"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
The devil is in the details.
6 vind ik ook wel een erg mooie foto, alleen ontbreekt er voor m'n gevoel iets (geen idee wat alleen) en ik vind het jammer dat die microfoonstand precies voor de gitarist zit.
Heb veel foto's gemaakt, maar dit vind ik de 2 beste van de hele avond. Fotograferen doe ik pas sinds 2 maanden en probeer zoveel mogelijk het beste er van te maken.
Ben ook vooral opzoek naar tips.
Foto's zijn gemaakt met een D3100 en 18-55 kitlens.

DSC_1625 by jenenden, on Flickr
Zanger van That Band From Holland

DSC_1712 by jenenden, on Flickr
Onbekende dame
Ik wil heel graag wat tips en pointers naar wat er beter had gekund.
1 ding is wel verkeerd gegaan en dat is de instelling voor de belichting. Deze stond nog op zonlicht.
Verder heb ik alle foto's op Aperture-priority AE genomen, om zo het meeste licht in de lens te krijgen.
Ik ben zelf een jaar of anderhalf terug uit het niets, zonder achtergrond of kennis, met concertfotografie begonnen. Als ik terugkijk naar wat ik gemaakt heb, zie ik groei door de loop der tijd.
Bij jouw foto's zie ik dat vooral de compositie niet goed is. Bij DSC_1625 zou je de foto bijvoorbeeld bij de zanger af kunnen snijden. De andere foto stopt te vroeg. Je bent niet ver genoeg ingezoomd om de gitaar af te kunnen kappen en nu ziet het geheel er behoorlijk vreemd uit.
Ik kan de settings van de camera voor de rest niet vinden, maar bij concertfotografie kan je in de regel een zo hoog mogelijk diafragma gebruiken. BIjvoorbeeld 2.8 of nog hoger. Dat zorgt ervoor dat, als je onderwerp scherp en gefocused is, de achtergrond wat wegvalt. Dat zie je als je een normale foto maakt. Hierdoor kan je de aandacht ook meer op het onderwerp leggen.
Ik ben geen expert, maar gewoon wat tips. Als je écht iets met concertfotografie wilt doen, kan ik misschien wel regelen dat je een keer een dag met een fotograaf van ons meeloopt. Dat zijn allemaal vrijwilligers zonder échte vakkennis, maar wel met veel ervaring uit de praktijk.
@Dennis_k: De eerste is wat donker. Daarnaast heb je links van je onderwerp een hoop loze ruimte waar eigenlijk niets gebeurt. Wat verder naar rechts geframed had het een sfeerplaat kunnen zijn, verder gecropt een portret.
De tweede vind ik beter, al had je daar wellicht iets naar rechtsonder kunnen framen. Dan had je de gitaar iets minder krap gehad en de loze ruimte boven en links van de zangeres verkleind. In dit geval zit de gitaar écht net op het eind van het frame, maar in veel gevallen waar je wat ruimte mist kun je dat optisch groter maken door aan de andere kant wat bij te snijden.
Dan zoals ik eerder zei wat platen van Conincx Pop. De eerste 6 zijn geschoten met de 70-200 f/2.8 II IS. Bij de laatste twee werd het dusdanig donker dat ik op ISO1600 wide open niets meer stilgezet kreeg, en ben ik dus naar de 50 f/1.8 gewisseld. Die 70-200 is trouwens echt een beest van een lens! Z'n geld meer dan waard
In de nabewerking heb ik geprobeerd meer punch in de foto's te krijgen d.m.v. contrast- en claritywijzigingen. Ook heb ik in de meeste foto's nog een S-curve in de levels gezet. Uiteindelijk heb ik veel sterker bewerkt dan ik eerder gedaan zou hebben, maar ik ben wel tevredener met het resultaat. Wel kostte het enorm veel tijd, met de meeste foto's ben ik 5-10 minuten kwijt geweest, met sommige 45 minuten (een gigantisch overbelicht vlak in een verder fijne foto dichtclonen en bijwerken, dat soort dingen

Wat ik overigens érg leuk vind is dat Guru Josh zijn management een paar van mijn foto's op zijn Facebookpagina heeft gezet, en heeft gevraagd of ze ze ook op z'n website mogen gebruiken
Alle foto's klikbaar voor groter formaat
#1: Triple Dice

#2: Honningbarna

#3: Slam & Howie & the Reserve Men

#4: Slam & Howie & the Reserve Men

#5: Murdering Tripping Blues

#6: Sven Hammond Soul

#7: Del Castillo

#8: Guru Josh

Ticking away, the moments that make up a dull day
#1: Mooi licht!
#2: Nice, maar had nog wel meer van de strijkstok bij gemogen imo.
#3: Beetje krap
#4: Wederom mooi licht en gave reflectie
#5: Nice
#6: -
#7: Gave foto, vind de persoon onder in de hoek echter een beetje storend
#8: Coole foto, leuk dat de lichtstraal precies bij zn hand zit.
Willy Moon (Foto's klikbaar)
Fujifilm X100:

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
@Wavemaster100: De eerste actiefoto, erg mooi gedaan.
Ik was laatst in de bibliotheek in Almere en werd verrast door deze jongeman die de piano tot zijn macht nam.

The pianist by marco paint, on Flickr
[ Voor 7% gewijzigd door quicksilvernet op 13-08-2012 11:59 ]
Lekkere foto's Wormaap. Ik mis wel wat context/omgeving, op #8 van Guru Josh na zijn het allemaal redelijk universele/steriele tele plaatjes zo. Ze doen allemaal redelijk 'krap' gekaderd aan, al zou ik op #4 wel een nog closer shot willen zien omdat je het publiek ziet in de reflectie van zijn zonnebril.
Wavemaster100 dapper, concertfotografie met de X100. Moet ik ook eens doen
quicksilvernet Jammer dat je niet een paar passen dichterbij durfde te komen, nu wordt het (letterlijk) wat afstandelijk. De linker en bovenrand van de foto voegen niet zo heel veel toe, en omdat de pianist zo redelijk ver weg is afgebeeld gaat er veel detail/intimiteit verloren. Al zou deze foto afgedrukt op heel groot formaat juist wel weer beter uit de verf komen denk ik.
---
Australische 'lekkere bak herrie' rockband Tracer:

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
@Chiron: Mooie plaatjes! alleen 2 had wel wat meer naar rechts gemogen. 1 & 3 zijn mooi!
@wavemaster100: Mooie compositie! wel wat ruis, maar stoort hier niet echt.
Hierbij een paar foto's van afgelopen weekend van een band die speelde in een lokale discotheek waar ik werk.
1:

IMG_2561.jpg by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
2:

Band Profile by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
3:

Band Profile by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 06-09-2012 18:00 ]
#1 doet me niet zo heel veel, misschien als je een iets ander standpunt had gekozen (paar stapjes naar rechts) en de focus op zn gitaarpick had gelegd, in plaats van zoals nu op de achterkant van zijn hand die het zicht blokkeert.. Bij #3 is het jammer dat zijn gezichtsuitdrukking niet te zien is door de onscherpte en het feit dat zijn gezicht net in de schaduw valt.
---
Cafe Pakhuis Wilhelmina in Amsterdam, 2 weken geleden:
APRIL:

Steve Morse

Neal Morse

Mike Portnoy

Dave LaRue

Casey McPherson
---
Megabonusbump nu na een maand stilte in dit draadje:
Metal/hardcore avondje:

Deathfest 2-11-2012 Podium Victorie by renegesink, on Flickr

Het oneindige X 0
Bands vonden het flitsen allemaal prima trouwens, bij een singer/songwriter ben ik wat terughoudender met flits. En je moet goed uitkijken dat je de sfeer niet wegflitst, dat gebeurt al snel.
Ik ben trouwens wel aan het sparen voor een wireless radio trigger setje, want nu ben ik nog afhankelijk van line-of-sight met mn popup flitser; die is er afgelopen vrijdag bijna afgemaaid in de moshpit
Op hele hoge ISO waardes wordt de command flits ook al snel een lelijke directe popup flash op het onderwerp, dan is RF ook fijner.
Kijk zo leer je weer eens wat!Chiron schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:02:
Yep, ik cheat af en toe met mn SB800 op de speakers vanaf de zijkant als 'profielspot', want soms is het zelfs met een 50/1.4 op ISO12800 niet te doen.
Bands vonden het flitsen allemaal prima trouwens, bij een singer/songwriter ben ik wat terughoudender met flits. En je moet goed uitkijken dat je de sfeer niet wegflitst, dat gebeurt al snel.
Ik ben trouwens wel aan het sparen voor een wireless radio trigger setje, want nu ben ik nog afhankelijk van line-of-sight met mn popup flitser; die is er afgelopen vrijdag bijna afgemaaid in de moshpit![]()
Op hele hoge ISO waardes wordt de command flits ook al snel een lelijke directe popup flash op het onderwerp, dan is RF ook fijner.
Ik zat mij het zelfde af te vragen.
Weet je al welke triggers je wilt gaan aanschaffen?
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Voor de rest is het een beetje een experiment hoor, puur om te kijken wat ik kan doen aan de brakke lichtomstandigheden tijdens een optreden.
Ik heb het zelf weer afgekeken van een partyfotograaf die dj's op deze manier fotografeerde
Alleen licht van achter is niet zo erg, als er genoeg mensen vooraan het podium staan zul je nog verbaasd staan hoeveel licht er wordt weerkaatst waardoor je een soort natuurlijk front-light krijgt, vaak is er ook rook op het podium wat het juist makkelijker maakt aangezien je dan vaak enorm omlaag moet in je ISOWokker schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:35:
@Chiron even complimenten voor je Foto's ben zelf regelmatig in victorie geweest zowel als bezoeker en om op te treden met mijn band. Dus ik weet hoe lastig het licht daar is, (Alleen recht van achter) maar jij weet toch elke keer weer mooie plaatjes te maken. Gebruik je nog iets van een flitser ofzo?
Veel irritanter is prachtige back-light op het podium in combinatie met rood front-light, dat soort foefjes.
@Chiron, inderdaad complimenten voor je foto's, brengen de sfeer mooi over!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Bedankt, voor zowel het compliment als de opbouwende kritiek. De scherpte mag, gezien de gebruikte lens (kitlens met f/5.6 in telestand), de relatief lange sluitertijd als gevolg daarvan en de omstandigheden (schietend vanuit het publiek hoofden en handen ontwijken) haast en wonder worden genoemd.Chiron schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:35:
Prima gefocust en belicht vpeters, compositioneel mag het nog wel wat spannender. De laatste vind ik te krap gekaderd aan de onderkant, de foto daarboven is net weer iets te ruim.
Ehm, wat betreft dat (te krappe) inkaderen aan de onderzijde, dat heeft alles te maken met de al eerder genoemde hoofden en handen van het publiek voor me. Ik vond het als gewone bezoeker (gewoon kaartje gekocht en DSLR onder jas naar binnen gesmokkeld) niet correct om 'voor te dringen' en me door het publiek helemaal naar voren te worstelen. Ik ben bezig met het aanleggen van een portfolio om daarmee de boer op te gaan en opdrachten voor concertfoto's binnen te halen.
Soms moet je ook gewoon durven om (even) voor de rest van het publiek te gaan staan om je shot te maken. En ga sparen voor een 35 of 50/1.8 of iets anders lichtsterkers, dat scheelt enorm veel frustratie ten opzichte van de kitlens. Helemaal als je opdrachtwerk wil gaan doen. Ik ben trouwens benieuwd wat je idee is van opdrachten voor concertfoto's, want veel geld is er niet mee te verdienen, zeker niet als starter
Dat is een fantastische manier om een heel poppodium tegen je in het harnas te jagen. De meeste kleinere poppodia vinden het geen probleem als een camera mee naar binnen neemt vziw, maar dan moet je niet de show gaan bederven voor de bezoekers, en al helemaal niet als je niet voor het poppodium of de artiest zelf werkt.Soms moet je ook gewoon durven om (even) voor de rest van het publiek te gaan staan om je shot te maken.
Ik doe het zelf ook wel eens hoor, betalende bezoekers in de weg lopen, maar dan altijd wel zo min mogelijk en waar mogelijk even vragen. En voor het podium op je LCD schermpje chimpen is al helemaal een no-go.
Uiteraard geld: alles in moderatie, maar het is wel een gevoelig puntje, bekeken vanuit mijn perspectief zowel als concertfotograaf en lichttechnicus. Waar ik werk hebben we er ook eentje rondlopen die zich schuldig maakt aan voorgenoemde zaken en die komt steeds dichter in de buurt van het punt waarop we hem de toegang gaan ontzeggen (dit is na enkele waarschuwingen).
Don't be that guy, wees onzichtbaar voor het publiek en praat met de crew. Gedraag je netjes en wie weet gaat de staf je helpen of krijg je de mogelijkheid om toe te treden tot de fotocrew.
Hier ben ik ook zeer nieuwsgierig naar, ik heb het inmiddels opgegeven en aan mijn portfolio lag het niet (genoeg grote bands en publicaties). Meestal ruil ik de foto's met bandjes tegen wat vinyl als ik het leuke muziek vind.Ik ben trouwens benieuwd wat je idee is van opdrachten voor concertfoto's, want veel geld is er niet mee te verdienen, zeker niet als starter
En nog even over De Victorie: leuk verhaal over dat alleen licht van achter, maar in Chiron's laatste fisheye foto zie ik toch echt minstens 4x frontlicht boven het publiek hangen
Helemaal geen frontlicht zou ook een beetje jammer zijn, icm tegenlicht krijg je dan echt alleen maar silhouetten, zelfs met terugkaatsing van het publiek (i.v.m. je dynamisch bereik)
mocht er trouwens iemand vragen hebben over concertverlichting in poppodia, schiet maar raak
[ Voor 11% gewijzigd door citruspers op 12-11-2012 20:16 ]
De show bederven is dan weer het andere uiterste natuurlijk. Ik bedoelde meer dat als er het fenomeen van de 'verboden cirkel' vooraan is van een meter of 5/6 waar niemand staat, je de durf moet hebben om gewoon naar de rand van het podium te lopen en een shot te maken. Zonde om dan alleen maar shots te maken van veraf met hoofdjes op de voor/ondergrond in beeld. Als er ruimte is, benut die dan. En als mensen gaan zeiken dat je in de weg staat terwijl ze zelf 10 meter van het podium af staan denk ik bij mezelf 'ga dan zelf wat dichterbij staan'citruspers schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:07:
[...]
Dat is een fantastische manier om een heel poppodium tegen je in het harnas te jagen. De meeste kleinere poppodia vinden het geen probleem als een camera mee naar binnen neemt vziw, maar dan moet je niet de show gaan bederven voor de bezoekers, en al helemaal niet als je niet voor het poppodium of de artiest zelf werkt.
Volledig met je eens dat je zo discreet mogelijk te werk moet gaan.Ik doe het zelf ook wel eens hoor, betalende bezoekers in de weg lopen, maar dan altijd wel zo min mogelijk en waar mogelijk even vragen. En voor het podium op je LCD schermpje chimpen is al helemaal een no-go.
Geen mensen opzij duwen omdat je er doorheen wil en probeer het moment vantevoren een 'plan/idee' te hebben voor het shot dat je wil maken. Loop naar voren via de zijkant, maak je shot, en hoepel dan zo snel als je kan weer op! Lenzen wisselen, settings aanpassen in je menu en chimpen kan aan de zijkant of achterin de zaal waar je niemand hindert. Het felle licht van je lcd scherm in het donker kan namelijk ook als irritant worden ervaren. Zelf schiet ik in de rustige stukken vaak niet eens, omdat ik het klikgeluid van mijn sluiter/spiegel al vind storen. Zeker bij iets als een singer songwriter, wat nog veel gevoeliger ligt dan bij een metalbandje.
Hier ook een halve fotograaf/lichttechUiteraard geld: alles in moderatie, maar het is wel een gevoelig puntje, bekeken vanuit mijn perspectief zowel als concertfotograaf en lichttechnicus.
Zelf als lichttech tijdens een dansnacht weleens een irritante fotograaf met een welgemikt schot uit een rookmachine af laten druipen vanaf het podium

Andersom als fotograaf in de Victorie ook regelmatig tussen de nummers door aan de schuiven getrokken als het echt abominabel slecht uitgelicht is, of er simpelweg geen lichttechnieker aanwezig was
Natuurlijk is het de bedoeling dat je zo onzichtbaar mogelijk je ding doet; Kwestie van ervaring en het 'lezen' van het publiek en de artiest en goed opletten wat er om je heen gebeurt. Donkere onopvallende kleding aan, en zelf heb ik de witte logo's op mijn apparatuur afgeplakt (wellicht wat extreem paranoia, maar voor mij werkt het). Ik heb shots gemaakt vanaf 40cm afstand en ook on-stage waarbij de artiest achteraf verklaarde niet eens door had dat ik er was.
Hoofdregel blijft wel, observeer, en hou goed in de gaten wat er gebeurt, ook om je heen en achter je. Ook handig om te voorkomen dat je ineens middenin een moshpit staat, of een glas bier in je nek krijgt
Als je merkt dat het publiek (of nog erger, de artiest) geirriteerd raakt meteen stoppen en wegwezen en ergens anders gaan staan, je hebt er alleen jezelf maar mee, in het ergste geval word je vriendelijk doch dringend verzocht om het pand te verlaten.
Als je al enkele waarschuwingen hebt gehad en toch door gaat dan heb je het inderdaad niet begrepen. Afgelopen zaterdagnacht waar ik was ook een druif andere fotograaf die herhaaldelijk pontificaal (lang) voor de dj bleef staan klikken. Dat snap ik sowieso trouwens niet echt, minutenlang 'hail mary' blijven klikken zoals ik sommigen zie doen, zonder een duidelijk doel of dat ze ook maar enig benul hebben wat ze schieten. Probeer de momentjes te pakken, en dan weer wegwezen. Net zoals mensen die het volledige concert blijven klikken, neem af en toe ook eens een nummer de tijd om lekker het bandje te zien spelen (en de bandleden te observeren).Waar ik werk hebben we er ook eentje rondlopen die zich schuldig maakt aan voorgenoemde zaken en die komt steeds dichter in de buurt van het punt waarop we hem de toegang gaan ontzeggen (dit is na enkele waarschuwingen).
Weten hoe je te gedragen is inderdaad de key. Weet wat er kan, en wat niet, babbel met de crew/organisatie/stagemanager/pr/band/medefotografen en het belangrijkste: probeer absolute topkwaliteit platen af te leveren. Als je goed bent word je vanzelf wel opgemerkt en gevraagd om vaker te komen schieten.Don't be that guy, wees onzichtbaar voor het publiek en praat met de crew. Gedraag je netjes en wie weet gaat de staf je helpen of krijg je de mogelijkheid om toe te treden tot de fotocrew.
Er hangt inderdaad 4x frontlicht, maar helaas niet altijd even goed gesteld, en vaak op niveau 'gloeipit'. Door de combinatie van gloeidraadlampen met het ledlicht van achteren krijg je enorme temperatuurverschillen waardoor vaak het licht van achteren veel te 'koud' is, in combinatie met veel te warme knaloranje huidtinten van voren. Ik weet niet of daar een term voor is, maar 'dynamisch temperatuurbereik' komt het dichtste bij denk ik, waarbij de camera in de slechte gevallen tekort schiet. Dat terugkaatsen tegen het publiek van het licht van achteren helpt alleen bij bepaalde kleuren, ledlicht is wat gebundelder dan conventioneel.. op de een of andere manier 'kaatst' dat wat minder lekker. En zoals eerder genoemd moet het publiek dan wel vooraan staanEn nog even over De Victorie: leuk verhaal over dat alleen licht van achter, maar in Chiron's laatste fisheye foto zie ik toch echt minstens 4x frontlicht boven het publiek hangen
Helemaal geen frontlicht zou ook een beetje jammer zijn, icm tegenlicht krijg je dan echt alleen maar silhouetten, zelfs met terugkaatsing van het publiek (i.v.m. je dynamisch bereik)
Pontificaal in het midden gaan staan werkt trouwens sowieso niet echt, want dan sta je middenin het licht van het frontlicht
Wat dat betreft is de Victorie wel een redelijk verschil met andere (middelgrote) podia waar ik geregeld te vinden ben zoals P60 (waar ik zelf nog steeds af en toe werk als lichttech, naast de Victorie), Duycker, Vorstin, Patronaat, Tivoli, Paradiso en Melkweg, die wel een 'hoog' podium hebben.
De verboden cirkel, dat is inderdaad een leuke, en inderdaad ook een goede redenatie. Ben ik het overigens ook helemaal mee eens, al is het nog altijd wel even pittig om je zo voor de leeuwen te gooien (het idee dat iedereen naar je kijkt enzo).De show bederven is dan weer het andere uiterste natuurlijk. Ik bedoelde meer dat als er het fenomeen van de 'verboden cirkel' vooraan is van een meter of 5/6 waar niemand staat, je de durf moet hebben om gewoon naar de rand van het podium te lopen en een shot te maken. Zonde om dan alleen maar shots te maken van veraf met hoofdjes op de voor/ondergrond in beeld. Als er ruimte is, benut die dan. En als mensen gaan zeiken dat je in de weg staat terwijl ze zelf 10 meter van het podium af staan denk ik bij mezelf 'ga dan zelf wat dichterbij staan'
Wederom helemaal mee eens. Het verlichtte top LCD schermpje vind ik hier erg handig, als ik door een menigte moet lopen zet ik die meestal even aan en steek ik die voor me uit. Mensen zien dan al snel dat je er langs wilt, al helemaal gecombineerd met een tikje/duwtje naar de kant waar die mensen heen moeten zodat je er langs kan. Geen duw met kracht er achter natuurlijk, maar meer een "suggestief' duwtje. Nooit problemen mee gehad.Volledig met je eens dat je zo discreet mogelijk te werk moet gaan.
Geen mensen opzij duwen omdat je er doorheen wil en probeer het moment vantevoren een 'plan/idee' te hebben voor het shot dat je wil maken. Loop naar voren via de zijkant, maak je shot, en hoepel dan zo snel als je kan weer op! Lenzen wisselen, settings aanpassen in je menu en chimpen kan aan de zijkant of achterin de zaal waar je niemand hindert. Het felle licht van je lcd scherm in het donker kan namelijk ook als irritant worden ervaren. Zelf schiet ik in de rustige stukken vaak niet eens, omdat ik het klikgeluid van mijn sluiter/spiegel al vind storen. Zeker bij iets als een singer songwriter, wat nog veel gevoeliger ligt dan bij een metalbandje.
Qua geluid van mijn camera maak ik me meestal niet zo'n zorgen, zelfs mijn Nikon "donderslag-bij-heldere-hemel" D2H verzuipt meestal vrij snel in het geluid, en al helemaal als ik het time met de muziek. Percussie is overigens de beste manier om een sluiterklik in de verzuipen.
Yeah, vakbuddy, high five!Hier ook een halve fotograaf/lichttech naast fotografie nu bijna 10 jaar werkzaam in mn vrije tijd als lichttech bij concerten en (dance)feesten. Begrijp precies wat je bedoelt hoor.
Zelf als lichttech tijdens een dansnacht weleens een irritante fotograaf met een welgemikt schot uit een rookmachine af laten druipen vanaf het podium
Andersom als fotograaf in de Victorie ook regelmatig tussen de nummers door aan de schuiven getrokken als het echt abominabel slecht uitgelicht is, of er simpelweg geen lichttechnieker aanwezig was
Ik heb er zo'n spuughekel aan als mensen een omnibounce gebruiken tijdens een concert. Al onze muren zijn matzwart brandwerend stofspul of donker hout dus het enige wat die omnibounce doet is een kwart van je flitsenergie recht in de ogen van de mensen achter je schijnen.
En het wordt helemaal mooi als ik een Drum&Bass avond draai, met van die fotografen die het voor elkaar krijgen om op het podium te klimmen om foto's van de DJ te maken en mij daarbij vol in m'n gezicht te flitsen (wing staat schuin achter de DJ op dat soort avonden). Dan is een flinke stoot rook inderdaad de meest bevredigende oplossing, en als ze slim zijn gebruiken ze dat wolkje als zwevende softbox
*grinnikt* herkenbaar dat laatste, ik heb een tijdje terug nog een halve show gedraaid met 2 bodies om mijn nek omdat de lichttech in dienst indruk wilde maken op een bezoekster...door te gaan volgspotten...op een ladder...in de zaal.Andersom als fotograaf in de Victorie ook regelmatig tussen de nummers door aan de schuiven getrokken als het echt abominabel slecht uitgelicht is, of er simpelweg geen lichttechnieker aanwezig was
Wederom amen, mijn gear is ook afgeplakt maar dan om twee andere redenen. Ten eerste is de popup flitser op mijn D90 stuk en dus dichtgetaped, en ten tweede mijn lenskappen om te voorkomen dat bij een klap de scherven loskomen. Een half afgebroken lenskap kan levensgevaarlijk zijn in een pit, dus daar zit gaff omheen om toch nog een beetje structurele integriteit te houden bij een breuk.Natuurlijk is het de bedoeling dat je zo onzichtbaar mogelijk je ding doet; Kwestie van ervaring en het 'lezen' van het publiek en de artiest en goed opletten wat er om je heen gebeurt. Donkere onopvallende kleding aan, en zelf heb ik de witte logo's op mijn apparatuur afgeplakt (wellicht wat extreem paranoia, maar voor mij werkt het). Ik heb shots gemaakt vanaf 40cm afstand en ook on-stage waarbij de artiest achteraf verklaarde niet eens door had dat ik er was.
Idem over onstage, al overleg ik dat meestal wel even vantevoren met de band. *mompelt iets over door een misverstand van het podium af gesleurd worden door een overijverige tourmanager*
Dit. Zoveel maal dit. Echt, iedereen in deze thread die serieus is over concertfotografie:Hoofdregel blijft wel, observeer, en hou goed in de gaten wat er gebeurt, ook om je heen en achter je. Ook handig om te voorkomen dat je ineens middenin een moshpit staat, of een glas bier in je nek krijgt
Als je merkt dat het publiek (of nog erger, de artiest) geirriteerd raakt meteen stoppen en wegwezen en ergens anders gaan staan, je hebt er alleen jezelf maar mee, in het ergste geval word je vriendelijk doch dringend verzocht om het pand te verlaten.
Leer met 2 open ogen te fotograferen.
Dat gaat je zo ontzettend veel gear/bloed/reputatie schelen, al vinden sommige artiesten het een beetje vreemd. Aan de andere kant kan je dan wel heel makkelijk oogcontact zoeken, iets wat doorgaans toch lastiger gaat met een teletoeter voor je neus.
Vliegende glazen bier en rondzwaaiende ledematen in een moshpit zijn het risico van het vak natuurlijk, soms vliegt er nou eenmaal iemand tegen je aan (en vliegen de accu's uit je body, wtf!). Prio 1 is dan die persoon weer op de been helpen, prio 2 je accu's zoeken. Moshpits zijn vrij veilig, maar bij een man-down moet je wel even je prioriteiten stellen, mensen boven gear!
Daarnaast, als mensen zien dat je eerst iemand op de been helpt en daarna pas je shit gaat zoeken zul je zien dat er meteen een veilig cirkeltje wordt gevormd en mensen je zelfs helpen zoeken.
Pitters zijn sowieso de mensen die je te vriend wil houden en dat is op zich niet zo moeilijk. Ga met je camera voor het podium hurken, zeg, 20 seconden voor het eind van het nummer. De pitters hebben je door en gaan poseren. Eind van het nummer, competente lichttech gooit de blinders aan om het publiek wat op te jutten, en jij hebt voldoende licht om de al-dan-niet poserende pitters vast te leggen voor op hun facebook.
Het ligt natuurlijk heel erg aan de venue maar ik heb het vaak genoeg gehad dat ik volkomen veilig in een moshpit kon fotograferen, dat de mensen om me heen vliegende moshers actief bij me weg hielden. En dat is gaaf.
Precies. Natuurlijk is het aan het begin moeilijk, maar met ervaring begin je steeds meer een gut-feeling te krijgen voor wanneer er momentjes plaatsvinden.Als je al enkele waarschuwingen hebt gehad en toch door gaat dan heb je het inderdaad niet begrepen. Afgelopen zaterdagnacht waar ik was ook een druif andere fotograaf die herhaaldelijk pontificaal (lang) voor de dj bleef staan klikken. Dat snap ik sowieso trouwens niet echt, minutenlang 'hail mary' blijven klikken zoals ik sommigen zie doen, zonder een duidelijk doel of dat ze ook maar enig benul hebben wat ze schieten. Probeer de momentjes te pakken, en dan weer wegwezen. Net zoals mensen die het volledige concert blijven klikken, neem af en toe ook eens een nummer de tijd om lekker het bandje te zien spelen (en de bandleden te observeren).
Een tijdje terug stond ik aan de zijkant van het podium naar de band te kijken en ineens liep ik zonder precies te weten waarom naar voren, legde ik mijn camera aan richting de gitarist die precies na het scherpstellen de lucht in sprong. Camera drukte af en ik liep weer naar achter. Even later kwam pas het besef wat er nou precies was gebeurd.
Precies. Maar vergeet ook het publiek niet, zo gebeurt het wel eens dat het echt stampvol is voor het podium. Als je je tot dan toe netjes hebt gedragen is het meestal geen probleem om een van de front-supporters even op de schouder te tikken, naar je camera en zijn/haar plek te wijzen en die plek in te nemen als diegene dat toestaat. Wederom, alles met mate, ga er niet meer dan een paar minuten staan en bedank diegene even daarna. Glimlach, schouderklop, bier, whatever.Weten hoe je te gedragen is inderdaad de key. Weet wat er kan, en wat niet, babbel met de crew/organisatie/stagemanager/pr/band/medefotografen en het belangrijkste: probeer absolute topkwaliteit platen af te leveren. Als je goed bent word je vanzelf wel opgemerkt en gevraagd om vaker te komen schieten.
Lichttechs bedanken na de show is trouwens ook een goeie manier om vrienden te maken, als je na het afbouwen met bier aan komt zetten (en anders een nonalcoholische drank tijdens de show).
Metalbands zeker?r hangt inderdaad 4x frontlicht, maar helaas niet altijd even goed gesteld, en vaak op niveau 'gloeipit'.
Of anders theaterbands die bij een 1Kw speciaaltje op 10% al klagen dat het te fel is
Ik leef wel met je mee dat je een mix van LED en gloeidraad schiet, ik wordt soms al simpel van de combinatie gasontlading (op de movers) en gloeidraad van de parren!
Gelukkig, dus ik ben niet de enige die een soort gehurkte 007 GoldenEye slide voor de podiumrand langs doetDat geeft soms dus wel de vrijheid om (gebukt, zodat je het publiek minder hindert) vanaf de zijkanten naar het midden te kruipen langs de podiumrand.
Prima plek om te zitten en ook chimpen is nooit zo'n probleem omdat je tegen de rand aan zit, maar je krijgt soms wel grappende opmerkingen van de band ("wauw, een huwelijksaanzoek").
Dan heb je wel een extreem laag dak, of een heel smal podium (vooral het laatste denk ik). Waar ik zit hebben we 4xfront +2x front in engels totaaltje (dus zijkant-front gekruisd) en nog de nodige profielen en ik heb daar nooit last van met mijn 1.92m.Pontificaal in het midden gaan staan werkt trouwens sowieso niet echt, want dan sta je middenin het licht van het frontlicht
Meh, ik heb liever een laag podium met slecht front dan een hoog podium met goed front. Ik vind het maar niks, zo in de neusgaten van artiesten schieten. En praat me niet van de tweede onderkin die je dan krijgt....Wat dat betreft is de Victorie wel een redelijk verschil met andere (middelgrote) podia waar ik geregeld te vinden ben zoals P60 (waar ik zelf nog steeds af en toe werk als lichttech, naast de Victorie), Duycker, Vorstin, Patronaat, Tivoli, Paradiso en Melkweg, die wel een 'hoog' podium hebben.

Valt mee, iedereen kijkt naar de band, niet naar jou (als je niet zwaar opvallend gaat zitten doen tenminstecitruspers schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:17:
[...]
al is het nog altijd wel even pittig om je zo voor de leeuwen te gooien (het idee dat iedereen naar je kijkt enzo).
Mja D700 hier, en bij singer songwriters met alleen een akoestische gitaar waarbij je heel dichtbij staat in een intieme setting vind ik het zelf niet bevorderlijk voor de sfeer en nuttig om continu te blijven klikken. Valt weinig spannends aan te schieten, dus na 3 tot 5 shots ben je wel klaar.Qua geluid van mijn camera maak ik me meestal niet zo'n zorgen, zelfs mijn Nikon "donderslag-bij-heldere-hemel" D2H verzuipt meestal vrij snel in het geluid, en al helemaal als ik het time met de muziek. Percussie is overigens de beste manier om een sluiterklik in de verzuipen.
Dat schiet niet op nee, of mensen die denken slim te zijn en proberen te bouncen via het lichtgrijze balkon in de P60 (en dan dus het hele publiek full power in hun bek flitsenIk heb er zo'n spuughekel aan als mensen een omnibounce gebruiken tijdens een concert. Al onze muren zijn matzwart brandwerend stofspul of donker hout dus het enige wat die omnibounce doet is een kwart van je flitsenergie recht in de ogen van de mensen achter je schijnen.

Gelukkig geen last van, front of house/lichtbooth staat meestal aan de andere kant van de zaal of op een balkonEn het wordt helemaal mooi als ik een Drum&Bass avond draai, met van die fotografen die het voor elkaar krijgen om op het podium te klimmen om foto's van de DJ te maken en mij daarbij vol in m'n gezicht te flitsen (wing staat schuin achter de DJ op dat soort avonden). Dan is een flinke stoot rook inderdaad de meest bevredigende oplossing, en als ze slim zijn gebruiken ze dat wolkje als zwevende softbox
Herkenbaar.. de zonnekap van mn Tamron 28-75/2.8 hangt ook met gaffa aan elkaar, die is er vorige week nog af geslagenWederom amen, mijn gear is ook afgeplakt maar dan om twee andere redenen. Ten eerste is de popup flitser op mijn D90 stuk en dus dichtgetaped, en ten tweede mijn lenskappen om te voorkomen dat bij een klap de scherven loskomen. Een half afgebroken lenskap kan levensgevaarlijk zijn in een pit, dus daar zit gaff omheen om toch nog een beetje structurele integriteit te houden bij een breuk.
On-stage is altijd in overleg met band (en nog belangrijker) tourmanager/stagemanager. Vaak genoeg gehad dat ik ineens in mn nekvel gepakt werd terwijl de band zelf allang akkoord was, maar de manager tijdens het afspreken buiten stond te roken/pissen/koffieleuten. Andersom ook gehad dat ik bijna letterlijk door de bandmanager het podium op geduwd werd 'ja moejeachterdedrummergaan, is gaaf'. Zorg dat dingen duidelijk zijn en dat je altijd toestemming hebt. Heb je dan niet, gedraag je en stop die camera weg als je dat gevraagd wordt. Zelf fotografeer ik eigenlijk alleen maar met accreditatie, als ik naar een concert ga waar ik een kaartje voor heb gekocht laat ik die camera lekker thuis en ga fijn genieten van de band en de muziek. Er lopen altijd wel genoeg andere fotografen rondIdem over onstage, al overleg ik dat meestal wel even vantevoren met de band. *mompelt iets over door een misverstand van het podium af gesleurd worden door een overijverige tourmanager*
Speltip 1 inderdaad. Probeer te vermijden dat je de hele avond door je zoeker beleeft.Echt, iedereen in deze thread die serieus is over concertfotografie:
Leer met 2 open ogen te fotograferen.
Sommige artiesten zijn gewoon vreemdDat gaat je zo ontzettend veel gear/bloed/reputatie schelen, al vinden sommige artiesten het een beetje vreemd. Aan de andere kant kan je dan wel heel makkelijk oogcontact zoeken, iets wat doorgaans toch lastiger gaat met een teletoeter voor je neus.
Het ligt natuurlijk heel erg aan de venue maar ik heb het vaak genoeg gehad dat ik volkomen veilig in een moshpit kon fotograferen, dat de mensen om me heen vliegende moshers actief bij me weg hielden. En dat is gaaf.

Dat had ik laatst ook inderdaad. Een voorgevoel om de fisheye erop te zetten, naar het midden van het podium te lopen, en net op het moment dat ik wou afdrukken staat de leadzanger in een awesome pose en sprong. Veel concerten en bandjes zien, en dan ontwikkel je vanzelf een voorgevoel voor de toffe momenten en weet je ook waar je moet staan en kijkenPrecies. Natuurlijk is het aan het begin moeilijk, maar met ervaring begin je steeds meer een gut-feeling te krijgen voor wanneer er momentjes plaatsvinden.
Een tijdje terug stond ik aan de zijkant van het podium naar de band te kijken en ineens liep ik zonder precies te weten waarom naar voren, legde ik mijn camera aan richting de gitarist die precies na het scherpstellen de lucht in sprong. Camera drukte af en ik liep weer naar achter. Even later kwam pas het besef wat er nou precies was gebeurd.
De grote zaal van Victorie in het huidige pand (er zijn plannen om in de toekomst te gaan verkassen naar een voormalige bioscoopDan heb je wel een extreem laag dak, of een heel smal podium (vooral het laatste denk ik). Waar ik zit hebben we 4xfront +2x front in engels totaaltje (dus zijkant-front gekruisd) en nog de nodige profielen en ik heb daar nooit last van met mijn 1.92m.
P60 bijvoorbeeld is een wereld van verschil, met een 8 meter hoog plafond en een podium van een meter hoog, en veeeeel meer licht.
Dat is verschrikkelijk ja, vooral bij overjarige vrouwelijke bluesartiestes is het onderkin-aspect lastigMeh, ik heb liever een laag podium met slecht front dan een hoog podium met goed front. Ik vind het maar niks, zo in de neusgaten van artiesten schieten. En praat me niet van de tweede onderkin die je dan krijgt....
Ik schiet bij hoge podia liever vanaf de zijkanten, in plaats van echt recht tegen de band aan. Idem voor festivalpodia die vaak nog hoger zijn. Kan ik me ook qua frontlicht vaak aan ergeren trouwens, als de profielspotjes recht van voren komen vanaf grote hoogte.. mensen krijgen dan van die hitlersnorren door de schaduwen onder hun neus en ogen die wegvallen in de schaduw enzo
Sowieso schiet ik liever in de kleinere podia, daar kan je veel dichter bij de artiesten komen en makkelijker contact maken
Als concertfotograaf (een echte, die met accreditatie schiet, dus niet een bezoeker die zijn camera naar binnen heeft gesmokkeld) zijn er twee dingen belangrijk. Zo min mogelijk opvallen naar bezoekers en artiesten. En genoeg durven om de goeie shots te maken. Afhankelijk van de band, soort muziek en podium kan dat zijn het podium opkomen/kruipen om close-ups van de drummer te schieten. Of juist zoveel mogelijk vanaf de zijkant te schieten.
Bij podium de Vorstin een paar keren via de zijkant het podium op gemogen van achter de band foto's te maken. Zoveel mogelijk in de schaduw en achter de gitaarversterkers langs gelopen. Goed mikken, snel klikken, en weer wegwezen. Voor dit soort shots. http://www.flickr.com/pho...157626684198660/lightbox/ (ok, niet super, maar dit is wat ik zo snel even kon vinden).
Andere podia (zoals het Gooisch Podium in Hilversum) zijn de naam podium bijna niet waardig. Dan staat de band op zo goed als dezelfde hoogte als het publiek. En moet de 2e gitarist naast de drummer staan, omdat het anders niet past. De bandjes die daar staan vinden het vaak alleen maar gaaf als je tussen de zanger en basgitarist door het podium op loopt, om de drummer te vangen. Belangrijk is wel dat je het van te voren even met de band overlegt. Aannames maken kan de boel wel grondig verneuken. En je wilt geen ruzie met de 30 man die specifiek voor hun band vooraan staan te moshen. Naast de drumkit krijg je dan dit uitzicht. http://www.flickr.com/pho...157629767970760/lightbox/
Om naast het vele gepraat ook wat beeld te laten zien. Hier een paar foto's van een experiment wat ik bijna twee jaar geleden heb gedaan. Een bandje gefotografeerd in Cafe Pitcher te Haarlem. Met een Sony a55 en een 50/1.7 lens. Een experiment omdat ik meestal met een Sony a700 fotografeer, en eigenlijk altijd wel met een f/2.8 zoomlens (Tamron 17-50 en Sigma 70-200). De bewerking is wel van vrij recent, omdat ik nog niet eerder deze foto's echt uit had gezocht en bewerkt.
The Boys & Crash in the Pitcher
1:
2:
3:
4:
5:
6:
De hele set is hier te vinden
Veel slechter dan dit licht is lastig te vinden schat ik zo. Ongeveer één par, en nog wat simpel bewegende meuk die niet echt licht gaven. Ook nog eens smerig oranje/rood.
Naast het binnensmokkelen van apparatuur om 'grote namen' te fotograferen ga ik ook zeker het kleinere circuit in om lokale/regionale bands te fotograferen. Maar op basis van een aantal foto's die met binnengesmokkelde appratuur zijn gemaakt heb ik al wat positieve reacties gehad van sommige media ...Chiron schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:39:
Probeer dan de wat minder druk bezochte (regionale) bandjesavonden te bezoeken, daar heb je vaak alle ruimte om te kunnen schieten. Bijkomend voordeel is dat de bandjes en het podium vaak wel blij zijn als je je camera meeneemt en foto's klikt, in tegenstelling tot de 'grote' namen waar je je gear mee moet smokkelen als je geen accreditatie hebt.
Ik hoef (voorlopig) niet van de fotografie te leven en heb andere inkomsten waarmee ik in mijn levensonderhoud voorzie. Bij het fotograferen van/tijdens concerten komen muziek en fotografie samen, daar ligt mijn 'passie' (vind dat een groot woord) en daarvan krijg ik (positieve) energie. Maar om dit op een voor bevredigend nivo te kunnen doen moet ik het 'officiëel' aanvliegen, proberen formeel toestemming te krijgen om te fotograferen tijdens een optreden en uiteindelijk het resultaat gepubliceerd te krijgen.Soms moet je ook gewoon durven om (even) voor de rest van het publiek te gaan staan om je shot te maken. En ga sparen voor een 35 of 50/1.8 of iets anders lichtsterkers, dat scheelt enorm veel frustratie ten opzichte van de kitlens. Helemaal als je opdrachtwerk wil gaan doen. Ik ben trouwens benieuwd wat je idee is van opdrachten voor concertfoto's, want veel geld is er niet mee te verdienen, zeker niet als starter
Stuur me even een DM, ik heb misschien wel iets voor jeMaar om dit echt goed te kunnen doen moet ik het 'officiëel' aanvliegen, proberen formeel toestemming te krijgen om te fotograferen tijdens een optreden en uiteindelijk het resultaat gepubliceerd te krijgen.
Bedankt voor het aanbod, heb echter geen idee hoe ik dat hier op Tweakers voor elkaar moet krijgencitruspers schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:33:
[...]
Stuur me even een DM, ik heb misschien wel iets voor je
Ik kan je ook een berichtje sturen naar je privé email adres (in je profiel pagina is deze niet openbaar, maar op je MyReact pagina zie ik wel een "...@live.nl" email adres)...
Laat maar, moest optie voor DM ontvangen nog activeren (en kan daarmee nu ook DM versturen). Er ligt een DM op je te wachten ...
[ Voor 12% gewijzigd door vtpeters op 16-11-2012 13:22 ]
---
Hier wat shots uit een van mn laatste shoots:

Legio Regio 8-11-2012 by renegesink, on Flickr

Nabewerking doe ik niet aan. gezien deze foto's dezelfde nacht vaak online komen te staan bij de band. Zit het wel te overwegen voor foto's die ik hier drop.
Dit zijn ook de foto's waarbij ik de band er compleet op wilde hebben. Nadeel is inderdaad dat er dan een hoop zwart wordt.
VB van close-upje:
Nadeel is hier alleen dat het paars, diep blauw moet wezen. Ben er alleen nog steeds niet achter waarom het als paars wordt neergezet.
Mocht je de nabewerking met Lightroom doen: pas in development mode (dus bij het bewerken van de foto) de hue/saturation slides van het blauw kanaal aan onder "Camera Calibration" (onderste module) en é voilà, paars wordt blauwBassieRassie schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:05:
@Chiron, 1ste is gaaf alleen jammer dat de bassist wat onscherp.
Nabewerking doe ik niet aan. gezien deze foto's dezelfde nacht vaak online komen te staan bij de band. Zit het wel te overwegen voor foto's die ik hier drop.
Dit zijn ook de foto's waarbij ik de band er compleet op wilde hebben. Nadeel is inderdaad dat er dan een hoop zwart wordt.
VB van close-upje: [afbeelding]
Nadeel is hier alleen dat het paars, diep blauw moet wezen. Ben er alleen nog steeds niet achter waarom het als paars wordt neergezet.
Niet verwarren met de normale hue/saturation sliders, dat wordt niet mooi
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Toevallig meer mensen hier last van of zou het aan mijn instellingen liggen ?
Dan heb je dus je witbalans ingesteld op de kleurtemperatuur van het frontlicht. Wat je dan niet moet vergeten is dat je alle kleuren verschuift, niet alleen de kleur van het frontlicht. Je tegenlicht wordt warmer, of juist koeler, al naar gelang je edit.
Afgezien daarvan heb ik gemerkt dat (in ieder geval Nikon) camera's nogal moeite hebben met sommig blauw en dat het er inderdaad paarsiger uit gaat zien.
Ga ik daar de volgende klus eens mee spelen. Thank youChiron schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:18:
Zou inderdaad eerst je witbalans/kleurtemperatuur zo goed mogelijk te krijgen (meestal op 3000K, de temp van het profiel/frontlicht met open wit of warm LEE152) zodat huidskleur klopt, voordat je met kleurensliders gaat bewegen.
Voorprogramma Bodypolitics, bandje van een collega van me:

Bodypolitics 18-1-2013 by renegesink, on Flickr

The Gathering:

The Gathering 18-1-2013 by renegesink, on Flickr

Nadat ik eerst mijn toevlucht in het Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 zocht, bleek dat dit topic ook nog bestond. Vandaar dat ik even een twee optredens die ik laatst heb gefotografeerd wil aanstippen
@Chiron_1, zwart/wit maakt het altijd lekker hard, echter als ik naar je eerste foto kijkt, oogt het gezicht van die zanger wel heel smooth zo zonder contouren haast, vind ik een beetje jammer. Voor de rest prima foto's denk ik
@Chiron_2, de bodypolitics serie vind ik # 2 en 3 het beste, bij # 1 mis ik wat. Dan the Gathering zie ik van alles behalve Anneke (op de foto waar ze met haar waar wappert na dan?), vind ik dan beetje jammer maar vind ik #5 echt goed
Enough talking, nu mag ikke
Bombay Show Pig - Clubtour 2012, @ Fenix, 14-12-2012

Bombay Show Pig by loewie1984, on Flickr

Jacco Gardner @ 013, 2013-02-18

Jacco Gardner by loewie1984, on Flickr

Ik ben overgestapt naar de lichttafel en ja, ik doe verzoekjes, mits het rook, rood licht of weinig frontlicht betreftloewie1984 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 21:59:
Tis een beetje stil hier, zijn alle concertgangers uitgestorven?
Over je foto's, qua belichting zit je imho goed, maar de foto's zijn wel vrij chaotisch/rommelig door de vele microfoonstatieven. Die kan je natuurlijk niet weghalen, maar je kan wel proberen er omheen te fotograferen, of een langere lens te gebruiken.
De laatste bombay showpig foto is echt jammer, het is een mooie foto met mooi licht maar er zweeft een microfoon half voor/boven de gitarist. Als hij dat ding op dat moment gebruikt is de microfoon onderdeel van de show (net als een gitaar geeft het dan context), maar als hij niet gebruikt wordt is het vrij hinderlijk en afleidend van het onderwerp.
Nummer 1 van show pig vind ik dan wel erg mooi, al had hij wat mij betreft iets lichter met iets meer contrast gemogen.
Stiekem ook nog maar een paar van mij dan
Hardcore punk, dus vrij donker en ruisig:

Punknight December - Marijn Westerbeek by de Peppel Zeist, on Flickr

Rock en psychedelic:

Birth of Joy+BlackBone+Pioneers Town - Marijn Westerbeek by de Peppel Zeist, on Flickr

Birth of Joy+BlackBone+Pioneers Town - Marijn Westerbeek by de Peppel Zeist, on Flickr

[ Voor 56% gewijzigd door citruspers op 04-03-2013 22:39 ]
Die met die piano / keyboard echt supergaaf licht!
[ Voor 14% gewijzigd door hypz op 04-03-2013 23:13 ]
Keyboardfoto was een stoot rook met 6 horizontale multiparren met blauw filter, waarvan eentje recht achter de toetsenist zijn hoofd, misschien dat de meest rechtse (en linkse) feller stond door een looplichtje maar dat weet ik niet zeker. Hij klopte gewoon helemaal qua timing.
weer een een bijdrage. vorige week in zonnige kampen 2 bandjes gefotografeerd: The Croaker en Green lizard. hier een paar foto's die wel gelukt zijn!(volgens mij)

1

2

3

4

5

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |
@fotowilco, foto 1 mis ik een beetje scherpte bij de drummer, foto 2 en 3 vind ik wat dof en bij 4 is het jammer dat zijn voorhoofd zo belicht is. Wel mooi dat je ze voor 3voor12 mag aanleveren.
Ik was bij Kensington @Nieuwe Nor met in het voorprogramma's 'The Jacks'

The Jacks by loewie1984, on Flickr

ik had wat voorkeur voor de gitariste

Kensington by loewie1984, on Flickr

De beeldverhouding als set vind ik wat inconsequent, maar dat is persoonlijk. Verder wel de leuke momentjes gepakt
---
Voorzichtig testje vanaf 500px..
The La La Lies, in de kleine zaal van Paradiso:

Volledige set
@loewie, hou die camera recht anders vallen die arme mensen van het podium!
@Chiron, je hebt mooie momenten gepakt! Zwart-wit is een persoonlijke keus, hoewel we daar eeuwen over kunnen discussieren kan ik er wel over zeggen dat ik de zwart-wit omzetting goed geslaagd vind, de korrel is mooi en voegt echt wat toe naar mijn mening. Een tip die ik je wel wil geven is pas op dat die highlights niet zo snel dicht lopen, zowel bij foto 1 als 3 vrij storend vind ik. Bij foto 1 staat zijn gitaar in te groot contrast met zijn heup / linker been en is er geen detail meer te bekennen daar. Zelfde verhaal eigenlijk bij foto 3
* Ventieldopje moet ook weer eens wat foto's plaatsen ... zo maar even doen dan
www.maartendeboer.net
De oorspronkelijke serie was in kleur, maar de band wou hem uiteindelijk toch in zwart wit, en dat gecombineerd met haast (want te weinig tijd) levert op dat ik inderdaad wat steken heb laten vallen. Ook qua 'korreligheid' had ik ze zelf iets minder extreem willen hebben. Eigenlijk zou ik de foto's nog een keer vanaf 'vanilla' RAW af aan moeten processen naar zwart/wit als ik de tijd heb.
Maar dit gaat zeker niet de laatste serie zijn die ik in zwart/wit zal gaan doen
Ben benieuwd naar je foto's Ventieldopje.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

En wat uit 2013 tijdens het uitverkochte optreden van Agalloch in de Willemeen (Arnhem):
8.

9.

10.

www.maartendeboer.net
www.maartendeboer.net
Kan het licht nog wat feller? Mijn camera is niet zo goeeeedddddcitruspers schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:21:
Ja inderdaad. Iemand nog vragen over concertverlichting? IAMA concert lighting engineer, AMA!
www.maartendeboer.net
[ Voor 18% gewijzigd door Gutteguttegut op 31-05-2013 13:59 ]
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:30:
[...]
Kan het licht nog wat feller? Mijn camera is niet zo goeeeeddddd
Het zijn altijd de mensen met spiegelreflexen die klagen, vreemd genoeg. Dan heb je bijna 10 kW aan licht van voren op hun kroost staan, is het nog niet goed. En de mensen met de mobiele telefoons maken prima foto's ondertussen. I don't get it.
Tsja. Rood is gewoon heel erg tof voor metal shows, maar het doet hele nare dingen met camerasensoren (hoe precies weet ik niet). Maar wees gerust, ik heb meestal een combinatie van cyaan of maanblauw met roest/oranje en een vorm van paars of magenta. Of open wit.minder rood
Mag ik dan jullie vragen om niet te flitsen? Mijn stroboscoop wint toch wel
De rest van de week maar even spenderen aan het doorkijken van dit topic
Wat tips:leonvw schreef op maandag 17 juni 2013 @ 10:44:
Komende zondag mijn eerste concert klusje van een collega die vroeg of ik wilde fotograferen. Geen ervaring mee, dus wordt een leuke testcase
De rest van de week maar even spenderen aan het doorkijken van dit topic
- Gehoorbescherming zoals citruspers al zei
- Wees niet te bang om je camera op schouder hoogte te houden en mensen een klopje op hun schouder te geven en te vragen of je er bij mag. Een vriendelijke lach en het zien van je camera helpt vaak
- Geniet van de muziek en probeer aan te voelen wat de bandleden gaan doen of dingetjes die gebeuren (posities van bandleden, licht, special effects etc.)
Ik zie dat je primes gebruikt, zorg dat je niet ondertussen heel veel gaat wisselen. Pak een paar nummers met je 35mm en zorg er voor dat je van alle bandleden genoeg foto's hebt en pak wat leuke momenten mee als die zich voordoen. Schakel dan over naar je 85mm en doe dan het zelfde! Na een paar nummers zul je die foto's in ieder geval wel hebben, dan kun je overschakelen naar wat voor lens je maar wil en bijv. nog wat publiek shots maken ofzo
www.maartendeboer.net
Heb er wel zin in, het is hun eerste "echte" concert en voor mij een leuke gelegenheid om het uit te proberen. Zie hier erg mooie/vette foto's voorbij komen dus inspiratie genoeg in ieder geval
Wat me wel opvalt, is dat veel foto's schuin naar rechts genomen zijn.. Stond een groot deel van de tijd aan de linkerkant van de zaal en volgde de leadsinger blijkbaar iets teveel in zijn bewegingen

Foto 1 - Princeton by leonvanwoerkom, on Flickr

Foto 2 - Princeton by leonvanwoerkom, on Flickr

Foto 3 - Princeton by leonvanwoerkom, on Flickr
Het is voor mij een geslaagde avond geweest met lekkere muziek en een erg leuke ervaring wat betreft fotografie
.
Muse

Kensington

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
@Dark Angelus:
Hele gave foto's, ik snap alleen bij de podium layout niet helemaal, was het een soort extension die in het publiek uitliep?
De tweede vind ik heel erg mooi, heel erg artistiek met een goede pose, maar ik kom niet over het feit heen dat ik tegen de imho vrij lelijke achterkant van twee versterkers zit te kijken. Desalniettemin een interressant perspectief.
Ruis is nepcitruspers schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 15:18:
Aiaiai wat een ruis! En hele vreemde bokeh. Had je een vormpje voor je lens zitten of waren dit LED lampen: http://static.bax-shop.nl...00_tour_led_par_stand.jpg
En de lampen zijn inderdaad led parren.
De foto was gewoon mislukt maar omdat haar uitdrukking zo mooi was en de beweging ook in het plaatje paste ben ik er toch mee aan de gang gegaan en is dit het resultaat.
De fotograaf ziet de "oneffenheden", de rest van de wereld ziet blijkbaar een lekker sfeertje (als ik de reacties/likes of FB mag geloven
@Dark_Angelus Die eerste foto is wel heel erg goed gelukt, mijn eerste indruk was van een optreden op een (marine) schip oid, dat komt door de ruimte overal op je foto. Bij beter kijken en ook door je tweede foto is het waarschijnlijk vanaf achter op het podium genomen.
[ Voor 16% gewijzigd door Gutteguttegut op 01-07-2013 01:04 ]
Verdomd, het zijn wel z'n eigen foto's
[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 01-07-2013 01:14 ]
The devil is in the details.
@Gutteguttegutte: mooie expressie. Ruis vind ik totaal niet vervelend hierbij ook!
@Dark: Had ze elders al gezien, maar het blijven vette platen!

Danny O'Donoghue by Peter vd Ham, on Flickr

The Coup @ Bevrijdingsfestival Overijssel by Peter vd Ham, on Flickr
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Als je het leuk vond, vooral vaker gaan doen. Dit was je eerste keer, en zeker voor een eerste keer geen slechte foto's. Gewoon zelfs veel beter dan mijn eerste concert foto's...
@ Gutteguttegut
Mooie blik waar een boel emotie van de zangers in gevangen is. De ruis, en de vorm van de lampen boeien mij erg weinig, maar ik stoor mij wel aan die rare schaduw naast haar mond. Wat is het, en waar komt het vandaan? Niet dat jij er iets aan kan doen, maar iets dergelijks zorgt er al voor dat ik een eigen foto afkeur.
@ Dark_Angelus
Amai, dat is het niveau waar ik al jaren naar streef. Helaas voor mij heeft dat streven de laatste paar jaar nogal een deuk opgelopen vanwege stress, overspannenheid, burn-out en grote onzekerheid + depressie (ok, klein beetje overdreven, maar de burn-out en onzekerheid kloppen wel
@ Peter_Aragorn
Bij Danny O'Donoghue kijkt de compositie niet lekker weg. Ik vind het lastig om precies mijn vinger erop te leggen, maar ik vind hem erg saai, wat jammer is bij een plaat die verder gewoon klopt.
The Coup is daarentegen qua houding een heerlijke plaat om naar te kijken. Daar zit duidelijk een verhaal/moment in. Netjes gevangen. Alleen altijd jammer van het irritante daglicht, waardoor je nooit iets spannends met de lampen kan doen
Zoals ik hierboven al gemeld heb, ben ik de laatste tijd (eigenlijk al jaren) druk bezig met mijzelf tegen te komen op een niet al te positieve manier. Dit heeft zich een jaar geleden geuit doordat ik een stevige burnout en eigenlijk ook depressie terecht ben gekomen. Combineer dat met een onzekerheid waarvan ik niet beter weet dan dat ik die sinds mijn geboorte al heb
Nu heb ik de laatste paar jaar toch echt wel (veel) meer concerten gefotografeerd dan ik tot nu toe hier heb laten zien. En daar wil ik via deze post verandering in aanbrengen.
Ik heb een kleine selectie gemaakt van de concerten die ik goed genoeg vond. Ook genoeg foto's tegen gekomen waar ik mij ontzettend voor schaam dat ik die ooit online heb gezet. Maar je komt niet verder als je niets meer durft.
1: The Boys and Crash - Gooisch Podium - december 2012

2: Lead guitarist Purest of Pain - Gooisch Podium - november 2012

3: Lead singer Alt-J - BNN Bar - november 2012

4: Purple Helmet - Podium de Vorstin - maart 2012

5: Joseph Clark - Queen Experience - Gelredome - november 2011

6: Joseph Clark & Lana Wolf - Queen Experience - Gelredome - november 2011

7: Singer - SPuM - Willems Wondere Weiland - juli 2011

8: Guitarist - Station - de Bosuil - mei 2011

9: Staton - Podium de Vorstin - mei 2011

10: Lead singer - So Called Celeste - Podium de Vorstin - februari 2011

11: Drummer - So Called Celeste - Podium de Vorstin - februari 2011

De meeste van deze foto's zijn op Flickr stream te vinden als onderdeel van een Flickr set. En mijn inleiding is niet omdat ik alleen maar oohs en aahs wil horen van jullie. Voor mij is het om ruimte voor mijzelf te maken door dit hier gedeeld te hebben, zodat ik verder kan. Voorlopig staan er geen concerten op de planning, maar ik wil het wel weer op gaan pakken, en verder groeien.
Elke mening wordt gewaardeerd, maar als het onderbouwt is, waardeer ik het meer
Dat is een haar lokWolfensteijn schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:47:
@ Gutteguttegut
Mooie blik waar een boel emotie van de zangers in gevangen is. De ruis, en de vorm van de lampen boeien mij erg weinig, maar ik stoor mij wel aan die rare schaduw naast haar mond. Wat is het, en waar komt het vandaan? Niet dat jij er iets aan kan doen, maar iets dergelijks zorgt er al voor dat ik een eigen foto afkeur.
Hoe kan je nu lichtman zijn en fotograaf? Blasfemie!citruspers schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:27:
[...]
Tsja. Rood is gewoon heel erg tof voor metal shows, maar het doet hele nare dingen met camerasensoren (hoe precies weet ik niet). Maar wees gerust, ik heb meestal een combinatie van cyaan of maanblauw met roest/oranje en een vorm van paars of magenta. Of open wit.
Erg mooie interactie tussen muzikanten op 9. 2 vind ik ook erg mooi omdat je de muzikant ziet opgaan in de muziek.Wolfensteijn schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:47:
@ leonvw
9: Staton - Podium de Vorstin - mei 2011
2: Lead guitarist Purest of Pain - Gooisch Podium - november 2012
[/url]
Verder laatst wat plaatjes op Summer Darkness bij mij in de stad geschoten, zit erg aardig spul bij:

Welle:Erdball is visueel erg leuk, en ook een van mijn favoriete bands. Lekker retro en kitscherig maar ook diepgaande teksten.

Streetpunk/Oi is niet echt mijn ding, maar het enthousiasme van de bands en het publiek zorgen voor mooie foto's
Ik vind de foto's nogal afstandelijk, en #1 duidelijk te krap.
De punkfoto is aardiger, maar nog steeds wat afstandelijk. Stond je niet vooraan?
En om ook maar zelf iets te laten zien:

Paceshifters by herman.stehouwer, on Flickr

Monster Magnet by herman.stehouwer, on Flickr

Monster Magnet by herman.stehouwer, on Flickr
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Omdat ik echter voor de muziek kwam had ik geen zin om met zware apparatuur te sjouwen, danst wat rot, plus je loopt sneller kans geweigerd te worden. Ik zal jullie ogen geen pijn doen met mijn foto's van de laatste jaren want die halen het niet bij een beetje DSLR opname van hier. Sowieso filmde ik altijd meer dan ik fotografeerde en daar staat genoeg van op YT.
Ik heb sinds een paar weken een veel betere camera, snellere lens en grotere sensor en de bekende A/M/S standen maar nog wel steeds portable. Nu veel leren basiskennis en onderdeel concertfotografie. Verder stoei ik ook een beetje met LR5 demo om eea op te knappen..
Heb helaas wel moeten constateren dat ook dit model na alle mooie verhalen in de problemen komt bij weinig licht.
Paradiso, Melkweg, Bitterzoet, AT301, Tivoli, Paard en Supermarkt zijn geen lichtkanonen. Een beetje van het podium af betekent zoomen en je hebt zo 2, 3 stops minder of zelfs erger
Tja en wat wil je ook vergeleken met de camera's formaat/lens schoenendoos die de meesten hebben. Maar de foto's zijn al beter dan vorige camera, nu kijken of het beter kan. Morgen weer een concert dus hopelijk wat foto's om te posten. Mijn doel is in eerste instantie om hier wat van (jullie) te kunnen leren. Van de kennis, ervaringen en jullie foto's genieten. Heb ik nu al gedaan btw :-)
Best wel teleurgesteld in wat ik tot nu toe met nieuwe camera heb gemaakt, onscherpe artiesten niet echt bewogen maar ook niet lekker scherp, flets en korrelig door hoge iso (3200 en 6400) en zoomen maar heel donker beeld gehad met bijna zwarte achtergrond en een rood uitziende artiest. Alles hoe het niet hoort dus.
Morgen een grote dag na veel theorie besloten dat 1/60 te onscherpe foto's gaf. Dus ik ga nu in "S" stand de 1/125 en 1/160 proberen en dan zo dichtbij komen om de lensopening zo groot mogelijk te krijgen en achteraf croppen voor de compositie. Hopelijk eindig ik niet met allemaal zwarte foto's, in dat geval zal ik jullie niet meer lastig vallen horen jullie nooit meer van mij (in dit gedeelte).
Een beetje lange introductie, langer dan bedoeld maar dan hebben jullie ook een idee bij wie en wat ik ben.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Eentje lijkt dubbel maar de eerste is origineel en de tweede gecropped en bewerkt met LR, stuk beter leek me zo.
http://www.flickr.com/photos/100207563@N04/9498768298/
[ Voor 77% gewijzigd door ErikRo op 13-08-2013 00:37 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Daar noem je anders een aantal plekken waar toch behoorlijk wat licht is. Neem Paradiso, Melkweg en Tivoli, daar is vaak enorm wat licht aanwezig. Voor een concertzaal dan. Juist daarmee werken en dus niet enkel foto's kunnen maken alsof ze in daglicht gemaakt zijn is juist wat concertfotografie voor mij zo leuk maakt.ErikRo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:49:
Paradiso, Melkweg, Bitterzoet, AT301, Tivoli, Paard en Supermarkt zijn geen lichtkanonen.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
(3200, 1/250, f2.8 is normaliter ongeveer ok)

2008-06-12 The Pedro Delgados Bitterzoet-06 by ArneCoomans, on Flickr
(plus de Pedro Delgados zijn altijd goed voor een feestje).
Je zou kunnen overwegen die vage outline van een dingus direct boven de meest rechtse persoon weg te halen. (hoewel ik dat soort edits niet doe).
Ik wilde net hetzelfde zeggen, in de grotere zalen hangt een flinke opstelling. Nou ligt het er natuurlijk helemaal aan hoe de lichttechnicus het gebruikt. Als ik aan het werk ben staat mijn frontlicht meestal ergens tussen de 20 en 40%, meer dan dat en het wordt (voor het oog) een fletse bedoening zonder sfeer.samo schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 07:46:
[...]
Daar noem je anders een aantal plekken waar toch behoorlijk wat licht is. Neem Paradiso, Melkweg en Tivoli, daar is vaak enorm wat licht aanwezig. Voor een concertzaal dan. Juist daarmee werken en dus niet enkel foto's kunnen maken alsof ze in daglicht gemaakt zijn is juist wat concertfotografie voor mij zo leuk maakt.
En hou ook vooral de muziek in de gaten, als de muziek harder gaat, ga ik meestal harder (en dus feller) met mijn lampen. Zal vast niet de enige zijn die dat doet
Zal er eens meer op gaan letten en wat eerlijker naar kijken naar kijken. Vanavond naar Vrankrijk eens kijken hoe het licht daar is. Hoe vonden jullie de foto's trouwens dramatisch of gloort er nog hoop?
Ps hoe kan ik een foto posten? Had er speciaal een flickr account voor genomen net als de meesten hier, maar gewoon losse foto's posten is me niet gelukt, alleen een galerij link.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikRo op 13-08-2013 18:36 ]
Ik heb even geklikt (niet door alles heen) en er gloort nog hoop hoorErikRo schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:34:
Zal er eens meer op gaan letten en wat eerlijker naar kijken naar kijken. Vanavond naar Vrankrijk eens kijken hoe het licht daar is. Hoe vonden jullie de foto's trouwens dramatisch of gloort er nog hoop?
Als ik je twee tips mag geven:
1) neem controle over je belichting. De belichtingsmeter lijkt af en toe confuus te zijn door heel sterk tegenlicht enzo. Op Manual heb je daar geen last van, en meestal is het licht niet zo heel veranderlijk gedurende een concert.
2) dichterbij gaan staan. (deze tip doet ut altijd).
Maar, voor een eerste keer helemaal niet slecht, ik heb heel vaak stukken slechter gezien.
Zelfs wat aardige platen bij.
Edit: Kennelijk wel alles gezien, was de zin kwijt op de laatste foto.
Deze vond ik wel leuk:

image003 by Eric E22, on Flickr
Als je één foto bekijkt kan je klikken op het "share" icoontje en dan krijg je zo'n popup. Daar kan je ook PHPBB code laten genereren. Die doet het op tweakers.ErikRo schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:34:
Ps hoe kan ik een foto posten? Had er speciaal een flickr account voor genomen net als de meesten hier, maar gewoon losse foto's posten is me niet gelukt, alleen een galerij link.
[ Voor 13% gewijzigd door qadn op 13-08-2013 18:52 ]
qadn schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:51:
[...]
Als je één foto bekijkt kan je klikken op het "share" icoontje en dan krijg je zo'n popup. Daar kan je ook PHPBB code laten genereren. Die doet het op tweakers.

Best redelijk gelukt al zeg ik het zelf (voor een ISO6400 dan) . Het was enorm donker in het begin, later ging gelukkig een projector aan en kon ik (en de camera) eindelijk wat zien.
Met LR heb ik de beelden gecropt en verbeterd.
Ik post er vier wil je de rest zien kijk dan naar de set op
https://secure.flickr.com...4/sets/72157635071542098/
Commentaar, complimenten en kritiek zijn natuurlijk welkom

image003 by Eric E22, on Flickr

image009 by Eric E22, on Flickr

image008 by Eric E22, on Flickr
Dit was wel een heel sterke crop maar die blik en uitstraling was perfect en wilde per se uitvergroot zien.

image006 by Eric E22, on Flickr
Compo vind ik op 1,2 aardig, maar het moment niet geweldig.
#3 is leuk, maar zou beter werken als de schaduw in beeld was.
Ik vond zelf 1 en 2 best wel leuke momenten, 1 is iets te gewoon eigenlijk, maar 2 mag wel bij mij aan de muur. Mag ik vragen wat jij leuk vind?

Wat ik wel jammer vind is dat de gitarist en basgitarist naar beneden kijken en net een stukje van de basgitaar er niet op staat (kon je het er achteraf maar aan plakken
Voor de liefhebbers dezelfde foto in kleur:

1.

2.

3.

4.

Ik vind het nog erg lastig foto's maken met de diverse kleuren spots, ook nabewerken in lightroom is lastig. Verder moet ik me aanwennen om minder foto's te maken en dus ook meer aandacht te geven aan de foto's die ik maak zodat die beter zijn, scheelt veel werk achteraf.
Een paar tips: gebruik lichtsterke lenzen (pak een 50mm f/1.8 bijv.) zodat je niet zo hoog in de ISO hoeft. Als je wat lager in de ISO kan blijven dan verhoogt dat je dynamische bereik en kun je later tijdens het bewerken nog wat bijschaven, bij sommige foto's zie ik duidelijk overbelichte delen. Wat ook vaak helpt is een ander camera profiel te kiezen bij "Camera Calibration" in Lightroom tijdens het bewerken, zeker profielen als faithful verhogen het dynamische bereik.
www.maartendeboer.net
Ik gebruik twee lenzen om de foto's te nemen, Canon 70-200 f2.8 en Canon 15-85 f3.5-5.6. De 70-200 is een heerlijke lens om mee te fotograferen en op f2.8 hoef ik inderdaad niet zo'n hoge ISO te gebruiken. Bij de 15-85 is dat inderdaad een heel ander verhaal, prima om tussen het publiek foto's te nemen met flitser maar op het podium of van de band zonder flitser is heel erg lastig. Toch neem ik de meeste foto's tussen de 15-30mm dus dan twijfel ik of een 50mm 1.8 echt een optie is, het verschil met de 70-200 kwa milimeters vind ik wat weinig en ik merk dat ik mijn foto's vaak tussen 15-30mm neem.
Ik twijfel dan ook of ik wellicht een 28mm 2.8 zou moeten kopen, niet te duur voor een prime maar wel wijder dan 50mm en toch nog vrij lichtsterk, eventueel de 35mm f2. Of zou ik beter door kunnen sparen en als aanvulling voor de Canon 17-55 f2.8 gaan? Mijn 15-85mm gaat sowieso niet weg want buiten is het mijn favoriete walkaround lens.
Een betere optie op crop zou een 28mm f/1.8 of een 35mm f/2 inderdaad maar dat ligt er ook maar net aan wat je er aan uit wil geven
Wat shots die ik gemaakt heb op Party.San Metal Open Air in Schlotheim Duitsland:
#1:

#2:

#3:

#4:

#5:

[ Voor 46% gewijzigd door Ventieldopje op 29-08-2013 14:03 ]
www.maartendeboer.net
Mooie foto's, vind foto 2, 4 en 5 het mooiste. Foto 1 vind ik niet zo bijzonder en bij foto 3 vind ik het tegenlicht net te.
Ik heb trouwens een Canon EF 28mm f2.8 op de kop kunnen tikken, ben benieuwd hoe het gebruik van een prime me gaat bevallen. Kan het volgende week uitproberen als ik foto's mag gaan maken bij Q-BASE 2013.
Ik heb voor de grap eens een concert gedaan met een compact uit 2006. Wel met een manual mode gelukkig

Steelwing by herman.stehouwer, on Flickr

[ Voor 27% gewijzigd door vtpeters op 22-05-2014 08:29 . Reden: Aanpassing website verwerkt ]
Verwijderd
Een poppodium hier in de buurt heeft gevraagd of ik er met enige regelmaat foto's wil maken, dus er komen nog genoeg momenten om ervaring op te doen en te proberen.
Heb de samyang maar eens even geprobeerd afgelopen weekend. De standaard is jammer genoeg wat te prominent in beeld, maar vond de foto verder wel tof.

EDIT: Samyang wel gebruikt, maar blijkbaar ook nog 17-40 er op gehad want deze is op 17mm gemaakt kom ik net achter.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 19:41 ]
www.maartendeboer.net
Achja, toegegeven er was ook weinig licht (zelfs voor het publiek) ... maar dan nog
www.maartendeboer.net
~~~[html]Hou het topic waardevol door feedback te geven op foto´s van je voorgangers.~~~[/html]