Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

Dr. Strangelove schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 07:16:
[...]

Om te beginnen kan je makkelijk vinden welke games er beschikbaar zijn, in de regel komen veel echte hits ook naar de Mac, maar dat duurt soms wel even. Positieve uitzonderingen zijn Blizzard en (soms) EA.

Wat de performance betreft, die is werkelijk erg slecht onder OSX. Ik heb wat tests gedaan met CoD, CoD2 en CoD4 en de OSX native versie produceert tot 40% minder fps dan de PC versie onder Bootcamp. Op de huidige 13 inch MacBook levert dat in CoD2 onspeelbare dips in de framerate op (voor mij). Forget about CoD4.

WoW toont in mindere mate hetzelfde beeld.

Serieus gamen op de Mac betekent dus Bootcamp voor iets zwaardere games. Het is triest dat Apple hier niet wat aan doet, een dergelijk gap onder dezelfde hardware impliceert gewoon crappy programming of driver support.
Ik koop een MBP ook niet om te gamen eigenlijk dat doe ik wel op me PS3... Alhoewel ik wel Starcraft II wil spelen op me MBP :D!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
Dr. Strangelove schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 07:16:
[...]

Om te beginnen kan je makkelijk vinden welke games er beschikbaar zijn, in de regel komen veel echte hits ook naar de Mac, maar dat duurt soms wel even. Positieve uitzonderingen zijn Blizzard en (soms) EA.

Wat de performance betreft, die is werkelijk erg slecht onder OSX. Ik heb wat tests gedaan met CoD, CoD2 en CoD4 en de OSX native versie produceert tot 40% minder fps dan de PC versie onder Bootcamp. Op de huidige 13 inch MacBook levert dat in CoD2 onspeelbare dips in de framerate op (voor mij). Forget about CoD4.

WoW toont in mindere mate hetzelfde beeld.

Serieus gamen op de Mac betekent dus Bootcamp voor iets zwaardere games. Het is triest dat Apple hier niet wat aan doet, een dergelijk gap onder dezelfde hardware impliceert gewoon crappy programming of driver support.
Dit heeft helaas wel alles met de programmeur van het spel te maken, deze maken vaak gebruik van cider, wat in feite gewoon een 'wine' port is, met een fancy package, zodat het lijkt alsof het native is.

Wat wine doet is alle windows calls uit het spel (COD is bv DX gebasseerd) omzetten naar OSX calls, wat de nodige performanceverlies met zich meebrengt.

Dit is dus niet direct aan Apple te wijten.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Servor schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:32:
[...Misschien in benchmark land, maar even een praktijkvoorbeeldje: ik was pas bezig in Fusion op m'n MBP, had Windows 7 openstaan met 1GB, een XP machine, een FreeNAS VM en verder de gebruikelijke Mac apps als Safari, Mail, iCal, etc. In totaal nog iets van 50MB (van de 4GB!) fysiek geheugen vrij en OS X trok zich nergens wat van aan. Alles functioneerde nog, kon alles nog prima doen, nergens last van.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt maar dan nog in combinatie met Aperture. Ik heb zelf veel verschil ontdekt in Leopard (10.5) en Snow Leopard (10.6) op dezelfde machine met 4 Gb. Voor de upgrade liep het systeem hopeloos vast in strandballen want het geheugen zat propvol. Na de upgrade naar Snow Leopard was onder dezelfde workload nog ongeveer 500 Mb vrij en draaide het systeem erg soepel.
Dus dat vlotte werken hangt ook nog deels van je OS af.

* Delerium heeft dit in praktijk als enige verschil tussen biede OS'sen ervaren.
Dr. Strangelove schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:12:
Bejaard is een groot woord, maar dit is computerland en je moet gewoon met de tijd meegaan en je consumenten de mogelijkheid geven het nieuwste te kopen, zeker als al je concurrenten dat wel doen. De prestatieverschillen zijn behoorlijk fors aan het worden tussen een C2D met 9600 en een i5 met een recente GPU, vooral voor mensen die wel eens gamen (ondergeschoven kindje op de Mac helaas).
Eens. Puur op basis van de lol van het gamen heb ik een iMac 27" gekocht ipv wachten tot de volgende update van de MBP. Portabiliteit is handig en een krachtige GPU is voor games leuk, maar ik schat zo in dat het nog vele updates van de MBP gaat kosten voordat deze de i5-860 / Radeon 4850 qua prestaties gaat inhalen. Het zal gerust met stappen van 20% vooruitgaan per update maar de iMac heeft nu een behoorlijk gat geslagen met het mobiele front, terwijl men vroeger ongeveer dezelfde mobiele onderdelen gebruikte. Nu niet meer.
* Delerium gaat voor combo iMac en iPad.

[ Voor 34% gewijzigd door Delerium op 03-02-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
Voor de gamers: over een paar dagen komt Rome Total War voor Mac eindelijk uit. Toch wel een van de betere spellen en het zou ook goed moeten draaien op macbooks met geintegreerde graphics.

Verder mogen ze inderdaad wel eens opschieten met een upgrade, in een macbook hoort gewoon bleeding edge hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250518

Ik zou graag mijn Superdrive uit m'n early 2008 MBP willen vervangen voor een extra hardeschijf.
Ik heb op internet al wat rondgekeken maar een convertor die hier precies in past kost rond de 100 dollar, hebben jullie andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:16

page404

Website says no

Anoniem: 224096 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:34:
Zo, dit weekend mijn eerste mac gekocht. Een 13" MBP. Wel even wennen, met name de toetsenbord indeling, maar verder dik tevreden.

Ik ben alleen nog opzoek naar kabels:

- VGA kabel, om de macbook aan te sluiten op beamers
- HDMI kabel om de macbook aan te sluiten op mijn tv

Nu vind ik de prijzen van de Apple stekkertjes eerlijkgezegd absurd hoog. Nu heb ik op DealExtreme gekeken naar goedkopere alternatieven. Heeft iemand ervaring met de volgende stekkers?

VGA
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27977

HDMI
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27610

trouwens, bij batterij status staat nu "opgeladen", maar er staat ook 96% en geen 100%. Kan dit kloppen?(slechts 1 cycle gemaakt tot nu toe)
hier al gekeken: http://www.monoprice.com/...&p_id=4852&seq=1&format=2 ? schijnen het prima te doen!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

sheepdog schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:23:
Voor de gamers: over een paar dagen komt Rome Total War voor Mac eindelijk uit. Toch wel een van de betere spellen en het zou ook goed moeten draaien op macbooks met geintegreerde graphics.

Verder mogen ze inderdaad wel eens opschieten met een upgrade, in een macbook hoort gewoon bleeding edge hardware!
bedankt voor de tip! er moet meer gegamet worden op de mac! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019

Delerium schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:06:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt maar dan nog in combinatie met Aperture. Ik heb zelf veel verschil ontdekt in Leopard (10.5) en Snow Leopard (10.6) op dezelfde machine met 4 Gb. Voor de upgrade liep het systeem hopeloos vast in strandballen want het geheugen zat propvol. Na de upgrade naar Snow Leopard was onder dezelfde workload nog ongeveer 500 Mb vrij en draaide het systeem erg soepel.
Dus dat vlotte werken hangt ook nog deels van je OS af.

* Delerium heeft dit in praktijk als enige verschil tussen biede OS'sen ervaren.

[...]

Eens. Puur op basis van de lol van het gamen heb ik een iMac 27" gekocht ipv wachten tot de volgende update van de MBP. Portabiliteit is handig en een krachtige GPU is voor games leuk, maar ik schat zo in dat het nog vele updates van de MBP gaat kosten voordat deze de i5-860 / Radeon 4850 qua prestaties gaat inhalen. Het zal gerust met stappen van 20% vooruitgaan per update maar de iMac heeft nu een behoorlijk gat geslagen met het mobiele front, terwijl men vroeger ongeveer dezelfde mobiele onderdelen gebruikte. Nu niet meer.
Die 4850 is een laptop GPU hoor, niet de desktop versie. Er zijn krachtigere GPU's in laptops dan die iMac die beter presteren in games dus het is niet zo moeilijk voor Apple om met een laptop te komen die beter presteert in games dan een i7 iMac :P Maar je koopt natuurlijk geen Mac voor games.

Ja tuurlijk dat de i7-860 sneller is dan een core i7 laptop versie, maar zo'n iMac kan je niet mee uit huis nemen als je ergens anders wilt werken. Maar ja, daarvoor heb ik ook een desktop thuis voor echte rekenkracht.

Voor de meeste mensen is het misschien niet nodig die slechts internetten en msnen, maar ik kan die extra rekenkracht heel goed gebruiken. En OS prestatie is geen probleem, Linux loopt ook als een trein als een OSX installatie niet lukt op je "PC".

Ik wacht gewoon lekker. Apple gaat zeker weten komen met nieuwe MBP binnenkort omdat iedereen ook met core i5 en core i7 laptops verschijnt. Ze kunnen het niet maken om slechts C2D blijven te verkopen 8)7 Volgende maand heb ik een nieuwe i7 Macbook Pro :9~

edit: De nieuwe MAC Pro's zijn wel leuk voor games, omdat die naar geruchten met de HD5870 ( desktop ) GPU komt. 12-core MAC Pro met zo'n leuke GPU is wel aantrekkelijk, maar ik ga nu geen nieuwe desktop kopen omdat die van mij goed genoeg is op dit moment :9~ Maar het is wel de eerste serieuze MAC waar je goed op kan gamen in ieder geval :p Vooralals je meerdere HD 5870 kaarten in kan doen :P Maar toch blijf ik erbij dat je geen MAC moet kopen voor gamen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 208019 op 03-02-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
De MacPro voor gamen kopen is zinloos. Dat ding kost gruwelijk veel geld en voor minder dan de helft kan je een veel sneller PC systeem in elkaar zetten. De toegevoegde waarde van de MacPro ligt op andere gebieden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:11
Delerium schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:06:

Ik begin hier nu ook echt naar toe te neigen, had eerst m'n zinnen gezet op een MBP met 24" LED CD, maar ga toch binnenkort echt de knoop door hakken voor een iMac en dan later een iPad. Kan nu nog goed vooruit met m'n "oude" MBP uit 2006. Hoop alleen niet dat ik m'n vingers of misschien wel m'n hand af bijt eer de updates van de MBP eenmaal bekend zijn.... Tja... je weet het nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
sheepdog schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:23:

in een macbook hoort gewoon bleeding edge hardware!
Dat is natuurlijk maar beperkt waar: op het moment van introduceren wil Apple nog wel eens vooraanstaan (vooral door leuke deals met Intel) maar na een maand of 2 is er bij de concurrenten alweer wat nieuwers te halen terwijl een Mac vaak een lifecycle van ruim een jaar heeft.

Dat een Mac gelijk staat aan 'bleeding edge hardware' is echt zo'n hardnekkig misverstand. Blu Ray, USB3 (sowieso USB! hoe lang Apple wel niet op Firewire is blijven hangen!), etc anyone?

Een Mac is juist veel meer dan alleen hardware. Anders kun je net zo goed OSX86 pakken en voor veel minder een snellere machine bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
En ik durf geen iPad te kopen want ik ben bang dat mijn MBP dan direct ongebruikt in de hoek komt te liggen. :@.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
@Servor: laat ik het dan anders zeggen: van een laptop met de prijs van een macbook mag je gewoon de laatste technologie verwachten. Elke week nieuwe hardware zoals bij Dell vind ik ook irritant en onoverzichtelijk, maar vasthouden aan oude technologie enkel om de lifecycle van je product te volbrengen vind ik ook onzin.

Als de iPad voor jou trouwens een vervanging kan zijn van je Macbook Pro is die laatste wel gigantische overkill. No wonder dat je weinig om de hardware geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
sheepdog schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:07:
@Servor: laat ik het dan anders zeggen: van een laptop met de prijs van een macbook mag je gewoon de laatste technologie verwachten.
Dan denk ik dat er heel veel mensen teleurgesteld gaan worden bij de volgende update ;). Sommige mensen hebben een beetje raar beeld van Apple lijkt het. Ik snap ook niet waar het vandaan komt want bij Apple is techniek nooit boven functionaliteit gegaan...?
Als de iPad voor jou trouwens een vervanging kan zijn van je Macbook Pro is die laatste wel gigantische overkill. No wonder dat je weinig om de hardware geeft ;)
True. Ik gebruik een laptop voornamelijk om op de bank 'mijn ding' te kunnen doen. En dat is van alles wat en gaat van Safari t/m Fusion met 3 VM's... Ik pak nu al vaak mijn iPhone om even snel mail te checken en headlines te scannen, ik denk dat ik met een iPad alleen nog maar dat ding beet heb. :D. Maar ik wil absoluut geen Windows bak meer voor thuis gebruik en betaal dan ook graag de Apple bonus. (En het verschil tussen een MB en MBP vond ik te gering om niet voor de MBP te gaan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
denk dat dit: 'Fusion met 3 VM's' al een reden is om een MB te pakken en niet de iPad

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:37:
denk dat dit: 'Fusion met 3 VM's' al een reden is om een MB te pakken en niet de iPad
Het was uiteraard generaliserend bedoelt he. Ik zie heel veel zaken die ik op zo'n iPad kan doen, maar ook heel veel die niet zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Dr. Strangelove schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:05:
De MacPro voor gamen kopen is zinloos. Dat ding kost gruwelijk veel geld en voor minder dan de helft kan je een veel sneller PC systeem in elkaar zetten. De toegevoegde waarde van de MacPro ligt op andere gebieden.
Is een beetje het een of het ander jouw reactie.. Ik wil een laptop, en ben verliefd op het design + Mac OS X, en dan is een potje COD2 af en toe, of Red Alert toch niet teveel gevraagd op een laptop van 1200 euro?

Volgens jou moet ik nu maar een game pc kopen, tsja, die heb ik al en die wil ik juist wegdoen omdat ik een laptop mee wil nemen om een potje COD2 te spelen. Op mijn broers Acer laptop van 600 euro met een ati 4570 gaat dat prima, jammer dat er in die MBP 13" zo'n trage videokaart zit.

edit: ah Mac Pro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
MacPro is niet hetzelfde als een MacBook Pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343201

Beste MBP'ers, zitten er hier Ableton Suite 8 gebruikers?

Werk nu namelijk in Ableton 8 met als gemiddeld gebruik:
-een track of 20. 5-10 takes per track.
-3-4 effecten per track. Zo goed als allemaal onder automation.
-Stuk of 3, 4 effecten over de master.
-Vaak Max for Live plugins zoals Schwarzonator en 4 of 5 Little Brothers.
-Daarnaast wil ik nog tegelijk midi kunnen spelen, opnemen naar arrangement, en soepel kunnen browsen in mijn plugins folder.
-Naast Ableton draai ik tegelijk Reason 4 in Rewire met rond de 10 Loop of Sample players.

Momenteel doe/probeer ik dit op een macbook C2D 2,0 ghz, 2 GB ram, maar zoals je al kan raden werkt dat voor geen meter. Zodra er meer dan 10 of 12 tracks aanstaan gaat de boel al haperen.

Ik wil dus (na de update) een MBP aanschaffen, zitten er hier Ableton gebruikers die mij met ervaring kunnen vertellen waarmee ik dan wel uit de voeten kom? Zat zelf te denken aan tegen die tijd een 15" high end model.

groeten sander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91375

DaMarcus schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 07:56:
[...]

Natuurlijk afhankelijk van wat je er mee doet. De gemiddelde MacBook-gebruiker gaat dit echt niet merken. Zo render ik wel eens filmpje via Final Cut Studio. En ja, dat gaat inderdaad sneller met m'n MB Pro mid 2009 met Core 2 Duo P8800 dan op m'n vorige MacBook Late 2006 met Core 2 Duo T7200. Natuurlijk mooi om het nieuwste van het nieuwste in huis te halen, maar voor menigeen zal het niet eens veel uitmaken wat er in zit.

[...]

Een IPS-scherm zie ik voorlopig nog niet komen voor de MacBook (Pro). Reden hiervoor is dat het scherm dan een stuk dikker wordt. Ik ga er in ieder geval niet van uit dat Apple de schermdikte gaat opschroeven.
Gezien er een IPS scherm nu al in de behoorlijk dunne iPad is verwerkt, lijkt het mij juist een logische stap dat de volgende macbook pro upgrade eveneens een ips zal bevatten. En anders hoop ik het alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Anoniem: 343201 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:25:

Momenteel doe/probeer ik dit op een macbook C2D 2,0 ghz, 2 GB ram, maar zoals je al kan raden werkt dat voor geen meter. Zodra er meer dan 10 of 12 tracks aanstaan gaat de boel al haperen.
heb je al eens naar je geheugengebruik gekeken? misschien moet je er 4GB in stoppen? een MBP heeft misschien 2.6GHz ipv 2.0, en een iets snellere bus, maar volgens mij houden de verschillen daar wel een beetje op. Maar 2GB geheugen heb je zo vol met toepassingen als Ableton natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

page404 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 07:29:
[...]

heb je al eens naar je geheugengebruik gekeken? misschien moet je er 4GB in stoppen? een MBP heeft misschien 2.6GHz ipv 2.0, en een iets snellere bus, maar volgens mij houden de verschillen daar wel een beetje op. Maar 2GB geheugen heb je zo vol met toepassingen als Ableton natuurlijk.
Alleen als je veel samples gebruikt. Met gewone plugins zal het geheugen niet het probleem zijn, maar de rekenkracht van je CPU.

edit: maar ik zou idd 4gb wel aanraden.

Misschien kan je van iemand een audio interface lenen zoals een Apogee Duet om te kijken of dat het haperen verhelpt. Ik heb zelf gemerkt dat een goede geluidskaart echt helpt :P

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 208019 op 04-02-2010 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

page404 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 07:29:
[...]

Anoniem: 208019 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 08:11:
[...]

Alleen als je veel samples gebruikt. Met gewone plugins zal het geheugen niet het probleem zijn, maar de rekenkracht van je CPU.

edit: maar ik zou idd 4gb wel aanraden.

Misschien kan je van iemand een audio interface lenen zoals een Apogee Duet om te kijken of dat het haperen verhelpt. Ik heb zelf gemerkt dat een goede geluidskaart echt helpt :P
Kom inderdaad vooral cpu tekort, maar natuurlijk ook geheugen. Dus ik kan nu wel geheugen gaan upgraden en andere apparatuur aanschaffen, maar ik ben gewoon toe aan een nieuwe mac:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Anoniem: 343201 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:18:
[..] maar ik ben gewoon toe aan een nieuwe mac :)
Zeg dat dan gewoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/7008/1264744099mid1264743210.png

De nieuwe macbook Pro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja, is een combinatie van een nieuwe nodig hebben en er een willen ;) vandaar ook de vraag haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224096

aerofreak schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik gewoon de apple kabels en heb daar ook geen problemen mee, ze zijn wat prijzig ja :/

Over je batterij, dat klopt. Pas als je batterij 95% is zal die weer gaan opladen naar 100%. Ik weet niet of je em altijd met stroom gebruikt, maar 1x per maand je batterij calibreren wordt door apple aangeraden.

http://docs.info.apple.co...ath=Mac/10.5/nl/9036.html
Ah, dat maakt het accu"probleem" al duidelijk. Ik gebruik em niet alleen met stroom. Heb alleen nog geen sleeve. Dus vandaar dat ik m'n accu nog niet leeggebruikt heb :)
Daar komen flinke shippingkosten bij (€26,00 (moest wel even zoeken naar het euroteken trouwens :X ))
Dus daarom kies ik liever voor DX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Anoniem: 224096 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:04:
[...]

Daar komen flinke shippingkosten bij (€26,00 (moest wel even zoeken naar het euroteken trouwens :X ))
Dus daarom kies ik liever voor DX
Voor je besteld.....
check hier:
http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs-13inch.html
je hebt geen mini DVI, maar mini displayport

Ik heb zelf net mijn kabeltje binnen van www.kabeltje.com:
http://kabeltje.com/mini-...bel-020-meter-p-1778.html
heb deze besteld in combinatie met een standaard hdmi kabel voor aan mijn tv en een hdmi > dvi kabel voor als ik mijn 13"MBP aan mijn monitor wil hangen.

Moet het geheel vanavond nog testen, maar wil je alvast waarschuwen dat een mini dvi > ... waarschijnlijk niet gaat werken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn MBP 15" niet in sleep gaat als ik hem dichtklap? Ik lees overal op internet dat er perse een monitor en/of een muis aangesloten moet zijn...

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05-2021

Qyx

industrieel ontwerper

Kecin schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:11:
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn MBP 15" niet in sleep gaat als ik hem dichtklap? Ik lees overal op internet dat er perse een monitor en/of een muis aangesloten moet zijn...
Hier is pas een apart topic over geopend:

Closed lid

Staan alles in waar je naar op zoek bent. ;d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230207

Kan iemand mij helpen? Ik heb net een nieuwe MacBook Pro ontvangen alleen ik snap het energiebeheer scherm niet zo goed. Ten eerste zie ik op een andere website een heel ander scherm:
http://applecoach.nl/wp-c...ds/2009/04/picture-31.png
Maar goed bij mij staat er dus boven aan weergave: Langere accuduur of Betere prestaties. Deze kan ik trouwens niet veranderen tussen batterij en netstroom. Ik snap dit helemaal aangezien ik nu niet zeker weet of hij als ik een spelletje speel alle kracht gebruikt als ik langere accuduur heb. Andersom lijkt het er dus op dat als je betere prestaties doet hij dus zonder netsnoer dat ook gebruikt. Beetje vaag vind ik het.
En gaat de laptop nou ook in sluimerstand als ik bijvoorbeeld een torrent programma heb aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-06 08:42
De menu's bij systeemvoorkeuren variëren met model en versienummer van OSX, vandaar het verschil.
De keuze tussen langere gebruiksduur of betere prestaties, die is in feite de keuze tussen de 9400M of de 9600M GT. Vandaar dat batterij of aan de kabel hangen hier niets mee te maken hebben.
Tenzij een spelletje of een videotaak of zo niet vlot loopt, raad ik de langere gebruiksduurstand aan. Dan wordt je Mac sowieso minder heet en dus minder luidruchtig, het verschil is opvallend.

Over het torrentprogramma weet ik het niet zeker (welk programma?). Probeer eens met een hypersnel ingestelde sluimerstand. Moest hij wel indutten, de meeste gebruiken hier caffeine om je Mac wakker te houden.

Veel plezier met je Mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Anoniem: 230207 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:30:
[..]En gaat de laptop nou ook in sluimerstand als ik bijvoorbeeld een torrent programma heb aanstaan?
Ja, hij valt in slaap als er programma's open staan, ongeacht wat er open staat. Of dit een torrent-programma, Adium, Safari of iTunes is, hij zal in slaap vallen. Toch zijn er een hoop apps die hem 'wakker' houden. Ik weet toevallig van Transmission (een torrent-client) dat er een optie is "prevent computer from sleeping with active transfers", de naam spreekt voor zich.

Ook houden Quicktime, iTunes en VLC je macbook wakker, dit om te voorkomen dat als je muziek/film aan zet, hij niet iedere 5 minuten wegzakt ;)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar begrijp ik nu goed dat die extra 9600m GT kaart standaard nooit gebruikt word dus totaal overbodig is. Het is dat ik nu toevallig nieuwsgierig werd maar normaal zou je hier niet zo snel achter komen wat dus betekend dat mensen het programma gewoon op de 9400 laten staan. Vind dit wel een behoorlijke afknapper. Nu moet ik dus ook steeds gaan switchen. Daarnaast zou het juist wel handig zijn als je kan instellen dat hij bij netsnoer de 9600 gebruikt en bij de 9400 de accu. Maar goed is het überhaupt wel bekend dat je dit zelf moet instellen? Want anders koop je dus een dure notebook omdat je denkt dat hij grafisch snel is zonder dat je er op wordt gewezen dat je het zelf steeds handmatig moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 17:36
stevenP schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:22:
[...]

Ja, hij valt in slaap als er programma's open staan, ongeacht wat er open staat. Of dit een torrent-programma, Adium, Safari of iTunes is, hij zal in slaap vallen. Toch zijn er een hoop apps die hem 'wakker' houden. Ik weet toevallig van Transmission (een torrent-client) dat er een optie is "prevent computer from sleeping with active transfers", de naam spreekt voor zich.
Je spreekt jezelf tegen met torrent-programma en daarna transmission :P

Bij mij is het in ieder geval zo dat uTorrent ervoor zorgt dat mijn MacBook niet gaat sluimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224096

Prulleman schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:20:
[...]

Voor je besteld.....
check hier:
http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs-13inch.html
je hebt geen mini DVI, maar mini displayport
Fuck, dat wist ik niet. Ik was er van uitgegaan dat er een DVI poort op zat. Bedankt voor deze goede bijdrage _/-\o_

Ik zal nog even verder kijken. Hoogste prio heeft een Mini-display port> VGA kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is echt kut. Dat schakelen tussen de 9400 en 9600 gaat echt heel slecht en daarbij zijn dan iedere keer de instellingen van bijv. de Sims 3 weg :S Hem altijd op de 9600 houden is ook niet relaxed omdat mijn batterij dan drie keer sneller leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Anoniem: 230207 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:34:
Dit is echt kut. Dat schakelen tussen de 9400 en 9600 gaat echt heel slecht en daarbij zijn dan iedere keer de instellingen van bijv. de Sims 3 weg :S Hem altijd op de 9600 houden is ook niet relaxed omdat mijn batterij dan drie keer sneller leeg is.
Ik heb precies hetzelfde :P.
Qyx schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:37:
[...]

Hier is pas een apart topic over geopend:

Closed lid

Staan alles in waar je naar op zoek bent. ;d
Danku!

Ik had dat programma al gevonden, maar snapte het niet helemaal, ff in verdiept (enable klikken :$) en het werkt prima!
Dank!

[ Voor 32% gewijzigd door Kecin op 04-02-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Anoniem: 224096 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:47:
[...]

Fuck, dat wist ik niet. Ik was er van uitgegaan dat er een DVI poort op zat. Bedankt voor deze goede bijdrage _/-\o_

Ik zal nog even verder kijken. Hoogste prio heeft een Mini-display port> VGA kabel :)
No problem... ;)

Voor de overige die hun mac via HDMI willen aansluiten, bedenk wel hoe je je audio wil gaan doen. Bij mij was het met name voor de LCD in de slaapkamer, en zou dus de interne speakers willen gebruiken.
Vorige setup was gewoon een windows laptop met vga en audio jack kabel naar de tv.
Nu mis ik dus audio, als ik naar het HDMI kanaal ga pikt mijn tv niet het audio signaal van de jack, en zou ik de laptop speakers moeten gebruiken of losse speakers..

Dit zou ook een oplossing kunnen zijn:
http://www.macmall.com/p/...7943034&source=mwbfroogle (adapter die audio bij het hdmi signaal propt)

Verder is dit natuurlijk geen probleem voor iedereen die gewoon een versterker gebruikt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Waarom uit het buitenland bestellen terwijl in Nederland bestellen net zo makkelijk is ;)

Toevallig kwam ik deze week bij MailaMac deze handige producten tegen. Ze hebben een versie waardoor je alleen stereogeluid hebt (dus met jackplug) en de surround-versie (met Toslink).

Helaas slecht / niet op voorraad, maar het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
was meer als voorbeeld, was de eerste link die ik tegenkwam in google. Maar dat is wel een acceptabele prijs :)

Even kijken of ik het met losse speakertjes onder het bed ga oplossen of toch maar deze aanschaffen.. ;) kan ik die andere adapter bij mijn monitor laten liggen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:14
Miss een heel stom vraagje maar ik ben het nog niet eerder tegengekomen:
Ik kan nu ineens mn toetsenverlichting niet meer zelf instellen, althans het springt iedere keer aan dat ie dat zelf regelt aan de hand van hoe donker het is en zodra ik op een van beide toetsen druk komt er een verbodstekentje bij te staan (weet het ff niet anders te verwoorden) en kan ik het dus niet regelen, wel als ik met mn hand de lichtsensor bedek dan kan ik er iets aan veranderen.
Wat ik wil: automatische regeling uit, handmatige regeling aan maar op de een of andere manier springt automatische regeling constant aan als ik het uit heb gezet.
Het zal waarschijnlijk iets stoms zijn maar goed ik kan het altijd even vragen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
bokkow schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 12:47:
Miss een heel stom vraagje maar ik ben het nog niet eerder tegengekomen:
Ik kan nu ineens mn toetsenverlichting niet meer zelf instellen, althans het springt iedere keer aan dat ie dat zelf regelt aan de hand van hoe donker het is en zodra ik op een van beide toetsen druk komt er een verbodstekentje bij te staan (weet het ff niet anders te verwoorden) en kan ik het dus niet regelen, wel als ik met mn hand de lichtsensor bedek dan kan ik er iets aan veranderen.
Wat ik wil: automatische regeling uit, handmatige regeling aan maar op de een of andere manier springt automatische regeling constant aan als ik het uit heb gezet.
Het zal waarschijnlijk iets stoms zijn maar goed ik kan het altijd even vragen.
eerste hit bij google zoeken naar "macbook pro keyboard light":
http://osxdaily.com/2006/...k-pro-keyboard-backlight/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41
sobbereng schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:02:
De menu's bij systeemvoorkeuren variëren met model en versienummer van OSX, vandaar het verschil.
De keuze tussen langere gebruiksduur of betere prestaties, die is in feite de keuze tussen de 9400M of de 9600M GT. Vandaar dat batterij of aan de kabel hangen hier niets mee te maken hebben.
Tenzij een spelletje of een videotaak of zo niet vlot loopt, raad ik de langere gebruiksduurstand aan. Dan wordt je Mac sowieso minder heet en dus minder luidruchtig, het verschil is opvallend.

Over het torrentprogramma weet ik het niet zeker (welk programma?). Probeer eens met een hypersnel ingestelde sluimerstand. Moest hij wel indutten, de meeste gebruiken hier caffeine om je Mac wakker te houden.

Veel plezier met je Mac!
WAAT haha ik maar denken dat die 9600M GT er beperkt is, sims 3 e.d. speelde nooit lekker blijkt dat dus aan het feit te liggen dat ik met de 9400M aan het gamen was :+

lol. hem mn macbook pro al langer dan een jaar!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

BlowFish schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:00:
[...]

WAAT haha ik maar denken dat die 9600M GT er beperkt is, sims 3 e.d. speelde nooit lekker blijkt dat dus aan het feit te liggen dat ik met de 9400M aan het gamen was :+

lol. hem mn macbook pro al langer dan een jaar!! 8)7
ben jij blij dat het internet anoniem is ;) ik speel de meeste (oudere) games ook gewoon met de 9400, maar ze lopen net wat soepeler met de GT aangezwengeld. Aan- en uitloggen kost ook nauwelijks tijd gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Toch is het wel te hopen dat de update dit verhelpt. Het is een beetje vreemd dat je die stap moet zetten om de 'turbo' aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ik ben het met je eens dat het niet 'des Macs' is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
JottemJ schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:31:
[...]

Je spreekt jezelf tegen met torrent-programma en daarna transmission :P

Bij mij is het in ieder geval zo dat uTorrent ervoor zorgt dat mijn MacBook niet gaat sluimeren.
Caffeine is daar een fijn programma voor. Gebruik het als ik lang in PDF's aan het lezen ben, of op YouTube. :*)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat ik persoonlijk apart vind, is dat onder OSX (schijnbaar, heb geen bron), de 9400M en 9600M min of meer gelijktijdig te gebruiken zijn: stel 9600M in een 3D app, en de 9400M kan dan andere dingen versnellen (moet uiteraard wel worden ondersteund door het betreffende programma).
Onder Windows is enkel de 9600M aanspreekbaar, geen teken meer van de 9400M. Nu is het met de nvidia drivers onder Windows zo, dat je kan instellen of Physx ingeschakeld moet worden of niet. Wat ik het liefste zou zien is dat de 9600M gebruikt wordt voor mijn programma (COD6, MW2), en dat de 9400M dan als Physx processor dienst zou kunnen doen. Of dat van beide kaarten de 3D mogelijkheden gebruikt konden worden. Maar helaas... Desalniettemin is de 9600M krachtig genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

dog4life schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:35:
Wat ik persoonlijk apart vind, is dat onder OSX (schijnbaar, heb geen bron), de 9400M en 9600M min of meer gelijktijdig te gebruiken zijn: stel 9600M in een 3D app, en de 9400M kan dan andere dingen versnellen (moet uiteraard wel worden ondersteund door het betreffende programma).
Onder Windows is enkel de 9600M aanspreekbaar, geen teken meer van de 9400M. Nu is het met de nvidia drivers onder Windows zo, dat je kan instellen of Physx ingeschakeld moet worden of niet. Wat ik het liefste zou zien is dat de 9600M gebruikt wordt voor mijn programma (COD6, MW2), en dat de 9400M dan als Physx processor dienst zou kunnen doen. Of dat van beide kaarten de 3D mogelijkheden gebruikt konden worden. Maar helaas... Desalniettemin is de 9600M krachtig genoeg! :)
Welke programma's ondersteunen dat op OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens hoor ik nu met de 9600 een zeer irritante piep :S
Haha, dat is de koelkast achter mij |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 230207 op 05-02-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

wederom iemand met geluk dat internet enigszins anoniem is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 23:14
Prulleman schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:03:
[...]

eerste hit bij google zoeken naar "macbook pro keyboard light":
http://osxdaily.com/2006/...k-pro-keyboard-backlight/
Niet zo neerbuigend, vragen staat vrij niet? Ik heb echt wel die moeite genomen namelijk ;)
Ding is: ik dacht dat er vast ergens binnen OSX een optie zat die dat kon bieden. Dus zonder een los tooltje. Blijkbaar niet, evengoed bedankt!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens een gebruiker van macrumors komt er volgende week al een update van de mbp. Deze gebruiker had het opvallend genoeg eerder bij het rechte eind met de mededeling dat hij een betrouwbare bron had.

Ik hoop dat ie gelijk heeft, scheelt nog wat wachten. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe mbp, aanvankelijk zat ik sinds de komst ervan te azen op de i7 imac, maar gezien de problemen en de behoefte mobiel te zijn toch maar mn hoop gevestigd op de vernieuwingen van de mpb. Naast de voor de hand liggende vernieuwingen zitten er hopelijk nog enkele verassingen in het verschiet.

Hoe dan ook - wellicht is het deze maand al zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

hoe maken jullie je scherm schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315035

Glassex erop spuiten, en dan snel afvegen met zo'n microfiber doekje die je bij de Action kunt kopen.. cheap en effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 15:11

EgoPro

Time is an illusion.

HG LCD scherm reiniging setje bij de appie gehaald.
Denk dat het wel een verschil is of je een MBP met glossy hebt of niet. Glossy is namelijk een voorzet plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Ik vind deze vraag niet een heel nieuw topic waard:
Is het mogelijk om de MBP te gebruiken aan de netstroom terwijl je de batterij eruit hebt liggen? Dit zou dan volgens mij ten goede kunnen komen van de levensduur van batterij, of klopt dat niet?

alvast bedankt ;d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Qyx schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:28:
Is het mogelijk om de MBP te gebruiken aan de netstroom terwijl je de batterij eruit hebt liggen? Dit zou dan volgens mij ten goede kunnen komen van de levensduur van batterij, of klopt dat niet?

alvast bedankt ;d
Het schijnt wel te kunnen, maar ik weet dat het bij de Macbook problematisch kon zijn: de accu heeft meer vermogen dan de lader, dus als je 100% belasting hebt zou je systeem uit kunnen vallen (aangezien de lader het niet meer trekt, en je Mac dus niet meer de batterij aan kan spreken).
Dit was bij de Macbooks zo, wellicht bij de MBP anders (aangezien daar meestal een iets krachtigere lader bij zit).
Ik heb helaas geen bron voor je, maar ik denk dat google/bing je beste vrienden kunnen zijn in deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 18-06 00:48

Sick Nick

Drop the top!

Bij de nieuwe unibody modellen is dat toch wel wat lastig aangezien je daar niet gewoon de accu uit kan halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 20:12
Qyx schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:28:

alvast bedankt ;d
Zonder accu wordt een MBP wat trager zodat de lader voldoende is. Het is echter nergens voor nodig de accu eruit te halen.

Zelf werk ik 90% van de tijd aan de lader en een extern scherm, de accu is na 15 maanden nog 97% (coconutBattery, iStat Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx

Qyx

industrieel ontwerper

Ok, bedankt voor de reacties. Het is btw een late 2008 model dus is de batterij nog te vervangen. Ik heb alleen een showmodel lekker goedkoop gekocht. Alles top, behalve de batterij waar volgens iStat al 100 cycles op staan hoewel de health nog wel 97% is. Dan gebruik ik hem gewoon zoals Apple het zegt:
Wanneer het kan aan de lader en minimaal eens per maand helemaal leegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91375 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 04:12:
Volgens een gebruiker van macrumors komt er volgende week al een update van de mbp. Deze gebruiker had het opvallend genoeg eerder bij het rechte eind met de mededeling dat hij een betrouwbare bron had.

Ik hoop dat ie gelijk heeft, scheelt nog wat wachten. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe mbp, aanvankelijk zat ik sinds de komst ervan te azen op de i7 imac, maar gezien de problemen en de behoefte mobiel te zijn toch maar mn hoop gevestigd op de vernieuwingen van de mpb. Naast de voor de hand liggende vernieuwingen zitten er hopelijk nog enkele verassingen in het verschiet.

Hoe dan ook - wellicht is het deze maand al zover.
Mooi, maar toch wacht ik nog ff met aankopen als ie volgende week idd komt. Eerst kijken of mensen veel problemen hebben met deze nieuwe generatie zoals wat je hebt gezien met de iMac :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:04

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Mijn schoonouders gaan vandaag een macboo pro kopen. Waarschijnlijk niet de beste moment, maar om maar te surfen is de huidige natuurlijk al overkill.

Wat ik wel raar vind is de prijs van Applecare. Die is 350euro tov 179 voor de imac!
terwijl je op internet goedkoper applecares kan kopen maar die zijn voor meerdere apple producten?
Is er maar 1 applecare of zijn er effectief verschillende?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252616

multipasser schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:36:
Mijn schoonouders gaan vandaag een macboo pro kopen. Waarschijnlijk niet de beste moment, maar om maar te surfen is de huidige natuurlijk al overkill.

Wat ik wel raar vind is de prijs van Applecare. Die is 350euro tov 179 voor de imac!
terwijl je op internet goedkoper applecares kan kopen maar die zijn voor meerdere apple producten?
Gewoon op ebay kopen! Applecare voor de imac is natuurlijk goedkoper omdat een imac niet mobiel wordt gebruikt en de kans dat deze stukgaat vele malen kleiner is dan macbook (pros).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Laatst online: 15-03 18:43
multipasser schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:36:

Erg raar moment, zie de uitgelekte benchmarks (en het IP schijnt uit Cupertino te komen):
http://www.macrumors.com/...ked-supplies-constrained/
Lijkt me dat Apple zelf even de geruchtenmolen op gang helpt en misschien al deze dinsdag nieuwe MBPs introduceert. Kan het geen week (misschien maar 3 dagen...) of 2 weken wachten? En ik weet dat je altijd maar kan wachten, maar als het alleen om surfen gaat, waarom dan geen MacBook (non pro)? Heb je ook nog meer HD ruimte...Voor het geld dat je bespaart (250 euro) kun je een iPod touch of Apple Care kopen.

AppleCare kun je ook via eBay kopen dat is goedkoper. Alleen ik denk dat andere mensen hier op het forum er meer ervaring mee hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door vogelaarke135 op 06-02-2010 14:51 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Laatst online: 15-11-2023
vogelaarke135 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:46:
[...]

Erg raar moment, zie de uitgelekte benchmarks (en het IP schijnt uit Cupertino te komen):
Lijkt me dat Apple zelf even de geruchtenmolen op gang helpt en misschien al deze dinsdag nieuwe MBPs introduceert. Kan het geen week (misschien maar 3 dagen...) of 2 weken wachten? En ik weet dat je altijd maar kan wachten, maar als het alleen om surfen gaat, waarom dan geen MacBook (non pro)? Heb je ook nog meer HD ruimte...Voor het geld dat je bespaart (250 euro) kun je een iPod touch of Apple Care kopen.

AppleCare kun je ook via eBay kopen dat is goedkoper. Alleen ik denk dat andere mensen hier op het forum er meer ervaring mee hebben.
Kijk aan! Wie weet is het dan dinsdag eindelijk zo ver :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311150

vogelaarke135 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:46:
[...]

Er staan inderdaad benchmarks op macrumors.com maar zover ik af kan leiden zit er dus geen grafische chip in van zowel van nvidia als van ati. Dan wacht ik ook nog liever af als hij op de markt verschijnt ofdat de prestaties wel optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Laatst online: 15-03 18:43
Er staan inderdaad benchmarks op macrumors.com maar zover ik af kan leiden zit er dus geen grafische chip in van zowel van nvidia als van ati. Dan wacht ik ook nog liever af als hij op de markt verschijnt ofdat de prestaties wel optimaal zijn.
Daar ben ik zelf ook het meest benieuwd naar: de 9400M in de MBP van nu schijnt sneller (en net zo zuinig) te zijn als de nieuwe Intel HD van de i3/5/7 's. Voor een laptop van >1000euro mag je toch wel een aardige GPU verwachten, en dus niet zo'n Intel HD. Natuurlijk, MBP heeft een erg goede bouwkwaliteit, maar na 8 maanden wachten (lang in computerland) wil je toch wel een aardige vooruitgang en geen achteruitgang :/ Apple computers mogen dan geen spelcomputers zijn, maar de GPU wordt voor steeds meer taken gebruikt (OpenCL....). We shall see...

[ Voor 15% gewijzigd door vogelaarke135 op 06-02-2010 18:03 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vogelaarke135 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:00:
[...]

Daar ben ik zelf ook het meest benieuwd naar: de 9400M in de MBP van nu schijnt sneller (en net zo zuinig) te zijn als de nieuwe Intel HD van de i3/5/7 's. Voor een laptop van >1000euro mag je toch wel een aardige GPU verwachten, en dus niet zo'n Intel HD. Natuurlijk, MBP heeft een erg goede bouwkwaliteit, maar na 8 maanden wachten (lang in computerland) wil je toch wel een aardige vooruitgang en geen achteruitgang :/ Apple computers mogen dan geen spelcomputers zijn, maar de GPU wordt voor steeds meer taken gebruikt (OpenCL....). We shall see...
Een laptop met een i5 en een hd5650/hd5730 zijn echt niet duur ofzo. Duz ik zou het niet snappen om er niet standaard een GPU bij te gooien, maar eentje die je wel kan switchen in OS of die automatisch inschakelt wanneer er meer kracht nodig is.Zo moeilijk is dat toch niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Het gaat niet om het geld, het gaat erom dat het veel meer ruimte inneemt. In een 13" model is die ruimte er gewoon niet. In een 15" model wel, daar is alleen het stroomverbruik mogelijk een probleem.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 13:48:
[...]

Mooi, maar toch wacht ik nog ff met aankopen als ie volgende week idd komt. Eerst kijken of mensen veel problemen hebben met deze nieuwe generatie zoals wat je hebt gezien met de iMac :9
Dat is misschien wel verstandig, maar als je het vrij snel nodig hebt...
Dus ik hoop dat het Appeltje lering heeft getrokken uit de vervelende nasleep van die 27 ich.
Het heeft ze vast een hoop tijd, geld en merkbeleving gekost en zoiets willen ze niet nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik ben momenteel ook aan het wachten op de nieuwe macbooks me i5 en i7 processoren . Ik hoorde van een apple medewerker in de mediamarkt dat de prijzen ongeveer hetzelfde bleven maar dat de specificaties een goede boost gingen krijgen.

Hoe werkt het als je applecare via Ebay koopt. Kan je dat gewoon na een jaar kopen en dan extra 2jaar garantie krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-06 07:43
Easycare? AppleCare bedoel je :P. Applecare moet je binnen één jaar kopen, dus op 't moment dat je garantie nog loopt. Je garantie zal dan met 2 jaar verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 09:33
Waarom kopen mensen dat gelijk met hun MB(P) Apple Care, je kan dan toch beter een jaar wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315035

nee, je krijgt gewoon in totaal 3 jaar garantie dan, dus maakt niet uit wanneer je het koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51
wouter.u schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:30:
Ik hoorde van een apple medewerker in de mediamarkt dat de prijzen ongeveer hetzelfde bleven maar dat de specificaties een goede boost gingen krijgen.
Gelukkig weten die dozenschuivers waar ze het over hebben.. :S..

De prijzen blijven idd waarschijnlijk hetzelfde en de specs zullen geupgrade worden.. maar zelf vermoed ik dat de 13" Pro's gewoon C2D's blijven met een speedbumpje naar 2,53 en 2,66 ofzo en dat alleen de high-end 15" en de 17" evt. een i5 krijgen met een i7 als CTO-optie ofzo (net zoals bij de iMac's).
Anoniem: 315035 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:58:
nee, je krijgt gewoon in totaal 3 jaar garantie dan, dus maakt niet uit wanneer je het koopt.
Daarnaast kun je met AppleCare iedere APR binnen lopen en zijn ze verplicht hem aan te nemen ter reparatie. Als je geen AppleCare hebt kun je hem het 1e jaar alleen kosteloos naar de winkel brengen waar hij gekocht is.

[ Voor 25% gewijzigd door RobbieB op 07-02-2010 19:04 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
In principe maakt het niet veel uit wanneer je het koopt, als je het maar laat activeren binnen je garantie. Voorbeeldje:
- Je koopt je Macbook op 1 januari 2010 en je garantie loopt dan tot 1 januari 2011. Stel je koopt gelijk AppleCare erbij en laat 'm meteen activeren. Je garantie wordt dan verlengd met 2 jaar, dus 1 januari 2013.

- Je koopt 31 december 2010 pas Applecare en laat 'm dan activeren omdat je garantie bijna (1 januari 2011) verloopt. Op dat moment wordt je garantie ook verlengd met 2 jaar, vanaf de dag dat het officieel beëindigd.

Kortom, het komt allemaal op het zelfde neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Jolly_Jumper schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:03:
In principe maakt het niet veel uit wanneer je het koopt, als je het maar laat activeren binnen je garantie. Voorbeeldje:
- Je koopt je Macbook op 1 januari 2010 en je garantie loopt dan tot 1 januari 2011. Stel je koopt gelijk AppleCare erbij en laat 'm meteen activeren. Je garantie wordt dan verlengd met 2 jaar, dus 1 januari 2013.

- Je koopt 31 december 2010 pas Applecare en laat 'm dan activeren omdat je garantie bijna (1 januari 2011) verloopt. Op dat moment wordt je garantie ook verlengd met 2 jaar, vanaf de dag dat het officieel beëindigd.

Kortom, het komt allemaal op het zelfde neer ;)
Hoe ingewikkeld kun je het maken. 8)7 Tot 3 jaar na aankoopsdatum gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 09:33
Oh oke ik snap het. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
Ik ben vooral geintreseerd in het eerste 15inch model . Zou dit toch ook C2D blijven ?

Allen bedankt voor de uitgebreide uitleg over Applecare. :D
Ik dacht dat in belgie 2 jaar garantie verplicht was . Toch geeft apple slecht 1jaar .
Waar op ebay kan ik Applecare kopen voor macbook pro 15'' vind alleen de applecare voor imac en macbook pro 13''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 20:11
wouter.u schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:41:
Ik ben vooral geintreseerd in het eerste 15inch model . Zou dit toch ook C2D blijven ?

Allen bedankt voor de uitgebreide uitleg over Applecare. :D
Ik dacht dat in belgie 2 jaar garantie verplicht was . Toch geeft apple slecht 1jaar .
Waar op ebay kan ik Applecare kopen voor macbook pro 15'' vind alleen de applecare voor imac en macbook pro 13''
Niemand weet het, totdat Apple het bekent maakt.
En je 2e vraag: er loopt een topic op GoT over, die is vast wel te vinden, en als je dat topic eenmaal hebt gevonden is het een peace of cake.

[ Voor 12% gewijzigd door stijnos1991 op 07-02-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Anoniem: 193933 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:09:
[...]

Hoe ingewikkeld kun je het maken. 8)7 Tot 3 jaar na aankoopsdatum gewoon.
Ik geef graag uitgebreide antwoorden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
stijnos1991 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:58:
[...]

Niemand weet het, totdat Apple het bekent maakt.
Wat is de laatste info over de releasedatum?

Nu dinsdag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebenik?
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-03-2022
wouter.u schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:14:
[...]

Nu dinsdag ?
Dat weet dus niemand....
p.s. Ik ga hem zsm kopen als hij uitkomt (denk een 13'' maar kan ook een 15'' worden, wil het liefst core i5 ;))

[ Voor 21% gewijzigd door wiebenik? op 07-02-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wouter.u schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:14:
[...]

Nu dinsdag ?
Speculaties gaan inderdaad over dinsdag. Maar dat zegt iedereen omdat ze hem zo snel mogelijk willen ;)
Ik ga zelf gelijk voor een high end 15 of 17", liefst i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
Ik heb juist wat opgezocht over garantie

Ik zou zelf liever kopen bij de apple reseller s&s hier in het stad ? Alleen las ik juist al enkele keren dat je daar slechts 1 jaar garantie krijgt zoals apple voorschrijft en bij mediamarkt 2 jaar zoals wettelijk word voorgeschreven.
Ze zijn beide evenver voor mij . Dus op dat gebied maakt het niet uit welke is kies, en het extra jaar garantie is toch wel een punt om bij MM te kopen.

Wat raden jullie aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met warmteontwikkeling en batterijduur bij gebruik onder Windows (XP/7) d.m.v. Boot Camp?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Mijn ervaring i.c.m. bootcamp is dat de laptop erg warm wordt, veel warmer dan in Mac OS. Dit is ook als je bijv. helemaal niks doet. Batterijduur is ook beduidend minder, hooguit een uur of 2 á 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 03:41

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Ik heb een unibody MBP met naast de 9400M ook de 9600M GT. Waar ik onder Snow Leopard kan kiezen welke van beide ik wens te gebruiken kan ik dit onder Windows 7 niet: de 9600M GT wordt standaard gebruikt en de 9400M is niet beschikbaar. Het spreekt dan ook voor zich dat mijn MBP onder Windows aardig warm wordt, zelfs bij lichte belasting (surfen, msn'en, enz).

Misschien dat iemand het kan bevestigen maar ik vermoed dat zij die enkel over de 9400M beschikken minder last hebben van warmteontwikkeling en langer op de batterij kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:50
wouter.u schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:44:
Ik heb juist wat opgezocht over garantie

Ik zou zelf liever kopen bij de apple reseller s&s hier in het stad ? Alleen las ik juist al enkele keren dat je daar slechts 1 jaar garantie krijgt zoals apple voorschrijft en bij mediamarkt 2 jaar zoals wettelijk word voorgeschreven.
Ze zijn beide evenver voor mij . Dus op dat gebied maakt het niet uit welke is kies, en het extra jaar garantie is toch wel een punt om bij MM te kopen.

Wat raden jullie aan ?
Onzin. Op Apple producten zit 1 jaar garantie van Apple zelf. Maakt niet uit waar je het vandaan haalt.

Dat je je in sommige gevallen kan beroepen op de garantietermijn zoals de wet die voorschrijft is een heel ander verhaal. En dat onderwerp komt de laatste tijd erg veel ter sprake. Een bepaald product moet namelijk een bepaalde levensduur hebben waar je als consument vanuit mag gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door -elw00d op 08-02-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 12:00
Icelus schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:51:
Heeft iemand ervaring met warmteontwikkeling en batterijduur bij gebruik onder Windows (XP/7) d.m.v. Boot Camp?
Hier ook met 7 Ultimate icm 13,3 macbook pro , 2,26ghz 4 gb ram , en 500gb hdd . Mac kan ik 6-7 uur aantikken, en hij blijft koel, windows max 3 uur, en hij word warm. En trackpad werkt niet zo lekker als in SL.

Wel tip voor mensen met windows op de mac, MacFan ( ff googlen) , kan je bij taak uitvoeren in start menu heel simpel typen, MacFan.exe [gewenst fan rpm] , dan word dus handmatig je fannetje aangezwengeld.

Ik heb zo het gevoel dat in windows de fan niet erg goed werkt icm temps , aangezien hij tijdens games soms erg warm word, en toch nauwelijks geluid maakt. Dus dan zet ik hem op 5000-6000 rpm en dan is ie binnen seconden weer op normale temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
Over warmte en clamshell mode. Ik heb nu mijn 13" MBP aan mijn grote monitor gehangen en werk dan in Photoshop CS4 met de laptop dichtgeklapt. Als ik stevig ga brushen of healen dan gaat de temperatuur makkelijk naar 85/90 graden. Bij normaal werk zit ik gemiddeld rond 61 graden.

Ik ben een beetje bang dat bij langdurig gebruik de levensduur van de laptop aanzienlijk achteruit loopt (ben nogal zuinig op mijn spullen). Heeft iemand ervaring met werken in clamshell mode? Of kan ik beter een iMac kopen voor het grote werk. B) Qua snelheid doet die MBP het goed. d:)b

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Mijn ervaring is vooral dat het niet zo heel veel uitmaakt. Ik werk zoveel mogelijk in clamshell mode, maar als de ventilators teveel gaan irriteren klap ik het scherm open. Hoe dan ook, het gaat al 3 jaar goed, en in die 3 jaar heb ik 'm ook al regelmatig uren lang laten zwoegen op het encoden van video.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

6pack15 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:18:
[...]

Hier ook met 7 Ultimate icm 13,3 macbook pro , 2,26ghz 4 gb ram , en 500gb hdd . Mac kan ik 6-7 uur aantikken, en hij blijft koel, windows max 3 uur, en hij word warm. En trackpad werkt niet zo lekker als in SL.

Wel tip voor mensen met windows op de mac, MacFan ( ff googlen) , kan je bij taak uitvoeren in start menu heel simpel typen, MacFan.exe [gewenst fan rpm] , dan word dus handmatig je fannetje aangezwengeld.

Ik heb zo het gevoel dat in windows de fan niet erg goed werkt icm temps , aangezien hij tijdens games soms erg warm word, en toch nauwelijks geluid maakt. Dus dan zet ik hem op 5000-6000 rpm en dan is ie binnen seconden weer op normale temps.
Is er iets mis met bootcamp ofzo dat je maar 3 uurtjes haalt onder Windows en zo heet word? Er zijn een aantal core i7 ( quad core ) laptops die gewoon 3 uurtjes halen in Windows en gewoon koel blijven met een veel groter scherm en krachtigere onderdelen.

Is het gewoon zo dat in OSX hun laptops onderklokken en automatisch dingen uitschakelen als je op de batterij gaat?

Ik blijf het toch maar een beetje raar vinden eerlijk gezegd dat Windows nog steeds niet goed draait na die nieuwe bootcamp update. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 09:52:
[...]

Is er iets mis met bootcamp ofzo dat je maar 3 uurtjes haalt onder Windows en zo heet word? Er zijn een aantal core i7 ( quad core ) laptops die gewoon 3 uurtjes halen in Windows en gewoon koel blijven met een veel groter scherm en krachtigere onderdelen.

Is het gewoon zo dat in OSX hun laptops onderklokken en automatisch dingen uitschakelen als je op de batterij gaat?

Ik blijf het toch maar een beetje raar vinden eerlijk gezegd dat Windows nog steeds niet goed draait na die nieuwe bootcamp update. :'(
Apple richt hun aandacht meer op power management in OS X dan in Windows denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

is dat niet iets van het OS zelf? Wat zou Apple kunnen doen aan het power management onder Windows, behalve een paar drivertweaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach ja, er zijn altijd wel genoeg stopcontacten te vinden als ik Windows nodig heb :P ( zijn een aantal programma's die Windows only zijn die ik nodig heb helaas )

Hopelijk worden de nieuwe MBP aangekondigd morgen. Dan neem ik de 15 inch of de 17 :P

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 208019 op 08-02-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mijn ouders hebben Windowslaptops en die vallen regelmatig uit als ze te lang werken omdat de AMD-processor dan te heet wordt. Ze hebben nu een matje met ventilatoren eronder om met de laptop te werken. Ofwel: het ligt grotendeels aan Windows zelf me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:50
Gewoon lekker onder Mac OS X werken met je MacBook. Daar is ie tenslotte voor gebouwd. :)
Als je geen afscheid van Windows kunt nemen moet je in mijn opzicht gewoon lekker niet de overstap maken. En als je een paar programma's echt nodig hebt gebruik je een virtuele machine binnen Mac OS X zelf. Dat doe ik zelf ook en dat werkt heerlijk.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.