Cheetah schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 08:16:
Nee hoor, ze melden slechts dat het
nu, en vermoedelijk voorlopig (aangezien het nog wel even duurt voor DXCompute en OpenCL worden uitgewerkt in GPU physics engines en geimplementeerd zijn in games), het enige
IS in dat genre. Onvoltooid tegenwoordige tijd.
Het hangt er maar van af hoe lang men zou moeten wachten vooraleer ATI ook speler is op het gebied van GPU-physics, en ook van het feit hoe onmisbaar men de huidige PhysX-implementaties in games acht in deze onvoltooid tegenwoordige tijd. Het feit dat de meeste games een implementatie hebben die makkelijk door de cpu gedaan kan worden en daarmee al zijn afhankelijkheid van een nVidia-gpu op losse sporen zet, plus het feit dat niet iedereen de ongeduldige zot moet uithangen en direct iets moet kopen wat er nog maar net is, maakt dat je best kan begrijpen dat niet iedereen overtuigd is om dankzij PhysX toch te gaan voor een nVidia, ondanks dat ATI momenteel in alle marktsegmenten een betere prijs per prestatie-ratio heeft.
Moet je doen dan... Niet iedereen heeft zin om minimaal tot halverwege volgend jaar te gaan zitten wachten op iets dat nu al te krijgen is.
Het is een kwestie van niet kunnen omdat je geen geld hebt voor een upgrade, of niet willen dankzij doorzettingsvermogen. Je weet best dat een "early adopter" in de pc-hardware-wereld al gauw benadeeld is omdat die meestal in het duister tast over welke technologie het zal willen, en dat de prijzen relatief te hoog zijn voor wat je krijgt. Je betaalt dus voor het nieuwe, en als dat je niet per sé zo dierbaar is, dan ben je volgens mij al veel rationeler bezig dan een gemiddelde splinternieuwkoper.
Maar prima filosofie verder hoor als je er zen mee bent: gewoon niets kopen totdat de toekomst hier is... Wat effectief op elk moment in de tijd neerkomt op
niets kopen 
Bwa niet echt, je koopt gewoon een huidige mid-end gpu, en dat is een beest van een gpu om de games van de laatste drie jaar op te spelen op maximale settings, die op die tijd ondertussen al helemaal gepatched en gebalanceerd zijn, en waarbij de community al zijn grootste deel heeft toe bijgedragen (denk aan mods, als het toepasselijk is), zodat een gamer die later begint met een game direct van het hele, afgewerkte en volledige pakket kan genieten. Het is een leuke beloning voor het wachten, al zeg ik het zelf.
En om dan even verder te reageren op diezelfde post, maar waarbij ik niet gequoted werd:
Het gaat niet over wie de beste aanpak heeft, het gaat over wie de
enige werkende aanpak heeft

ATI heeft geen momenteel werkende aanpak, maar die zit eraan te komen. Net zoals nVidia fans wachten op hun eigen next-gen gpu, ipv te gaan voor de al beschikbare en werkende next-gen gpu van ATI. Zoiets is toch volkomen te begrijpen? En je kunt beweren dat een next-gen ATI minder toevoegt aan een huidige-gen nVidia kaart dan een nVidia kaart met PhysX aan een ATI kaart zonder PhysX, maar dat is aan de koper om dat uit te maken. Ik herinner mij dat je zelf pleitte dat beeldkwaliteit belangrijk is, en dat is net een van de sterke punten van de next-gen ATI, dus als je moet kiezen tussen tesselation en DX11, of PhysX, welke wordt het? En wat zijn de redenen? En mag iedereen hierover geen eigen mening hebben?
Kweet niet hoor, er wordt in een nVidia topic gesproken over een nVidia unique selling point dat wordt afgezeken door voornamelijk AMD aanhang. En dan moeten degenen die dat unique selling point van nV in nV's eigen topic verdedigen dan maar ffies een ander topic openen zodat de AMD aanhang hier rustig ongestoord door kan gaan met 't afbranden. Prachtig weer

Het wordt niet afgezeken, maar gerelativeerd, al kan dat er gelijkaardig uitzien, aangezien dat de enige selling point is van nVidia momenteel, als het gaat om games tenminste. Wat wél wordt afgezeken is de verzuurde aanpak van nVidia in het hele PhysX-gebeuren: mensen met een ATI kaart worden moedwillig in de kou gezet (hun PPU werkt niet als ze een ATI kaart hebben, PhysX wordt gedaan over 1 cpu-thread als ze een ATI kaart hebben) en dàt is wat ATI mensen niet willen hebben. Moest nVidia zich nu neutraal houden en zich differentiëren door betere kwaliteit te leveren, dan zou alles goed zijn. Maar nVidia probeert de betere te zijn door de andere effectief slechter te maken, en dat is een punt waar geen enkele consument (ook niet de NV-fans) blij om zouden mogen zijn. Het is repressie van de concurrentie, het is een marktwerking waarbij de arrogantie van de marktleider toonbaar wordt en waarbij ze geen schroom meer hebben om zich in te houden.
Dus, als je met de unique selling point van nVidia bedoelt: de PhysX-over-GPU-implementatie, dan nee, dat wordt niet afgezeken door de gemiddelde ATI-fanaat. Als je daar echter mee bedoelt: het moedwillig fnuiken van de prestaties op kaarten van de concurrentie, dan zéker wel! En daar sta ik 100% achter. Een bedrijf dat andere tactieken gebruikt dan concurreren op pure kwaliteit hoort bij mij niet thuis in de markt, die horen ferm gesanctioneerd te worden.
Dat heb je prima gezegd. PhysX is inderdaad het beste omdat er geen alternatieven zijn. Het enige is automatisch het beste namelijk. Net zoals de enige auto destijds ook de beste auto was.
Een auto is onmisbaar, maar PhysX is maar één van de vele grafische extra's die je op je GPU kan gebruiken. Zie het eerder als airco, of een cd-speler, of elektrische ruiten. Er zijn genoeg mensen die willen wachten op de airco, cd-speler of elektrische ruiten van de concurrentie, en ondertussen zullen ze wel blijven verder rijden in hun Toyota Starlett van 15 jaar oud. Het rijdt, en elektrische ruiten zullen ze wel kopen als de standaardenstrijd is beslecht en wanneer het geweten is wie de winnaar is en wat elektrische ruiten uiteindelijk zullen kosten, en wanneer elektrische ruiten waarschijnlijk beter gemaakt zullen zijn dan nu tijdens een van de kantelmomenten.
Toekomstige tijd. Hoe/wat/waar en vooral wanneer zal nog moeten blijken.
En aangezien die toekomst er zit aan te komen, is het dan slim om op een moment waarbij het nog niet zo belangrijk is of je nu een PhysX-ondersteunde gpu hebt al daarvoor te kiezen?
Neu hoor... Ik legde alleen even de ultieme toepassing uit van de door jou en diverse anderen gehanteerde filosofie: 3D = 3D, dat hadden we al sinds Wolfenstein3D/1992, en alle verbetering en verfraaiing van ingame realisme sindsdien is onzinnig.
ATI heeft ook zijn eigen grafische extraatjes, nVidia is daar niet de enige in. Het is dus maar welke van al die extraatjes van beide kampen jij belangrijkst acht. En dan spreek ik niet over nu, want het nu is enorm vluchtig. Ik spreek over nu en de komende jaren. Het is niet alsof ik mijn grafische kaart koop om nu te gebruiken, en dat die tegen volgende week al over vervaldatum is.
De eindconclusie is: ja, nVidia heeft het voordeel van gpu-PhysX op dit eigenste moment, en het is leuk voor nVidia-bezitters, maar is het voor ATI-bezitters de reden om een nVidia-kaart te kopen in de plaats? Is het voor momentele upgraders de moeite om te gaan voor een nVidia-kaart, met alle voor- en nadelen van beide kampen op elkaar afgewogen? Ik weet niet wie hier allemaal uit welk standpunt spreekt, maar aangezien er verschillende zijn, en aangezien er hier af en toe naast elkaar wordt gepraat, lijkt het mij dat iedereen moet uitleggen wat hij als ultieme doel beschouwt, en van daar uit vertrekkende zullen veel zegsels hier duidelijker worden.
Ik zal om te beginnen mijn meningen bij de verschillende standpunten uitleggen:
- Voor de nVidia-bezitters is PhysX een leuke extra, want het is gratis en het maakt de spelervaring beter.
- Voor de ATI-bezitters is PhysX "maar" een extra, en dus niet de moeite waard om over te schakelen, aangezien ATI zijn eigen extra's heeft.
- Voor upgraders hangt het er van af wat zij verwachten van hun nieuwe gpu: als ze PhysX de belangrijkste extra vinden, dan zullen ze daarvoor gaan. Als andere voordelen bij hen opwegen, dan niet. Heeft iemand andere voordelen die nVidia heeft tegenover ATI, en die ik vergeten vermelden ben? Zoja, aarzel niet, want het belangrijkste van deze discussie is om een unaniem besluit te bekomen, om de laatkomers (zoals ik eigenlijk zelf ben) van directe antwoorden te kunnen dienen bij hun vraag wat ze nu moeten beslissen.