Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Het blijft toch wachten op CJ voor wat nieuwe sappige geruchten-The_Mask- schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:43:
[...]
Misschien dan onder de naam HD5890 (al verwacht ik die nog iets sneller.
Deze ziet toch net iets anders uit. Andere zwarte backplate, met meer vakjes.viper83 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:25:
Some pics of the 5970 : klik
30+ cm...! Hoop dat ie past in mijn kast...

Tja kun je niet zeggen. Misschien heeft de HD5870 er wel meer aan. Zeker als je SSAA of Eyefinity gaat gebruiken. En dat kun je niet op een 48xx kaart.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Verwijderd
SSAA verhaal is niet helemaal waar zoals ik ook al eens eerder hier heb gepost, het is te omzeilen via een "hack" maar beter dan niks toch?Astennu schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:25:
[...]
Tja kun je niet zeggen. Misschien heeft de HD5870 er wel meer aan. Zeker als je SSAA of Eyefinity gaat gebruiken. En dat kun je niet op een 48xx kaart.

http://www.firingsquad.co...rticle.asp?searchid=22254
[ Voor 26% gewijzigd door Splinter Cell op 27-10-2009 16:41 ]
Splinter Cell schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:39:
Nog meer foto's van de 5870 Vapor-X:
[afbeelding]
http://www.firingsquad.co...rticle.asp?searchid=22254

Splinter Cell in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."peakaboo schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:42:
[...]
Doe mij maar gewoon die mooie stock koeler versie, die is al stil en wordt niet warm
Vond de vapor-X voor de 48xx serie succesvol en echt nuttig, maar bij deze... nee.
Wat ook al gezegd werd voor de 48xx serie was het zeer handig. Maar bij de 58xx serie is het qua cooling standaard al veel beter geregeld.
Maar misschien zorgt dit nog voor een verrassing ? Ik weet wel dat als deze versie 30-40 euro duurder is ik dat er niet voor ga betalen. Dat deed ik bij de 4890 ook al niet. Voor 10-20 meer wil ik er nog over na denken mits je dan bv 50 MHz verder kan clocken en hij met aanzienlijk hogere voltages even stil is al de stock cooler.
Maar even reviews afwachten. + 2GB reviews afwachten.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dat zei ik toch al...Astennu schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:04:
Ik ben benieuwd hoe nuttig deze cooler gaat zijn. Als ik zie hoe "stil" mijn 5850 op 900-1125 is denk ik dat zo'n cooler geen noodzaak meer is.
Wat ook al gezegd werd voor de 48xx serie was het zeer handig. Maar bij de 58xx serie is het qua cooling standaard al veel beter geregeld.
Maar misschien zorgt dit nog voor een verrassing ? Ik weet wel dat als deze versie 30-40 euro duurder is ik dat er niet voor ga betalen. Dat deed ik bij de 4890 ook al niet. Voor 10-20 meer wil ik er nog over na denken mits je dan bv 50 MHz verder kan clocken en hij met aanzienlijk hogere voltages even stil is al de stock cooler.
Maar even reviews afwachten. + 2GB reviews afwachten.
Verwijderd
Is leuker wanneer je kaarten op elkaar geperst zijn bij CFX. De bovenste krijgt warmere lucht te slikken en draait sowieso al iets harder dan de tweede.Astennu schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:04:
Ik ben benieuwd hoe nuttig deze cooler gaat zijn.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen 2x HD5970/50 of 2x HD5870 en keuze zal afhangen of de hitte te regelen valt. Daar kunnen die iets betere koelers al een verschil maken tussen go en no go.
2x HD5970 is waarschijnlijk quad CF he... Dus niet al te beste scaling. Kun je beter 3x HD5870 pakken als je het mij vraagt. En waar heb je al die performance voor nodig ?Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:01:
[...]
Is leuker wanneer je kaarten op elkaar geperst zijn bij CFX. De bovenste krijgt warmere lucht te slikken en draait sowieso al iets harder dan de tweede.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen 2x HD5970/50 of 2x HD5870 en keuze zal afhangen of de hitte te regelen valt. Daar kunnen die iets betere koelers al een verschil maken tussen go en no go.
Verwijderd
En de prijs van die kaartjes valt in het niets met wat ik aan games uitgeef. Dus liever max settings zonder zorgen wat ik vandaag nog niet kan in Crysis, laat staan volgend jaar in Crysis 2.
Heel duidelijkVerwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:48:
Ik zag dat 3x5870 soms al beetje raar doet maar op een maand kan er nog veel gebeuren met drivers en veel weten we over de 5950/5970 ook nog niet.
En de prijs van die kaartjes valt in het niets met wat ik aan games uitgeef. Dus liever max settings zonder zorgen wat ik vandaag nog niet kan in Crysis, laat staan volgend jaar in Crysis 2.
Verwijderd
Uhm.. 3x 30"? Daar heb je een aardige ruimte voor nodig. Laat staan een goedgevulde portemonee...Astennu schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:06:
[...]
Heel duidelijkMaar quad CF is tot nu toe nog niet echt rendabel geweest. Maar misschien met Eyefinity straks wel. Dan kun je die horsepower misschien beter kwijt ? 3x 30"scherm of zelfs 6x zal toch aardig wat power nodig wil je alles vol open kunnen gooien.
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 17:55 ]
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Geen enkele support meer voor DirectX 9 kaarten onder windows 7? Dat vind ik toch wel een beetje van de zotte, ik zou zeggen gooi er een fatsoenlijke launchdriver tegenaan en laat het verder zitten.
Dit vind ik echt bijzonder klantonvriendelijk van AMD, had het ook totaal niet van ze verwacht eerlijk gezegd.

Misschien dat de vista driver ook gewoon werkt? Of de native Windows driver? Trouwens een nieuw kaartje in deze snelheidsrange heb je al voor een paar tientjes...... Je kunt niet verwachten dat ze alles blijven ondersteunen. Moet je eens kijken bij A merken zoals HP, die zeggen ook gewoon koop maar een nieuwe scanner/printer/weet ik veel.Naluh! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:15:
http://support.amd.com/us...t=2.4.1.3.13&lang=English
Geen enkele support meer voor DirectX 9 kaarten onder windows 7? Dat vind ik toch wel een beetje van de zotte, ik zou zeggen gooi er een fatsoenlijke launchdriver tegenaan en laat het verder zitten.
Dit vind ik echt bijzonder klantonvriendelijk van AMD, had het ook totaal niet van ze verwacht eerlijk gezegd.
[ Voor 10% gewijzigd door winwiz op 28-10-2009 18:28 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dan koop je toch een nvidia DX-9 kaart? Dan is je laatste Vista driver van 17 October 2006 (en trouwens ook geen officiële 7 driver.)Naluh! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:15:
Aan de andere hand, als je toch geld hebt om 7 te kopen, waarom heb je dan de afgelopen 3 jaar geen courante videokaart gekocht?
P.S. Vista driver werkt gewoon Maar DirectX 9 is eerlijkgezegd wel heer erg 2002.
[ Voor 5% gewijzigd door neliz op 28-10-2009 18:31 ]
Ze raden de vista driver aan en that's it. Als die er dan toch al zo dicht in de buurt zit poets hem dan ff op zou ik zeggen, zoveel moeite zal dat niet zijn toch. Saillant detail is dat nVidia wél gewoon DX9 drivers voor Win7 uitbrengt.winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:27:
[...]
Misschien dat de vista driver ook gewoon werkt? Of de native Windows driver? Trouwens een nieuw kaartje in deze snelheidsrange heb je al voor een paar tientjes......
Ik zie dit toch echt als een teken van arrogantie van AMD, ze hebben eventjes alle troeven in handen en hoppa: de 'koop maar een nieuwe'-praktijken steken de kop op

Ik wil overstappen op Win7 en zit met een DX 9 kaart en ben ook van plan mijn kaart te upgraden. Maar de DX11 kaarten van AMD zijn nauwelijks verkrijgbaar (het is dan wel geen paper launch maar dan toch op zijn minst een 'cardboard launch') en om nou eerst een goedkope DX10 kaart te kopen om over een paar maanden weer een DX11 kaart te kopen.... Ik ben wel goed maar niet gek hè
Zijn genoeg kaarten te koop, in verschillende klasses... alleen niet voor de prijs die jij wilt betalen waarschijnlijkNaluh! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:34:
[...]
Ze raden de vista driver aan en that's it. Als die er dan toch al zo dicht in de buurt zit poets hem dan ff op zou ik zeggen, zoveel moeite zal dat niet zijn toch. Saillant detail is dat nVidia wél gewoon DX9 drivers voor Win7 uitbrengt.
Ik zie dit toch echt als een teken van arrogantie van AMD, ze hebben eventjes alle troeven in handen en hoppa: de 'koop maar een nieuwe'-praktijken steken de kop op.
Ik wil overstappen op Win7 en zit met een DX 9 kaart en ben ook van plan mijn kaart te upgraden. Maar de DX11 kaarten van AMD zijn nauwelijks verkrijgbaar (het is dan wel geen paper launch maar dan toch op zijn minst een 'cardboard launch') en om nou eerst een goedkope DX10 kaart te kopen om over een paar maanden weer een DX11 kaart te kopen.... Ik ben wel goed maar niet gek hè
Op de nVidia site zie ik toch echt gewoon een Win7 driver met DX9 support staan....neliz schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:30:
[...]
Dan koop je toch een nvidia DX-9 kaart? Dan is je laatste Vista driver van 17 October 2006 (en trouwens ook geen officiële 7 driver.)
Mag ik zelf bepalen wanneer ik een nieuwe videokaart koop?Aan de andere hand, als je toch geld hebt om 7 te kopen, waarom heb je dan de afgelopen 3 jaar geen courante videokaart gekocht?
Volgens mij is het merendeel van de spellen gewoon nog DX9, windows XP is ook heel oud maar is nog steeds het meest gebruikte besturingssysteem ter wereld.P.S. Vista driver werkt gewoon Maar DirectX 9 is eerlijkgezegd wel heer erg 2002.
Ik vind het gewoon niet netjes tegenover je klanten en het is gewoon een agressieve marketingtruc om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te laten upgraden. Liefst voordat nVidia met hun DX11 kaarten komt natuurlijk.
Sorry, maar dat soort praktijken kots ik op en had het eerder van nVidia verwacht, maar blijkbaar is AMD er ook niet vies van
Voor een kaart die ik misschien maar 2 maanden gebruik wil hoogstens 10 euro neerleggen japeakaboo schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:37:
[...]
Zijn genoeg kaarten te koop, in verschillende klasses... alleen niet voor de prijs die jij wilt betalen waarschijnlijkAls je er nu eentje wilt leg je 30-50 eu meer neer... tja take it or leave it
Je praat hier wel over Legacy kaarten. Om het even grof te zeggen, "oude rommel". Wat moet ATi daar nog verder aan tweaken en/of ondersteunen?Naluh! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:15:
http://support.amd.com/us...t=2.4.1.3.13&lang=English
Nou, officieel draait het dus níét onder windows 7, en dáár gaat het om. Overigens was ik er ook al niet erg blij mee toen die kaarten legacy status bereikten dit jaar.Splinter Cell schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:54:
[...]
Je praat hier wel over Legacy kaarten. Om het even grof te zeggen, "oude rommel". Wat moet ATi daar nog verder aan tweaken en/of ondersteunen?Het draait onder Windows 7 en daar gaat het om.
Ik zeg al: als die Vista driver blijkbaar zo dicht in de buurt zit, zet er dan ff je driverteam op en doe het even netjes.
Ik vind uitspraken als uitmelken zwaar overdreven. Als ze dat zouden doen zou een 5870 500 euro kosten ofzo en dat zou gezien de concurentie best een redelijke prijs zijn. Wedden dat er dan wel een 285 enzo leverbaar wordt?
Maar goed weer ontopic. Als je dan toch tijdelijk iets anders wil: Er staat genoeg in de te koop hoek van mensen die gewoon wel met de tijd mee gaan.
Iedereen is het er mee eens dat ATi een erg goede prijs kwaliteit verhouding heeft. Als ze resources moeten vrijmaken om antieke kaarten te blijven ondersteunen komt dat toch tot uiting in de prijzen. Het zal niet wereldschokkend zijn maar toch. En je hebt pas wat te klagen als de kaart idd helemaal niet meer werkt, maar dat is dus niet het geval, je gebruikt gewoon de Vista drivers blijkbaar.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Jemig wat ben je aan het blasten. Even rustig aan kerel. De Vista drivers werken gewoon. Het enige wat dit betekend is dat als er iets niet werkt AMD geen support gaat leveren. Dit houd niet in dat die problemen zullen blijven en dat ze het niet zullen fixen. Dit zal wel op best effort basis gaan. Maar aan de andere kant denk ik niet dat die kaarten nog voldoende performance hebben.Naluh! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:42:
[...]
Op de nVidia site zie ik toch echt gewoon een Win7 driver met DX9 support staan....![]()
[...]
Mag ik zelf bepalen wanneer ik een nieuwe videokaart koop?Overigens kon hij voor mijn doeleinden tot voor kort redelijk meekomen.
[...]
Volgens mij is het merendeel van de spellen gewoon nog DX9, windows XP is ook heel oud maar is nog steeds het meest gebruikte besturingssysteem ter wereld.
Ik vind het gewoon niet netjes tegenover je klanten en het is gewoon een agressieve marketingtruc om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te laten upgraden. Liefst voordat nVidia met hun DX11 kaarten komt natuurlijk.
Sorry, maar dat soort praktijken kots ik op en had het eerder van nVidia verwacht, maar blijkbaar is AMD er ook niet vies van
Ik heb een tijdje terug zelf op een X1900 XT zitten spelen. Ja de games draaien maar dat je nu kunt zeggen dat je alles open kan trekken nee. Eerder low + medium en dat op 1680x1050. Voor nog geen 100 euro heb je een kaart die dubbele performance bied. En DX11 is.
+ ik durf te wedden dat nVidia ook geen dingen meer fixt in hun drivers voor de GF 6x00 en GF7xx0 serie. En ook geen speeds boosts meer uitbrengt. Dus waar hebben we het nu over ?
De meeste mensen die zo'n kaart hebben boeit het niet dat de drivers niet up to date zijn. Sterker nog die hebben waarschijnlijk de drivers van de CD of draaien lang niet met de laatste drivers.
En als die naar Win7 gaan kopen ze een hele nieuwe pc omdat de rest van de hardware ook niet helemaal jofel is.
En dan heb je een kleine groep waar jij over valt. Die wel een DX9 kaart heeft. En die perse met Win7 wil gebruiken. En een nieuwe te duur vind ondanks dat windows minimaal 130 euro kost. Tenzij je een nieuwe pc koopt dan is het 77 euro. En die zich hier dan druk om gaat maken terwijl er niet eens iets aan te hand hoeft te zijn.
Ik vind wat AMD doet niet arrogant. Als je arrogant wil zien moet je naar intel kijken. Met hun SSD's uit de eerste generatie. Binnen een half jaar een G2 die sneller is goedkoper is en wel trim support krijgt. Niet dat de G1 het niet kan maar gewoon omdat ze het niet willen. Die mensen hebben toen de hoofdprijs (600 euro betaald) en zitten nu met een zwaar veroudert product wat geen speed boosts meer krijgt (trim kan je SSD tot 50% sneller maken als niet meer. Afhankelijk van hoe vaak de boel beschreven is geweest). Dan zou ik me pas genaaid voelen. En niet als ik een vga kaart heb die al 3-4 jaar oud is en ver buiten de garantie is waar dan mogelijk een spel 10% lagere performance heeft omdat de driver niet geupdate is door AMD en als ik die driver wel zou hebben de performance nog te ruk voor woorden is dat je het spel daarom eigenlijk al niet meer wil spelen.
Even nog een vergelijking de X1900 XT is nu al vaak 2x zo snel in moderne games dan een 7900 GTX waar het eerst vrij gelijk op ging. Leuk dat nVidia dan wel support heeft op hun win 7 drivers maar die performance is dus helemaal te ruk voor woorden.
Maar misschien zie ik iets over het hooft ?
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 28-10-2009 19:14 ]
Had je de allersnelste DX9 nVidiakaart nu gehad, dan had je die al lang om willen ruilen voor iets dat wel een beetje games kan draaien.
De HD4670 presteert over het algemeen net iets vlotter dan de allersnelste DX9 kaart van ATI, de X1950XTX. Beide kaarten rennen rondjes om de snelste DX9 kaart van nVidia, de 7900GTX.
Laat een HD4670 nu 54 euro kosten. Je kunt het misschien niet echt waard vinden, ook al kun je die kaart goed hergebruiken hier of daar, of voor 30 euro doorverkopen nadat je een DX11 kaart hebt gekocht. Punt is echter dat de allersnelste DX9 kaarten ooit gemaakt, gewoonweg niet meer mee kunnen komen, zelfs niet met wat je nu toch echt budgetkaarten kunt noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door dahakon op 28-10-2009 22:13 . Reden: link even wat duidelijker gemaakt ]
Verwijderd

http://bbs.chiphell.com/r...8357&goto=newpost#newpost
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 20:41 ]
was iets anders geweest als ze geen beeld meer gaven of alleen nog maar 640x480 met 16 kleuren he?
Pics zijn hier een paar dagen geleden al langsgekomen, maar toen nog met de naam van de poster erbij en een meetlat eronder.

Alleen weer een 1GB versie...
http://translate.google.c...=de&tl=en&history_state0=
Computerbase test ook nog even driver 9.10:
http://www.computerbase.d...bericht_ati_catalyst_910/
[ Voor 28% gewijzigd door Splinter Cell op 28-10-2009 22:40 ]
Gezien de clocks kan het de HD5950 zijn (dubbele HD5850). Ik hoop van wel, zodat er ook nog een HD5970 met twee 850MHz cores komt. Is een leuke upgrade voor Triple CF tegen de tijd dat Intel of AMD weer een betere processor heeft.Splinter Cell schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:29:
Hemlock, 9.11 beta en mobility, voor wie het nog niet wist:
[afbeelding]
http://translate.google.c...=de&tl=en&history_state0=
Computerbase test ook nog even driver 9.10:
http://www.computerbase.d...bericht_ati_catalyst_910/
Goud is geen geld
Denk niet dat je een HD59xx gaat zien met totaal 4GB geheugen erop geplakt (iig niet van ATi/AMD afkomstig)Splinter Cell schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:29:
Gezien de SP's niet.frankknopers schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:02:
[...]
Gezien de clocks kan het de HD5950 zijn (dubbele HD5850).
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De SP's worden niet rechstreeks van de chip uitgelezen maar komen uit de handmatige invoer van de maker(s) van GPU-Z. Is dus niet per definitie de waarheid, maar gezien de yields van 40nm zou het me ook niet zo verbazen als ze twee mindere cores op één PCB plakken.-The_Mask- schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:29:
[...]
Denk niet dat je een HD59xx gaat zien met totaal 4GB geheugen erop geplakt (iig niet van ATi/AMD afkomstig)
[...]
Gezien de SP's niet.
Goud is geen geld
Kijk, ik heb een hekel aan vergelijkingen trekken maar nVidia doet het gewoon wel voor hun 'antieke' kaarten, zelfs 2 generaties verder dan AMD het doet. *Knip* ongewenst En nee, ik wil niet tijdelijk iets anders, maar AMD doet gewoon halve paper launches. Ik wilde eigenlijk gelijk met Win7 een nieuwe DX11 kaart kopen alleen is dat zo goed als onmogelijk tenzij je afzetterprijzen betaalt....winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:05:
Sorry hoor, maar er wordt aangeraden om de Vista driver te gebruiken. Werkt dat? Ja? Dan is er toch geen probleem?
Ik vind uitspraken als uitmelken zwaar overdreven. Als ze dat zouden doen zou een 5870 500 euro kosten ofzo en dat zou gezien de concurentie best een redelijke prijs zijn. Wedden dat er dan wel een 285 enzo leverbaar wordt?
Maar goed weer ontopic. Als je dan toch tijdelijk iets anders wil: Er staat genoeg in de te koop hoek van mensen die gewoon wel met de tijd mee gaan.
Iedereen is het er mee eens dat ATi een erg goede prijs kwaliteit verhouding heeft. Als ze resources moeten vrijmaken om antieke kaarten te blijven ondersteunen komt dat toch tot uiting in de prijzen. Het zal niet wereldschokkend zijn maar toch. En je hebt pas wat te klagen als de kaart idd helemaal niet meer werkt, maar dat is dus niet het geval, je gebruikt gewoon de Vista drivers blijkbaar.
Dat je 'pas wat te klagen hebt als de kaart helemaal niet meer werkt' is natuurlijk een uitspraak die kant noch wal raakt maar dat snap je zelf ook wel hoop ik
@Astenu:
Waar koop jij die kaart vraag ik me af? Ik zie ze nergens namelijkVoor nog geen 100 euro heb je een kaart die dubbele performance bied. En DX11 is.
[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 29-10-2009 12:29 . Reden: typo ]
Verwijderd
de vista drivers werken, er niks meer te optimizen etc...Naluh! schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:28:
[...]
Kijk, ik heb een hekel aan vergelijkingen trekken maar nVidia doet het gewoon wel voor hun 'antieke' kaarten, zelfs 2 generaties verder dan AMD het doet. Maar goed, ik weet dat het hier stikt van de fanboys en dat als je ook maar iets durft te zeggen dat je dan 'aan het blasten bent' (@assentu). En nee, ik wil niet tijdelijk iets anders, maar AMD doet gewoon halve paper launches. Ik wilde eigenlijk gelijk met Win7 een nieuwe DX11 kaart kopen alleen is dat zo goed als onmogelijk tenzij je afzetterprijzen betaalt....
Dat je 'pas wat te klagen hebt als de kaart helemaal niet meer werkt' is natuurlijk een uitspraak die kant noch wal raakt maar dat snap je zelf ook wel hoop ik.
ze konden even goed gewoon alle vermeldingen van vista vervangen door seven (t'zal niet de eerste zijn)
de hd 5750 gaat voor ongeveer 100-120 euro@Astenu:
[...]
Waar koop jij die kaart vraag ik me af? Ik zie ze nergens namelijk
Wat noem je nou precies afzettersprijzen? De frustratie dat de HD5800 kaarten sinds de launch in prijs zijn gestegen is begrijpelijk, maar zelfs dan is het nog steeds een hele mooie deal. Eindelijk een snelle videokaart die ook nog eens zuinig en stil is en die qua prijs niet buitensporig is.Naluh! schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:28:
[...]
Kijk, ik heb een hekel aan vergelijkingen trekken maar nVidia doet het gewoon wel voor hun 'antieke' kaarten, zelfs 2 generaties verder dan AMD het doet. Maar goed, ik weet dat het hier stikt van de fanboys en dat als je ook maar iets durft te zeggen dat je dan 'aan het blasten bent' (@assentu). En nee, ik wil niet tijdelijk iets anders, maar AMD doet gewoon halve paper launches. Ik wilde eigenlijk gelijk met Win7 een nieuwe DX11 kaart kopen alleen is dat zo goed als onmogelijk tenzij je afzetterprijzen betaalt....
2,5 jaar geleden vonden we een HD2900XT voor 340 euro een prima prijs en mocht je voor een 8800GTX dik 500 euro lappen. De uitermate zwakke 8600 serie was ook stevig aan de prijs met bijna 150 euro voor de GT en zelfs richting de 200 euro voor een 8600GTS die nog niet eens de helft van een 8800GT presteert.
En naast de absoluut lagere prijzen vandaag de dag heb je ook nog het inflatie effect, waardoor een euro toen meer koopkracht had dan een euro nu. Eind 2006 kocht je twee 8800GTX'en voor 1200 euro, nu koop je voor ongeveer dezelfde prijs (gecorrigeerd voor inflatie) vier HD5870 kaarten.
[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 29-10-2009 02:20 ]
Goud is geen geld
AMD set to increase Radeon HD 5800 prices?
....In order to address the chronic shortage of 5850 and 5870 boards [we heard multiple cases of backlogs being into millions of dollars], AMD decided to raise up the prices by anywhere between $15-25 per card, so the new prices of 5850 will be up from 279.99 to the originally planned $299 and when the stock refreshes, Radeon HD 5870 should go for $399.
....
bron: http://www.brightsideofne...adeon-hd-5800-prices.aspx
De vraag is dan ook, heb je die driver al onder windows 7 geprobeerd? Klagen over het gebrek aan een 'officiele' driver omdat je dan wellicht een niet werkende videokaart hebt gaat natuurlijk nergens over zolang je zelf geen probleem hebt ondervonden. Als het werkt dan werkt het. Verder ondersteunt die laatste Vista-driver ook nog de Radeon 9500/9700 serie kaarten, de eerste DX9 kaarten van ATI. Dat is dus nog een generatie meer/eerder dan wat nVidia ondersteunt. NVidia heeft de ondersteuning voor hun FX5k series blijkbaar ook geschrapt.Naluh! schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:28:
Dat je 'pas wat te klagen hebt als de kaart helemaal niet meer werkt' is natuurlijk een uitspraak die kant noch wal raakt maar dat snap je zelf ook wel hoop ik.
De goedkoopste beschikbare DX11 kaarten zijn inderdaad ongeveer 120-130 euro (als je naar de direct leverbare kaarten kijkt). Dat is helemaal niet zo'n slechte prijs, als je kijkt naar de prestaties die je daarvoor krijgt. Nog maar anderhalf jaar geleden betaalde je ~300 euro voor dergelijke prestaties. Dus om te stellen dat DX11 kaarten onbetaalbaar duur zijn, is gewoon een excuses aanvoeren om te kunnen klagen over het ontbreken van officiele drivers-support.Waar koop jij die kaart vraag ik me af? Ik zie ze nergens namelijk
Verder kun je je natuurlijk ook afvragen waarom nVidia tot nog toe helemaal geen DX11 ondersteuning biedt. Niet met software en niet met hardware. Je hebt genoeg keuze, de eerste is om een topic aan te maken wanneer je de Vista-drivers hebt geprobeerd en onoverkomenlijke problemen hebt mogen ondervinden.
Tja bij mij schiet er meteen iets te binnen over vraag en aanbod. Zie bv wow en de auction house. Daar gaan die prijzen ook heen en weer. Soms betaal je voor Runecloth 1,5 gold en de andere keer 12 gold. Gewoon omdat er veel vraag is maar er weinig van dat spul is.Gurneyhck schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 03:07:AMD set to increase Radeon HD 5800 prices?
....
In order to address the chronic shortage of 5850 and 5870 boards [we heard multiple cases of backlogs being into millions of dollars], AMD decided to raise up the prices by anywhere between $15-25 per card, so the new prices of 5850 will be up from 279.99 to the originally planned $299 and when the stock refreshes, Radeon HD 5870 should go for $399.
....
En iedereen wordt dan meteen boos dat AMD aan het uitbuiten is en dat soort zaken. Dat snap ik ook wel dat het vervelend is dat je meer moet betalen. Maar iedereen zal dat doen. Zie ook de Grote wuppies die je gratis kon sparen maar die voor hoge bedragen op marktplaats verkocht werden. Dit is gewoon een normaal effect. nVidia had dit ook gedaan alleen dan misschien met hogere prijs stijgingen.
Kijk, daar heb je het gedonder al...Gurneyhck schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 03:07:AMD set to increase Radeon HD 5800 prices?
....
In order to address the chronic shortage of 5850 and 5870 boards [we heard multiple cases of backlogs being into millions of dollars], AMD decided to raise up the prices by anywhere between $15-25 per card, so the new prices of 5850 will be up from 279.99 to the originally planned $299 and when the stock refreshes, Radeon HD 5870 should go for $399.
....
Geen concurrentie, veel vraag, dus we gaan maar meer vragen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Verwijderd
GTX280 anyone ? die was ook overprices. Er kon zo 150 euro van af toen de HD4870 uit was...... Zegt mij genoeg niet ? Dit hoort er gewoon allemaal bij. AMD had de 5870 ook meteen voor 500 euro op de markt kunnen zetten.RappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:33:
[...]
Kijk, daar heb je het gedonder al...
Het is gewoon heel simpel; AMD kan niet aan de vraag voldoen, dus verhogen ze de prijs zodat er minder vraag is, en ze wel aan de vraag kunnen voldoen. Tegen de tijd dat de HD5800 goed leverbaar is, zal de prijs wel weer dalen...
In dit geval heeft het meer te maken met een shortage dan met uitknijpen van klanten.
Er is nagenoeg nergens een HD5800 meer te krijgen momenteel.
AMD kan dit beter snel fixen, want ze lopen nu kapitalen mis.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik denk eigenlijk niet dat AMD nou kapitalen misloopt, ze produceren nu, neem ik aan in ieder geval, al aan de max van hun capaciteit om zoveel mogelijk HD5000 kaarten te kunnen verkopen, dus ze kunnen niet zomaar meer kaarten gaan produceren. Dan moeten ze ergens anders capaciteit inkopen, en dat gaat niet zomaar lijkt me. Dus tegen de tijd dat ze die extra capaciteit ingezet hebben, is de vraag alweer afgenomen omdat ze nu natuurlijk wel langzaamaan leveren.RappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:10:
Dit is overigens pure speculatie, aan de hand van wat ik her en der opgepikt heb over economie en dergelijke
Verwijderd
Klopt ook amd is hierin gewoon te vergelijken met nvidia en intel hoor.RappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:33:
[...]
Kijk, daar heb je het gedonder al...
Zo gaat dat gewoon eerst het geld dan de mensen. Ik ben trouwens blij dat ik niet heb gewacht
met aankopen en ik ben blij dat ik niet heb gewacht op de 5890
Verwijderd
Weet jewathet mooie is van nvidia word het niet geaccepteerd en van amd wel?spNk schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:13:
Tja, het zijn natuurlijk allemaal bedrijven, en geen liefdadigheid instellingen.
Beetje krom eingelijk

Verwijderd
Ik lees toch genoeg reacties die het niet tof vinden. Maar ik hou het eerst bij eerst zien dan geloven. Al ben ik benieuwd of AMD zelf de prijs verhoogt, of juist de retailers.Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:17:
[...]
Weet jewathet mooie is van nvidia word het niet geaccepteerd en van amd wel?
Beetje krom eingelijk
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 10:21 ]
Als die 5890 idd zulke lage clocks heeft, hoef ik hem ook niet.Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:08:
Ik ben trouwens blij dat ik niet heb gewacht
met aankopen en ik ben blij dat ik niet heb gewacht op de 5890
Dan is HD5870 CF beter en sneller.
[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 29-10-2009 10:21 ]
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:20:
Al ben ik benieuwd of AMD zelf de prijs verhoogt, of juist de retailers.
Lijkt me duidelijk toch?AMD set to increase Radeon HD 5800 prices?
Edit; sorry, ik had mijn vorige post moeten/ kunnen aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 29-10-2009 10:24 ]
Verwijderd
Nog lang niet genoeg reacties als het 50-50 moet wordenVerwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:20:
[...]
Ik lees toch genoeg reacties die het niet tof vinden. Maar ik hou het eerst bij eerst zien dan geloven. Al ben ik benieuwd of AMD zelf de prijs verhoogt, of juist de retailers.
Verwijderd
Eerst zien dan geloven hoorRappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:23:
[...]
[...]
Lijkt me duidelijk toch?
Edit; sorry, ik had mijn vorige post moeten/ kunnen aanpassen.
Ja... dat is realistisch..../sarcasmeVerwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:27:
[...]
Nog lang niet genoeg reacties als het 50-50 moet worden
Verwijderd
Het was ook maar een grapje
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 10:32 ]
Hebben we het nu over de 5890 of de 5980 5970RappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:21:
[...]
Als die 5890 idd zulke lage clocks heeft, hoef ik hem ook niet.
Dan is HD5870 CF beter en sneller.

Dat ligt eraan; als nvidia gewoon even zijn prijs omhoog haalde was er niet zoveel aan. Maar een zelfde kaart een ander naam geven en zo onwetende mensen laten denken dat die sneller en beter is dan de vorige (hoger type nr) en zo extra geld proberen te verdienen kan je natuurlijk niet echt vergelijken met een simpele vraag/aanbod reactie van amd. In mijn geval dan toch, dat er mensen zijn die met 2 maten meten tja, die zullen er altijd zijn zeker.Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:17:
[...]
Weet jewathet mooie is van nvidia word het niet geaccepteerd en van amd wel?
Beetje krom eingelijk
En natuurlijk als een bedrijf in het verleden smerige trukjes uithaald dan kan je er minder van verdragen. AMD is altijd zowat de underdog geweest die het heeft moeten opboxen tegen 'trukjes' van nvidia en Intel en daarom zullen ze in de ogen van de meeste tweaker (of andere die iets van de history kennen en de verhalen aan elkaar kunnen knopen) iets meer mogen
[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 29-10-2009 11:01 ]
5950/5970kluyze schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:52:
[...]
Hebben we het nu over de 5890 of de 5980? Want van een mogelijke 5890 is natuurlijk nog niets (/niet veel) geweten.
|2600k|Asus 290|
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Tja als je de HD5870 tov de HD4870 zet is 300 euro goedkoop. 350 is dan een betere prijs. Op dit moment verkopen de leveranciers de kaarten voor 350+ euro aan de winkels. Die doen er marge boven op zit je op 370.Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:32:
Maar 500 euro zouden ze nooit worden lijkt me hooguit 350 ofzo alsze nu 300 euro zouden zijn.
Het was ook maar een grapje
Hmm... dat zal geen HD5950 zijn (2x5850), want dan zou ie 50-100euro te duur zijn. Maar jij zegt dus nu dat de HD5970 niet voor 500euro gelaunched wordt... Dan heb ik geen idee welk product het 500euro spot zou moeten opvullen. Lijkt me ook wat veel voor een HD5870 six edition, niet?CJ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:54:
€500 zal het sowieso niet worden. Daar zit een ander product wat nog niet officieel is aangekondigd.
Verwijderd
Even overklokken en hoppa, bang for buck.
Hij bedoelde dat de 5870 geen 500 euro zal wordenGurneyhck schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:58:
[...]
Hmm... dat zal geen HD5950 zijn (2x5850), want dan zou ie 50-100euro te duur zijn. Maar jij zegt dus nu dat de HD5970 niet voor 500euro gelaunched wordt... Dan heb ik geen idee welk product het 500euro spot zou moeten opvullen. Lijkt me ook wat veel voor een HD5870 six edition, niet?
[ Voor 64% gewijzigd door Bullus op 29-10-2009 11:04 ]
|2600k|Asus 290|
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:59:
AIk geloof dat die 5890 gewon 2 5870 zijn met mindere clocks de rest is het zelfde lijkt mij ?
Ik denk dat je voor rond de 500 euro die HD5950 kunt krijgen. Bij een niet officieel aangekondigd product denk ik aan een dual gpu videokaart die niet door AMD zelf wordt verkocht, een beetje zoals de HD4850 X2 destijds van Sapphire. Een eventuele full-featured HD5970 zou dan makkelijk naar 600 euro kunnen als deze echt 2x zo snel is als een HD5870.CJ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:54:
€500 zal het sowieso niet worden. Daar zit een ander product wat nog niet officieel is aangekondigd.
Een HD5890 kun je denk ik nog wel even op wachten, er is nu nog weinig reden om die op de markt te brengen..
Goud is geen geld
Verwijderd
ze ook niet doen.
Verwijderd
Dat werkt zo wel. Daarbij hebben ze bij TSMC al niet genoeg capaciteit om nog meer productie te doen. Dus een extra lijn er bij is niet lonend.Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:18:
Hoe zo weining redenen, omdat er toevallig geen concurentie is? Jah zo werkt dat natuurlijk niet en dat gaan
ze ook niet doen.
Verwijderd
Waarom een 5890 uitbrengen als de 5870 nog prima verkoopt?
Edit: laat, maar ander argument. Reinman maakt z'n ondertitel waar
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 11:23 ]
HD 5870X2 (HD 5970) Benchmarks and Images

http://alienbabeltech.com/main/?p=12606
[ Voor 21% gewijzigd door Splinter Cell op 29-10-2009 11:26 ]
Je denkt te moeilijk. Niet doen. Er staat op dit moment maar 1 Hemlock model op de planning.frankknopers schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat je voor rond de 500 euro die HD5950 kunt krijgen. Bij een niet officieel aangekondigd product denk ik aan een dual gpu videokaart die niet door AMD zelf wordt verkocht, een beetje zoals de HD4850 X2 destijds van Sapphire. Een eventuele full-featured HD5970 zou dan makkelijk naar 600 euro kunnen als deze echt 2x zo snel is als een HD5870.
Een HD5890 kun je denk ik nog wel even op wachten, er is nu nog weinig reden om die op de markt te brengen..
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Verwijderd
Jammer, geen HD5950 dus?CJ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:34:
[...]
Je denkt te moeilijk. Niet doen. Er staat op dit moment maar 1 Hemlock model op de planning.
nieuws: Radeon HD 5970-benchmarks gelekt en HD 5950 is geen dual-gpu-kaartEen anonieme bron weet aan Tweakers.net te meldden dat de HD 5950 in feite een HD 5870 is, maar dan met zes mini-displayport-uitgangen. De kaart stond eerder bekend als de six-edition. Wanneer deze videokaart uitkomt en voor welke prijs is nog niet bekend.
nieuws: Radeon HD 5970-benchmarks gelekt en HD 5950 is geen dual-gpu-kaart
Wel vreemd, stel er komt dan nog een 5890, en er gaat daarvan een six versie van komen, welk type nummer zou die dan krijgen? 5960? Ook vind ik dat 5950 doet vermoeden dat die niet heel high-end is, een xx50 kaart is meestal trager als een xx70 of xx90. Wat ook het geval is tov de 5970 maar het gaat toch de snelste single gpu zijn, afgezien van een eventuele 5890. Dan zou ik eerder de 5970 de six versie van de 5870 maken, zou in mijn ogen veel logischer zijn. Maar wie ben ik natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Splinter Cell op 29-10-2009 11:55 ]
Afzettersprijzen die je betaalt als je NU een 5xxx kaart wil. Die dingen zijn volgens de pricewatch zo'n beetje nergens op voorraad, ja, bij Komplett zag ik een 5850 voor meer dan 300 euro. Dat is afzetterij.frankknopers schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 02:18:
[...]
Wat noem je nou precies afzettersprijzen? De frustratie dat de HD5800 kaarten sinds de launch in prijs zijn gestegen is begrijpelijk, maar zelfs dan is het nog steeds een hele mooie deal. Eindelijk een snelle videokaart die ook nog eens zuinig en stil is en die qua prijs niet buitensporig is.
Vandaar dat ik spreek over een 'cardboard launch'.
Die kapitalen die ze mislopen fixen ze juist met de prijsverhoging. En die prijs gaat pas substantieel dalen als ze weer last van nVidia krijgen.RappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:10:
Het was misschien een beetje zwart wit wat ik neerzette.Het was een beetje cynisch bedoeld.
Het is gewoon heel simpel; AMD kan niet aan de vraag voldoen, dus verhogen ze de prijs zodat er minder vraag is, en ze wel aan de vraag kunnen voldoen. Tegen de tijd dat de HD5800 goed leverbaar is, zal de prijs wel weer dalen...
In dit geval heeft het meer te maken met een shortage dan met uitknijpen van klanten.
Typisch om te zien trouwens hoe de prijsverhogingen van AMD verdedigd worden, als een ander bedrijf dit doet is het huis te klein. Objectief blijven is blijkbaar erg moelijk
Ik vind dat je erg overdreven bezig bent. Komplett had de HD5870 voor 500+ in de lijst staan dacht ik. Niet echt representatief.Naluh! schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:08:
[...]
Afzettersprijzen die je betaalt als je NU een 5xxx kaart wil. Die dingen zijn volgens de pricewatch zo'n beetje nergens op voorraad, ja, bij Komplett zag ik een 5850 voor meer dan 300 euro. Dat is afzetterij.
Vandaar dat ik spreek over een 'cardboard launch'.
Ja de HD5xxx kaarten zijn wat duurder dan verwacht/gehoopt, dat vind ik ook minder, maar het beweegt zich binnen een acceptable bandbreedte.
De hele goedkope shops werkten altijd al met lokkertjes (zowel bij nV als AMD) die ze pas na veel langere tijd waar kunnen maken.
Om zo'n lokker bodem prijs als standaard te nemen en dan de rest afzetters te noemen slaat nergens op.
Mensen die perse voor een dubbeltje op de laagste rij wilden zitten zijn nu onterecht pissed op AMD imo.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 29-10-2009 12:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Wel grappig dat als 725 de echte clocks worden dat de X2 kaarten in verhouding steeds trager worden dan hun single card tegenhangers:CJ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:34:
[...]
Je denkt te moeilijk. Niet doen. Er staat op dit moment maar 1 Hemlock model op de planning.
HD3870 = 775 MHz - HD3870 X2 = 825 MHz = 50 MHz sneller dan single
HD4870 = 750 MHz - HD4870 X2 = 750 MHz = Even snel als single
HD5870 = 850 MHz - HD5970 (HD5870 X2) = 725 MHz = 125 MHz trager
Ik hoop niet dat dit zich door gaat zetten in de toekomst
Verwijderd
Meeste tweakers reageren zo omdat we 8800GTX'n kochten aan €1200 voor een paar. Of een 6800ultra voor €650.
Snelste graka op de wereld gaat van €300 naar €320? Nobody cares en zeker niet omdat je in alle sectoren kan zien dat prijzen terug stijgen. Iets wat momenteel vrij positief is na 2jaar vele ontslagrondes.
Ik ook niet. Hoe zou zo'n ding met negatieve klokspeeds presteren...Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:21:
[...]
Wel grappig dat als 725 de echte clocks worden dat de X2 kaarten in verhouding steeds trager worden dan hun single card tegenhangers:
Ben overigens tot nu toe erg tevreden met de HD5870. Zuinig,stil, presteert goed
Enig ding is dat ik een paar keer in meer of mindere mate corruptie in beeld heb in 2D.
Driver of hardware fout
[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 29-10-2009 12:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat is volgens mij gewoon het hele verschil.
The Flying Dutchman
Die naamgevingen lijken ook helemaal nergens op.Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:21:
[...]
Wel grappig dat als 725 de echte clocks worden dat de X2 kaarten in verhouding steeds trager worden dan hun single card tegenhangers:

Noem die dual kaart nu gewoon X2. Dat is veel duidelijker imho.
5850
5870
5950
5970
Hier is niet uit af te leiden dat de 5970 een dual GPU kaart betreft.
Daar komt bij dat ik het best vreemd vind dat die dual kaart zulke lage clocks heeft. Dat slaat toch nergens op? Als je ziet hoe laag de temps van 1 HD5870 zijn, dan zou de koeling het probleem niet hoeven zijn lijkt me. En quao powerconsumption zou hij ongeveer net zoveel stroom zuipen als een GTX295, dus ik snap er werkelijk niks van.
Of ze doen dit expres om later een eventuele dual Fermi te kunnen counteren.
[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 29-10-2009 12:33 ]
En bij de GTX295 is wel af te leiden dat het om een dual GPU kaart gaat?RappieRappie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:31:
[...]
Die naamgevingen lijken ook helemaal nergens op.![]()
Noem die dual kaart nu gewoon X2. Dat is veel duidelijker imho.
5850
5870
5950
5970
Hier is niet uit af te leiden dat de 5970 een dual GPU kaart betreft.Noem hem dan HD5870X2 od HD5970X2.
De naamgeving is nu gebaseerd op performance. Er zijn genoeg mensen die dachten dat een HD4890 sneller was dan een HD4870X2 ondanks dat er X2 achter de ene kaart stond en dat kwam puur en alleen omdat de ene kaart een 90 had en de ander een 70. 90 is toch immers hoger (en dus sneller) dan 70?
Er komt veel meer bij kijken bij de naamgeving. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die dit topic niet volgt, uitgaat dat een hoger modelnummer ook sneller betekent. NV had dat goed begrepen met de GTX295. Het maakt voor de meeste mensen ook niet uit of het een dual GPU kaart is of niet. Het gaat ze om performance en dan zal het ze worst wezen hoe die performance bereikt wordt.
Kijk hier op het forum is iedereen kritisch en heeft altijd wel wat te zeuren (dat is inherent aan forums), maar kijk ook verder dan technische sites. Jan modaal komt niet op dit soort sites. Die gaan naar de winkel en vragen om de snelste kaart. Een verkoper heeft dan veel minder moeite om te verkopen dat een HD5970 sneller is dan een eventueel toekomstige HD5890, dan wanneer het HD5870X2 had geheten.
Veel mensen hebben bij een X2 toch nog altijd het gevoel dat het soms niet echt goed werkt, dat het soms slecht schaalt, enzovoorts. Door die kaart niet X2 te noemen voorkom je dat gedeeltelijk (tweakers weten natuurlijk wel dat er 2 gpu's onder motorkap zitten). Het past ook bij een strategie waar je er vanuit gaat dat het er niet toe doet of een videokaart nou 1, 2, 3, of 100 gpu's aan boord heeft om een bepaalde performance te halen.
Uiteindelijk wil je gewoon dat het allemaal transparant wordt: je wilt een product waarbij de schaling niet afhankelijk is van de software ondersteuning of profielen voor games, maar dat het `gewoon werkt'. Als het `gewoon werkt' dan heeft het ook geen enkele zin om dat ding X2 te noemen, je geeft hem gewoon een hoger nummertje waarmee je aangeeft: `deze is sneller'.
Trouwens: als de kaart 5870X2 zou heten, zou het dan niet een beetje gek zijn dat de cores/mem niet op dezelfde kloksnelheden lopen als bij de gewone 5870? Als de kloksnelheid hoger ligt (zoals bij de 3870X2) dan hoor je niemand klagen natuurlijk. Als de kloksnelheid gelijk ligt (zoals bij de HD4870X2) dan is er ook niets aan de hand. Breng je een HD5870X2 uit met lagere kloksnelheden dan de HD5870, dan krijg je scheve gezichten. Marketing technisch gezien is dat gewoon niet handig.
The Flying Dutchman
Klopt. Alleen ik vind het gerucht over de 5950 op de FP wel hardnekkig: Dat de HD5870 Six nu HD5950 zou heten. Door de naam zou je zeggen dat deze sneller is. Maar het enige verschil is 6 DP aansluitingen voor meer monitoren.CJ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:59:
[...]
En bij de GTX295 is wel af te leiden dat het om een dual GPU kaart gaat?
De naamgeving is nu gebaseerd op performance. Er zijn genoeg mensen die dachten dat een HD4890 sneller was dan een HD4870X2 ondanks dat er X2 achter de ene kaart stond en dat kwam puur en alleen omdat de ene kaart een 90 had en de ander een 70. 90 is toch immers hoger (en dus sneller) dan 70?
Er komt veel meer bij kijken bij de naamgeving. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die dit topic niet volgt, uitgaat dat een hoger modelnummer ook sneller betekent. NV had dat goed begrepen met de GTX295. Het maakt voor de meeste mensen ook niet uit of het een dual GPU kaart is of niet. Het gaat ze om performance en dan zal het ze worst wezen hoe die performance bereikt wordt.
Kijk hier op het forum is iedereen kritisch en heeft altijd wel wat te zeuren (dat is inherent aan forums), maar kijk ook verder dan technische sites. Jan modaal komt niet op dit soort sites. Die gaan naar de winkel en vragen om de snelste kaart. Een verkoper heeft dan veel minder moeite om te verkopen dat een HD5970 sneller is dan een eventueel toekomstige HD5890, dan wanneer het HD5870X2 had geheten.
5970 kan ik prima mee leven. Wel een beetje jammer van de clock speeds (mits die ook final worden). Ik had liever gezien dat die 5950 zou heten. Maar goed het is geen ramp. Maar 2x HD5870 in CF zal dus sneller zijn.
Verwijderd
Wat waren de begin prijzen van de 4870x2 en de Radeon X1900 XTX ?Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:22:
Jouw objectiviteit hebben we al gezien Naluh!.
Meeste tweakers reageren zo omdat we 8800GTX'n kochten aan €1200 voor een paar. Of een 6800ultra voor €650.
Snelste graka op de wereld gaat van €300 naar €320? Nobody cares en zeker niet omdat je in alle sectoren kan zien dat prijzen terug stijgen. Iets wat momenteel vrij positief is na 2jaar vele ontslagrondes.
Zal wel in lijn met de temps liggen, dat ze niet dezelfde clockspeeds kunnen komen.5970 kan ik prima mee leven. Wel een beetje jammer van de clock speeds (mits die ook final worden). Ik had liever gezien dat die 5950 zou heten. Maar goed het is geen ramp. Maar 2x HD5870 in CF zal dus sneller zijn.
Ik neem aan dat 2 GPU's meer warmte afgeven.
Maar 2 5850's zouden trager moeten zijn, die heeft dezelfde klok maar minder stream processors dus 5950 zou eigenlijk ook geen goede naam zijn. Misschien 5960Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:11:
[...]
Ik had liever gezien dat die 5950 zou heten. Maar goed het is geen ramp. Maar 2x HD5870 in CF zal dus sneller zijn.

Het is waar dat voor de gemiddelde gebruiker op deze ronde bol het voornamelijk de nummertjes zijn die het hem doen. Maar nu ga je weer mogen opletten. Ik bv wil liever de snelste single gpu oplossing. Dan ga ik eerst mogen zoeken tussen de 59x0 reeks om te zien welke kaart nu wel of niet een multi-gpu kaart is. Niet zo veel werk maar toch weer wat extra. Voor mij telt het wel hoe die kaart aan die performantie komt. En daar waren de oudere namen wel beter op gericht. Maar in de ogen van AMD is het natuurlijk beter om je meer te richten op de meerdereheid dan naar de mindere tweakers te kijken.
Verwijderd
Kan je makkelijk in de pricewatch opzoeken weet je...Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:19:
[...]
Wat waren de begin prijzen van de 4870x2 (€400) en de Radeon X1900 XTX (€500) ?
2009: HD5870: $379 (€329-€349)Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:19:
[...]
Wat waren de begin prijzen van de 4870x2 en de Radeon X1900 XTX ?
2008: HD4870X2: $549 (€449-€499)
2008: HD4870: $299 (€279)
2007: HD3870: $219
2007: HD2900XT: $399
2006: X1950XTX: $449 (€399)
2006: X1900XTX: $649 (€649)
2005: X1800XT: $549
2004: X850XT PE: $549
2003: 9800XT: $499
2002: 9700Pro: $399
We hebben nu dus voor €50 (HD4670) de performance van een videokaart die in 2006 voor $649 (X1900XTX) werd gelanceerd.
Verwijderd
Ontopic
Nu de grote hamvraag. Is de pcie 2.0 16x nu geen lichte bottlenek voor de 5970.
Er gaat namelijk best veel rekenkracht door dat smalle straatje
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!