
Rob1106 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:14:
[...]
offtopic:
Hoogste tijd voor zoiets als dit! En dan als het ff kan niet in de randstad maar boven zeeniveau, zodat over 80 jaar niet alles onder water staat
De bescheidenere snelwegoverkappingen vind ik er geniaal uitzien, maar de grotere maquettes... ze geven af op jaren '70 stedenbouw (en daarin ben ik het roerend met hen eens), maar maken nog kolossalere gedrochten. Het ziet er op de plaatjes indrukwekkend uit, en de cijfers kloppen helemaal, maar ik voorzie geen hond die naar z'n geparkeerde auto durft te lopen in die metroplexen
Oslik blyat! Oslik!
Net zo min dat het ontspannend is om 's ochtends in de vrieskou op een perron te wachten op de te-late trein, om vervolgens te dringen bij de ingangen om een zitplaats die vaak al niet meer te krijgen is, om vervolgens met 10 minuten vertraging bij je bestemming aan te komen en terwijl de trein aan het afremmen is je de bus die je had moeten halen om op tijd te zijn ziet wegrijden.....ssj3gohan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 16:47:
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat in een rijtje over de auto(snel)weg rijden, files tegenkomend en moe/anderszins verplicht in de auto zitten ontspanning kan zijn.
Verder ligt het natuurlijk ook aan je eigen rijstijl. Als je zo'n "jij komt er niet tussen" rijstijl hebt bij invoegers en late ritsers, dan is dat alleen maar stress-veroorzakend natuurlijk. Ik rij gewoon lekker relaxed, en het maakt me echt niet uit of de auto die toen ik de snelweg opreed nog 10 auto's achter me reed, 10 km verderop 10 auto's voor me rijdt. Overigens is het hier in de VS toch al sowieso wat relaxter rijden, je hebt hier genoeg rijstroken over de breedte, en niet van die opgefokte bestuurders die links plakken omdat jij met 5km boven de toegestane maximum snelheid aan het inhalen bent en dat niet snel genoeg is voor het lease-bakkie dat graag 140 wil rijden.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
Ik weet vrijwel zeker dat ik onder bepaalde omstandigheden niet (even) goed kan rijden (daarom zal ik dan ook niet achter het stuur gaan zitten of een alternatief verplaatsingsmiddel kiezen).dion_b schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:26:
...
* dion_b krijgt - net zoals Jeremy Clarkson trouwens - enorm de kriebels als mensen zeggen niet op bepaalde plekken of onder bepaalde omstandigheden te kunnen rijden; als je niet te allen tijde veilig en verantwoord kunt rijden, kun je IMHO gewoon niet rijden en hoor je niet achter het stuur thuis
...
Ik denk daarbij aan:
rijden onder invloed van bepaalde middelen
rijden tijdens koortsstuipen
rijden tijdens extreme emotionele omstandigheden
rijden tijdens extreme weersomstandigheden (sneeuwstorm, overstroming...)
en plaatsen zoals
door rivieren, over extreem terrein...
Toch rijd ik wel eens auto.
Mea culpa
Ik denk eigenlijk dat het juist belangrijk is te weten wanneer je niet en wanneer je hoe kunt rijden.
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 19-10-2009 20:59 ]
- NAC Breda -
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Waar leg je de grens dan? Bedoel je dit alleen voor Nederland of ook daar buiten? (laten we even met de rest van EU beginnen)dion_b schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:26:
En bedoel je dit ook met ieder voertuig wat je met B rijbewijs mag besturen?
Ik zelf heb wel het gevoel dat ik dat kan, maar ik vind het niet de norm. Ik denk dat ik het eerder met begintmeta eens ben eigenlijk, dat het goed is om je eigen grenzen te kennen.
Als je het alleen over NL hebt en dan een gewoon hatchbackje, ja dan ben ik het denk ik wel met je eens hoewel het simpelweg niet de norm is. Genoeg mensen die je niet de stad in hoeft te sturen, ook al is het niet eens zo erg.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Over het algemeen is het gewoon een kwestie van "doen, dan merk je vanzelf dat het wel gaat". Zo ben ik ook zonder problemen in Togo in de auto van mijn schoonvader gestapt om een uitstapje van Lomé naar Kpalimé te maken. Echt een wereld apart om daar te rijden. Dat is nog écht autorijden want wegbelijning en verlichting is er niet, medeweggebruikers doen allemaal maar wat, en je moet ook nog de gaten in de weg in de gaten houden (haha, woordgrapje). Geweldige ervaring.!null schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:13:
Waar leg je de grens dan? Bedoel je dit alleen voor Nederland of ook daar buiten? (laten we even met de rest van EU beginnen)
Ik zelf heb wel het gevoel dat ik dat kan, maar ik vind het niet de norm. Ik denk dat ik het eerder met begintmeta eens ben eigenlijk, dat het goed is om je eigen grenzen te kennen.
Als je het alleen over NL hebt en dan een gewoon hatchbackje, ja dan ben ik het denk ik wel met je eens hoewel het simpelweg niet de norm is. Genoeg mensen die je niet de stad in hoeft te sturen, ook al is het niet eens zo erg.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ben het met je eens dat het een kwestie van zien hoe het gaat, en dan gaat het vanzelf. Maar je kan echt niet zo maar iedere NL burger in zo'n situatie neerzetten. Vind ik ook niet onlogisch.
Het jammere is dat veel 'problemen' met drukkere situaties vaak gebaseerd zijn op angst, dat mensen het vaak wel kunnen maar gewoon niet durven. Of door de angst compleet onrustig worden.
Beetje kort door de bocht, ik had vroeger nachtblindheid en kon 's nachts echt niet op de fiets stappen zonder overal tegenaan te rijden. Betekent dat dan dat ik overdag ook niet mocht fietsen? Mijn moeder heeft nog steeds last van nachtblindheid en die rijdt dus ook niet in het donker, maar overdag rijdt ze al 20 jaar schadevrij. Wat jou betreft mag ze dus ook overdag niet rijden?dion_b schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:26:
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Tsjah, elke regel heeft natuurlijk zijn uitzonderingenAtleX schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:32:
[...]
Beetje kort door de bocht, ik had vroeger nachtblindheid en kon 's nachts echt niet op de fiets stappen zonder overal tegenaan te rijden. Betekent dat dan dat ik overdag ook niet mocht fietsen? Mijn moeder heeft nog steeds last van nachtblindheid en die rijdt dus ook niet in het donker, maar overdag rijdt ze al 20 jaar schadevrij. Wat jou betreft mag ze dus ook overdag niet rijden?
NL. Ik heb het hier niet over de Paris-Dakar, en hoewel de rest van EU ook niet zo spannend is al zijn de wegen op het Romeense platteland "interessant" te noemen, heeft elk land z'n eigenaardigheden. Die moet je kennen om ter plekke veilig te rijden, maar je hoeft niet te weten hoe het in Griekenland werkt om in NL competent te zijn!null schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:13:
[...]
Waar leg je de grens dan? Bedoel je dit alleen voor Nederland of ook daar buiten? (laten we even met de rest van EU beginnen)

Ik heb het idd over NL met de auto waar je normaal mee rijdt. En ik doel inderdaad exact op mensen die de stad niet in durven (of de snelweg niet op) als het probleem. Dat ze de stad niet in komen is daarbij slechts symptoom.Ik zelf heb wel het gevoel dat ik dat kan, maar ik vind het niet de norm. Ik denk dat ik het eerder met begintmeta eens ben eigenlijk, dat het goed is om je eigen grenzen te kennen.
Wat heb je namelijk nodig om in een complexe situatie (zoals in steden) te kunnen rijden
Om even een paar km verderop te rijden op de dijk heb je dat niet altijd nodig, maar overal en altijd kunnen situaties optreden waar weginzicht het verschil maakt tussen een veilige situatie en een dodelijk ongeval. Iemand die de weginzicht mist om in een stad te rijden zal in zo'n situatie door gebrek aan inzicht zichzelf en anderen in gevaar brengen. Dat hij/zij zichzelf tegen een boom parkeert mag hij helemaal zelf weten, maar dit kan ook een ander z'n leven kosten en dat mag hij/zij wmb niet zelf weten.
Handicaps zijn een lastig punt. Nachtblindheid is wel een duidelijke: niet 's in het donker rijden. Daarbuiten is een nachtblinde niet gevaarlijker of niet dan een ander.AtleX schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:32:
[...]
Beetje kort door de bocht, ik had vroeger nachtblindheid en kon 's nachts echt niet op de fiets stappen zonder overal tegenaan te rijden. Betekent dat dan dat ik overdag ook niet mocht fietsen? Mijn moeder heeft nog steeds last van nachtblindheid en die rijdt dus ook niet in het donker, maar overdag rijdt ze al 20 jaar schadevrij. Wat jou betreft mag ze dus ook overdag niet rijden?
* dion_b moet wel bekennen persoonlijk een grote vooroordeel tegen nachtblinden te hebben sinds iemand die het niet van tevoren aangaf maar wel (grotendeels) nachtblind was op een lange reis om 3u 's ochtends achter het stuur kroop - en vervolgens we op 4u bij ijzel in een pirouette met 130km/u een vangrail schampten omdat madam een afslag in eerste instantie niet gezien had en dan op het laatst toen ze een verlichte bord wel zag vol in de remmen ging en draaide aan het stuur - op een spekglad wegdek

Gelukkig geen verwondingen en niets aan de auto wat niet met duct tape en een verfroller opgelost kon worden, maar dat had op die snelheden erg anders kunnen uitpakken...
[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 21-10-2009 10:53 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ik herinner me nog gebeld te hebben met een hotel in Kopenhagen om 18:00 dat ik eraan kwam. Ik zat in het centrum, hotel zat net erbuiten. Rond 19:45 kwam ik aan. Ik ben tig keer verkeerd gereden, en toen ik het voorelkaar had, stond er vrolijk een grote paal midden in de weg en kon ik niet verder: geen parkeerruimte en het hotel was 2 straten verder. Ik mocht terug en het hele stuk nog maar eens proberen... 1:45 doen over een stukje van 8km... je doet 's morgens in de spits in de randstad nog korter over die afstand

Overigens was ik toen nog vrolijk aan het rijden op routebeschrijvingen, tegenwoordig kijk ik eerst even wat ik kan verwachten, stippel in gedachten een route uit en stop gewoon bij het eerstvolgende infobord wat ik zie staan om de definitieve route te bevestigen. TomTom meenemen doe ik ook nog wel eens, maar de laatste keer toen ik dat ding mee had was er een weg afgesloten en roept dat stomme ding de hele tijd "Keer om". Toppunt was uiteindelijk een stuk weiland met een verdwaalde auto op het scherm

Volledig mee eens, hier in A'dam doe ik dan ook alles binnen de A10 op de fiets, dat is veel sneller en minder frustrerend. Maar dat is een kwestie van geen zin hebben om te rijden, niet het niet kunnen rijden._JGC_ schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:00:
Mja, mij zie je ook niet in het centrum van Amsterdam rijden. Dat is niet omdat ik bang ben in grote steden te rijden, maar omdat ik het gewoon niet prettig vind. Zet de auto lekker ergens neer en ga te voet of met het OV verder, dat werkt zoveel makkelijker in grote steden.
De categorie mensen die zo heilig in hun TomTom geloven dat ze niet meer letten op IRL verkeersaanwijzingen en zo overtredingen begaan of erger zijn IMHO ook flink fout.TomTom meenemen doe ik ook nog wel eens, maar de laatste keer toen ik dat ding mee had was er een weg afgesloten en roept dat stomme ding de hele tijd "Keer om". Toppunt was uiteindelijk een stuk weiland met een verdwaalde auto op het scherm.
Oslik blyat! Oslik!
Het rijden zelf in A'dam centrum vind ik nog meevallen. Het parkeren is het grootste struikelblok._JGC_ schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:00:
Mja, mij zie je ook niet in het centrum van Amsterdam rijden. Dat is niet omdat ik bang ben in grote steden te rijden, maar omdat ik het gewoon niet prettig vind. Zet de auto lekker ergens neer en ga te voet of met het OV verder, dat werkt zoveel makkelijker in grote steden.
Tijd, kosten, mogelijke schade aan je auto. Nee, dan is de fiets zo veel praktischer.
Ook ik doe binnen de A10 (woon er net binnen) in principe alles op de fiets. En als het heel slecht weer is, pak ik nog wel eens de tram. In de avond kan het nog wel eens te doen zijn om de auto te pakken, maar alleen als ik zeker weet dat ik 'm makkelijk kwijt kan.
Het is in veel gevallen ook nutteloos om met een auto Amsterdam Centrum in te rijden; het OV is goed, en binnen een half uur kun je overal wel zo een beetje naar toe lopen._JGC_ schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:00:
Toch valt het best mee om te rijden in het centrum; je moet alleen geen haast hebben. Ik denk dat je je dan helemaal rot kunt irriteren aan fietsers, toeristen, opstoppingen, stoplichten etc etc.
Flickr PSN ID= cheironnl
Of nog erger, toeristen op de fiets...
[ Voor 23% gewijzigd door !null op 21-10-2009 15:06 ]
Verwijderd
Feiten zijn feiten en die data wordt niet door de vervoerders aangeleverd. Overigens ook niet bijzonder relevant voor de rest van je betoog.HTT-Thalan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:46:
Ik heb járen met het OV gereisd en heb nooit wat gemerkt van de '95% op tijd' die de NS claimde te hebben. Minimaal 2 keer per week was het raak: trein weg, laat, etc.
Dat, en bussen/trams kunnen ook in het verkeer vast komen te staan natuurlijk.cheiron schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 14:44:
Het is in veel gevallen ook nutteloos om met een auto Amsterdam Centrum in te rijden; het OV is goed, en binnen een half uur kun je overal wel zo een beetje naar toe lopen.
Toch valt het best mee om te rijden in het centrum; je moet alleen geen haast hebben. Ik denk dat je je dan helemaal rot kunt irriteren aan fietsers, toeristen, opstoppingen, stoplichten etc etc.
Als je de stad een beetje kent weet je ook wel waar je het beste niet kunt komen, tenzij die plek ook daadwerkelijk je bestemming is. Ik had nooit veel problemen met het autorijden in Amsterdam, maar ik kwam er dan ook zelden tijdens de spits. Als ik in het weekend ging, zat ik ook meestal vroeg in de auto.... als je om zaterdag 8:30 Amsterdam binnen rijdt is (was?) er geen kip te vinden, en tegen de tijd dat je geparkeerd hebt is het 09:00 en zijn alle winkels open.
En dan rij je met je net verkregen goederen om 11:30 weer de stad UIT terwijl de rest van het winkelend publiek net begint te vechten om stervensdure parkeerplaatsjes. Overigens is ook dat een deel van de kosten van autorijden natuurlijk, het parkeren. Althans in Nederland..... hier in Los Angeles kan ik overal waar gewinkeld kan worden zo goed als gratis parkeren, en als het een keer betaald is om te voorkomen dat mensen hun auto's daar hele dagen laten staan.... dan is het meestal eerste 2 uur gratis, en dan $1 per uur. Dus als je eens een keer 4 uur wil winkelen.... ben je hooguit $2 kwijt.
Daar waar ik ga winkelen is het toch altijd gratis parkeren. (en dan spreken we over winkelcentra ter grootte van Hoog Catherijne in Utrecht etc.)
Tja, als je dan de 4-euro-per-uur prijzen in Amsterdam of Utrecht ziet, dan is het ook wel te begrijpen waarom je soms met het OV wil.
Proud to be an American.
Hier woon ik
Ik geef m'n geld liever aan nuttigere dingen uit. Waarom zou ik betalen als het ook gratis (of goedkoper) kan?
Vaak bu'j te bang!
Perspectief dus.
Maar ik vind het lichterlijk belachelijk, dat je in sommige steden frickin' veel geld betaald. Hier in Zwolle een euro per uur. Opzich tedoen, maar nog belachelijk veel. Ik betaal bij de wegenbelasting ook al provinciale opcenten.. Moeten die gasten dan nog meer poen hebben?
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Koop je echt de verkeerde auto, m'n pa rijd een ruime 2e hands middenklasser, ongeveer €15k (jaar of 3 oud 80.000 op de teller bij aankoop rijd er een jaar of 3 a 4 mee, en draait 45k per jaar) met een gasbom d'r in en hij rijd voor minder dan 30 cent/kilometer, precies weet ik het niet meer maar geloof dat 't zelfs nog onder de 25cent/kilometer gaatssj3gohan schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:44:
Tjsa, het hele gezeik over parkeergeld heb ik nooit echt begrepen. Een auto kost op zn minst (behalve de paar uitzonderingen hier die hun onderhoud met goedkope onderdelen doen, helemaal zelf kunnen, geen afschrijving en goedkope verzekering hebben) 25 ct/km en typisch eerder 30-50. Even winkelen in de grote stad is al gauw 20 à 30 km verderop, dus retour betaal je op zn minst 10 euro puur aan autokosten. Dan kunnen er toch ook wel een paar eurootjes parkeergeld bij? Een busje of middenklasser van 50 ct/km zou al helemaal niet moeten zeuren. En dan nog niet te spreken hoe klein de kostenpost van het parkeren is vergeleken met de aankopen die je in zo'n stad doet...
Het wordt pas een ander verhaal als je een flinke lening hebt afgesloten voor de auto
[ Voor 73% gewijzigd door Wok op 21-10-2009 20:55 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Kom maar eens bij mij een avondje langs, even een paar uurtjes wat drinken. Rekening 12 euro. Maakt een avondje heel wat duurder qua autokosten. Laat staan dat mensen een middag komen, of blijven eten. Nu hebben wij wel gewoon een gratis zondag, maar verder gaat het nergens over. Zeker als m'n parkeervergunning maar 12,50 is, dat zijn 3 uurtjes parkeren. Eerst was het 2 euro per uur, dat was een prima prijs voor deze wijk. 4 euro gaat nergens over.ssj3gohan schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:44:
Tjsa, het hele gezeik over parkeergeld heb ik nooit echt begrepen. Een auto kost op zn minst (behalve de paar uitzonderingen hier die hun onderhoud met goedkope onderdelen doen, helemaal zelf kunnen, geen afschrijving en goedkope verzekering hebben) 25 ct/km en typisch eerder 30-50. Even winkelen in de grote stad is al gauw 20 à 30 km verderop, dus retour betaal je op zn minst 10 euro puur aan autokosten. Dan kunnen er toch ook wel een paar eurootjes parkeergeld bij? Een busje of middenklasser van 50 ct/km zou al helemaal niet moeten zeuren. En dan nog niet te spreken hoe klein de kostenpost van het parkeren is vergeleken met de aankopen die je in zo'n stad doet...
Probleem is alleen dat je die prijs per km niet zo moet berekenen...ssj3gohan schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:44:
Verzekering en belastingen zijn onafhankelijk van gereden km, afschrijving voor een flink gedeelte ook, en zelfs onderhoud is voor een redelijk deel meer tijd- dan afstandgebonden, zeker als je betrekkelijk weinig reist.
Zodra je een auto hebt betaal je al die dingen. Die tellen flink mee in die 25c/km die jij noemt. Punt alleen is dat je ze ook betaalt als je die dag niet gaat rijden, maar dan verdeel je ze gewoon over minder km. Je moet - als je toch een auto voor de deur hebt - niet berekenen wat het gemiddeld per km kost, maar wat de meerprijs is als je die km rijdt tov als je ze niet rijdt. Dat betekent dat je dus alleen verbruik, een deel van onderhoud en een klein deel van afschrijving moet rekenen. De rest betaal je namelijk net zo als je je auto achterlaat.
Overigens doe ik zelf 0,0 onderhoud maar laat ik het door de garage doen, en dan nog kost het me als ik dezelfde berekening doe als jij 11.5c/km, en als ik de niet afstandsafhankelijke kosten eruit laat komt het neer op zo'n 9c/km. Als ik dus 30km heen en 30 terug rij kosten die 60km me op jaarbasis gemiddeld EUR 6.90, maar de meerprijs van die 60km tov de boel laten staan is eerder EUR 5.40. Daarmee vergeleken zijn parkeerkosten al snel significant, waardoor het aantrekkelijk is om ze te vermijden door bijv P+R terreinen te gebruiken en dan OV naar centrum te nemen
Oslik blyat! Oslik!
Met de auto betaal je per kilometer x euro per kilometer extra aan brandstof, als ik met het OV reis betaal ik 0 euro extra. Zolang brandstof niet gratis is, geldt dat x>0, dus is OV veel goedkoper.
De vergelijking gaat niet echt op, lijkt me
De rest van de kosten (of we het nu hebben over vaste lasten auto of kosten OV-jaarkaart) tel je pas mee als je niet de kosten van de rit op een bepaalde dag gaat berekenen, maar alle kosten (dus ook die om auto voor je deur te hebben of OV op zak) over langere tijd, zoals een jaar, te berekenen. Dan is de OV-jaarkaart niet gratis en hangt het van je situatie af welke meer of minder kost.
Het verschil is bovenal dat je op die ene dag niet kiest om een auto in bezit te hebben of een OV-jaarkaart te hebben. Dat zijn de riemen die je al dan niet hebt, en daar moet je op die dag mee roeien.
[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 21-10-2009 23:08 ]
Oslik blyat! Oslik!
Een ex-schoonvader van me werkte in Utrecht, en weigerde om elke dag in de file te staan. Hij kocht telkens een OV-jaarkaart. Maar, die kostte (iig destijds) ook nog 3k.. Ben ik dan gek? Mijn Astra kost me <2k op jaarbasis
Feit blijft gewoon dat een rijbewijs je een hoop vrijheid brengt, en je er wschl. ook sneller om aangenomen zult worden bij een solicitatie.
Voor de gein, even mijn woon/werk situatie, zoals ik dat nu doe, in mijn bedrijfsauto. Daarna pak ik de OV methode
Auto:
- Van zwolle-noord naar Zwolle-zuid, industrieterrein. 20min rijden en ik ben er. Ik zie geen snelwegen, doorgaans weinig drukte, gaat allemaal prima.
OV:
- 10min lopen naar de bushalte.
- Aldaar wederom (minimaal) 10min. wachten op de bus (let op, met de auto zou ik er nu al zijn!)
- Busrit van 40min naar het station (dat ding rijd nou eenmaal overal langs..)
- Daar de bus richting Zwolle-Zuid nemen.
- Bij WKC Zuid uitstappen, it's as close as i'll ever get
Totaal geen optie dus
[ Voor 70% gewijzigd door Destruction op 21-10-2009 23:33 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
40 min. busrit vanuit Zwolle-Noord naar Zwolle-Station? Da's echt bullshit, sorry
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Neem mijn situatie: ik woon in A'dam Oost en werk in A'dam West. Afstand is zo'n 9.5km hemelsbreed - maar die hemelsbrede lijn gaat dwars door de Grachtengordel ergens tussen Leidseplein en Dam. Ik heb een parkeervergunning voor thuis, maar er geldt betaald parkeren op het werk (er is een parkeerterrein, maar die is conform gemeentelijke regels (te) klein, dus is er een wachtlijst voor en je komt pas >25km afstand in aanmerking)
Optie 1:
Auto, korte route (S100 achter het station langs, echt over de Dam is idioterij). Tijdsduur: +-50min, zelfs buiten spits. Vervolgens betaald parkeren, EUR 0.90 als ik drie keer de parkeermeter vul voor 3u. EUR 16.50 als ik het ineens aan het begin van de dag doe. EUR 65 als ik het niet ineens doe, maar te laat ben voor het bijvullen.
Optie 2:
Auto, snelste route (A10 1/3 rondrijden met de klok mee). Tijdsduur: 15min buiten spits. In spits kan het tot een uur oplopen. Vervolgens betaald parkeren, EUR 0.90 als ik drie keer de parkeermeter vul voor 3u. EUR 16.50 als ik het ineens aan het begin van de dag doe. EUR 65 als ik het niet ineens doe, maar te laat ben voor het bijvullen.
Optie 3:
OV, minste lopen: metro naar CS, dan bus. Tijdsduur: 45min. Geen parkeerkosten.
Optie 4:
OV, snelst: trein van Muiderpoort naar Sloterdijk. Tijdsduur 35min. Geen parkeerkosten.
Optie 5:
Fiets. Rechtstreeks (daadwerkelijk over Leidseplein of Dam). Tijdsduur 20-30min afh van temperatuur (zweet niet gewaardeerd). Geen parkeerkosten.
In werkelijkheid doe ik bijna altijd optie 5, behalve als het echt pijpenstelen regent of de fiets kuren heeft, dan wordt het optie 3. Opties 1 en 2 vallen af wegens onvoorspelbaarheid (veel meer dan met OV), kosten en gedoe met parkeren. Totaal geen optie dus
Oslik blyat! Oslik!
Dan nog, in dezelfde tijd, ben ik per auto allang op bestemming aangekomen. Tijd die ik niet hoef te verdoen met plaatsen zien waar ik niet heen moet, en waarin ik niet hoef te luisteren naar andermans telefoongesprekken, kwekkende huisvrouwen, irritante brugklassers etc..Wok schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:49:
Overdrijven is een kunst...
40 min. busrit vanuit Zwolle-Noord naar Zwolle-Station? Da's echt bullshit, sorryDe stadslijnen zitten op een schema van ongeveer 30-45 min. per lus (station - meest zuidelijke/noordelijke/oostelijke/westelijke punt - station) en die lussen worden ook nog eens v.v. gereden, dus feitelijk hoef je dan al niet langer dan 25min. in de bus te zitten
Nee, tot er elke minuut een bus voor mijn huis stopt, die een rechtstreekse verbinding met mn bestemming biedt, zal ik, enkele uitzonderingen daargelaten, het OV vermijden. Mijn auto staat voor mijn deur, en kan ik gebruiken waneer ik dat wil. Zolang het OV dat niet heeft, is het (imo dan) geen serieus alternatief. Maar, zoals al eerder gezegd, een dagje Amsterdam met vrienden, dan laten we de auto('s) thuis, en gaan we lekker treinen
[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 22-10-2009 00:00 ]
Ik snapte de nood van een rijbewijs eerst ook niet. Maar ben op mijn 19e toch rijles gaan volgen. Ik heb nu al een ruime 1,5 jaar mijn rijbewijs en ik zou niet meer zonder willen. Naast vakanties en andere uitstapjes e.d. is het ook een stuk makkelijker dan het OV als je ergens heen moet (vooral wanneer er niet een directe aansluiting is.).Saturnus schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 00:59:
Ik weet nu al dat ik mijn rijbewijs niet snel ga halen en het boeit me niets.
Al die mensen die een dag 18 zijn en al achter het stuur zitten...ik snap de logica even niet als je het totaal niet nodig hebt...(meeste gevallen dan).
Ik haal bijv. ook nog wel is wat pc onderdelen, dit is in een winkel zo'n 20 km verderop. Ga ik met de trein, dan moet ik daar nog een half uur lopen of kwartier fietsen, met de auto ben je er zo.
Zo kun je nog veel meer redenen verzinnen, geen last van bellende mensen in de trein, je eigen muziek op de speakers zetten, comfort...
Oost west, 127.0.0.1 best!
Oh ja, ik heb wel mijn rijbewijs (vrij snel gehaald, ook een poosje studentchauffeur geweest) en rijd behalve een vast ritje in het weekend nooit met de auto. In Eindhoven is alles wat ik nodig heb binnen 15 min fietsen, van Eindhoven naar mijn ouders in Rotterdam kost me met de trein veel minder dan met de auto in een acceptabele tijd, enzovoort. Los daarvan wil ik nu echt geen auto betalen.
[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 22-10-2009 00:09 ]
Fiets, ja is qua afstand ook best een optie. Alleen, hoe haal ik dan onderdelen opMBV schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:07:
@Destruction Heb je de fiets al overwogen? Eindhoven kan je van de ene naar de andere kant in 30 minuten fietsen, zwolle-zuid naar noord is 7km / 20km/u = 21 minuten. Net zo snel als je auto
ik ben garagist
Eindhoven Achtse Barrier - Eindhoven High Tech Campus.MBV schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:07:
@Destruction Heb je de fiets al overwogen? Eindhoven kan je van de ene naar de andere kant in 30 minuten fietsen, zwolle-zuid naar noord is 7km / 20km/u = 21 minuten. Net zo snel als je auto
Oh ja, ik heb wel mijn rijbewijs (vrij snel gehaald, ook een poosje studentchauffeur geweest) en rijd behalve een vast ritje in het weekend nooit met de auto. In Eindhoven is alles wat ik nodig heb binnen 15 min fietsen, van Eindhoven naar mijn ouders in Rotterdam kost me met de trein veel minder dan met de auto in een acceptabele tijd, enzovoort. Los daarvan wil ik nu echt geen auto betalen.
Bus: 50 minuten
Fiets: 40 minuten
Auto: 20 minuten
Eindhoven Achtse Barrier - Rozenburg (nabij Rotterdam)
Openbaar vervoer: 2 uur 45 minuten
Auto: 1 uur 20 minuten
Fiets is niet van toepassing
Wat ik extra kwijt ben aan de auto (qua benzine niet, maar wel tezamen met belasting & verzekering) weegt niet op tegen de extra reistijd met het OV. Daarnaast kan ik zo vroeg of laat vertrekken als ik wil, zonder dat ik rekening hoef te houden met de vertrek/aankomsttijden van bus, trein en andere vervoersmiddelen die ik niet zelf bestuur. Nog niet gehad over vertragingen, hinder (overlast) van andere mensen, en dat je altijd moet lopen tot de plaats alwaar je opstapt en vanaf waar je weer uitstapt.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Terugreis ging nog wel eens mis... in Leeuwarden opstappen, slapen, in Dokkum pas wakker worden als er 10 mensen om je heen staan die denken dat je bewusteloos bent. Ben ook een keer wakker geworden op de parkeerplaats in een lege bus, maar toen was ik net op tijd voor mijn aansluiting
Later met de auto ging dat overigens in beperkte mate ook zo: carpoolen met een collega van Grou tot Meppel, liet ik hem gewoon rijden, kon ik nog even slapen
Zoiets? http://www.bobgear.com/trailers/trailer.php?product_id=10Destruction schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:24:
[...]
Fiets, ja is qua afstand ook best een optie. Alleen, hoe haal ik dan onderdelen op
ik ben garagist
[/niet-zo-serieus]
Wedden dat ik het in 30 minuten doe?TommyGun schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:01:
[...]
Eindhoven Achtse Barrier - Eindhoven High Tech Campus.
Bus: 50 minuten
Fiets: 40 minuten
Auto: 20 minuten

Klopt, er zijn trajecten waar het OV niet handig is. Dat heb ik nergens ontkend, maar in het geval van Destruction kan het qua afstand prima.Eindhoven Achtse Barrier - Rozenburg (nabij Rotterdam)
Openbaar vervoer: 2 uur 45 minuten
Auto: 1 uur 20 minuten
Fiets is niet van toepassing.
Op 'n racefiets wellicht, aangezien 40 minuten al snel is voor dat stuk (met een oude zware bakMBV schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:33:
Wedden dat ik het in 30 minuten doe?Verder is de bus in Eindhoven nooit handig, tenzij je naar het station toe wil. En dan nog niet: om de trein van 20:30 te halen moet ik de bus van 20:05 hebben, die van 20:16 en 20:21 haal je het vaak niet mee
In 25 minuten kan je het bijna lopen, en in 8 minuten fietsen
In Utrecht is vrijwel alles prima te doen met de bus. Het OV in Eindhoven e.o. loopt wat dat betreft echt mijlenver achter op dat in de Randstad.TommyGun schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:05:
[...]
Op 'n racefiets wellicht, aangezien 40 minuten al snel is voor dat stuk (met een oude zware bak). Daarnaast, de bus in Eindhoven nooit handig? In welke stad dan wel? Juist, daar ging 't dus over.
Als ik naar mijn ouders ga kan ik 4x per uur een trein nemen, maar er sluiten maar 2 aan op de stoptrein en vanaf dat station is het dan nog een kwartier lopen naar huis (er is daar geen andere OV-reismogelijkheid). Bussen sluiten gewoon in het geheel niet aan op de intercities. Je staat of een half uur te vroeg, of je bent precies een paar minuten te laat. Dat schiet niet op
Daarom zorg ik er ook altijd voor dat er iemand thuis is die me op kan halen. Dat scheelt me gewoon veel reistijd.
Nee, merp!
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 22-10-2009 14:07 ]
Verwijderd
Klopt. In Rotterdam heeft men dat goed aangevoeld. Daar was in de jaren tachtig de concurrentie van de metro (die in een nagenoeg hemelsbrede lijn rijdt) op de tram (die net als auto's vaak vast staat) duidelijk merkbaar en om die reden is het TramPlus-systeem opgezet, met als uitgangspunten onder meer een (nagenoeg) vrije baan (dus geen last van autoverkeer), grotere afstanden (dus ook streekvervoer) en hogere snelheden (> 70 per uur, snelheden waarmee het niet verantwoord is om door het centrum van R'dam te rijden in de spits). Bus is inderdaad verschrikkelijk en die pak ik dus ook nooit. Ik ga eigenlijk het liefst met de metro.dion_b schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:50:
Bus is idd een trage vervoersmiddel door alle verkeerslichten en de weg moeten delen met overig verkeer. Je wilt veel liever fijnmazig spoor of metro, of evt nog tram op eigen rijbaan of veerboten.
Er rijden er simpelweg veel te weinig. In Utrecht kun je naar ieder deel van de stad met de bus en sta je maximaal 10 minuten te wachten (na 19.00 maximaal 20 minuten). In Eindhoven sta je zomaar 30 minuten te wachten.TommyGun schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:06:
Waarom loopt dat in Eindhoven achter? In Eindhoven is het uitstekend geregeld mbt verkeerslichten; namelijk dat bussen voorrang krijgen in het geval van vertraging.
Nee, merp!
Geen racefiets, die kan niet hard genoeg remmen en kan niet tegen stoeprandjesTommyGun schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:05:
[...]
Op 'n racefiets wellicht, aangezien 40 minuten al snel is voor dat stuk (met een oude zware bak). Daarnaast, de bus in Eindhoven nooit handig? In welke stad dan wel? Juist, daar ging 't dus over.
In Eindhoven zou het probleem opgelost kunnen worden door bussen over de ring te laten rijden, zodat je een wiel krijgt ipv losse spaken. In Rotterdam is het busnetwerk een beetje willekeurig door de stad heen, maar i.c.m. de metro kom je best snel waar je wezen wilt. De situatie dat ik beter kan kruipen van het Evoluon naar Paradigit dan het OV pakken doet zich daar niet zo vaak voor.
Waar dan? Zelfs niet 401/402, die toch een bijna compleet afgeschermde route hebben. Het probleem in Eindhoven is het gebrek aan snelbussen en het gebrek aan kruisverbindingen tussen routes.TommyGun schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:06:
Waarom loopt dat in Eindhoven achter? In Eindhoven is het uitstekend geregeld mbt verkeerslichten; namelijk dat bussen voorrang krijgen in het geval van vertraging.
Als de trein soort-van op tijd is, is dat in Eindhoven geen probleem: de bussen vertrekken allemaal tussen :35 en :40, of tussen :05 en :10. Tenminste, dan vertrekken er een stuk of 10. Naar het station toe is het voor mij dan weer niet te doen: 401/402 heeft altijd teveel vertragingPauseBreak schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:21:
Bussen sluiten gewoon in het geheel niet aan op de intercities. Je staat of een half uur te vroeg, of je bent precies een paar minuten te laat. Dat schiet niet op

Tsja beetje gegeneraliseerd, hangt er helemaal vanaf waar je woont. Hier in Almere volledig gescheiden busbanen met overal voorrang, dat schiet wel op hoor.dion_b schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:50:
Bus is idd een trage vervoersmiddel door alle verkeerslichten en de weg moeten delen met overig verkeer. Je wilt veel liever fijnmazig spoor of metro, of evt nog tram op eigen rijbaan of veerboten.
Wat dat betreft hebben jullie inderdaad wel gelijk. * TommyGun gelukkig zo zijn auto na APK weer gaat ophalen.
Toch kon ik van IJsselstein met de auto binnen 15 minuten in het centrum zijn - buiten de spits uiteraard. Hop de A2 op, bij Hooggelegen eraf, en zo recht naar de binnenstad.PauseBreak schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:10:
Er rijden er simpelweg veel te weinig. In Utrecht kun je naar ieder deel van de stad met de bus en sta je maximaal 10 minuten te wachten (na 19.00 maximaal 20 minuten). In Eindhoven sta je zomaar 30 minuten te wachten.
Als ik dat met de tram moet doen, dan is het 5-10 minuten lopen naar de tram, en vervolgens 35 minuten in de tram zitten. Met wachttijd doe je er gewoon standaard 45 minuten over.
Dat scheelt nogal.
Hier in de Greater Los Angeles area...... laat maar, daar wil je niet eens aan OV denken, laat staan er gebruik van maken.
Proud to be an American.
Hier woon ik
Parkeren was overigens gratis bij de Messe, dan denk je wel 2x na voor je met de auto gaat rijden daar
Ik zeg toch ook niks over de auto?maartena schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:57:
[...]
Toch kon ik van IJsselstein met de auto binnen 15 minuten in het centrum zijn - buiten de spits uiteraard. Hop de A2 op, bij Hooggelegen eraf, en zo recht naar de binnenstad.
Als ik dat met de tram moet doen, dan is het 5-10 minuten lopen naar de tram, en vervolgens 35 minuten in de tram zitten. Met wachttijd doe je er gewoon standaard 45 minuten over.
Dat scheelt nogal.
Hier in de Greater Los Angeles area...... laat maar, daar wil je niet eens aan OV denken, laat staan er gebruik van maken.
Nee, merp!
Omdat je op je 18de thuis woont, al het geld hebt en de TIJD.Saturnus schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 00:59:
Ik weet nu al dat ik mijn rijbewijs niet snel ga halen en het boeit me niets.
Al die mensen die een dag 18 zijn en al achter het stuur zitten...ik snap de logica even niet als je het totaal niet nodig hebt...(meeste gevallen dan).
Je hebt hem dan ten minste...
Ik had hem direct gehaald en mijn vrouw niet... Mijn vrouw is nu 25 en heeft nog nooit gelest. Nu gaan dure vakanties/weekendjes weg/elektronica/inrichting/dakkapellen/kasten/bedden/vloeren/ etc. allemaal voor.
Maar goed we zeggen al een tijdje tegen elkaar dat ze gewoon moet beginnen...
Klopt, ik heb het ook onmiddelijk gehaald (nja, ik was 19 omdat ik geen rijlessen gehad heb, enkel met mijn vader rondgereden). Na 2 weken mijn officieel rijbewijs te hebben, eerste autotje gekregen en sindsdien nooit nog ander vervoer gebruikt (behalve recreatief fietsen).dfrenner schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:38:
[...]
Omdat je op je 18de thuis woont, al het geld hebt en de TIJD.
Je hebt hem dan ten minste...
Ik had hem direct gehaald en mijn vrouw niet... Mijn vrouw is nu 25 en heeft nog nooit gelest. Nu gaan dure vakanties/weekendjes weg/elektronica/inrichting/dakkapellen/kasten/bedden/vloeren/ etc. allemaal voor.
Maar goed we zeggen al een tijdje tegen elkaar dat ze gewoon moet beginnen...
Mijn vriendin wordt nu 25 jaar en heeft nog altijd haar rijbewijs niet, om precies dezelfde reden.
Samenwonen, inrichting en nadien woning kopen hebben hier allemaal voorrang op gehad.
Er gaan nu andere dingen voor dan het rijbewijs van mijn vriendin. Maar we gaan er werk van maken, volgende maand verjaart ze en ze krijgt de rijlessen cadeau van mij (wel meer dan 1000€

Mijn geplande 55" LED LCD tv moet dan maar wat wachten, dan is hij wss ook nog een beetje goedkoper
Stratenplan in Berlijn is inderdaad een beetje bijzonder, zou echter ook iets met de historie van die stad kunnen hebben......_JGC_ schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 01:08:
Berlijn van ene kant naar andere kant: 15 euro voor een treinticket voor de hele week, 30 minuten met de S-bahn. Met de auto en iemand uit Berlijn naast me deed ik er anderhalf uur over. Opgebroken weg hier, opstopping daar... rijdt voor geen meter door.
Parkeren was overigens gratis bij de Messe, dan denk je wel 2x na voor je met de auto gaat rijden daar
/me Arjan heeft er een paar weken nog 3 dagen doorheen gereden.
This footer is intentionally left blank
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Later ook veel woon-werk verkeer gehad... 40min auto ipv 1,5-2,5u treinen per rit! Heerlijk!
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Berlin is sowieso qua auto als OV waarschijnlijk van alle wereldsteden verreweg het best bereikbaar. Maar idd, U+S-Bahn is onovertroffen als je echt dwars door die stad moet reizen.ajhaverkamp schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:08:
[...]
Stratenplan in Berlijn is inderdaad een beetje bijzonder, zou echter ook iets met de historie van die stad kunnen hebben......
/me Arjan heeft er een paar weken nog 3 dagen doorheen gereden.
Daar komt nog bij dat het sterk afhangt van waar in Utrecht je moet zijn. Ijsselstein is waarschijnlijk nog de best bereikbare plek vanuit het centrum gezien (zowel auto als tram). Maarssen of Bunnink (vergelijkbare afstand) duurt echt stukken langer. Utrecht is met geen enkel vervoermiddel muv fiets ideaal IMHOPauseBreak schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:24:
[...]
Ik zeg toch ook niks over de auto?Ik geef enkel aan dat binnen Utrecht (en Ijsselstein is niet binnen Utrecht, daar rijden streekbussen naartoe
) het OV een beter alternatief is dan dat het in Eindhoven is. Natuurlijk zal het zo zijn dat je met de auto an sich sneller bent, maar als je €3,65 per uur moet aftikken om je auto in het centrum te parkeren terwijl je vanaf een P+R met de sneltram / snelbus in 10 minuten in het centrum zit, dan is de keuze toch wel snel gemaakt.

Oslik blyat! Oslik!
Nee, merp!
Komt omdat het OV slecht aansluit hier in het noorden, dus zijn de reistijden met bus en trein ook lang.
Met het OV naar station Groningen bijvoorbeeld, een ritje van 45 kilometer. Met het OV duurt dat minimaal al anderhalf uur, als alles goed aansluit. Je kan met een scooter sneller dan met het OV
Maar kan me voorstellen dat in het drukkere randstad sneller is met het OV dan met de auto. En dat het comfortabelerer reist => Krantje erbij
What a fine day for Science! | Specs

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)