ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Verwijderd
Ik had ook ergens gelezen dat vanaf de Macbook unibody een Pro is geworden de panelen van de 13", 15" en 17" allemaal van dezelfde kwaliteit zijn. Kan iemand dit misschien met zekerheid bevestigen ?page404 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:47:
ik heb ook nog geen verschil in kwaliteit kunnen vinden tussen de witte unibody 13" MB (late 2009) en de 15" MBP (mid 2009). Volgens mij zitten daar allemaal die hoog-gamut panels in.
Ik heb een 1st gen MacBook unibody met een scherm dat blijkbaar shitty is en ik zelf heb werkelijk geen enkel probleem ermee; mensen die het ding zien zijn stuk voor stuk te spreken over het beeld.
If it looks ok, it is ok.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Verwijderd
Echt niet. Kijk maar naar je scherm onder een scherpe hoek ,dan zie je dat het beeld echt superslecht is. Er zitten TN panels in die macbook en macbook Pro's. Alleen de iMac en ACD hebben IPSbaquelappe schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:43:
[...]
Que? De laatste MacBook en MacBook Pros hebben gewoon een IPS scherm hoor. Mijn 13" en 17" tonen exact het zelfde beeld. Dat kleur, contrast en inkijkhoek -loze beeld dat de witte en zwarte MacBooks vroeger hadden is er al lang niet meer.
Krijg je ook nog studentenkorting of werkt MM niet met studentenkortingenSlurf1 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:38:
Voor alle twijfelaars die met een leuke korting misschien toch de knoop door willen hakken: de mediamarkt actie is bevestigd, 16% korting op alles, dus ook de MBP's.
Ze hebben allemaal hetzelfde TN-paneel. Dat is paneel van goede kwaliteit. Het verschil is echt enorm t.o.v. de unibody Macbook en gewone Macbook. Dus eigenlijk de vorige generatie. Het is helaas niet zo goed als een IPS-paneel. Maar er zijn nauwelijks laptops met IPS panelen. Dat komt niet alleen omdat die duurder zijn. Maar ook omdat IPS-panelen meer stroom verbruiken en dikker zijnVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:58:
[...]
Ik had ook ergens gelezen dat vanaf de Macbook unibody een Pro is geworden de panelen van de 13", 15" en 17" allemaal van dezelfde kwaliteit zijn. Kan iemand dit misschien met zekerheid bevestigen ?
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Verwijderd
BTW is toch 19% of ben ik nu gek ?Slurf1 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:38:
Voor alle twijfelaars die met een leuke korting misschien toch de knoop door willen hakken: de mediamarkt actie is bevestigd, 16% korting op alles, dus ook de MBP's.

En idd een goede vraag - ik weet dat MM studenten korting geeft, krijg je die er boven op ?
Verwijderd
Geen 19%?Slurf1 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:38:
[ Voor 0% gewijzigd door donaldo op 28-01-2010 21:18 . Reden: typo ]
Morgen, Zaterdag en Zondag geen BTW. Ik heb besloten om een 13'' MBP te halen, die met 2,53GHz. Is morgen 1175 ipv 1400 euro.
Misschien morgen maar even accesoires halen :)!
Vraagje, ik heb nog nooit met OSX gewerkt, heeft iemand een quikstart guide ofzo? Of software wat ik gewoon MOET hebben? (Ook dingen met een hoog gadget gehalte zijn welkom! )
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Verwijderd
ASD FAQKecin schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:56:
Crap. Ik heb er vandaag 1 besteld met 12 procent studentenkorting.
Misschien morgen maar even accesoires halen :)!
Vraagje, ik heb nog nooit met OSX gewerkt, heeft iemand een quikstart guide ofzo? Of software wat ik gewoon MOET hebben? (Ook dingen met een hoog gadget gehalte zijn welkom! )
Veel plezier met je eerste mac-ervaringen
Aah dankje! Ik had het kunnen weten dat er wel een FAQ van was. Volgende keer moet ik iets verder kijken dan mn neus lang isVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:02:
[...]
ASD FAQ
Veel plezier met je eerste mac-ervaringen

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hoewel Apple qua garantie, service etc. vaak moeilijk doet, is de MM daar nog veel erger in.. Dat stelletje 'dozenschuivers' wil alleen maar verkopen, maar service, ho maar...
Volgende week komt er toch een MacBook Pro 2.26.. Ik heb hem op het moment gewoon heel hard nodig en zoek niet steeds te wachten en uit te stellen tot een evt. update.. daarbij zal de update op z'n hoogst een speedbumpje zijn, want als het meer was, was het wel aangekondigd op het iPad-event. Zelf denk (of eerlijk gezegd hoop) ik dat de i3/i5 etc. updates pas eind mei, mssn zelfs later, gaan komen.. (vooral vanwege de grafische problemen e.d.)
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
Maar met Applecare kun je uiteindelijk toch bij Apple terecht ?RobbieB schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 02:18:
En toch zal ik nooit een Mac bij de MM kopen..
Hoewel Apple qua garantie, service etc. vaak moeilijk doet, is de MM daar nog veel erger in.. Dat stelletje 'dozenschuivers' wil alleen maar verkopen, maar service, ho maar...
Volgende week komt er toch een MacBook Pro 2.26.. Ik heb hem op het moment gewoon heel hard nodig en zoek niet steeds te wachten en uit te stellen tot een evt. update.. daarbij zal de update op z'n hoogst een speedbumpje zijn, want als het meer was, was het wel aangekondigd op het iPad-event. Zelf denk (of eerlijk gezegd hoop) ik dat de i3/i5 etc. updates pas eind mei, mssn zelfs later, gaan komen.. (vooral vanwege de grafische problemen e.d.)
Ik ben ook van plan om een MBP aan te schaffen, maar heb eigenlijk altijd mijn laptops opnieuw voorzien van Artic Silver 5 en vervolgens een Undervolt gedaan.
Ga er wel Windows 7 op draaien
Meegenomen op de universiteit bij de studievereniging in de tentamenweek
vergeet me als ik iets gemist heb maar WTF is undervoltenSkillz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 08:35:
Iemand die ervaring heeft met het undervolten van de MBP?
Ik ben ook van plan om een MBP aan te schaffen, maar heb eigenlijk altijd mijn laptops opnieuw voorzien van Artic Silver 5 en vervolgens een Undervolt gedaan.
Ik zou het doen!
rammes schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:23:
[...]
vergeet me als ik iets gemist heb maar WTF is undervolten
Klik!Undervolting
Undervolting is a process which reduces the excess "voltage" given to the CPU using a software. This is widely used as a cooling solution and in my opinion more effective than any other cooling solution available (thermal paste, cooling pad, etc) at NO cost. Results can vary from 5c up to 30c drop in temperature, most will achieve an average of 10c.
Undervolting will NOT compromise performance at all. Underclocking and Overclocking (clock speeds) is whats responsible in regards to performance. Benchmarks will also prove that performance remains the same. Most beginners usually think and assume undervolting will sacrifice performance but they are wrong.
[ Voor 62% gewijzigd door WoBaDijk op 29-01-2010 09:28 ]
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 29-01-2010 09:45 ]
Verwijderd
/me ziet het nut van undervolten niet inSkillz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 08:35:
Iemand die ervaring heeft met het undervolten van de MBP?
Je laptop word marginaal minder warm / gebruikt marginaal minder energie.. En of je laptop net zo stabiel blijft valt nog te bezien.. Tevens, waarom koop je een MBP als je er Windows 7 op wilt draaien? Ben je zo verzot op het design ?
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 10:16 ]
[ Voor 13% gewijzigd door synthic op 29-01-2010 11:32 ]
Ja (want voor de (interne) hardware hoef je het niet te doenVerwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:14:
[...]
* bitpixl ziet het nut van undervolten niet in
Je laptop word marginaal minder warm / gebruikt marginaal minder energie.. En of je laptop net zo stabiel blijft valt nog te bezien.. Tevens, waarom koop je een MBP als je er Windows 7 op wilt draaien? Ben je zo verzot op het design ?
Ja, Apple.Kmkz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:55:
Weet iemand wanneer of ongeveer de Macbook Pro met de i5 processor uitkomt?
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Als je het topic eerst even had doorgekeken had je gezien dat niemand hier dat weet. Eerst lezen voordat je zo een post plaatstKmkz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:55:
Weet iemand wanneer of ongeveer de Macbook Pro met de i5 processor uitkomt?
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Ben ik ook erg benieuwd naar... 1249 voor de MBP > 965 met BTW korting > € 910 met 6% docentenkortingVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:14:
[...]
BTW is toch 19% of ben ik nu gek ?![]()
En idd een goede vraag - ik weet dat MM studenten korting geeft, krijg je die er boven op ?
Verwijderd
Ik heb het antwoord want ik heb hem net gekocht :-) De studentenkorting gaat niet op helaas - maar toch een riante korting en weer een nieuwe Apple telg in ons gezin erbij (13", 4GB). Errug mooi ding ook weer!Prulleman schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:21:
[...]
Ben ik ook erg benieuwd naar... 1249 voor de MBP > 965 met BTW korting > € 910 met 6% docentenkorting
Verwijderd
Welke heb je nou precies gekocht en voor hoeveel? Ik ga misschien later in de middag ook ff kijken wat ze daar hebbenVerwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:04:
[...]
Ik heb het antwoord want ik heb hem net gekocht :-) De studentenkorting gaat niet op helaas - maar toch een riante korting en weer een nieuwe Apple telg in ons gezin erbij (13", 4GB). Errug mooi ding ook weer!
Verwijderd
13 Inch MBP met 4GB geheugen en 2,53Ghz voor 1175. Mooie prijs dus :-)Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:15:
[...]
Welke heb je nou precies gekocht en voor hoeveel? Ik ga misschien later in de middag ook ff kijken wat ze daar hebben
Over Applecare via E-Bay waren ze uiterst sceptisch ... maar zal daar in het juiste topic op terug komen.
U hebt Bootcamp nodig.... Ik weet niet of Windows 7 met EFI overweg kan... Weet je zeker dat je OS X niet wil gebruiken?PWM schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:35:
Ik heb net een bod gedaan op een vrij nieuwe Macbook Pro voor mijn vriendin. Ik wil graag Windows 7 erop installeren. Mac OS X mag er vanaf. Werkt het booten vanaf een USB stick op deze manier? Of heb ik toch iets als bootcamp nodig?
Nope, het moet Windows 7 zijn. Overigens mag OS X best op de laptop blijven staan, als ik maar Windows 7 kan opstarten zonder langs OS X te gaan.bart155 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:40:
[...]
U hebt Bootcamp nodig.... Ik weet niet of Windows 7 met EFI overweg kan... Weet je zeker dat je OS X niet wil gebruiken?
Je kan met Bootcamp (in OS X) dan een zo groot mogelijke partitie voor Windows 7 maken, de laatste Bootcamp versie ondersteunt nu ook officieel Windows 7. Succes en doe maar niet teveel in OS X, misschien gaat het je nog bevallen!PWM schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:46:
[...]
Nope, het moet Windows 7 zijn. Overigens mag OS X best op de laptop blijven staan, als ik maar Windows 7 kan opstarten zonder langs OS X te gaan.
Wees maar niet bangbart155 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:50:
[...]
Je kan met Bootcamp (in OS X) dan een zo groot mogelijke partitie voor Windows 7 maken, de laatste Bootcamp versie ondersteunt nu ook officieel Windows 7. Succes en doe maar niet teveel in OS X, misschien gaat het je nog bevallen!
Kan het ding overnemen voor net iets meer dan 500,- (paar maanden oud) + nog bijna 2 jaar Apple care. Prima deal dus
Volgens mij wordt je genaaid!PWM schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:56:
[...]
Wees maar niet bangIk zit minimaal 1x per week achter een Mac te werken, maar dat is niet mijn ding. Deze laptop is overigens voor mijn vriendin die er ook niets mee heeft.
Kan het ding overnemen voor net iets meer dan 500,- (paar maanden oud) + nog bijna 2 jaar Apple care. Prima deal dus
Applecare is enkel 1 of 3 jaar, dus als je minder dan 2 jaar applecare hebt, dan moet het ding minimaal een jaar oud zijn!
Verder zou ik lekker onder OSX gaan werken, werkt veeeeel beter dan 7!
Je hebt gelijk. Het zijn 27 maanden. De laptop is dan dus 9 maanden oud. Er stond bij zomer 2009, lente was dus beter geweestdog4life schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:00:
[...]
Volgens mij wordt je genaaid!
Applecare is enkel 1 of 3 jaar, dus als je minder dan 2 jaar applecare hebt, dan moet het ding minimaal een jaar oud zijn!
Daar zijn de meningen over verdeeldVerder zou ik lekker onder OSX gaan werken, werkt veeeeel beter dan 7!
[ Voor 11% gewijzigd door jj71 op 29-01-2010 16:31 ]
Omdat ik dan meer dan 500,- kwijt benjj71 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:30:
Waarom koop je dan niet gewoon een Windows computer met een mooi design?
Wat vinden jullie wachten of nu kopen.
This is the Way.
Heb je hem nu nodig? -> kopen.NoTimeRemains schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 17:32:
nou ik ben zwaar aan het twijfelen of ik een 13.3" MBP nu moet kopen. MacRumors geeft eigk een tegenadvies...
Kun je nog wachten? -> wachten.
gehe, check http://forums.macrumors.com/forumdisplay.php?f=54NoTimeRemains schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 17:32:
nou ik ben zwaar aan het twijfelen of ik een 13.3" MBP nu moet kopen. MacRumors geeft eigk een tegenadvies...
Staat vol met dezelfde vragen. Macrumor fanatics zullen je altijd vertellen: kopen als je er nu een nodig hebt, maar dit zijn diehard Apple fanboys die een hoopje str*nt zouden kopen als er maar een Appeltje op staat. Ik zou zeggen: je bent echt niet goed wijs als je nú een MBP koopt: >1100 euro voor een laptop met een 160GB harde schijf en een Core2Duo

Alleen als je er via een Mediamarkt actie (-19%) aan kan komen kun je het eventueel doen (en zelfs dan...). Kies dan voor een MB. Apple zal binnenkort wel met nieuwe MBPs moeten komen willen ze zichzelf niet teveel in de vingers snijden.
Voor mij moet het bijvoorbeeld ook niet meer langer duren dan een maand: heb echt wat draagbaars nodig. Liefst een leuk appeltje, maar anders een goede Win7 laptop.
vogelaarke135
Met andere woorden: kijk gewoon eens naar de huidige belasting van je machine, dan zie je vaak al wel genoeg of een cpu upgrade zin heeft of niet. Idem voor iets als het geheugen. Daarom roept men dus ook dat je gewoon datgene moet kopen wat je wilt en wanneer je dat wilt
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 29-01-2010 20:10 ]
Wie nog wil kopen bij MM moet dus snel zijn, want de Apple's vliegen er de deur uit.
Laat niet uit dat er gerust een update mag komen van de specs voor de MBP, hoewel er dan waarschijnlijk nog gezeur zal zijn om de 'omgwtfbbq' prijs.
Beetje off-topic natuurlijk, waarvoor excuses
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Hoewel voor veel apple fans de emotie vaak te overhand heeft bij het aanschaffen van een MBP. Die i5 of i7 gaat in de praktijk voor de meesten van ons niets uitmaken. Als je echt verschil wil merken zou ik er eens een SSD in gooien en/of er meer intern geheugen in stoppen.ppl schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:10:
En nu een wat zinnigere reactie van iemand die niet op specs zit te geilen: koop gewoon iets als je het nodig hebt. Indien je echt zwaar hangt aan performance dan zou een i7 een beter idee zijn maar je kunt je ook gaan afvragen of een laptop uberhaupt wel de goede keus is. Als ik hier kijkt wat virtualisatie aan cpu belasting geeft op mijn C2D 2 GHz procje dan is dat niet erg veel. Geheugen en disk I/O daarentegen zijn echter wel uitermate goed merkbaar. Voor mij heeft het dan ook weinig zin om een 2 GHz C2D cpu in te ruilen voor een 2.4 GHz C2D cpu of zo'n i5 of i7. Mogelijk heb ik een beetje profijt van het feit dat die i5 en i7 wat energiezuiniger moet zijn. Ik moet dan ook investeren in zaken als geheugen en een ssd. Dat heb ik ook gedaan en ik merk dan ook bar weinig verschil tussen mijn Mac mini met 2 GHz en de MacBook Pro met 2,4 GHz. Laat ook tevens zien dat het verschil sata 1.5 Gbps en 3.0 Gbps niet bijster groot is.
Met andere woorden: kijk gewoon eens naar de huidige belasting van je machine, dan zie je vaak al wel genoeg of een cpu upgrade zin heeft of niet. Idem voor iets als het geheugen. Daarom roept men dus ook dat je gewoon datgene moet kopen wat je wilt en wanneer je dat wilt
uiterlix schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:10:
[...]
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Hoewel voor veel apple fans de emotie vaak te overhand heeft bij het aanschaffen van een MBP. Die i5 of i7 gaat in de praktijk voor de meesten van ons niets uitmaken. Als je echt verschil wil merken zou ik er eens een SSD in gooien en/of er meer intern geheugen in stoppen.
gewoon nee.
Verwijderd
Behalve dat dit een van de grootste updates gaat zijn van de MBP. Een core i5 is in sommige taken 40% sneller ( zo'n 20%-25% snelheid winst in het algemeen ), een core i7 nog wel meer, dat ga je echt wel merken hoor. Daarnaast kan de GPU ook een behoorlijke update krijgen met de kaarten van tegenwoordig dat gebruikt kan worden als GPGPU.SanderPS3 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:20:
[...]
Hulde, jij begrijpt het
. Je kunt tot in eeuwigheid snellere processors gaan bouwen, maar een 5400RPM HDD zal altijd de vertragende factor blijven ! Een SSD doet zelfs met een ietwat oudere processor (systeem/laptop for that matter) wonderen
Ik wacht wel even aangezien ze binnenkort echt wel gaan komen. Zou ook wel mooi zijn als er een IPS scherm in komt. Is ook een redelijk kans voor aangezien zelfs de iPad IPS heeft.
Natuurlijk afhankelijk van wat je er mee doet. De gemiddelde MacBook-gebruiker gaat dit echt niet merken. Zo render ik wel eens filmpje via Final Cut Studio. En ja, dat gaat inderdaad sneller met m'n MB Pro mid 2009 met Core 2 Duo P8800 dan op m'n vorige MacBook Late 2006 met Core 2 Duo T7200. Natuurlijk mooi om het nieuwste van het nieuwste in huis te halen, maar voor menigeen zal het niet eens veel uitmaken wat er in zit.Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 04:07:
Behalve dat dit een van de grootste updates gaat zijn van de MBP. Een core i5 is in sommige taken 40% sneller ( zo'n 20%-25% snelheid winst in het algemeen ), een core i7 nog wel meer, dat ga je echt wel merken hoor. Daarnaast kan de GPU ook een behoorlijke update krijgen met de kaarten van tegenwoordig dat gebruikt kan worden als GPGPU.
Een IPS-scherm zie ik voorlopig nog niet komen voor de MacBook (Pro). Reden hiervoor is dat het scherm dan een stuk dikker wordt. Ik ga er in ieder geval niet van uit dat Apple de schermdikte gaat opschroeven.Ik wacht wel even aangezien ze binnenkort echt wel gaan komen. Zou ook wel mooi zijn als er een IPS scherm in komt. Is ook een redelijk kans voor aangezien zelfs de iPad IPS heeft.
Klopt ook helemaal. Ik had in mijn X301 een SSD liggen in combinatie met een SU9400 processor. Dat is zo'n energiezuinig ding met matige/redelijke prestaties. Die laptop was by far de snelste in de meeste taken op de zaak, en ging met gemak sneller dan Quad core PC's met 1 7200RPM schijf.SanderPS3 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:20:
[...]
Hulde, jij begrijpt het
. Je kunt tot in eeuwigheid snellere processors gaan bouwen, maar een 5400RPM HDD zal altijd de vertragende factor blijven ! Een SSD doet zelfs met een ietwat oudere processor (systeem/laptop for that matter) wonderen
Toch is de proc het eerste waar iedereen naar kijkt bij de aanschaf

Het is gewoon als je nu een MBP koopt dat je minder future-proof bent. Ik snap ook wel dat een MBP die nu koopt wel nog even plezier van hebt. Alleen hoe future-proof gaat ie zijn? Als je weet dat je over een jaar toch een nieuwe koopt dan moet je natuurlijk niet eens gaan wachten. Maar dit zal voor het merendeel van de mensen niet zo zijn...Voor een goede bang for the buck kun je het beste even wachten. Ik bedoel over een maandje of wat heb je voor 1149 euro een betere MBP dan de huidige van 1399 euro.
vogelaarke135
Tuurlijk, maar Apple kan natuurlijk geen rekening gaan houden met het feit dat iedereen Bootcamp gaat draaienDr. Strangelove schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:58:
Ik doe regelmatig een spelletjes in OSX of onder Bootcamp dus laat die i5/i7 met GPU update maar komen, dat verschil merk ik echt wel
gewoon nee.
inderdaad, dat is toch de eerste reden waarom je een Apple koopt. Dat het wel een keer snel is (en blijft) en stabiel isSanderPS3 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:15:
[...]
Maar het zou onzin zijn dat Apple een i5/i7 moet gaan installeren omdat Windows niet meer zo snel is
Dat vind ik ook fors overdreven. Windows 7 op een netbookje met zo'n 1.6 GHz Atom model gaat anders ook prima en is voor menigeen wel genoeg. Als je echter heel veel dingen gaat doen en ook zaken als virtualisatie en gaming dan wordt die Atom weer wel een bottleneck, Windows dus niet. Ik denk dat het verschil eerder te verklaren is door de technische implementatie van dingen als smp en multicore support. UNIX OS's kunnen daar wat beter mee omgaan dan Windows. Het zal elkaar in ieder geval niet veel ontlopen.Darkstar schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:18:
Veel mensen vergeten blijkbaar dat die specs onder OS X helemaal niet zo veel willen zeggen. moet je al een stevig uit de kluiten gewassen systeem hebben om het allemaal vlot te laten draaien, met OS X (en Linux for that matter) ligt dat heel anders.
Daarom ook mijn reactie dat je moet kijken naar wat je doet. Ik zie weinig spannends gebeuren bij mij op cpu usage gebied, een ander misschien weer wel. Voor diegene is het qua performance dan beter om zo'n i7 o.i.d. te nemen.Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 04:07:
Behalve dat dit een van de grootste updates gaat zijn van de MBP. Een core i5 is in sommige taken 40% sneller ( zo'n 20%-25% snelheid winst in het algemeen ), een core i7 nog wel meer, dat ga je echt wel merken hoor. Daarnaast kan de GPU ook een behoorlijke update krijgen met de kaarten van tegenwoordig dat gebruikt kan worden als GPGPU.
Een GPU upgrade is in geval van de MacBook Pro ook iets wat niet zomaar kan. Die 8 uur accuduur is erg mooi maar dat zul je moeten inleveren als je een veel snellere GPU erin gaat zetten. In hoeverre dat IGP + GPU ontwerp wat er nu is nog stand houdt met die nieuwe processoren is ook nog maar de vraag. Verder blijf je zitten met het probleem dat bij het switchen van videokaart je weer moet uitloggen en inloggen; niet zo gebruiksvriendelijk.
Onder OSX kan je ook prima gamen. WoW en CoD4 kunnen echt wel wat extra power gebruiken op een 1920x1080 scherm dan er nu beschikbaar is.SanderPS3 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:15:
[...]
Tuurlijk, maar Apple kan natuurlijk geen rekening gaan houden met het feit dat iedereen Bootcamp gaat draaien, Ik gebruikt het zelf ook hoor ! Daar niet van
. Maar het zou onzin zijn dat Apple een i5/i7 moet gaan installeren omdat Windows niet meer zo snel is
Ik zou het doen!
"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam
"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam
idd vergeten bij te vermeldenDaMarcus schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:34:
rammes heeft het over de Amerikaanse Apple Store. De Nederlandse werkt inderdaad naar behoren.
Ik zou het doen!
Ieder gezond bedrijf past er wel voor op dat de snelheidswinst niet te groot wordt, dus ja, er komt binnen 2 weken een update en wellicht met die Arrendale's, maar die zijn dan globaal hooguit 20-25% sneller qua CPU en thats it. (en dan bedoel ik de topmodellen, het 1100 euro model heeft ook een Arrendale maar dan op 2.2 GHz of zo en met alleen geïntegreerde graphics.... niet echt hemelbestormend dus).
Ik zou het doen!
Het blijft interessant hoe iedereen aan het wachten is tot er een "nieuwe" macbook pro uitkomt, die in dagelijks gebruik waarschijnlijk niet veel voor je gaat doen. Koop een SSD zou ik zeggen, daar merk je pas wat van.
Ik snap het wel, dat je wilt wachten. Maar het kan in theorie nog vele maanden duren. Is het dat waard?
Ik heb momenteel een Dell en vind het glanzend scherm enorm storend bij veel licht.
Dus, is het ontspiegelde scherm de meerprijs waard?
Een glossy scherm is zeker niet lelijk, die heb ik hier nl. ook staan, in verhouding tot een aantal glossy's die ik heb gezien het scherm van de MBP met glossy scherm zeer goed te doen.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

EDIT: Hier op een andere computer is de store ook niet meer offline...
[ Voor 30% gewijzigd door Fuwor op 01-02-2010 09:28 ]
Bij mij is US store ook down. NL store is gewoon up. Minuut later weer up. Niks veranderd in ieder geval...Loop maar door mensen, niets te zien.Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 09:48:
Bij mij lijkt hij gewoon up te zijn hoor
[ Voor 19% gewijzigd door vogelaarke135 op 01-02-2010 09:55 ]
vogelaarke135
Blijf het raar vinden: die IGP van Intel is langzamer dan de huidige 9400M. De MB zou dan GPU-wise sneller zijn, maar je betaalt wel 250 euro meer voor de MBP....Delerium schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:56:
Och. 2 jaar terug was ongeveer hetzelfde verhaal gaande. Waar bleven de updates? Nou, die kwamen 2 weken later dus. Iedereen die 2 weken kan wachten heeft een nieuw model. verwacht alleen geen gigantische verschillen want wat zou Apple dan inbouwen? Een CPU die 50% sneller is? Een GPU die 50% sneller is? natuurlijk niet, dan verkopen ze hun eigen instapmodellen niet eens meer.
Ieder gezond bedrijf past er wel voor op dat de snelheidswinst niet te groot wordt, dus ja, er komt binnen 2 weken een update en wellicht met die Arrendale's, maar die zijn dan globaal hooguit 20-25% sneller qua CPU en thats it. (en dan bedoel ik de topmodellen, het 1100 euro model heeft ook een Arrendale maar dan op 2.2 GHz of zo en met alleen geïntegreerde graphics.... niet echt hemelbestormend dus).

En de energiezuinigheid t.o.v. 9400M is ook nihil. Zie één van mijn vorige posts waarin ik een linkje had geplaatst.
Daarom denk ik dat discrete graphics gebruikt gaan worden in de hele lijn MBP en dat zal denk ik toch wel een ati worden. Zie bijvoorbeeld de 13 Envy van HP:
http://www.daemonnews.org...es-the-apple-macbook.html
Deze gast verwoord precies wat ik bedoel: http://forums.macrumors.c...hp?p=9196012&postcount=33
[ Voor 3% gewijzigd door vogelaarke135 op 01-02-2010 15:27 ]
vogelaarke135
Verwijderd
Ik zou graag mijn Superdrive uit m'n early 2008 MBP willen vervangen voor een extra hardeschijf.
Ik heb op internet al wat rondgekeken maar een convertor die hier precies in past kost rond de 100 dollar, hebben jullie andere oplossingen?
[ Voor 6% gewijzigd door Vanitas op 01-02-2010 22:40 ]
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Dat denk ik niet. De default GPU van intel is traag maar haalt als Arrendalen zo'n beetje het niveau van de 9400 chipsets. Voor een discreet (en dus sneller) model GPU zal Apple verwijzen naar hun duurdere modellen. Ergo, de 13" en de goedkoopste 15" zal gewoon die intelCPU bevatten en wil je meer GPU-power, dan betaal je maar voor de duurdere modellen.vogelaarke135 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 10:56:
[...]
Blijf het raar vinden: die IGP van Intel is langzamer dan de huidige 9400M. De MB zou dan GPU-wise sneller zijn, maar je betaalt wel 250 euro meer voor de MBP....![]()
En de energiezuinigheid t.o.v. 9400M is ook nihil. Zie één van mijn vorige posts waarin ik een linkje had geplaatst.
Volgens mij is dat trouwens altijd zo geweest.
Hexacore Xeon-based Mac Pro Soon
http://www.hardmac.com/ne...e-xeon-based-mac-pro-soon"It has been quite some time that we know specifications and availability date of the new Intel hexacore Xeon. We already have indicated that it should find its way in a future revision of Mac Pro to replace the current 32 nm engraved Quad Core Xeon. The name of this hexacore CPU is now know, Core i7-980X, another cheaper (and slower) model should also be available, Core i7-970.
According to difference sources, this new CPU should become available in March. So, if Apple and Intel are still engaged in a tight partnership, Apple might have the exclusivity of such CPU (as for the Nehalem Xeon) for a couple of days or weeks. So, if you are waiting for new Mac Pro to change your current model or purchase your first Mac Pro, then get ready after the second-half of February, it should come within the next three weeks.
If we look at Apple's history, we should also have then new Mac edition graphic cards released at the same time, the much anticipated and expected RAdeon HD 5870."
[ Voor 3% gewijzigd door BlowFish op 02-02-2010 15:54 ]
Je zegt dus, na 8 maanden wachten komt Apple met nieuwe MBPs. Maar ze zijn qua snelheid er niks op vooruit gegaan en kosten hetzelfdeDat denk ik niet. De default GPU van intel is traag maar haalt als Arrendalen zo'n beetje het niveau van de 9400 chipsets. Voor een discreet (en dus sneller) model GPU zal Apple verwijzen naar hun duurdere modellen. Ergo, de 13" en de goedkoopste 15" zal gewoon die intelCPU bevatten en wil je meer GPU-power, dan betaal je maar voor de duurdere modellen.
Volgens mij is dat trouwens altijd zo geweest.
Heb zo'n gevoel dat Apple wel met wat leukers komt
vogelaarke135
Maar we zullen het vanzelf gaan zien.

Verwijderd
Jij denkt dat apple pas in 2011 met nieuwe MBP's komt ?sjun schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:28:
Ik vind dit leuke zomerse dingetje, MacBookPro5,5 op 2.53 GHz Intel Core 2 Duo op 4GB 1067MHZ DDR3 geheugen, anders nog bij de tijd genoeg en verwacht de Apple niet eerder dan volgend jaar met andere MacBook Pro's komt. Men hoeft vast niet zo hard mee omdat Mac OS X 10.6.2 op dit ding ruim uit de voeten kan. Ik zou dan eerder MacMini's met Core i3 en i5 verwachten. Pas als de nieuwe Sony VAIO Z series een beetje betaalbaarder kan worden bijgehouden wordt het interessanter voor de mannen uit Cupertino om met nieuwe opklapcomputers te komen.
Maar we zullen het vanzelf gaan zien. [afbeelding]

Om een beetje up to date te blijven met de huidige technologie en concurrentie zal er deze maand wel een update komen.
De Mac Mini heeft wel eens 2+ jaar op zich laten wachten.Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 17:56:
[...]
Jij denkt dat apple pas in 2011 met nieuwe MBP's komt ?
Maar er zal vast wel iets uitkomen, wellicht deze week, wellicht voor de zomer.
Videokaart ja, en hij was al uit garantie.page404 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 08:39:
vanwege de videochip toch? dan was ie officieel al uit de garantie of niet?
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Verwijderd
Dat is een hele oude Sony hoor. Die Z lijn is al aangekondigd dat die vervangen gaat worden met ook een core i7 met een betere GPU ooksjun schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:28:
Ik vind dit leuke zomerse dingetje, MacBookPro5,5 op 2.53 GHz Intel Core 2 Duo op 4GB 1067MHZ DDR3 geheugen, anders nog bij de tijd genoeg en verwacht de Apple niet eerder dan volgend jaar met andere MacBook Pro's komt. Men hoeft vast niet zo hard mee omdat Mac OS X 10.6.2 op dit ding ruim uit de voeten kan. Ik zou dan eerder MacMini's met Core i3 en i5 verwachten. Pas als de nieuwe Sony VAIO Z series een beetje betaalbaarder kan worden bijgehouden wordt het interessanter voor de mannen uit Cupertino om met nieuwe opklapcomputers te komen.
Maar we zullen het vanzelf gaan zien. [afbeelding]
Nou, als apple niet met nieuwe MBP gaan komen dit jaar, dan koop ik maar gewoon een Sony of een Asus laptop als mobiele computer en installeer daar maar Linux op of OS X.
( apple komt echt wel met een nieuwe MBP lijn hoor, ze moeten wel, aangezien je gewoon nu al een Sony core i7, 8 gb, 500 gb, GT330M met Blu ray brander en een Full HD scherm heb van hoge kwaliteit voor maar 1500 euro )
Dus ik wacht nog maar lekker
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 21:09 ]
Hoe zit het tegenwoordig trouwens met gamen op OSX? Weet dat je altijd Dual Boot kunt gebruiken, maar het zou natuurlijk mooi zijn als alles gewoon direct werkte onder OSX.
Verwijderd
Persoonlijk geloof ik wel dat ze de intentie hebben om op korte termijn een nieuwe versie uit te geven. Dit gezien hun release lifecycle sinds 2005/2006 http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 03:23 ]
Om te beginnen kan je makkelijk vinden welke games er beschikbaar zijn, in de regel komen veel echte hits ook naar de Mac, maar dat duurt soms wel even. Positieve uitzonderingen zijn Blizzard en (soms) EA.Kn4kw0r5t schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:12:
Die verrekte Macbook Pro's moeten dan ook snel komen! Hoop dan vooral op een upgrade van de videokaart in de Macbook Pro 13". Die is net te traag om een beetje te gamen.
Hoe zit het tegenwoordig trouwens met gamen op OSX? Weet dat je altijd Dual Boot kunt gebruiken, maar het zou natuurlijk mooi zijn als alles gewoon direct werkte onder OSX.
Wat de performance betreft, die is werkelijk erg slecht onder OSX. Ik heb wat tests gedaan met CoD, CoD2 en CoD4 en de OSX native versie produceert tot 40% minder fps dan de PC versie onder Bootcamp. Op de huidige 13 inch MacBook levert dat in CoD2 onspeelbare dips in de framerate op (voor mij). Forget about CoD4.
WoW toont in mindere mate hetzelfde beeld.
Serieus gamen op de Mac betekent dus Bootcamp voor iets zwaardere games. Het is triest dat Apple hier niet wat aan doet, een dergelijk gap onder dezelfde hardware impliceert gewoon crappy programming of driver support.
[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-02-2010 07:17 ]
Mja. Even een reality check he... ik ben dus één van degene die begin van dit jaar op de gok een MBP (13 inch 2,53 Ghz) gekocht hebben (zoals ik al dacht kwam er geen update afgelopen event) en ik zou eigenlijk niet weten wat ik op dit moment niet zou kunnen met mijn MBP. Het ding vliegt werkelijk (mede dankzij de 4GB intern natuurlijk).Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 03:22:
Als Apple niet op korte termijn met vernieuwde versies van hun MBP's komen die voorzien zijn van procesoren die de kracht hebben zoals de i5/ i7 processoren of vergelijkbaar en andere specificaties die Pro gerelateerd zijn dan missen ze naar mijn idee de boot. Er zijn al behoorlijk wat merken die wel notebooks met deze specificaties hebben. Ze zouden de mensen die op een upgrade wachten teleurstellen. Ze weten heel goed dat die er zijn.
Persoonlijk geloof ik wel dat ze de intentie hebben om op korte termijn een nieuwe versie uit te geven. Dit gezien hun release lifecycle sinds 2005/2006 http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro
Ik ontken niet dat er mensen zijn die die laatste 10% écht nodig hebben. Die zullen er altijd zijn. Maar voor de overgrote meerderheid vraag ik me echt af waar het haast dwangmatige ik-koop-geen-mbp-als-er-geen-i-3-of-in-zit vandaan komt. Alsof je met C2D bejaarde techniek koopt...
Verder gaat het ook om functionaliteit. Ik vind een BR-speler inmiddels wel een gemis worden op een laptop, al heb ik niet veel vertrouwen dat die er gaat komen in de nieuwe MBPs.
Misschien in benchmark land, maar even een praktijkvoorbeeldje: ik was pas bezig in Fusion op m'n MBP, had Windows 7 openstaan met 1GB, een XP machine, een FreeNAS VM en verder de gebruikelijke Mac apps als Safari, Mail, iCal, etc. In totaal nog iets van 50MB (van de 4GB!) fysiek geheugen vrij en OS X trok zich nergens wat van aan. Alles functioneerde nog, kon alles nog prima doen, nergens last van.Dr. Strangelove schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:12:
De prestatieverschillen zijn behoorlijk fors aan het worden
Een dag later start ik op mijn zakelijke HP laptop (wat een desktop vervanger zou moeten zijn met een krachtigere CPU en evenveel fysiek geheugen!) 1 VM af en Windows (7) zakt gelijk in. Dag performance.
Geef mij dan maar een Mac met een C2D én een efficient OS. Ipv van zo'n zogenaamd snellere CPU.
Verwijderd
Ik ben alleen nog opzoek naar kabels:
- VGA kabel, om de macbook aan te sluiten op beamers
- HDMI kabel om de macbook aan te sluiten op mijn tv
Nu vind ik de prijzen van de Apple stekkertjes eerlijkgezegd absurd hoog. Nu heb ik op DealExtreme gekeken naar goedkopere alternatieven. Heeft iemand ervaring met de volgende stekkers?
VGA
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27977
HDMI
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27610
trouwens, bij batterij status staat nu "opgeladen", maar er staat ook 96% en geen 100%. Kan dit kloppen?(slechts 1 cycle gemaakt tot nu toe)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 09:38 ]
Ik gebruik gewoon de apple kabels en heb daar ook geen problemen mee, ze zijn wat prijzig jaVerwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:34:
Zo, dit weekend mijn eerste mac gekocht. Een 13" MBP. Wel even wennen, met name de toetsenbord indeling, maar verder dik tevreden.
Ik ben alleen nog opzoek naar kabels:
- VGA kabel, om de macbook aan te sluiten op beamers
- HDMI kabel om de macbook aan te sluiten op mijn tv
Nu vind ik de prijzen van de Apple stekkertjes eerlijkgezegd absurd hoog. Nu heb ik op DealExtreme gekeken naar goedkopere alternatieven. Heeft iemand ervaring met de volgende stekkers?
VGA
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27977
HDMI
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27610
trouwens, bij batterij status staat nu "opgeladen", maar er staat ook 96% en geen 100%. Kan dit kloppen?(slechts 1 cycle gemaakt tot nu toe)

Over je batterij, dat klopt. Pas als je batterij 95% is zal die weer gaan opladen naar 100%. Ik weet niet of je em altijd met stroom gebruikt, maar 1x per maand je batterij calibreren wordt door apple aangeraden.
http://docs.info.apple.co...ath=Mac/10.5/nl/9036.html
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Dit topic is gesloten.