Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste
Acties:
  • 171.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
HammerT schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:34:
[...]

Mis je nu niet de viewfinder op de S95?

Ik ben nu nog even aan het wachten tot de XZ-1 (waar ik bijzonder weinig over kan vinden op GoT btw) leverbaar wordt maar ik vraag me af of ik dat niet ga missen ;)
Dpreview heeft een review. Maar die heeft standaard ook geen viewfinder. Je kan hem er wel bij kopen, maar die dingen zijn niet goedkoop. Ik mis het trouwens ook niet op de S90, mijn vorige compact (Canon A710) had zo'n kleine viewfinder dat het ook een beetje nutteloos was. Dan liever een groot en scherp scherm.

[ Voor 30% gewijzigd door PowerUp op 01-02-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Degenen die de VF-2 hebben, schijnen er zeer positief over te zijn. Misschien wel duur en onhandig(er dan op een dSLR), maar als het voor veel comfort zorgt... waarom niet? Ik ga binnenkort trouwens ook voor de XZ-1 voor naast m'n spiegelreflex, de review op DPReview heeft me wel overtuigd. Alleen een beetje jammer dat er zo weinig alternatieve informatie te vinden is op YouTube en de rest van het net.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l3art schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 18:18:
[...]

Hmmm nou ja dan maar niet zoomen ;)
Maar hoe is de geluidskwaliteit van de WB2000? Heb hem al besteld en ligt al klaar bij het postkantoor, maar toch, ben wel benieuwd :)
Vind geen van de modellen tot zover super voor concerten, veel distortion! Maar de ixus 1000HS komt er op dat gebied het beste vanaf. De wb2000 het minste vind ik.

Ben zelf daarom benieuwd naar de FX700. En nee ik wil geen camcorder voor diegenen die dan vinden dat ik dat moet doen! Dus ben op zoek naar een foto model met Full HD en fatseonlijk geluid op partys etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag beste forumleden.

Ik ben al een poosje op zoek naar een klein en handzaam toestel waarmee ik goede video-opname's en redelijke foto's kan maken.

Met goede opname's bedoel ik het beste wat op het moment door een kleine en licht apparaat haalbaar is.

Na een speurtocht naar een kleine camcorder ben ik uiteindelijk (via een blik op de kleine camcorders) hier terecht gekomen.

De enige camcorder die redelijk in de gewenste buurt kwam is de JVC-GZ-X900. Ik vind dit toestel echter toch te lomp, heeft geen behoorlijke groothoek en ook de opname's bij weinig licht zijn niet best.

Bij de pocketcamcorders ben ik geen toestel tegengekomen welke aan mijn wensen voldoet.

Nu hoop ik hier de gouden tip te krijgen.

Het gaat dus om een kleine klasse camera (maximaal ongeveer 110x60x20, tot zo'n 250 gram) met groothoek, ongeveer 10 keer optische zoom, goede opnames bij weinig licht, beeldstabilisatie, en een goed geluid.

Budget tot ongeveer 500 euro

Ik hoop op een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:05:
[...]

Vind geen van de modellen tot zover super voor concerten, veel distortion! Maar de ixus 1000HS komt er op dat gebied het beste vanaf. De wb2000 het minste vind ik.

Ben zelf daarom benieuwd naar de FX700. En nee ik wil geen camcorder voor diegenen die dan vinden dat ik dat moet doen! Dus ben op zoek naar een foto model met Full HD en fatseonlijk geluid op partys etc.
Tja het zal voorlopig wel zo blijven dat je met een fotocamera concessies moet doen met de filmkwaliteit en/of het geluid en met een camcorder concessies moet doen met de foto kwaliteit.

De S90 filmt wel erg netjes, maar heb al filmpjes gezien waarbij het geluid erg snel overstuur is bij concerten oid...
Kwam nog wel filmpjes tegen bij concerten van zowel de WB2000 als de 1000HS. Bij beide is het geluid wel ok. In ieder geval beter dan bij menig camera.

WB2000:

1000HS:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1ss9zZMY70o]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Verwijderd

Op het forum over pocketcamcordersk kwam ik tegen dat de ook ZX3 van Panasonic goede video-opname's maakt. Is dat beter als de ixus 1000HS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Nu gaat mijn Samsung WB2000 voor de tweede keer terug voor reparatie.
Ik kom wel erg veel fouten tegen, waarvan het ergste nog wel is dat de fotoverwerking niet goed gaat. Even twee voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/2798/sam0171z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/2828/sam0178f.jpg
duidelijk lijn te zien op 1/3de vanaf de bovenkant van de foto

Verder nog last gehad van:
- Als je de camera aanzet en daarna wil gaan filmen, dan duurt dit soms heel erg lang voordat hij reageert op de opname knop.. De ene keer ook langer dan de andere keer
- De camera is een keer vast gelopen. Reageerde op niets meer, en dit was alleen te verhelpen door de batterij eruit te halen.
- De camera had een keer heel veel moeite met het maken van een foto, waarom het oranje lampje bleef knipperen en pas na een seconde of 15 daadwerkelijk een foto maakte. De daarop volgende foto ging wel gewoon meteen goed (zonder dus instellingen veranderd te hebben).

Kortom tot op heden ben ik zwaar ontevreden over de camera. Had hem al eerder opgestuurd omdat ik vond dat de camera in bepaalde situaties moeite had met bepaalde kleuren vast te leggen (vuur werd paars, roze gloed van Living Color lamp werd wit/geel) maar toen konden ze niets ontdekken en dan nu dit....

Wat zou eventueel nog een goede vervanger zijn mijn wensen zijn?
- Zo min mogelijk ruis in donkere situaties/hoge iso
- compact
- filmen in HD
- Geluid moet niet vervormen in luide situaties (concerten, dance feesten)
- Bijvoorkeur ook nog zoomen tijdens het filmen.

Zelf zit ik dan de denken aan de Ixus 1000HS, maar zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?

• tallstoi
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:57
Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera met een flink zoombereik. Ik heb flink wat reviews gelezen en voorbeeldfoto's bekeken en ik volg al een tijdje dit topic. Zoals vele anderen twijfelde ik erg tussen de TZ10 en de HX5V. Maar nu ben ik er denk ik eindelijk uit: het wordt de TZ10. Dit heeft voor mij de doorslag gegeven: wat minder agressieve ruisonderdrukking, meer controle over de output van de camera, mogelijkheid van handmatige instellingen, het betere scherm, een naar mijn idee iets handigere bediening (quick access menu met oa ISO) en het iets grotere tele-bereik. Als gevorderde amateur vind ik het fijn om zelf wat meer invloed op de output van de camera te hebben zoals bijvoorbeeld het kunnen instellen van de mate van ruisonderdrukking.

Ik heb voor wat betreft de TZ10 echter nog één puntje van twijfel en dat is meteen ook mijn vraag: in een topic op Flickr ( Dust inside Lens in Panasonic TZ10 ) melden een aantal mensen dat ze last hebben van stofvorming in de lens van de TZ10. Sommigen hebben hun camera schoon laten maken bij Panasonic voor een flink bedrag maar bij het merendeel van hen kwam het stof al weer snel terug :( Er wordt zelfs gesuggereerd dat alle travelzooms van Panasonic gevoelig zijn voor stof in de lens. Dat lijkt mij eerlijk gezegd sterk.
Zijn er mensen die dit bericht kunnen bevestigen of ontkennen? Het baart mij toch een beetje zorgen en het verbaast mij ook nogal want verder maakt de TZ10 op mij een heel degelijke indruk (ik heb 'm in handen gehad bij de MM).

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l3art schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 09:09:

Wat zou eventueel nog een goede vervanger zijn mijn wensen zijn?
- Zo min mogelijk ruis in donkere situaties/hoge iso
- compact
- filmen in HD
- Geluid moet niet vervormen in luide situaties (concerten, dance feesten)
- Bijvoorkeur ook nog zoomen tijdens het filmen.

Zelf zit ik dan de denken aan de Ixus 1000HS, maar zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?
Wil je Full HD film materiaal? Ik heb eventueel nog wel een Sony TX9 voor je in de aanbieding :)

Er is op dit moment geen compact camera die helemaal niet distort met Full HD functie. De TX9 en Ixus 1000HS benaderen elkaar aardig. Heb beide hier liggen en met beide gefilmd op hardstyle evenementen.

De WB2000 vond ik zelf ook een onding, problemen die jij eerder beschreef heb ik ook ervaren!

Gefilmd met TX9 (mic afgedekt met pleistermateriaal): YouTube: Kanaal van partyvervoer

Ik had wel een stuk tape over de mic holes geplakt, in de hoop het distorten tegen te gaan, hierdoor krijg je helaas wel een iets doffer effect.

De Ixus 1000HS geeft meer ruis maar het geluid is lichtelijk beter, maar hij raakt wel sneller out of focus als de TX9! Aan jouw de keuze:

Gefilmd met Ixus 1000hs (zonder mic af te dekken):
YouTube: Kanaal van partyvervoer

Ik vind de TX9 en Ixus heel erg aan elkaar gewaagd. Waarom hou k dan de Ixus 1000 en niet de Sony? Omdat ik al een setje extra batterijen voor de ixus had aangeschaft.

Laat me maar weten als je mijn TX9 over wil nemen! Hij werkt nog prima! Maar vind btje overdreven om 2 van die cameras te houden.
V&A aangeboden: Sony Cybershot DSC-TX9 Grijs

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tallstoi schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 22:05:
Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera met een flink zoombereik. Ik heb flink wat reviews gelezen en voorbeeldfoto's bekeken en ik volg al een tijdje dit topic. Zoals vele anderen twijfelde ik erg tussen de TZ10 en de HX5V. Maar nu ben ik er denk ik eindelijk uit: het wordt de TZ10.

Met nog een lang verhaal erachter....
Misschien een tip om even op de TZ20 te wachten?? Die zit er aan te komen namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
De WB2000 een onding... Nou ja dat vind ik opzich nog wel meevallen. Maar er zitten wel flink wat fouten in ja, die er nu als het goed is allemaal uitgehaald worden. Blijf ik hierna weer fouten hebben met het maken van foto's (zoals die strepen, etc) dan is het klaar en ga ik mijn geld terug vragen. En dan ga ik eens rustig op mijn gemak zoeken naar een andere camera.

Wat betreft de kwaliteit van de foto's vna de WB2000 ben ik namelijk nog altijd wel te spreken. En ook de bediening is redelijk eenvoudig. Maar goed nu eerst de reparatie maar afwachten voordat ik verder ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l3art schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 01:37:
[...]

De WB2000 een onding... Nou ja dat vind ik opzich nog wel meevallen. Maar er zitten wel flink wat fouten in ja, die er nu als het goed is allemaal uitgehaald worden. Blijf ik hierna weer fouten hebben met het maken van foto's (zoals die strepen, etc) dan is het klaar en ga ik mijn geld terug vragen. En dan ga ik eens rustig op mijn gemak zoeken naar een andere camera.

Wat betreft de kwaliteit van de foto's vna de WB2000 ben ik namelijk nog altijd wel te spreken. En ook de bediening is redelijk eenvoudig. Maar goed nu eerst de reparatie maar afwachten voordat ik verder ga kijken.
Ik vond er belachelijk veel fouten in zitten voor een product wat aan de eindgebruiker word gepresenteerd. Release zon product dan 2 maand later en haal alles eruit. Foto's die gewoon niet goed worden samengesteld, filmpjes worden corrupt opgenomen, spontane vastlopers aan de orde van de dag, spontaan uitvallen....

Ik vind dat echt ver onder de maat voor een eindproduct, leek wel of je met een beta product te maken had!

En ik hoop voor jouw, dat je gelijk hebt en een goed werkend toestel terug krijgt. Ik heb er weinig vertrouwen in persoonlijk. Samsung heb ik heeeel slechte ervaringen mee wat dat betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 10:47 ]

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 11:35
Hoi,

Ik ben op zoek naar een compactcamera voor een specifiek doel. Ik heb een nogal idiote hobby: natuur. en dan vooral het "soortenjagen", dus in het veld door bossen raggen op zoek naar dat ene zeldzame beestje of plantje. Daarbij heb ik nogal wat spullen bij me, boeken, loepen, netten enz enz. Ik ben dus op zoek naar een robuust en klein camera'tje.

Ik fotografeer plantjes t/m mieren/wantsen/korstmosjes, ik moet dus in de macro-hoek zijn heb ik begrepen. Daarnaast zou het leuk zijn als ie ook een landschapje of groepsfoto kan kieken, maar dat is mooi meegenomen. Hij hoeft in principe niet te zoomen (al zou dat voor bijv vogels een pluspunt zijn), het gaat me vrijwel alleen om de kleine beestjes en plantjes.

Ik heb na enig inlezen al begrepen dat ik eigenlik in de DSLRs moet zoeken, maar ik ben nogal een leek in fotografie, en heb ook niet zoveel zin om me in brandpuntsafstanden en sluitertijden te verdiepen: het is al lastig genoeg om zo'n klein priegeldingetje te vinden. Dan wil ik dus gewoon op een knopje kunnen drukken en een foto maken zonder al teveel instellingsmogelijkheden.

Ik hoef dan ook geen foto's van wereldklasse, maar ze moeten wel scherp genoeg zijn om bijv de haren op de ogen van een mier te kunnen onderscheiden (ja echt, dat hebben die dingen), zodat ik eventueel thuis op basis van een goede foto de soort kan determineren.

Qua prijs: hoe goedkoper hoe beter, maar max 500 euri. Ik vermoed dat ik nu op zoek ben naar een onmogelijke combo, maar ben benieuwd met welke suggesties jullie komen!

Alvast reuze bedankt!!!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Canon S95 komt het dichtst in de buurt denk ik. pricewatch: Canon Powershot S95 Zwart

Anders moet je wellicht gaan kijken naar een Sony NEX, Panasonic GF1 of Olympus Pen oid, maar die zijn allemaal zwaarder, groter, lastiger, hebben verwisselbare lenzen, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor Macro is een Canon G9/10/11/12 misschien handiger : Meer vergroting door het grotere tele bereik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• PowerUp
Bij de compacts die ik heb gehad werkt de macro-functie niet als je verder dan x keer inzoomt. Ik kan binnenkort wel eens testen of de macrofunctie van de S90 een beetje werkt :)

• Fiber

Fiber

nero355 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:42:
Voor Macro is een Canon G9/10/11/12 misschien handiger : Meer vergroting door het grotere tele bereik :)
Klopt, maar is niet klein en niet eenvoudig. Kun je net zo goed gelijk een Panasonic GF1 oid kopen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• xilent_xage
bedankt voor jullie reacties.
even voor mijn idee: ga ik mijn doel (de haren op de ogen van een mier) halen met de voorgestelde toestellen?

• Fiber

Fiber

Weet ik niet, voor echte macro heb je toch een dSRL met echte macro-lens nodig, maar dat is gewoon een hele andere klasse qua prijs, gewicht, grootte en eenvoud. Ik denk dat je een heel eind komt, zoek eens op Flickr:
http://www.flickr.com/photos/abelardo/5125825822/
http://www.flickr.com/photos/abelardo/5138579231/
http://www.flickr.com/photos/29923994@N03/5018981054/
http://www.flickr.com/sea...&cm=canon%2Fpowershot_s95
http://www.flickr.com/sea...&cm=canon%2Fpowershot_s95

Wat gebruik je nu eigenlijk?

• xilent_xage
ik gebruik nu een beetje een aparte constructie: mijn mobiel, en dan fotografeer ik door mijn loepje. erg brakke foto's, maar soms wel bruikbaar.
die foto van die sprinkhaan vind ik erg overtuigend, ongelofelijk!

• tallstoi
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:14:
[...]

Misschien een tip om even op de TZ20 te wachten?? Die zit er aan te komen namelijk!
Ja misschien wel, maarre.. ik word echt niet blij van het almaar toenemende aantal megapixels bij gelijkblijvende sensorgrootte :( De TZ20 heeft maar liefst 51 MP/cm², dat kan nooit goed zijn voor de low-light performance, de TZ10 is wat dat betreft voor mij al een (moeizaam bereikt) compromis. Maar goed, de verhouding tussen wat je krijgt (en dat alles in een mooi compacte behuizing) en wat je er nu voor betaalt vind ik helemaal ok :)

Ik wacht denk ik toch eerst nog even de reviews af van de TZ20, het lijkt mij dat we daar niet zolang meer op hoeven te wachten.

Steam

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Als de macro niet voldoende is kan er vast wel een voorzetlensje voor de s95 of niet?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• xilent_xage
misschien een stomme vraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden. als je met zo'n toestel mooie macro-foto's kan maken, kan je dan ook met die kwaliteit filmen?

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb zelf een Canon G11 en ik ben verwend door de fotokwaliteit van m'n dslr. Wel verbaas ik mij over het gemak waarmee je een prima resultaat kan krijgen, zonder te hoeven pielen met instellingen. Als je de camera op de auto stand zet, heb je over het algemeen 2 smaken: wel of geen flits.

Als ik de flitser uitschakel, krijg ik heel vaak het resultaat dat ik zou hebben gekregen als ik alles zelf had ingesteld (en wellicht meerdere testshots had gemaakt om tot die instellingen te komen). Enige reden waarom ik dan toch met name in de Av stand schiet, is omdat je dan (voor zover ik weet) wel in RAW kan fotograferen en in de AUTO stand niet.

Daarnaast heb ik mij ook regelmatig verbaasd over de minimale afstand waarop de G11 kan scherp stellen (1cm). Dit is wel een duidelijk voordeel tov van m'n dslr (ik heb geen macro lens). Het apparaat is ontzettend breed inzetbaar. Naar mijn weten kan je eenmaal scherp gesteld op je onderwerp (bv insect) gewoon filmen in prima kwaliteit (vga). Zoomen is mogelijk, maar alleen digitaal, wat af te raden is. Anders gezegd: je lens stelt niet opnieuw scherp, als je eenmaal hebt gefocust in de filmstand. Verder kan je ook handmatig scherp stellen met de G11, wat prima is geimplementeerd: je richt je camera op een insect, draait aan een wieltje en terwijl je op het scherm kijkt, zie je direct of je onderwerp scherp is: het focusvlak wordt namelijk vergroot. Tenslotte kan je het display naar je toe klappen en vooral met insecten en dergelijke lijkt mij dat een aangename toevoeging aangezien je dan meer kan letten op hetgeen je op de plaat zet.

Resumerend is het erg makkelijk om met de G11 prima resultaten neer te zetten als je praktisch geen verstand hebt van fotografie. Wellicht een prima oplossing voor jou, xilent_xage.

[ Voor 17% gewijzigd door wilmundo op 24-02-2011 23:11 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:46:
[...]
En ik hoop voor jouw, dat je gelijk hebt en een goed werkend toestel terug krijgt. Ik heb er weinig vertrouwen in persoonlijk. Samsung heb ik heeeel slechte ervaringen mee wat dat betreft.
Nou mocht dat zo zijn dan ga ik mijn geld dus terug vragen.
We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je een DSLR wil gaan kopen loont het absoluut de moeite op de tweedehands markt rond te gaan kijken. Veel mensen kopen/krijgen een dergelijke camera en zijn vervolgens in de waan dat je hiermee automatisch en direct mooie en goede foto's maakt. Wanneer als snel blijkt dat je toch ook enioge mate van kennis nodig hebt willen mensen weer van hun mooie camera af...

Dus kijk eens goed rond op marktplkaats etc.

Verder zijn er allerlei fotografen die 'doorontwikkelen' en overstappen op echt professioneel spul, waarna ze hun canonn eos (bijvoorbeeld) kwijt willen. Hen vind je op allerlei fotografie fora. Zo kom ik in elk geval aan mijn camera's.

groetjes Eefje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloverocknroll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06-2023
*sorry, verkeerde topic zie het (toestellen zijn onder de 250 euro)*

[ Voor 88% gewijzigd door iloverocknroll op 26-02-2011 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen!

Net als één van de posters hierboven ben ik een soortenjager en natuurliefhebber. Ik moet het echter niet hebben van macro-achtige dieren en planten maar van vogels. Een spiegelreflexcamera vind ik vaak te prijzig en bovendien zitten er teveel instellingen op het toestel. Ik wil met een simpele druk op de knop aardige foto's kunnen maken. Aangezien het in mijn geval om vogels gaat ben ik vaak afhankelijk van een het zoombereik van de camera. Optische zoom is voor mij dus een must (ook één van de redenen dat ik niet voor een spiegelreflex ga aangezien de lenzen heel prijzig zijn). Nu heb ik toestellen gezien met diverse zoomcapaciteiten en 25x is het minimale dat ik moet hebben. Ik probeer dus geen foto wedstrijden te winnen maar wil simpelweg bewijsplaatjes schieten of foto's maken van soorten die ik niet meteen kan determineren.

Ohja.. nog iets. Ik moet in HD kunnen filmen. 720p is daarin prima al is 1080p ook meer dan welkom.

Welke camera(s) behoren tot mijn opties en zijn qua prijs/kwaliteit verhouding de beste keus. Ik zag namelijk dat Fuji binnenkort de HS20 uitbrengt maar ik vraag me af of de Fuji HS10 niet voldoende is voor mijn hobby. Hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben hard opzoek naar een systeemcamera met een kantelbaar scherm,
helaas kom je dan uit met 2 toestellen±

Canon G11 - G12
en de Samsung EX1

Iemand die ervaring heeft met beide en een mening kan geven?
En de lenzen zijn niet verwisselbaar of wel ? ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lenzen zijn niet verwisselbaar. Ik heb een EX1, fantastische camera, maakt prachtige foto's, het scherm is ook erg mooi. Enige serieuze nadelen, maar die heeft de G11/12 waarschijnlijk ook: Ik vind hem bij nader inzien toch veel te zwaar en te groot voor een compact. (baksteen...) Vrij korte accuduur, losse lensdop en een neckstrap ipv een polsbandje, Ik ga hem waarschijnlijk ooit nog wel eens omruilen voor een Canon S95. ;)

Vogels brand ik mijn vingers niet aan... Een scharrelkip gaat prima denk ik, een tamme kalkoen, pauw, fazant, eend of duif op de kinderboerderij gaat vast ook nog wel lukken. Voor de rest, ik vrees het ergste, maar misschien valt het wel mee en ben ik te pessimistisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik had dit al gepost in het 'tot 250 euro camera' topic, maar er is ook nog dit topic wat ik niet kende..
En aangezien m'n budget reikt tot zo'n 350,00 zit ik hier misschien beter qua vragen en dergelijke, zodoende:

Ik ben ook op zoek naar een nieuw camera'tje, budget is max zo'n 350,00 daar moet ik met m'n eisen wel makkelijk mee uitkomen.. Wat ik wil is: foto's maken in een goede kwaliteit (duhhuh) waarbij ik een leuk zoombereik heb. Ik hoef geen vogeltje op 300 meter afstand scherp te fotograferen, maar het is wel fijn om wat in te kunnen zoomen. Ik wil goed kunnen filmen, 720P is het minimale, maar 1080i / 1080P is wel erg leuk meegenomen. Het is met zo'n goede filmfunctie ook wel een pre dat ik nog wat kan in- en uit kan zoomen tijdens het filmen zelf. Ik vind een HDMI-output ook wel leuk, altijd handig met de nieuwe televisies van tegenwoordig. GPS / geotagging zijn geen must, maar ansich wel leuk natuurlijk.. Ook extra features zoals met high-speed kunnen fotograferen of met veel frames kunnen filmen vind ik ansich niet belangrijk, maar toch leuk.
Het zou ook erg fijn zijn als er een goede panorama-functie op zou zitten, voor de aanstaande vakantie in IJsland... Macro-functie is ook wel leuk, erg specifiek ben ik daar ook niet in, vanaf 3-5cm fotograferen ofzo.

Ik heb gekeken naar Nikon en Canon. Heb nu een Nikon S200, m'n meisje een IXUS 80IS.
Met Sony als camera-merk heb ik niet zoveel eigenlijk, evenals Samsung of andere merken...
Waarop dat gebaseerd is? Eigenlijk niks, heb daar niet echt een hoge dunk van als camera-fabrikanten..

pricewatch: Canon Digital Ixus 220 HS Zwart
12,1MP / Back-illuminated CMOS / Full HD / 5x optische zoom / 24mm-120mm / HDMI-output / €200,00
Voordelen: Goedkoopste in de rij met z'n 200,00 / leuke extra functies / Optische zoom tijdens filmen
Nadelen: Geen extra functies zoals GPS / Geo-tagging of extra stevige behuizing / 5x optische zoom
Panorama-functie is mij onduidelijk?
Macro-functie: 3 cm (W) vanaf de voorzijde van het objectief in macro

pricewatch: Nikon Coolpix S8100 Zwart
12,1MP / CMOS / Full HD / 10x optische zoom / 30mm-300mm / HDMI-output / €225,00
Voordelen: 2 na goedkoopste in de rij met z'n 225,00 / Optische zoom en AF tijdens filmen / Opladen via USB
Nadelen: CMOS sensor? / Geen extra functies zoals GPS / Geo-tagging of extra stevige behuizing
Panorama-functie is mij onduidelijk?
Macro-functie: onderwerpen op slechts 1 cm afstand fotograferen en kleine details haarscherp vastleggen.

pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart
12,1MP / Back-illuminated CMOS / Full HD / 14x optische zoom / 28mm-392mm / HDMI-output / €285,00
Voordelen: 14x optische zoom / groot zoombereik / extra functies zoals GPS / Optische zoom tijdens filmen
Nadelen: of extra stevige behuizing / stukje duurder / design vind ik het minst
Panorama-functie: u kunt verticaal of horizontaal pannen om dynamische panorama's te maken
Macro-functie: 5 cm (W) vanaf de voorzijde van het objectief in macro

pricewatch: Nikon Coolpix S9100 Zwart
12,1MP / Back-illuminated CMOS / Full HD / 18x optische zoom / 26mm-450mm / HDMI-output / €300,00
Voordelen: 18x optische zoom / groot zoombereik / Leuke extra functies / Optische zoom en AF tijdens filmen
Nadelen: Geen extra functies zoals GPS / Geo-tagging of extra stevige behuizing / duurste model
Panorama-functie: u kunt verticaal of horizontaal pannen om dynamische panorama's te maken
Macro-functie: circa 4 cm tot oneindig (in de groothoekstand), circa 1.5 cm tot oneindig (in de telestand)

Ik vind de IXUS 220 wel een erg mooi apparaatje, maar afgezien van de HD-filmfunctie en iets meer MegaPixels doet hij niet veel onder voor m'n Nikon S200 denk ik zo.. Het zoombereik is het minste van alle vier de door mij uitgezochte camera's. Hij zal beter presteren denk ik zo, maar heel veel beter is nog maar de vraag.

De S8100 is al een klasse beter, alleen deze heeft een normale CMOS sensor ipv een Back-illuminated CMOS... Ga ik daar veel last van hebben of is Back-illuminated momenteel nog meer marketinggeblaat dan daadwerkelijk betere kwaliteit? Hij is wel beter qua zoombereik, kan goed filmen (met zoom en AutoFocus) en is met z'n 225,00 erg goed betaalbaar...

De SX230 van Canon heeft ook erg mooie functies, waarbij de GPS wel een erg leuke gimmick is..
Design vind ik wel het minste van de vier gekozen camera's.. Niet heel erg belangrijk, als hij ook stukken beter functioneert dan de andere drie, anders is het wel een puntje waar ik rekening mee houdt. Gaat met 60,00 meer wel een stapje hoger qua prijs, ansich geen probleem, als de kwaliteit van het apparaat ook maar beter is.
Weet ook niet of ik tijdens het filmen gebruik kan maken van AutoFocus, wat de Nikons dan wel weer kunnen...

De S9100 is wel de 'master' van deze vier, met z'n grootste zoombereik en optische zoom mogelijkheden..
Geen extra gimmicks zoals GPS / geo-tagging of wat dan ook voor die prijs, dat is imho ansich wel jammer..

Ze zijn niet allemaal verkrijgbaar, dat is ook wel jammer, aangezien ik over een maandje wel een nieuwe camera in m'n handen wil hebben. Dat is namelijk ook erg belangrijk voor me, zowel qua ergonomie als qua menu-structuur en snelheid van het apparaat.. Zit hier een absolute 'winnaar' bij? Mis ik een camera van een van deze merken of Sony / Samsung of een ander merk? Moet ik ergens nog is goed naar kijken, let me know please!
PowerUp schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:39:
Ik zou Sony zeker niet wegstrepen uit je overwegingen. De HX9V heeft een hoop grappige features.
16x zoom (24-384mm), 1080p op 50 fps (weet zo snel niet of je tijdens het filmen kan zoomen), Sweep Panorama wat na enige oefening bij mij wel werkt, GPS heeft ie ook, en fullres foto's kunnen op 10 fps. Waarom ze het ding 16 MP moesten geven weet ik ook niet...

Helaas is hij nog niet echt fatsoenlijk te krijgen, aangezien je hem binnen een maand wil hebben :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:27:
En de lenzen zijn niet verwisselbaar of wel ? ..
Ja, hallo? Je mag zelf ook wel een beetje onderzoek doen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op maandag 28 februari 2011 @ 16:00:
Lenzen zijn niet verwisselbaar. Ik heb een EX1, fantastische camera, maakt prachtige foto's, het scherm is ook erg mooi. Enige serieuze nadelen, maar die heeft de G11/12 waarschijnlijk ook: Ik vind hem bij nader inzien toch veel te zwaar en te groot voor een compact. (baksteen...) Vrij korte accuduur, losse lensdop en een neckstrap ipv een polsbandje, Ik ga hem waarschijnlijk ooit nog wel eens omruilen voor een Canon S95. ;)

Vogels brand ik mijn vingers niet aan... Een scharrelkip gaat prima denk ik, een tamme kalkoen, pauw, fazant, eend of duif op de kinderboerderij gaat vast ook nog wel lukken. Voor de rest, ik vrees het ergste, maar misschien valt het wel mee en ben ik te pessimistisch. ;)
Jaa is hij toch best zwaar die ex1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel zeer aan het twijfelen tussen de S95 van Canon en de NX100 van Samsung..
Compactheid versus kwaliteit.

Redenen om voor de samsung systeemcamera te gaan:
- verwisselbare lens
- oled (canon de ccd)
- hoger aantal megapixels
- langere sluitertijd
- betere fotokwaliteit gok ik

Redenen om voor de canon s95 te gaan:
- compacter
- ook geen goede fotokwaliteit

Iemand die ervaringen heeft met beide of een oordeel kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tallstoi
Even een vraag aan de Sony DSC-HX5V bezitters: hoe beoordelen jullie de 'operational speed' van de HX5V? Ik doel dan naast de shot-to-shot tijd met name op de snelheid van de bediening van de menu's en dergelijke. Oftewel: is de camera lekker vlot te bedienen?
Ik vraag dit omdat men in de review van DPReview zeer negatief is over de 'operational speed' van de HX5V terwijl ik daar in andere reviews eigenlijk niks over lees.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 08:58:
Goedemorgen!

Net als één van de posters hierboven ben ik een soortenjager en natuurliefhebber. Ik moet het echter niet hebben van macro-achtige dieren en planten maar van vogels. Een spiegelreflexcamera vind ik vaak te prijzig en bovendien zitten er teveel instellingen op het toestel. Ik wil met een simpele druk op de knop aardige foto's kunnen maken. Aangezien het in mijn geval om vogels gaat ben ik vaak afhankelijk van een het zoombereik van de camera. Optische zoom is voor mij dus een must (ook één van de redenen dat ik niet voor een spiegelreflex ga aangezien de lenzen heel prijzig zijn). Nu heb ik toestellen gezien met diverse zoomcapaciteiten en 25x is het minimale dat ik moet hebben. Ik probeer dus geen foto wedstrijden te winnen maar wil simpelweg bewijsplaatjes schieten of foto's maken van soorten die ik niet meteen kan determineren.

Ohja.. nog iets. Ik moet in HD kunnen filmen. 720p is daarin prima al is 1080p ook meer dan welkom.

Welke camera(s) behoren tot mijn opties en zijn qua prijs/kwaliteit verhouding de beste keus. Ik zag namelijk dat Fuji binnenkort de HS20 uitbrengt maar ik vraag me af of de Fuji HS10 niet voldoende is voor mijn hobby. Hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de moeite.
Heb je je al eens ingelezen mbt digiscoping? Zeker met het oog op de toekomst lijkt het me goed om hier rekening me ete houden bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

tallstoi schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 19:49:
Even een vraag aan de Sony DSC-HX5V bezitters: hoe beoordelen jullie de 'operational speed' van de HX5V? Ik doel dan naast de shot-to-shot tijd met name op de snelheid van de bediening van de menu's en dergelijke. Oftewel: is de camera lekker vlot te bedienen?
Ik vraag dit omdat men in de review van DPReview zeer negatief is over de 'operational speed' van de HX5V terwijl ik daar in andere reviews eigenlijk niks over lees.
En een vraag van mijn kant.. kan er ingezoomd worden tijdens het filmen?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:50
Ziet er voor mij persoonlijk top uit. Kan filmen in 1080 , zoombereik om u tegen te zeggen (zie mijzelf namelijk niet met verschillene lensen kloten ;) ) , maar eerst maar eens een goede review vinden, want de P100 schijnt nogal slechte fotokwaliteit te hebben (volgens Cnet) en dit schijnt de opvolger te zijn ?
De prijs is ook nog eens top zeg ! Beetje te mooi om waar te zijn misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:19
CLB schreef op zondag 06 maart 2011 @ 11:57:
[...]

Ja, er kan gezoomed worden tijdens het filmen. En ja, er is ook autofocus tijdens het filmen en zoomen (mocht dat je volgende vraag zijn ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Beakzz schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:06:
[...]

Ziet er voor mij persoonlijk top uit. Kan filmen in 1080 , zoombereik om u tegen te zeggen (zie mijzelf namelijk niet met verschillene lensen kloten ;) ) , maar eerst maar eens een goede review vinden, want de P100 schijnt nogal slechte fotokwaliteit te hebben (volgens Cnet) en dit schijnt de opvolger te zijn ?
De prijs is ook nog eens top zeg ! Beetje te mooi om waar te zijn misschien :)
Zit ook te wachten op paar goede reviews. :)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Gisteren maar eens er achteraan gemaild waar mn Samsung WB2000 bleef en of de reparatie nog lang zou duren. Vandaag antwoord terug, ik krijg een nieuwe camera opgestuurd. Blij toe dat het een nieuwe wordt, want in deze had ik al niet veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Specht schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:49:
Zit ook te wachten op paar goede reviews. :)
Deze al gezien van imaging-resource?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

tallstoi schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 19:49:
CLB schreef op zondag 06 maart 2011 @ 11:57:
Mottebelke schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:33:
Ja, er kan gezoomed worden tijdens het filmen.
En ja, er is ook autofocus tijdens het filmen en zoomen (mocht dat je volgende vraag zijn ;)).
De Sony Cybershot DSC-HX7V begint ook binnen te druppelen bij de webshops...
En aangezien ik 1 april op vakantie ga naar IJsland is dat ook nog een leuke kanshebber!

Mijn eisen waren:
CLB schreef op maandag 28 februari 2011 @ 00:03:
Ik ben ook op zoek naar een nieuw camera'tje, budget is max zo'n 350,00 daar moet ik met m'n eisen wel makkelijk mee uitkomen.. Wat ik wil is: foto's maken in een goede kwaliteit (duhhuh) waarbij ik een leuk zoombereik heb. Ik hoef geen vogeltje op 300 meter afstand scherp te fotograferen, maar het is wel fijn om wat in te kunnen zoomen. Ik wil goed kunnen filmen, 720P is het minimale, maar 1080P is wel erg leuk meegenomen. Het is met zo'n goede filmfunctie ook wel een pre dat ik nog wat kan in- en uit kan zoomen tijdens het filmen zelf. Ik vind een HDMI-output ook wel leuk, altijd handig met de nieuwe televisies van tegenwoordig. GPS / geotagging zijn geen must, maar ansich wel leuk natuurlijk.. Ook extra features zoals met high-speed kunnen fotograferen of met veel frames kunnen filmen vind ik ansich niet belangrijk, maar toch leuk.
Het zou ook erg fijn zijn als er een goede panorama-functie op zou zitten, voor de aanstaande vakantie in IJsland... Macro-functie is ook wel leuk, erg specifiek ben ik daar ook niet in, vanaf 3-5cm fotograferen ofzo.
Deze Sony ligt in het budget, slikt SD(HC) kaartjes, heeft leuke optische zoom en kan zoomen en heeft AutoFocus tijdens het filmen.. Ook kan hij panorama-foto's maken en heeft hij GPS en een kompas, toppie...

Alleen ga ik merken dat hij 'slechts' 1080i kan filmen? Merk ik dit als ik hem direct aan onze Full HD televisie ga hangen om zo filmpjes te bekijken of op een computerschermpje die Full HD is? Concurrenten van de Sony zoals bijvoorbeel de Nikon Coolpix S8100 / S9100 filmen wel in 1080p, wat gewoon de uiterlijke top is natuurlijk...

Op de Sony-site staat: (AVCHD 1920 x 1080 (50i, Interlace) circa 17 Mbps (gem. bitsnelheid))

Van wat ik er van begrijp wordt bij 1080i ook de helft van de bandbreedte ingenomen..
Is dat simpel gezegd: filmpje in 1080i kost qua opslagruimte de helft van hetzelfde filmpje in 1080p?

En hoeveel minuten film kan ik in 1080i opnemen per GB van mijn SD-kaartje? En 720i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Naar mijn idee kan je dan beter op 720p filmen dan op 1080i. Ben niet zo'n fan van interpolatie en het beeld wordt er naar mijn idee ook niet beter door.
De ene 1080i is de andere ook niet, dat ligt net aan de compressie geloof ik. Net zoals de ene 1280x1024 jpg afbeelding de andere niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Bij Sony is het stiekem ook geen 1080/50i, maar 1080/25p in een 1080i jasje. Tenminste dat is wat ik er over gelezen heb. Fatsoenlijk bewerkingsprogramma's zouden het moeten herkennen als 1080p op 25 fps.

Ik had blijkbaar een onfatsoenlijk programma, want als ik het omzette naar iets als MP4 kreeg ik het op halve snelheid...

[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 14-03-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Hmm okee okee... 25fps is ansich wel goed te doen vind ik, maar 30fps is toch wel minimaal imho..

Dat is even mooi balen, vond het wel een mooie camera namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 13:10
Waarom dan niet kijken naar de HX9v? volgens mij voldoet wel aan je eisen en begint ook langzaam beschikbaar te komen dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 09:58
Mijn moeders vriend wil voor me moeder een compact camera kopen.
Hij wil een goede camera voor haar die goede foto's maakt.
Ze is iemand die vrijwel alleen de auto modus gebruikt (dis niets weet van psam).
Hij twijfelt aan de Nikon Coolpix S9100. De Panasonix TZ10 en de TZ18.
Welke kan hij het beste kopen van die 3 (of andere in de zelfde prijsklasse?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 01:06
CLB schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:23:
[...]

[...]

[...]

De Sony Cybershot DSC-HX7V begint ook binnen te druppelen bij de webshops...
En aangezien ik 1 april op vakantie ga naar IJsland is dat ook nog een leuke kanshebber!

Mijn eisen waren:

[...]

Deze Sony ligt in het budget, slikt SD(HC) kaartjes, heeft leuke optische zoom en kan zoomen en heeft AutoFocus tijdens het filmen.. Ook kan hij panorama-foto's maken en heeft hij GPS en een kompas, toppie...

Alleen ga ik merken dat hij 'slechts' 1080i kan filmen? Merk ik dit als ik hem direct aan onze Full HD televisie ga hangen om zo filmpjes te bekijken of op een computerschermpje die Full HD is? Concurrenten van de Sony zoals bijvoorbeel de Nikon Coolpix S8100 / S9100 filmen wel in 1080p, wat gewoon de uiterlijke top is natuurlijk...

Op de Sony-site staat: (AVCHD 1920 x 1080 (50i, Interlace) circa 17 Mbps (gem. bitsnelheid))

Van wat ik er van begrijp wordt bij 1080i ook de helft van de bandbreedte ingenomen..
Is dat simpel gezegd: filmpje in 1080i kost qua opslagruimte de helft van hetzelfde filmpje in 1080p?

En hoeveel minuten film kan ik in 1080i opnemen per GB van mijn SD-kaartje? En 720i?
Mijn ouders hebben een Sony HX5V, ik heb hem meegehad op vakantie naar China, het is een prima camera, en wel 1 van de betere compact camera's die ik zelf heb gebruikt. Ik moet wel zeggen dat ik de video kwaliteit niet super vind, vooral door dat interlace, dat zie je namelijk te goed bij het afspelen.
Ik heb op flickr even een sample film gezet, onbewerkt direct vanaf de camera.

Verder heb ik geen last gehad van langzame menu's of trage werking, je kunt vrij snel na inschakelen foto's nemen, en aangezien er een opvolger is de hx7v zal die neem ik aan wel weer betere prestaties hebben. Maar de is pure speculatie, want heb de hx7 nog nooit in het echt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Hmmm de Nikon S9100 is ook al te verkrijgen bij sommige (web)shops...
morgen proberen reallife te bekijken bij de Nebo! Zou mooi voor 1 april (mn vakantie naar IJsland) zijn dan..

En die filmt gewoon 1080P dus niks interlaced.. Hoeveel minuten kun je ongeveer filmen dan met 1GB geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Ik ga dus binnenkort naar het buitenland voor een leuke motorrit en ik liep tegen een oud issue aan....

DSLR en de bruikbaarheid hiervan. Als de DSLR in je koffer zit dan is het niet een groot probleem... motor even langs de kant zetten... foto maken und fertig. Echter... vaak zie je wel wat maar dan is het gruwelijk irritant om je motor langs de kant te zetten en hem er wéér uit te halen (ok... obsessief foto's maken is een ander probleem waar we het nu NIET over gaan hebben ;)).....

Ook moet je altijd een mega tas meenemen om je DSLR draagbaar te houden. Een hoop gedoe. DSLR is leuk... maar niet altijd praktisch.

Dus... nu terug aan de rit. Het wordt dus een trip die nogal hobbel de bobbel en waarschijnlijk ook een stuiter kan opleveren waarbij mijn motor eventueel de grond zal kunnen gaan raken. ;) Motor kan er wel tegen (tot zekere hoogte), maar ik ben niet zo zeker van de lensen en de DSLR (er vanuit gaande dat ze wel tegen zand kunnen met de weather sealing is dit en de draagbaarheid mijn enige obstakel). Het is ook redelijk dure apparatuur die mijn packsize ook nog eens redelijk vergroot... dus ik zoek een alternatief... (ook voor mijn city trips, etc..)

Note: Ben wel iemand die altijd een goede prijs/kwaliteit zoekt. Maar dan meer voor kwaliteit met een iets gunstigere prijs.

Dus ben ik op onderzoek uit gegaan... in de eerste instantie wou ik erg graag de Canon S95 kopen. Goede camera... niet eens zo erg duur voor wat je krijgt... maar toen ben ik verder gaan kijken... Even voor mijzelf de eisen opgesteld:

- Snelheid is altijd ondergeschikt aan een DSLR, maar hij mag best wat snelheid hebben.
- Goede lens, iets in de richting van de f2 -> f4 range.
- Draagbaar zakformaat (anders neem ik mijn DSLR wel mee)
- Bereik (wide tot tele) moet goed zijn (lekker wide, met een redelijke tele)

Kandidaten tot nu toe:

- Canon S95
- Lumix LX-5
- Olympus ZX-1

Allemaal hele goede camera's en de een is net wat beter ergens in dan de ander..

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/OlympusXZ1/images/sidebyside.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/OlympusXZ1/images/sidebyside2.jpg

Nu ben ik benieuwd of mensen hier mij eventueel op dingen kunnen wijzen waar ik mij op blind staar of nog camera's weten die ik hier vergeet.

Wat ik nu een beetje heb gezien:

Canon:

+ kleinste van allemaal
+ bekend
+ goede kwaliteit behuizing
+ goedkoopste

Olympus:

+ lichtsterkte lens + kwaliteit Zuiko lens
+ battery life
+ snelheid
- duurste

Panasonic:

+ Leica lens + wide range
+ snelheid
+ bediening ISO
+- middel moot in prijs.

Ik neig naar de Olympus... maar vraag me af of de prijs de kwaliteit kan recht vaardigen. De S95 is weer lekker klein, maar qua lens range (icm f waarde) is de Olympus aantrekkelijker. De LX-5 heeft overigens wel een lekker grote wide. Kortom.. moeilijk... ben de hele dag al reviews aan het lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Geloof me, als je voor draagbaarheid kiest dan ga je voor de Canon S95. Vergis je niet in de formaten, de Canon is echt een stuk kleiner en lichter dan de andere twee, die past gemakkelijk in je binnenzak, voor beide anderen heb je een tasje nodig. De S95 heeft ingebouwde lensbescherming en een polskoordje, de andere twee hebben een losse lensdop en een neckstrap. Fotografisch zijn ze alle drie top. Ik heb zelf een Samsung EX1, schitterende camera, maar ook die heeft helaas dezelfde euvels als de Panasonic en Olympus hierboven, ik zou hem zo inruilen voor een Canon S95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat het belangrijkste verschil zit in de draagbaarheid (kies dan de s95), of groothoek (LX-5) in combinatie met de beeldverhouding die je wilt schieten.

De s95 en XZ-1 (en ex-1) beginnen allemaal op 28mm, maar deze 28mm geld alleen voor de 4:3 stand. Als je naar 3:2 (mijn meest gebruikte) of 16:9 gaat, dan komen er vanwege de crop al snel een paar mm bij op de s95 en XZ-1. Dit geld niet voor de LX5, aangezien deze een oversized sensor gebruikt.Ben je dus dol op groothoek, dan springt de LX5 er echt tussenuit want het verschil is groter dan het lijkt als je 3:2 of 16:9 gebruikt.

De XZ-1 lijkt me de meest all-round camera van het stel.

Anyway, volgens mij kun je geen miskoop doen en moet je gewoon bepalen wat je het belangrijkst vindt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Digitalrev heeft onlangs de XZ-1 getest tegen de S95: YouTube: Olympus XZ-1 Hands-on (feat. Canon S95)
Zoals altijd zijn het geen hele serieuze reviews, maar het laat wel het verschil in formaat goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:38:
Hmmm de Nikon S9100 is ook al te verkrijgen bij sommige (web)shops...
morgen proberen reallife te bekijken bij de Nebo! Zou mooi voor 1 april (mn vakantie naar IJsland) zijn..
Nog niet in de winkels, dus ik ga dit weekend kijken. Ook de Sony HX7 hebben ze dan in de winkel.
Ze mogen beiden even aan om de look en feel te krijgen en het menu even door te nemen en dergelijke..

Nikon S9100Sony HX7
Cameraresolutie12,1MP16,2MP
SensortypeBack-illuminated CMOSExmor R™-CMOS
Videoresolutie1920x1080 (Full HD 1080p)1920x1080 (HD Ready 1080i)
Optische zoom18x10x
Zoom25-450mm25-250mm
Scherm3,0" 640x480 resolutie3,0" 640x480 resolutie
Accu (mAh, standby, speeltijd)1050mAh / 270 opnamen960mAh / 290 opnamen
Afmetingen 105 x 62 x 35 mm101 x 57 x 28 mm
Gewicht 214 gram208 gram
BijzonderhedenXXXGPS / Kompas
Prijs€300,-€280,00

Bij de Sony vind ik het persoonlijk jammer dat hij geen 1080P filmt en 'maar' 10x optische zoom heeft..
Bij de Nikon vind ik het jammer dat hij features zoals GPS / Kompas mist... Lastige lastige keuze zeg.
Of is die BI CMOS van de Nikon toch echt nog vele malen beter dan die Exmor CMOS van de Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
@ -Splash-: Ik heb zelf de XZ-1, met VF-2. Dat laatste is echt een fantastische toevoeging en heeft bij mij de doorslag gegeven om 'm te halen, ondanks zijn prijs. Als je dat geen pluspunt vindt en net zo lief van het schermpje fotografeert én filmen niet extreem belangrijk is, zou ik de S95 of zelfs de S90 (tweedehands) halen.

De XZ-1 is vrij klein en licht, vergeleken met mijn D90 + 70-200/2.8 (:P), maar je merkt het verschil met de S95 zéker, zoals ook al is aangegeven. Ter vergelijking: de S95 past goed in de achterzak van m'n fietsshirt, wat ik met de XZ-1 waarschijnlijk kan vergeten. Ik denk dat je in een motorjas wat meer ruimte hebt, maar da's een gok hoor. De XZ-1 zou daarin wel kunnen passen, het gaat om slechts een centimeter breedte, een halve centimeter hoogte en een paar millimeter dikte plus lensuitsteekseltje. Het uitstekende gedeelte van de lens is denk ik nog het grootste probleem om 'm te laten passen.

Verder vind ik de XZ-1 qua prestaties fenomenaal, op één dingetje na: de ruisniveau's. Die blijven een stuk achter op de concurrentie, want vanaf ISO 320 begin je de ruis wel te zien, ook met flinke ruisreductie op JPEG. Het beste is waarschijnlijk toch fotograferen in RAW, want ik vind de automatische verscherping met JPEG nogal overdone. En dat kun je niet aanpassen. Maar wat een fantastische lens is die Zuiko zeg, dat moet ik echt even kwijt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat er ook verschil zit in de kwaliteit tussen de Sony 1080i en de 1080p van Canon. Heb zowel een TX9 als een ixus 1000hs in het bezit.

Heb nog steeds de sony TX9 in de aanbieding, prijs valt over te praten! Zie V&A tweakers

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...las ergens dat de kwaliteit van de ingezoomde plaatjes niet zo denderend is (dpreview wellicht...).
Is de Sony DSC-HX100 dan niet een slag uitgereider en beter, gezien de eerste berichten die lovend lijken ? (..en een tikkie duurder dan de P500, dat dan weer wel...).

http://www.digitalcamerai...ons-Review/Conclusion.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Bedankt voor de goede reacties!
WVL_KsZeN schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:13:
Ik denk dat het belangrijkste verschil zit in de draagbaarheid (kies dan de s95), of groothoek (LX-5) in combinatie met de beeldverhouding die je wilt schieten.
<ingekort verhaal>
ns mij kun je geen miskoop doen en moet je gewoon bepalen wat je het belangrijkst vindt.
Thanks voor je heldere mening. Zo denk ik er ook wel over. Ik denk dat ik ze even moet zien en voelen in de winkel. Ik weet niet of de grote voor mij een storend iets is. Ik vond low light ook wel leuk om te fotograferen.. en daar komt de Canon toch slechter uit lijkt me. Het is gewoon heel irritant... 3 camera's... alle 3 hebben ze niet iets wat leuker is dan bij de andere. ;)
PowerUp schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:22:
Digitalrev heeft onlangs de XZ-1 getest tegen de S95: YouTube: Olympus XZ-1 Hands-on (feat. Canon S95)
Zoals altijd zijn het geen hele serieuze reviews, maar het laat wel het verschil in formaat goed zien.
Ja.. verschil is goed te zien. Ik zou hem ook niet snel in mijn broek meenemen denk ik. Neem tijdens mijn motortrip ook een camelback mee waar hij in principe ook in kan.
Krylinck schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 17:27:
@ -Splash-: Ik heb zelf de XZ-1, met VF-2. Dat laatste is echt een fantastische toevoeging en heeft bij mij de doorslag gegeven om 'm te halen, ondanks zijn prijs. Als je dat geen pluspunt vindt en net zo lief van het schermpje fotografeert én filmen niet extreem belangrijk is, zou ik de S95 of zelfs de S90 (tweedehands) halen.
Uiteindelijk denk ik dat ik wel zoiets zou willen. Ik vind een viewvinder toch wel erg leuk en handig.
Maar grijpt de xz-1 snel naar hogere iso waardes? Lijkt me dat hij dat redelijk kan voorkomen door de lens?

Kortom: Nog even goed over nadenken dus... Zakformaat v.s. groothoek v.s. all-round.

De S95 is toch wel aantrekkelijk, maar is trager dan de anderen, is minder bij low light situaties en kan maar max 1.9 fps maken. (itt tot de 7 fps voor de xz-1 en de lx-5). Zie ik dit verkeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door -Splash- op 24-03-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Ik ga in juli richting zuidoost Azië, voor een vrij lange backpack toch aldaar. Nu ben ik opzoek naar een stootvast en waterdicht "point and click" model. Ik zal ermee willen snorkelen, een beetje duiken, rotsklimmen, tuben etc. Tevens lijkt het mij erg prettig als er een GPS unit in zit, om met foto's de reis mooi in kaart te kunnen brengen. In dit segment zijn mijns inziens 3 opties:

Pentax Optio WG-1 GPS http://pentaxwebstore.com/detail/PTX+16911 (nog niet leverbaar)

Panasonic DMC FT-3 http://panasonic.net/avc/lumix/compact/ts3_ft3/index.html (€349)

Olympus Tough TG-810 http://www.olympus.co.uk/...g-810_-_details_24322.htm (€275)

Ik neig richting de panasonic, deze is net iets verder waterdicht (12 ipv 10 meter), maar verder lijken deze 3 erg op elkaar, waardoor ik ben gaan twijfelen. Ze zijn ook geen van alle gereviewed (voor zover ik kon vinden), maar in een vergelijking van de oudere modellen won de Panasonic. Review bij lenstip.

Wat denkt de fototweaker van deze modellen? Ik heb ook nog nooit eerder een eigen digitale camera gehad, dus echt ervaren...nee...

[ Voor 5% gewijzigd door Rmanen op 24-03-2011 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 14:56:
[...]

Nog niet in de winkels, dus ik ga dit weekend kijken. Ook de Sony HX7 hebben ze dan in de winkel.
Ze mogen beiden even aan om de look en feel te krijgen en het menu even door te nemen en dergelijke..

Nikon S9100Sony HX7
Cameraresolutie12,1MP16,2MP
SensortypeBack-illuminated CMOSExmor R™-CMOS
Videoresolutie1920x1080 (Full HD 1080p)1920x1080 (HD Ready 1080i)
Optische zoom18x10x
Zoom25-450mm25-250mm
Scherm3,0" 640x480 resolutie3,0" 640x480 resolutie
Accu (mAh, standby, speeltijd)1050mAh / 270 opnamen960mAh / 290 opnamen
Afmetingen 105 x 62 x 35 mm101 x 57 x 28 mm
Gewicht 214 gram208 gram
BijzonderhedenXXXGPS / Kompas
Prijs€300,-€280,00

Bij de Sony vind ik het persoonlijk jammer dat hij geen 1080P filmt en 'maar' 10x optische zoom heeft..
Bij de Nikon vind ik het jammer dat hij features zoals GPS / Kompas mist... Lastige lastige keuze zeg.
Of is die BI CMOS van de Nikon toch echt nog vele malen beter dan die Exmor CMOS van de Sony?
Iemand een reactie hierop? Ik wil morgen een van de twee camera's aanschaffen namelijk... Waarvoor ik 'm wil:
CLB schreef op maandag 28 februari 2011 @ 00:03:
Ik ben ook op zoek naar een nieuw camera'tje, budget is max zo'n 350,00 daar moet ik met m'n eisen wel makkelijk mee uitkomen.. Wat ik wil is: foto's maken in een goede kwaliteit (duhhuh) waarbij ik een leuk zoombereik heb. Ik hoef geen vogeltje op 300 meter afstand scherp te fotograferen, maar het is wel fijn om wat in te kunnen zoomen. Ik wil goed kunnen filmen, 720P is het minimale, maar 1080i / 1080P is wel erg leuk meegenomen. Het is met zo'n goede filmfunctie ook wel een pre dat ik nog wat kan in- en uit kan zoomen tijdens het filmen zelf. Ik vind een HDMI-output ook wel leuk, altijd handig met de nieuwe televisies van tegenwoordig. GPS / geotagging zijn geen must, maar ansich wel leuk natuurlijk.. Ook extra features zoals met high-speed kunnen fotograferen of met veel frames kunnen filmen vind ik ansich niet belangrijk, maar toch leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
-Splash- schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 12:12:
Bedankt voor de goede reacties!

[...]

Thanks voor je heldere mening. Zo denk ik er ook wel over. Ik denk dat ik ze even moet zien en voelen in de winkel. Ik weet niet of de grote voor mij een storend iets is. Ik vond low light ook wel leuk om te fotograferen.. en daar komt de Canon toch slechter uit lijkt me. Het is gewoon heel irritant... 3 camera's... alle 3 hebben ze niet iets wat leuker is dan bij de andere. ;)

[...]

Ja.. verschil is goed te zien. Ik zou hem ook niet snel in mijn broek meenemen denk ik. Neem tijdens mijn motortrip ook een camelback mee waar hij in principe ook in kan.

[...]

Uiteindelijk denk ik dat ik wel zoiets zou willen. Ik vind een viewvinder toch wel erg leuk en handig.
Maar grijpt de xz-1 snel naar hogere iso waardes? Lijkt me dat hij dat redelijk kan voorkomen door de lens?

Kortom: Nog even goed over nadenken dus... Zakformaat v.s. groothoek v.s. all-round.

De S95 is toch wel aantrekkelijk, maar is trager dan de anderen, is minder bij low light situaties en kan maar max 1.9 fps maken. (itt tot de 7 fps voor de xz-1 en de lx-5). Zie ik dit verkeerd?
Hmm een bezoekje aan de fotozaak waar ze alle 3 waren bracht licht in de zaak. LX-5; ik irriteerde me aan de trage zoom functie. Zal vast een brilliante reden hebben, maar nee. Voelde wel fijn in mijn handen en de groothoek was fijn.

Canon. Leuk dingetje, voelde stevig... maar met 1m93 en flinke handen had ik moeite om hem goed vast te pakken en comfortabel foto's nemen was toch iets minder.

Olympus. Perfect.. kon mijn handen er goed om kwijt en de camera was klein genoeg voor wat ik er mee wou. Ook was ik content met alle opties die erop zaten. Had er een goede feel mee.

Dus ga toch maar voor de Olympus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Rmanen schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 12:48:
Ik ga in juli richting zuidoost Azië, voor een vrij lange backpack toch aldaar. Nu ben ik opzoek naar een stootvast en waterdicht "point and click" model. Ik zal ermee willen snorkelen, een beetje duiken, rotsklimmen, tuben etc. Tevens lijkt het mij erg prettig als er een GPS unit in zit, om met foto's de reis mooi in kaart te kunnen brengen. In dit segment zijn mijns inziens 3 opties:

Pentax Optio WG-1 GPS http://pentaxwebstore.com/detail/PTX+16911 (nog niet leverbaar)

Panasonic DMC FT-3 http://panasonic.net/avc/lumix/compact/ts3_ft3/index.html (€349)

Olympus Tough TG-810 http://www.olympus.co.uk/...g-810_-_details_24322.htm (€275)

Ik neig richting de panasonic, deze is net iets verder waterdicht (12 ipv 10 meter), maar verder lijken deze 3 erg op elkaar, waardoor ik ben gaan twijfelen. Ze zijn ook geen van alle gereviewed (voor zover ik kon vinden), maar in een vergelijking van de oudere modellen won de Panasonic. Review bij lenstip.

Wat denkt de fototweaker van deze modellen? Ik heb ook nog nooit eerder een eigen digitale camera gehad, dus echt ervaren...nee...
Heeft iemand een suggestie om mij te helpen? Het is voor mij in ieder geval vrij lastig kiezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 08:41:
Iemand een reactie hierop? Ik wil morgen een van de twee camera's aanschaffen namelijk...
Nikon Coolpix S9100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CLB schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:37:
[...][afbeelding Coolpix 9100]
...neem aan dat je een keus hebt gemaakt ;) . Kun je ook aangeven waarom deze je voorkeur heeft gehad boven die Sony HX7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ten eerste het merk, ik heb jaren lang een Nikon gehad, presteerde altijd goed.. Sony zal dat uiteraard ook doen, maar okee. Ten tweede de 18x optische zoom en de BI-CMOS sensor. Ten derde het uiterlijk, de camera is mat zwart wat best hip is vind ik. Ten vierde is de HX7 nog nergens te verkrijgen bij de winkels die ik checkte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook bezig een keuze te maken en viel ook op de Sony dsc-hx7v of de Coolpix S9100.
Ik zie dat de HX7v bij o.a. Bol.com is te verkrijgen en ook bij Wehkamp.
Verder heb ik nog niet gezocht.

Ik ben er nog niet uit alhoewel wat ik tot nu toe gezien en vergeleken heb de Nikon bij mij wat hard, contrastrijk overkomt. Ik vind het beeld van de Sony iets mooier.
Maar die 18X zoom trekt mij wel.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring vandaag na jouw aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren ook de S9100. Zal er morgen eens mee op pad gaan (tropische botanische tuin lijkt me wel geschikt voor wat testfoto's :P) en volgende week ga ik er de F1 mee fotograferen/filmen.

Eerste indruk is prima (ik gebruik normaal SLR's, maar wilde voor de compactheid er een compacte superzoom bij), enige minpuntje wat ik tot nu toe heb gespot is dat de mijne backlight bleeding heeft bij de LCD linksonder, maar daar valt imho mee te leven.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 01-04-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...al iemand die de Sony HX100 heeft gezien/geprobeerd/gekocht ?

Lijkt mij een vrij complete, en semi compacte, combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:13

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:58:
...al iemand die de Sony HX100 heeft gezien/geprobeerd/gekocht ?

Lijkt mij een vrij complete, en semi compacte, combinatie.
Dat is ook een die ik in de gaten houd. Maar volgens mij komt deze pas eind deze maand uit. Reviews van produktiemodellen heb ik nog niet gezien op het net. Wel van pre-produktiemodellen, maar dan zonder bijbehorende fotoresultaten (en niet onbelangrijk) of video's.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:07
Is er iemand die ervaring heeft met de Samsung WB2000?

Ik heb een zeer positieve review gelezen op photographyblog.com, maar een eerstehands gebruikerservaring is nooit weg. De review staat trouwens hier: klik.

Dus, als er iemand is die hem heeft hoor ik graag de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ja hoor ik heb een Samsung WB2000.
Erg mooi toestelletje. Maar moet wel eerlijk zeggen dat ik in het begin wel problemen er mee had. Maar mogelijk dat dit een maandagochtend toestelletje was, want na omruiling doet hij het best goed.
Foto's zijn van goede kwaliteit. Scherm (AMOLED) is ook erg mooi en duidelijk zichbaar onder verschillende omstandigheden. Kwaliteit van de filmpjes is voor mij ook meer dan genoeg. De microfoon had in luide omgevingen, voor mij iets minder gevoelig mogen zijn.

Wel heeft de camera enkele momenten dat hij even vast lijkt te lopen. Even de accu eruit en weer opnieuw aanzetten werkt afdoende dan.

Waar veel over geklaagd wordt is de accuduur. Maar ik heb daar niet echt klachten over. Ben net een week op wintersport geweest en heb 3 dagen met de camera gedaan voordat de accu zo goed als op was. Ok dat is weinig met flitser maar goed voor mij meer dan voldoende. En zo niet, dan heb ik nog altijd een extra accu liggen.

De high speed camera functie om met 480p of zelfs 1000 te filmen is leuk, maar niet echt bruikbaar.
Foto's in weinig licht zijn op zich ook prima (heb veelal met automatische functie gefotografeerd). Ga je handmatig alles instellen dan kan je nog voor minder ruis zorgen. Heb ook een keer een foto gemaakt met een iso van 100 en 10sec sluitertijd, en dit leverde naar mijn idee een mooie foto op.

Ook leuk is de functie om foto's te kunnen maken tijdens het filmen. Is ook een functie die ik al gebruikt heb, en nog wel vaker zal gebruiken.

Het uiterlijk van de camera spreekt mij erg aan. De metertjes bovenop om te zien hoe vol je SD kaart staat en hoe vol de accu nog zit zijn echt een leuke gimmick.

Het is gewoon een leuke camera die redelijk compact is, maar waar wel veel instelmogelijkheden op zitten.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan moet je het maar even laten weten of me mailen.

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 08-04-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ma9ma schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:48:
[...]Dat is ook een die ik in de gaten houd. Maar volgens mij komt deze pas eind deze maand uit. Reviews van produktiemodellen heb ik nog niet gezien op het net. Wel van pre-produktiemodellen, maar dan zonder bijbehorende fotoresultaten (en niet onbelangrijk) of video's.
...en dan is er ook nog de fuji HS20, die wellicht met de Sony HX100 (deels) vergelijkbaar is.
De fuji heeft wel in ieder geval een betere groothoek (24mm tegen 27mm van de Sony)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik zal vandeweek is wat Nikon S9100 samples uploaden!
Ik ben afgelopen anderhalve week in IJsland geweest dus genoeg foto's en filmpjes geschoten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ma9ma schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:48:
[...]
Reviews van produktiemodellen heb ik nog niet gezien op het net. Wel van pre-produktiemodellen, maar dan zonder bijbehorende fotoresultaten (en niet onbelangrijk) of video's.
...enige vergelijking-achtig artikel van de Fuji HS20 en de Sony HX100: http://www.pocket-lint.co...hot-hx100v-camera-preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 11:31:
[...]

...enige vergelijking-achtig artikel van de Fuji HS20 en de Sony HX100: http://www.pocket-lint.co...hot-hx100v-camera-preview
Dank. Die 2 en de Panasonic FZ100 zijn de drie op mijn shortlist voor als ik inderdaad besluit om voor een superzoom te gaan. De enige reden om het niet te doen is de mobiliteit van zo'n ding. Ik hoef geen compact apparaatje maar het moet ook weer niet té log worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:07
@l3art: zeer bedankt voor je reactie. Wij hebben gisteren de knoop doorgehakt over de camera die we gaan halen en het is de WB2000 geworden.

Ik verwacht er veel plezier van te hebben.

Bram

P.S. Die metertjes bovenop de camera spreken mij ook aan. Ik hou wel van dat soort gimmicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in korte tijd met 3 verschillende camera's kunnen werken (spelen).
N.m.l. de Sony HX7, Sony HX10 en nu de Nikon S9100.

De HX10 is een leuke camera maar heeft voor mij te weinig zoom. (4x)
Foto's waren redelijk scherp na een beetje nabewerking op de computer.

De HX7 (10x ) vind ik een goede camera en had daar de beste resultaten mee wat film betreft.
Foto's waren ook erg goed en scherp. Bij sterk inzoomen werden de pixels wat blokjesachtig ( mijn techn. term ). Maar wat mij betreft een aanrader.

De Nikon 9100 is volledig atomatisch en heeft geen P/S/M instellingen. Wel kan de de ISO ingesteld worden
wat dan de sluitertijd/diafragma beinvloed.
Hij maakt mooie scherpe foto's en heeft een prettig en eenvoudig menu.
Er is een keuze tussen b.v. Atomaat met of Atomaat zonder Scenery.
Ik vind het een geweldig toestel met maar liefst 18x Zoom !
Blijft wat pixels betreft binnen mijn norm hoewel ik 10 megapixel meer dan genoeg vind.

Er is echter 1 Maar !
Bij sterk inzoomen met filmen trilt de camera. Het maakt dan niet uit of de image stabilisator uit of aan is.
Het geeft een onrustig beeld. Ik zie dit ook terug bij de spaarzame filmpjes op het internet.
Dit ken ik niet van de andere camera's die ik gehad heb.
Zelfs de Canon SX30 met 35x Zoom was uit de hand stabiel !
Ik kies voor een compakt met stabilisator om juist uit de hand te fotograferen/filmen.

Misschien deelt imand mijn ervaring met de S9100 of heeft de oplossing.
Maar dan zonder statief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
En wat zou je aanraden? Ik bent aan het twijfelen tussen de HX7V de S9100 en de Canon sx230.
De camera zal voornamelijk gebruikt worden om foto's te maken op vakantie en tijdens wandelingen etc. Dus ik neig zelf iets meer naar de Sony HX7 vanwege de panorama functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
BramSd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 13:45:
@l3art: zeer bedankt voor je reactie. Wij hebben gisteren de knoop doorgehakt over de camera die we gaan halen en het is de WB2000 geworden.

Ik verwacht er veel plezier van te hebben.

Bram

P.S. Die metertjes bovenop de camera spreken mij ook aan. Ik hou wel van dat soort gimmicks.
Ja het is gewoon een leuk cameraatje die mooie foto's maakt en veel instellingen heeft (sweeppanorama zit er ook op).
Maar soms heeft hij dus wel zijn eigenaardigheden. Niet van schrikken. Batterij er even uit, weer opnieuw erin, en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ma9ma schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 11:34:
[...]Dank. Die 2 en de Panasonic FZ100 zijn de drie op mijn shortlist voor als ik inderdaad besluit om voor een superzoom te gaan. De enige reden om het niet te doen is de mobiliteit van zo'n ding. Ik hoef geen compact apparaatje maar het moet ook weer niet té log worden.
Hier nog een aardig draadje op dpreview over de Sony hx100, Ook de Fuji HS20 wordt even genoemd.
http://forums.dpreview.co...age=38160643&changemode=1
Wat ik vooral erg prettig vond was de volgende opmerking over de HX100, op de vraag of deze ook manuele instellingen heeft mbt diafragma en sluitertijd:
The answer is yes, it does indeed have full manual control. Sony states that the "HX100V offers full manual controls like a DSLR."
...kan m wel es gaan worden ;)

Plus een ruime bespreking over de HX100 op een andere site weer:
http://www.digitalcamerai...st-Impressions-Review.htm
Conclusion
The Sony Cyber-shot DMC-HX100V ($449 MSRP) is a beast of a point & shoot, with a whopping 30x zoom and a boatload of special features. The list of improvements over the previous HX1 shows that Sony has put a lot of thought into what customers might like, included a back-illuminated sensor and a nearly doubled pixel count. It’s certainly not a small camera, but you can only ask so much of something with a 30x zoom. Overall, the handling is excellent, particularly the zoom/focus ring around the lens. For that particular segment of the population that demands good manual control but (for whatever reason) doesn’t want a DSLR, this could make a great choice.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2011 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaguarxj16 schreef op zondag 10 april 2011 @ 09:53:
En wat zou je aanraden? Ik bent aan het twijfelen tussen de HX7V de S9100 en de Canon sx230.
De camera zal voornamelijk gebruikt worden om foto's te maken op vakantie en tijdens wandelingen etc. Dus ik neig zelf iets meer naar de Sony HX7 vanwege de panorama functie.
De S9100 heeft ook die panorama functie gelijkend op de HX7.
Maakt mooie foto's maar ik ben ontevreden over de stabilisatie bij het filmen.
Werkt prima tot dat er meer ingezoomd wordt. Bij digitaal zoomen schakelt de stabilisatie uit dus is onbruikbaar voor mij.
Het geluid van de zoommotor en geklik door bewegen zoomknop wordt mede opgenomen en ik vind dat irritant.

Voor mij is de GPS niet interessant dus nijg ik eerder naar de Canon sx220 maar ben ook nog aan het vergelijken op het internet en hier in het draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en een sony HX7V besteld. Vond met name de background defocus ala een spiegelreflex een leuke optie om mee te spelen en ik heb goede ervaringen met sony dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:59:
[...]

Hier nog een aardig draadje op dpreview over de Sony hx100, Ook de Fuji HS20 wordt even genoemd.
http://forums.dpreview.co...age=38160643&changemode=1
Wat ik vooral erg prettig vond was de volgende opmerking over de HX100, op de vraag of deze ook manuele instellingen heeft mbt diafragma en sluitertijd:

[...]
...kan m wel es gaan worden ;)
Inderdaad, het manuele aspect doet voor mij de meerprijs tegenover bijvoorbeeld een FZ100 wel verbleken. Maar ik wacht nog steeds eerst de reallife tests af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaguarxj16 schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:52:
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en een sony HX7V besteld. Vond met name de background defocus ala een spiegelreflex een leuke optie om mee te spelen en ik heb goede ervaringen met sony dus ik ben benieuwd!
Goede keuze.. is een leuke camera met veel mogelijkheden.
De defocus werkt inderdaad erg leuk..
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring..

Ik ben nog een zoekende en kijk ook een beetje uit naar de hX9v vanwegen de 18x Zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:23
iemand al meer reviews gevonden over de Nikon S9100? twijfel nog tussen die en de canon s95 etc.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:57:
iemand al meer reviews gevonden over de Nikon S9100? twijfel nog tussen die en de canon s95 etc.
NoG geen review gevonden wel hier en daar een vergelijking en ervaringen in forums.
Ik heb er een paar dagen mee mogen spelen zoals ook met de HX7V en mijn conclusie is:

Een mooie elegante camera (smaak).
Maakt keurige foto's. Bij 1 op 1 vergroting zijn de details nog zichtbaar. Dit in tegenstelling tot de Hx7 want daar loopt het dicht en begint het op plakaatverf te lijken. (teveel ruisonderdrukking?)
Film bij de S9100 vind ik minder door slechte of geen stabilisatie en trage focus.

Waneer er foto's alleen wordt bekeken op tv/computer of max A4, vind ik de HX7 beter (kleur) ook wat film kwaliteit betreft.
Is film ondergeschikt en dus niet belangrijk, dan vind ik de S9100 weer beter wat foto's betreft.

Daar ik de foto's van de Canon SX220 beter vind dan van bovenstaande camera's, gaat op dit moment daar mijn interesse naar uit. En filmen doet hij ook netjes in HD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:23
Film is gelijkgeschikt, juist daarom ook de full-hd keuze van de s9100. de sx220 ziet er ook wel aardig uit alleen ziet de camera er zelf echt niet uit!

daarnaast de behoorlijke zoom (al is 18x wel heul veul! maar minmaal 8x is fijn) en goede fotokwaliteit ook een 'eis'. dus meer tips zijn welkom!

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een paar zaken bezocht om de SX220 te bezichtigen/voelen.
Een beetje vreemd model voor mij.
Goed vasthouden is wennen want de grote keuze knop zit hier aan de rechter achterkant.
Ik weet niet goed waar mijn duim te houden.

Nadeel is dat de flitser automatisch omhoog komt als de camera wordt aangezet.
Ik weet niet of dat gaat irriteren. Stel in dierenpark gaat de camera steeds aan/uit en heb ik dus steeds de flitser in te duwen. Ik gebruik heel zelden een flitser en liever niet.

Ik had graag het display aan willen zien omdat het een beeldverhouding van 16:9 heeft.
Bij 4:3 en 3:2 wordt het misschien erg klein.. of misschien valt het best mee.

Ik heb het helaas niet kunnen zien want in de 4 zaken die ik bezocht heb was dat niet mogelijk.
Geen goede accu's in huis of gewoon... dat doen we niet was het antwoordt.

Dus ik ben er nog niet uit..

De SX220 heeft 14X zoom en dat is voor mij genoeg.
Het model vind ik ook niet mijn smaak maar als het zijn werk goed doet, vind ik het prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een review over de Nikon P500, met verderop in het artikel een aardig vergelijkingstabel met andere superzoom compact camera's. Daarin lijkt mij de Sony HX100 eigenlijk het beste eruit komen, maar de schrijver van het stuk lijkt erg gecharmeerd van de Nikon P500, is mijn indruk. Enfin, lees en oordeel zelf ;)

http://www.digitalphotogr...vs-canon-sx30is-sony.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de Canon SX220.
Allebij de camera's sx220 en de S9100 waren (is) in mijn bezit dus kon redelijk vergelijken.

Ik ben tot deze keuze gekomen omdat ik de foto's van de Sx220 mooier / scherper / kleur ...vind.
De image stabilisator bij de Sx220 werkt zeer goed dit in tegenstelling tot de S9100.
In gebruik werkt de Sx220 best snel. Het is aan zetten en direct foto's maken.
In vergelijk vind ik de S9100 wat traag werken.

Hoewel ik allebij de modellen niet zo mooi vind heeft de S9100 mijn voorkeur.
De Sx220 viel achteraf mee toen ik het eenmaal in handen had. Het heeft een stevige behuizing en is best klein van formaat. Dat geeft soms gewenning met vasthouden als de popup flitser is uitgeklapt.
Even zoeken waar ik hem dan links vast kan houden.

De popup flitser klapt automatisch uit als de camera wordt aangezet maar daar heb ik mijn vinger op en dan blijft de flitser binnen. Flitser kan met de hand uit/in geklapt worden en bij uitschakelen van de camera gaat de flitser automatisch naar binnen.

De kwalitet van de foto's gaf bij mij de doorslag maar de halfautomaat en voledige handbediening is mooi meegenomen. Ik was vrij snel gewend aan de menustruktuur want het geheel lijkt veel op mijn vorige Canon de SX30. Ongeveer dezelde mogelijkheden alleen 14x zoom inplaats van 34x .

De nieuwe Sony HX 7 en de Tx 10 is bij mij ook gepasserd maar vond het beeld tegenvallen als ik ging croppen. Het begon het effect van plakaatverf te krijgen. De HX 7 vind ik op zichzelf wel een leuke camera en was ooit mijn eerste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Grappig ik ben juist voor de HX7 gegaan omdat ik de beeldkwaliteit voor mijn doeleinden voldoende vond en met name het uiterlijk van de canon nogal goedkoop vond. Daarnaast vertelde een verkoper mij dat als je de flitser van de canon met je vinger tegen houd je dan het mechaniek kapot maakt en dat dit best wel vaak voor kwam. Dus daar zou ik mee uit kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo zie je maar... er is voor elk wat wils.
De HX7 is een mooie camera !

Wat de flitser betreft lijkt het mij onjuist.
In de gebruiksaanwijzing staat dat je hem open en dicht kan doen.
Aan de flitser zit een klein uitsteekseltje om hem met de hand te openen.
Bij aanzetten zit mijn vinger al automatisch boven de flitser en dan blijft hij dicht.
Er zit geen enkele druk van een mechaniek achter.

Opzichzelf vind ik het niet erg als het automatisch open/dicht gaat maar bij open heb ik de camera anders vast te houden. Net zoals bij de HX9.

Veel plezier met de de HX7 en ik lees/zie graag je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De flitser zit inderdaad wel een beetje op een vreemde plek bij de HX9, daar kwam ik ook achter toen ik hem donderdag uitpakte.
Het zal wel een kwestie van gewenning zijn.
Verder zijn de eerste indrukken erg goed, zorg wel dat je grote geheugenkaartjes heb want met 28Mbps is het gauw vol als je wat filmpjes maakt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
ik ben op zoek naar een superzoom camera....

ik twijfel tussen de panasonic FZ100 en nikon P500.........

kan ook de oudere FZ38 van panasonic in the UK kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

angelico66 schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:11:
ik ben op zoek naar een superzoom camera....

ik twijfel tussen de panasonic FZ100 en nikon P500.........

kan ook de oudere FZ38 van panasonic in the UK kopen
...en vergeet niet de Sony HX100. Past ook aardig in dat rijtje. Net als de Fuji HS10 trouwens.
Succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
zit veel met ruis tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...mmm, dat klinkt niet best. Maar welke camera's bedoel je met die opmerking ? Wellicht nuttig voor de lezers van dit forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Laatst online: 17-09 14:10
Zijn er hier ook mensen die ervaring met de Nikon P500 hebben? Ik heb nu meerdere reviews gelezen en specs vergeleken maar dat lijkt me echt een mooie optie.

Of zou het wachten op de HX100 het toch waard zijn?:)
Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk