Ik had dit al gepost in het 'tot 250 euro camera' topic, maar er is ook nog dit topic wat ik niet kende..
En aangezien m'n budget reikt tot zo'n 350,00 zit ik hier misschien beter qua vragen en dergelijke, zodoende:
Ik ben ook op zoek naar een nieuw camera'tje, budget is max zo'n 350,00 daar moet ik met m'n eisen wel makkelijk mee uitkomen.. Wat ik wil is: foto's maken in een goede kwaliteit (duhhuh) waarbij ik een leuk zoombereik heb. Ik hoef geen vogeltje op 300 meter afstand scherp te fotograferen, maar het is wel fijn om wat in te kunnen zoomen. Ik wil goed kunnen filmen, 720P is het minimale, maar 1080i / 1080P is wel erg leuk meegenomen. Het is met zo'n goede filmfunctie ook wel een pre dat ik nog wat kan in- en uit kan zoomen tijdens het filmen zelf. Ik vind een HDMI-output ook wel leuk, altijd handig met de nieuwe televisies van tegenwoordig. GPS / geotagging zijn geen must, maar ansich wel leuk natuurlijk.. Ook extra features zoals met high-speed kunnen fotograferen of met veel frames kunnen filmen vind ik ansich niet belangrijk, maar toch leuk.
Het zou ook erg fijn zijn als er een goede panorama-functie op zou zitten, voor de aanstaande vakantie in IJsland... Macro-functie is ook wel leuk, erg specifiek ben ik daar ook niet in, vanaf 3-5cm fotograferen ofzo.
Ik heb gekeken naar Nikon en Canon. Heb nu een Nikon S200, m'n meisje een IXUS 80IS.
Met Sony als camera-merk heb ik niet zoveel eigenlijk, evenals Samsung of andere merken...
Waarop dat gebaseerd is? Eigenlijk niks, heb daar niet echt een hoge dunk van als camera-fabrikanten..
pricewatch: Canon Digital Ixus 220 HS Zwart
12,1MP / Back-illuminated CMOS / Full HD / 5x optische zoom / 24mm-120mm / HDMI-output / €200,00
Voordelen: Goedkoopste in de rij met z'n 200,00 / leuke extra functies / Optische zoom tijdens filmen
Nadelen: Geen extra functies zoals GPS / Geo-tagging of extra stevige behuizing / 5x optische zoom
Panorama-functie is mij onduidelijk?
Macro-functie:
3 cm (W) vanaf de voorzijde van het objectief in macro
pricewatch: Nikon Coolpix S8100 Zwart
12,1MP / CMOS / Full HD / 10x optische zoom / 30mm-300mm / HDMI-output / €225,00
Voordelen: 2 na goedkoopste in de rij met z'n 225,00 / Optische zoom en AF tijdens filmen / Opladen via USB
Nadelen: CMOS sensor? / Geen extra functies zoals GPS / Geo-tagging of extra stevige behuizing
Panorama-functie is mij onduidelijk?
Macro-functie:
onderwerpen op slechts 1 cm afstand fotograferen en kleine details haarscherp vastleggen.
pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart
12,1MP / Back-illuminated CMOS / Full HD / 14x optische zoom / 28mm-392mm / HDMI-output / €285,00
Voordelen: 14x optische zoom / groot zoombereik / extra functies zoals GPS / Optische zoom tijdens filmen
Nadelen: of extra stevige behuizing / stukje duurder / design vind ik het minst
Panorama-functie:
u kunt verticaal of horizontaal pannen om dynamische panorama's te maken
Macro-functie:
5 cm (W) vanaf de voorzijde van het objectief in macro
pricewatch: Nikon Coolpix S9100 Zwart
12,1MP / Back-illuminated CMOS / Full HD / 18x optische zoom / 26mm-450mm / HDMI-output / €300,00
Voordelen: 18x optische zoom / groot zoombereik / Leuke extra functies / Optische zoom en AF tijdens filmen
Nadelen: Geen extra functies zoals GPS / Geo-tagging of extra stevige behuizing / duurste model
Panorama-functie:
u kunt verticaal of horizontaal pannen om dynamische panorama's te maken
Macro-functie:
circa 4 cm tot oneindig (in de groothoekstand), circa 1.5 cm tot oneindig (in de telestand)
Ik vind de IXUS 220 wel een erg mooi apparaatje, maar afgezien van de HD-filmfunctie en iets meer MegaPixels doet hij niet veel onder voor m'n Nikon S200 denk ik zo.. Het zoombereik is het minste van alle vier de door mij uitgezochte camera's. Hij zal beter presteren denk ik zo, maar heel veel beter is nog maar de vraag.
De S8100 is al een klasse beter, alleen deze heeft een normale CMOS sensor ipv een Back-illuminated CMOS... Ga ik daar veel last van hebben of is Back-illuminated momenteel nog meer marketinggeblaat dan daadwerkelijk betere kwaliteit? Hij is wel beter qua zoombereik, kan goed filmen (met zoom en AutoFocus) en is met z'n 225,00 erg goed betaalbaar...
De SX230 van Canon heeft ook erg mooie functies, waarbij de GPS wel een erg leuke gimmick is..
Design vind ik wel het minste van de vier gekozen camera's.. Niet heel erg belangrijk, als hij ook stukken beter functioneert dan de andere drie, anders is het wel een puntje waar ik rekening mee houdt. Gaat met 60,00 meer wel een stapje hoger qua prijs, ansich geen probleem, als de kwaliteit van het apparaat ook maar beter is.
Weet ook niet of ik tijdens het filmen gebruik kan maken van AutoFocus, wat de Nikons dan wel weer kunnen...
De S9100 is wel de 'master' van deze vier, met z'n grootste zoombereik en optische zoom mogelijkheden..
Geen extra gimmicks zoals GPS / geo-tagging of wat dan ook voor die prijs, dat is imho ansich wel jammer..
Ze zijn niet allemaal verkrijgbaar, dat is ook wel jammer, aangezien ik over een maandje wel een nieuwe camera in m'n handen wil hebben. Dat is namelijk ook erg belangrijk voor me, zowel qua ergonomie als qua menu-structuur en snelheid van het apparaat.. Zit hier een absolute 'winnaar' bij? Mis ik een camera van een van deze merken of Sony / Samsung of een ander merk? Moet ik ergens nog is goed naar kijken, let me know please!
PowerUp schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:39:
Ik zou Sony zeker niet wegstrepen uit je overwegingen. De
HX9V heeft een hoop grappige features.
16x zoom (24-384mm), 1080p op 50 fps (weet zo snel niet of je tijdens het filmen kan zoomen), Sweep Panorama wat na enige oefening bij mij wel werkt, GPS heeft ie ook, en fullres foto's kunnen op 10 fps. Waarom ze het ding 16 MP moesten geven weet ik ook niet...
Helaas is hij nog niet echt fatsoenlijk te krijgen, aangezien je hem binnen een maand wil hebben