~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
@tobiasvs: . Het lastige met boten in een plaat met long exposure is dat het vaak wat onrustig overkomt. Dat is hier ook het geval. Links zou ik inderdaad croppen, daar wordt de plaat wat rustiger van. Qua kleuren vind ik hem wel lekker.

[ Voor 0% gewijzigd door wisselwerking op 24-01-2014 16:13 . Reden: typo ]
Ik ben de archieven eens ingedoken en heb deze foto maar eens opgewerkt. Maar ik heb er nog steeds gemengde gevoelens bij. Doordat de zon achter de wolken zit, is een flink deel van de foto uitgebeten en dat maakt het contrast tussen de wolken onderling nogal groot denk ik.

The devil is in the details.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat men de horizon bol vin snap ik wel, die zwarte streep (stuk land?)rechts op de horizon zorgt voor wat gezichtsbedrog.
Die laatste heeft ook wel wat... maar niets rustgevend
Herrick: Het was misschien leuker als de steiger iets meer op de foto stond. Meer landscape/pano-achtig.
Vandaag mijn 1e keer LE.
Wat ik mij afvraag, ik zie velen een sluitertijd van 1-5 minuten gebruiken.
Krijg je dan niet een zeer overbelichte foto?
Zelf heb ik de ND110 en kreeg met 15-30 seconden een goed belichte foto.
Een 5-aantal foto's gemaakt in Scheveningen.
Allen cliché foto's, maar goed genoeg om te leren.
Vind deze de leukste... denk ik

Untitled by Ren0W, on Flickr
Rest van de serie staat ook op mijn Flickr.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel stops ND je hebt en wat je instellingen zijn. Al staat je ISO op 100 en gebruik je een heel klein diafragma (f/16 bijvoorbeeld), in combinatie met een flinke ND-filter, dan kom je wel aan de paar minuten, ook met flink wat lichtNeutraleTeun schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:39:
Wat ik mij afvraag, ik zie velen een sluitertijd van 1-5 minuten gebruiken.
Zelf heb ik de ND110 en kreeg met 15-30 seconden een goed belichte foto.
En de lengte bij ND110 ligt erg aan de instellingen. Paar stopjes kleiner diafragma en ISO op 100 levert al gauw een langere sluitertijd op
en als het dan ook nog een schemerig/bewolkt is dan zit je al gauw > 5 minuten
Of het de kwaliteit ten goede komt is een andere vraag natuurlijk (krijg je dan niet extra flare enzo?).
[ Voor 50% gewijzigd door AdmiralSnipe op 29-01-2014 19:20 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Bij ultra wide lenzen sowieso geen optie, ivm vignetting...
Dacht dat er doorgaans geen filters zijn met meer dan 10 stops.
Stacken kan uiteraard, maar dan ga ik er weer vanuit dat niemand (of iig niet zo veel mensen) 2x 10stops filters hebben van een paar honderd euro.
Maar zodra het bewolkt is kom je er toch wel overheen. Ik zie voor mijzelf nu ook niet het nut in van een 5 minuten-exposure, mijn langste was 2 minuten, ergens in het bos in Schotland toen het al vrij donker was van de bewolking.
By the way, ik vind je foto wel erg mooi. Torentje helt wat naar links (ff corrigeren), maar voor de rest vind ik het een mooie foto. Mooie zwart-wit omzetting met naar mijn idee zeer goeie contrasten: niet te contrastrijk/zwart dichtgelopen en ook niet te licht. Met alle scheveningen-foto's die ik voorbij zie komen is deze alles behalve cliché
Hoe heb je die zwartwit omzetting gedaan zonder zoveel contrast te hebben? Of eigenlijk moet ik zeggen: het contrast precies goed op de juiste plekken. Ik probeer het wel eens maar dan blijven veel dingen donkergrijs. Als ik het dan zwarter wil maken, dan ziet alles er TE uit...Ik doe normaal nooit zwart-wit, maar ik vind dit wel mooi.
[ Voor 24% gewijzigd door Deathchant op 30-01-2014 09:44 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik had verwacht dat lenscorrectie in LR het wel zou regelen allemaal. Helaas.
Volgende keer beter opletten/rekening mee houden. Als ik nu verticaal ga aanpassen/hellen hou ik rechts te weinig ruimte over. Dan vind ik het een te krappe kadering worden.
Ook was ik aan het wachten op een mooie zonnige dag om te schieten.
Volgende keer toch maar bij de sombere dagen de deur uit
Foto heb ik geloof ik door Silver Efex Pro 2 getrokken, en daarna aan nog een paar schuifjes gezeten tot ik het mooi vond.
Voor het geval je iets aan de histogram hebt:

En dan heeft de 5DII nog iso 50, dan zou je al op 5 minuten zitten
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Scherpte zal inderdaad alleen maar afnemen.
En als ik het dan alleen maar om de langere sluitertijd moet doen, dan ga ik wel op een later/donkerder tijdstip of neem ik maar genoegen met iets minder bewogen wolken.
Een ND gebruik je mijns inziensjuist om langere sluiters te krijgen zonder dat je moet nadenken over de scherptediepte die je wilt. Naja, als je op f/1.2 wilt schieten in VOL zonlicht met meer dan een minuut sluitertijd, moet je ND's gaan stacken
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
het enige wat ik heb gedaan is laten zien dat het met andere instellingen ook bij de foto van toyota had gekund met een correcte belichting.Wat ik mij afvraag, ik zie velen een sluitertijd van 1-5 minuten gebruiken.

Weer een aantal locaties bezocht, kan natuurlijk maar 1 posten.
En dan ga ik voor de voorkeur van mijn vriendin:

Ik weet niet waarom zij die het mooist vindt, ik had denk ik een ander gekozen.
Maar ben benieuwd naar jullie mening!
De rest ook weer op mijn Flickr.
Gaaf dat scherpe gebouw met die uberonscherpe lucht erboven.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
@ y2kbug, Jammer dat alles zover weg is en er zoveel lucht opstaat, voegt weinig toe en leid af. M'n blik wordt nu naar de lichte plek in de lucht getrokken en schiet tussen de stad en die plek heen en weer. Als je de plaat halveert, staat er nog steeds meer dan voldoende lucht op.
Van mij 2 clicheplaatjes van Utrecht:
Voor zonsondergang:

Canal @ Downtown Utrecht by Marcel Tuit, on Flickr
Na zonsondergang:

Blue hour @ Utrecht by Marcel Tuit, on Flickr
Heel veel wolken en jammer dat de gebouwen niet zo scherp zijn. En volgens mij helt het ook allemaal wat over?
marcel:
Het blauwe van die 2e staat er leuk op, ook met de lichtjes... alleen jammer van die boom links, blokkeert veel van het zicht op de lucht.
Bij die 1e verbaas ik me vooral over hoe dicht je daar bij het water kunt komen.
Of is dat overgelopen/hoog water oid?
Ik ben ook niet echt tevreden over mijn platen. Op verschillende locaties wou ik een verder en lager standpunt hebben, maar omdat er zowat overal hekken staan moest ik zowat gedwongen een ander hoek kiezen. Waar het allemaal iets minder leuk uitkomt.
Echt verschrikkelijk die hekken overal
[ Voor 26% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-02-2014 20:55 ]
De eerste kon je gewoon tot aan de rand komen, en het water stond denk ik een centimeter of 40 onder de rand... Is gezichtsbedrog dat het lijkt alsof het even hoog is als de rand...
Hekken zijn nooit zo erg; ik moest me bij deze 2 foto's om/tussen/onder/langs/over 2 miljard fietsen heenwurmen
Marcel: De tweede kijkt erg lekker weg, en bevat een warme sfeer met al die kleurtjes.
Deze heb ik afgelopen weekend gemaakt van het noorderlicht.

Norðurljós Þingvellir by Dennis Sla, on Flickr
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
@Dennis: gaaf! mooie kleurencombi. Jammer van dat huisje inderdaad. Leuk dat de sterren nog enigszins te zien zijn in de lucht.
Eentje van afgelopen weekend op Terschelling:

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Tnx. Ik heb whites eigenlijk eerder bewust een flink stuk omlaag gedaan; ik wilde de foto namelijk juist niet te 'hard' laten worden...nice, misschien had je witpunt bij de eerst nog iets meer omhoog gekund? Nu lijkt het alsof de foto wat contrast mist.
Over jou foto: misschien moet je even de goede link plaatsen, ik kom namelijk op je home-page

Tweede is mooi abstract, al twijfel ik over dat stukje water boven de loopplank...
Sowieso erg mooie kleuren in beide plaatjes.
Kleuren blijven echt gaaf, ik wist niet dat je zulke mooie groen en blauw tinten uit de zee kon halen!
Wat betreft de kleurtjes: daar is bijna niets aan gefotoshopt! Verbaasde me er ook over wat een beetje exposure kon doen met het water
Witbalans doet trouwens ook een hoop he
Het is trouwens in feite gewoon de blauwe lucht die gereflecteerd is in het water...

30 sec, f/8, ISO 100. ND 10 stops.
@tobiasvs: mooie kleuren, mooi lang belicht, alleen in beide gevallen stoort mij de achtergrond. De dijk en boten vind ik storend aanwezig.
[ Voor 3% gewijzigd door neevedr op 08-03-2014 15:28 ]
Toch zelfde plek als dit:
YouTube: will.i.am - This Is Love ft. Eva Simons
Slechte plek lijkt mij niet. Origineel ook niet echt
[ Voor 13% gewijzigd door Haas_nl op 14-03-2014 22:48 ]
@cv_smiley: blijven mooie gebouwen. Verder vind ik je foto wat saai; dit is een erg standaard standpunt en je foto valt ook niet echt op door mooie belichting of kleuren.
@CV_SmileY: Mooi uitzicht daar, toch een paar van de mooiste nederlandse bouwwerken in 1 foto. Maar verder grotendeels eens met marceltuit. Foto oogt wat flets, en niets springt er echt uit. Iets in de voorgrond had waarschijnlijk geholpen.
Na een paar weken terug een canon 10-18mm te hebben gekocht, moest die natuurlijk uitgeprobeerd worden. En waarop maak je dan de foto: 18mm...

Verder heb ik altijd L-E uit willen proberen, maar omdat die filters aardig aan de prijs zijn, moest ik op zoek naar iets anders.
Zo kwam ik op een site het idee van lasglas tegen, voor een paar euro meer dan 10 stops er af. (in mijn geval een stuk of 13/14). Een winkel vinden die lasglas verkocht was iets moeilijker, maar afgelopen zaterdag mocht het toch zo zijn. Uitproberen dus.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Foto-inhoudelijk: leuke blur in de wolken! Ik mis wel een beetje een echt onderwerp. Dat gras of riet rechtsonder is een beetje afleidend, waardoor het bruggetje niet helemaal tot z'n recht komt. Voor een uitprobeer-foto echter meer dan prima
Ook wel benieuwd wat het met de scherpte doet
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik heb het in Delft uiteindelijk gevonden bij Romijn ijzerwaren. Ze hadden een bakje vol met verschillende maten/sterktes enz. Kennelijk zag ik er niet uit als een lasser, want de verkoper vroeg gelijk of er een zonsverduistering aan zat te komen
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Nah, origineel is het niet meer, maar wel lekker goedkoop als je het verlies aan scherpte op de koop toe neemt.Mr Pingu schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 23:36:
Lasglas hoe verzin je het
Daartoe heb ik deze ND filter gekocht op dx.com, was goedkoop. Ik heb een D3100 en gebruik hem met de 18-55mm lens.
Reviews waren wel redelijk positief, maar tot nu toe in mijn ervaring niet. Ik laat hier 2 foto's zien die zijn mislukt. Neem aan dat die hier ook welkom zijn?
Onderstaande foto's heb ik er mee gemaakt:

De eerste foto gaat nog enigszins, 6 seconden sluitertijd. De tweede wordt echt slecht, is 20 seconden sluitertijd.
Heb ook nog andere voorbeelden waarbij het me opvalt dat er bogen ontstaan in de foto naarmate de sluitertijd langer wordt en ik het filter zwarter maak.
Deze zijn bogen hier zijn blauw, heb ze ook in het zwart helaas.
Kan ik hier iets aan doen? De 3 reviews waren niet slecht van de nd filter, of doe ik iets zelf verkeerd?

Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop
[ Voor 38% gewijzigd door tommyz op 26-06-2014 21:40 ]
Hoe goed zijn dan die niet-variabele ND filters van dx.com dan?
http://www.dx.com/p/premi...ra-lens-filter-58mm-23335
Anders ga ik maar snachts foto's van watervallen maken deze vakantie, hetzelfde effect
Edit: Of inderdaad doorsparen voor een kwaliteitsfilter, maar ik wil eigenlijk eerst de 10-18 kopen...
[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 26-06-2014 21:49 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Geen flauw idee maar ik dacht bij die van mij na 3 positieve reviews wel iets bruikbaars in handen te hebben.Mr Pingu schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:47:
Hoe goed zijn dan die niet-variabele ND filters van dx.com dan?
http://www.dx.com/p/premi...ra-lens-filter-58mm-23335
Niet dus. Soms werken ze wel redelijk voor een sluitertijd van een paar seconden misschien maar dat zet voor mij weinig zoden aan de dijk.
[ Voor 67% gewijzigd door Harribo op 26-06-2014 22:35 ]
Hier heb ik dat ff gelezen.
Edit:
ND filters op basis van pola's kan je in de regel maximaal voor de helft van het officiële ND-bereik gebruiken. Zeker op groothoekbereik gezien de richting vh licht effect heeft op de effectiviteit v/e pola. Meer wijsheid is te vinden in het filter topic bij F&V hardware

[ Voor 30% gewijzigd door moozzuzz op 27-06-2014 10:35 ]
Is dit wat of heb ik dan hetzelfde te pakken? Dit is wel een merk denk ik zo?
Verder zie ik ook allemaal filters met kleurtjes...snap die niet helemaal, softwarematig is dat toch ook te doen zonder al te veel kwaliteitsverlies?
Nou ik kan in elk geval een paar seconden de sluiterytijd nu open laten, dus kan in elk geval wat
btw veel geld heb ik niet dus dat ga ik ook niet uitgeven.
[ Voor 22% gewijzigd door Harribo op 27-06-2014 14:12 ]
Variabel filter is handig als geen hele set filters wilt aanschaffen (met verschillende sterkte). Alsnog zal je voor elke lensdiameter een aparte filter nodig hebben. Nadeel vd variabele filters is dat ze werken met twee pola's die draaien tov elkaar. Je krijgt dus de problemen typisch aan pola's. Op basis van de vele internet-verhalen mag ik stellen dat vanaf dat je 50% van je variabele filter gebruikt hebt, er problemen optreden waarbij groothoek uiteraard gevoeliger is dan 50mm. Op zich is dat dus niet onlogisch gezien de eigenschappen van pola's.
De Hitech/Lee (Cokin heeft ook wel zo'n systeem maar nogal plastiekig) maakt gebruik van een houder waarbij je filters inschuift. Dit is 1000x handiger dan de schroefversies, maar ook wel hevig duurder :^). Zie dus ook topic in F&V Hardware.
Kleurfilters zijn mi vnl een restant van de analoge zwart/wit tijd.
Ik heb vroeger ook van die goedkope filtertjes gehad en heb zelf een tijdje geleden een Hitech set gekocht. Een van m'n beste investeringen ooit.
[ Voor 10% gewijzigd door tommyz op 27-06-2014 15:36 ]
Heb ik nog verdere vragen dan post ik dat in het filter topic in de F&V Hardware.
Thanks!
Ik ben net terug van een vakantie in de Jura en ik wist dat ik daar veel watervallen zou gaan zien. Vantevoren nog snel een beter statief (Manfrotto 055XPROB) en een ND-filter (B+W 106) gekocht.
Het liefst was ik voor een mooi Lee-setje gegaan (ivm gradueel), maar het budget was op en de vakantie kwam eraan. Toch leuke foto's kunnen knippen. Lange sluitertijden hebben altijd een aantrekkingskracht gehad en ben blij dat ik er nu ook eindelijk mee aan de slag kan.

Canon 600D - Canon 10-22mm - B+W 106 - 30 sec - f/8
Zoals hier afgebeeld.
Hij vertelt het volgende:
Xibalba: mooie foto! ook fijn dat je de instellingen er ff bij hebt gezet.Heb het lasglas gehaald bij eeh speciaalzaak in DHZ artikelen.
Er zijn verschillende gradaties. Van 10 t/m 12.
Ik heb sterkte 10 genomen.
Bij de Gamma heb ik een regenpijpverloop van 70 naar 75 mm gekocht.
Op de kant van de 70 mm heb ik het lasglas bevestigd met zwarte isolatietape. Zit mmur vast. De andere kant kan ik nu op mijn lens schuiven (18-105 VR met filtermaat 67mm) zonder de lens en het glas te beschadigen.
WB :^)
I like. Heb je hier ook een pola gebruikt om de reflectie in het plasje water er uit te krijgen? Vind het in elk geval heel geslaagd.
Gelukkig kon ik mij op mijn fototoestel concentreren want een hoop mensen keken toch wel een beetje can welke pipo gaat er nu op vrijdag avond om 21:00 met een fototoestel en statief op de kermis rondlopen.
Nu heb ik zoiets van: Welke pipo gaat er uberhaupt op de kermis rondlopen
Laatste foto is jammer genoeg niet helemaal scherp maar dat patroon is maar 1 keer gelukt.

[ Voor 39% gewijzigd door Haas_nl op 12-07-2014 00:40 ]
Deze is al van een tijdje geleden:

...
@Luxicon: Mooie foto. Alleen er was te weinig wind om het water egaal te laten lijken met 10 seconden sluitertijd. Dat kan ik zien aan de bomen die mooi stil erop staan. Verder vind ik dat er teveel water op de voorgrond staat wat, daar kon wat mij betreft wel wat van af. Pas boven de helft van de foto is er wat te zien.
Nu eentje van mij. Paar uur gespendeerd gisteren hier in Groningen, gelukkig heb ik er 1 weten te pakken:

Ik zal eens gaan croppen en kijken of dat de plaat beter maakt. Bedankt voor de tip!
De flits staat er cool op zo! Ik geloof best dat dat heel wat geduld vraagt. Is het nodig om om met lange sluitertijden een flits mooi op de foto te krijgen of had je wat anders als achterliggende gedachten? het lijkt mij wel mooi als de lucht wat zwarter is.
...
Gezien de (bliksem)flits voor de donder komt, moet je dus op goed geluk aan de opname beginnen en hopen dat er een mooie bliksem passeert. Vandaar de long exposure. 't Voordeel van een niet zwarte lucht is dat je ook wel wat gebouwen/stadssilhouette hebt in de foto die context creeert.Luxicon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:13:
Is het nodig om om met lange sluitertijden een flits mooi op de foto te krijgen of had je wat anders als achterliggende gedachten? het lijkt mij wel mooi als de lucht wat zwarter is.
@Haas_nl: Kermis staat ook al een tijdje op mijn lijstje, maar vanwege die pipo's nog nooit gedaan
De tweede vind ik de mooiste.
@Luxicon. Wat wilde met gebruik van een ND filter bereiken? Het water is niet volledig wazig, maar als dat wel had gelukt, wat had je daar mee bereikt? Bij dergelijke foto's moet er naar mijn idee in de lucht juist iets gebeuren (mooie zonsondergang of juist voortrazende bewolking) om een goede plaat op te leveren..
@Harribo: Goed gelukt zo. Ik zou de voorgrond nog iets meer burnen, zodat je echt alleen een stads silhouet overhoudt.
De eerste uit een serie genomen tijdens mijn vakantie op Texel.

Als ik iets te miepen mag hebben: de vignetting vind ik echt te sterk aanwezig en het voegt voor mij persoonlijk niks toe.
[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 08-08-2014 15:59 ]
@HMJ: Lekker mooie gekleurde keien en mooie lucht. Persoonlijk had ik denk wel een paar meter, zeg 10-15m naar voren gegaan zodat die pier/steiger wat meer in beeld is en de horizon is lager zou komen te liggen. Niet inzoomen(lees meer mm) want dat zou het groothoek effect op de mooie gekleurde stenen niet ten goede komen, denk ik...
@RobB_W: Zag 'm al voorbij komen op Flickr. Mooie, minimalistische plaat Erg fijne kleuren ook!
Net even naar Den Haag geweest:

2 seconden met goedkoop variabel nd filtertje.
D3100 / ISO100 / f25 / 82mm
Flinke verzadiging toegepast.
[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 22-08-2014 12:07 ]
Daarnaast is je statief niet stabiel, want de stenen vertonen bewegingsonscherpte.
Voorbeeldje met een ND500 (9stops dus) en 21mm f/8 (EXIF is niet kloppend wat betreft diafragma en brandpuntsafstand) midden op een zonnige dag:

En een andere waarbij je duidelijk kunt zien dat het zonnig is (iso50 21mm f/8 en 6sec):

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 22-08-2014 12:26 ]
Ik geloof dat je een erg slecht scherm hebt (nog slechter dan dat van mij) want zo sterk verzadigen doet pijn aan de ogenHarribo schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:07:
Nog wat te kijken:
[afbeelding]Water(ge)valletje Roden by Harro Albums, on Flickr
2 seconden met goedkoop variabel nd filtertje.
D3100 / ISO100 / f25 / 82mm
Flinke verzadiging toegepast.
@HMJ: Mooie plaat! Leuke voorgrond. De rots in het water doorbreekt de leegte aan de rechterkant en maakt de foto af.
@tommyz: Mooie plaat, goede compositie. Zwartwit werkt hier goed.
@Harribo: leuke detail opname, alleen had ik links en boven nog wat meer ruimte gepakt, nu zijn de stenen afgesneden. Naar mijn smaak ook net iets te verzadigd.
@Universal Creations: Mooi effect in water bij 1e foto, alleen het licht (midden op de dag) spreekt me niet zo aan.
Plaatje van eind mei in Zweden:

Gemaakt met de 10stops Haida ND 3.0 en Hitech GND 0.9 filter. 120sec bij f13 op ISO100.
Was ook de eerste keer dat ik de Haida filter goed kon testen.
Gepassioneerd Landschapsfotograaf
Hahaha ja dat klopt, maar die oververzadiging vond ik eigenlijk wel iets hebben. Hoewel het nu wel verre van realistisch is natuurlijk. In dat op zicht voldoet de foto niet aan de fotografie standaarden.moozzuzz schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:05:
[...]
Ik geloof dat je een erg slecht scherm hebt (nog slechter dan dat van mij) want zo sterk verzadigen doet pijn aan de ogenDat we eens een foto willen punchen, tot daar aan toe, maar nu sla je em aan moes.
@Heintzer: prachtige plaat, ik word er rustig van, ook hele mooi kleuren.De sprietjes die doen het hem vind ik.
@Universal : dank voor je tips. Ik ga nu inderdaad een beter statief kopen, dat ding van mij is ook wat kapot.
De wind viel op zich wel mee. Ook zal ik het diafragma wat lager zetten. Ik ben altijd bang dat ik niet alles scherp op de foto krijg daarom knijp ik hem zo dicht. En ook een beter filter zal geen luxe zijn.
Jouw eerste foto vind ik mooi, hoeveel seconden stond ie? De tweede is op zich ook mooi, maar zie weinig het effect van een LE, alleen iets in het water.
Ben gisteren nog ff snel op Noorderzon in Groningen geweest. Hebben ze allemaal lichtjes op het water in jerrycans. De foto is wat donker maar zo donker was het (helaas) ook.

Harribo: ik vindt de foto rommelig, en het onderwerp in het beeld ontbreekt een beetje.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
@Heintzer: Lekker rustig / zachte foto. Het is wel heel dromerig zo he..
@Harribo: De foto spreekt me wel aan. Ik vind de kleuren mooi gedaan. Het zwart komt ook lekker zwart over (niet dat vale). Alleen snap ik niet dat je dit met zo'n hoge iso en klein diafragma gedaan hebt. Op een kleine resolutie valt het niet op, maar als je je foto uitvergroot is wel veel ruis te zien.
...