Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste
Acties:
  • 171.520 views

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-10 13:31
de panasonic camera,s hebben volgens een aantal reviews snel last van ruis.
de nikon is ook niet echt denderend.
heb niet echt iets concreets over de sony kunnen vinden, daar heb ik mijn hoop nu toch wel op gevestigd.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 20:19:
[...]

...mmm, dat klinkt niet best. Maar welke camera's bedoel je met die opmerking ? Wellicht nuttig voor de lezers van dit forum ;)

Verwijderd

angelico66 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:20:
de panasonic camera,s hebben volgens een aantal reviews snel last van ruis.
de nikon is ook niet echt denderend.
heb niet echt iets concreets over de sony kunnen vinden, daar heb ik mijn hoop nu toch wel op gevestigd.
[...]
Renkie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:12:
Zijn er hier ook mensen die ervaring met de Nikon P500 hebben? Ik heb nu meerdere reviews gelezen en specs vergeleken maar dat lijkt me echt een mooie optie.

Of zou het wachten op de HX100 het toch waard zijn?:)
...ja, ik vermoed dat die Sony vriend en vijand nog wel eens kan verbazen. Zal ook best zijn minpunt(en) hebben, maar dat hebben ze allemaal wel. Die Sony HX100 lijkt wel (in de previews) heel hoge ogen te gooien. Wachten lijkt mij dus zeer zinnig :)

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 21:34

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Over de HX100 van Sony: ik heb bij veel online shops gezien dat deze binnen 5 tot 10 werkdagen leverbaar zou moeten zijn. Er is echter 1 shop (weet zo even niet welke) die een keiharde datum van 12 mei afgeeft. Vind ik persoonlijk een prima datum om op te wachten.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Verwijderd

ma9ma schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:49:
Over de HX100 van Sony: ik heb bij veel online shops gezien dat deze binnen 5 tot 10 werkdagen leverbaar zou moeten zijn. Er is echter 1 shop (weet zo even niet welke) die een keiharde datum van 12 mei afgeeft. Vind ik persoonlijk een prima datum om op te wachten.
..ja hoor... inderdaad prima haalbaar om daar op te wachten. Vermoed dat het geduld wordt beloont.Kunnen de (tot nu toe bekende prijzen (kieskeurig) ook eens gaan zakken ;)
Dank voor je data info, want tot nu toe had ik eigenlijk weinig idee hoelang het ging duren. De MM weet alleen te vertellen dat door de problemen in Japan er vertraging is in de levering..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:52 ]

Verwijderd

Ben ook in de markt voor een nieuwe camera, twijfel tussen Canon G12 of de Panasonic LX5, wat zou de beste keus zijn ?

• angelico66
ik zag net een filmpje op youtube van de sony

hij is wel klein hoor, ik heb niet bepaald kleine handen

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-11 18:23

mvh

State Governor

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 06:46:
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de Canon SX220.
Allebij de camera's sx220 en de S9100 waren (is) in mijn bezit dus kon redelijk vergelijken.
(...)

De popup flitser klapt automatisch uit als de camera wordt aangezet maar daar heb ik mijn vinger op en dan blijft de flitser binnen. Flitser kan met de hand uit/in geklapt worden en bij uitschakelen van de camera gaat de flitser automatisch naar binnen.
(...)
Precies... heb er vorige week met/voor mijn zusje ook één gekocht. Volgens de verkoper bij de mediamarkt mocht je hem écht niet indrukken of tegenhouden, want alleen de camera kon de flitser in of uit doen. Vandaar dat er ook een lipje aan zit waaraan je hem kunt optillen 8)7

Het lijkt mij persoonlijk niet altijd handig om daar de flitser te hebben, maar qua specificaties en (snel getest) output lijkt het een heel mooie camera.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Verwijderd

angelico66 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:15:
ik zag net een filmpje op youtube van de sony

hij is wel klein hoor, ik heb niet bepaald kleine handen
...ook hier, net als bij je opmerking over ruis, de vraag of je een stukje aanvullende info hebt. In dit geval het linkje. Maakt je berichtgeving compleet, volledig (men weet dan exact wat je ziet/bedoeld, wat makkelijker discussiert) en scheelt onnodig zoekwerk (hoewel het in dit geval niet zo lastig zal zijn ;) ) voor de forum lezers :)

Los van dit verzoek... compact en volledig is juist de kracht van deze camera denk ik. Maar kan inderdaad niet voor iedereen even praktisch zijn.
Vindt trouwens de menu's erg prettig, zo op het eerste gezicht YouTube: Sony DSC-HX100 preview. Ook de grip lijkt mij mee te vallen... kortom...waar blijft ie !

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 09:14 ]

Verwijderd

deblaauwn schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:33:
[...]

Precies... heb er vorige week met/voor mijn zusje ook één gekocht. Volgens de verkoper bij de mediamarkt mocht je hem écht niet indrukken of tegenhouden, want alleen de camera kon de flitser in of uit doen. Vandaar dat er ook een lipje aan zit waaraan je hem kunt optillen 8)7

Het lijkt mij persoonlijk niet altijd handig om daar de flitser te hebben, maar qua specificaties en (snel getest) output lijkt het een heel mooie camera.
In de gebruiksaanwijzing staat dat de flitser ook met de hand in of uitgeklapt kan worden.
Het is gewoon een broodje MM verhaal ;)
Inderdaad het is een mooie/goede camera. Ik ben er een paar dagen mee bezig en wordt steeds enthousiaster. Voor mij is de SX220 een goede keuze.

• angelico66
hier staan test foto,s van de sony

http://www.photographyblog.com/previews/sony_hx100v_photos

in deze review filmpje komt hij goed aan bod...

http://content.usatoday.c...ech--sony-hx100v-review/1

[ Voor 44% gewijzigd door angelico66 op 20-04-2011 12:26 ]

Verwijderd

..maar hij komt er niet zo goed uit (...in een imo wel zeer beperkte review,dat dan weer wel... ;) ).

Verwijderd

SpongeRob schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:03:
De flitser zit inderdaad wel een beetje op een vreemde plek bij de HX9, daar kwam ik ook achter toen ik hem donderdag uitpakte.
Het zal wel een kwestie van gewenning zijn.
Verder zijn de eerste indrukken erg goed, zorg wel dat je grote geheugenkaartjes heb want met 28Mbps is het gauw vol als je wat filmpjes maakt.
Waar heb jij dat toestel gehaald? Zie hem nog niet op voorraad ergens? :)

Kun jij misschien een filmpje opnemen in luide omstandigheden? Concert met veel basstonen ofzo?

Ben erg benieuwd hoe goed die internal mic is van dit toestel!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik had hem via de Sony site gereserveerd, ik geloof op 17 maart. Niet lang daarna was de voorraad voor Sonystyle waarschijnlijk op want hij was vrij snel niet meer te reserveren.
Ik heb gewoon het geluk dat ik deze camera snel heb gereserveerd en daarom heb ik de eerste batch met leveringen al gelijk m'n camera toegestuurd gekregen.

De microfoon zal niet heel geweldig zijn denk ik voor zulke dingen, maar ik zal eens even kijken of ik het kan testen. Ik hou je op de hoogte. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Verwijderd

SpongeRob schreef op donderdag 21 april 2011 @ 10:44:
Ik had hem via de Sony site gereserveerd, ik geloof op 17 maart. Niet lang daarna was de voorraad voor Sonystyle waarschijnlijk op want hij was vrij snel niet meer te reserveren.
Ik heb gewoon het geluk dat ik deze camera snel heb gereserveerd en daarom heb ik de eerste batch met leveringen al gelijk m'n camera toegestuurd gekregen.

De microfoon zal niet heel geweldig zijn denk ik voor zulke dingen, maar ik zal eens even kijken of ik het kan testen. Ik hou je op de hoogte. :)
Dank u! Nou als ik zo rondspeur op het internet is dit toestel misschien juist in staat om goede prestaties af te leveren wat betreft geluidsopname.

Ben zeer benieuwd of jij het kan testen! Denk hierbij aan een evenementen met veel basstonen. (hardstyle, rock oid)

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik zal wel eens een stukje van Qlimax opzetten thuis, met m'n SVS tonnetje zit er meer dan genoeg laag in. :)

Verwijderd

SpongeRob schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:32:
Ik zal wel eens een stukje van Qlimax opzetten thuis, met m'n SVS tonnetje zit er meer dan genoeg laag in. :)
Haha beter!! Ik wil het toestel gebruiken om vids te shooten op dat soort evenementen ja! Maar veel camera's trekken het niet en gaan kraken wat het videomateriaal voor mij waardeloos maakt!

Dus als het kan laat dat ding maar ff flink wapperen, ben benieuwd hoe de camera reageert :)

Wellicht kort voor de speakers en/of woofer houden onder hoog volume!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 18:53 ]

• angelico66
ik denk dat ik maar een spiegelreflex koop, de nikon D3100.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:59:
[...]

Haha beter!! Ik wil het toestel gebruiken om vids te shooten op dat soort evenementen ja! Maar veel camera's trekken het niet en gaan kraken wat het videomateriaal voor mij waardeloos maakt!

Dus als het kan laat dat ding maar ff flink wapperen, ben benieuwd hoe de camera reageert :)

Wellicht kort voor de speakers en/of woofer houden onder hoog volume!
Ik heb gisteren even twee stukjes gefilmd, het ene stukje was van Tron legacy waar gruwelijk veel laag in zit. het andere stukje heb ik gefilmd van Qlimax met de subwoofer ruim 10dB harder dan normaal.
De microfoon registreert het sublaag niet tot nauwelijks, maar het vervormt er niet door.
Ik heb de camera ook nog even boven de subwoofer gehouden waar de baspoorten zitten, maar ook toen was er niets van vervorming te horen. :)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-10 17:12
Mijn ervaring met de HX5V kan je lezen in dit topic:
Sir_Hendro in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3"

Leuk dingetje maar ik ga hem sowieso omruilen voor de HX9V. Waarom lees je in de link hierboven.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 21:02
Hallo,

Helaas ben ik een totaal foto(toestel) anafalbeet en de vrouw vind ons huidig fototoestel (Canon Powershot A480) verschikkelijk. Daarom zoek ik wat advies.. Heb zelf al wat gezocht maar ik kom er niet uit...

Het grootste probleem bij het huidige toestel is dat onze kleine (10 maanden) nog niet door heeft dat hij moet stilzitten voor een foto en moet lachen. Dus bijna alle foto's die we nu nemen zijn ofwel heel wazig om dat hij teveel beweegt of dat het fototoestel te traag is waardoor zijn lach er niet opstaat.

Budget is rond de 300 euro
Formaat maakt haar (en mij) niets uit.
Eisen: stupid proof; snel, liefst dat het toestel meerdere foto's na elkaar neemt met 1 druk de knop en indien mogelijk ook iets met een goede zoom (vermoed dat hij over een jaar niet meer op de foto wil staan ...dan is een zoom functie wel handig).

Iemand een idee/voorstel?

• Sir_Hendro
De HX5V / HX7V / HX9V van Sony hoeven niet perse de beste keuze te zijn maar die voldoen wel allemaal aan je eisen. Ze hebben allemaal een Auto Intelligent mode waarbij je alleen maar even op een knopje hoeft te druk om de foto te maken. Daarnaast kan hij ook tot 10 foto's burst schieten, ofwel 10 foto's heel snel achter elkaar en kan je de beste eruit pikken. HX5V is 220 ~ 250 euro, de HX7 250~300 euro en de HX9V tussen de 320 en 380 euro.

Verwijderd

SpongeRob schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 09:28:
[...]

Ik heb gisteren even twee stukjes gefilmd, het ene stukje was van Tron legacy waar gruwelijk veel laag in zit. het andere stukje heb ik gefilmd van Qlimax met de subwoofer ruim 10dB harder dan normaal.
De microfoon registreert het sublaag niet tot nauwelijks, maar het vervormt er niet door.
Ik heb de camera ook nog even boven de subwoofer gehouden waar de baspoorten zitten, maar ook toen was er niets van vervorming te horen. :)
Maakt het nog verschil of je de windfilter uit of aan zet? :) Thnx voor de genomen moeite trouwens! Ik begin steeds meer overtuigd te raken van dat apparaatje. Alleen is de beschikbaarheid een probleempje dus nog maar even geduld.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 13:44 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik heb geen idee of het windfilter aan of uit staat, hij stond op de volautomatische stand in ieder geval. :)
Zal op zich niet heel veel uit mogen maken denk ik.

Verwijderd

SpongeRob schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:26:
Ik heb geen idee of het windfilter aan of uit staat, hij stond op de volautomatische stand in ieder geval. :)
Zal op zich niet heel veel uit mogen maken denk ik.
Ja las daarover iets op het internet. Zal idd niet heel groot verschil maken lijkt mij. Jij wil je toestel toevallig niet kwijt voor een Canon Ixus 1000HS met bijbetaling? :P

Bevalt het toestel een beetje? Of al probleempjes tegengekomen?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nah, daar gaan m'n MS pro duo kaartjes zo lastig in. :P
Het enige minpuntje wat ik vooralsnog tegen ben gekomen in de positie van de flitser, waarom dat uitschuifding nou weer precies op de plek moet zitten waar ik (en vele anderen) de camera met m'n linkerhand vasthoud snap ik niet helemaal.
Verder is het een top apparaatje. :)

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25
angelico66 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 16:52:
ik denk dat ik maar een spiegelreflex koop, de nikon D3100.
Ik denk ook dat je mooiere foto's kan maken met een instap spiegel dan een dure compact..

Mooi toestel trouwens die D3100

• Sir_Hendro
Tja compact blijft makkelijk meenemen, spiegel reflex is groter waardoor je die niet dagelijks meeneemt maar geeft dan wel mooiere foto's :)

Verwijderd

Sir_Hendro schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:40:
Leuk dingetje maar ik ga hem sowieso omruilen voor de HX9V. Waarom lees je in de link hierboven.
...die HX9V... heeft die een lage/weing scherpte-diepte waarde die mooie close-up/portret plaatjes oplevert ? (zoals de DSLR dus mooi kunnen ;) ).

• Sir_Hendro
Bij macro op kleine objecten wel. Bij portret hardwarematig niet, echter is er wel een software functie voor in de cam die de achtergrond zou moeten kunnen onderscheiden van het focus object en dat dan zoals bij DSLR moeten blurren. Het resultaat ziet er meestal best goed uit. :)

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
Jovas schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:25:
[...]
Ik denk ook dat je mooiere foto's kan maken met een instap spiegel dan een dure compact..
Kan je dat ook beargumenteren?

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25
Toff schreef op donderdag 28 april 2011 @ 00:44:
[...]

Kan je dat ook beargumenteren?
De spiegel reflex techniek en grotere en betere lenzen leveren een betere lichtval op, wat de basis is voor een mooie foto. De sensoren zijn vaak ook nog eens van hogere kwaliteit, al zijn er altijd uitzonderingen of goede bridge modellen.(niet slecht hé voor iemand met een Cybershot P120 uit 2004 die zich aan het inlezen en oriënteren is voor een mooie bridge of instap spiegel)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

Jovas schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:25:
...
...
Dat ligt toch echt aan de fotograaf. Een goede fotograaf maakt mooie foto's met elke camera, al is het een 5 Euro wegwerp-camera. Een minder goede fotograaf gaat echt niet opeens betere foto's maken als je hem een digitale spiegel-reflex camera in de handen drukt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Fiber schreef op donderdag 28 april 2011 @ 01:45:
[...]

Dat ligt toch echt aan de fotograaf. Een goede fotograaf maakt mooie foto's met elke camera, al is het een 5 Euro wegwerp-camera. Een minder goede fotograaf gaat echt niet opeens betere foto's maken als je hem een digitale spiegel-reflex camera in de handen drukt.
de compositie, keuze belichting, etc licht aan de fotograaf, maar als je kijkt naar de algemene beeldkwaliteit (ISO-ruis, scherptediepte, dynamisch bereik) dan is een spiegelreflex toch echt wel beter.

Verwijderd

Eens ben ik overgestapt van een compact (panasonic) naar een spiegelreflex (sony).
Mijn foto's waren slechter dan van de compactcamera.
Na veel geëxperimenteer ben ik weer terug gestapt naar een compact (sx220).
Nu maak ik weer prachtige mooi scherpe foto's.

Kwalitatief zal de spiegelreflex veel beter zijn en inderdaad het ligt aan de gebruiker.
Dus i.d.g. ligt het aan mij.
Paul Huf had meestal een compact camera (panasonic) bij zich en gebruikte het veelvuldig.
Het waren stuk voor stuk topfoto's !!

Als iemand slechte(?) foto's maakt zal het niet altijd beter worden na aanschaf van een betere/duurdere camera.

Ik zie dit vergelijk ook bij muziekinstrumenten zoals Keyboards.. Hoe mooier en duurder hoe beter men kan spelen.... Niet dus... !
(maar dat is voor een ander draadje (-; )

• ma9ma
  • Laatst online: 02-11 21:34

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:50:
[...]

...die HX9V... heeft die een lage/weing scherpte-diepte waarde die mooie close-up/portret plaatjes oplevert ? (zoals de DSLR dus mooi kunnen ;) ).
Ik merk dat LOST zo'n beetje dezelfde afwegingen aan het maken is als ik. Na wat met een superzoom gespeeld te hebben (geen foto's, alleen de handelbaarheid beoordeeld) zit ik te twijfelen of ik niet voor een HX9V, of in ieder geval een compactere model, moet gaan. De HX9V heeft prima specs, voldoende zoom en is makkelijker mee te nemen dan bijvoorbeeld een HX100. Jammer dat beiden (nog) niet (meer) leverbaar zijn in NL.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• Sir_Hendro
Momenteel staat de leverdatum van de HX9V van 21 april naar 29 april verschoven. Echter is er wel een kans dat het pas begin mei wordt. Erg jammer omdat ik heel graag de HX9V wil kopen. Het was in ieder geval leuk om even een weekje met de HX5V gespeeld te hebben. Deze gaat namelijk vandaag retour naar de winkel. Het zou wel heel vet zijn als ze dan ineens een HX9V al voor me hebben liggen die ik vorige week had gereserveerd. Droom maar lekker verder... :9

Verwijderd

ma9ma schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:16:
[...]
Ik merk dat LOST zo'n beetje dezelfde afwegingen aan het maken is als ik. Na wat met een superzoom gespeeld te hebben (geen foto's, alleen de handelbaarheid beoordeeld) zit ik te twijfelen of ik niet voor een HX9V, of in ieder geval een compactere model, moet gaan. De HX9V heeft prima specs, voldoende zoom en is makkelijker mee te nemen dan bijvoorbeeld een HX100. Jammer dat beiden (nog) niet (meer) leverbaar zijn in NL.
...inderdaad, hier hetzelfde dillema. Hoewel de HX100 minder fors is als een DSLR, is ie toch wat 'bulky'. Wel veel mogelijkheden, maar toch... Ik kijk dus ook naar alternatieven. En wetende dat compact camera's niet al te sterk zijn in het scherpte-diepte verhaal (iets wat zeker een vereiste is), hoop ik toch dat er een compact model is dat hieraan kan voldoen. Zoniet, dan de HX100, met als plus een kantelbaar LCD scherm, maar de HX9v een fraaie 24mm groothoek ! Oef...keuzes... ;)

Het prijsverschil vind ik trouwens dusdanig , dat dat geen argument is voor mij om voor de goedkopere HX9 te gaan..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 10:52 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

De scherpte diepte bij portretten aanpassen gebeurt inderdaad softwarematig, het werkt op zich wel goed maar zal nooit zulke resultaten geven als een DSLR denk ik.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 19:20
Sir_Hendro schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:38:
Momenteel staat de leverdatum van de HX9V van 21 april naar 29 april verschoven. Echter is er wel een kans dat het pas begin mei wordt. Erg jammer omdat ik heel graag de HX9V wil kopen. Het was in ieder geval leuk om even een weekje met de HX5V gespeeld te hebben. Deze gaat namelijk vandaag retour naar de winkel. Het zou wel heel vet zijn als ze dan ineens een HX9V al voor me hebben liggen die ik vorige week had gereserveerd. Droom maar lekker verder... :9
Ik heb ook aan de HX9V gedacht maar heb al vernomen dat deze ivm de ramp in Japan erg vertraagd is.
Las al iets over Juni e.d.

Dus heb deze maar overgeslagen.

Verwijderd

Hoyden schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:59:
[...]

Ik heb ook aan de HX9V gedacht maar heb al vernomen dat deze ivm de ramp in Japan erg vertraagd is.
Las al iets over Juni e.d.

Dus heb deze maar overgeslagen.
HX7v geen optie? :)

Ik heb hem zelf ook maar besteld. De HX9v gaat nog wel even duren voordat die beschikbaar komt ben ik bang.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 17:39 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
Jovas schreef op donderdag 28 april 2011 @ 00:59:
[...]
De spiegel reflex techniek en grotere en betere lenzen leveren een betere lichtval op, wat de basis is voor een mooie foto. De sensoren zijn vaak ook nog eens van hogere kwaliteit, al zijn er altijd uitzonderingen of goede bridge modellen.(niet slecht hé voor iemand met een Cybershot P120 uit 2004 die zich aan het inlezen en oriënteren is voor een mooie bridge of instap spiegel)
Volgens mij heeft de lichtval niets te maken met de apparatuur waar je die mee vastlegt. Hedendaagse sensoren zijn volgens mij, ook van compactcamera's, ruimschoots voldoende voor het maken van gewone foto's onder normale omstandigheden. Pas wanneer je zeer specifieke eisen gaat stellen, komt er een moment dat je beter voor een DSLR kunt kiezen. Je kan daarbij denken aan bijvoorbeeld extreem weinig licht, extreem grote of kleine beeldhoek of extreme (uit)vergrotingen. Punten van zorg bij compactcamera's zijn vaak de trage reactie op de ontspanknop en de van nature grotere scherptediepte (die overigens bij macrofotografie weer een voordeel is). Plus dat er op steeds minder compactcamera's een aansluiting voor een externe flitser zit en dat er vrijwel geen compactcamera's zijn met een optische zoeker. Mede op basis van die laatste twee punten, ben ik zelf op de Canon G-serie uitgekomen, naast mijn meer dan volledige DSLR-uitrusting. Een "beetje" tas met DSLR-spulletjes weegt al snel meer dan 5 kilo en dan baal ik achteraf meestal nog, dat ik bepaalde onderdelen heb thuisgelaten. Dat neem je (ik niet tenminste) niet zonder reden mee, in tegenstelling tot een (min of meer) compacte camera. Mijn G10 gaat echt overal mee naar toe en is op de momenten dat ik hem gebruik de "beste" camera die er is, omdat hij er is. De beste camera is de camera die je bij je hebt, niet die theoretisch betere, die thuis ligt!

• Sir_Hendro
Ik heb gisteren de HX9V ook geannulleerd en hou lekker de HX5V van E 250,- Deze cam vind ik namelijk ook onwijs vet en mist misschien wel een paar dingen die onwijs goed zijn bij de HX9V zoals het betere LCD, meer zoom en een 1080p mode. Echter is de HX5V 10MP ipv 16MP zoals bij de HX9V wat mij beter lijkt voor het nemen van mooie foto's bij weinig licht. :)

Hoe dan ook, HX5V is vet en goedkoop, de HX9V is nog wat vetter maar komt inderdaad waarschijnlijk pas in Juni dus laat ik die lekker links liggen :P

Verwijderd

SpongeRob schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:06:
Nah, daar gaan m'n MS pro duo kaartjes zo lastig in. :P
Het enige minpuntje wat ik vooralsnog tegen ben gekomen in de positie van de flitser, waarom dat uitschuifding nou weer precies op de plek moet zitten waar ik (en vele anderen) de camera met m'n linkerhand vasthoud snap ik niet helemaal.
Verder is het een top apparaatje. :)
Heb zelf de HX7 binnengekregen vandaag. Die heeft de flitser wel op de voorkant zitten maar de microfoon zit daar wel verder naar links tov de HX9. Dat vind ik dan weer irritant :P

Wat heb jij voor je HX9 betaald?

Verwijderd

ik heb vanmiddag de hx9 gehaald bij Kamera Express. ik weet niet zeker of er nog voorraad is, maarr bij konijnenberg stond ie gisteren ook op voorradig. er lijkt dus een klein voorraadje in NL aangekomen te zijn.

het is maar een hint voor de mensen die erop aan het wachten waren... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:41:
ik heb vanmiddag de hx9 gehaald bij Kamera Express. ik weet niet zeker of er nog voorraad is, maarr bij konijnenberg stond ie gisteren ook op voorradig. er lijkt dus een klein voorraadje in NL aangekomen te zijn.

het is maar een hint voor de mensen die erop aan het wachten waren... :)
Je komt 1 dag te laat :S :P

Verwijderd

Ik was er al bang voor dat sommige mensen niet zo blij zouden zijn met dit nieuws... :P

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:52
Morgen toch maar de Nikon s9100 halen.. Het HD filmen en het grote bereik zijn een grote plus. Ook zijn de reviews die ik heb gelezen zeker niet slecht te noemen!

Of iemand hier nog een beter alternatief?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 12:36
Henkie schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 19:31:
Morgen toch maar de Nikon s9100 halen.. Het HD filmen en het grote bereik zijn een grote plus. Ook zijn de reviews die ik heb gelezen zeker niet slecht te noemen!

Of iemand hier nog een beter alternatief?
6 uurtjes geleden de s9100 opgehaald bij de Media Markt in Groningen voor 249 euro. Ik zat zelf te twijfelen tussen de deze, de Canon SX220/230 en de Sony HX7v. Aangezien de Nikon s9100 flink afgeprijsd was (zelfs veel goedkoper dan de laagste Pricewatch) heb ik voor deze gekozen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:21:
[...]

Heb zelf de HX7 binnengekregen vandaag. Die heeft de flitser wel op de voorkant zitten maar de microfoon zit daar wel verder naar links tov de HX9. Dat vind ik dan weer irritant :P

Wat heb jij voor je HX9 betaald?
Relatief weinig. ;)
Ik heb deze camera nog net kunnen bestellen met werknemerskorting, dus dat scheelde wel. :9

• Renkie
  • Laatst online: 26-10 22:38
Waren er al mensen die de HX100 in de winkels hebben gespot?

Verwijderd

SpongeRob schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 08:45:
[...]

Relatief weinig. ;)
Ik heb deze camera nog net kunnen bestellen met werknemerskorting, dus dat scheelde wel. :9
Nou het toestel kan dus echt geen luide volumes aan :S

YouTube: Sony DSC HX7V audio live concert

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Nog interesse in een klein aanbod van foto's van de Nikon S9100?
Groothoek / panorama / macro's? Heb ik allemaal gemaakt toen ik in IJsland was begin april...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Zo op de foto's zien de microfoons van de HX7 er ook wat minder kwalitatief uit dan die van HX9, waarschijnlijk is dat dan toch een verschil tussen beide camera's.

Verwijderd

SpongeRob schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:04:
[...]

Zo op de foto's zien de microfoons van de HX7 er ook wat minder kwalitatief uit dan die van HX9, waarschijnlijk is dat dan toch een verschil tussen beide camera's.
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de hx7 en de hx9 qua geluid door een stukje geluid van mijn stereo installatie op te nemen op 'normaal' volume.

De HX7 neemt grappig genoeg een wat diepere bas op dan de HX9, maar dat is misschien ook de reden dat ie zo over zijn nek gaat op hoge volumes. Op echt hoge volumes heb ik nog niet kunnen testen, dus ik weet niet zo zeker of de HX9 daarmee echt beter is. De HX9 geeft wel een gedetailleerder, helderder soort geluid en heeft ook geen last van het zachte achtergrondrateltje wat typisch is voor de HX7.

Ook heb ik de indruk dat de HX9 net iets minder windruis geeft.

Verder vind ik het een groot voordeel dat de microfoon bij de HX9 meer naar het midden zit, uit de buurt van vingers e.d. :) De interne geluidjes van de HX7 hoor je namelijk extra goed als je per ongeluk (en dat gaat nogal makkelijk... :( ) de microfoon bedekt.

Het digitale windfilter stond bij beide camera's trouwens UIT, aangezien ik al eerder gemerkt heb dat het geluid mét dat filter echt een stuk vlakker en scheller gaat klinken. Misschien dat dat voor situaties met veel harde bass wel gunstig is?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2011 23:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 22:55:
[...]

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de hx7 en de hx9 qua geluid door een stukje geluid van mijn stereo installatie op te nemen op 'normaal' volume.

De HX7 neemt grappig genoeg een wat diepere bas op dan de HX9, maar dat is misschien ook de reden dat ie zo over zijn nek gaat op hoge volumes. Op echt hoge volumes heb ik nog niet kunnen testen, dus ik weet niet zo zeker of de HX9 daarmee echt beter is. De HX9 geeft wel een gedetailleerder, helderder soort geluid en heeft ook geen last van het zachte achtergrondrateltje wat typisch is voor de HX7.

Ook heb ik de indruk dat de HX9 net iets minder windruis geeft.

Verder vind ik het een groot voordeel dat de microfoon bij de HX9 meer naar het midden zit, uit de buurt van vingers e.d. :) De interne geluidjes van de HX7 hoor je namelijk extra goed als je per ongeluk (en dat gaat nogal makkelijk... :( ) de microfoon bedekt.

Het digitale windfilter stond bij beide camera's trouwens UIT, aangezien ik al eerder gemerkt heb dat het geluid mét dat filter echt een stuk vlakker en scheller gaat klinken. Misschien dat dat voor situaties met veel harde bass wel gunstig is?
Ik weet dat de toestellen van Panasonic zoals de TZ7 vaak wel luide volumes kunnen handlen. Dat zelfde geld voor toestellen die mono geluid opnemen zoals de canon Ixus 100s en de Sony WX1.

Ik heb afgelopen weekend zowel met de windfilter uit als aan geluid opgenomen en het maakt amper verschil wbt de distortion op het geluid.

Ik ben zeer benieuwd of de HX9 zoveel beter is dan de HX7 voor dit soort toestanden. Ik ben bang dat het te maken heeft de te hoge gain settings voor de microfoon. Dit is perfect voor de meeste omstandigheden maar niet voor de doeleinden waar ik het voor wil gebruiken.

Ik heb namelijk ook een samsung i8190 telefoon. Die nam ook brak geluid op, echter kon je daarvia een code in een menu komen waarin je de gain settings van 24dB naar 6 kon zetten wat het probleem in 1 klap oplostte. Nadeel is dat je dan subtiele geluiden niet hoort maar dat was voor mij niet relevant.

Ik zou graag van 1 vd HX9 bezitters een testje horen bij HEEL luide volumes. En indien mogelijk zelfs een vergelijking met de HX7.

De beeldkwaliteit is namelijk wel heel erg fraai. Als ik een manier kan vinden om de distortion van de audio op te lossen heb ik mijn droomcamera :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 17:47 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27

Cheezus

Luiaard

Ik ben van plan om een travelzoom aan te schaffen naast m'n dSLR materiaal en heb in mijn zoektocht de volgende modellen geschrapt:
- Panasonic TZ20/18, Samsung WB6xx: slechte beeldkwaliteit
- Sony HX9: biedt voor mij weinig voordeel tov HX7
- Canon/Olympus: te weinig wide-angle, wil minimaal 25mm

Dan blijft er over:
Sony HX7v
+ beeldkwaliteit
+ geen pop-up flash
+ enige manual control
+ optische stabilisatie (meestal beter dan sensor-shift)
- minste lensbereik

Fuji F500 EXR
+ extra mm groothoek + 15x zoom
+ meer instel mogelijkheden
+ High speed movies (320 fps op lage resolutie)
- pop up flash die _altijd_ omhoog komt bij aanzetten (bij F550 iig het geval, verwacht dat de F500 dit ook doet)
- 460K display vs 920K voor de sony en de nikon

Nikon S9100
+ 18x zoom
+ High Speed movies (240 fps op lage resolutie)
- weinig in te stellen, beeldkwaliteit minder dan bovenstaande modellen

Panasonic TZ10/8
+ Goedkoop
+ Optische beeldstabilisatie, 12x zoom
+ geen pop-up flash
- inmiddels wat verouderde modellen, slechte video voor de TZ8
- minder display

Bij DigitalVersus zijn al deze modellen gereviewed zodat ze enigzins 1op1 zijn te vergelijken, helaas is digitalversus niet erg uitgebreid zoals bv. DPreview. Er zijn wel meer losse reviews te vinden van de modellen maar het blijft lastig vergelijken.
Alleen van de Fuji F500 EXR kan ik geen review vinden, zover ik weet is deze hetzelfde als de F550 EXR maar mist de GPS?

Zoals het er nu naar uitziet twijfel ik vooral tussen de F500 en de HX7, bij de nikon mis ik denk ik teveel controle. De panasonics hebben naar mijn idee wel een goede prijs/kwaliteit verhouding maar de prijs is niet heel belangrijk.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien in bovenstaande vergelijking?
Heeft iemand ervaring met de F500 en de HX7: welke vond jij dan beter en waarom?

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:52
Canon Powershot SX 220/230 HS niets voor je?

edit: nvm groothoek issue...

[ Voor 22% gewijzigd door Henkie op 05-05-2011 20:42 ]

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Verwijderd

Misschien slightly of topic maar zijn er hier mensen die weten hoe je evt hardware matig een mod can toepassen om het geluid te verbeteren van de HX7??

Microfoon omwisselen oid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:46:
[...]

Ik ben zeer benieuwd of de HX9 zoveel beter is dan de HX7 voor dit soort toestanden. Ik ben bang dat het te maken heeft de te hoge gain settings voor de microfoon. Dit is perfect voor de meeste omstandigheden maar niet voor de doeleinden waar ik het voor wil gebruiken.

Ik zou graag van 1 vd HX9 bezitters een testje horen bij HEEL luide volumes. En indien mogelijk zelfs een vergelijking met de HX7.
Ik kom voorlopig niet op plekken met echt heel hard geluid maar ik kan proberen om bij mijn eigen stereo op een buren-vrij moment eens een flinke draai aan de volumeknop te geven en dat op te nemen. Helemaal vergelijkbaar met concerten is dat dan natuurlijk niet. Misschien is er iemand anders die dit wel kan doen?

Ik heb de HX7 nog wel in huis, maar die staat al helemaal gepoetst, gereset en verkoopklaar te wachten in zijn doosje op een nieuwe eigenaar (zie marktplaats >:) ). Ik ben dus eigenlijk niet echt van plan om daar nog een vergelijking mee te doen. Ik zal kijken of er misschien een andere oudere camera is die ik ernaast kan zetten.

Van hardware mods voor de microfoon van de HX7 weet ik niets.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 01:30:
[...]

Ik kom voorlopig niet op plekken met echt heel hard geluid maar ik kan proberen om bij mijn eigen stereo op een buren-vrij moment eens een flinke draai aan de volumeknop te geven en dat op te nemen. Helemaal vergelijkbaar met concerten is dat dan natuurlijk niet. Misschien is er iemand anders die dit wel kan doen?

Ik heb de HX7 nog wel in huis, maar die staat al helemaal gepoetst, gereset en verkoopklaar te wachten in zijn doosje op een nieuwe eigenaar (zie marktplaats >:) ). Ik ben dus eigenlijk niet echt van plan om daar nog een vergelijking mee te doen. Ik zal kijken of er misschien een andere oudere camera is die ik ernaast kan zetten.

Van hardware mods voor de microfoon van de HX7 weet ik niets.
In ieder geval bedankt voor je moeite ;)

Verwijderd

Zoals beloofd:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=nug8ZL4hMi4]

Het is wel alléén de HX9 geworden en het geluid kon eigenlijk nog wat harder (stond uiteindelijk op -13; ik was mijn bril vergeten op te zetten dus zag niet wat ik qua volume aan het doen was en wilde wel een béétje voorzichtig doen :P). Het klonk in het echt in ieder geval al behoorlijk hard :)

Op mijn youtube kanaal heb ik ook de vorige vergelijking tussen de hx7 en hx9 gezet.

Edit:

Ik denk dat dit ook wel interessant is om even te bekijken

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 22:44 ]

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-10 09:19
CLB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:29:
Nog interesse in een klein aanbod van foto's van de Nikon S9100?
Groothoek / panorama / macro's? Heb ik allemaal gemaakt toen ik in IJsland was begin april...
ik heb zeker interresse.
ik ben namelijk ook in dubio over welke travelzoom ik wil gaan kopen.

Verwijderd

...is er een compactcamera met een kantelbaar LCD scherm ?

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ja, maar niet veel: Dpreview

Verwijderd

mmmm, toch...dat vreesde had ik al. Dan is die Samsung EX1 wel wat ik in gedachten had mbt compactheid. Echter, zeer beperkt zoom, wel nette groothoek.
De rest is m.i toch wat meer bulky. In dat opzicht wacht ik dan liever op de Sony HX100. Maar dank voor de tip.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2011 22:21 ]

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-10 20:32
Hoi,

Ik ben op zoek naar een robuste camera voor onderweg. Op de fiets of lopen. En achteraf wil ik kunnen zien waar deze foto's zijn gemaakt. dus met GPS. (PS ik beheer mijn foto's met iphoto)

Tot nu toe heb ik mijn oog laten vallen op de Olypus TG-810 en de Pentax optio WG-1 GPS. Ze lijken op veel punten het zelfde alleen de pentax ziet er robuster uit.

Mijn vraag is; nog voorkeur voor een, of is er een camera die ik over het hoofd zie.

• Fiber
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou mijn camera keuze niet door een wel of niet ingebouwde GPS laten beperken, maar gewoon een goede camera kopen. Als het er toevallig in zit is het hooguit een leuke extra. Voor geo tagging koop je dan een losse GPS data logger zoals bijvoorbeeld een photo trackr die je dan synchroniseerd met je foto's. Ook voor de meeste smartphones zijn apps beschikbaar die dit kunnen, maar dat vreet wel batterijen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 19:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een vraag aan de onderkant van het spectrum voor dit topic:

Tot kort geleden had ik een panasonic TZ-6. Het was echt een manusje van alles. Hij werd gebruikt als camera voor onderweg, als back-up voor mijn D90, voor foto's voor op mijn website, etc. Nu zijn zowel de dslr als de compact weg en ben ik op zoek naar vervangers. Omdat ik erg tevreden was over de TZ-6 had ik bijna zomaar de TZ-10 gekocht, maar iets verder kijkend zag ik twee betere opties: de TZ-18 en de Nikon S9100.
http://www.ephotozine.com...gital-camera-review-15958
http://www.ephotozine.com...gital-camera-review-15917
http://tweakers.net/pricewatch/compare/436/277486;276400

Van alle features is het filmgedeelte het minst belangrijk. Beide camera's lijken erg aan elkaar gewaagd. De plussen van de S9100: sneller, iets meer zoom. De TZ-18 heeft dan weer GPS, wat ik gezien mijn vele trips naar het buitenland weer een mooie aanvulling vind. Qua fotokwaliteit zie ik geen ernstige verschillen.

Heeft iemand nog argumenten die mijn keuze zouden vergemakkelijken? Misschien alternatieve modellen?

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik ben zelf ook naar een travelzoom op zoek, zie mijn eerdere post
De S9100 heeft erg weinig instelmogelijkheden, als je van een dslr komt is dit misschien een nadeel. De TZ-18 (en 20) worden in de reviews nogal negatief beoordeeld op hun foto kwaliteit (wat uiteindelijk toch het belangrijkste onderdeel is lijkt me).

Ik ga zelf binnenkort (even het vakantiegeld afwachten) de Fuji F500 EXR halen, deze is ook met GPS verkrijgbaar in de vorm van de F550 EXR.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 19:20
primusz schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 07:41:
De S9100 heeft erg weinig instelmogelijkheden, als je van een dslr komt is dit misschien een nadeel. De TZ-18 (en 20) worden in de reviews nogal negatief beoordeeld op hun foto kwaliteit (wat uiteindelijk toch het belangrijkste onderdeel is lijkt me).

Ik ga zelf binnenkort (even het vakantiegeld afwachten) de Fuji F500 EXR halen, deze is ook met GPS verkrijgbaar in de vorm van de F550 EXR.
Ik heb 2 week geleden de F550 binnengekregen..
Kan je er verder weinig over vertellen omdat ik hem nog niet zoveel gebruikt heb.. :+

En ik weet ik verder ook niet zoveel van maar t'leek me wel een aardige camera met mooie specs en EXR. :)

• kermitdeflikker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08-2015
Hoi,

In september vertrek ik naar Australië om daar een jaar rond te trekken.
Alleen heb ik nog een nieuwe camera nodig om deze (hopelijk) onvergetelijke reis op beeld vast te leggen.
Dus ik ben op zoek naar een camera die goeie kwaliteit levert maar ook handig op te bergen is.
Mijn budget ligt ergens tussen de 150 en 350 euro.

Zelf had ik al gedacht aan de Olympus Traveller SZ-30MR .
Helaas ben ik een leek op het gebied van camera's en dergelijke en weet dus niet als dit een goede keuze is?
Heeft iemand ervaring met deze camera.
Andere aanraders zijn ook meer dan welkom! ;)

Shut up, Listen, Admire, Imitate, Replicate, Innovate..

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

primusz schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 07:41:

Helaas wel weer een paar tientjes duurder... maar wel een interessant ding. Meer keuze is niet altijd makkelijker! :P

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-11 16:24
Dus ook maar opzoek om mijn TZ-3 te vervangen.

Overwogen:
Canon HS230: Lijkt wel de mooiste foto's te maken
Maar wide angel 28mm is toch wel beperkt zeker als je 24mm gewend bent.

TZ18 en 20: mega bereik, maar word toch echt wel gebitched om zijn slechte kwaliteit foto's (check zelfde link van camera labs)

Nieuwe optie:
Fuijfilm F550:
Goed bereik, 24-360mm
En mega plus punt je kan in RAW schieten!
Iets minder diafragma F/3.5 , shutter speed: 2000, Maar daar heb ik een Dslr voor.
En hij is "groter"(?) dan zijn collega's.

Maar nergens op internet test foto's ??? iemand een linkje?
Dan kan ik hem eens vergelijken met de Canon

My life is in 2D, How about yours?

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

F550 vs HS230

F550 review zonder sample shots...

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gek genoeg scoort de F550 minder dan de TZ20 en S9100 qua fotokwaliteit op http://www.photographyblo...m_finepix_f550exr_review/

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Thanks, die review had ik nog niet gezien :)

Als ik de 100% crops vergelijk van de TZ20 en de F550 zie ik eigenlijk weinig verschil (iets meer ruis in de F550, iets meer blur in de TZ20) qua fotokwaliteit lijkt het mij redelijk gelijk maar ik had eigenlijk gehoopt dat de Fuji beter zou zijn.

Ik zit nu toch weer te twijfelen of ik niet voor de sony hx7 moet gaan.. keuzes :X

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

een/twee jaar geleden kwam er een soort combinatie van compact en spiegelreflex uit (naam kom ik even niet op), zijn dat soort camera's nog te koop?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

F.West98 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:00:
een/twee jaar geleden kwam er een soort combinatie van compact en spiegelreflex uit (naam kom ik even niet op), zijn dat soort camera's nog te koop?
bridge camera... zijn er diverse van.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 21:16 ]

Kan ook een Pen/GH1/NEX zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

...volgens mij is dat meer een type per merk, dan de algemene benaming voor zo'n camera ;)

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-11 19:48
Probleem is ook dat er nog geen algemene benaming voor die dingen zijn ;)
Een EVIL/ILC/ILF dus.

Verwijderd

PowerUp schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:25:
Probleem is ook dat er nog geen algemene benaming voor die dingen zijn ;)
Een EVIL/ILC/ILF dus.
...okee, dus geen bridge camera, zoals ik eerder dacht (vanuit wiki) ?
Bridge cameras are cameras which fill the niche between the single-lens reflex cameras (SLRs) and the Point-and-shoot camera.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 21:40 ]

• BroederM
Damn... vet goede site zeg,

Paar dingen die opvallen:
Als ik compare doe met de 40D (die heb ik zelf) en vervolgens onderling mixen vallen mij een paar dingen op.

De F550: Is echt huilen zeker als je hem vergelijkt met de Canon 230HS

De Canon 230HS: Echt de scherpste als je het mij vraagt. alleen vind ik dat hij bij de flash foto's overbelichte foto''s maakt.

TZ20: Moeilijk uit te leggen wat er mis is met de foto's, misschien ben ik beinvloed door eerder opmerkingen over slechte foto kwaliteit. maar er lijkt overal "een korrel" in zit. check de foto met barbie met flash. en zeker als je hem vergelijkt met de HX9V.
De achtergrond van de TZ20 lijkt een korrel te hebben, en de HX9V niet.

Sony Cybershot HX9V:
Weet eigenlijk niet meer waarom dit deze al op een zijspoor had gezet. Maar de HX9V lijkt voor mij de winnaar te zijn zeker als je kijkt naar Barbie met of zonder flash, of low-light foto's.
Wel lijkt hij veel detail te verliezen bij poor-light detail.
Ook gooit hij een "warm" sausje over de foto's, in vergelijk met de 40D, lijkt het wel of Barbie net terug is van een vakantie aan de costa del sol. Maar ik hou wel van "warme" foto's.
Grootste nadeel. Hij is ook de duurste van de groep.

Maar wel een fijne site zeg.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En ruim de duurste ook. Voor mij valt de HX9V af door de prijs. Na wat leeswerk denk ik dat ik toch maar voor de S9100 ga. Weinig instelbaar, maar daar komt de DSLR dan ook voor. Goede kwaliteit foto's en snel. Dat zijn toch de belangrijkste eigenschappen voor mij.

• SoldaatTeHuur
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BroederM schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:39:
Dus ook maar opzoek om mijn TZ-3 te vervangen.

Overwogen:
Canon HS230: Lijkt wel de mooiste foto's te maken
Maar wide angel 28mm is toch wel beperkt zeker als je 24mm gewend bent.

TZ18 en 20: mega bereik, maar word toch echt wel gebitched om zijn slechte kwaliteit foto's (check zelfde link van camera labs)

Nieuwe optie:
Fuijfilm F550:
Goed bereik, 24-360mm
En mega plus punt je kan in RAW schieten!
Iets minder diafragma F/3.5 , shutter speed: 2000, Maar daar heb ik een Dslr voor.
En hij is "groter"(?) dan zijn collega's.

Maar nergens op internet test foto's ??? iemand een linkje?
Dan kan ik hem eens vergelijken met de Canon
Op http://kimletkeman.blogspot.com staan een heleboel foto's gemaakt met de F550, alsmede een enorm uitgebreide review van de camera. RAW is inderdaad een groot pluspunt, zeker nu dat de hele boel ondersteund wordt in Adobe Camera RAW e.d.
Edmin schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:10:
Gek genoeg scoort de F550 minder dan de TZ20 en S9100 qua fotokwaliteit op http://www.photographyblo...m_finepix_f550exr_review/
Dat wordt waarschijnlijk deels veroorzaakt doordat in die review steeds op volledige resolutie wordt geschoten met de F550. Bij EXR camera's is het vaak beter om op de boel op medium size te zetten, zie ook http://kimletkeman.blogsp...-m-yet-one-more-time.html.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

SoldaatTeHuur schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:30:
[...]

Op http://kimletkeman.blogspot.com staan een heleboel foto's gemaakt met de F550, alsmede een enorm uitgebreide review van de camera. RAW is inderdaad een groot pluspunt, zeker nu dat de hele boel ondersteund wordt in Adobe Camera RAW e.d.
Ik begrijp wel dat RAW de camera nogal traag maakt (5s per shot).

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-11 10:21
Ik wil een goede compactcamera aanschaffen en twijfel momenteel tussen de Olympus XZ-1 en de Panasonic Lumix LX-5. Zijn er mensen die deze camera's in bezit hebben of wellicht zelfs een oordeel over beide camera's kunnen geven?

Op dit moment neig ik voor de XZ-1 te gaan, omdat deze bij weinig licht situaties nog betere prestaties schijnt te leveren. Maar ik zag laatst een LX-5 en heb er wat foto's mee genomen, en daar was ik ook best van onder de indruk.

• BroederM
SoldaatTeHuur schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:30:
[...]

[...]

Dat wordt waarschijnlijk deels veroorzaakt doordat in die review steeds op volledige resolutie wordt geschoten met de F550. Bij EXR camera's is het vaak beter om op de boel op medium size te zetten, zie ook http://kimletkeman.blogsp...-m-yet-one-more-time.html.
F550, is zeker afgevallen nu, ik begrijp uit verhaal van die Kimletkeman, dat bij RAW de F550 altijd automatische naar ISO 400 gaat.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-10 13:36

jasjenl

Liab A Tymo

devv05 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:38:
Ik wil een goede compactcamera aanschaffen en twijfel momenteel tussen de Olympus XZ-1 en de Panasonic Lumix LX-5. Zijn er mensen die deze camera's in bezit hebben of wellicht zelfs een oordeel over beide camera's kunnen geven?

Op dit moment neig ik voor de XZ-1 te gaan, omdat deze bij weinig licht situaties nog betere prestaties schijnt te leveren. Maar ik zag laatst een LX-5 en heb er wat foto's mee genomen, en daar was ik ook best van onder de indruk.
Ik sta voor exact dezelfde keuze, deze twee camera's zijn ook bij mij op de shortlist gekomen. Ik heb al de nodige foto's online bekeken en ik blijf het erg moeilijk vinden om een keuze te maken. De voornaamste reden om voor de Panasonic te kiezen zou zijn vanwegen het grotere groothoekbereik (24mm vs de 28 van de Olympus) en de betere film kwaliteit. De Olympus heeft echter inderdaad een lichtsterkere lens en biedt mede daardoor ook wat leukere mogelijkheden om met scherptediepte te spelen. Daarnaast is de Olympus in de hoeken ook wat scherper, zo heb ik gezien. Ook is het OLED display van de Olympus volgens mij mooier dan die van de Panasonic, alhoewel in zonlicht het scherpmje van de Olympus soms wel weer moeilijk te zien zou moeten zijn.

Wat me wel bij veel Panasonic foto's opvalt is dat de kleuren wat koeler en minder correct lijken. Echter, volgens mij ligt dat voornamelijk aan de jpeg processing en zou je dit probleem niet moeten hebben als je alles RAW schiet. Ook heeft Panasonic meer barrel distortion in uncorrected RAW files maar ook dat zou met post processing te corrigeren moeten zijn, aangezien dat in de jpegs niet zo is.

Dus tja, blijft heel lastig..

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Wil ook een compact camera kopen met gps. Geeft dit mij de mogelijkheid om direct na het maken van de foto op de camera zelf de coördinaten uit te lezen waar ik dan ben. Zodat ik eigenlijk direct mijn plaats weet? En is dit nauwkeurig. Kan ik bijvoorbeeld bij ongevallen deze coördinaten doorgeven aan alarm 112 wanneer ik ergens in de bergen ben?
Je hoort wel eens van de bediening door het kleine ronde wieltje achterop de HX9V moeilijk te bedienen is. Heeft iemand hier ervaring mee?

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Jan2002 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:26:
Wil ook een compact camera kopen met gps. Geeft dit mij de mogelijkheid om direct na het maken van de foto op de camera zelf de coördinaten uit te lezen waar ik dan ben. Zodat ik eigenlijk direct mijn plaats weet? En is dit nauwkeurig. Kan ik bijvoorbeeld bij ongevallen deze coördinaten doorgeven aan alarm 112 wanneer ik ergens in de bergen ben?
Je hoort wel eens van de bediening door het kleine ronde wieltje achterop de HX9V moeilijk te bedienen is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoiets heet een iPhone 4.
En doorgeven aan een alarm nummer, ik denk niet dat ze dat hebben. ;)
Maar bij het fotograferen kun je thuis je locatie nog zien, en op straat kun je het met google maps nog niet. :)
Meer is er niet naar mijn weten.

An  a day keeps the doctor away.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-11 10:21
jasjenl schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:11:
[...]

Ik sta voor exact dezelfde keuze, deze twee camera's zijn ook bij mij op de shortlist gekomen. Ik heb al de nodige foto's online bekeken en ik blijf het erg moeilijk vinden om een keuze te maken. De voornaamste reden om voor de Panasonic te kiezen zou zijn vanwegen het grotere groothoekbereik (24mm vs de 28 van de Olympus) en de betere film kwaliteit. De Olympus heeft echter inderdaad een lichtsterkere lens en biedt mede daardoor ook wat leukere mogelijkheden om met scherptediepte te spelen. Daarnaast is de Olympus in de hoeken ook wat scherper, zo heb ik gezien. Ook is het OLED display van de Olympus volgens mij mooier dan die van de Panasonic, alhoewel in zonlicht het scherpmje van de Olympus soms wel weer moeilijk te zien zou moeten zijn.

Wat me wel bij veel Panasonic foto's opvalt is dat de kleuren wat koeler en minder correct lijken. Echter, volgens mij ligt dat voornamelijk aan de jpeg processing en zou je dit probleem niet moeten hebben als je alles RAW schiet. Ook heeft Panasonic meer barrel distortion in uncorrected RAW files maar ook dat zou met post processing te corrigeren moeten zijn, aangezien dat in de jpegs niet zo is.

Dus tja, blijft heel lastig..
Inderdaad. Als je het zo opsomt biedt de Olympus toch wel meer voordelen (in ieder geval de punten die ik belangrijk vind) ten op zichte van de Panasonic. Ik ga ze binnenkort allebei nog een keer proberen en hak dan de knoop door. Maar ik denk op dit moment dat het de Olympus zal gaan worden.

Verwijderd

Sinds vandaag heb ik de Canon Powershot SX230 HS in huis, bevalt me erg goed! Ik heb direct even een voorlopige review aangemaakt: productreview: Canon Powershot SX230 HS Zwart review door Verwijderd.

Redenen voor mij om de Powershot te kiezen waren de beeldkwaliteit (op samples), de 14x zoom, de juiste instelmogelijkheden en de goede beoordeling in reviews.

Toestel is heel solide, snel en maakt (voor zover ik daar als leek zicht op heb) mooie en kleurrijke foto's. Ook het filmen is mooi maar zorgt voor een nog kortere batterijduur. Voor de rest van mijn ervaringen, plussen en minnen, lees de review.

• Jan2002
Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik bedoel dat ik op de camera de gps coördinaten kan aflezen en vervolgens op mijn mobieltje door kan geven aan bijvoorbeeld een alarmnummer zodat zij mij weten te vinden. En zijn de coördinaten die de camera aangeeft nauwkeurig genoeg?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ken geen enkel GPS device dat niet in staat is om een nauwkeurigheid van +/- 10m weer te geven bij voldoende bereik en satellieten.

Verwijderd

Ik vind dat het wieltje voornamelijk te 'vaag' aanvoelt. Ik heb persoonlijk niet veel problemen met per ongeluk drukken wanneer draaien de bedoeling is, maar het wieltje heeft een soort van 'sponzig', niet echt lekker trefzeker klikkend gevoel bij het draaien. Verder is het klein en heb je er vrij weinig grip op. Daardoor voelt het vaak alsof je niet heel precies kunt bepalen hoeveel 'stops' het wieltje draait en i.c.m. het feit dat de camera soms pas na een kleine vertraging reageert op wat je doet is de algehele indruk dat je het niet precies onder controle hebt. Gelukkig heb je de draaifunctie eigenlijk alleen echt nodig in de M-stand, voor zover ik weet.

Ik heb al met twee HX7's, een WX10 en mijn HX9 kunnen spelen en moet wel zeggen dat er kleine verschillen zijn van toestel tot toestel. Mijn laatste HX7 had het meest directe gevoel.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Jan2002 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:21:
Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik bedoel dat ik op de camera de gps coördinaten kan aflezen en vervolgens op mijn mobieltje door kan geven aan bijvoorbeeld een alarmnummer zodat zij mij weten te vinden. En zijn de coördinaten die de camera aangeeft nauwkeurig genoeg?
Bij de HX9 kun je alleen in het GPS menu de coördinaten zien, niet wanneer je een foto hebt gemaakt.
In een paar seconden zit je in het juiste menu wanneer je de weg een beetje weet in de menu's, dus dat is daarvoor dan wel redelijk goed te gebruiken denk ik.

• !null
  • Laatst online: 01-11 16:10
Jij moet een los apparaat van Spot kopen, de messenger of de tracker oid. In Europa en US kan deze noodnummer bellen, en daarbij automatisch gps coordinaten meegeven. Doet ie zelf, via sataliet verbinding. En je bent ook volgbaar op internet voor de thuisblijvers. Heeft niks met fotografie te maken.

http://www.findmespot.eu/en/

Iphone4 is leuk, maar die doet niet zoveel meer als je in het water gevallen bent om maar wat te noemen. En die is natuurlijk na een dag al leeg.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 13-05-2011 08:38 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Jan2002
!null schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 08:37:
[...]

Jij moet een los apparaat van Spot kopen, de messenger of de tracker oid. In Europa en US kan deze noodnummer bellen, en daarbij automatisch gps coordinaten meegeven. Doet ie zelf, via sataliet verbinding. En je bent ook volgbaar op internet voor de thuisblijvers. Heeft niks met fotografie te maken.

http://www.findmespot.eu/en/

Iphone4 is leuk, maar die doet niet zoveel meer als je in het water gevallen bent om maar wat te noemen. En die is natuurlijk na een dag al leeg.
1)Heeft iemand ervaring hoe de ontvangst is van de gps signalen bij de HX9V? Heb ergens gelezen dat deze nogal traag (zwak) is! Is dat in de praktijk een probleem?

2) En is het ondanks dat 'sponsige wieltje' op de achterzijde de moeite waard om deze camera aan te schaffen? In die zin dat dit wieltje niet leidt tot een vervelende bediening. De specs zijn verder toch goed?
3) Heb de camera pas eind juli nodig voor een vakantietrip. Is het handig om nog even te wachten in verband met goede modellen die op het punt staan uit te komen?

[ Voor 21% gewijzigd door Jan2002 op 13-05-2011 11:21 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
Jan2002 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:04:
3) Heb de camera pas eind juli nodig voor een vakantietrip. Is het handig om nog even te wachten in verband met goede modellen die op het punt staan uit te komen?
In het algemeen kan het een voordeel zijn om een camera voor de trip goed te leren kennen. Mislukte (of minder goede) foto's van je eigen tuin zijn minder erg dan die uit Verweggistan. Dingen als accugebruiksduur, afdrukvertraging, flitsbereik, ruis bij hogere iso, overdreven kleuren bij bepaalde fancy scenery-instellingen, ik noem maar wat zaken die zelfs bij een "simpele" camera je vakantiefoto's behoorlijk kunnen bederven.
Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk