Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Hoelang ik dit ter plekke tegengaan? Heb nu de hele tram langs zien denderen, vandaar de lichtsporen. Met een kortere sluitertijd Was het beter gegaan of is dat licht gewoon te wit?
The devil is in the details.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
En anders: enfuse geeft best natuurlijke belichting, eigenlijk is enfuse niets meer dan een complexe maskfunctie. Denk wel dat maardere belichting de way to go is. Ik doe bijna al mijn bluehour en nachtfoto's met 3 belichtingen -2, 0, +2
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Hangt er natuurlijk helemaal af van hoe je die 2 foto's zou samenvoegen. Ik denk dat jij aan een andere soort samenvoegen denkt dan ikDeathchant schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:18:
@hahn, zou het samenvoegen van die 2 foto's dan niet resulteren in een "te gemiddelde belichting" op de hele foto, in plaats van dat je juist alleen bij die brug de overbelichting niet wilt hebben?
Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen
Verwijderd

@Zym0tiC: Had wellicht iets langer gekund, nu zie je nog net iets ribbels op het water. Voor de rest prima plaat.
@cedras: Kon die foto niet beter in dit topic? [Verzamel] Nachtfotografie deel 2
Hier gelukkig ND-filter niet kapot laten vallen. Echter nog niet heel erg vaak gebruikt, eigenlijk maar één keer... Dat was afgelopen mei op Kreta. Resultaat best wel aardig, vind ik zelf. Ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

*klik voor groter*
10mm 30sec f/16 ISO100
De wolken lijken meer wazig door bewegingsonscherpte dan door een lange sluitertijd.
Misschien hier een blend toepassen zodat je een rustige wolken lucht combineert met het ruige water. Ook wat halo effect aan de linkerkant
Verwijderd
@PdeBie: Kan net een tikkeltje scherper inderdaad. Weet niet waar ik dat moet zoeken eigenlijk, normaal wel goede scherpte met die camera/lens. Zie ook dat ik geen scharpening toegepast heb.
Op dit moment op vakantie in Denemarken en heb er een aantal gemaakt, waarvan hier eentje. Helaas op een netbook met lage resolutie moeten bewerken, dus hoop thuis er nog wat meer van te maken. En verder vind ik hem in de lucht toch iets teveel overbelicht:

17mm, 90s, f/16, ISO50
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Ik denk dat ik 'm fijner zou vinden als de lucht wat meer uitgesmeerd zou zijn. Alhoewel dat de zee misschien weer te veel laat uitsmeren, want die vind ik nu al wat te veel 'ghosting' hebben.
Mooie plaat, al ben ik het eens met Hahn wat betreft de lucht vs. het water. Die 2 lijken niet bij elkaar te horen in deze plaat.RobbieHifi schreef op zondag 25 september 2016 @ 16:44:
Smarron, ik weet het niet met je plaat. De compositie werkt niet echt lekker naar mijn smaak. Beetje twee grote stenen in een hoek....liever wat meer diagonale lijnen.
[afbeelding]Italian coast by Rob Blank, on Flickr
Kleuren zijn top verder hoor, en sowieso een prachtlocatie
Wat mij betreft weinig mis met je plaat qua compo, al mogen de donkere wolken wat mij betreft nog wel wat donkerder. Wordt je plaat dramatischer vanSmarron schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:55:
@GuidoH: Lijkt inderdaad wat onscherp voorin, maar dat was al genoemd. Verder wel een gave foto, effect van het water over de rotsen is erg goed gelukt.
Op dit moment op vakantie in Denemarken en heb er een aantal gemaakt, waarvan hier eentje. Helaas op een netbook met lage resolutie moeten bewerken, dus hoop thuis er nog wat meer van te maken. En verder vind ik hem in de lucht toch iets teveel overbelicht:
[afbeelding]Quietness with Rocks by Smarron, on Flickr
17mm, 90s, f/16, ISO50
Lekkere plaat met fijne kleuren. Enige minpunt dat ik kan bedenken is de uitgesmeerde boom links, maar ja dat heb je vrij snel met 1 exposure met zulke sluitertijdenVerwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:32:
@Amstel76: Mooi subtiel, water was vast relatief rustig. Mooi resultaat!
@Zym0tiC: Had wellicht iets langer gekund, nu zie je nog net iets ribbels op het water. Voor de rest prima plaat.
@cedras: Kon die foto niet beter in dit topic? [Verzamel] Nachtfotografie deel 2
Hier gelukkig ND-filter niet kapot laten vallen. Echter nog niet heel erg vaak gebruikt, eigenlijk maar één keer... Dat was afgelopen mei op Kreta. Resultaat best wel aardig, vind ik zelf. Ben benieuwd wat jullie er van zeggen.
[afbeelding]
*klik voor groter*
10mm 30sec f/16 ISO100
Van mij ook weer eens een foto met mijn 10 stops filter, heb de filter in augustus voor het eerst sinds lange tijd weer gebruikt. Moet ik toch weer vaker doen, want vind het nog steeds erg geslaagd. Alleen het kost zoveel tijd...

Foto is genomen in het Belgische plaatsje Dinant bij de Maas. Erg fotogeniek wat mij betreft. Helaas was de exposure iets te kort, waardoor ik een deel heb moeten oplichten in Lightroom. Gelukkig zonder al te nadelige gevolgen, al zie je wel wat korrels in het water.Wat mij betreft acceptabel

En ik zie in het water ook een rasterpatroon. Waar komt dat vandaan?
Foto zelf is erg mooi.
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Ik heb veel moois van je voorbij zien voorkomen, maar deze doet het hem voor mij net niet.marceltuit schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:20:
Van mij ook weer eens een foto met mijn 10 stops filter, heb de filter in augustus voor het eerst sinds lange tijd weer gebruikt. Moet ik toch weer vaker doen, want vind het nog steeds erg geslaagd. Alleen het kost zoveel tijd...![]()
![]()
[afbeelding]Long exposed Dinant @ Belgium by Marcel Tuit, on Flickr
Foto is genomen in het Belgische plaatsje Dinant bij de Maas. Erg fotogeniek wat mij betreft. Helaas was de exposure iets te kort, waardoor ik een deel heb moeten oplichten in Lightroom. Gelukkig zonder al te nadelige gevolgen, al zie je wel wat korrels in het water.Wat mij betreft acceptabel
Ik stoor me aan de linker en rechter bovenhoek, weet niet of het vignetting is, maar het trekt m'n aandacht.
Het ruitjespatroon is reeds genoemd, maar ook bij de wolken en het luchtgedeelte heb ik het gevoel dat je veel brushstrokes hebt toegevoegd om een andere / sterkere koers van de wolken te illustreren.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Robbie HiFi: ik vind de wolken erg druk moet ik zeggen, en daarnaast zijn de kleuren behoorlijk verzadigd. Niet zo heel erg mijn ding. Verder wel een mooi onderwerp, mooie compositie en het water onder bij de rotsen is mooi.
Van mij dan ook nog eens 2 long exposures.
1: 30 sec met ND110 filter, 35mm, f/8:

GROTER
1: 13 sec met ND110 filter, 50mm, f/8:

GROTER
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 02-10-2016 15:07 ]
@Deatcheant. De eerste plaat heeft niet echt een interessante compositie. Kijkt niet bijzonder lekker weg.
Je tweede plaat is veel beter. De zijdezachte wolken die tegen de bergrug omhoog komen zijn door de lange sluitertijd zeer sterk gelukt.
Deze is genomen op een van de vele eilanden die Helsinki rijk is, zo'n 10 min uit het centrum

[ Voor 4% gewijzigd door MattiB op 20-11-2016 19:25 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Kan ik me wel in vinden, zal nog ff aan de voorgrond knutselentobiasvs schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:42:
Fijne kleuren! Voorgrond mag misschien wel iets meer belichting gebruiken.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Bekend plekje voor velen.

Excuses voor de gaap, maar deze foto komt echt tig keer langs en vaak ook dezelfde standpunten en bijna dezelfde soort bewerkingen. Dat is eigenlijk de grootste kritiek. Dit heeft niks met jou persoonlijk te maken; als iemand anders dezelfde soort foto had gepost had ik het ook gezegd.
Om even wat inhoudelijke feedback te geven: ik vind de vignetting rondom echt veel te sterk aanwezig. Het voegt geen nadruk op een onderwerp toe, want de brug gaat van rechtsboven naar linksonder zeg maar, en het is dan niet nodig om je blikveld extra naar het midden van de foto te trekken. De kleuren zijn wel mooi zacht; dat perzikachtige combineert goed met het groen in de voorgrond.
Verwijderd
Aangezien je in het water toch niet scherpte hoeft te hebben zou je daar wat agressievere ruisreductie kunnen toepassen.marceltuit schreef op zondag 2 oktober 2016 @ 00:20:
[afbeelding]Long exposed Dinant @ Belgium by Marcel Tuit, on Flickr

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
@Deathchant Mooie platen. Nummer 2 is mijn favoriet. Het zijn alleen niet echt long-expore platen vind ik. Ze zijn al heel mooi van zichzelf en profiteren niet echt van de lange sluitertijd.
@MattiB Heel fijne plaat! Schaduwen misschien klein duwtje? Maar das de enige kritiek die ik zou kunnen verzinnen.
@RobbieHifi Mooi gedaan. Maar zoals al eerder geroepen werd, is deze plek gewoon te vaak geschoten. Net als bv het boerderijtje op de Zaanse Schans. Ik woon er vlak bij en ben er vaak geweest met camera in mijn handen maar kon me er gewoon niet toe zetten een plaat af te drukken.....
@qless Tja, beetje pech met weer inderdaad. Lucht is vrij saai en zo komt het long-exposure effect niet tot zijn recht. Nog keertje terug met mooiere lucht....
Was afgelopen weekend ook weer op pad. Tot mijn verbazing was de pier bij Wijk aan Zee gesloten (waaide wel hard maar niet extreem). Toen maar uitgeweken naar "Een Zee van Staal", ook leuk. Zeker als met mooie grijze luchten en als dan ook nog het zonnetje doorbreekt vlak voor zonsondergang is een klein dansje achter je statief wel op zijn plaats ;-)

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@qless ik mis een beetje compositie en de meerwaarde van lange sluitertijd. Iets meer losse wolkjes en je hebt een meer interessante foto.
Had die B&W al eerder gepost. Normaal vind ik B&W versies meestal mooier maar dit keer is het andersom. Maar het gras is inderdaad beetje jammer. Van de zomer nog maar keer terug alleen heb je dan meestal niet van die mooie donkere luchten.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Dan wordt het meer een langgerekt beeld (pano-achtig)
Wil je per se dezelfde l/b verhouding behouden, dan kun je desnoods de lucht een beetje oprekken (content-aware cloning) en/of dat kunstobject wat asymmetrisch in de gehele foto plaatsen.
Zomaar wat ideeën die naar boven komen borrelen.
BTW: door de z/w omzetting zit er nu wel aardig wat ruis in en halos rond die uitstekende sprieten van het object.
[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 02-03-2017 18:13 ]
Zelf weer de ND filter van stal gehaald nu het ijs weer begint te smelten.
De zon kwam net tevoorschijn vanachter de wolken. Een groothoek lens @ 14mm + ND filter = Mega flares. Heb deze wat proberen weg te werken plus wat gelaten omdat ze voor een leuk effect zorgen. Al met al een moeilijke plaat om te schieten, maar toch redelijk gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door MattiB op 28-03-2017 13:10 ]
@MattiB
Voor het echt mooie vind ik hem onderin net een tikje te donker. De flares vlak bij de zon vind ik niet storend, maar die paar puntjes tussen de stenen wel. Ze trekken aardig de aandacht. Die kan je ook makkelijk weg clonen lijkt mij.
[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 27-03-2017 11:40 ]
www.mariovisser.com
Jaaaa, stukken beterMattiB schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:10:
Heb hem iets aangepast. Voorgrond wat opgetrokken en de flares weg gecloned.

Op zich een aardig resultaat, maar helaas wat vlekkerig. Bij onderzoek bleek er best veel troep op mijn sensor te zitten, welke ook met een schoonmaaksetje niet goed weggaat. Maar stof op de lens en krassen op een oud, cheapo UV filter zijn ook factoren merk ik na wat spelen met een zaklamp op f/22..
ND 3.0 vond ik ook met de zon af en toe door de wolken heen wat te krap. Ik was op de dag van deze foto soms aan het wachten op wat wolken. Op f/22 en ISO "low" is er geen ontsnappen aan het licht
Ik ga misschien later een filter met wat extra stops erbij nemen, dan kan mijn diafragma wat groter, van f/22 wordt het ook niet scherper en rotzooi zie je alleen maar meer.
Met de E-M1 is het met Live Time trouwens lekker werken. Compo maken, ontspanner indrukken, wachten tot de foto naar smaak is en knopje nogmaals indrukken.
Ik heb ook een poging gedaan om wat te experimenteren met long exposure, met wolken en water. Helaas bleek mijn Fader ND(max ND 2.4) niet echt voldoende om de boel echt te "freezen". Met het water kwam ik niet verder dan een belichting van 6s en voor de lucht slechts 1s voordat deze helemaal uitgebeten was. Mijn Sigma 18-35 gaat ook niet verder dan F16. Daarom maar een panorama gemaakt van 6 foto's naast elkaar. Elk 1 keer op 6s en een keer op 1s. Op dezelfde manier bewerkt en geblend in Photoshop. Best een aardig resultaat, maar toch maar snel aan de Big Stopper voor het echte werk

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
@TNW: Mooi dramatisch effect, maar de schaduwen lopen dicht en er lijkt een sensor spot te zitten die voor afleiding zorgt. Die kun je makkelijk wegwerken.
@jd1987: De wolken vind ik mooi, de rest wat minder. Ik vind de vertekening te erg en het geeft nog niet echt een long exposure effect. En ook de schaduwen lopen vol, vooral bij de bomen.
Gisteren had ik 20 min. om even snel mijn ND1000 filter testen i.c.m. CPL (van het merk Luzîd). Als ik beide filters op de lens heb zitten heb ik in de verre uithoeken wel wat vignettering.
Verder ben ik wel blij met de filters en geven een lichte kleurzeem, die makkelijk te verhelpen is.

(not judging, just asking
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Ja, volgensmij heeft het statief toch een tikje gehad, dat is vrij kritisch bij lange belichtingstijden. Rechts zit een kampvuur en een verlicht gebouw. Misschien dat ik vooral dat gebouw weg zou moeten klonen. Desondanks behoorlijk tevreden met foto.Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:17:
Op 100% ziet het er niet helemaal lekker uit en de rechterkant zou ik wat croppen, zodat die witte gloed wegvalt. Maar verder heeft het wel een lekker sfeertje.

Verwijderd
- De waterlijn staat scheef of krom. Niet veel, maar net genoeg om op te vallen
- Je handtekening/watermerk leidt af omdat hij op de overgang huizen-bomen staat, en door het contrast tussen de zwierige letters en het hoekige karakter van de foto zelf.
Dank, dat van die waterlijn pas ik nog even aan.Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:55:
Lekkere plaat @RobbieHifier zijn wel 2 kleine dingen die afbreuk doen aan de foto:
- De waterlijn staat scheef of krom. Niet veel, maar net genoeg om op te vallen
- Je handtekening/watermerk leidt af omdat hij op de overgang huizen-bomen staat, en door het contrast tussen de zwierige letters en het hoekige karakter van de foto zelf.
@RobbieHifi Lekker abstracte foto, is ie in kleur niet zo goed dat je m zw hebt gemaakt? (geen idee of die huisjes misschien verschillende kleuren hebben?)
1) Eiffeltoren 70-200 op 180mm, met Lee .9 hard grad, bigstopper en Lee polarisatie. Exposure stack van twee foto's (het zoeklicht geeft het weg, maar ach)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Mijn plaat wilde ik in het zw, omdat ik de witte randen mooi vind contrasteren.
ThanksRobbieHifi schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:22:
@Markofnikoff lekker plaat, vooral door die magenta lucht. Echt weer eens wat anders.
Mijn plaat wilde ik in het zw, omdat ik de witte randen mooi vind contrasteren.
Ah ja dat is wel logisch
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Ik heb voor een heel leuk bedrag een complete Lee Filter kit(GND 0.3/0.6/0.9, Big Stopper en Foundation Kit) en een UWA kunnen scoren

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Hele mooie foto met mooie bewerking, de lijnen in de foto doen het erg goed!.
Zou alleen de vuilnisbak weg halen aan de rechter kant, de rest van de elementen storen mij niet zo en de persoon vind ik een mooie toevoeging.
Verder heb je erg veel clarity (denk ik) toegevoegd wat heel goed werkt, alleen zou ik het wat meer lokaal doen. De toren lijkt er wel ingeplakt door die witte rand aan de buitenkant. Zelfde geldt voor die andere foto die je hebt gemaakt met de 2 torens, ook een erg mooie foto.

Gister weer wat geëxperimenteerd met de Big Stopper, deze keer langs de Rijn.
[ Voor 97% gewijzigd door ImmortalSoul op 24-07-2017 09:31 ]
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

@MattiB Mooi, lekker sfeertjeMattiB schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:22:
Een kleine bump, het is hier zo dramatisch weer de laatste weken, dus even een wat oudere plaat van begin van dit jaar.
[afbeelding]Suomenlinna
Deze week even de ochtend mist en kouw getrotseert voor deze twee:

Beide long exposure HDR opnames, hier en daar bijgewerkt met wat "dodge/burn"
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
@qless De mist werkt lekker mysterieus, maar dat is denk ik ook valkuil van deze platen. Het is zo mistig, dat de foto's erg soft worden lijkt, als ik 100% inzoom zie ik wel dat ze scherp zijn. Kijkt voor mij nu net niet lekker weg, misschien de bewerking ietsjes pushen nog met contrast/dehaze?
Ik heb weer een poging gedaan de melkweg vast te leggen, met 2 fijne platen als eindresultaat, waarvan dit er 1 is.

Waar en hoe laat is dit genomen? Zat er veel tijd in qua voorbereiding en heb je nog handige apps gebruikt voor het bepalen van de compositie?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
#1 - Achtergrond (bomenrij) heeft net voldoende tekening, waardoor het niet stoort en de foto toch nog wat diepte geeft. Wel storend vind ik het paaltje en de grassprieten voor de twee pollen, waardoor je aandacht wat verslapt van het hoofdonderwerp (de twee gele pollen).
#2 - De centrale boom vind ik top, maar de andere bomen maken de foto wat minder sterk. Die losse pollen voorin vind ik leuk wegkijken, maar het is jammer dat dit aan de linkerkant verloren gaat. Ik ken de situatie ter plekken niet, maar wellicht dat je een paar stappen achteruit had kunnen doen en wat meer tele, waardoor je het anders had kunnen kaderen.
@jd1987: Dit soort foto's vind ik altijd erg mooi. Ik had eigenlijk bewegingsonscherpte verwacht bij zo'n sluitertijd, maar dat valt hard mee. Of heb je zo'n apparaat om met de hemel mee te bewegen? Ook verbaasd het mij dat je niet meer lichtverontreiniging hebt uit de omgeving. Ik zou hier niets meer aan doen. Vind het prima zo.
Zelf afgelopen week op IJsland ook nog een long-exposure geschoten. Ik had gehoopt op een fraaie zonsondergang, maar helaas zaten er in de verte toch nog wat wolken, waardoor de zon de zee niet ging raken. Desondanks wel mooie kleuren en met een ND1024 filter onderstaande foto geschoten (klikbaar):

Kleuren zijn erg intens wat de foto in mijn ogen mooi maakt. Compositie is alleen niet heel erg spannend. Het was vooral de locatie die de foto mooi maakte. Helaas kon ik niet hoger komen, waardoor het eiland (rechts) wat meer los was gekomen. Ik vind het er nu te krap op zitten.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Vorig jaar bij de Obersee geweest. Als je daar tot het einde wandelt, dan kom je de Röthbachfall tegen (na een beste klimpartij). Gelukkig had ik mijn filters in tas en een mini-statief. De foto was wat pionieren voor mij, aangezien ik toen net de filters net had.
Tip en tricks zijn meer dan welkom.

@cedras de Hue van het groen op de achtergrond is wel erg neon-achtig...Zou ik ietsje minder doen. Ik vind dit overigens niet echt een fraaie hoek om een watervalletje erop te zetten, en ergens zou je denken dat dit een rustig kabbelend stroompje moet zijn. Doordat het nu helemaal uitgesmoothed is, komt dat niet echt over. Als het een bruisende waterval zou zijn geweest, zou het ook niet helemaal overkomen. Het is uiteraard fijn als een LE foto gelukt is, maar ik zou volgende keer toch iets meer kijken welke beweging van een waterval dat je wilt vastleggen.
De hoek kon helaas niet veel anders. Ik zat nu al op het randje.
Het kan nooit kwaad om verschillende hoeken en sluitertijden te proberen, maar ik ben het niet helemaal met @Deathchant eens eigenlijkcedras schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:40:
Bedankt voor de tips. De sluitertijd de volgende keer iets korter dus. Het is nu idd één grote witte massa.
De hoek kon helaas niet veel anders. Ik zat nu al op het randje.
Wat betreft de hoek: ook al zat je op het randje, je statief kan je toch lager of hoger zetten? Of meer naar links of naar rechts. Of als je een zoomlens gebruikt meer of minder inzoomen. Er zijn legio mogelijkheden om een andere hoek te krijgen, naast fysiek dichterbij of verderaf te gaan staan
Nu is mijn oog gevallen op onderstaande set:
Lee foundation kit
LEE Neutral density Hard Grad 0.9ND - 100x150 mm
LEE Neutral density Soft Grad 0.6ND - 100x150 mm
LEE Big Stopper Filter 100 mm (10 f-stops)
Aangezien ik nog niet geheel ervaren ben met long exposure, mijn vraag of ik hiermee (als beginner) uit de voeten kan?
Wat wil ik: landschapsfotografie en overdag fotograferen waarbij bijv. de auto's gefilterd worden van de weg.
Moet ik voor de landschapsfotografie ook nog een polarisatiefilter? en welk filtermaat raden jullie mij dan aan, ik meen gelezen te hebben om een grotere maat te kopen/nemen om vignetering te voorkomen?
Qua polarisatiefilter: ik neem aan dat je die wil gebruiken icm je filtersysteem, dus dan heb je niet veel keuze qua maat.
Kan het genoemde setje voor een leuk bedrag overnemen, vandaar mijn keuze op deze set. ;-)Universal Creations schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:45:
Aangezien je redelijk wat geld gaat investeren, kun je misschien ook filters van Breakthrough overwegen. Deze schijnen in reviews veel minder last te hebben van kleurzweem dan de filters van oa Lee.
Qua polarisatiefilter: ik neem aan dat je die wil gebruiken icm je filtersysteem, dus dan heb je niet veel keuze qua maat.
Inderaad, polarisatiefilter dan icm met filtersysteem. Maar moet dit dan ook een 77mm zijn of groter?
De kalmte die het beeld uitstraalt, en de subtiele spiegeling.
Dit vind ik nou typisch een voorbeeld van hoe het weglaten van heel veel, heel veel doet.

ehtweak schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:48:
@MattiB Sereen gewoon.![]()
De kalmte die het beeld uitstraalt, en de subtiele spiegeling.
Dit vind ik nou typisch een voorbeeld van hoe het weglaten van heel veel, heel veel doet.
[Afbeelding]
Dan ook maar eens mijn eerste ND-probeersel. Het is een Polaroid variabel ND-filter op de Tokina 11-16 op mijn Canon 80D. De kleuren zijn (uiteraard) wat extra aangezet
Niet helemaal tevreden. Er was teveel licht om langer dan 30s te schieten (want als ik het filter ver doordraai verschijnt het beruchte kruis), waardoor de zee naar mijn idee een beetje half-half is. Daarnaast liet de branding het statief toch net wat teveel bewegen, waardoor langere belichtingen ook wat bewogen waren. Wellicht volgende keer verzwaren. Of het statief toch maar op het droge houden?
Klikbaar voor groter

Ticking away, the moments that make up a dull day
Eens. Alleen begonnen daar de strandbedden enzo al. Dit is het strand binnen het resort waar we zitten (het hoeft niet altijd afzien te zijn voor een leuk plaatje toch?moozzuzz schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:01:
@Wormaap ik denk dat de foto ook interessanter is wanneer je nog een krul strand (rechts) op de foto meekrijgt.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Prachtige plaat Matti! Heel stemmig en een toning die heel goed bij de inhoud past; hij zou zo bijvoorbeeld als achtergrond voor een rouwkaart kunnen dienen (en dat bedoel ik positief, voor alle duidelijkheid
Ik heb je een paar dagen geleden een DM gestuurd. Als je daar nog een antwoord op zou kunnen geven zou ik zeer dankbaar zijn.
De zee is zoals je zelf al zegt een beetje half om half. Vooral de baan van linksonder naar het midden van de foto oogt wat onrustig, waar je meestal een ND filter gebruikt om een zacht resultaat te krijgen. En zoals @moozzuzz zegt was de compositie waarschijnlijk prettiger geweest als rechts een krul strand zichtbaar was geweest.
Random ander idee: ik zie achter de bebouwing boven de straatlampen bergen die prachtig "hazy" zijn. Een paar stappen naar links had daar denk ik een prachtige tele-opname ingezeten met het dorp met de straatverlichting op de voorgrond en dan de nevelige bergen met de warme tonen in de lucht als achtergrond.
Topic is al meer dan een jaar stil, tijd om het wat nieuw leven in te blazen:

Een stroomversnelling in een gletsjerrivier in Noorwegen, genomen met een ND filter (volgens mij mijn tienstopper, maar dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen). Ik vind hem best redelijk gelukt (ik ben er niet helemaal over uit of ik de onscherpte van de takken op de voorgrond storend vind), maar ik hoor graag wat anderen er van vinden.
Wat vinden jullie van deze foto? Ik ben er persoonlijk super blij mee

Canon EOS R | Olympus OM-1
Ik zou de volgende keer de camera wat naar links draaien zodat je de hoge bomen achter op 2/3 van het frame hebt. Als je dan nog een stap naar rechts doet is de boomstam in het water een mooie leading line naar achteren.FeareX schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:17:
@NMH : mooie foto, maar door het gebrek aan detail in het water lijkt het wel een schilderij!
Wat vinden jullie van deze foto? Ik ben er persoonlijk super blij meehet is de eerste serieuze poging tot fotografie met een ND filter voor mij.
[Afbeelding]
Wat ik persoonlijk wat minder vind zijn de witte vlekken in het water. Dat doet me een beetje denken aan kolonien van micro-organismen in een petrischaaltje. En er lijkt of een halo om de bomen in de verte te zitten, of je hebt last van vignetting.
Overigens wel grappig dat twee mensen hier het gebrek aan detail in "mijn" water noemden; ik vond dat juist mooi in dit geval.
Het is ook een kwestie van smaak. In dit geval had ik waarschijnlijk de foto wat mooier gevonden als er nog wat definitie in het water zat. Net genoeg om de beweging in het water te zien, zonder dat bijna een wolkje / mist wordt. Het contrast tussen de scherpe details op de stenen en het wolkje van de rivier is ook een beetje te groot, naar mijn smaak.NMH schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:49:
Overigens wel grappig dat twee mensen hier het gebrek aan detail in "mijn" water noemden; ik vond dat juist mooi in dit geval.
Het hangt ook af van de situatie, ik vind persoonlijk een wat kortere sluitertijd mooier voor zo'n stukje met stroomversnellingen, net genoeg om de beweging mee te geven. Een kleine waterval kan mooi zijn met wat meer vervaging, een grote waterval is vaak mooier met een zo kort mogelijke sluitertijd, anders wordt het net een lelijk gordijn.
Verder is de compositie in orde, iets minder plantjes op de voorgrond was misschien wat mooier geweest.
@FeareX: Ik vind het gebruik van een filter hier goed gepast, geeft een rustiger beeld in het water. Alleen is de compositie wat centraal, zoals NMH ook al aangeeft, wat er voor zorgt dat het niet echt de aandacht vast houdt.
Had je hier ook een polarisatie filter bij gebruikt? Dat kan mooier zijn om wat meer dingen in het water te zien (alhoewel dat misschien hier niet veel had geholpen, want het water lijkt vrij onrustig te zijn geweest).
Sorry maar je compositie is niet intessant. Juist in de achtergrond is mooi, dus daar zou ik meer van willen zien. Alleen dat water....nee niet interessant genoeg wat mij betreft.Wormaap schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:28:
@MattiB: wat kan ik zeggen? Prachtige plaat
Dan ook maar eens mijn eerste ND-probeersel. Het is een Polaroid variabel ND-filter op de Tokina 11-16 op mijn Canon 80D. De kleuren zijn (uiteraard) wat extra aangezet
Niet helemaal tevreden. Er was teveel licht om langer dan 30s te schieten (want als ik het filter ver doordraai verschijnt het beruchte kruis), waardoor de zee naar mijn idee een beetje half-half is. Daarnaast liet de branding het statief toch net wat teveel bewegen, waardoor langere belichtingen ook wat bewogen waren. Wellicht volgende keer verzwaren. Of het statief toch maar op het droge houden?
Klikbaar voor groter
[Afbeelding]
In September toch weer wat op het strand zitten spelen met mn ND filter wat wel weer leuke effecten gaf.