SpongeRob schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 12:28:
Het verschil in microfoons baseer ik op de verschillende bestelnummers in de service manuals van beide toestellen. Ze hebben beide een ander bestelnummer, dus zijn het ook andere microfoons.
Op evenementen is het volume inderdaad hoger dan in de woonkamer (dat is dus een reden dat ik daar erg weinig te vinden ben), maar mijn subwoofer draait ook 100+dB al is het dan wel op een lagere frequentie dan het gemiddelde (hardstyle) evenement.
Ook zijn er meerdere mensen die zeggen dat de microfoon van de HX9V harde geluiden goed registreert, dus vind ik het vreemd om maar te zeggen dat de HX9V waarschijnlijk ook vervormt omdat de HX7V dat ook doet.
Automatic gain control vind ik zelf heel irritant, net als LCD tv's die het backlight niveau merkbaar aanpassen overigens.
Daar sla je de spijker op de kop, jouw subwoofer pakt misschien 100+dB maar op een gemiddeld evenement is zelfs op middelmatige afstand van de speakers het algemene geluidsnivo al 100+ laat staan als je iets verder vooraan staat of als het geluid nog harder staat wat meer regel dan uitzondering is. Ik draag overigens zelf altijd op maat gemaakte oordoppen. Maar helaas kan ik die niet in mijn camera drukken
Ik moet eerlijk zeggen dat ik AGC ook niet ideaal vind maar als het ervoor zorgt dat ik opnames krijg die luisterbaar zijn so be it. Wij kunnen geen van beiden uitsluitsel geven wat betreft de HX9 op harde geluidsevenementen maar het zou het allereerste toestel zijn van Sony met stereo geluid die het wel trekt.
Ik denk overigens dat niet de mics het probleem zijn van de distortion maar meer een component wat daar nog weer achter zit die de distortion veroorzaakt. Dit zou direct prima verklaren waarom alle toestellen met mono geluidsopname wel goed geluid opnemen. Elk sony digitale camera met mono geluid kan het wel aan, maar met stereo niet. Dat is al tijden lang zo. Ik vermoed daarom het volgende:
Stel component X achter de mic kan 120 db aan geluidsinput aan.
Mono 1x 110 blijft ie er onder en distort niet, stereo is dus 2x 110 en daar ga je met je goede gedrag...... Dat verklaart ook precies waarom de panasonic met AGC niet distort, ik kan zelfs met de terugschakeling een heeeeeel lichtte distortion horen. Laten we zeggen dat ie 2x60 pakt en daarmee dus inderdaad op het randje van distortion zit.
Klinkt toch vrij logisch of niet? Dat verklaart direct waarom alle modellen met stereo geluid die ik heb getest distortion produceren. Om maar een paar voorbeelden te noemen. De Sony TX9, Canon Ixus 1000hs, Canon SX230, Sony HX7 en de samsung WB2000. Geen van deze toestellen kan de hele luide omgevingen handlen en produceert dus distortion. Dat zelfde geld voor de toestellen met stereo van de andere merken, dat heb ik zelf gecheckt op youtube.
De Canon ixus 100, Sony WX1 en kodak Zi8 produceren mono en kunnen het wel. En alle Panasonic (met AGC) kunnen het ook.
Tenslotte geef je aan dat meerder mensen zeggen dat de HX9 goed geluid produceert. Dat is helemaal fantastisch maar daar is nog niemand bij geweest die op een harstyle evenement heeft getest. En het is gewoon een feit dat die evenementen van een iets andere orde zijn wat betreft de Sound pressure level dan bij een U2 concert of de andere filmpjes die ik heb gezien op internet. En geloof me ik heb eindeloos het internet afgezocht.
Ik zou heel graag zien en horen dat de HX9 inderdaad probleemloos het geluid kan handlen want dan ga ik alsnog de HX9 aanschaffen. Ik was namelijk verliefd op de beeldkwaliteit
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 25-05-2011 14:01
]