Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:40:
Ik gaf een paar posts terug aan dat ik op zoek ben naar een compacte camera met manual controls.
Nu is de Canon Powershot S95 een geschikte kandidaat, maar ben ook even verder aan het kijken naar andere camera's die met manual controls komen.
Zou ik een groot verschil merken als ik een compacte camera neem met een CMOS sensor in plaats van een CCD sensor?
Zo heb ik bijvoorbeeld de Sony Cybershot HX7V en HX9V op het oog. Deze hebben wel een veel grotere zoom dan de S95, maar ben toch niet van plan deze te gaan benutten.
Ik ben geen ervaringsdeskundige , maar zelf ook op zoek en wat ik tot nu toe gevonden heb is dat de s95 scherpere foto's maakt dan de HX9V. Hoe groot het verschil is ben ik nog niet achter , maar dat komt door de grotere sensor als ik het goed begrepen heb ? De Sony heeft natuurlijk ook 16 Mp en meer dan 10 Mp op een compact is in mijn ervaring alleen maar minder in het eindresultaat. Ik heb ook gelezen dat De hx9V veel minder manual controls heeft dan de S95.
De videofunctie van de HX9V is dan weer wel beter en het zoombereik kan ook lekker zijn. Al vangt hij weer minder licht op dan de S95 dus die laatste is dan weer beter in binnen / avond foto's.
Ik moet zelf mijn Fx 550 vervangen omdat hij teveel zand heeft gegeten en heb nu ook de S95 en HX9V op het oog. Op de reservebank zitten de Canon SX 230 Hs , Panasonic Lx5 en de Olympus Xz-1.
Die laatste 2 zijn wel wat dikker en zijn eigenlijk al zo goed als afgevallen behalve als ik er voor kies om 2 camera's te kopen.
Het blijft lastig om de goede uit te kiezen voor je eigen situatie ,want elke camera heeft wel een paar dingen die je dan niet bevallen. De perfecte bestaat niet. In mijn geval zou hij dan dit allemaal moeten hebben / kunnen.
- Vakantiefoto's (landschappen , goede zoom)
- Partyfoto's ( Goed bij weinig licht, makkelijk in een broekzak passen)
- Hd video's bij weinig licht met een goede Mic die niet in de war raakt van hard geluid.
- Het liefst nog schok bestendig en beschermt tegen zand (voor foto's en filmpjes bij het vliegeren/flyboarden.
- Het zou leuk zijn als er een waterbestendig huis voor bestaat voor het duiken (is er niet voor de sony bv.)
Zoiets ga ik natuurlijk niet vinden ook al heb ik er zo 1000 euro voor over dus moet ik toch richting 2 camera's gaan denken. En dan kan ik misschien toch nog beter voor iets groters dan de HX9V gaan en daarnaast een goedkoop cameraatje die goed is met weinig licht. Maarja die laatste zal ook wel niet bestaan
Heeft er nog iemand tips voor mij ? Een mooie combi van 2 cams mag ook , maar geen Dslr , want ik heb geen zin om met een grote cameratas op stap te gaan en die leen ik zo nodig wel van mijn broer. Heb ook geen zin om net als hem lenzen van € 1200,- te kopen
Nog even 4 vraagjes aan de ervaringsdeskundigen hier.
S95 : Zag op Flickr een foto van iemand die een wide angle lens op zijn S95 had zitten door het gebruik van een universele adapter. Heeft iemand daar ervaring mee ? Voor die 180,- extra (Adapter en originele Canon Lens) zou ik graag die optie willen hebben aangezien ik 28 mm erg weinig vind. En kan dat ook met een zoomlens ? Het is natuurlijk top om een wide angle lens en een kleine zoom lens er op te kunnen hebben met vakantie en zodra ik hem mee wil hebben naar een feestje hij gewoon weer in mijn
broekzak past
S95 : Weet iemand een site waar ik het verschil kan zien tussen 25 en 28 mm ? (25 mm was mijn laatste cam)
HX9v : Hoe makkelijk gaat deze mee in de broekzak ? Is het te doen of eigenlijk vervelend met een avondje stappen ? Mijn laatste cam was 22 mm dik dus een ruime cm minder dik.
S95 / HX9V : Klopt het dat ze allebei voor een "normaal" mens aardig gelijke foto's maken en ga je het pas zien bij vergrotingen ? of is de S95 toch wel duidelijk scherper ?
Edit :
http://www.lensmateonline.com/store/s90v2.php Ook nice zeg
[
Voor 3% gewijzigd door
Beakzz op 15-06-2011 12:54
]