[Verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters)

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:14
Hier zien de kleuren er juist een beetje raar uit.
Er lijkt (te) veel paars in te zitten, en de schaduw van dat hek(?) op de meest rechtse boot is ook helemaal paars.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:04
Bedankt voor commentaar. Dicht gelopen zwart zal ik inderdaad naar kijken.

@tobiasvs: . Het lastige met boten in een plaat met long exposure is dat het vaak wat onrustig overkomt. Dat is hier ook het geval. Links zou ik inderdaad croppen, daar wordt de plaat wat rustiger van. Qua kleuren vind ik hem wel lekker.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5522/12076309826_b473d17e62_o.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door wisselwerking op 24-01-2014 16:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Herrick: Mooie surrealistische kleurtjes, en compo is ook wel ok. Ook in deze plaat zitten een paar te zwarte plekken; al is het niet zo storend als in je vorige foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
@ Herrick: Voor mijn smaak iets te krap gekaderd. En inderdaad lopen de schaduwen wel aardig dicht.

Ik ben de archieven eens ingedoken en heb deze foto maar eens opgewerkt. Maar ik heb er nog steeds gemengde gevoelens bij. Doordat de zon achter de wolken zit, is een flink deel van de foto uitgebeten en dat maakt het contrast tussen de wolken onderling nogal groot denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3748/12149701944_6fe1707231_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Het is een nogal tegenstrijdige foto, de onderkant is heel kalm en rustig, terwijl de bovenkant een "AAAAAAAAAAAAAAAH"-gevoel oproept bij mij :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Het vliegt allemaal ietsjes te hard je ogen in inderdaad :D en de horizon is ook een beetje raar... vervorming van de lens of zo :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
Ik heb de horizon nog even gechecked, maar ik kan niet echt ontdekken wat daar mee aan de hand is? Op mijn 27" scherm kom ik aan een bolling van de horizon van misschien 1 a 2 pixels, lijkt me redelijk verwaarloosbaar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Lekkere plaat met gaaf le effect. Ik mis alleen de kleuren :-)

Dat men de horizon bol vin snap ik wel, die zwarte streep (stuk land?)rechts op de horizon zorgt voor wat gezichtsbedrog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
RobB_W: Vond die met die 4 palen iets rustiger kijken.
Die laatste heeft ook wel wat... maar niets rustgevend :+

Herrick: Het was misschien leuker als de steiger iets meer op de foto stond. Meer landscape/pano-achtig.

Vandaag mijn 1e keer LE.
Wat ik mij afvraag, ik zie velen een sluitertijd van 1-5 minuten gebruiken.
Krijg je dan niet een zeer overbelichte foto?
Zelf heb ik de ND110 en kreeg met 15-30 seconden een goed belichte foto.

Een 5-aantal foto's gemaakt in Scheveningen.
Allen cliché foto's, maar goed genoeg om te leren.

Vind deze de leukste... denk ik :+
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3693/12206710936_e04be977e4_c.jpg
Untitled by Ren0W, on Flickr

Rest van de serie staat ook op mijn Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:40
Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij gebruiken ze bij zulke lange tijden filters op de lens, die een bepaald aantal procent licht doorlaten. Soort van zonnebrillen voor lenzen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Ja, dat is een Neutral Density (ND) filter, zoals hier ook is gebruikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NeutraleTeun schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:39:

Zelf heb ik de ND110 en kreeg met 15-30 seconden een goed belichte foto.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel stops ND je hebt en wat je instellingen zijn. Al staat je ISO op 100 en gebruik je een heel klein diafragma (f/16 bijvoorbeeld), in combinatie met een flinke ND-filter, dan kom je wel aan de paar minuten, ook met flink wat licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Toyota, mooie heldere plaat!

En de lengte bij ND110 ligt erg aan de instellingen. Paar stopjes kleiner diafragma en ISO op 100 levert al gauw een langere sluitertijd op

en als het dan ook nog een schemerig/bewolkt is dan zit je al gauw > 5 minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:14
Je kunt toch ook nog filters stacken, 2 ND op elkaar.
Of het de kwaliteit ten goede komt is een andere vraag natuurlijk (krijg je dan niet extra flare enzo?).

[ Voor 50% gewijzigd door AdmiralSnipe op 29-01-2014 19:20 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kan ook idd. Afhankelijk van merk heb je wel kans op kleurzwemen of extra flare.

Bij ultra wide lenzen sowieso geen optie, ivm vignetting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Geschoten op f/10 en 30 seconden, ISO100.

Dacht dat er doorgaans geen filters zijn met meer dan 10 stops.
Stacken kan uiteraard, maar dan ga ik er weer vanuit dat niemand (of iig niet zo veel mensen) 2x 10stops filters hebben van een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
2x10stops.... dat is dus 1.000.000x langere sluitertijd.... Leuk bij sluitertijden van een 30sec zonder filters (een jaar is iets op de 31miljoen seconde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

@ToyotaMR2, ik heb ook de ND110 MRC en als je overdag in vol zonlicht een foto maakt, dan zul je ook niet langer dan 30 seconde komen denk ik :) Teveel licht :)
Maar zodra het bewolkt is kom je er toch wel overheen. Ik zie voor mijzelf nu ook niet het nut in van een 5 minuten-exposure, mijn langste was 2 minuten, ergens in het bos in Schotland toen het al vrij donker was van de bewolking.

By the way, ik vind je foto wel erg mooi. Torentje helt wat naar links (ff corrigeren), maar voor de rest vind ik het een mooie foto. Mooie zwart-wit omzetting met naar mijn idee zeer goeie contrasten: niet te contrastrijk/zwart dichtgelopen en ook niet te licht. Met alle scheveningen-foto's die ik voorbij zie komen is deze alles behalve cliché ;)

Hoe heb je die zwartwit omzetting gedaan zonder zoveel contrast te hebben? Of eigenlijk moet ik zeggen: het contrast precies goed op de juiste plekken. Ik probeer het wel eens maar dan blijven veel dingen donkergrijs. Als ik het dan zwarter wil maken, dan ziet alles er TE uit...Ik doe normaal nooit zwart-wit, maar ik vind dit wel mooi.

[ Voor 24% gewijzigd door Deathchant op 30-01-2014 09:44 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bedankt!

Ik had verwacht dat lenscorrectie in LR het wel zou regelen allemaal. Helaas.
Volgende keer beter opletten/rekening mee houden. Als ik nu verticaal ga aanpassen/hellen hou ik rechts te weinig ruimte over. Dan vind ik het een te krappe kadering worden.

Ook was ik aan het wachten op een mooie zonnige dag om te schieten.
Volgende keer toch maar bij de sombere dagen de deur uit :D

Foto heb ik geloof ik door Silver Efex Pro 2 getrokken, en daarna aan nog een paar schuifjes gezeten tot ik het mooi vond.

Voor het geval je iets aan de histogram hebt:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7350/12218744983_f1aaa091ab_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Als je dus f22 had gebruikt zat je op 2 minuten met dezelfde instellingen (2min / f22 / iso 100).

En dan heeft de 5DII nog iso 50, dan zou je al op 5 minuten zitten

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja, maar ik blijf liever onder de f/16 maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Waarom? Om de maximale scherpte te behalen?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Omdat ik geen toegevoegde waarde zie in het gebruik van een diafragma boven de f/11-f/16.
Scherpte zal inderdaad alleen maar afnemen.
En als ik het dan alleen maar om de langere sluitertijd moet doen, dan ga ik wel op een later/donkerder tijdstip of neem ik maar genoegen met iets minder bewogen wolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zie idd ook geen toegevoegde waarde van eenhogere f-waarde voor deze foto. Als je macro gaat schieten, of als je een extreme tele hebt en juist geen achtergrondblur zou willen (waarom je dat zou willen weet ik niet :P) dan heeft het misschien wat meer zin.

Een ND gebruik je mijns inziensjuist om langere sluiters te krijgen zonder dat je moet nadenken over de scherptediepte die je wilt. Naja, als je op f/1.2 wilt schieten in VOL zonlicht met meer dan een minuut sluitertijd, moet je ND's gaan stacken :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

De vraag van Toyota was in 1e instantie
het enige wat ik heb gedaan is laten zien dat het met andere instellingen ook bij de foto van toyota had gekund met een correcte belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
ND is fun *O*

Weer een aantal locaties bezocht, kan natuurlijk maar 1 posten.
En dan ga ik voor de voorkeur van mijn vriendin:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7438/12222392376_cc72e6db2e_z.jpg

Ik weet niet waarom zij die het mooist vindt, ik had denk ik een ander gekozen.
Maar ben benieuwd naar jullie mening!

De rest ook weer op mijn Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik snap het wel; ik vind het wel de meest interessante van je set. De rest is wat meer 'standaard'.

Gaaf dat scherpe gebouw met die uberonscherpe lucht erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
@ToyotaMR2, leuk lijnenspel in de gevel. Is inderdaag wat mij betreft wel een van de interessantste van de set inderdaad. Hier komt de wolken partij ook lekker uit.

Eentje van mij van afgelopen zaterdag, had de boel net opgeruimd toen ik een pak hagel en regen over me heen kreeg.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3818/12395258623_e501da9609.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:56
@ToyotaMR2 mooie plaat! ik zou allen het gebouw in de linker bovenhoek laten eindigen ipv net er naast.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
@ Toyota, heel gaaf. Mooie lijnen en contrast tussen gebouw en lucht is interessant.

@ y2kbug, Jammer dat alles zover weg is en er zoveel lucht opstaat, voegt weinig toe en leid af. M'n blik wordt nu naar de lichte plek in de lucht getrokken en schiet tussen de stad en die plek heen en weer. Als je de plaat halveert, staat er nog steeds meer dan voldoende lucht op.

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

@y2kbug: gave lucht, maar de 'skyline' vind ik voor het mooie net te ver weg om de foto verder nog interessant te maken.

Van mij 2 clicheplaatjes van Utrecht:

Voor zonsondergang:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7317/12463680705_8f63bf1ae0_c.jpg
Canal @ Downtown Utrecht by Marcel Tuit, on Flickr

Na zonsondergang:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7454/12504935343_566b704417_c.jpg
Blue hour @ Utrecht by Marcel Tuit, on Flickr

• NeutraleTeun
y2kbug:
Heel veel wolken en jammer dat de gebouwen niet zo scherp zijn. En volgens mij helt het ook allemaal wat over?

marcel:

Het blauwe van die 2e staat er leuk op, ook met de lichtjes... alleen jammer van die boom links, blokkeert veel van het zicht op de lucht.

Bij die 1e verbaas ik me vooral over hoe dicht je daar bij het water kunt komen.
Of is dat overgelopen/hoog water oid?

Ik ben ook niet echt tevreden over mijn platen. Op verschillende locaties wou ik een verder en lager standpunt hebben, maar omdat er zowat overal hekken staan moest ik zowat gedwongen een ander hoek kiezen. Waar het allemaal iets minder leuk uitkomt.
Echt verschrikkelijk die hekken overal :(

[ Voor 26% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-02-2014 20:55 ]

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx :)

De eerste kon je gewoon tot aan de rand komen, en het water stond denk ik een centimeter of 40 onder de rand... Is gezichtsbedrog dat het lijkt alsof het even hoog is als de rand...

Hekken zijn nooit zo erg; ik moest me bij deze 2 foto's om/tussen/onder/langs/over 2 miljard fietsen heenwurmen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 16:07
y2kbug: Ik vind hem erg donker en er valt eerlijk gezegd weinig te zien..

Marcel: De tweede kijkt erg lekker weg, en bevat een warme sfeer met al die kleurtjes.

Deze heb ik afgelopen weekend gemaakt van het noorderlicht.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7332/12552412885_2cb48e8e5c_z.jpg
Norðurljós Þingvellir by Dennis Sla, on Flickr

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Oef, erg gaaf zeg met dat noorderlicht en die goed verlichtte voorgrond. Enige minpuntje vind ik dat felle huisje, dat trekt wat meer aandacht dan het verdient ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@Marcel: nice, misschien had je witpunt bij de eerst nog iets meer omhoog gekund? Nu lijkt het alsof de foto wat contrast mist.
@Dennis: gaaf! mooie kleurencombi. Jammer van dat huisje inderdaad. Leuk dat de sterren nog enigszins te zien zijn in de lucht.

Eentje van afgelopen weekend op Terschelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.tobiasvanstijn.nl//images/blog/2014_02_terschelling/20140302-IMG_8715.jpg

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

nice, misschien had je witpunt bij de eerst nog iets meer omhoog gekund? Nu lijkt het alsof de foto wat contrast mist.
Tnx. Ik heb whites eigenlijk eerder bewust een flink stuk omlaag gedaan; ik wilde de foto namelijk juist niet te 'hard' laten worden... :)

Over jou foto: misschien moet je even de goede link plaatsen, ik kom namelijk op je home-page ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Oeps, link was dood inderdaad. Heb 'm even bijgewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
Vind de kleurtjes van tobias wel mooi. Er is alleen niks interessant te zien op de foto wat het weer beetje suf maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik vond de steiger dan juist wel weer gaaf.. En onderstaande? Ook suf? Of juist door het overduidelijke onderwerp minder suf?

Afbeeldingslocatie: http://www.tobiasvanstijn.nl//images/blog/2014_02_terschelling/20140302-IMG_8712.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Vorige foto vind ik een beetje te chaotisch, deze vind ik een stuk fijner om naar te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Eens met voorgangers. Eerste foto is qua compo niet zo spannend. Denk dat hij een stuk mooier was geweest als je de vissersboten voor die steiger had laten aanmeren ;)

Tweede is mooi abstract, al twijfel ik over dat stukje water boven de loopplank...

Sowieso erg mooie kleuren in beide plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Vind de 2de ook mooier, gaat (op de drukke wolken na) richting een stil leven portrait. Jammer dat hij net niet symmetrisch is :).
Kleuren blijven echt gaaf, ik wist niet dat je zulke mooie groen en blauw tinten uit de zee kon halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, daar baal ik zelf ook van. Heb hierna een tweede shot gemaakt, met daarbij gelet op de symmetrie van de palen links en rechts. Helaas kwam daardoor de middelste paal niet helemaal in het midden te staan, wat naar mijn mening nog storender was. Zal morgen wel een foto plaatsen..

Wat betreft de kleurtjes: daar is bijna niets aan gefotoshopt! Verbaasde me er ook over wat een beetje exposure kon doen met het water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Jep, belichting en contrast doen heel veel met de kleurtjes. Doe dan ook nog eens de vibrance iets omhoog, en je hebt de verzadigings-slider niet meer nodig ;)

Witbalans doet trouwens ook een hoop he :)

Het is trouwens in feite gewoon de blauwe lucht die gereflecteerd is in het water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 21:35

neevedr

Dat was ik niet!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7314/13009920725_d03bfcda1c_z.jpg
30 sec, f/8, ISO 100. ND 10 stops.

@tobiasvs: mooie kleuren, mooi lang belicht, alleen in beide gevallen stoort mij de achtergrond. De dijk en boten vind ik storend aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door neevedr op 08-03-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben toevallig ook in londen geweest, zo te zien had jij beter weer ;) Tower bridge, altijd mooi om te zien, van bijna alle hoeken. Maar de belichting is wel fel zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Altijd mooi om te zien inderdaad. Ik vind alleen je standpunt niet zo geslaagd. Had iets meer diepte in gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 21:35

neevedr

Dat was ik niet!

Heeft deze een beter standpunt?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7453/13146250634_1d1a76f08a_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Dat standpunt van die eerste foto is bij dat grasveldje.
Toch zelfde plek als dit:
YouTube: will.i.am - This Is Love ft. Eva Simons
Slechte plek lijkt mij niet. Origineel ook niet echt :P

[ Voor 13% gewijzigd door Haas_nl op 14-03-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Nog niet zo lang in het bezit van een ND filter (Haida Slim 3.0 ND1000), dus een van mn eerste shots:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandart.nl/Main-Gallery/i-Xt547s3/0/L/IMG_7945-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Neevdr: ja, stukken fijnere dieptewerking. Mooi plaat met toffe kleuren. Nice!

@cv_smiley: blijven mooie gebouwen. Verder vind ik je foto wat saai; dit is een erg standaard standpunt en je foto valt ook niet echt op door mooie belichting of kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:21

Moofnor

King of my castle

Zo, tijd om dit topic uit het stof te halen.
@CV_SmileY: Mooi uitzicht daar, toch een paar van de mooiste nederlandse bouwwerken in 1 foto. Maar verder grotendeels eens met marceltuit. Foto oogt wat flets, en niets springt er echt uit. Iets in de voorgrond had waarschijnlijk geholpen.

Na een paar weken terug een canon 10-18mm te hebben gekocht, moest die natuurlijk uitgeprobeerd worden. En waarop maak je dan de foto: 18mm... |:(
Verder heb ik altijd L-E uit willen proberen, maar omdat die filters aardig aan de prijs zijn, moest ik op zoek naar iets anders.
Zo kwam ik op een site het idee van lasglas tegen, voor een paar euro meer dan 10 stops er af. (in mijn geval een stuk of 13/14). Een winkel vinden die lasglas verkocht was iets moeilijker, maar afgelopen zaterdag mocht het toch zo zijn. Uitproberen dus.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5073/14321189180_f6fc7aecfe_c.jpgAbtswoudse Bos - Long Exposure by H.Prins, on Flickr

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zo, da's niet mals voor die prijs! Hoe zit het met de scherpte van de foto, gaat die er erg op achteruit? Op 100% lijkt 'ie acceptabel scherp, maar weet niet goed hoe hij eruit zou zien zonder filter.

Foto-inhoudelijk: leuke blur in de wolken! Ik mis wel een beetje een echt onderwerp. Dat gras of riet rechtsonder is een beetje afleidend, waardoor het bruggetje niet helemaal tot z'n recht komt. Voor een uitprobeer-foto echter meer dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:53
Gaaf, leuk experiment. Locatie komt me zeer bekend voor, maar kom er niet vaak met mijn camera. Mag ik vragen waar je dat lasglas hebt gehaald?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:32

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Lasglas hoe verzin je het, als het maar een paar euries kost dan zou ik wel eens willen weten waar je dat vandaan hebt. :+
Ook wel benieuwd wat het met de scherpte doet

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:21

Moofnor

King of my castle

Je verliest zeker scherpte, maar het viel mij eigenlijk niet tegen. Als ik tijd heb kan ik vanavond wel een vergelijking maken. Probleem is wel dat er een erg groene zweem over de foto komt, in Lightroom kwam ik er niet vanaf, maar in photoshop kom je al heel wat verder. Toch zal zwart-wit het makkelijkst werken.

Ik heb het in Delft uiteindelijk gevonden bij Romijn ijzerwaren. Ze hadden een bakje vol met verschillende maten/sterktes enz. Kennelijk zag ik er niet uit als een lasser, want de verkoper vroeg gelijk of er een zonsverduistering aan zat te komen :+

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nah, origineel is het niet meer, maar wel lekker goedkoop als je het verlies aan scherpte op de koop toe neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:53
En waarschijnlijk de kleur (?)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:39
Ik ben nu ook wat aan het experimenten met LE.
Daartoe heb ik deze ND filter gekocht op dx.com, was goedkoop. Ik heb een D3100 en gebruik hem met de 18-55mm lens.
Reviews waren wel redelijk positief, maar tot nu toe in mijn ervaring niet. Ik laat hier 2 foto's zien die zijn mislukt. Neem aan dat die hier ook welkom zijn?

Onderstaande foto's heb ik er mee gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5522/14327936417_774a0d3e92.jpg DSC_1205 (Medium) by Harro Albums, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2916/14491280006_4a800df851.jpg DSC_1207 (Medium) by Harro Albums, on Flickr

De eerste foto gaat nog enigszins, 6 seconden sluitertijd. De tweede wordt echt slecht, is 20 seconden sluitertijd.
Heb ook nog andere voorbeelden waarbij het me opvalt dat er bogen ontstaan in de foto naarmate de sluitertijd langer wordt en ik het filter zwarter maak.
Deze zijn bogen hier zijn blauw, heb ze ook in het zwart helaas.
Kan ik hier iets aan doen? De 3 reviews waren niet slecht van de nd filter, of doe ik iets zelf verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 10:07
Dat is het bekende efffect van dit type filters. Ik heb ooit ook zo'n variabel ND filter gehad, maar niet lang gebruikt, omdat ik pas rond de 100mm van het X effect af was wanneer ik 'm volledig dicht draaide. De dure Singh Ray Vari n duo filters hebben hier weinig/geen last van, maar die zijn rond de 400 euro voor een 77mm versie 8)7

Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop ;) Mocht je toch graag een ND filter willen, maar geen 130 euro voor een B+W ND110 willen neerleggen, dan heb je ook NISI ND filters. De kwaliteit is erg goed en de 77mm versie is 70 a 80 dollar inclusief verzendkosten.

[ Voor 38% gewijzigd door tommyz op 26-06-2014 21:40 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Delft, aangezien ik in delft studeer kan ik het wel in overweging nemen :p

Hoe goed zijn dan die niet-variabele ND filters van dx.com dan?
http://www.dx.com/p/premi...ra-lens-filter-58mm-23335

Anders ga ik maar snachts foto's van watervallen maken deze vakantie, hetzelfde effect :p
Edit: Of inderdaad doorsparen voor een kwaliteitsfilter, maar ik wil eigenlijk eerst de 10-18 kopen...

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 26-06-2014 21:49 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Neem dan een Hoya ND8 filter. Die cheap dingen heb ik er genoeg van gehad en 't werkt niet, of je bent een tijd aan 't nabewerken om de kleurzweem eraf te krijgen. Die beginnen vanaf 2 tientjes op eBay :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Mmm maar als ik nou sluitertijden van een 90 seconden wil nabootsen op een normale middag, heb ik dan wat aan een ND8?
Geen flauw idee maar ik dacht bij die van mij na 3 positieve reviews wel iets bruikbaars in handen te hebben.
Niet dus. Soms werken ze wel redelijk voor een sluitertijd van een paar seconden misschien maar dat zet voor mij weinig zoden aan de dijk.

[ Voor 67% gewijzigd door Harribo op 26-06-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Nee, dan moet je echt naar een 10 stops en dan wordt 't al krap. Dan kan je een 10 stops met pola combineren of een nisi nd 2000 nemen, dat is 11 stops uit m'n hoofd.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ok inderdaad een nd 2000 oid.
Hier heb ik dat ff gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
90 seconden overdag ( blauwe lucht met zon ) haal je niet met een 10 stops, tenzij je met f/30+ gaat werken... maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met Toyota - Ik heb enkel de Haida ND1000 (die eerder 11.5 stops doet dan 10) en op een middelmatig bewolkte dag met wat zon (zie m'n laatste foto in landschaptopic) heb ik zo'n 15sec op f/13 mét ND. 90s is voor zwaarbewolkte dagen of avondshoots. Veelal heb je met 30s wel al je effect binnen en maken die 60 extra seconden weinig uit.

Edit:
ND filters op basis van pola's kan je in de regel maximaal voor de helft van het officiële ND-bereik gebruiken. Zeker op groothoekbereik gezien de richting vh licht effect heeft op de effectiviteit v/e pola. Meer wijsheid is te vinden in het filter topic bij F&V hardware :Y

[ Voor 30% gewijzigd door moozzuzz op 27-06-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Als je het voor landschappen gaat gebruiken en je wilt 't goed doen (en veel geld uitgeven ;) ), kan je ook beter een hitech/lee filterset hebben met een big stopper en een hard/soft ND4, ND6 of ND8. De lucht heeft natuurlijk veel invloed op de sluitertijd, vooral overdag. Als je een big stopper i.c.m. een hard of soft grad gebruikt, heb je 't voordeel dat je foto veel meer in balans is en je sluitertijd kan ook nog een keer een stuk langer dan wanneer je alleen een 10 stops gebruikt.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik zit nog wat te kijken naar Nd filters maar is het een probleem dat een filter variabel is? Of moet je gewoon vaste nd waarden hebben? En waar kan ik het beste zo'n nd filter kopen?
Is dit wat of heb ik dan hetzelfde te pakken? Dit is wel een merk denk ik zo?
Verder zie ik ook allemaal filters met kleurtjes...snap die niet helemaal, softwarematig is dat toch ook te doen zonder al te veel kwaliteitsverlies?

Nou ik kan in elk geval een paar seconden de sluiterytijd nu open laten, dus kan in elk geval wat :P
btw veel geld heb ik niet dus dat ga ik ook niet uitgeven.

[ Voor 22% gewijzigd door Harribo op 27-06-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
@Harribo, daarvoor is er het filter topic in de F&V Hardware.

Variabel filter is handig als geen hele set filters wilt aanschaffen (met verschillende sterkte). Alsnog zal je voor elke lensdiameter een aparte filter nodig hebben. Nadeel vd variabele filters is dat ze werken met twee pola's die draaien tov elkaar. Je krijgt dus de problemen typisch aan pola's. Op basis van de vele internet-verhalen mag ik stellen dat vanaf dat je 50% van je variabele filter gebruikt hebt, er problemen optreden waarbij groothoek uiteraard gevoeliger is dan 50mm. Op zich is dat dus niet onlogisch gezien de eigenschappen van pola's.

De Hitech/Lee (Cokin heeft ook wel zo'n systeem maar nogal plastiekig) maakt gebruik van een houder waarbij je filters inschuift. Dit is 1000x handiger dan de schroefversies, maar ook wel hevig duurder :^). Zie dus ook topic in F&V Hardware.

Kleurfilters zijn mi vnl een restant van de analoge zwart/wit tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
We gaan nu al een tijdje off-topic, maar wel eens met mozzuzz. Bedenk eerst eens voor jezelf waarvoor je het nodig hebt. Lange sluitertijden overdag, of lange sluitertijden tijdens bijvoorbeeld zonsondergang. Hier zit nogal een verschil tussen. Als je dit weet, neem dan een gewoon ND filter (ND8, ND10) en geen variabel filter (die zijn allemaal crap en halen het beloofde aantal stops toch niet, en al helemaal niet met een groothoeklens. Daar komt nog eens bij kijken dat de scherpte is om om te janken). En ook hier geldt; goedkoop is duurkoop; een filter voor 12 euro kan niet veel zijn. Ga voor een merk (zoals Hoya, B+W of Nisi) en zoek naar reviews op internet. Je kan beter iets meer erin investeren, dan heb je er veel meer plezier mee.

Ik heb vroeger ook van die goedkope filtertjes gehad en heb zelf een tijdje geleden een Hitech set gekocht. Een van m'n beste investeringen ooit.

[ Voor 10% gewijzigd door tommyz op 27-06-2014 15:36 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ok dank voor jullie info, ik weet eerst genoeg. Variabel zal niet mijn ding worden, dan maar 1 goede filter van een merk.
Heb ik nog verdere vragen dan post ik dat in het filter topic in de F&V Hardware.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xibalba
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07-2021
Na veel lezen hier op het fotografieforum zal ik ook maar eens foto plaatsen. Ik heb sinds kort een Canon 10-22 voor mijn 600D en dat bevalt heel goed.

Ik ben net terug van een vakantie in de Jura en ik wist dat ik daar veel watervallen zou gaan zien. Vantevoren nog snel een beter statief (Manfrotto 055XPROB) en een ND-filter (B+W 106) gekocht.

Het liefst was ik voor een mooi Lee-setje gegaan (ivm gradueel), maar het budget was op en de vakantie kwam eraan. Toch leuke foto's kunnen knippen. Lange sluitertijden hebben altijd een aantrekkingskracht gehad en ben blij dat ik er nu ook eindelijk mee aan de slag kan.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/q5bykf7rph6uc78/GourBleu.jpg

Canon 600D - Canon 10-22mm - B+W 106 - 30 sec - f/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik denk dat ik ook eens lasglas ga proberen.
Zoals hier afgebeeld.
Hij vertelt het volgende:
Heb het lasglas gehaald bij eeh speciaalzaak in DHZ artikelen.
Er zijn verschillende gradaties. Van 10 t/m 12.
Ik heb sterkte 10 genomen.

Bij de Gamma heb ik een regenpijpverloop van 70 naar 75 mm gekocht.
Op de kant van de 70 mm heb ik het lasglas bevestigd met zwarte isolatietape. Zit mmur vast. De andere kant kan ik nu op mijn lens schuiven (18-105 VR met filtermaat 67mm) zonder de lens en het glas te beschadigen.
Xibalba: mooie foto! ook fijn dat je de instellingen er ff bij hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net terug uit Ierland.. :D

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/zwemplaats800.jpg
ISO 200 | 17mm | f/4.0 | 30 sec.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
WB :^)
I like. Heb je hier ook een pola gebruikt om de reflectie in het plasje water er uit te krijgen? Vind het in elk geval heel geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, alleen een ND filter gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Leuk kermis, nou ja eigenlijk vind niet veel aan de kermis, maar het is wel leuk foto's maken met een nd filter :)
Gelukkig kon ik mij op mijn fototoestel concentreren want een hoop mensen keken toch wel een beetje can welke pipo gaat er nu op vrijdag avond om 21:00 met een fototoestel en statief op de kermis rondlopen.
Nu heb ik zoiets van: Welke pipo gaat er uberhaupt op de kermis rondlopen :P .
Laatste foto is jammer genoeg niet helemaal scherp maar dat patroon is maar 1 keer gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2896/14444347747_46ef2a838f_c.jpguntitled-32.jpg by Marijn_, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3846/14627515851_35a80e7f55_c.jpguntitled-33.jpg by Marijn_, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3904/14444355757_50cb44ef4b_c.jpguntitled-42-Edit.jpg by Marijn_, on Flickr

[ Voor 39% gewijzigd door Haas_nl op 12-07-2014 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zo, ik vind ze erg mooi met die lichten. Ook het donkere gedeelte vind ik erg geslaagd. Soms vind ik het 'zwart' of andere kleuren niet mooi bij zulke foto's. Dat komt soms onnatuurlijk over. Dat vind ik hier juist super.

Deze is al van een tijdje geleden:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3819/12195806485_a37d139bdd_z.jpgZwolle_de_gracht_008_28 januari 2014 by r-van-dijk

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
@Haas_NL : die laatste foto is wel speciaal. De eersten zijn me wat te druk en is moeilijk te zien wat voor een attractie dat nu werkelijk is. Ken het gevoel, lopend over de kermis met je spulletjes, al die luitjens maar raar kijken naar je :)
@Luxicon: Mooie foto. Alleen er was te weinig wind om het water egaal te laten lijken met 10 seconden sluitertijd. Dat kan ik zien aan de bomen die mooi stil erop staan. Verder vind ik dat er teveel water op de voorgrond staat wat, daar kon wat mij betreft wel wat van af. Pas boven de helft van de foto is er wat te zien.

Nu eentje van mij. Paar uur gespendeerd gisteren hier in Groningen, gelukkig heb ik er 1 weten te pakken:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5588/14683917256_49799be2e2_z.jpgBliksemGroningen by Harro Albums, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
@Harribo: Dankjewel voor je feedback! Het was erg rustig, maar koud, weer inderdaad. :)
Ik zal eens gaan croppen en kijken of dat de plaat beter maakt. Bedankt voor de tip!

De flits staat er cool op zo! Ik geloof best dat dat heel wat geduld vraagt. Is het nodig om om met lange sluitertijden een flits mooi op de foto te krijgen of had je wat anders als achterliggende gedachten? het lijkt mij wel mooi als de lucht wat zwarter is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Luxicon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:13:
Is het nodig om om met lange sluitertijden een flits mooi op de foto te krijgen of had je wat anders als achterliggende gedachten? het lijkt mij wel mooi als de lucht wat zwarter is.
Gezien de (bliksem)flits voor de donder komt, moet je dus op goed geluk aan de opname beginnen en hopen dat er een mooie bliksem passeert. Vandaar de long exposure. 't Voordeel van een niet zwarte lucht is dat je ook wel wat gebouwen/stadssilhouette hebt in de foto die context creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@HMJ: Mooie plaat, maar ik had graag iets meer van die duikplank? willen zien, die staat nu net een beetje in de verdrukking. Of heb je nog een foto waar deze het hoofdonderwerp is? Ontzettend vette locatie!

@Haas_nl: Kermis staat ook al een tijdje op mijn lijstje, maar vanwege die pipo's nog nooit gedaan :P
De tweede vind ik de mooiste.

@Luxicon. Wat wilde met gebruik van een ND filter bereiken? Het water is niet volledig wazig, maar als dat wel had gelukt, wat had je daar mee bereikt? Bij dergelijke foto's moet er naar mijn idee in de lucht juist iets gebeuren (mooie zonsondergang of juist voortrazende bewolking) om een goede plaat op te leveren..

@Harribo: Goed gelukt zo. Ik zou de voorgrond nog iets meer burnen, zodat je echt alleen een stads silhouet overhoudt.

De eerste uit een serie genomen tijdens mijn vakantie op Texel.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3911/14672144299_880e909d43_c.jpgWarp, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Eenvoud, rust en druk; hier vind ik dat een prima combinatie, en samen met de mooie kleuren, kan mijn verbeelding zo de rest invullen. Oftewel: geslaagd, goeie foto!
Als ik iets te miepen mag hebben: de vignetting vind ik echt te sterk aanwezig en het voegt voor mij persoonlijk niks toe.

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 08-08-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice! Erg fijne kleuren. Mis bij zo'n foto dan ook niet echt een onderwerp. Wel ben ik het eens met Deathchant wat betreft de vignetting.

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/steigerzij800.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Heel nice HMJ! De vlakverdeling kenmerkt zich niet alleen door het lijnenspel, maar ook door het onderwerp én de kleuren. Erg mooi plaatje wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Grappig, ik mis juist wel een beetje een onderwerp. Al moet ik toegeven dat ik het wel een mooi kleuren spektakel vind en als wallpaper prima, of mis ik het dan juist al niet en is de foto gewoon geslaagd? :P

@HMJ: Lekker mooie gekleurde keien en mooie lucht. Persoonlijk had ik denk wel een paar meter, zeg 10-15m naar voren gegaan zodat die pier/steiger wat meer in beeld is en de horizon is lager zou komen te liggen. Niet inzoomen(lees meer mm) want dat zou het groothoek effect op de mooie gekleurde stenen niet ten goede komen, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@HMJ: Heerlijke foto! Kleuren zijn fijn en mooi strak water.
@RobB_W: Zag 'm al voorbij komen op Flickr. Mooie, minimalistische plaat Erg fijne kleuren ook!

Net even naar Den Haag geweest:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3894/14775764317_9a8bce8c98_c.jpgThe Hague Skyline - Long Exposure (Explored) by Tom Roeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mooi hoor, ook die frutsels rechtsonder in het water is wel een leuke onderbreking zeg maar :) Het gebouw van de NS links is wel wat onscherp. Mooie lijnen overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Dank je! Het spul rechts onderin stoorde me wel, maar met de zwart wit omzetting valt het wat minder op. Mijn lens is in de hoeken niet de meest scherpe :)

Tijd voor de nieuwe Canon 16-35 F/4L IS >:)

[ Voor 27% gewijzigd door tommyz op 19-08-2014 13:10 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Nog wat te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3908/14701470010_fb93e14bcd_z.jpgWater(ge)valletje Roden by Harro Albums, on Flickr

2 seconden met goedkoop variabel nd filtertje.
D3100 / ISO100 / f25 / 82mm
Flinke verzadiging toegepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 22-08-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
f/25 is niet bepaald bevorderlijk voor de scherpte (foto is soft). Als je een variabele ND hebt die tot 8,5stop verduistert, dan kun je het diafragma redelijk makkelijk verder open zetten en toch lange sluiter halen.
Daarnaast is je statief niet stabiel, want de stenen vertonen bewegingsonscherpte.

Voorbeeldje met een ND500 (9stops dus) en 21mm f/8 (EXIF is niet kloppend wat betreft diafragma en brandpuntsafstand) midden op een zonnige dag:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3897/14788731735_bb22912117_c.jpg_MG_77242 by Universal Creations, on Flickr

En een andere waarbij je duidelijk kunt zien dat het zonnig is (iso50 21mm f/8 en 6sec):

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2920/14602083410_dd3622a6f3_c.jpg_MG_76281 by Universal Creations, on Flickr

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 22-08-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Harribo schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:07:
Nog wat te kijken:
[afbeelding]Water(ge)valletje Roden by Harro Albums, on Flickr

2 seconden met goedkoop variabel nd filtertje.
D3100 / ISO100 / f25 / 82mm
Flinke verzadiging toegepast.
Ik geloof dat je een erg slecht scherm hebt (nog slechter dan dat van mij) want zo sterk verzadigen doet pijn aan de ogen :| Dat we eens een foto willen punchen, tot daar aan toe, maar nu sla je em aan moes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
@RobB_W: heerlijke plaat, mooie zachte kleuren.
@HMJ: Mooie plaat! Leuke voorgrond. De rots in het water doorbreekt de leegte aan de rechterkant en maakt de foto af.
@tommyz: Mooie plaat, goede compositie. Zwartwit werkt hier goed.
@Harribo: leuke detail opname, alleen had ik links en boven nog wat meer ruimte gepakt, nu zijn de stenen afgesneden. Naar mijn smaak ook net iets te verzadigd.
@Universal Creations: Mooi effect in water bij 1e foto, alleen het licht (midden op de dag) spreekt me niet zo aan.

Plaatje van eind mei in Zweden:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2915/14438123724_f552616ec8_c.jpg

Gemaakt met de 10stops Haida ND 3.0 en Hitech GND 0.9 filter. 120sec bij f13 op ISO100.
Was ook de eerste keer dat ik de Haida filter goed kon testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
Hintzer: Mooi! Lekker minimalistich en mooie kleuren. Prima plaat.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
moozzuzz schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Ik geloof dat je een erg slecht scherm hebt (nog slechter dan dat van mij) want zo sterk verzadigen doet pijn aan de ogen :| Dat we eens een foto willen punchen, tot daar aan toe, maar nu sla je em aan moes.
Hahaha ja dat klopt, maar die oververzadiging vond ik eigenlijk wel iets hebben. Hoewel het nu wel verre van realistisch is natuurlijk. In dat op zicht voldoet de foto niet aan de fotografie standaarden.

@Heintzer: prachtige plaat, ik word er rustig van, ook hele mooi kleuren.De sprietjes die doen het hem vind ik.

@Universal : dank voor je tips. Ik ga nu inderdaad een beter statief kopen, dat ding van mij is ook wat kapot.
De wind viel op zich wel mee. Ook zal ik het diafragma wat lager zetten. Ik ben altijd bang dat ik niet alles scherp op de foto krijg daarom knijp ik hem zo dicht. En ook een beter filter zal geen luxe zijn.
Jouw eerste foto vind ik mooi, hoeveel seconden stond ie? De tweede is op zich ook mooi, maar zie weinig het effect van een LE, alleen iets in het water.

Ben gisteren nog ff snel op Noorderzon in Groningen geweest. Hebben ze allemaal lichtjes op het water in jerrycans. De foto is wat donker maar zo donker was het (helaas) ook.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3848/14838223828_7bd036d5f8_c.jpgNoorderzon Groningen 2014 by Harro Albums, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:56
Heintzer: een topper!

Harribo: ik vindt de foto rommelig, en het onderwerp in het beeld ontbreekt een beetje.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
@Universal: De tweee foto vind ik supermooi! De eerste is goed gelukt, maar ik heb niks met long exposure watervallen.

@Heintzer: Lekker rustig / zachte foto. Het is wel heel dromerig zo he..

@Harribo: De foto spreekt me wel aan. Ik vind de kleuren mooi gedaan. Het zwart komt ook lekker zwart over (niet dat vale). Alleen snap ik niet dat je dit met zo'n hoge iso en klein diafragma gedaan hebt. Op een kleine resolutie valt het niet op, maar als je je foto uitvergroot is wel veel ruis te zien.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
@Harribo die is volgens mij redelijk overbelicht.
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste