[Verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters)

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
BlaTieBla schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:58:
Het was wel van dat rood(-achtige) zand in de woestijn. En dat zat echt overal op en in. Dus dat verklaart wel de 'warme gloed'. foto is niets aan gedaan (afgezien van een kleine crop en wat rechtzetten).

Heb 'ff' wat aan de witbalans gedaan. Nu is hij wat 'kouder'. Oogt natuurlijker, maar minder realistisch (van wat ik er nog van weet).

De 'thumbnail' zal waarschijnlijk niet automagisch geupdate worden, dus je zal moeten klikken :P
De lucht vind ik in de koele foto een stuk beter eruit komen, maar ik denk dat ik 'm qua kleur ergens er tussenin het beste zou vinden :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Eens met Hahn, kleur iets er tussenin zou denk ik het beste eruit komen, denk ik.

Verder leuke foto, lijkt net dag, maar dan met sterren. Heb je echt een halve minuut zo stil gestaan? Best knap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@all; thanks.
Dat stil staan was op 25-30 seconden nog redelijk te doen. Ik zal eens kijken of ik een versie kan maken met daarin een combi van de kleurbalans.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:56

Polariteit

Fietsende fotografeur

Even topickick :P

Eentje van Rotterdam; een minuutje met de ND110 op tijdens zonsondergang...
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8644/15851332709_269ba15e85_c.jpgRed light district @ Rotterdam by Marcel Tuit, on Flickr

(kleuren vh licht waren overigens in het echt ook zo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
marceltuit schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:23:
Eentje van Rotterdam; een minuutje met de ND110 op tijdens zonsondergang...
Mooi hoor. Wat je soms hebt bij lange exposures van (zeil)boten is dat die nooit helemaal stil liggen. Masten gaan heen en weer, boten liggen niet muurvast. Dat zie ik hier niet, de masten lijken scherp.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@marceltuit: prachtig licht.

@mekkieboek: Een minuut valt nog wel mee en het lijken redelijk grote (zeil)schepen. Die hebben wel meer nodig om te gaan bewegen.
Ik maak van dit soort taferelen ook altijd een foto zonder ND filter zodat ik in ieder geval een aantal zaken bevroren op de foto heb staan. Die kan ik dan in de LE 'shoppen' als blijkt dat er zaken ongewild gewogen zijn. Nets zo frustrerend om in drie uur tijd 15 foto's te hebben gemaakt en dat bij thuiskomst blijkt dat een aantal zaken bewogen zijn. Dat zie je nml bijna niet op je display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 21:11

Karel V

Een simpele ziel

@Marceltuit: naast het prachtige licht ook een geweldig mooi contrast tussen de houten steiger/zeilboten en de stad van staal en steen. Je hebt een uniek kijkje op hightech Rotterdam vastgelegd. Zeker omdat het historische karakter van de stad voor een groot deel is weggebombardeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Karel V op 20-12-2014 17:12 ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

mekkieboek schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:34:
[...]

Mooi hoor. Wat je soms hebt bij lange exposures van (zeil)boten is dat die nooit helemaal stil liggen. Masten gaan heen en weer, boten liggen niet muurvast. Dat zie ik hier niet, de masten lijken scherp.
Klopt, verbaast mij ook een beetje. Het waaide toch behoorlijk en het water ging best tekeer. Daarnaast ging er precies tijdens het maken van deze foto ook nog een forse boot voorbij. Dus mij hoor je niet klagen...
BlaTieBla schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:57:
@marceltuit: prachtig licht.

@mekkieboek: Een minuut valt nog wel mee en het lijken redelijk grote (zeil)schepen. Die hebben wel meer nodig om te gaan bewegen.
Ik maak van dit soort taferelen ook altijd een foto zonder ND filter zodat ik in ieder geval een aantal zaken bevroren op de foto heb staan. Die kan ik dan in de LE 'shoppen' als blijkt dat er zaken ongewild gewogen zijn. Nets zo frustrerend om in drie uur tijd 15 foto's te hebben gemaakt en dat bij thuiskomst blijkt dat een aantal zaken bewogen zijn. Dat zie je nml bijna niet op je display
Nadeel daarvan is wel dat je weer moet gaan zitten fotoshoppen :'(
Karel V schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:09:
@Marceltuit: naast het prachtige licht ook een geweldig mooi contrast tussen de houten steiger/zeilboten en de stad van staal en steen. Je hebt een uniek kijkje op hightech Rotterdam vastgelegd. Zeker omdat het historische karakter van de stad voor een groot deel is weggebombardeerd.
Thanks. Moet zeggen dat die historische binnenstad van Rotterdam mij niet zoveel doet; is zo lang geleden en die hoogbouw vind ik ook wel wat :+ Historische binnensteden zijn er in principe genoeg. Die hoogbouw vind je op wat minder plekken. In NLD althans :9

[ Voor 57% gewijzigd door Polariteit op 20-12-2014 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:33
@marceltuit:

Gave foto! Vooral het licht is gaaf. Maakt het speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

marceltuit schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:29:
[...]
Nadeel daarvan is wel dat je weer moet gaan zitten fotoshoppen :'(
[...]
Liever een half uur photoshoppen dan drie uur in de kou weggegooid (bij wijze van spreken) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Mooi marceltuit, was daar onlangs ook maar dan vroeg in de avond en iets verder naar links.
Had een heel wiebelig statiefje bij me en er stond wat wind.
Een aangepaste Canon 10-22 op de 6D :)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7521/15266508083_d80212790e_z.jpg2014_6D_IMG10237_RGL by RMRJ_L, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Nice, mooie kleurtjes.

Hij is wel erg onscherp aan de rechterkant; enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Geen idee maar de 10-22 hoort natuurlijk niet op de 6D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ah natuurlijk, had ik even overheen gelezen. Zou het wellicht verklaren. Kan namelijk niet zeggen dat ik daar last van heb op mijn 7d; maar dat is ook een iets andere sensor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Een 10-22 is niet echt scherp aan de randen, tenminste op 10mm :) Wel tof dat je die gemod hebt naar FF, kudos :) Ga je em vervangen met de 11-24 als die uitkomt?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hmm ik zie wel een erg groot verschil tussen de randonscherpte bij die van mij en die van RMRJ; maar wellicht het verschil in sensorgrootte hier het verklaarbare verschil veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

marceltuit schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:33:
Hmm ik zie wel een erg groot verschil tussen de randonscherpte bij die van mij en die van RMRJ; maar wellicht het verschil in sensorgrootte hier het verklaarbare verschil veroorzaakt.
Dat denk ik wel, aangezien de randen van een cropsensor tussen de rand en centrum van een FF-sensor in zit, dus ik vermoed wel dat dit het geval is.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Komt er een 11-24 voor crop of full frame? Zit zelf te denken aan de 16-35 f4 voor mijn 6D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Het gerucht is een EF 11-24mm f/4, dus voor fullframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 17:21

qless

...vraag maar...

Zeelandbrug

Afbeeldingslocatie: http://arnoraps.com/foto/zeelandbrug/sfoto01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://arnoraps.com/foto/zeelandbrug/sfoto02.jpg

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Het is niet zo dat ze niet goed zijn, maar ze komen wel erg vaak langs, foto's van deze brug in deze setting....
De foto's zijn een beetje donker en de laatste is wat leeg. Maar goed, kan smaak zijn want ik hou zelf niet teveel "lege" ruimtes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 21:20
Ik heb een algemene vraag.
Als je een lange sluitertijd gebruikt, is het dan ook zaak bij een Dslr om van te voren de spiegel alvast op te klappen? Dit om te trillingen te voorkomen ....of maakt dat niet uit?

Ik heb zelf trouwens een Nikon D7000.

[ Voor 8% gewijzigd door Harribo op 15-02-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hoe langer de sluitertijd is, hoe minder dat boeit. Spiegel van tevoren op laten klappen helpt tegen trillingen, maar als je je sluiter 30 seconden open laat staan, dan maakt die fractie van een seconde trilling van de spiegel ook niet zoveel meer uit.

Dus spiegel opgeklapt hebben wordt interessanter naarmate je sluitertijd korter is, niet langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

Royz

Kleurenblind!!

Buiten dat, Liveview werkt erg prettig als je toch met lange sluitertijden werkt. Als je dan schiet heb je die trilling ook niet

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@qless: Op zich niet zoveel mis met je foto's, maar ben het wel eens met deathchant. Redelijk onmogelijk die brug op een originele manier op de foto te krijgen :P Laatste zou beter zijn als vierkant denk ik. Verder vind ik de zwart wit omzetting niet heel pakkend.

Ik ben vanochtend naar Paesens Moddergat geweest. Het grad ND filter stond er blijkbaar niet helemaal lekker voor waardoor de paaltjes nogal donker zijn geworden.. |:(

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/moddergat800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 07:51
Gewoon weer mooi hoor HMJ, wat voor apparatuur gebruik je hiervoor (filters e.d.)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnx! Geen gekke dingen. In dit geval m'n 5D3, 16-35 en een LEE .75ND grad. hard filter. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het er op de foto mooier uit ziet dan dat het vanochtend was :P

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat ziet er idd erg goed uit!! Lekkere kleurtjes! Oh hij moet volgens mij 0,1 rotate naar rechts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Hahn schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:22:
Hoe langer de sluitertijd is, hoe minder dat boeit. Spiegel van tevoren op laten klappen helpt tegen trillingen, maar als je je sluiter 30 seconden open laat staan, dan maakt die fractie van een seconde trilling van de spiegel ook niet zoveel meer uit.
Ok bedankt en als ik nu een sluitertijd heb van een 5 seconden zeg maar?

Verwijderd

Iedereen laat tegenwoordig z'n ND filters thuis ofzo? ;)

Ik heb vanochtend de moeite genomen om het ritje Leeuwarden - Marken te maken voor een übervette zonsopkomst :')

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/pvm800.jpg

• Hahn
Vast niet de zonsopgang waar je op hoopte, maar ik vind 'm wel geslaagd :) (Heb wel het idee dat 'ie een klein tikje scheef staat, maar dat kan ik ook fout hebben.)
Harribo schreef op zondag 15 februari 2015 @ 23:34:
[...]

Ok bedankt en als ik nu een sluitertijd heb van een 5 seconden zeg maar?
Is het denk ik ook nog niet echt de moeite waard, maar probeer het vooral zelf uit ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Hahn op 19-02-2015 20:48 ]

Verwijderd

Ja, ik had een iets andere foto in gedachten. Bij vertrek en onderweg was het ook mooi helder...
volgens mij staat hij wel aardig recht als ik naar de horizon kijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

2 vette platen Hmj! Die in modderbad heeft gave kleuren. Marken vind ik wat minder, vind de compo in het la ndschapstopic beter :)

Van mij eentje, december in Amsterdam...

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8588/16161662351_3553d2dcae_c.jpg
Sunset @ Amsterdam by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 20:46:
Iedereen laat tegenwoordig z'n ND filters thuis ofzo? ;)

Ik heb vanochtend de moeite genomen om het ritje Leeuwarden - Marken te maken voor een übervette zonsopkomst :')

[afbeelding]
Ook heel mooi.

Al jaren de intentie een ND filter aan te schaffen.. Maar door het niet weten wat ik nu eigenlijk moet bestellen is het er nog nooit van gekomen :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Lasteraar schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 20:18:
[...]

Ook heel mooi.

Al jaren de intentie een ND filter aan te schaffen.. Maar door het niet weten wat ik nu eigenlijk moet bestellen is het er nog nooit van gekomen :-/
B&W ND110 of als je LEE filtersysteem gebruikt LEE big stopper

Ok nu weet je het, wat houdt je nog tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
... of Hitech houder met Haida glas, als je wat op budget moet letten (en geen verkleuring wil). Er bestaat een heel topic over overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Laatst online: 24-08-2024
Toch ook even wat dumpen hier, van het weekend mezelf verwend met een filtersetje.. Ik had op mijn eerste dslr een ND-filter gekocht om wat te spelen, vond hem niet donker genoeg dus nu bij m'n nieuwe body een andere filter-set gekocht van Stealthgear (ND4 + ND8):

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2lkrw9f.jpg

Nu viel het mij wel op bij de testshots dat er aardig wat kleurverschil optrad naarmate het donkerder werd.. ik schoot bij zonsondergang en de eerste shots waren vrijwel gelijk aan de kleuren op het moment zelf, maar hoe minder licht het werd, hoe meer kleur er in de foto kwam (roze/blauw tonen etc?)

Afbeeldingslocatie: http://www.kevinvandeursen.nl/overig/fotografie/fok/testshot_filters.jpg

Weten jullie niet beter of heb ik (te veel) last van vals licht? Ik moet zeggen dat het effect op de foto wel gunstig uitpakte maar ik kan mij voorstellen dat dat niet altijd het geval gaat zijn :P

tevens was dit een 90s lange exposure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik heb ff snel gekeken naar die filters omdat ik zelf ook nog steeds wat zoek (in de toekomst).
Toen zag ik ze hier te koop. Zie de enige review, ook iemand die klaagt over de magenta kleurzweem.

Jouw foto is op zich wel mooi met die kleur erbij. Maar ja zijn natuurlijk genoeg situaties waarbij dit niet wenselijk is.
moozzuzz schreef op maandag 23 februari 2015 @ 01:32:
... of Hitech houder met Haida glas, als je wat op budget moet letten (en geen verkleuring wil). Er bestaat een heel topic over overigens :P
Klinkt goed maar waar is dat topic? Ik kan hem niet vinden .. |:(

[ Voor 44% gewijzigd door Harribo op 04-03-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Harribo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:47:
Klinkt goed maar waar is dat topic? Ik kan hem niet vinden .. |:(
U vraagt wij draaien: Het grote filter topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thrilled schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:18:
Nu viel het mij wel op bij de testshots dat er aardig wat kleurverschil optrad naarmate het donkerder werd.. ik schoot bij zonsondergang en de eerste shots waren vrijwel gelijk aan de kleuren op het moment zelf, maar hoe minder licht het werd, hoe meer kleur er in de foto kwam (roze/blauw tonen etc?)

[afbeelding]

Weten jullie niet beter of heb ik (te veel) last van vals licht? Ik moet zeggen dat het effect op de foto wel gunstig uitpakte maar ik kan mij voorstellen dat dat niet altijd het geval gaat zijn :P
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 02:50:
Afbeeldingslocatie: http://www.olympusmicro.com/primer/lightandcolor/images/lightfiltersfigure8.jpg

Niet iedere golflengte wordt evenredig geblokkeerd, en sterkere filters (lees: langere sluitertijden) benadrukken dat effect op het uiteindelijke beeld dat uit je camera rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Laatst online: 24-08-2024
Harribo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:47:
Ik heb ff snel gekeken naar die filters omdat ik zelf ook nog steeds wat zoek (in de toekomst).
Toen zag ik ze hier te koop. Zie de enige review, ook iemand die klaagt over de magenta kleurzweem.

Jouw foto is op zich wel mooi met die kleur erbij. Maar ja zijn natuurlijk genoeg situaties waarbij dit niet wenselijk is.
Het is een goed (en goedkoop, elke accessoire kost circa 19 euro) systeem, metalen adapter-ring, hard kunststof filterhouder en de etuitjes die je bij de filters krijgt zijn erg welkom. Ik kan alles kwijt in 1 doosje en die past nog prima in mn camera tas dus ben er erg blij mee..

Goed te zien dat het eigenlijk 'hoort' bij lange sluitertijden, nu gaat elke foto toch door Lightroom dus kan ik er wel mee leven eigenlijk.. wel nog even wat goede testshots maken overdag, zonder zonsondergang/opkomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@Thrilled: gave kleurtjes in de lucht, maar hoe komt het dat jouw water zo blauwig oogt? Normaal gesproken zou dat toch een reflectie moeten zijn van de kleur van de lucht erboven?

Afgelopen weekend naar Volendam geweest. Op de heenweg tevens even langs het Paard van Marken gelopen, maar ook bij mij was de lucht helaas niet zo spannend.

Met zonsopgang kwam het havenhuisje van Volendam wel goed tot zijn recht :) Overigens zaten deze kleuren daadwerkelijk in de lucht en zijn ze er niet opeens ingekomen door het ND-filter.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2597817/Website/Blog/Volendam/20150308-IMG_0805.jpg Havenhuisje Volendam bij zonsopkomst

17mm, ISO 320, f/9, 110 seconden met een 10-stops ND van B+W.

[ Voor 25% gewijzigd door tobiasvs op 12-03-2015 18:40 . Reden: Instellingen toegevoegd ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Nice... very nice

Maar waarom ISO320? Waarom niet 200 en dan de sluitertijd verder omhoog voor nog meer milky-smoothness?

[ Voor 75% gewijzigd door BlaTieBla op 12-03-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Thanks! Omdat het heel erg koud was, ik al bijna een uur aan het fotograferen was en ik zin had in een warme kop koffie :) Wilde nog een paar foto's maken hierna, maar met zulke sluitertijden sta je anders wel erg lang te wachten tot je eindelijk naar binnen kan :P Ga in de zomer nog maar eens een keer terug, hopelijk dat het dan wat langer uit te houden is :)

[ Voor 52% gewijzigd door tobiasvs op 12-03-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zou je echt nóg meer milkyness krijgen met 140seconden ipv 110 seconden? Is toch al anderhalve minuut sluitertijd. Ik denk niet dat je nog meer "gewonnen" had met nog langere sluitertijd, aangezien deze al behoorlijk zacht is. Misschien de wolken wat meer ja. Wel een mooie rustige foto. Ik zou alleen het bovenste paars ietsje minder heftig doen, maar ik denk dat dat een kwestie van smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is fijn hoor! Denk idd dat een nog langere sluitertijd niet zoveel uithaalt in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tobiasvs schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:53:
Thanks! Omdat het heel erg koud was, ik al bijna een uur aan het fotograferen was en ik zin had in een warme kop koffie :) Wilde nog een paar foto's maken hierna, maar met zulke sluitertijden sta je anders wel erg lang te wachten tot je eindelijk naar binnen kan :P Ga in de zomer nog maar eens een keer terug, hopelijk dat het dan wat langer uit te houden is :)
Edit!

De foto hieronder vind ik echt geweldig :) :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu lijkt het net alsof de foto van jou is, dus ik zou 'm iig iets anders neerzetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 00:56:
[...]

[afbeelding]

Vind je dit erg?

Deze vind ik echt geweldig :)
Ja, die is ook leuk ja! Bedankt voor het compliment :) Zou je die foto anders even willen verwijderen uit je post? Dan zet ik 'm hieronder neer, met settings:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2597817/Website/Blog/Volendam/20150308-IMG_0804.jpg

17mm, f/13, 301 seconden, ISO 400, 10-stops ND

Deze is dus wel met een wat langere sluitertijd gemaakt, anders wordt het water al snel onrustig om die stenen heen. Had achteraf gezien liever wat meer ruimte boven de horizon gehad, nu zit het huisje wel erg krap in de hoek.

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 13-03-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de eerste foto beter, bij deze staat het huisje me te ver weggedrukt in de hoek. Beide overigens wel goede platen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sfeer > huisje :)

Wellicht is het een crop?

Dergelijke foto's mixen (PS) met portretten....zou dat niet wat zijn? Dit soort zachte en sfeervolle achtergronden vind ik echt supermooi.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Is inderdaad een crop, maar dat komt door de lenscorrectie (heb geen tilt-shift, dus met 17mm met de camera naar beneden gericht moet je nogal wat pixels weggooien om rechte lijnen te behouden). Ik blijf het moeilijk vinden om in te schatten hoeveel er nog van je foto overblijft als je op locatie staat. Je kan eigenlijk nooit genoeg extra ruimte in de hoeken hebben wat dat betreft...

Portretten hiermee mixen lijkt me inderdaad wel een mooie! Nooit zo over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Wel opletten dat licht op je model dan zelfde is als dat op je achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

tobiasvs schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:17:
[...]

Ja, die is ook leuk ja! Bedankt voor het compliment :) Zou je die foto anders even willen verwijderen uit je post? Dan zet ik 'm hieronder neer, met settings:

[afbeelding]

17mm, f/13, 301 seconden, ISO 400, 10-stops ND

Deze is dus wel met een wat langere sluitertijd gemaakt, anders wordt het water al snel onrustig om die stenen heen. Had achteraf gezien liever wat meer ruimte boven de horizon gehad, nu zit het huisje wel erg krap in de hoek.
Eens met het huisje, verder nette plaat!

Van mij ook een met mijn ND110; heb hem bewust wat paarser gelaten. Vond het wel mooi overkomen zo :9~

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7590/16830071060_70bbaf05ed_c.jpgWarm @ Amsterdam by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Qua WB is hij inderdaad wel wat aan de warme/paarse kant, maar I like :) Ziet er soms in het echt ook zo uit. Eigenlijk niet al te veel op aan te merken, mooi gedaan! Water is lekker glad maar nog wel met wat textuur erin, wolken zijn mooi bewogen, licht is fijn zacht. Enige wat ik misschien nog anders had gedaan, was rechts in de foto de rode auto + takken daarboven eraf croppen (of die takken in ieder geval met Photoshop weghalen). Verder blijft 'ie lekker herkenbaar als een echte Tuit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

tobiasvs schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:46:
Qua WB is hij inderdaad wel wat aan de warme/paarse kant, maar I like :) Ziet er soms in het echt ook zo uit. Eigenlijk niet al te veel op aan te merken, mooi gedaan! Water is lekker glad maar nog wel met wat textuur erin, wolken zijn mooi bewogen, licht is fijn zacht. Enige wat ik misschien nog anders had gedaan, was rechts in de foto de rode auto + takken daarboven eraf croppen (of die takken in ieder geval met Photoshop weghalen). Verder blijft 'ie lekker herkenbaar als een echte Tuit ;)
Welke auto en takken? O-) :+

(maar effe met de stempel aan de slag gegaan in PS, wat een pokkenwerk :F

Enne uiteraard thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, veel beter zo! Kijkt een stuk rustiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
De eerste voorzichtige pogingen wat langere sluitertijden te gebruiken zonder gebruik van filters

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8796/16857113669_cdf6907453_c.jpgP1010265 by avtien, on Flickr

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
:w Gene. Dit is al de vierde keer deze week dat je één van je pogingen laat zien, in een fototopic, maar zou je ook zo vriendelijk willen zijn om commentaar te geven op je voorgangers? Dan wordt niet alleen jij er beter van ;)

Wat betreft jouw foto: linksboven is nu wel tikkeltje overbelicht en het water doet niet heel erg long exposerig aan. Dus misschien is het interessant om wel een filter te overwegen, mocht je er verder mee willen gaan.

Echt scherp is 'ie ook niet trouwens, heb je 'm wel op een statief genomen?

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 05-04-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 14-09 22:46

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@marceltuit: Jij had de laatste tijd vaak foto's met over-verzadigde kleuren. Gelukkig heeft deze foto weer een normale (mooie) toning. Welkom terug ;)
@Gene: De foto ziet wat bleekjes, verder is de foto niet zo heel spannend. Ik denk dat ik wat dichter op de waterval zou gaan zitten om dat duidelijker het onderwerp te maken.

Ik heb een vraag.
Gister mijn eerste poging tot LE/ND fotografie en dat werd een faal vanwege te korte sluitertijd.
En daarnaast zit er een rare lichtvlek op mijn foto's die ik niet kan verklaren.
Nu moet je leren van je fouten en ik zal de volgende keer een langere sluitertijd nemen. Maar nu zit ik nog met het probleem wat die lichtvlek veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/fail/DSC_5400C_zps0wfjiiwp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/fail/DSC_5404C_zpsbk7ml4zh.jpg

Iemand een verklaring?
Filter is 1000x
T = 40 en 75s, A = f/11, ISO = 100

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Vishari Beduk schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:29:
@marceltuit: Jij had de laatste tijd vaak foto's met over-verzadigde kleuren. Gelukkig heeft deze foto weer een normale (mooie) toning. Welkom terug ;)
@Gene: De foto ziet wat bleekjes, verder is de foto niet zo heel spannend. Ik denk dat ik wat dichter op de waterval zou gaan zitten om dat duidelijker het onderwerp te maken.

Ik heb een vraag.
Gister mijn eerste poging tot LE/ND fotografie en dat werd een faal vanwege te korte sluitertijd.
En daarnaast zit er een rare lichtvlek op mijn foto's die ik niet kan verklaren.
Nu moet je leren van je fouten en ik zal de volgende keer een langere sluitertijd nemen. Maar nu zit ik nog met het probleem wat die lichtvlek veroorzaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand een verklaring?
Filter is 1000x
Is het geen kras? Ik vind het wel een hele opvallend rechte lijn! Je gaat bijna denken dat je 2 filters gestapeld hebt en dat die streep de 'rand' van 1 van de filters laat zien; maar ik begrijp uit je woordkeus dat je er gewoon 1 gebruikt hebt?

Let op volgende keer: als je sluitertijd te lang wordt loop je ook gelijk kans op overbelichte lucht.

Kleuren zijn wel nice vind ik trouwens!

Enne thanks! Grappig dat je het zegt, want deze laatste foto van mij heeft ook niet echt 'normale' kleuren hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Het is zeker geen kras. Als ik de foto verder oprek dan zie ik dat het boven die lijn echt lichter is en er onder donkerder. En het is echt slechts 1 filter.
Het lijkt nog het meest op reflectie.

[ Voor 80% gewijzigd door Vishari Beduk op 09-04-2015 17:26 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
@marceltuit: heerlijk plaatje.

@gene: denk dat je toch eens een filter moet proberen. Het water is niet heel soft.

@Vishari: Ik vind de foto's met de stenen wel mooi. Mooi gepositioneerd en fijne kleuren. Had wel iets langer belicht mogen worden nog :)
Je tweede poging vind ik wat minder. Met name de wolkenpartij vind ik wat storend overkomen terwijl de bomen juist wel gaaf zijn voor de oranje lucht.

----------------------------------

Zelf ook wat wezen experimenteren met long exposure. Met een stuk lasglas welteverstaan:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8807/16883628409_510dfdea49_c.jpg
Welding glass long exposure - Amsterdam Rijnkanaal by Patrick de Bie, on Flickr

Lasglas met twee elastieken tegen mijn lens aan gehouden, doekje eroverheen voor lichtinval via de zijkanten. Nu nog een manier bedenken om licht via de viewfinder te blokkeren, want ik had toch nog wat last van licht van binnenuit.

Verder moet ik van die ISO knop afblijven en gewoon geduld kweken. ISO 100 is echt the way to go, want met ISO 400 heb je meteen al een bak ruis te pakken. Al had ik nu al sluitertijden van 4 minuten, dus met ISO 100 had ik wel even een kwartiertje gestaan.

Locatie was op een viaduct en deze trilde flink als er een vrachtwagen langs denderde, dus dat heeft de scherpte ook geen goed gedaan.

Toch niet ontevreden met de eerste poging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 20:53
@PdeBie, Best netjes idd. fijne compositie ook.

PS: Ik krijg een deze dagen een Nisi ND1000 Grijsfilter binnen. Kan niet wachten om te gaan experimenteren.
Ben trouwens overstag gegaan door de foto's van marceltuit :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 20:53
Hierbij mijn eerste poging met de ND filter

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8797/16734755624_442d592f15_c.jpgEemhuis2 ND-1 by Mavi86, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vishari Beduk schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:29:
Ik heb een vraag.

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand een verklaring?
Filter is 1000x
Heb je tijdens de exposure de zoeker afgeschermd? Bij langere sluitertijden kan licht dat door de zoeker naar binnen komt voor problemen zorgen. Bij Canon-DSLR's zit er standaard een rubber kapje aan de nekband die over de zoeker kan, geen idee of dit bij andere merken ook het geval is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:42:
[...]

Heb je tijdens de exposure de zoeker afgeschermd? Bij langere sluitertijden kan licht dat door de zoeker naar binnen komt voor problemen zorgen. Bij Canon-DSLR's zit er standaard een rubber kapje aan de nekband die over de zoeker kan, geen idee of dit bij andere merken ook het geval is... :)
Als de spiegel omhoog geklapt is kan er onmogelijk nog licht vanuit het oculair bij de sensor komen. Dat rubber kapje (heeft Nikon natuurlijk ook) zorgt er wel voor dat er geen licht via het oculair bij de lichtmeter komt.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:56:
[...]

Als de spiegel omhoog geklapt is kan er onmogelijk nog licht vanuit het oculair bij de sensor komen. Dat rubber kapje (heeft Nikon natuurlijk ook) zorgt er wel voor dat er geen licht via het oculair bij de lichtmeter komt.
Voor zover ik weet is de afsluiting met de spiegel niet altijd 100% lichtdicht. Logisch ook, aangezien een 100% lichtdichte sluiting niet makkelijk te krijgen is zonder echt hard te klemmen.

Een sterk licht (autolampen, lantaarnpalen, zaklamp) direct in de viewfinder kan best invloed hebben op je foto.

Hier lijkt het alsof het per camera verschilt.

Maar als ik zo kijk naar voorbeelden van viewfinder light leaks (bv. hier onderaan, hier en hier), dan is het patroon ongeveer hetzelfde. Lijkt bijna precies op wat jij ook had.

Dus ik denk dat het best een lekkage zou kunnen zijn.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vishari Beduk schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:56:
[...]

Als de spiegel omhoog geklapt is kan er onmogelijk nog licht vanuit het oculair bij de sensor komen.
Dus wel. Ik had er met mijn LE (iets hierboven gepost) ook last van.

Mike Browne plakt bijvoorbeeld altijd een stukje Blue Tack op zijn viewfinder om deze 100% dicht te maken. Sommige modellen van Nikon hebben een schuifje om de viewfinder mee dicht te maken (D800 geloof ik o.a.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
Klopt. Deze dingen.

Ik ben vorige week donderdag weer een keertje naar Zeeland geweest:
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7753/17642987192_a3ce536607_c.jpgZeeland by Tom Roeleveld, on Flickr
120 sec @ F/18. Geschoten met een B+W ND110 en een Formatt Hitech Hard Grad.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 10:34

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

@tommyz, Prachtige plaat. Ik hou wel van dit soort symmetrische beelden. Heb alleen het gevoel dat de sluitertijd misschien nog langer had mogen zijn. De wolken lijken nog te veel op euhh...wolken :+ Terwijl de zee wel lekker "vlak" is.

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks! Dat had ik ook liever gehad, maar deze was al op ISO 100 en F18. Dan zou ik nog een 4 stops ND erbij moeten zetten, maar dan had ik weer geen Grad ND kunnen gebruiken, waardoor de wolken dus overbelicht werden. Keuzes... :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Lekkere plaat tommyz. Ben stiekem ook wel benieuwd hoe deze in kleur zou zijn.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Dank je! In kleur is 'ie niet heel best. Twee filters zorgt al snel voor een paarse foto :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Super foto Tommy! Ik heb dit weekend getest of mijn Haida bigstopper valbestendig is (uit de houder geslipt). Conclusie: niet valbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks. Dat is een dure test voor je :(

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PdeBie schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:18:
[...]

Dus wel. Ik had er met mijn LE (iets hierboven gepost) ook last van.

Mike Browne plakt bijvoorbeeld altijd een stukje Blue Tack op zijn viewfinder om deze 100% dicht te maken. Sommige modellen van Nikon hebben een schuifje om de viewfinder mee dicht te maken (D800 geloof ik o.a.).
Je bedoelt zoiets:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MIeaecGwlfc]

Dat is echt iets wat je alleen vindt bij de pro-grade camera's. De EOS 1D X heeft ook zo'n eyepiece shutter.

Echt heel veel heb je er niet aan IMHO. Misschien dat een dedicated Long Exposure-fotograaf daar wel anders over denkt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Inderdaad zoiets bedoelde ik, maar wat Tommyz laat zien is ook een mogelijkheid.

Long Exposure fotografen gebruiken het denk ik echt wel. Maar of ze daar een D4s of 1D X voor zullen aanschaffen....... denk het niet. Stukje Blue Tack of zwarte tape is goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
@Mavi86: Mooi standpunt, maar had zelf het Eemhuis er in z’n geheel om gezet.

@Tommyz: Oef, ben toch elke keer weer jaloers op de onderwerpen die jij weet te vinden zeg! Jammer dat Zeeland voor mij zo ver weg is.

Ik heb mijzelf een paar minuten vrij kunnen maken toen vrouw en kids aan het spelen waren:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5337/17391642013_381378191e_c.jpgTill the clouds clear, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Kan aan mij liggen, maar zit een hele lichte blauwtint in of niet? Vind het plaatje wel wat hebben, maar weet niet....de toning spreekt me niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks Rob! Daar heb ik zelf ook last van, ik heb nog een lijst locaties rond het IJsselmeer, maar dat is voor mij ook ver weg.

Wat betreft jouw foto: Gaaf! Zoiets heb ik ook al een tijdje op m'n lijstje staat, maar ook hiervoor moet ik een flink stuk rijgen. Wel eens met PdeBie: iets te blauw wat mij betreft.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-04 13:52
@Mavi86
Vind hem wat druk over komen. Ik had wat meer de nadruk op het eemhuis gelegd met op de voorgrond het water. Ik zou nog een keer terug gaan, het gebouw is namelijk een prima onderwerp. Met wat mooie overtrekkende bewolking kan je een prima resultaat neerzetten denk ik.

@tommyz
Net niet helemaal symmetrisch dat is jammer. Ik doe er vaak heel lang over om zo'n compositie te bepalen om er dan thuis erachter te komen dat de symmetrie net niet goed gelukt is, het blijft lastig om dat goed voor elkaar te krijgen. Maar evengoed een mooie plaat hoor en een top locatie voor long exposures!

@RobB_W
De blauwe toning vind ik ook wat minder, ik zie dit soort foto's liever in kleur. Het dramatische effect is wel prima gelukt.

Ik ben helaas niet zo actief meer op het forum puur vanwege het feit dat ik niet zoveel tijd heb om commentaren te geven en foto's dumpen houd ik niet van. Maar soms heb ik wel een plaat die ik jullie niet wil onthouden. Het zijn 3 belichtingen van 70, 30 en 10 seconden samengevoegd tot dit resultaat. Dus of het nu een HDR of LE is wil ik graag in het midden laten ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/535/19145036054_ec2da33d96_z.jpgAbandoned ghost ship Lemmer by Peter Gol, on Flickr

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Prachtige plaat Peter! :) Mooi gevonden onderwerp, is eens iets anders dan een lege steiger ;) . De boot zelf is nog wel wat donker, maar HDR zal vast wel wat geholpen hebben. Verder is het natuurlijk nogal oranje. Had je wat mij betreft iets mogen bijtrekken.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
inquestos schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:44:
Prachtige plaat Peter! :) Mooi gevonden onderwerp, is eens iets anders dan een lege steiger ;) . De boot zelf is nog wel wat donker, maar HDR zal vast wel wat geholpen hebben. Verder is het natuurlijk nogal oranje. Had je wat mij betreft iets mogen bijtrekken.
Ik heb wel meer detail in de boot hoor uit de belichting van 70 seconden maar heb er bewust voor gekozen, met wat minder detail is hij veel sfeervoller. Het oranje is een beetje smaakkwestie, als je iets warmere foto's hebt dan klikken ze wat sneller bij 500px.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ja erg fraai..
Moet er toch ook eens een aanschaffen... ( nd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Hele fijne plaat! Misschien had ik de donkere gebieden liever nog iets lichter gezien. Het enige wat me een beetje stoort is het riet rechtsonder, maar daar kan je verder ook niet heel veel aan doen. Verder een topplaat!
Amstel76 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:27:
@tommyz
Net niet helemaal symmetrisch dat is jammer. Ik doe er vaak heel lang over om zo'n compositie te bepalen om er dan thuis erachter te komen dat de symmetrie net niet goed gelukt is, het blijft lastig om dat goed voor elkaar te krijgen. Maar evengoed een mooie plaat hoor en een top locatie voor long exposures!
De stijger zelf is niet symmetrisch :) Het viel me al op toen ik daar stond.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gave plaat, licht en kleuren zijn Nice. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind em ook net wat te geel, maar dat is smaak. Als Amstel76 het goed vind zo, dan vind ik het ook best. Aparte foto; zo hebben we een bootfoto maar weinig zien langskomen. Dat de stijger niet recht is boeit me niet, ik vind t wel grappig dat ie met de boot lijkt mee te hellen.

@Amstel, gebruik je een speciaal programma om die te blenden en te editen, of gewoon LR?
Ik vind het in ieder geval een erg coole foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
Deathchant schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:42:
Ik vind em ook net wat te geel, maar dat is smaak. Als Amstel76 het goed vind zo, dan vind ik het ook best. Aparte foto; zo hebben we een bootfoto maar weinig zien langskomen. Dat de stijger niet recht is boeit me niet, ik vind t wel grappig dat ie met de boot lijkt mee te hellen.

@Amstel, gebruik je een speciaal programma om die te blenden en te editen, of gewoon LR?
Ik vind het in ieder geval een erg coole foto.
De niet symmetrische steiger ging over de foto van tommyz. Op mijn foto ligt een loopplank welke gelukkig prachtig scheef ligt ;)

Ik begin vaak in LR met blenden. De ervaring leert als het een rustige foto is en vanaf statief gemaakt zoals deze foto dat LR hem prima kan verwerken. Daarna kan je met de highlights en shadows en eventuele filters de belichting naar wens aanpassen. Deze foto is dus samengevoegd in LR. Is een foto wat drukker en of uit de hand geschoten dan voeg ik hem meestal samen in photoshop en bewerk hem daar ook verder in, daarna exporteer ik zonder compressie naar een tiff bestand zodat ik de foto in mijn LR bibliotheek kan opnemen. Gaan LR en Photoshop beide onderuit dan ga ik pas in layers werken in photoshop.

Heb toevallig de laatste tijd veel HDR op vakantie in Luxemburg geschoten. In de helft van de gevallen lukt het LR prima om ze te blenden maar hij gaat toch ook wel regelmatig flink onderuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amstel76
Nu dan geen HDR maar 2 "normale" long exposures.

Eentje van 120 seconden toen de lucht nog goud gekleurd was en de zon net nog niet onder.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/626/19998983683_d6eb9c4b35_c.jpgZeelandbrug by Peter Gol, on Flickr

En eentje van 240 seconden toen de zon net achter de horizon was verdwenen en de lucht mooi rood kleurt.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5669/20644502102_13ba89ce73_c.jpgZeeland Brug after sunset by Peter Gol, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Allebei erg mooi. Goed gelukt. Echter moet ik wel zeggen dat dit onderwerp echt al tig keer voorbij gekomen is en dus niet echt heel origineel meer is. Ben ik dan aan het zeuren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
Deathchant schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:18:
Allebei erg mooi. Goed gelukt. Echter moet ik wel zeggen dat dit onderwerp echt al tig keer voorbij gekomen is en dus niet echt heel origineel meer is. Ben ik dan aan het zeuren? ;)
Dan zeur je zeker niet ;) Met hetzelfde idee zat ik toen ik er 's avonds heen wilde rijden. Wat ik vaak zie is dat idereen de herhaling van de pijlers wil benadrukken. Vandaar dat ik aan de overkant ben gaan staan waar de brug open kan en de herhaling onderbroken word. Verder veel omgeving bij de eerste foto meegenomen en bij de tweede veel lucht en de brug wat minder prominent in beeld. Maar het blijft de Zeelandbrug....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, erg gaaf! Mooie kleuren in de lucht bij die tweede. Had 'm misschien iets lichter gemaakt aan de linkerkant, nu is 'ie daar wel erg donker. Als je de eerste qua compositie gecombineerd had met de lucht van de tweede, was hij imho nog mooier geworden. Nu heb je inderdaad de Zeelandbrug er goed opstaan, maar zijn de stenen eigenlijk net niet goed in beeld en zijn ze sowieso erg donker. En over het onderwerp: boeien dat hij al vaker voorbij is gekomen, het blijft een mooie brug om te fotograferen!

Je vorige foto is ook gaaf, maar doet me toch wat minder. Hij is wel erg oranje, iets té naar mijn smaak. Wel tof dat de loopbrug je naar het schip midden in de foto leidt.

Mijn contributie: een wat abstracte zonsondergang uit Zuid-Frankrijk :)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2597817/Website/Blog/Frankrijk/24.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik zou hem zo aan de muur hangen. De kleuren zijn relatief eenvoudig te vervangen voor kleuren die in een interieur passen. Mooi hoor

[ Voor 60% gewijzigd door BlaTieBla op 26-08-2015 21:34 ]

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53

Zym0tiC

^_^

@Amstel76: mooie kleuren op beide foto's. De eerste heeft wat mij betreft de betere compositie.

@tobiasvs: lekker creatief :) heb het idee alsof de foto genomen is in kolkend water. lijkt namelijk een draaiende beweging in te zitten.

En eentje van mij zelf:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5748/20933179865_52117d9b98_c.jpgWillemstad by Roger Lahaye, on Flickr

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Zym0tiC schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:48:
@Amstel76: mooie kleuren op beide foto's. De eerste heeft wat mij betreft de betere compositie.

@tobiasvs: lekker creatief :) heb het idee alsof de foto genomen is in kolkend water. lijkt namelijk een draaiende beweging in te zitten.

En eentje van mij zelf:
[afbeelding]Willemstad by Roger Lahaye, on Flickr
heel mooi! bekend thema maar ja dat is wel waar ND filters goed geschikt voor zijn he :)

mijn aller eerste LE
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/4wkr5qbav/IMG_9987.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Tobias, super! Soms moet je bij abstracte foto's wel goed zoeken, maar bij deze kon ik meteen plaatsen wat het was. Aparte kleurtjes en licht. De vignetting kon iets minder, maar wat mij betreft goed uitgevoerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:39
Deze zomer in Noorwegen geweest. Helaas in het binnenland is de lucht altijd saai, gelukkig nog even aan de kust geweest en daar wat kunnen proberen :)

https://i.imgur.com/m1EdR5C.jpg

https://i.imgur.com/KvHy9b6.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 28-08-2015 15:57 . Reden: Plaatjes graag verkleinen naar 800pixel breed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Die tweede vind ik erg aangenaam sweebee, rotsen doen het altijd goed, wel wat veel ruis/verloren gebieden. En even een 800px posten!

Tobias: gaaf!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 22:05
@sweebee - Kun je ookeen crop maken dat het groene mos aan de linkerkant meer onderin komt?
Ik denk dat het beter is qua kijklijn. Alhoewel....dan ben je ook weer die rots links kwijt. Hmm.....
De 2e is ook heel fijn. Vooral de rotsen onderin. De lengte komt de sfeer zeer ten goede.

Ben zelf laatst in Rotterdam geweest, en maakte oa deze foto op de Erasmusbrug.
Ik ben er alleen nog niet over uit over het wit van de brug niet veel te wit is (oorzaak?).

Tips, tricks, shoot!
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/766/21389849278_226b67ce90_c.jpgErasmusbrug, Rotterdam by Cedras Liggiegoet, on Flickr
Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste