HTT-Thalan schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 18:25:
Nou, ik ben vandaag teruggebeld door Piet, van de Dierenambulance Rotterdam en Omstreken. Deze had ik aangeschreven via mail, maar DRO is niet helemaal hetzelfde als de dienst waar Virginia voor werkt, dat is
www.dierenambulancerijnmond.nl . Haar dienst valt weer onder de DAR en die naam is op zijn beurt weer onderdeel van de Dierenbescherming.
Hij liet weten dat bij de uitspraken die Virginia deed, zijn haren recht overeind gingen staan. Er schijnen wel meer rijders te zijn die van mening zijn dat ze met oranje knipperlichten door rood mogen rijden, en meer van dat soort praktijken. Hij betreurt dat deze chauffeurs het vak een slechte naam bezorgen.
De enige uitzonderingen die er zijn, zo geeft hij aan, zijn uitzonderlijke gevallen waarbij Rijkswaterstaat opdracht geeft om bijvoorbeeld een dood dier van de snelweg te halen omdat de doorstroming gehinderd word - daarbij mag de dierenambulance, net zoals dat met sleepwagens gebeurt, de vluchtstroom of busbaan benutten. Dit word dan van te voren aangegeven door Rijkswaterstaat bij het uitgeven van de oproep/opdracht.
Onder geen beding (er worden ook geen uitzonderingen/ontheffingen voor verleend en al helemaal niet voor gezette periodes) zal er toestemming gegeven worden voor roodlichtrijden, te hard rijden, of andersoortige overtredingen, om de simpele reden, en dat werd in de topics ook al aangegeven, een DA niet is voorzien van de juiste beeld- en geluidssignalen. De DA word gelijkgesteld met een normaal voertuig, de oranje lichten mogen alleen worden benut om voorbijgangers/verkeersdeelnemers te attenderen op het feit dat hij ergens staat of rijd waar dat slecht te zien kan zijn, bijvoorbeeld in een voetgangersgebied.
Gereden boetes moeten door de bestuurder worden betaald en je kunt net zo hard aangehouden worden en bekeurd als elke andere chauffeur.
Ik heb hem ook op dit topic gewezen, zodat hij de boel nog even zelf kan doorlezen, en indien ik zijn uitleg niet goed verwoord heb, nodig ik Piet bij deze uit zich nog in de discussie te mengen. Hij stond en staat open voor vragen en commentaar via mail en telefoon.
Ik hoop dat Virginia haar rijstijl en algemene instelling aanpast naar de regels en normen die we van haar mogen verwachten. Andersom blijven wij natuurlijk van mening dat het getuigt van goed fatsoen om een Dierenambulance dezelfde voorrang te gunnen als een echte ambulance, het kan immers jouw hondje zijn die erin ligt.
Jammer dat je je niet hebt laten informeren door de centrale van de DAR of door de politie Rijnmond, ga je naar de concurrent...
Wat ik ook jammer vind is dat je blijkbaar de nuances die ik je later hebt verteld blijkbaar niet hebt doorgegeven.
Feit, een iedere die onder begeleiding rijdt van de politie mag zo nodig door rood rijden, te hard rijden et cetera en als ze niet meerijden maar langs de weg staan moet je hun aanwijzingen opvolgen. Dus ook de dieren ambulance, ook die van de REO of worden zij nooit begeleid door de politie?
Feit, de DAR mag in Rotterdam gebruik maken met toestemming van de centrale (onze meldkamer) van de busbaan. Ik zou niet weten waarom de REO dat niet mag, vraag het eens aan Piet....
En inderdaad, wanneer wij een dood of aangereden dier van of langs de snelweg weg moeten halen dan mogen we over de vluchtstrook rijden, met alarmeringssignalen.
De DAR heeft trouwens geen zwaailichten maar ledjes in de grille en achter op het dak en wij rijden dus nooit met zwaailichten of oranje knipperlichten, die zijn ervoor om gevaar aan te duiden, als je stil staat op de weg et cetera. Heb ik ook nooit gezegd trouwens.
(de REO rijdt trouwens o.a. rond met een omgebouwde amerikaanse ambulance met je raadt het al, oranje zwaailichten...)
Je hebt je helaas onbedoeld gemengd in een conflict en munitie aangedragen tussen de enige 2 dierenambulance diensten in Rotterdam wat schijnbaar al een tijdje aan de gang is, ik weet er het fijne niet van, het zal wel kinnesinne zijn.
Dat vind ik niet gepast en erg jammer, dat betekent dat ik weinig tot niets meer kan delen hier.
Verder verteld hij wat ik ook al verteld heb (en wat je ook van onze site af had kunnen halen) en weet ik nu ook al zeker dat door het doorgeven van mijn posts weer een lekkere geruchtenmachine op gang wordt gebracht.
O ja, over de haren van Piet, ik wil ook wel wat details loslaten over de praktijken van de REO, mag ik mijn collega's ook mee laten lezen en eventueel commentaar laten geven?
Als je werkelijk geinteresseerd bent in waarheidsvinding dan adviseer ik je om gewoon de politie Rijnmond te bellen. Je kan trouwens ook meerijden op de ambulance voor een dagje, kan je meemaken wat het het werk inhoud en wat voor rijstijl de medewerkers er op na houden.
Ik ben de komende dagen niet online, behalve af en toe op de telefoon dus ik kan even niet reageren, na het weekend weer.