Iets dat ik tot nu toe alleen gezien heb bij crappy telefoon-foto's met dito correctiefilters, maar nu zie ik het ook bij een foto uit een serieuze camera.
Enig idee wat dit is?
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik heb al een tijdje niks meer met long-exposure gedaan, maar zondag weer de kit tevoorschijn getoverd.
Vind het toch een heerlijke, ontspannen manier van fotograferen

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Kwam door de nabewerking in Lightroom. Had geprobeerd de 2 onderwerpen wat lichter te maken om ze iets te accentueren. Maar blijkbaar iets te opvallend. Zie hier onder zonder.DirtyBird schreef op maandag 8 maart 2021 @ 06:57:
@flyboarder volgens mij prima composities, maar ik zie op de eerste 2 foto's een witte gloed/waas om de toren en paal.
Iets dat ik tot nu toe alleen gezien heb bij crappy telefoon-foto's met dito correctiefilters, maar nu zie ik het ook bij een foto uit een serieuze camera.
Enig idee wat dit is?

Reuzenrad of zo'n spinner om piloten te trainen op g-krachten te weerstaan?ChrisLNFF schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:28:
[Afbeelding]
En nog een schopje. Foto van afgelopen zondag, Scheveningen. Leica M10 met Zeiss 35mm distagon.
Bizar he? En dat allemaal zonder gordel. De helft vloog zo de Noordzee in.henkie196 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Reuzenrad of zo'n spinner om piloten te trainen op g-krachten te weerstaan?Ik kan hier niet naar kijken zonder me voor te stellen dat de mensen in het reuzenrad allemaal door de centrifugale krachten tegen de buitenkant van de cabines worden gedrukt
En het geluidseffect voor Weeeee!
Heerlijk rustgevende plaat, heel mooiMattiB schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:15:
Mistig en een klein beetje wind waren de ideale omstandigheden voor wat long exposure werk
Het was wel weer even een tijd terug dat ik mn ND filters had gebruikt. Grappig hoe dat gaat, had op een gegeven moment wel een periode dat alles met ND geschoten moest worden
[Afbeelding]
Het lijkt alsof sinds de opkomst van de mobiele telefooncameras, de echte fotografen een beetje aan het uitsterven zijnChrisLNFF schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:39:
Stilletjes op tweakers, qua materiaal. Vandaag even naar Scheveningen geweest. [Afbeelding]
Ik denk wel dat er méér gefotografeerd wordt, maar vooral op de mobiele telefoons idd. Of dat geen echte fotografen zijn is mij een beetje kort door de bocht, maar ik snap je punt😉.C6DL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Het lijkt alsof sinds de opkomst van de mobiele telefooncameras, de echte fotograven een beetje aan het uitsterven zijn
Terwijl ik op de pier liep, kwam een jongen met camera mij tegemoet. ‘Mooie camera!’ en ‘dank je, jij ook!’ Schept toch een band he, zo’n apparaat in je handen.
Het is een niet echt helpend sentiment en erg vijandig naar mensen die als je lief bent wellicht een wat meer doelbewuste camera zouden kopen. Elk klein beetje helpt in de alsmaar krimpende industrie.
Ik merk dat fotografen hoe jonger zijn zijn hoe schuwer.
Of ze zijn wat snobbie op een of ander manier.
Zal ook maar eens wat creaties laten zien.

Heerlijke plaatjes om naar te kijken ☺️Chrisuu01 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:39:
Ja dit soort wegwuiven gebeurt al sinds mensen durfden kleinbeeld te schieten wat we nu full frame noemen.
Het is een niet echt helpend sentiment en erg vijandig naar mensen die als je lief bent wellicht een wat meer doelbewuste camera zouden kopen. Elk klein beetje helpt in de alsmaar krimpende industrie.
Ik merk dat fotografen hoe jonger zijn zijn hoe schuwer.
Of ze zijn wat snobbie op een of ander manier.
Zal ook maar eens wat creaties laten zien.
[Afbeelding]Koppeltrain by Chris Fotos, on Flickr
[Afbeelding]Amsterdam CS at night by Chris Fotos, on Flickr
[Afbeelding]Crowd of light at Herengracht by Chris Fotos, on Flickr
[Afbeelding]Train to somewhere by Chris Fotos, on Flickr
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dankjewel. Blijft toch leuk met ND filters werken
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Dan zat er niet veel beweging in de wolken zo te zien, met dat soort sluitertijden heb ik meestal echt hele stroken.wiewatwaar schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:14:
[Afbeelding]
Vandaag geschoten met een belichting van 360 sec.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Is dit daadwerkelijk 6 minuten? En was dat dan midden in de nacht? Want als het overdag was, dan moet je volgens mij echt monsterlijk veel ND gebruikt hebben. Naast dat het absoluut windstil was, want de wolken zijn amper bewogen en de bomen zijn nagenoeg helemaal scherp.wiewatwaar schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:14:
[Afbeelding]
Vandaag geschoten met een belichting van 360 sec.
[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 29-06-2024 22:33 ]
The devil is in the details.
@Hahn 31ISO, 10ND + Pola, f22. Ik kwam uit op 8minuten voor de doortekening in de bomen maar ik wilde de lucht niet uitgebeten hebben en zo kwam ik op 6 minuten. Je moet wel geduld hebben voor dergelijke dingen.
Welke sluitertijd gebruik je voor die trein?ChrisLNFF schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Citytrip naar Berlijn, later nog naar Praag. Met de trein heel goed te doen trouwens.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een seconde of 3, denk ik. Niet te lang, dan wordt het al snel een ‘waas’. Achteraf had ik ‘m op 2 sec moeten zetten, denk ik.Tommie12 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:01:
[...]
Welke sluitertijd gebruik je voor die trein?
Woow, ik had eerder iets van een halve tot 1 s verwacht.ChrisLNFF schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:44:
[...]
Een seconde of 3, denk ik. Niet te lang, dan wordt het al snel een ‘waas’. Achteraf had ik ‘m op 2 sec moeten zetten, denk ik.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Afgelopen weekend juist op zoek gegaan naar het compleet lege en verstilde:
:strip_exif()/f/image/3pHapHnswS52pJNQb2plplac.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zj5E3yN5hCPlgM0Oi9QaXHMm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WIIYVghMZsjcunjBabzz56EL.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een halve seconde komt er dan weer juist wel beweging in:
:strip_exif()/f/image/JBt4OWWwxgPHP6qSeQWMqjxB.jpg?f=fotoalbum_large)