Xenomorphh schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 09:29:
[...]
Geen goeie hardware?
als dat rebranden allemaal zon ramp is hoe komt het dan dat de gt200 stukken meer power heeft als de HD4xxx die heeft tenslotte nieuwe architectuur enz. niet zo pro ati aub
offtopic:
Ik heb waarschijnlijk meer nVidia kaarten gehad dan jou dus de pro-ati comment hoef je niet in je reply te zetten
...
Ik heb waarschijnlijk meer nVidia kaarten gehad dan jou dus de pro-ati comment hoef je niet in je reply te zetten
Laten we eens een beetje terug in de tijd gaan:
november 2006
-8800GTX De topper van de afgelopen jaren (grote performance winst t.o.v. de andere kaarten van die tijd, DX 10 etc)
Sneller & maar ontzettend duur (650 euro, daar koop je nu de beste tri-SLI of een heftige X-fire (tri-fire, maybe even quad-fire)) voor.
-8800GTS
Snel, minder duur, maar voor het performance model nog altijd een absurd bedrag (450 euro, dat is nu extreem high-end)
mei 2007
-8800 Ultra
Sneller, maar nóg duurder
Toen gebeurde er iets wat voor de consument heel erg interessant was...
oktober 2007
-8800GT, de eerste G92 kaart (welke eigenlijk bedoeld was voor de 9-series en waarvan de verwachtingen erg hoog waren:
nieuws: 'Specificaties GeForce 8800-opvolger bekend' De GeForce 9800 moet volgens de forumpost ruim dubbel zoveel rekenkracht als de GeForce 8800 Ultra gaan leveren. Daarmee zou de videochipfabrikant wel eens heel dicht bij een rekencapaciteit van één teraflop kunnen komen, een grens die het bedrijf al langer claimt 'binnenkort' te zullen overschrijden. De nieuwe videocore mag naar verluidt in november verwacht worden en moet in een GTX-versie tussen 549 dollar en 649 dollar gaan opbrengen; de GTS-variant zal naar verluidt tussen de 399 en 449 dollar gaan kosten. De G92 zal op 65nm gebakken worden en opgebouwd zijn met meer dan een miljard transistoren.)
Deze was erg snel voor het bedrag dat je ervoor betaalde, sneller dan de rest van de line-up als je ze in SLI draaide & ook nog eens goedkoper.
Het nadeel?
De G92 was dus helemaal niet 2x zo snel als een 8800 Ultra.... De vraag is dan ook, zijn alle berichten in die tijd nep geweest, of zullen ze misschien de GTX 260, 280 etc al lang klaar hebben gehad, maar hebben zitten wachten om eerst nog extra moneys te leechen met de G80 (en G92...)
Toen kwam er in November de 8800GTS 512MB. Deze was eigenlijk een 8800GT met een hogere kloksnelheid (en betere koeling). Hier begon het spelletje van TheWayIt'sMeantToBeRenamed.
We schuiven weer door naar 2008, maart om precies te zijn.... (eigenlijk April, maar met behulp van Nederlandse webshops kon je ze al kopen vóór de reviews & launch date, waaronder ik zelf dan ook... SPIJTIG!)....
De 9800GTX.
Wauw, de 8800GTX was nog altijd een koning en nu kwam er de 9800GTX... gebaseerd op de G92 waarvan de geruchten een dubbele 8800GTX voorspelde, die moest toch wel geweldig zijn...

Nou... niet dus...

Van de G92 welke zo goed zou presteren is dus nooit iets van gezien (hier begon ik me dan ook echt af te vragen of nVidia de "echte" G92 niet gewoon had achtergehouden voor wanneer ATi iets liet zien, wat gelukkig dan ook (eindelijk) gebeurde met de RV770), daarvoor in de plaats kregen we 3 kaarten welke allemaal erg gelijk aan elkaar presteren en voor de overclockers tussen ons was er zelfs vaak geen verschil. Tevens ondersteunde zelfs de G92 nog altijd geen DX10.1.
Sinds die tijd zijn er een behoorlijk aantal kaarten uitgebracht waar je de 8800GT gewoon in kunt vinden en nabootsen:
8800GT -> 8800GTS 512MB, 8800GS, 9600GSO 9600GT, 9800GTX, 9800GTX+, GT130, GTS250
Tja... en dan wanneer je een beetje hoop begint te geven (op prijs verlagingen, gelukkig is nVidia niet de eerste met een DX11, want dan was het weer pay-time), laat je een fake-videokaart zien waarvan zelfs je CEO zegt dat ie echt is.